Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svennie schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:32:
[...]

het verschilt per huis natuurlijk maar bij mij is 2 meter kabel zeker nodig om via de kruipruimte naar de meterkast te komen

EDIT:
tweak besteld _/-\o_ , ben benieuwd. Mis die kl*te modem van Ziggo nu al niet meer |:(

Als router heb ik nu de Netgear R7000, prima router maar kan deze 1GB aan? Hij lijkt me daar te oud voor?
Nee de R7000 was toen zijn toekomst ver vooruit. Als goed is zou die het nog redelijk af moeten kunnen.

Zou rond 940 Mbps WAN tot LAN halen (dan moet er niet al teveel toeters en bellen aan staan dacht ik)

https://www.smallnetbuild...bar/179-wan-to-lan-tcp/31

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 15-09-2021 23:16 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:56

de Peer

under peer review

Svennie schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:32:
[...]

het verschilt per huis natuurlijk maar bij mij is 2 meter kabel zeker nodig om via de kruipruimte naar de meterkast te komen

EDIT:
tweak besteld _/-\o_ , ben benieuwd. Mis die kl*te modem van Ziggo nu al niet meer |:(

Als router heb ik nu de Netgear R7000, prima router maar kan deze 1GB aan? Hij lijkt me daar te oud voor?
R7000 (met freshtomato firmware) doet het perfect hier met tweak. Ik zit altijd boven de 900mbit

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:39
@de Peer & @RobbyTown Dat is goed om te weten, hoef ik geen nieuwe router te kopen. Ik heb er geloof ik de FreshTomato FW op staan, zal thuis eens kijken

Krijg net de bevestiging, waarom 2 weken bedenktijd, ik bestel het toch zelf, ik heb het niet aan de deur gekocht, waar is die goed voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Svennie op 16-09-2021 08:01 ]

PSN ID: Svennie-NL

• Svennie
Wat een stelletje ratten zeg, nu twijfel ik er niet aan dat het allemaal goed zal zijn maar goed om te weten hoe Tweak in elkaar steekt.

Ben benieuwd, ik krijg nu de mail dat ze een afspraak willen maken om de verbinding op te leveren, eens kijken hoe snel ik die afspraak kan maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Svennie op 16-09-2021 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svennie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:24:
[...]

Wat een stelletje ratten zeg, nu twijfel ik er niet aan dat het allemaal goed zal zijn maar goed om te weten hoe Tweak in elkaar steekt.

Ben benieuwd, ik krijg nu de mail dat ze een afspraak willen maken om de verbinding op te leveren, eens kijken hoe snel ik die afspraak kan maken.
Nu gooi je twee dingen door elkaar. je eerste vraag was: Waarom zijn er twee weken bedenktijd als ik het zelf heb besteld en niet aan de deur heb gekocht?
Het antwoord op die vraag is niet de link die I-King plaatst. Het antwoord is dat elke koop op afstand, dus ook dat wat jij bewust online koopt valt, onder die wet. Dus je hebt twee weken bedenktijd.

Of die twee weken ingaan na de bestelling of na de levering van je dienst is een hele andere discussie en daar gaat die link van I-King meer over.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Svennie
Barre73 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:19:
[...]
Nu gooi je twee dingen door elkaar. je eerste vraag was: Waarom zijn er twee weken bedenktijd als ik het zelf heb besteld en niet aan de deur heb gekocht?
Het antwoord op die vraag is niet de link die I-King plaatst. Het antwoord is dat elke koop op afstand, dus ook dat wat jij bewust online koopt valt, onder die wet. Dus je hebt twee weken bedenktijd.

Of die twee weken ingaan na de bestelling of na de levering van je dienst is een hele andere discussie en daar gaat die link van I-King meer over.
bedankt voor de verduidelijking, dat zijn inderdaad 2 aparte zaken, misschien ben ik wel te hard geweest. Ik zou de voorwaarden eens goed door moeten lezen wanneer ik aan het contract vast zit. Als dat na deze 2 weken is dan werken net zoals in de link van I-King maar het kan ook zijn dat dat 2 weken is nadat de verbinding actief is in welk geval ik ze een excuus schuldig ben (kleine kans dat ze hier meelezen maar toch).

Heb een afspraak staan voor wanneer ze de verbinding komen activeren, 15 oktober al, ze hebben de vaart er goed inzitten daar. De fysieke patch in de wijkkast wordt 1 oktober gedaan en dan hebben ze nog eens 2 weken nodig voor ze tijd hebben om bij mij langs te komen :F

Verwijderd

Zaterdag 4 september aanvraag ingediend om te verhogen van 100mbit internet + bellen naar 1gbit internet only. Maandag 13 september opgeleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svennie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:29:
[...]

bedankt voor de verduidelijking, dat zijn inderdaad 2 aparte zaken, misschien ben ik wel te hard geweest. Ik zou de voorwaarden eens goed door moeten lezen wanneer ik aan het contract vast zit. Als dat na deze 2 weken is dan werken net zoals in de link van I-King maar het kan ook zijn dat dat 2 weken is nadat de verbinding actief is in welk geval ik ze een excuus schuldig ben (kleine kans dat ze hier meelezen maar toch).
Euh... hele grote kans dat ze hier meelezen. Er staan in dit topic diverse reacties van Randal Peelen. De laatste op 3 september. Randal is de commercieel directeur van Tweak/Cambrium :-)

• Svennie
Barre73 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:09:
Euh... hele grote kans dat ze hier meelezen. Er staan in dit topic diverse reacties van Randal Peelen. De laatste op 3 september. Randal is de commercieel directeur van Tweak/Cambrium :-)
ok, ik heb een mail gestuurd met de vraag wat ze precies bedoelen met deze 14 dagen periode, ik kan het niet vinden in de algemene voorwaarden:
"Kan ik, als de verbinding eenmaal werkend opgeleverd is, de afspraak staat op 15 oktober, daarna binnen 14 dagen zonder gevolgen/boetes onze overeenkomst opzeggen?"

Ik wacht het antwoord rustig af.

Het volgende staat in de bevestigingsmail zie ik nu, belooft niet veel goeds:
"Bedankt voor je bestelling. Je bent helemaal klaar en hoeft nu niets meer te doen. Op dit moment loopt de wettelijke bedenktijd. Als je jezelf niet bedenkt binnen 14 kalenderdagen is deze bestelling definitief en kun je er niet meer van afzien."

[ Voor 24% gewijzigd door Svennie op 16-09-2021 15:47 ]

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Svennie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:44:
[...]
Ik wacht het antwoord rustig af.
Ik zou idd rustig afwachten. Als je dezelfde ervaring hebt als ik met Tweak, heb je die hele bedenktijd niet nodig ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
GEi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:26:
[...]

