Ik blijf me storen aan mensen die geld als primaire motivatie blijven aandragen. Ik heb afgelopen februari panelen laten leggen, en volgende week komt de rest. Ga ik waarschijnlijk niet terugverdienen, maar dat vind ik niet het belangrijkste. Het is ook niet niet belangrijk. Maar dus niet het belangrijkste.Pietervs schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:15:
[...]
Ik heb mijn panelen vorig jaar in juni laten leggen, vlak daarna draaide Wiebes de belofte van Kamp terug. Dus ja, het is zeer de vraag of ik de resterende 2000 euro nog terug ga zien met de regeling die Wiebes nu aan het verzinnen is.
Daarnaast: "Resultaten uit het verleden beiden geen garantie voor de toekomst" behalve dus bij overheidsbeleid en subsidie potjes. Je hebt geen garanties wat betreft overheidsbeleid en daar dus een business case op baseren is naïef. Je kan het meenemen, maar je moet je er nooit van afhankelijk maken.
Ook weten we nog niks van de terugleversubsidie. Afhankelijk van de prijs per kWh kan deze feitelijk op salderen neerkomen. Afhankelijk van beide bedragen kan er bar weinig aan de hand zijn. Zolang we de variabelen niet kennen is het koffiedik kijken, wat niet zoveel zin heeft.
Waarom heb je dan die panelen laten leggen. Je weet dat de overheid regelmatig subsidiebeleid wijzigt en dat aangevuld met wat je hier zegt, zegt genoeg.1. Er is nagenoeg nog nooit een regeling aangekondigd waarbij mensen vooraf wisten dat ze er minimaal hetzelfde op zouden houden. Ik kan me die in ieder geval niet herinneren.
Opnieuw, zonnepanelen leg je hoop ik niet alléén voor het geld, want dan kan je misschien wel beter direct kunnen gaan beleggen.3. Ja, maar als ik zie dat ik van mijn panelen grofweg 1000 KWh per jaar verbruik, en er tegen 2020 nog 2000 euro mee terug moet verdienen om quitte te spelen, mag jij eens rekenen hoeveel extra jaren ik te gaan heb (inderdaad: grofweg een jaar of 7 erbij).
Dit gaat twee kanten op. De overheid kan wachten totdat ze alles concreet hebben en dan de aankondiging doen. Dan krijg je weer nieuwe burgers die klagen "als ik dat eerder had geweten dan ..." of de overheid kan zeggen dat ze dingen gaan veranderen, waarop nu het antwoord is "schandalig dat ze dingen gaan veranderen zonder te zeggen hoe ..."Dat er een nieuwe regeling komt snap ik. Het is inderdaad onzin dat mensen 25 jaar lang hun opbrengsten kunnen salderen.
Maar om maar blind de saldering af te schaffen maakt de overheid volstrekt onbetrouwbaar, zeker als ze ook nog eens naar potjes toe denken te gaan die halverwege het jaar "ineens" leeg kunnen zijn.
Je weet niet of er blind wordt afgeschaft, want we weten nog niet wat er tegenover staat.
Maakt dat uit, vrijheid van meningsuiting toch? Je hoeft het niet eens te zijn en je hoeft niet te reageren.drielp schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:59:
[...]
De vraag wat je beweegreden zijn voor je posts is echter nog niet beantwoord.
Mag je dan geen mening hebben?Je hebt zelf geen PV, je was het ook niet van plan te nemen?
Dus mogen mensen dan niet kritisch zijn en tegengeluiden laten horen?Je weet dat je op een pro-PV forum zit en dat de weerstand tegen het afschaffen van het salderen op korte termijn vrij gevoelig ligt.
Dat laatste valt onder een andere mening hebben dan jij. Dat trollen noemen klinkt bijna religieus fanatiek.Als je dan denkt geen felle reacties uit te lokken met pro-Wiebes comments en opmerkingen dat de aanpassing van de huidige regeling niet zoveel voorsteld dan ben je of naïef of doe je alsof je van geen kwaad bewust ben. Dat laatste valt dan onder trollen (al dan niet bewust).
Oftewel, ik heb oprecht met veel interesse de reacties van @Illusion gelezen. Nog los van of ik het er wel of niet mee eens ben. En hetzelfde geldt voor jouw reacties.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer