Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:35:
[...]

Haha dat vraag ik me ook af. Gewoon een maand van tevoren een 3 jaar contract afsluiten?
Dat maakt niet uit, dat gaat alleen over prijzen, 3 jaar is zowie zo niet slim met alleen elektriciteit. Elk jaar rond kijken en bonusje pakken is beter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
@klump4u @Rol-Co

Klinkt logisch, maar wanneer worden de meterstanden doorgegeven?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
Rol-Co schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:16:
[...]

En wanneer gaat die subsidie in en vervalt de saldering? 2020 ja maar welke maand, anders kan je nog een gevecht hebben met je leverancier.
Veel foto's maken tussendoor.....
Ben wel blij met mijn domme meter, heb standen zelf in de hand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:43
Als je iets anders doorgeeft dan de werkelijke waarden pleeg je fraude en vroeg of laat leidt dit problemen.

Er kan namelijk op elk moment een meteropnemer langkomen en dan hang je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:24:
[...]

Veel foto's maken tussendoor.....
Ligt er natuurlijk ook aan wanneer je contract af loopt, als dat 1 jan is kan het redelijk gelijk gaan met salderen stop. Maar ja wanneer? En eerste wat je er van merkt is 2021 bij de rekening denk ik.
Word nog een dingetje denk ik.
Maar eerst maar eens deze aug, overgang van ferarris naar slim, eens kijken hoe dat gaat, voordeel is dat de slimme bijna alleen maar terug geleverd heeft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:42:
[...]

Ligt er natuurlijk ook aan wanneer je contract af loopt, als dat 1 jan is kan het redelijk gelijk gaan met salderen stop. Maar ja wanneer? En eerste wat je er van merkt is 2021 bij de rekening denk ik.
Word nog een dingetje denk ik.
Maar eerst maar eens deze aug, overgang van ferarris naar slim, eens kijken hoe dat gaat, voordeel is dat de slimme bijna alleen maar terug geleverd heeft. ;)
Ik geloof dat ik online tussentijdse standen kan melden.
Misschien bel ik ze vantevoren even, of ik stap over op datum van subsidie tarief. Gaan we tegen die tijd eens bekokstoven....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland is de kWh prijs o.a. door de "EEG Umlage, KWK-Umlage, Offshore-Umlage etc. pp."
een stuk hoger, namelijk ca. 29 ct/kWh

Mijn verwachting is dat na een tijdelijke verlaging van de EB op stroom (3 - 4 jaar?)
de EB + ODE op stroom, naar mate de energietransitie vordert (minder gas - meer stroom), weer sterker zal stijgen. De mislukte? terugleversubsidie is dan al lang geschiedenis en door een (lage) invoervergoeding vervangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

busscherski schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:24:
@klump4u @Rol-Co

Klinkt logisch, maar wanneer worden de meterstanden doorgegeven?
Op het moment van verandering van salderen, of je geeft hem telefonisch, via internet, er komt iemand langs en als je niet meewerkt schatten ze hem gewoon en dan kun jij weer liggen kloten om het goed te krijgen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dunklefaser schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:13:
In Duitsland is de kWh prijs o.a. door de "EEG Umlage, KWK-Umlage, Offshore-Umlage etc. pp."
een stuk hoger, namelijk ca. 29 ct/kWh

Mijn verwachting is dat na een tijdelijke verlaging van de EB op stroom (3 - 4 jaar?)
de EB + ODE op stroom, naar mate de energietransitie vordert (minder gas - meer stroom), weer sterker zal stijgen. De mislukte? terugleversubsidie is dan al lang geschiedenis en door een (lage) invoervergoeding vervangen.
Mijn verwachting is dat we hier in NL weer iets krijgen voorgeschoteld waarvan de overheid denkt dat het weer geweldig is en waarvan achteraf blijkt dat het niet werkt zoals het zou moeten, als ik die groene vogel van een Samson alweer hoor praten gaan mijn haren rechtop staan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

klump4u schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:33:
[...]

Mijn verwachting is dat we hier in NL weer iets krijgen voorgeschoteld waarvan de overheid denkt dat het weer geweldig is en waarvan achteraf blijkt dat het niet werkt zoals het zou moeten, als ik die groene vogel van een Samson alweer hoor praten gaan mijn haren rechtop staan.
Ach ja, laat het maar aan Den Haag over om een goedwerkend systeem om zeep te helpen.

