R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik denk dat het verschil van de logo’s enkel betrekking heeft op het SFX model.
Jouw doos heeft Aris ook in zijn review van de 750W versie en hij vindt de noise rating goed. Zie hier. Misschien heb je dus een maandagochtendmodel.
@Cooler MasterHackus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:04:
[...]
Klinkt als de klachten van de oudere 850. Die had een minder fanprofiel/controller
@Gipsy King het typenummer was niet gewijzigd ?
Kan iemand deze end user helpen ?
Anders mailen naar : rma_eu@coolermaster.eu
[Voor 7% gewijzigd door Gipsy King op 16-11-2022 10:35]
Ik twijfel nu nog tussen de rm850 of de nzxt1000. Als het goed is hebben die ook beiden gewoon 1x 8-pin kabels. Dat ga ik alleen nog even dubbel checken.
Valt me wel op dat er zelden platinum of titanium voedingen hier worden aangeraden, deze in zijn over het algemeen toch wat efficiënter? Geld maakt mij niet zoveel uit. Dit zijn van die dingen die je 1x in de zoveel jaar koopt.
[Voor 8% gewijzigd door OMD op 16-11-2022 08:38]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
De Cooler Master is platinum op 230V. Extra connector kun je toch wegwerken in de shroud? Corsair heeft stugge kabels die nog lastiger zijn.OMD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:32:
Valt me wel op dat er zelden platinum of titanium voedingen hier worden aangeraden, deze in zijn over het algemeen toch wat efficiënter? Geld maakt mij niet zoveel uit. Dit zijn van die dingen die je 1x in de zoveel jaar koopt.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Nee, die kabels zijn te stug en te kort. Die bungelen altijd rond de aansluiting van de gpu. Top dat je zegt dat bij corsair de kabels nog stugger zijn. Ik dacht dat wanneer er een gold label op zit dat het dan altijd een gold voeding is. Weer wat geleerd, dank!Djarune schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:40:
[...]
De Cooler Master is platinum op 230V. Extra connector kun je toch wegwerken in de shroud? Corsair heeft stugge kabels die nog lastiger zijn.
Ik ga einde van de middag eerst even mijn evga terug zetten om echt 100% uit te sluiten dat de voeding coil whine geeft en niet de gpu. @Hackus ik denk inderdaad maar dat ik nog bij mijn evga blijf. Ik undervolt de 3080 toch. Bedankt voor alle adviezen

[Voor 8% gewijzigd door OMD op 16-11-2022 08:48]
Want jij zit constant naar de kabels in je kast te turen wanneer je aan het computeren bent?OMD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:32:
De kabels die er bij zitten zijn ook al zo vervelend. Dat zijn van die pcie kabels die van 1x psu naar 2x 8 pin gaan. Ziet er niet uit in een kast.
Nee maar ik houd mij wel bezig met airflow en dat is dan minder. Kast is al niet zo groot.chim0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:51:
[...]
Want jij zit constant naar de kabels in je kast te turen wanneer je aan het computeren bent?
Dezelfde als deze uit review.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
zgn coilwine kan met elke voeding gebeuren. Het is mij niet bekend dat dit veel gehoorde klacht is.
Veel voedingen komen met 1 PCIe kabel met twee 6+2 cons.
Uiteraard kan dit met elke gpu of psu gebeuren en dat geeft ook niet. Het is alleen niet zo dat het geluid zo hard moet zijn dat het door Mijn koptelefoon heen komt. Met geluid uit de speaker ben ik na 1 minuut helemaal knettergek, dat houdt niemand vol.Hackus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:27:
@OMD
zgn coilwine kan met elke voeding gebeuren. Het is mij niet bekend dat dit veel gehoorde klacht is.
Veel voedingen komen met 1 PCIe kabel met twee 6+2 cons.
Mijn oude evga voedign heeft dus gewoon 1x psu naar 1x 6+2 pin kabel. Dat is toch wat makkelijker opbergen en beter voor de airflow.
Zoals gezegd ga ik vanmiddag even de evga erin schuiven en uitsluiten dat het niet de gpu is maar ik weet dat eigenlijk bijna zeker. Kan een keer een maandagmorgen model hebben gekregen natuurlijk.
Je kan de los bungelende kabel/connector gewoon aan de PCI-e kabel vast binden, zodat ie erlangs gaat, dan heb je er geen last van. Al vraag ik me af of zo'n connector werkelijk invloed heeft op je "airflow' (ook zo'n overschatte term). Het zal geen 10 graden schelen, denk ik.OMD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:42:
[...]
Mijn oude evga voedign heeft dus gewoon 1x psu naar 1x 6+2 pin kabel. Dat is toch wat makkelijker opbergen en beter voor de airflow.
Persoonlijk vind ik het een kul argument om niet voor een bepaalde voeding te gaan, maar dit moet je zelf weten. Ik proef een beetje dat je enorm teleurgesteld bent (of geïrriteerd zelfs) dat je een defect model hebt gekregen en nu geef je af op de kabels. Ik heb de 550W variant en heb totaal geen problemen met deze voeding. Ik hoor hem niet, ik zie hem niet, dus ik denk dat je idd een defect model hebt gekregen, maar dit kun je gewoon regelen met de desbetreffende winkel.
