Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:43
campaign werkt ook maar als een tutorial. Heb die in Anno 1404 ook niet afgemaakt omdat ik combat idd minder interessant vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
Kan iemand me vertellen hoe je beste met voorraad kunt omgaan? Ik merk namelijk dat ik grootste gedeelte van de tijd bezig ben met overproductie, terwijl een andere eiland te kort komt.

Ik heb 2 eilanden gesettled in de new world. Nu begin ik te merken dat ik tegen problemen aan loop:
- Sommige eilanden hebben te veel stenen, terwijl andere eilanden te weinig staan hebben.
- Sommige voorwerpen hebben grondstoffen nodig uit een andere wereld.

Het is duidelijk dat de game wil dat ik voorwerpen naar elkaar verscheep, maar in de praktijk lukt me dit niet helemaal en ben ik een hele avond bezig om voorwerken handmatig te verslepen. Volgens mij moet dit makkelijker kunnen.

Problemen waar ik tegen aanloop:
- Als ik een cargo route aanmaak dan verplaatst ik het probleem. Waar eerste overcapaciteit was zit een uur daarna dezelfde warehouse met ondercapaciteit
- Ook snap ik niet zo goed wat ik moet doen met b.v. planken. Op elke eiland bulk ik van de planken. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Ook vind ik het handelen best lastig met andere partijen. Gevoelsmatig willen ze zo weinig hebben dan het niet waard is om dit aan hun te verkopen. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:10
grote_oever schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:50:
Kan iemand me vertellen hoe je beste met voorraad kunt omgaan? Ik merk namelijk dat ik grootste gedeelte van de tijd bezig ben met overproductie, terwijl een andere eiland te kort komt.

Ik heb 2 eilanden gesettled in de new world. Nu begin ik te merken dat ik tegen problemen aan loop:
- Sommige eilanden hebben te veel stenen, terwijl andere eilanden te weinig staan hebben.
- Sommige voorwerpen hebben grondstoffen nodig uit een andere wereld.

Het is duidelijk dat de game wil dat ik voorwerpen naar elkaar verscheep, maar in de praktijk lukt me dit niet helemaal en ben ik een hele avond bezig om voorwerken handmatig te verslepen. Volgens mij moet dit makkelijker kunnen.

Problemen waar ik tegen aanloop:
- Als ik een cargo route aanmaak dan verplaatst ik het probleem. Waar eerste overcapaciteit was zit een uur daarna dezelfde warehouse met ondercapaciteit
- Ook snap ik niet zo goed wat ik moet doen met b.v. planken. Op elke eiland bulk ik van de planken. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Ook vind ik het handelen best lastig met andere partijen. Gevoelsmatig willen ze zo weinig hebben dan het niet waard is om dit aan hun te verkopen. Zie ik iets over het hoofd?
verscheep van het ene eiland met overproductie naar andere eiland met onder productie. Beste is om 1 eiland tegelijk uit te breiden en fabrieken etc neer te zetten. Je verscheept dan alle materialen etc naar dat eilend. als je klaar bent pak je een ander eiland en verscheep je daar je spullen naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
mark777 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:22:
[...]

verscheep van het ene eiland met overproductie naar andere eiland met onder productie. Beste is om 1 eiland tegelijk uit te breiden en fabrieken etc neer te zetten. Je verscheept dan alle materialen etc naar dat eilend. als je klaar bent pak je een ander eiland en verscheep je daar je spullen naar.
Ah bedankt, hoe kun je ervoor zorgen dat een eiland geen onderproductie krijgt. Als ik bv planken verscheep dan verscheept hij ook letterlijk alles. Wil gewoon een minimale vooraad hebben op mijn main eiland en boven bepaalde grens mag wel verscheept worden naar een andere eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
grote_oever schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:25:
[...]

Ah bedankt, hoe kun je ervoor zorgen dat een eiland geen onderproductie krijgt. Als ik bv planken verscheep dan verscheept hij ook letterlijk alles. Wil gewoon een minimale vooraad hebben op mijn main eiland en boven bepaalde grens mag wel verscheept worden naar een andere eiland.
Met Trade routes in plaats van Charter route kun je zelf een hoeveelheid instellen welke de schepen meenemen.
Het is even wat finetunen misschien maar je vindt de balans uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
grote_oever schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:25:
[...]

Je kan in het warehouse normaal gezien zetten dat er een zekere stock moet blijven (rechtermuisklik op een trade good).

Persoonlijk vind ik planken wel geen trade route waard (en eigenlijk geen enkel bouwmateriaal). Je hebt het nodig voor alle gebouwen, dus ik maak liever zelf planken aan voor mijn eerste 3-5 eilanden ipv ze te verschepen. En bouwmateriaal scheep ik wel manueel rond naar waar het nodig is.
als er één trade good is waarvan je niet te weinig kan hebben, zijn het planken.

De NPC's zijn wat wisselend met wat ze aankopen, maar de 3rd parties (eli, madame Kahima + Isabel) hebben specifieke goods waarvoor ze veel betalen in vergelijking. Eli betaalt enorm veel voor zeep, dus het is waard om een extra chain of 2 te zetten om exclusief aan hem te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
AntiChrist7 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:57:
[...]

De NPC's zijn wat wisselend met wat ze aankopen, maar de 3rd parties (eli, madame Kahima + Isabel) hebben specifieke goods waarvoor ze veel betalen in vergelijking. Eli betaalt enorm veel voor zeep, dus het is waard om een extra chain of 2 te zetten om exclusief aan hem te verkopen
Maar bij mij vragen ze maar 10 zeep. Na leveren van 10 zeep is het gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
grote_oever schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:12:
[...]

Ja klopt ze leveren niet veel goods. Als je veel nodig hebt van een bepaalde goed zal je zelf moeten produceren of kopen bij iemand anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:34
@grote_oever Eli (gevangeniseiland) vraagt oneindig veel zeep. Zo heeft elke handelaar zijn eigen vraag/aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
grote_oever schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:12:
[...]

je moet aan de neutral 3rd parties (degene met hun unieke eiland) verkopen, hun demand staat op oneindig.
Eli wilt vooral soap, Madame fur coats, en Isabel weapons/kannonen. De twee piraten betalen veel voor Beer, als je trade met hen bekomt.

Ook een tip is als je wat items hebt die je niet nuttig vindt, kan je die ook aan hen verkopen. Zelfs met het research institute is dat de beste optie, want items doneren levert weinig op.

En een sneaky tip, als je midgame wat meer geld hebt, is weapons kopen bij de piraten en ze dan verkopen aan isabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coster1
  • Laatst online: 16-07 04:06
Sinds vanavond zijn de prijzen van bier (bij piraat) en kannonnen bij (isabel) heel erg gedaalt. Kanonnen zijn nu bijvoorbeeld nog maar 228 coins. Dit is tussen 20:00 en 22:15 gebeurd hier. Is dit bij meerdere mensen zo, of is er iets met mijn savegame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
coster1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:23:
Sinds vanavond zijn de prijzen van bier (bij piraat) en kannonnen bij (isabel) heel erg gedaalt. Kanonnen zijn nu bijvoorbeeld nog maar 228 coins. Dit is tussen 20:00 en 22:15 gebeurd hier. Is dit bij meerdere mensen zo, of is er iets met mijn savegame?
Ik denk dat je tijdelijk kan overzadigen, zou binnen een kwartier ofzo ok moeten staan. Indien niet eens saven en laden, en anders eens vragen op reddit of ubisoft forums

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:55
Denk eerder een bug, ik kan elke NPC-trader met 900 ton aan zeep/watches/coats overspoelen met dezelfde hoge prijs.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Heb zelf ook gehad dat de prijzen veranderen. Komt misschien ook door update maar kan ook zo geprogrameerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:47
Arvado schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:13:
Heb het spel nu denk ik een week en ongeveer 7uurtjes aan besteed, waarbij ik op een avond de tijd vergeten was en het half 2 werd op een doordeweekse dag xD.

Heb ook een paar uurtjes in Anno 1404 zitten maar niet veel. Toen de campaign overging op land battles stopte ik. Vond ik niet echt leuk.

Maar ben dus echt nog een beginner en dat merk je wel. Raakte broke en mijn opzet bleek totaal niet handig te zijn. Dus maar gewoon opnieuw begonnen met een hoop nieuwe ideeën en moet zeggen tot dusver gaat het aardig. Moet wel zeggen dat als je de campaign volgt deze veel te laat over een nieuw eiland begint. Ik heb dat nog niet gehad namelijk en zie dat alle eilanden inmiddels bezet zijn. Ja ik ga zelf niet zo snel. Maar de uitleg voor nieuwe spelers is redelijk schaars. Ook over hoe de financiën e.d. werken en influence.
Heb het inmiddels aardig onder de knie. Aantal eilanden bezet in the old world. Snel in the world ook de rest kapen voordat alles weg is.

