incaz schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Maar jij koppelde dat aan hun homoseksualiteit. Overigens, ik denk niet dat er veel mensen zijn die nog 'nicht' genoemd willen worden.
En die koppeling van gedrag aan hun seksuele voorkeur, in combinatie met een negatief oordeel = dat is dus homofobie.
Een negatief oordeel over bepaald gedrag gekoppeld aan seksuele voorkeur maakt iemand niet direct homofoob. Mensen die op dezelfde sekse vallen mogen van mij zoenen met elkaar, trouwen met elkaar, hand in hand lopen, erover praten, ze mogen zich anders kleden en noem maar op. Als je als man op een man valt, of als vrouw op een vrouw, wie ben ik dan om te zeggen dat het fout is? Als je verliefd bent dan ben je verliefd, punt.
En het is ook niet gedrag gekoppeld aan een bepaalde seksuele voorkeur, het is gedrag in het algemeen. Als iemand overdreven z'n best doet om te laten zien wie hij of zij is, dan komt dat op mij over als vervelend. Dat zijn dus de mensen die behoorlijk schreeuwerig zijn en door de wereld gaan met een instelling van 'dit ben ik en iedereen moet dat zien en accepteren'. Echter is bepaald gedrag gewoon vervelend in het openbaar.
Enerzijds: doe niet zo dramatisch. Je krijgt weerwoord. Dat is dan ook het enige dat je krijgt. Je mag het zeggen, je wordt er niet voor opgesloten of beboet, je wordt er niet voor van Tweakers gegooid, zelfs je tekst wordt niet aangepast. Je mag het zeggen - je krijgt alleen een reactie die jou niet bevalt.
En ik zou zelfs de term 'homofoob' niet gebruikt hebben als jij niet zelf benadrukte dat jouw negatieve houding ten aanzien van bepaalde uitingen jou echt-heus-niet homofoob maakten. Daarmee begin jij die discussie, inclusief die termen.
Je bedoelt wanneer iemand meteen verontwaardigd reageert als er een tegenreactie komt en een ander het niet eens is met wat diegene zegt? Dat?
Tsja, dat is en blijft gewoon homofoob. Wat het gelukkig niet is, is geweld tegen homo's, dus dat valt weer mee. Maar om een of andere reden wil je niet graag dat je opvattingen al te duidelijk benoemd worden voor wat ze zijn? Waarom niet? [/quote]
Je denken is wel heel erg binair

Blijkbaar mag je in jouw ogen dus niks zeggen over homofilie wat negatief is want dan ben je direct homofoob. In die zin zou je ook weg kunnen zetten als racist, fascist, xenofoob en weet ik wat nog meer. Bepaald gedrag is vervelend ongeacht wie het gedrag vertoond.
Anno 2018 heb je de vrijheid te zijn wie je bent en dat te uiten, maar dat wil niet zeggen dat je je als een idioot moet gedragen. Maar daar mag je volgens jou niks van zeggen want dan ben je met een *vul een term in*. Ik durf best te stellen dat ik niet elk soort gedrag accepteer, maar is dat zo gek?
Oh, dus je kent de wetenschap best wel. Nou. Die 2% zijn dus de alvast de weerlegging van je stelling. En je stelling was niet 'de meeste mensen vallen in die categorieen' of 'je hebt een 98% kans om fysiek geheel man of geheel vrouw te zijn', je stelling was heel absoluut. Absolute waarheid, geen uitzonderingen, kom jou niet aan met nuances. Die is dus weerlegd door de twee procent. (En... 2% van Nederland is toch nog 340.000 mensen - je zou een complete stad kunnen bevolken met mensen met een intersekse-conditie alleen.
Het is alleen moeilijk aan te tonen wat het percentage nou precies is. Het is maximaal 2% (1,7% zelfs) wat gezien de rest gewoon een enorme minderheid is.
Of geen van beide, of allebei. Of je bent biologisch een man maar hebt geen penis. Of je bent biologisch een vrouw maar hebt geen vagina. En die dingen kunnen ontstaan door biologische variatie, ook door ongelukken of niet-geslachtsgebonden medisch ingrepen die het noodzakelijk maken die geslachtsdelen aan te passen / te verwijderen. Maakt je (lijkt mij) net zo min minder man/vrouw als het verliezen van je hand zou doen.
Dan weeet je vast ook nog wel dat vagina en penis niet het hele verhaal is, en dat je ook de interne slachtsorganen hebt: teelballen, eierstokken en baarmoeder. Die kun je ook weer allemaal of gedeeltelijk of niet hebben.