Ik zou idd rustig afwachten. Als je dezelfde ervaring hebt als ik met Tweak, heb je die hele bedenktijd niet nodig ;) .
daar ga ik ook van uit en daarom heb ik ook voor Tweak gekozen.

Terugkomend op het punt of ze zich aan de wet houden, ze doen vrolijk hetzelfde als in de link van I-King, dit kreeg ik terug op mijn vraag:

"Dat kan helaas niet. Op het moment dat u een bestelling plaatst, dan gaan de 14 dagen bedenktermijn in. U geeft aan: "Dat zal in mijn geval 15 oktober zijn. Je moet het product kunnen proberen/ervaren en dat kan pas als alles werkt."
Dit klopt, maar wij leveren geen producten maar een dienst. De router die wij leveren is in bruikleen en is een hulpmiddel om uw glasvezelverbinding te kunnen gebruiken. Maar het blijft wel een dienst.

Met dit antwoord hoop ik voldoende van dienst te zijn. Toch nog vragen of opmerkingen? Reageer dan gerust op deze mail."

Hoeveel onzin kan je in een mail zetten |:(

Daarnaast zag ik in de algemene voorwaarden dat als je je abonnement aan wil passen en je gaat minder betalen of naar een minder snelle verbinding over dat je dan automatisch weer een contract voor een jaar aangaat. Gaat je snelheid omhoog of ga je in contract omhoog (bv van internet naar internet+TV) dan geld dat niet. Dat is verder legaal maar niet echt flexibel, hier doet bv Ziggo niet moeilijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
Hoezo is dat onzin? Dat komt toch precies overeen met wat er bij ConsuWijzer staat?
Dienst
Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de overeenkomst sluit.
Voorbeeld: U vraagt een tuinman om uw gazon aan te leggen. Op 1 augustus komt hij bij u op gesprek. U tekent samen de overeenkomst in uw huiskamer. Bedenktijd: tot en met 15 augustus.
En je bestelt een internetverbinding, geen router..

Edit: Ah, ik zie nu dat een rechter daar anders over heeft geoordeeld... vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door nescafe op 17-09-2021 11:59 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nescafe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:51:
Hoezo is dat onzin? Dat komt toch precies overeen met wat er bij ConsuWijzer staat?

[...]

Edit: Ah, ik zie nu dat een rechter daar anders over heeft geoordeeld... vreemd.
Hoho.... de rechtszaak waar naar wordt verwezen in dat artikel op Ecommercenews.nl is (in ieder geval in de tekst op https://uitspraken.rechtspraak.nl/) aangehouden
Er is dus toen geen uitspraak gedaan en Tele2 is in de gelegenheid gesteld zich nog op enkele punten te verweren en meer informatie aan te leveren.
De rechter schrijft in deze aanhoudings-uitspraak wel dat hij/zij van mening is dat dit niet strookt met de gedachte van de richtlijn. Maar verder lees ik nog steeds geen duidelijke uitspraak.

En tot slot speelde dit in 2010, inmiddels 11 jaar geleden, en sindsdien is de Wet Koop op afstand in 2014 opgeheven en heeft plaats gemaakt voor artikelen 6:230m tot en met 6:230s van het Burgerlijk Wetboek.

Lang verhaal kort: Die rechtszaak is niet erg relevant meer voor de huidige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
nescafe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:51:
[...]

ik in dit geval wel ja maar had ik er TV bij besteld dan had ik een router en settopbox erbij gekregen, ik denk niet dat de reactie dan anders geweest was.

Dit staat er in de link die je deelt:
"U hebt bedenktijd als u een product of dienst koopt:

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af."

De dienst is pas actief en daarmee geleverd op, in mijn geval, 15 oktober. Dan heb ik pas de beschikking over glasvezel via Tweak. Aan de andere kant is het contract al afgesloten en zouden ze dus wel in hun recht staan.

Maar het gaat ook om de geest van de wet, of wel niet de letterlijke woorden maar wat de wetgever ermee bedoeld/probeert te bereiken. En de wetgever wil ons het recht geven om een product en ongetwijfeld (ik heb het niet nagekeken) ook een dienst eerst te ervaren en te kunnen beoordelen, dit heb ik namelijk niet in de winkel kunnen doen. Voor een TV die je in winkel koopt geld dat niet, die heb je kunnen zien/proberen/ervaren. En precies hiervoor is deze wet er.
Barre73 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:07:
[...]
En tot slot speelde dit in 2010, inmiddels 11 jaar geleden, en sindsdien is de Wet Koop op afstand in 2014 opgeheven en heeft plaats gemaakt voor artikelen 6:230m tot en met 6:230s van het Burgerlijk Wetboek.

Lang verhaal kort: Die rechtszaak is niet erg relevant meer voor de huidige tijd.
dan geldt die rechtzaak inderdaad niet meer, ik ga dat stuk van het Burgerlijk Wetboek eens doorlezen want ik kan me niet voorstellen dat wat hier gebeurd rechtsgeldig is, we zijn in Nederland overbeschermd als consument juist om dit soort zaken te voorkomen.

Want stel (ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt) dat de dienst dadelijk totaal niet werkt dan zit ik een jaar vast aan Tweak omdat die mij lekker eerst 2 weken laten wachten, dat kan toch niet waar zijn

[ Voor 42% gewijzigd door Svennie op 17-09-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:03
GEi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:26:
[...]

Die hele bedenktijd (samen met een hoop klachten over de TV-dienst) voor mij de reden die bedenktijd maar eens te gebruiken zoals de wetgever het bedoeld heeft. Vond het maar een rare gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
Compuchip87 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:20:
[...]
Die hele bedenktijd (samen met een hoop klachten over de TV-dienst) voor mij de reden die bedenktijd maar eens te gebruiken zoals de wetgever het bedoeld heeft. Vond het maar een rare gang van zaken.
Daarom heb ik bewust gekozen voor enkel internet, Ziggo is, in mijn ogen, vele malen beter dan CD, kan Tweak natuurlijk verder weinig aan doen anders dan een andere TV provider kiezen. De bedenktijd neem ik voor lief, ik blijf het schandalig vinden dat ze dat zo doen maar goed. Die "bedenktijd" is eenmalig dat overleef ik wel, het scheelt Tweak abonnementskosten. In mijn geval een maand maar in ieder geval 2 weken voor elke nieuwe aanmelding. En het is natuurlijk netto minder dan 2 weken/een maand aangezien de fysieke patch in de kast ook gemaakt moet worden en dat kost ook tijd. Lijkt me toch aardig aantikken.

De vele storingen baren me zorgen maar dat gaan we wel zien. Het was voor mij kiezen tussen Tweak en Netrebel maar die is 5E duurder per maand en de aanmeldingskosten zijn 75E hoger. Een vriend van me heeft Netrebel en nog geen storing gehad tijdens het thuis werken afgelopen jaar, daar kan Tweak nog wat van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svennie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:19:
[...]