Heb me even verdiept in dat statistics screen. En nu werkt alles veel beter. Paar K in de plus kwa balance en bijna 1M cash. Soap aan de gevangenis verkopen werkt goed. Ben ook bezig om pigs van m'n hoofd eiland af te krijgen en dat lukt al aardig icm trading routes.

Ben m'n stad inmiddels ook al wat mooier aan het maken. Inmiddels alles vervangen voor street roads en wat parkjes gemaakt.

Kwa opzet heb ik nu allemaal "vakken" van 10x10 gemaakt. Deze tip kwam ik ergens tegen en moet zeggen dat dat aardig werkt. Voordeel is dat je altijd alles kwijt kan zonder veel te hoeven aanpassen. Ff 3 huisjes verplaatsen en er kan een hospitaal staan. En ik vind het ook wel leuk als het een btj "speels" is ingedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:52
AntiChrist7 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:57:
[...]

Je kan in het warehouse normaal gezien zetten dat er een zekere stock moet blijven (rechtermuisklik op een trade good).

Persoonlijk vind ik planken wel geen trade route waard (en eigenlijk geen enkel bouwmateriaal). Je hebt het nodig voor alle gebouwen, dus ik maak liever zelf planken aan voor mijn eerste 3-5 eilanden ipv ze te verschepen. En bouwmateriaal scheep ik wel manueel rond naar waar het nodig is.
als er één trade good is waarvan je niet te weinig kan hebben, zijn het planken.
Ik vind bouwmaterialen juist wel een trade route waard. Wanneer je een nieuw (kleiner) eiland bezet en hier van alles op gaat zetten om bouwmaterialen te maken, kost dat aardig wat workforce. Ook het verschepen is best een handmatige rompslomp.
Ik maak op mijn hoofdeiland of eiland speciaal voor industrie bouwmaterialen. Dit verscheep ik dan naar alle eiland. Op deze manier heb ik altijd materialen om direct te kunnen bouwen. Op deze manier zal de productie nooit stoppen omdat er altijd wel ergens wat aangevuld kan worden.

PSN: Curvaa_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Curva schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Ik vind bouwmaterialen juist wel een trade route waard. Wanneer je een nieuw (kleiner) eiland bezet en hier van alles op gaat zetten om bouwmaterialen te maken, kost dat aardig wat workforce. Ook het verschepen is best een handmatige rompslomp.
Ik maak op mijn hoofdeiland of eiland speciaal voor industrie bouwmaterialen. Dit verscheep ik dan naar alle eiland. Op deze manier heb ik altijd materialen om direct te kunnen bouwen. Op deze manier zal de productie nooit stoppen omdat er altijd wel ergens wat aangevuld kan worden.
Dan heb je toch een flink aantal trade routes nodig als je dit constant wilt houden voor meerdere eilanden? Stel je hebt 6 eilanden in 1 sector (wat weinig is), maar dan heb je al 1 cargo schip nodig om overal 50ton hout af te geven? en dat dan nog eens voor steen, cement, staal, etc...

Ik maak hout en steen op meerdere plaatsen aan, staal doe ik op twee eilanden (want wil zo snel mogelijk eilanden claimen als ik een nieuwe sector open), windows en cement op mijn main eiland. En dan ship ik waar het nodig is met 2 of 3 vrije schepen, in bulk.

Ok, je hebt soms wel overproductie/vol pakhuis, maar je bouwt gewoon wat extra storage. E soms moet je eens wachten tot de materialen geleverd worden, maar er is elders wel wat te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
Ik vind een traderoute voor bouwmaterialen vooral fijn tussen de verschillende sectoren. Vooral als je eenmaal bezig gaat met tractoren ontstaat er een sterke, haast constante, drang naar staal en motoren. Een schip of twee hieraan toewijden levert een heleboel gebruiksgemak op. Dat is de paar honderd coins per minuut meer dan waard. :-)

New World kan ook goed extra bakstenen gebruiken (workers zijn makkelijker aan te komen dan obreros) en af en toe een levering gewapend beton. Standaard heb ik dan ook een clipper lopen voor deze vier goederen naar mijn overslagpunt. Vandaar uit verscheep ik dan handmatig even de materialen wanneer er een eiland even bijgevuld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
AntiChrist7 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Dan heb je toch een flink aantal trade routes nodig als je dit constant wilt houden voor meerdere eilanden? Stel je hebt 6 eilanden in 1 sector (wat weinig is), maar dan heb je al 1 cargo schip nodig om overal 50ton hout af te geven? en dat dan nog eens voor steen, cement, staal, etc...

Ik maak hout en steen op meerdere plaatsen aan, staal doe ik op twee eilanden (want wil zo snel mogelijk eilanden claimen als ik een nieuwe sector open), windows en cement op mijn main eiland. En dan ship ik waar het nodig is met 2 of 3 vrije schepen, in bulk.

Ok, je hebt soms wel overproductie/vol pakhuis, maar je bouwt gewoon wat extra storage. E soms moet je eens wachten tot de materialen geleverd worden, maar er is elders wel wat te doen :)
nogal dubbel. je bouwt wel materialen maar je verscheept ook weer bulk materialen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
mark777 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:03:
[...]

nogal dubbel. je bouwt wel materialen maar je verscheept ook weer bulk materialen. :)
Ja, steen en hout bouw ik op de meeste eilanden zelf zodat ze snel voort kunnen. Alles vanaf staal schip ik zelf rond. Voordeel is ook dat als je ergens toch wat tekort hebt van hout en steen, je meerdere plekken hebt om aan te vullen.

Zoveel extra workforce neemt dat niet, dat is pas vanaf staal. En je wilt toch sowieso veel bevolking vroeg zodat je meer influence kan krijgen, zodat je meer eilanden kan claimen etc... Ik pik er liefst zoveel mogelijk vroeg in dan later ervoor te vechten of kopen met de AI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaronVR
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07-2023
AntiChrist7 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:07:
[...]

...
Een per werelddeel om precies te zijn en waar nodig ook een tussen werelddelen. Ik doe hetzelfde als curva, ik breng ook bouwmaterialen van een centraal (productie) eiland naar al mijn andere eilanden. Daarvoor gebruik ik een trade route die zo gunstig mogelijk naar alle andere eilanden vaart, startend met het belangrijkste eiland. Het duurt een tijdje voor alle eilanden een voorraad bouwmaterialen hebben, maar als je in de tussentijd in een ander werelddeel aan het werk bent, dan zijn die eilanden bevoorraad als je weer terug komt.

Natuurlijk is dit geen early game trade route. Als ik zover ben dat dit soort trade routes zin hebben, dan heb ik normaal gesproken ook al alle bouwmaterialen unlocked en in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
BaronVR schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Een per werelddeel om precies te zijn en waar nodig ook een tussen werelddelen.
Dat is dan toch 1 per werelddeel per bouwmateriaal? Als je 6 eilanden met hout wilt voorzien, heb je al 1 cargo schip nodig, als je 6 eilanden met hout + steen + staal + cement + ramen wilt voorzien heb je er 5 nodig? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@AntiChrist7

Een compleet slot aan materialen dumpen is niet verplicht. Je kan ook per tussenstop maar 10 van de 50 ton dumpen.

Maar wat waarschijnlijker, en makkelijker, is om elk slot op elk eiland te laten dumpen. Er wordt dan alleen net zoveel uitgeladen als dat er ruimte is. De restanten worden dan op eiland 2/3/4/n uitgeladen. Ja, als je de route net start en alle voorraden nul zijn dan krijgt alleen eiland 1 voorraad. Maar aangezien bouwmaterialen niet consumptiematerialen zijn (op stoommotoren na) wordt op de lange termijn elk eiland voorzien van materiaal.

Worden er dan niet heel veel onnodige stops gemaakt? Ja, dat klopt. Maar het is wel lekker makkelijk. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
In het begin maak je toch zelf je productie materialen op het betreffende eiland. iig hout en steen. Met trade routes lijkt me pas handig als je storage al vol zit met hout en steen en je de productie van het eiland wilt verwijderen. De trade route zorgt er dan voor dat de storage vol blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Nathilion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:20:
@AntiChrist7

Een compleet slot aan materialen dumpen is niet verplicht. Je kan ook per tussenstop maar 10 van de 50 ton dumpen.

Maar wat waarschijnlijker, en makkelijker, is om elk slot op elk eiland te laten dumpen. Er wordt dan alleen net zoveel uitgeladen als dat er ruimte is. De restanten worden dan op eiland 2/3/4/n uitgeladen. Ja, als je de route net start en alle voorraden nul zijn dan krijgt alleen eiland 1 voorraad. Maar aangezien bouwmaterialen niet consumptiematerialen zijn (op stoommotoren na) wordt op de lange termijn elk eiland voorzien van materiaal.

