Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Iblies
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 02-04 16:47
quote:
eric.1 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Oh? Volgens mij zijn er ook onderzoeken die juist aantonen dát er verschillen zijn in hersenactiviteit tussen mannen en vrouwen (ook vrouwen met een Y-chromosoom maar ongevoelig voor Testosteron = presteren gelijk aan de XX-vrouwen). Alleen de oorzaak van dit verschil is niet direct vast te stellen aangezien een 0-meting van babies vlak na de geboorte ethisch niet te verantwoorden is. Komt dit door hormonen, chromosomen of toch de omgeving? Wellicht een combinatie. Maar een verschil is er.

Zomaar stellen; hersenen werken niet anders....lijkt me dus zeer gewaagd en onjuist.
Wikipedia: Neurale plasticiteit
Je mag gerust stellen dat hersenen terdege anders werken, alleen is dat maar een heel klein deel en zijn er te veel factoren afhankelijk waardoor er een net wat andere reactie is.

En zelfs die reacties zijn geen vast gegeven en kunnen in de loop der tijd weer veranderen.

Het grote probleem is dat we kinderen op veel te vroege leeftijd bepaalde ideologieën meegeven. Er wordt daarbij geprobeerd om het zo positief mogelijk te brengen, maar wat blijft hangen is dat het anders is, en de daarbij horende associatie komt nog steeds van de directe omgeving en zeker niet van ‘officiele’ kanalen.

• Nature
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22-04 10:30
quote:
RobinHood schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:03:
@Nature Wat mij opvalt op Tweakers is dat als een [mogelijke] vrouw een vraag stelt over iets, zelfs al is het echt een domme vraag, dat er veel meer antwoorden komen en dat men veel meer probeert te helpen dan dat er gebeurd bij een mannelijkere nickname of profielfoto.
Het is denk ik het verzorgende gedrag van een gezonde man maar ook vrouw, het is een mooi samenspel. In mijn stad Alkmaar loopt vaak een transgender vrouw rond als je hier vandaan komt weet je wel wie. maar zij heeft ook dat effect bij mij, van als iemand haar iets doet of kwetst.... Het is gewoon natuurlijk, de lat ligt gewoon lager bij het andere geslacht als je kijkt naar empathie, tenminste hoe ik het zie.
quote:
Nu ik erover nadenk heeft dat meer te maken met dat ik als man ook minder snel hulp vraag en accepteer, het is echt niet dat ik actief denk dat vrouwen mijn hulp nodig hebben, eerder dat mannen mijn hulp niet nodig hebben of accepteren. En ook dat heeft toch weer met opvoeding en maatschappij te maken: Alle vrouwen die ik ken vragen ook veel sneller om hulp dan mijn mannelijke vrienden, ik denk dat ik het toch een soort angst voor zwakte is.
Vrouwen denk ik, geven veel minder om de exacte werking van zaken. Mannen zijn vaak geobsedeerd door een bepaald technisch punt van hoe iets werkt en de dingen erom heen, mijn vriendin geniet van het resultaat van mijn werk maar ik moet haar echt niet lastig vallen met de details van wat ik heb gedaan.
quote:
Zie ook emoties. Boys don't cry bestaat nog steeds, conformisme naait ook blanke hetero mannen, minder dan andere groepen, maar het naait ons allemaal, wie of wat je ook bent.
Ja in mijn ervaring laten mannen het te lang te hoog oplopen ikzelf incl, zelfmoordenaars zijn eigenlijk ook vrijwel altijd mannen, ze moeten echt eerder praten.

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21:11
Ben je nou het white male privilege aan het aanvallen?! ;-)

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
Tuttel schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:35:
Ben je nou het white male privilege aan het aanvallen?! ;-)
Ik geloof best dat de blanke, hetero man gemiddeld gezien het makkelijker heeft dan andere groepen, maar dat betekend niet dat er helemaal geen problemen zijn. Mannen die mishandeld of zelfs verkracht zijn door een vrouw worden een stuk minder serieus genomen dan wanneer de rollen omgedraaid zijn. Heb gelezen, nee, weet geen bron, dat mannen bijna even vaak slachtoffer van huiselijk geweld zouden zijn, alleen doen ze geen aangifte omdat het volledig zinloos is of omdat ze bang zijn "zwak" gevonden te worden.

Bij psychotherapie zie je daarom ook veel meer vrouwen, die accepteren sneller dat er een probleem is en durven er voor uit te komen. Mannen gaan gewoon zuipen of snuiven tot ze niet meer kunnen denken. Ik vond mijn mede-mannelijke groepsgenoten, de paar die ik gehad heb, vaak ook een stuk koppiger, zeker bij de wat oudere garde was het hele "mannen huilen niet" er gewoon letterlijk ingeslagen en probeer dat er maar eens uit te krijgen.

