Ja had die setting gevonden maar dan nog kom ik niet zo ver. Heb idd maar Full-HD resolutie.Hogader schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:01:
[...]
In de settings onder "gameplay" staat Increased Camera Distance. Deze staat bij mij aan. (verder zal de resolutie ook wat uitmaken)
Dus geen mod, maar puur vanilla.
Verwijderd
Meer mensen sinds de laatste update last van het volgende?
Wanneer je op een trade route gaat staan, dan laat deze de route niet meer zien. (Mouse over).
Je moet em nu echt aanklikken (en dat is irritant).
Wanneer je op een trade route gaat staan, dan laat deze de route niet meer zien. (Mouse over).
Er zijn idd weer een aantal bugs in geslopen, waaronder deze. Dus even wachten op een 15.1 patch voor het gefixed wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:48:
Verder zelf al aan het spelen geweest met de nieuwe mechanic (nog niet veel) en was wel positief verbaasd dat ook daadwerkelijk elke population nieuwe lifestyle needs heeft (dus ook Arctic, scholars en zelfs tourists).
Wordt nog wel wat balans vinden, aangezien ik alleen al voor mijn 100K Engineers 230 ton soap nodig heb als ik daar de lifestyle voor activeer.

Als ik dit lees ga ik gewoon wachten tot in december om dan een nieuwe game te startenHogader schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:33:
[...]
dat ook daadwerkelijk elke population nieuwe lifestyle needs heeft (dus ook Arctic, scholars en zelfs tourists).
Wordt nog wel wat balans vinden, aangezien ik alleen al voor mijn 100K Engineers 230 ton soap nodig heb als ik daar de lifestyle voor activeer.

Ohw dacht dat het aan mij lag. Maar idd.Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:48:
Doe ik ook, ik wacht to elke seizoen gedaan is voor ik een nieuwe game begin;UnderAVoidSky schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:38:
[...]
Als ik dit lees ga ik gewoon wachten tot in december om dan een nieuwe game te starten
heb geen zin om alles te redesignen en dan 3 maand later nog eens
Verwijderd
Wat dat betreft hoop ik dat het een keer klaar is met uitbreidingen.
Tot nu toe vind ik tourist & Arctic het minst toevoegen.
Embesa is alleen maar nuttig voor de scholars.
Best veel werk wel om telkens opnieuw te beginnen...
Ik vond die 2 juist wel interesant. Leuke verhaal lijn ook. Maat land of lions was wel een tegenvallerVerwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:52:
Wat dat betreft hoop ik dat het een keer klaar is met uitbreidingen.
Ik ga denk ik Docklands en Seeds of Change aanschaffen. Zit niet echt te wachten op meer content maar wel op dingen die het iets makkelijker maken.
Iemand al gespeeld met Seeds of Change?
Daarnaast nog ff alle cosmetics DLC's aanschaffen om de steden wat op te fleuren. Heb nu alleen base-game met SP1 & 2 maar dan valt het nog wel tegen qua ornamenten e.d. Voorheen deed ik het e.e.a. met Mods maar heb geen zin meer om telkens die updates e.d. bij te houden dus daar ben ik mee gestopt.
Daarnaast nog ff alle cosmetics DLC's aanschaffen om de steden wat op te fleuren. Heb nu alleen base-game met SP1 & 2 maar dan valt het nog wel tegen qua ornamenten e.d. Voorheen deed ik het e.e.a. met Mods maar heb geen zin meer om telkens die updates e.d. bij te houden dus daar ben ik mee gestopt.
[ Voor 0% gewijzigd door Arvado op 27-09-2022 14:56 . Reden: typo ]
Ben net begonnen met de nieuwste dlc maar de tutorial is plotseling verdwenen. zegt dat ik naar de new world moet switchen maar als ik dat doe is de tutorial weg... HELP
Ik heb sinds dit weekend eindelijk een laptop die een beetje een game kan draaien (Dell XPS 9520) en gelijk Anno 1800 er op gegooid.. Echt al jaren geleden dat ik wat city building games kon spelen (ja dan hebben we 't over oude Settler games).
Het is echt genieten, eerst nog ff de kneepjes doorkrijgen met de campaign en dan eens een sandbox beginnen. Heerlijk!
Het is echt genieten, eerst nog ff de kneepjes doorkrijgen met de campaign en dan eens een sandbox beginnen. Heerlijk!
Ik speel het al een tijdje en was een nieuwe sandbox begonnen maar op 1 of andere manier liep het dit keer voor geen meter, pas gisteren kwam m'n economie er weer een beetje bovenop. Maar weet nog steeds niet waaromSemperFidelis schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:52:
Ik heb sinds dit weekend eindelijk een laptop die een beetje een game kan draaien (Dell XPS 9520) en gelijk Anno 1800 er op gegooid.. Echt al jaren geleden dat ik wat city building games kon spelen (ja dan hebben we 't over oude Settler games).

Vind het wel 1 van de moeilijkste games die ik heb gespeeld, erg lastig om goed overzicht te bewaren van alles.
Je moet echt een flinke stad willen bouwen, en op meerdere eilanden mensen duwen, als je alles op 1 wilt doen slopen die Royal Taxes je. Op high income vind ik het makkelijk, maar zodra ik dat op medium zet wordt het pittig voor mij.ArcticWolf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:57:
[...]
Ik speel het al een tijdje en was een nieuwe sandbox begonnen maar op 1 of andere manier liep het dit keer voor geen meter, pas gisteren kwam m'n economie er weer een beetje bovenop. Maar weet nog steeds niet waarom![]()
Vind het wel 1 van de moeilijkste games die ik heb gespeeld, erg lastig om goed overzicht te bewaren van alles.
Geld is bij mij nooit een probleem. Heb het hier al vaker gezegd, de meest makkelijke manier is om het eiland te claimen die het dichtst bij de gevangenis zit. Daar puur een zeep eiland van te maken en vervolgens een trade-route opzetten om al dat zeep te verkopen aan de gevangenis.
De zeep productie kan je ook steeds verhogen, na een tijdje silo's bij de pig farms en trade union items (Met Perfumier Prunella en nog wat extra items en stroom kan je vrij eenvoudig 200t/min maken, dat is een clipper vol per min, een clipper zeep lossen levert 76800 op).
Op deze manier kan je balance gewoon ruim in de rode cijfers zijn maar maak je toch simpel geld. Dit is altijd 1 van de eerste dingen die ik opzet. Hier maak ik letterlijk in vroeg stadium al tientallen miljoenen.
Andere manier is vroeg naar Enbesa gaan en Pocket Watches te kopen bij Archi en deze te verkopen bij Ketema. Maak je 5k winst each. Alleen heb je start kapitaal nodig omdat Pocket Watches bij Archi inkoop 8k kosten.
De zeep productie kan je ook steeds verhogen, na een tijdje silo's bij de pig farms en trade union items (Met Perfumier Prunella en nog wat extra items en stroom kan je vrij eenvoudig 200t/min maken, dat is een clipper vol per min, een clipper zeep lossen levert 76800 op).
