Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:21
@domoti dan kan het zijn dat bandsteering of hoe die techniek ook mag heten het signaal optimaliseert voor energiebesparing: oftewel, als er geen data overheen gaat hoeft het niet snel en gaat het een minimum zoeken. Het valt mij op dat als ik bijvoorbeeld speedtests draai, de snelheid altijd binnen enkele seconden fors omhoog schiet, maar nooit start op maximum snelheid.

Wat @Hmmbob zegt dus - alleen als je helemaal geen bereik hebt is dat iets te veel energysaving. Mocht je daarmee willen/kunnen experimenteren is dat wellicht weer een stukje van de puzzel?

Anderzijds: je had Asus toch? Ik draaide op die van mij zo'n custom rom die de zendsterkte extreem liet oplopen, zodat je voorbij lokale wetgeving de halve straat kon voorzien van Wifi. Dat doen de Omada AP's inderdaad niet bij ons thuis, maar daar kreeg ik dan weer wel een erg bruikbaar stabiel roaming netwerk voor terug. Ik had daarvoor veel AP-concurrentie, omdat ik door tekort AP's ze allen op max zendvermogen had staan :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
domoti schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:11:
Aan alle shelly devices is niks gewijzigd sinds ik overgestapt ben van de Asus AC68U's (2 stuks) naar het Omada platform.

Begane grond (woonkamer dus), 1e verdieping zitten allebei een AP. Wasmachine staat op de zolder (2e verdieping) waar geen AP hangt. Maar goed het geldt dus voor alle Shelly devices dat de connectie zeer slecht is.

[Afbeelding]

@Mini-me Okay is er al enige idicatie wanneer die geleverd gaat worden? Maar dit is wel teleurstellend dat zo'n basis functie er nog niet in zit.

Ik denk dat ik dan toch maar aparte SSID's ga aanmaken voor de verschillende AP's om zo te dwingen op welke ze connecten totdat de nieuwe firmware gereed is.
Je zou ook nog de EAP waar op je niet wil verbinden Threshold aanpassen.
Bijvoorbeeld -70 alles wat slechter signaal heeft wordt niet met die EAP verbonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us6wHld24fZMTOXpne7EXkf8YmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pt7zv9nPk4xop535dsr3VTq1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
domoti schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:19:
1 heeft geen verbinding meer....de shelly op de zolder :) Maar ben niet thuis dus kan niet even de power er af halen.

Maar heb de meeste nu allemaal gelockt en dat lijkt te werken. Alleen vind ik de signaal kwaliteit opmerkelijk. Ja het zijn kleine rot stekkers met slechte antennes maar heb in de woonkamer 3 x shelly plug s die bijna naast me kaar staan en dan is dit het resultaat:

[Afbeelding]

Mijn EAP650 staat bovenop een servieskast eigenlijk direct naast het tv meubel.

Enige wat niet goed is is dat er ook de Hue bridge (die ook op 2.4 Ghz draait) ernaast staat (iets van 1,5 meter) en de Somfy Tahoma die op een andere frequentie draait.

Maar ik zou zeggen dat die hier gewoon uitstekend zou moeten geven.
Gebruik je ook een controller (oc200)? Of stnadalone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-10 20:06
Ja ik gebruik de OC200 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
@domoti

Probeer eens zoals ik al zij de Threshold aan te passen.
Via app naar controller dan naar device en betreffende EAP dan instellingen (tandwiel) Load balance / RSSI Threshold.
zet deze op -70 om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
peterbier schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:31:
@domoti

Probeer eens zoals ik al zij de Threshold aan te passen.
Via app naar controller dan naar device en betreffende EAP dan instellingen (tandwiel) Load balance / RSSI Threshold.
zet deze op -70 om te testen.
Ik heb inmiddels al de beta firmware geïnstalleerd waarmee het wel mogelijk is om een client device te forceren op een specifiek AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:23
domoti schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:36:
[...]

Ik heb inmiddels al de beta firmware geïnstalleerd waarmee het wel mogelijk is om een client device te forceren op een specifiek AP.
Maar... blijft 'ie nu ook echt de hele tjd alleen op dat AP geconnect? Ik heb die optioe ook, maar zag vervolgens toch dat 'ie soms connect aan een ander AP.... Kijk eens in je logfile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
domoti schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:36:
[...]

Als je Threshold instelt op -70 heb je i.i.g. dat apparaten met slechter bereik niet meer met die EAP verbonden worden.
Ik gebruik dat ook op mijn 8 stuks EAP,s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ik zal morgen de logbestanden eens gaan bekijken.

Maar ik kan helaas niet de threshold op -70 zetten. Er zijn nu al apparaten die slechter zijn. Bijvoorbeeld ook een Shelly EM die onder mijn koelkast ligt note bene een paar meter vanaf het Accespoint in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qntUnzZ6VmCpom3ORmN8tzVUYo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xEuy53tj5ts6qfRqRIjaxsz.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de meeste shellys op goed kunnen krijgen. Wat wel bizar is dat mijn Shelly EM op de zolder bij het vast zetten op de AP van de 1e verdieping de connectie kwijt raakt. Als ik die op de AP van de woonkamer zet (dus 2 verdiepingen lager) dan werkt die wel maar slechte waarde uiteraard.

Wat ben ik toch blij dat ik bijna al mijn apparatuur aansluit op kabels :) Zelfs al een aantal microcontrollers inmiddels via ethernet aangesloten.

Nou moet ik alleen wel zeggen dat ik een vreselijk huis heb kwa bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Slechter als -70 moet je niet willen.
Ik denk dat de boel slecht ingesteld is.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat ik ook wel rare dingen mee maak.
Dat de p1 meter van Home wizard ook de EAP van boven pakt.
Wel ruim boven de -70.
Ik moet alles nog goed in gaan stellen kwa kanalen oid.
Je kan ook bijvoorbeeld -75 proberen.
Gewoon proberen werkt het niet goed zet je het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Maar hoe kan ik dit dan verbeteren? Ik heb dus zon shelly em onder de koelkast liggen zon beetje op zicht afstand van mijn accespoint in de woonkamer. Deze hebben geen externe antenne en nog een ap daar plaatsen is gekkenwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkSS0H0fTeBUPBMI3wESqlVF_4o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fAsxp1N0hsFrNNA4qTgZO8Oi.png?f=fotoalbum_large

Voorkant buiten en achterkant buiten controllers zijn 2 esp8266 devices die aan de buitenkant van mijn woonkamer gemonteerd zitten. Dus ze hoeven 1 muur door. Hier zou ik ooit nog kunnen kijken of ik niet beter de microcontroller met externe antenne kan plaatsen.

Ter info: ook mijn bereik van gsm is bizar slecht in dit huis. De andere kant hoort mij vaak niet tijdens een gesprek.

[ Voor 6% gewijzigd door domoti op 14-11-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie afbeeldingen: hoe staat dit aan jou/jullie kant (i.c.m. die Shelly's)?

