Fritz!box is zeker een prima router en ik heb zeker 10 jaar naar volle tevredenheid Fritz!boxen als router gebruikt. En dus zelfs ook nog een tijdje de 5490. Met name vanwege de sublieme IP DECT mogelijkheden en gewoon in het algemeen de stabiliteit. En ik raad familie en bekenden nog steeds een Fritz!box aan als hun eisen qua expert-configuratie beperkt zijn én als het kan qua internetprovider (lees: ISP heeft modem/router met bridging)
Sinds ongeveer een half jaartje is mijn 5490 echter ook vervangen door een Ubiquiti USG (en binnenkort die weer door een eigen OPNSense baksel, want met de USG ben ik ook niet tevreden).
Main driver is dat we steeds minder vaak vast bellen. Ons bekende vaste nummer is nu ook geporteerd naar een Cheapconnect abbo'tje van 8 euro per jaar en draait nu prima op een voor 2 tientjes tweedehands gekochte Siemens N300A IP.
En ondanks dat ik de Fritz!box qua performance en stabiliteit altijd een prima router heb gevonden begon ik me langzamerhand gewoon te ergeren aan de, zacht gezegd, onorthodoxe manier waarop je bv. vaste DHCP reservations kan instellen en het feit dat hostnames en domain name instellen ook best lastig is, plus nog wat andere instellings- en speelmogelijkheden die ik mis, die ik nu met OPNSense wel heb. Ik mis gewoon de 'nerdy tabelletjes' met ip adressen, mac adressen, firewall rules, port forwards, VLAN en trunking settings, en het effectief editen daarvan.
Als Fritz!box naast de advanced mode ook nog een expert mode zou hebben waar je dat allemaal wel hebt, dan was het een ander verhaal geweest
Dus ik kan me wel voorstellen dat mensen die wat meer geävanceerde dingen willen doen als snel tegen beperkingen in de Fritz!box aan lopen.
Wat betreft minder latency: Volgens mij maakt dat geen biet uit. Een vrij simpele mediaconverter doet niets anders dan optisch omzetten van/naar elektrisch. Verder is het gewoon nog steeds ethernet, dus geen andere omzettingen en dergelijke. Toen ik een Fritz!box kreeg had de Tweak monteur de oude Genexis Gigabit mediaconverter achter gelaten. Die heb ik er gewoon weer op geklikt

.
[
Voor 12% gewijzigd door
eymey op 09-11-2018 11:58
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.