Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +6Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:06

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Pietervs schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:15:
[...]

Ik heb mijn panelen vorig jaar in juni laten leggen, vlak daarna draaide Wiebes de belofte van Kamp terug. Dus ja, het is zeer de vraag of ik de resterende 2000 euro nog terug ga zien met de regeling die Wiebes nu aan het verzinnen is.
Ik blijf me storen aan mensen die geld als primaire motivatie blijven aandragen. Ik heb afgelopen februari panelen laten leggen, en volgende week komt de rest. Ga ik waarschijnlijk niet terugverdienen, maar dat vind ik niet het belangrijkste. Het is ook niet niet belangrijk. Maar dus niet het belangrijkste.

Daarnaast: "Resultaten uit het verleden beiden geen garantie voor de toekomst" behalve dus bij overheidsbeleid en subsidie potjes. Je hebt geen garanties wat betreft overheidsbeleid en daar dus een business case op baseren is naïef. Je kan het meenemen, maar je moet je er nooit van afhankelijk maken.

Ook weten we nog niks van de terugleversubsidie. Afhankelijk van de prijs per kWh kan deze feitelijk op salderen neerkomen. Afhankelijk van beide bedragen kan er bar weinig aan de hand zijn. Zolang we de variabelen niet kennen is het koffiedik kijken, wat niet zoveel zin heeft.
quote:
1. Er is nagenoeg nog nooit een regeling aangekondigd waarbij mensen vooraf wisten dat ze er minimaal hetzelfde op zouden houden. Ik kan me die in ieder geval niet herinneren.
Waarom heb je dan die panelen laten leggen. Je weet dat de overheid regelmatig subsidiebeleid wijzigt en dat aangevuld met wat je hier zegt, zegt genoeg.
quote:
3. Ja, maar als ik zie dat ik van mijn panelen grofweg 1000 KWh per jaar verbruik, en er tegen 2020 nog 2000 euro mee terug moet verdienen om quitte te spelen, mag jij eens rekenen hoeveel extra jaren ik te gaan heb (inderdaad: grofweg een jaar of 7 erbij ;( ).
Opnieuw, zonnepanelen leg je hoop ik niet alléén voor het geld, want dan kan je misschien wel beter direct kunnen gaan beleggen.
quote:
Dat er een nieuwe regeling komt snap ik. Het is inderdaad onzin dat mensen 25 jaar lang hun opbrengsten kunnen salderen.
Maar om maar blind de saldering af te schaffen maakt de overheid volstrekt onbetrouwbaar, zeker als ze ook nog eens naar potjes toe denken te gaan die halverwege het jaar "ineens" leeg kunnen zijn.
Dit gaat twee kanten op. De overheid kan wachten totdat ze alles concreet hebben en dan de aankondiging doen. Dan krijg je weer nieuwe burgers die klagen "als ik dat eerder had geweten dan ..." of de overheid kan zeggen dat ze dingen gaan veranderen, waarop nu het antwoord is "schandalig dat ze dingen gaan veranderen zonder te zeggen hoe ..."

Je weet niet of er blind wordt afgeschaft, want we weten nog niet wat er tegenover staat.
quote:
drielp schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:59:
[...]
De vraag wat je beweegreden zijn voor je posts is echter nog niet beantwoord.
Maakt dat uit, vrijheid van meningsuiting toch? Je hoeft het niet eens te zijn en je hoeft niet te reageren.
quote:
Je hebt zelf geen PV, je was het ook niet van plan te nemen?
Mag je dan geen mening hebben?
quote:
Je weet dat je op een pro-PV forum zit en dat de weerstand tegen het afschaffen van het salderen op korte termijn vrij gevoelig ligt.
Dus mogen mensen dan niet kritisch zijn en tegengeluiden laten horen?
quote:
Als je dan denkt geen felle reacties uit te lokken met pro-Wiebes comments en opmerkingen dat de aanpassing van de huidige regeling niet zoveel voorsteld dan ben je of naïef of doe je alsof je van geen kwaad bewust ben. Dat laatste valt dan onder trollen (al dan niet bewust).
Dat laatste valt onder een andere mening hebben dan jij. Dat trollen noemen klinkt bijna religieus fanatiek.

Oftewel, ik heb oprecht met veel interesse de reacties van @Illusion gelezen. Nog los van of ik het er wel of niet mee eens ben. En hetzelfde geldt voor jouw reacties.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@CurlyMo geld is voor mij niet de enige drijfveer, maar het helpt zeker.
Als de keuze is om panelen te leggen die 6% opbrengen of een stukje hypotheek af te lossen (wat 3,1% voor belastingen oplevert) is de keuze snel gemaakt.
Als vervolgens de overheid de regels wijzigt, heb ik volgens mij toch wel het recht me belazerd te voelen.

En ja, we weten wel dat de regering blind de saldering af gaat schaffen. En ja, dat is een blinde actie voor de burgers, aangezien zij niet weten wat er gaat komen. Domweg roepen dat je iets over 3 jaar afschaft is gewoon slecht beleid als je niet duidelijk kan maken wat er voor in de plaats komt. De gevolgen zullen de komende jaren zichtbaar zijn in de plaatsing van PV in Nederland.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Pietervs schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:19:
Als vervolgens de overheid de regels wijzigt, heb ik volgens mij toch wel het recht me belazerd te voelen.
Ik heb me nog nooit belazerd gevoeld door de overheid, omdat het simpel weg is hoe de overheid werkt. Ze hebben een pot met geld en maken daarin keuzes. Nu voel jij je belazerd, nu volgende keer weer de ander. Ik vind soms dingen wel jammer wat betreft overheidsbeleid dat mij raakt, maar ik weet ook dat dat een luxe positie is. Misschien omdat ik als linkse stemmer eigenlijk altijd in de minderheid ben en er dus misschien wel aan gewend ben geraakt.

Daarnaast Kamp == Rutte II en Wiebes == Rutte III. Ander kabinet is andere keuzes. Gebeurt continue.
quote:
En ja, we weten wel dat de regering blind de saldering af gaat schaffen.
Afschaffen is iets anders dan vervangen. Op dit moment wordt het raadgevend referendum afgeschaft. Dat is echt iets anders.
quote:
En ja, dat is een blinde actie voor de burgers, aangezien zij niet weten wat er gaat komen. Domweg roepen dat je iets over 3 jaar afschaft is gewoon slecht beleid als je niet duidelijk kan maken wat er voor in de plaats komt.
Ik heb al aangegeven dat daar twee waarheden in zijn. Sommigen vinden het juist prettig te weten dat er iets verandert voordat de details zijn uitgewerkt, als dat betekent dat ze eerder op de hoogte zijn dat iets verandert.

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-06-2018 21:40 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:31:
[...]

Ik heb me nog nooit belazerd gevoeld door de overheid, omdat het simpel weg is hoe de overheid werkt. Ze hebben een pot met geld en maken daarin keuzes. Nu voel jij je belazerd, nu volgende keer weer de ander. Ik vind soms dingen wel jammer wat betreft overheidsbeleid dat mij raakt, maar ik weet ook dat dat een luxe positie is. Misschien omdat ik als linkse stemmer eigenlijk altijd in de minderheid ben en er dus misschien wel aan gewend ben geraakt.

Daarnaast Kamp == Rutte II en Wiebes == Rutte III. Ander kabinet is andere keuzes. Gebeurt continue.
Sorry, maar je maakt jezelf er hier heel makkelijk vanaf.

Vertel me niks over de overheid, ik werk er al 18 jaar voor. Lokaal weliswaar, maar voldoende ervaring. En links stemmen doe ik ook, dus in die hoek ook niks nieuws.

De overheid hoort betrouwbaar te zijn. We zijn nniet een of andere bananenrepubliek. De VVD zat in de vorige regering, de VVD zit in de huidige regering. Als partij is deze dus blijkbaar onbetrouwbaar en jij vindt dat acceptabel? Als er nu een minister van GroenLinks of de SP had gezeten zou ik een verandering van beleid inderdaad nog enigszins begrepen hebben
quote:
Ik heb al aangegeven dat daar twee waarheden in zijn. Sommigen vinden het juist prettig te weten dat er iets verandert voordat de details zijn uitgewerkt, als dat betekent dat ze eerder op de hoogte zijn dat iets verandert.
En sommigen gaan uit van goed bestuur. Dat betekent dat je kan vertrouwen op een overheid, dus als een minister zegt dat een regeling tot 2023 blijft, verwacht je niet dat zijn opvolger zonder concreet plan dezelfde regeling 3 jaar eerder afschaft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Pietervs schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:01:
[...]

Sorry, maar je maakt jezelf er hier heel makkelijk vanaf.
Misschien zijn mijn verwachtingen gewoon wat lager ;)

Zelfde reden dat ik ook louter reken met bruto bedragen bij de hypotheek. HRA is een leuk extraatje, maar ik maak mijn keuzes er niet afhankelijk van, gezien de overheid.

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-06-2018 22:12 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:21
Zoveel becijferingen, zoveel liefde voor het milieu.

Zal ik het eens doen voor een setje per 1 januari 2013.
Zo hier even eerder is gepost, is het toen een soort echt op gang gekomen.
Ik schat dat aardig wat mensen toen rekenden met een tvt van 10 jaar.
Daarna was er wat winst afhankelijk van de levensduur van de omvormer.
Daar nam men om allerlei redenen genoegen mee.
Dat de stroomprijs niet steeg maar daalde, ach daar klaagde eigenlijk niemand over.

Maar hoeveel heeft het eigenlijk gekost gezien het verwijt van: dan had je maar moeten beleggen.
Wel dat setje heeft de eigenaar al 88% rendement gekost.
Dit als hij ipv paneeltjes dit ,zonder enige kennis van aandelen, in onze beursindex had belegd.

Ik ben wijs met mijn setjes, maar financieel o zo dom bezig geweest.
De correctie voor de VRH helpt nou ook niet bepaald ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:58:
[...]
Ook weten we nog niks van de terugleversubsidie. Afhankelijk van de prijs per kWh kan deze feitelijk op salderen neerkomen. Afhankelijk van beide bedragen kan er bar weinig aan de hand zijn. Zolang we de variabelen niet kennen is het koffiedik kijken, wat niet zoveel zin heeft.
Dat kan de eerste jaren zeker eens gaan kloppen, aangezien er ook beloofd is om een flink deel van de energiebelasting op elektra te laten vervallen, als stimulans voor de overstap naar all-electric. Er is gesproken over 6,5 cent per kWh. Daarmee daalt een kWh elektriciteit al naar een consumentenprijs van 14 a 15 cent in de komende jaren.
Het lijkt mij daarom goed mogelijk dat in de eerste jaren de terugleversubsidie nagenoeg of geheel gelijk is aan de (afgebouwd) energiebelasting.

