Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:56
UnderAVoidSky schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:34:
Gisteren voor de eerste keer in héél lange tijd nog eens Anno opgestart en een nieuwe save begonnen. Gewoon alles random ingegeven voor een map te maken (vroeger durfde ik al eens mapseeds opzoeken) en eraan begonnen. Toch terug overweldigend in het begin. Wil te veel op hetzelfde moment doen, direct ingewikkelde routes maken, even terug voeten op de grond gisteren.
Wil graag terug herbeginnen, mar heb me voorgenomen te wachten op dlc3 want die gaat veel veranderen, en nog wat backorder weg te werken.

oa anno 1701 en 1503 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:24
AntiChrist7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Wil graag terug herbeginnen, mar heb me voorgenomen te wachten op dlc3 want die gaat veel veranderen, en nog wat backorder weg te werken.

oa anno 1701 en 1503 :p
Ik had ook gedacht om te wachten, maar 't leek me al goed om een nieuw spel op te starten om terug wat feel te krijgen met de game. Heb uiteindelijk het einde van S2 ook niet echt volledig gehaald dus er zijn nog wel wat dingen om te bereiken voor mij.

Ik zou de campaign ook nog kunnen spelen, al heb ik bij dit soort spellen altijd meer iets voor sandbox mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07

PB-powell

Mr. Laziness

@timetje100 ook nog inhakend op het verhaal van @Puc van S. ik heb op ongeveer 9000 inwoners iets meer dan de helft van jouw maintenance kosten. Dus waarschijnlijk ben je inderdaad voor een aantal producten behoorlijk aan het over-produceren. Nou hoeft dat niet erg te zijn, je kan dat spul dan namelijk ook gebruiken om te verkopen of, als je dat hebt, in Docklands gebruiken om te ruilen. Daarmee kan je dan de productie van andere dingen stoppen, scheelt je ook weer geld.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 09:21
AntiChrist7 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:17:
Ik speel meestal met Bente, Qing en Mercier, want ben nooit echt geintresseerd in oorlog. Ik probeer vooral in de situatie te komen dat ik zo weinig mogelijk eilanden moet overkopen. Dus zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk eilanden bezetten, ook al gebruik je ze nog niet.
Het weegt wel op je influence, maar je krijgt er extra workforce van + military score. En military score weegt ook door in de AI houding.

Verder is het gewoon hun opinie zo hoog mogelijk houden. Dus trade rights, peace maken, quests doen. Net voor ik het laatste share van een eiland koop zal ik ook een non agressie tekenen, dat geeft je 5u om de relatie te herstellen.

George smith is een lastige omdat die negatieve relatie krijgt van mijnen bouwen, zoo's bouwen en propaganda gebruiken, dus eigenlijk gewoon spelen :p
Hogader schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Ik zorg ervoor dat ik met iedereen een goede diplomacy heb (maar geen alliantie) en verover de eilanden dan altijd met een vloot van schepen welke 1 van de piratenvlag-items hebben.

Effectieve methodiek (je kan de schepen al in aanvals range plaatsen voor je de items activeert) en bij de 1* personages verlies je per eiland slechts zo'n 25 a 30 diplomacy. Als je ze dus hoog genoeg hebt verlies je niet eens trade rights.

Ik weet niet hoe dit zit bij 2* of 3*, aangezien ik die nauwelijks gebruik (iig niet mijn huidige playthrough)
Ik heb nu het laatste eiland van Qing overgenomen waarmee ze dus idd uit het spel verdwijnt, dat ruimt lekker op.. :Y)

Nu alleen nog George Smith en Bente over. Bente vind toch alles best en George Smith is met bovenstaande diplomacy tips wel te managen idd. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmptyNull
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-08 16:21
Ugh. Sinds Docklands kan ik niet meer in het spel komen. Die DLC is gewoon te overpowered.

Wou dat het gemod kon worden om het minder extreem te maken.

Nul is niets, niets is leeg, leeg is nul. pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:31
EmptyNull schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:29:
Ugh. Sinds Docklands kan ik niet meer in het spel komen. Die DLC is gewoon te overpowered.

Wou dat het gemod kon worden om het minder extreem te maken.
Beetje makkelijk misschien, maar je kan het toch ook gewoon niet gebruiken? Ik speel ook liever zonder AI dus zet ik die uit bij het maken van een game. Zelfde voor botanica, wat kan mij die planten boeien :P

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmptyNull
  • Laatst online: 07-08 16:21
Leuk. Een DLC kopen en dan mezelf dwingen om het nooit te gebruiken. :P

Nou ja hij zat bij mij in de seasonpass maar dan toch.
Als ik iets in mijn spel wil dat tegen al wat het spel leuk maakt in gaat door alle beperkingen weg te halen dan had ik wel cheats gebruikt.

Het is toch niet te gek voor woorden om om een beetje balance in de dlcs te vragen?

Anders heb ik aan een a4tje waar ik op schrijf "Jij wint" wel genoeg gehad.

Nul is niets, niets is leeg, leeg is nul. pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:05
EmptyNull schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:30:
Leuk. Een DLC kopen en dan mezelf dwingen om het nooit te gebruiken. :P

Nou ja hij zat bij mij in de seasonpass maar dan toch.
Als ik iets in mijn spel wil dat tegen al wat het spel leuk maakt in gaat door alle beperkingen weg te halen dan had ik wel cheats gebruikt.

Het is toch niet te gek voor woorden om om een beetje balance in de dlcs te vragen?

Anders heb ik aan een a4tje waar ik op schrijf "Jij wint" wel genoeg gehad.
Vrijwel iedere DLC bied je de mogelijkheden om de game een heel stuk simpeler te maken, dan wel compleet triviaal. Sterker nog dit geld ook bijvoorbeeld voor menig item dat ook gewoon in de base game zit.

Het blijft altijd aan de gebruiker hoe die ermee omgaat en/of die zaken uitzet, dan wel zichzelf forceert het niet te gebruiken. Zo ook bijvoorbeeld met de vele gebruikers van mods bij Anno 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Kan iemand mij uitleggen hoe Dung werkt?

Ik heb in de New World een Alpaca Farm.
Had verwacht dat deze Dung kan produceren.
Er naast heb ik een Fertiliser, maar blijft op Missing Goods.

Op Reddit lees ik dat Goat Farms dit zou moeten kunnen, maar die die Fertiliser zie ik niet op Enbesa.

Nevermind, nu werkt het wel.
Verwijderen en opnieuw gebouwd en nu wel productie.

[ Voor 12% gewijzigd door WeHoDo op 01-06-2022 00:14 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

WeHoDo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:05:
Kan iemand mij uitleggen hoe Dung werkt?

Ik heb in de New World een Alpaca Farm.
Had verwacht dat deze Dung kan produceren.
Er naast heb ik een Fertiliser, maar blijft op Missing Goods.

Op Reddit lees ik dat Goat Farms dit zou moeten kunnen, maar die die Fertiliser zie ik niet op Enbesa.

Nevermind, nu werkt het wel.
Verwijderen en opnieuw gebouwd en nu wel productie.
Anders opnieuw gebouwd of hetzelfde? Want in principe zou het direct moeten werken. Zelf vind ik het jammer dat er zo weinig animal farms nodig zijn in de new world. En beef produceren voor alleen de dung is ook weer zo wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
PB-powell schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:56:
[...]

Anders opnieuw gebouwd of hetzelfde? Want in principe zou het direct moeten werken. Zelf vind ik het jammer dat er zo weinig animal farms nodig zijn in de new world. En beef produceren voor alleen de dung is ook weer zo wat
Zelfde, exact zelfde plek etc.
Denk gewoon een klein bugje.
Had ook last dat mijn nieuwe routes geen lading meer in en uitvoerde.
Na Herstart werkte het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 23:02
Cloud saves zijn echt super, kan nu op mijn macbook EN windows perfect spelen, ideaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
TweakerVincent schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:35:
Cloud saves zijn echt super, kan nu op mijn macbook EN windows perfect spelen, ideaal
Hoe speel jij Anno 1800 op je MacBook? Via Parallels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 23:02
Cubic X schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Hoe speel jij Anno 1800 op je MacBook? Via Parallels?
Heb macbook pro max. 64 gb ram (dus genoeg) en via parallels ARM windows.

Werkt perfect (dus ook silicon) dus gewoon een vm parallel draaien. Bootcamp kan niet met dit type cpu’s

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerVincent op 14-06-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:27
Sinds een week he-le-maal verslaafd aan anno 1800! Wat een fantastische game en muziek!