Op deze manier kan je balance gewoon ruim in de rode cijfers zijn maar maak je toch simpel geld. Dit is altijd 1 van de eerste dingen die ik opzet. Hier maak ik letterlijk in vroeg stadium al tientallen miljoenen.
Andere manier is vroeg naar Enbesa gaan en Pocket Watches te kopen bij Archi en deze te verkopen bij Ketema. Maak je 5k winst each. Alleen heb je start kapitaal nodig omdat Pocket Watches bij Archi inkoop 8k kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door Arvado op 29-09-2022 10:26 ]
De zeep gebruik ik sinds kort ook, dan is het inderdaad in 1x opgelost wat gebouwen etc. nog kosten.Arvado schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:25:
Geld is bij mij nooit een probleem. Heb het hier al vaker gezegd, de meest makkelijke manier is om het eiland te claimen die het dichtst bij de gevangenis zit. Daar puur een zeep eiland van te maken en vervolgens een trade-route opzetten om al dat zeep te verkopen aan de gevangenis.
Het alles zelf willen doen heb ik sinds docklands een beetje losgelaten, iets overproduceren om wat anders te importeren - prima!
Iemand trouwens een tip hoe je het beste silo's en tractor barn's kan blueprinten?
Als je namelijk een blueprint pakt van bijv. een grain farm kan je niet gelijk de tractor barn erbij blueprinten en dus ook niet de extra grain tiles. Wat ik nu doe is er eerst 1 daadwerkelijk bouwen dan de tractor barn als blueprint erbij bouwen en vervolgens deze telkens te kopiëren. Is alleen beetje omslachtig en onhandig. Maar ik denk dat er geen andere manier is?
Als je namelijk een blueprint pakt van bijv. een grain farm kan je niet gelijk de tractor barn erbij blueprinten en dus ook niet de extra grain tiles. Wat ik nu doe is er eerst 1 daadwerkelijk bouwen dan de tractor barn als blueprint erbij bouwen en vervolgens deze telkens te kopiëren. Is alleen beetje omslachtig en onhandig. Maar ik denk dat er geen andere manier is?
Helaas @Arvado. Dat is niet mogelijk. Je moet het echt eerst bouwen voordat je er een kopie van kan maken.
In eerdere versies van de game was ook zeer vervelend omdat de overschrijdingslimiet van de velden afhankelijk is van de aanwezigheid van de tractor barn en eventuele items in een union. Je max maximaal 50% over de limiet heen door de shift-toets in te houden terwijl je velden aanlegt. Dit is handig om alvast al bij het uitplannen van je velden rekening te houden met de extra benodigde velden.
Neem een aardappelboerderij. Die heeft 72 velden nodig. Je kan dan max 108 alvast neerleggen. Met een tractor erbij kom je dan precies goed uit. Maar als je dan nog een union met Alexander Hancock en een Cosmo Castelli er in bouwt dan heb je nog eens 2*35% extra velden nodig.
Maar, het is alweer een tijdje geleden dat het er in gepatched is, ik geloof dat blueprinted farms tegenwoordig ook rekening houden met de aanwezigheid van blueprint barns en een al gebouwde union met items. Je zou dus je complete farm met 120% extra velden (zoals in het voorbeeld) moeten kunnen blueprinten rondom een bestaande union.
Maar ik ben de komende tijd niet bij machte om dit te controleren (verbouwen kost zo veel tijd, waar is mijn upgrade tool 😂). Kan iemand dit bevestigen?
In eerdere versies van de game was ook zeer vervelend omdat de overschrijdingslimiet van de velden afhankelijk is van de aanwezigheid van de tractor barn en eventuele items in een union. Je max maximaal 50% over de limiet heen door de shift-toets in te houden terwijl je velden aanlegt. Dit is handig om alvast al bij het uitplannen van je velden rekening te houden met de extra benodigde velden.
Neem een aardappelboerderij. Die heeft 72 velden nodig. Je kan dan max 108 alvast neerleggen. Met een tractor erbij kom je dan precies goed uit. Maar als je dan nog een union met Alexander Hancock en een Cosmo Castelli er in bouwt dan heb je nog eens 2*35% extra velden nodig.
Maar, het is alweer een tijdje geleden dat het er in gepatched is, ik geloof dat blueprinted farms tegenwoordig ook rekening houden met de aanwezigheid van blueprint barns en een al gebouwde union met items. Je zou dus je complete farm met 120% extra velden (zoals in het voorbeeld) moeten kunnen blueprinten rondom een bestaande union.
Maar ik ben de komende tijd niet bij machte om dit te controleren (verbouwen kost zo veel tijd, waar is mijn upgrade tool 😂). Kan iemand dit bevestigen?
@Nathilion , Oké thanks. Was er al bang voor idd. Zou idd wel fijn zijn als ze het weer eens patchen. Blueprint systeem begint toch aardig achter te lopen. En we kunnen nog steeds geen blueprints opslaan.
Die tip met shift is wel een goede idd. Als je tractor barn blueprinted hebt kun je idd al 50% meer velden blueprinten. Geen idee of je daar nog een keer overheen kan met shift maar zal het is testen. Dat met Trade Union items was mij eerlijk gezet ook niet bekend.
Die tip met shift is wel een goede idd. Als je tractor barn blueprinted hebt kun je idd al 50% meer velden blueprinten. Geen idee of je daar nog een keer overheen kan met shift maar zal het is testen. Dat met Trade Union items was mij eerlijk gezet ook niet bekend.
Is er hier iemand die een Ryzen 7 5800X3D heeft? Ik zit te twijfelen om deze CPU te halen. Ik speel op dit moment veel end-game Anno 1800 en dat is af en toe een powerpoint presentatie. Heb op dit moment een Ryzen 5 3600.
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Hoeveel geheugen heb je? Ik denk niet dat de CPU de bottleneck is...batumulia schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:02:
Is er hier iemand die een Ryzen 7 5800X3D heeft? Ik zit te twijfelen om deze CPU te halen. Ik speel op dit moment veel end-game Anno 1800 en dat is af en toe een powerpoint presentatie. Heb op dit moment een Ryzen 5 3600.
Ik heb zelf ook de Ryzen 5 3600, maar ik merk absoluut geen fps-drops. Wat voor GPU en geheugen heb je?batumulia schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:02:
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
@batumulia Even in je inventaris gekeken en zie dat je 16GB hebt, als je echt end-game zit met alle DLC's e.d. kan 16GB echt te weinig voor Anno 1800. Start de game eens op en op het moment dat hij traag wordt ga je naar taakbeheer en kijk je naar het CPU en geheugen gebruik. Als je geheugen hoger is dan 90% kan je er de donder op zeggen dat dat het probleem is.Arvado schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Hoeveel geheugen heb je? Ik denk niet dat de CPU de bottleneck is...
