Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

Vroeger bouwde de ik graag pc,s voor familie etc.
Je praat dan over 15jaar terug.

Nu heb ik nog diverse voedingen liggen.
Zoals deze: uitvoering: XFX ProSeries 850W

Nu kun je zeggen ach gooi toch weg zon voeding.
Maar is zon voeding nog te gebruiken op b.v een AM4 systeempje? Was toen een top voeding.
Sata aansluitingen zul je dan niet gebruiken maar voor een budget systeem of zijn alle aansluitingen dusdanig veranderd. Kijk me er een beetje scheel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
r.marijnissen schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:31:
Vroeger bouwde de ik graag pc,s voor familie etc.
Je praat dan over 15jaar terug.

Nu heb ik nog diverse voedingen liggen.
Zoals deze: uitvoering: XFX ProSeries 850W

Nu kun je zeggen ach gooi toch weg zon voeding.
Maar is zon voeding nog te gebruiken op b.v een AM4 systeempje? Was toen een top voeding.
Heeft een oud Seasonic AM platform. Toen was zoiets zeer populair, maar tegenwoordig vooral achterhaald. Heeft nog double forward op de primaire zijde. Voor een iGPU systeem nog prima, maar niets voor de laatste generaties videokaarten met veel pieken. Oude voedingen die je niet gebruikt slijten sneller dan voedingen in gebruik. Kans is aanwezig dat ie er binnenkort mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
onzichtbaar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Er staat er eentje in vraag en aanbod, dan hoef je alleen maar de PSU zelf te vervangen. Overigens kan het helemaal geen kwaad om eens open te maken. Als het inderdaad alleen een wapperend draadje is...
Het kan een hoop kwaad om een voeding open te maken. De condensators kunnen genoeg vermogen hebben om je hart te stoppen. Dat is niet iets wat je mensen moet aanraden zonder dat ze erg goed weten wat ze doen.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 20:29
Nieuwe voeding (zelfde model en type) is binnen en geïnstalleerd. Computer draait weer geruisloos. De oude voeding ziet er gloednieuw uit, er zit niks tegen de fan aan en de fan maakt geen geluid als ik er handmatig een zwiep aangeef. Toen ik nog op de voeding aan het wachten was de PSU gewoon op silent gezet, want bij elk toerental was inmiddels geluid te horen. Waarschijnlijk een dode kogellager oid in de ventilator dus. Morgen stuur ik de oude voeding op naar Megekko en laat hen er eens naar kijken. Alles is namelijk nog ruim binnen de garantieperiode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:37
Vorige week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met een MSI A850GL PCIe5 voeding.
Ik had niet goed gekeken, maar deze heeft geen silent/0dB modus. Sterker nog, ondanks de populariteit en de vele reviews in de pricewatch, vond ik deze veel te luid zoemen. In de reviews staat vaak stil als een pluspunt benoemd. (In een Lian Li A3 zit de voeding overigens voor in de kast)

Na wat inlezen in dit topic de NZXT C850 besteld en inmiddels geïnstalleerd.
Keuze voor de NZXT t.o.v. de Corsair RM850x was het prijsverschil, dat was op 17-06-25 €20,- in het voordeel van de NZXT. (NZXT voor €129,-, Corsair voor €149, en de MSI koste €112,-.)
Vorige maand heb ik PC gebouwd met de Corsair RM850x, dus daar heb ik ook een beetje ervaring mee.

Mijn bevindingen van deze drie voedingen, NZXT, MSI en Corsair.

NZXT is veeeel stiller en heeft daarnaast een stille modus. Maar ook de fan is 135mm in tegenstelling tot de 120mm fan in de MSI.

Corsair is net zo mooi stil als de NZXT. Bij de NZXT heb je een aan/uit knop voor silent mode, bij de Corsair zit een draaiknop om handmatige instelling van de fan. Die knoppen zijn overigens niet echt bereikbaar in de Lian Li A3 kast.