Het bouwen en het uitbreiden naar andere eilanden ging goed totdat ik goederen naar de old world moet verschepen vanaf the New world (zoals bont en rum) hoe krijg ik dit gestroomlijnd? Het verschepen van de ene wereld naar de andere wereld duurt zo lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Zorgen dat je genoeg produceert (en een beetje overproduceert) zodat ze niet alles kunnen opdrinken in de tijd dat je schip een nieuwe lading brengt. Maak gebruik van het statistiekenscherm om te zien hoeveel je nodig hebt.
En voor bontjassen maak ik nooit gebruik van Silk, er is een trade union Item te verkrijgen bij Eli dat de input van silk vervangt door wol, dat maakt het veel makkelijker.

Je kan ook items gebruiken op je schip en de rum distillery. Er is ook een item dat extra rum geeftbij de bierbrouwerij. Met de assetviewer kan je makkelijk checken welke items wat doen en waar ze te vinden zijn

https://anno1800.fandom.com/wiki/Fan-made_Tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
AntiChrist7 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:32:
Zorgen dat je genoeg produceert (en een beetje overproduceert) zodat ze niet alles kunnen opdrinken in de tijd dat je schip een nieuwe lading brengt. Maak gebruik van het statistiekenscherm om te zien hoeveel je nodig hebt.
En voor bontjassen maak ik nooit gebruik van Silk, er is een trade union Item te verkrijgen bij Eli dat de input van silk vervangt door wol, dat maakt het veel makkelijker.

Je kan ook items gebruiken op je schip en de rum distillery. Er is ook een item dat extra rum geeftbij de bierbrouwerij. Met de assetviewer kan je makkelijk checken welke items wat doen en waar ze te vinden zijn

https://anno1800.fandom.com/wiki/Fan-made_Tools
Thanks ! Dit gaat mij verder helpen want begin behoorlijk vast te lopen met de trade routes en de te korten die daar door ontstaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Nog een tip voor je routes, je kan ze zelf een naam geven en in groepen stoppen. Daarmee kan je beter overzicht houden van alle routes tussen je diverse eilanden en werelden. En het statistiekenscherm is inderdaad je beste vriend. Daarin kan je zowel de productie zien met de aantallen per minuut, maar ook hoe lang het duurt voor een schip om heen en weer te gaan. Dan kan je daarmee zien hoeveel je minimaal moet meenemen per trip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

J0rdym23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 07:51:
Sinds een week he-le-maal verslaafd aan anno 1800! Wat een fantastische game en muziek!

Het bouwen en het uitbreiden naar andere eilanden ging goed totdat ik goederen naar de old world moet verschepen vanaf the New world (zoals bont en rum) hoe krijg ik dit gestroomlijnd? Het verschepen van de ene wereld naar de andere wereld duurt zo lang.
Ubisoft verkoopt je de oplossing met de World-Class Reefer bij de Docklands DLC.
Ja echt dat doen ze want dat schip is magisch tweemaal zo snel tussen werelddelen.

Zonder moet je het doen met snelheidsitems op je schepen stoppen en leren omgaan met speciale items die je bij NPC's kan kopen. Je kan bijvoorbeeld katoen vervangen voor wol voor het maken van bontjassen of rum als bijproduct van schnapps verkrijgen. Die items kan je kopen bij Eli de gevangenisbewaarder, maar ze zijn lastig te vinden.

De Nieuwe Wereld is eigenlijk al sinds de lancering problematisch. Te weinig land, te langzame schepen en de schepen kosten al snel te veel invloed. Daarom heb je die speciale items, maar eentje vinden kan je heel veel tijd of veel veel geld kosten als je blijft herrollen bij Eli. Immers elke keer verdubbeld de prijs.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Bwa in het begin is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing gewoon meer produceren + meer schepen gebruiken.
Nadien als je begint te optimaliseren is geld eigenlijk geen issue meer. Dan gaat het meer om influence en je ruimtegebruik optimaliseren. En dan heb je hopelijk ook het research instituut voor de items die je nodig hebt. Al kan het wel wat zoeken zijn als het je eerste playthrough is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
DaniëlWW2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Ubisoft verkoopt je de oplossing met de World-Class Reefer bij de Docklands DLC.
Ja echt dat doen ze want dat schip is magisch tweemaal zo snel tussen werelddelen.

Zonder moet je het doen met snelheidsitems op je schepen stoppen en leren omgaan met speciale items die je bij NPC's kan kopen. Je kan bijvoorbeeld katoen vervangen voor wol voor het maken van bontjassen of rum als bijproduct van schnapps verkrijgen. Die items kan je kopen bij Eli de gevangenisbewaarder, maar ze zijn lastig te vinden.

De Nieuwe Wereld is eigenlijk al sinds de lancering problematisch. Te weinig land, te langzame schepen en de schepen kosten al snel te veel invloed. Daarom heb je die speciale items, maar eentje vinden kan je heel veel tijd of veel veel geld kosten als je blijft herrollen bij Eli. Immers elke keer verdubbeld de prijs.
Ik zal Eli eens in de gaten houden want die items maken het allemaal een stukje makkelijker.

Zijn andere dlc's nog aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

J0rdym23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Ik zal Eli eens in de gaten houden want die items maken het allemaal een stukje makkelijker.

DaniëlWW2 in "[PC] Anno 1800"
En High Life is inderdaad een leuke extra, maar zeker niet noodzakelijk. Het voornaamste is dat je meer inwoners in een kleiner gebied kan huisvesten. Het kost alleen ook extra productielijnen.

Verder ben ik nog steeds niet toegenomen aan de meest recente die de nieuwe wereld op de schop neemt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 09:53
J0rdym23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Thanks ! Dit gaat mij verder helpen want begin behoorlijk vast te lopen met de trade routes en de te korten die daar door ontstaan..
Hier nog even een referentie naar een eerdere post van mij waarin ik uitleg hoe je kan uitrekenen hoeveel schepen je nodig hebt.

Daaraan toegevoegd:

In het begin maak ik gebruik van heel veel schooners. Ze zijn spotgoedkoop en je kunt er voor lange, lange tijd prima point-to-point verbindingen mee opzetten. (van één eiland, naar één ander eiland) Dat reduceert de complexiteit van je trade routes aanzienlijk zonder dat het je de kop kost.

Voor de drie normale vrachtschepen (schooner, clipper, cargo ship) kost het 1 influence per 2 cargo slots, maar de maintenance costs vermenigvuldigen veel harder (15, 175, 500 respectievelijk). Voor de prijs van één clipper kun je dus 11 schooners laten varen! Dat is dus 22 cargo slots in plaats van 4!

Maar een schooner op de oceaan? Vergeet het maar, veel en veels te traag. Alles wat je wilt verschepen tussen de verschillende werelddelen moet je met minimaal clippers doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

J0rdym23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Bright harvest en Land of Lions zijn erg leuk en bieden veel extra's. Docklands is ook leuk maar wordt door sommigen ook ervaren dat het het spel te makkelijk maakt, maar als je pas bent begonnen zal dat nog niet voor jou gelden. Persoonlijk maakt het dingen makkelijker, maar niet te makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
PB-powell schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:33:
[...]

Bright harvest en Land of Lions zijn erg leuk en bieden veel extra's. Docklands is ook leuk maar wordt door sommigen ook ervaren dat het het spel te makkelijk maakt, maar als je pas bent begonnen zal dat nog niet voor jou gelden. Persoonlijk maakt het dingen makkelijker, maar niet te makkelijk.
Ik ga eens kijken naar de dlc , voor nu is de game al pittig zat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur-
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online
Sunken Treasures is ook echt een aanrader als je een mega stad wil gaan bouwen.

Als ruimte gebrek in de New World een probleem vormt dan is de eerder genoemde Bright Harvest DLC in combinatie met de laatste DLC, Seeds of Change, ook een aanrader.

Al deze DLC's nemen niet weg dat de game behoorlijk overweldigend kan zijn als je er net aan begint daarom zou je nog kunnen overwegen om wat Let's Plays of guides te kijken op YouTube van bijvoorbeeld Takarazuka.

