Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Kan in handleiding van mijn voeding niet tterugvinden of het 1 rail of meerdere is https://www.evga.com/supp...Q-1000-0850-0750-0650.pdf
edit:
Volgens review is het "single +12V rail" dus heeft geen nut om andere VGA 1,2,3,4 voeding combo's te proberen.
[ Voor 90% gewijzigd door kr4t0s op 08-03-2019 20:47 ]
Heb overigens toch de G3Blaat schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:39:
@kr4t0s heb je de videokaart met 2 losse 8 pin stroomkabels aangesloten?
Edit: En welke versie voeding heb je? G1, G2, G3?
Deze: https://azerty.nl/product...ing--intern--80-plus-gold
Ik ben voor de Corsair RM850X gegaan. Scheelde 15 euro met de 650 en vond het toch wel de moeite waard ruim te zitten. De Vega trekt zo'n 195 watt volgens AMD Wattman en HWMonitor. En dat is gemeten alleen vanaf de SOC, dus totaal verbruik ligt hoger. Daarnaast draai ik een Ryzen 2700x met precision boost overdrive, deze verbruikt dus ook aardig wat meer dan stock. De regel is nog steeds dat een voeding het meest efficient is op zo'n 50% belasting van zijn vermogen in mijn geval dus 425 watt. Ik denk dat het systeem aardig in de buurt komt van 425 watt onder full load gaming. Daarnaast, omdat mijn voeding voldoende overhead nu heeft wordt hij ook niet warm en gaat de fan niet aan. Dus is het ook nog een stuktje stiller.SinergyX schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:31:
[...]
Ik had een TX650 (dacht V2?), ding was al behoorlijk oud.
Deze eind 2017 geleden gekocht
pricewatch: Corsair CS650M
Geen idee hoe deze zoveel anders is dan de nieuwe RM series, beide liepen altijd prima met welke kaart ik ook heb gehad (waaronder ook de oudere ATI vretende kaarten).
Jij hebt dan deze neem ik aan?
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart
Om nu wéér een gok van 100 euro te nemen, als die CS een 1070 al probleemloos (nouja, 4 dagen zonder problemen) kon laten draaien, als zo'n RMx al mijn problemen gegarandeerd oplost, zou ik er zo meteen eentje gaan halen.. maar die Gigabyte blijft een twijfel zelfs met ideale hardware.
Daarnaast, mocht het geen oplossing bieden. Online bestellen en je mag binnen 14 dagen retourneren. Ik heb m'n voeding op Amazon gekocht trouwens, daar was hij toen het goedkoopst.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
250 investeren voor de komende maanden is nog wel te doen. Als er ook een nieuwe voeding in moet wordt het me te gek. Ga er van uit dat NAVI en Zen2 voor Augustus niet in de winkel liggen
Verwijderd
Zelfs 260watt zou nog wel goed moeten gaan.Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:55:
Ik wist 260W in een extreme furmark sessie te trekken met de RX580Maar als je toch geld uit wilt geven pak dan meteen wat futureproof, de Vega II. Anders een Vega 56, dan ga je er ruim 40% op vooruit. En met wat geluk kan je er een 64 bios in rammen en zelfs 50% vooruit gaan.
Dit zou echt even voor een half jaar zijn. Een vega vii is me te gek. Vega 56 met 64 bios en iets undervolten helpt me wel even vooruit. Nu even kijken of ik een leuke non-gigabyte kan vinden
Als je plan bestaat uit de Gigabyte Vega kopen, hou je geld dan gewoon.418O2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:24:
Mijn rx480 heeft wel redelijk wat moeite met sommige games. Nu wil ik in juli upgraden naar een compleet nieuw systeem, maar zou ik tot die tijd wel een vega56 willen. Die moet het met undervolten toch wel doen op mijn cx450m? Trekt 200 Watt maximaal. Mijn cpu doet een keer 100watt max met overclock.
250 investeren voor de komende maanden is nog wel te doen. Als er ook een nieuwe voeding in moet wordt het me te gek. Ga er van uit dat NAVI en Zen2 voor Augustus niet in de winkel liggen
Verder zou Navi hopelijk in de zomer moeten verschijnen. Waarom niet de RX480 gewoon houden en wachten tot je een Ryzen 3000/Navi combo kan kopen? Ik verwacht ook niet dat Navi 10 substantieel sneller zal zijn dan Vega 10. Heb je eenmaal een Vega, dan hoeft Navi waarschijnlijk niet meer.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zie mijn post vlak voor de jouweDaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:11:
[...]
Als je plan bestaat uit de Gigabyte Vega kopen, hou je geld dan gewoon.![]()
Verder zou Navi hopelijk in de zomer moeten verschijnen. Waarom niet de RX480 gewoon houden en wachten tot je een Ryzen 3000/Navi combo kan kopen? Ik verwacht ook niet dat Navi 10 substantieel sneller zal zijn dan Vega 10. Heb je eenmaal een Vega, dan hoeft Navi waarschijnlijk niet meer.
Deze pc gaat in zijn geheel door en ik koop een compleet nieuwe pc dan.
Verwijderd
Zoek dan een Sapphire Pulse, deze bijvoorbeeld: https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-187.html418O2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:12:
[...]
Zie mijn post vlak voor de jouwe
Deze pc gaat in zijn geheel door en ik koop een compleet nieuwe pc dan.
Ga er alleen wel vanuit dat Navi je waarschijnlijk weinig gaat opleveren. Je kan beter over een paar maanden alleen een Ryzen 3000 halen en dan de 1600 verkopen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik doe dan een full build en een 2080 is dan ook gewoon een optie. Afhankelijk van wat Navi brengt.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:18:
[...]
Zoek dan een Sapphire Pulse, deze bijvoorbeeld: https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-187.html
Ga er alleen wel vanuit dat Navi je waarschijnlijk weinig gaat opleveren. Je kan beter over een paar maanden alleen een Ryzen 3000 halen en dan de 1600 verkopen.
Verwijderd
NVME SSD doet echt wonderen, alles is in een knipoog geladen en 32GB geheugen is een verademing t.o.v 16GB. Ik doe veel multimedia dus heb het geheugen ook nodig.
Voorlopig kan ik nog weg met de RX580 op WQHD. Speel toch alleen PUBG.
Had een 550w (Cooler Master V-Series 550W) die problemen had met mijn vega 56, de vega 56/64 heeft soms hoge power spikes en dan trekt je voeding het niet. Zou de gok niet wagen met 450w..418O2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:24:
Mijn rx480 heeft wel redelijk wat moeite met sommige games. Nu wil ik in juli upgraden naar een compleet nieuw systeem, maar zou ik tot die tijd wel een vega56 willen. Die moet het met undervolten toch wel doen op mijn cx450m? Trekt 200 Watt maximaal. Mijn cpu doet een keer 100watt max met overclock.
Heb nu een 750w en die is wel stabiel.
Beter even wachten op de nieuwe 7nm kaarten van AMD.
Tzt maar eens weer upgrade doen dan, kan ik ook net zo goed voor die 850 gaan, maar doe ik wel wanneer ik weer zin heb m'n PC weer uit elkaar te gaan halenBarryS schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 03:24:
[...]
Ik ben voor de Corsair RM850X gegaan. Scheelde 15 euro met de 650 en vond het toch wel de moeite waard ruim te zitten. De Vega trekt zo'n 195 watt volgens AMD Wattman en HWMonitor. En dat is gemeten alleen vanaf de SOC, dus totaal verbruik ligt hoger. Daarnaast draai ik een Ryzen 2700x met precision boost overdrive, deze verbruikt dus ook aardig wat meer dan stock. De regel is nog steeds dat een voeding het meest efficient is op zo'n 50% belasting van zijn vermogen in mijn geval dus 425 watt. Ik denk dat het systeem aardig in de buurt komt van 425 watt onder full load gaming. Daarnaast, omdat mijn voeding voldoende overhead nu heeft wordt hij ook niet warm en gaat de fan niet aan. Dus is het ook nog een stuktje stiller.
Daarnaast, mocht het geen oplossing bieden. Online bestellen en je mag binnen 14 dagen retourneren. Ik heb m'n voeding op Amazon gekocht trouwens, daar was hij toen het goedkoopst.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Slecht advies. 450W zegt echt niet alles. Het kan 350W op 5V zijn dat het levert en 100W op 12V.Plugin schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:43:
[...]
