Zo, I'm late to the party, maar soit

500 lange, inhoudelijke berichten doorlezen terwijl je op Campzone zit, is niet te doen

Nee hoor. Als ik een brief stuur naar mannetje Albanter is mijn aanhef "Geachte heer Albantar". Als ik een brief stuur naar vrouwtje Albantar is mijn aanhef "Geachte mevrouw Albantar". Als ik een brief stuur naar "Albantar die tussen mannetje en vrouwtje in zit" is mijn aanhef "Geachte ???? Albantar"? Daar heb ik nog nooit een antwoord op gezien... weet jij dat?
Het enige wat gevraad wordt is een beetje beleefdheid en respect. Maar kennelijk is dat tegenwoordig voor veel mensen teveel gevraagd...
Nee, dat is niet het enige dat gevraagd wordt. Er wordt gevraagd om beleefdheid te geven en respect te tonen op de manier die genderneutralen verlangen. Want al die mensen die hen met meneer of mevrouw willen blijven aanspreken, vinden vast dat ze daarmee heel beleefd zijn, en respect tonen.
Per slot van rekening betoont die streng gelovige moslim mij ook zeer veel respect als hij weigert mij een hand te geven. In zijn ogen dan toch. In mijn ogen is hij daarmee erg denigrerend bezig, al weet ik nog niet wie hij daarmee naar beneden haalt. Zichzelf? Omdat hij bang is zich niet in te kunnen houden en me aan te randen als hij me wél een hand geeft? Of toch mij? Omdat hij het mij niet waard vind om een hand te geven en gelijk te behandelen als een mens (/man).
Beide kanten moeten zich realiseren dat beleefdheid en respect voor iedereen wat anders betekenen.
Ook dit maakt niet duidelijk dat het om 1 persoon gaat, zonder man/vrouw-aanduiding. "Dan rijden ze" en "hun actie" maakt dat ik er een meervoud in lees. Iets anders lukt me echt niet.
dragonhaertt schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Dat er statistische afwegingen worden gemaakt betekend niet per direct dat dit discriminatie is. Daarnaast zijn er ook veel voorbeelden van 'omgekeerde' discriminatie.
wat net zo goed discriminatie is, maar niet zo genoemd mag worden omdat het geen minderheid betreft
Van wie mag dat niet zo genoemd worden? Ik vind het een beetje een stro-pop. Positieve discriminatie is een zeer gangbare term, dus het mag zeer zeker wel discriminatie genoemd worden.
Ik snap dat er gestreefd wordt naar een soort van gemiddelde verdeling binnen bijvoorbeeld een bedrijf, sector of management team. Maar maatregelen nemen om maar extra vrouwen of ethnische minderheden aan te nemen vind ik het tegenovergestelde van gelijke kansen. (zoals in amerika, studiebeursen speciaal voor zwarte mensen, dus voor hun een grotere kans om op een universiteit te komen dan een witte student met dezelfde skills)
Nee, omdat ze al een achterstand hebben, heft een studiebeurs voor zwarten juist een stukje verschil op. IQ en persoonlijke vaardigheden zijn niet het enige dat je door college of universiteit helpt. Ouders, overige familie, netwerk, geld helpt je er net zo hard door heen. Je lijkt je alleen maar te richten op de skills van de individuele student, maar dat is maar een klein deel van het probleem.
Als blank of man gemiddeld een netwerk heeft van 10 mensen die hem qua tijd, aandacht, stimulans en geld steunen om de universiteit te kunnen doen of carrière te maken, en de zwarte of vrouw heeft er gemiddeld 1, is er dan sprake van gelijke kansen? Ze zijn beiden even intelligent, maar de blanke/man krijgt tijd om z'n huiswerk te doen, z'n lesgeld wordt voor 'm betaald, en als hij inhoudelijke vragen heeft, kunnen z'n ouders hem helpen dan wel huren ze iemand in die hem bijles geeft. De zwarte/vrouw wordt geacht nog een baantje te hebben en bij te dragen aan het huishouden. Hierdoor kan ze niet altijd het huiswerk doen. Stress loopt op omdat ze ook nog eens zelf moet ploeteren om het lesgeld te betalen. Ook met vragen kan ze niet terecht en sprake van bijles is er al helemaal niet.
Vind je dat er hier sprake is van gelijke kansen? En wat nou als deze situatie bewust en opzettelijk in de afgelopen 200 jaar zo gecreëerd is? Moet die zwarte/vrouw dan maar dubbel zo hard ploeteren om te laten zien dat ze wél gebruik kan maken van die "gelijke kansen"? Is dat nog steeds eerlijk?