Scheelt ook zeker geen 10 graden maar een Suprim is nogal aan de forse kant en die wordt nogal heet in een kleinere kast. Ik probeer dus zoveel mogelijk airflow over te houden. Het is niet alleen een conncetor, het zijn 3 trossen kabels. Ik wist niet dat die kabels er bij zaten, ik wist niet eens dat dit standaard was. Niet iedereen weet alles. Mijn EVGA voeding heeft gewoon 3 stuks PSU naar 6+2 pins in plaats van PSU naar 2x 6+2 pins. Zo gek is dat toch niet gedacht. Buiten dat ik het gewoon lelijk vind (en dat mag ik vinden) wil ik het gewoon niet hebben. Coolermaster verkoopt echter gewoon PSU extension cable sets met PSU naar 6+2 pins dus dat is een non-issue geworden.chim0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:07:
[...]
Je kan de los bungelende kabel/connector gewoon aan de PCI-e kabel vast binden, zodat ie erlangs gaat, dan heb je er geen last van. Al vraag ik me af of zo'n connector werkelijk invloed heeft op je "airflow' (ook zo'n overschatte term). Het zal geen 10 graden schelen, denk ik.
Persoonlijk vind ik het een kul argument om niet voor een bepaalde voeding te gaan, maar dit moet je zelf weten. Ik proef een beetje dat je enorm teleurgesteld bent (of geïrriteerd zelfs) dat je een defect model hebt gekregen en nu geef je af op de kabels. Ik heb de 550W variant en heb totaal geen problemen met deze voeding. Ik hoor hem niet, ik zie hem niet, dus ik denk dat je idd een defect model hebt gekregen, maar dit kun je gewoon regelen met de desbetreffende winkel.
Een maandagmorgen model kan natuurlijk altijd (zoals ik dus al zei) en ja, ik word daar enorme geirriteerd van zeker omdat ik net al een retour heb verzonden van een GPU voor coil whine. Je bent er dan wel even klaar mee (zoals ik ook al eerder zei). Voor de rest niets mis hoor met Cooler Master en ze komen uit elke review erg sterk uit de bus. Ik ben alleen geschrokken van de coil whine maar ook het fan geluid, dat ding maakt bij meer dan 50% belasting echt een enorm kabaal voor een voeding. Dat had mijn EVGA echt totaal niet.
Ik schiet hem zeker niet af, was even irritatie modus dus daar heb je helemaal gelijk in

Ik baseerde me hierop:Uszka schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:06:
[...]
De SF600 heeft al dermate korte kabels dat ik niet verwacht dat je veel lengte over hebt.
RX 6700/6800 kan je met één daisy chained kabel aansluiten, 6800XT met 2 maar dan kan je beter 2 enkele kabels bestellen bij Corsair in plaats dat je zelf aan het knippen gaat.
8 pin PCI-e is gespecificeerd voor 150w maar Corsair gebruikt dermate degelijk spul (16g draad en HCS connectors) dat er 360w doorheen kan.
The PCI Express specification is, unfortunately, not a free, public specification. So most people have never seen it. Including me. ATX specification: freely available to all. PCI Express specification: expensive so hardly anyone has seen it. ATX: good. PCI Express: bad. It's a shame when a widely used standard isn't freely available to the public. Nonetheless, information leaks out from the specification and the 6 pin PCI Express power cable is actually rated at an extremely conservative 75 watts. I have no idea why the wattage is rated so low because the specifications from Molex clearly allow substantially more power. Part of the reason may be that pin 2 (listed above as a 12 volt line) may be listed as not connected in the specification. I've never seen a 6 pin PCI Express power cable with pin 2 not connected. They've all had a 12 volt line connected to pin 2. I've also seen claims that there may be unimplemented sense lines in the specification. Welcome to the uncertainty which happens when you don't have freely available specifications. Even with only two 12 volt lines the standard implementation of PCI Express power cables use large enough gauge wire and a good enough connector to provide much more than the three amps per wire required to provide 75 watts. Nonetheless, the 6 pin PCI Express power cable officially provides only 75 watts. In all likelihood, however, real implementations of this power cable can provide far more than 75 watts.
Dus blijkbaar implementeren de fabrikanten meer vermogen per connector. Waardoor je waarschijnlijk soms een 2x8 PCI -express splitter hebt op 1 fysieke kabel vanuit de PSU, of 2 fysieke kabels nodig hebt vanuit de PSU? Ik heb er niet genoeg ervaring mee
Wat betreft modulair versus niet modulair. Modulair betekent wel dat je, aan die betreffende zijde van de PSU, een zestal grote plastieken connectors nodig hebt die allen veel ruimte innemen, en vanwaar dus ook best wel wat kabels vertrekken en afbuigen (nog steeds in de context van een DAN A4 build). Terwijl vanuit een niet-modulaire PSU je eigenlijk 1 bundeltje hebt, ongeveer de dikte van een duim.
Dus als ik handig genoeg was om die kabelboom zelf op lengte te trimmen, en de pluggen terug aan te sluiten, kan je misschien wel compacter bouwen. Toch in elk geval een de uitgangszijde van de PSU...
@Djarune , dank voor de link naar die build video die zeker van toepassing is
ik ben aan het kijken naar een thermaltake gf3 of een bequiet pro 1200 watt.
Zijn er voedingen die net zo goed presteren voor een lichtere prijs?
Klopt, maar als je bijna alles nodig hebt, heb je onderstaande (modulair versus niet-modulair)Hackus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:10:
Bij niet-modulair houd je vaak kabels/cons over. die je niet hebt bij volledig modulair
Uit ervaring met een Fractal Node 202 en een NR200P merk ik dat je best wel wat gedoe hebt met weinig ruimte en met zoveel aparte plugjes.