Worden er dan niet heel veel onnodige stops gemaakt? Ja, dat klopt. Maar het is wel lekker makkelijk. :-D
Is dat mogelijk? Ik dacht dat voor elk slot dat je inlaadt, je 1 slot moest hebben dat uitlaadt, en meerdere niet mogelijk is?

Denk dat een screenshot veel zou verduidelijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Ik heb dat allemaal handmatig gedaan. Bijvoorbeeld in de new-world, zodra je op het punt bent dat je Olie aan het boren bent heb je toch al genoeg? In het ergste geval heb je een klein leger aan (lucht)schepen om de pijn te verlichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
AntiChrist7 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Is dat mogelijk? Ik dacht dat voor elk slot dat je inlaadt, je 1 slot moest hebben dat uitlaadt, en meerdere niet mogelijk is?

Dit bedoel je toch?

Je ziet hier dat je de hoeveelheden kan kiezen. 1x click is 50t, maar als je er nog een keer op klikt kan je de hoeveelheid aanpassen (en dus ook aanpassen per eiland, dus 50 inladen en 5x10t uitladen per eiland.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u2okOij.png

Wat je hier ziet is de toggle om goods te dumpen als er overschot is, kan helpen bij niet waardevolle resources, omdat de buik van je transport dan vol blijft en er dan bijvoorbeeld niet (zie bovenstaand voorbeeld) Canned Food ingeladen wordt omdat de Gas nog half vol zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/pdz2ovfoe2161.jpg

Waar ik nog geen screenshot van heb is dat je meer soorten goederen kan verschepen dan slots die je hebt op een boot. Je kan bijvoorbeeld 8 soorten materialen verschepen met 1 schip dat maar 4 slots heeft. Dit kan je doen door tussen eilanden niet enkel eiland A->B en terug aan te klikken, maar 4x te klikken op die twee eilanden. Dus van boven naar beneden:
A
B
A
B.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomino op 05-01-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Oh ok, je gebruikt de dump optie. Dat verklaart het, dan heb je inderdaad minder slots + routes nodig. ik gebruik het zelf niet, ik hou het gewoon bij 1 slot - 1 type good. Dan is het simpel: oftewel heb je overschot van A, oftewel heb je te weinig van A. In het eerste geval geen issue of verkoop je het, in het tweede geval een extra chain zetten. Maar het kan wel werken inderdaad. In de arctic heb ik 1 zeppelin die alle 4 plateaus van coal voorziet, eentje die ze van Pemmican voorziet, etc...

Gooien ze het dan van de zeppelin af? wat extra hard hats nodig dan denk ik :p

[ Voor 8% gewijzigd door AntiChrist7 op 05-01-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Ik gebruik zelf de dump optie niet maar pas de manier toe die ik eerder omschreef. Bij elk van mijn stops probeert het schip dan 50t in het pakhuis te stoppen. Lukt dit niet dan neemt het schip het restant gewoon mee naar het volgende eiland. En herhaald het riedeltje zich over de hele route.

Ik kan even geen screenshots maken maar hier een voorbeeldje van 2x hout + 2x steen clipper:

Eiland A, productie eiland.
Slot 1, 2, 3, 4
50t hout, 50t hout, 50t steen, 50t steen.
Handig is het wel om in je warenhuis minimaal 50t voor eigen consumptie te bewaren.

Eiland B, eerste offloading, gedeeltelijk vol met plek voor 20t hout en 30t stenen.
Ingesteld: 50, 50, 50, 50.
Daadwerkelijk uitgeladen: 20, 0, 30, 0.
Mee naar volgend eiland: 30, 50, 20, 50.

Eiland C: ontwikkelingseiland. Geen voorraden meer.
Daadwerkelijk uitgeladen: 30, 50, 20, 50.
Mee naar volgend eiland: 0, 0, 0, 0.

Eiland D: nieuw eiland, helemaal leeg:
Daadwerkelijk uitgeladen: 0, 0, 0, 0.
Mee naar volgend eiland: 0, 0, 0, 0.

En dan terug naar A om een nieuwe voorraad hout en stenen in te laden.

In ronde twee zit eiland B vol en wordt er niks uitgeladen. Eiland C wordt afgetopt en de restjes eindigen bij D. Als je helemaal niks gebruikt dan eindig je dus met een schip met volle cargo slots dat nergens zijn spullen kwijt kan.

Als je echt overproductie hebt dan zou je na het laatste eiland een NPC trader aan kunnen doen en daar je restjes dumpen voor wat extra coins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaronVR
AntiChrist7 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Ja, dat is mogelijk. Ik stel een trade route in die langs al mijn eilanden vaart. Die neemt 50t van ieder bouwmateriaal mee. En op ieder eiland wordt 50t uitgeladen. Precies zoals Nathilion beschrijft wordt bij de eerste stop alles gedumpt en de restjes zijn voor de volgende eilanden. Het duurt wel even voor alle eilanden bevoorraad zijn, maar als je in de tussentijd ergens anders "werkt", dan zijn je eilanden bevoorraad tegen de tijd dat je weer terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:58
Hallo allemaal,

Na jaren geleden ANNO gespeeld te hebben, wil ik de draad weer op gaan pakken. Nu zie ik op dit moment twee interessante opties op de site van Ubisoft.

ANNO 1800 complete edition voor €39,95
ANNO 1800 standard edition voor €15,64

Wat raden jullie mij aan? Eerst gewoon de standaard editie en daarna (eventueel) de uitbreidingen erbij kopen of meteen voor de complete set gaan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
Piet Krediet schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:15:
Hallo allemaal,

Na jaren geleden ANNO gespeeld te hebben, wil ik de draad weer op gaan pakken. Nu zie ik op dit moment twee interessante opties op de site van Ubisoft.

ANNO 1800 complete edition voor €39,95
ANNO 1800 standard edition voor €15,64

Wat raden jullie mij aan? Eerst gewoon de standaard editie en daarna (eventueel) de uitbreidingen erbij kopen of meteen voor de complete set gaan?

Alvast bedankt voor de hulp!
koop het op pietenkrediet? :p

Maar serieus, ja vind de complete edition voor €40 echt wel een koopje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
@Piet Krediet Ga voor de complete set! Je gaat er echt geen spijt van krijgen. Die extra €25 bespaar je wel op de aanschaf van andere games omdat je te druk bezig bent met Anno spelen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:19
Spelen de meeste hier met alle DLC aan eigenlijk? Ik vind het echt zwaar irritant om bv. 4 werelddelen tegelijk de boel in de gaten te houden. 2 vind ik echt meer dan zat en ik zet er alleen meer aan in coop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Beakzz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:40:
Spelen de meeste hier met alle DLC aan eigenlijk? Ik vind het echt zwaar irritant om bv. 4 werelddelen tegelijk de boel in de gaten te houden. 2 vind ik echt meer dan zat en ik zet er alleen meer aan in coop.
Ja ik wel, ik vind ze veel toevoegen. Crown Falls kan je lekker gigantisch bouwen, en transmuten is best handig. Gas in de arctic is een uitdaging, maar zorgt ervoor dat niet alles vol met sporen ligt op CF. het research institute zou ik toch ook niet meer kunnen missen.

Ik ga wel pas naar nieuwe sectoren als alles een beetje deftig draait, dus niet zodra ik kan. En dan pik ik zo snel mogelijk zoveel mogelijk eilanden in, zodat ik later niet met de AI moet vechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 08:18

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Beakzz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:40:
Ik speel zelf ook al een geruime tijd Anno 1800 en ik heb ook alle DLC aanstaan elke keer. Het blijft gewoon geweldig om steeds te switchen naar de andere werelddelen om daar ook alles geregeld te krijgen en om dat weer naar je hoofdeiland te verschepen.

Betreffende de bouwmaterialen heb ik een mooie tip gezien op een youtube kanaal van een speler. Hij maakt een traderoute aan voor alle betreffende materialen en laat deze dan vanaf het eerste eiland gewoon helemaal rond gaan naar alle eilanden. Zodra het eerste eiland vol is met mats wordt automatisch het 2de gevuld etc. Dit heb ik ook een paar keer geprobeerd en werkt best goed alhoewel te langzaam speel om dat heel effectief te gebruiken.