Ik heb een RTX 5070 videokaart met de bekende 12vhpwr 2x6 connector.
De MSI voeding heeft uitstekende connectoren. De 12vhpwr connector heeft ook een gele kleur zodat je visueel kan controleren of de connector volledig is geïnstalleerd. Kabels zijn niet voorzien van een sleeves maar redelijk soepel. De 12vhpwr connector van MSI heb ik zonder angst rechtstreeks in de GPU gedrukt.

De NZXT daar in tegen heeft matige connectoren. Van 12vhpwr2x6 connector waren de Molex connectoren niet consistent en hadden verschillende afstanden tot de voorzijde van de stekker. Sommigen kon je ook op en neer bewegen als je aan de betreffende kabel trok. Dit vraagt om problemen en slechte connecties. Ik gebruik nu de bij de videokaart geleverde 12vhpwr2x6 naar 2x 8pin PCIe verloopstekker. Ook de belangrijkste kabels zijn gebundeld, rond en voorzien van een sleeve maar erg stug. Niet handig in de kleine behuizing als de Lian Li A3.
De Corsair vond ik wat dat betreft het fijnst om mee te werken. Goede kabels en alle draden voorzien van een sleeve, soepel en deze kabels zijn voorzien van verschuifbare kabelkammen.

Wat ook opviel was dat de NZXT en de MSI in precies dezelfde doosafmeting kwamen en de inrichting en het "tasje" met de kabels ook hetzelfde was, zelfs het zakje met 4 schroefjes voor montage.
Alleen de kleurstellingen en logo's zijn anders.

Kortom, nu tevreden gebruiker van de NZXT. De stresstest met een Core Ultra 7 265K verloopt goed. De koeling met powerlimits op 250W is het probleem, niet deze voeding en de 12 powerstages van de MSI pro B860m :+

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Bontje Blauw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:27:
Vorige week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met een MSI A850GL PCIe5 voeding.
Ik had niet goed gekeken, maar deze heeft geen silent/0dB modus. Sterker nog, ondanks de populariteit en de vele reviews in de pricewatch, vond ik deze veel te luid zoemen. In de reviews staat vaak stil als een pluspunt benoemd.
Heeft een Cybenetics Lambda gelijk aan Standard++ en dat is vrij luid. Kijk trouwens uit met de vele reviews. Toen dit model geïntroduceerd werd kreeg men cashback in ruil voor een review op Tweakers…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bontje Blauw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:27:
De NZXT daar in tegen heeft matige connectoren. Van 12vhpwr2x6 connector waren de Molex connectoren niet consistent en hadden verschillende afstanden tot de voorzijde van de stekker. Sommigen kon je ook op en neer bewegen als je aan de betreffende kabel trok. Dit vraagt om problemen en slechte connecties. Ik gebruik nu de bij de videokaart geleverde 12vhpwr2x6 naar 2x 8pin PCIe verloopstekker. Ook de belangrijkste kabels zijn gebundeld, rond en voorzien van een sleeve maar erg stug. Niet handig in de kleine behuizing als de Lian Li A3.
Die speling is bewust zo ontworpen, als extra zekerheid voor een goede verbinding: https://www.corsair.com/u...-2x6-connector-terminals/

Ik heb ook een NZXT C850 en ben het helemaal met je eens wat betreft de stugheid van de kabels. Ook vind ik ze niet heel mooi afgewerkt. Voor de 24-pins-kabel heb ik inmiddels al een extension maar over een extension aan de 12V-2x6-kabel ben ik nog wat huiverig. Jammer dat NZXT geen individueel gesleevede kabels verkoopt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
Canaria schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Die speling is bewust zo ontworpen, als extra zekerheid voor een goede verbinding: https://www.corsair.com/u...-2x6-connector-terminals/

Ik heb ook een NZXT C850 en ben het helemaal met je eens wat betreft de stugheid van de kabels. Ook vind ik ze niet heel mooi afgewerkt. Voor de 24-pins-kabel heb ik inmiddels al een extension maar over een extension aan de 12V-2x6-kabel ben ik nog wat huiverig. Jammer dat NZXT geen individueel gesleevede kabels verkoopt.
Voor mij is het uiteindelijk prima, ik heb dan ook geen glaspaneel maar een PC behuizing met mesh panelen.

