Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
zijn ook mensen die het spelen op een verouderde laptop? heb hier een oude laptop van 6 jaar oud. Maar misschien werkt het wel heb een nvidia gt 740m er in en een i7 met 8 gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-07 12:19
Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:00:
Is er iemand die de game heeft gekocht en er spijt van heeft?
Hier in ieder geval niet. Speelt weer heerlijk weg zoals Anno 1404. Voelt weer lekker vertrouwd aan.

Gisteren mijn eerste expeditie voltooid en de new world ontdekt. Werkt erg leuk en geeft meer dynamiek aan de game. Vanavond verder voor de 4de tier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 16:14
Niet echt. Merk wel dat het pittiger is dan Anno 1404. Vooral met de workforce is het net een tik minder leuk, omdat je moeilijker kan overproduceren (zoals ik altijd een bier eiland bouwde in 1404. Dat is nu pittiger met je hele stad die ervoor moet bouwen). Merk wel dat ik sandbox ben gestart met een kutmap... :z Ook erger ik me dood aan de slechte pathfinding van de boten, en traagheid too. De AI is wel wat uitdagender, zit pal naast onze piraat. ook niet handig.

Verder wel prima hoor, heerlijk relaxed.

[ Voor 29% gewijzigd door Mday op 17-04-2019 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patricks8
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-07 14:11
mark777 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:16:
zijn ook mensen die het spelen op een verouderde laptop? heb hier een oude laptop van 6 jaar oud. Maar misschien werkt het wel heb een nvidia gt 740m er in en een i7 met 8 gb ram
Ik speel zelf ook op een oudere laptop met 8gb ram en i7 en gt750m. Bij mij draait de game tot nog toe prima na 2 uur in sandbox bezig te zijn geweest. Wel alle settings op low.

PSN: Skippy0810 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
First engineers! Spannuund.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZVtDwGm/Anno-18002019-4-17-11-27-37.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Luukwa schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:09:
Ging heerlijk gisteren totdat mn game crashde.. was ik er helemaal klaar mee.
Overigens speelt 't wel heerlijk weg, jammer dat de performance een beetje aan de wensen over laat.
Ik ben best te spreken over de performance. Ik kan het makkelijk spelen op m’n 2-3 jaar oude MacBook Pro (i7, 16GB, Radeon Pro 460 4GB)
Hij draait ook een stuk beter dan de open beta, ook geen DirectX crashes meer.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2019 11:47 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 14:47
Ik zie al een grote fout die ik gemaakt heb, ik heb te veel productie gebouwen te dicht bij mijn stads kern staan waardoor ik nu al wat krapper zit met betrekking tot ruimte. en efficiëntie van public service gebouwen.

Houden jullie publieke voorzieningen gescheiden van al jullie productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-07 12:36

Luukwa

o/

fsfikke schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:46:
[...]

Ik ben best te spreken over de performance. Ik kan het makkelijk spelen op m’n 2-3 jaar oude MacBook Pro (i7, 16GB, Radeon Pro 460 4GB)
Hij draait ook een stuk beter dan de open beta, ook geen DirectX crashes meer.
Vreemd, heb meerdere instellingen al naar beneden geschroefd maar nog steeds niet geweldige FPS.
Ik run ook geen slechte setup oid, een 1070ti met 16gb ram en een i7 8700.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
ArgantosNL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:06:
[...]

Ik zie al een grote fout die ik gemaakt heb, ik heb te veel productie gebouwen te dicht bij mijn stads kern staan waardoor ik nu al wat krapper zit met betrekking tot ruimte. en efficiëntie van public service gebouwen.

Doorgaans wel, maar dat is een getraind overblijfsel van anno 1404. Ik plan altijd mijn productie op specifieke plekken, weg van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy8
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-07 15:42
Mday schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:25:
[...]

Niet echt. Merk wel dat het pittiger is dan Anno 1404. Vooral met de workforce is het net een tik minder leuk, omdat je moeilijker kan overproduceren (zoals ik altijd een bier eiland bouwde in 1404. Dat is nu pittiger met je hele stad die ervoor moet bouwen). Merk wel dat ik sandbox ben gestart met een kutmap... :z Ook erger ik me dood aan de slechte pathfinding van de boten, en traagheid too. De AI is wel wat uitdagender, zit pal naast onze piraat. ook niet handig.

Ik mis de productie eilanden ook wel een beetje. Heb een 2de eiland (want bier) en vind het nog wat lastig te balanceren qua kosten, benodigdheden voor het 2de eiland etc.

XBL: Plank268

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:30
[...]

Bedoel je met publieke voorzieningen dingen zoals kerk en pubs? Bij mij staat de stad altijd wat los van wat er op de rest van het eiland gebeurd, want het is mooier, en ondanks dat workforce van belang is, is er niet zoiets als pendeaars/forenzen. Enkel de afstand tot je warehouses telt voor snelle pickup.

Ik zit nu niet aan mijn pc, maar in vorige anno's maakte ik altijd een grid van 2 huizen breed, (want de markt is ook zo breed), en in het blok waar de markt zit zet ik de school en dergelijke. maar zit nog maar aan Tier 3, dus wie weet is dit helemaal fout

De anno wiki zal wel binnenkort vol staan met layouts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Wat ik merkte scheelde viewing distance heel veel van ultra high naar 1 setting lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto250b
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-07 08:11
ik had het idee dat de beta bij mij wat meer frames draaide dan de volledige game op 4k ultra in combinatie met een gtx2080. Zal wel weer wat beter worden na een update. heb verder nog niks getuned want het is nog wel speelbaar op gemiddeld een frame of 30 nog, dacht in de beta meestal 50 te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
AntiChrist7 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:27:
[...]

Bedoel je met publieke voorzieningen dingen zoals kerk en pubs? Bij mij staat de stad altijd wat los van wat er op de rest van het eiland gebeurd, want het is mooier, en ondanks dat workforce van belang is, is er niet zoiets als pendeaars/forenzen. Enkel de afstand tot je warehouses telt voor snelle pickup.

Ik zit nu niet aan mijn pc, maar in vorige anno's maakte ik altijd een grid van 2 huizen breed, (want de markt is ook zo breed), en in het blok waar de markt zit zet ik de school en dergelijke. maar zit nog maar aan Tier 3, dus wie weet is dit helemaal fout

De anno wiki zal wel binnenkort vol staan met layouts
Die voorzieningen soort voorzieningen bedoel ik inderdaad. Laatste spel dat op anno lijkt dat ik gespeeld heb is tropico hier zijn de plaatsing van huizen en werkvoorzieningen wel heer erg van belang. Heb je geen transport voorzieningen of huizen zetten ze zelf hutjes neer in de buurt van hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-07 13:00
roberto250b schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:35:
ik had het idee dat de beta bij mij wat meer frames draaide dan de volledige game op 4k ultra in combinatie met een gtx2080. Zal wel weer wat beter worden na een update. heb verder nog niks getuned want het is nog wel speelbaar op gemiddeld een frame of 30 nog, dacht in de beta meestal 50 te hebben.
Bij mij draait het spel ongeveer hetzelfde als met de Closed beta van een paar maanden geleden: zo tussen de 25 en 35 frames gemiddeld.