Daarom heb ik bewust gekozen voor enkel internet, Ziggo is, in mijn ogen, vele malen beter dan CD, kan Tweak natuurlijk verder weinig aan doen anders dan een andere TV provider kiezen. De bedenktijd neem ik voor lief, ik blijf het schandalig vinden dat ze dat zo doen maar goed. Die "bedenktijd" is eenmalig dat overleef ik wel, het scheelt Tweak abonnementskosten. In mijn geval een maand maar in ieder geval 2 weken voor elke nieuwe aanmelding. En het is natuurlijk netto minder dan 2 weken/een maand aangezien de fysieke patch in de kast ook gemaakt moet worden en dat kost ook tijd. Lijkt me toch aardig aantikken.

De vele storingen baren me zorgen maar dat gaan we wel zien. Het was voor mij kiezen tussen Tweak en Netrebel maar die is 5E duurder per maand en de aanmeldingskosten zijn 75E hoger. Een vriend van me heeft Netrebel en nog geen storing gehad tijdens het thuis werken afgelopen jaar, daar kan Tweak nog wat van leren.
Ik lees hier veel mee enhet overgrote deel van alle storingen die ik langs zie komen van Tweak zijn gerelateerd aan de Pop waarin ze zitten. En dan bedoel ik stroom en koeling en zo. Dat is buiten hun invloedssfeer maar ligt bij Reggefiber als eigenaar. Dat zou Netrebel net zo goed overkomen maar die zitten maar in een paar PoPs vergeleken met Tweak. Dus statistisch gezien is de kans dan ook kleiner.

Ik zie maar een heel klein deel aan storingen die je kan wijten aan de eigen apparatuur van Tweak/Cambrium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svennie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:19:
[...]

ik werk al vanaf dag 1 thuis alleen een keer de WiFi van de buren moeten lenen door een fout van mijzelf.
en geen enkele last gehad van downtime door toedoen van Tweak.
en de storingen die jij bedoeld ligt niet zo zeer aan Tweak zelf, zoals stroomstoring in de wijk.
misschien hadden ze wel goed moeten nadenken met welke data center ze in zee gingen, daar was ook een stroomstoring en ook in het backup gedeelte.
en bijna alle providers hebben last gehad van diverse ddos aanvallen.

dus nee je kan echt niet alles op Tweak zelf afschuiven

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
Barre73 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:28:
[...]
Ik lees hier veel mee enhet overgrote deel van alle storingen die ik langs zie komen van Tweak zijn gerelateerd aan de Pop waarin ze zitten. En dan bedoel ik stroom en koeling en zo. Dat is buiten hun invloedssfeer maar ligt bij Reggefiber als eigenaar. Dat zou Netrebel net zo goed overkomen maar die zitten maar in een paar PoPs vergeleken met Tweak. Dus statistisch gezien is de kans dan ook kleiner.

Ik zie maar een heel klein deel aan storingen die je kan wijten aan de eigen apparatuur van Tweak/Cambrium.
Daar zeg je wat, als eindgebruiker maakt dat niet uit maar er is inderdaad een verschil of er iets gebeurd binnen de invloedsfeer van Tweak of erbuiten. Als het een partner betreft waar ze mee in zee gaan die ze kunnen kiezen kan je Tweak er ook nog op aankijken. Ik weet ook niet hoe het hier werkt, ik heb glasvezel via LVCnet (lokale partij), hier zit ook geen KPN tussen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svennie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:48:
[...]

Daar zeg je wat, als eindgebruiker maakt dat niet uit maar er is inderdaad een verschil of er iets gebeurd binnen de invloedsfeer van Tweak of erbuiten. Als het een partner betreft waar ze mee in zee gaan die ze kunnen kiezen kan je Tweak er ook nog op aankijken. Ik weet ook niet hoe het hier werkt, ik heb glasvezel via LVCnet (lokale partij), hier zit ook geen KPN tussen voor zover ik weet.
Ik praat hier alleen over Tweak via eigen netwerk (1 Gbit voor ca 40 euro per maand). Daar heeft Tweak eigen apparatuur in PoPs van Reggefiber of LVC net. Daar valt niks aan te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03
Ach, de NS krijgt ook de schuld van de grote storingen terwijl dat toch echt de schuld van ProRail is.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

BerndGaykema schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:36:
Ach, de NS krijgt ook de schuld van de grote storingen terwijl dat toch echt de schuld van ProRail is.
Of diens ICT dienstverlener die er niet eens voor kan zorgen dat een backup van een belangrijk communicatiesysteem werkt als ie nodig is :S

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

De FTU in mijn meterkast is hier in Oss opgeleverd. Met een beetje geluk gaat Tweak nu ook in actie komen om het abbo te verzilveren. Echter wil ik graag gebruik maken van mijn eigen apparatuur de aansluiting rechtstreeks in de PFsense machine prikken. Ik ben alleen niet helemaal zeker welke FTU connector gebruikt is. De aansluiting is groen, is dat altijd SC-APC?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M2M schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:19:
De FTU in mijn meterkast is hier in Oss opgeleverd. Met een beetje geluk gaat Tweak nu ook in actie komen om het abbo te verzilveren. Echter wil ik graag gebruik maken van mijn eigen apparatuur de aansluiting rechtstreeks in de PFsense machine prikken. Ik ben alleen niet helemaal zeker welke FTU connector gebruikt is. De aansluiting is groen, is dat altijd SC-APC?
Verschilt per gebied dacht ik. Maar Oss is E-Fiber toch?

Dan is het groen :)

snars in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"

Laatst zelf dit gekocht (zonder koppelblokje)
https://www.fs.com/products/62904.html
https://www.fs.com/products/39143.html

Kunt ook met koppelblokje werken vanuit de glaskabel van Tweak. @Mr-D. Heeft ergens daar een 'lijstje' van (krijg het zo 123 niet gevonden).

[ Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 19-09-2021 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M2M schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:19:
@RobbyTown jij bedoelt deze toch?

en ik had deze unit hangen
https://tweakers.net/i/ZA...E3fE1E5a.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32
Iemand anders ook geen internet? Storing in wijkcentrale

1363 iig ook

https://tweakstatus.nl/

Stroomstoring wijkcentrale Almere Poort Henry Stanleystraat
4 minuten geleden
Als gevolg van een stroomstoring in de wijkcentrale ALR-HSS kunt u in Almere Poort omgeving Henry Stanleystraat momenteel geen verbinding maken of problemen ondervinden met uw internetverbinding. Indien u ook telefonie of TV van Canal Digitaal via ons afneemt, kunnen ook deze diensten verstoord zijn.

Onze excuses voor het ongemak.