Ik gebruik die "advanced" en/of AI dingen nauwelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEtysxL0pnt6Q4hDmAsgmQx_QOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xztdbdPDTPl3yFlK9BgObnbe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMMotjhWtRLsPK2vH0xRf2g4hQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LHsLgykr7LnBDqYZ0UBl6kXL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Airw0lf op 14-11-2023 19:14 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
@domoti
Ik ken dit systeem niet.
Maar het domotica blokje is laagspanning.?
En werkt doormiddel van stroomspoelen.
Om de wifi te verbeteren kun je deze er uit halen.
De spoelen en dichtbij 230volt is storing op het wifi signaal.
Trekbandjes los knippen en domotica blokje buiten de behuizing plaatsen zal misschien een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
peterbier schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:07:
@domoti
Ik ken dit systeem niet.
Maar het domotica blokje is laagspanning.?
En werkt doormiddel van stroomspoelen.
Om de wifi te verbeteren kun je deze er uit halen.
De spoelen en dichtbij 230volt is storing op het wifi signaal.
Trekbandjes los knippen en domotica blokje buiten de behuizing plaatsen zal misschien een oplossing zijn.
Nee het blokje sluit je aan op 220V en de bijbehorende clamps op de fase draden van welke je wilt meten.

Okay ik zal kijken of het uit de behuizing halen wat verbetering op levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Airw0lf schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:05:
Zie afbeeldingen: hoe staat dit aan jou/jullie kant (i.c.m. die Shelly's)?

Ik gebruik die "advanced" en/of AI dingen nauwelijks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is hoe het nu allemaal ingesteld staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKjQ97lIsqoeTckPFkTP0simp34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NikdyyMIHwOtaydChcyyXcfk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSheVmnn2onTUU7d7u_rDJgeZmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LFEcZdAlCxEiopw8Lhkorumx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:34:
[...]

Dit is hoe het nu allemaal ingesteld staat:
Een paar suggesties (om te proberen):
  • Uitschakelen van "snelle roaming".
  • Alleen WPA2-AES gebruiken (geen WPA3).
  • DTIM eens op 3 zetten.
  • Zet "snelheidslimietprofiel van SSID" eens op default.
Helpt dit?

[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 14-11-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
domoti schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:24:
[...]

Nee het blokje sluit je aan op 220V en de bijbehorende clamps op de fase draden van welke je wilt meten.

Okay ik zal kijken of het uit de behuizing halen wat verbetering op levert.
Ja gewoon even proberen.
Ik zelf gebruik naast knx voor stroom meting Home Wizard met API met Home Assistant.
Dat zijn gewoon tussen stekkers.
En een tal hs110 van tp-link die ook api uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:14

Mitchell

Ondertitel

domoti schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:47:
Nou inmiddels hangt mijn TP-Link Omada spullen in de meterkast (en op overige plekken in het huis) en het meeste werkt stabiel:

[Afbeelding]

[...]
Heb geen tips voor je, maar je mag wel eens bij me langskomen om mijn meterkast te doen. _/-\o_

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Spullen nog afwerken en kijken of ik de Netgear r9000 ga vervangen voor een 605 router.
De tp-link er706w zag ik ook voorbij komen iemand ervaring met deze wifi router.?
De ovk is centraal in de woning dus deze router misschien een mooie optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocjmhyEpLErsu5akcxe_TRsNbCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0G30pfZnYwHlCoYauocB2XgB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Airw0lf schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:40:
[...]

Een paar suggesties (om te proberen):
  • Uitschakelen van "snelle roaming".
  • Alleen WPA2-AES gebruiken (geen WPA3).
  • DTIM eens op 3 zetten.
  • Zet "snelheidslimietprofiel van SSID" eens op default.
Helpt dit?
Ik heb de instellingen gewijzigd maar het lijkt niet veel te helpen. Nou heb ik sowieso de TX-voeding wel weer op Hoog staan nadat er een tip was gegeven dat die eigenlijk op Laag moet staan. Bij laag worden mijn waardes een stuk slechter. Gemiddeld viel het wel mee maar Hoog krijg ik nog de beste waardes. Ik heb dit ook weer even getest nadat die paar instellingen gewijzigd waren.

Maar er is mij iets anders vreemds opgevallen. Ik zat steeds te kijken in Home Assistant naar de RSSI waardes die de Shelly plugs terug geven. Echter Omada kan ook een kolom weergeven met de RSSI waarde. Wat blijkt nu: bij Omada zijn de waardes beter dan die Shelly terug geeft. Een paar voorbeelden:

Sonos Play 5 power plug
Omada: 95% (-52 dBm)
Shelly/Home Assistan: (-63 dBm)

Keuken Shelly EM
Omada: 53% (-69 dBm)
Shelly/Home Assistant: (-80 dBm)

Kantoor PC Power plug
Omada: 88% (-55 dBm)
Shelly/Home Assistant: (-67 dBm)

Toch wel zeer vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
Mitchell schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:52:
[...]

Heb geen tips voor je, maar je mag wel eens bij me langskomen om mijn meterkast te doen. _/-\o_
:)

Helaas is mijn meterkast wat aan de kleine kant en zitten bepaalde zaken in de weg. Maar het is al flink opgeknapt. Nog wat kabels wegwerken, stekkerdozen ophangen en nog allerlei kabels labelen en dan is het "af":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tlc1uUj3PJ9bSnPmc_ZS0eKjYYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQffocIHOutNE3idOiMXChVq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eigenlijk wilde ik ook overal die kabelgoten gebruiken die je bij @peterbier ziet (dat ziet er strak uit!). Maar helaas paste dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:16:
[...]

Ik heb de instellingen gewijzigd maar het lijkt niet veel te helpen. Nou heb ik sowieso de TX-voeding wel weer op Hoog staan nadat er een tip was gegeven dat die eigenlijk op Laag moet staan. Bij laag worden mijn waardes een stuk slechter. Gemiddeld viel het wel mee maar Hoog krijg ik nog de beste waardes. Ik heb dit ook weer even getest nadat die paar instellingen gewijzigd waren.

Maar er is mij iets anders vreemds opgevallen. Ik zat steeds te kijken in Home Assistant naar de RSSI waardes die de Shelly plugs terug geven. Echter Omada kan ook een kolom weergeven met de RSSI waarde. Wat blijkt nu: bij Omada zijn de waardes beter dan die Shelly terug geeft. Een paar voorbeelden:

Sonos Play 5 power plug
Omada: 95% (-52 dBm)
Shelly/Home Assistan: (-63 dBm)

Keuken Shelly EM
Omada: 53% (-69 dBm)
Shelly/Home Assistant: (-80 dBm)

Kantoor PC Power plug
Omada: 88% (-55 dBm)
Shelly/Home Assistant: (-67 dBm)

Toch wel zeer vreemd
Ik schat in dat dit de ontvangst waardes zijn. Dus met welke signaal sterkte ontvangt de Shelly signaal van het AP en met welke sterkte ontvangt het AP signaal van de Shelly. Die mogen dus verschillen.

Of een signaal sterk is of niet lijkt me nauwelijks relevant - je zou in Omada eens kunnen kijken naar kwaliteit van de wifi verbindingen per AP. Er zit ergens een plaatje waar je per AP de retried en dropped rate kunt opvragen. Zolang beide waardes beneden de 50% liggen is het wel ok - die Shelly's doen niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Deze statistieken?

AP Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Rr2xu3PSVY2ErlGGMzDYAexd9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrYjYjVciMHRGKzHRfbhsbEi.png?f=fotoalbum_large

AP 1e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_TeminWIUyAc5NP0lfFTwBxtZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3O4eL65lbGP4wzRbctd0Jba.png?f=fotoalbum_large

Maar jij zegt van je moet je niet blind staren op de RSSI waardes? Mijn iPad Pro ligt ongeveer op 2 meter vanaf het AP (zit echt niks tussen) en Omada geeft als signaal aan: 63% (-65 dBm). Dat zou toch veel beter moeten zijn?

Ja de Shelly's doen opzich niet veel data, maar noem me gestoord... ze sturen bij mij iedere seconde de waardes door. Maar ik denk niet dat dat nou een probleem zou moeten zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
domoti schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:16:

[...]

Maar jij zegt van je moet je niet blind staren op de RSSI waardes? Mijn iPad Pro ligt ongeveer op 2 meter vanaf het AP (zit echt niks tussen) en Omada geeft als signaal aan: 63% (-65 dBm). Dat zou toch veel beter moeten zijn?

Ja de Shelly's doen opzich niet veel data, maar noem me gestoord... ze sturen bij mij iedere seconde de waardes door. Maar ik denk niet dat dat nou een probleem zou moeten zijn :)
De gerapporteerde signaalsterkte aan de ontvangende kant wordt deels bepaald door het vermogen bij de zender, deels door het pad naar de ontvanger en deels door de grote/soort van de antenne van zender en ontvanger. Een Shelly heeft weinig (geen?) antenne - je iPad daarentegen juist weer wel.

Daardoor zal je iPad onder dezelfde zend- en pad-condities altijd betere RSSI waardes laten zien dan een Shelly. Zowel aan de kant van de iPad als aan de kant van het AP - immers, het ene moment is de iPad de zender en het andere moment istie ontvanger.

[ Voor 30% gewijzigd door Airw0lf op 15-11-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
domoti schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:16:
Deze statistieken?

AP Woonkamer:
[Afbeelding]

AP 1e verdieping:

[Afbeelding]

Ik denk dat hij probeert te zeggen, als het werkt dan werkt het. Focus niet te veel op de percentages. Als je ipad goed werkt met die 63% dan werkt het. ALs de Shellys hun data doorsturen, dan werkt dat. Ideaal is misschien anders, maar percentages an sich zouden geen doel moeten zijn?

(en ja, ik snap je punt wel hoor, en we zijn natuurlijk Tweakers die het WIfi blijven Tweaken ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
Okay dan accepteren we het maar zo :)

Misschien dat ik alleen nog een extra AP koop voor op de zolder. Dan hebben alle 3 de verdiepingen een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
domoti schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:45:

Misschien dat ik alleen nog een extra AP koop voor op de zolder. Dan hebben alle 3 de verdiepingen een AP.
Dat lijkt me het allerbeste: beter een AP meer (of zelfs 2 extra) en allemaal de 2,4 op laag dan 1 of 2 die hard staan te schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
(en off topic: nog beter is apparaten die niet op wifi werken maar bijv op Thread. Vooral apparaten die alleen maar een on/off status of "ienieminie" datapakketjes doorsturen, zoals power plugs of deursloten). Stabieler dan wifi en kosten je minder stroom (= winst)

Fijne dag allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@domoti - zie afbeelding - dit zijn de statistieken waar ik op doelde.

Die zitten bij mij op de (aangepaste!) landingspagina van de Omada controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lS8NCVD3AXYi5M1px88fQ6TKN-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gX18hbs88z5yA21INXNwDz1x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:45:

Zou zomaar (beter) kunnen werken! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Okay die lijken bij mij er gewoon goed uit te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXFVvQsFFEgyaMIVAdF3nScM_rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNdbfpN7fmkRBQSEbzXOq0em.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcF6G272ZRoEGtEh-FFOO8bEero=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZdGIbx1e3JiBZiwScIGpMP4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:12:
Okay die lijken bij mij er gewoon goed uit te zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad prima uit! oOo
En is een prima uitgangspunt om wat te gaan spelen met zendvermogens. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Vandaag is eindelijk mijn glasvezelverbinding bij Fiber.nl actief(aangelegd door E-Fiber in Sittard-Geleen) en kan ik dus gaan overstappen van Ziggo (deze verbinding is nog actief).
In aanloop van deze nieuwe aansluiting had ik mijn oude netwerk (Draytek router 2120 en 3 Zyxel AP NWA-1123) vervangen voor TP-LINK Omada apparatuur. Zo heb ik de ER7212 router met 3 nieuwe Omada AP's (2x EAP613 en 1* EAP615-Wall) in gebruik. Dit werkt prima. Het opzetten van een gast Wifi Netwerk is nu een fluitje van een cent. Je merkt de router een stuk sneller is en ook de WiFi dekking in en om het huis is beter.
Op dit moment zit dit netwerk nog achter de Ziggo modem/router die in Bridge modus stap.

Oorspronkelijk had ik voor Tweak.nl gekozen maar op het moment dat de glasvezel naar binnen werd gelegd stopte Tweak.nl met het leveren van nieuwe aansluitingen en kon ik alleen voor Odido kiezen. Om diverse redenen wilde ik dat niet. Dus gekozen voor Fiber.nl. Een groot nadeel van Fiber.nl is dat de directe informatieverstrekking op de website zeer mager (eigenlijk slecht) is. Gelukkig valt het krijgen van contact met de helpdesk nog wel mee. Uiteindelijk heb ik de informatie gekregen die ik nodig heb om de ER7212 router direct op de Huawei ONT aan te sluiten. Ook de VOIP informatie heb ik ontvangen. Voor de telefonie zal ik gebruik maken van een Gigaset N510 dect basisstation.

Echter.... Voor internet verkeer / VOIP verkeer en IPTV verkeer (dat laatste zal ik niet gebruiken) gebruikt Fiber.nl verschillende VLANs. (2 = internet, 6 = VOIP en 4 = IPTV). Na dit topic te hebben doorgelezen werd mijn vermoeden bevestigd, nadat ik de manual van ER7212 had doorgelezen, dat de ER7212 op 1 WAN poort maar 1 VLAN ondersteunt. Wie kan dat bevestigen?
Dus als ik de UTP kabel van de ONT direct op de WAN poort (WAN3) aansluit en kan ik alleen kiezen of Internet verkeer (VLAN 2) of VOIP verkeer (VLAN 6) maar niet beide tegelijkertijd...