Zo heb ik een NR200p gebouwd met SF600(2018)(Node 202 ook al veel vaker gebruikt)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-11400F Boxed | € 167,85 | € 167,85 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B560-I Gaming WIFI | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200P Zwart | € 76,25 | € 76,25 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zilver | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Ventilatoren | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 27,95 | € 27,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/32 | € 121,28 | € 121,28 |
1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 1TB | € 103,56 | € 103,56 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 98,53 | € 98,53 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 760,22 |
‘’ We will have ATX3.0 PSU in stocks around Dec 10th.
SST-HA850R-PM
SST-HA1200R-PM ''
Website : https://www.silverstonete...upplies/HELA850RPlatinum/
Spec File : https://supr.link/vlcv2
Website : https://www.silverstonete...ower-supplies/ha1200r-pm/
Spec File : https://www.silverstonete...R-PM-Product_Sheet-EN.pdf
Dus je zoekt enkele tientjes verschil terwijl je 2800+ euro aan hardware uit geeft die erachter hangt.durotan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:25:
Aangezien ik een 7700x of een 13700k met een 4090 wil gaan combineren, en daarbij graag gebruik wil gaan maken van een voeding met de betreffende aansluitingvoor de 4090.
ik ben aan het kijken naar een thermaltake gf3 of een bequiet pro 1200 watt.
Zijn er voedingen die net zo goed presteren voor een lichtere prijs?
De cases zijn ook vaak iets kleiner. Persoonlijk heb ik wel nog SATA nodig (een enkele NVME vind ik niet nuttig voor bulk opslag/beetje ruimte waarvoor ik niet die NVME snelheden nodig heb. Zoals de grote meerderheid van m'n games, ...)Hackus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:38:
Sata heb je sowieso niet meer nodig met NVMe. met een SFX voeding heb je meer ruimte achter de voeding
Zo heb ik een NR200p gebouwd met SF600(2018)(Node 202 ook al veel vaker gebruikt)
daarom is SFX fijner, dan heb je ~5cm meer ruimte achter. deze is minder diep dan ATXAmos_x schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:58:
[...]
Dus je zoekt enkele tientjes verschil terwijl je 2800+ euro aan hardware uit geeft die erachter hangt.
[...]
De cases zijn ook vaak iets kleiner. Persoonlijk heb ik wel nog SATA nodig (een enkele NVME vind ik niet nuttig voor bulk opslag/beetje ruimte waarvoor ik niet die NVME snelheden nodig heb. Zoals de grote meerderheid van m'n games, ...)

uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W
Nee dat niet. Wat ik graag wil weten is of dat dit de go to is. Of dat er andere/betere aan te raden zijn.Amos_x schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:58:
[...]
Dus je zoekt enkele tientjes verschil terwijl je 2800+ euro aan hardware uit geeft die erachter hangt.
[…]
uitvoering: EVGA SuperNOVA 850 G7OMD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:22:
Het was de voeding. EVGA zit er in en geen problemen meer. Ik laat het nu even zitten maar ik bestel de Cooler Master 850 gewoon weer opnieuw over een tijde. Het was gewoon een defect model en dat kan gebeuren.

Had die ook al gezien maar die is niet echt makkelijk verkrijgbaar helaas maar ik neem toch even jouw advies, gewoon de G2 even houden nog

uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM
uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart
uitvoering: Seasonic Focus PX-550
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding voor mijn oude pc met in het achterhoofd het systeem in de loop van de tijd te gaan upgraden. Ik draai op een AMD Phenom II, 12GB DDR3 met Sapphire Radeon 6500XT. Bovenstaand is een lijstje van voedingen die mijn belangstelling hebben.
Is het interessant om een voeding te nemen met Alternative Sleep Mode (ASM)? Wat ik ervan begrijp is dat alle hardware van een systeem inclusief drivers ASM moeten ondersteunen om functioneel te zijn. Het lijkt me iets dat op de middellange termijn interessant kan worden maar is het iets om nu al op voor te sorteren?
De voedingen van Be Quiet komen met een dubbele of viervoudige 12V rails. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan en waarom is een meervoudige rails wel of niet interessant?
Pak 1 van deze:
uitvoering: Cooler Master V550 Gold-V2
uitvoering: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 560W
De voedingen die je op noemt zijn minder bang for buck.
Ik heb onlangs een 6900XT aangeschaft voor 700 euro. Ik wil deze gaan gebruiken icm een core i7 9700K. Verder zit er weinig spannends in de kast, wat fans en 2x SSD. Ik ga er vanuit dat dit toch wel veel gevraagd is voor mijn huidige 550 Watt Corsair voeding...
Ik zou deze graag willen upgraden en dan dit keer het liefst wel met een voeding die de volgende upgrade nog mee kan. Wat zouden jullie me aanraden?
Daarnaast lees ik nu veel over een nieuwe connector van Nvidia maar weet daar ook niet exact waar de klepel hangt... Is dat iets om nu al rekening mee te houden?
Het is moeilijk te voorspellen wat de volgende generaties vragen. Waarschijnlijk een ATX 3.0 voeding. Dus nog even een maandje wachten met de aanschaf of iets kopen voor nu en bij de volgende upgrade weer iets kopen.
Ik denk niet dat ik het trek om mijn 6900XT nog een maand in de kast te laten liggenDjarune schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:21:
@Ivolve
Het is moeilijk te voorspellen wat de volgende generaties vragen. Waarschijnlijk een ATX 3.0 voeding. Dus nog even een maandje wachten met de aanschaf of iets kopen voor nu en bij de volgende upgrade weer iets kopen.