Uiteindelijk blijft het een kwestie van vallen en opstaan, speel zelf sinds de release in 2019 en heb nog steeds 'oh-ja-dat-kan-efficiënter-momenten' }:O

Niet lullen maar whiskyglazen vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

J0rdym23 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Ik ga eens kijken naar de dlc , voor nu is de game al pittig zat
Dit is dan ook met afstand de meest complexe ANNO game. En ik denk zelf dat ze eigenlijk iets te ver zijn gegaan met hoe complex het is geworden. Late game is dan vaak ook meer puzzelen hoe je zaken kan versimpelen met items. Je hebt late game alleen wel zoveel inkomen dat je ook alles kan doen wat je wil. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 13:51
ik vind het ook pittig zat. Vooral om de rum voorraad in goede banen leiden. Ik moet zeggen dat dit nu iets beter gaat maar het volgende moment zijn de naaimachines niet aan te slepen. Dus ene moment draai ik 11K winst, en een paar minuten later draai ik 11K verlies en zit ik in de rode cijfers.
Maar ondanks dat het pittig is, is het wel echt een toffe game!

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

martin484 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:33:
ik vind het ook pittig zat. Vooral om de rum voorraad in goede banen leiden. Ik moet zeggen dat dit nu iets beter gaat maar het volgende moment zijn de naaimachines niet aan te slepen. Dus ene moment draai ik 11K winst, en een paar minuten later draai ik 11K verlies en zit ik in de rode cijfers.
Maar ondanks dat het pittig is, is het wel echt een toffe game!
Rum is gewoon pure ellende. :P
Ik probeer het niet eens meer zonder de items waarmee je Rum kan produceren met schnapps. Als ik die eenmaal heb, dan cluster ik zoveel mogelijk schnapps distilleerderijen rond het gebouw met het item en verkoop ik de extra schnapps gewoon aan een NPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
Advanced Rum Distillery volplempen met specialists is ook een optie.

Heb zelf meer moeite met sigaren (en in mindere mate chocola) naar mate je boven de 100.000 investors komt. Sigaren plantages zijn echt enorm en ze zijn niet via de hacienda te maken ;w Importeren via docklands zou natuurlijk kunnen maar dat voelt toch een beetje als valspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Jur- schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:10:
Advanced Rum Distillery volplempen met specialists is ook een optie.

Heb zelf meer moeite met sigaren (en in mindere mate chocola) naar mate je boven de 100.000 investors komt. Sigaren plantages zijn echt enorm en ze zijn niet via de hacienda te maken ;w Importeren via docklands zou natuurlijk kunnen maar dat voelt toch een beetje als valspelen.
Hoe kom je aan die Advanced Rum Distillery? (of zoals je zegt volplempen met specialists?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
Advanced Rum, Coffee en Cotton Mill zijn speciale gebouwen die je kan vrijspelen via het Research Institute. Hiervoor moet je dan onderzoek doen en dan krijg je een licentie om er één te mogen bouwen.

Dit is alleen allemaal end-game spul (en heb je Land of Lions DLC voor nodig). Hier heb je niks aan op de momenten dat je het daadwerkelijk nodig hebt.

De beste manier om aan Rum te komen is een groep distilleries met Sir Lewis Brindley. Voor Fur Coats kun je wol gebruiken in plaats van katoen dankzij de Costume Designer.

Voor sigaren kun je later gewoon planken gebruiken in plaats van wood veneers dankzij Torcedor Lucia.

En dan heb je de lastigste ketens wel zo'n beetje gehad in elk stadium.

Edit: kleine toevoeging: Cecilia the Coffeessieur op koffiefabrieken geeft je chocolade. En aangezien je engineers en investors zo ongeveer koffie als bloed hebben zal je ook meer dan genoeg chocolade kunnen maken van koffie zonder dat je ooit maar één chocofabriek nodig hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Nathilion op 28-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur-
  • Niet online
martin484 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Hoe kom je aan die Advanced Rum Distillery? (of zoals je zegt volplempen met specialists?)
Deze kan je via het Research Institutie unlocken, onderdeel van de Land of Lions DLC, volplempen met specialists wil zeggen een trade union bouwen en daarin items plaatsen die de productie verhogen van rum.

Zoals hierboven aangegeven zijn Advanced Rum Distelleries eigenlijk niet erg nuttig doordat je met specialist in de Old World prima rum kunt genereren (zie dit overzicht als je meer uitleg hierover zou willen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
Nathilion schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:27:
Advanced Rum, Coffee en Cotton Mill zijn speciale gebouwen die je kan vrijspelen via het Research Institute. Hiervoor moet je dan onderzoek doen en dan krijg je een licentie om er één te mogen bouwen.

Dit is alleen allemaal end-game spul (en heb je Land of Lions DLC voor nodig). Hier heb je niks aan op de momenten dat je het daadwerkelijk nodig hebt.

De beste manier om aan Rum te komen is een groep distilleries met Sir Lewis Brindley. Voor Fur Coats kun je wol gebruiken in plaats van katoen dankzij de Costume Designer.

Voor sigaren kun je later gewoon planken gebruiken in plaats van wood veneers dankzij Torcedor Lucia.

En dan heb je de lastigste ketens wel zo'n beetje gehad in elk stadium.

Edit: kleine toevoeging: Cecilia the Coffeessieur op koffiefabrieken geeft je chocolade. En aangezien je engineers en investors zo ongeveer koffie als bloed hebben zal je ook meer dan genoeg chocolade kunnen maken van koffie zonder dat je ooit maar één chocofabriek nodig hebt.
Bedankt voor deze uitgebreide tips!! hier heb ik zeker iets aan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
Jur- schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Deze kan je via het Research Institutie unlocken, onderdeel van de Land of Lions DLC, volplempen met specialists wil zeggen een trade union bouwen en daarin items plaatsen die de productie verhogen van rum.

Zoals hierboven aangegeven zijn Advanced Rum Distelleries eigenlijk niet erg nuttig doordat je met specialist in de Old World prima rum kunt genereren (zie dit overzicht als je meer uitleg hierover zou willen).
Top! Hier kan ik iets mee :-), bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:54
Even een vraagje; welke items gooien jullie in een town hall bij investors en welke bij engineers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
Ik heb vaak (als ik verder gevorderd ben) een mix tussen items die meer bewoners geven, meer inkomsten genereren en vooral die een bepaald goed voorzien. In het begin probeer ik één of twee slots goed te hebben en daarna er gewoon iets in te smijten wat in mijn harbor zit.
bv. Fernando de Faro die voorziet koffie, wat heel erg nice is want investors hebben precies koffie in hun aderen lopen. Joseph Beaumont is ook een leuke want die geeft cigars. Aristelia Bataille geeft champagne dus dat is ook wel een toffe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nathilion
Er is maar één item belangrijk voor die twee:

Mr. Garrick, Founder of the Entrepreneur Gentlemen's Club
Residences with the Bank Bank need fulfilled, are provided with Pocket Watches Pocket Watches, Jewellery Jewellery

Dit is een gigantische besparing aan pocket watches en jewellery. Maar levert ondertussen duizenden coins op!
Mr. Garrick is ook een grote ondeugd want hij zit heel vaak in Eli's gevangenis. Waar je hem voor een zacht prijsje kan kopen. Dus zodra je hem ziet: kopen! Je kan niet genoeg klonen van hem hebben!

Voor engineers en artisans:

Actor:
Residences with the Variety Theatre Variety Theatre need fulfilled, are provided with Rum Rum, Canned Food Canned Food

Dit scheelt belachelijk veel Canned Food. Rum krijg ik gratis van mijn Schnapps Distelleries. Dus dat is niet het probleem. Maar Canned Food is een hele dure keten.

De rest van de items is maar wat er voorhanden is. Voor Engineers stop ik vrij vaak +work force items er in.
Investors wat maar voorhanden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Nathilion op 28-07-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 16:33
Nathilion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:29:

Dit scheelt belachelijk veel Canned Food. Rum krijg ik gratis van mijn Schnapps Distelleries. Dus dat is niet het probleem. Maar Canned Food is een hele dure keten.
Rum is in het begin ook gewoon top hoor. Rum via Distelleries Duurt wel even voordat je dat hebt. En sws in het begin levert het veel cash omdat dat een losse rum keten met alle schepen e.d. ook een aardige duit kost.

Actor is in het begin echt heel sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Zekers waar Arvado. Het was meer in de context van de vraag voor items voor Engineers/Investors dat ik dat antwoord gaf.

De actor is ook zeker mijn favoriete persoon om in een town hall te stoppen. Ze bespaart je echt heel veel geld.