Had een 550w (Cooler Master V-Series 550W) die problemen had met mijn vega 56, de vega 56/64 heeft soms hoge power spikes en dan trekt je voeding het niet. Zou de gok niet wagen met 450w..
Heb nu een 750w en die is wel stabiel.
Beter even wachten op de nieuwe 7nm kaarten van AMD.
Ik heb een 750W antec PSU en het was genoeg om een 3x 480 op crossfire met een 8320 op 4.8Ghz te draaien samen met 5 disks
Nee 450w zegt niet alles maar vega staat bekend om korte hoge power spikes. Zegt dus niks als een vega kaart bv 220w verbruikt, heel soms piekt het erg omhoog voor een hele korte tijd.Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:53:
[...]
Slecht advies. 450W zegt echt niet alles. Het kan 350W op 5V zijn dat het levert en 100W op 12V.Je moet kijken naar de amperage die het op 12V uitzet > pas dan kan je oordelen of het redelijk krachtig is ofniet. Voor 200W moet je rekening houden met ongeveer 16A (200/12V=16.6A). Als je dan de rest erbij optelt van je systeem kan je een schatting maken. Rotte connectoren zorgen ook voor instabiliteit, dat hoeft niet eens aan de PSU te liggen. En veel PSU's kunnen vaak meer leveren dan geadverteerd (juist om de spikes op te vangen).
Ik heb een 750W antec PSU en het was genoeg om een 3x 480 op crossfire met een 8320 op 4.8Ghz te draaien samen met 5 disks
Mijn 550w was nieuw, had ook nog een nieuwe pci-e kabel besteld, standaard zit er maar 1 kabel bij met een splitsing, mocht niet baten.
Mijn systeem 8600k (niet overclocked) en verder niks bijzonders.
Zie ook bv dit filmpje:
Voor jouw specifieke use case zal 32GB vast prima zijn, maar voor gewoon gamen is 16GB zat. Net als dat uit elke test weer blijkt dat voor regulier gebruik een NVME SSD niks toevoegt. Nu zijn ze tegenwoordig ook niet meer veel duurder als SATA, dus dat scheelt. Maar behalve uitpakken van RARs zijn er weinig taken die merkbaar sneller zijn ermee.Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:23:
Ik heb een 2700x gekocht, met een 360mm waterkoeling. Alleen al op CPU ga ik 75% vooruit ofzo ten opzichte van een 8320 @ 4.8Ghz. De minimum framerate is enorm gestegen. Ik weet niet wat je nu hebt maar als het een tragere CPU is dan zou ik zeggen dat de 480/580 redelijk mee kan met games mits de rest maar snel zat is.
NVME SSD doet echt wonderen, alles is in een knipoog geladen en 32GB geheugen is een verademing t.o.v 16GB. Ik doe veel multimedia dus heb het geheugen ook nodig.
Voorlopig kan ik nog weg met de RX580 op WQHD. Speel toch alleen PUBG.
Verwijderd
Splitsing sws van wegblijven. Bij beetje vermogen is het eerste dat gaat roken zo'n splitsing / Y stekker. Ik heb nooit problemen met PSU's gehad omdat ik altijd een A gerelateerd merk kocht. Dit omdat ik vroeger ervaring had bij een webshop waar met regelmaat PC's voor duizenden euro's werden besteld en dan gekozen werd voor een kast met daarin al een voeding voor totaal 25 euro ofzo. Het was dan gebruikelijk dat de meeste weer retour kwamen omdat de PSU het begaf.Plugin schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:47:
[...]
Nee 450w zegt niet alles maar vega staat bekend om korte hoge power spikes. Zegt dus niks als een vega kaart bv 220w verbruikt, heel soms piekt het erg omhoog voor een hele korte tijd.
Mijn 550w was nieuw, had ook nog een nieuwe pci-e kabel besteld, standaard zit er maar 1 kabel bij met een splitsing, mocht niet baten.
Mijn systeem 8600k (niet overclocked) en verder niks bijzonders.
Zie ook bv dit filmpje:
[YouTube: AMD Radeon RX Vega 64 Power Supply Testing]
Maar goed 550W zou je wel wat meer van mogen verwachten tenzij het een hoop blaat levert op 3.3v/5v lijnen en niet 12V. Altijd kijken naar continue-amperages ipv pure wattages. Bij de 25 tot 45A zit je altijd wel goed (als je niet grof gaat zitten oc'en).
Weet ik; in mijn geval kwam ik ook niet uit met 16GB. Wat betreft een NVME SSD, de IOPS dat het kan maakt het gewoon veel sneller en dat merk je procentueel echtwel met games. Of er veel verschil zit tussen S-ata of NVME met gamen, who cares.Sissors schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:04:
[...]
Voor jouw specifieke use case zal 32GB vast prima zijn, maar voor gewoon gamen is 16GB zat. Net als dat uit elke test weer blijkt dat voor regulier gebruik een NVME SSD niks toevoegt. Nu zijn ze tegenwoordig ook niet meer veel duurder als SATA, dus dat scheelt. Maar behalve uitpakken van RARs zijn er weinig taken die merkbaar sneller zijn ermee.
ENORME verbetering ten opzichte van mijn antieke Intel 320 series SSD.
[ Voor 25% gewijzigd door kr4t0s op 10-03-2019 14:48 ]
Ik zie veel, niet mogelijke spikes op allerlei meetwaarden.
Ook stopt de driver er vaak mee.
Soms blijft het geheugen op 167mhz hangen.
Soms lijken clocks in een keer vast gezet te worden. Bijvoorbeeld 1348/500.
Ik heb het geprobeerd met gpu-z versies met en zonder de vrm uitlezingen.
En zonder gpu-z en of afterburner. Heb ik eigenlijk nergens last van.
Kan het komen door dat wattman loopt te regelen over de zelfde databus als de meetwaarden die ik te zien krijgt?
Veel mensen klagen over een "max" van 800Mhz op het geheugen, maar dat is gewoon een performancestap van het geheugen. Als je Vsync oid aan hebt staan dan gaat hij niet door naar de maximale stap als dat niet nodig is.
Wat ik wel gemerkt heb is dat bij mijn Asus Vega64 ROG OC undervolten crashes tot gevolg heeft. Zonder overvolten kan ik echter wel 5% overklokken zonder problemen. Hoger heb ik nog niet geprobeerd.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Verwijderd
Ik vraag me af of dat die mensen begrijpen dat 800 MHz voor HBM2 niet vergelijkbaar is met 800 MHz voor GDDR5 aangezien HBM2 1024 bits heeft en GDDR5 256/352 bits heeft op de vergelijkbare Nvidia kaarten. Het oude verhaal dat de doorsnee gamer de klokfrequentie ziet en denkt dat het hogere getal per se beter is.Veel mensen klagen over een "max" van 800Mhz op het geheugen
Op basis van een ervaring van iemand hier die een Vega56 kaart heeft raad ik aan om voorzichtig te zijn met het hoger zetten van de spanning om de klokfrequentie te verhogen. Ik weet niet of dat je de klokfrequentie kan verhogen zonder de spanning te verhogen als je geluk hebt met de loterij (dat het geheugen dat aankan), die persoon beweert dat hij crashes kreeg nadat het aanvankelijk stabiel was en dat die crashes verdwenen nadat hij de spanning en klokfrequentie weer @stock zette. Ik kan me voorstellen dat ze de betere stukjes HBM kopen voor de Vega64 en slechtere stukjes (die een hogere spanning nodig hebben bij dezelfde klokfrequentie) voor de Vega56 kaarten.