Ik dacht zelf aan een van deze 2
uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2
uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart
Ik heb nu een corsair voeding en ben daar tevreden over. Dat wil zeggen hij doet wat ie moet doen en maakt daarbij niet al teveel herrie. Ik neig daarom weer naar een corsair maar het prijsverschil is toch wel flink...
De rm850x 2021 is veel te duur. De 2018 versie is bovendien stiller. Je kunt de uitvoering: Corsair RM850x (2018) Wit nemen.Ivolve schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:27:
[...]
Ik denk niet dat ik het trek om mijn 6900XT nog een maand in de kast te laten liggen![]()
Ik dacht zelf aan een van deze 2
uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2
uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart
Ik heb nu een corsair voeding en ben daar tevreden over. Dat wil zeggen hij doet wat ie moet doen en maakt daarbij niet al teveel herrie. Ik neig daarom weer naar een corsair maar het prijsverschil is toch wel flink...
Ik had gelezen dat het verschil tov de X versies is dat ze andere kwaliteit componenten gebruiken. Is dat iets waar ik me druk over hoef te maken? Er zit sowieso 10 jaar garantie op...
@Djarune wees me naar deze toe omdat de 2021 versies te duur zijn en teveel herrie maken.
uitvoering: Corsair RM850x (2018) Wit
Ik neig ernaar dat advies te nemen tenzij je zou zeggen dat dat echt een miskoop is.
Herrie heb ik niet gezegd. De 2021 versie is ook stil, maar de 2018 versie is nog stiller.Ivolve schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:47:
[...]
@Djarune wees me naar deze toe omdat de 2021 versies te duur zijn en teveel herrie maken.
Nee, is iets mindere versie veel onderdelen zijn hetzelfde en geen Caps op de kabels.Ivolve schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:47:
[...]
Ik had gelezen dat het verschil tov de X versies is dat ze andere kwaliteit componenten gebruiken. Is dat iets waar ik me druk over hoef te maken? Er zit sowieso 10 jaar garantie op...
Ik neig ernaar dat advies te nemen tenzij je zou zeggen dat dat echt een miskoop is.
CWT en zelfde PCB's
Ok my bad. Ik zie wel dat beide corsairs het stukken beter doen dan de cooler master die ik eerst aandroeg.Djarune schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:50:
[...]
Herrie heb ik niet gezegd. De 2021 versie is ook stil, maar de 2018 versie is nog stiller.
[Afbeelding]
@Hackus en @Djarune gezien jullie beide een voedingen badge hebben ga ik er vanuit blind op jullie advies te kunnen vertrouwen

Dat ligt aan je budget en of je witte kabels wiltIvolve schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:56:
[...]
Ok my bad. Ik zie wel dat beide corsairs het stukken beter doen dan de cooler master die ik eerst aandroeg.
@Hackus en @Djarune gezien jullie beide een voedingen badge hebben ga ik er vanuit blind op jullie advies te kunnen vertrouwenwelke zouden jullie nemen van beide corsairs?
Bedankt voor het advies heren!
ATX 3.0Djarune schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:21:
@Ivolve
De huidige voedingen die ook een PCIe 5.0 kabel bieden, zullen in de praktijk als ATX3.0 functioneren. Daar zou ik mij geen zorgen om maken.
https://hwbusters.com/psu...ns%20must%20be%20grounded.
Hieruit blijkt dat de twee extra pinnen niet nodig zijn om aan de standaard te voldoen en de andere nieuwigheden binnen ATX3.0 hebben vooral betrekking op de slaapstand die net als de twee andere binnen bij de 12VHPWR connector niet mandatory zijn.
[Voor 29% gewijzigd door Koldur op 17-11-2022 15:20]
i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x
Het gaat ook niet om de kabel. Het belangrijkste aan ATX 3.0 is de peak power tot wel 200%. Oftewel een 850W voeding kan dan pieken van 1700W aan. Een ATX 2.52 voeding kan pieken aan van 130%. Dus het is pertinent onjuist dat huidige voedingen als ATX 3.0 zullen functioneren.Koldur schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:12:
[...]
ATX 3.0
De huidige voedingen die ook een PCIe 5.0 kabel bieden, zullen in de praktijk als ATX3.0 functioneren. Daar zou ik mij geen zorgen om maken.
https://hwbusters.com/psu...ns%20must%20be%20grounded.
Hieruit blijkt dat de twee extra pinnen niet nodig zijn om aan de standaard te voldoen en de andere nieuwigheden binnen ATX3.0 hebben vooral betrekking op de slaapstand die net als de twee andere binnen bij de 12VHPWR connector niet mandatory zijn.
Het gaat hierbij om het volgende diagram:
[Voor 18% gewijzigd door Djarune op 17-11-2022 16:58]
Die piekbelasting is er om aan de standaard te voldoen ja, maar allerminst nodig om op de huidige hardware te gebruiken die nu ATX 3.0 aangeeft. Als het al een probleem wordt, dan zou dit betekenen dat de spikes erger worden dan nu het geval is, terwijl dit juist meegenomen wordt in het ontwerp om het te reduceren.Djarune schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:27:
[...]
Het gaat ook niet om de kabel. Het belangrijkste aan ATX 3.0 is de peak power van 200% op de 12V rail. Oftewel een 850W voeding kan dan pieken van 1700W aan. Een ATX 2.52 voeding kan pieken aan van 130%. Dus het is permanent onwaar dat huidige voedingen als ATX 3.0 zullen functioneren.