Duidelijk filmpje van Corsair, precies dat.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 20:29
Mozy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:55:
Nieuwe voeding (zelfde model en type) is binnen en geïnstalleerd. Computer draait weer geruisloos. De oude voeding ziet er gloednieuw uit, er zit niks tegen de fan aan en de fan maakt geen geluid als ik er handmatig een zwiep aangeef. Toen ik nog op de voeding aan het wachten was de PSU gewoon op silent gezet, want bij elk toerental was inmiddels geluid te horen. Waarschijnlijk een dode kogellager oid in de ventilator dus. Morgen stuur ik de oude voeding op naar Megekko en laat hen er eens naar kijken. Alles is namelijk nog ruim binnen de garantieperiode.
Voeding is door Megekko doorgestuurd naar CoolerMaster en gisteren mail gekregen dat ik mijn geld terugkrijg. Aangezien de refurbished voeding zo veel goedkoper was dat het origineel heb ik gewoon een 2e besteld als back-up.

Volgende PC build maar weer gewoon Corsair of Seasonic installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Ik zie nu pas dit topic en had daar beter deze vragen kunnen stellen.

icecreamfarmer in "Corsair Hx750i vervangen"

In het kort als ik een nieuwe corsair koop kan ik dan de huidige kabels blijven gebruiken?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@icecreamfarmerCorsair heeft verschillende cable charts om de verschillen uit te leggen wat betreft de kabels tussen de modellen.

Overigens zou ik ook andere merken overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:28:
@icecreamfarmerCorsair heeft verschillende cable charts om de verschillen uit te leggen wat betreft de kabels tussen de modellen.

Bij andere merken weet ik zeker dat het niet gaat passen en ik mijn pc overhoop moet gaan halen.

Maar bedankt voor de link.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Ook ik ben in de markt voor een verse voeding. De CPU is een Ryzen5 7500F en wordt wellicht een Ryzen7 7700X. De GPU is een RX6800XT 16GB en wordt wellicht iets wat wel de 'nieuwe' voedingstekkers
( 12VHPWR / ATX3.x / PCi-e5.0 ) benodigd b.v een RX9070XT ofzo ? Wat raden jullie aan zo onder de €150 ?
Deze heb ik nu ; uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-06-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:54:
Ook ik ben in de markt voor een verse voeding. De CPU is een Ryzen5 7500F en wordt wellicht een Ryzen7 7700X. De GPU is een RX6800XT 16GB en wordt wellicht iets wat wel de 'nieuwe' voedingstekkers
( 12VHPWR / ATX3.x / PCi-e5.0 ) benodigd b.v een RX9070XT ofzo ? Wat raden jullie aan zo onder de €150 ?
Deze heb ik nu ; uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2
Gewoon huidige (high-end) voeding gebruiken. Een courante RX9070XT eist 2x 6+2 pins. Als je die met 2 kabels aansluit voorzie ik geen problemen. Misschien dat de OC modellen meer pieken, maar dan treedt OCP in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:28:

Ik heb een HX750i wat in zou houden dat ik een type 3 24 pin atx heb. De rest zou allemaal hetzelfde moeten zijn.

De RM850x heeft echter een type 4. Ik moet dan dus alsnog alles uit elkaar halen.

Nu twijfel ik tussen de RM850x van Corsair of de Seasonic focus GXX850. Liefst zou ik de Vertex hebben maar de nieuwe versie die atx 3.1 compatible is is nog niet leverbaar in Europa en ik heb nu een voeding nodig maar wel 1 die toekomstbestendig is.