Tja, die Gigabyte is niet voor niets veel goedkoper dan de rest en niet voor niets wordt die afgeraden. Bij Youtuber Tech Deals was de kaart ook niet stabiel met default settings. Het is jammer dat Gigabyte het verpest voor AMD want ik denk dat de Sapphire Pulse jou wel goed zou zijn bevallen en nu wil je misschien niet eens een AMD-kaart proberen omdat Gigabyte zo prutste. Ik raad altijd aan om Gigabyte en MSI te mijden bij AMD-GPU's. De beide bedrijven lijken aanzienlijk minder moeite te doen voor hun AMD-kaarten dan voor hun Nvidia-kaarten. Die MSI Armor is sowieso slecht (ik kan niet eens een heatsink ontdekken bij hun RX 580 Armor) maar verder zijn er meer problemen. Hun GamingX model van de RX 580 (hun topmodel) was lawaaierig en heet in vergelijking met Sapphire en Asus (waarbij Sapphire beter presteert), naar het schijnt werd dat later aangepast maar dat is onaanvaardbaar en ik neem geen genoegen met het excuus dat hen een lager vermogen was beloofd door AMD (de RX 480 nogal bekend en je moet gewoon voor topkoeling zorgen op je duurdere model!). Gigabyte lijkt inderdaad weinig aan quality control te hebben gedaan bij hun Vega-kaarten en dat zo goedkoop mogelijk die AMD-kaarten maken lijkt een patroon te zijn bij zowel MSI als Gigabyte (Buildzoid en testen voor noise vs. temperatuur vs. klokfrequentie). MSI gebruikte voor de RX480 doodleuk dezelfde heatsink als voor hun GTX 1060, dus met totaal geen goede overlapping met de PCB. Leuk hoor, die fans van hen, maar who gives a fuck als die heatsink niet werkt?kr4t0s schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:51:
Gigabyte Vega 56 maar terug gestuurd wat een drama. GTX 1060 terug in PC en weer 100% stabiel. Vraag me echt af waar dat in zit power delivery van de kaart niet goed ofzo. Gigabyte heeft gewoon 50 cent op een onderdeeltje bespaard waardoor al die kaarten niet lekker gaan. Eeuwig zonde!
Overigens waren de RX 480 kaarten van Sapphire niet zo goed (enkel XFX deed het redelijk) maar sindsdien leveren ze elke keer goede kaarten. Dat zou voor nu mijn keuze zijn. Als de fan onverhoopt slijt (stille fans) dan kan je de fan gemakkelijk vervangen.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2019 14:15 ]
Verwijderd
Ze gaan echt niet cherry picken op HBM (denk ik). Dat betekend dat er een additioneel proces moet zijn om geheugen te kwalificeren voor de PRO lijn, de 64 (Gamers) lijn en de vega 56.Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:45:
[...]
Ik vraag me af of dat die mensen begrijpen dat 800 MHz voor HBM2 niet vergelijkbaar is met 800 MHz voor GDDR5 aangezien HBM2 1024 bits heeft en GDDR5 256/352 bits heeft op de vergelijkbare Nvidia kaarten. Het oude verhaal dat de doorsnee gamer de klokfrequentie ziet en denkt dat het hogere getal per se beter is.
Op basis van een ervaring van iemand hier die een Vega56 kaart heeft raad ik aan om voorzichtig te zijn met het hoger zetten van de spanning om de klokfrequentie te verhogen. Ik weet niet of dat je de klokfrequentie kan verhogen zonder de spanning te verhogen als je geluk hebt met de loterij (dat het geheugen dat aankan), die persoon beweert dat hij crashes kreeg nadat het aanvankelijk stabiel was en dat die crashes verdwenen nadat hij de spanning en klokfrequentie weer @stock zette. Ik kan me voorstellen dat ze de betere stukjes HBM kopen voor de Vega64 en slechtere stukjes (die een hogere spanning nodig hebben bij dezelfde klokfrequentie) voor de Vega56 kaarten.
AMD stond er bekend om om chips te maken die alles in 1 omvatten. Denk aan de Slot A Athlon 600Mhz, wat gewoon een 750Mhz chip was maar rebranded en veel goedkoper is dan het apart ontwikkelen van een 600Mhz chip.
Kan ook gewoon een bios / firmware preventie zijn, dat AMD probeert te voorkomen dat men 56's opkoopt en flashed naar 64 specs.
Verwijderd
Ja, maar zou dat veel kosten? Bij CPU's en GPU's kost het niet veel. Het hangt er natuurlijk wel van af of dat je het volautomatisch kan doen of dat een medewerker het zelf moet doen. Het kan natuurlijk dat Daniël gewoon pech had maar stel dat een Vega64-kaart hetzelfde geheugen had kunnen krijgen dan zou er een quality control probleem zijn. Je kan toch beter dat geheugen wat extra testen voordat je het op een kaart stopt dan nadat het er al op zit?Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:52:
[...]
Ze gaan echt niet cherry picken op HBM (denk ik). Dat betekend dat er een additioneel proces moet zijn om geheugen te kwalificeren voor de PRO lijn, de 64 (Gamers) lijn en de vega 56.
Ja, en de tweakers hadden een feestje met het unlocken van die extra performance. De good old days.AMD stond er bekend om om chips te maken die alles in 1 omvatten. Denk aan de Slot A Athlon 600Mhz, wat gewoon een 750Mhz chip was maar rebranded en veel goedkoper is dan het apart ontwikkelen van een 600Mhz chip.
Een paar geluksvogels konden dat doen met hun Ryzen-CPU's omdat AMD 8c-CPU's gaf als 1600(X) of 2600(X).
Dat kan. Daniël zijn defecte geheugen doet mij vermoeden dat het met binning te maken heeft, ook omdat AMD normaal gesproken weinig afsluit in de hardware (vroeger praktisch niets maar nu nog steeds minder dan Intel en Nvidia) maar een samplesize=1 is natuurlijk veel te weinig en zelfs als 30 mensen op Reddit hetzelfde probleem hebben gemeld dan heb je geen bewijs.Kan ook gewoon een bios / firmware preventie zijn, dat AMD probeert te voorkomen dat men 56's opkoopt en flashed naar 64 specs.

Het blijft sowieso een gok.
Overigens kan je sowieso niet flashen naar Vega64 specs want die extra CU's zijn wel beschadigd, voor zo ver dat niet al was hebben ze het uitgeschakeld, waarschijnlijk met een overload. Zonde naar mijn mening.
Zelfs al laat je die CU's werken dan nog betaal je voor de zekerheid om het te hebben maar de mensen die het vervolgens tweedehands gingen verkopen als een hoger segment verpestten het voor de rest van ons.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2019 14:06 ]
Extra performance / FPS is altijd welkom maar als ik het goed begrijp staat daar een behoorlijk verbruik tegenover. Weten jullie of dat ook op gaat als je de kaart met een 64 bios flashed? Wat is volgens jullie de beste tweak optie voor deze kaart?
[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]
Als je niet undervolt schiet het verbruik inderdaad flink omhoog. Het standaard voltage van Vega is erg hoog. Hier is dus ook veel winst mee te behalen.Jaapoes schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:02:
Vandaag gaat mijn GTX 970 de deur uit en komt er een Vega 56 air boost voor terug. Ik zit al even te neuzen naar alle tweak mogelijkheden van deze kaart en dat zijn er nogal wat; overclocken, undervolten en flashen met een Vega 64 bios.. De kaart is natuurlijk al even op de markt en ik verdrink een beetje in alle beschikbare informatie. Wat ik soms ergens lees blijkt dan later weer achterhaalt.
Extra performance / FPS is altijd welkom maar als ik het goed begrijp staat daar een behoorlijk verbruik tegenover. Weten jullie of dat ook op gaat als je de kaart met een 64 bios flashed? Wat is volgens jullie de beste tweak optie voor deze kaart?
Mijn Vega 64 is bijna 10% sneller dan stock met hetzelfde verbruik.
Ik gebruik hem nu op 5% sneller bij -50W. Ongeveer 200-250W bij 1590mhz.
Het flashen van 56 naar 64 doe je omdat de vega 64 een hoger HBM2 voltage heeft. Hierdoor kan je je HBM2 verder overklokken. HBM2 is heel zuinig dus dit kost nauwelijks extra vermogen.
Zeker een aanrader als je een kaart hebt waarbij je kan flashen.
Mijn XFX 480 (black edition) was echt een top kaart op top van mining hype verkocht met mooie winst.
De Gigabyte Vega 56 is natuurlijk zuur dat die zo slecht is. Kan niet aan de GPU+HBM liggen dat is voor al die Vega's gelijk lijk mij toch. De koeling van die kaart lijkt mijn op zich in orde is best mooi en zwaar blok met genoeg heatpipes. Had slechte reviews wel gelezen, maar ja er zijn ook vaak mensen die het proberen met een te zwakke of slechte voeding of gewoon brak systeem. Dus dacht probeer het gewoon. Maar wachten op Navi denk ik. De Vega 7 is me net even te duur.