Speel met een 7700K met een GTX1080 op een WQHD (3440x1440) scherm op DirectX 12 alles maxed out

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TimNomivaas schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:32:
Wat ik merkte scheelde viewing distance heel veel van ultra high naar 1 setting lager
Hoe schaalt dit eigenlijk? Kan je dan gewoon verder uitzoomen of wat veranderd er met de viewing distance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb het niet getest, maar ik verwacht dat de "fog" dichterbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-07 13:18

GrimScythe

Game Addict

Ik kreeg zojuist deze screens door van een vriend, blijkbaar heeft hij een schaak speler die zich gedraagt als Geri van Pixar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DCwY7nTnbNT7tMvEhuYCa98F/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tYe0zhfc9r2OZdcgaQqtcAm5/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb ook interesse in Anno 1800 (was groot fan van 1404) en wil deze via uplay kopen, echter kom ik 20 punten tekort om 20% korting te krijgen. Is het mogelijk om punten te transferen?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-07 18:51
[...]

gelukkig kan je nu alles naar hartelust herindelen en verplaatsen. Wat ik echt zelf echt fantastisch vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 16:39
maxxie85 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:11:
[...]

gelukkig kan je nu alles naar hartelust herindelen en verplaatsen. Wat ik echt zelf echt fantastisch vind.
Tenzij je op Expert speelt, dan kan je niets relocaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

MazeWing schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:11:
Ik heb ook interesse in Anno 1800 (was groot fan van 1404) en wil deze via uplay kopen, echter kom ik 20 punten tekort om 20% korting te krijgen. Is het mogelijk om punten te transferen?
Nee die mogelijkheid is er niet..punten verdien je d.m.v. challenges in games, zou raar zijn als je die vervolgens kunt overzetten.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Luukwa schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:51:
[...]

Nee die mogelijkheid is er niet..punten verdien je d.m.v. challenges in games, zou raar zijn als je die vervolgens kunt overzetten.
Hmm jammer. Is er een mogelijkheid dat iemand toevallig 100 puntjes over heeft en een kortingscode kan genereren?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jordy8 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:26:
[...]

Ik mis de productie eilanden ook wel een beetje. Heb een 2de eiland (want bier) en vind het nog wat lastig te balanceren qua kosten, benodigdheden voor het 2de eiland etc.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is eigenlijk alleen de hop verbouwen op het 2e eiland (dus alleen farmers nodig). Daar heb ik bewust geen workers laten komen; de farmers krijgen wat vis en kleding (op het eiland zelf geproduceerd). Mijn transportroute brengt de hop naar het hoofdeiland en neemt een klein beetje schnapps mee terug voor de extra inkomsten en workforce.

De rest van de bierproductie is dus gewoon op het hoofdeiland. Zo heb je weinig omkijken naar het 2e eiland.

Dit was overigens vooral in de open beta, ik heb nog niet heel veel tijd gehad om het volledige spel te spelen.
AceAceAce schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:46:
Tenzij je op Expert speelt, dan kan je niets relocaten.
Zelfs blueprints niet, wat ik een bug vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
tszcheetah schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:59:
[...]

Wat ik tot nu toe heb gedaan is eigenlijk alleen de hop verbouwen op het 2e eiland (dus alleen farmers nodig). Daar heb ik bewust geen workers laten komen; de farmers krijgen wat vis en kleding (op het eiland zelf geproduceerd). Mijn transportroute brengt de hop naar het hoofdeiland en neemt een klein beetje schnapps mee terug voor de extra inkomsten en workforce.

De rest van de bierproductie is dus gewoon op het hoofdeiland. Zo heb je weinig omkijken naar het 2e eiland.

Dit was overigens vooral in de open beta, ik heb nog niet heel veel tijd gehad om het volledige spel te spelen.

[...]

Zelfs blueprints niet, wat ik een bug vind...
toon volledige bericht
Ja, precies. Zo ga je toch op een andere manier spelen. Kijken waar je de eindproducten maakt, en waar je de landbouwgoederen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto250b
Riqy schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:40:
[...]

Bij mij draait het spel ongeveer hetzelfde als met de Closed beta van een paar maanden geleden: zo tussen de 25 en 35 frames gemiddeld.

Speel met een 7700K met een GTX1080 op een WQHD (3440x1440) scherm op DirectX 12 alles maxed out
Misschien beeld ik het me dan maar in dat het spel toen beter draaide of dat ik iets anders had staan in de settings. speel volgens mij op 3840x2160. processor is een 8700K met een RTX2080.

Vanavond denk ik weer verder spelen, heb nu net weer de nieuwe wereld ondekt. op naar de engineers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Mday schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:25:
[...]

Sandbox kan inderdaad best tegen vallen :P Ik heb blijkbaar ook 1404 gespeeld, ik dacht dat ik alleen 1701 had versleten dus ik begrijp verder wel wat je bedoelt, daar kan ik me ook in vinden!
Wat bedoel je precies met traagheid?

@NL-RaVeR
Zulke reacties vind ik om te smullen, ik snap namelijk niet waar je het over hebt en hoop dit zelf ook te ervaren. Mijn download is nog niet klaar, het gaat nu weer stabiel met 4MB/s dus ik hoop morgen even te kunnen spelen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BaronVR
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07-2023
Ja, maar net even anders... Ik heb het spel gekocht en mijn vrouw heeft daar spijt van... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ArgantosNL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:09:
Ik blijf het lastig vinden om een stabiele geldstroom te krijgen, ik gebruik momenteel 2 shipyards om schepen te bouwen en te verkopen om te zorgen dat ik geld beschikbaar heb om dingen neer te zetten. Geld komt gewoon niet snel genoeg binnen met hoe snel alles er uit gaat.
Hoe verkoop je schepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
schip varen naar een haven waarmee je kunt handelen, in de champagne is dit een van de missies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ArgantosNL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:09:
Ik blijf het lastig vinden om een stabiele geldstroom te krijgen, ik gebruik momenteel 2 shipyards om schepen te bouwen en te verkopen om te zorgen dat ik geld beschikbaar heb om dingen neer te zetten. Geld komt gewoon niet snel genoeg binnen met hoe snel alles er uit gaat.
Daar ben ik ook naar overgestapt. De staalindustrie ziet er geweldig uit, maar is echt extreem kostbaar en een serieuze barrière en financiële last. Verder merk ik dat brood, worst en bierbehoeften van arbeiders echt fors zijn. Die voorzien is ietwat problematisch en als er eentje ook maar even zakt, dan sta je zo gigantisch in de min. Eigenlijk ben je pas financieel zeker als je ambachtslieden hebt met hun wensen voorzien. Tegen die tijd kan je ook altijd ramen verkopen die echt enorm veel opleveren. Bij dat punt komen vraagt wel om wat schepen produceren, afladen met goederen en alles inclusief het schip verkopen.

Iets anders. Iemand al ingezoomd op de feestoptocht? Luister maar eens naar de muziek en kijk of je het herkend. Ik deed het zeker. :*)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Bijzonder... ik speel de campaign op 'normal'.
Zit er een of andere Admiral Vicente Silva erbij.
Echt out of the blue, gaat ie oorlog met mij voeren, komt met een vloot van 10 schepen en veegt gewoon zo mij en alle andere spelers van de kaart.
Game over... lekker dan... was net in the new world aangekomen.

Auto save ingeladen, gebeurd elke keer hetzelfde.
Zo is er ook niks aan...

