Geert1976 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 06:12:
@
LockeJohn , je hebt het goed verwoord en wat mij betreft (grotendeels) bij het rechte eind.
Hoe gek ik ook ben op mijn Apple device die ik in de afgelopen 7 a 8 jaar heb aangeschaft, zie ik ook een zeer duidelijke switch van een bedrijf dat in 1ste instantie mooie, zeer gebruiksvriendelijke producten maakte naar een bedrijf wat King is geworden in consumenten ''nickelen en dimen'' afgelopen paar jaar.
Dus waar je eerst vooral producten zag waar je als consument van dacht ''wow, dit <insert nieuw Apple product of dienst> is wel erg mooi gedaan, heeft echt een productieve toegevoegde waarde in mijn leven'' zie je nu vooral de laatste jaren overduidelijk dat de € of $ van de consument belangrijker is geworden voor Apple.
En het bewijs voor bovenstaande is niet eens zo moelijk te motiveren, ga simpelweg maar eens luk raak shoppen in de online/offline Apple App Store of website.
Kijk naar de diverse artikelen en de prijzen daarvan. Het eerder aangehaalde bekende kleine kabeltje van € 25 (ja, dit kabeltje vindt je elders voor ong €15 goedkoper met een zelfde kwaliteit) is niets meer dan een ''fuck you klant, dokken zul je!!'' van Apple.
voor diegen die écht willen weten wat ik bedoel, hier een [b]interview met Steve Jobs van lang geleden, waar Jobs het in dit interview heeft over Xerox, filmpje duurt maar iets van 3 minuutjes

link naar het interview met Jobs destijds:
YouTube: steve jobs on why xerox failed
Bizar hoe hij hier ''spot on'' is in dit interview en dit dus nu Apple zelf aan het overkomen is. Hij legt dus eigenlijk zelf jaren geleden al uit, waar Apple op dit moment mee te maken heeft , van een visionair (Jobs zelf) naar een commericeële CEO pur sang, (Cook) is gegaan. Cook is geen man van de kwailiteit het Apple product zelf, hij is een supply chain-man die de commercie ( $$$$$) ver boven op nr 1 heeft staan.
Nu is vaak een heel simpel antwoord van Apple fans; "ja joh, dan koop je het toch niet?" of "speak with your wallet!".
Enerzijds absoluut waar, maar anderzijds dus een dikke middelvinger van Apple naar de de trouwe klant van het eerste uur die dus dat uitmelken (nickelen en dimen) zien gebeuren en dat ''een beetje beu'' zijn geworden.
Apple moet niet vergeten uit welk diep dal ze zijn gekomen ooit (nee Apple is niemand iets verschuldigd, maar ze me mogen best wel rekening houden met de trouwe klanten van 'het eerste uur')
Ze hebben het volledige vertrouwen (terug?) gekregen van een hele schare consumenten (zowel professioneel, zakelijk als prive), deze consumenten zijn veel jaren mee gegaan in het pad wat Apple bewandelde.
Deze consumenten zijn 'locked in' door Apple, door vooral het alom bekende eco systeem van Apple. En dat eco systeem staat uiteraard als een huis.
1 van de grootste USP's op dit moment voor Apple is dus ook het eco systeem (als ook iOS en MacOs), het is fantastisch om te zien hoe mijn diverse Apple devices hier thuis onderling met elkaar functioneren.
Nu Apple een perfecte 'lock in' heeft gecreeerd kunnen ze dit perfect tot in de puntjes uitmelken (''nickelen en dimen'' dus) wat Apple zeer overduidelijk als geen ander bedrijf kan en ook doet.
Apple is een commercieel bedrijf wat net als elk ander commercieel bedrijf nstuurlijk winst zal moeten maken om te overleven en investeren in de toekomst van het bedrijf.
Maar nogmaals, Apple laat paar laatste jaar overduidelijk zien dat de $ (of de € in ons geval) op zichtbare nr.1 is komen te staan.
Dit lees je ook in verschillende artikelen, tech sites en fora, waar mensen aan het woord komen die al bijvoorbeeld al ruim 10 jaar trouw zijn aan Apple (zowel dus prive, zakelijk en professioneel) en nu een duidelijke overgang aan het zien zijn van het gewoonweg uitmelken van de eindgebruiker.
En nu is het waarschijnlijk wachten totdat er mensen zullen zijn die elk punt hierboven weerleggen of goed zullen praten (of simpelweg mij persoonlijk ''aanvallen'' wat deze week al overduidelijk een paar keer gebeurd is hier, maar dat terzijde. Het is alsof enige krtische noot naar Apple iets illegaals is, alsof je tegen een heilig huisje aanpist)
In dit topic zijn al diverse mensen letterlijk aangevallen zodra er weer over prijs (overigens niet alleen of prijzen, maar gewoon over diverse andere Apple zaken) ''gezeurd'' werd , alsof diegene die ''zeuren'' over de prijs van de iPhone X het persoonlijk gemunt heeft op diegene die aanval vervolgens inzetten.
En laten we eerlijk zijn en er niet omheen lullen, de prijs van de nieuwe iPhone X is op dit moment wereldwijd gespreksonderwerp nr 1 wat betreft deze laatste iPhone van Apple, dus echt niet alleen op een forum in een piepklein landje als Nederland. FaceID is ook een veelbesproken onderwerp over deze iPhone X, maar hoog aan de top van de wereldwijde discussie staat mijlenver dus de prijs van het product boven aan.
We hebben het hier over een bedrijf, niet een familie lid of vriend(in)
Ik geniet maximaal van al mijn Apple devices (en diensten) hier thuis en onderweg, maar ik zie wel een duidelijke verandering binnen Apple (en toch ik blijf ook ik telkens Apple trouw, waar ik wel afgelopen 12 maanden bezig ben (geweest) in een soort zoektocht naar goedkopere alternatieven die voor mij persoonlijk net zp prettig of zelfs prettiger zouden kunnen zijn)
En ik ben uiteraard niet moederziel alleen in deze constatering.
Er zijn echt legio artikelen te vinden waar trouwe Apple klanten van het eerste uur (en dus in al die jaren flink hebben geinvesteerd in Apple devices/diensten) aan het woord komen en ook overduidelijk deze verandering zagen aankomen afgelopen paar jaar.
Dit zijn slechts ''my 2 cents'' van iemand ( ik, zei de gek) die nog steeds zeer in z'n nopjes is met zijn huidige Apple devices