-Te huur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03:46
Ik heb vroeger heel veel Anno 1404 gespeeld en daarna nooit meer een Anno aangeraakt. De setting rond Anno 1800 sprak me toch wel enorm aan en rond de kerst heb ik het spel maar gekocht met beide season packs. Maar wat speelt dit lekker weg zeg. Het uitzoeken hoe alles werkt is al geweldig en dan heb ik amper de andere werelddelen gezien. Het opzetten van de trade routes en de wisselwerking zien tussen de verschillende eilanden geeft bijzonder veel voldoending. Ik ben misschien wel te perfectionistisch, want ik doe snel een herstart en daarom nog niet eens voorbij Artisans en New World gekomen. Herkenbaar? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Justinn1988 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:56:
Ik heb vroeger heel veel Anno 1404 gespeeld en daarna nooit meer een Anno aangeraakt. De setting rond Anno 1800 sprak me toch wel enorm aan en rond de kerst heb ik het spel maar gekocht met beide season packs. Maar wat speelt dit lekker weg zeg. Het uitzoeken hoe alles werkt is al geweldig en dan heb ik amper de andere werelddelen gezien. Het opzetten van de trade routes en de wisselwerking zien tussen de verschillende eilanden geeft bijzonder veel voldoending. Ik ben misschien wel te perfectionistisch, want ik doe snel een herstart en daarom nog niet eens voorbij Artisans en New World gekomen. Herkenbaar? :')
ik moet uitkijken met de financien. in begin heb je een grote pot met geld dus geef makkelijk veel uit. na een tijdje is het op en als je dan geen winst maakt ga ik bankroet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Justinn1988 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:56:
Jep, ik ben pas ook opnieuw begonnen. Ook in dit topic gemeld. De eerste keer het bijna onmogelijk om alles top te doen.
mark777 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:00:
[...]

ik moet uitkijken met de financien. in begin heb je een grote pot met geld dus geef makkelijk veel uit. na een tijdje is het op en als je dan geen winst maakt ga ik bankroet
Dan bouw je teveel ineens, bouw alleen wat je echt nodig hebt. Dit kun je zien in het statistics menu (ctrl + Q) Het is meestal ook niet nodig om een chain gelijk maximaal te bouwen. Inplv. bijvoorbeeld 2x graan, 1x een molen en weer 2x een bakery is het meestal een lange tijd voldoende om gewoon van alles 1 te bouwen. Van consumables moet je ook niet je hele warehouse vol willen hebben zitten in het begin. Ik bouw pas bij als het groene balkje bij een resident blauw wordt. Hiervoor blijf je ook in het begin gewoon +300 houden.

Wat ik wel doe is altijd heel veel soap maken en deze verkopen aan de gevangenis. In het begin werkt dit erg goed om geld te maken. Gewoon een trade route en een minimaal van 10 instellen in je warehouse om te voorkomen dat je residents zonder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Nah, ik ga gewoon voor overproductie :p Ik heb geen zin om te werken met halve chains enzo. Overschot verkoop je gewoon aan de NPC's. Ht is vrij normaal dat je tot met artisans niet echt winst draait

Maar inderdaad, zeep is hetgeen dat je recht houdt early game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Blueprint mode is je grote vriend. Ik bouw altijd eerst een gehele keten in BP mode zodat ik altijd het juiste aantal fabrieken heb. Maar ik bouw het pas echt als het nodig is.

Dit levert mij vooral een voordeel op met het uitwerken van industrieterreinen rondom energiecentralies en trade unions omdat die zo sterk afhankelijk zijn van de wegen en transportradius. Op deze manier kan ik de spaarzame ruimte op de eilanden zo efficiënt mogelijk gebruiken. Ook kan ik dan al rekening houden met de productiebonussen zodat ik altijd precies genoeg fabrieken heb. Vooral de latere fabrieken die 1000+ p/min kosten wil je echt niet te veel van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Een ding wat niet zo duidelijk is vind ik dat je op een gegeven moment opeens belastingen moet betalen. scheelt een hoop inkomsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Ah ja. Royal Taxes. En damn die kunnen je inkomsten hard raken! Deze belastingen worden geheven per eiland en per inwonersgroep. Zodra op een eiland een groep meer dan 1000 inwoners heeft wordt er belasting geheven over die groep. Hoe meer mensen je hebt des te meer belasting er geheven wordt. De max zit bij 4875 inwoners en is ongeveer 40% belasting.

Een goede strategie om deze belasting te ontwijken is om op elk eiland net genoeg mensen te hebben voor de boerderijen/fabrieken. Voor farmers en workers is dit nog prima te doen voor agri-eilanden. Voor eilanden met zware industrie heb je al gauw dermate grote aantallen werkers nodig dat je te veel ruimte kwijt raakt aan huizen.

Op een gegeven moment zal je dus door de zure pil heen moeten bijten en een stad dermate hard moeten opschalen dat je voorbij de 5k mensen raakt zodat de belasting aan de max raakt. Extra mensen bijplaatsen op een stadseiland (en commuter piers gebruiken) levert dan meer op dan nog weer ergens anders een tweede stad beginnen. Alle extra schepen en infrastructuur die je nodig hebt om deze tweede stad te voorzien van goederen kosten vaak meer dan de belastingen.

[ Voor 1% gewijzigd door Nathilion op 08-01-2021 08:39 . Reden: type foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
AntiChrist7 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:00:
Nah, ik ga gewoon voor overproductie :p Ik heb geen zin om te werken met halve chains enzo. Overschot verkoop je gewoon aan de NPC's. Ht is vrij normaal dat je tot met artisans niet echt winst draait

Maar inderdaad, zeep is hetgeen dat je recht houdt early game.
Dat kan uiteraard ook, maar zou ik als beginner niet adviseren. Ik raakte namelijk de eerste keer dat ik een negatieve balance zag gelijk in paniek en ging maar meer residents bouwen om de boel te compenseren. Had uiteindelijk paar k workers maar dat schoot ook niet echt op.

Maar zolang je de negatieve balance blijft compenseren met soap kan dat prima. Maar ik maak het liever zo efficient mogelijk. Heb inmiddels ook al een paar M maar nog steeds geen engineers. gemiddelde balance tussen 3 en 8k positief, dan hoef je ook geen soap meer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaronVR
Arvado schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:35:
[...]

...
Inplv. bijvoorbeeld 2x graan, 1x een molen en weer 2x een bakery is het meestal een lange tijd voldoende om gewoon van alles 1 te bouwen.
...
En als je dan een molen hebt voor een graan boerderij en een bakker, dan kun je de snelheid van de molen halveren. Dit levert dan weer happiness op en houdt de bevolking rustig. Sommige tegenstanders (zoals de anarchist) kunnen hier slecht tegen en mekkeren dan regelmatig over je luie bevolking... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
BaronVR schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:08:
[...]

En als je dan een molen hebt voor een graan boerderij en een bakker, dan kun je de snelheid van de molen halveren. Dit levert dan weer happiness op en houdt de bevolking rustig. Sommige tegenstanders (zoals de anarchist) kunnen hier slecht tegen en mekkeren dan regelmatig over je luie bevolking... :D
Dat kan inderdaad, maar daar heb ik slechte ervaring mee, dan vergeet ik hem daarna altijd weer naar 100% te zetten |:(

Maar als je daar geen last van hebt is het een goed idee inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaronVR
Arvado schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Dat kan inderdaad, maar daar heb ik slechte ervaring mee, dan vergeet ik hem daarna altijd weer naar 100% te zetten |:(

Maar als je daar geen last van hebt is het een goed idee inderdaad.
Herkenbaar... Ik verander dit eigenlijk alleen early game... Mid/late game zet ik hoogstens kannonnen productie wat lager voor blije werknemers en wat minder staal verbruik.

Late game kijk ik eigenlijk alleen nog maar in de warehouses naar wat er nodig is. Met al die items en tractoren die je dan hebt, klopt er toch niets meer van de originele productie ketens. Erg fijn vind ik dat ook de extra producten die een fabriek kan maken onder invloed van een item of persoon in de warehouse overzichten zijn verwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arvado
Oef.. liep gister wel tegen een dingetje aan. Dit had ik zelf nog niet eerder meegemaakt en is echt een omslag punt in mn game. Ik kreeg gister het verzoek van Princess Qing voor een 'Non agression pact' oftewel een alliance. Ik dacht eigenlijk best, waarom niet, had niet echt over de gevolgen nagedacht. Dus ik accepteer dat. Kennelijk was de Princess in war met Beryl O'Mara want het eerst volgende wat gebeurd is dat deze stevige dame me de oorlog verklaart.

Hier was ik eigenlijk totaal niet op berekend en had het totaal niet verwacht. Het resultaat was ook dat ik in de volgende 30min de helft van mn trade ships kwijt was. Gelukkig had ik nog ruim 10 Ships-of-the-line en daarmee gelijk haar hoofd eiland aangevallen en overgenomen. Bij mijn overige eilanden gelijk extra defences gebouwd. 3 sailing shipyards gebouwd want heb nog niet genoeg engineers en gelijk volle bak productie aangezet van Ships-of-the-lines. Nu wil ik er een stuk of 20 hebben en ze vervolgens compleet van de kaart te vegen.