Als we het over alle bevolkingsgroepen heen trekken dan zijn mijn favoriete items de Actor, Mr. Garrick, en de Captains of Industry boeken. Deze zijn allemaal makkelijk te verkrijgen bij vendors en zorgen voor flink boosts in geld (de eerste twee) en workforce (de laatste).

De CoI boeken pas ik dan ook veelvuldig toe op mijn landbouweilanden om zo veel farmers/workers te verkrijgen zonder veel ruimte op te moeten offeren voor huizen. Ook de New World eilanden hebben veel baat bij deze boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:38

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Canned food is niet zo spannend als je chef michel hebt. Is een epic item, dus niet heel rare. Zorgt ook nog es voor extra worst.
Ik richt meestal 1 eiland bij de Cape er voor in, enige beperking is dan vaak de iron mines.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Ah ja, die is inderdaad een goede toevoeging voor wanneer de Canneries echt nodig beginnen te worden. Maar met de Actor kun je flink wat geld besparen bij de start van je Artisan opbouwfase.

En als we Canneries toch flink gaan aanpassen dan is Chef Michel + Mrs Mayson, The Very Good Housekeeper de ultieme combi. Deze legendary mevrouw vervangt het ijzer voor bloem.

En wat krijg je als je lekker krokant gebakken bloem vult met varkensvlees? Cornish Pasties. Yum, yum! Die wil deze engineer elke dag wel eten. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Nathilion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:10:

En als we Canneries toch flink gaan aanpassen dan is Chef Michel + Mrs Mayson, The Very Good Housekeeper de ultieme combi. Deze legendary mevrouw vervangt het ijzer voor bloem.
Yep, die combo is een van de eerste die ik altijd opzoek.

Hoop dat er snel nieuws komt van de 2de expensie in S4, is tot nu toe vrij stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:47
AntiChrist7 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Hoop dat er snel nieuws komt van de 2de expensie in S4, is tot nu toe vrij stil
Zal vandaag of morgen wel komen, in de laatste blog op Anno-Union werd gesproken over 'late-july' voor meer info over de DLC. Ben wel benieuwd.
As we said above: It’s July, summer already! That means DLC 11 – Empire of the Skies – is coming closer and it won’t take too long anymore until we start talking about airships, mail delivery and the features the new Game Update will bring. Expect first details in late July!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Ah ja, die is inderdaad een goede toevoeging voor wanneer de Canneries echt nodig beginnen te worden. Maar met de Actor kun je flink wat geld besparen bij de start van je Artisan opbouwfase.

En wat krijg je als je lekker krokant gebakken bloem vult met varkensvlees? Cornish Pasties. Yum, yum! Die wil deze engineer elke dag wel eten. 😁
Ik gebruik altijd de Actor + docklands voor canned food. Ik vind het zo'n verschrikkelijke keten ook omdat ik de cattle farms niet mooi krijg qua layout :P
Verder zag ik jouw combi ook via Taka op YT voorbij komen in zijn 1 million pop serie. Daar bouwt hij een zelfvoorzienend-eiland op tot ongeveer 8k investors. Hij gebruikt wel een commuterpier maar verder importeert ie niks wat best knap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:38

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Moet je wel bloem op je eiland kunnen verbouwen. Ik zet meestal de productie op, en doe er dan niets mee. Mrs mayson komt veel later beschikbaar, en de kans dat ze komt is klein. Dus dan heb ik al genoeg staan om veel te produceren. Aanpassen is dan teveel werk :z

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piripi
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 14:17
Hier zijn nog forumleden die via Geforce Now spelen, nee?
De laatste weken heb ik echt issues met de cloud saves. Indien ik s'avonds een potje speel, krijg ik bijna gegarandeerd de melding dat de cloud save failed.

Nog andere spelers die hier last van hebben?

xbox: pvanst1p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:54
piripi schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:13:
Hier zijn nog forumleden die via Geforce Now spelen, nee?
De laatste weken heb ik echt issues met de cloud saves. Indien ik s'avonds een potje speel, krijg ik bijna gegarandeerd de melding dat de cloud save failed.

Nog andere spelers die hier last van hebben?
Ik speel op mijn eigen pc maar heb ook geregeld last van de cloud save. Ik speel nu offline om problemen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
Blijft een heerlijk spel.
Zojuist 500 uur erop zitten in 1 (save) game.

Optimaliseren van de productie en transport blijft een uitdaging.
Ik probeer zomin mogelijk de import functie van de docks te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
9 augustus livestream voor de nieuwe dlc

https://anno-union.com/un...the-empires-of-the-skies/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
Ik heb echt schrik (of voorgevoel, ik weet niet wat het juiste woord is) dat deze DLC serieus gaat tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
UnderAVoidSky schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:22:
Ik heb echt schrik (of voorgevoel, ik weet niet wat het juiste woord is) dat deze DLC serieus gaat tegenvallen.
Voor mij is het gewoon nog totaal onduidelijk wat deze DLC gaat doen, dus kan zowel mee als tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
De live stream op Twitch gaat zo beginnen!

https://anno-union.com/un...the-empires-of-the-skies/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Ik heb de VOD (grotendeels) teruggekeken, als ik het goed heb zorgen de lifestyle dingen wel voor extra bewoners per huis, maar niet voor extra consumptie van de normale goederen? Klopt dat?
En de hint van Anno 1305 was wel erg obvious om waar te zijn, las al dat er meerdere hints in de code en de credits zitten naar 1305 maar het internet is er nog niet over uit of het daadwerkelijk de nieuwe gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
PB-powell schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:09:
Ik heb de VOD (grotendeels) teruggekeken, als ik het goed heb zorgen de lifestyle dingen wel voor extra bewoners per huis, maar niet voor extra consumptie van de normale goederen? Klopt dat?
Dat is ook hoe ik het begreep en ben wel positief verrast door deze feature. (ook hoe hij samen met de andere regios werkt)
En de hint van Anno 1305 was wel erg obvious om waar te zijn, las al dat er meerdere hints in de code en de credits zitten naar 1305 maar het internet is er nog niet over uit of het daadwerkelijk de nieuwe gaat worden.
Anno 1305 is al een hele lange tijd een soort van running gag van de developers, aangezien het een beetje de "missende" Anno is. (1404, 1503, 1602, 1701, 1800)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Die lifestyle zaken zijn een beetje een mengelmoes tussen normal en luxury needs. Als je ze vervult zorg je wel voor extra inwoners maar ze zijn niet verplicht. Wat dat betreft is dus als vanouds dat je in noden voorziet om zo extra inwoners te generen.

Ik vind het er wel erg tof uitzien allemaal. Ook ben ik blij dat je niet een hele nieuwe game hoeft te starten om de nieuwe mijnen te krijgen in New World.

Nou nog ergens de tijd zien te vinden om Anno weer te kunnen spelen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

De rest van de dlc ga ik waarschijnlijk niet halen, persoonlijk vind ik dat anno 1800 al genoeg uitgemolken is. Maar aangezien de lifestyle dingen voor iedereen erbij komen was ik daar wel redelijk nieuwsgierig naar.

De gedachte achter de dlc vind ik verder wel mooi, zitten veel handigheidjes in die het leven eenvoudiger maken ipv nog meer (complexe) productieketens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

rare en misschien brutale vraag maar is er iets van een trail function? Dat ik de Anno game kan proberen voordat ik hem koop? #dtv

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Trial versies? Nee, die zijn er niet. Wel is er vaak bij een nieuwe release (zoals die van 20 september) dat je dan Anno een week lang gratis kan spelen.

Wat je ook kan doen is op Steam Epic Games Store korter dan twee uur spelen en dan een refund vragen. Maar ja, Anno minder dan twee uur spelen? Ha, dat gaat je nooit lukken. Het is veels te verslavend. ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Nathilion op 31-08-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 15:51
AlwaysNick schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:14:
rare en misschien brutale vraag maar is er iets van een trail function? Dat ik de Anno game kan proberen voordat ik hem koop? #dtv
Er zijn wel wat manieren:

- wachten op een free weekend
- ergens een free week van Ubisoft+ vinden
- maandje abonneren op Ubisoft+(€ 15, kun je ook meteen andere games proberen/spelen natuurlijk)
- base game kopen tijdens een aanbieding (zoals nu € 19,80)
Nathilion schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:19:
Wat je ook kan doen is op Steam korter dan twee uur spelen en dan een refund vragen. Maar ja, Anno minder dan twee uur spelen? Ha, dat gaat je nooit lukken. Het is veels te verslavend. ;-)
Anno 1800 is niet te koop op Steam

[ Voor 31% gewijzigd door EdwinB op 31-08-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Thanks voor de antwoorden. Ik zie dat er ook oudere games zijn die goedkoper zijn. En wat kan ik verwachten van anno? Is het zoiets als Civ of meer richting Stronghold? Zag hem een paar keer al voorbij komen op mijn YT aanbevelingen en het lijkt leuk haha

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

EdwinB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Anno 1800 is niet te koop op Steam
Dat had ik al gezien. Maar ik heb bijv. Sims 4 ook niet op steam (scheelt vaak ook nog in de kosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@EdwinB Excuus, het was de Epic Games Store, niet Steam. Bericht is aangepast.

