Dido schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:16:
Ik heb alleen maar persoonlijke ervaring dat discussies constructiever verlopen als er niet van meet af aan beschuldigingen geuit worden. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is, maar onafhankelijk onderzoek heb ik er helaas niet bij.
Ik deel die ervaring niet. Juist niet eigenlijk.
Het geweld is niet over, maar het geweld is niet hetzelfde meer (iig in het geval van vrouwen). Wettelijke bescherming betekent dat het in ieder geval mogelijk is om vrouwen bescherming te bieden, iets wat eerder niet eens kon.
Op groepsniveau is het geweld misschien niet meer hetzelfde, maar op individueel niveau is het voor het slachtoffer vaak nog wel hetzelfde. Dat perspectief moeten we niet vergeten.
Aan de andere kant is het misschien ook wel positief dat dit soort extreme meningen (die waarschijnlijk altijd al bestonden, maar niet geuit hoefden te worden zolang de status quo ermee overeenkwam) nu zichtbara worden. "Een vrouw moet niet zeuren over haar salaris" is toch iets makkelijker te liken dan "ik vecht voor het recht om te verkrachten".
Toch is dat tweede net zo goed wat er gebeurt. Verkijk je daar niet op - gewelddadige woorden krijgen veel likes. Zeker op de reddits en 4chans en discords, maar ook gewoon op twitter of facebook.
Ik weet het, helaas. Een probleem met het (semi-)anonieme platform dat social media bieden is dat het heel lastig is om "echte" mensen hierop aan te spreken. Ik heb ook geen kant-en-klare oplossing, maar keer op keer blijkt dat het erg lastig is om met name social media op een positieve manier te beinvloeden.
Het is niet echt lastig hoor, het is echt prima mogelijk. Je gooit ze gewoon van je platform af. Ja, dan komen ze nog een tijd terug als vervelende clonen, maar die verraden zich ook en dan schop je ze er ook af, en dat maakt nogal uit.
Het punt is: de social media doen dat nadrukkelijk niet. Heel veel geweld dat gerapporteerd wordt, wordt gewoon niet verwijderd, en het account wordt niet geblokkeerd.
Dit staat bijvoorbeeld op twitter, is al gerapporteerd, niets aan gedaan. Zelfs de tweet is niet verwijderd.
Note: dit is dus echt grof, dus spoiler
spoiler:Tyfusparel, kansmongool Of dikke vette Allah snol Heb er de bek van vol BetaBek, femkutje trekvlek, goede grutje Ben zo godvergeten, moe van die migratie Heb je het niet begrepen, zie deportatie
Dat is een keuze van het platform. Op voorhand kun je niet alles voorkomen, dat het er na een week nog zonder problemen staat is gewoon een faal van twitter.
Dat kan kloppen. Maar drijf je door dat verharde discours niet de meer gematigde "tegenstanders", de mensen die veelal onbewust emancipatie tegenwerken (door het uiten van rolbevestigende verwachtingen, bijvoorbeeld) daardoor niet eerder die zo verfoeide extremiteit in?
ALs het zou gaan om
onbewust wel, maar dat is dus een beetje het punt: er is vaak helemaal geen sprake van onbewust. (En ook niet van 'gematigdheid'.) Ik begin zelf over het algemeen inderdaad niet met sterke termen en probeer in het begin jargon te vermijden en vooral in eigen woorden de kern weer te geven, zonder bepaalde begrippen te gebruiken, juist omdat het bij mensen die verder vrij onbekend zijn met het onderwerp allerlei onbewuste, negatieve associaties oproept.
Maar je ziet wel patronen. Iemand die iets deelt kan onbewust wat opgepikt hebben. Als dat 30 keer in allerlei verschillende bewoording is uitgelegd en iemand doet het nog steeds, dan is het duidelijk dat het niet onbewust meer is.
En soms kun je gewoon zien wat iemands voornaamste achtergrond is. Op basis van gebruikte termen, waar ik dus al vaker op heb gewezen: als je het consequent hebt over 'SJW's' dan lees je mee op een platform van een altrightgroep of MRA ergens of je volgt een van de videochannels die het daar steeds over hebben. Dat is niet gematigd en niet onbewust.