Dit was echt even een schrik moment, zelfs even getwijfeld om savegame te laden. Mja wat had er gebeurd als ik die non-agression pact had afgeslagen, dan had ik waarschijnlijk oorlog gehad met de Princess. Het was iig een letterlijke gamechanger want ik was druk met het overbrengen van goederen voor engineers vanuit The New World en ineens ligt de focus compleet anders. Dit is natuurlijk wel wat Anno zo goed maakt, je vergeet gelijk de tijd, dus eigenlijk is dit ook niet goed voor doordeweekse avonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Arvado schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:36:
Oef.. liep gister wel tegen een dingetje aan. Dit had ik zelf nog niet eerder meegemaakt en is echt een omslag punt in mn game. Ik kreeg gister het verzoek van Princess Qing voor een 'Non agression pact' oftewel een alliance. Ik dacht eigenlijk best, waarom niet, had niet echt over de gevolgen nagedacht. Dus ik accepteer dat. Kennelijk was de Princess in war met Beryl O'Mara want het eerst volgende wat gebeurd is dat deze stevige dame me de oorlog verklaart.

Hier was ik eigenlijk totaal niet op berekend en had het totaal niet verwacht. Het resultaat was ook dat ik in de volgende 30min de helft van mn trade ships kwijt was. Gelukkig had ik nog ruim 10 Ships-of-the-line en daarmee gelijk haar hoofd eiland aangevallen en overgenomen. Bij mijn overige eilanden gelijk extra defences gebouwd. 3 sailing shipyards gebouwd want heb nog niet genoeg engineers en gelijk volle bak productie aangezet van Ships-of-the-lines. Nu wil ik er een stuk of 20 hebben en ze vervolgens compleet van de kaart te vegen.

Dit was echt even een schrik moment, zelfs even getwijfeld om savegame te laden. Mja wat had er gebeurd als ik die non-agression pact had afgeslagen, dan had ik waarschijnlijk oorlog gehad met de Princess. Het was iig een letterlijke gamechanger want ik was druk met het overbrengen van goederen voor engineers vanuit The New World en ineens ligt de focus compleet anders. Dit is natuurlijk wel wat Anno zo goed maakt, je vergeet gelijk de tijd, dus eigenlijk is dit ook niet goed voor doordeweekse avonden.
yep daarom ga ik nooit een alliance aan met een ander. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
mark777 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:47:
[...]

yep daarom ga ik nooit een alliance aan met een ander. :)
Loop je dan niet het risico dat degene wie je alliance van weigert jou juist de oorlog verklaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDMK
Non-agressionpact is iets anders dan een alliance ;) Die laatste ga ik ook nooit aan vanwege evidente redenen.

[ Voor 37% gewijzigd door FDMK op 12-01-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Faddermakker schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:53:
Non-agressionpact is iets anders dan een alliance ;) Die laatste ga ik ook nooit aan vanwege evidente redenen.
Kwam in het diplomacy overview in de meeste linkse kolom. Dus dat is dan alliance denk ik he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Arvado schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Kwam in het diplomacy overview in de meeste linkse kolom. Dus dat is dan alliance denk ik he?
Yup, dat is alliance. Er is een achievement om allies met iedereen te zijn (World Peace). Die geldt alleen als je alle drie de AIs en de piraten hebt.

Gisteren heb ik deze achievement gehaald. Maar ik zat al snel weer in oorlog met Jean La Fortune dankzij mijn alliantie met Qing. Dat was erg jammer want ik heb zo goed als geen oorlogsschepen omdat ik vriendjes met iedereen ben. :-D

Wil je deze achievement halen dan kun je het beste iedereen eerst op Trade niveau krijgen en dan snel achter elkaar iedereen om een alliance vragen.

Gisteren kwam ik er ook achter dat als één van je allies weer eens in een oorlog met de piraten geraakt dat je die het beste kan negeren door op het kruisje te klikken (en niet het groene vinkje!). In ieder geval de easy AIs vinden het niet erg als je dit doet.
Ik heb wel ten allen tijde een non-aggression pact met de piraten actief. Ik weet niet of dit van invloed is hierop.

Het afsluiten van een NAP is ook een goede manier om reputatie op te bouwen met de piraten. Je krijgt er 10 punten voor dat maakt de periodieke afwaardering meer dan goed.

Nog een goede manier om een goede reputatie te behouden met de piraten is zo snel mogelijk naar trade rights toe te werken. In Old World kan je dan een schooner rum laten kopen bij Kahina en verkopen bij Annie. In New World kun je kannonnen kopen bij Jean en deze verkopen aan Isabel. Beide leveren je een positief saldo op en door de constante trade zijn de piraten zeer blij met je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Ik heb alleen met Annie trade rights, maar wat je zegt is wel een goed idee inderdaad. Echter zijn trade ships bij mij nu geen doen. Worden zonder escort gelijk vernietigt. Dus ik zal eerst even moeten dealen met Byrel. Ik ben ook vastbesloten dit te doen, levert mij ook gelijk een hoop eilanden op.

Alleen nog even tactisch kijken hoe ik dit ga doen. Aantal eilandjes kopen denk ik en de grootste gewoon aanvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaronVR
Arvado schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Loop je dan niet het risico dat degene wie je alliance van weigert jou juist de oorlog verklaart?
Nee hoor, zeker de prinses niet. Je gaat mischien 5 punten omlaag in aanzien, maar dat heb je zo weer hersteld. Na mijn eerste potje ben ik ook genezen van Aliances. Die doe ik nooit. Een Non-Agression Pact is overigens het eerste wat ik voor elkaar probeer te krijgen. Verder mogen ze met me handelen (Trade Agreement) maar zolang de NPCs elkaar onderling lopen te pesten, ga ik geen Alliance aan.

Edit: spuit 11... niet gezien dat ik aan het einde van de pagina was en er al vele goede antwoorden stonden op de volgede pagina... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door BaronVR op 12-01-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Heb met iedereen trade rights, heb modje dat ze wat actiever traden, levert goed geld op :)

En de easy AI's kan je echt alles bij maken. Af en toe een quest en je rep blijft max.

Pirates zijn zeker in het begin de moeite om te vriend te krijgen, verkopen goede items en je kan goede winst maken met overtolle items verkopen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Ik loop toch beetje vast in de game. zit in de Campaign (met DLC's aan season pass 1 en 2). Ik ben net in Chapter 4 (laatste volgens mij), maar ik merk dat ik problemen krijg wanneer ik goods tussen werelden moet transporteren.

Canned food kan ik prima tussen eilanden verschepen in 1 wereld. Maar gaat mis bij new world, namelijk:
Koffie, silk en rum. Ik krijg dat gewoon te traag aangeleverd in the old world. Gevolg is dat mijn main eiland niet vrolijk is en ik van links naar rechts schiet in gold per minute.

Charter routes zijn voor mij niet heel overzichtelijk en loop nog steeds tegen zelfde problemen als eerder aan.

Ben inmiddels campaign voor derde keer aan het spelen. Maar loop elke keer op zelfde punt tegen problemen aan. herkent iemand deze situatie? Enige wat ik me kan herinneren is dat ik te snel andere eilanden inneem en daardoor meerdere te grote steden op eilanden krijg. Heb in Old world nu 4 eilanden en in the new world 2 eilanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Rum is een luxery, niet verplicht om te leveren.
En verder, veeeeel meer schepen. Tussen mijn hoofdeiland en mijn verzamel eiland in the new world gaan geloof ik 10 transports. Nog steeds te weinig overigens, maar goed.

Aantal eilanden is geen probleem bij jou zou ik zo zeggen, eerder productie en/of transport...

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
grote_oever schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:30:
Ik loop toch beetje vast in de game. zit in de Campaign (met DLC's aan season pass 1 en 2). Ik ben net in Chapter 4 (laatste volgens mij), maar ik merk dat ik problemen krijg wanneer ik goods tussen werelden moet transporteren.

Canned food kan ik prima tussen eilanden verschepen in 1 wereld. Maar gaat mis bij new world, namelijk:
Koffie, silk en rum. Ik krijg dat gewoon te traag aangeleverd in the old world. Gevolg is dat mijn main eiland niet vrolijk is en ik van links naar rechts schiet in gold per minute.

Charter routes zijn voor mij niet heel overzichtelijk en loop nog steeds tegen zelfde problemen als eerder aan.

Ben inmiddels campaign voor derde keer aan het spelen. Maar loop elke keer op zelfde punt tegen problemen aan. herkent iemand deze situatie? Enige wat ik me kan herinneren is dat ik te snel andere eilanden inneem en daardoor meerdere te grote steden op eilanden krijg. Heb in Old world nu 4 eilanden en in the new world 2 eilanden.
Een beetje bot antwoord is: laat de campaign voor wat ze is. Het is een lang uitgerekte tutorial, en de echte game zit hem in de sandbox vind ik.

Charter routes zijn goed voor in het begin, maar nadien maak je best echte routes aan. Niet alleen kosten ze influence, maar ze zijn qua volume ook beperkt vergeleken met clippers en cargo schepen.