@AlwaysNick Stronghold heb ik nooit gespeeld. Civ wel even aangeraakt maar vond het helemaal niet op Anno lijken. Anno is meer een combinatie van een city builder met een shipping manager en een productielijnontwerppakket. 😁
Als je dus houdt van lekker bouwen, goederenlijnen op zetten en optimaliseren dan zit je wel goed met Anno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
  • Laatst online: 11-09 15:07
Sinds een paar dagen een mooie game laptop waardoor 't nu mogelijk is om strategische spelletjes en andere games te spelen die ik voorheen niet op m'n PS4 kon spelen. Hieronder ook Anno.
Nu ik die laptop heb, kwam de aanbieding van 19,80 wel erg mooi uit. Gelijk aangeschaft en er mee aan de slag gegaan. Had al wel wat filmpjes hier en daar gezien, dus ik wist wat ik kon verwachten.
Erg leuk om met die productie ketens aan de slag te gaan. Ben met de campaign begonnen en zit pas ergens in hoofdstuk 2, dus de ketens zijn nog niet al te moeilijk, maar ik verwacht verderop toch wel wat leuke uitdagingen. En daar houd ik op z'n tijd wel van.

Nu ben ik ook aan 't spelen met blueprint mode. Erg handig om alvast een opzetje te maken zonder dat het geld/materiaal kost. Handig om te kijken of er genoeg ruimte is. Om ze echt te bouwen, selecteer ik ze een voor een en klik op de upgrade/build optie. Is er een mogelijkheid om meerdere (nog niet gebouwde) gebouwen te selecteren en direct te bouwen?

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cftLBrF3sVUQ3PnwY86L1HbqLGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sihxqGTXjSTrxoxXunkkZU7R.png?f=fotoalbum_large

om de tijd tot MW2 te overbruggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:05
MisterMichel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:42:
Sinds een paar dagen een mooie game laptop waardoor 't nu mogelijk is om strategische spelletjes en andere games te spelen die ik voorheen niet op m'n PS4 kon spelen. Hieronder ook Anno.
Nu ik die laptop heb, kwam de aanbieding van 19,80 wel erg mooi uit. Gelijk aangeschaft en er mee aan de slag gegaan. Had al wel wat filmpjes hier en daar gezien, dus ik wist wat ik kon verwachten.
Erg leuk om met die productie ketens aan de slag te gaan. Ben met de campaign begonnen en zit pas ergens in hoofdstuk 2, dus de ketens zijn nog niet al te moeilijk, maar ik verwacht verderop toch wel wat leuke uitdagingen. En daar houd ik op z'n tijd wel van.

Nu ben ik ook aan 't spelen met blueprint mode. Erg handig om alvast een opzetje te maken zonder dat het geld/materiaal kost. Handig om te kijken of er genoeg ruimte is. Om ze echt te bouwen, selecteer ik ze een voor een en klik op de upgrade/build optie. Is er een mogelijkheid om meerdere (nog niet gebouwde) gebouwen te selecteren en direct te bouwen?
Als ze van hetzelfde type zijn dan kan je met de upgrade optie een selectie maken, deze worden dan in 1 keer gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 15:51
Downloaden gaat alleen niet zo snel zo te zien. Bij Ubisoft haal ik meestal wel een stuk hogere snelheden.. Wellicht door de sale dat het drukker is?

Ben erg benieuwd wat je van de game vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 11-09 18:51

Aganim

I have a cunning plan..

EdwinB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Downloaden gaat alleen niet zo snel zo te zien. Bij Ubisoft haal ik meestal wel een stuk hogere snelheden.. Wellicht door de sale dat het drukker is?
Of men is massaal Anno 2070 aan het herinstalleren, die krijgt volgende week een patch met de nieuwe multiplayer implementatie en een 64bit executable zodat het volledige werkgeheugen gebruikt kan worden. :Y)

• Nathilion
@MisterMichel Als je de upgrade tool actief hebt (shortcut 'u') kun je een klik-en-sleep actie doen. Je klikt een gebouw aan, houdt de muis ingedrukt, en je kan dan een rechthoek slepen. Alles wat een upgrade kan krijgen (of gebouwd worden) krijgt dan tijdelijk een groene overlay. Laat je uiteindelijk de knop los dan worden alle blueprints van hetzelfde type onder de rechthoek gebouwd. Of zo veel mogelijk tenminste naar gelang je voorraad bouwmateriaal.

Wil je verschillende types gebouwen onder de rechthoek maken? Dat kan ook. Doe hetzelfde maar houdt dan de shift-toets ingedrukt.

Bestaande gebouwen en-masse upgraden? Doe dan een shift-klik met de upgrade tool. Alle zichtbare gebouwen van hetzelfde type worden dan geüpgraded.

Andersom werkt het ook met de destroy actie. Alleen het en-masse vernietigen heb ik nooit geprobeerd. Maar het klik-en-sleep principe werkt hetzelfde voor vernietigen.

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

EdwinB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Ben erg benieuwd wat je van de game vindt :)
Ga het vanavond spelen was pas klaar toen ik naar bed ging!

• MisterMichel
@Nathilion Dank voor je tips. Ik moet de besturing nog even onder de knie krijgen. Heb te lang games gespeeld met een controller. Juist door de beperking van de controller miste ik de strategy games. Nu gewoon wennen. Niet moeilijk. Ik zal de shortcuts ook eens ergens gaan opzoeken. Dat zal me zeker helpen om het spel makkelijker/sneller te spelen.

Gisteravond weer even kunnen spelen. Ik merk dat ik te snel door de objectives van de campaign wil denderen. Ik zit bijvoorbeeld nog steeds op 1 eiland en ben pas net begonnen met een beetje rondvaren om op ontdekking te gaan. Heb al diverse 'lege' eilanden gezien maar nog niks mee gedaan. Het lijkt me wel goed om in ieder geval een claim te leggen op die eilanden door een haven of iets dergelijks te bouwen. Nu ben ik in hoofdstuk 2 bezig om ijzer te produceren. Volgende stap ik om wapens te bouwen zodat ik een levering van schepen kan maken. Nu twijfel ik om eerst een goede degelijke economie op te bouwen en daarna pas weer verder te gaan met de missie objectives. Ik ga er een beetje vanuit dat er nu in de campaign (op normal difficulty) nog niet al te veel tijdsdruk is om de objectives te behalen.

Wel werd het langzaam aan een rommeltje op m'n eiland. Dus gisteravond ook een begin gemaakt om wat meer productie bij elkaar te verplaatsen en opnieuw in te delen. Wordt gelijk een stukje overzichtelijker. Kost veel tijd maar het resultaat is dan ook weer fijn.

Nu ik met ijzer productie bezig ben, wordt de aantrekkelijkheid van m'n eiland een stuk minder leuk. Wat zijn de mogelijkheden om de aantrekkelijkheid te verhogen? Ik zie dat ornamenten toevoegen de aantrekkelijkheid een klein beetje kunnen verhogen. Zijn er nog andere opties? Misschien ijzer productie verplaatsen (indien mogelijk) naar een apart eiland, maar weet niet of dit houdbaar is in de toekomst met nog meer vervuilende productie ketens.

• Nathilion
De campaign is naast een vermakelijk verhaal ook een flinke tutorial. Er is nagenoeg geen enkel objective die onder tijdsdruk uitgevoerd moet worden. De enige druk komt van de AI spelers die je hebt gekozen. Als je een drie-ster AI hebt toegevoegd moet je zo rap mogelijk zo veel mogelijk eilanden claimen. Anders zijn alle goede eilanden weg. Verder kan je er zo lang over doen als je wilt.

