Ik zit de eerste reacties even door te nemen en lees dat een aantal mensen het een probleem vinden als je 2 uur per avond zou gamen. Dat is best een contrast met hoe wij het hier geregeld hebben. Daarom even een ander geluid:
Ik game niet, maar het streven is om 2x per week te sporten en die avonden zien we elkaar effectief ongeveer 15 minuten. Zij sport ook 2 avonden per week en dat zijn net twee *andere* avonden dan ik.
Daarbij werk ik redelijk regelmatig wat langere dagen (minimaal 1x per maand nachtwerk) en werken we andere tijden. Zij begint 's ochtends heel vroeg, ik wat later maar ik heb weer een wat kortere reistijd.
Effectief komt het voor dat we elkaar maandag tot en met donderdag amper zien. (Wel hebben we sinds een tijdje ingevoerd dat we 's ochtends samen koffie drinken, voordat zij naar kantoor gaat. Geeft een kwartier tot een half uur extra dat we elkaar zien.)
Vrijdag is een min of meer heilige dag, dan proberen we beiden geen afspraken buiten de deur te hebben (komt wel eens een enkele keer voor), zondagochtend is ook heilig, dan ontbijten we uitgebreid. Vaste rituelen.
Verder laten we elkaar heel erg vrij.
Dat gaat nu zo'n 11 jaar (waarvan we een ruwe 10 jaar samen wonen) eigenlijk heel goed. We hebben beiden die behoefte en hoewel we graag samen zijn (ze zit nu ook naast me op de bank) doen we heel veel ons eigen ding. Weinig overlap in vrienden. Niet overdreven veel gemeenschappelijke hobbies.
Gaan we ook nog eens op momenten dagen en weekenden zonder elkaar weg (ik streef 1x per jaar 10 dagen met vrienden weg te gaan, zij streeft minimaal 1x per jaar een lang weekend alleen of met vriendinnnenw eg te zijn).
Toch zijn we heel erg samen en ontzettend gelukig met elkaar.

Misschien juist wel omdat we elkaar alle vrijheid geven die we prettig vinden.
Komende tijd komt er weer een drukke periode qua werk, studie en stichting aan. Dan zien we elkaar vaak nog wat minder. Compenseren we weer op een ander moment.
Ons gevaar is wel dat we elkaar echt te weinig zien, maar juist de vaste momenten helpen en we blijven er over praten. De afspraak is namelijk wel dat als het te erg word, we dat zeggen en dan zorgen dat we weer wat tijd voor elkaar maken. Al is het maar 's avonds samen ieder met ons laptopje op de bank zitten of in bed een beetje tv kijken terwijl zij een boek leest.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.