Wat is aan te raden. De Corsair of de seasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
icecreamfarmer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Nu twijfel ik tussen de RM850x van Corsair of de Seasonic focus GXX850. Liefst zou ik de Vertex hebben maar de nieuwe versie die atx 3.1 compatible is is nog niet leverbaar in Europa en ik heb nu een voeding nodig maar wel 1 die toekomstbestendig is.

Wat is aan te raden. De Corsair of de seasonic?
De Corsair is het beste van de 3 die je noemt. De Vertex is een coil whine model.

De
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is beter dan de Corsair en bovendien goedkoper.

De uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W is vooral stil en efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:12:
[...]

De Corsair is het beste van de 3 die je noemt. De Vertex is een coil whine model.

De
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is beter dan de Corsair en bovendien goedkoper.

Dank je. Ze hebben allemaal 10 jaar garantie zie ik.
Ik heb alleen ervaring met de support van Corsair en die was voortreffelijk. Kreeg een veel beter en duurder model teruggestuurd. Die het nu ca 10 jaar heeft volgehouden.

Waarin is de Bequiet slechter dan de Corsair? De prijs boeit me eigenlijk niet zoveel omdat het verschil allemaal tientjes werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masaki180
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-09 16:27
Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:12:
[...]

De

Ik ben op zoek naar een witte voeding en zat te kijken naar deze NZXT. Nu heb ik gehoord van het principe "white tax" maar die vind ik voor de 1000w versie wel wat overdreven zachtjes gezegd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISuOYakguBU2fTMI7qNVDptnqDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4dUVF1NLYE1xBetm1cu2uaxA.png?f=fotoalbum_large
Vier winkels die ruim €8000 (acht duizend) euro vragen! :+ Al geruime tijd ook. Waarom is die prijs zo hard gestegen? Is gebleken dat dit model een puur goudblok is?
En waarom geldt geldt bij vier winkels? Is dat een stukje automatische prijsaanpassing á la "prijs = prijs concurrent - 5%"?

On topic: ik zoek een voeding met witte kabels en connectoren, en liefst ook de laatste ATX standaard. Is de uitvoering: Gigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum ICE 850W iets, of zijn de eerdere Gigabyte waarschuwingen die ik in dit topic zag zeer gegrond en is de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Wit de 2 tientjes extra waard? En kan ik beter voor een toekomstige 9070xt / next-gen gpu alvast voor 1000w gaan?
Systeem atm heeft een 5700X3D, 2 NVME SSDs, en 4 SATA SSDs, maar CPU zal waarschijnlijk dit decennium nog naar 9800X3D of dan last-gen equivalent gaan.

Edit: behuizing is een uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Wit, budget is ~€150.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Masaki180 op 28-06-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@Masaki180 welke behuizing hoort erbij? En wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Allen ebdankt maar zojuist deze gekocht.
v&a aangeboden: Cooler Master MWE Gold 650 - V2 - Full Modular

Heb de computer nu toch open liggen en straks voor de nieuwe PC koop ik wel een fatsoenlijke nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masaki180
@Djarune, een uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Wit. Budget is ruwweg €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masaki180
Bedankt voor het advies! Dan gaat die op mn wensenlijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lombro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 12:38
Goedemiddag allen,

Ik heb een advies vraagje.
Ik ben bezig een nieuwe pc te bouwen. Mijn huidige voeding is +/- 3 jaar oud.
Deze zou ik graag willen meenemen naar mijn nieuwe build maar ik weet niet goed of dat verstandig is.
De build wordt dan als volgt:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 206,99€ 206,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition€ 578,99€ 578,99
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 62,60€ 62,60
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,90€ 71,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,45€ 34,45
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 116,09€ 116,09
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 123,59€ 123,59
Totaal€ 1.343,61

Is het verstandig om de oude voeding mee te nemen of is het beter een nieuwe aan te schaffen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Lombro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:38:
Goedemiddag allen,