Maar, je economie is met alleen farmers en workers fragiel. Het grotere geld komt pas echt binnen met de artisans en later met de engineers. Wees dus niet bang om snel door te gaan. Het enige punt waar je even pauze op moet nemen is als je terug naar de New World moet (via de expeditie). Zodra je die ontsluit dan mogen de 1-ster AIs ook daarheen. Zorg er dus voor dat je genoeg schepen met bouwmaterialen en influence points hebt om daar snel de mooiste eilanden te claimen.
2-ster en 3-ster AIs zijn je allang voor als je veel tijd spendeert aan de opbouw in Old World.

En de meesten van ons creëren inderdaad industrie-eilanden om daar de vervuiling te lokaliseren. Maar in het begin is het gewoon noodzakelijk om je hoofdeiland te vervuilen. Je kan niet voorbij de beginfase komen zonder vervuiling.
Compenseren met ornaments is niet te doen. Je hebt er dan wel heel veel van nodig wil je alle vervuiling compenseren. Docklands werkt veel beter om de punten hoog te houden. Ik heb industrie-eilanden met vervuiling geteld in de -100en. Maar compleet gecompenseerd met een docklands van 800+.

Maar ook hier geldt dat Docklands pas komt met Artisans en zo veel bouwmaterialen kost dat je dan al ver voorbij de beginfase bent.

• JEROENrgfgf
  • Laatst online: 20-08 14:24
MisterMichel schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:22:
@Nathilion Dank voor je tips. Ik moet de besturing nog even onder de knie krijgen. Heb te lang games gespeeld met een controller. Juist door de beperking van de controller miste ik de strategy games. Nu gewoon wennen. Niet moeilijk. Ik zal de shortcuts ook eens ergens gaan opzoeken. Dat zal me zeker helpen om het spel makkelijker/sneller te spelen.

Gisteravond weer even kunnen spelen. Ik merk dat ik te snel door de objectives van de campaign wil denderen. Ik zit bijvoorbeeld nog steeds op 1 eiland en ben pas net begonnen met een beetje rondvaren om op ontdekking te gaan. Heb al diverse 'lege' eilanden gezien maar nog niks mee gedaan. Het lijkt me wel goed om in ieder geval een claim te leggen op die eilanden door een haven of iets dergelijks te bouwen. Nu ben ik in hoofdstuk 2 bezig om ijzer te produceren. Volgende stap ik om wapens te bouwen zodat ik een levering van schepen kan maken. Nu twijfel ik om eerst een goede degelijke economie op te bouwen en daarna pas weer verder te gaan met de missie objectives. Ik ga er een beetje vanuit dat er nu in de campaign (op normal difficulty) nog niet al te veel tijdsdruk is om de objectives te behalen.

Wel werd het langzaam aan een rommeltje op m'n eiland. Dus gisteravond ook een begin gemaakt om wat meer productie bij elkaar te verplaatsen en opnieuw in te delen. Wordt gelijk een stukje overzichtelijker. Kost veel tijd maar het resultaat is dan ook weer fijn.

Nu ik met ijzer productie bezig ben, wordt de aantrekkelijkheid van m'n eiland een stuk minder leuk. Wat zijn de mogelijkheden om de aantrekkelijkheid te verhogen? Ik zie dat ornamenten toevoegen de aantrekkelijkheid een klein beetje kunnen verhogen. Zijn er nog andere opties? Misschien ijzer productie verplaatsen (indien mogelijk) naar een apart eiland, maar weet niet of dit houdbaar is in de toekomst met nog meer vervuilende productie ketens.
Het is dat je ijzer moet bouwen tijdens de campaign anders zou ik je aanraden om ijzerproductie zo lang mogelijk uit te stellen. De productieketen is best wel duur en je kunt heel lang wegkomen met steel beams kopen van Archi.

Alles wat met varkens en zware industrie (zwarte rook) te maken heeft vinden mensen vies en vulgair en zal van je aantrekkelijkheid afgaan. Wat veel mensen doen is inderdaad een tweede eiland claimen en op den duur de productie naar dit eiland verplaatsen. Maar maak je er nu nog geen zorgen over. Later in de game zul je wat dingen vrijspelen waardoor je de aantrekkelijkheid van je eiland flink kunt verhogen. Ik zal het nog niet verklappen, ik vond het zelf ook leuk om dingen te ontdekken.

Ornamenten geven inderdaad maar een heel klein beetje aantrekkelijkheid.

Het is aan te raden om een goede economie op te bouwen aangezien je 'verliest' als je geld op is in Anno. In de campaign heb ik dit gedaan om zoveel mogelijk huizen te upgraden terwijl je wel genoeg work force houdt. Probeer niet te snel uit te breiden want dan zul je ook snel al je bestaande productie moeten upgraden om je inwoners te kunnen blijven voorzien. Een tip daarin is dat een huis met 1 inwoner net zoveel afneemt als een huis met 10 inwoners. Als je een huis upgrade of bouwt zie je dan ook direct hoeveel impact dit heeft op je productie en vraag die je kunt zien met CTRL + Q.

• Arvado
@MisterMichel Kijk op YT ook even een aantal vids van Anno1800 voor beginners. Hier kun je echt veel handige dingen uit halen. Dit heeft mij in het begin ook erg op weg geholpen. Uiteindelijk vind je je eigen weg wel en pas je je eigen handigheden toe. Maar het helpt je goed op weg.

Hou er ook rekening mee dat je waarschijnlijk een aantal keer opnieuw begint omdat de inrichting niet meer naar je zin is. Dit is ook niet erg, gaandeweg leer je hoe je dat allemaal het beste kan toepassen.

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Overigens is de negatieve aantrekkelijkheid eenvoudig te compenseren later. Ook zonder dlc's kan je een behoorlijk positieve aantrekkelijkheid opbouwen van +1000 of meer en dan maakt die -150 negativiteit een stuk minder uit. Met bepaalde dlc's krijg je enkele duizenden positieve aantrekkelijkheid dus daar hoef je het dan niet meer voor te doen. Het wordt dan meer een esthetisch iets voor jezelf dan dat het echt nodig is.
Verder zijn industrie only-eilanden makkelijker te managen met commuter piers die je bij enigneers krijgt, maar allicht dat andere daar anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Dat was ong. 2 uur Anno. Damn wat is de game diepgaand. Het is wel super gaaf. Je moet wel heel erg opletten op alles. Hier gaat veel tijd in zitten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
Afgelopen week een paar stappen gemaakt. Stond op het punt om opnieuw te beginnen omdat de indeling van m'n start eiland toch niet zo handig was. Aangezien ik de campaign op de makkelijkste stand speel, kan ik gewoon gebouwen gratis verplaatsen. Daar afgelopen week dus lekker mee aan de slag gegaan en de economie een stuk stabieler gemaakt. Verder eindelijk bier productie op gang gekregen via een tweede eiland. Daar dus spelen met de logistiek.

Gisteravond de missie gekregen om op expeditie te gaan naar de nieuwe wereld. Voor ik die missie wil gaan doen, wil ik eerst de Artisans wat stabieler krijgen. Door daar wat productie goed op poten te zetten. Aangezien ik op de makkelijkste moeilijkheidgraad speel, ga ik ervan uit dat de AI nog niet naar de New World op weg is.

Op zich heel veel zin in om verder te spelen, maar ik zag zojuist dat dit weekend gratis Crusader Kings III gespeeld kan worden (op Steam). Dat is een spel wat ook op m'n radar staat maar nog niet zeker weet of 't wat voor mij is. Dit weekend ga ik dat spel dus even spelen.

• AntiChrist7
laatste deel van de season pass deze winter (zoals verwacht)

YouTube: Anno 1800: DLC 12 New World Rising CGI Teaser | #UbiForward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Wat voor 'goodsflow' hanteren jullie? Zelf produceer ik op diverse eilanden grondstoffen, transporteer deze naar een productie eiland waar ik de eindproducten maak en transporteer het vervolgens naar het bevolkte eiland. Ik vraag me af of jullie wellicht een nog efficientere 'flow' gebruiken.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
heb al even niet meer gespeeld, omdat ik altijd wacht tot het seizoen alle dlc's heeft gehad, maar ik ben een grote fan van trade unions (eventueel in combinatie met dingen zoals tractors). Dat betekent dat je eilanden eigenlijk gespecialiseerd worden. Zoals een bier eiland, een rum eiland, een Plantains eiland. Dat maakt het ook makkelijker hen te benoemen en terug te vinden :p

Ook de tussen fabrikaten probeer ik zoveel mogelijk op 1 eiland te houden. Zoals bijvoorbeeld Ethanol en Silk. Zeker nu je trade routes kan groeperen is het makkelijk een overzicht te houden. Enige uitzondering is de arctic. Er zijn te weinig trade union items die echt een goeie boost geven...