Las ook van paar mensen dat ze betere koelpasta toegepast hadden en hierna alles issues weg waren. Maar durfde dat risico niet te nemen. Als het niet werkt, weg herroepings-recht en weg garantie. Was ook mijn issue niet denk ik, want crashte bijvoorbeeld ook na PC 30min idle > open 1 youtube video crash.
Nu ik terugkijk nooit veel geluk met AMD kaarten 2900XT ging stuk 1,5 week buiten garantie.
[ Voor 12% gewijzigd door kr4t0s op 11-03-2019 20:03 ]
https://docs.google.com/s...0lDTKUhClJpAO-Gk/htmlview
Spreadsheet met stock voltage en undervolting settings
Verwijderd
Er is een reden waarom de uitvoering van gigabyte goedkoper is dan de rest. Dat kan door bezuiniging van componenten op de kaart zijn (geen dual bios bijv, mindere set VRM's, goedkopere condensatoren etc). Maar ik geloof er een beetje in dat bijv een merk zoals Asus en de Strix of ROG serie graag de best gebinde GPU's hebben wil, en dat partijen zoals Gigabyte genoegen zou nemen met minder.kr4t0s schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:00:
[...]
Mijn XFX 480 (black edition) was echt een top kaart op top van mining hype verkocht met mooie winst.
De Gigabyte Vega 56 is natuurlijk zuur dat die zo slecht is. Kan niet aan de GPU+HBM liggen dat is voor al die Vega's gelijk lijk mij toch. De koeling van die kaart lijkt mijn op zich in orde is best mooi en zwaar blok met genoeg heatpipes. Had slechte reviews wel gelezen, maar ja er zijn ook vaak mensen die het proberen met een te zwakke of slechte voeding of gewoon brak systeem. Dus dacht probeer het gewoon. Maar wachten op Navi denk ik. De Vega 7 is me net even te duur.
Las ook van paar mensen dat ze betere koelpasta toegepast hadden en hierna alles issues weg waren. Maar durfde dat risico niet te nemen. Als het niet werkt, weg herroepings-recht en weg garantie. Was ook mijn issue niet denk ik, want crashte bijvoorbeeld ook na PC 30min idle > open 1 youtube video crash.
Nu ik terugkijk nooit veel geluk met AMD kaarten 2900XT ging stuk 1,5 week buiten garantie.
Vroeger was dat ook zo; de kwaliteit van GPU's met name van A merken zoals Asus, Sapphire etc etc waren stukken beter dan in verhouding met Powercolor of noem maar op. Technisch op papier dezelfde GPU's maar een wereld van verschil. Ik heb altijd met AMD kaarten gewerkt sinds de 5700FX ofzo. Die stierf na het vervangen van de pasta alleen al ...
Driver fixes moet je alleen toepassen wanneer er voor jouw game of GPU er dingen zijn opgelost, verbeterd , etc, voor de rest laten staan zoals het is. Undervolten is leuk maar dat moet je gewoon uitvoerig testen.
Ik ben erg tevreden over AMD kaarten en de ervaring leert ook hier dat je best iets meer uit mag trekken wil je het gewoon goed hebben. Een DOA of een stervende kaart na een week kan "iedereen" gebeuren. Daar is immers garantie voor en dat je dat ding ook retourneren kunt.
Momenteel draai Windows10 Pro met de AMD Adrenalin 2019 19.3.1 drivers. Best de drivers verwijderen met driver cleaner vooraleer ik de VII installeer of is dit niet nodig?
Ik zou altijd DDU draaien en driver herinstalleren voordat er een nieuwe kaart in het systeem komt. Of het nou van hetzelfde merk is of niet. Kleine moeite, veel plezierHomeLate schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:57:
Domme vraag wellicht. Vandaag, als het goed gaat, komt een Radeon VII eraan en gaat een RX580 er uit.
Momenteel draai Windows10 Pro met de AMD Adrenalin 2019 19.3.1 drivers. Best de drivers verwijderen met driver cleaner vooraleer ik de VII installeer of is dit niet nodig?
[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]
Gefeliciteerd meer je aanschaf!HomeLate schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:57:
Domme vraag wellicht. Vandaag, als het goed gaat, komt een Radeon VII eraan en gaat een RX580 er uit.
Nee dat is niet nodig. De driver die je geïnstalleerd hebt zijn de meest recente en DDU hoef je alleen te doen bij een overstap van nVidia naar AMD of vice versa.
Ik heb nog nooit negatieve effecten ondervonden van het niet draaien van DDU als ik bij hetzelfde merk videokaart bleef.Jaapoes schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:19:
[...]
Ik zou altijd DDU draaien en driver herinstalleren voordat er een nieuwe kaart in het systeem komt. Of het nou van hetzelfde merk is of niet. Kleine moeite, veel plezier
[ Voor 26% gewijzigd door Blaat op 12-03-2019 09:20 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Als je met ddu kiest voor drivers verwijderen voor nieuwe videokaart dus niet in veilige modus kan het zijn dat je chipset drivers ook verwijderd worden .
Had ik gelezen op een forum.
[ Voor 61% gewijzigd door Beaudog op 12-03-2019 09:34 ]
Toch maar even DDU uitgevoerd voor de installatie van de Radeon VII.
Na installatie van de videokaart de drivers geïnstalleerd en de gpu draait als een zonnetje. Een hele vooruitgang in vergelijking met de vorige RX580.
Geen dank veel plezier ermee echt een superkaartHomeLate schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:08:
Bedankt Jaapoes, Blaat en Beaudog.
Toch maar even DDU uitgevoerd voor de installatie van de Radeon VII.
Na installatie van de videokaart de drivers geïnstalleerd en de gpu draait als een zonnetje. Een hele vooruitgang in vergelijking met de vorige RX580.
Beter dat je de oude drivers heb weg gehaald en een verse installatie heb gedaan
Tot mijn verbazing bleef de temperatuur opklimmen tot 85C.. ik had verwacht dat ie dat niet meer zou halen door het lagere voltage.. Hoe komt dat?
Ik ben overigens niet aan de fan speed geweest.. die gaat ongeveer op 3400 RPM draaien bij 85C wat klinkt als een kleine windhoos, vond ik hard genoeg. Moet de fanspeed mogelijk hoger en de PL terug naar 0?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Plaats eens een screenshot van je wattmanJaapoes schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:12:
Gisteravond eindelijk met m'n nieuwe MSI Vega 56 Air boost kunnen spelen. Na een hoop verschillende filmpjes en guides te hebben gelezen heb ik geprobeerd de kaart te undervolten. PL op 50% en, uit m'n hoofd (niet thuis nu), de C6, 7 en 8 states tot 1050 gekregen. Clockspeeds gelijk gelaten. Geheugen niets mee gedaan.
Tot mijn verbazing bleef de temperatuur opklimmen tot 85C.. ik had verwacht dat ie dat niet meer zou halen door het lagere voltage.. Hoe komt dat?
Ik ben overigens niet aan de fan speed geweest.. die gaat ongeveer op 3400 RPM draaien bij 85C wat klinkt als een kleine windhoos, vond ik hard genoeg. Moet de fanspeed mogelijk hoger en de PL terug naar 0?
Als je de 64 bios flashed dan krijg je wat snellere HBM2. In beide gevallen is het een opstijgende straaljager die binnen enkele minuten zal downclocken. Mik dus maar op sub 1000mv i.p.v 1200mv zodat je niet doof word. Mijn GPU wordt instabiel rond de 1425-1430MHz met 910mv. Ik probeer dus niet over de 1420MHz te gaan. Dat heb ik bereikt met P7 1552MHz. Dan zit ik in de meeste games rond de 1400MHz. Sommige games boosten anders, hoger waardoor wat lager gaat zitten de boel stabiel houd. Je kan verschillende profielen per game maken, maar dat is soms gewoon irritant om te doen.Jaapoes schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:02:
Vandaag gaat mijn GTX 970 de deur uit en komt er een Vega 56 air boost voor terug. Ik zit al even te neuzen naar alle tweak mogelijkheden van deze kaart en dat zijn er nogal wat; overclocken, undervolten en flashen met een Vega 64 bios.. De kaart is natuurlijk al even op de markt en ik verdrink een beetje in alle beschikbare informatie. Wat ik soms ergens lees blijkt dan later weer achterhaalt.