Wat als ik nu tussen de ONT en de router een managed switch plaats die VLAN ondersteunt (TP-LINK TL-SG108E) de switch de twee VLAN uitsplitst naar twee verschillende LAN poorten op de switch. Deze twee LAN poorten sluit ik dan aan op WAN3 en WAN4.
Dus op poort 1 sluit ik de ONT aan laat het VLAN 2 verkeer switchen naar poort 2 die ik dan aansluit op WAN3 en VLAN 6 verkeer switchen naar poort 3 die ik dan aansluit op WAN4.
WAN4 is dan het VOIP verkeer die ik dan naar de LAN poort laat routeren waar de Gigaset N510 op zit.
WAN3 is dan het standaard internet verkeer die ik naar andere poorten routeren.

De grote vraag is nu gaat dat werken?
Zo nee is er een andere oplossing (misschien zelf makkelijker?)
Is de port mirroring functie van de TL-SG108E switch misschien een optie? Waarbij poort 1 mirror naar 2 en 3 voor ingress en egress? Dat gaat niet werken nu ik de functie in de manual heb doorgelezen. 8)7

Dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RogerSch - ja dat klopt en nee dat klopt niet.

Zie ook bijgevoegde afbeeldingen:
Ja het klopt dat er op de WAN-kant maar een vlan beschikbaar is - namelijk het vlan waarlangs internet verkeer afgehandeld wordt (eerste afbeelding).
Nee het klopt niet dat er niet meerdere vlans kunnen leven - bijvoorbeeld voor IPTV en VoIP. Alleen zit dat "verborgen" achter services en IPTV (tweede afbeelding).

Of het werkt?
Geen idee - de instellingen in de afbeelding zijn af-fabriek - zelf nooit iets mee gedaan.
Ben voor de makkelijke route gegaan en heb de ISP-router laten staan. Met daarachter een Omada router en een OpnSense router... gewoon omdat het kan. :+

=====

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u62Rr4ge5BVMPqhg0D_Khn760g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdL8DoAbs8uLpdU62F1DVpO3.png?f=fotoalbum_large

=====

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbeXQ6nb60B0uioX8SWryMmrw3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Byuhltp567bJHnLZdQdRB2tM.png?f=fotoalbum_large

=====

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 16-11-2023 12:21 ]

• RogerSch
  • Nu online
Dank voor de info.
In de online handleiding staat VOIP niet genoemd als service alleen IPTV.
Maar ik ga dus nu eerste deze Service optie uitproberen want dat is toch het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Nu online
Airw0lf schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:37:
@RogerSch - ja dat klopt en nee dat klopt niet.

Zie ook bijgevoegde afbeeldingen:
Ja het klopt dat er op de WAN-kant maar een vlan beschikbaar is - namelijk het vlan waarlangs internet verkeer afgehandeld wordt (eerste afbeelding).
Nee het klopt niet dat er niet meerdere vlans kunnen leven - bijvoorbeeld voor IPTV en VoIP. Alleen zit dat "verborgen" achter services en IPTV (tweede afbeelding).

Of het werkt?
Geen idee - de instellingen in de afbeelding zijn af-fabriek - zelf nooit iets mee gedaan.
Ben voor de makkelijke route gegaan en heb de ISP-router laten staan. Met daarachter een Omada router en een OpnSense router... gewoon omdat het kan. :+

=====

[Afbeelding]

=====

[Afbeelding]

=====
Dank voor de suggestie met de Services.

Ik heb nu de internet verbinding werkend. Nu nog VOIP aan de praat krijfen. Wat mij nu niet helemaal duidelijk is is de settings voor de VLAN van de VOIP.

Bij services kan ik aangeven welke VLAN wordt gebruikt voor het VOIP verkeer en naar welke LAN poort dat verkeer moet worden gerouteerd (LAN 5 in mijn geval).
Maar zet de router de VOIP VLAN om naar untagged op poort 5 of blijft dat VLAN 2.
In het laatste geval moet ik in de GIGASET N510 ook aangeven dat het verkeer binnenkomt op VLAN 2.

En nog een vraag: als ik instel dat het VOIP verkeer naar LAN 5 moet worden gerouteerd dan is de webserver van de N510 niet meer bereikbaar. Is daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RogerSch schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:56:
[...]

Dank voor de suggestie met de Services.

Ik heb nu de internet verbinding werkend. Nu nog VOIP aan de praat krijfen. Wat mij nu niet helemaal duidelijk is is de settings voor de VLAN van de VOIP.

Bij services kan ik aangeven welke VLAN wordt gebruikt voor het VOIP verkeer en naar welke LAN poort dat verkeer moet worden gerouteerd (LAN 5 in mijn geval).
Maar zet de router de VOIP VLAN om naar untagged op poort 5 of blijft dat VLAN 2.
In het laatste geval moet ik in de GIGASET N510 ook aangeven dat het verkeer binnenkomt op VLAN 2.

En nog een vraag: als ik instel dat het VOIP verkeer naar LAN 5 moet worden gerouteerd dan is de webserver van de N510 niet meer bereikbaar. Is daar een oplossing voor?
Ik weet het niet zeker - maar de enige functie van het vlan op de WAN-kant is verkeersstromen kunnen scheiden. Dus ja - ik gok dat de router die untagged eruit gooit. Maar dit is meer een try-on-error... :+

In mijn VoIP toestel zit de webUI in het management vlan - misschien bij die N510 ook?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 17-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:42:
[...]

Dit heb ik ook met de controller die bij onze Scouting staat, alsof er ergens in de lijn tussen het clubgebouw en de cloudservers van TP Link een firewall een verbinding dichtgooit ofzo. Internet in het clubgebouw blijft gewoon werken.

Thuis geen last van.
Heb je er nog steeds last van @Hmmbob

Ik wel
Contact met support schiet ik ook niet veel mee op

Zie bericht hieronder
Gisteravond weer de melding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcXMG54ijcISIhqRNg_ob40DfFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAH3GzY7ilUL9QfGtwZZw8MU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAKGlH6turkpsNpqLUTvJt5IzQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xpxmG3hVPQFhGphG94YE9z9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:20:
[...]

Heb je er nog steeds last van @Hmmbob

Ik wel
Contact met support schiet ik ook niet veel mee op

Zie bericht hieronder
Gisteravond weer de melding

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel toevallig gisteren mijn pa zijn Oc200 ook (al een tijdje geleden). De mijne niet.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
RobbyTown schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:45:
[...]

Heel toevallig gisteren mijn pa zijn Oc200 ook (al een tijdje geleden). De mijne niet.
Komt dat overeen met mijn tijdstip?

En ik vraag me dan nog steeds af of dat een cloud issue is of aan mijn kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:55:
[...]

Komt dat overeen met mijn tijdstip?

En ik vraag me dan nog steeds af of dat een cloud issue is of aan mijn kant
Zo te zien van wel. OC200 pap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4epGQUgtXzFY8z6F3NzE-56BgyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGqAgW4RJon9Vn9A4lr14txV.png?f=fotoalbum_large

Mijn OC200, die heeft het ook gehad. (geen melding gehad dat connectie down en up was via de app)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxPcUWJoG2SqpnV521vt4OIYRXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KXWUgbepJXLpB6yuaKPJYdz3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door RobbyTown op 18-11-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
RobbyTown schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:12:
[...]

Zo te zien van wel. OC200 pap
[Afbeelding]

Mijn OC200, die heeft het ook gehad. (geen melding gehad dat connectie down en up was via de app)
[Afbeelding]
Dan ligt het dus aan de cloud connectie ergens ofzo ?

Ik zit bij odido als provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:25:
[...]

Dan ligt het dus aan de cloud connectie ergens ofzo ?

Ik zit bij odido als provider
Dat zit aan Tplink kant (heb mij er maar bij neergelegd). Ik heb Glasnet en pap heeft Breedband Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
RobbyTown schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:30:
[...]

Dat zit aan Tplink kant (heb mij er maar bij neergelegd). Ik heb Glasnet en pap heeft Breedband Helmond
Dat denk ik dan ook

Ik krijg verder ook geen offline melding ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:31:
[...]

Dat denk ik dan ook

Ik krijg verder ook geen offline melding ….
Denk iets van 1,5 jaar terug was het elke dag. Nu is het nog maar af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Nu online
Airw0lf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:05:
[...]

Ik weet het niet zeker - maar de enige functie van het vlan op de WAN-kant is verkeersstromen kunnen scheiden. Dus ja - ik gok dat de router die untagged eruit gooit. Maar dit is meer een try-on-error... :+

In mijn VoIP toestel zit de webUI in het management vlan - misschien bij die N510 ook?
Dank voor je hulp. Helaas is het mij niet gelukt om de VOIP verbinding met Fiber.nl aan de praat te krijgen.
Ik heb nu maar een alternatieve oplossing gekozen. Het vast netnummer is alleen nog in gebruik om gebeld te worden (95% gevallen (schoon)ouders). Ik heb nu het nummer laten doorschakelen naar mijn mobiele telefoonnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
RobbyTown schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:41:
[...]

Denk iets van 1,5 jaar terug was het elke dag. Nu is het nog maar af en toe.
Nu was het na 13 dagen :-) wisselt steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:01
Een heel stuk minder de laatste tijd

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@MarioMark1541 Misschien heeft TP-link dan toch iets gedaan met je feedback ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Mini-me schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:25:
@MarioMark1541 Misschien heeft TP-link dan toch iets gedaan met je feedback ;)
Naja het is er nog wel dus niet volledig weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-10 15:52
domoti schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:47:
Nou inmiddels hangt mijn TP-Link Omada spullen in de meterkast (en op overige plekken in het huis) en het meeste werkt stabiel:

[Afbeelding]

Echter ik heb problemen met Shelly producten en het vast zetten op een bepaald AccessPoint.

- Op de zolder heb een Shelly EM voor wasmachine/droger

- Op de 1e etage hangt een AP: EAP650(EU) v1.0 (1.0.7 Build 20230423 Rel. 75707)
- In de woonkamer hangt een AP: EAP650(EU) v1.0 (1.0.6 Build 20220921 Rel. 73404)

Nu ik dit zo aan het opschrijven ben, vind ik het vreemd dat die 2 exact dezelfde Accespoints verschillende versies hebben en hij geeft bij die oudere niet aan dat er een update is. Of moet ik ergens anders daarvoor kijken?

[Afbeelding]

Bij de Shelly EM heb ik vervolgens deze gelockt op het AP van de 1e verdieping aangezien die er dichter bij zit.

[Afbeelding]

Maar je ziet dat die toch het Accespoint van de woonkamer gebruikt, waardoor het signaal slechter is en het soms ook verbroken wordt.

Uiteraard heb ik de Shelly EM opnieuw gestart maar het maakt allemaal niks uit. Hij gaat nooit naar het AP van de 1e verdieping.

Op de Shelly EM heb ik ook allerlei dingen geprobeerd zoals Enable AP Roaming aangezet. Maar ook dit maakte niks uit en heb ik weer uitgezet.

Wat doe ik verkeerd? Ik kan me niet voorstellen dat dit bij TP-Link Omada niet zou moeten kunnen werken aangezien dit op mijn goedkope Asus AC68's geen enkel probleem was.

Iemand tips wat ik hiervoor het beste kan doen?
Zoek even op de beta software, 1.0.10, daar zit de 'lock to ap' functie in. Dit gebruik ik nu ook voor de 650's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
testmanager schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:27:
[...]

Ik draai op de 1.0.10 beta va de EAP650's maar daar werkt die lock op AP nog steeds niet.
Hier werkt het anders perfect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
BliXem schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:59:
[...]

Zoek even op de beta software, 1.0.10, daar zit de 'lock to ap' functie in. Dit gebruik ik nu ook voor de 650's.
Ik heb inmiddels die versie ook al weer even draaien en het werkt inderdaad gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
domoti schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb inmiddels die versie ook al weer even draaien en het werkt inderdaad gewoon goed.
Heb gisteren en eergister wel een melding gehad dat één AP offline is geraakt. En vannacht was één wel online maar werd al het verkeer gedropped. Heb wat instellingen aangepast om te zien of het nog terugkomt.
Heb jij dit ook wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
BliXem schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:25:
[...]

Heb gisteren en eergister wel een melding gehad dat één AP offline is geraakt. En vannacht was één wel online maar werd al het verkeer gedropped. Heb wat instellingen aangepast om te zien of het nog terugkomt.
Beginsel ook de beta gedaan voor de EAP 650 voor lock AP maar merkte al snel dat het niet stabiel was
Wegvallende verbinding e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
MarioMark1541 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:42:
[...]

Beginsel ook de beta gedaan voor de EAP 650 voor lock AP maar merkte al snel dat het niet stabiel was
Wegvallende verbinding e.d
Dank! Als het aankomende nacht nog eens gebeurt zal ik dit gaan melden bij TPlink. Bugje zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
BliXem schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:25:
[...]

Nee hier werken ze tot heden allebei goed (niet in mesh maar bekabeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Beta firmware 5.9 voor EAP6xx is al een tijdje beschikbaar maar voor de oudere reeksen zie ik helaas geen info. Mijn 245v3 staan er jammer genoeg nog steeds niet tussen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Mini-me schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:05:
Beta firmware 5.9 voor EAP6xx is al een tijdje beschikbaar maar voor de oudere reeksen zie ik helaas geen info. Mijn 245v3 staan er jammer genoeg nog steeds niet tussen :(
Ehm, is 5.9 niet voor de controller i.p.v. de EAPxxx’s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
testmanager schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:54:
[...]