Dus voldoet een huidige ATX voeding volledig aan de standaard? Nee, zal het in de praktijk een probleem worden, zeer waarschijnlijk niet.
i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x
Heb nu een ryzen 3600 cpu en wil wellicht de nieuwe amd 7000 xtx gpu halen.
Ben nu bang dat ik over een paar jaar weer een nieuwe psu moet halen omdat 850 watt te weinig is.
Een "hopelijk" simpele vraag, in 2019 heb ik een nieuw systeem gebouwd, waarbij ik mijn toen al wat oudere MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G heb meegenomen.
Nu wil ik deze vervangen voor de ASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC, alleen vroeg ik mij af of mijn power supply voldoet voor deze videokaart. Ik heb namelijk de Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart.
Volgens onderstaande website zou ik 511 Watt nodig hebben, aangezien ik 550 Watt heb zou ik genoeg moeten hebben? of zit er nog een addertje onder het gras!
OuterVision® Power Supply Calculator.
Nieuwe AMD verbruiken niet zoveel, en R3600 ook niet. Dus je voeding voldoet wel. 7900XTX is ook krom vergeleken met R3600UltraInstinct schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:36:
Hoi, heb nu te seasonic 850 platinum watt psu gehaald maar vroeg me af of dit wel toekomst bestendig is. Ik zie veel mensen namelijk boven de 1000 watt halen.
Heb nu een ryzen 3600 cpu en wil wellicht de nieuwe amd 7000 xtx gpu halen.
Ben nu bang dat ik over een paar jaar weer een nieuwe psu moet halen omdat 850 watt te weinig is.
[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 17-11-2022 17:06]
Dat is te kort door de bocht. Als je ziet wat de eisen zijn van Nvidia kaarten afgelopen jaren. Met name de eisen voor de transient response op de 12V rail. Het kan best zijn dat een RTX5090 een ATX 3.0 voeding vereist.Koldur schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:31:
Dus voldoet een huidige ATX voeding volledig aan de standaard? Nee, zal het in de praktijk een probleem worden, zeer waarschijnlijk niet.
@UltraInstinct dit beantwoord ook jouw vraag denk ik.
Dat zou kunnen ja, verwacht het niet, maar als je er 100% zeker van wil zijn, dan zou je beter voor een ATX3.0 kunnen gaan.Djarune schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:03:
[...]
Dat is te kort door de bocht. Als je ziet wat de eisen zijn van Nvidia kaarten afgelopen jaren. Met name de eisen voor de transient response op de 12V rail. Het kan best zijn dat een RTX5090 een ATX 3.0 voeding vereist.
@UltraInstinct dit beantwoord ook jouw vraag denk ik.
Als je nu een voeding nodig hebt, kan je prima met een huidige voeding uit de voeten, met een klein risico dat als je later een 5090 hebt waarbij je wel die 200% nodig hebt, maar eventueel ook nog meer vermogen dan je nu koopt, moet je op dat moment alsnog een nieuwe voeding kopen.
Staar je niet blind op ATX3.0, alle huidige hardware werkt gewoon met een 2.X ATX voeding, mits van kwaliteit.
[Voor 4% gewijzigd door Koldur op 17-11-2022 17:07]
Een kennis heeft een Corsair CX550M voeding en wil de GPU upgraden naar een 3070.
Er zit nu het volgende in:
- AMD 3600 (140W max)
- 2 ram sticks (10W max)
- 4tal casefans (15W?)
- ssd (10W max)
- hdd (10W max)
Overal lees ik 650W als minimum voor een 3070, maar als ik de wattages bij elkaar op tel zou dit volgens mij prima moeten kunnen gezien dat een 3070 peak max 250W verstookt en ik dan op een totaal max systeem verbruik van nog geen 450W uit kom..
Lian Li SP850 (SFX PSU) review
uitvoering: Lian Li SP850 SFX Voeding Zwart
[Voor 29% gewijzigd door Hackus op 18-11-2022 10:51]
Aris heeft een nieuw speeltje. GamersNexus heeft dezelfde machine ook al bijna een jaar staan maar volgensmij nog geen tests gepubliceerd.
YouTube: Fan Testing Procedure on a $62,000 Long Win Machine!
Eerste test met wat fans die hij nog had liggen: https://hwbusters.com/coo...-on-a-long-win-apparatus/
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
- Intel E3 1270 v5
- Supermicro X11SMM-F
- 4 x 16GB 2133 ecc non-registered
- 24 x SATA 7200
- 2 x SATA SSD
dewelke volgens mijn UPS 207 a 342W trekt (afhankelijk van load en disk spindowns)
Ik zou graag een aantal zaken upgraden:
- AMD Epyc 7302P
- Supermicro H12SSL-NT
- 4 x 16GB 2133 ecc registered
2. Stel dat ik er daarnaast ook nog eens een Intel arc A580/A750 bijsteek (voor transcoding van camera streams & plex), dan vermoed ik dat het helemaal te weinig wordt? Hoeveel W voorzie ik dan?
Alvast bedankt voor het advies!

Kan ik voorlopig nog verder met de huidige PSU, met de andere upgrades?
Lukt die V550 met onderstaande specs:
- AMD Epyc 7302P
- Supermicro H12SSL-NT
- 24 x SATA 7200rpm
- 2 x SATA SSD
ja, alleen gaat je verbruik wel omhoog, want de AMD verbruikt meer. Dat geef ik net aan.martijndierckx schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:33:
I'm feeling like an idiot here ...