Ik heb een advies vraagje.
Ik ben bezig een nieuwe pc te bouwen. Mijn huidige voeding is +/- 3 jaar oud.
Deze zou ik graag willen meenemen naar mijn nieuwe build maar ik weet niet goed of dat verstandig is.
De build wordt dan als volgt:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 206,99€ 206,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition€ 578,99€ 578,99
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 62,60€ 62,60
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,90€ 71,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,45€ 34,45
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 116,09€ 116,09
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 123,59€ 123,59
Totaal€ 1.343,61

Is het verstandig om de oude voeding mee te nemen of is het beter een nieuwe aan te schaffen?
Alvast bedankt!
Geen probleem om de voeding te blijven gebruiken. Daarbij kan je de nVidia verloop gebruiken die met de videokaart geleverd wordt of je koopt uitvoering: Corsair Premium Individually Sleeved 12+4pin PCIe Gen 5 12VHPWR 6... zodat je die lelijke verloop niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30

McLambo

MTB Junky

Ik heb bezig met wat 2e hands componenten een leuke game-pc te bouwen, en wil gebruik maken van een 'klassieke' pc-case waar de voeding nog bovenin de kast zit.

Hier de (verwachtte) specs: Chieftec sleeper build - advies gevraagd

Waar moet ik rekening mee houden met de voeding? De fan moet aan de onderkant zitten, of is de voeding simpelweg op de kop in te bouwen?

Heb ik aan 850 watt genoeg? of kan het nog voor minder? (5700x3d, B550, RTX3080)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
@McLambo Moderne voedingen zuigen de koude lucht van onderen aan en blazen die via het achterpaneel naar buiten. Dus in principe werkt jouw design wel, maar dan gaat de warme lucht van binnenuit de behuizing door de voeding. Niet ideaal, maar het kan wel als je voldoende ventilatie in de behuizing hebt.
Koop toch een modernere behuizing, man, dat kost niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30

McLambo

MTB Junky

andru123 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:14:
@McLambo Moderne voedingen zuigen de koude lucht van onderen aan en blazen die via het achterpaneel naar buiten. Dus in principe werkt jouw design wel, maar dan gaat de warme lucht van binnenuit de behuizing door de voeding. Niet ideaal, maar het kan wel als je voldoende ventilatie in de behuizing hebt.
Koop toch een modernere behuizing, man, dat kost niet zoveel.
Dat is eigenlijk precies wat ik wil; de behuizing heeft zelf niet echt veel koeling naar moderne maatstaven.
Ennuh, nee joh; lekker retro. prestige dingetje :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Even een public service announcement: wellicht vinden sommige psu-experts die hier meelezen het ook leuk om mee te denken over de nieuwe PSU BBG. Dat kan hier: [PSU BBG] Samensteltopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
Het is gebeurd, na jaren van trouwe dienst heeft een voeding in mijn assortiment de geest gegeven.

Een prachtige Seasonic X400 Platinum Fanless zorgt er voor dat de stop in de meterkast doorslaat als hij alleen nog maar ingeprikt wordt.

Na (ik gok?) 10+ jaar trouwe dienst mag hij ook wel eens vervangen worden.

Waar gaat hij voor gebruikt worden:

Een low power AI systeem met een vrij lage idle load, maar af en toe een ramp up.
Idle verwacht ik < 20W, met af en toe pieken naar 150-200W+.

De 400W Platinum voeding was dus ook een perfecte match.

Nu heb ik een beetje rond zitten kijken, maar kan nog niet echt een goede keuze maken.
Budget is niet echt belangrijk, als ik weer 10 jaar met de voeding doe mag hij best 150-200 euro kosten.

Ik heb de volgende voedingen al gevonden:

uitvoering: Cooler Master GX III Gold 750W - ~120eu
Komt goed uit review qua ultra low power load.

uitvoering: Seasonic Prime Fanless PX-500 - ~160eu
Fanless, maar klinkt beetje duur.

uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 550W - ~90eu
Goedkoper, en lijkt eigenlijk prima resultaten te leveren voor zijn geld.