Ik kan het beamen dat 16GB werkgeheugen te weinig is. Ik heb speciaal voor Anno extra reepjes er bij gezet om van 16GB naar 32GB te gaan (4x8 heb ik nu). Je merkt het echt in alle grote potjes. Je kan het ook zien in je taakbeheer. Een net gestart potje en zit op maar op een paar gig. Maar als ik dan een game load met honderden schepen en duizenden woningen en fabrieken dan zit ik al op 22GB.
Zelf merk ik nu dat de CPU de bottleneck begint te worden met zoveel objecten die nagegaan en uitgerekend moeten worden. De game is niet langzaam, maar ook niet meer snel te noemen. Taakbeheer laat ook wel zien dat bepaalde kernen het wel erg druk hebben. Ik heb nu een Ryzen 5 1600 en wil er een 5800 in zetten. Dat moet toch weer een lekkere verbetering opleveren.
Of toch maar wachten tot de nieuwe 7000 series betaalbaar is. Oh jee, het eeuwige hardware probleem: altijd iets leukers op de horizon. 😅
Zelf merk ik nu dat de CPU de bottleneck begint te worden met zoveel objecten die nagegaan en uitgerekend moeten worden. De game is niet langzaam, maar ook niet meer snel te noemen. Taakbeheer laat ook wel zien dat bepaalde kernen het wel erg druk hebben. Ik heb nu een Ryzen 5 1600 en wil er een 5800 in zetten. Dat moet toch weer een lekkere verbetering opleveren.
Of toch maar wachten tot de nieuwe 7000 series betaalbaar is. Oh jee, het eeuwige hardware probleem: altijd iets leukers op de horizon. 😅
Arvado schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:35:
[...]
@batumulia Even in je inventaris gekeken en zie dat je 16GB hebt, als je echt end-game zit met alle DLC's e.d. kan 16GB echt te weinig voor Anno 1800. Start de game eens op en op het moment dat hij traag wordt ga je naar taakbeheer en kijk je naar het CPU en geheugen gebruik. Als je geheugen hoger is dan 90% kan je er de donder op zeggen dat dat het probleem is.
Dank voor de antwoorden! Ik ga er is naar kijken. Ik was altijd in de veronderstelling dat 16gb wel genoeg zou zijn voor een tijdjeNathilion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:47:
Ik kan het beamen dat 16GB werkgeheugen te weinig is. Ik heb speciaal voor Anno extra reepjes er bij gezet om van 16GB naar 32GB te gaan (4x8 heb ik nu). Je merkt het echt in alle grote potjes. Je kan het ook zien in je taakbeheer. Een net gestart potje en zit op maar op een paar gig. Maar als ik dan een game load met honderden schepen en duizenden woningen en fabrieken dan zit ik al op 22GB.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Bij 9 van de 10 games inderdaad wel. Echter hanteert Anno 1800 andere maatstavenbatumulia schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:22:
Ik was altijd in de veronderstelling dat 16gb wel genoeg zou zijn voor een tijdje
Op dat punt van hardware werkt de Geforce Now functionaliteit wél correct.
Af en toe wel een niet gesavede cloudgame, dat kan wel gebeuren :-/
xbox: pvanst1p
Zojuist de genoemde DLC's aangeschaft voor totaal €33,- Ze hebben korting bij Ubi momenteel en met de code FRESH krijg je nog eens 20% als je 2 producten of meer aanschaft.Arvado schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:56:
Ik ga denk ik Docklands en Seeds of Change aanschaffen. Zit niet echt te wachten op meer content maar wel op dingen die het iets makkelijker maken.
Wat ik trouwens merk bij Anno is dat hij bij mij heel lang blijft hangen op de waarschuwing pagina. En dan heb ik het echt over minuten.
Dat deed hij voorheen nooit.
Het spel zelf laden gaat dan wel weer sneller voor mijn gevoel (ik heb trouwens 24 gig geheugen in m'n laptop zitten)
Meer mensen hier last van?
Nieuwe dlc is wel weer een mega uitdaging. Post is wel een leuke toevoeging want dan krijg je weer keer mensen per huis.
Wat wel weer frustrerend is dat je weer meer mensen in the New world moet hebben. Daar de nieuwe aluminium fabrieken opzetten en gas enzo kost weer erg veel mensen
Dat deed hij voorheen nooit.
Het spel zelf laden gaat dan wel weer sneller voor mijn gevoel (ik heb trouwens 24 gig geheugen in m'n laptop zitten)
Meer mensen hier last van?
Nieuwe dlc is wel weer een mega uitdaging. Post is wel een leuke toevoeging want dan krijg je weer keer mensen per huis.
Wat wel weer frustrerend is dat je weer meer mensen in the New world moet hebben. Daar de nieuwe aluminium fabrieken opzetten en gas enzo kost weer erg veel mensen
Nu, met die nieuwe lifestyle goods kan je bijna de populatie verdubbelen heb ik gezien? Dus dat moet wel haalbaar zijn lijkt me dan?mike0001 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:49:
Om te verdubbelen hebben ze resources nodig. Daar moet je dan weer een compleet nieuwe trade route etc voorop zetten. Voor je dat hebt....UnderAVoidSky schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:24:
[...]
Nu, met die nieuwe lifestyle goods kan je bijna de populatie verdubbelen heb ik gezien? Dus dat moet wel haalbaar zijn lijkt me dan?
Ja ik vind Geforce now echt ideaal. En nog gratis ook! Als je betaald heb je natuurlijk wel meer.piripi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:30:
Op dat punt van hardware werkt de Geforce Now functionaliteit wél correct.
Grappig dat nieuwe post systeem. zit nog uit te vinden hoe dat werkt helemaal. Maar snap nu wel dat je veel inwoners nodig heb. Dus ook in de nieuwe wereld.
[ Voor 19% gewijzigd door mark777 op 04-10-2022 17:36 ]
Ja maar dan kan je toch maar een uur achter elkaar spelen?mark777 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Ja ik vind Geforce now echt ideaal. En nog gratis ook!
Een uur gaan zitten voor Anno vind ik niks. Na een uur zit je er pas net lekker in. Dan ga ik liever iets anders doen. Mijn meeste sessies met Anno zijn meestal wel rond de 4 uur.
Je kan na 1 uur gewoon weer opnieuw inloggen. moet je even wachten maar vind ik geen probleem. Ik heb geen haast. Je kan ook betalen natuurlijk voor GFN dan kan je uren achter elkaar spelen.Arvado schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Ja maar dan kan je toch maar een uur achter elkaar spelen?
Een uur gaan zitten voor Anno vind ik niks. Na een uur zit je er pas net lekker in. Dan ga ik liever iets anders doen. Mijn meeste sessies met Anno zijn meestal wel rond de 4 uur.
Ik betaal voor GFN iets van 6€/mnd, dus neem een 70€ per jaar.