Kijk sowieso naar het verleden van de subsidies voor zonnepanelen: dan weer wel, dan weer niet, dan weer een pot met geld die binnen no-time leeg was maar toch weer aangevuld werd en twee maanden daarna weer leeg bleek te zijn... dat gezwalk heeft er voor gezorgd dat mensen de aanschaf van panelen uitstelden of er zelfs maar helemaal vanaf zagen.

Nu zien we weer hetzelfde: de ene VVD-kneus zorgt alvast voor een bak onzekerheid door te roepen dat de salderingsregeling per 2023 af zal lopen. Gevolg is dat er flink wat mensen nog even panelen aanschaften, want in 7 jaar tijd terugverdienen is de salderingsregeling voor nodig.
Komt de volgende VVD-kneus die met een stalen smoel de salderingsregeling per 2020 de nek omdraait. Daar komt dan weer zo'n geweldige subsidieregelding voor in de plaats, zodat de afschrijvingstermijn 7 jaar blijft.... degenen die dat geloven kijken ook dagelijks in hun brievenbus om te zien of die 1000 euro van Rutte al aangekomen is... 8)7

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Ik ben benieuwd of zoiets nog interessant is als de terugleververgoeding echt slecht wordt: https://nl.aliexpress.com...ae803_1&priceBeautifyAB=0

Is me niet helemaal duidelijk of hij ook zo in te stellen in dat de PV accu's vollaadt en dan pas gaat terugleveren. En wanneer accu's vol zijn en geen zon, dan eerst accu's leegtrekken en dan power van het net aftrekken...
(soort goedkope powerwall)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom een door mij geleverde kWh minder geld oplevert dan een door het energiebedrijf geleverde kWh.
Hoe liberaal wil je het hebben: ik neem 1 kWh af, ik betaal voor 1kWh. Ik lever 1kWh, ik krijg 1kWh vergoed. En nu wil onze neo-liberale regering het hele salderen maar gaan afschaffen?
Dit werkt off-the-grid alleen maar in de hand en ik vraag me werkelijk af of we dat zouden moeten willen.
Als de vergoeding voor de infrastructuur nu in de prijs van een kWh verrekend zou zitten, zou ik het kunnen begrijpen, maar daar wordt juist apart voor betaald.
Ik zie absoluut geen logica in het afschaffen van saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:05:
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom een door mij geleverde kWh minder geld oplevert dan een door het energiebedrijf geleverde kWh.
Hoe liberaal wil je het hebben: ik neem 1 kWh af, ik betaal voor 1kWh. Ik lever 1kWh, ik krijg 1kWh vergoed. En nu wil onze neo-liberale regering het hele salderen maar gaan afschaffen?
Dit werkt off-the-grid alleen maar in de hand en ik vraag me werkelijk af of we dat zouden moeten willen.
Als de vergoeding voor de infrastructuur nu in de prijs van een kWh verrekend zou zitten, zou ik het kunnen begrijpen, maar daar wordt juist apart voor betaald.
Ik zie absoluut geen logica in het afschaffen van saldering.
Heel simpel,
als het energiebedrijf 1 kwh levert, dan kost het de afnemer 20 cent, waarvan maar 10 naar het energiebedrijf gaat. En 10 cent naar de overheid.
Als jij 1 kwh levert, dan kost het de afnemer ook 20 cent, maar jij krijgt als producent ook 20 cent omdat je saldeert met je eigen energie. Jij krijgt dus op dit moment 10 cent per kwh meer dan een energieproducent, betaald uit belastingmiddelen.

Door het afschaffen van het salderen wordt jij gelijkgetrokken met andere energieproducenten. We kunnen niet oneindig 10 per kwh subsidie blijven leveren op oude panelen die al lang terugverdiend zijn, die steun moet gaan naar nieuw geinstalleerde panelen.

En ja, ook het toevoegen van batterij buffercapaciteit is hard noodzakelijk voor het duurzaam maken van het energienet. Als straks 50 % van de energie uit renewables komt kan je schokken op het net echt niet meer opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:46
50% haha. Duitsland zit daar regelmatig (ver) overheen. Zonder problemen. Dus waarom zou het bij ons wel een probleem moeten zijn.

Verder. Daar betalen we met z,n allen het capaciteitstarief voor.

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 24-06-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
internet4me schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:03:
50% haha. Duitsland zit daar regelmatig (ver) overheen. Zonder problemen. Dus waarom zou het bij ons wel een probleem moeten zijn.

Één van de redenen dat het in Duitsland nog niet tot grootschalige uitval leidt, is omdat grootverbruikers geld toe krijgen wanneer ze tijdens piekmomenten extra stroom afnemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:03:

Ik heb het niet over incidentele pieken naar 50 in 1 land in europa. Maar over ALLE landen in noord europa die gemiddeld 50 zonneenergie leveren, en dan opeens om 2 uur ‘s middags 100+ procent gaan leveren leveren omdat de zon sterk doorbreekt. Zonder mogelijkheid om het ergens weg te zetten omdat ALLE omringende landen veel energie over hebben ( en daarnaast heb je dan natuurlijk ook nog de vaste capaciteit van energiecentrales zoals kernenergie die niet zomaar afgeschakeld kunnen worden. )

Daarvoor moet je echt een manier hebben om te bufferen. Decentrale buffers zijn nodig om het net robuust te maken, en die stimuleer je enkel door salderen op te heffen.
Of ben je voorstander van 5x verhogen capaciteitstarief om centrale buffers in het energienetwerk aan te leggen? Nee dank je

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:06:
[...]

Één van de redenen dat het in Duitsland nog niet tot grootschalige uitval leidt, is omdat grootverbruikers geld toe krijgen wanneer ze tijdens piekmomenten extra stroom afnemen.
En ze kunnen in DE het vermogen van omvormers reduceren naar 70% , dat is verplicht daar.

Maar de hoeveelheid als in DE hebben we nog lang niet, ik denk nog niet eens 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap best dat het opheffen van de salderingsregeling vervelend voor jou persoonlijk is, want gratis geld

Maar doe niet alsof dit dom beleid is, het is gewoon noodzakelijk voor de volgende stap in de energietransitie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Zullen we dan eerst ervoor zorgen dat we aan de 50% zitten voordat we aan doem scenario’s denken.

Nu zittten we rond de 10procent, waarbij hout verbranden ook als groen wordt gezien..

[ Voor 30% gewijzigd door internet4me op 24-06-2018 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:13:
Ik snap best dat het opheffen van de salderingsregeling vervelend voor jou persoonlijk is, want gratis geld

Maar doe niet alsof dit dom beleid is, het is gewoon noodzakelijk voor de volgende stap in de energietransitie
Key word here, gratis, was dat maar waar he, dan lagen de daken wel vol hoor, we blijven nederlanders.
Dus zo gratis is het niet, het is een investering met aanhangend (laag) risico.
Juist diegene zonder zonnepanelen steekt het in de ogen en willen gratis geld. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:27:
Zullen we dan eerst ervoor zorgen dat we aan de 50% zitten voordat we aan doem scenario’s denken.

Nu zittten we rond de 10procent, waarbij hout verbranden ook als groen wordt gezien..
Nee, we kunnen niet van de 1 op de andere dag voldoende batterij capaciteit in het netwerk opnemen. We moeten nu beginnen met het ontwikkelen van deze buffers. De technologie is daarnaast nog onvolwassen, net zoals zonnepanelen dat waren in de begindagen.

Door het nu te stimuleren ( door afschaffen salderen ), wordt de techniek verder ontwikkeld. En werken we toe naar een volwassen buffercapaciteit in 2050.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:30:
[...]

Key word here, gratis, was dat maar waar he, dan lagen de daken wel vol hoor, we blijven nederlanders.
Dus zo gratis is het niet, het is een investering met aanhangend (laag) risico.
Juist diegene zonder zonnepanelen steekt het in de ogen en willen gratis geld. O-)
Ik doelde op de subsidie d.m.v. terugleveren ( 10 cent per kwh ) die je krijgt nadat je panelen al zijn terugverdiend. Dat is inderdaad gratis geld en niet nodig.

Het salderen is een mooi simpel en krachtig instrument, maar het is ook grof in de zin dat geen onderscheid gemaakt kan worden tussen panelen die nog moeten worden terugverdiend, en die al 15 jaar overheidsgeld ontvangen door salderen.

Het uitvoeren van de subsidieregeling is inderdaad veel complexer en bureaucratischer. En daarmee niet ideaak. Maar de terugleversubsidie voldoet niet meer voor de komende jaren, omdat het veel te grof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Die buffercapaciteit hebben de eerste 20jaar zeker niet nodig. Gezien de snelheid van Nederland.
Daarna hebben we tijd zat. Om bestaande oplossingen door te voeren. Zoals export, 70% regel en eventueel buffers.
Laten we eerst meters maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En meest vreemde blijf ik vinden dat we in NL nog steeds een dag en nacht tarief hebben waarbij nachttarief lager is. Je zou juist met al die zonnen panelen verwachten dat de tartvenen juist andersom zouden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:49:
En meest vreemde blijf ik vinden dat we in NL nog steeds een dag en nacht tarief hebben waarbij nachttarief lager is. Je zou juist met al die zonnen panelen verwachten dat de tartvenen juist andersom zouden moeten zijn.
Of piektarief incl. terugleveren tussen 15 en 21 uur. Dat zou pas een stimulans zijn om onbalans in het net op te vangen.

Volgens mij bestaat dit al in bijvoorbeeld verschillende staten in de USA

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2018 19:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:35:
[...]

Nee, we kunnen niet van de 1 op de andere dag voldoende batterij capaciteit in het netwerk opnemen. We moeten nu beginnen met het ontwikkelen van deze buffers. De technologie is daarnaast nog onvolwassen, net zoals zonnepanelen dat waren in de begindagen.

Door het nu te stimuleren ( door afschaffen salderen ), wordt de techniek verder ontwikkeld. En werken we toe naar een volwassen buffercapaciteit in 2050.
Wie bedoel je met we?

Toch niet de overheid? Die doet namelijk geen reet. De particulier heeft met eigen geld PV aangeschaft. Draagt ook zelf het risico en mag bij defecten ook zelf de kosten dragen.

Oja, die zelfde particulier mocht even maximaal 650 euro subsidie ontvangen en nu de btw terug krijgen. Dat vind onze overheid dus blijkbaar erg veel geld, dus nu is het payback-time.

Bij bedrijven ligt dit ff wat anders, lekker investeren met overheidsgeld. De SDE+ regeling, grotendeels opgebracht door particulieren, gaat naar deze groep. Een mooi VVD plan. Of vind je dat geen subsidie?

Het salderen, overigens mede bedacht door Samson, is nog steeds een goed instrument om particulier PV aanschaf te stimuleren. De kosten zijn nog prima te overzien, die vallen in het niet in vergelijking met de subsidies voor het bedrijfsleven.

Nee, het afschaffen van het salderen op korte termijn vind ik een heel slecht plan.

@Verwijderd , nog wat leesvoer: https://www.duurzaamnieuw...ns-van-het-gas-af-helpen/

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 25-06-2018 09:28 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het vervroegen van 2023 naar 2020 valt bepaald niet onder 'noodzakelijk'. Wel onder dingen als 'zwabberend', 'onbetrouwbaar', 'korte termijnvisie' en dergelijke. En dat vind ik wel dom beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:41:
[...]

Ik doelde op de subsidie d.m.v. terugleveren ( 10 cent per kwh ) die je krijgt nadat je panelen al zijn terugverdiend. Dat is inderdaad gratis geld en niet nodig.

Het salderen is een mooi simpel en krachtig instrument, maar het is ook grof in de zin dat geen onderscheid gemaakt kan worden tussen panelen die nog moeten worden terugverdiend, en die al 15 jaar overheidsgeld ontvangen door salderen.

Het uitvoeren van de subsidieregeling is inderdaad veel complexer en bureaucratischer. En daarmee niet ideaak. Maar de terugleversubsidie voldoet niet meer voor de komende jaren, omdat het veel te grof is.
En zelfs de mensen die ze 15 jaar geleden hebben aangeschaft hebben ze nu nog niet terugverdiend! Panelen koste in die tijd ook geen 1,- per Wp incl leggen.
Incl al het salderen en sde subsidie uit die tijd.

Maar dankzij deze pioniers is het nu wel zo goedkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:29
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:41:
[...]

Dit is echt uit je duim gezogen.
De overheid geeft geen ene rooie cent subsidie via de salderingsregeling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Het vervelende is: het is zoals jij zegt de volgende stap.
Het traject is onduidelijk. Het eindpunt is duidelijk: saldering wordt afgeschaft, net zoals enige vorm van vergoeding voor het terugleveren.

