Het probleem met het Duitse model is dat het erg duur is.Lardman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:59:
@Wailing_Banshee een boiler? Er kan een hoop op een timer.
Even heel wat anders maar dan toch hetzelfde.
Als salderen weggaat en we een teruglever subsidie regel moeten krijgen dan stel ik het volgende voor, vrij naar Duits model. Let op, dit is dus niet hoe het gaat zijn, dit is hoe ik het liever zou zien(als het dan toch moet):
1: In het jaar van aanmelden van de installatie krijg je een beschikking voor 10 jaar.
2: Deze beschikking voorziet in het aanvullen van de kale stroomprijs tot een vaste prijs vastgesteld voor deze gehele periode.
3: Er is geen limiet op de hoeveelheid kWh die je mag terugleveren binnen deze installatie.
4: Na de 10 jaar vervalt de beschikking en krijg je de kale stroomprijs voor teruggeleverde stroom.
5: Aanpassingen in beleid kunnen alleen voor nieuw aan te melden installaties gelden, afgegeven beschikkingen kunnen niet meer worden aangepast, door wie of voor wat dan ook.
Dit zou zorgen voor: Ruim genoeg marge voor iedere installatie om terugverdiend te worden (vervangingskosten en een heel klein beetje winst), daarna levert het nog een beetje op en is zelfconsumptie aantrekkelijker dus zal men dat willen maximaliseren. Dat is goed voor iedereen, maar zou graag zien dat iedereen uit de kosten komt.
Tevens geeft het Zekerheid
Hoewel ik het volledig met je eens ben dat er zekerheid moet zijn, is het idee van een vergoeding gebaseerd op een terugverdientijd van 7 jaar helemaal niet slecht. Na die 7 jaar heb je een gratis installatie op het dak liggen.
Er mag dan ook best een maximum zijn voor het aantal kWh waar je gedurende die 7 jaar subsidie over krijgt. Zodra je de installatie hebt terugverdiend, stopt de subsidie. Waarom nog extra (maatschappelijk) geld uitgeven.
Ik denk dat met een zekere terugverdientijd van 7 jaar het aantrekkelijk genoeg is
Maar goed, wat je zelf zegt, zekerheid is het belangrijkste want dan kunnen alle mensen zelf een afweging maken of het wel/niet interessant is.