Met als gevolg dat er alleen iets veranderd voor mensen die meer opwekken dan verbruiken en voor mensen die nu onderaan de streep meer dan 10.000kWh verbruik hebben (bijvoorbeeld vanwege bedrijf aan huis/woning bij bedrijf en mkb-bedrijven die pv hebben). En voor die mensen heeft een terugleververgoeding alleen maar een positief effect.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:24

Illusion

(the art of)

quote:
Pietervs schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:15:
[...]

A: onzin
Ik heb mijn panelen vorig jaar in juni laten leggen, vlak daarna draaide Wiebes de belofte van Kamp terug. Dus ja, het is zeer de vraag of ik de resterende 2000 euro nog terug ga zien met de regeling die Wiebes nu aan het verzinnen is.
Ik weet dat dit een heel selectieve quote uit je verhaal is, maar je zegt het wel heel stellig. Terwijl ik dat iets anders zie. En voorzover ik kan zien is het feitelijk onjuist.

Je hebt het over juni 2017.

Dit is de kamerbrief van Kamp, van januari 2017 (vóór het plaatsen van je panelen)
quote:
Daarbij moet er ruimte zijn om op basis van de evaluatie te komen tot een verstandige en verantwoorde wijze van stimulering van lokale hernieuwbare energie vanaf 2020. Ik sluit een aanpassing van de salderingsregeling of vervanging door een alternatieve vorm van stimulering in het vervolgproces van de evaluatie op voorhand niet uit, maar zal bovengenoemde uitgangspunten nader uitwerken, in overleg met belanghebbende partijen.
Hierin stond ook het volgende:
quote:
Samenvatting van het evaluatierapport
Het onderzoeksrapport is tot stand gekomen met de inbreng van een groot aantal belanghebbende partijen, waaronder de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE), Holland Solar, Energie Nederland, Netbeheer NL, Aedes, Greenpeace, FME en Vereniging Eigen Huis
De belanghebbende partijen zijn dus bekend.
Vier van die belanghebbende partijen hebben in februari 2017 al een voorstel gedaan om salderen af te schaffen. Zie hier: https://solarmagazine.nl/...-voor-zonnepanelen-update
quote:
et sectorvoorstel kent de volgende 7 pijlers:

Er komt een nieuwe regeling voor kleinverbruikers, ter opvolging van het salderen, met als uitgangspunt dat de terugverdientijd gemiddeld 7 jaar blijft.
De stimuleringsmaatregel wordt zo vorm gegeven dat de ondergrens van de terugverdientijd 5 jaar is, gegeven de meest ideale situatie (ligging, oriëntatie, schaduw). Op deze wijze is de stimuleringsregeling van zonnepanelen begrensd en is er zekerheid voor de markt
De zonnestroom die men zelf direct gebruikt, blijft uiteraard geheel belastingvrij. Er komt daarnaast een vergoeding voor de geleverde zonnestroom die men niet direct zelf gebruikt. Deze premie of belastingkorting kan geleidelijk omlaag omdat zonnepanelen steeds goedkoper worden. De hoogte van de premie wordt bij de start van het nieuwe systeem voor 7 jaar vastgelegd. Elk jaar wordt daar er 1 jaar aan toegevoegd, zodat men steeds 7 jaar vooruit kan kijken. De regeling wordt verder tot tenminste tot 2030 vastgelegd.
Het terugleveringstarief elektriciteit wordt marktconform. Dit biedt leveranciers de mogelijkheid om eigen proposities te ontwikkelen voor levering aan en teruglevering van klanten.
Een elektriciteitsmeter die de levering en de teruglevering apart registreert, wordt verplicht. Hiermee wordt rechtsongelijkheid voorkomen en de ferrarismeter wordt hiermee uitgefaseerd.
De administratieve afhandeling vindt plaats bij de energieleverancier. Hiervoor worden randvoorwaarden afgesproken in verband met de uitvoerbaarheid.
Uitganspunt is dat deze regeling vergelijkbaar aantrekkelijk is voor verhuurders, op maat gemaakt voor die specifieke situatie.
Dus ook nog voor het plaatsen van je panelen wist je dat er aan de sector gevraagd ging worden hoe het moest, en heeft een groot deel van die sector ook al gepleit voor het afschaffen van de salderingsregeling per 2020. En de voorgestelde regeling lijkt verdraaid veel op de wat er nu wordt aangekondigd.

De kamerbrief van Kamp, van juli 2017 (vlak na het plaatsen van je panelen)
quote:
Vervolgstappen
De komende tijd werk ik de opties voor een nieuwe regeling en de daarbij horende overgangsregeling verder uit. Parallel daaraan zal ik inzetten op verdere aanbieding van slimme meters in de periode tot 2023. Het tijdelijk voortzetten van de salderingsregeling in afwachting van de verdere uitrol van de slimme meter zou gedurende de periode van het Energieakkoord investeringszekerheid bieden, in lijn met de motie Jan Vos en Van Tongeren.5 Ook leidt deze tijdelijke verlenging niet tot congestieproblemen in het elektriciteitsnet.

Uit het rapport van ECN komt naar voren dat varianten C en D op een toekomstbestendige en kosteneffectieve manier voldoende investeringszekerheid kunnen bieden voor potentiële en huidige investeerders in zonnepanelen. Het is voor de markt van belang dat een volgend kabinet duidelijkheid verschaft over de stimulering van zon-PV na 2020. Het rapport van ECN biedt daarvoor belangrijke handvatten.
Hier is geen belofte gedaan. Enkel een voorstel. Daarnaast is ook gelijk aangegeven dat er in 2020 iets zou kunnen veranderen. Dit is dus A: geen belofte van Kamp, en B: Niet Wiebes die hem terugdraait.

Al met al durf ik vrij stellig te concluderen dat JIJ het wel aan had kunnen zien komen. Maar ik heb natuurlijk niet alle stukken, vergaderingen en nieuwsberichten van de afgelopen 2 jaar doorgeplozen.
Dus als jij andere informatie hebt, corrigeer me gerust.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Illusion je hebt je huiswerk gedaan, waarvoor respect.
Nu de feiten (zoals ik ze zie ;) ): in de pers werd aan alle kanten gezegd dat Kamp voorgesteld had om de saldering in stand te houden tot 2023.
Zoals je zelf al aangeeft: de kamerbrief van Kamp was van juli. Dat daar in staat dat de salderingsregeling mogelijk eerder afgeschaft zou kunnen worden is leuk, maar irrelevant: dat was nog steeds de keuze van de minister. En Kamp maakte geen aanstalten om de regeling aan te passen (logisch, gezin het feit dat hij zou vertrekken).
Dus lief dat je Wiebes probeert te beschermen, maar het is nog steeds ZIJN keuze geweest.

Je stelligheid is dus onterecht: in de pers is niet besproken wat er in de periode januari (eerste brief) tot juli (tweede brief) onderzocht is, noch waren er andere aanwijzingen dat er verkort zou worden.

Integendeel: in juli 2017 (!) berichtte de pers dat de salderingsregeling tot 2023 zou blijven bestaan naar aanleiding van wat Kamp toen zei!

Met een beetje logica zou en verlenging van de regeling eerder voor de hand liggen dan een inkorting: Nederland is Europees gezien al het lulletje van de klas als het op duurzame energie-opwekking aankomt, de luchtverontreiniging in Nederland heeft al tot rechterlijke uitspraken geleid en de toenemende problemen in Groningen doen vermoeden dat mensen meer electriciteit zullen gaan gebruiken waardoor meer duurzaam opgewekte energie nog nodiger wordt.

Ik geef vlot toe hoor, er zit een flink stuk onderbuik-gevoel bij mijn frustratie richting de VVD, maar objectief gezien zul je toe moeten geven dat dit de zoveelste "zwalk" is van de zoveelste regering als het over duurzame energie gaat. En dat irriteert: dat zwalken door de achtereenvolgende regeringen is namelijk de reden waarom Nederland zijn zonnepanelen-industrie kwijt is geraakt en is afgezakt van koploper in Europa ten tijde van het aangaan van de Kyoto-akkoorden naar het sulletje dat je af en toe een aai over zijn bol geeft.
En als je dan bedenkt dat een VVD-minister het beleid van de vorige VVD-minister onderuit haalt (binnen een half jaar na opvolging) kom je in mijn ogen zeer dicht in de buurt van onbehoorlijk bestuur. Eufemistisch gezegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

@Pietervs Fijn dat je het sportief oppakt. Helaas ben ik het nog niet met je eens. Het is de pers die selectief nieuws publiceert. Gematigde standpunten en overwegingen, en dingen die in lijn met de verwachting gaan, hebben geen nieuwswaarde. Daar kan je mijns insziens de overheid niet de schuld van geven. Alle kamerbrieven zijn openbaar, en had jij (en andere investeerders) kunnen vinden.

Ik kan op dit moment nergens een keihard besluit vinden (aangenomen motie ofzo) waarin gezegd wordt dat salderen tot 2023 blijft. Ik zie alleen dat de pers de brief van kamp van Juli selectief vertaald heeft naar sensatienieuws. Mocht iemand een hard besluit kunnen vinden, dan graag!

Ook beweer je dat er in de pers in de periode tussen de brieven niets is gezegd, maar dat is er wel, zie mijn link uit solarmagazine van februari 2017. Als je investeert in een product, is het raadzaam om een beetje vakliteratuur te raadplegen. Dat je dat niet hebt gedaan is een keuze. Maar zeggen dat je het niet kon weten vind ik te kort door de bocht.

Kamp heeft een proces in gang gezet: Met de markt overleggen wat ze willen. De markt heeft uigelegd wat ze willen (geen salderen meer), en Kamp heeft toegezegd dat verder uit te (laten) werken. Wiebes borduurt daar volgens mij alleen maar op voort.

Illusion wijzigde deze reactie 30-06-2018 14:07 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
Illusion schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:05:
@Pietervs Fijn dat je het sportief oppakt. Helaas ben ik het nog niet met je eens. Het is de pers die selectief nieuws publiceert. Gematigde standpunten en overwegingen, en dingen die in lijn met de verwachting gaan, hebben geen nieuwswaarde. Daar kan je mijns insziens de overheid niet de schuld van geven. Alle kamerbrieven zijn openbaar, en had jij (en andere investeerders) kunnen vinden.
Ik kan op dit moment nergens een keihard besluit vinden (aangenomen motie ofzo) waarin gezegd wordt dat salderen tot 2023 blijft. Ik zie alleen dat de pers de brief van kamp van Juli selectief vertaald heeft naar sensatienieuws. Mocht iemand een hard besluit kunnen vinden, dan graag!