Afhankelijk van je AI tegenstanders, is er niet zoiets als te snel teveel eilanden innemen. Hoe sneller je ze koloniseert, hoe minder eilanden je later moet veroveren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nathilion
@grote_oever
Het hangt er sterk van je keuze van schip af hoeveel je er nodig hebt. Schooners kun je er 10 van hebben en nog niet genoeg. Die dingen zijn gewoon te langzaam voor het kruisen van de oceaan. Clippers zijn een heel stuk beter. In het begin is één genoeg voor je rum. En tot je cargo ships kan bouwen kun je af met 3-4 voor rum. Daarna kan je ze allemaal vervangen voor cargo ships om je groei op te vangen.

Wat je niet moet vergeten is dat je naast schepen ook een flinke opslag nodig hebt! Het heeft geen zin om 4 clippers met 200 ton elk te laten varen als je maar voor 150 kan opslaan. Mijn stelregel is om minstens zoveel opslag te hebben als dat ik schepen laten varen. 4 cargo ships? Dan zorg ik voor 1200t aan opslagruimte.

Je schepen proberen te timen zodat ze hun spul dumpen net als het nodig is, is niet te doen. Deze timing verloopt altijd door wachten voor (un)loading. Je moet dus een flinke buffer hebben om spul in te kunnen dumpen.

Rum is trouwens erg makkelijk te maken in Old World zelf met Sir Lewis Brindley, the Chemist. Niet alleen electrificeert die je Schnapps Distilleries hij levert ook nog 1/3e van je productie rate aan rum op. Zet er nog een Brother Hilarius bij en je hoeft geen druppel rum meer vanuit New World te halen.
Vergeleken met het maken van Rum is Schnapps supermakkelijk. Ik zit nu op 90t/m en verkoop gewoon al mijn overschot aan de AI. Annie geeft er extra veel voor. Ik wordt gewoon slapend rijk.
Brindley komt regelmatig tevoorschijn bij Eli waar je hem kan kopen voor 300k. Hilarius is een speciale visitor of je moet hem krijgen uit een Rescue expedition.

Voor het katoen voor je Fur Coats is er ook een fantastische specialist die katoen vervangt voor wol. Dat scheelt je weer een flinke transportlijn vanuit New World. Deze specialist komt zeer regelmatig bij Eli in de gevangenis waar je haar kan kopen voor 100k.

En ik kwam nog een fantastische website tegen met factory layouts om maximaal gebruik te maken van je trade unions: http://annolayouts.de/. Ik ben nu een potje alles via deze schema's aan het bouwen/blueprinten en het gaat als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
He, lijkt sterk op wat ik zelf heb gemaakt in een xls met behulp van de asset viewer. Alleen was dat voor de Palace dlc, dus moet hem eigenlijk eens updaten voor trade unions met 4 items. Met het research instituur is het ook veel makkelijker om sommige items te krijgen natuurlijk. In mijn xls gebruikte ik nooit Feras. Hij is fantastisch (+50% productie voor eender wat), maar hij was zo zeldzaam bij Eli. Nu kan je hem nonstop klonen natuurlijk.

1 ding snap ik wel niet. neem nu deze opzet voor glas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OstpMzdyp7lxyLKytihaHHxREe8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6LBoRecmmJJoeVYTnCEYOyk.png?f=user_large

Het zegt -100% workforce, maar dat klopt toch niet? Feras geeft -10%, de drukpers -40%, dan kom je aan -50%. Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 17:34
@AntiChrist7 Jouw screenshot laat maar 3 items zien om 1 of andere vage reden, er hoort nog een 4e in die ik wel op de website zie (Human Incarn8 Nr. 9). Dan kom je op de juiste getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
Knielen schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:29:
@AntiChrist7 Jouw screenshot laat maar 3 items zien om 1 of andere vage reden, er hoort nog een 4e in die ik wel op de website zie (Human Incarn8 Nr. 9). Dan kom je op de juiste getallen.
Die site niet helemaal goed als de horizontale resolutie minder is dan 1600px :)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Knielen schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:29:
Dat krijg je dus met een prutslaptop

Al halverwege januari en nog geen season pass nieuws, spijtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:51
Sinds vorige week weer deze game opgepakt. Alleen loop ik kort gezegd tegen een probleem aan. Tussen de laatste keer dat ik het heb gespeeld en nu heb ik mijn videokaart veranderd van een 980ti naar een 3080. Alleen mijn fps blijft bagger. Met grote steden weet ik wel waardoor het komt, alleen heb het al vanaf het begin als ik een nieuwe sandbox game start. Hebben jullie nog enige tips naast V-sync uitzetten? Op internet hebben ze het vooral over de steam versie en ik heb Epic zit er dan een verschil in met sommige tips?

Daarnaast ben ik eigenlijk wel benieuwd op welke modus jullie vooral spelen, easy of medium of hard of custom?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrR0b3rt
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 16:48
Emryte schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:17:
Sinds vorige week weer deze game opgepakt. Alleen loop ik kort gezegd tegen een probleem aan. Tussen de laatste keer dat ik het heb gespeeld en nu heb ik mijn videokaart veranderd van een 980ti naar een 3080. Alleen mijn fps blijft bagger. Met grote steden weet ik wel waardoor het komt, alleen heb het al vanaf het begin als ik een nieuwe sandbox game start. Hebben jullie nog enige tips naast V-sync uitzetten? Op internet hebben ze het vooral over de steam versie en ik heb Epic zit er dan een verschil in met sommige tips?

Daarnaast ben ik eigenlijk wel benieuwd op welke modus jullie vooral spelen, easy of medium of hard of custom?
Volgens mij vragen dit soort games ook het nodige van je CPU, mogelijk zit daar je bottleneck? Heb wel eens gezien dat het verlagen van het aantal personages dat in je starten wordt gerendered helpt om de FPS te verhogen.

V.w.b. difficulty, ik speel het liefst op easy of medium en dan probeer ik zoveel mogelijk van de speed-up knoppen af te blijven. Heerlijke relaxte game wordt het dan imho. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 14:42
Emryte schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:17:

Ik heb soortgelijke dingen ervaren met mn oude setup.
Onderstaande combi haalde net 24-30Fps, waarvan 30 bij early game en 24 late game op een resolutie van 2560x1080

- I7 3820 @ 3.8Ghz
- 16Gb DDR3 @1866Mhz in quad channel opstelling
- 1660ti 6GB (v-sync uit)
- 850 Evo sata SSD
- Spel aangekocht op Steam

Om e.e.a. te onderzoeken heb ik een fysiek 2e scherm aangekoppeld en wat tooltjes open gezet als taakbeheer en MSI Afterburner. Vervolgens binnen Anno verschillende situaties gaan vergelijken zoals early – late game, met de camera over de stad ‘vliegen’ of juist inzoomen waardoor alle poppetjes ineens getekend en berekend moeten worden.

Door vervolgens naar het gedrag van de grafieken de kijken kwam ik erachter dat de processor en VGA kaart niet super veel te doen hadden. Qua werkgeheugen claimde Anno ongeveer een 11-12Gb, maar ook dit is voor Anno niet vreemd en het liep niet tegen het limiet aan. Langzaam begon ik de snelheid van het werkgeheugen te verdenken.

Omdat upgraden op een DDR3 platform niet meer rendabel was heb ik vrouwlief ervan weten te overtuigen dat ik toch echt wel een nieuwe pc nodig had:
- Ryzen 3 3600x (bang for buck)
- 32gb DDR4 @3600Mhz (omdat ik las dat met alle uitbreidingen Anno graag over de 16Gb heen wil)
- 1660ti 6GB mee overgenomen
- 870 m2 SSD

Met bovenstaande setup haal ik nu minimaal 30fps late game, maar zit vaak tegen de 55-60Fps aan. Het geclaimde werkgeheugen schiet over de 20Gb heen momenteel.

Zo exicted als ik was dat ik anno eindelijk fatsoendelijk kon spelen heb ik mijn onderzoek niet meer herhaald gehad op de nieuwe setup. Als daar behoefte kan ik daar wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
yeah anno 1800 heeft snelle cpu nodig. Ik gebruik zelf geforce now maar merk ook dat het niet soepel loopt op ultra settings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piripi
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 12:36
mark777 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:06:
yeah anno 1800 heeft snelle cpu nodig. Ik gebruik zelf geforce now maar merk ook dat het niet soepel loopt op ultra settings
Ik speel het zelf ook op Geforce Now

Enkele weken geleden crashte de game regelmatig, de laatste weken geen enkele crash meer meegemaakt

xbox: pvanst1p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
The Prutsor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:43:
[...]

Ik heb soortgelijke dingen ervaren met mn oude setup.
Onderstaande combi haalde net 24-30Fps, waarvan 30 bij early game en 24 late game op een resolutie van 2560x1080

- I7 3820 @ 3.8Ghz
- 16Gb DDR3 @1866Mhz in quad channel opstelling
- 1660ti 6GB (v-sync uit)
- 850 Evo sata SSD
- Spel aangekocht op Steam

Om e.e.a. te onderzoeken heb ik een fysiek 2e scherm aangekoppeld en wat tooltjes open gezet als taakbeheer en MSI Afterburner. Vervolgens binnen Anno verschillende situaties gaan vergelijken zoals early – late game, met de camera over de stad ‘vliegen’ of juist inzoomen waardoor alle poppetjes ineens getekend en berekend moeten worden.