Ik probeer crown falls zoveel mogelijk productievrij te houden

Maar heb nog niet met manure of de hacienda gespeeld., Misschien verandert dat mijn kijk. En ik gebruik eigenlijk docklands ook te weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door AntiChrist7 op 12-09-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Redax schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:47:
Wat voor 'goodsflow' hanteren jullie? Zelf produceer ik op diverse eilanden grondstoffen, transporteer deze naar een productie eiland waar ik de eindproducten maak en transporteer het vervolgens naar het bevolkte eiland. Ik vraag me af of jullie wellicht een nog efficientere 'flow' gebruiken.
Dat deed ik soms voor bepaalde goederen, maar meestal begin ik de game met direct vervoeren naar het hoofdeiland en zodra ik afdoende olie heb, dan wissel ik naar de hele productie op het eiland van de grondstoffen voor simpele productieketens. Complexe ketens die van vele eilanden komen, doe ik vaak nog wel op het hoofdeiland.

Ik heb veel geëxperimenteerd met een productie eiland, maar je krijgt altijd problemen met transport van en naar dat eiland. Het is gewoon een extra stap die in de weg gaat zitten. Het is makkelijker om olie rond te sturen voor energiecentrales zodat je de helft nodig hebt aan productiefaciliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Sinds wanneer is Anno Ubisoft Original geworden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV-m-HBWDKjinAmxO3sfF7qMnf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js6YJYE6JwTOvrWhGXobyMdz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nathilion
@Redax Ik gebruik vooral een sternetwerk voor mijn goederenvervoer. Maar ik gebruik ook altijd trade unions waar omheen fabrieken zijn geclusterd. Dit betekent dat ik altijd een cluster van fabrieken heb die dan voor één of meerdere regio's produceren. Zo heb ik een aardappeleiland met schnapps (en rum door een item). Een woleiland voor worker clothes en fur coats (item die katoen vervangt voor wol). Een graan-/hop eiland voor brood (item: chocola) en bier. Een varkenseiland voor zeep, worst en tallow. En zo voorts.

De output van de fabrieken centraliseer ik dan op het hoofdeiland in de regio. Op dit eiland begin ik dan met het bouwen van een docklands voor zijn efficiënte depots om te kunnen ruilen en voorraden op te bouwen.

Tegen de tijd dat de artisans en engineers op stoom komen heb ik een eiland ingericht als industrieeiland. Deze neemt dan alle vervuilende productie over. En omdat er niemand woont, klaagt er ook niemand. 😈

Veelal krijgen alle eilanden die heel veel produceren, zoals mijn Schnapps eiland die makkelijk de 600+ ton/minuut aantikt, ook hun eigen docklands voor extra opslag en ruilhandel. Ik gebruik de massieve overproductie om vervelende grondstoffen/halffabricaten te vervangen. Zoals bijvoorbeeld caoutchouc voor de productie van fietsen. Ik maak nooit meer die boerderijen sinds de Docklands DLC.

Uiteindelijk ontstaat er bij mij een sternetwerk waarbij ik de output van basiseilanden stuur naar de halffabricaateilanden om vervolgens allemaal samen te komen op het hoofdeiland van de regio. Vanaf dit hoofdeiland vindt dan de distributie van goederen plaats om mijn inwoners te voorzien in hun noden. Wel heb ik vaak nog een tweede distributiepunt aan de andere kant van de kaart om de reistijden kort te houden. Vooral omdat ik altijd heel veel schoeners gebruik (slechts 15 coins/min voor 100t!) voor de distributieverbindingen in mijn netwerk.*

De schepen in balans houden doe ik met behulp van het statistiekenscherm en wat rekenwerk (zie hier voor de uitleg).

*Als de volumes toenemen worden ze geüpgraded naar clippers/steam ships. Maar vaak zijn 3 schoeners beter dan 1 steam ship voor distributie van farmer/worker goods naar mijn landbouweilanden. En 3x15 coins is nog altijd 11x goedkoper dan 1x500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Goh de upkeepcost is dan toch niet meer relevant? Want je haalt geld met hopen binnen, op een paar duizend komt het dan niet meer aan. Je hebt fabrieken die dezelfde upkeepcost hebben.

Influence cost en snelheid vind ik dan belangrijk. Ook is 1 cargo schip makkelijker te tracken dan 3 schoeners (+1 extra item slot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nathilion heb je wat screenshots van jouw island setup? Ben wel benieuwd.

Heb ook wel wat productie islands en een stad-eiland etc. Maar (nog) geen ster-constructie.
M'n meest recente game daarvan ben ik z.s.m. vanuit the old world naar Crown Falls gegaan en gebruik dat eigenlijk als 'main' stad. (en van daaruit verder naar de andere regio's).
The old world is self-supporting verder en doe ik niks aan.

Geld is idd ook voor mijn geen issue en heb alles met steamships. Lekker snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
Op een gegeven moment maakt het inderdaad niets meer uit maar dan zit je ook op een punt dat het nodig is om in één keer 300t aan goederen in de voorraad te dumpen. Maar het duurt vrij lang, in ieder geval met mijn speelstijl, voordat dat punt is aangebroken. Tot die tijd gebruik ik liever veel schoeners om point-2-point (of point-2-two-points) verbindingen op te zetten. Het geld wat ik bespaar gebruik ik dan om veel specialisten te halen bij Eli voor alle unions en cargo ships. Je kan nooit genoeg Exporters of Goods en Port Dealers hebben (of hun paarse varianten). 😁

Moeite met het tracken van al die schepen heb ik niet echt. Maar goed, dat is een persoonlijk dingetje. Maar wel zijn er op gegeven moment te veel schepen en te weinig havens (en ruimte) om aan te leggen. Op dat moment gaan alle schoeners in de verkoop en wordt er geupgrade naar cargo ships.

@Verwijderd Ik zal proberen vanavond eens wat screenshots te maken en dan met Paint de routes er in te tekenen. 😄 Het zou een leuke feature zijn als je al je trade routes zichtbaar kan maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nathilion
@Verwijderd Hier is een plaatje voor je van mijn huidige Old World. Het lijkt op het eerste gezicht chaotisch, maar er zit een logica achter de krankzinnigheid.

Eerst de legenda:
Rode pijlen: centralisatie van complete goederen
Groene: ruwe grondstoffen (mijn- & landbouwproducten)
Gele: distributie van goederen naar steden en dorpen.
Paarse: sector transport naar New World, Arctic en Cape Trelawney (Enbesa moet ik nog unlocken in deze nieuwe pot).
Roze: halffabrikaten van industry1 naar industry2.
De cyaankleurige letter D staat voor Docklands.

Let wel, dit zijn alleen de heen-gaande bewegingen. Deze worden voornamelijk gedaan door schoeners voor de kleine eilanden die maar een paar goederen produceren aan lage aantallen. Schoeners zijn dan ruim op tijd terug voor de volgende <100t van een bepaald product.
Cargo ships zijn ingezet waar nodig bulk vervoer. Clippers worden steeds meer uitgefaseerd voor cargo's en krijgen dan een tweede leven in New World/Arctic/Enbesa.
De distributie is op dit punt van de game nu wel circulair met voornamelijk cargo ships. Dit waren p2p verbinden met schoeners maar die kunnen de vraag niet meer aan.

Ook worden er bij de lokale traders restpartijen gedumpt die niet in de voorraad passen. Zo ontvangt Annie heel veel schnapps en rum van me, en ik ziekelijk veel coins en reputatie met haar. 🤑 Maar die lijnen zijn niet getekend, het is al druk genoeg.

En waarom schnapps naar industry1? Niemand woont daar. Nou, om te traden voor caoutchouc. Het enige dat Old World ontvangt uit New World is heel veel koffie en wat dingetjes voor de World's Fair. Voor de rest is OW compleet zelf voorzienend.

Industry2 bevat nu Investor fabrieken en gaat een overslagpunt worden voor Arctic, vooral voor heel veel steenkool. Ik was van plan om de high-end productie voor tourists en sky scrapers in de Cape te vestigen, daar heb ik nu nog enkel Crown Falls geclaimd, verder is het nog compleet maagdelijk en rijp voor wat ongebreideld kapitalisme.