Kamp heeft een proces in gang gezet: Met de markt overleggen wat ze willen. De markt heeft uigelegd wat ze willen (geen salderen meer), en Kamp heeft toegezegd dat verder uit te (laten) werken. Wiebes borduurt daar volgens mij alleen maar op voort.
Tja. Het feit dat er geen keihard besluit lag, neemt niet weg dat de ene minister het over 2023 heeft, en de andere dit binnen een half jaar aanpast naar 2020.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat ik bij alles wat ik doe maar eerst even alle Kamerstukken door moet gaan nemen.
Ik ben van plan een electrische fiets te gaan kopen die nagenoeg evenveel gaat kosten als mijn zonnepanelen. Moet ik nu de Kamerstukken in gaan duiken om te zien of er misschien binnenkort een verbod op die dingen komt of is het voldoende als ik me laat informeren door de pers (waar niks te vinden is over een verbod en ik daar dus maar vanuit ga)?
Waar wil je de grens leggen tussen informeren via de pers en verplicht zelf de Kamerstukken door moeten nemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Kamp heeft toch ook meermaals 2020 genoemd?

Voor wat betreft kamerstukken versus pers:
Die grens moet iedereen voor zich bepalen, afhankelijk van de gewenste zekerheid en algemeen bekende controverse over een onderwerp moet je daar een afweging maken.

Als je nu een bijv speed pedelec (50km/u) zou willen kopen omdat je daar nog zonder helm op mag, zou ik me daar bijvoorbeeld is meer in verdiepen dan alleen de pers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Misschien heeft Kamp, Wiebes en Rutte wel teveel Dacha thee gedronken, ze zijn tenslotte van dezelfde leugenfabriek VVD. Kijk zo een club kan men niet meer serieus nemen. Maar blijf vooral op dat slechte volk stemmen dan wordt er je meer ontnomen dan je lief is. Volgende traject is je pensioen. O ja vergeten, alles voor het EU gevoel en Ruttes nieuwe baan, reichs obersturmführer van de EU. Een en ander hangt wel met elkaar samen.....valt het kwartje.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 30-06-2018 14:40 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Illusion schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:24:

....
Als je nu een bijv speed pedelec (50km/u) zou willen kopen omdat je daar nog zonder helm op mag, zou ik me daar bijvoorbeeld is meer in verdiepen dan alleen de pers.
Volgens mij ben je dan niet goed bij je hoofd (tenminste als je valt) 7(8)7 .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:49
quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:29:
Misschien heeft Kamp, Wiebes en Rutte wel teveel Dacha thee gedronken, ze zijn tenslotte van dezelfde leugenfabriek VVD. Kijk zo een club kan men niet meer serieus nemen. Maar blijf vooral op dat slechte volk stemmen dan wordt er je meer ontnomen dan je lief is. Volgende traject is je pensioen.
Ik stem er al jaren niet op, maar de rest van nl is zo stom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:35

TvanW

Westerwolde - Groningen

Wat mij betreft heeft Kamp ons begin 2017 met zijn uitspraken op het verkeerde been gezet :(
Als hij dat niet zo bedoelt heeft of als de pers hem verkeerd geïnterpreteerd heeft, had Kamp dit tegen moeten spreken ;(

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• reneeke1970
quote:
TvanW schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:33:
Wat mij betreft heeft Kamp ons begin 2017 met zijn uitspraken op het verkeerde been gezet :(
Als hij dat niet zo bedoelt heeft of als de pers hem verkeerd geïnterpreteerd heeft, had Kamp dit tegen moeten spreken ;(
Waarom, hij heeft toch veilig de pensioen haven bereikt voor zichzelf

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:29:
Misschien heeft Kamp, Wiebes en Rutte wel teveel Dacha thee gedronken, ze zijn tenslotte van dezelfde leugenfabriek VVD. Kijk zo een club kan men niet meer serieus nemen. Maar blijf vooral op dat slechte volk stemmen dan wordt er je meer ontnomen dan je lief is. Volgende traject is je pensioen.
Het volk van Sinterklaas is jammer genoeg niet veel beter/slechter :X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
TvanW schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:35:
[...]

Het volk van Sinterklaas is jammer genoeg niet veel beter/slechter :X
Maar de VVD doet alsof, wat heb je nu liever, een leugenaar die zijn beloftes uberhaubt niet nakomt of een partij die zijn standpunten probeert waar te maken. Kijk dat het standpunt je niet welgevallig is..... maar de VVD, kom op zeg.

Als iemand uberhaubt nog durft te vertellen dat het VVD gestemd heeft denk ik direct..... waar is het fout gegaan met jou, je moet je medemens wel erg haten.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 30-06-2018 14:45 (15%)

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Terecht, mijn pensioen (spaargeld) wordt nu al belast :>

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:

Voor wat betreft kamerstukken versus pers:
Die grens moet iedereen voor zich bepalen, afhankelijk van de gewenste zekerheid en algemeen bekende controverse over een onderwerp moet je daar een afweging maken.

Als Kamp 2020 als serieuze optie zag, zou je minimaal een perscommuniqué verwachten als de pers massaal 2023 communiceert, juist om dit soort "misverstanden" te voorkomen. Hoort ook bij fatsoenlijk bestuur, communicatie.
Het Ministerie heeft niks van zich laten horen toen de pers en masse riep dat de salderingsregeling volgens Kamp tot 2023 zou blijven bestaan, ook Kamp heeft niks van zich laten horen. Even een telefoontje en hij had bij Tan of Jinek aan tafel gezeten, is echt geen rocket science.

Sorry, maar voor mij dit valt echt onder het kopje bewust de burger belazeren. Het zou mij niet verbazen als dit een opzetje is geweest binnen de VVD: stemmen binnen halen met de een, om vervolgens tegengesteld beleid uit te laten voeren door de ander.
Mooi leermomentje voor de volgende verkiezingen: als een minister of staatssecretaris aankondigt niet terug te keren in een volgend kabinet kun je alles wat die persoon het afgelopen half jaar toegezegd heeft blijkbaar op je buik schrijven...

De cynicus in mij denkt "tja, het afschaffen van de dividendbelasting zal toch op een of andere manier gefinancierd moeten worden..."

Pietervs wijzigde deze reactie 30-06-2018 15:44 (0%)
Reden: Typo

Acties:
  • +5Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:13
Mijns inziens één van de grote problemen in onze moderne samenleving. Er wordt nergens meer voor gestreden. Alles geslikt als zoete koek en we (sommigen) praten het gedrag van onze bestuurders nog goed ook!

Het recht om invloed uit te oefenen middels een referendum (al dan niet raadgevend) is ons inmiddels ook ontnomen. Wat is je doelstelling als overheid? CO2 uitstoot verminderen, hoe doe je dat? Door alternatieven voor "fossiele" energie goedkoper te maken dan de vervuilende broertjes en zusjes.

De overheid gedraagt zich net als de consument, zoekend naar een richting om de doelstelling te halen. Als onze bestuurders zich eens eerder bezig hadden gehouden met het daadwerkelijk stimuleren van groene en duurzame energie, dan hadden we dit probleem helemaal niet gehad. Wat hier in NL gebeurt is dat het gekozen of te kiezen beleid zometeen niet meer zorgt voor stimulans, maar dat mensen gaan wachten met verduurzamen. Helpt dat met het behalen van je doelstelling? Neen. Geldt dit alleen voor het salderen van opgewekte stroom? Neen. Dit probleem ligt veel breder en centraler en behoeft een stabiele visie, niet een zwenkend en zwalkend beleid.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
WeirCo schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
Mijns inziens één van de grote problemen in onze moderne samenleving. Er wordt nergens meer voor gestreden. Alles geslikt als zoete koek en we (sommigen) praten het gedrag van onze bestuurders nog goed ook!

Het recht om invloed uit te oefenen middels een referendum (al dan niet raadgevend) is ons inmiddels ook ontnomen. Wat is je doelstelling als overheid? CO2 uitstoot verminderen, hoe doe je dat? Door alternatieven voor "fossiele" energie goedkoper te maken dan de vervuilende broertjes en zusjes.

De overheid gedraagt zich net als de consument, zoekend naar een richting om de doelstelling te halen. Als onze bestuurders zich eens eerder bezig hadden gehouden met het daadwerkelijk stimuleren van groene en duurzame energie, dan hadden we dit probleem helemaal niet gehad. Wat hier in NL gebeurt is dat het gekozen of te kiezen beleid zometeen niet meer zorgt voor stimulans, maar dat mensen gaan wachten met verduurzamen. Helpt dat met het behalen van je doelstelling? Neen. Geldt dit alleen voor het salderen van opgewekte stroom? Neen. Dit probleem ligt veel breder en centraler en behoeft een stabiele visie, niet een zwenkend en zwalkend beleid.
DOELSTELLING?: "Jeder für sich und Trump gegen alle!" -
Alleen heeft Rutte dat nog niet door, of hij doet zo als of hij als Nederlander
komende week nog wat speciaals kan bereiken in Washington?
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

- Verduurzamen is voor Mark sowieso secundair/tertiair . . - het MOET budgetneutraal zijn en het MAG absoluut geen zgn. voordeeltje voor het "buitenland" opleveren.
Hij en de VVD (Volkspartij? voor Vrijheid en Democratie?) gaat het misschien nog warm/heet krijgen - door de volgende verkiezingen of door het opwarmende klimaat of door beiden?

Edit: Als Duitser "mag" ik niet meedoen met de landelijke verkiezingen in NL,
maar wel in Duitsland (als Europeaan uiteraard).

dunklefaser wijzigde deze reactie 30-06-2018 16:58 (3%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 23-09 09:16
Oh die visie is er wel hoor: centrale opwek door grote energiemaatschappijen, met een gestage inkomsten stroom aan EB voor de overheid. En als bonus kun je na je politieke carrière altijd nog bestuurder bij een van die energiemaatschappijen worden. Misschien dus niet de visie die je wilt, maar wel een waar we met elkaar voor hebben gekozen.

• fazertje
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23-09 19:29
Wat ook scheef is
ik lever overdag stroom, die gaat niet naar de centrale maar naar de buren 3 deuren verder op de zelfde fase.
ik krijg straks veel minder voor mijn stroom, mijn buren betalen de normale prijs voor de door mij geleverde groene stroom..
Ik betaal leveringskosten dus dat is het deel van het netwerk wat ik gebruik om naar mijn buren te leveren.
Zou mooi zijn als ik mijn buren mijn stroom kon leveren tegen een een prijs net wat hoger dan ik terug krijg.

Ik vermoed dat er de komende maanden erg weinig nieuwe PV installatie worden aangeschaft.... gelukkig is het vakantie tijd.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
dunklefaser schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:46:
[...]

<knip>

Hij en de VVD (Volkspartij? voor Vrijheid en Democratie?) gaat het misschien nog warm/heet krijgen - door de volgende verkiezingen of door het opwarmende klimaat of door beiden?

Nederlandse partijen kiezen een naam door dartpijltjes naar een krant te gooien. Of ze kiezen de naam die het meest cynisch de lading dekt.

Het CDA heeft niks meer te maken met enige vorm van christendom. De PVV is geen partij. De SP heeft niet heel veel meer te maken met socialisme. De Partij van de Arbeid heeft de afgelopen decennia meer banen gekost dan opgeleverd. De Democraten66 hebben het meest democratische midddel dat Nederland had eerst uit laten kleden tot een farce ("raadgevend"? Really?) om daarna er volle kracht aan mee te werken dat de VVD het de nek omdraaide. GroenLinks bedoelt eigenlijk GrijsMidden, maar dat bekt gewoon niet zo lekker.

Maar ondertussen staat de ene politicus na de andere voor iedere microfoon te blaten dat ze hun best doen om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen. :+

Pietervs wijzigde deze reactie 30-06-2018 19:15 (3%)

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:13
quote:
Pietervs schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:13:
[...]

Nederlandse partijen kiezen een naam door dartpijltjes naar een krant te gooien. Of ze kiezen de naam die het meest cynisch de lading dekt.

Het CDA heeft niks meer te maken met enige vorm van christendom. De PVV is geen partij. De SP heeft niet heel veel meer te maken met socialisme. De Partij van de Arbeid heeft de afgelopen decennia meer banen gekost dan opgeleverd. De Democraten66 hebben het meest democratische midddel dat Nederland had eerst uit laten kleden tot een farce ("raadgevend"? Really?) om daarna er volle kracht aan mee te werken dat de VVD het de nek omdraaide. GroenLinks bedoelt eigenlijk GrijsMidden, maar dat bekt gewoon niet zo lekker.

Maar ondertussen staat de ene politicus na de andere voor iedere microfoon te blaten dat ze hun best doen om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen. :+
+1 dekt de lading, en ik moest lachen 😁

PVoutput

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-09 20:37

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

quote:
dunklefaser schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:46:
[

Dan heb je het fout volgend jaar op 25 mei zijn er landelijke verkiezingen waaraan je wel mee mag doen. Als je tenminste niet in de BRD gaat stemmen. O-)

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
WeirCo schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:04:
[...]

+1 dekt de lading, en ik moest lachen 😁
Vooral het laatste was het doel ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:52
Waarom wordt er eigen door Wiebes over een teruglevertarief gesproken? Dit impliceerd dat ik het eerst hebt gekregen en dat ik het nu weer terug geef. Ik lever helemaal niets terug, ik lever gewoon.
Nu lijkt het alsof het een soort gunst is om daar een fooi voor te gaan geven.
En voor diegene die zich al rijk rekenen met de door Samsom voorgestelde verlaging van de belasting op stroom, het is nog maar een voorstel. Liever had ik gezien dat hij pal voor zijn eigen saldeerplan was gaan staan. Gemiste kans....

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
niki_lauda schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Dan heb je het fout volgend jaar op 25 mei zijn er landelijke verkiezingen waaraan je wel mee mag doen. Als je tenminste niet in de BRD gaat stemmen. O-)
Bijna goed - voor ca. 50% dan! De Europese verkiezingen zijn op 23 mei 2019
en er is nog een ander soort landelijke verkiezing.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:52
Ik ben persoonlijk ook " not amused " met de handelswijze van deze regering, hoe zij bezig zijn het vertrouwen in de politiek wederom verder naar beneden te krijgen.

En dit vanwege het feit dat de burger niets mag verdienen aan een investering welke burgers op persoonlijke titiel doen en het risico ( technisch )
Wat men ermee loopt of heeft gelopen.

Nog voordat een burger iets heeft kunnen verdienen wordt de regeling aangepast onder de mom van dat de salderigsregeling niet houdbaar is en teveel geld gaat kosten.
Het is gewoon 'kul' dat deze niet houdbaar is in vergelijk van de andere vele projecten die onodig veel geld kosten of gewoon geld over de balk wordt gegooid.

Maar wat mij ook zwaar tegen valt is dat de verwachte nieuwe teruglever regeling door de zonnebranche installateurs als positief wordt uitgelegd, de voorgestelde regeling is veel slectere regeling wat we hadden en waardoor de investering door de burgers zo n succes is geworden.

Men wil naar mijn mening de terugleverregeling graag uitleggen als een goede regeling omdat ze weten dat anders hun markt in elkaar donderd.

Maar ik kan geen andere conclusie trekken dat de politiek niet betrouwbaar is en dat voorgestelde prognoses geheel onderuit worden gehaald,
De burgers mogen wel het risico lopen maar niet de credits krijgen.
Ik heb hier al een jaar of 7 hier panelen liggen maar zoals het er nu uitziet duurt het nog vele jaren voordat ik 1 cent verdien en dan moet er geen omvormer defect gaan want dan ben ik zo weer 4 jaar verder voordat ik 1 cent zal gaan verdienen .

Simpel gezegd de zonnepaneeel koper mag wel de lasten maar niet de lusten hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23-09 15:43
Eigenlijk is die teruglevergoeding maar een zwaktebod voor een systeem dat voor de huidige tijd niet goed in elkaar zit.

Belasting op energie zou bij de producent moeten liggen op basis van de vervuiler betaald principes, bijvoorbeeld CO2 uitstoot. Deze belasting wordt dan vanzelf doorbelast aan de afnemer in een hogere stroomprijs.

Maar goed, misschien een te grote en onhaalbare hervorming :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
WeirCo schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:

Wij hebben nog altijd een groot recht wat zeker goed werkt dat heet DEMONSTREREN en alles lamleggen,
alleen zijn we er veel te lui en egoïstisch voor, we zijn allang een ''IK'' maatschappij geworden en hebben het lef,de tijd en de zin niet voor. Daarom worden wij altijd zo genaaid en we slikken het ook nog altijd (ik zelf ook) :'(

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
TvanW schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:44:
[...]

Terecht, mijn pensioen (spaargeld) wordt nu al belast :>
Jouw (en mijn) pensioen wordt over enkele jaren uitgedeeld in Zuid-Europa.(belast of onbelast) ;w

Acties:
  • +4Henk 'm!

• drielp
quote:
In Kamps tweede brief suggereerd hij toch was anders:

De komende tijd werk ik de opties voor een nieuwe regeling en de daarbij horende overgangsregeling verder uit. Parallel daaraan zal ik inzetten op verdere aanbieding van slimme meters in de periode tot 2023. Het tijdelijk voortzetten van de salderingsregeling in afwachting van de verdere uitrol van de slimme meter zou gedurende de periode van het Energieakkoord investeringszekerheid bieden, in lijn met de motie Jan Vos en Van Tongeren.5 Ook leidt deze tijdelijke verlenging niet tot congestieproblemen in het elektriciteitsnet.

Voor alle duidelijkheid pleit hij hier voor salderen tot 2023, niet 2020.

drielp wijzigde deze reactie 01-07-2018 13:42 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23-09 13:02
<knip dubbele reactie>

TWyk wijzigde deze reactie 01-07-2018 13:02 (97%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23-09 13:02
De motie Jan Vos en Van Tongeren die door de kamer was aangenomen was ook juist dat het salderen zou door lopen gedurende de periode van het energieakkoord tot in 2023.
Als de minister dan aangeeft dat hij in lijn met de aangenomen kamermotie de salderingregeling verlengt dan is het op zijn zachtst gezegd misleidend richting de kamer en de burgers om dan een jaar later aan te geven de salderingregeling 3 jaar voor het einde van het energieakkoord wordt afgeschaft.

TWyk wijzigde deze reactie 01-07-2018 13:01 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:58:
[...]

Wij hebben nog altijd een groot recht wat zeker goed werkt dat heet DEMONSTREREN en alles lamleggen,
alleen zijn we er veel te lui en egoïstisch voor, we zijn allang een ''IK'' maatschappij geworden en hebben het lef,de tijd en de zin niet voor. Daarom worden wij altijd zo genaaid en we slikken het ook nog altijd (ik zelf ook) :'(
Met 500.000 huishoudens die nu PV hebben plus het aantal potentiele PV klanten heb je een aardige machtsfactor. De politieke partijen die voor salderen zijn kunnen hier prima gebruik van maken

En we kunnen altijd nog gaan demonsteren, met hooivorken en fakkels naar het binnenhof. Dat zou ze leren 😀

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:30:
[...]

Met 500.000 huishoudens die nu PV hebben plus het aantal potentiele PV klanten heb je een aardige machtsfactor. De politieke partijen die voor salderen zijn kunnen hier prima gebruik van maken

En we kunnen altijd nog gaan demonsteren, met hooivorken en fakkels naar het binnenhof. Dat zou ze leren 😀
Met jouw uitspraak bevestig je de mijne al, ook jij schuift het eerst af naar een politieke partij en hoopt dat het vanzelf goedkomt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

quote:
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:40:
[...]

In Kamps tweede brief suggereerd hij toch was anders:

Voor alle duidelijkheid pleit hij hier voor salderen tot 2023, niet 2020.
Ik lees dat anders.
Ik lees: er wordt mij in een motie gevraagd investeringszekerheid te bieden, voorlopig is dat op zich mogelijk door salderen, en veroorzaakt geen technische problemen (tot 2023), maar zodra het kan ga ik wat anders doen.
Let vooral op zijn gebruik van het woord “zou”. Dat impiceert bij mij een zekere afstand tussen “de mogelijkheid” en “zijn eigen plannen”.
En “tijdelijk...in afwachting van”, wat heel iets anders is dan “tot 2023 en geen dag korter”.

Maar dat is het mooie/vervelende van politiek. Alle antwoorden (tijdens de regeerperiode) zijn dusdanig vaag, dat je ze (bijna) nooit op het breken van harde belofte kan betrappen.

Illusion wijzigde deze reactie 01-07-2018 14:38 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 24-09 10:58
@drielp
Holland Solar die aan de "onderhandelingstafel" met de minister zit gaat uit van ca 1 miljoen kleinverbruikers aansluitingen die salderen, niet alleen PV of huishoudens.
Als die allemaal een beschikking moeten hebben voor 1 januari 2020, in minder dan anderhalf jaar ligt administratieve chaos wel direct om de hoek.
Door de spinning afgelopen periode hebben die politieke partijen niet de flow mee voor salderen want dan dienen ze een oplossing voor de ODE te vinden, want die ODE-heffing stijgt vrij snel komende jaren.

Ik vraag me af in hoeverre de EB-daling de ODE-stijging afvangt, als de kasuitgave SDE+ over de 3 mjrd gaan (de 6mjrd najaar 2017 en 12miljard 2018 beschikkingsbudget zitten nog niet in cijfers van onderstaande link), want 6,5ct minder EB voor huishoudens is maar 1,3mjrd (ca 25TWh, gem. 3500kWh/huishouden) als deze 50% van de ODE dienen op te hoesten

De huidige regering kan nog het opgebouwde reservepotje inzetten, om die wat te dempen tot 2021, daar de realisatie tot nu toe lager lag dan de inschatting en daarmee de kasuitgave, maar veel beschikkingen hebben wel een randvoorwaarde dat deze operationeel dienen te zijn in 2020.

Inschatting kasuitgave SDE+ die via ODE-heffing opgehaald worden (najaar 2017 en voorjaar en eventueel najaar 2018, realisatie eis binnen 1,5j, ontbreken in deze cijfers)

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
Illusion schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:29:
[...]

Ik lees dat anders.
Ik lees: er wordt mij in een motie gevraagd investeringszekerheid te bieden, voorlopig is dat op zich mogelijk door salderen, en veroorzaakt geen technische problemen (tot 2023), maar zodra het kan ga ik wat anders doen.
Let vooral op zijn gebruik van het woord “zou”. Dat impiceert bij mij een zekere afstand tussen “de mogelijkheid” en “zijn eigen plannen”.
En “tijdelijk...in afwachting van”, wat heel iets anders is dan “tot 2023 en geen dag korter”.

Maar dat is het mooie/vervelende van politiek. Alle antwoorden (tijdens de regeerperiode) zijn dusdanig vaag, dat je ze (bijna) nooit op het breken van harde belofte kan betrappen.
De in de brief genoemde motie toen aangenomen door de tweede kamer. Als Kamp daarna een brief schrijf waarin hij schrijft dat hij de salderingsregeling wil voortzetten, in lijn met de aangenomen motie kan je er als burger vanuit gaan dat dit ook zo is. Zeker als de staatsomroep dit ook nog wereldkundig maakt.

Oja, nog even terug komend op je beweringen dat alle set van 2012 en later al lang terug betaald zijn:

Ik kocht mijn eerste set van 2700 Wp in april 2012. Dus voor de subsidie-regeling. De prijs was toen ¤1,86 per Wp. Dit was toen zelfs een aanbieding, de legkosten kreeg ik er zo'n beetje bij. Bij een in mijn geval genormaliseerde opbrengst van 851 kWh/kWp is dit op jaarbasis ongeveer 2300 kWh.

De prijs voor een kWh groen stroom is in mijn geval 20 ct. Ik kom dus op een tvt van bijna 11 jaar. Dus ergens in 2023 is de set terug verdiend (bij gelijkblijvende prijzen). Omdat ik later zelf nogal hebt bijgelegd is de tvt wat eerder geworden, maar dat kon alleen maar met tweedehands spul,

Maar goed, op een of andere manier wil je je gelijk hebben en veeg je alle tegen-argumenten van tafel. Succes ermee....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Met jouw uitspraak bevestig je de mijne al, ook jij schuift het eerst af naar een politieke partij en hoopt dat het vanzelf goedkomt ;)
Hoe laat en wanneer op het binnenhof? Ik neem een hooivork mee, jij de fakkels!

Nee, gekheid. Je heb gelijk wat betreft het mobiliseren van mensen voor een tegen geluid. Het zelfde zie je bij de vakbonden. Het moet wel erg misgaan wil je voldoende mensen op de been krijgen voor demonstraties.
Het is hier niet zoals in Spanje of Frankrijk waar de burgers massaal de straat opgaan. We hebben het waarschijnlijk toch te goed of zijn te druk met andere dingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
Illusion schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:29:
[...]

<knipje>
Precies de reden waarom steeds meer mensen walgen van de politiek en de hardblatende populisten zoals Wilders en Baudet zoveel schaapjes achter zich aan krijgen.

Kamp heeft een worst vooorgehouden. In de pers is uitgebreid besproken dat er een worst voorgehouden is. Dat is op geen enkele manier ontkent, ontkracht of gebagatelliseerd door Kamp of het ministerie, waarmee feitelijk bevestigd werd dat er een worst was.
Kamp weg, nieuwe kok en de worst blijkt ineens een speklapje te zijn... ;w

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

Gewoon uitnodigen in Groningen die Kwiebus, er zijn er denk ik genoeg die nog een appel met hem willen schillen B-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:54
Ik lees nu een overtal aan berichten met die voor de salderingsregeling zijn. Laat ik zeggen dat het niet tof is als je de zonnepanelen van 7-10+ jaar geleden nog niet hebt terugverdient, want dat zou de bedoeling moeten zijn en kan ik begrijpen. Maar er is ook zoiets als een samenleving. Nederland wordt er niet beter van als iedereen in korte tijd zonnepanelen op zn dak zet. De terugleversubsidie is een manier waarop er een juiste stimulans gegeven kan worden zodat dit geleidelijk gaat en heel Nederland hiervan kan profiteren.

Voorstander zijn van de salderingsregeling om je oude installatie terug te verdienen is tot daar aan toe. Maar voorstander zijn enkel en alleen omdat je meer geld wilt verdienen, wetende dat de salderingsregeling ook nadelen heeft voor de maatschappij, is in mijn ogen puur egoïsme.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Gecko123 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:48:
Ik lees nu een overtal aan berichten met die voor de salderingsregeling zijn. Laat ik zeggen dat het niet tof is als je de zonnepanelen van 7-10+ jaar geleden nog niet hebt terugverdient, want dat zou de bedoeling moeten zijn en kan ik begrijpen. Maar er is ook zoiets als een samenleving. Nederland wordt er niet beter van als iedereen in korte tijd zonnepanelen op zn dak zet. De terugleversubsidie is een manier waarop er een juiste stimulans gegeven kan worden zodat dit geleidelijk gaat en heel Nederland hiervan kan profiteren.

Voorstander zijn van de salderingsregeling om je oude installatie terug te verdienen is tot daar aan toe. Maar voorstander zijn enkel en alleen omdat je meer geld wilt verdienen, wetende dat de salderingsregeling ook nadelen heeft voor de maatschappij, is in mijn ogen puur egoïsme.
Hoezo, de regeling staat toch voor iedereen open :?
Milieuvervuiling door vliegen etc kan ook iedereen doen, is niet goed voor de maatschappij, ook egoïstisch :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:

Nederland wordt er niet beter van als iedereen in korte tijd zonnepanelen op zn dak zet.
Waarom wordt Nederland hier niet beter van?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gecko123
quote:
TvanW schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:56:
[...]

Hoezo, de regeling staat toch voor iedereen open :?
Milieuvervuiling door vliegen etc kan ook iedereen doen, is niet goed voor de maatschappij, ook egoïstisch :?
Vliegen is niet goed voor het milieu als je dat soms bedoeld. Geen idee waar je naar toe wil.
quote:
Maasluip schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:59:
[...]

Waarom wordt Nederland hier niet beter van?
Omdat de hogere kosten ook effectiever besteed kunnen worden in het verduurzamen van onze energievoorziening. Het levert ons ook geen complete oplossing voor de echt zwakke schakel in onze energievoorziening en dat is energieopwekking in de winter. Een terugverdientijd van 7 tot 10 jaar lijkt me een goed en lonend model. De overheid kan dit met de huidige regeling niet sturen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:22
Je zou wel hopen dat er eerst een duidelijk systeem wordt neergezet inplaats van dit halfbakken gelek waardoor er een enorme bak met onrust ontstaat. De details zijn erg belangrijk op dit moment om te bepalen of zonnepanelen een veilige investering is. Dat krijg je met een zwabberende overheid.

Tuurlijk zonnepanelen leveren geld op, maar als je er geld voor moet lenen wil je exact weten waar je aan toe gaat zijn. Dat weet je nu niet.

Lardman wijzigde deze reactie 02-07-2018 15:38 (19%)

1710+570+1425+1380+880+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gecko123
quote:
Lardman schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:30:
Je zou wel hopen dat er eerst een duidelijk systeem wordt neergezet inplaats van dit halfbakken gelek waardoor er een enorme bak met onrust ontstaat. De details zijn erg belangrijk op dit moment om te bepalen of zonnepanelen een veilige investering is. Dat krijg je met een zwabberende overheid.
Eens. Pap en nat houden is het op het moment. Hopelijk wordt het lange wachten straks beloond met een duidelijk en verstandig beleid voor de komende 10+ jaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
Gecko123 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:26:
[...]

Omdat de hogere kosten ook effectiever besteed kunnen worden in het verduurzamen van onze energievoorziening. Het levert ons ook geen complete oplossing voor de echt zwakke schakel in onze energievoorziening en dat is energieopwekking in de winter. Een terugverdientijd van 7 tot 10 jaar lijkt me een goed en lonend model. De overheid kan dit met de huidige regeling niet sturen.
Geef eens een voorbeeld? Windmolens? Dat is ook niet zaligmakend, zeker niet gezien de weerstand die er vaak bestaat tegen het plaatsen daarvan.
En zo lang je niet teveel zonneenergie hebt op enig moment zie ik geen probleem om ook zonnepanelen in te zetten. Dit zijn dingen die eigenlijk niet stuk gaan (soms eens een omvormer, maar volgens mij wordt dat ook overdreven) en geen onderhoud nodig hebben. Dat is bij een windmolen wel anders.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:39
quote:
Maar wat zie jij dan als de hogere kosten? De energiebelasting die ik niet betaal over de netto niet verbruikte kwh's? Dat zijn dus geen kosten, dat zijn minder inkomsten voor de staat dan wanneer ik alle kwh's van de energieleverancier zou gebruiken ipv deels zelf opwek en saldeer.

Het lijkt mij sowieso een slechte zaak dit ontmoedigingsbeleid door te zetten, Nederland haalt de klimaatdoelstellingen nu al niet.
En wanneer iedereen dan ook nog geforceerd van het gas en fossiele brandstoffen af moet zal er alleen nog maar meer elektriciteit gebruikt gaan worden, dan moet IMO juist gestimuleerd worden dat dit lokaal opgewekt kan worden.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h.nekkers
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:27
Hallo,

Weet iemand hier hoe ik er achter kom of mijn ferraris meter met dubbel telwerk terug kan draaien? Zodat ik niets met salderen te maken heb, omdat ik minder opwekking dan ik verbruik.
Er zal toch wel ergens iets te vinden moeten zijn hierover op basis van b.v. een meter of serienummer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
h.nekkers schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:42:
Hallo,

Weet iemand hier hoe ik er achter kom of mijn ferraris meter met dubbel telwerk terug kan draaien? Zodat ik niets met salderen te maken heb, omdat ik minder opwekking dan ik verbruik.
Er zal toch wel ergens iets te vinden moeten zijn hierover op basis van b.v. een meter of serienummer.
Toch een keer alle groepen uitzetten excl. zonnepanelen groep?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Maasluip schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:01:
[...]
En zo lang je niet teveel zonneenergie hebt op enig moment zie ik geen probleem om ook zonnepanelen in te zetten. Dit zijn dingen die eigenlijk niet stuk gaan (soms eens een omvormer, maar volgens mij wordt dat ook overdreven) en geen onderhoud nodig hebben. Dat is bij een windmolen wel anders.
Niet stuk gaan :?
Dan ben ik zeker de enige, aantal jaren geleden, mede door de salderingsregeling, mijn nek uitgestoken en nu gaan regelmatig optimizers stuk. :(
Ik heb wel 25 jaar garantie op het product (moet de fabrikant niet failliet gaan), maar dan zijn ze dus nog niet op het dak gemonteerd.

Mijn panelen liggen op west en deels oost met een dakhelling van 50/60 graden...niet optimaal allemaal maar door de salderingsregeling is een tvt van 10 jaar mogelijk afgezien van de extra kosten en eventueel in die periode te vervangen omvormer.

Ik heb de huidige salderingsregeling voor langere tijd dus keihard nodig. ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h.nekkers
  • Laatst online: 15:27
quote:
CurlyMo schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:07:
[...]

Toch een keer alle groepen uitzetten excl. zonnepanelen groep?
..tja, dat wordt lastig, omdat ik nog geen panelen heb....😔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:
Ik lees nu een overtal aan berichten met die voor de salderingsregeling zijn. Laat ik zeggen dat het niet tof is als je de zonnepanelen van 7-10+ jaar geleden nog niet hebt terugverdient, want dat zou de bedoeling moeten zijn en kan ik begrijpen.
De hele terugverdientijd-focus is altijd een wassen neus geweest. Je ziet soms offertes met een schijn-nauwkeurigheid van een TVT in jaren in 2 cijfers achter de komma.

Zeg je nou echt dat dat de bedoeling is?
Alsof er iemand is die voor 7 jaren de energieprijzen kan voorspellen????

Het is niet heel veel anders, dan wanneer je - geheel los van zonnepanelen - kiest voor variabele energieprijzen, 1 jaar vast, 3 jaar vast etc.
Als de prijzen dan veranderen, tja dan heb je pech of geluk. Is dat "eerlijk"? Ja, want je hebt er toch zelf voor gekozen? Niemand dwingt je...

Behalve dat de energieprijzen schommelen, schommelt de erngiebelasting ook en de salderings-regeling/terugleversubsidie geeft ook variaties.

Als je een betrouwbare en voorspelbare investering zoekt, dan stop je je geld toch lekker in een termijndeposito voor 7 jaar? Krijg je misschien 1 of 1,5 % rente voor gegarandeerd.
Als je iets meer wil dan leg je dat geld op je dak. Daarvoor krijg je hoogstwaarschijnlijk een veel hoger rendement dan op je spaargeld, maar dat komt wel met kans op schommelingen.
Je kunt je geld ook in aandelen of bitcoins stoppen. Kun je nog veel meer geld mee verdienen, maar dan loop je ook weer het risico dat je je geld ineens kwijt bent.

Wat ik wil zeggen: investeren is keuzes maken en risico's afwegen. Zonnepanelen zijn eigenlijk altijd een zinvolle investering, tenzij elektriciteit ineens gratis zou worden en is het effect op de maandlasten niet veel interessanter en concreter als iets vaags als een terugverdientijd?

Enige wat de overheid nu zegt is dat de meeste mensen de risico's acceptabel vinden als hun investering in "een representatief systeem" ongeveer in 7 jaar terug betaalt en daar passen ze hun subsidieregeling op aan.

(bovenstaande voor de mensen die alleen gevoelig zijn voor financiële motieven, er zijn natuurlijk nog meer redenen om zonnepanelen te nemen....)

Acties:
  • 0Henk 'm!

5183

quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:58:
[...]

Ik blijf me storen aan mensen die geld als primaire motivatie blijven aandragen.
Stoor je dan vooral aan mij, de enige drijfveer voor mij is geld. Alle andere redenen vind ik totaal onbelangrijk. En als ik er geen geld meer aan verdien, verkoop ik ze op Marktplaats.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:12
quote:
Coritchando schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:42:
[...]

Stoor je dan vooral aan mij, de enige drijfveer voor mij is geld. Alle andere redenen vind ik totaal onbelangrijk. En als ik er geen geld meer aan verdien, verkoop ik ze op Marktplaats.
Het was niet onze enige drijfveer, maar wel een heel groot deel ervan. Wij hebben nou niet zoveel geld dat we het zomaar gaan weggeven... Maar ik hoef er niet persé aan te verdienen, zolang het break-even point maar minimaal bereikt wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

5183

quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:50:
[...]

Het was niet onze enige drijfveer, maar wel een heel groot deel ervan. Wij hebben nou niet zoveel geld dat we het zomaar gaan weggeven... Maar ik hoef er niet persé aan te verdienen, zolang het break-even point maar minimaal bereikt wordt.
Voor mij is verdienen wel echt het doel, ik zit nu nog in de terugverdienfase.

Als er straks allerlei regels komen die slecht zijn voor mijn verdiensten (na de terugverdientijd) dan overweeg ik een thuis accu (of een andere oplossing indien beschikbaar). Gelukkig hebben we nog even voor het zover zou zijn, dus de thuisaccu kan nog beter worden en vooral goedkoper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
quote:
Coritchando schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:53:
[...]

Voor mij is verdienen wel echt het doel, ik zit nu nog in de terugverdienfase.
Ik ook. Dus ik verdien er nog niets aan. Eraan verdienen doe je pas als je de initiele kosten eruit hebt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:18
quote:
h.nekkers schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:46:
[...]

..tja, dat wordt lastig, omdat ik nog geen panelen heb....😔
Dan moet je een foto-tje maken van de meter en deze plaatsen op TW, foto waar de logo-tjes op staan.
Als er een "anti-terugloop cq blokkeerstand" tekentje op staat. Dan kan het niet. Meestal kan het met een ferraris meter wel.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 21:33

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
[...]

Vliegen is niet goed voor het milieu als je dat soms bedoeld. Geen idee waar je naar toe wil.

[...]

Salderen is een regeling zonder overhead. Het is geheel automatisch en zelfregelend. Ik snap dat de overheid daar niks mee kan. Er moet minstens een kantoorkolos aan ambtenaren, tientallen procenten overhead, een hele administratieve molen en zwalkend beleid bij komen kijken voor het 'effectief' is natuurlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

quote:
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 16:56:
[...]

Oja, nog even terug komend op je beweringen dat alle set van 2012 en later al lang terug betaald zijn:
Ik heb dat nergens gezegd. Waar baseer je dat op?
quote:
TWyk schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:41:
[...]

Dat is gewoon totaal gebrek aan kennis
Hier kun je zien hoeveel PV er in Nederland is historisch tot 2015
https://groenecourant.nl/...tst-op-nederlandse-daken/
Je kunt daar zien dat er t/m 2011 zowat geen panelen aanwezig waren.
En zelfs dat kleine beetje sets uit 2011 zullen echt nog niet terugverdiend zijn.
Tot en met 2017 is dat inmiddels gegroeid tot 2,7 GW
https://www.pv-magazine.c...rlands-solar-tops-2-7-gw/
Waarvan dus 85% van 2013 of later is en ruim 60 procent van 2015 of nieuwer

Sets uit 2013 of ouder hebben typisch een terugverdientijd van 10 jaar of meer. De eigenaren hebben vaak al tegenslag gehad doordat hun een stijgende elektriciteitsprijs werd voorgespiegeld bij hun terugverdientijd maar door dalende olieprijzen en een verlaging van de energiebelasting op 1-1-2016 zijn de prijzen 5 jaar later nog steeds later dan toen.
http://www.agf.nl/nieuws/2016/1021/energy.jpg

Nee er zijn dus niet een hoop installaties terugverdiend. Pas vanaf 2023 zal het percentage terugverdiende PV installaties echt significant gaan sti
jgen.
Mwah.. t/m 2011 zeg je. Uit je eigen bron: in 2010 90MW opgesteld vermogen.
Laten we eens een bierviltje pakken en gaan rekenen:
De verdeling tussen prive en bedrijf is niet gegeven. Laten we zeggen 50/50.
De panelen waren prijzig, en de opbrengsten laag. Dus 2,25 kWp lijkt me een mooi gemiddelde voor een huishouden?
90.000kWp / 2 / 2,25 = circa 20.000 woningen met elk gemiddeld voor 2,25 kWp aan zonnepanelen. Dat zou ik niet "Zowat geen panelen" noemen. En in 2011 waren het (volgens dezelfde schatting) al ca 28900 woningen). Dat is drie keer zoveel als het aantal inwoners (geen huizen, inwoners) van mijn geboortestad.

Illusion wijzigde deze reactie 03-07-2018 22:33 (77%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Laat ik me ook eens van de andere kant zien...
Ik heb deze nog gevonden (brief van Kamp aan de kamer uit 2016)

bron: https://www.tweedekamer.n...rgieverkenning%202016.pdf
quote:
− Evaluatie salderingsregeling: Ik heb eerder aangegeven dat de salderingsregeling in elk geval zal blijven bestaan tot 2020 en dat er een overgangsregeling zal komen voor mensen die er op dat moment gebruik van maken. Door snel duidelijkheid te verschaffen over de toekomst van salderen na 2020 verwacht ik de nu al sterke groei van zonne-energie verder te kunnen ondersteunen.
Eerder dan 2020 is dus keiharde tegenspraak. Als je na die datum dus panelen hebt aangeschaft, o.b.v. die brief zou je dus mogelijk voor de periode tussen invoering nieuwe regeling en 2020 planschade kunnen claimen, met als hoogte het verschil tussen de salderingsregeling en de overgangsregeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Er er ondertussen al duidelijkhed dan? Want we leven nu al in 2018, halverwege het jaar en hebben dus nog maar anderhalf jaar te gaan tot 2020. En wat je nu ziet is dat die groei afneemt omdat mensen nog steeds niet weten wat er gaat komen...

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:04
Wat gaat de prijs doen van zonnepanelen als salderen niet meer mogelijk is?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 07:54:
En wat je nu ziet is dat die groei afneemt omdat mensen nog steeds niet weten wat er gaat komen...
Is dat een gevoel of heb je daar bronnen voor?

• Wailing_Banshee
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:17:
[...]

Is dat een gevoel of heb je daar bronnen voor?
Nee, geen bronnen, wel mensen uit de omgeving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:17
Ik heb het plan voorlopig in de ijskast gezet.. Ik wil graag, maar moet er voor lenen. Dat is op zich voor mij geen bezwaar. Maar dan wil ik wel eerst weten wat de regeling echt gaat worden. Anders schiet ik me zelf wellicht behoorlijk in de voet.

Ik doe het niet puur voor het geld. Maar ik wil er ook niet op leeglopen zeg maar met een dure lening waarbij het onzeker is nu hoeveel ik terug ga krijgen en hoe de regeling in elkaar gaat zitten.

Als ik in de zomer mijn overschot voor minder weg moet doen dan ik in de winter terug krijg zit ik met ons oost/west dak behoorlijk nadelig..
Om ons verbruik op jaar basis af te dekken moet ik alles vol leggen. Dat is dus een behoorlijk investering. Eentje die ik graag enigszins sluitend wil kunnen maken dmv 0 euro aan stroom en zodoende de lening voor een groot deel dekkend krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
ProudElm schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:
Ik heb het plan voorlopig in de ijskast gezet.. Ik wil graag, maar moet er voor lenen. Dat is op zich voor mij geen bezwaar. Maar dan wil ik wel eerst weten wat de regeling echt gaat worden. Anders schiet ik me zelf wellicht behoorlijk in de voet.

Ik doe het niet puur voor het geld. Maar ik wil er ook niet op leeglopen zeg maar met een dure lening waarbij het onzeker is nu hoeveel ik terug ga krijgen en hoe de regeling in elkaar gaat zitten.

Als ik in de zomer mijn overschot voor minder weg moet doen dan ik in de winter terug krijg zit ik met ons oost/west dak behoorlijk nadelig..
Om ons verbruik op jaar basis af te dekken moet ik alles vol leggen. Dat is dus een behoorlijk investering. Eentje die ik graag enigszins sluitend wil kunnen maken dmv 0 euro aan stroom en zodoende de lening voor een groot deel dekkend krijgen.
Oost west is juist voordeel, dan maak je meer stroom zelf op en die is het duurste

• Gecko123
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 07:54:
Er er ondertussen al duidelijkhed dan? Want we leven nu al in 2018, halverwege het jaar en hebben dus nog maar anderhalf jaar te gaan tot 2020. En wat je nu ziet is dat die groei afneemt omdat mensen nog steeds niet weten wat er gaat komen...
Deze zomer komt er meer duidelijkheid. Aldus Wiebes.

Onder andere heeft men nog de uitdaging van de bestaande ferraismeters nog.

• ProudElm
Ja dat kan wel kloppen. Maar in de zomer krijg ik nooit alles op. Hoewel met 3 kids de wasmachine nu wel vaak genoeg draait :-)

Ik zit meer met hoe het dus gaat worden met zomer overschot en winter te kort.. Of dat nog wel weg gestreept gaat worden tegen elkaar..? Maar ja.. dat wordt dus afwachten.

• Wailing_Banshee
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:47:
[...]

Deze zomer komt er meer duidelijkheid. Aldus Wiebes.
Aldus Wiebes. Die nog onbetrouwbaarder is dan Kamp ooit was. Gaat waarschijnlijk zeggen dat wij (als zonnepaneel eigenaren) maar moeten gaan betalen voor die zonnepanelen en de grote bedrijven kunnen daar de vruchten wel van plukken.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:54:
[...]

Aldus Wiebes. Die nog onbetrouwbaarder is dan Kamp ooit was. Gaat waarschijnlijk zeggen dat wij (als zonnepaneel eigenaren) maar moeten gaan betalen voor die zonnepanelen en de grote bedrijven kunnen daar de vruchten wel van plukken.
Ze zijn er sneller af dan op hoor als het niet interessant meer is. :)

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wailing_Banshee
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:13:
[...]

Ze zijn er sneller af dan op hoor als het niet interessant meer is. :)
Heb ik ze eindelijk netjes liggen....

Maar, ja, ik laat het liever de grond in stromen. (en ik had nog zo'n goede hoop dat hij wat empatischer zou zijn dan die arrogante bal van een Kamp, maar helaas...)

• Gecko123
quote:
Jorn schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:09:
[...]

Maar wat zie jij dan als de hogere kosten? De energiebelasting die ik niet betaal over de netto niet verbruikte kwh's? Dat zijn dus geen kosten, dat zijn minder inkomsten voor de staat dan wanneer ik alle kwh's van de energieleverancier zou gebruiken ipv deels zelf opwek en saldeer.

Het lijkt mij sowieso een slechte zaak dit ontmoedigingsbeleid door te zetten, Nederland haalt de klimaatdoelstellingen nu al niet.
En wanneer iedereen dan ook nog geforceerd van het gas en fossiele brandstoffen af moet zal er alleen nog maar meer elektriciteit gebruikt gaan worden, dan moet IMO juist gestimuleerd worden dat dit lokaal opgewekt kan worden.
Ik bedoel hogere kosten voor de overheid. Oftewel de meerkosten van de salderingskosten boven de terugleversubsidie.

Feit is of je het gerechtvaardigd vind dat men subsidies krijgt (gemeenschapsgeld) om de bestaande terugverdientijd van 7 jaar met 3 jaar te verkorten (in 2025). Het is bovendien oneerlijk voor mensen die geen mogelijkheid hebben om zonnepanelen te nemen.
quote:
ocaj schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:50:
[...]

De hele terugverdientijd-focus is altijd een wassen neus geweest. Je ziet soms offertes met een schijn-nauwkeurigheid van een TVT in jaren in 2 cijfers achter de komma.

Zeg je nou echt dat dat de bedoeling is?
Alsof er iemand is die voor 7 jaren de energieprijzen kan voorspellen????

Het is niet heel veel anders, dan wanneer je - geheel los van zonnepanelen - kiest voor variabele energieprijzen, 1 jaar vast, 3 jaar vast etc.
Als de prijzen dan veranderen, tja dan heb je pech of geluk. Is dat "eerlijk"? Ja, want je hebt er toch zelf voor gekozen? Niemand dwingt je...

Behalve dat de energieprijzen schommelen, schommelt de erngiebelasting ook en de salderings-regeling/terugleversubsidie geeft ook variaties.

Als je een betrouwbare en voorspelbare investering zoekt, dan stop je je geld toch lekker in een termijndeposito voor 7 jaar? Krijg je misschien 1 of 1,5 % rente voor gegarandeerd.
Als je iets meer wil dan leg je dat geld op je dak. Daarvoor krijg je hoogstwaarschijnlijk een veel hoger rendement dan op je spaargeld, maar dat komt wel met kans op schommelingen.
Je kunt je geld ook in aandelen of bitcoins stoppen. Kun je nog veel meer geld mee verdienen, maar dan loop je ook weer het risico dat je je geld ineens kwijt bent.

Wat ik wil zeggen: investeren is keuzes maken en risico's afwegen. Zonnepanelen zijn eigenlijk altijd een zinvolle investering, tenzij elektriciteit ineens gratis zou worden en is het effect op de maandlasten niet veel interessanter en concreter als iets vaags als een terugverdientijd?

Enige wat de overheid nu zegt is dat de meeste mensen de risico's acceptabel vinden als hun investering in "een representatief systeem" ongeveer in 7 jaar terug betaalt en daar passen ze hun subsidieregeling op aan.

(bovenstaande voor de mensen die alleen gevoelig zijn voor financiële motieven, er zijn natuurlijk nog meer redenen om zonnepanelen te nemen....)
Niemand heeft een glazenbol en het blijft een investering en hier en daar een hobby. Natuurlijk moet je de verkopers niet op hun woord geloven. Toch kun je mits je er even in verdiept een aardig beeld krijgen. Google is ECN energieprijzen.
quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:08:
[...]

Salderen is een regeling zonder overhead. Het is geheel automatisch en zelfregelend. Ik snap dat de overheid daar niks mee kan. Er moet minstens een kantoorkolos aan ambtenaren, tientallen procenten overhead, een hele administratieve molen en zwalkend beleid bij komen kijken voor het 'effectief' is natuurlijk.
Dat is zeker een punt. Vooral die administratieve molen indien maatwerk boezemt een zekere angst in. Neemt niet weg dat dit goed gewogen moet worden naar effect. Daarbij leveren ambtenaren die administratie verrichten weinig geld op, maar wordt het eerlijker verdeeld.
quote:
ProudElm schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:

Waarom zou je alles vol willen leggen? Waar kom je op uit als je er een paar oost en een paar west doet. Zo lang mogelijk in de zon. Daar ga je in de toekomst denk ik meer aan hebben dan zoveel mogelijk opwekken.

• ProudElm
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Waarom zou je alles vol willen leggen? Waar kom je op uit als je er een paar oost en een paar west doet. Zo lang mogelijk in de zon. Daar ga je in de toekomst denk ik meer aan hebben dan zoveel mogelijk opwekken.
Omdat mij lijkt dat voller legen op de lange termijn voordeliger leek. Echter staat dat dus nu op losse schroeven..

• T-Infinity
  • Laatst online: 20:57

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Cobb schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:10:
Niets, verwacht ik. De prijzen van zonnepanelen worden volgens mij vooral door de wereldmarkt bepaalt, en die dalen juist al jaren erg hard.
Wat mogelijk wel kan gebeuren is dat in Nederland de vraag naar panelen gaat dalen, terwijl er veel aanbod (bedrijfjes) is. Mogelijk komt er dan juist een prijsoorlog (installatiekosten) om de klant :9 .
Voorlopig liegen de PV-bedrijven kun klanten nog lekker voor over fictieve TVT, en meerderheid trapt daar gewoon lekker in.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:53
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:19:

- om zoveel mogelijk van je verbruik zelf op te wekken, ook als je bijv. over gaat stappen op koken op inductie, warmtepomp, e-auto
- omdat in één keer klaar te zijn. Velen hebben geen zin om na korter of iets lagere tijd weer het dak op te gaan of te laten bijplaatsen (met alle consequenties van die, zoals hogere kosten, andere panelen enz. enz)
- omdat je een dak vol panelen mooier vindt dan dak met slechts een paar panelen
- om een groen, beter renderend alternatief voor sparen te hebben
- gewoon omdat het kan

Waarom zou je het niet doen? Als de enige reden wispelturigheid van de overheid is, dan vind ik dat een slechte reden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
quote:
ProudElm schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:39:
[...]

Omdat mij lijkt dat voller legen op de lange termijn voordeliger leek. Echter staat dat dus nu op losse schroeven..
Bij mij hetzelfde. Een lange termijn investering gebaseerd op subsidie vind ik te risicovol, maar ik wil ook niet stilzitten want ik zie er wel de toekomst in. Ik begin over een maandje met een 600WP op de berging. Ik verwacht daarvan gemiddeld 40-60% direct zelf te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb helaas niet de skills om het zelf te kunnen. En als ik zie dat een groot deel van de offerte voor me neus uit arbeidsloon bestaat wordt het lastig. (¤1,36/wp totaal. 4400 wp)
We gebruiken 3500 kWh/jaar. Koken reeds elektrisch (geen gas) en verwarmen via stadsverwarming. Eventueel lijkt mij een WP in de toekomst een mooi gegeven om de stadsverwarming er voor een groot deel uit te doen. Maar dan stijgt het elektriciteit gebruik helemaal.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Cranberry schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:52:
[...]

- om zoveel mogelijk van je verbruik zelf op te wekken, ook als je bijv. over gaat stappen op koken op inductie, warmtepomp, e-auto
- omdat in één keer klaar te zijn. Velen hebben geen zin om na korter of iets lagere tijd weer het dak op te gaan of te laten bijplaatsen (met alle consequenties van die, zoals hogere kosten, andere panelen enz. enz)
- omdat je een dak vol panelen mooier vindt dan dak met slechts een paar panelen
- gewoon omdat het kan

Waarom zou je het niet doen? Als de enige reden wispelturigheid van de overheid is, dan vind ik dat een slechte reden.
En toch zijn dat (inductiekoken/e-auto) volgens mij geen sterke argumenten.
-inductiekoken is piekverbruik (4000-11000 Watt) en met je oost/west opstelling op een gemiddeld(!) dakje wek je maar een fractie daarvan op, helemaal in de ochtend en avond (etenstijd).
-E-auto opladen gaat (vermoedelijk, geen verstand van) ook met een aanzienlijk wattage. Zou mooi zijn als dit instelbaar is.
-Voor bovenstaande 2 punten kan het mogelijk interessanter zijn om tóch op zuid zoveel mogelijk en zo efficient mogelijk op te wekken, ook al krijg je daar maar 75% vergoeding voor ipv 100% zoals bji salderen.

Vaak heb je natuurlijk wel schaalvoordelen: omvormer optimaal gebruiken, slechts 1 x installatiekosten, niet later nog hoeven uitbreiden waardoor het minder optimaal wordt, 1x forfait betalen (BTW terugvragen)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

1x meterkast en meter aanpassen, etc. Ik zou ook in 1x het hele dak willen doen, ook al is het voor nu teveel. Gewoon om voorbereid te zijn op een WP e.d.

Nadeel van een subsidieregeling is dat het 'businessmodel' bij invoering kan kloppen, maar er worden ook knoppen geïnstalleerd die dat om zeep helpen. De volgende crisis wordt acuut die terugleververgoeding naar beneden aangepast. We've seen it before.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Een installatie van 4000 kwp kost 5000 euro.
De 4000 kWh levert 13 cent op, 520 euro. Dus een tvt van tien jaar.
Wat is het probleem?
Hoe langer je wacht, hoe meer je mis loopt van de huidige 20 cent.
Dus gisteren nog dat dak vol

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het gaat hier om iets van 32 panelen onder 45 graden op zuid...
Dus grofweg 10 kWp. Dat is een bedrag waar ik niet mee ga gokken. Zeker niet als over 18 maanden dat verdienmodel de prullenbak in kan. Dan gaan WAF-zaken zoals de 25 jaar oude badkamer en de extra werkkamer op de verdieping toch voor.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:17:
Dus een tvt van tien jaar. Wat is het probleem?
Ik denk dat voor een grote meerderheid die tvt een probleem is, zeker als ik mensen hoor zeggen dat ze er ook nog voor willen gaan lenen (tvt stuk langer).
10 jaar is gewoon erg lang. En zo'n tvt is natuurlijk nogal voorwaardelijk (niet verhuizen, geen schade, politiek etc.)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:58

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Cobb schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:10:
Niet zoveel, Nederland is een mini-markt.

Doet iets met stroom en motors

• ProudElm
10 jaar zou ruim te lang zijn! Vandaar! Ik krijg 6-7j verkocht aan me zelf en thuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
quote:
Cranberry schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:52:
[...]

- gewoon omdat het kan

Koken doe je wellicht op opgeslagen zonne-energie (wat nu nog niet aan de orde is) en een warmtepomp doe je straks niet op zon- maar op windenergie.
Je bent nooit in 1 keer klaar. Over 10 jaar zijn de prijzen en overheidssubsidies zodanig anders. Er is vast wel een dak dat vervangen moeten worden, gevels, dakkapel geplaatst.
Liever 8 panelen die goed renderen dan 8 extra voor niets geplaatst.
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:17:
Een installatie van 4000 kwp kost 5000 euro.
De 4000 kWh levert 13 cent op, 520 euro. Dus een tvt van tien jaar.
Wat is het probleem?
Hoe langer je wacht, hoe meer je mis loopt van de huidige 20 cent.
Dus gisteren nog dat dak vol
Je schetst hier geen van de risico´s van veranderend overheidsbeleid oftewel verkoperspraat. Dit vind ik niet representatief.

Je ziet duidelijk signalen dat tariefstructuren gaan veranderen. Als je denkt dat 1 kWh zonne-energie over 10 jaar nog 20 cent waard is dan heb je denk ik te weinig besef van de huidige ontwikkelingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:49:
[...]

Koken doe je wellicht op opgeslagen zonne-energie (wat nu nog niet aan de orde is) en een warmtepomp doe je straks niet op zon- maar op windenergie.
Je bent nooit in 1 keer klaar. Over 10 jaar zijn de prijzen en overheidssubsidies zodanig anders. Er is vast wel een dak dat vervangen moeten worden, gevels, dakkapel geplaatst.
Liever 8 panelen die goed renderen dan 8 extra voor niets geplaatst.

[...]

Je schetst hier geen van de risico´s van veranderend overheidsbeleid oftewel verkoperspraat. Dit vind ik niet representatief.

Je ziet duidelijk signalen dat tariefstructuren gaan veranderen. Als je denkt dat 1 kWh zonne-energie over 10 jaar nog 20 cent waard is dan heb je denk ik te weinig besef van de huidige ontwikkelingen.
Goed lezen, ik reken het voor met 13 cent, oftewel zonder enige subsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
ProudElm schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:47:
10 jaar zou ruim te lang zijn! Vandaar! Ik krijg 6-7j verkocht aan me zelf en thuis.
Ik kan nergens anders een rendement van tien procent halen, jij wel?

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:42
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Gegarandeerde rendementen bestaan überhaupt niet...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Señor Sjon schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:21:
Het gaat hier om iets van 32 panelen onder 45 graden op zuid...
Dus grofweg 10 kWp. Dat is een bedrag waar ik niet mee ga gokken. Zeker niet als over 18 maanden dat verdienmodel de prullenbak in kan. Dan gaan WAF-zaken zoals de 25 jaar oude badkamer en de extra werkkamer op de verdieping toch voor.
En als je zekerheid hebt van 7 jaar dan zou je het wel leggen?
En dan ben je wel bereid om waf zaken uit te stellen.
Je geeft de regering de schuld van onzeker te zijn, maar feitelijk is het zo dat je maar geld hebt voor één ding, dus het is feitelijk of of en je geeft wiebes de schuld dat je niet kunt kiezen?
Misschien zeg ik dit wat bot maar zo komt het wel over.....

Waarom geen 5000 euro uitgeven ipv gelijk 10000?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Mijn 7700 Wp installatie heeft me 4200 euro gekost (zelf installeren).
Heb ik nu 25% rendement per jaar???

Sites als milieucentraal geven aan dat (met huidige salderingsbeleid) het rendement ongeveer 5% is. Aangezien het beleid (budget) versoberd gaat worden, lijkt het me dat het straks lager dan 5% gaat worden voor een gemiddelde installatie, mét dure installatiekosten.

• reneeke1970
quote:
B-lex schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:53:
[...]

Gegarandeerde rendementen bestaan überhaupt niet...
Ja hoor maar zat

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
T-Infinity schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:42:
[...]
. Mogelijk komt er dan juist een prijsoorlog (installatiekosten) om de klant :9 .
Voorlopig liegen de PV-bedrijven kun klanten nog lekker voor over fictieve TVT, en meerderheid trapt daar gewoon lekker in.
Ik was gisteren bij een kennis, die had een offerte bespreking met de installateur.
Die zei het model van tvt is nu een hard gegeven, en van wat er gaat komen nog niet.

Hij kon niet rekenen op lucht tabellen, totdat de nieuwe regeling echt erdoor was of concreter was.

Ik vond het wel aannemelijk, je moet wat als installateur lijkt mij.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:57:
[...]

En als je zekerheid hebt van 7 jaar dan zou je het wel leggen?
En dan ben je wel bereid om waf zaken uit te stellen.
Je geeft de regering de schuld van onzeker te zijn, maar feitelijk is het zo dat je maar geld hebt voor één ding, dus het is feitelijk of of en je geeft wiebes de schuld dat je niet kunt kiezen?
Misschien zeg ik dit wat bot maar zo komt het wel over.....

Waarom geen 5000 euro uitgeven ipv gelijk 10000?
Zoals gezegd wil ik niet mijn dak met twee verschillende tinten panelen hebben, naar gelang de plaatsing. Ze staan vol in het zicht, ze zijn al lelijk genoeg van zichzelf en bedekken mijn mooie keramische pannetjes. Dan wil ik geen Tetris op mijn dak hebben door hem maar half te vullen. Ook kan ik dan gelijk de omvormer op het totale dak neerzetten.

Ik heb een hekel aan subsidieregelingen, juist vanwege de wispelturigheid ervan. En ja, ik heb niet elke maand 10k over om iets te doen. Ik moet ook nog een huis naar 0 euro aflossen van de regering. :P
quote:
T-Infinity schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:58:
[...]

Mijn 7700 Wp installatie heeft me 4200 euro gekost (zelf installeren).
Heb ik nu 25% rendement per jaar???

Sites als milieucentraal geven aan dat (met huidige salderingsbeleid) het rendement ongeveer 5% is. Aangezien het beleid (budget) versoberd gaat worden, lijkt het me dat het straks lager dan 5% gaat worden voor een gemiddelde installatie, mét dure installatiekosten.
5% is een tvt van 20 jaar, dat klopt niet helemaal?

Señor Sjon wijzigde deze reactie 04-07-2018 11:06 (4%)

Pagina: 1 ... 7 ... 23 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True