En als je kijkt wie het hardste schreeuwt dat mannen geen emoties mogen hebben: Dat zijn de mannen zelf. Ik heb het een vrouw nog nooit horen zeggen.

Beetje hetzelfde idee dat het vooral vrouwen zijn die andere vrouwen in een kwaad daglicht zetten en hun moraal willen opdringen. Ik heb mannen nog niet betrapt op echte slutshaming, maar ik heb het vrouwen wel horen doen over andere vrouwen :X

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:11
quote:
incaz schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:45:
[...]

Ik vind het eigenlijk best een interessante vraag, die niet erg gaat over genderneutraliteit maar wel over gelijkwaardigheid tussen genders. En ook hoe ontstane verschillen in het verleden nu nog steeds doorwerken: de bedrijfscultuur is nog erg gericht op de normen die we associeren met mannelijkheid, en die eigenschappen worden verder meer gewaardeerd en aangemoedigd in mannen en minder in vrouwen.
Kantoorcultuur is sowieso iets bijzonders: ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt waar vrouwen alleen bestonden op de afdeling communicatie, HR en secretariaat en dan is de wijze waarop over de vrouwelijke collega's gesproken wordt doorgaans niet zo hoogdravend. Aan de andere kant hebben vrouwen er ook vaak genoeg een handje van de 'oeps maar ik ben maar een vrouw'-troef te gebruiken, als iets niet werkt oid.
quote:
Dit lijkt me bij uitstek iets waar er niet 1 goed antwoord is. Sowieso kun je mensen niet dwingen om meer voor zichzelf op te komen. Ik denk ook dat het zien als 'moet ik dat accepteren of moet mijn vrouw dat accepteren' de situatie sneller richting een tegenstelling stuurt dan misschien nodig. Vanuit een uitgangspunt hoe je daarin van elkaar kunt leren is het beter keuzes maken. Dat je vrouw kiest om haar plek te claimen omdat ze die optie heeft. Maar niet omdat het van haar man 'moet.'
Dat was ook een beetje mijn frustratie: ik herkende direct wat er gebeurde en mijn testosteron begon te borrelen en ik was er klaar voor om namens mijn vrouw de arena te betreden. Gelukkig is ze doorgaans wat gematigder en stelde ze vast na zo'n situatie ook nog fijn naar kantoor te willen gaan - ze zou liever een conflictsituatie mijden. Uiteindelijk heeft ze het opgelost op een subtiele manier, waarbij ze alsnog op de plek kwam waar ze wilde zijn. Voor mij ook leerzaam, want wat je zegt klopt: ik kan haar niet dwingen het op 'mijn' manier te doen. Overigens werkt ze niet in een 100% masculiene omgeving, maar is ze wel op een niveau aan het komen waarop minder vrouwen zijn en zeker niet met een beta achtergrond.
quote:
Ikzelf hoop op een verandering in de bedrijfscultuur, niet alleen omdat ik dat gun aan de vrouwen die tegen het glazen plafond botsen / zich daaraan moeten aanpassen, maar ook omdat ik denk dat de cultuur (en zeker die op de zuidas) niet altijd even ideaal is en best wat minder de norm mag worden.

Maar het dilemma is reeel en ik snap de vraag.
Wat het bedrijf zelf heeft geconstateerd is dat het in het verleden op een eenzijdige manier dingen deed en dat de verhouding M/V noodzakelijk is voor het voortbestaan. Tegelijkertijd doen ze niet mee aan quota en zullen vrouwen, net als de mijne, zich moeten meten aan mannelijke concurrentie. Dus, tis nu nog even alsof je mee moet voetballen in de herencompetitie - tot er echte gemengde elftallen ontstaan, denk ik dan maar. Ander voorbeeld: ze kreeg dezelfde mededeling als haar mannelijke collega's - er wordt wel verwacht dat je fulltime gaat werken. En dat met twee kleintjes thuis vergt nog wat improvisatie - want die dag in de week thuis met het spul gaat ze niet opgeven :) (we werken beide in principe 4 dagen)

Ik zie het overigens als mijn rol om haar niets in de weg te staan dit te doen, dus moet ik me ook flexibel opstellen en haar af en toe 'nudgen'.

• wauturr
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20-04 22:27
Ik ben op de hoogte van hormonen, geslachtskenmerken en onderzoek naar vrouwelijke en mannelijke hersenen. Ik weet ook dat er mensen zijn waarbij deze aspecten niet allemaal mannelijk of vrouwelijk zijn. Er zijn ook genoeg mensen die dit niet snappen, die wijzen dan altijd naar de geslachtschromosomen en beweren dat deze lijdend zijn. Er kunnen dus veel combinaties zijn van eerder genoemde kenmerken maar als geslachtschromosomen leidend zijn dan snap ik dat mensen zeggen je bent of man of vrouw. Mijn vraag is dus eigenlijk: is er consensus onder wetenschappers of officiële instanties dat de geslachtschromosomen leidend zijn?
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True