Komt blijkbaar hier door…
https://storingen-inzicht...t?referentienummer=463597

// 14:00 opgelost

[ Voor 77% gewijzigd door Giant87 op 22-09-2021 13:19 ]

Giant87 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:15:
Iemand anders ook geen internet? Storing in wijkcentrale

1363 iig ook

Stroomstoring wijkcentrale Almere Poort Henry Stanleystraat
4 minuten geleden
Als gevolg van een stroomstoring in de wijkcentrale ALR-HSS kunt u in Almere Poort omgeving Henry Stanleystraat momenteel geen verbinding maken of problemen ondervinden met uw internetverbinding. Indien u ook telefonie of TV van Canal Digitaal via ons afneemt, kunnen ook deze diensten verstoord zijn.

Onze excuses voor het ongemak.

Komt blijkbaar hier door…
https://storingen-inzicht...t?referentienummer=463597

// 14:00 opgelost
dit is ook een mooi voorbeeld waarbij Tweak hier niet veel aan kan doen en ja ze hebben UPS'en in die kasten staan maar die houden het max een halfuur uit.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Mr-D. schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:21:
[...]

dit is ook een mooi voorbeeld waarbij Tweak hier niet veel aan kan doen en ja ze hebben UPS'en in die kasten staan maar die houden het max een halfuur uit.
Inderdaad, heb zelf ook een UPS en als die het een half uur kan doen is dat netjes, zolang alles maar netjes kan worden afgesloten. Anders heb je een hele grote dure UPS nodig (waar geen ruimte voor is in zo'n PoP) of een aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Ik dacht dat we in Nederland een zeer robuust electriciteitsnetwerk hadden met een uptime van 99,9999%.
Maar als ik lees hoe vaak er een stroomstoring in een PoP is dan twijfel ik daaraan.

Wordt er door boekhouders beknibbelt op onderhoudsuitgaven bij de stroomleveranciers? Of rammen gravers hun sjovels door kabels heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BerndGaykema Ik heb wel eens gehoord (maar geen idee of dat 'kroegpraat' is) dat gravers nogal eens slordig zijn.

Officieel moeten ze volgens mij melden waar ze gaan graven en ook goed controleren in een register of ze ergens graven waar al infra ligt. Maar heel vaak lijkt dit te omslachtig te zijn en gaan ze maar gewoon 'op goed geluk' graven. Vergoeden van eventuele schade nemen ze dan op de koop toe.

En tsja, in een vrij nieuwe stad als Almere en zeker in een relatief nieuw gedeelte als Almere Poort is er nog altijd veel graafwerk te doen, omdat er weer een nieuw deel wordt gebouwd of omdat in bestaande stadsdelen er toch zaken veranderd of vernieuwd moeten worden.

En wat betreft het electriciteitsnet: Ik denk nog steeds dat we een zeer robuust net hebben. Het hoofdnetwerk al helemaal. Ik woon zelf in Almere Stad in de Filmwijk en de laatste grootschalige stroomstoring (die echt de hele stads trof) was ergens eind 2017. Daarvoor in het najaar van 2016, maar dat was echt heel lokaal in mijn deel van de wijk, door verzakking van de grond bij het verdeelstation van ons blok.

Buiten deze 2 grote storingen om is voor mij het aantal stroomstoringen op 1 hand te tellen. Wel gaat er met de Area-PoP in onze wijk geregeld wat mis met de stroomvoorziening (in 2020 denk ik wel 2 of 3 keer kort achter elkaar gebeurd).

Het zou wel kunnen dat netbeheerders lokaal soms de zaakjes niet helemaal op orde hebben (of het onderhoud vergeten zijn). Zo'n stroomstoring als onze straat in het najaar van 2016 had, had naar mijn gevoel voorkomen kunnen worden door gewoon periodiek al je verdeelstations te checken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gravers zijn inderdaad vrij slordig, in de tijd dat ik bij Tele2 werkte was er geregeld graafschade, ook bij onderleveranciers (Eurofiber e.d.). Maar dit was dan vooral fiber, hoewel dat voor de gravers weinig uitmaakte blijkbaar. :-)

Op zich vreemd, want alles is meen ik geregistreerd in Cocon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gravit0n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:43:
Gravers zijn inderdaad vrij slordig, in de tijd dat ik bij Tele2 werkte was er geregeld graafschade, ook bij onderleveranciers (Eurofiber e.d.). Maar dit was dan vooral fiber, hoewel dat voor de gravers weinig uitmaakte blijkbaar. :-)

Op zich vreemd, want alles is meen ik geregistreerd in Cocon.
Alles staat ook in Cocon en daarmee in de verplichte Klic informatie die wordt opgevraagd voordat er gegraven wordt.

Maar zoals al gezegd, zeker in Almere Poort wordt dagelijks nog gegraven door allerlei partijen. En ook al heeft een grondroerder een klicttekening in de hand, dan nog gaat het erom hoe hij graaft. De eerste 30 cm mag met de kraan maar wel met voorsteken met een schep voordat die kraanbak de grond in gaat. De volgende 30/40cm moet dan met de hand.
Dat gebeurt veel en veel te weinig... En dan krijg je schades. Aangezien normale stroomkabels op 60 cm dek liggen kom je die al snel tegen.
1 kabel doortrekken kan zorgen voor het stilleggen van een trafokast en daarmee ligt alles in de buurt eruit. Inclusief de PoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
meer mensen van traag internet / sites die niet laden (de wolden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:40
Yep, hier ook. Zit op de Google dns servers trouwens. De Wolden.

[ Voor 10% gewijzigd door TommyL0204 op 24-09-2021 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:40
https://tweakstatus.nl/. Storing staat er al bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg

vertraging internetverkeer in omgeving De Wolden
15 minuten geleden
Door nog onbekende oorzaak is er momenteel vertraging van internetverkeer in omgeving De Wolden. Dit probleem is in onderzoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjvg
TommyL0204 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:09:
Yep, hier ook. Zit op de Google dns servers trouwens. De Wolden.
lijkt weer opgelost.

tweak belde mij net in eens om te vragen als ik speedtest wou uitvoeren om te kijken als het weer goed was want hun dachten dat het opgelost moest zijn maar wouden graag bevestiging

• BerndGaykema
hjvg schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:04:
meer mensen van traag internet / sites die niet laden (de wolden)
Het was gisteren "feest" met traag internet en haperende Radio1 app. Heb toen de glasvezel uit de router getrokken, dan schakelt deze automatisch over naar Ziggo, en alles deed het weer prima.
Zie nu wat de reden was (woon ook in de gemeente De Wolden).
Ik denk dat Tweak nu wat vaker backup-verbindingen gaat of laat testen!
BerndGaykema schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:36:
[...]

Het was gisteren "feest" met traag internet en haperende Radio1 app. Heb toen de glasvezel uit de router getrokken, dan schakelt deze automatisch over naar Ziggo, en alles deed het weer prima.
Uhm misschien heb ik het gemist maar je hebt Tweak internet en Ziggo (ik denk alles in 1? Zo ja welke/wat) ?