Heb mijn resultaten van deze reviews gepakt:
https://hwbusters.com/psu...0w-atx-v3-1-psu-review/7/
https://www.techpowerup.c...rime-fanless-700-w/5.html

Die laatste is voor de 700W versie en dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat de 500W gelijkwaardig presteert.

Fanless is niet perse een eis, hybride zou ik ook prima vinden. Stil is wel fijn.

Iemand goede tips?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@FireDrunk de uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 550W uit je lijstje. Zeer efficiënt en valt in de categorie stilste voedingen ( Lambda = A++).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Ook getest door Erik1 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" en lijkt ook zo zuinig als de vorige series. Semi paasiv fan zorgt dat hij bijna nooit draait, dus voor low power server zou ik het overwegen om onderste boven of op de kant monteren, zo de warme lucht beter weg kan op natuurlijke wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
FireDrunk schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:53:
Een prachtige Seasonic X400 Platinum Fanless zorgt er voor dat de stop in de meterkast doorslaat als hij alleen nog maar ingeprikt wordt.
Huh, kortsluiting is een seriouze fout, zou ik verwachten dat er een zekering zit dat dat voorkomt? Ik zou het open doen om te kijken wat er is aan de hand. Waarschijnlijk de condensator op AC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
andru123 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Huh, kortsluiting is een seriouze fout, zou ik verwachten dat er een zekering zit dat dat voorkomt? Ik zou het open doen om te kijken wat er is aan de hand. Waarschijnlijk de condensator op AC kant.
Ik zag een flits direct op primaire circuit (AC gedeelte), ik twijfel of ik het goed zag, maar ik dacht op de groene spoel in dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0VCD9veOepjnh4un2tWDIqctEw=/i/2000548996.jpeg

Misschien is het gewoon ophoping van stof, en meuk over al die jaren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
FireDrunk schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Ik zag een flits direct op primaire circuit (AC gedeelte), ik twijfel of ik het goed zag, maar ik dacht op de groene spoel in dit plaatje:

[Afbeelding]

Misschien is het gewoon ophoping van stof, en meuk over al die jaren.
Goede vraag voor @dmantione Volgens zijn schema, kan wel een condensator (op de aardedraad), of thermistor die inrush current beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:28
Ik had een vraag waarvan ik hoop dat jullie die voor mij zouden kunnen beantwoorden. In het Desktop koopadvies subforum had ik ongeveer een week geleden een topic aangemaakt om nog even ervaren ogen over mijn aankooplijstje te laten gaan. Daar werd toen de be quiet! Pure Power 13 M | 850W in plaats van de eerder door mij gekozen PSU aangeraden, omdat die goede Cybernetic scores had en in de SPL's PSU Tier List lijst goede beoordeling had.
Ben toen mij in die gaan verdiepen en uiteindelijk besloten te aanbeveling over te nemen, alleen omdat ik nog niet goed weet welke GPU ik ga kopen en i.v.m. toekomstbestendigheid ook naar de be quiet! Pure Power 13 M | 1000W gekeken. Zodat er ook nog wat "ruimte" is voor een toekomstige upgrade.

Alleen waar de 850W variant in de Tier List een A en de opmerking Excellent noise profile. heeft, heeft de 1000W een A- score en als opmerking Poor excursion response in the 200% excursion test; platform is being pushed close to its limits. Excellent noise profile.. En vooral door die opmerking ben ik nieuwsgierig of dat er meteen voor zorgt dat de 1000W niet aan te raden is voor koop of niet. Want ik weet niet wat dat betekend en kon het ook niet duidelijk terug vinden. In mijn topic werd helaas niet meer gereageerd op die vraag, dus vandaar nu even bij de kenners van dit topic.