Meer mensen hier 'last' van gehad?
Sanbox wordt nu wel aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Even kort tussendoor:
1080p op een E8400 16g en 1060 3gb op high haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 21:01
Wat ik niet snap zo lage fps met amper cpu/gpu gebruik.
28fps
CPU verbruik 15%
GPU max 10%

Hoe kan zo iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
  • Laatst online: 20:15
rejer schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:53:
28fps
CPU verbruik 15%
GPU max 10%

Hoe kan zo iets ?
heb je misschien nog een andere bottleneck? ram geheugen vol, harde schrijf/ssd die niet lekker bezig is?

en misschien v-sync (in de game zelf of via de gpu instellingen) aan waardoor je niet boven een bepaalde fps kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
Deruxian schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:06:
Even kort tussendoor:
ik ben bang dat je e8400 het moeilijk kan krijgen, mijn i5 3570 (non k) hd 7970 heeft het er al moeilijk mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Zagre schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:57:
[...]

heb je misschien nog een andere bottleneck? ram geheugen vol, harde schrijf/ssd die niet lekker bezig is?

en misschien v-sync (in de game zelf of via de gpu instellingen) aan waardoor je niet boven een bepaalde fps kan krijgen?
Geheugen zit op 71%
GTX1080 geheugen zit op 60%
Kan zo iets aan een HD liggen? Hoe te testen? Defragmenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
rejer schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:02:
[...]

Geheugen zit op 71%
GTX1080 geheugen zit op 60%
Kan zo iets aan een HD liggen? Hoe te testen? Defragmenteren?
met die hdd bedoelde ik dat hij misschien vol zit en geen bestanden kan prioriseren, maar dat kan alleen wat zijn als hij helemaal vol zit.

zijn de gpu drivers wel uptodate? (amd heeft een driver iutegracht met ondersteuning voor anno 1800 maar voor nvidia weet ik dat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zagre schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:13:
[...]

met die hdd bedoelde ik dat hij misschien vol zit en geen bestanden kan prioriseren, maar dat kan alleen wat zijn als hij helemaal vol zit.

zijn de gpu drivers wel uptodate? (amd heeft een driver iutegracht met ondersteuning voor anno 1800 maar voor nvidia weet ik dat niet)
Nvidia ook.
Maar ik heb met een i9900k, 32GB RAM, nVME SSD en een RTX 2080 hetzelfde hoor.
Heb alles op max staan en op sommige punten staat de game strak op 60fps (niet hoger), maar het wil ook rond de 30fps blijven hangen in mijn stad.
Had bij de demo nog een 1070, merk wel wat verschil natuurlijk met die 2080, maar om nou te zeggen dat mijn systeem het druk heeft... niet echt... (speel op 1440p overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Zagre schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:13:
[...]

Yup alles is up to date, game staat op mijn gewone HD die nog 540GB vrij heeft en mijn SSD heeft nog 50GB vrij van de 209.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
rejer schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:30:
[...]

Yup alles is up to date, game staat op mijn gewone HD die nog 540GB vrij heeft en mijn SSD heeft nog 50GB vrij van de 209.
speel je de game via steam of uplay?

als je steam gebruikt kun je het volgende nog proberen:
herstart je pc en open steam in offline modus. voor sommigen heeft dit een positieve invloed op performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zagre schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:14:
dat is de anarchist dlc, en die staat compleet los van de normale game, je kunt die alleen krijgen met de deluxe versie en is dus niet onderdeel van de season pass. zoals hier is uitgelgd:

Also, to avoid any confusion: The Anarchist is only available as part of the Digital Deluxe Edition, the Digital Deluxe Edition Upgrade and the Pioneers Edition. It is not part of the Season Pass (see above for details on what is included in the Season Pass

https://www.anno-union.com/en/a-glimpse-of-the-future/
De mensen met de Pioneer's edition zijn dan dus eigenlijk wel de bekocht zeg! Die (waaronder ik) hebben dus al veel geld voor de game neergelegd en kunnen nu dus ook weer 'even' 25 euro neertellen... Best een vreemde actie dit van Ubisoft / BlueByte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:30
Moet wel zeggen dat de framerate bij mij wel erg laag ligt soms, heb gewoon de game de settings laten kiezen (heel veel op utlra high). Is directx 12 beter?

[ Voor 9% gewijzigd door AntiChrist7 op 17-04-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 16:09
AntiChrist7 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:13:
Moet wel zeggen dat de framerate bij mij wel erg laag ligt soms, heb gewoon de game de settings laten kiezen (heel veel op utlra high). Is directx 12 beter?
Benchmarks die ik gezien heb presteert dx11 net iets beter dan dx12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Anno 1800 is gewoon erg zwaar, maar ook zeker niet goed geoptimaliseerd. Ik zelf ben vrij kansloos om 60fps te halen want de game geeft een heel duidelijke voorkeur aan hoog geclockte hexa en octacores. Voor mij dus wachten op Zen 2. Daarnaast zijn ze weer eens vergeten dat er nog steeds iets van 30% van de gamers niet met een Nvidia videokaart zitten. Die hebben collectief de vinger gekregen. Zelfs DX12 wat normaal gesproken helpt, is kansloos. Nota bene wint Nvidia met DX12 en AMD niet...

Zit nog wel meer tussen zoals de RTX2080Ti die keihard gebottlenecked is, zelfs op 2560x1440p. Kijk zelf maar.
https://www.computerbase....anno-1800-benchmark-test/

Het enige dat je kan doen is MSAA verlagen en spelen met view distance en object quality. Dat of van ultra naar hoog gaan. Ik accepteer ondertussen maar dat ik 35fps haal. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Kan niet zeggen dat DX12 beter is dan DX11 (nvidia).

Anyway, ik ben nu halverwege engineers, en man wat is deze game ingewikkeld aan het worden zeg. Ik speel op het allermakkelijkste, en nog ben ik hard aan het werk om financieel mijn hoofd boven water te houden. Vooral die elektriciteitsvretende fabrieken, zoals steam machines, met 1800(!) upkeep is een gigastrop. Ik heb geen idee waar je zoveel standaard inkomen vandaan moet halen. Ben benieuwd wat fietsen oplevert, dat is een happiness-goed, wat doorgaans veel inkomsten oplevert.

denk dat ik maar in olie ga handelen...

[ Voor 9% gewijzigd door Mday op 17-04-2019 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Vanavond het spel ook gekocht en het bevalt me erg goed. Zeker de manier waarop je nu gebouwen neerzet in de productielijn (als het ware een los menu met de benodigde gebouwen) is een erg fijne verandering ten opzichte van 1404. Ik heb de laatste 2 Anno's niet gespeeld, dus excuseer me als dit daar ook al in zat.

Ben zelf begonnen met de campaign met guidance omdat het toch alweer jaren geleden is dat ik echt serieus een Anno heb gespeeld. Ik doe alles lekker op m'n gemaakt en geniet van de sfeer die het spel uitstraalt. Ook de muziek is erg mooi en draagt zeker bij aan het geheel.

Qua performance heb ik niets te klagen. Ik speel op 3440x1440 op very high (visueel is het verschil met ultra zeer gering, echter de performance dip is absurd) en haal met een 2080 zo'n 70-90 fps.
Als ik over de grote stad van m'n oom Goode beweeg zakt de framerate naar zo'n 55-65.
In dat geval is het verschil tussen directX 11 en 12 behoorlijk.
Waar het bij een kleiner aantal gebouwen juist soepeler loopt onder dx11 (80-100 fps) haal ik bij de stad bad Goode rond de 30-35. In dx12 is dit bij m'n eigen stad tussen de 70-90 en bij Goode 55-65. Ik zie dat onder dx12 de GPU meer belast wordt. Het zit ergens ver in de 40% dus is er denk ik nog wel ruimte voor optimalisatie. Ik heb nog niet gekeken of er nieuwe Nvidia drivers zijn en zit op de drivers van een week of 2 geleden.