En ook bepaalde misleidende frames, onjuiste informatie of standaardreacties kunnen een aardige indicatie geven of iemand inderdaad onbewust bepaalde dingen herhaalt en er gewoon nog niet over na heeft gedacht (in welk geval het inderdaad beter werkt om te zoeken naar begrip), of dat iemand wel degelijk bekend is met het onderwerp en alleen maar de schijn van onwetendheid gebruikt om de negatieve beeldvorming te herhalen.
In dat laatste geval is mijn ervaring dat het beter werkt om daar wel degelijk redelijk direct op te zijn: een constructieve discussie levert dat niet op, maar dat was toch al nooit een optie. Maar het voorkomt wel dat er een normaliserend effect optreedt.
Dat blijft overigens wel balanceren, want je houdt daarmee ook het draadje actief. Dus het is altijd een beetje een afweging. Niet reageren in de hoop dat het weg zakt? Of in elk geval wat tegenwicht bieden zodat het niet teveel als normaal gezien wordt?
Als je iemand kunt laten inzien dat "de nieuwe manager zal zijn taken naar eigen inzicht uitvoeren" wel degelijk een negatieve impact heeft op mogelijke vrouwelijke kandidaten, dan kun je misschien een stukje positieve verandering bewerkstelligen. Door die persoon direct als vrouwenhater en sexist weg te zetten verklein je de kans op die verandering aanzienlijk.
Dan ga je dus onbewust al mee in de frame dat ik (of iemand anders) dat
direct doe, en niet nadat het al 30 keer is langsgekomen.
Daar ligt dan misschien een uitdaging? Dus wel iemand aanspreken op zo'n opmerking, maar expliciet zonder beschuldiging. Ik heb er persoonlijk redelijk goede ervaringen mee.
Ik hou je niet tegen, maar nee, bedankt. Zonder goed onderbouwd bewijs van werkelijk effectieve strategieen ben ik niet bereid dat te veranderen.
Maar je kunt niet verwachten dat mensen opeens niet meer van hun stoel flikkeren, een glas omflikkeren of iemand verzoeken om op te flikkeren.
Tuurlijk kan dat

Vergelijk het met het gebruik van symbolen. In het westen is de swastika een erg naar symbool geworden, en ik kan me voorstellen dat er groepen zijn die er liever niet mee geconfronteerd worden.
Ehm. Ik vind deze reactie nu een raar randje krijgen. Swastika's als 'een erg naar symbool' en dat je je voor kunt stellen dat er groepen zijn die erliever niet mee geconfronteerd worden? Wat zijn dat voor rare eufemismen voor het symbool van de systematische vernietiging van miljoenen mensen mee aan te duiden?
Even ongeacht je punt... dit vind ik dus echt niet een aanvaardbare manier om erover te schrijven, vooral niet aangezien de swastika weer vrolijk vliegt ( zie
YouTube: Charlottesville: The True Alt-Right )
Ik ga er echter geen moeite voor doen om mijn vakantiefoto's uit India te censureren.
1. Als iemand je daarop aanspreekt, waarom niet?
2. Er zijn nu dus ook mensen die dit met enthousiasme misbruiken om zo toch een hakenkruis te kunnen laten zien, niet omdat het per ongeluk iets was in de achtergrond wat ze op dat moment niet hadden gezien, maar omdat het hele Blut-und-Boden-verhaal ze wel aanspreekt, en ze zo de schijn van onschuld kunnen veinzen terwijl ze ook graag willen shockeren met hun hakenkruis. En daar dan niet op willen worden aangesproken.
Mooi voorbeeldje voor de toon die de muziek maakt: toen een Indiase collega in Nederland met een swastika op de werklaptop verscheen was een op normale toon gevoerd gesprek met uitleg over de betekenis en interpretatie van dat symbool hier genoeg om het te laten verdwijnen. Ik had ook kunnen kiezen haar meteen voor smerige nazi uit te maken...
En dat is dan ook precies hoe ik vind dat het hoort. Maar. Als na dat eerste gesprek de reactie is "JEMIG IK GA ECHT MIJN LAPTOP NIET AANPASSEN VOOR DAT SPROOKJE DAT ER WAT JODEN ZIJN OMGEKOMEN EN JULLIE ZIJN ALLEMAAL SNOWFLAKES EN JE MAG HIER OOK NIETS MEER EN VVMU" en je kijkt dan op iemands twitterprofiel en je ziet allemaal links naar een of andere naziclub... dan ben ik daarna best bereid om iemand nazi te noemen. Het draait allemaal om de context.