Is de be quiet! Pure Power 13 M | 1000W ondanks die opmerking uit de Tier List gewoon goed te gebruiken in een nieuwe build die weer aantal jaar mee moet gaan? Aangezien het Cybernetics rapport wel goede scores geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Als de voeding die test (een vereiste voor de ATX3.x standaard) echt slecht deed, zou die niet een hoge rating hebben gekregen op de tierlist of Cybenetics. Dus ik denk dat het nog steeds een prima koop zal zijn.

Dan moet je je natuurlijk ook afvragen of de GPU die je haalt (want daar komen die excursions typisch vandaan), nu of in de toekomst, onder specifieke omstandigheden daadwerkelijk je PC dichtbij de 2000W zal brengen. Je zal naar reviews van (toekomstige) videokaarten moeten kijken om te checken wat hun "transient spikes" (kortdurende pieken in verbruik) zijn en even rekenen.

Maar ik kan het mij moeilijk voorstellen. Ik denk dat je eerder tegen de limieten van de 1000W rating voor gemiddeld verbruik aanloopt dan zo'n worst-case-scenario piek.

[ Voor 44% gewijzigd door dingbat op 13-08-2025 12:03 ]

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:28
dingbat schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:46:
Als de voeding die test (een vereiste voor de ATX3.x standaard) echt slecht deed, zou die niet een hoge rating hebben gekregen op de tierlist of Cybenetics. Dus ik denk dat het nog steeds een prima koop zal zijn.

Dan moet je je natuurlijk ook afvragen of de GPU die je haalt (want daar komen die excursions typisch vandaan), nu of in de toekomst, onder specifieke omstandigheden daadwerkelijk je PC dichtbij de 2000W zal brengen. Je zal naar reviews van (toekomstige) videokaarten moeten kijken om te checken wat hun "transient spikes" (kortdurende pieken in verbruik) zijn en even rekenen.
Bedankt voor het antwoord, maakt het meteen wat duidelijker.
Maar ik kan het mij moeilijk voorstellen. Ik denk dat je eerder tegen de limieten van de 1000W rating voor gemiddeld verbruik aanloopt dan zo'n worst-case-scenario piek.
Ik zit naar de 5070TI/Super(als die uitkomen), 9070XT en 5080 te kijken, daar zit je nu met 750-850W wel goed maar ik weet ook hoe veel meer de videokaarten zijn gaan verbruiken de afgelopen jaren. Dus dan heb je met 1000W over een paar jaar denk/hoop ik nog wel voldoende over om in dezelfde klasse een update te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Pompi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:16:
Ik zit naar de 5070TI/Super(als die uitkomen), 9070XT en 5080 te kijken, daar zit je nu met 750-850W wel goed maar ik weet ook hoe veel meer de videokaarten zijn gaan verbruiken de afgelopen jaren. Dus dan heb je met 1000W over een paar jaar denk/hoop ik nog wel voldoende over om in dezelfde klasse een update te doen.
Met die kaarten zit je idd goed met die voeding, en de middenklassers van Nvidia's volgende generatie(s) zullen waarschijnlijk ook wel te doen zijn. Het is vooral het topsegment (XX90) dat zoveel stroom zuipt en in de toekomst mogelijk een 1200W unit voor nodig kan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door dingbat op 15-08-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:57
Er gaat bij mij een nieuwe pc komen en gaandeweg ben ik alvast sommige onderdelen aan het aanschaffen als er bijvoorbeeld een leuke aanbieding is. Hiermee ben ik bij het onderdeel voeding aangekomen en hier kan ik enig advies bij gebruiken.

In mijn huidige pc heb ik de NZXT C850 Gold v2 zitten. Bevalt prima, nooit problemen gehad. Enige nadeel vind ik dat de kabels erg stug zijn. Hij staat wel in de best-buy guide (nieuwere variant), dus vandaar dat ik hem nog wel als optie heb. Het alternatief uit die guide (Corsair RM1000x (2024)) had ik eerst op het oog, maar deze is inmiddels een stuk duurder geworden. De laatste tijd houd ik het forum wat in de gaten en hier worden ook regelmatig voedingen van be quiet! aangeraden.
Met dit alles bij elkaar kom ik uit op onderstaande opties voor de nieuwe voeding. De Pure Power 13 M is op dit moment in de aanbieding bij Megekko, dus als dit een goede/ de beste optie is maak ik daar nu graag gebruik van.