Hoe dan ook is het een erg mooi spel waar ik zeker weten aardig wat uurtjes aan ga spenderen. Uurtjes die, in tegenstelling tot veel andere games die ik speel, eens daadwerkelijk wat meer "ontspannender" zijn dan het wederom schieten, springen of vechten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 07:30
Laatste Nvidia driver is speciaal uitgebracht voor Anno 1800.
downloads: GeForce Game Ready Driver 425.31 WHQL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Zagre schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:57:
[...]

speel je de game via steam of uplay?

als je steam gebruikt kun je het volgende nog proberen:
herstart je pc en open steam in offline modus. voor sommigen heeft dit een positieve invloed op performance
Ik zal het morgen even proberen (vandaag)
Het is inderdaad steam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Nadat ik er eerst (zie eerdere post) achter was gekomen dat je huisjes etc ook kan click-draggen (net als een weg bijvoorbeeld) kwam ik er vervolgens achter dat je dat ook met upgrades kan doen (druk op u en kies je eerste huis of blueprint en click-drag over de rest die je wil upgraden en die gaan dan ook in 1 keer, ipv dat je honderd keer elk huisje klikt wat ik eerst deed :) ).

Toen dacht ik, misschien moet ik toch de handleiding maar eens lezen? Ging ik zoeken, blijkt ie (volgens google) niet te bestaan?

Mensen nog algemene tips die handig zijn voor ons allemaal?
Nope, vermaak me goed! Is het eerste spel in lange tijd dat ik niet on sale gekocht heb maar gewoon het volle pond voor betaald heb (en eigenlijk was het zelfs een preorder, dagje voor release nadat ik de open beta leuk vond :) ).

Ik kan me vrij goed vinden in de review op RockPaperShotgun. Vind alleen zelf de campaign wel prima (tot nu toe iig) en het wel/niet behandelen van slavernij boeit mij persoonlijk niet.

Verder kan je natuurlijk de piraten uitzetten en de AI tegenstanders ook (of makkelijke kiezen) als je daar geen zin in hebt.
tszcheetah schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:59:

Ik doe momenteel hetzelfde. Tweede eiland heeft alleen farmers want zodra je naar workers krijgt komen er een hoop benodigdheden bij als je ze happy wil houden. Sta op het punt om een derde eiland te beginnen om mijn hop en graan farms van het hoofdeiland af te kunnen halen (tweede eiland heeft daar geen fertility voor) en zo meer bouwruimte te hebben. Alles voor worker en hoger houd ik vooralsnog op het hoofdeiland. Wie weet als ik Engineers krijg en uit kan vinden hoe die forens piers werken dat ik dan wel wat dingen ga exporteren met workers die op het hoofdeiland wonen maar werken op de andere eilanden. Maar heb slechts artisans dus weet nog niet hoe dat precies zit :)
Deruxian schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:06:
Even kort tussendoor:
Ik draai 1920x1200p op een i5 4670k @ 4.4 ghz, 24gb en een GTX 770 2gb en heb meeste dingen op medium staan, plus 2x FSAA (ingame). Loopt op zich wel prima. Maar kan zijn dat jouw processor het lastig gaat krijgen dus, maar je videokaart is weer veel beter dan de mijne.

Wil zelf upgraden maar wacht op komende Ryzens (en misschien Navi afhankelijk van release date en prestaties)

Hier mijn huidige 2 eilanden in de old world.

Hoofdeiland heeft toch een beetje last van wat ik altijd in city building games heb: het wordt allemaal heel recht to recht aan. Iemand nog inspirerende tips hoe je mooier kan bouwen? :)

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/anno/mainisland-thumb.jpg

Tweede eiland probeer ik bewust de grid een beetje los te laten maar het is niet makkelijk haha

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/anno/2ndisland-thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Tomcat84 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 03:33:

Mensen nog algemene tips die handig zijn voor ons allemaal?
Ik gebruik blueprint modes eigenlijk best veel (ctrl V) en dan upgrade ik gewoon het gewoon als ik het nodig heb (ctrl U)

Ik kwam er wel echter dat het best makkelijk werkt als je even verdiept in de sneltoetsen.

Ik ben er ook achter dat je voor staal productie beter coal mines kunt gebruiken dat kost je 250 Artisans. Dus tot die tijd koop ik staal gewoon in.
Ik doe momenteel hetzelfde. Tweede eiland heeft alleen farmers want zodra je naar workers krijgt komen er een hoop benodigdheden bij als je ze happy wil houden. Sta op het punt om een derde eiland te beginnen om mijn hop en graan farms van het hoofdeiland af te kunnen halen (tweede eiland heeft daar geen fertility voor) en zo meer bouwruimte te hebben. Alles voor worker en hoger houd ik vooralsnog op het hoofdeiland. Wie weet als ik Engineers krijg en uit kan vinden hoe die forens piers werken dat ik dan wel wat dingen ga exporteren met workers die op het hoofdeiland wonen maar werken op de andere eilanden. Maar heb slechts artisans dus weet nog niet hoe dat precies zit :)
Ik heb nu 3 eilanden. De eerste bevat eigenlijk alleen workers en een deel farmers voor met name staalfabrieken. Het tweede heeft eigenlijk hoofdzakelijk grote vierkante farms en als ik de hele productiechain af kan met alleen workers dan bevat het alles voor die chain.
Hier mijn huidige 2 eilanden in de old world.

Hoofdeiland heeft toch een beetje last van wat ik altijd in city building games heb: het wordt allemaal heel recht to recht aan. Iemand nog inspirerende tips hoe je mooier kan bouwen? :)

Tweede eiland probeer ik bewust de grid een beetje los te laten maar het is niet makkelijk haha
Ik vind bouwen in grids juist fijn. ik ben echt opzoek naar vierkante productie chains. Zodat ik ze makkelijk kopieren en ik een beetje overzicht houdt

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joever
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 18:13
Ik merk dat als ik mijn schip ergens naar toe stuur, er een kans is dat deze op een gegeven moment gewoon stil in het water gaat liggen. Ik heb al sommige quests zien falen als ik mijn schip naar de andere kant van de kaart stuur om vervolgens te zien dat mij schip aan de andere kant van de opdrachtgever's eiland zit te niksen.
GerGio schreef op donderdag 18 april 2019 @ 06:37:

Ik vind bouwen in grids juist fijn. ik ben echt opzoek naar vierkante productie chains. Zodat ik ze makkelijk kopieren en ik een beetje overzicht houdt
Ik gebruik de city layout en productie layouts van deze site met goed resultaat.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

Ging gisteren heel goed, erg leuk dat multiplayer er ook direct in zit.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:47
[...]

Ik gebruik blueprint modes eigenlijk best veel (ctrl V) en dan upgrade ik gewoon het gewoon als ik het nodig heb (ctrl U)
Heb je de sneltoetsen opnieuw ingesteld? Want standaard hoef je geen ctrl te gebruiken. V en U zijn voldoende :9
Joever schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:37:
Ik merk dat als ik mijn schip ergens naar toe stuur, er een kans is dat deze op een gegeven moment gewoon stil in het water gaat liggen. Ik heb al sommige quests zien falen als ik mijn schip naar de andere kant van de kaart stuur om vervolgens te zien dat mij schip aan de andere kant van de opdrachtgever's eiland zit te niksen.
De ontwikkelaars hebben de problemen met de AI van schepen gelukkig erkend en werken aan updates. Ze liggen niet alleen soms zomaar stil, ze navigeren ook vaak echt dom. Ik zie bijvoorbeeld vaak bij destroy-missies dat ze hun doelwit vrolijk een flink eind voorbij varen, naar een locatie waar het schip eerder was. Ondertussen bestookt de vijand jouw schip dan in het voorbij gaan al en ook dat lijkt geen trigger te zijn om terug te slaan.