Lukt die V550 met onderstaande specs:Of voorzie ik best een andere voeding? en zoja, hoe zwaar?
- AMD Epyc 7302P
- Supermicro H12SSL-NT
- 24 x SATA 7200rpm
- 2 x SATA SSD
De V550 kan de 550 watt constant leveren als nodig. Dus pas als je de A750 gaat kopen een andere voeding
thx!Hackus schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:44:
[...]
ja, alleen gaat je verbruik wel omhoog, want de AMD verbruikt meer. Dat geef ik net aan.
De V550 kan de 550 watt constant leveren als nodig. Dus pas als je de A750 gaat kopen een andere voeding
TDP zegt geen zak over stroomverbruik. Het is alleen maar voor wat voor koelvermogen je nodig hebt. PPT is wat veel interessanter is, want dat is meer in lijn wat de processor aan stroom gebruikt. Dit is al jaren zo.Hackus schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:46:
TDP Intel V AMD 80 v 155
Ga maar na, de 7950X heeft een TDP van 170 Watt, maar gebruikt bij volledige belasting zo'n 355 Watt. Als je je voeding gaat baseren adhv TDP, zit je binnen de kortste keren met een systeem dat bij hoge load uit klapt omdat de voeding het niet trekt.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Dus zal ie minder verbruiken dan de Intel denk je zelf ?Hero of Time schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:19:
[...]
TDP zegt geen zak over stroomverbruik. Het is alleen maar voor wat voor koelvermogen je nodig hebt. PPT is wat veel interessanter is, want dat is meer in lijn wat de processor aan stroom gebruikt. Dit is al jaren zo.
Ga maar na, de 7950X heeft een TDP van 170 Watt, maar gebruikt bij volledige belasting zo'n 355 Watt. Als je je voeding gaat baseren adhv TDP, zit je binnen de kortste keren met een systeem dat bij hoge load uit klapt omdat de voeding het niet trekt.
Beetje eigen onderzoek van vraagsteller is niet meer nodig ?
[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 19-11-2022 18:24]
Een 12900K van Intel gebruikt nog veel meer dan een AMD 7950X. Dus het ligt geheel aan welke cpu en welke load erop komt.Hackus schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:22:
[...]
Dus zal ie minder verbruiken dan de Intel denk je zelf ?
Ik geef alleen maar aan dat als je een cpu gaat nemen adhv TDP, je een fout maakt, want het zegt helemaal niets over het werkelijke gebruik. Wil je degelijk advies geven, vergeet dan het hele TDP gelul en kijk naar de juiste cijfers.
Ik zeg ook dat de AMD meer gaat verbruiken in zijn omstandigheid. Beetje logica kun je nagaan dat bij 2x zo hoog TDP het verbruik ook omhoog gaat in dezelfde situatie.Hero of Time schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:25:
[...]
Een 12900K van Intel gebruikt nog veel meer dan een AMD 7950X. Dus het ligt geheel aan welke cpu en welke load erop komt.
Ik geef alleen maar aan dat als je een cpu gaat nemen adhv TDP, je een fout maakt, want het zegt helemaal niets over het werkelijke gebruik. Wil je degelijk advies geven, vergeet dan het hele TDP gelul en kijk naar de juiste cijfers.
edit: weet niet waar je met 12900K en 7950X vandaan komt, maar de TDP van i9 ligt op 245W en die van 7950X op 170w wat jezelf al bevestigd verbruikt de i9 meer

# Wat is nu je advies aan @martijndierckx ?
[Voor 14% gewijzigd door Hackus op 19-11-2022 18:36]
Wat ik nu afvroeg is, die Be quiet is een quad rail, de beide Corsairs zijn single rails. Maar volgens mij is dat niet iets waar ik aan hoef te denken met mijn build:
5800X3D
Asus Strix F X570
6900XT
Ik ga er niet mee overklokken.
Ik heb altijd Corsair gehad, wel altijd dikke stugge kabels, ik vroeg me ook af hoe die van de Be Quiet zijn.
Verder nog op- of aanmerkingen?
"Oooh Jeroen!"
uitvoering: XPG Core Reactor 850W
uitvoering: XPG Core Reactor 750W
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 750W FM
RM750X 2018 is de stilste. uitvoering: Corsair RM850 (2021) Zwart Heeft geen caps op de PCIe kabels en is nagenoeg gelijk aan 2021 RMx
Kantje boordWiLLoW_TieN schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:44:
Een R7 5700X & RX 6900XT met 1 M2 SSD gaat dat op een ;
uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2
waarom besparen op wattage als de 750w goedkoper is ?WiLLoW_TieN schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:44:
Voor jou geldt eigenlijk hetzelfde als hierboven met 5800X

Omdat ik circa 3 weken geleden die V650 heb gekocht op aanraden van hier.Hackus schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:51:
[...]
waarom besparen op wattage als de 750w goedkoper is ?
Voor jou geldt eigenlijk hetzelfde als hierboven met 5800X
Echter toen nog geen 6900XT op de 'korrel' had

Dit ; WiLLoW_TieN in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
[Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 23-11-2022 14:56]
Ja, klopt dat was met RX6800 of zoWiLLoW_TieN schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:53:
[...]
Omdat ik circa 3 weken geleden die V650 heb gekocht op aanraden van hier.