1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 1000W€ 162,18€ 162,18
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 149,-€ 149,-
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 188,20€ 188,20
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 143,95€ 143,95

Mijn concrete vraag is nu welke van de bovenstaande voor mij de beste keuze gaat zijn, of dat er misschien zelfs nog een andere keuze is die nog beter is. Of is 1000 Watt tegen mijn onderzoek in zelfs niet eens voldoende?
De nieuwe pc wordt er eentje met een 9800X3D (met PBO2) en RTX 5090 (undervolt, geen overclock) en zal worden gebouwd in de NZXT H7 Flow (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
rubbels schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:07:
Er gaat bij mij een nieuwe pc komen en gaandeweg ben ik alvast sommige onderdelen aan het aanschaffen als er bijvoorbeeld een leuke aanbieding is. Hiermee ben ik bij het onderdeel voeding aangekomen en hier kan ik enig advies bij gebruiken.

In mijn huidige pc heb ik de NZXT C850 Gold v2 zitten. Bevalt prima, nooit problemen gehad. Enige nadeel vind ik dat de kabels erg stug zijn. Hij staat wel in de best-buy guide (nieuwere variant), dus vandaar dat ik hem nog wel als optie heb. Het alternatief uit die guide (Corsair RM1000x (2024)) had ik eerst op het oog, maar deze is inmiddels een stuk duurder geworden. De laatste tijd houd ik het forum wat in de gaten en hier worden ook regelmatig voedingen van be quiet! aangeraden.
Met dit alles bij elkaar kom ik uit op onderstaande opties voor de nieuwe voeding. De Pure Power 13 M is op dit moment in de aanbieding bij Megekko, dus als dit een goede/ de beste optie is maak ik daar nu graag gebruik van.
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 1000W€ 162,18€ 162,18
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 149,-€ 149,-
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 188,20€ 188,20
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 143,95€ 143,95
Mijn concrete vraag is nu welke van de bovenstaande voor mij de beste keuze gaat zijn, of dat er misschien zelfs nog een andere keuze is die nog beter is. Of is 1000 Watt tegen mijn onderzoek in zelfs niet eens voldoende?
De nieuwe pc wordt er eentje met een 9800X3D (met PBO2) en RTX 5090 (undervolt, geen overclock) en zal worden gebouwd in de NZXT H7 Flow (2024).
Hopelojk oke dat ik het vraag, maar kan iemand me misschien helpen met bovenstaande? De Pure Power 13 M is op dit moment nog in de aanbieding en op voorraad, dus als dat (een van) de beste is maak ik daar graag gebruik van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
rubbels schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Hopelojk oke dat ik het vraag, maar kan iemand me misschien helpen met bovenstaande? De Pure Power 13 M is op dit moment nog in de aanbieding en op voorraad, dus als dat (een van) de beste is maak ik daar graag gebruik van. :)
Qua prestaties is het een van de betere, wat betreft kwaliteit niet. Vooral de caps en de fan zijn minder. Dan kan je beter de Corsair of NZXT nemen. Persoonlijk zou ik de NZXT pakken. Overall het beste en goedkoopste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDFhT8aVHGvXSXJcv9sD5em15Ug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NS0AlgBtUjWqBW0zkM8TiUPy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
Uszka schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Qua prestaties is het een van de betere, wat betreft kwaliteit niet. Vooral de caps en de fan zijn minder. Dan kan je beter de Corsair of NZXT nemen. Persoonlijk zou ik de NZXT pakken. Overall het beste en goedkoopste.

[Afbeelding]
Thanks! Dan misschien toch die stugge kabels maar voor lief nemen.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.