Ehm, is 5.9 niet voor de controller i.p.v. de EAPxxx’s ?
Ja en Nee :)

De EAP firmware heeft uiteraard zijn eigen nummering (net als de controller versie) maar dient compatibel te zijn met de controller om die functies te kunnen aanbieden.

Er zijn momenteel zelfs meerdere beta firmware versies beschikbaar:
  • v5.7 EAP223
  • v5.8 EAP225 en EAP245 (alleen laatste HW versies)
  • v5.9 EAP6xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 16:28
Vraag: weet iemand een duidelijk handleiding hoe ik binnen de omada controller devices kan blokkeren voor internet toegang?
Heb namelijk een oude Synology nas die ik gebruik als backup station. Deze wil ik de volledige toegang tot internet ontzeggen en alleen lokaal gebruiken.

(Nu zal dit vast ergens staan. Maar na meer dan 30 minuten zoeken stel ik toch maar de vraag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Ik heb lang geleden mijn printer geblokkeerd van uitgaande toegang tot de WAN. (Ik maak wel gebruik van een TL-R605 dus geen idee of dit mogelijk is als je geen Omada router gebruikt). Of het echt werkt of niet, weet ik eigenlijk niet, nu ik er over nadenkt. Wel nooit een firmware-update request op de printer gekregen :-D

- Ik heb eerst een IP Group gemaakt, met daarin het vaste IP-adres van het te blokkeren apparaat:
In Site settings -> Profiles -> Groups: ip x.x.x.x / 32

- Daarna een Gateway regel opgezet die deze IP Group (met slechts 1 IP adres) toegang ontneemt tot de WAN:
Site Settings -> Network Security -> ACL -> Gateway ACL:
  • Direction: LAN->WAN
  • Policy: Deny
  • Source: je daarnet aangemaakte IP group
  • Destination: IPGroup_any
En hopelijk werkt het dan?
Indien je geen Omada router hebt, kan je denk ik deze ACL regel ook in de Switch ACL en/of EAP ACL zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16
peterbier schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:26:
Spullen nog afwerken en kijken of ik de Netgear r9000 ga vervangen voor een 605 router.
De tp-link er706w zag ik ook voorbij komen iemand ervaring met deze wifi router.?
De ovk is centraal in de woning dus deze router misschien een mooie optie.
[Afbeelding]
Ik zie hem nu ook bij azerty, maar kan werkelijk nergens iets inhoudelijks over dit ding vinden.

https://azerty.nl/product...tm_medium=organicshopping

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet het - tis veel duurder dan een ER605/ER706W.
Maar overweeg deze: ER707-M2.
Aangevuld met een WiFi AP - bijvoorbeeld: EAP235-Wall of EAP650-Wall.

De M2 heeft veel betere prestaties => handig als je naar een gigabit Internet verbinding wil.
Naar 4-Gbps Internet kan alleen met een stevig OpnSense "iets".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
delpit schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:02:
[...]

Ik zie hem nu ook bij azerty, maar kan werkelijk nergens iets inhoudelijks over dit ding vinden.

https://azerty.nl/product...tm_medium=organicshopping
Op https://www.routershop.nl...-router-met-sfp/pid=83200 vind je meer info maar op de officiële tp-link website is er idd niets over de er706w te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mini-me schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:56:
[...]

Op https://www.routershop.nl...-router-met-sfp/pid=83200 vind je meer info maar op de officiële tp-link website is er idd niets over de er706w te vinden.
Die van NLD niet - die van de US wel:
https://www.tp-link.com/n...orking/vpn-router/er706w/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Die zocht ik, maar werd permanent terug gerouteerd naar de Belgische site :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Mini-me schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:16:
[...]

Die zocht ik, maar werd permanent terug gerouteerd naar de Belgische site :(
Hmm wel een interessant ding. Er staan nu drie kastjes met kabels ertussen en elk een eigen stroomaansluiting in de keuken op een plankje.

- glas-koper converter
- er605 router
- eap225 access point

Deze moet alledrie kunnen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Hmm, zit ik te kijken of ik mijn drie apparaten van de post hierboven kan vervangen, zie ik dat mijn OC200 nog een upgrade (naar 5.12.9) achterloopt, dus die maar even updaten.

Upgrade uitgevoerd, alles werkt behalve het connecten naar de TL-R605 (wat overigens een V1 is).

Komt het iemand bekend voor dat opnieuw adopteren van een TL-R605 met gebruiker/wachtwoord vanuit Settings - Site mislukt met gebruiker-wachtwoord fout terwijl direct inloggen op die 605 wel lukt? Ik kan daar verder op de TP-Link Omada community niets over terugvinden?

Wat is wijsheid? Terug naar fabrieksinstellingen met de 605?

Misschien is dit een teken dat ik gewoon die 706 moet kopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:42

duderuud

Sliden is koel

Ik had gehoopt dat de TL-SG3210XHP-M2 in de aanbieding zou gaan met Black Friday maar helaas ;(

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
delpit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:33:
Hmm, zit ik te kijken of ik mijn drie apparaten van de post hierboven kan vervangen, zie ik dat mijn OC200 nog een upgrade (naar 5.12.9) achterloopt, dus die maar even updaten.

Upgrade uitgevoerd, alles werkt behalve het connecten naar de TL-R605 (wat overigens een V1 is).

Komt het iemand bekend voor dat opnieuw adopteren van een TL-R605 met gebruiker/wachtwoord vanuit Settings - Site mislukt met gebruiker-wachtwoord fout terwijl direct inloggen op die 605 wel lukt? Ik kan daar verder op de TP-Link Omada community niets over terugvinden?

Wat is wijsheid? Terug naar fabrieksinstellingen met de 605?

Misschien is dit een teken dat ik gewoon die 706 moet kopen :-)
Dat klinkt vergelijkbaar als de problemen die @RobbyTown en @wowly eerder rapporteerden in dit topic. Check eens of hun oplossing je verder helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Mini-me schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:27:
[...]

Dat klinkt vergelijkbaar als de problemen die @RobbyTown en @wowly eerder rapporteerden in dit topic. Check eens of hun oplossing je verder helpt
Had ik al bekeken, maar verder niet kunnen vinden wat nou de grote truuk was.

Ik heb inmiddels de ER706W besteld en ga dan alles maar eens opnieuw opbouwen. Sowieso heb ik paar vreemde verschijnselen die ik niet zo goed kan verklaren of bij anderen terugvinden.

Zo zie ik al een poosje geen enkel bedraad aangesloten apparaat meer, terwijl ze wel keurig in mijn DHCP reserveringslijst staan en verder gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:50
Mini-me schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb gisteren toevallig de hele ratsmodee gereset..... Alle apparatuur met een pinnetje op reset moeten drukken. Alles werkt nu goed, al is het inloggen nog steeds een beetje buggy (of ik typ steeds verkeerd).

Het lijkt alsof in sommige gevallen de updates vereisen dat de boel even opnieuw wordt opgebouwt? Ik ben absoluut geen kenner mbt netwerken dus mijn bijdrage in deze kan niet veel zijn helaas.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:50
delpit schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb inmiddels de ER706W besteld en ga dan alles maar eens opnieuw opbouwen. Sowieso heb ik paar vreemde verschijnselen die ik niet zo goed kan verklaren of bij anderen terugvinden.

Zo zie ik al een poosje geen enkel bedraad aangesloten apparaat meer, terwijl ze wel keurig in mijn DHCP reserveringslijst staan en verder gewoon werken.
Ik heb zelf het idee dat de OC200 icm de 601 een grote rol heeft gespeeld. Bij mij gebeurde het ook toen ik de boel had geupdate

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
delpit schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:25:
[...]

Aja - dus je hebt een probleem en geen idee wat de oorzaak is...
Nu ga je een ander apparaat inzetten in de hoop dat daarmee alle problemen spontaan oplossen... :? :+

Maar wat als dat nou niet het geval is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
wowly schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb gisteren toevallig de hele ratsmodee gereset..... Alle apparatuur met een pinnetje op reset moeten drukken. Alles werkt nu goed, al is het inloggen nog steeds een beetje buggy (of ik typ steeds verkeerd).

Het lijkt alsof in sommige gevallen de updates vereisen dat de boel even opnieuw wordt opgebouwt? Ik ben absoluut geen kenner mbt netwerken dus mijn bijdrage in deze kan niet veel zijn helaas.
Kan het zijn dat er een verband zit met die fw update en de versie van de er605?
@wowly @RobbyTown hebben jullie een v1 of v2?

(ik heb een v1 en zit als een angsthaas nog steeds te wachten tot iemand alle werking bevestigt :D voor ik de oc200 ga updaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mini-me schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:24:
[...]

Kan het zijn dat er een verband zit met die fw update en de versie van de er605?
@wowly @RobbyTown hebben jullie een v1 of v2?

(ik heb een v1 en zit als een angsthaas nog steeds te wachten tot iemand alle werking bevestigt :D voor ik de oc200 ga updaten).
Ik heb geen ER605 maar een ER7206 ;) wel een v1 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
RobbyTown schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:30:
[...]

Ik heb geen ER605 maar een ER7206 ;) wel een v1 :p
8)7 geen verband dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
Airw0lf schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:33:
[...]

Aja - dus je hebt een probleem en geen idee wat de oorzaak is...
Nu ga je een ander apparaat inzetten in de hoop dat daarmee alle problemen spontaan oplossen... :? :+

Maar wat als dat nou niet het geval is? :o
Ik zat al over die 706 na te denken omdat ik daarmee drie losse apparaten met een wirwar aan kabels kan opruimen. Alles weer opbouwen vanaf die router lijkt mij redelijk kansrijk.

Mijn 605 is een eerste generatie tweedehands apparaat die sowieso wel een keer vervangen kan worden, nu lopen troubleshooten heb ik niet zoveel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
delpit schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:25:
[...]

Ik zat al over die 706 na te denken omdat ik daarmee drie losse apparaten met een wirwar aan kabels kan opruimen. Alles weer opbouwen vanaf die router lijkt mij redelijk kansrijk.

Mijn 605 is een eerste generatie tweedehands apparaat die sowieso wel een keer vervangen kan worden, nu lopen troubleshooten heb ik niet zoveel zin in.
Bedankt voor de toelichting - top!

Nog een puntje over de inzet van die 706:
Ik weet niet op welke termijn en voor welke apparaten precies - maar er wordt gewerkt aan uitbreiding van de router met een IPS functies en een vorm van DPI. Weet dat als je die functies activeert dat je niet de volle 1-Gbps van een internet verbinding kunt gebruiken - mocht je die al hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
Airw0lf schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:56:
[...]

Bedankt voor de toelichting - top!

Nog een puntje over de inzet van die 706:
Ik weet niet op welke termijn en voor welke apparaten precies - maar er wordt gewerkt aan uitbreiding van de router met een IPS functies en een vorm van DPI. Weet dat als je die functies activeert dat je niet de volle 1-Gbps van een internet verbinding kunt gebruiken - mocht je die al hebben.
400mbit, ik zie ook weinig toegevoegde waarde in meer.

Ik ben wel nieuwsgierig naar dat ding, de informatie online is echt verbazingwekkend summier en slecht te vinden. Als het goed functioneert zou je zeggen dat het apparaat een perfect gat in het aanbod invult voor kleine installaties.

Ik zal een review schrijven zodra hij binnen is en geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
delpit schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:27:
[...]

400mbit, ik zie ook weinig toegevoegde waarde in meer.

Ik ben wel nieuwsgierig naar dat ding, de informatie online is echt verbazingwekkend summier en slecht te vinden. Als het goed functioneert zou je zeggen dat het apparaat een perfect gat in het aanbod invult voor kleine installaties.

Ik zal een review schrijven zodra hij binnen is en geïnstalleerd
Het kan ook nog veel minder zijn - bijvoorbeeld omdat er twee of meer VPN's gestart zijn met de hoogst mogelijke versleuteling.

Echt uniek is het eigenlijk niet - elke ISP router doet eigenlijk hetzelfde.

Maar desalmittenien ben ik benieuwd naar je review.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18
Petech schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:17:
Vraag: weet iemand een duidelijk handleiding hoe ik binnen de omada controller devices kan blokkeren voor internet toegang?
Heb namelijk een oude Synology nas die ik gebruik als backup station. Deze wil ik de volledige toegang tot internet ontzeggen en alleen lokaal gebruiken.

(Nu zal dit vast ergens staan. Maar na meer dan 30 minuten zoeken stel ik toch maar de vraag)
Je kunt op de Synology ook gewoon geen gateway invullen. Dan gaat hij ook het internet niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Petech schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:17:

Overweeg een nieuwe zoekronde van 30 minuten. En koppel die dan aan de term "Network Security" en daarbinnen de afkorting ACL Ik gok dat je dan terecht komt bij een tab met "Gateway ACL", "Switch ACL" en "EAP ACL". :+

Verder dan dat kan ik je op dit moment niet helpen omdat ik geen idee hebt wat je aan Omada spulletjes hebt draaien - eventueel i.c.m. het gebruikte subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-10 14:55
Iemand raad bij het volgende:
paar AP's in het netwerk met OMADA (EAP610) waarbij 2 ervan in 5ghz altijd high utilization hebben in hun kanaal met amper (1 a 2 ) connecties op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqzNSMRQ-PXqIJBKSHrBbQUZYrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sf9gOXmIgQgNLSjcFb6NEArT.png?f=user_large

enig idee hoe ik dat kan troubleshooten?
heb al aantal kanalen getest, op 20mhz gezet, bij insights rogue AP's zie ik niets in die buurt met hoog signaal.

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hanzzzie andere kanalen op 5Ghz ook zo’n hoge bezetting?

In principe kan op 5Ghz de band ook benut worden door andere diensten, al zou dat dan op de zogenaamde ‘dfs-kanalen’ moeten zijn.