Vermits Anno mijn enige guilty pleasure is, kan ik me hier absoluut geen dure hardware voor aanschaffen als ik dit over enkele jaren verdeel.
Vermits Anno mijn enige guilty pleasure is, kan ik me hier absoluut geen dure hardware voor aanschaffen als ik dit over enkele jaren verdeel.
xbox: pvanst1p
Nee zeker waar. Het is een super alternatief en speelbaar op veel devices.
Thuis stream ik nog wel eens met Steam Anno van m'n pc naar m'n laptop om gezellig beneden te kunnen zitten.
Thuis stream ik nog wel eens met Steam Anno van m'n pc naar m'n laptop om gezellig beneden te kunnen zitten.
[ Voor 43% gewijzigd door Arvado op 05-10-2022 10:24 ]
Snel vraagje over de multiplayer: is de performance van Anno volledig gelinkt aan de zwakste PC van de spelers (dus volledig P2P)?
Tegenwoordig bezig aan een 3 player co-op sessie vs 3 AI. Dat loopt meestal vlot maar af en toe lijken er lag spikes op te treden waarvan het op eerste zicht moeilijk te zeggen is of ze PC of netwerk gerelateerd zijn. Twee van de drie spelers hebben een moderne CPU/GPU, host heeft 32GB RAM, derde speler heeft een 6600K met een 1660 Ti. We hebben momenteel Engineers net unlocked dus zitten nog niet echt lategame.
Tegenwoordig bezig aan een 3 player co-op sessie vs 3 AI. Dat loopt meestal vlot maar af en toe lijken er lag spikes op te treden waarvan het op eerste zicht moeilijk te zeggen is of ze PC of netwerk gerelateerd zijn. Twee van de drie spelers hebben een moderne CPU/GPU, host heeft 32GB RAM, derde speler heeft een 6600K met een 1660 Ti. We hebben momenteel Engineers net unlocked dus zitten nog niet echt lategame.
Maar na 2 uur zegt ie dat je een pauze moet nemen! (ik vind dit nog steeds grappig dat het erin zit, dat is meestal ook mijn moment om af te sluiten)Arvado schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Ja maar dan kan je toch maar een uur achter elkaar spelen?
Ja klopt, om de 2uur geeft ie dat aan. Dus bij 4uur weer. 's Avonds moet ik eigenlijk een wekker zetten anders is het zo ineens half2 zonder dat ik het in de gaten hebt xDFragadder schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:39:
[...]
Maar na 2 uur zegt ie dat je een pauze moet nemen! (ik vind dit nog steeds grappig dat het erin zit, dat is meestal ook mijn moment om af te sluiten)
Ik geloof alleen dat die na 12 uur ophoudt ofzo.Arvado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Ja klopt, om de 2uur geeft ie dat aan. Dus bij 4uur weer. 's Avonds moet ik eigenlijk een wekker zetten anders is het zo ineens half2 zonder dat ik het in de gaten hebt xD
En ja, ik laat het spel vaak genoeg zo lang aanstaan
Dat is met Anno wel een groot probleem ja XDArvado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Ja klopt, om de 2uur geeft ie dat aan. Dus bij 4uur weer. 's Avonds moet ik eigenlijk een wekker zetten anders is het zo ineens half2 zonder dat ik het in de gaten hebt xD
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
24 uur zelfs. Mijn persoonlijke record staat op 16 uur. Al wil ik in mijn vakantie nog wel proberen de 24 te halen. :-DTERW_DAN schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:21:
[...]
Ik geloof alleen dat die na 12 uur ophoudt ofzo.
En ja, ik laat het spel vaak genoeg zo lang aanstaanWat niet wil zeggen dat ik 't dan ook actief speel de hele tijd natuurlijk
Binnnekort weer een lanparty... ik sluit niet uit dat ik dat dan ga halen
Nice, ook een manier om wat cash op te bouwen in het begin van het spelNathilion schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:28:
[...]
24 uur zelfs. Mijn persoonlijke record staat op 16 uur. Al wil ik in mijn vakantie nog wel proberen de 24 te halen. :-D
Mijn record staat op 8 uur actief spelen, alhoewel ik het spel inmiddels al weer een paar maanden helemaal niet heb gespeeld.
Ik zit persoonlijk meer te wachten op een nieuwe anno en mochten de uitbreidingen na season 3 wel stoppen.
Als ik nu een nieuwe game start dan zitten de nieuwe lifestyle items wel standaard erin toch omdat die onderdeel van de gratis update zijn? Ik zit eigenlijk niet te wachten op nog meer (productie) chains
Ook in bestaande games zitten de lifestyle items. Deze zijn niet verplicht kan je ook disabled laten. Genereert alleen wat extra workforce en cash. Het zijn trouwens ook allemaal bestaande items. Dus geen nieuwe chain.PB-powell schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:31:
[...]
Als ik nu een nieuwe game start dan zitten de nieuwe lifestyle items wel standaard erin toch omdat die onderdeel van de gratis update zijn? Ik zit eigenlijk niet te wachten op nog meer (productie) chains
[ Voor 25% gewijzigd door Arvado op 06-10-2022 13:37 ]
Hoi,
Weet niet of dit het juiste topic is, maar hier gaat ie...
Kun je halverwege een game, een DLC activeren,) was een DLC vergeten bij de start .
en kun je evt een andere naam invoeren voor je character.
Bij voorbaat dank
Kun je halverwege een game, een DLC activeren,) was een DLC vergeten bij de start .
Bij voorbaat dank
2 keer nope.Gunslingerito schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:10:
Hoi,
Bij voorbaat dank
Ik begrijp het ook wel. zoveel DLC voor anno 1800 je ziet door de bomen het bos niet meer
Weet je dit zeker? Toen ik een DLC gekocht heb kreeg ik bij de eerst volgende keer dat ik de savegame opende de mogelijkheid om hem te activeren. Vermoedelijk wel een éénmalige keuze.
Enkel wanneer er nieuwe DLC released of wanneer je DLC aankoopt die je nog niet had krijg je die vraag eenmalig.grote_oever schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Weet je dit zeker? Toen ik een DLC gekocht heb kreeg ik bij de eerst volgende keer dat ik de savegame opende de mogelijkheid om hem te activeren. Vermoedelijk wel een éénmalige keuze.
Verwijderd
Wel suf eigenlijk, technisch gezien kan het dus wel.
Waarom dan niet optioneel laten/user's choice?
Aan de andere kant, je kunt de DLC wel activeren bij een nieuwe game, maar dan vervolgens er niets mee doen?
De-activeren snap ik, dan gaat je game stuk.
Waarom dan niet optioneel laten/user's choice?
Aan de andere kant, je kunt de DLC wel activeren bij een nieuwe game, maar dan vervolgens er niets mee doen?