Dido schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
Nu we echter in een maatschappij leven waarin al heel veel veranderd is, waar vrouwen op zijn minst volgens de wet gelijke rechten hebben, waar seksuele geaardheid en vrije genderkeuze in de wet verankerd zijn, is het een stuk minder constructief om a la jaren '70 een bom te leggen aan de voet van die status quo.
Het grappige is, dat dit argument ook in de jaren 20, 50 of 70 gebruikt werd. "Er is al zoveel bereikt, wanneer zijn jullie nou eens tevreden?".
Na een serie veldslagen die door mensenrechtenactivisten, feministen, etc, goeddeels gewonnen zijn, zitten we nu aan de onderhandelingstafel. En dan laat je je wapengekletter achter je. Als je een kanon afvuurt aan de onderhandelingstafel dan beeindig je daarmee de onderhandelingen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeer veel mensen nog steeds niet aan de onderhandelingstafel vind zitten... die willen gewoon kunnen doen wat ze willen, hebben geen belangstelling voor gender-problematiek, komen er nooit mee in aanraking, hebben geen enkele incentive om wat dan ook te veranderen. Zien alleen geroep "Ze nemen ons onze rechten af! Ze willen ons dwingen om ons taalgebruik aan te passen!" en zijn niet meer voor rede vatbaar. En deels hebben ze ook gelijk: mensen willen dat anderen hun taalgebruik aanpassen. En als je dan niet snapt waarom, of vind dat de ander niet zo moeilijk moet doen, want ach, wat maakt het nou uit?, dan gaan de hakken al snel in het zand.
Ik begrijp de defensieve reactie van velen best als dit soort onderwerpen op tafel komen. Als de discussie al lijkt te beginnen met "als je het niet met me eens bent ben je xxx-foob of yyy-ist" dan duw je, ondanks alle goed bedoelingen, je gesprekspartner op de barricade.
Ook als je begint met "ik zou het prettig vinden als je me aansprak als 'ze' " haalt weinig uit. Ja, er is een deel die dan zegt "Uh? Ok, prima, whatever floats your goat." Maar er is ook 'n deel dat gewoon niet begrijpt of kan begrijpen waar die wens vandaan komt, of vind dat de ander niet moet zeuren.
Ik vind het grappig en veelzeggend dat je niet in ziet dat je hier je eigen normen oplegt. "Als iemand niet functioneert in het dagelijks leven, is er een probleem". "Cis-gender is normaal". "Niet cis-gender is abnormaal".
Mijn ouders zeiden vaak tegen me "Je bent te stom om voor de duvel te dansen, maar dat is niet erg, die mensen moeten er ook zijn". Denk je dat ik het daarom niet erg vond om voor "stom" uitgemaakt te worden?
Denk je werkelijk dat mensen het niet erg vinden om voor "mens met foutje" uitgemaakt te worden?
Kleine nuance is dat je een term niet naar je eigen hand kunt zetten. Het is wat het is, niet wat jij vindt wat het is.
Waarom doe je het dan? Je kan de term "normaal" niet naar je eigen hand zetten. Jij bent niet degene die bepaalt wat normaal is. En ja, ik weet dat je het over de term xxx-foob had, maar hij is net zo hard van toepassing op de term "normaal".
Je hoeft me niet te sparen, maar wat jij doet is bij alles zeggen 'je bent dit en dat en dat mag je niet zeggen'. Helpt niet echt de discussie wel?
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. Waarom vind je het zo erg als je uitspraken benoemd worden voor wat ze zijn? Dat jíj dat anders ziet is prima, en je mag ze nog steeds uiten zoals je wilt. Maar als je zegt (en ik weet dat je dat niet letterlijk gezegd hebt!) "ik heb een hekel aan uitbundig homoseksueel gedrag" is dat simpelweg homofoob. Dan hoef jíj niet homofoob te zijn, maar je uitspraak is dat wel.
En nogmaals, van mij mag je zeggen wat je wilt (binnen de Nederlandse wet en de regels van dit forum), maar ben ik dan ook vrij om daarvan te vinden wat ik wil? En om te zeggen wat ik daarvan vind? Hoe het op mij over komt?
Ook hier geef je weer een negatieve draai aan een relatief simpele en onschuldige vraag. Maar nee, de homo's die ik ken en die dezelfde mening hebben als ik hebben geen last van zelfhaat. Ze hebben gewoon een hekel aan bepaalde stromingen en uitingen binnen de gayscene. Niets meer en niets minder.