Zit namelijk ook te kijken voor een backup lijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 25-09-2021 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:28
BerndGaykema schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:36:
[...]

Ik had hier inderdaad hetzelfde probleem en diverse huisgenoten die mij aan mijn jasje trokken. Blij dat ik ook de Ziggo er nog bij heb dus ook hier de stekker uit de router van Tweak getrokken. De USG schakelde moeiteloos over naar de backuplijn van Ziggo. :Y
Daarna nog even gekeken wat er gebeurde op de Tweak-lijn maar ik had bij een speedtest totaal geen uploadsnelheid. Dus maar die lijn de rest van de middag maar uit gelaten.
RobbyTown schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:09:
[...]

Uhm misschien heb ik het gemist maar je hebt Tweak internet en Ziggo (ik denk alles in 1? Zo ja welke/wat) ?

Zit namelijk ook te kijken voor een backup lijn :)
Ik heb er gewoon een Alles-in-1 Compleet bij, die lag hier al toen de glasvezel werd aangelegd. En omdat er hier in huis nog mensen zijn die graag lineair TV kijken (en omdat TV via de glasvezel niet helemaal je-van-het is) heb ik die maar gewoon laten liggen. En ik moet zeggen dat ik er best blij mee ben, een paar maanden terug heeft de Tweak-lijn ook wat hickups gehad en dat gaf hier geen enkel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
BerndGaykema schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:54:
Ik dacht dat we in Nederland een zeer robuust electriciteitsnetwerk hadden met een uptime van 99,9999%.
Maar als ik lees hoe vaak er een stroomstoring in een PoP is dan twijfel ik daaraan.

Wordt er door boekhouders beknibbelt op onderhoudsuitgaven bij de stroomleveranciers? Of rammen gravers hun sjovels door kabels heen?
Hier in de omgeving is de glasvezel aanleg zelfs stilgelegd omdat de gravers steeds door gasleidingen gingen

https://www.bd.nl/oss-e-o...k-in-korte-tijd~accf4bde/
https://www.bd.nl/meierij...ies-en-overlast~af29c783/

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 27-09-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Nou Tweak is in huis hoor. Helaas op werkpc nog wel geremd door VPN van werkgever.... ;)
Kom niet verder dan 150mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@glider5 Dat is op te lossen door je PC te vertellen dat je lokale internet verkeer niet via de standaardgateway van je VPN moet lopen, maar via je eigen standaard gateway:

Open de eigenschappen van je VPN verbinding, tabblad netwerk, selecteer IPv4, knop eigenschappen, knop geavanceerd. Dan zie je een window "Geavanceerde TCP/IP instellingen". Vink daar "Standaard gateway in het externe netwerk gebruiken" uit. Sluit alle openstaande vensters met OK en verbindt je VPN opnieuw.
Nu heb je full speed over je eigen lijn. En je werkgever ziet nu ook niet meer wat voor verkeer je allemaal privé genereerd. Dubbel winst.

Let wel op: instelling op eigen risico aanpassen, het kan zijn dat voor het type werk wat jij thuis doet dat deze optie juist aan MOET staan. Dus als er iets niet lekker meer werkt na het uitschakelen ervan, schakel hem dan weer in.
Ik heb voor dit doel een kopie van mijn VPN verbinding gemaakt, de 2e met deze optie uit. Dan kan ik kiezen afhankelijk van wat ik nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 27-09-2021 15:18 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:17:
@glider5 Dat is op te lossen door je PC te vertellen dat je lokale internet verkeer niet via de standaardgateway van je VPN moet lopen, maar via je eigen standaard gateway:

Open de eigenschappen van je VPN verbinding, tabblad netwerk, selecteer IPv4, knop eigenschappen, knop geavanceerd. Dan zie je een window "Geavanceerde TCP/IP instellingen". Vink daar "Standaard gateway in het externe netwerk gebruiken" uit. Sluit alle openstaande vensters met OK en verbindt je VPN opnieuw.
Nu heb je full speed over je eigen lijn. En je werkgever ziet nu ook niet meer wat voor verkeer je allemaal privé genereerd. Dubbel winst.

Let wel op: instelling op eigen risico aanpassen, het kan zijn dat voor het type werk wat jij thuis doet dat deze optie juist aan MOET staan. Dus als er iets niet lekker meer werkt na het uitschakelen ervan, schakel hem dan weer in.
Ik heb voor dit doel een kopie van mijn VPN verbinding gemaakt, de 2e met deze optie uit. Dan kan ik kiezen afhankelijk van wat ik nodig heb.
Ik zou eerst contact leggen met je beheerder, en niet gaan zitten rommelen aan je VPN van je bedrijf.
Er is een reden dat het geen split-tunnel VPN is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-mas
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-07 20:26
Hello,

In gemeente Montfoort van plan een 1000 Mbit/s glasvezel internet only abbo af te sluiten (via E-fiber). Bij Tweak uitgekomen vanwege 1. prijs en 2. veel positieve ervaringen (en ook negatieve ervaringen, maar dat heb je bij elke provider). Nu heb ik thuis een Google WiFi mesh dus ik heb een router nodig zonder WiFI. Zijn hiervoor aanraders? Geen enkel apparaat in huis is bedraad dus heb denk ik vrij weinig eisen (behalve dat de snelheid gehaald kan worden). Ben uiteraard op zoek naar een betaalbare oplossing, als de aanschaf van een router dusdanig prijzig is wordt een andere aanbieder waarbij je een huur router inbegrepen zit wellicht interessanter.

Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dan neem je toch een USG oid van Ubiquiti zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
glider5 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:18:
Nou Tweak is in huis hoor. Helaas op werkpc nog wel geremd door VPN van werkgever.... ;)
Kom niet verder dan 150mbps.
Heb nu trouwens de FRITZ!REPEATER 2400 aangeschaft om ook in slaapkamer voldoende snelheid via wifi te houden (en wellicht zelfs naar zolder). Is dat écht niet voldoende voor noob huistuinenkeukengebruik en moet ik echt aan een set van 300 euro zoals de monteur mij "stiekem" vertelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Gravit0n schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:24:
[...]

Ik zou eerst contact leggen met je beheerder, en niet gaan zitten rommelen aan je VPN van je bedrijf.
Er is een reden dat het geen split-tunnel VPN is.
Ik mag het niet uitzetten en VPN staat standaard aan voor al het internetverkeer. Is helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:48
glider5 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:45:
[...]

Heb nu trouwens de FRITZ!REPEATER 2400 aangeschaft om ook in slaapkamer voldoende snelheid via wifi te houden (en wellicht zelfs naar zolder). Is dat écht niet voldoende voor noob huistuinenkeukengebruik en moet ik echt aan een set van 300 euro zoals de monteur mij "stiekem" vertelde?
Dat is o.a. afhankelijk van de plaats van de twee punten die je nu hebt, en hoe groot je huis is. Ik heb in mijn appartement maar 1 accesspoint, en dat is voor mij voldoende

Heb je de repeater met een kabel aangesloten op de router of via WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Eärendil schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:58:
[...]