Laatst had ik nog uitgetypt hoe ik een Vega undervolten het makkelijkst vind. Zie: DaniëlWW2 in "Is mijn GIGABYTE VEGA 56 OC gewoon niet goed?"
Ja, dat had ik ook begrepen maar ik heb nergens gelezen/gezien dat de PL weer terug moet naar 0% bij het undervolten..-The_Mask- schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:18:
Als je de powerlimiet verhoogt met 50%, mag de videokaart dus 50% meer vermogen verbruiken. Meer vermogen is dus meer warmte.
Zal ik vanavond doen-The_Mask- schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:18:
Als je de powerlimiet verhoogt met 50%, mag de videokaart dus 50% meer vermogen verbruiken. Meer vermogen is dus meer warmte.
Dank voor de link, zal je post eens doorlezen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Als je de 64 bios flashed dan krijg je wat snellere HBM2. In beide gevallen is het een opstijgende straaljager die binnen enkele minuten zal downclocken. Mik dus maar op sub 1000mv i.p.v 1200mv zodat je niet doof word. Mijn GPU wordt instabiel rond de 1425-1430MHz met 910mv. Ik probeer dus niet over de 1420MHz te gaan. Dat heb ik bereikt met P7 1552MHz. Dan zit ik in de meeste games rond de 1400MHz. Sommige games boosten anders, hoger waardoor wat lager gaat zitten de boel stabiel houd. Je kan verschillende profielen per game maken, maar dat is soms gewoon irritant om te doen.
Laatst had ik nog uitgetypt hoe ik een Vega undervolten het makkelijkst vind. Zie: DaniëlWW2 in "Is mijn GIGABYTE VEGA 56 OC gewoon niet goed?"
Verwijderd
Je moet de powerlimit juist omhoog schroeven wil je een succesvolle unvervolt verkrijgen. De PL is niets meer / minder dan een current limit als het ware voor je GPU. Hoe meer current je GPU verbruikt hoe meer warmte eruit komt.Jaapoes schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Ja, dat had ik ook begrepen maar ik heb nergens gelezen/gezien dat de PL weer terug moet naar 0% bij het undervolten..
Stel de PL op 50% in, en ga dan stapsgewijs met stapjes van 10mv werken.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je voor gaat. Ga je voor efficiëntie en stilte met een blower stijl kaart, dan ga je waarschijnlijk de powerlimit nooit halen. Ik gooi die dan ook op +50% puur om die variabel eruit te halen.Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:45:
[...]
Je moet de powerlimit juist omhoog schroeven wil je een succesvolle unvervolt verkrijgen. De PL is niets meer / minder dan een current limit als het ware voor je GPU. Hoe meer current je GPU verbruikt hoe meer warmte eruit komt.
Stel de PL op 50% in, en ga dan stapsgewijs met stapjes van 10mv werken.
Verder natuurlijk de standaard 10mv stapjes, maar ik heb zelf gezien dat de boostclocks zakken met lager voltage. De boel kan dan alsnog instabiel blijven als je P7 boostclock te hoog is, ongeacht voltage. Dat maakt Vega juist zo irritant om te undervolten.
Wat ik ook nog wel interessant vond mbt het geheugen was het volgende:
Set the hbm voltage to lower than your p6 voltage as it is the voltage floor of the core. The hbm voltage is hard coded into the bios and this setting doesn’t effect it.
[ Voor 39% gewijzigd door Jaapoes op 13-03-2019 12:15 ]
In mijn geval, onder load, bereikt de Radeon 104° Celsius (gemeten met HWinfo). De cpu blijft hangen op 55° max.
Alles zit in een Phanteks Enthoo Evolve ATX met twee standaard meegeleverd 140mm fans aan de voorkant en een 140mm fan aan de achterkant.
De cpu wordt gekoeld door een Dark Rock Pro 4.
De Phanteks staat niet bekend voor zijn goede airflow, dat is ondertussen ook overal te lezen op het internet. Ik denk eraan om de standaard Phanteks fans te vervangen door drie 140mm Noctua exemplaren aan de voorkant en eentje aan de achterkant om de GPU op lagere temperaturen te krijgen.
Of de Phanteks vervangen door een case met betere airflow.
Wat denken jullie?
Settings in Wattman:
P5: 1472 / 1000
P6: 1477 / 1000
P7: 1602 / 1000
PL: 50%
Fan: 75C / 48%
Mem: niets mee gedaan.
Na even Heaven draaien:
GPU: rond de 1500
mem: 800
Temp: rond de 85 en iets lager
Fan: rond de 3500 RPM
Voor de zekerheid nog overdriveNtool ernaast gehad om te zien of Wattman alles wel goed doorvoerde. Ik zie daar dezelfde waardes terug. Gek genoeg staat daar dat de max RPM vd fan 2400 is en target temp 75
EDIT: op de setting van DanielWW2(P7: 1552/910mv) wordt ie rond de 80C, 1428mhz, 3100 RPM.
[ Voor 9% gewijzigd door Jaapoes op 13-03-2019 21:06 ]
@Jaapoes HBM voltage in Wattman gaat niet om HBM voltage. Het is een setting die op een of andere manier het minimale voltage dicteert. Verlaag die eens naar 900mv en kijk opnieuw of het stabiel is.
Jij bezit de PC, dus jij kunt precies zien waarom het zo is.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
HBM voltage = P3? staat nu op 900mv. Tijdje Apex Legends gespeeld en heb temps van rond de 80, 1390 gpu en 3000 RPM. P7 nog steeds: 1552/910mvDaniëlWW2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:13:
Wacht, ik ben nog wat vergeten.
@Jaapoes HBM voltage in Wattman gaat niet om HBM voltage. Het is een setting die op een of andere manier het minimale voltage dicteert. Verlaag die eens naar 900mv en kijk opnieuw of het stabiel is.
Nee, deze.Jaapoes schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:38:
[...]
HBM voltage = P3? staat nu op 900mv. Tijdje Apex Legends gespeeld en heb temps van rond de 80, 1390 gpu en 3000 RPM. P7 nog steeds: 1552/910mv

Ik ben laatste dagen ook bezig met mijn nieuwe build met een Radeon VII. HWinfo meet volgens mij enkel de junction temp, die kan makkelijk boven de 100 graden uitkomen en lijkt ook gewoon zoals het hoort, de 2e temp van de kaart is aanzienlijk lager.HomeLate schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:04:
Ondertussen is ook al bekend dat de Radeon VII behoorlijk warm kan worden…
In mijn geval, onder load, bereikt de Radeon 104° Celsius (gemeten met HWinfo). De cpu blijft hangen op 55° max.
Bij mij zit de juntion temp net onder of boven 100 graden bij langdurige full load en de 2e temp is zo'n 70 graden. Ingesteld op 986 voltage (stock was 1073), 1849 clock en 1150 voor mem, 105% power limit en met 55% (onder 100 graden) of 60% (boven) fan speed.
Van te voren veel gehoord dat de kaart erg luidruchtig is, maar met deze instellingen valt het me ontzettend mee, in mijn herinnering is hij zelfs een stuk stiller dan mijn vorige kaart (MSI RX580 Armour 8GB).
Ja, die bedoelde ik ook
Nee sorry ik speel dat niet.ECP0WERS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:57:
@Blaat @Beaudog Speelt 1 van jullie toevallig Anthem? Zo ja, hoe is de performance met de laatste drivers?
EA

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Jammer, kan er helaas ook bar weinig over vinden. Heb nu een 2080, en hoewel geen slechte kaart is er nog steeds het verlangen om een Radeon VII aan te schaffen. Ik ben best bereid een klein stapje terug te doen als dat betekent weer terug bij het oude te zijn
AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD
Sorry vriend die speel ik nietECP0WERS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:57:
@Blaat @Beaudog Speelt 1 van jullie toevallig Anthem? Zo ja, hoe is de performance met de laatste drivers?
Kijk @Blaat , zo kan het ook
Gewoon doen krijg je 3 top spellen erbijECP0WERS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:25:
[...]