Echter toen nog geen 6900XT op de 'korrel' had
Dit ; WiLLoW_TieN in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"

Moet net kunnen. Heb nog niet zo lang geleden iemand met een SF600 een 3700x + RX6900XT zien draaien. Echter de ene is RX6900XT is de andere niet. De Asus TUF is wat zuiniger dan de meeste andere modellen.WiLLoW_TieN schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:44:
TY ja zou dan idd misschien net gaan met deze goede 650 watt voeding 🤔Hackus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:46:
Undervolt/clock is ook nog een optie natuurlijk. @WiLLoW_TieN
5800X3D
B550 board
1 M2 SSD
*komt een 7900XT bij
Ik twijfel of ik (ruim) voldoende heb aan een 850Watt PSU (in welk geval het de uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart wordt)
Ik heb sinds 2015 een Corsair AX760 power supply (Platinum rated).
In de tijd dat ik hem heb gebruikt doet hij het prima.
Ik heb nu in de PC zitten:
- AMD R7 3700X (75W CPU) met de Scythe Fuma 2
- MSI Radeon R9 390 gaming GPU (deze gebruikt rond 275W) + 1 fan voor om de VRMs te koelen
- Gigabyte X570 Aorus MASTER moederbord
- 1 1TB NVMe SSD
- 1 SATA SSD
- 3 SATA harde schijven
- 4 systeem fans
Nu heb ik een Asus Radeon RX 6800XT TUF Gaming gehaald (300W) en ik vraag me af of het voor de komende jaren nog goed te doen is met deze power supply. Ik ga zelf vanuit van wel omdat het volgens mij een heel erg goede power supply was (maar ook erg duur) maar je weet het maar nooit.
De power supply zit binnen de aangeraden minimale wattage van de nieuwe GPU. (750W)
De garantie van deze power supply is ook afgelopen (was 7 jaar). Ik heb nog wel vertrouwen dat deze het nog goed doet maar alsnog wil ik het vragen voordat ik de nieuwe GPU in mijn computer bouw.
Later denk ik ook aan om de CPU te vervangen met een R7 5800X3D, (TDP gaat dus van 65W naar 105W)
Ik heb die PSU ook gehad en kreeg problemen met de powerspikes. Deze PSU staat er bekend om dat die niet goed om kan gaan met deze heftige spikes die de highend GPU's de laatste jaren genereren.
Dus krijg je rare vastlopers (met die 6800XT) dan ligt het vrijwel zeker aan die PSU.
Voor wat simpelere GPU's voldoet hij denk ik nog wel een tijdje.
[Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 24-11-2022 21:54]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Denk dan misschien om deze te halen sinds er nog Black Friday korting op zit: uitvoering: Corsair RM850 (2021) Zwart
Hij kan nog wel een plekje krijgen in een minder veeleisende setup.
Die RM 850 is op zich prima. Ook voor jouw setup. Als je iets naar boven scrolled vind je nog wel wat meer tips van geschikte ~850W voedingen. Misschien zit daar nog wat interessanters bij. Heb je in ieder geval wat keuze.
ps: garantie zegt niet alles hoor, dat zit gewoon in de prijs verwerkt. Een slechte voeding kan 10 jaar garantie hebben en een goede 5 jaar. Een kwaliteitsvoeding moet bij normaal gebruik echt wel 10 jaar meekunnen.
[Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 24-11-2022 22:10]
PC Specs
Nu dat ik nadenk, ik had stutters met de GPU die ik nog draai als ik bijv. een video draai of iets met hardware acceleration. Ik weet niet op dat ook iets hiermee had te maken of gewoon aan de GPU zelf was.
Die spikes triggeren vaak de OCP beveiligingen e.d. van je PSU.
PC Specs
Maakt dat nog wat uit qua
-betrouwbaarheid
-geluidsproductie?
Ik zag eerder de grafiek van @Djarune , maar daar staat de RM850 (2021) dan weer niet tussen
vanaf 750w belasting boven de 40dBA en volle last 50dBA geluidsproductie. Voor stille build liever niet meer dan 750w systeem.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W
[Voor 18% gewijzigd door Hackus op 25-11-2022 16:06]
uitvoering: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart is stiller dan de 2021 versieZaphara schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:01:
Koffiedik kijken wellicht, maar met wat Black Friday deals een nieuw systeem bij elkaar gekocht, resteert me nog een PSU, plus ik wacht met een GPU op de nieuwe AMD 7900 kaarten:
5800X3D
B550 board
1 M2 SSD
*komt een 7900XT bij
Ik twijfel of ik (ruim) voldoende heb aan een 850Watt PSU (in welk geval het de uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart wordt)
Kijk even by cybenetics.Zaphara schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:00:
uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2 of uitvoering: Corsair RM850 (2021) Zwart
Maakt dat nog wat uit qua
-betrouwbaarheid
-geluidsproductie?
Ik zag eerder de grafiek van @Djarune , maar daar staat de RM850 (2021) dan weer niet tussen
-AMD Ryzen 5 7600X
-ASRock Phantom gaming RX 6900XT 16GB
-ASUS TUF Gaming B650-PLUS
-Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
en nog RAM natuurlijk.
De voedingen waaruit ik twijfel zijn:
Corsair RM850 (2021) Zwart
Seasonic Focus GX-850
De Corsair omdat ik die veel voorbij zie komen in topics, de Seasonic staat in 't lijstje omdat ik daar er nu ook al 1 van heb en omdat hun zich vooral focussen op voedingen en dat niet als bijzaak doen.
Welke is de beste keuze om te nemen en waarom?