De-activeren snap ik, dan gaat je game stuk.
je kan het als je een savegmae lopende hebt, en dan nieuwe dlc koopt. Dan krijg je de vraag of je hem wilt activeren. Maarals je daar nee zegt, of je vergeet hem te activeren bij de start, dan kan je dat niet meer rechtzettengrote_oever schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Klopt, ook ik kreeg de keus tijdens een game om de gekochte DLC te activeren. Het was niet nodig om een nieuwe game te starten.grote_oever schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Hebben jullie die knop al gevonden dat je vrij rond kan lopen in de stad?
Ctrl+Shift+R
Ctrl+Shift+R
Je krijgt ook unieke quests die je alleen kan voltooien in 1st person modus. Die fout maakte ik toen ik een opdracht kreeg om iets te gaan zoeken. Ik dacht even snel terug te springen naar heli-modus, maar helaas dan verdwijnt de quest.
Ongeveer de dag nadat het spel uitkwam al.Quintillius schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:43:
Hebben jullie die knop al gevonden dat je vrij rond kan lopen in de stad?![]()
Ctrl+Shift+R
Blijft leuk, zeker rond feestdagen. Wacht maar tot je Sinterklaas tegenkomt.
https://anno-union.com/updates/anno-1800-game-update-15-1/
morgen komt de patch uit en is het spel eindelijk weer speelbaar...
(a.i. wilde niet progressen en nog meer irritante bugs)
morgen komt de patch uit en is het spel eindelijk weer speelbaar...
(a.i. wilde niet progressen en nog meer irritante bugs)
Ah deze is meegenomen in de patch. Dat is erg fijn want ik merkte namelijk op dat mijn local departments steeds 'leeg' waren. Ik had dus elke keer al mijn policies weer terug gezet. Voordat ik dat opmerkte had ik dus wel opeens de bonussen meerdere keren. Er van af komen doe je niet meer, ook niet door eerst naar een compleet andere policy te switchen (labour naar culture, bijv.). Dus mijn fabrieken werkten veel te hard met alle gevolgen van dien voor de aanvoerroutes en grondstoffen delving (niks klopte meer in de statistieken).Fixed an exploit that allowed to apply multiple Local Department effects
Zo mogelijk nog irritanter was:
Eindelijk weer mijn routes kunnen bekijken zonder ze te moeten activeren!Fixed an issue with the trade route menu not showing a map preview of the respective route when hovering over it
Je kon ervanaf komen door de gehele local department te slopen en overnieuw te bouwen.Nathilion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
Ah deze is meegenomen in de patch. Dat is erg fijn want ik merkte namelijk op dat mijn local departments steeds 'leeg' waren. Ik had dus elke keer al mijn policies weer terug gezet. Voordat ik dat opmerkte had ik dus wel opeens de bonussen meerdere keren. Er van af komen doe je niet meer, ook niet door eerst naar een compleet andere policy te switchen (labour naar culture, bijv.). Dus mijn fabrieken werkten veel te hard met alle gevolgen van dien voor de aanvoerroutes en grondstoffen delving (niks klopte meer in de statistieken).
Maar die drastische actie hoeft na morgen niet meer.
Ik ben zelf vooral heel erg benieuwd naar de aanpassingen aan het loading/unloading van mail. Het versturen van mail was namelijk voor mij nu iig onmogelijk gezien het sneller geconsumeerd wordt dan uberhaupt kan worden uitgeladen.
[ Voor 12% gewijzigd door Hogader op 18-10-2022 11:37 ]
Is er eigenlijk ook een commuter pier of alternatief voor The New World? Die eilandjes daar zijn verrekte klein en je moet per eiland een populatie opzetten en onderhouden, erg omslachtig.
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
momenteel niet, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het in deel 3 van dit seizoen wordt geintroduceerd, omdat die focust op de new worldRedax schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:43:
Is er eigenlijk ook een commuter pier of alternatief voor The New World? Die eilandjes daar zijn verrekte klein en je moet per eiland een populatie opzetten en onderhouden, erg omslachtig.
Zit niet standaard in het spel, maar je kan eventueel wel de Spice It Up collectie installeren en de betreffende mod activeren om hem in de New World te kunnen bouwen. Volgens mij zitten er ook losse mods voor commuter piers in andere regio's bij. Uiteraard wel op eigen risico en met garantie tot aan de deur.
Voorlopig zijn de lifestyle goods dan weer erg goed om je populatie in NW flink te verhogen. Ook de nieuwe haciënda huizen zijn erg goed om meer mensen op minder grond te krijgen. Ik heb het dorp op één van mijn eilanden compleet tegen de grond gegooid en vervangen voor een haciënda + huizen en op hetzelfde oppervlakte heb ik nu vier keer meer mensen zonder lifestyle goods.
De keerzijde is dat je dan wel weer atole en hot sauce moet maken. Al zou je daar dan ook weer prima Docklands voor in kunnen zetten voor de extra corn/sugar/spices die je nodig hebt.
Maar haciënda's met huizen vind ik vooral leuk op de allerkleinste eilanden die wel veel olie hebben maar verder geen oppervlakte voor landbouw. Zo kan je toch nog een leuk eilandje er van maken en genoeg obrera's te hebben voor alle oliepompen.
De keerzijde is dat je dan wel weer atole en hot sauce moet maken. Al zou je daar dan ook weer prima Docklands voor in kunnen zetten voor de extra corn/sugar/spices die je nodig hebt.
Maar haciënda's met huizen vind ik vooral leuk op de allerkleinste eilanden die wel veel olie hebben maar verder geen oppervlakte voor landbouw. Zo kan je toch nog een leuk eilandje er van maken en genoeg obrera's te hebben voor alle oliepompen.
Als je de laatste DLC hebt dan kan je als module een Commuter Station aan je Airship Platform toevoegen in de New World, deze werkt hetzelfde als de Commuter Pier in de Old World.Redax schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:43:
Niet lullen maar whiskyglazen vullen.
ah wist ik zelf niet eens. Ik wacht altijd tot het jaar om is om een nieuwe game te beginnen. Al dat aanpassen is me teveel moeite, ik begin liever met een clean sleet, maar ik ga dat niet drie keer in het jaar doen.
Die fout maakte ik al met Anno2205
Doe hetzelfde! Wachten tot het seizoen volledig uit is, en dan pas begin ik een nieuwe save. Voordeel is dat er tegen dan ook de grootste bugs uit zijn.AntiChrist7 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:52:
ah wist ik zelf niet eens. Ik wacht altijd tot het jaar om is om een nieuwe game te beginnen. Al dat aanpassen is me teveel moeite, ik begin liever met een clean sleet, maar ik ga dat niet drie keer in het jaar doen.
Jur- schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:04:
[...]
Als je de laatste DLC hebt dan kan je als module een Commuter Station aan je Airship Platform toevoegen in de New World, deze werkt hetzelfde als de Commuter Pier in de Old World.
