Mday schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:57:
Mh. Late game wordt het toch wel vervelend om al die ballen hoog te houden. Er is echt super veel meer aandachttrekkende zaken waar je je hoofd bij moet houden.
Ik heb het geld bloeden kunnen stoppen door fabrieken stil te zetten die geen nuttige productie draaien. Alleen, nu zit ik zo goed als vast doordat ik geen influence meer heb. Heel raar systeem. Waar het in Anno 1404 nog werkte door gewoon honor te spenderen, is er geen duidelijke manier om influence te krijgen zonder dat je investors op je eiland hebt. Beetje vaag.
Daarom ben ik begonnen met een flinke renovatie van mijn hoofdeiland. Ik ben bezig om alle productiefaciliteiten te verplaatsen op het eiland naar een zo klein mogelijk gebied en alles wat van het eiland afkan omdat het om boeren vraagt, ook eraf te schoppen. Ik ga alle boeren van het eiland schoppen en alleen verder met arbeiders, ambachtslieden, ingenieurs en later investeerders. Verder een aantal eilanden verbinden via de verbindingshavens zodat ze bevolking delen. Zo heb ik al een paar eilanden volgebouwd met alleen maar mijnen want ik heb op het moment echt een gigantische vraag naar grondstoffen.
Als dat proces voltooid is, dan ga ik verder met alle productielijnen balanceren zodat alles positief is. Dat is de truc in deze game, ervoor zorgen dat je nooit ook maar 1% tekort hebt aan iets want dan stort je inkomen meteen in. Ik heb net al een hele lange en pijnlijke opbouw uitgevoerd naar de eerste stoomschepen zodat de toevoer van rum eens sneller ging. Dat ging gewoon niet goed met klippers. Het lijkt er trouwens op dat de productiekaart die hier wel eens langs is gekomen niet accuraat is. Je moet elektriciteit hebben voor motorbouw, en dan betekent ook dat je fabriek op 200% draait. Je kan dus af met de helft wat weer iets van 4000 coins scheelt.
Nu was ik bezig met de laatste kleding, hout, vis en schnapps productie verplaatsen naar andere eilanden. Daarna volgen misschien nog wat andere dingen. Het is enorm goochelen en ik ga pas beginnen aan de laatste voorwaarden voor investeerders als ik eerst alles heb gestabiliseerd. Zit nu ook op bijna 500.000 met een ruim inkomen dus ik kan nu zaken aanpakken.
Een ander probleem is dat ingenieurs om elektriciteit vragen als voorwaarde om investeerders te worden. Dat is wel irritant omdat het bereik van energiecentrales veel te gering is en ze perse verbonden moeten worden per spoorlijn. Voor wijken die je naar investeerders wil krijgen, zal je dus enorm moeten verbouwen en spoorlijnen door anderen wijken moeten trekken. Dat is wel gewoon waardeloos. Helpt ook niet dat je eiland maar een oliehaven mag hebben.
edit: IK HEB HET GEHEIM ONTDEKT.
Dit cluster van gebouwen draait op een energiecentrale. Alle gebouwen hebben 200% productie en de warenhuizen gebruiken nu veel snellere vrachtwargens waardoor ze veel sneller ophalen en je minder warenhuizen nodig hebt. Voor elk productiegebouw dat je hier ziet, waren er ooit twee. Het scheelt makkelijk duizenden coins.
Het enige probleem is dat ik de bouw net iets meer naar links had moeten doen. Nu zit er een gat.
edit 2: Heb het maar opgeknapt. Nog steeds draait alles met een energiecentrale.
Dit is echt super krachtig. Met ingenieurs kan je de arbeidspoel van alle eilanden verbinden en je kan al je productie rond een energiecentrale centreren en dan heb je gigantisch veel ruimte en budget vrij voor andere dingen.
[
Voor 14% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 18-04-2019 20:18
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.