Mijn vrije dagen zijn begonnen dus gisteren heerlijke 8+ uur zitten gamen.
Flink in de Nieuwe Wereld begonnen, eiland in gebruik genomen waarop ik onder andere flink rum ga fabriceren.
In de Oude Wereld mijn hoofdeiland naar de 10x10 grid omgewerkt (wel ff wennen, die grid wórd heel mooi maar je moet opeens over alles opnieuw nadenken en de huizen zijn in eerste instantie minder mooi aaneengesloten dan in een 9x9 grid) en de eerste Engineers zijn aangekomen.
Helaas kwam ik er té laat achter dat een kopersmelterij vervuilend is, dus die moet ik alsnog verplaatsen en dát betekend dat ik effectief 2 commuter piers moet gaan bouwen en flink wat transport om moet gooien omdat ik dat eiland echt zo goed mogelijk pollution vrij wil hebben. (Helemaal gaat niet lukken, ik wil uiteindelijk investors op dat eiland en dan moet er electricity komen, dus helaas powerplants en die zijn vervuilend.)
Plan voor de komende 3 dagen is (naast lekker in de tuin werken en wat kleine klusjes in huis), 2 commuter piers, waarvan 1 op een eiland waar al staalindustrie zit. Vervolgens alle vervuilende industrie proberen op dat eiland te concentreren.
Ik twijfel wel of ik niet alsnog dingen als brillenfabricage en eigenlijk alles waar je engineers voor nodig hebt op mijn hoofdeiland zet, of juist op dat werkeiland en alleen de eindproducten verplaats. Dat werkeiland kan ik dan voorzien van veel opslag, alle raw goods daarheen, workforce delen met mijn hoofdeiland, mogelijk nog een 3e commuter pier bouwen op een extra wooneiland en gaan.
Misschien dat ik daar dan ook mijn steam shipyard bouw. Dat kan prima als de workforce verdeeld is en dat eiland ligt dicht genoeg bij de rand om niet bij ieder nieuw schip meteen minuten kwijt te zijn met varen naar de plek waar ik mijn schepen in de regel verzamel. (Ik heb wat schepen in de baai van mijn hoofdeiland liggen die ik niet permanent in zet, maar puur voor expeditions en om ad-hoc zaken bij de traders weg te halen of bijvoorbeeld staal van mijn werkeiland naar mijn hoofdeiland zodat ik daar wat kan bouwen dat staal nodig heeft.)
Ook probeer ik de nieuwe wereld verder te ontwikkelen. Koffie verbouw ik d'r al. Dat willen ze nu zelf en ik probeer nu een flinke productie op te zetten zodat ik straks klaar ben voor de engineers die op een bepaald moment ook koffie willen.
In de Oude Wereld wil ik juist verder mijn bierproductie uitbreiden, zodat ik een line op kan zetten naar de Nieuwe Wereld want ook daar gaat er een moment komen dat ze bier willen.
De Nieuwe Wereld gaat nu echt in ontwikkeling komen. Én worden daar de eisen hoger, maar heb ik ook steeds meer goederen nodig voor de Oude Wereld.
Straks maar eens een lijstje maken van wat ik in welke volgorde wil gaan doen. Het gaat niet heel lang meer duren of ik heb electricity nodig. Dat word nog spannend. Het word ook het moment dat ik misschien wat Schooners moet gaan vervangen door grotere schepen die én meer én diversere spullen mee nemen, plus heen- en terugtransport doen.
Geld is even een uitdaging. Door mijn reorganisatie komt er maar 5K per maand binnen en niet ieder eiland maakt netto winst. Ook dát moet op het lijstje. Ik wil dat ieder eiland sowieso zelfvoorzienend is qua inkomsten, dus een + per eiland financieel.
Word een lang lijstje.
Gelukkig heb ik tot en met maandag vrij en zijn de klussen in huis alles bij elkaar niet meer dan een uur of 8 werk. (Waarvan de tuin de grootste klus is.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.