Tegelijkertijd: zolang batterijen of andere opslagmethodes onbetaalbaar of milieutechnisch onhaalbaar zijn, ben je als investeerder blijkbaar f*cked, want je weet niet wanneer welke subsidie weg gaat vallen.

Zolang daar geen duidelijkheid over is (wanneer heeft het zin om hoeveel te investeren) zorgt deze regering ervoor dat er een hoop onduidelijkheid is waardoor mensen dus niet gaan investeren in zonnepanelen.

Het is dus geen dom beleid, het is hetzelfde zwabberende k*tbeleid wat we in Nederland al enkele decennia zien waardoor mensen dus niet, te weinig of te laat investeren en zich vervolgens genaaid voelen door het gepruts van de zoveelste regering die weigert duidelijkheid te geven.
Oh, wacht ff... dat is inderdaad toch dom beleid!

[ Voor 14% gewijzigd door Pietervs op 24-06-2018 23:34 . Reden: Typos ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Misschien is dit een denkertje voor de overheid.:

Wanneer je iets duurder maakt daalt de vraag. Simpeler kan ik het niet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Willie Wortel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:05:

Wanneer je iets duurder maakt daalt de vraag. Simpeler kan ik het niet verzinnen.
Apple heeft in het verleden toch echt het tegendeel bewezen ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Willie Wortel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:05:

Alleen hebben ze het hier over iets wat je niet makkelijk kunt missen. Het is niet een kwestie van "oh, het wordt duurder, dus ik ga nu maar niet meer verwarmen/douchen/koken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:18:
[...]

Alleen hebben ze het hier over iets wat je niet makkelijk kunt missen. Het is niet een kwestie van "oh, het wordt duurder, dus ik ga nu maar niet meer verwarmen/douchen/koken.
Daarnaast, …..Ook extra belasting op aardgas is mijnsinzien een domme beslissing.
A: aardgas is een relatief schone brandstof.
B:er zij hele volksstammen die geen keuze hebben.

Maar blijf vooral de vliegtickets BTW vrij houden, goed bezig. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:18:
[...]

Oh ja? En als ik alles net zoals vroeger op hout ga stoken, of mijn eigen olie tank bij het huis leg, net als de Belgen?
Als ze stroom drie keer zo duur maken kun je bijna op een aggregaat gaan leven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:28:
[...]

Oh ja? En als ik alles net zoals vroeger op hout ga stoken, of mijn eigen olie tank bij het huis leg, net als de Belgen?
Als ze stroom drie keer zo duur maken kun je bijna op een aggregaat gaan leven
Daarom zei ik "makkelijk". Ik neem niet aan dat je morgen een een openhaard aangelegd hebt of een olie tank. Daar moet je toch echt even wat tijd voor nemen en, nog belangrijker, voor investeren.

Tuurlijk zijn er alternatieven, maar die vragen allemaal geld. Dus is het de keuze: of je investeert in gas of je investeert in een vervanger voor gas. Beiden kosten geld. Alleen voor de eerste hoef je niets te doen, voor de tweede heb je ook nog tijd en en een verbouwing voor nodig. En ook nog mogelijke toestemming (ik zou graag een W/W systeem aan willen leggen, maar mag dat niet zonder tich vergunningen aan te vragen omdat ik niet dieper dan 30cm (ene helft van de tuin) en 50cm (andere helft van de tuin) mag graven, vanwege archeologie...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:27:
[...]
Maar blijf vooral de vliegtickets BTW vrij houden, goed bezig. 8)
Met BTW koop je de tickets toch in het buitenland O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:36:
[...]
En ook nog mogelijke toestemming (ik zou graag een W/W systeem aan willen leggen, maar mag dat niet zonder tich vergunningen aan te vragen omdat ik niet dieper dan 30cm (ene helft van de tuin) en 50cm (andere helft van de tuin) mag graven, vanwege archeologie...
En dit W/W systeem van warmtekorven of zou je daar ook een vergunning voor moeten hebben ?
Als ik het goed heb is dat bij ons in de buurt ergens aangelegd.
Dit systeem is ook bij ons in de buurt aangelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 25-06-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TvanW schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:10:
[...]