Zie ook dit artikel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:23:
@Hanzzzie andere kanalen op 5Ghz ook zo’n hoge bezetting?

In principe kan op 5Ghz de band ook benut worden door andere diensten, al zou dat dan op de zogenaamde ‘dfs-kanalen’ moeten zijn.

Zie ook dit artikel.
wel ik ben ze af aan het gaan en het lijkt idd mee te verhuizen. zeer bizar.
er zit wel veel IOT spul op de 2.4ghz band maar zou toch niet mogen uitmaken lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hanzzzie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:23:
[...]

wel ik ben ze af aan het gaan en het lijkt idd mee te verhuizen. zeer bizar.
er zit wel veel IOT spul op de 2.4ghz band maar zou toch niet mogen uitmaken lijkt me?
Nee, in theorie niet - dat is immers een ander frequentie gebied. Storing op 5Ghz is ook niet heel veel voorkomend omdat de penetratie van de radiogolven een stuk minder is. Oftewel: iets moet enorm veel vermogen hebben om storing te veroorzaken, want het komt nauwelijks 1-2 muren of vloeren van een modern huis door.

Maar, andere proef is benchmarken: heb je er last van? Kan zijn dat de reden dat de AP deze melden geeft niet per se van invloed is op je performance. Snap je reflex dat je het niet wilt zien, wilt begrijpen danwel voorkomen - maar het is pas een probleem als je er hinder van hebt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Hanzzzie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:10:
Iemand raad bij het volgende:
paar AP's in het netwerk met OMADA (EAP610) waarbij 2 ervan in 5ghz altijd high utilization hebben in hun kanaal met amper (1 a 2 ) connecties op.

[Afbeelding]

enig idee hoe ik dat kan troubleshooten?
heb al aantal kanalen getest, op 20mhz gezet, bij insights rogue AP's zie ik niets in die buurt met hoog signaal.
De 5Ghz kanalen zo hoog mogelijk zetten (80 of 160), de 2.4 op 20Mhz
Zendsterkte 5Ghz omlaag van hoog naar medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
ja heb al vanalles geprobeert. ik hoor er niet perse klachten van (is bij klant) eerste keer dat ik het meemaak zo erg.

Denk dat ik binnenkort eens even de ekahau test set ga lenen om te zien waar net de storing zou zitten eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:59
Blijft die 5GHz bij jou constant? Ik had namelijk iets gelijkaardig op 1 access point na een update. 0 clients aangesloten. Maar even erna verdween dit vanzelf en ik heb het niet meer terug gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
de channel bedoel je?

heb die nu wel gelocked ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:59
sorry, ik bedoelde de 5GHz utilization.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
ah op die manier, ik kijk op diverse tijden en zie dat toch altijd staan iddAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf_w4PTtLomUxSuyKe24qVXMe_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XeT64xfXH5k52HNWJWseJ4uK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
En als je het gewoon eens op de klassieke kanalen (36,40,44 etc) probeert, heb je dan ook overbelasting?

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-10 08:26
Hi allen, eerder heb ik een hele discussie met jullie gevoerd over een situatie bij mensen thuis waar ik EAPs heb opgehangen (begint hier: dfader in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie" ). Inmiddels zijn de dropped packets weg (waarschijnlijk door een software update oid), maar nu blijkt dat ze al die tijd op de bovenverdieping geen goed ontvangst hebben op bepaalde plekken.

Lang verhaal kort: er hangt op de bovenverdieping een EAP610 (v1) en ik heb er nu op de overloop een EAP225 (v3) bijgehangen (in zicht van de EAP610) die via mesh is aangesloten (op die plek is geen UTP mogelijk). Hierdoor is er een perfecte dekking over de gehele bovenverdieping en de snelheid is ook prima, dus mesh lijkt hier de perfecte oplossing, ware het niet dat nu de onvermijdelijke maarrrr komt :)

Het probleem is dat de EAP225 na een x aantal uren 'disconnect' en ik weet niet wat het probleem is, al vermoed ik dat het hardware gerelateerd is, maar dat wil ik graag bevestigd zien. Zodra de EAP225 disconnect, kan ik er niets meer mee en het lijkt erop dat de stroom er af is. De status led staat standaard uit, dus ik kan niet zien of het echt zo is, maar 'fiddlen' aan de UTP stekker maakt niets uit en de PoE injector geeft wel een groene indicatie-led, dus daar ligt het niet aan. Als ik dan de UTP stekker uit de PoE injector haal en weer terug stop, dan start de AP direct weer op en functioneert ook weer direct 100%, totdat deze weer 'disconnected' is.

De AP wordt niet isolated, het lijkt er echt op dat de AP gewoon vastloopt o.i.d. en weer functioneert na een power cycle.

Mijn concrete vragen:
1. Hoe is jullie ervaring met mesh qua verbindingsstabiliteit?
2. Als de verbinding op wat voor manier dan ook verstoord is, is dit dan standaard gedrag (dwz AP werkt niet meer tot power cycle en dan werkt alles weer perfect voor een korte tijd)?
3. Zou het een HW issue kunnen zijn?

Alvast bedankt voor een antwoord!!

Wat extra info in afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-80FOGpAYQI4zYhr2rv_QmtLYFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZbPD74VinaS9qCM8hEZNeguE.png?f=fotoalbum_large
Disconnected status (2 dagen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmSw9wzEmwGdITF18NHR8L3kfuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LnothymLjInR7KOkdmZD8RsO.png?f=fotoalbum_large
Overloop disconnected

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHJ8CFZA8CVd2BHsPT04PL6t3vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rhFlKP7mWxWiNuHarpFptAk4.png?f=fotoalbum_large
Meer info 'Overloop' AP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxDEBHqSWaaE0gOG1ojoqslxpqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDdI9jAZDTa82xtjodUS0wHp.png?f=fotoalbum_large
AP Boven ziet wel link met overloop, maar 0 dbM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19
Hier was de OC200 iedere 10 minuten de verbinding met de
ER7206 kwijt, verder geen netwerk problemen, maar alle notificaties begonnen vervelend te worden.

Uiteindelijk na een reboot was het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-10 08:26
DVX73 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:20:
Hier was de OC200 iedere 10 minuten de verbinding met de
ER7206 kwijt, verder geen netwerk problemen, maar alle notificaties begonnen vervelend te worden.

Uiteindelijk na een reboot was het probleem weg.
Een reboot van de OC200 of van alle apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19
dfader schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:19:
[...]

Een reboot van de OC200 of van alle apparatuur?
ER7206 en SG-2008P (en dus ook de OC200 en EAP610 die met PoE zijn aangesloten).

Alleen de EAP610 die aan het lichtnet en de ER7206 hangt is niet herstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:02
@dfader Voor je eap225 v3 is er nieuwe firmware beschikbaar. Wellicht dat dat helpt?
Pagina: 1 ... 45 ... 63 Laatste