Ik heb hier onlangs een klein opiniestukje over geschreven, noem het eerder een draft want heb er uiteindelijk nog niks mee gedaan.
Aanleiding waren reacties van allerhande mensen, waaronder ook familieleden, die hierin nogal overdreven gaan doemdenken als in "de wereld gaat kapot"... Yep... Dàt was dan weer naar aanleiding van eerst een paar genderneutrale speelgoedpoppetjes van Mattel, daarna een nieuwsbericht over een meer genderneutrale begroeting van passagiers van een vliegtuigmaatschappij...
Goed, je kan je natuurlijk terecht afvragen of het de moeite is om die 0,01% op hun wenken te bedienen... Ik stel me daar soms ook vragen over.
...maar ik val dan terug op het basisprincipe dat ik vind dat je moet hanteren: "Kan het kwaad dàt er rekening mee gehouden wordt en/of benadeelt het anderen?"
Dus hier mijn opinie... TL:DR = voel je niet zo snel in je gat gebeten door dingen die jou niet aangaan of benadelen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oh wee, er zal weer wat worden afgevloekt en geroeptoeterd…
Een paar weken nadat een Amerikaanse poppenboer besliste om -uit niks anders dan plat winstbejag natuurlijk maar ze hebben het mooi en gewiekst verpakt als “kijk eens hoe inclusief we zijn” een paar genderneutrale popjes in de rekken te plaatsen, is het nu een vliegtuigmaatschappij die beslist dat hun passagiers vanaf nu niet meer worden aangesproken met “Good morning Ladies & Gentlemen”, maar met het meer genderneutrale “Good morning everybody”.
…laat de doos van Pandora der verontwaardiging maar weer open gaan, ik zal, voor jullie gemak, bij voorbaat al een paar antwoorden geven op jullie prangende vragen.
- Neen, je hoeft zelf niet genderneutraal te worden, je mag je eigen gender-gedefinieerde zelf blijven, zelfs kleingeestigheid mag nog steeds, hoera!
- Neen, je hoeft je ook niet aangesproken te voelen, je bent immers zelf niet genderneutraal toch? Waarom je dan zo ergeren aan iets dat niet over jou gaat? Doet “goeiemorgen iedereen” dan zo’n pijn aan je oren?
- Wist je dat je een genderneutraal persoon gewoon kan begroeten met “goeiedag”? Je hoeft je dus niet druk te maken om een genderneutrale aanspreektitel.
- Klopt volledig dat dit tegemoetkomingen zijn aan een bepaalde minderheid, zelfs een kleine minderheid, heb je volledig gelijk in. Nu we dat vastgesteld hebben: wat is het probleem eigenlijk? Gaat het je om deze éne minderheid en discrimineer je de ene minderheid t.o.v. de andere omdat jij blijkbaar uitmaakt welke minderheid (on)gelijk heeft, of gaat het je om àlle minderheden? Zijn gehandicaptentoiletten dan ook uit den boze, braille-knoppen in liften, allergenen-informatie in ingrediëntenlijsten, aandacht voor depressie, burnout, autisme… etc…
Vind je dat tegemoetkomingen er alleen mogen komen voor de grote massa en dat de buitenstaanders -om welke reden dan ook- dan maar de pot op kunnen omdat “jij” vindt dat ze niet belangrijk genoeg zijn? Wedden dat je daar anders zou over voelen en denken moest je zelf -om welke reden dan ook- een buitenstaander zijn?
- Weet jij hoe het voelt om je niet goed te voelen met of in jezelf, met het geslacht waarmee je geboren bent? Ik ook niet… Geen idee hoe dat voelt… Ik kan en zal dan ook geen waardeoordeel vormen over hoe belangrijk deze tegemoetkomingen zijn voor deze minderheid, jij kan dat evenmin… Maar toch op je hielen staan dan maar? Krijg jij hierdoor iets minder? Verdwijnen er voor jou tegemoetkomingen en zo ja, dewelke dan?
