Nature schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:43:
[...]
In de historie van de mens is het altijd een vrij grote prestatie geweest om een meneer of mevrouw te worden, veel mensen stierven aan kinderziektes. Nu zou je het nog kunnen zien als een prestatie degene heeft een bepaald pad succesvol afgerond om te zijn wie hij nu is een meneer/mevrouw, het is een soort onderkenning misschien van de strijd die je geleverd hebt om te zijn wie je bent.
Vroeger is top, maar we leven niet 200 jaar geleden... Tegenwoordig is het niet zo moeilijk om volwassen te worden in de westerse wereld.
Wauw. Dus in 18 jaar tot volwassenheid is het een prestatie om OF bij de mannen te horen, OF bij de vrouwen
Juist het aanduiden met man of vrouw is totaal
geen onderkenning van de strijd die je hebt geleverd om te zijn wie je bent. Je bent meer dan "man" of "vrouw". Er is een hele range die bepaald wie je bent, hoe je bent en wat je doet. Het enige wat het labeltje man en vrouw doet, is polariseren en dat zie je ook in dit topic.
"vrouwlijke homo's", "mannelijke vrouwen", "vrouwlijke hetero's".
Vrouw betekend dus blijkbaar hoe jij als persoon bent. (schattig, lief?) en Man definieert hoe jij je moet gedragen (stoer). Dat is ideaal als je een vrouw bent en je wil ook lief en schattig zijn, je bent klein en vriendelijk. Ook ideaal als je man bent, dagelijks in de sportschool zit, een baard hebt en wekelijks uit een vliegtuig sprinkt voor de kick.
Maar voor een groot deel van de mensen is het niet zo zwart wit. De issue zit hem erin dat we een stereotype hebben gekoppeld aan geslacht. En er zijn veel mensen die zich niet binnen dat stereotype kunnen vinden. Dat is geen issue voor de mensen die wel aan het stereotype voldoen en die snappen niet waar men zich druk om maakt. Maar voor mensen die daar buiten vallen wordt er een verwachting gecreëerd die zij niet kunnen waarmaken.
Voor mensen die zeggen: "Ja maar mijn zoontje van van 2 is altijd gek van auto's geweest! en mijn dochtertje van barbie's!". Ook dat is gewoon aangeleerd en afgekeken gedrag. heb jij al het speelgoed zelf gekocht? of heb je toch best veel gekregen? Wat is je eigen voorkeur? en is dat niet toevallig hetzelfde?
Ik zie het in mijn omgeving ook duidelijk. De boerenzonen hebben tractors en vrachtwagens... logisch, want dat doen de papa's ook en ze krijgen dat speelgoed ook. Als het niet van de ouders is, dan is het wel van familie. Je kan denken dat ze er zelf voor kiezen, maar voor kinderen is ALLES aangeleerd gedrag. Kijken naar wat normaal is en wat men vind.
En ja, ook ik doe daar net zo hard aan mee en ben mij daar echt wel bewust van. Ik ben niet roomser dan de paus. Absoluut niet. Maar ik ontken ook niet dat mijn zoontje gek is op auto's, omdat die die altijd krijgt van andere mensen en hij dus aangemoedigd wordt om daar mee te spelen.
[
Voor 19% gewijzigd door
Waah op 28-09-2017 13:53
]