De Corsair is beter. Betere fan, betere fanregeling, betere kabels en connectors en een 50 graden rating ipv 40 graden.MRiesje schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:09:
Hii, ik ben aan het kijken voor een PSU nu heb ik er een paar gevonden alleen kom ik er zelf niet uit. Ik ga over naar een nieuwe setup:
-AMD Ryzen 5 7600X
-ASRock Phantom gaming RX 6900XT 16GB
-ASUS TUF Gaming B650-PLUS
-Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
en nog RAM natuurlijk.
De voedingen waaruit ik twijfel zijn:
Corsair RM850 (2021) Zwart
Seasonic Focus GX-850
De Corsair omdat ik die veel voorbij zie komen in topics, de Seasonic staat in 't lijstje omdat ik daar er nu ook al 1 van heb en omdat hun zich vooral focussen op voedingen en dat niet als bijzaak doen.
Welke is de beste keuze om te nemen en waarom?
Ik verwacht als max de RTX 4080 te nemen en daarmee komt het stroom verbruik op 700-799W volgens de Newegg psu calculator... Is een 850W voeding dan genoeg? Ik wil vooral een stille build, waarschijnlijk neem ik nog wat Noctua's uit m'n oude build mee of koop nog nieuwe Noctua's.
De machine zal ook nog wel regelmatig aan staan voor wat spotify of youtube gebruik en/of standby. Zit hier nog veel verschil in per voeding als ze dus weinig vermogen hoeven leveren?
Ik zie door alle voedingen het bos niet meer en moet eigenlijk vooral weten eerst waar ik op moet letten. Hebben jullie tips waar ik naar moet kijken? Dan kan ik een lijstje opstellen van voedingen om te vergelijken.
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i5-13600F Boxed |
1 | Moederborden | Gigabyte Z790 AORUS ELITE AX |
1 | Videokaarten | MAX RTX 4080 |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart of Fractal Design Meshify 2 Compact |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/32 wordt nog een keer 64GB |
1 | Voedingen | ? |
1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB |
In deze sectie staan er al een aantal voorgesteld.
Nou zag ik dat Megekko momenteel best wel een goede aanbieding heeft voor de Corsair SF600: uitvoering: Corsair SF600 (2018). Van voedingen heb ik alleen niet enorm veel verstand, en ik zie dat het wel een wat ouder model is (2018). Qua wattage denk ik dat net genoeg zou moeten zijn voor 7600X+1080, maar is dit een verstandige keuze? Of is dit model toch al wel verouderd en is het verstandiger om voor een wat ruimer en nieuwer (en duurder) model te gaan?
In ieder geval bedankt voor het advies alvast!
SF600 is een SFX voeding welke tekorte kabels heeft voor een ATX behuizing. Of de voeding voor jou bruikbaar is hangt dus af van de behuizing. Voor een ATX behuizing kan je beter uitvoering: Corsair RM650 (2021) Zwart nemen.thescorpi0n schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:04:
Hi, ik heb een vraagje. Ik heb een vrij oud systeem (i5-3350p + GTX1080 + XFX 550W Pro) die ik komende periode wil upgraden. GPU hou ik, maar voor CPU zit ik te kijken naar een Zen4 systeem aangezien ik verder toch alles moet vervangen, waarschijnlijk 7600x of 7700x.
Nou zag ik dat Megekko momenteel best wel een goede aanbieding heeft voor de Corsair SF600: uitvoering: Corsair SF600 (2018). Van voedingen heb ik alleen niet enorm veel verstand, en ik zie dat het wel een wat ouder model is (2018). Qua wattage denk ik dat net genoeg zou moeten zijn voor 7600X+1080, maar is dit een verstandige keuze? Of is dit model toch al wel verouderd en is het verstandiger om voor een wat ruimer en nieuwer (en duurder) model te gaan?
ruimer in de zin van afmeting ? je huidige XFX is ATX formaat, de SF is kleiner SFX voor mini behuizingthescorpi0n schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:04:
Hi, ik heb een vraagje. Ik heb een vrij oud systeem (i5-3350p + GTX1080 + XFX 550W Pro) die ik komende periode wil upgraden. GPU hou ik, maar voor CPU zit ik te kijken naar een Zen4 systeem aangezien ik verder toch alles moet vervangen, waarschijnlijk 7600x of 7700x.
van die 2 zou ik de 2018 kiezen als Platinum, die niet te oud is.
[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 27-11-2022 13:42]
Uszka schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:12:
[...]
SF600 is een SFX voeding welke tekorte kabels heeft voor een ATX behuizing. Of de voeding voor jou bruikbaar is hangt dus af van de behuizing. Voor een ATX behuizing kan je beter uitvoering: Corsair RM650 (2021) Zwart nemen.
Ah bedankt, dat had ik even over het hoofd gezien. Ben wel van plan ook een nieuwe kast te halen, maar dat zal waarschijnlijk m-ATX worden dus dan kan ik inderdaad beter voor de RM650 gaan inderdaad. Veel dank!Hackus schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:41:
[...]
ruimer in de zin van afmeting ? je huidige XFX is ATX formaat, de SF is kleiner SFX voor mini behuizing
van die 2 zou ik de 2018 kiezen als Platinum, die niet te oud is.
thescorpi0n schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:51:
[...]
[...]
Ah bedankt, dat had ik even over het hoofd gezien. Ben wel van plan ook een nieuwe kast te halen, maar dat zal waarschijnlijk m-ATX worden dus dan kan ik inderdaad beter voor de RM650 gaan inderdaad. Veel dank!
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart
Zijn beide leuke kasten voor een m-ATX bord en een SFX voeding.
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.