Dus nog zonder mentale of hormonale verschillen zijn we van binair al overgegaan naar een vrij brede verzameling variaties, die elk voor zich niet zoveel voorkomen maar je 'man==penis, 1-0' nogal onjuist maken.
Hierbij kun je ook weer teruggrijpen naar die 2%. De kans dat een man biologisch gezien geen man is, of een vrouw biologisch gezien geen vrouw, is enorm klein. Als dat al het geval is dan zijn het eerder foutjes dan wat normaals. Dat betekent dus ook nog steeds dat het niet heel raar is uit te gaan van uiterlijke kenmerken om iemand aan te spreken omdat de kans enorm groot is dat wat je zegt dan gewoon klopt. Als het niet klopt om wat voor reden dan ook dan hoor ik het graag en als iemand niet als hij of zij aangesproken wil worden is dat ook prima. Maar zeg dat dan op een normale manier.
Ligt eraan. Als je dat doet in een situatie waarin je elkaar niet kent is dat best begrijpelijk. Voorlopig is dat immers toch nog het meest gebruikelijke. Als je iemand wilt wijzen op een gevallen portemonnee dan is 'hee mevrouw' of 'hee meneer' het meest gebruikelijke.
Als diezelfde persoon jou aankijkt, zegt 'dat kun je niet weten natuurlijk, ik ben Anna, zou je me met vrouwelijke voorwoorden aan willen spreken?' en jij zegt 'nee, voor mij blijf je altijd een man!' dan ben je gewoon ontzettend eh... lullig bezig. Dat is raar. Dan gaat het je blijkbaar niet om normale omgang met een medemens, maar om een Actiepunt Rondom Genders.
Nu zou ik nooit zeggen 'voor mij blijf je altijd een man' maar als iemand zo zou reageren nadat zijn of haar portemonnee is gevallen dan zou ik wel zoiets hebben van... is dit het moment dat te verkondigen? Maar ik dan zou ik eerder reageren in de zin van 'oke... hier is je portemonnee'.
Als ze ná het geven van de portemonnee zichzelf voorstelt als Anna dan vraag ik ongetwijfeld hoe dat zit, ontstaat er een gesprek en kom je er op een luchtige manier achter hoe het zit. Als iemand zou reageren zoals in jouw voorbeeld dan is de kans een stuk kleiner dat ik een gesprek met zo'n persoon aan ga puur op basis van hoe die reageert op mij.
Dus we zijn er uit en het is prima om racisme racisme te noemen? Dat lijkt me nou bij uitstek iets van een minderheid die hun gedachtengoed erdoorheen willen duwen, en waarbij het goed is om ze bij de naam te noemen.
Je mag best racisme racisme noemen, maar dat woord, of homofoob, of whatever, wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Als je een minderheid bent dan is er in principe niks aan de hand als je in Nederland woont. Je hebt gewoon dezelfde rechten en vrijheden als iedereen. Maar je kunt niet eisen dat de meerderheid zich aanpast naar een (grote) minderheid. Zo werkt het nou eenmaal niet. Zo wordt het je ook nooit geleerd als het goed is.
Even een heel simpel voorbeeld van een gezin. 2 ouders, 3 kinderen. De ouders zeggen dat de kinderen mogen kiezen waar ze die dag heen gaan. 2 kiezen er voor een dagje Efteling, 1 kiest er voor een dagje Dolfinarium. Ouders stemmen in met de Efteling omdat de meerderheid daarvoor kiest. Dat is wat je leert als kind zijnde.
Je leert niet om je zin erdoorheen te drammen. Je kunt als derde kind zijnde best punten aandragen om alsnog voor jouw keuze te gaan, maar als de twee andere kinderen daar niks in zien dan moet je je daar gewoon bij neerleggen. Als je een meerderheid wilt overtuigen dan doe je dat met dialoog en discussie, niet door boos te worden en je gelijk te eisen.
Grappig dat er dan toch onherroepelijk een 'maar' gaat volgen.
Want je mag je standpunt niet verduidelijken? Dat je iets accepteert wil niet zeggen dat je het volledige spectrum van iets accepteert. We leven in een maatschappij met bepaalde fatsoensnormen. Als je die niet in acht neemt dan bestaat de kans dat je op weerstand stuit. De mensen die die fatsoensnormen heb je overigens in alle lagen van de bevolking. Uiteindelijk is het prima om te zijn wie je bent, maar je hoeft het niet bij iedereen in het gezicht te duwen. Da's een beetje mijn standpunt.