En dit W/W systeem van warmtekorven of zou je daar ook een vergunning voor moeten hebben ?
Als ik het goed heb is dat bij ons in de buurt ergens aangelegd.
Dit systeem is ook bij ons in de buurt aangelegd.
Ja, want dan moet er ook dieper dan 30cm gegraven worden. Het gaat niet om het oppervlak, maar om de diepte. Ik vind die dingen wel mooi! Kun je ook in een relatief klein oppervlak, veel meters kwijt.

Je zou zeggen dat je vergunningen voor dit soort projecten zo zou moeten krijgen, helaas is de werkelijkheid weerbastiger...

https://www.rtvnoord.nl/n...e-zonnepanelen-verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:16:
[...]

Ja, want dan moet er ook dieper dan 30cm gegraven worden. Het gaat niet om het oppervlak, maar om de diepte. Ik vind die dingen wel mooi! Kun je ook in een relatief klein oppervlak, veel meters kwijt.

Je zou zeggen dat je vergunningen voor dit soort projecten zo zou moeten krijgen, helaas is de werkelijkheid weerbastiger...

https://www.rtvnoord.nl/n...e-zonnepanelen-verdwijnen
Een groot voordeel van dit systeem is dat ze ook niet heel diep hoeven te graven, ik meen een meter of 2-3.
Dit systeem lijkt me voor Groningen (aardbevingsgebied) met vaak veel ruimte een goede oplossing en misschien iets als er toch hersteld/nieuw gebouwd moet gaan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TvanW schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:24:
[...]

Een groot voordeel van dit systeem is dat ze ook niet heel diep hoeven te graven, ik meen een meter of 2-3.
Dit systeem lijkt me voor Groningen (aardbevingsgebied) met vaak veel ruimte een goede oplossing en misschien iets als er toch hersteld/nieuw gebouwd moet gaan worden. :)
Max 4 meter. En weer iets wat we eerder hadden moeten weten (2011 in dit geval). Had perfect onder de oprit gekund. Zie je wel, zelfs als je meer dan 10 jaar over een verbouwing doet, ben je nog te snel :p (we hebben nog wel meer van dat soort "als we dat toen hadden geweten...")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Max 4 meter. En weer iets wat we eerder hadden moeten weten (2011 in dit geval). Had perfect onder de oprit gekund. Zie je wel, zelfs als je meer dan 10 jaar over een verbouwing doet, ben je nog te snel :p (we hebben nog wel meer van dat soort "als we dat toen hadden geweten...")
Voordeel is dat een opengebroken inrit sneller hersteld is dan een overhoop gehaalde tuin. Ik zou me er iig niet door tegen laten houden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Wat ik er van weet is dat het NIET onder bestrating of andere harde afdekking geplaatst mag worden, onder een (beplante) tuin of grasveld o.i.d. is geen probleem.
Dit kon je ook niet eerder weten want toen was het er nog niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
TvanW schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:28:
[...]

Je zou toch zeggen "regeren is vooruit zien" lekker bezig 8)7
Nee, beschermd stads- en dorpsgezicht, wat gezien de soms oude vestingskernen in Nederland niet zo'n heel rare gedachte is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Voordeel is dat een opengebroken inrit sneller hersteld is dan een overhoop gehaalde tuin. Ik zou me er iig niet door tegen laten houden.
Onze oprit is lastiger open te breken dan onze tuin, als wij iets laten doen, laten we het gelijk goed doen...

@TvanW blijkbaar wel onder grasbetonstenen. Blijkbaar gaat het erom dat er waterdoorlatendheid moet zijn. En onze oprit is bedekt met grasbetonstenen (had geen zin in een grijze massa naast het huis, met al het onkruid van dien, nu ga ik er gewoon met de maaier over heen :D)

(en ik weet dat het toen niet bestond, maar er zijn meerdere dingen waar we net te snel zijn geweest, zoals niet de vloerverwarming overal aanleggen, en zelfs die extra leiding voor een extra gaskachel die we nu niet meer nodig zullen hebben...)
Señor Sjon schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:31:
[...]
Nee, beschermd stads- en dorpsgezicht, wat gezien de soms oude vestingskernen in Nederland niet zo'n heel rare gedachte is.
Maar ook daar kun je wel progresiever mee omgaan. En niet jaren na dato gaan zeggen: oh, het mag toch niet, want reden. