D3 Profile (retired): D3 Armory
PoE Shop:Shop Twitch Stream:https://www.twitch.tv/marc_streaming
Eerst nog even wat grappigs van weken terug. Feestje terwijl je huis achter je in de fik staat.

Ik heb uren gespendeerd aan productielijnen redelijk laten lopen en aanvoerlijnen fixen. Het is in principe bijna allemaal klaar, maar ik ben er zelf eigenlijk helemaal klaar mee. Ik heb meer dan 40.000 inwoners in deze hele wereld en er staan altijd wel problemen te wachten. Als het ongeveer goed is dan ben ik al blij.
Maar de world fair is eindelijk voltooid. Die functioneert als een alternatief voor expedities, maar verder niks mee gedaan.

Veel productie heb ik ook verplaatst naar een apart eiland. Ik heb acht vrachtschepen die constant goederen verplaatsen en beide kanten afgeladen gaan. Die dumpen ook regelmatig maar goederen. De routes zijn helaas minder efficiënt dan gehoopt en eigenlijk is de hele verplaatsing een beetje een mislukking. Ik heb in principe alle arbeiders en ambachtslieden productie verplaats naar dit eiland, maar veel grondstoffen komen via het hoofdeiland van andere eilanden. Dat zorgt helaas voor veel bottlenecks. Eigenlijk zou het beter zijn als de grondstoffen direct naar het productie-eiland zouden gaan en vanaf daar naar het hoofdeiland. Dat ben ik ook van plan voor een nieuwe game.
Maar het levert wel een spectaculaire haven op. Helaas wel een haven waar de schepen elkaar constant blokkeren...

Het productie-eiland rond een energiecentrale met eigen olieproductie zodat dit een zorg minder is.

Dan nog even mijn wederom herontwikkelde staalindustrie, nu met extra veel productie van explosieven. Zorg voor genoeg bandweer.

Dan het eiland waar ik met gemak het meest tevreden over ben. Ik verbouw hier hop en graan, nog wat varkens en wat jachthutten voor huiden. Gewoon een zeer doeltreffend eiland wat eigenlijk nooit problemen heeft gegeven. Dit is denk ik ook meer de stijl die ik zal blijven aanhouden. Gewoon flink wat boeren, pieren aanleggen als je bij ingenieurs bent en dan is het waarschijnlijk het beste om de bakkers en brouwerijen ook hier te plaatsen. Dat heb ik dus niet gedaan, maar is waarschijnlijk veel beter.

Dan de nieuwe wereld. Tja, bouwgrond is echt extreem problematisch. Dit was het beste eiland, maar het was eigenlijk nog steeds te klein en te nauw opgezet. Hier komt de meeste katoen en alle rum vandaan. Ik heb de leveringen naar de oude wereld nooit echt onder controle gekregen. Uiteindelijk heb ik rum maar ontzegt aan ambachtslieden en katoen met gigantische overproductie is net gelukt.

Dat brengt me ook bij mijn laatste punt. Ik zie werkelijk het punt niet om een stad vol met ingenieurs, investeerders of zelfs ambachtslieden te bouwen. Zodra je bij ambachtslieden komt begint er gewoon de frustratie dat je nooit de katoen en rum kan aanvoeren omdat de schepen simpelweg te lang doen over de reis. Nee, ik denk dat het in de huidige staat van de game veel beter is om je hoofdeiland helemaal te vullen met arbeiders, productie-eilanden puur met boeren en velden, en het absoluut minimale aan ambachtslieden, ingenieurs en investeerders aan te houden. Investeerders zijn nog niet eens het probleem omdat die ook geen katoen of rum nodig hebben en de importen van koffie, chocolade, tabak, rubber en goud beter te overzien zijn. Ingenieurs daarentegen zijn extreem irritant omdat ze nog wel rum en katoen nodig hebben en dan ook nog eens koffie, rubber en goud.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
't Is maar wat voor goal je jezelf stelt natuurlijk.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:41:
Dat brengt me ook bij mijn laatste punt. Ik zie werkelijk het punt niet om een stad vol met ingenieurs, investeerders of zelfs ambachtslieden te bouwen. Zodra je bij ambachtslieden komt begint er gewoon de frustratie dat je nooit de katoen en rum kan aanvoeren omdat de schepen simpelweg te lang doen over de reis. Nee, ik denk dat het in de huidige staat van de game veel beter is om je hoofdeiland helemaal te vullen met arbeiders, productie-eilanden puur met boeren en velden, en het absoluut minimale aan ambachtslieden, ingenieurs en investeerders aan te houden. Investeerders zijn nog niet eens het probleem omdat die ook geen katoen of rum nodig hebben en de importen van koffie, chocolade, tabak, rubber en goud beter te overzien zijn. Ingenieurs daarentegen zijn extreem irritant omdat ze nog wel rum en katoen nodig hebben en dan ook nog eens koffie, rubber en goud.
Ik zou wel graag alle museum sets compleet krijgen in mijn capital.
Dat kost een shitload influence en dat krijg je door zo veel mogelijk investors te huisvesten.
Die hebben we vanalles nodig wat ingenieurs moeten maken, etc etc.
Ultieme doel zou een complete zoo en museum zijn voor mij. Maar dat bewaar ik denk voor wanneer de co-op mode uitkomt.
Ik zou ook wel een grote dierentuin en museum willen hebben, maar als je halverwege de ondersteuningsketen tegen een limiet aanloopt, dan houd het ook wel op. Je moet onderhand twee of drie keer zoveel produceren als je echt nodig hebt, puur omdat de schepen zo belachelijk lang doen over de reis.Marcvz schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:15:
[...]
't Is maar wat voor goal je jezelf stelt natuurlijk.
Ik zou wel graag alle museum sets compleet krijgen in mijn capital.
Dat kost een shitload influence en dat krijg je door zo veel mogelijk investors te huisvesten.
Die hebben we vanalles nodig wat ingenieurs moeten maken, etc etc.
Ultieme doel zou een complete zoo en museum zijn voor mij. Maar dat bewaar ik denk voor wanneer de co-op mode uitkomt.
In de ideale situatie zou je vanaf meerdere eilanden een flinke voorraad opbouwen en die met meerdere aparte routes verschepen. Wat je eigenlijk zou willen bereiken is dat alle schepen vrijwel afgeladen varen. Dat betekent alleen dat je meerdere eilanden nodig hebt en dat kost ook al snel heel veel influence punten. Daarnaast kosten de schepen ook weer influence punten. Als die schepen vervolgens ergens blijven hangen, dan worden de problemen alleen maar erger. Ik heb die ervaring nu gezien omdat ik een gigantische hoeveelheid ambachtslieden heb gehad. Uiteindelijk heb ik er duizenden gedowngrade naar arbeiders en toen kon ik in combinatie met extreme overproductie voor katoen, eindelijk doorpakken naar ingenieurs en investeerders.
Dit is naar mijn mening ook met gemak het zwakste stuk van deze anders behoorlijk goede game. Ik speel Anno games puur ter ontspanning met elke potentieel frustrerende optie uit. Als je dan toch de frustratie dat je een of twee goederen hebt die je maar niet in getallen naar je stad krijgt, daar heb ik gewoon geen zin in.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Influence van eilanden krijg je wel weer terug door er populatie op te gooien..DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:50:
[...]
Dit is naar mijn mening ook met gemak het zwakste stuk van deze anders behoorlijk goede game. Ik speel Anno games puur ter ontspanning met elke potentieel frustrerende optie uit. Als je dan toch de frustratie dat je een of twee goederen hebt die je maar niet in getallen naar je stad krijgt, daar heb ik gewoon geen zin in.
En de extra productie die je er door kan draaien geeft je investors en die geven ook weer influence.
Katoen en koffie zijn ook grote problemen bij mij nu. En goud begint ook een issue te worden.
Maar heb pas 3 eilanden in The New World. Dus er is nog ruimte genoeg om dat op te schroeven.
Wat ik doe, is dat mijn katoen en koffie boot als laatste langs de npc varen die deze dingen verkoopt om daar zoveel mogelijk af te toppen wat ze te kort komen. Dat geeft je wat ruimte. En coins zijn toch geen issue meer lategame.
Meteen paar expedities aan het doen, maar nu beter uitgerust dan op mijn 1e kaart.
Vooralsnog ziet het er goed uit, boel redelijk in balans, wat overproductie en groene cijfers. Haal nu ook wat meer goederen bij de traders zoals naaimachines. (Die produceer ik nog niet zelf.)
Focus me nu vooral op toerisme en ga een 2e eiland in de nieuwe wereld bewonen zodat ik daar wat landbouw kan bedrijven. (Koffie, rum, etc.) 1e eiland in de nieuwe wereld is goed, maar wat krap. Net niet helemaal gelukkig gekozen maar ach, het is ook prima zo, op deze manier kan ik zelf meteen wat goederen daar heen- en weer varen.
Probeer nu op ieder eiland echt tot en met workers helemaal self-sustained te laten zijn voor zover dat mogelijk is (1 eiland zonder aardappel fertility, dus tja, da's Schnapps daarheen transporteren) en op 1 eiland vooral te richten op artisans en straks engineers en investors.
Alle vulgarity daar zo veel mogelijk weg, geen pig farms enzo. Ik ga ook proberen vervuilende industrie daar volledig weg te houden. Staalfabrieken mooi ergens anders. Hooguit wat mijnen omdat d'r nu eenmaal grondstoffen op dat eiland zitten.
Game ziet er goed uit iig. Morgen of overmorgen verder.
EDIT:
Hmmm...
Zie nu deze 10x10 modular layout:
https://anno1800.fandom.c...ut_with_10x10_city_blocks
Met name voor de 4e en 5e tier is dat wél heel erg nuttig.
Toch maar even gebookmarked, misschien dat ik mijn stad wat om ga gooien tegen die tijd.
(Lang leve gratis verplaatsen van gebouwen met mijn huidige settings. Het is een klusje, maar het is wel goed te doen met even een uurtje stoeien.)
[ Voor 22% gewijzigd door unezra op 05-05-2019 20:25 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Interessante link, thanks! Ik vind vooral dit stuk interessant:unezra schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:33:
EDIT:
Hmmm...
Zie nu deze 10x10 modular layout:
https://anno1800.fandom.c...ut_with_10x10_city_blocks
Met name voor de 4e en 5e tier is dat wél heel erg nuttig.
"Changing house models
The style of Engineer and Investor houses is much more geared towards continuously connected residences, so you may want to move the residences around to create more continuous housing [...] There's more than a couple models that look good as pairs and as single units though (look for the models that have windows on all sides).
The default key assignment for changing a house's model is Shift+V."
Daar had ik geen idee van en daar ga ik dus maar eens mee experimenteren
[ Voor 11% gewijzigd door Tomcat84 op 05-05-2019 21:21 ]
Jup en die screenshots maken me wat watertanderig.Tomcat84 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:21:
[...]
Interessante link, thanks! Ik vind vooral dit stuk interessant:
"Changing house models
The style of Engineer and Investor houses is much more geared towards continuously connected residences, so you may want to move the residences around to create more continuous housing [...] There's more than a couple models that look good as pairs and as single units though (look for the models that have windows on all sides).
The default key assignment for changing a house's model is Shift+V."
Daar had ik geen idee van en daar ga ik dus maar eens mee experimenteren
Dus best kans dat ik mijn hoofdeiland een keer ga verbouwen naar die 10x10 grid.
JUIST omdat ik daar helemaal richting investors wil gaan, terwijl ik voorlopig op de andere eilanden aan artisans genoeg lijk te hebben. (Hoewel ik wel een eiland heb met zware industrie, maar dáár komen die commuter piers dan weer van pas. De eerste 2 kosten sowieso geen influence.)
Vind het een interessante grid. Nadeel is wel dat als je vervolgens je gebouwen niet op een standaard plek neer zet, het wat zoeken is als er brand of riots uitbreken. Maar goed, da's op te lossen door alsnog proberen de boel een standaard plek te geven.
Vind die 10x10 wel heel mooi, met al die parkjes en dingetjes er tussen.
En shift-v had ik wel gezien, maar ik begreep niet dat je die toe past op huizenblokken. Ben benieuwd of dat ook voor kerken en andere dingen werkt.
Op dit moment alleen nog een fregate, da's het meest geavanceerde oorlogsschip dat ik heb. Nadeel is wel dat je *erg* veel tussen rewards overboord moet gooien. Het is passen en meten en voor een expeditie zit 'ie vol. Dus volgens mij heb ik bijna alles overboord gegooid dat je tijdens een expeditie krijgt. Alleen de eindreward krijg je altijd. Toch wat zonde van het goud en andere spullen.migchiell schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:05:
Wat voor schip gebruiken jullie voor expedities?
Ik heb gister ein-de-lijk de campaign maar eens afgerond.
Heb intussen wel de meeste trade routes geoptimaliseerd door de meeste schooners te vervangen door clippers of stoom cargo ships. Ik heb in the old world echt te veel eilanden (6 of 7 ofzo) dus ik laat nu maar 2 cargo ships een rondje varen. Maar ik moet zeggen dat ik nu wel echt het overzicht begin kwijt te raken wat ik nou waar nodig heb. Een klein deel van de productie voor mijn engineers staat nog op mijn hoofdeiland namelijk. Ik heb nu een extra productielijn van naaimachines opgezet op mijn 2e eiland, maar de voorraad is nog steeds niet toereikend om de productie op het hoofdeiland stil te leggen.
Voor de brillen is dat trouwens wel gelukt, maar daar heb ik meer dan genoeg van :-)
Ik bedacht me nog dat het wellicht handiger is om trade routes per type product op te zetten i.p.v. per eiland/productie keten. Ik heb nu soms zoveel goederen op een route dat het niet eens in het overzicht past, en de naamgeving is soms ook heel misleidend haha.
Ik ben dan wel van plan om echt 1 route aan te leggen om bijv. ALLE schnapps rond te brengen op alle eilanden die dat niet zelf kunnen produceren. Onderweg stoppen bij 1 of 2 eilanden waar het geproduceerd wordt, en verder geleidelijk verdelen onder de eilandjes die de behoefte hebben.
Voordeel van 1 type goed per route is ook meteen dat je alle cargo sloten meteen ermee vol kan gooien. Nu heb ik vaak schepen die nog 1 slot vrij hebben...
Wat heeft bij jullie de voorkeur?
Dat stuk kon je ook niet bouwen, dus iets stukmaken zou het niet doen.firedancer-88 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:40:
Ik heb gister ein-de-lijk de campaign maar eens afgerond.
spoiler:Ik was een beetje teleurgesteld dat die court of justice zomaar ergens op mijn eiland gedumpt was zonder dat ik kon kiezen waar... daar stonden dus wel gewoon huizen! Het had niet veel gescheeld of mijn dierentuin was naar de knoppen...
Over twee weken heb ik een weekje vrij (plus hemelvaartsweekend de week daarna) dus hopelijk dan genoeg tijd om m'n huidige map verder te verkennen en een nieuwe te starten. Ik denk dat ik dan toch 1 1-ster AI erbij doe op de map, het is toch best saai met alleen de traders.
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Wat iemand eerder zei m.b.t. het verschepen vanuit de new world is wel herkenbaar. Het duurt vrij lang voor je boten heen en weer zijn. Voor rum en katoen alleen al heb ik 2 (zeil)schepen varen en dit lijkt niet toereikend.
Ik zou natuurlijk over kunnen stappen op stoomschepen, meer ruimte en een constante snelheid. Maar dat kost weer influence....
Eigenlijk vind ik alles tot en met Artisans prima te doen, maar daarna wordt het een beetje een nachtmerrie om alles in genoeg kwantiteit te verschepen. Overigens.... Kan me niet herinneren dat er in de geschiedenis boeken iets stond over een crisis i.v.m. een gebrek aan fietsen/brillen/naaimachines

(Kan iemand even een rekensommetje maken, hoeveel fietsen/brillen er bijv. in een ton passen? betwijfel dat je 200t fietsen/brillen nodig hebt over een populatie van nog geen 30k......

Hebben andere mensen trouwens ook last van het waarschuwings tab dat af en toe niet wil openen? Het sluit dan gelijk weer en laat even geen waarschuwingen zien. Heel irritant, vooral als de waarschuwing was dat een van de AI shares terug gekocht heeft...
Tevens vind ik het lastig om mijn olie voorraad op peil te houden om mijn engineers, investors en World Fair van stroom te voor zien. Vooral voor de World Fair is dit belangrijk voor de rewards die je krijgt (je moet tijdens een teller, de Fair voorzien van verschillende goederen en stroom). Iemand anders die die olie consumptie aan de hoge kant vind?
Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/
Of als je een schip vol goederen naar een eiland stuurt, hij besluit dat NIET te doen en ik dus moet zoeken naar waar dat schip zich bevindt.
Verder een geweldig spel en heb er ook al bijna 100 uur in zitten.
In de fase van engineers is het wel puzzelen. de stroom goederen is lastig op peil te houden wat extra management kunsten vereist.
Ik ga nu ook eens proberen om mijn eilanden zo te bouwen dat ik alleen een stad heb in de oude wereld en mijn productie en boerderijen op een ander eiland.
Nog vaker heb ik last van schepen die ik geplaatst heb om de piraten in het hoekje te houden....mike0001 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:46:
Puntje van frustratie blijft toch het domme gedrag van de schepen. Kom er keer op keer achter dat een schip dat op expeditie is besloten heeft om op de rand van de kaart maar te gaan stil staan...
Of als je een schip vol goederen naar een eiland stuurt, hij besluit dat NIET te doen en ik dus moet zoeken naar waar dat schip zich bevindt.
Stel ik heb 5 frigates liggen, dan gebeurt het regelmatig dat 1 frigate over gaat op de aanval omdat een piraat te dichtbij kwam. Vervolgens wordt die dus vernietigd omdat er verderop wel een 10tal piraten schepen ligt....
Zelfs als je ze op de meeste conservatieve setting zet, blijven die dingen maar uitvaren om gevechten aan te gaan

Wat ik trouwens nog mis in Anno 1800, de mogelijkheid om schepen in de haven voor anker te leggen en zo upkeep te verminderen....
Ah, ik kijk nu even terug op mijn screenshots, en zie inderdaad dat daar eerst stenen lagen... ik had het daar helemaal tot aan de rand toe volgebouwd, dus ik dacht even dat gewoon een deel van mijn wijk was opgeofferdReinder83 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:15:
[...]
Dat stuk kon je ook niet bouwen, dus iets stukmaken zou het niet doen.

@Itrme dat lijkt me een handige feature! Ook erg realistisch aangezien het laden en lossen ook tijd kost.
Overigens moet ik zeggen dat ik me totaal niet herken in de klachten over de schepen. Ben ze nooit kwijt en ze doen eigenlijk altijd netjes wat ik ze opdraag. Enkel dat ze wel eens afdwalen vanwege een gevecht, maar ik heb ze meestal ook gewoon in de default stance staan.
[ Voor 31% gewijzigd door firedancer-88 op 06-05-2019 09:15 ]
Mday in "[PC] Anno 1800"Itrme schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:18:
[...]
(Kan iemand even een rekensommetje maken, hoeveel fietsen/brillen er bijv. in een ton passen? betwijfel dat je 200t fietsen/brillen nodig hebt over een populatie van nog geen 30k......, naaimachines kan ik me dan weer wel voorstellen (die oude dingen waren loodzwaar) maar dan eerder een initiële supply.... )
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Heh, ja.Itrme schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:04:
[...]
Wat ik trouwens nog mis in Anno 1800, de mogelijkheid om schepen in de haven voor anker te leggen en zo upkeep te verminderen....Mogen dan ook penalties aan verbonden zijn, bijv 2 minuten om het schip weer in te zetten. Geen of nauwelijks verdedigingsmogelijkheden etc
Ik heb zelf ook een hele zooi kleine en grote schepen in een hoekje van de haven liggen puur om in te zetten op quests of om spullen bij de merchants vandaan te halen.
Daar pak ik wel vaak Schooners voor. Die zijn relatief goedkoop, kosten weinig influence, weinig upkeep en zijn prima voor een incidenteel vrachtje van het een of het ander of het opvissen van wat items. (Dieren, museumstukken, etc.)
Op dit moment gebruik ik ook Schooners vooral voor het eigen transport, houd het mooi overzichtelijk. 1 Schooner die max 2 goederen 1 kant op verplaatst. Terug is lastiger, of ik moet idd goederen gaan dumpen als ze niet gelost kunnen worden. (Nog niet gezien hoe ik dat moet doen, zou wel mooi zijn voor het terugtransport. Je hebt dan gegarandeerd lege ruimen.)
Je hebt de optie om cargo te discarden bij het uitladen (dan word het gewoon bij de haven in het water gedropped)unezra schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:31:
[...]
Heh, ja.
Ik heb zelf ook een hele zooi kleine en grote schepen in een hoekje van de haven liggen puur om in te zetten op quests of om spullen bij de merchants vandaan te halen.
Daar pak ik wel vaak Schooners voor. Die zijn relatief goedkoop, kosten weinig influence, weinig upkeep en zijn prima voor een incidenteel vrachtje van het een of het ander of het opvissen van wat items. (Dieren, museumstukken, etc.)
Op dit moment gebruik ik ook Schooners vooral voor het eigen transport, houd het mooi overzichtelijk. 1 Schooner die max 2 goederen 1 kant op verplaatst. Terug is lastiger, of ik moet idd goederen gaan dumpen als ze niet gelost kunnen worden. (Nog niet gezien hoe ik dat moet doen, zou wel mooi zijn voor het terugtransport. Je hebt dan gegarandeerd lege ruimen.)
Hmm.Puc van S. schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:40:
[...]
Je hebt de optie om cargo te discarden bij het uitladen (dan word het gewoon bij de haven in het water gedropped)
Dat kan best interessant zijn op routes waar je heen- en weer vaart met goederen.
Misschien weegt dat wel op tegen een extra schip en extra drukte in de haven (dus een kraan moeten bouwen).
Waar zit die optie? (Ik kan nu even niet checken want op kantoor.)
Ben me nu rustig aan het voorbereiden op een gevechtje met de piraten. Ik heb 3 battlecruisers gekocht, waarvan ik er een alvast heb uitgerust met 4 epic items (Speed, armor (Dus -speed eigenlijk
Ik kan natuurlijk mijn 10 ships of the line sturen, en mijn 10 frigates, maar ik vind zeegevechten altijd zo'n chaos, bovendien heeft zo'n piratenfort veel te veel vuurkracht imho (Om maar te zwijgen van het feit dat die kanonnen met gemak over bergen heen schieten

Optie onder de naam van de haven in de trade route. Dus je kan per stop aangeven of je dumpt of niet.unezra schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:31:
[...]
Ik gebruik zo weinig mogelijk schepen en benut zoveel mogelijk cargo holds... dus het is cruciaal voor mijn route dat hij leeg is, anders kan het schip een bepaald goed niet meenemen. Beetje krom natuurlijk, als je 1 ton hop over hebt, dat je de overige 49 ton niet kan gebruiken voor bijv. je schnaps.. ahh well :-)
Ik vind ze vooralsnog wel handig voor het overzicht.Itrme schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:46:
@unezra Ik negeer schooners eigenlijk altijd... Voor de eerste eilanden gebruik ik doorgaans de flagship, daarna gelijk over op clippers voor veilige routes en soms frigates als piraten echt vervelend zijn (En dat zijn ze, ze gaan echt uit hun weg om bij onbewaakte handelsschepen te komen...)
Netjes goederen van A naar B en straks van B naar A door te dumpen.
Kun je de gedumpte goederen eigenlijk nog opvissen? Of is het dumpen en klaar?
Weet niet of je al antwoord hebt gevonden op je vraag, maar AI speelt vals. Je kunt ze niet 'starven' van resources.YES schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:17:
Hmm, ik zit nu in een wat vreemde situatie. Ik heb de 2 sterren AI compleet weggevaagd, op haar hoofdeiland na, dat zeer goed beschermd is. Die laat ik al een tijd bewust met rust, waarbij ik wel de verschillende mogelijkheden om naar handelaren toe te varen blokkeer. Ook 1 van de andere 2 AI's is met haar in oorlog maar raakt het hoofd eiland niet aan.
Ik zou dus nu denken dat dit eiland vanzelf in verval moet raken omdat de bevolking niet meer voorzien wordt van de benodigde goederen. Maar dat gebeurd niet, het eiland staat praktisch vol met huizen, er wordt nauwelijks iets geproduceerd, en toch wonen er heel wat investors. Nou heb ik alle shares van dat eiland gekocht en verdien ik enorm veel geld aan haar investors (ik ben zelf nog niet bij die tier) maar ik snap het toch niet, dat eiland zou al lang kapot moeten gaan aan de rellen die normaal gesproken zouden moeten ontstaan.
Bovendien heb ik doordat ik al haar eilanden heb veroverd te weinig influence om een fatsoenlijke vloot te bouwen voor een allesvernietigende aanval op dat hoofdeiland.
Ik ga dan nu zelf maar verder doorbouwen op veroverde eilanden om zo op mijn eigen hoofdeiland investors te gaan krijgen. Vervolgens eilanden afstoten om een dikke vloot te bouwen en dan de genadeklap uitdelen. Maar er gaat wel serieus tijd in zitten zo zeg!
Leuke foto'sDaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:41:toon volledige bericht
Tijdje niet meer gespeeld, maar het weer eens opgepakt om mijn stad "te voltooien".![]()
Eerst nog even wat grappigs van weken terug. Feestje terwijl je huis achter je in de fik staat.![]()
[Afbeelding]
Ik heb uren gespendeerd aan productielijnen redelijk laten lopen en aanvoerlijnen fixen. Het is in principe bijna allemaal klaar, maar ik ben er zelf eigenlijk helemaal klaar mee. Ik heb meer dan 40.000 inwoners in deze hele wereld en er staan altijd wel problemen te wachten. Als het ongeveer goed is dan ben ik al blij.
Maar de world fair is eindelijk voltooid. Die functioneert als een alternatief voor expedities, maar verder niks mee gedaan.
[Afbeelding]
Veel productie heb ik ook verplaatst naar een apart eiland. Ik heb acht vrachtschepen die constant goederen verplaatsen en beide kanten afgeladen gaan. Die dumpen ook regelmatig maar goederen. De routes zijn helaas minder efficiënt dan gehoopt en eigenlijk is de hele verplaatsing een beetje een mislukking. Ik heb in principe alle arbeiders en ambachtslieden productie verplaats naar dit eiland, maar veel grondstoffen komen via het hoofdeiland van andere eilanden. Dat zorgt helaas voor veel bottlenecks. Eigenlijk zou het beter zijn als de grondstoffen direct naar het productie-eiland zouden gaan en vanaf daar naar het hoofdeiland. Dat ben ik ook van plan voor een nieuwe game.
Maar het levert wel een spectaculaire haven op. Helaas wel een haven waar de schepen elkaar constant blokkeren...
[Afbeelding]
Het productie-eiland rond een energiecentrale met eigen olieproductie zodat dit een zorg minder is.
[Afbeelding]
Dan nog even mijn wederom herontwikkelde staalindustrie, nu met extra veel productie van explosieven. Zorg voor genoeg bandweer.
[Afbeelding]
Dan het eiland waar ik met gemak het meest tevreden over ben. Ik verbouw hier hop en graan, nog wat varkens en wat jachthutten voor huiden. Gewoon een zeer doeltreffend eiland wat eigenlijk nooit problemen heeft gegeven. Dit is denk ik ook meer de stijl die ik zal blijven aanhouden. Gewoon flink wat boeren, pieren aanleggen als je bij ingenieurs bent en dan is het waarschijnlijk het beste om de bakkers en brouwerijen ook hier te plaatsen. Dat heb ik dus niet gedaan, maar is waarschijnlijk veel beter.
[Afbeelding]
Dan de nieuwe wereld. Tja, bouwgrond is echt extreem problematisch. Dit was het beste eiland, maar het was eigenlijk nog steeds te klein en te nauw opgezet. Hier komt de meeste katoen en alle rum vandaan. Ik heb de leveringen naar de oude wereld nooit echt onder controle gekregen. Uiteindelijk heb ik rum maar ontzegt aan ambachtslieden en katoen met gigantische overproductie is net gelukt.
[Afbeelding]
Ik ben nog niet voorbij Tier 3 citizens geraakt, maar vind het heel herkenbaar wat je zegt over productielijnen. Rum en katoen zijn lastig aan te slepen naar de Oude Wereld. Ik had hier eerst 1 Schooner opgezet, die werd vervolgens vernietigd door piraten.
Toen was mijn aandacht alweer gericht op iets anders, waardoor deze trade route tijdje stil kwam te liggen.
Wat volgens mij een handige tip is, is meerdere schepen assignen aan een traderoute. En Schooners zijn blijkbaar niet geschikt voor New World reizen, ivm gevaar van piraten.
Vernietig die piraten, keihard. Gewoon linieschepen bouwen en maak er een einde aan.awesem schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:51:
[...]
Leuke foto's![]()
Ik ben nog niet voorbij Tier 3 citizens geraakt, maar vind het heel herkenbaar wat je zegt over productielijnen. Rum en katoen zijn lastig aan te slepen naar de Oude Wereld. Ik had hier eerst 1 Schooner opgezet, die werd vervolgens vernietigd door piraten.
Toen was mijn aandacht alweer gericht op iets anders, waardoor deze trade route tijdje stil kwam te liggen.
Wat volgens mij een handige tip is, is meerdere schepen assignen aan een traderoute. En Schooners zijn blijkbaar niet geschikt voor New World reizen, ivm gevaar van piraten.
Verder is een schoener niet eens in de buurt. Nee, begin maar te denken in meerdere klippers helemaal afgeladen.
Ik houd mijn focus best lang op mijn Hoofdeiland. Die ik ook meteen vrij gestructureerd bouw. Ik houd bijvoorbeeld ruimte over voor gebouwen en ben al veel huizen in blueprint modus aan het bouwen voordat ik echt begin. Vervolgens stoom ik vrij snel door naar Artrisans en dan kan ik redelijk snel naar de nieuwe wereld. Zal eens timen hoe lang ik er over doe. Vervolgens breid ik dat uit en ga ik naar andere eilanden.
Mijn broertje bouwt meteen meerdere steden op meerdere eilanden verdient behoorlijk veel geld maar loopt achter in ontwikkeling. Ik ben bijvoorbeeld al clippers en ships of a line aan het bouwen om ervoor te zorgen dat ik zowel sterk ben op zee als dat ik goederen van de nieuwe wereld over kan varen. Hij is net in de nieuwe wereld terwijl ik daar al volop bezig ben met rum en kartoen.
Hij heeft een ander eiland als hoofdeiland in de planning staan goed je moet het wel zien te regelen en mijn ervaring is dat overzicht de sleutel is tot het bereiken van de hoogste rangen. Want als je dat kwijt bent kost het lang om het weer terug te vinden. Daarom vind ik de nieuwe wereld ook leuk het dwingt je ervoor te zorgen dat je zaken op orde hebt
Nickname KasPlantje.
Dat kon ook bijna niet anders, als je die bouwwerken van ze ziet af en toe, kan je je al niet voorstellen dat ze de boel bevoorraad kunnen houden....awesem schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:33:
[...]
Weet niet of je al antwoord hebt gevonden op je vraag, maar AI speelt vals. Je kunt ze niet 'starven' van resources.
Om nog maar te zwijgen van die vloot aan schepen die ze er dan op uit sturen. Als ik op die manier zou bouwen en zoveel schepen zou willen sturen, zou ik al heel snel negatief uitkomen
Had leuk geweest als ze wel gevoelig waren voor handelsblokkades etc... Ik heb bijv in de new world alle eilanden met suikerriet in handen.....
Je kunt ook de productie snelheid van je fabrieken/bakkerijen e.d. aanpassen. (Dit doe je door in het midden boven aan op de betreffende bevolkslaag te klikken)
Hierdoor hoef je de producten die je over hebt niet te dumpen in je haven maar krijg je er enorm veel "happiness" voor terug. Altijd weer goed voor de festiviteiten in de stad!
Ik had een alliance met npc blauw, en was neutral met npc geel. Ik heb op een gegeven moment toch een bootje gemold of een quest gedeclined waar ik op dat moment geen zin in had, en zo ging per ongeluk de neutral npc ineens naar at war toe, afijn, dat kon ik hebben.. Dacht ik.
Echt nog geen 2 seconden erna, omdat npc blauw en geel hele dikke maatjes zijn, wilde npc blauw ook ineens oorlog voeren, ho, maar, wacht!
Binnen nog geen 5 minuten met praktisch geen defense alle 2 mijn eilanden in de new world stuk, en bijna Bright sands terug overgenomen... 120 uur playtime (hoi
Ik een iets oudere save geladen en ineens alles in favor van npc geel gedaan zodat ik iig niet at war ging. It's all good now..
Zit inmiddels aan 6k investors, met de bak influence die ik daarvan heb gekregen ga ik schepen bouwen en eerst npc geel wegvegen..

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character
Ik merk vaak dat ik bijvoorbeeld hout en bier over houd enz.
Doen jullie dan de productie lijnen verminderen of gewoon tijdelijk stoppen? (geen idee of dit stoppen dan ook maintenance cost stopt)
Ben wel benieuwd naar de verschillende meningen.
De maintenance kosten stel je in kan uitstaan kan aanstaan.appelmoes18 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:13:
Wat doen jullie bij overschot van goederen?
Doen jullie dan de productie lijnen verminderen of gewoon tijdelijk stoppen? (geen idee of dit stoppen dan ook maintenance cost stopt)
Je kunt ook gewoon huisjes bijbouwen dan heb je weer mensen die geld betalen.
Ik bouw in het begin veel hout en dan haal ik de zagerij weg voor boomstammen voor mijn naaimachines en ramen
Nickname KasPlantje.
Depends, ik kwam laatst net wat ponchos tekort voor mijn inwoners in the new world. Omdat dat eiland best wel nokkie vol zit, en ik bovendien geen extra inwoners erbij wil i.v.m. extra consumptie van andere goederen, heb ik de productie daarvan gewoon op +10% gezet.appelmoes18 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:13:
Wat doen jullie bij overschot van goederen?
Verder gebruik ik het vooral om de productie van tussenproducten zoals meel te controleren. Zeker als je zeg 8 bakkers op je eiland hebt, en je hebt ook nog eens een paar in de influence area van je trade union staan, dan wordt het helemaal puzzelen (als je het nauwkeurig uit wilt rekenen). Daar begin ik niet aan :-)
Echter vergeet ik dan vaak weer wat ik heb ingesteld, dus dan loopt het een tijd later weer scheef... dus dan pas ik het weer aan :-) Maar dat vind ik juist wel leuk, het is een enorm gedetailleerde economie en je hebt zoveel middelen om die economie te sturen dat je constant bezig blijft en het eigenlijk niet verveeld. Je moet steeds wat anders verzinnen of doen om je economie in die sweet spot te houden, terwijl je ondertussen verder groeit of bijv. oorlog aan het voeren bent.
Ik zet gebouwen eigenlijk nooit op pauze. Ten eerste omdat het met mijn huidige settings dan alsnog 50% upkeep kost en ten tweede, als ik hem op pauze zet, heb ik het schijnbaar niet nodig... dus dan sloop ik hem meestal.
Ik gebruik het pauzeren eigenlijk enkel om een tijdelijke dip van werknemers op te vangen. Dan bouw ik wat bij, en dan zodra er genoeg is kan die fabriek weer op volle toeren draaien, dit om te voorkomen dat andere productieketens de klappen krijgen en de economie meer schade oploopt.
Aah oke, dan kan ik denk ik net zo goed heel wat mensen bij gaan bouwen, heb van bier echt 400+ in m'n voorraad zitten.. Levert uiteindelijk weer meer geld op natuurlijk.GerGio schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:24:
[...]
De maintenance kosten stel je in kan uitstaan kan aanstaan.
Je kunt ook gewoon huisjes bijbouwen dan heb je weer mensen die geld betalen.
Ik bouw in het begin veel hout en dan haal ik de zagerij weg voor boomstammen voor mijn naaimachines en ramen
Ohja! Dat kan ook nog idd dingen op -x% zetten of +x% Daar zal ik eens mee gaan stoeien, ik heb nu eigenlijk alles standaard staan.firedancer-88 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:38:toon volledige bericht
[...]
Depends, ik kwam laatst net wat ponchos tekort voor mijn inwoners in the new world. Omdat dat eiland best wel nokkie vol zit, en ik bovendien geen extra inwoners erbij wil i.v.m. extra consumptie van andere goederen, heb ik de productie daarvan gewoon op +10% gezet.
Verder gebruik ik het vooral om de productie van tussenproducten zoals meel te controleren. Zeker als je zeg 8 bakkers op je eiland hebt, en je hebt ook nog eens een paar in de influence area van je trade union staan, dan wordt het helemaal puzzelen (als je het nauwkeurig uit wilt rekenen). Daar begin ik niet aan :-)
Echter vergeet ik dan vaak weer wat ik heb ingesteld, dus dan loopt het een tijd later weer scheef... dus dan pas ik het weer aan :-) Maar dat vind ik juist wel leuk, het is een enorm gedetailleerde economie en je hebt zoveel middelen om die economie te sturen dat je constant bezig blijft en het eigenlijk niet verveeld. Je moet steeds wat anders verzinnen of doen om je economie in die sweet spot te houden, terwijl je ondertussen verder groeit of bijv. oorlog aan het voeren bent.
Ik zet gebouwen eigenlijk nooit op pauze. Ten eerste omdat het met mijn huidige settings dan alsnog 50% upkeep kost en ten tweede, als ik hem op pauze zet, heb ik het schijnbaar niet nodig... dus dan sloop ik hem meestal.
Ik gebruik het pauzeren eigenlijk enkel om een tijdelijke dip van werknemers op te vangen. Dan bouw ik wat bij, en dan zodra er genoeg is kan die fabriek weer op volle toeren draaien, dit om te voorkomen dat andere productieketens de klappen krijgen en de economie meer schade oploopt.
In elk geval het gewoon verkopen aan traders die langs komen varen. Want de hogere classes hebben het niet meer nodig. Als je echt teveel hebt kijken of je het niet af kan breken scheelt weer een beetje rust in productie.appelmoes18 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:23:
[...]
Aah oke, dan kan ik denk ik net zo goed heel wat mensen bij gaan bouwen, heb van bier echt 400+ in m'n voorraad zitten.. Levert uiteindelijk weer meer geld op natuurlijk.
Daarnaast kun je het niet mee terug nemen naar de New World want die gasten willen op den duur ook bier.
Nickname KasPlantje.
Aahh, ik denk dat ik dan een sell ga zetten op 200 ofzo, zo houd ik nog een geruime voorraad als ik ga uitbreiden en toch nog zo wat centjes verdien. Of wat je zegt inderdaad mijn productielijn verminderen.GerGio schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:39:
[...]
In elk geval het gewoon verkopen aan traders die langs komen varen. Want de hogere classes hebben het niet meer nodig. Als je echt teveel hebt kijken of je het niet af kan breken scheelt weer een beetje rust in productie.
Daarnaast kun je het niet mee terug nemen naar de New World want die gasten willen op den duur ook bier.
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Zolang ik in de nieuwe wereld ben, ben ik in oorlog met de piraat. Maar dat maakt niks uit want ik sluit een non-aggression pact met hem die ik ieder uur braaf hernieuw. In het begin is dit wat prijzig maar langzaam gaat het aantal diplomatie punten omhoog en het bedrag wat je moet betalen omlaag. Tot hij zelfs gratis het non-aggression pact met je afsluit. Vrede sluiten met hem heeft voor mij geen zin. Eens in de zoveel tijd raakt een van mijn allies in oorlog met hem en trekt mij mee waardoor ik alle opgebouwde diplomatie punten meteen verlies. Laat mij maar in oorlog met hem zijn zonder dat we op elkaar schieten...(tot ik hem echt beu ben)
De piraat in de oude wereld is geen probleem meer nadat ik de route heb gevonden die ze altijd gebruikt. Tussen twee van mijn eilanden ligt een kleine vloot (1 ship of the line en 2 fregatten) en die zorgen ervoor dat ze mijn transport schepen niet bereikt. Omvaren doet ze niet om een of andere reden...
Nog een tip: ik heb de niet essentiële productie (kanonnen, zeilen etc.) altijd op -50% draaien voor een leuke happiness boost. Dit, in samenwerking met het altijd goed nieuws krantje wat om de zoveel tijd wordt uitgegeven, leidt tot het ene festival na het andere... Sterker nog, ik heb in mijn 50+ uur nog geen enkele riot meegemaakt. Dankzij jullie screen shots weet ik dat het toch in het spel zit
Wacht maar totdat je een eiland met boeren hebt en vergeet de vishaven aan te sluiten en ook nog geen kleding hebt. Dan rellen ze de hele boel platBaronVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:07:toon volledige bericht
Een tip voor degene die niet graag oorlog voeren (zoals ik): leve het non-aggression pact
Zolang ik in de nieuwe wereld ben, ben ik in oorlog met de piraat. Maar dat maakt niks uit want ik sluit een non-aggression pact met hem die ik ieder uur braaf hernieuw. In het begin is dit wat prijzig maar langzaam gaat het aantal diplomatie punten omhoog en het bedrag wat je moet betalen omlaag. Tot hij zelfs gratis het non-aggression pact met je afsluit. Vrede sluiten met hem heeft voor mij geen zin. Eens in de zoveel tijd raakt een van mijn allies in oorlog met hem en trekt mij mee waardoor ik alle opgebouwde diplomatie punten meteen verlies. Laat mij maar in oorlog met hem zijn zonder dat we op elkaar schieten...(tot ik hem echt beu ben)
De piraat in de oude wereld is geen probleem meer nadat ik de route heb gevonden die ze altijd gebruikt. Tussen twee van mijn eilanden ligt een kleine vloot (1 ship of the line en 2 fregatten) en die zorgen ervoor dat ze mijn transport schepen niet bereikt. Omvaren doet ze niet om een of andere reden...
Nog een tip: ik heb de niet essentiële productie (kanonnen, zeilen etc.) altijd op -50% draaien voor een leuke happiness boost. Dit, in samenwerking met het altijd goed nieuws krantje wat om de zoveel tijd wordt uitgegeven, leidt tot het ene festival na het andere... Sterker nog, ik heb in mijn 50+ uur nog geen enkele riot meegemaakt. Dankzij jullie screen shots weet ik dat het toch in het spel zit