[ Voor 55% gewijzigd door Melkunie op 18-04-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Joever schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:37:

[...]

Ik gebruik de city layout en productie layouts van deze site met goed resultaat.
Heb dat ook, als ik schepen op expeditie stuur. Het valt me op dat als ze in de buurt komen van pirates dat ze dan even van de wap zijn en vergeten wat ze deden. Soms gaan ze daadwerkelijk van de kaart, maar komen dan doodleuk weer terug naar de rand om te wachten op... dunno wat.
Ik zie bijvoorbeeld vaak bij destroy-missies dat ze hun doelwit vrolijk een flink eind voorbij varen, naar een locatie waar het schip eerder was.
Ik merk dat dat soms ook te maken heeft met 'broadside', ze schieten soms niet omdat ze niet met hun zijkant (waar de kanonnen zitten) naar de vijand gericht zijn en blijven stug doortuffen. In Anno 1404 bewoog het schip periodiek met zijn zijkant naar de vijand zodat ze kunnen schieten.

[ Voor 19% gewijzigd door Mday op 18-04-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:01:

Zit nog wel meer tussen zoals de RTX2080Ti die keihard gebottlenecked is, zelfs op 2560x1440p. Kijk zelf maar.
Ik had die ook al gevonden, en ik heb net eens gekeken naar de beta benchmarks... En daar is DX12 dus wel veel beter, voor zowel AMD als Nvidia

https://www.computerbase...._directx_11_vs_directx_12

Ik heb geen idee wat daar gebeurd is... Zou kunnen dat ze een andere benchmark hebben laten lopen, ook al zouden beide 10.000 inwoners moeten hebben.

Al zeggen ze in de release benchmark wel het volgende:
Die Benchmarks der Closed Beta haben es schon vermuten lassen und in der finalen Version hat es sich bestätigt: Anno 1800 profitiert deutlich von DirectX 12. Es zeigt sich, dass im reinen GPU-Limit DirectX 11 etwas schneller arbeitet. In CPU-Szenarien ist DirectX 12 dagegen flotter und fühlt sich vor allem deutlich runder an. Und da Anno 1800 in einem fortgeschrittenen Spielverlauf immer mehr zu Lasten der CPU geht, ist DirectX 12 sowohl auf einer AMD- als auch auf einer Nvidia-Grafikkarte die API der Wahl. Aber auch viele Details belasten den Prozessor stark.
Ik ga er zelf ook nog eens mee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
rejer schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:53:
28fps
CPU verbruik 15%
GPU max 10%

Hoe kan zo iets ?
Ik had een FPS lock op 30fps om een of andere rede. Na reboot was het weer "unlocked" en kreeg ik 80fps.

Ik speel overigens inmiddels op max settings, 1440p, ~50fps, met een RTX2080
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:01:
Anno 1800 is gewoon erg zwaar, maar ook zeker niet goed geoptimaliseerd. Ik zelf ben vrij kansloos om 60fps te halen want de game geeft een heel duidelijke voorkeur aan hoog geclockte hexa en octacores. Voor mij dus wachten op Zen 2. Daarnaast zijn ze weer eens vergeten dat er nog steeds iets van 30% van de gamers niet met een Nvidia videokaart zitten. Die hebben collectief de vinger gekregen. Zelfs DX12 wat normaal gesproken helpt, is kansloos. Nota bene wint Nvidia met DX12 en AMD niet...

Het enige dat je kan doen is MSAA verlagen en spelen met view distance en object quality. Dat of van ultra naar hoog gaan. Ik accepteer ondertussen maar dat ik 35fps haal. :/
Je kan je settings natuurlijk iets omlaag zetten, dan is het nog steeds een prachtige game.
[...]
Die shortcuts werken ook zonder CTRL.
AntiChrist7 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:13:
Gooi de settings eens gewoon iets omlaag, dan loopt-ie veel beter. High vs Max is echt al een fors verschil.

---

Ik lees dat veel mensen problemen hebben met geld. Nu ben ik nog niet zo ver (~4 uurtjes gespeeld, 3 eilanden), maar in Anno 1404/2070 was "geld" altijd opgelost door gewoon meer huizen neer te zetten. Is dat niet zo triviaal meer in Anno 1800?

In Anno 1404 had ik altijd allerlei eilanden met heel veel laagste-level dorpjes. Alleen vis voeren, vol bouwen met huizen, en per eiland zo 1000en coins winst. Beetje cheesy wellicht?

[ Voor 91% gewijzigd door Gamebuster op 18-04-2019 09:43 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraag tussendoor over de FPS, maakt het nou echt veel verschil of je Anno op 60fps+ of 30fps speelt?
't is geen shooter tenslotte. Al zou je mogen verwachten dat je met dikke(re) hardware wel een hogere fps haalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Anoniem: 111246 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:44:
Vraag tussendoor over de FPS, maakt het nou echt veel verschil of je Anno op 60fps+ of 30fps speelt?
't is geen shooter tenslotte. Al zou je mogen verwachten dat je met dikke(re) hardware wel een hogere fps haalt. ;)
Ik merk dit verschil enorm. Ik heb liever smooth transities, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Anoniem: 111246 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:44:
Niet heel veel. Maar hetzelfde kan je vragen "maakt het nou echt veel verschil of je Anno op max of high speelt?". Ik zelf koos ervoor om op 1440p te spelen op mijn 4K scherm voor hogere FPS, maar lagere settings werkt ook goed.

Lage framerate is de laatste keuze die ik maak, maar dat is een kwestie van smaak. Ik heb het liefst toch wel gemiddeld 40~50fps.

Ik ben benieuwd hoe Anno 1800 het doet met SLi NVLink :+

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 18-04-2019 09:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Ja dat is zeker waar, het lijkt me alleen leuk om soms ook wel eens "mooi" te bouwen in plaats van super efficient maar een grote vierkante boel zeg maar, vandaar :)

Derde eiland(je) is af, helemaal volgebouwd met zoveel mogelijk faciliteiten om lasten op het hoofdeiland te verlichten. Nu dus een leverancier van veel graan, schnapps, werkkleding, varkens en hop. Bij dit eiland ging ik gewoon voor maximaal vol bouwen, niet voor het uiterlijk haha

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/anno/3rdisland-thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tomcat84 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:49:
[...]

Ja dat is zeker waar, het lijkt me alleen leuk om soms ook wel eens "mooi" te bouwen in plaats van super efficient maar een grote vierkante boel zeg maar, vandaar :)

Derde eiland(je) is af, helemaal volgebouwd met zoveel mogelijk faciliteiten om lasten op het hoofdeiland te verlichten. Nu dus een leverancier van veel graan, schnapps, werkkleding, varkens en hop. Bij dit eiland ging ik gewoon voor maximaal vol bouwen, niet voor het uiterlijk haha

[Afbeelding]
Je Clay Pits zijn ongebruikt? Kan je stenen mee maken om je wegen mee te upgraden zodat je carts nog sneller gaan :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto250b
redfoxert schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:04:
[...]

Je Clay Pits zijn ongebruikt? Kan je stenen mee maken om je wegen mee te upgraden zodat je carts nog sneller gaan :)
Waarschijnlijk wil hij alleen maar farmers met een kleifabriek moet je al weer workers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-07 16:39
Gisteren de quest in de campain afgerond waarbij je een 4 tal verschillende schepen moet verkopen. Daarna stond mijn eiland helemaal vol en ergerde ik mij kapot aan de k.u.t. indeling die ik gedaan had. Ergens wil ik opnieuw beginnen, maar heb ik geen zin om weer de hele campain opnieuw te moeten doen. Al ben ik natuurlijk nog niet heel ver. Ik vind gewoon het start eiland in de campain helemaal niets.

Daarom maar een skyrmish opgestart en direct een goed eiland gevonden. De indeling hoe ik het wil gaan doen al gemaakt met blueprints ook ingedeeld. Vanavond hier maar mee verder. Momenteel kan de campain mij niet echt bekoren ik blijf mij gewoon ergeren aan dat start eiland.

@Tomcat84 wat een mooie screenshot. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door SMD007 op 18-04-2019 10:16 ]

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Heeft iedereen dezelfde indeling dan in de campaign? Met de 2 meest dichtbijzijnde eilanden die dan geen graan en aardappelen fertiliteit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-07 16:39
Geen idee eerlijk gezegd. het start eiland zag er naar mijn idee het zelfde uit als in de open beta dus ging ik er vanuit dat de hele kaart wel statisch zou zijn. als deze random is dan is het misschien wel waard om te herstarten.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
SMD007 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:17:
Geen idee eerlijk gezegd. het start eiland zag er naar mijn idee het zelfde uit als in de open beta dus ging ik er vanuit dat de hele kaart wel statisch zou zijn. als deze random is dan is het misschien wel waard om te herstarten.
Ik herkende de kaart niet terwijl ik beide beta's heb gespeeld. Denk dat hij random is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
AceAceAce schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:39:
[...]

Ik herkende de kaart niet terwijl ik beide beta's heb gespeeld. Denk dat hij random is hoor.
Ik heb de campagne herstart. Op medium settings werd ik op een gegeven moment door "die duitser" van de kaart geveegd met zijn 20 "ship of the line".
Enfin, de kaart was op de 2e run precies hetzelfde m.b.t. de layout (eilanden, neutrals etcs). De fertiliteit van de grondstoffen durf ik niet te zeggen.
Ook starten de concurrenten op dezelfde eilanden, al waren het nu andere concurrenten (2e keer gestart op easy)

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-07 15:39

n2theb

Tweakers Abonnee

Ik loop jammer genoeg tegen aantal bugs aan tijdens het spelen. Ik kan geen quests accepteren terwijl ik ze ruimschoots voltooid heb.

Ik dacht misschien is het wel tijdelijk dus ik bouw rustig heel mijn eiland al verder. Loop nu dus tegen het probleem aan dat ik zelf iron wil gaan produceren, maar het nu dus moet kopen. Alleen is dit een no go als ik zometeen glas wil gaan maken. :(

De bug waar ik dus tegen aan loopt is dat ik 4 sails moet geven aan een boot. Maar verschillende manieren al geprobeerd deze te voltooien, door op de boot te klikken maar ook via de questbook. Maar geen van de keren krijg ik dus de mogelijkheid om te zeggen dat ik ze heb. Toen bedacht ik me oooo misschien moet ik ze dan in de verkoop zetten, maar nee ook niet de oplossing.

Nu neig ik steeds meer om dus de campaign opnieuw te beginnen, terwijl ik trots ben op de manier hoe ik de eiland heb gebouwd en veel tijd in heb gestoken met een barcelona indeling van 3 x 3 met in het midden plek voor bomen en struiken.. :)

Nog andere met bugjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maypole
  • Niet online
n2theb schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:48:
Ik kan geen quests accepteren terwijl ik ze ruimschoots voltooid heb.
Ik vermoed dat je met 'accepteren' eigenlijk 'voltooien' bedoelt.

Ik had die bug gister ook, mijn boot met spullen die ik naar een boot van een NPC moest brengen lag naast de NCP boot maar ik kon hem met geen mogelijkheid voltooien.

Volgens Reddit is dat een bekende bug en heeft dat er mee te maken dat een dialoogbox door de speler weggeklikt wordt, waarna soms dus blijkbaar alle dialoogboxen die daarna zouden moeten komen -waaronder die om de quest te voltooien-, niet meer verschijnen.

Heb nog geen workaround kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
n2theb schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:48:
Ik loop jammer genoeg tegen aantal bugs aan tijdens het spelen. Ik kan geen quests accepteren terwijl ik ze ruimschoots voltooid heb.

Ik dacht misschien is het wel tijdelijk dus ik bouw rustig heel mijn eiland al verder. Loop nu dus tegen het probleem aan dat ik zelf iron wil gaan produceren, maar het nu dus moet kopen. Alleen is dit een no go als ik zometeen glas wil gaan maken. :(

De bug waar ik dus tegen aan loopt is dat ik 4 sails moet geven aan een boot. Maar verschillende manieren al geprobeerd deze te voltooien, door op de boot te klikken maar ook via de questbook. Maar geen van de keren krijg ik dus de mogelijkheid om te zeggen dat ik ze heb. Toen bedacht ik me oooo misschien moet ik ze dan in de verkoop zetten, maar nee ook niet de oplossing.

Nu neig ik steeds meer om dus de campaign opnieuw te beginnen, terwijl ik trots ben op de manier hoe ik de eiland heb gebouwd en veel tijd in heb gestoken met een barcelona indeling van 3 x 3 met in het midden plek voor bomen en struiken.. :)

Nog andere met bugjes?
Is dit een quest in het begin van de campaign waar je die zeilen
spoiler:
aan je oom moet geven
?

Deze hoef je alleen maar in je warenhuis te hebben. Dan komt vanzelf het verzoek van de opdrachtgever om de quest af te ronden. Af en toe komt het scherm om af te ronden inderdaad niet. Een paar keer op het schip/warenhuis van de opdrachtgever (waar het pijltje boven hangt) klikken en dan komt het scherm vanzelf. Vaak triggered hij niet automatisch als je net al een scherm m.b.t. iets anders hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Tomcat84 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er alsnog erg netjes uit! Ik vind het erg leuk dat je velden nu zo aan elkaar kan bouwen, zonder hekjes ertussen en met een vrije vorm. Dat ziet er erg nice uit, zeker met graanvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Maypole schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:56:
[...]

Ik had die bug gister ook, mijn boot met spullen die ik naar een boot van een NPC moest brengen lag naast de NCP boot maar ik kon hem met geen mogelijkheid voltooien.
Soms wel goed kijken; er is een quest waar je 16t planken en 8t iron bars oid (tussenproduct) moet brengen, terwijl is dat las als 8t iron beams oid (eindproduct). Duurde dus even voordat ik doorhad dat ik het verkeerde product in mn boot had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-07 15:39

n2theb

Tweakers Abonnee

Maypole schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:56:
[...]

Ik vermoed dat je met 'accepteren' eigenlijk 'voltooien' bedoelt.

Volgens Reddit is dat een bekende bug en heeft dat er mee te maken dat een dialoogbox door de speler weggeklikt wordt, waarna soms dus blijkbaar alle dialoogboxen die daarna zouden moeten komen -waaronder die om de quest te voltooien-, niet meer verschijnen.

Heb nog geen workaround kunnen vinden.
Exact wat jij hier aangeeft loop ik tegen aan . Ik heb nooit meer, sinds het per ongeluk weg klikken, een dialoog gekregen . Hoop snel een oplossing te krijgen.

Weet iemand waar dit probleem vermeld staat op Reddit of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 13:04
Wat betreft het inleveren van quests, het gebeurt bij mij ook vrij vaak dat ik na aankomst geen dialoogvenster krijg. Een stukje terug varen en opnieuw op het inleverpunt klikken werkt altijd. De fysieke inlever zone rondom de quest location (schip of haven) is vaak nogal bugged inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zeara schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:37:
[...]

Ik had die ook al gevonden, en ik heb net eens gekeken naar de beta benchmarks... En daar is DX12 dus wel veel beter, voor zowel AMD als Nvidia

https://www.computerbase...._directx_11_vs_directx_12
Oh, dus wel. Ik had al het vermoeden wat extra frames te zijn verloren. Maar op deze manier presteren de RX Vega's al iets meer in lijn. Je ziet nog steeds een zware CPU bottleneck omdat bijvoorbeeld het verschil tussen de GTX1060 en GTX1080 te klein is. Ook zijn de enorme sprongen in DX12 een zeer duidelijke aanwijzing. Hopen dat ze het dan wel fixen want voor AMD zou het hier om een fout van Blue Byte gaan als het in de beta wel werkte. :)
Gamebuster schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:37:
Je kan je settings natuurlijk iets omlaag zetten, dan is het nog steeds een prachtige game.
Nee, want als ik de settings wat verlaag, dan downclockt mijn videokaart gewoon want geen 100% load. Win er echt een frame mee tussen ultra en very high...

Ja, soms is RX Vega echt een hatelijk product. Die van mij is zwaar undervolted, van 1200mv naar 910mv en nog steeds clockt die hoger dan stock settings. Bij een beetje fatsoenlijk geoptimaliseerde game doet een RX Vega niet onder voor een GTX1080 en bij goed geoptimaliseerd games gaat een RX Vega er wel eens overheen. Staat tegenover dat bij een brakke game het meer rond de GTX1070 is.

Tweede probleem is het fundamentele verschil tussen DX11 en DX12. DX11 werkt op het principe van een CPU core waar instructies op een globaal niveau, via de driver naar de GPU gaan. De driver is verantwoordelijk voor de globale DX11 instructies om te zetten in iets wat de GPU kan renderen. DX12 gooit die een CPU core limiet het raam uit en veranderd de driver in een doorgeefluik voor instructies. Het is de developer die hier al de juiste instructies moet geven. Die je dit goed, dan win je er inderdaad flink wat frames mee. Je ontlast een CPU core en in het geval van AMD GPU's krijgt de developer veel betere toegang tot specifieke AMD Radeon features en rendering technieken. Nvidia geeft die toegang niet echt omdat ze dit niet ondersteunen op hardwarematig niveau. Als je dan toch een serieuze sprong ziet in framerate met Nvidia, dan weet je eigenlijk al dat de game een zware CPU bottleneck heeft. :)

Als laatste quests. Ja ook genoeg gehad. Ik vaar het bootje gewoon weg en weer terug en dan pakt die het meestal wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
@DaniëlWW2

Ik snap nu waarom je na de campaign direct bent doorgegaan met sandbox..

spoiler:
Verwachten ze nou echt dat je op dat nieuwe eiland alles om het puin heen bouwt om zo later deze gebouwen te kunnen repairen? Of nog erger: verwachten ze van je dat je het hele eiland bulldozert voordat je kunt gaan bouwen daar?.. 8)7

Ik dacht na 2 minuten al laat maar zitten ik ga wel sandboxen, beetje jammer einde van de campaign zo.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maypole
  • Niet online
n2theb schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:30:
[...]

Exact wat jij hier aangeeft loop ik tegen aan . Ik heb nooit meer, sinds het per ongeluk weg klikken, een dialoog gekregen . Hoop snel een oplossing te krijgen.

Weet iemand waar dit probleem vermeld staat op Reddit of ergens anders?
Deze kon ik zo snel vinden:
https://www.reddit.com/r/...eport_megathread/el39f6q/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareemthereem
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-07 13:45
Wat een gave game is het geworden, heb na de open beta hem meteen aangeschaft :D.

Echter na enkele uren spelen crashed de game soms. Het lijkt wel op een memory probleem o.i.d. maar dat heb ik nog niet kunnen bevestigen. Iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Chris7 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:58:
[...]

Ziet er alsnog erg netjes uit! Ik vind het erg leuk dat je velden nu zo aan elkaar kan bouwen, zonder hekjes ertussen en met een vrije vorm. Dat ziet er erg nice uit, zeker met graanvelden.
Dat ziet er inderdaad leuk uit. Nog belangrijker, je hebt veel meer vrijheid. Bij anno 1404 vond ik het altijd irritant dat je van die vaste afmetingen had waar je altijd mee aan het puzzelen was. Nu kan je tenminste grote velden maken in de vorm dat je zelf wilt. Ook wordt het maken van een productieproces efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Grimmie187 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:47:
@DaniëlWW2

Ik snap nu waarom je na de campaign direct bent doorgegaan met sandbox..

spoiler:
Verwachten ze nou echt dat je op dat nieuwe eiland alles om het puin heen bouwt om zo later deze gebouwen te kunnen repairen? Of nog erger: verwachten ze van je dat je het hele eiland bulldozert voordat je kunt gaan bouwen daar?.. 8)7

Ik dacht na 2 minuten al laat maar zitten ik ga wel sandboxen, beetje jammer einde van de campaign zo.. ;w
Erger nog, dat eiland zat naast de niet te volgen lay-out ook nog eens vol met bugged tegels waar geen wegen op gebouwd konden worden, maar gebouwen was wel goed. Was er ook snel klaar mee...

Ondertussen dan ook eindelijk engineers gehaald. Tijd om de wereld te verpesten door alle olie op te pompen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grimmie187 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:47:
@DaniëlWW2
spoiler:

Reactie op je spoiler-stukje:
spoiler:
Al die stukken puin in de campaign leveren hout of stenen op. Je hoeft ze alleen maar 1x aan te klikken en er gaat een health-bar lopen. De eerste 2 of 3 stukken moet je stap voor stap verwijderen (dmv de specifieke quests), daarna kun je alles achter elkaar aanklikken en is je eiland vrij snel puinvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
tszcheetah schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:36:
[...]

Reactie op je spoiler-stukje:
spoiler:
Al die stukken puin in de campaign leveren hout of stenen op. Je hoeft ze alleen maar 1x aan te klikken en er gaat een health-bar lopen. De eerste 2 of 3 stukken moet je stap voor stap verwijderen (dmv de specifieke quests), daarna kun je alles achter elkaar aanklikken en is je eiland vrij snel puinvrij.
spoiler:
Dat is bij de start van de campaign en is bekend. Dit is bedoelt voor bij het einde van de campaign, dan krijg je een verwoest eiland waar je bar weinig mee kan.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Grimmie187 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:40:
[...]

spoiler:
Dat is bij de start van de campaign en is bekend. Dit is bedoelt voor bij het einde van de campaign, dan krijg je een verwoest eiland waar je bar weinig mee kan.. :P
spoiler:
Daar ben ik gisteravond ook bij gekomen, ik ga kijken of ik dat eiland gewoon kan oplappen. ik heb nu toch 1.2 m geld zat om eventueel resources gewoon te kopen om de zooi op te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:23:

Ondertussen dan ook eindelijk engineers gehaald. Tijd om de wereld te verpesten door alle olie op te pompen. :+
Ik hoop vanmiddag die stap te maken

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
ArgantosNL schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:51:
[...]

spoiler:
Daar ben ik gisteravond ook bij gekomen, ik ga kijken of ik dat eiland gewoon kan oplappen. ik heb nu toch 1.2 m geld zat om eventueel resources gewoon te kopen om de zooi op te lappen.
Het kan ook wel maar is enorm tijdrovend en overdreven irritant. Ik heb de game nog wel opgeslagen maar ga toch maar gewoon opnieuw beginnen met sandbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Grimmie187 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:33:
Wat betreft het inleveren van quests, het gebeurt bij mij ook vrij vaak dat ik na aankomst geen dialoogvenster krijg. Een stukje terug varen en opnieuw op het inleverpunt klikken werkt altijd. De fysieke inlever zone rondom de quest location (schip of haven) is vaak nogal bugged inderdaad.
Gewoon een van de (quest) items uit je schip droppen en weer oppakken, dan komt de dialog tevoorschijn :)

Is er trouwens een manier om de mini-map mee te laten draaien? Ik raak helemaal de oriëntatie kwijt zo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GerGio schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:58:
[...]

Ik hoop vanmiddag die stap te maken
Bereid je voor om failliet te gaan. :>
1200 coins operatiekosten per motorfabriek...
De ideale lijn heeft 2x zink, 2x koper, 1x ijzermijn, 1x kolenmijn, 2x ijzersmelter, 4x messingsmelter en 6x motorfabriek.

Bouw je dat echt, dan kan je maar beter een gigantische inkomen hebben. Dat kan je bereiken met eindeloze propaganda in je nieuwskrant en/of je stad gigantisch opbouwen. Zonder ga je gigantisch in de min. Olie verkopen kan je ook pas nadat je deze keten hebt omdat olietankers om motoren vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maypole
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:27:
[...]

Gewoon een van de (quest) items uit je schip droppen en weer oppakken, dan komt de dialog tevoorschijn :)
Dat werkte bij mij niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-07 21:13
Ik ga hem vanavond eens aanschaffen! Ben benieuwd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjarlie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 13:38
Voor diegene die vinden dat hun FPS te laag is, misschien eens dit filmpje eens bekijken.
Daar worden de verschillen de tussen de "Low", "High" en "Ultra High" getoond.
https://www.youtube.com/watch?v=Mik7QmqAIh8

Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen "low" en "high", maar minder tussen "high" en "ultra high".
Ook naar eigen bevindingen zie ik (relatief) weinig verschil tussen "medium" en "high/very high/ultra high".

Bij mij heb ik de instellingen op "medium" geplaatst op mijn 3440x1440 scherm (100 Hz).
Dit met een i5 4670K van 5 jaar oud en een recentere RX580 (die veel te veel lawaai maakt).
Dan haal ik ongeveer 50-60 fps, wat voldoende is om mijn freesync naar behoren te laten werken.
Lager werkt de freesync ook, maar ziet het er allemaal net iets minder smooth uit.

Een andere mogelijkheid die ik getest heb was mijn scherm instellen op 2560x1080, maar daar vond ik de resolutie niet meer scherp genoeg.
Momenteel gebruik ik DX11, maar gezien de reacties hierboven zal ik deze de komende dagen eens op DX12 proberen.

Ook ik had de indruk dat in de closed beta de performantie een stuk beter was, maar ik denk dat de beeldkwaliteit van toen minder was dan nu bij de final release, wat toen high was is mogelijks nu slechts medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mh. Late game wordt het toch wel vervelend om al die ballen hoog te houden. Er is echt super veel meer aandachttrekkende zaken waar je je hoofd bij moet houden.

Ik heb het geld bloeden kunnen stoppen door fabrieken stil te zetten die geen nuttige productie draaien. Alleen, nu zit ik zo goed als vast doordat ik geen influence meer heb. Heel raar systeem. Waar het in Anno 1404 nog werkte door gewoon honor te spenderen, is er geen duidelijke manier om influence te krijgen zonder dat je investors op je eiland hebt. Beetje vaag.

[ Voor 11% gewijzigd door Mday op 18-04-2019 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
Mday schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:57:
Mh. Late game wordt het toch wel vervelend om al die ballen hoog te houden. Er is echt super veel meer aandachttrekkende zaken waar je je hoofd bij moet houden.

Ik heb het geld bloeden kunnen stoppen door fabrieken stil te zetten die geen nuttige productie draaien. Alleen, nu zit ik zo goed als vast doordat ik geen influence meer heb. Heel raar systeem. Waar het in Anno 1404 nog werkte door gewoon honor te spenderen, is er geen duidelijke manier om influence te krijgen zonder dat je investors op je eiland hebt. Beetje vaag.
Schepen bouwen en verkopen lijkt mij momenteel de makkelijkste manier om je bank reken aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roberto250b
Vond op reddit een tip dat de bevolking van de hogere tiers geen spullen meer nodig heeft van 2 tiers lager, dus artisans hebben geen markt meer nodig of vis en engineers geen kerk meer. Hier kun je dus met de bouw van je hogere tiers rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Laatst online: 10-07 17:38

ScreamGT

joejoe

Krijg er nu wel heel veel zin in! Heb alleen nog niet de tijd gevonden om het te spelen :+ en met het zomer weer van aankomend weekend... Eens kijken of ik het vanavond kan aanslingeren.

Spelen jullie direct sandbox? Of icm met de quests? Wordt je bij die laatste optie niet continue lastiggevallen dat er een quest actief is? En houdt het spel mij tegen wanneer ik deze niet niet haal of er iets mee doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 21:11

Rannasha

Does not compute.

ScreamGT schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:47:
Spelen jullie direct sandbox? Of icm met de quests? Wordt je bij die laatste optie niet continue lastiggevallen dat er een quest actief is? En houdt het spel mij tegen wanneer ik deze niet niet haal of er iets mee doe?
De campaign is meer een soort tutorial met een verhaal. Het beperkt je hier en daar wel iets in wat je kunt doen als je de quests niet doet, maar dat valt wel mee. Naast de campaign-quests zijn er natuurlijk ook de random quests die je gedurende het spel krijgt, maar deze zijn optioneel en zul je zowel in sandbox als campaign krijgen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
roberto250b schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:47:
Vond op reddit een tip dat de bevolking van de hogere tiers geen spullen meer nodig heeft van 2 tiers lager, dus artisans hebben geen markt meer nodig of vis en engineers geen kerk meer. Hier kun je dus met de bouw van je hogere tiers rekening mee houden
Ja, ik twijfelde of dit ook echt klopte, maar ik denk dat je gelijk hebt. Betekent ook dat je min of meer alleen maar luxegoederen kan produceren later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto250b
Mday schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:01:
[...]

Ja, ik twijfelde of dit ook echt klopte, maar ik denk dat je gelijk hebt. Betekent ook dat je min of meer alleen maar luxegoederen kan produceren later...
Je farmers die die luxeproducten produceren hebben nog steeds dezelfde needs maar je hoeft inderdaad niet meer zo exponentieel te vergroten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 21:11

Rannasha

Does not compute.

Mday schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:01:
[...]

Dat valt ook wel mee, want ze hebben nog wel producten uit de vorige tier nodig, dus je hebt inwoners uit de vorige tier nodig en die hebben weer producten uit de tier daarvoor nodig, waarvoor je weer inwoners uit die tier nodig hebt, enz…

Je zult dus het hele spel farmers blijven houden, maar het zal niet echt eindigen als een bevolkingspiramide met veel mensen op de onderste laag (farmers) en steeds minder mensen op elke volgende laag.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
ArgantosNL schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:26:
[...]

Schepen bouwen en verkopen lijkt mij momenteel de makkelijkste manier om je bank reken aan te vullen.
En een grote zeep productie opzetten en een traderoute op zetten met de gevangenis.

Pagina: 1 ... 10 ... 59 Laatste