Hier zit ik dus mee. Wil anno 1800 oppakken maar is het verstandig om meteen alle bijbehorende DLC erbij te nemen of dit langzaam vanaf season 1 tm 4 bij te kopen?mark777 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:39:
Ik begrijp het ook wel. zoveel DLC voor anno 1800 je ziet door de bomen het bos niet meer
Ben zelf begonnen vanaf scratch, en toen de eerste season pass gekocht. Nu weer begonnen met alle dlc met zo'n Ubisoft pass trial. Het is wat veel in het begin inderdaad. Alleen wel aan te raden. Je kan dan direct gebruik maken van alle toevoegingen die een ultra boost kunnen geven aan je productie. Om dit later toe te voegen is echt een hels karwei imoHeemels schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Hier zit ik dus mee. Wil anno 1800 oppakken maar is het verstandig om meteen alle bijbehorende DLC erbij te nemen of dit langzaam vanaf season 1 tm 4 bij te kopen?
denk dan dat ik ze gewoon allemaal neem. Hopelijk komt er niet meteen te veel op mij af.lays schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:49:
[...]
Ben zelf begonnen vanaf scratch, en toen de eerste season pass gekocht. Nu weer begonnen met alle dlc met zo'n Ubisoft pass trial. Het is wat veel in het begin inderdaad. Alleen wel aan te raden. Je kan dan direct gebruik maken van alle toevoegingen die een ultra boost kunnen geven aan je productie. Om dit later toe te voegen is echt een hels karwei imo
De campaign is gewoon een veredelde Tutorial begrijp ik? Sandbox is waar het spel uitblinkt?
groet,
Chris
Sandbox is inderdaad waar het spel uitblinkt. En niet alles is direct beschikbaar, het wordt stelselmatig losgelaten dus je hebt wel wat tijd om dingen te ontdekken.Heemels schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
denk dan dat ik ze gewoon allemaal neem. Hopelijk komt er niet meteen te veel op mij af.
De campaign is gewoon een veredelde Tutorial begrijp ik? Sandbox is waar het spel uitblinkt?
groet,
Chris
Je gaat de eerste keren waarschijnlijk toch een paar keer opnieuw beginnen.
het is voor mij moeilijk in te schatten hoe intuitief anno aanvoelt, want ik speel het al sinds 1602. Maar de campaign zou ik idd overslaan, of enkel het echte begin voor de controles enzo.
Start gewoon een spel met Qing, Bente en mercier (als je die hebt)en wat van je eigen parameters en dan kan je het op je eigen tempo uitzoeken. meeste dlc mechanics zitten toch gelocked achter een bevolkingsvereiste. Voor de arctic bijvoorbeeld moet je eerst tot engineers komen. voor Enbessa en trelawnay eest naar artisans, etc...
De wiki is ook wel goed onderhouden als er dingen niet duidelijk zijn
Start gewoon een spel met Qing, Bente en mercier (als je die hebt)en wat van je eigen parameters en dan kan je het op je eigen tempo uitzoeken. meeste dlc mechanics zitten toch gelocked achter een bevolkingsvereiste. Voor de arctic bijvoorbeeld moet je eerst tot engineers komen. voor Enbessa en trelawnay eest naar artisans, etc...
De wiki is ook wel goed onderhouden als er dingen niet duidelijk zijn
Ik heb toch nog een vraag over het stroomnet in Anno 1800. Ik weet dat een stroomcentrale een aantal vakjes voorziet van stroom. Is het mogelijk om een centrale naast een andere centrale te zetten zodat het bereik hiermee verdubbelt of zal deze centrale dan dezelfde tegels coveren als de eerste centrale? Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is want in het spel zelf is het niet echt makkelijk te achterhalen.
Nee, twee centrales verdubbelen niet het bereik. Deze zullen exact dezelfde tegels coveren inderdaad. Je kan dit ook zien door te kijken hoe ver het bereik gaat in blueprint mode. In Crown Falls gebruik ik daarom enkel arctic gas. Anders doen de treinen er veel te lang over.Redax schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:38:
Ik heb toch nog een vraag over het stroomnet in Anno 1800. Ik weet dat een stroomcentrale een aantal vakjes voorziet van stroom. Is het mogelijk om een centrale naast een andere centrale te zetten zodat het bereik hiermee verdubbelt of zal deze centrale dan dezelfde tegels coveren als de eerste centrale? Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is want in het spel zelf is het niet echt makkelijk te achterhalen.
Het bereik werkt per centrale apart, tegen elkaar aan zetten heeft hier geen effect op. Dus 2 naast elkaar is zinloos, je zult ze echt moeten spreiden.Redax schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:38:
mocht het wel werken is dat voor mij compleet nieuw
Die zal dan gewoon dezelfde tegels van stroom voorzien. Nou ja, bijna dezelfde uiteraard, aangezien hij naast de andere centrale staat ipv er bovenop.
[ Voor 6% gewijzigd door Aganim op 19-10-2022 11:42 ]
Elk service gebouw heeft één van twee manieren om zijn effect te verspreiden: hetzij via een vaste radius (denk Town Hall), hetzij via het wegennet, of allebei (Arctic Post Office bijv.). De effecten zijn echter altijd individueel. Je kan dus niet twee naast elkaar zetten en de resultaten bij elkaar op tellen.
Nee hij zal grotendeels hetzelfde gebied bereiken. Je moet ze dus een beetje uitspreiden. Daarom zijn voor een groot eiland zoals crown falls gascentrales heel handig, want die hebben geen treinsporen nodig.Redax schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:38:
Het bereik kan wel vergroten van een gas/oliecentrale als je stenen wegen ipv standaardwegen gebruikt.
Quests ben ik nog niet tegengekomen in first person. Toch eens kijken of ik die kan vinden.Nathilion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:27:
Je krijgt ook unieke quests die je alleen kan voltooien in 1st person modus. Die fout maakte ik toen ik een opdracht kreeg om iets te gaan zoeken. Ik dacht even snel terug te springen naar heli-modus, maar helaas dan verdwijnt de quest.
In 1st person merk je wel dat de graphics wat te wensen overlaten op dat niveau. En het is jammer dat je niet alle gebouwen echt binnen kan lopen. Maar verder is het wel grappig.
ik had er al van gehoord en ben ze 1 keer tegengekomen, maar heb er toen niet veel aandacht aan besteed.TERW_DAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
Quests ben ik nog niet tegengekomen in first person. Toch eens kijken of ik die kan vinden.
In 1st person merk je wel dat de graphics wat te wensen overlaten op dat niveau. En het is jammer dat je niet alle gebouwen echt binnen kan lopen. Maar verder is het wel grappig.
https://www.reddit.com/r/...6vxt/first_person_quests/
er zijn wel wat quests met enkele grappige rewards, maar die verdwijnen zodra je herlaadt
Verwijderd
Update 15.1 is beschikbaar.
Eindelijk weer 'on mouse over' de route van je schepen zien.
Fijn.
Eindelijk weer 'on mouse over' de route van je schepen zien.
