@Verwijderd Hier is een plaatje voor je van mijn huidige Old World. Het lijkt op het eerste gezicht chaotisch, maar er zit een logica achter de krankzinnigheid.
Eerst de legenda:
Rode pijlen: centralisatie van complete goederen
Groene: ruwe grondstoffen (mijn- & landbouwproducten)
Gele: distributie van goederen naar steden en dorpen.
Paarse: sector transport naar New World, Arctic en Cape Trelawney (Enbesa moet ik nog unlocken in deze nieuwe pot).
Roze: halffabrikaten van industry1 naar industry2.
De cyaankleurige letter D staat voor Docklands.
Let wel, dit zijn alleen de heen-gaande bewegingen. Deze worden voornamelijk gedaan door schoeners voor de kleine eilanden die maar een paar goederen produceren aan lage aantallen. Schoeners zijn dan ruim op tijd terug voor de volgende <100t van een bepaald product.
Cargo ships zijn ingezet waar nodig bulk vervoer. Clippers worden steeds meer uitgefaseerd voor cargo's en krijgen dan een tweede leven in New World/Arctic/Enbesa.
De distributie is op dit punt van de game nu wel circulair met voornamelijk cargo ships. Dit waren p2p verbinden met schoeners maar die kunnen de vraag niet meer aan.
Ook worden er bij de lokale traders restpartijen gedumpt die niet in de voorraad passen. Zo ontvangt Annie heel veel schnapps en rum van me, en ik ziekelijk veel coins en reputatie met haar. 🤑 Maar die lijnen zijn niet getekend, het is al druk genoeg.
En waarom schnapps naar industry1? Niemand woont daar. Nou, om te traden voor caoutchouc. Het enige dat Old World ontvangt uit New World is heel veel koffie en wat dingetjes voor de World's Fair. Voor de rest is OW compleet zelf voorzienend.
Industry2 bevat nu Investor fabrieken en gaat een overslagpunt worden voor Arctic, vooral voor heel veel steenkool. Ik was van plan om de high-end productie voor tourists en sky scrapers in de Cape te vestigen, daar heb ik nu nog enkel Crown Falls geclaimd, verder is het nog compleet maagdelijk en rijp voor wat ongebreideld kapitalisme.
Ik hoop in ieder geval dat het patroon te zien is: alle complete goederen naar Capital toe, grondstoffen naar Industry1. En distributie in lussen die maximaal een halve map bestrijken om de lijnen kort en tijdig te houden.
Er is zeker nog ruimte voor optimalisatie. Je zou veel schepen kunnen vervangen voor cargo's die meerdere typen goederen vervoeren. Maar hier ben ik persoonlijk geen fan van. Er ontstaat altijd maleur met één er van. Zomaar een extra schip op de route gooien verspilt dan weer tijd door goederen rond te slepen waar er wel genoeg van zijn. Daarom houd ik het bij 1 goed per schip.
Maar op dit moment kan mijn schoenerlegioen met ondersteuning van cargo's het allemaal prima aan. De meeste routes bevatten maar een enkele schoener en alleen eindproducten gaan de cargo's in.