Jammer, kan er helaas ook bar weinig over vinden. Heb nu een 2080, en hoewel geen slechte kaart is er nog steeds het verlangen om een Radeon VII aan te schaffen. Ik ben best bereid een klein stapje terug te doen als dat betekent weer terug bij het oude te zijn
Nieuwe drivers Amd :
Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.2 Highlights
Support For
Tom Clancy’s The Division® 2
Sid Meier’s Civilization® VI: Gathering Storm
Up to 4% average performance gains on AMD Radeon VII with Radeon™ Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.2 vs 19.2.3. RS-288
DirectX® 12 on Windows®7 for supported game titles
AMD is thrilled to help expand DirectX® 12 adoption across a broader range of Windows operating systems with Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 18.12.2 and onward, which enables consumers to experience exceptional levels of detail and performance in their games.
Fixed Issues
Radeon ReLive for VR may sometimes fail to install during Radeon Software installation.
Fan curve may fail to switch to manual mode after the manual toggle is switched when fan curve is still set to default behavior.
Changes made in Radeon WattMan settings via Radeon Overlay may sometimes not save or take effect once Radeon Overlay is closed.
Known Issues
Rainbow Six Siege™ may experience intermittent corruption or flickering on some game textures during gameplay.
DOTA™2 VR may experience stutter on some HMD devices when using the Vulkan® API.
Mouse cursors may disappear or move out of the boundary of the top of a display on AMD Ryzen Mobile Processors with Radeon Vega Graphics.
Performance metrics overlay and Radeon WattMan gauges may experience inaccurate fluctuating readings on AMD Radeon VII..
Added Vulkan® Support
VK_EXT_depth_clip_enable
This extension allows the depth clipping operation, that is normally implicitly controlled by the driver to be controlled explicitly by the application instead. This is useful for translating Direct3D content, which assumes depth clamping is always enabled, but depth clip can be controlled by the DepthClipEnable rasterization state.
VK_EXT_memory_priority
This extension allows applications to set a priority value at memory allocation time, which could be used to determine which allocations are more likely to remain in device local memory if heap limits are reached.
VK_EXT_memory_budget
This extension adds support for querying the amount of memory used and the total memory budget for a memory heap.
VK_KHR_vulkan_memory_model
This extension formally defines how to synchronize memory accesses to the same memory locations performed by multiple shader invocations.
VK_EXT_debug_utils
This extension allows developers to obtain more debug information. When combined with validation layers, more detailed feedback on the application's use of Vulkan can be further obtained.
VK_KHR_depth_stencil_resolve
This extension adds support for automatically resolving multisampled depth/stencil attachments in a subpass in a similar manner as for color attachments.
VK_KHR_shader_float16_int8
This extension allows use of 16-bit floating-point types and 8-bit integer types in shaders for arithmetic operations and improves usability of those types by adding implicit conversions.
VK_EXT_transform_feedback
This extension adds transform feedback to the Vulkan API by exposing the SPIR-V TransformFeedback and GeometryStreams capabilities to capture vertex, tessellation or geometry shader outputs to one or more buffers.
[ Voor 78% gewijzigd door Beaudog op 15-03-2019 06:56 ]
YouTube: Radeon VII | 800MHz vs 1000MHz vs 1200MHz HBM2 Overclocking @ 1440p ...#
Waterblok installed
https://www.reddit.com/r/...ski_waterblock_installed/
[ Voor 17% gewijzigd door Beaudog op 15-03-2019 13:02 ]
Het is de RM750x geworden, coilwhine is aanzienlijk zachter geworden met alleen minpuntje dat het geen constante brom meer is, maar enkel bij drukke beelden, dus valt iets meer opBarryS schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 03:24:
[...]
Ik ben voor de Corsair RM850X gegaan. Scheelde 15 euro met de 650 en vond het toch wel de moeite waard ruim te zitten. De Vega trekt zo'n 195 watt volgens AMD Wattman en HWMonitor. En dat is gemeten alleen vanaf de SOC, dus totaal verbruik ligt hoger. Daarnaast draai ik een Ryzen 2700x met precision boost overdrive, deze verbruikt dus ook aardig wat meer dan stock. De regel is nog steeds dat een voeding het meest efficient is op zo'n 50% belasting van zijn vermogen in mijn geval dus 425 watt. Ik denk dat het systeem aardig in de buurt komt van 425 watt onder full load gaming. Daarnaast, omdat mijn voeding voldoende overhead nu heeft wordt hij ook niet warm en gaat de fan niet aan. Dus is het ook nog een stuktje stiller.
Lijkt dus wel iets positiefs te hebben gedaan, minpunt dat ik nog steeds de 100% fanspeed crash heb.
Totaal geen coilwhine .
Verwijderd
Blijkbaar stelt Catch die steek richting EA niet op prijs om de een of andere reden.
Jouw sentiment m.b.t. EA heb ik ook. Ze hebben misschien wel meer kapot gemaakt van dan toegevoegd aan gaming. Het bekende verhaal: studio's opkopen, veranderen (ook omdat ze de talentvolle medewerkers van die studio's overplaatsen naar de spellen die zij belangrijker vinden) en dan afbreken.
Ik raad je deze video's aan (Mass Effect X Y years later van Raycevick):
YouTube: Mass Effect 2... 7 Years Later
YouTube: Mass Effect 3... 5 Years Later
Met liefde voor het spel gemaakt en goed uitgezocht en onderbouwd. Het is niet gek dat zijn kanaal snel is gegroeid en een groot aantal Patreon's heeft. Hij heeft er ook 1 gemaakt voor ME1 maar daar was EA niet bij betrokken, die andere twee zijn interessanter om deze reden. ME2 is een goed spel, vooral als je bepaalde DLC's hebt (Shadowbroker) maar het had nog veel beter kunnen worden. Idem voor ME3 wat beter is dan wat reviews het doen lijken (EA verpestte het grondig met die DLC-hel) en wat ook veel beter zou zijn geworden als EA de beste medewerkers (geluid, muziek, 'camera', script) op het spel had laten blijven. werken. Een voorbeeldje, als je ME2 en ME3 hebt gespeeld dan viel het jou wellicht op dat de muziek van ME2 en ME3 consistent zeer goed was maar dat het bij ME2 meer gevariëerd was. Dat komt doordat ze bepaalde mensen van de muziek haalden. Het rare einde: doordat ze schrijvers op een ander project zetten. Sommige medewerkers moesten aan die sportspelletjes en hun shooters werken, wat EA zag als betere melkkoeien.
Dat stapje terug is relatief. Kijk vooral niet naar de day1-reviews want die zijn niet representatief aangezien AMD het weer eens presteerde om de drivers te laat te regelen.ECP0WERS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:25:
[...]

Hier een meer representatieve performance-vergelijking: https://www.techspot.com/...deon-geforce-config-test/
Als je naar deze benchmarks kijkt dan zal het je opvallen dat Radeon VII het beter doet bij AAA-spellen en minder goed bij spellen die single/dual-threaded zijn met hier en daar een uitzondering (volgens mij was die Forza-titel redelijk geoptimaliseerd, Just Cause 4 is zeer slecht geoptimaliseerd en Metro Exodus is gesponsord door Nvidia). Ik heb een donkerbruin vermoeden wat de reden hiervan is.
Nvidia gebruikt een soort van hack die de load van die CPU-kernen haalt en verdeelt over alle CPU-kernen terwijl AMD een hardware-scheduler gebruikt. Het nadeel van een software-scheduler is dat je meer CPU-overhead hebt wat pas een probleem wordt wanneer spellen voldoende van jouw CPU-kernen gebruiken. Geen techtuber heeft het erover maar NerdTechGasm heeft hier een paar goede video's over gemaakt waarin hij het ook liet zien met benchmarks.
Je wil er ook rekening mee houden dat Radeon VII 16 GB aan geheugen bevat, dat geeft de kaart meer longevity. Dat merk je nog niet zo sterk bij de huidige spellen maar over een paar jaar ga je dat wel merken. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens RX 570 vs. GTX 1060 3 GB (de nep-GTX 1060 dus) of de RX 480 4 GB vs. RX 480 4 GB tussen eind 2018/2019 en eind 2016. Op het moment dat spellen niet meer geheugen gebruiken dan dat er op de kaart zit krijg je kleine FPS-verschillen, wanneer spellen wel meer geheugen gaan gebruiken dan ga je met name lagere minima-FPS merken maar ook lagere gemiddelde FPS. Het wordt dus veel minder lekker speelbaar tenzij je de instellingen dusdanig verlaagt dat je dat dat extra geheugen niet nodig hebt. Ik schat in dat 8 GB geheugen over 2/3 jaar aan de krappe kant gaat zijn voor dat performance-niveau maar dat is speculatie van mij (niet geheel ongefundeerd maar het blijft speculatie).