Door vervolgens naar het gedrag van de grafieken de kijken kwam ik erachter dat de processor en VGA kaart niet super veel te doen hadden. Qua werkgeheugen claimde Anno ongeveer een 11-12Gb, maar ook dit is voor Anno niet vreemd en het liep niet tegen het limiet aan. Langzaam begon ik de snelheid van het werkgeheugen te verdenken.

Omdat upgraden op een DDR3 platform niet meer rendabel was heb ik vrouwlief ervan weten te overtuigen dat ik toch echt wel een nieuwe pc nodig had:
- Ryzen 3 3600x (bang for buck)
- 32gb DDR4 @3600Mhz (omdat ik las dat met alle uitbreidingen Anno graag over de 16Gb heen wil)
- 1660ti 6GB mee overgenomen
- 870 m2 SSD

Met bovenstaande setup haal ik nu minimaal 30fps late game, maar zit vaak tegen de 55-60Fps aan. Het geclaimde werkgeheugen schiet over de 20Gb heen momenteel.

Zo exicted als ik was dat ik anno eindelijk fatsoendelijk kon spelen heb ik mijn onderzoek niet meer herhaald gehad op de nieuwe setup. Als daar behoefte kan ik daar wel naar kijken.
Zelf heb ik ongeveer een vergelijkbare setup. Heb alleen 16 gb ram op 3200Mhz en een 3080. Toch merk ik dat ik flinke drops heb af en toe. Maar wel bedankt in ieder geval

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Ik draai op een i5-4570 met 8GB en een GTX1060. Speel op high rond de 40FPS, soms extreme drops. Als je SP speel dan zou je Ubi Connect offline kunnen zetten. Dit scheelde bij mij aanzienlijk in drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Denk dat het spel niet is geoptimaliseerd voor FPS. Het is ook geen shooter he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Nee dat klopt, maar regelmatige frame drops naar 1-10 is wel erg irritant. Maar het lijkt bij mij dus stuk minder te zijn als ik offline speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
mark777 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:38:
Dat begrijp ik ook wel, kan wel leven met lage fps, maar niet met drops richting 10-15 fps vanaf het begin af en toe en daar hapert mijn beeld ook voor een deel (144hz monitor).

Ik zal kijken hoe goed het werkt met Uplay offline.

Even een update, offline geeft geen echte fps boost. Ik denk dat het echt aan de game ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Emryte op 29-01-2021 20:24 ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Geen problemen met mijn nieuwe setup maar dat mag ook wel.

3090, 5950x 32 gb ram. Alles >60 fps met alles max behalve AA. Die op 4x. Speel 4k en directx 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mark777 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:38:
Nah, de game heeft gewoon de "Ubisoft" optimalisatie gekregen. Van wat ik namelijk had begrepen, laat Ubisoft heel veel van hun games afronden door een aparte studio. Het is alleen elke keer weer drama met Ubisoft en daadwerkelijk fatsoenlijk draaien. Ook games waar je wel hogere framerates wil hebben, draaien vaak slecht.

ANNO 1800 heeft net zoals zoveel Ubisoft titels een matige tot slechte CPU utilisatie. Op zich spreekt de game alle zestien threads van mijn 3700X aan, maar alsnog lijkt het verre van geoptimaliseerd of efficiënt te zijn. Een quad core lijkt me niet leuk met deze game als je stad eenmaal gaat groeien. Heel veel Ubisoft titels hebben ook een duidelijke voorkeur voor Nvidia of AMD i.p.v. fatsoenlijk te werken op beiden. ANNO is redelijk neutraal, maar iets meer Nvidia. Daarnaast gaat de game met nieuwe patches ruim over de 16GB aan RAM als dit beschikbaar is met een kleine prestatiesprong. Met 16GB probeert de game rond de 14 a 15GB te blijven hangen, maar dat is niet optimaal. Ik kreeg op een gegeven moment ook crashes en na een tijdje besloot de game mij eens te vertellen dat de crash kwam omdat de game door de RAM heen was. Ben toen naar 32GB gegaan en merkte meteen dat het iets beter was. Niet veel, maar wel iets. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wat ik wel mis bij 1800 is dat je eigenlijk vrij weinig eilanden hebt. Ik heb net weer pot gespeeld en 1 eiland voor Hobs nodig gehad. Nu net aangekomen in the new world. Bij 1404 vond ik het wel tof dat je echt tig eilanden met trade routes moest optimaliseren. Komt dat later mss nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:28:
Wat ik wel mis bij 1800 is dat je eigenlijk vrij weinig eilanden hebt. Ik heb net weer pot gespeeld en 1 eiland voor Hobs nodig gehad. Nu net aangekomen in the new world. Bij 1404 vond ik het wel tof dat je echt tig eilanden met trade routes moest optimaliseren. Komt dat later mss nog?
Het hangt er een klein beetje vanaf hoe je speelt.
Als je niet iedereen probeert te vriend te houden heb je na een kleine strijd eilanden in overvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
TweakerVincent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:28:
Je hebt 5 bevolkingsklasses, dus je gaat best nog veel eilanden nodig hebben als je alles gaat produceren.

Naar mijn gevoel zijn er niet minder eilanden per sector dan in 1404? alleen heb je nu wel 5 sectors als je alle dlc hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AntiChrist7 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Je hebt 5 bevolkingsklasses, dus je gaat best nog veel eilanden nodig hebben als je alles gaat produceren.

Naar mijn gevoel zijn er niet minder eilanden per sector dan in 1404? alleen heb je nu wel 5 sectors als je alle dlc hebt
Ik denk dat ik nog niet ver genoeg ben idd. Nu tier 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb 2 eilanden waar tussen de rechte lijn precies een piratennest zit. Kan ik de traderoute via een omweg laten varen? Anders worden al mijn boten geslacht., (heb de piraten nu maar omgekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:33:
Ik heb 2 eilanden waar tussen de rechte lijn precies een piratennest zit. Kan ik de traderoute via een omweg laten varen? Anders worden al mijn boten geslacht., (heb de piraten nu maar omgekocht)
Een derde eiland toevoegen aan de trade route? (Beide kanten op).
Je hoeft er niks te traden en het kan ook van een NPC zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sibrand op 31-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Sibrand schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Een derde eiland toevoegen aan de trade route? (Beide kanten op).
Je hoeft er niks te traden en het kan ook van een NPC zijn.
ja dacht ik ook aan maar vind ik niet fraai + dat ze dan erg omvaren. Waarom niet gewoon kunnen aangeven hoe de boten moeten varen?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 31-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
Nu ik er over nadenk, er is een manier om een willekeurig punt in de route toe te voegen.
Had ik eens per ongeluk gedaan, snapte er niks van waarom mijn bootjes zo'n rare route namen.
Op trade route kaart zie je de lijnen lopen, hier kun je (zo uit mijn hoofd) een wit bolletje slepen om de omleiding te maken.

EDIT:
TweakerVincent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:39:
[...]

ja dacht ik ook aan maar vind ik niet fraai + dat ze dan erg omvaren. Waarom niet gewoon kunnen aangeven hoe de boten moeten varen?
Voor de zekerheid even gecontroleerd, als je de Trade route kiest in het Trade route menu zie je op de stippellijnen inderdaad een wit bolletje welke je kunt verslepen

[ Voor 41% gewijzigd door Sibrand op 31-01-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Sibrand schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:41:
Nu ik er over nadenk, er is een manier om een willekeurig punt in de route toe te voegen.
Had ik eens per ongeluk gedaan, snapte er niks van waarom mijn bootjes zo'n rare route namen.
Op trade route kaart zie je de lijnen lopen, hier kun je (zo uit mijn hoofd) een wit bolletje slepen om de omleiding te maken.

EDIT:

[...]

Voor de zekerheid even gecontroleerd, als je de Trade route kiest in het Trade route menu zie je op de stippellijnen inderdaad een wit bolletje welke je kunt verslepen
Top!!! Leek mij ook wel logisch. tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:37
Ik kwam toevallig dit topic tegen in de actieve topics. Een paar pagina’s doorgelezen en het topic op volgen gezet.

Ik heb het spel nu een week in bezit en heb al een hoop geleerd van het spel. Hiervoor heb ik enkel Anno 1701 veel gespeeld. Er zijn flink meer functies aanwezig om het makkelijker te maken. Wat ik alleen mis is dat ik geen overzicht heb van hoeveel huizen er van een tier aanwezig zijn op een eiland. Klopt dat? Of zie ik het over het hoofd.