Dat is o.a. afhankelijk van de plaats van de twee punten die je nu hebt, en hoe groot je huis is. Ik heb in mijn appartement maar 1 accesspoint, en dat is voor mij voldoende

Heb je de repeater met een kabel aangesloten op de router of via WiFi?
De repeater is onderweg. Via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

niels-mas schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:01:
Hello,

In gemeente Montfoort van plan een 1000 Mbit/s glasvezel internet only abbo af te sluiten (via E-fiber). Bij Tweak uitgekomen vanwege 1. prijs en 2. veel positieve ervaringen (en ook negatieve ervaringen, maar dat heb je bij elke provider). Nu heb ik thuis een Google WiFi mesh dus ik heb een router nodig zonder WiFI. Zijn hiervoor aanraders? Geen enkel apparaat in huis is bedraad dus heb denk ik vrij weinig eisen (behalve dat de snelheid gehaald kan worden). Ben uiteraard op zoek naar een betaalbare oplossing, als de aanschaf van een router dusdanig prijzig is wordt een andere aanbieder waarbij je een huur router inbegrepen zit wellicht interessanter.
offtopic:
Plaatsgenoot! :P

Als je bij Tweak een paar euro + borg meer betaald voor Internet + bellen dan krijg je de Fritzbox er gratis bij. Dan heb je zelf helemaal geen omkijken naar wat je moet hebben en hoe je het aan moet sluiten.
Vervolgens gebruik je dat bellen gewoon niet en zet je de Wifi in Fritz uit en je bent klaar. Simpel, goed en goedkoop.

Dit scheelt je bij betaling op jaarbasis (dat kan ik aanraden) maar €30 euro per jaar.
Zo heb ik het eerste jaar ook gedaan, ik heb mijn eigen Mikrotik router met SFP, maar ik wilde zeker weten dat ik iets in huis had (dat was dan die Fritzbox) wat ik aan kon sluiten als ik mijn eigen router niet aan de praat zou krijgen ofzo. Achteraf was dat niet nodig, maar wel fijn dat dat zo makkelijk kan.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 28-09-2021 14:42 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Wellicht ter overvloede / managing expectations: Reken er trouwens niet op dat je 1Gbps gaat halen over Wifi.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
remco_k schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:37:
[...]

Als je bij Tweak een paar euro + borg meer betaald voor Internet + bellen dan krijg je de Fritzbox er gratis bij.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Gravit0n Niets is gratis. Je betaald het uiteindelijk altijd zelf. Klopt.
In dit geval rekenen ze 30 euro per jaar extra voor het onderdeel bellen. En dan krijg je de Fritzbox er dus gratis bij.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 28-09-2021 15:40 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
glider5 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:34:
[...]

De repeater is onderweg. Via wifi.
Bij een repeater die via wifi in verbinding staat met de router is het belangrijk dat repeater op een plek staat waar het bereik nog goed is. Als er in de slaapkamer onvoldoende bereik is moet de repeater dus tussen de slaapkamer en de router staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Eärendil schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:44:
[...]

Bij een repeater die via wifi in verbinding staat met de router is het belangrijk dat repeater op een plek staat waar het bereik nog goed is. Als er in de slaapkamer onvoldoende bereik is moet de repeater dus tussen de slaapkamer en de router staan.
Het bereik is er goed, de snelheid minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
In dat geval dus ook tussen de router en de slaapkamer, op een plek waar nog voldoende snelheid wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IllOXpRGSidqhpOK5H7DouXm1Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uP9WeuTfrZWKnMCApIYsqgF.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry maar dit is toch echt niet oke? Heb hem wel al ook op 160mbs gezien, allebei staand naast de meterkast waar glasvezel binnenkomt en Fritzbox 5530 van Tweak staat. Gebeld met helpdesk vanavond en op hun advies en mail met instructies helemaal terug naar fabrieksinstellingen en dan opnieuw instellen. In diezelfde mail ook verhaal over frequentie uitzetten maar dat gaat om muren en plafonds maar ik sta er naast! En dan nog wifikanaal maar dat lijkt me op die minimale afstand ook geen probleem. Wat een zooitje! Baal enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Dat is nog steeds via je VPN @glider5? Kun je die niet (voor de test) even uitzetten?

Kun je op de FRITZ!Box zien (in het hoofdmenu) of je via 2.4 GHz of 5 GHz bent verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
nescafe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:49:
Dat is nog steeds via je VPN @glider5? Kun je die niet (voor de test) even uitzetten?

Kun je op de FRITZ!Box zien (in het hoofdmenu) of je via 2.4 GHz of 5 GHz bent verbonden?
Nee dat is op mobiel via wifi, staand naast de meterkast. Haal met 5ghz (en dus 2.4ghz uitgezet) max 160-170, wat ik ook nog erg weinig vind. En 50-60 op diezelfde plek via 2.4ghz. Hierbij kies ik ook nog eens zelf het rustige kanaal per frequentie. Maar ook dat helpt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
@glider5 5530 moet wel meer kunnen halen dan dat.. welke mobiele telefoon gebruik je? Heb je al eens een andere speedtest-app geprobeerd? Je kunt ook http://speedtest2.tweak.nl/ in een browser gebruiken om te testen.

WifiMan zou je ook kunnen gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door nescafe op 28-09-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glider5
nescafe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:11:
@glider5 5530 moet wel meer kunnen halen dan dat.. welke mobiele telefoon gebruik je? Heb je al eens een andere speedtest-app geprobeerd? Je kunt ook http://speedtest2.tweak.nl/ in een browser gebruiken om te testen.
Dat ziet er al wat beter uit. Heb nu kanaalkeuze weer op automatisch staan en 2,4ghz en 5ghz allebei aan. Staan verder geen andere apparaten of wifi aan en is met moderne Samsung Android telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgB_Txs9vy7SCwK9qvUQiInpvHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWFZsSbkLNvlBvPiro9wxFps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Ondertussen ook nog steeds op zoek naar de beste wifi extender/mesh unit die je bedraad kan aansluiten en niet zo duur is! 🤷‍♂️ (De Fritz extender 2400 gaat terug.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Helaas is de aansluiting van vandaag niet helemaal gelukt, aardige monteur. Leuk babbeltje mee kunnen maken. Maar helaas de demping van -36,99 dB is veelste veel om verbinding op te zetten. Met een beetje geluk, gaat cambrium morgen of later deze week hier aan werken. Hopen dat het opgelost kan worden. E-fiber monteur had ook zeker een aantal keer opnieuw geknipt voordat de verbinding volgens hun maatstaf goed genoeg was. Helaas niet voldoende voor echt internet.