Jij kent deze mensen, wij niet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik idd homo's ken die wél een behoorlijke dosis zelfhaat hebben of hadden. Die willen eigenlijk niks liever dan "normaal" zijn. Het kán dus zo zijn dat homo's idd een hekel hebben aan homo's. En dat lijkt me wel degelijk een vorm van zelfhaat.
Wat mij heel erg tegen het zere been stoot is dat ik hier beschuldigd word van van alles. Je mag best een uitgesproken mening hebben en mij op zaken aanspreken, maar blijkbaar mogen jullie daarbij mensen in hokjes stoppen, iets wat ik nog geen enkele keer gedaan heb (en ook niet zal doen).
Nogmaals, je uitspraken worden gelabeld, niet jijzelf. Of jíj homofoob bent, geen idee, ik kan niet in je hoofd kijken. Sommigen van je uitspraken zijn dat wel.
Dido schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:16:
[...]
Dat kan kloppen. Maar drijf je door dat verharde discours niet de meer gematigde "tegenstanders", de mensen die veelal onbewust emancipatie tegenwerken (door het uiten van rolbevestigende verwachtingen, bijvoorbeeld) daardoor niet eerder die zo verfoeide extremiteit in?
Als je iemand kunt laten inzien dat "de nieuwe manager zal
zijn taken naar eigen inzicht uitvoeren" wel degelijk een negatieve impact heeft op mogelijke vrouwelijke kandidaten, dan kun je misschien een stukje positieve verandering bewerkstelligen. Door die persoon direct als vrouwenhater en sexist weg te zetten verklein je de kans op die verandering aanzienlijk.
Ik ga met een behoorlijk divers pluimage aan mensen om, en slechts een zeer klein deel daarvan is bereid om uberhaupt te luisteren naar wat je hierboven zegt. Het overgrote deel zal eerst niet geïnteresseerd zijn, en daarna vinden dat je je aanstelt. En een deel daarvan zal zoiets hebben van "ja, nou en? Dan ben ik toch seksistisch? Zal me aan m'n reet roesten!". En ik weet dat dat geen vrouwenhaters zijn, noch bewust seksistisch. Ze vinden gewoon dat anderen ze met rusti moet laten, dat er gekeken moet worden naar hun intenties, niet naar hun uitingen. En daar valt ook wat voor te zeggen.
Daar ligt dan misschien een uitdaging? Dus wel iemand aanspreken op zo'n opmerking, maar expliciet zonder beschuldiging. Ik heb er persoonlijk redelijk goede ervaringen mee.
Ik niet dus

(As in: lang niet altijd)
Nee, het is niet óf/óf. Als het een niet waar is, betekent dat niet automatisch dat het ander wel waar is. Wellicht vang je met azijn net zo weinig vliegen als met stroop. Wellicht is er nog een andere methode die beter werkt.
Ze vraagt naar onderzoek waaruit blijkt dat je mensen (veraf/dichtbij) beter kan overtuigen door lief te zijn, dan door directe weerstand en overtuigingskracht.
Je manier van discussiëren slaat haaks op wat je hier zegt. Overigens is het ook wel een dooddoener om een een discussie te zeggen dat men misleidend of manipulatief zou zijn. Sowieso, wat doe je in een discussie als je anderen niet wilt overtuigen van jouw standpunten? Een discussie is per definitie tweerichtingsverkeer. Daarbij gaan staan als politieagent gaat daar niet bij helpen, althans niet als je niet onpartijdig bent.
In deze is niemand onpartijdig, in ieder geval niet in de ogen van anderen. En er zijn meer redenen om een discussie te lezen, of deel te nemen dan het willen overtuigen van de ander. Het opdoen van meer kennis kan er 1 zijn. Het overdragen van jouw kennis kan een tweede zijn. En als je alleen maar een discussie leest, is het zelfs geen tweerichtingsverkeer.
Wat is toelaatbaar en wat niet? En zoals ik zei kun je met sommige mensen niet praten omdat ze te kortzichtig zijn en hun eigen mening zien als de absolute waarheid. Er zijn echter meer dan genoeg mensen die wél redelijk zijn en wél willen luisteren naar fatsoenlijke argumenten.
Net zoals mensen verschillen van mening over wat toelaatbaar is en wat niet, verschillen mensen ook van mening over wat fatsoenlijke argumenten zijn en wat niet.
Oh, je kunt mensen zeker beïnvloeden op diverse manieren, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar is het niet veel beter mensen een ander inzicht te bieden door de dialoog aan te gaan in plaats van te beïnvloeden met diverse psychologische trucs?
Zullen we dat ook tegen alle mensen zeggen die in de marketing werken? Alle lobbyisten? Alle mensen die in de politiek werken?