Nickname KasPlantje.
Zoek meer real life experience, de minimum systeemeisen ken ik
Heb thuis een laptop liggen met een GTX1050, zal het vanavond eens voor je uitproberen. Is misschien niet vergelijkbaar met een MX150, maar heb je in ieder geval een indicatie.Chrosser schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:01:
Iemand hier die ANNO op een laptop speelt? En wat zijn de ervaringen? Is het met een recente laptop een beetje te spelen op een MX150 of moet je echt minimaal een GTX1050 ofzoiets hebben?
Ik had staal op 150% draaien, met 4 fabrieken had dat best wel impact, dus maar weer terug gezet.BaronVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:07:
Zou heel fijn zijn! thnx alvast!Leviathius schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:15:
[...]
Heb thuis een laptop liggen met een GTX1050, zal het vanavond eens voor je uitproberen. Is misschien niet vergelijkbaar met een MX150, maar heb je in ieder geval een indicatie.
Ik heb het 5 minuten geprobeerd op mijn laptop met MX130.Chrosser schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:01:
Iemand hier die ANNO op een laptop speelt? En wat zijn de ervaringen? Is het met een recente laptop een beetje te spelen op een MX150 of moet je echt minimaal een GTX1050 ofzoiets hebben?
Het gaat, full HD, maar verder wel *alles* op low en ik heb nog niet gekeken of het nog te doen is bij een beetje bevolking.
Op mijn PC met GTX1080 gaat het (uiteraard) wel vrij vlotjes.
Ik ken iemand die speelt het op een laptop met een Nvidia gtx 560m 3gb... daarnaast ook een desktop met gtx 1050, die doet het uiteraard wel beter.Chrosser schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:01:
Op de laptop staan de settings zelfs nog aan de hoge kant, wel ten kostte van de FPS...
Als ik zo naar de specs van de MX150 kijk, zou dat (wel op low) enigsinds soepel moeten kunnen lopen lijkt me.
Persoonlijk game ik op een desktop met een RTX 2070, en ik begin nu wel te merken dat hij hapert en nauwelijks sneller is als ik de speedboost in het spel aanzet (vooral tussen x2 en x3 is het merkbaar). Ik zie echter geen drops in FPS, dus ik vermoed dat mijn CPU de bottleneck is in deze :-D
Ik draai het prima op een hoge resolutie@high op een MacBook Pro met een AMD Radeon Pro 460 (4GB GDDR5)Chrosser schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:01:
FPS rond de 30, vind ik prima.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Vrede met de piraten levert wel leuke nieuwe items op (bijvoorbeeld snellere schepen!)BaronVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:07:
Een tip voor degene die niet graag oorlog voeren (zoals ik): leve het non-aggression pact
Zolang ik in de nieuwe wereld ben, ben ik in oorlog met de piraat. Maar dat maakt niks uit want ik sluit een non-aggression pact met hem die ik ieder uur braaf hernieuw. In het begin is dit wat prijzig maar langzaam gaat het aantal diplomatie punten omhoog en het bedrag wat je moet betalen omlaag. Tot hij zelfs gratis het non-aggression pact met je afsluit. Vrede sluiten met hem heeft voor mij geen zin.
De wat kleinere eilanden haal ik zo'n 50 fps in dorpskern, buiten het dorpskern 70 fps.
Mijn hoofdstad haalt niet hoger dan 30fps. Maar je kunt natuurlijk altijd wat instellingen naar beneden bijstellen, bv feedback quality heeft enorme impact op je performance, zo ook AA uit zetten is een optie.
Over het algemeen vind ik het best vloeiend spelen, het is tenslotte geen shooter.
Schepen of ook items?Baelrog schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:21:
[...]
Vrede met de piraten levert wel leuke nieuwe items op (bijvoorbeeld snellere schepen!)
Verwijderd

Voorheen bij een oudere Anno kon je soms aan seeds komen die dan een fertiliteit op je eiland bracht die er voorheen niet was.. Betekend dit dat er:
1. Sugarcane wordt verzorgd en je het zelf niet meer hoeft te verbouwen?
2. Er fertiliteit voor sugarcane ontstaat?
3. Je ook af en toe wat sugarcane krijgt?
Item kan je equipen in de trade union, en binnen die straal kan je dan sugarcane kweken op een eiland (in de new world) dat eigenlijk geen sugarcane fertility had.Darker schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:41:
Weet iemand wat er exact bedoelt wordt met 'provided' zoals hieronder aangegeven?:
[Afbeelding]
Voorheen bij een oudere Anno kon je soms aan seeds komen die dan een fertiliteit op je eiland bracht die er voorheen niet was.. Betekend dit dat er:
1. Sugarcane wordt verzorgd en je het zelf niet meer hoeft te verbouwen?
2. Er fertiliteit voor sugarcane ontstaat?
3. Je ook af en toe wat sugarcane krijgt?
Die "provided" betekent niets meer, dan dat je binnen die straal dus sugarcane kan kweken
[ Voor 5% gewijzigd door Itrme op 06-05-2019 18:04 ]
En is het dan zo dat het hoofdgebouw van de sugarcane “boerderij” binnen de straal moet staan en de velden er buiten mogen liggen, of moet het gehele gebeuren binnen de straal vallen?Itrme schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:02:
[...]
Die "provided" betekent niets meer, dan dat je binnen die straal dus sugarcane kan kweken
scharters zijn schepen die je inhuurt. deze kunnen voor zo ver ik weet maar 1 iten een kant op brengen. het voordeel is dat als ze kapot zijn ze gratis worden vervangen. voor een echte trade route zal je daarom zelf schepen moeten maken deze heben veel meer optiesBeavbusi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:11:
Ik snap dus nog steeds niks van die trade routes. Heb nu twee eilanden in de old world. Een met bier en een met schnaps. Dit moet dus overgestoken worden. Nu heb ik twee keer zo'n charter met hetzelfde bootje gedaan. Met bier heen en schnaps terug zeg maar. Werkt dat?
Het nadeel van charters is dat ze relatief veel influence kosten. Later in het spel wil je dit waarschijnlijk liever aan andere zaken besteden zoals musea, dierentuinen en trade unions.Somath schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:25:
[...]
scharters zijn schepen die je inhuurt. deze kunnen voor zo ver ik weet maar 1 iten een kant op brengen. het voordeel is dat als ze kapot zijn ze gratis worden vervangen. voor een echte trade route zal je daarom zelf schepen moeten maken deze heben veel meer opties
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik heb eens island arc geprobeerd en dat is eigenlijk best fijn. De eilanden liggen nu een stuk dichter bij elkaar. Verder heb ik een fijn starteiland gevonden met alles wat je nodig hebt om naar ambachtslieden te komen. De nieuwe wereld is ook beter dan mijn oude safe. Het resultaat is dat ik in enkele uren al bij de ingenieurs ben, niet in de min sta en alles perfect onder controle heb waardoor mijn inkomsten ook niet meer fluctueren.
Ik heb dus nu een goede stad in aanbouw, een grote haven en zelfs de rum is geen probleem. Er is ook een groot gebied rond oliebronnen op dit eiland vrijgehouden waardoor ik daar industrie kan clusteren. Alternatief is de andere kant van het eiland waar de staalindustrie zit.

Heb je toevallig ook het seednr voor deze wereld?
Ziet er goed uit. Ik merk wel dat een hoop in deze game draait om plannen. Ik ben bij mijn tweede game bijna weer bij engineers dus ik ben benieuwt of het dit keer beter gaatDaniëlWW2 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:40:
Ik ben ook maar eens opnieuw begonnen. Nou het gaat nu een stuk beter nu ik de game beter begrijp en beter kan plannen.
Ik heb eens island arc geprobeerd en dat is eigenlijk best fijn. De eilanden liggen nu een stuk dichter bij elkaar. Verder heb ik een fijn starteiland gevonden met alles wat je nodig hebt om naar ambachtslieden te komen. De nieuwe wereld is ook beter dan mijn oude safe. Het resultaat is dat ik in enkele uren al bij de ingenieurs ben, niet in de min sta en alles perfect onder controle heb waardoor mijn inkomsten ook niet meer fluctueren.![]()
Ik heb dus nu een goede stad in aanbouw, een grote haven en zelfs de rum is geen probleem. Er is ook een groot gebied rond oliebronnen op dit eiland vrijgehouden waardoor ik daar industrie kan clusteren. Alternatief is de andere kant van het eiland waar de staalindustrie zit.
[Afbeelding]
Nickname KasPlantje.
Volgens mij alleen het hoofdgebouw, maar pin me er niet op vast. Op die manier kan je er dus redelijk wat productie uit krijgen. Het enige nadeel is dat een bebouwbare locatie in de new world meestal niet heel groot isTomcat84 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:32:
[...]
En is het dan zo dat het hoofdgebouw van de sugarcane “boerderij” binnen de straal moet staan en de velden er buiten mogen liggen, of moet het gehele gebeuren binnen de straal vallen?
De eerste paar charters waren toch gratis qua influence?g0tanks schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:31:
[...]
Het nadeel van charters is dat ze relatief veel influence kosten. Later in het spel wil je dit waarschijnlijk liever aan andere zaken besteden zoals musea, dierentuinen en trade unions.
Daar zit ik op te azen. Kan ik ze tóch inzetten zonder dat het meteen influence kost.
(Zo wil ik dat ook met de rest van mijn schepen doen maar het is een van de redenen dat ik nu nog veel met Schooners vaar, die kosten maar 1 influence per stuk en het zijn handige kleine bootjes. Al hoop ik wel vanavond of morgen stoom te hebben en dan denk ik dat ik heel rap alles op stoom ga zetten.)
ik bouw meestal in het begin twee schooners maar dan schakel ik al vrij snel over naar Clippers een stuk sneller en kunnen veel meer cargo meenemen waardoor ik in het begin makkelijker trade routes kan maken en ik heb ze op den duur nodig voor mijn New World trade routeunezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 06:39:
[...]
De eerste paar charters waren toch gratis qua influence?
Daar zit ik op te azen. Kan ik ze tóch inzetten zonder dat het meteen influence kost.
(Zo wil ik dat ook met de rest van mijn schepen doen maar het is een van de redenen dat ik nu nog veel met Schooners vaar, die kosten maar 1 influence per stuk en het zijn handige kleine bootjes. Al hoop ik wel vanavond of morgen stoom te hebben en dan denk ik dat ik heel rap alles op stoom ga zetten.)
Nickname KasPlantje.
Hmmm.GerGio schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:10:
[...]
ik bouw meestal in het begin twee schooners maar dan schakel ik al vrij snel over naar Clippers een stuk sneller en kunnen veel meer cargo meenemen waardoor ik in het begin makkelijker trade routes kan maken en ik heb ze op den duur nodig voor mijn New World trade route
Dat is een van de dingen die ik écht nog niet heb kunnen vinden, de snelheid van de diverse schepen.
Is daar ergens een mooi overzichtje van?
Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat stoomschepen altijd sneller zijn én geen last hebben van wind. (Logisch.)
Tot nu toe heb ik geen behoefte gehad aan meer dan 2 loading bays per route, maar mijn routes zijn op dit moment ook érg eenvoudig. Ik heb één route met 3 legs, de rest is allemaal doodeenvoudig van A naar B en niets mee terug. (Al ga ik dat laatste wel aanpassen. Ik wil de vracht dumpen én iets minder produceren om de happyness omhoog te krijgen.)
Wel zet ik op iedere route altijd 2 schepen in, zodat de aanvoer wat regelmatiger is. (Maar het zijn dan soms wel telkens kleine beetjes, ik doe geen full load. Ik pik op wat er op te pikken valt en vaar dan weg.)
Misschien heeft dat toch nog wat tuning nodig.
Gisterenavond even niet gespeeld, doodmoe, 8 uur mijn nest in. Vanavond zeker wel weer. Vriendin van mijn vrouw over de vloer dus prima excuus vroeg naar boven te gaan en lekker de avond te gamen. Morgen nog één afspraak in de ochtend (waar ik wel een beetje fit voor wil zijn) en dan ruim 4 dagen weekend.

@Baelrog hoe krijg je die items van de piraten als je vrede hebt met ze?
Ah. Juist.Itrme schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:18:
@unezra de snelheid van schepen staat volgens mij in het bouwoverzicht in de shipyard, en alleen daar.....Had liever gehad dat ik het per schip op zou kunnen vragen, met evt. items erbij gerekend etc.
Ook ergens een website waar het staat? Zowel voor stoom als voor zeil?
(Daar heb ik wel op gezocht maar kon het niet vinden. Kan ik er weer een bij mijn bookmarks toevoegen.)
In het bouwoverzicht is het me nog niet opgevallen. Vanavond ook eens goed naar kijken.
Ook eens mijn haven(s) mooi uitbouwen zoals @DaniëlWW2 dat heeft gedaan. Was helemaal vergeten dat je met piers en andere zaken je haven mooi de zee in kunt bouwen. Ziet er toch wat fraaier uit dan iets dat enkel de kustlijn volgt. Piers kosten toch alleen maar geld en daar begin ik wat ruimer in te zitten. (Geloof $600.000 of $800.000 en dan moet het grote verdienen nog beginnen. Lang leve toerisme. Dat levert NU al iets van $2500 op dacht ik. Heb ik alleen nog maar een dierentuin.)
Hier heb je een heel mooi overzicht van allee wat je wilt wetenunezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:22:
[...]
Ah. Juist.
Ook ergens een website waar het staat? Zowel voor stoom als voor zeil?
(Daar heb ik wel op gezocht maar kon het niet vinden. Kan ik er weer een bij mijn bookmarks toevoegen.)
In het bouwoverzicht is het me nog niet opgevallen. Vanavond ook eens goed naar kijken.
Ook eens mijn haven(s) mooi uitbouwen zoals @DaniëlWW2 dat heeft gedaan. Was helemaal vergeten dat je met piers en andere zaken je haven mooi de zee in kunt bouwen. Ziet er toch wat fraaier uit dan iets dat enkel de kustlijn volgt. Piers kosten toch alleen maar geld en daar begin ik wat ruimer in te zitten. (Geloof $600.000 of $800.000 en dan moet het grote verdienen nog beginnen. Lang leve toerisme. Dat levert NU al iets van $2500 op dacht ik. Heb ik alleen nog maar een dierentuin.)
https://anno1800.fandom.com/wiki/Ships
Nickname KasPlantje.
Verdomd...GerGio schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:23:
[...]
Hier heb je een heel mooi overzicht van allee wat je wilt weten
https://anno1800.fandom.com/wiki/Ships
Dat is echt de main site waar ik de meeste info vandaan haal en dit heb ik niet gezien.
Verrassend is dus dat een Schooner met wind mee, sneller is dan álle reguliere stoomschepen. Alleen zijn die constant en hebben ze geen last van tegenwind.
Wel fijn overzicht, meteen gebookmarked.
Misschien dat het dan toch een combinatie tussen stoom en zeil blijft, de kosten van die stoomschepen per maand is best fors en als het toch om relatief kleine vrachten op relatief korte afstand gaat (50t), maakt het ook niet zo veel uit dat ze met een kleine, goedkope Schooner worden overgevaren.
Leuk om daar over na te denken de komende tijd!
Al moet ik zeggen, op dit moment boeien de kosten van een stoomschip mij ook niet echt... Heb ook 3 Battlecruisers rondvaren, die zijn ook 1k upkeep per stuk
Ik heb met 4 Clippers ook een best constante stroom aan goederen wel heel veel opslag op beide eilandenItrme schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:39:
@unezra nee het zal inderdaad een kosten afweging zijn, maar voor een reisje new world - old world is een constante snelheid wel fijn, kan je er tenminste van op aan dat ze gewoon op tijd aankomen....
Al moet ik zeggen, op dit moment boeien de kosten van een stoomschip mij ook niet echt... Heb ook 3 Battlecruisers rondvaren, die zijn ook 1k upkeep per stukSpeel wel een beetje op easy mode (all AI 1 ster) maar met al die shares die ik van hun hoofdeilanden heb, heb ik genoeg geld voor upkeep tot nu toe
Nickname KasPlantje.

De tallow maar op 0 gezet en alles in de verkoop dus alles wat hij nu genereert wordt weer opgekocht door de AI schepen
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Je kan dat epic item ook naar je andere eiland verkassen ;-)SMD007 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:23:
Ik werd gisteren echt even gek. Ik had de complete varkens/zeep/worst gebeuren van mijn hoofd eiland gehaald en vervoerde alleen de eindproducten weer naar mijn hoofdeiland. Toch bleef ik constant dat vóór product van zeep krijgen (Tallow). Heel mijn eiland nagelopen en echt nergens iets van varkens of zeep productie staan. Alle trade union gebouwen nagelopen ook niets... had ik ergens in de harbour union gebouw een legendary zitten die om de zoveel tijd tallow geeft.Was echt dik 10 min aan het zoeken.
De tallow maar op 0 gezet en alles in de verkoop dus alles wat hij nu genereert wordt weer opgekocht door de AI schepen
Hij geeft ook andere bonussen die ik liever momenteel nog op mijn hoofd eiland hebfiredancer-88 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:25:
[...]
Je kan dat epic item ook naar je andere eiland verkassen ;-)
Aha, ja dan zou ik ook hetzelfde doenSMD007 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:26:
[...]
Hij geeft ook andere bonussen die ik liever momenteel nog op mijn hoofd eiland heb
Ik heb geen idee waar ik dat moet vinden.Tomcat84 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 00:42:
Lekker haventje!
Heb je toevallig ook het seednr voor deze wereld?
Ah, ik vermoede al dat de klipper het snelste schip was in een lege conditie en dat stoomschepen veel sneller zijn in afgeladen conditie.Itrme schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:18:
@unezra de snelheid van schepen staat volgens mij in het bouwoverzicht in de shipyard, en alleen daar.....Had liever gehad dat ik het per schip op zou kunnen vragen, met evt. items erbij gerekend etc.
Gelukt, althans.. Deels..enira schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:51:
Gisteren een groot WTF moment..
..
Zit inmiddels aan 6k investors, met de bak influence die ik daarvan heb gekregen ga ik schepen bouwen en eerst npc geel wegvegen..
Voor: https://i.imgur.com/pJ2rUyK.jpg
Na: https://i.imgur.com/rBmgVZy.jpg
De kleine 3 eilanden kreeg ik makkelijk plat met 20 boten, dat was opzich geen probleem. Maar op de 2 grotere eilanden stonden big betty's welke toch wel rake klappen uitdelen. Toen waren mijn boten inmiddels stuk. Afijn, 7 battlecruisers en 10 ship of the lines opnieuw gebouwd en poging 2 ingegaan. 1 eiland hiermee kunnen kapen en daarnaast weer al mijn boten verloren aan die big betty's. Dan maar overkopen met shares..
Nu zijn natuurlijk al zijn schepen naar de new world gegaan, volgende stap wordt om hem compleet uit te roeien van de eilanden die hij daar heeft. al zijn de materials wel aardig op nu. Omdat ik bewust at war was zijn natuurlijk veel trade routes kapot gegaan. Tussendoor wel het één en ander kunnen fixen, maar boten gingen te snel stuk zonder goede patrol routes.
To-do lijstje voor morgenavond komende week, op volgorde van prioriteit:
- Nogmaals 15 schepen bouwen om npc volledig weg te vegen van new world
- Trade routes herstellen wat betreft missende cargo schepen
- Koffie toevoer fixen, dat was het enige wat de investors echt tekort kwamen (toevoer was gewoon te weinig)
- Eiland op old world opbouwen waar 5+ olievlekken liggen, zodat olie van old world voor old world wordt gebruikt, en olie uit new world voor eilanden in the new world
- New world eiland inrichten met pearls, aangezien ik nu ook nog geen jewelry toevoer heb.
- Productiechain voor automobiles opzetten, deze had ik ooit 900 geloot bij het overnemen van een eiland, maar zijn inmiddels op
- Stad uitbreiden naar 10k investors, hierbij productie uitbreiden (zag dat ik met 6k al teruglopend aantal fietsen had)
- Trade unions fixen met buffs voor industries, hierbij 1 of max 2 specifieke industries per eiland hebben.
Heb nog een kleine 68 miljoen op voorraad, moet ik aardig wat mee kunnen fixen denk ik.
Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character
Als het goed is veranderd het seed nummer niet als je alles gelijk laat staan met betreft settings als je kiest bij nieuw game. Daar zou je dus de seed moeten kunnen uitlezen.
Mijn ervaring is echter dat het niet 100% zo is.
Koop items dat je schepen meer range hebben en dan kan je de big betty's uitschakelen terwijl die jou niet kan beschieten.enira schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:05:toon volledige bericht
[...]
Gelukt, althans.. Deels..
De kleine 3 eilanden kreeg ik makkelijk plat met 20 boten, dat was opzich geen probleem. Maar op de 2 grotere eilanden stonden big betty's welke toch wel rake klappen uitdelen. Toen waren mijn boten inmiddels stuk. Afijn, 7 battlecruisers en 10 ship of the lines opnieuw gebouwd en poging 2 ingegaan. 1 eiland hiermee kunnen kapen en daarnaast weer al mijn boten verloren aan die big betty's. Dan maar overkopen met shares..
Nu zijn natuurlijk al zijn schepen naar de new world gegaan, volgende stap wordt om hem compleet uit te roeien van de eilanden die hij daar heeft. al zijn de materials wel aardig op nu. Omdat ik bewust at war was zijn natuurlijk veel trade routes kapot gegaan. Tussendoor wel het één en ander kunnen fixen, maar boten gingen te snel stuk zonder goede patrol routes.
To-do lijstje voor morgenavond komende week, op volgorde van prioriteit:
- Nogmaals 15 schepen bouwen om npc volledig weg te vegen van new world
- Trade routes herstellen wat betreft missende cargo schepen
- Koffie toevoer fixen, dat was het enige wat de investors echt tekort kwamen (toevoer was gewoon te weinig)
- Eiland op old world opbouwen waar 5+ olievlekken liggen, zodat olie van old world voor old world wordt gebruikt, en olie uit new world voor eilanden in the new world
- New world eiland inrichten met pearls, aangezien ik nu ook nog geen jewelry toevoer heb.
- Productiechain voor automobiles opzetten, deze had ik ooit 900 geloot bij het overnemen van een eiland, maar zijn inmiddels op
- Stad uitbreiden naar 10k investors, hierbij productie uitbreiden (zag dat ik met 6k al teruglopend aantal fietsen had)
- Trade unions fixen met buffs voor industries, hierbij 1 of max 2 specifieke industries per eiland hebben.
Heb nog een kleine 68 miljoen op voorraad, moet ik aardig wat mee kunnen fixen denk ik.
New game terwijl de huidige open staat, dan zou het seed nummer hetzelfde moeten zijn.SMD007 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:05:
[...]
Als het goed is veranderd het seed nummer niet als je alles gelijk laat staan met betreft settings als je kiest bij nieuw game. Daar zou je dus de seed moeten kunnen uitlezen.
Alleen zijn de resources afhankelijk van combinatie van de seed en AI spelers.
Zelf zie ik er nog heel erg tegen op, productieketens verplaatsen en verder gaan richting investors. Als je eenmaal alles op orde hebt zal het gerust meevallen. Maar voor die tijd.....
Volgens mij veranderd die altijd in Anno 1800. Ik herstart wel eens als ik meteen zie dat de map waardeloos is, en elke keer andere map zonder dat ik de seed verander.SMD007 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:05:
[...]
In Anno ben ik heel lief voor alle werkende mensen. Productie omhoog schroeven heb ik nog niet geprobeerd want ik wil dat ze allemaal gelukkig zijn...Loev schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:16:
[...]
Ik had staal op 150% draaien, met 4 fabrieken had dat best wel impact, dus maar weer terug gezet.
Laat mijn team op mijn werk bovenstaande maar niet lezen.. Dan heb ik een riot in mijn kantoor...
Je huidige game moet openstaan, anders verandert de seed inderdaadDaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:41:
[...]
Volgens mij veranderd die altijd in Anno 1800. Ik herstart wel eens als ik meteen zie dat de map waardeloos is, en elke keer andere map zonder dat ik de seed verander.
Reinder83 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:30:
[...]
New game terwijl de huidige open staat, dan zou het seed nummer hetzelfde moeten zijn.
Alleen zijn de resources afhankelijk van combinatie van de seed en AI spelers.
Ik heb een Old World eiland met 5 oliebronnen, dat is net te weinig om een elektriciteitscentrale op te laten draaien. De centrale heeft regelmatig geen olie meer en staat dan dus stil, waardoor ook enkele fabrieken stilstaan (en enkele andere fabrieken op halve kracht draaien).enira schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:05:
Ik moet dus wel olie uit de New World halen (heb in de Old World nog wel wat olie op mijn hoofdeiland, maar daar wil ik liever geen raffinaderij neerzetten ivm vervuiling). De volgende stap die ik moet zetten is namelijk elektriciteit regelen voor mn Engineers. Maar dan moet ik dus eerst nog stoommachines regelen, anders kan ik de olie niet vervoeren.
Verbruikt een elektriciteitscentrale altijd evenveel olie, of hangt dat af van de hoeveelheid fabrieken/inwoners die stroom afnemen?
Ik ontdekte gisteren trouwens dat je expedities ook handmatig kunt opstarten... ik dacht al, ik krijg nooit meer een berichtje dat er een expeditie is, had dat een paar keer weggeklikt omdat ik dan net lekker aan het bouwen was. Maar via de World Map kun je ze gewoon los aanklikken

[ Voor 3% gewijzigd door migchiell op 07-05-2019 13:05 ]
Altijd evenveelmigchiell schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:03:
[...]
Verbruikt een elektriciteitscentrale altijd evenveel olie, of hangt dat af van de hoeveelheid fabrieken/inwoners die stroom afnemen?
Is 5 echt niet genoeg? Ik heb aan 3 bronnen per elektriciteitscentrale volgens mij al genoeg. Controleer wel dat je spoor niet te veel gedeeld en/of bezet raakt; alle treinen gaan voor zover ik heb ontdekt altijd op en neer via de haven.migchiell schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:03:
Ik heb een Old World eiland met 5 oliebronnen, dat is net te weinig om een elektriciteitscentrale op te laten draaien. De centrale heeft regelmatig geen olie meer en staat dan dus stil, waardoor ook enkele fabrieken stilstaan (en enkele andere fabrieken op halve kracht draaien).
Er is ook een expeditie-menu aan de linkerkant (onder de quests) waar je als het goed is hetzelfde lijstje expedities hebt staan.Ik ontdekte gisteren trouwens dat je expedities ook handmatig kunt opstarten... ik dacht al, ik krijg nooit meer een berichtje dat er een expeditie is, had dat een paar keer weggeklikt omdat ik dan net lekker aan het bouwen was. Maar via de World Map kun je ze gewoon los aanklikken
@migchiell linksboven in het scherm, waar je warnings en notification staan, staat ook een tabje voor expedities. (icoontje met een roer), vanuit daar kan je ze ook starten :-)
Ik gebruik de world map eigenlijk helemaal nooit... Als is het alleen al omdat het trager is met de animaties tussen het heen en weer schakelen.
[ Voor 7% gewijzigd door firedancer-88 op 07-05-2019 13:25 ]
Overproduceren en minder verschepen.ScreamGT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:39:
Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn eilanden elkaars voorraad niet leegtrekken? Ik heb op een eiland worsten nodig en die worden geproduceerd op een ander eilanddus ik wil een deel behouden bij een eiland, en overstock mag wel verruild worden.
(Dus 25t laden ipv 50t bijvoorbeeld.)
Ik doe soms gewoon een skooner die het weer terug vaart met een ton of 10 / 15unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:41:
[...]
Overproduceren en minder verschepen.
(Dus 25t laden ipv 50t bijvoorbeeld.)
Nickname KasPlantje.
Wat ik heb gedaan om mijn sterkste rivaal haar main island, voorzien van een big betty, te vernietigen, is eerst een cease fire te fixen, dan haar hele haven vol plempen met een stuk of 20 boten (ship-of-the-line) en wachten tot de cease fire verliep. Scheelt veel tijd tov wanneer je eerst naar die haven toe moet varen en de big betty en andere kanonnen al meerdere schoten hebben kunnen lossen voor jij daar aan toe bent.enira schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:05:
[...]
Gelukt, althans.. Deels..
Je kan ook een tweede stop toevoegen aan je route in dezelfde haven en dan 10/15 ton weer droppen.GerGio schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Ik doe soms gewoon een skooner die het weer terug vaart met een ton of 10 / 15
Nadeel is wel dat hij na de eerste stop, nadat je bijv. 50t geladen hebt, hij weer achteraan de queue aansluit als er meerdere schepen wachten. (bijv. als je eiland maar 1 dock heeft en er ook nog NPC's willen handelen)
Door de vele schepen kom ik er soms veel te laat achter dat schip A die grondstof x y en z mee moet nemen, y en z niet meer pakken omdat het schip vol zit met grondstof x (omdat het warehouse vol is met grondstof x)
Ik krijg het niet gevonden of dat wel mogelijk is.
Dit is waarschijnlijk eerder het gevolg van een ander/eerder probleem. Schepen zouden namelijk nooit meer dan de in de route aangegeven hoeveelheid moeten laden en dit alleen in de slots die daarvoor aangewezen zijn.mike0001 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:15:
Is zit een beetje te zoeken naar een optie om schepen niet meer automatisch grondstoffen mee te laten nemen als het af te leveren warehouse vol is. Kan dat?
Door de vele schepen kom ik er soms veel te laat achter dat schip A die grondstof x y en z mee moet nemen, y en z niet meer pakken omdat het schip vol zit met grondstof x (omdat het warehouse vol is met grondstof x)
Ik krijg het niet gevonden of dat wel mogelijk is.
Dus bijv. grondstof x in slot 1, en grondstof y in slot 2. Als slot 1 vol zit, zou hij normaliter nooit slot 2 moeten gaan vullen...
Hier ben ik zelf ook wel eens tegenaan gelopen. Alle cargo slots leegmaken (dumpen of ergens anders lossen) zou het moeten fixen. Voor zover ik weet is er alleen de optie dump cargo als je het niet kunt lossen.
Er is nog een nadeel waar ik tegen aanliep. Ik heb nu twee eilanden. Eentje met Artisans, andere gaat maar tot workers en heeft de vervuilende industrie. Dat industrie eiland produceert dingen als brood en worsten en dat wordt dan verscheept naar het Artisan eiland.firedancer-88 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:06:
[...]
Je kan ook een tweede stop toevoegen aan je route in dezelfde haven en dan 10/15 ton weer droppen.
Nadeel is wel dat hij na de eerste stop, nadat je bijv. 50t geladen hebt, hij weer achteraan de queue aansluit als er meerdere schepen wachten. (bijv. als je eiland maar 1 dock heeft en er ook nog NPC's willen handelen)
Er is voldoende overproductie om beide eilanden aan te kunnen maar het is niet zo dat er heel veel op voorraad was. Ik had dus bovenstaande methode gebruikt en dat werkte wel, alleen af en toe ging het dan mis tussen het moment dat er eerst veel geladen werd (en het eiland dus even naar 0 ging van die resource) en dat er weer een minimum aantal teruggestort werd en als het dan net even te lang duurde dan liep de supply weg bij de workers waardoor hun aantal even tijdelijk dipte.
Vervolgens kwam er weer wat uit de productieketen of terug vanuit het schip en dan was het weer goed maar dat is niet ideaal.
Hoop echt dat er binnenkort met patch een mogelijkheid komt om te zeggen "laadt aantal X indien mogelijk maar zorg dat minimaal aantal Y achterblijft"...
-----
Heb ook nog steeds de wens om te kunnen blijven bouwen (desnoods in blueprint mode) terwijl het spel op pauze stond. Heb twee dagen geleden nog een half uur+ verspild.
Heb 1 AI tegenstander van 1 ster. Ik speel met revealed map dus hield haar steeds in de gaten. Ik startte mijn expeditie naar de New World, zij zat nog op Workers. Ik vind de New world, zie gelijk twee mooie eilanden die ik wil hebben. Settle op de eerste en ga even wat anders doen voor ik de tweede ga pakken.
Heb een soort boulevard in de Old World dus ik was even aan het spelen met parkjes en dingetjes om het mooi te maken. Kijk ik even later weer in de New World, heeft zij dat eiland gelijk al gesettled

en in de Old World heeft ze inderdaad ineens al Artisans en allerlei schepen rondvaren.
Kreeg dus het idee dat zodra ik de New World vind het gelijk vrij is voor de AI en zij niet zelf nog een expeditie hoeven te doen? Dus toen toch een oude savegame geladen want ik moest en zou dat tweede eiland hebben
Zoals al aangehaald zou dat dus moeten zijn op het moment dat je het spel aan het creeren bent. Als je het dus toen niet opgeschreven hebt dan weet ik niet of de hier aangehaalde methodes kloppen om het later nog een keer terug te krijgen hahaDaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:26:
[...]
Ik heb geen idee waar ik dat moet vinden.
[...]