Hopelijk wel snel van de partij. (Al niet onthand, wel nog Ziggo achter de hand)

• Eärendil
glider5 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:35:
Ondertussen ook nog steeds op zoek naar de beste wifi extender/mesh unit die je bedraad kan aansluiten en niet zo duur is! 🤷‍♂️ (De Fritz extender 2400 gaat terug.)
Die Fritz!Repeater 2400 kan je toch ook bedraad aansluiten?

• glider5
Eärendil schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:48:
[...]

Die Fritz!Repeater 2400 kan je toch ook bedraad aansluiten?
Er zit maar 1 fysieke poort op de 2400 en wat ik in de handleiding kan vinden is dat voor het aansluiten van apparatuur die geen wifi ondersteunen. Heb je een tip voor een goede (set?) wifi extenders die mijn bankrekening heel laten?
@glider5 Ik heb hier bij mijn ouders, die Ziggo hebben, een Fritz!box 3490 met een bedrade Fritz!Repeater 1750E draaien (achter een connectbox die in bridge modus staat).

En die 1750E kon ik prima met een bedrade uplink als 'Mesh AP' inzetten. En met die combinatie haal ik overal in huis, in ieder geval als er goed 5 Ghz bereik is, gewoon snelheden van 300 Mbit/s down en 30 Mbit/s up, icm een Sony Xperia 5-II (maar ook met vorige telefoons en samsungs van broers en zussen).

Zowel 1750E als Fritz!box werken samen in een Mesh setup, doen band-steering, access point steering, etc. Dus eigenlijk wat je van een Mesh setup mag verwachten.

Overigens, ik heb ook vrienden die een Fritz!box hebben en de 1750E als repeater via wifi gebruiken. En ja, dan haal je afhankelijk van de plaatsing geen snelheden honderden Mbit/s. Maar alsnog ruim voldoende om te browsen, streamen, etc.

Het enige alternatief wat ik zie voor Fritz spul is naar andere mesh sets gaan kijken (bv. TP-link DECO) en wifi van Fritz helemaal uit zetten, maar dat zie ik als zonde van je geld.

Het lijkt mij echt heel sterk dat die 2400 alleen maar WIFI als uplink zou kunnen gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 29-09-2021 09:43 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
glider5 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:14:
[...]

Er zit maar 1 fysieke poort op de 2400 en wat ik in de handleiding kan vinden is dat voor het aansluiten van apparatuur die geen wifi ondersteunen. Heb je een tip voor een goede (set?) wifi extenders die mijn bankrekening heel laten?
Dan heb je de handleiding niet goed gelezen. Je kunt de repeater als access point instellen wanneer je deze in lan bridge zet ipv wlan.
https://nl.avm.de/service...huisnetwerk-configureren/

• glider5
eymey schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:36:
@glider5 Ik heb hier bij mijn ouders, die Ziggo hebben, een Fritz!box 3490 met een bedrade Fritz!Repeater 1750E draaien (achter een connectbox die in bridge modus staat).

En die 1750E kon ik prima met een bedrade uplink als 'Mesh AP' inzetten. En met die combinatie haal ik overal in huis, in ieder geval als er goed 5 Ghz bereik is, gewoon snelheden van 300 Mbit/s down en 30 Mbit/s up, icm een Sony Xperia 5-II (maar ook met vorige telefoons en samsungs van broers en zussen).

Zowel 1750E als Fritz!box werken samen in een Mesh setup, doen band-steering, access point steering, etc. Dus eigenlijk wat je van een Mesh setup mag verwachten.

Overigens, ik heb ook vrienden die een Fritz!box hebben en de 1750E als repeater via wifi gebruiken. En ja, dan haal je afhankelijk van de plaatsing geen snelheden honderden Mbit/s. Maar alsnog ruim voldoende om te browsen, streamen, etc.

Het enige alternatief wat ik zie voor Fritz spul is naar andere mesh sets gaan kijken (bv. TP-link DECO) en wifi van Fritz helemaal uit zetten, maar dat zie ik als zonde van je geld.
Nog even los van de repeater haal ik dus maar maximaal 160MBps terwijl ik naast de router sta. Vinden jullie dat acceptabel? Ik ben erg teleurgesteld.
glider5 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:42:
[...]

Nog even los van de repeater haal ik dus maar maximaal 160MBps terwijl ik naast de router sta. Vinden jullie dat acceptabel? Ik ben erg teleurgesteld.
Ik heb geen ervaring met 5530's. Het lijkt mij wel wat aan de lage kant, als ik met een meer dan 5 jaar oude Fritz!box 3490 bij m'n ouders al 300/30 kan halen (met 3490 in de meterkast en een cellenbetonmuurtje tussen woonkamer en gang.

Dus misschien heeft de 5530 wel een echt mindere chipset dan oudere modellen.

Aan de andere kant zou ik met 160 Mbps al prima kunnen leven, hier. Alles wat hier 'vast' staat is sowieso bekabeld aangesloten en met smartphones en tablets merk ik überhaupt niet of ik meer dan 160 zou halen.

Nou heb ik verder sowieso geen klagen want ik ben op een gegeven moment wel overgestapt op Ubiquiti spul (toen Fritz apparatuur nog geen single SSID met band steering of Mesh ondersteunde). Met een Ubiquiti UAP AC Pro haalt mijn Xperia met gemak 500/500, maar dat vind ik eigenlijk sowieso overkill :P.

• Eärendil
glider5 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:14:
[...]

Er zit maar 1 fysieke poort op de 2400 en wat ik in de handleiding kan vinden is dat voor het aansluiten van apparatuur die geen wifi ondersteunen.
Knowledge Base-artikel #903: FRITZ!Repeater via LAN met de FRITZ!Box verbinden

[ Voor 10% gewijzigd door Eärendil op 29-09-2021 10:25 ]

@glider5 met wat voor apparaat test je je WiFi en wat zijn daar de specificaties van?

misschien overheen gelezen maar kan dat zo een twee niet terug vinden in het verhaal.

• glider5
Mr-D. schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:42:
@glider5 met wat voor apparaat test je je WiFi en wat zijn daar de specificaties van?

misschien overheen gelezen maar kan dat zo een twee niet terug vinden in het verhaal.
Samsung A50 op maximaal een halve meter van de router in de meterkast (hoekhuis dus geen directe buren aan die zijde). Daar haalde ik dezelfde snelheden mee met een KPN abonnementje.
@glider5 volgens de specs van Samsung zijn dit de WiFi standaarden 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz, VHT80, maar dat zegt nog niets want ik weet niet welke chipset er inzit.

maar op AC zou maximaal 175Mbps mogelijk moeten zijn als je bv een AC600 chipset hebt

zie ook hier voor wat meer info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

glider5 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:52:
[...]

