In Moskou kan je het 'park van de gevallen helden' (Google: Fallen Monument Park voor foto's) bezoeken. Misschien is dit park een mooi voorbeeld van wat je wat je bedoeld.
Jester-NL schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:48:
Ik ben vol-le-dig de weg kwijt...
Een paar jaar terug hadden we met zijn allen last van collectieve verontwaardiging omdat de mannen van IS ergens in het Midden-Oosten druk bezig waren met de geschiedenis in beeld vernielen, omdat het beeld niet paste bij wat HUN god ze voorschrijft (of hun uitleg daarvan).
En nu bereiden we hier een tweede beeldenstorm voor?
Ik denk dat de vergelijking met IS nogal mank gaat. Zij bliezen beelden vooral op voor de media-aandacht die dit zou genereren en, een heel klein beetje, omdat in hun, bizarre, interpretatie van de Islam, het maken van afbeeldingen niet 'mag'. Het ging IS bepaald niet om de 'historische waardering' van deze beelden. Maar om het schok-effect dat de beelden hiervan zouden hebben op 'ons' en de aanzuigende werking van deze beelden op mensen die zich hier buiten de maatschappij gesteld voelen.
Ik kan mij voorstellen dat mensen zich gekwetst voelen door de 'verering' van sommige figuren. Dat standbeelden van zuidelijke 'helden' uit de Amerikaanse Burgeroorlog, het zwaaien met de vlag van de Confederatie, in de VS zéér controversieel is, zal ook te maken hebben met segregatie, die, in de zuidelijke staten tot in de jaren zestig van de vorige eeuw geduurd heeft. Er zijn, dus, veel mensen die hier nog persoonlijke herinneringen aan hebben (of het verdriet over deze onderdrukking in de ogen van ouders en grootouders zien).
Voorzover er in NL een discussie is over de standbeelden van de Ruijter, Coen of wie dan ook, kan men zich afvragen waar deze discussie voor staat. Volgens mij gaat het niet om die paar ton metaal op een sokkel, maar voelen de mensen die deze discussie aanzwengelen zich niet erkend door hun buren en collega's (lees: 'de maatschappij').
Het Nederlandse slavernijverleden is een zwarte bladzijde in onze geschiedenis. Ben jij daar persoonlijk verantwoordelijk voor? Nee, natuurlijk niet. Voelen (sommige of vele) nazaten van slaven zichzelf en hun verleden niet erkend door de rest van 'de maatschappij'? Jazeker! Moeten we dat serieus nemen? Ja!
Misschien is het beter om daarin naar elkaar te luisteren, te vragen "waarom wordt jij zo boos van het standbeeld van X of traditie Y?".
Het over-en-weer geroeptoeter zoals "Dit standbeeld kwetst mij, het moet weg!" en "Blijf met je poten van ons feest af!", leidt tot één ding, polarisatie. We worden bang van- en boos op elkaar. Om Yoda te citeren:
“Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.”
En dat willen we niet.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.