Ik geef jou geen advies om wel of niet de RX 2080 in te ruilen voor Radeon VII, ik geef slechts aan dat het m.i. geen stap terug is, zelfs al zal je op de korte termijn gemiddeld gezien iets inleveren. Zelf heb ik liever een hogere FPS bij zwaar draaiende (4 CPU-kernen of meer nuttig werk laten doen voor het spel) AAA-spellen dan bij licht draaiende spellen die 1 of 2 CPU-kernen gebruiken. Overigens was Jim Sterling zeer enthousiast over zowel Resident Evil 2 als over Devil May Cry 5 maar ik ben van mening dat dat geen doorslag mag geven aangezien je deze spellen ook 1/2/3 jaar later kan kopen voor €4-15 en er dan net zoveel plezier aan beleeft.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2019 16:27 ]
YouTube: Radeon VII - Overclocking mit dem Fullcover Wasserblock von EKWB#
Komt aardig in de buurt van de ti
Doet die dat ook zonder 400W te verbruiken of?Beaudog schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:23:
Test van igor
YouTube: Radeon VII - Overclocking mit dem Fullcover Wasserblock von EKWB#
Komt aardig in de buurt van de ti
Het verbruik gaat aardig omhoogDaniëlWW2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:37:
[...]
Doet die dat ook zonder 400W te verbruiken of?
Het hoef niet ik heb ook wel eens dingen gehad die wel 2 weken bleven liggen .Blaat schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:24:
Mijn waterblok voor de Radeon VII is inmiddels in NL. Hij blijft wel steken bij de douane, dus ik verwacht extra kosten.
En toen het eenmaal er door was hoefde ik niks te betalen dat was met post nl .

Kaartje (en de rest van m'n build) is binnen. Inmiddels een half uurtje aan het prutsen en zit nu op 1900MHz core/1200HBM op 1040mV. Kaart blijft erg koel (62°C, 84°C Junction) alleen de fans blijven gewoon naar 3000RPM spinnen.
AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD
Verwijderd
Denk dat je prima met 250W weg kunt komen mits goed getweaked. Zulke clocks zijn alleen zinvol voor wanneer je hoge scores wilt behalen. 400W is echt af te raden wat betreft 24/7 gaming.DaniëlWW2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:37:
[...]
Doet die dat ook zonder 400W te verbruiken of?
Dat is een mooie overklok, er is ook nog een bios 1.6 dacht ik .ECP0WERS schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:09:
[Afbeelding]
Kaartje (en de rest van m'n build) is binnen. Inmiddels een half uurtje aan het prutsen en zit nu op 1900MHz core/1200HBM op 1040mV. Kaart blijft erg koel (62°C, 84°C Junction) alleen de fans blijven gewoon naar 3000RPM spinnen.
Die van mij heb ik voor het gamen standaard lopen alleen de powerlimit op +25%
Dan boost hij al naar 1854 mhz.
Met 250W zou het een zeer solide overclock zijn. Moet eigenlijk ook eens kijken of ik wat meer kan vinden hoe RX Vega VII schaalt. Weer een op de lijst.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:15:
[...]
Denk dat je prima met 250W weg kunt komen mits goed getweaked. Zulke clocks zijn alleen zinvol voor wanneer je hoge scores wilt behalen. 400W is echt af te raden wat betreft 24/7 gaming.
Waarom precies? Degradatie van je chip oid?Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:15:
[...]
Denk dat je prima met 250W weg kunt komen mits goed getweaked. Zulke clocks zijn alleen zinvol voor wanneer je hoge scores wilt behalen. 400W is echt af te raden wat betreft 24/7 gaming.
Want onder water ga je de temps prima onder controle kunnen houden, zelfs met een verbruik van 400w.
- Als je gaat overclocken, zet je dan handmatig de mV waarde of zet je enkel de max? De geheugen en core speeds zet je wel handmatig in kleine stapjes?
- Kan ik hiervoor gewoon gebruik maken van wattman of is e.g. MSI afterburner beter?
- Wat is het nut van PowerTables? Zorgen die er enkel voor dat ik in wattman/MSI.. hogere snelheden kan selecteren?
ik zit er aan te denken om een vega 56 reference te modden zodat ik er een waterkoeler op kan doen,
dit wil ik halen doormiddel van de reference case een rond gat te boren zodat de waterkoeler op de chip kan ipv de standaar heatsink, iemand enige tips?
Ik zou zelf wattman gebruiken. Daar heb je meer controle mee dan met Afterburner.Simkin schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:16:
Weet niet of het mag maar heb wat vragen over het overclocken van de VII (heb geen enkele ervaring met overclocken):
- Als je gaat overclocken, zet je dan handmatig de mV waarde of zet je enkel de max? De geheugen en core speeds zet je wel handmatig in kleine stapjes?
- Kan ik hiervoor gewoon gebruik maken van wattman of is e.g. MSI afterburner beter?
- Wat is het nut van PowerTables? Zorgen die er enkel voor dat ik in wattman/MSI.. hogere snelheden kan selecteren?
Met power tables bedoel je de Pstates? (1-7). Als hij tegen temperatuur of power limieten aan loopt gaat hij van P7 naar P6 of van P6 naar P5 enz om te proberen binnen de grensen te blijven.
Voltages kan je per Pstate instellen in zou zelf stapjes van 25 mv maken. En bij P7 al met een lagere mv beginnen dan er standaard staat maar zelf ben ik meer van het undervolten + OC en vooral undervolt dan max prestaties. Zo draaien mijn Vega kaarten allemaal 900mv en dan rond de 1480MHz effectief (1650-1677 ingesteld voor P7)
Zo is mijn Vega 56 zuiniger en stiller dan stock maar wel net ietjes sneller dan een Vega 64 air.
Lijkt mij omslachtig en je kan niet meer terug. Kan je niet beter de cooler uit elkaar halen heatsink er uit halen en alleen de baseplate terug zetten voor cooling? eventueel wel de fan er op laten om VRM van cooling te voorzien? Je hebt niet heel veel flow nodig tenzij je de boel echt hard wil pushen. Ik zou die cover mooi heel laten. Of ergens een 2e hands fullcover blok op de kop tikken.StarAlpha schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:09:
Hoi,
ik zit er aan te denken om een vega 56 reference te modden zodat ik er een waterkoeler op kan doen,
dit wil ik halen doormiddel van de reference case een rond gat te boren zodat de waterkoeler op de chip kan ipv de standaar heatsink, iemand enige tips?
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 20-03-2019 10:41 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Hoe bedoel je met alleen de baseplate? wil eventueel de nzxt g12 ook wel proberen alleen cooler master wordt niet ondersteunt daar voor. Zag op reddit dat je met 3,0 x 40 mm schroeven de g12 wel kon monteren op een vega 56.Astennu schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:40:
[...]
[...]
Lijkt mij omslachtig en je kan niet meer terug. Kan je niet beter de cooler uit elkaar halen heatsink er uit halen en alleen de baseplate terug zetten voor cooling? eventueel wel de fan er op laten om VRM van cooling te voorzien? Je hebt niet heel veel flow nodig tenzij je de boel echt hard wil pushen. Ik zou die cover mooi heel laten. Of ergens een 2e hands fullcover blok op de kop tikken.
Verder nog enig idee of een vega 56 reference met undervolt beter presteert dan de 1070 en toch redelijke temperaturen haalt?
Ik ben verder niet bekend met die cooler.StarAlpha schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:54:
[...]
Hoe bedoel je met alleen de baseplate? wil eventueel de nzxt g12 ook wel proberen alleen cooler master wordt niet ondersteunt daar voor. Zag op reddit dat je met 3,0 x 40 mm schroeven de g12 wel kon monteren op een vega 56.
Verder nog enig idee of een vega 56 reference met undervolt beter presteert dan de 1070 en toch redelijke temperaturen haalt?
Hier zie je de base plate van de originele cooler als je de fan, heatsink en de kap er af haalt:

Mijn Vega 56 air presteerd met UV beter dan een stock Vega 64 Air en verbruikt minder en is stiller. Temps lopen wel richting de 85c met max 2400RPM fan speed maar hij throtteled niet. stock doet hij dat wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 20-03-2019 11:00 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Misschien dat ik een 2 reference koelere op de kop kan tikken, puur voor het uiterlijk van de reference.Astennu schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:00:
Ik ben verder niet bekend met die cooler.