Samsung A50 op maximaal een halve meter van de router in de meterkast (hoekhuis dus geen directe buren aan die zijde). Daar haalde ik dezelfde snelheden mee met een KPN abonnementje.
(En in aanvulling op @Mr-D.)
Hoe weet jij dat de A50 die jij hebt (veel) hogere snelheden zou moeten kunnen halen?
Afgaande op je verhaal tot nu toe, zie ik dat nergens staan en ben je misschien wel tegen de limiet van je telefoon aan aan het testen en kan Frits hier helemaal niets aan doen.

Los daarvan, het is en blijft Wifi, externe factoren kunnen stevige invloed hebben op de performance ervan. Die kans is er ook als je er zo'n beetje bovenop staat en ook als je in een hoekhuis woont. Maar mijn gut feeling zegt voorlopig dat je A50 tegen zijn limiet aanzit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:06
Volgens mij doet een A50 een enkele stream (433Mbps). Dan is de koek bij een 200M effectief wel op, ja. Mijn OnePlus 5T (2x2, 867Mbps) haalt 400 down/500 up met de app van speedtest.net.

Dus ja, die A50 is aan z'n eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daarom zei ik ook 175Mbps want een A serie blijft wel een budget telefoon.
is voor de rest niets mis meer hoor.

met mijn laptop haal ik ook dit soort waardes en met mijn zakelijke laptop ga ik wel richting de 400
maar overal waar een touwtje aankan heb ik een touwtje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-09 11:19
Sinds een halfuur geen internet meer in Wierden, postcodegebied 7641

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Barre73 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Gezien je verhaal concludeer ik dat je Tweak met max 100 Mbit kan afnemen. Dat betekent dat Tweak ook gewoon via KPN moet leveren daar. En dat klopt want in Amersfoort hebben ze geen eigen apparatuur in de PoPs staan.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vrije manier van Tweak maar ook daar krijg je een TV kastje hoor. En die werkt nog een stuk minder goed dan die van KPN.
Bij beide providers kan je internet-only afnemen en op een andere manier TV kijken. Bijvoorbeeld via Android TV of iets anders.
Bij beide providers kan je een eigen router gebruiken indien gewenst.
Ik weet het, ik reageer op een oude post, maar is de nieuwste die ik vind met 'Amersfoort' in dit topic... :P Nu vroeg ik mij even af, of er plannen zijn en zo ja, per wanneer, Coanet naar Amersfoort komt? Ik begin mij langzaamaan steeds meer te ergeren aan mijn huidige provider (Jonaz) en ben even aan het kijken naar interessante alternatieven voor gigabit internet. Nu heeft Tweak dat in Amersfoort ook, maar via het KPN netwerk en is daardoor flink duurder. Ander alternatief is T-Mobile Thuis (het oude Vodafone Thuis dus). Nu ben ik daar in het verleden klant geweest, dat vond ik - destijds - ook geen heel beste ervaring en voor wat ik begrijp, is er technisch weinig veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Glawen schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:32:
Sinds een halfuur geen internet meer in Wierden, postcodegebied 7641
Hmm normaal zijn ze er wel rap bij. Nu nog niets te lezen: https://tweakstatus.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Geen internet hier @ 5384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Laatst online: 16:04
Klopt 5751 idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

5346 ook dood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48
6596 klapt er zojuist ook uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:39
6585 ook niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31

backupdevice

Boeh!

5751 ook

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
In verband met een onderbreking in de verbinding naar de EFX is er momenteel een verstoring in de diensten aan het E-Fiber netwerk in Brabant. De oorzaak is nog onbekend. Onze engineers zijn bezig met het herrouteren van het netwerk. Een monteur is onderweg naar de EFX locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[quote]
In verband met een onderbreking in de verbinding naar de EFX is er momenteel een verstoring in de diensten aan het E-Fiber netwerk in Brabant. De oorzaak is nog onbekend. Onze engineers zijn bezig met het herrouteren van het netwerk. Een monteur is onderweg naar de EFX locatie.
[/quote]

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Laatst online: 16-09 13:27
Zit ook op 5346. Ook hier ligt het er idd uit. Moet voor werk overschakelen naar 5G. Kinderen zitten thuis ivm studiedag, die vinden het in ieder geval niet fijn. Hoop dat het snel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Hier lijkt het weer te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 15:21

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Hier ook weer. Het herrouteren doet zijn ding dus.
mustisen schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Zit ook op 5346. Ook hier ligt het er idd uit. Moet voor werk overschakelen naar 5G. Kinderen zitten thuis ivm studiedag, die vinden het in ieder geval niet fijn. Hoop dat het snel is opgelost.
:w Hoi buur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31

backupdevice

Boeh!

Hier nog niks. Herstarten router resulteert in geen WAN adres

fixed

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 05-10-2021 13:59 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Info vanuit Tweak
https://tweakstatus.nl/incidents/162

5375 ook feest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tPCQMg_GJghFfLAy0GOSfD_fWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8o4KY0omLk2FWt3mlH24fKaV.png?f=user_large

YouTube: Vengaboys - Up & Down :z

[ Voor 51% gewijzigd door RobbyTown op 05-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Laatst online: 16:04
backupdevice schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:56:
Hier nog niks. Herstarten router resulteert in geen WAN adres

fixed
Herstarten is onnodig. Als het weer werkt komt verbinding vanzelf weer tot stand.

En zie 5751 weer back online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Laatst online: 16-09 13:27
majoh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:46:
Hier ook weer. Het herrouteren doet zijn ding dus.

[...]

:w Hoi buur!
*zwaait terug* :w :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 19:57
The FRITZ!OS of your FRITZ!Box 5490 was updated.
The internet provider performed the update.

Previously used: FRITZ!OS Version 07.12

Now installed: FRITZ!OS Version 07.27

Best regards,

Your MyFRITZ! team
Hè watte? Meer mensen hier "last" van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
DappereDodo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Hè watte? Meer mensen hier "last" van?
Die is al 5 maanden uit.... werd eens tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Op dit moment (donderdagavond 21:20) is de download erg laag (30 Mbps) terwijl de upload 950 Mbps is.
Postcode 7957 (De Wijk - De Wolden).

Edit: de download fluctueert heftig, ook bij meerdere speedtest servers. De upload is steady all over.

[ Voor 27% gewijzigd door BerndGaykema op 07-10-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco.
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:28
Hier in Noord-Brabant (Rijsbergen) ook lage snelheid, zowel up als down (~50 Mbps).

Edit: Vandaag nog eens nagekeken, bleek toch een lokaal probleem te zijn. Geen problemen bij Tweak :).

[ Voor 38% gewijzigd door Mayco. op 08-10-2021 11:35 . Reden: Testen uitgevoerd ]

Pagina: 1 ... 71 ... 116 Laatste

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.