Ik hoop in ieder geval dat het patroon te zien is: alle complete goederen naar Capital toe, grondstoffen naar Industry1. En distributie in lussen die maximaal een halve map bestrijken om de lijnen kort en tijdig te houden.

Er is zeker nog ruimte voor optimalisatie. Je zou veel schepen kunnen vervangen voor cargo's die meerdere typen goederen vervoeren. Maar hier ben ik persoonlijk geen fan van. Er ontstaat altijd maleur met één er van. Zomaar een extra schip op de route gooien verspilt dan weer tijd door goederen rond te slepen waar er wel genoeg van zijn. Daarom houd ik het bij 1 goed per schip.
Maar op dit moment kan mijn schoenerlegioen met ondersteuning van cargo's het allemaal prima aan. De meeste routes bevatten maar een enkele schoener en alleen eindproducten gaan de cargo's in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpevmK2bIH2NB7J-AeuXlUPdI1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IQRuMNGOix5AhT9uO3YoLDx.jpg?f=fotoalbum_large

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Nathilion mooi inkijkje in jouw brei aan schepen, ook grappig om te zien hoe ieder zijn/haar eigen manier heeft en bedenkt wat voor hun het beste werkt.
Ik werk vaak juist met 1 industrie eiland en bouw daar voornamelijk fabrieken die elektriciteit nodig hebben en vervuilend zijn zodat ik veel kan clusteren en daardoor, zeker in het begin, minder olie nodig heb. Ander spul wat ik op mijn hoofdeiland al goed heb geregeld blijft daar en wordt dan nog verscheept voor de ondersteunende eilanden als daar nog geen commuterpier is. Verder probeer ik mijn routes te combineren qua type spullen, zoals allerhande ores uit de mijnen of per tier de consumptie goederen op 1 route.

Verwijderd

@Nathilion, dank! Zeker interessant om te zien. Totaal anders dan ik het heb.

Merk dat ik nu vast aan het lopen ben qua productie capaciteit op hoe ik het e.a. heb opgezet.
Genoeg cashflow, maar zie dat m'n bewoners af en toe het e.a. te kort komen, wat dan wel weer wordt aangevuld. Geen steady stream dus.

Nog niet kunnen ontdekken waar de kink in de kabel zit (vermoed The New World output).
Twijfel of ik een do-over ga doen als de nieuwe DLC er is. Al heb ik hier al best wat uren in zitten.
80.000 inwoners inmiddels.

• UnderAVoidSky
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:43:
Nog niet kunnen ontdekken waar de kink in de kabel zit (vermoed The New World output).
Twijfel of ik een do-over ga doen als de nieuwe DLC er is. Al heb ik hier al best wat uren in zitten.
80.000 inwoners inmiddels.
Ik ga een nieuwe save starten als alle DLC uitgekomen is. Tot dan putter ik nog wat verder aan men huidige save. Anders kan ik in december weer een nieuwe save beginnen :)

• Nathilion
Ik was juist een nieuwe pot begonnen om alles voor te bereiden voor de Seeds of Change DLC. En nou ik er mee bezig ben merk ik eigenlijk dat ik nog niks doe met SoC omdat ik met Docklands zo veel kan compenseren. Misschien als ik zometeen de industrie opzet voor de skyscraper goederen, die heeft veel meer nodig uit New World.

En als het goed is zou je niet een nieuw potje moeten hoeven te beginnen voor de nieuwe airships. Er zouden nieuwe mijnen moeten verschijnen op de bestaande NW eilanden. Wel vraag ik me nog steeds af hoe ze de gebiedsuitbreiding voor NW voor elkaar denken te krijgen voor de laatste DLC. Wellicht een extra sessie er bij à la Cape Trelawney? Of de huidige kaart vier zo groot maken en de bestaande eilanden, met al hun trade routes, in één van de vier kwadranten plaatsen?

Persoonlijk lijkt mij een tegenhanger van Cape wel leuk, dat je ook een supergroot eiland in NW krijgt om een mooie stad op te bouwen.

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Nathilion schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:57:
Ik was juist een nieuwe pot begonnen om alles voor te bereiden voor de Seeds of Change DLC. En nou ik er mee bezig ben merk ik eigenlijk dat ik nog niks doe met SoC omdat ik met Docklands zo veel kan compenseren. Misschien als ik zometeen de industrie opzet voor de skyscraper goederen, die heeft veel meer nodig uit New World.

En als het goed is zou je niet een nieuw potje moeten hoeven te beginnen voor de nieuwe airships. Er zouden nieuwe mijnen moeten verschijnen op de bestaande NW eilanden. Wel vraag ik me nog steeds af hoe ze de gebiedsuitbreiding voor NW voor elkaar denken te krijgen voor de laatste DLC. Wellicht een extra sessie er bij à la Cape Trelawney? Of de huidige kaart vier zo groot maken en de bestaande eilanden, met al hun trade routes, in één van de vier kwadranten plaatsen?

Persoonlijk lijkt mij een tegenhanger van Cape wel leuk, dat je ook een supergroot eiland in NW krijgt om een mooie stad op te bouwen.
Ik had zelf ook alleen de kale versie, gisteren de DLC gekocht en gebruikt tijdens de bestaande savegame. Dit zou zover ik kan zien gewoon moeten werken.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
ja dlc activeren in een bestaande game is geen probleem normaal

https://anno-union.com/updates/anno-1800-game-update-15/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-09 21:31
Al die nieuwe dlc en scenario s. Het begint toch weer te kriebelen. Denk dat ik toch maar weer een laptop koop om anno1800 te gaan spelen.De nieuwe airships lijkt me ook tof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
twitch drops dit weekend btw

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hogader
Redax schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:47:
Ik dedicate ieder eiland voor een bepaald inwonertype en productie. Op ieder eiland (muv een paar kleine) vind dus zowel productie (ruw en eind) plaats als dat er inwoners wonen. Als ik dit in mijn huidige game nog allemaal zou clusteren op 1 eiland (of paar), dan loop ik tegen het probleem aan dat de schepen continue op elkaar moeten wachten. Een probleem wat je trouwens enkel hebt zodra je echt late-late game zit.

Door het echter uit te spreiden, is op het eerste gezicht het wat meer chaotisch (er is niet 1 eiland waar het allemaal gebeurd), maar loopt wel alles vloeiend door.
AntiChrist7 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:15:
Ik probeer crown falls zoveel mogelijk productievrij te houden
Voor mij is Crown Falls wel het grootste productie eiland (met daarnaast nog 150-200k investors, 42k scholars en 9k tourists), simpelweg omdat je er heel veel ruimte hebt en je optimaal gebruikt kunt maken van alle palace boosts.

De mechanic van Docklands is voor mij verder puur een tussenweg, waarin ik alleen importeer wat ik pas later ga opzetten. Uiteindelijk wil ik nergens docklands voor "nodig" hebben.

Wat voorbeelden:
Crown Falls, productie van nagenoeg alles
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nMCwnVBtjLGm3o_4zi-CFJUpeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9s5HpEMgYP50yxSdLiQERgzR.png?f=fotoalbum_large

100K Engineers (plus wat tourists), en daarnaast potatoes, iron, oil en bakstenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9QzHWAOat6lMy3T1LlPPisakd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OrQBo3aKig62lG8KV7xWysk2.png?f=fotoalbum_large

15K Artisans (plus wat tourists), en daarnaast graan, wol, vis, filament, brood, fur coats, zand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF9XBASyzHLJJMf95uKO9nwCojY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x5hmK5xLoQEdhqiI3Qty1Tz9.png?f=fotoalbum_large

Nog meer Artisans, en daarnaast oa zand, graan, brass en wol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfO5GhK2wauPYLP0_51NbibNb4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KfkG6rCeWZdi0JPd0Fpc1hOw.png?f=fotoalbum_large

3,5K Workers, en daarnaast oa pigs, sausages, hop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caj35iEKnjMTntwhsUaksiiqu9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qHTDe6HkMB9aPmDjFKWQij6T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arvado
@Hogader Hoe zoom je zover uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hogader
In de settings onder "gameplay" staat Increased Camera Distance. Deze staat bij mij aan. (verder zal de resolutie ook wat uitmaken)

Dus geen mod, maar puur vanilla.
Pagina: 1 ... 51 ... 60 Laatste