- “nodig”? neen, ik vind dat ook niet “nodig”, net zoals ik als individu geen gehandicaptentoilet nodig heb. Gelukkig weet ik dat ik hier niet alleen rondloop en kan ik wel oprecht tevreden zijn om in een werelddeel te leven waarin niet alles perfect is, verre van zelfs, maar waar desondanks toch aandacht gaat naar mensen die anders geen stem hebben, je weet wel, die minderheden waardoor je je zo bedreigd lijkt te voelen.
- De wereld is helemaal niet om zeep en als dat wel gebeurt zal het niet zijn omwille van een paar genderneutrale popjes, vliegtuigbegroetingen, of een extra openbare toiletruimte.
- Neen, niemand zal je ooit verplichten om je ongemakkelijk te voelen, om je schuldig te voelen, als je dat toch zo aanvoelt ligt het misschien meer aan de lengte van je tenen dan aan die paar mensen die meer en meer een naam en een stem krijgen, en een keuze waarvan alleen zij het belang van kunnen vatten. Pro tip: voel je niet zo aangesproken wanneer je niet aangesproken bent.
Heel ruimdenkend hoef je overigens niet te zijn om te begrijpen dat 1) tegemoetkomingen voor, en steun aan minderheden een deel zijn van een moderne en verdraagzame maatschappij en geen afbreuk doen aan de tegemoetkomingen die er al lang bestaan voor jou, mij en de rest en 2) jij niet kan weten hoe het is om blind, doof, verlamd, depri, autistisch,… te zijn zonder het zelf ooit geweest te zijn dus vanwaar haal je de pretentie om te denken dat je slecht voelen in het lijf waarin je geboren bent, wél aanstellerij is? …”omdat het vroeger toch allemaal niet bestond”?
Hint: het bestond wel, alleen durfden mensen er niet mee naar buiten komen, voor dezelfde reden als dat men toen ook dacht dat homoseksualiteit een ziekte was die men kon genezen door elektroshocktherapie en zelfs lobotomie bvb, gevolgd door een leven in de psychiatrie omdat ze je brein kapotgezapt hadden, omdat er lacherig en neerbuigend over gedaan werd door een meerderheid mensen die homoseksualiteit, allergieën, een niet al te opvallende handicap, depressie, autisme, noem-maar-op, “aanstellerij” vonden.
Welkom in 2019, waar zélfs mensen die zichzelf -hoe vreemd ik dat ook mag vinden en ja, ik vind het ook vreemd- noch mossel noch vis voelen, gewoon mogen zijn wie ze zijn en waar dat ten koste gaat van niémand.
En begin alsjeblieft niet over je belastinggeld dat daar naartoe gaat want als je daarover valt, dan heb je niet het minste idee waar je belastinggeld nog naartoe gaat, en in véél grotere procenten.
En natuurlijk heb je in elke groep mensen die het doen voor de aandacht… er zijn mensen die onterecht een invaliditeitsuitkering krijgen, er zijn mensen die denken, zelfs zéker weten gluten-intolerant te zijn terwijl dat niet zo is, er zijn gegarandeerd ook mensen die doen alsof ze blind of doof zijn en natuurlijk zijn er ook mensen die beweren ‘genderneutraal’ te zijn maar het hen om de aandacht te doen is en niet omdat ze zich oprecht geen van beide geslachten voelen.
De juiste reflex is dan om in te zien dat je ze niet allemaal over dezelfde kam kan scheren, i.p.v. ervan uit te gaan dat jij de geijkte barometer der rechtschapenheid bent en kan uitmaken dat het hen allemaal om aandacht te doen is want oohoo, je ziet een niet nader genoemd voorbeeld op televisie en gaat er natuurlijk van uit dat dat voorbeeld representatief is. Net zoals ik er dan maar vanuit kan gaan dat àlle conservatieven minderheden haten zeker?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------