Fijn.
is er een manier om een map opnieuw te starten? of moet ik steeds new game doen?
Ik wil eigenlijk even op hetzelfde eiland overnieuw beginnen. Maar is dit wel mogelijk?
Ik wil eigenlijk even op hetzelfde eiland overnieuw beginnen. Maar is dit wel mogelijk?
Ik ben ook weer eens begonnen, mede omdat ik nu een 5800X3D heb. Dat is meteen een verdubbeling van framerate over de 3700X. Hoe bedoel je gigantische CPU bottleneck? 
Maar eindelijk eens begonnen met de nieuwste DLC's. De Hacienda is denk ik wel een fijne toevoeging. Je kan niet alleen een heel andere stad bouwen, maar het maakt de uiterst ruimte beperkte nieuwe wereld ook wat beter.
Dan de luchtballonnen. Ze zijn handig, maar niet noodzakelijk. De voornaamste winst zit denk ik in het kunnen delen van bevolking tussen meerdere eilanden in de nieuwe wereld. Nu zou je een Hacienda stad kunnen bouwen en plantages op andere eilanden. Dat is nog een leuk experiment, maar er komt natuurlijk meer aan.
Dan het laatste, lifestyles en in het bijzonder post. Tja ben ik nu de enige die het eigenlijk best goedkoop vind dat je nu wat postbussen kan plaatsen en zoveel extra bevolking eruit kan halen dat je bepaalde goederen kan overslaan en alsnog een huis kan upgraden naar het volgende niveau? Want het gaat heel erg ver als je dit gaat stacken. Ik heb net gewoon van lv2 naar lv5 wolkenkrabbers gehaald zonder echt al die ketens op te bouwen. Puur dankzij lifestyles. Nu vind ik het daar niet zo erg omdat ik wolkenkrabbers wat extreem vind qua vereisten. Maar het zijn nu blokken waar ik panorama ook negeer net zoals de zes laatste extra goederen.
Maar eindelijk eens begonnen met de nieuwste DLC's. De Hacienda is denk ik wel een fijne toevoeging. Je kan niet alleen een heel andere stad bouwen, maar het maakt de uiterst ruimte beperkte nieuwe wereld ook wat beter.
Dan de luchtballonnen. Ze zijn handig, maar niet noodzakelijk. De voornaamste winst zit denk ik in het kunnen delen van bevolking tussen meerdere eilanden in de nieuwe wereld. Nu zou je een Hacienda stad kunnen bouwen en plantages op andere eilanden. Dat is nog een leuk experiment, maar er komt natuurlijk meer aan.
Dan het laatste, lifestyles en in het bijzonder post. Tja ben ik nu de enige die het eigenlijk best goedkoop vind dat je nu wat postbussen kan plaatsen en zoveel extra bevolking eruit kan halen dat je bepaalde goederen kan overslaan en alsnog een huis kan upgraden naar het volgende niveau? Want het gaat heel erg ver als je dit gaat stacken. Ik heb net gewoon van lv2 naar lv5 wolkenkrabbers gehaald zonder echt al die ketens op te bouwen. Puur dankzij lifestyles. Nu vind ik het daar niet zo erg omdat ik wolkenkrabbers wat extreem vind qua vereisten. Maar het zijn nu blokken waar ik panorama ook negeer net zoals de zes laatste extra goederen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Met behulp van de customization settings als je een game maakt kun je dezelfde eilanden terugkrijgen. Dit doe je door hetzelfde seed getal in te vullen. Dit getal kun je uit je save game halen. Open er één met notepad en zoek dan naar 'Seed'. Het getal daarachter moet je overnemen.Heemels schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:01:
is er een manier om een map opnieuw te starten? of moet ik steeds new game doen?
Ook moet je dan hetzelfde eilandenreekstype kiezen (archipel, ster, etc.). En moet je ook dezelfde traders/piraten toevoegen om dezelfde map terug te krijgen. Zij nemen namelijk de plek in van een eiland. Als dat allemaal hetzelfde is dan krijg je een identieke wereld er voor terug.
Als je nog op zoek bent naar leuke seeds kijk dan eens naar de videos van pablo1713. Die heeft een aantal seeds besproken en er zitten echt hele leuke tussen.
Ook de anno 1800 fandom pagina heeft een aantal aardige seeds die je zou kunnen uitproberen.
[ Voor 13% gewijzigd door Nathilion op 20-10-2022 07:27 . Reden: Incorrecte informatie verwijderd. ]
https://nichegamer.com/anno-1800-console-edition-announced/
Krijg net een mail dat ik kan meedoen aan de technische test voor de console. Benieuwd of dat een beetje gaat werken.
Krijg net een mail dat ik kan meedoen aan de technische test voor de console. Benieuwd of dat een beetje gaat werken.
Grappig die droppings met airships: je kan u in 1 keer een grote bland blussen met een airship.
langs de ene kant begrijp ik Anno voor console meer dan cities skylines. Ik vind skylines zonder mods niet speelbaar. langs de andere kant vraagt Anno wel meer van je hardware.
Misschien een teken dat er geen seizoen 5 aankomt? vind het wel genoeg nu
Ik begin ook wel op het punt te komen dat ik liever een nieuwe game heb, dan een nieuw seizoen. Zelf hoop ik voor een volgende Anno in 2024, maar dat zou mogelijks wel eens te vroeg kunnen zijn.AntiChrist7 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:21:
Om de huidige game nog uit te breiden zouden ze bijna een nieuwe wereld moeten toevoegen, wat zo goed als onmogelijk is (hebben ze zelf ook al aangegeven).
Eindelijk wat tijd gehad om na de update het mail systeem te bekijken.Hogader schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:36:
Ik ben zelf vooral heel erg benieuwd naar de aanpassingen aan het loading/unloading van mail. Het versturen van mail was namelijk voor mij nu iig onmogelijk gezien het sneller geconsumeerd wordt dan uberhaupt kan worden uitgeladen.
Er blijven nog altijd wat limieten aan zitten, maar het lijkt iig mogelijk om toch zeker voldoende post te versturen om mijn Engineers eiland te voorzien van regional mail. De overseas nog niet aan toegekomen, maar ik voorzie nog voldoende ruimte om ook daar 50 ton van te kunnen aanvoeren zonder bottlenecks.
Wel heb ik daar alle loading speed + specialisten voor nodig.
Kort vraagje: Gisteren overgestapt van 1404 naar 1800.
Moet alles uiteindelijk verbonden zijn met de haven? In 1404 kun je nog verschillend cluster maken
Moet alles uiteindelijk verbonden zijn met de haven? In 1404 kun je nog verschillend cluster maken
Klopt, alles moet vanuit een weg verbonden zijn met je haven.rickskeg99 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:32:
Kort vraagje: Gisteren overgestapt van 1404 naar 1800.