Ik was begonnen met de campaign maar dat eindigde in een pittige negatieve omzet waar ik de oplossing niet meer zag. Nu goed op weg in sandbox. Ik probeer de royal taxes te ontwijken vandaar dat de hoeveelheid huizen wel interessant is om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@sander121 Het statistiekenscherm heeft het antwoord op al je vragen (shortcut: ctrl+q). Op het tabblad population zie je hoeveel huizen je hebt en hoeveel mensen er in wonen.

Royal taxes ontwijken zou ik niet al te veel moeite instoppen. In het begin is het wel nuttig om meerdere kleine dorpjes te hebben maar al gauw heb je dergelijke grote aantallen aan artisans/engineers dat je niet aan de belasting kan ontsnappen. Dan kun je beter één groot eiland met hoge inwonersaantallen hebben zodat de belasting aan de max raakt (40% na 5000 inwoners per groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wel interessant, met DX11 haal ik volgens de benchmark meer frames dan DX12 maar 11 loopt voor geen meter. schokjes enzo. Had dat met 12 verwacht. Draait perfect verder

En is het normaal dat er echt bizar veel te doen is? Ik heb 5 eilanden die nog aangepakt moeten worden en blijf bezig met van alles. Ben nu ook Lion aan het claimen dus nog meer 'werk'. Is dat normaal of doe ik iets fout? Echt ontzettend veel zaken moet nog aangepakt worden. En dan het huidige maintenance, dan is er te weinig bier of zijn de cloth bijna op :D

Leuk dit

[ Voor 52% gewijzigd door TweakerVincent op 31-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Emryte schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Even een update, offline geeft geen echte fps boost. Ik denk dat het echt aan de game ligt.
Klopt, niet echt een fps boost maar bij mij wel beduidend minder drops naar onder de 10.
TweakerVincent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:14:
Wel interessant, met DX11 haal ik volgens de benchmark meer frames dan DX12 maar 11 loopt voor geen meter. schokjes enzo. Had dat met 12 verwacht. Draait perfect verder
Ik heb maar een gtx 1060. Is dx12 beter kwa performance? Af kan je met deze beter op dx11 blijven? DX12 is wellicht te zwaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
Arvado schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Klopt, niet echt een fps boost maar bij mij wel beduidend minder drops naar onder de 10.

[...]

Ik heb maar een gtx 1060. Is dx12 beter kwa performance? Af kan je met deze beter op dx11 blijven? DX12 is wellicht te zwaar?
Hangt volledig van je setup af. Ik haal altijd >60 fps met alles max 4k en AA op 4 als enige. Maar ik heb ook wel prima spul, 5950x en 3090 en erg snel geheugen (32gb).

Maar ik bedoelde meer dat dx11 volgens de benchmark de beste optie zou moeten zijn maar als ik 11 kies loopt het niet soepel. (ja haal mss nog wat meer frames) maar heb stutters om de zoveel sec. bij dx12 nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
TweakerVincent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Hangt volledig van je setup af. Ik haal altijd >60 fps met alles max 4k en AA op 4 als enige. Maar ik heb ook wel prima spul, 5950x en 3090 en erg snel geheugen (32gb).

Maar ik bedoelde meer dat dx11 volgens de benchmark de beste optie zou moeten zijn maar als ik 11 kies loopt het niet soepel. (ja haal mss nog wat meer frames) maar heb stutters om de zoveel sec. bij dx12 nergens last van.
Ah oke, ik zal ook eens op dx12 testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Is het verstandig om snel veel regions te ontdekken en dan eea te claimen en pas veel later beginnen of gewoon rustig aan? Ik heb nu in the new world 1e approach gedaan maar weet niet of dat verstandig is. In old world ook nog een eiland die ik in het begin geclaimed heb maar nog niks mee gedaan heb. Was bang dat iemand anders hem claimde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
Persoonlijk vond ik het fijner om rustig aan te doen met het ontdekken. Eerst de laatste region uitbouwen tot die aardig zelf reddend is, zodat je compleet kunt focussen op de nieuwe regio.
Je moet wat verdediging hebben bij je eilanden voor het geval je in een oorlog verzeild raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
TweakerVincent schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:56:
Is het verstandig om snel veel regions te ontdekken en dan eea te claimen en pas veel later beginnen of gewoon rustig aan? Ik heb nu in the new world 1e approach gedaan maar weet niet of dat verstandig is. In old world ook nog een eiland die ik in het begin geclaimed heb maar nog niks mee gedaan heb. Was bang dat iemand anders hem claimde?
hangt af van met welke AI je speelt. ik speel meestal met Mercier + Bente en Qing, en daar is het vrij makkelijk om eens een sector ontdekt, snel zoveel mogelijk eilanden te claimen (met uitzondering van Enbessa, want daar heb je ander soort bouwmateriaal nodig). Dan moet je er inderdaad later niet voor vechten/overkopen

De AI gaat ook niet naar andere sectoren voor jij er naartoe gaat. Hogere AI doen dat wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Nah, de game heeft gewoon de "Ubisoft" optimalisatie gekregen. Van wat ik namelijk had begrepen, laat Ubisoft heel veel van hun games afronden door een aparte studio. Het is alleen elke keer weer drama met Ubisoft en daadwerkelijk fatsoenlijk draaien. Ook games waar je wel hogere framerates wil hebben, draaien vaak slecht.

ANNO 1800 heeft net zoals zoveel Ubisoft titels een matige tot slechte CPU utilisatie. Op zich spreekt de game alle zestien threads van mijn 3700X aan, maar alsnog lijkt het verre van geoptimaliseerd of efficiënt te zijn. Een quad core lijkt me niet leuk met deze game als je stad eenmaal gaat groeien. Heel veel Ubisoft titels hebben ook een duidelijke voorkeur voor Nvidia of AMD i.p.v. fatsoenlijk te werken op beiden. ANNO is redelijk neutraal, maar iets meer Nvidia. Daarnaast gaat de game met nieuwe patches ruim over de 16GB aan RAM als dit beschikbaar is met een kleine prestatiesprong. Met 16GB probeert de game rond de 14 a 15GB te blijven hangen, maar dat is niet optimaal. Ik kreeg op een gegeven moment ook crashes en na een tijdje besloot de game mij eens te vertellen dat de crash kwam omdat de game door de RAM heen was. Ben toen naar 32GB gegaan en merkte meteen dat het iets beter was. Niet veel, maar wel iets. :)
Vergelijkbare ervaringen hier. Ik co-op met een vriend en we maxen allebei onze 16GB ram. 1x per uur een crash doordat er toch te veel ram gevraagd wordt door het spel. Ook tijdens drukke momenten, zoals oorlog verklaren en we liggen al met schepen in een haven. Dan kunnen we ook donder op zeggen dat het spel crashed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tomino schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Vergelijkbare ervaringen hier. Ik co-op met een vriend en we maxen allebei onze 16GB ram. 1x per uur een crash doordat er toch te veel ram gevraagd wordt door het spel. Ook tijdens drukke momenten, zoals oorlog verklaren en we liggen al met schepen in een haven. Dan kunnen we ook donder op zeggen dat het spel crashed.
Waarom ram niet gewoon uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Haha, dat is een oplossing die ik ook kan aanraden. Ik heb 16GB er bijgezet en zit nu op 32GB en Anno speelt als een tierelier nu. Sessies switchen is een fade-out en -in en niet meer wachten op een ratelende harde schijf. Alles blijft gewoon doorlopen zonder enige vertraging. Anno is echt een schrokop voor geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Die RAM vind ik wel een bijzondere want ik speel met maar 8GB. En echte crashes heb ik niet. Ubisoft beveelt ook niet meer aan dan 8GB, tuurlijk hoger altijd beter, maar bij de aanbevolen specs geven ze ook maar 8 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Als ik kijk naar hoeveel er gebruikt wordt tijdens het spelen dan is het makkelijk 20GB in mijn meest uitgebreide potjes. Ik heb Anno geïnstalleerd op een harde schijf en dan merk je goed hoeveel het nog van de schijf haalt aan het geluid dat wordt geproduceerd. De page file staat wel op een SSD maar ook die was voor mijn uitbreiding hard aan het werk volgens taakbeheer.

Ach, om Anno goed te kunnen spelen heb ik wel wat centjes over. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ja dat geloof ik wel ja. Maar hoe meer RAM je hebt hoe meer hij in gebruik gaat nemen. Dat doet elke software. Als je er 64GB in stop pakt hij misschien 40GB. Puur omdat hij dan alles vast houd.

Update: Gister DX12 geprobeerd, nou dat was een ramp! |:( |:(

Nu heb ik even op o.a. Reddit zitten zoeken en het schijnt dat shadows killing zijn. Vanaaf nog maar eens proberen met shadows uit of op low. Ook viewing distance kan grote impact hebben. Hier maar eens mee stoeien. Ik zal weer even updaten als ik meer weet.

[ Voor 46% gewijzigd door Arvado op 02-02-2021 12:03 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 60 Laatste