Dat lijkt me niet zo heel moeilijk toch? Omdat het een effectieve strategie is om de aandacht af te leiden van degenen die werkelijk je baan, woning en inkomen bedreigen. De hele grote corporaties, en de hele rijken, die het fijn vinden als hun onderdanen onderling concureren en het elkaar moeilijk maken, zodat ze zich niet gaan richten op de structurele problemen.
Dat was ten tijde van de nazi's zo, dat is nu niet anders
Er is bijvoorbeeld best een reden dat minister Schippers in haar lezing graag de aandacht wilde richten op moslims, en doostil is over de rol die zij (en trouwens ook haar man) heeft gespeeld in de verslechtering van de zorg, de oplopende kosten en de wachtlijsten.
En waarom mensen dat overnemen: een goede marketingcampagne, en te weinig tegenwicht. Mensen worden bespeeld en gemanipuleerd, en helaas zijn we daarin ook vaak makkelijk te manipuleren en te bespelen. Bedenk dat er heel veel kennis is over hoe je mensen het beste allerlei hypes en beelden aan kunt smeren, of het nou een iphone is of een loombandje of een racistisch wereldbeeld.
Al die verontwaardiging over hoe er van alles afgepakt zou worden? Die wordt voor een groot deel herhaald door mensen die helemaal niets merken van de problemen. Mensen die nooit met de trein gaan en het ook geen ruk interesseert, die zich toch heel druk gaan maken over een minuscule wijziging hoe een omroepbericht klinkt. Niet omdat ze daar last van hebben, maar omdat ze die ophef en verontwaardiging aangereikt krijgen.
Volwassen generaties voelen dat 'hun' cultuur, die waarin ze zijn opgegroeid en die ze als normaal en standaard zien, wordt bedreigd dor roeptoeterende ongelukkige veeleisers die ook nog eens makkelijk een groot podium krijgen.
Ik hoop toch zo dat iemand me een keer uit wil leggen wat die 'cultuur' dan is! Misschien wil jij dat vertellen? Want ik denk steeds dat een basis van de cultuur onze grondwet zou zijn, met daarin bijvoorbeeld een discriminatieverbod, en de gedachte dat de staat moet nadenken over werk en inkomen, woningbeleid, zorg... maar dat lijkt het niet te zijn want daar is men vooral heel erg tegen. Dus welke cultuur precies?
(Joodschristelijk... maar dat kan het ook niet zijn want het meerendeel van Nederland is niet of nauwelijks religieus. Aandacht voor culturele zaken dan? Maar subsidies daarvan worden weggehoond.)
Dus please, vertel me, *welke* cultuur wordt er nou eigenlijk afgebroken?