Ja, alles moet nu verbonden zijn met een weg naar de haven. (Dit was ook al zo in 2205.) Je kan dus niet meer clusters van gebouwen rondom een enkel warehouse maken die dan op magische wijze hun goederen in de havenmagazijnen dumpen. :-)
Kleine aanvulling: het maakt niet uit hoe lang de weg is naar de haven. Wat ik vaak doe is langs de rand van het eiland een weg trekken om zo het beschikbare land er binnen in te maximaliseren. Als je dan nog wat sign posts en andere culture items in de loze hoekjes stopt die hierdoor ontstaan ziet het er nog leuk uit ook.
Kleine aanvulling: het maakt niet uit hoe lang de weg is naar de haven. Wat ik vaak doe is langs de rand van het eiland een weg trekken om zo het beschikbare land er binnen in te maximaliseren. Als je dan nog wat sign posts en andere culture items in de loze hoekjes stopt die hierdoor ontstaan ziet het er nog leuk uit ook.
[ Voor 40% gewijzigd door Nathilion op 24-10-2022 07:43 ]
Met de laatste DLC is er ook een interessant nieuw item toegevoegd, namelijk Mad Mary - Dynamite Enthousiast.
Initieel lijken er alleen maar nadelen aan te zitten (- productivity, +kosten, +explosiekans etc), maar het voordeel zit hem in de 12/1 additionele artikelen. Dit maakt een gigantische impact in de output van 1 mijn.
Dus wss in de komende tijd al mijn charcoal kiln's weer omzetten naar coal mines, gezien ik die locaties nu niet meer perse nodig heb voor iron mines. Plus nu eindelijk een reden om dynamite productie op te zetten.
Initieel lijken er alleen maar nadelen aan te zitten (- productivity, +kosten, +explosiekans etc), maar het voordeel zit hem in de 12/1 additionele artikelen. Dit maakt een gigantische impact in de output van 1 mijn.
Dus wss in de komende tijd al mijn charcoal kiln's weer omzetten naar coal mines, gezien ik die locaties nu niet meer perse nodig heb voor iron mines. Plus nu eindelijk een reden om dynamite productie op te zetten.
Ja, ze lijkt wel interessant om haar in te zetten. Alleen de benodigde hoeveelheid dynamiet is gigantisch. Je kan met een Jörgen + Sapper + Feras + Elektriciteit al de productietijd omlaag krijgen naar ~4 seconden (15 / 3.7). Voeg dan Mary toe (d.m.v. local department) en de tijd gaat weer ietsjes omhoog naar ~4.5 seconden (15 / 3.35). Je hebt dan wel even 13 dynamite per minuut nodig. Dat is de output van 7 geëlektrificeerde dynamite factories. Of als je een Hervé Savonne hebt (soap factory extra dynamiet 1/3) zou je 10 elektrische soap factories nodig hebben (10*4*1/3 = 13 1/3).
Dat laatste komt dan wel weer mooi uit nu soap ook een lifestyle product is voor engineers. Die extra zeepfabrieken heb je toch al nodig om die stinkende engineers schoon te krijgen. 🐽
Maar al je mijnen van een Mary voorzien? Dat wordt een duur geintje. Dan is direct de ruwe grondstoffen ruilen via Docklands economischer.
Dat laatste komt dan wel weer mooi uit nu soap ook een lifestyle product is voor engineers. Die extra zeepfabrieken heb je toch al nodig om die stinkende engineers schoon te krijgen. 🐽
Maar al je mijnen van een Mary voorzien? Dat wordt een duur geintje. Dan is direct de ruwe grondstoffen ruilen via Docklands economischer.
Ja, dat is ook mijn bedenking. Ik optimaliseer graag met trade unions, maar mijnen liggen vaak zover uit elkaar dat je vaak max maar 2 kan bereiken met 1 Trade union. Dat wordt dus idd zwaar op je influence
Allemaal voorzien ga ik wss ook niet doen. Echter idd moet ik voor mijn Engineers nu 200ton extra soap produceren wat een hoop gratis dynamite oplevert. Verder heb ik een nagenoeg oneindige supply aan tallow in de New World als bijproduct. Dus ga iig een extra keten opzetten met saltpetre en dynamite en kijken hoever ik daarmee kom.Nathilion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:20:
Ja, ze lijkt wel interessant om haar in te zetten. Alleen de benodigde hoeveelheid dynamiet is gigantisch. Je kan met een Jörgen + Sapper + Feras + Elektriciteit al de productietijd omlaag krijgen naar ~4 seconden (15 / 3.7). Voeg dan Mary toe (d.m.v. local department) en de tijd gaat weer ietsjes omgaan naar ~4.5 seconden (15 / 3.35). Je hebt dan wel even 13 dynamite per minuut nodig. Dat is de output van 7 geëlektrificeerde dynamite factories. Of als je een Hervé Savonne hebt (soap factory extra dynamiet 1/3) zou je 10 elektrische soap factories nodig hebben (10*4*1/3 = 13 1/3).
Verwacht dat het in totaal alsnog voldoende is om de honger naar ijzer wat minder dominant te maken (mijn crown falls alleen al vraag 690 ton/minuut).
In the end is Docklands eigenlijk altijd voordeliger/slimmer. Daarom is het voor mij enkel een tussenoplossing en geen permanente oplossing. (eigen speelkeuze)
Ik maak veel gebruik van de museum set die ervoor zorgt dat trade unions maar 10 influence kosten. Dat drukt de kosten uiteindelijk voldoende om ze overal neer te kunnen zetten zonder problemenAntiChrist7 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:24:
Ja, dat is ook mijn bedenking. Ik optimaliseer graag met trade unions, maar mijnen liggen vaak zover uit elkaar dat je vaak max maar 2 kan bereiken met 1 Trade union. Dat wordt dus idd zwaar op je influence
Oh, die aanpassing moet dan van pas dit seizoen zijn denk ik, want hiervoor was gods of the delta enkel extra attractivness voor TU/THHogader schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Ik maak veel gebruik van de museum set die ervoor zorgt dat trade unions maar 10 influence kosten. Dat drukt de kosten uiteindelijk voldoende om ze overal neer te kunnen zetten zonder problemen
Ik gebruik voor soap eigenlijk altijd die specialist met replaced input, tallow for wood. Je mist dan natuurlijk wel een productivity item maar dat vind ik het wel waard.Hogader schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Verder heb ik een nagenoeg oneindige supply aan tallow in de New World als bijproduct.
Nee is al sinds de set beschikbaar is. Extra attractiveness en je krijgt 10 influence terug (als ik mij niet vergis). Waardoor ze netto maar 10 kosten.AntiChrist7 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Oh, die aanpassing moet dan van pas dit seizoen zijn denk ik, want hiervoor was gods of the delta enkel extra attractivness voor TU/TH
Die gebruik ik ook, maar tallow is ook input voor de dynamite factory.Arvado schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Ik gebruik voor soap eigenlijk altijd die specialist met replaced input, tallow for wood. Je mist dan natuurlijk wel een productivity item maar dat vind ik het wel waard.