Hier zie je de base plate van de originele cooler als je de fan, heatsink en de kap er af haalt:
[Afbeelding]
Mijn Vega 56 air presteerd met UV beter dan een stock Vega 64 Air en verbruikt minder en is stiller. Temps lopen wel richting de 85c met max 2400RPM fan speed maar hij throtteled niet. stock doet hij dat wel.
Vraag me af hoe hoog de het kapje over de koeler is.
Presteer je ook boven de gtx1080? en dat alles met de reference?
Net zo hoog als twee slots. Die afmetingen zijn vast op het net te vinden. Gewoon bij reviews van bv techpowerup kijken. Die hebben ook teardown.StarAlpha schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:20:
[...]
Misschien dat ik een 2 reference koelere op de kop kan tikken, puur voor het uiterlijk van de reference.
Vraag me af hoe hoog de het kapje over de koeler is.
Presteer je ook boven de gtx1080? en dat alles met de reference?
Ik kan makkelijk sneller zijn dan een Vega 64 als ik de boel een beetje tweak. Zeker als ik het HBM geheugen op 1000 of 1025 laat draaien. Maar ook de clocks zijn veel constanter te krijgen. Die zitten bij stock kaarten eerder rond de 1300-1400. Ik draai 1480 met een lager verbruik. Bij gelijk verbruik zit je meer richting de 1550 MHz en dus sneller dan de stock kaarten.
In DX12 games is de Vega 64 stock vaak al sneller dan de 1080. (niet altijd verschilt een beetje van game tot game maar meestal wel).
Ben benieuwd, heb een vega 56 van Sapphire kunnen kopen voor 230 euro dus dat is wel een mooi prijsje voor de prestaties, alleen dan wil ik hem dus undervolted met vega 64 bios.Astennu schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:33:
[...]
Net zo hoog als twee slots. Die afmetingen zijn vast op het net te vinden. Gewoon bij reviews van bv techpowerup kijken. Die hebben ook teardown.
Ik kan makkelijk sneller zijn dan een Vega 64 als ik de boel een beetje tweak. Zeker als ik het HBM geheugen op 1000 of 1025 laat draaien. Maar ook de clocks zijn veel constanter te krijgen. Die zitten bij stock kaarten eerder rond de 1300-1400. Ik draai 1480 met een lager verbruik. Bij gelijk verbruik zit je meer richting de 1550 MHz en dus sneller dan de stock kaarten.
In DX12 games is de Vega 64 stock vaak al sneller dan de 1080. (niet altijd verschilt een beetje van game tot game maar meestal wel).
Dat doe ik dus ook altijd. IPV wel V64 bios voor HBM voltage en dan undervolten naar 900mv.StarAlpha schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Ben benieuwd, heb een vega 56 van Sapphire kunnen kopen voor 230 euro dus dat is wel een mooi prijsje voor de prestaties, alleen dan wil ik hem dus undervolted met vega 64 bios.
En wat voor prestaties haal je dan, de kaart die ik koop haalt 6800 gpu score op time Spy benchmark met redelijke temperatuur en verbruik.Astennu schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:16:
[...]
Dat doe ik dus ook altijd. IPV wel V64 bios voor HBM voltage en dan undervolten naar 900mv.
Op 1080p High preset scoor ik met die tweaks rond de 9600-9850 punten.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 20-03-2019 13:33 ]
1850/1200 987mV;

2000/1200 1088mV;

Overigens is de core clock wel all over the place op 2000MHz
[ Voor 17% gewijzigd door ECP0WERS op 21-03-2019 13:01 ]
Ondertussen wat wijzer door dit artikel: https://www.tomshw.de/201...er-und-profis-igorslab/5/Astennu schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:40:
[...]
Ik zou zelf wattman gebruiken. Daar heb je meer controle mee dan met Afterburner.
Met power tables bedoel je de Pstates? (1-7). Als hij tegen temperatuur of power limieten aan loopt gaat hij van P7 naar P6 of van P6 naar P5 enz om te proberen binnen de grensen te blijven.
[...]
Mooie scores. Ik denk dat je kaart op 2000MHz aan het throttelen is gezien je tjunction temp. Met een waterblok er op zal dat wel schelen en zie ik 2100 MHz ook nog wel als optieECP0WERS schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:00:
@Astennu Ff superposition gedraaid met de High preset;
1850/1200 987mV;
[Afbeelding: 1850/1200]
2000/1200 1088mV;
[Afbeelding: 2000/1200]
Overigens is de core clock wel all over the place op 2000MHzDenk dat een waterblock daar wel een einde aan kan maken.
Maken de HBM clocks daar nog veel uit voor de score? Bij de Vega 56/64 deed het wel wat maar niet super veel als de core rond de 1500MHz zit.
Dit zijn wel meer reg hacks die heb je alleen nodig als wattman te beperkt is qua max power. Maar dan heb je het over meer dan 500 watt.Simkin schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:00:
[...]
Ondertussen wat wijzer door dit artikel: https://www.tomshw.de/201...er-und-profis-igorslab/5/
More power reg file
[ Voor 12% gewijzigd door Beaudog op 21-03-2019 13:15 ]

Ja, ik heb al verschillende drivers geprobeerd en deze W10 build is nu een maand oud. Het was weer eens tijd.
Gebruik je toevallig afterburner?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:57:
Dus, ben ik de enige die de laatste tijd steeds weer profiel resets krijgt bij boot? Steeds ook de standaard wattman crashed recovered error bij boot. Ik begin me namelijk een beetje zorgen te maken omdat BF5 ook steeds crashte terwijl ik de oorzaak niet kon reproduceren of achterhalen. Ook al voltage opgeschroefd en clockspeeds wat verlaagd. Hielp een beetje, maar niet veel. Ben bang dat mijn RX Vega 56 nu langzaam richting echt dood gaat, een paar maanden te vroeg voor Navi.
Ja, ik heb al verschillende drivers geprobeerd en deze W10 build is nu een maand oud. Het was weer eens tijd.![]()
Nope.
Ik heb vandaag het voltage en clock speeds beiden omlaag gezet (voltage overal max 980 en clock speeds P5/6/7 1500mhz) en hij komt nu niet boven de 200V uit wat een hoop lijkt te schelen qua stabiliteit, wel wat lagere fps maar nog geen crash. Mocht hij nou nog een keer crashen stuur ik deze terug en ga ik toch maar voor de 2060
edit: gecrasht, terugsturen dan maar
[ Voor 9% gewijzigd door Matthijs240 op 26-03-2019 14:11 ]
Ik heb dat ook met wattman na een boot gebruik ook een XML bestand .DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:57:
Dus, ben ik de enige die de laatste tijd steeds weer profiel resets krijgt bij boot? Steeds ook de standaard wattman crashed recovered error bij boot. Ik begin me namelijk een beetje zorgen te maken omdat BF5 ook steeds crashte terwijl ik de oorzaak niet kon reproduceren of achterhalen. Ook al voltage opgeschroefd en clockspeeds wat verlaagd. Hielp een beetje, maar niet veel. Ben bang dat mijn RX Vega 56 nu langzaam richting echt dood gaat, een paar maanden te vroeg voor Navi.
Ja, ik heb al verschillende drivers geprobeerd en deze W10 build is nu een maand oud. Het was weer eens tijd.![]()
Die recover error heb ik ook wel eens gehad meestal
Als ik in de bios ben geweest om te tweaken krijg ik hem meestal .
Als hij crashed reset hij inderdaad de wattman. Klinkt als instabiel/teweinig voltage
Ik ben al aan het experimenteren met veel meer voltage. Tot dusver geen succes.DoubleYouPee schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:23:
[...]
Als hij crashed reset hij inderdaad de wattman. Klinkt als instabiel/teweinig voltage
Het probleem is dat ik al maanden sporadische artifacts en af en toe crashes heb. Ik heb vorig jaar een tijdje de HBM2 iets te warm laten worden. Ben dus bang dat die nu richting dood gaat. Gebeurd het na de release van Navi, dan koop ik wel een Navi. Begin me alleen af te vragen of dat gehaald gaat worden.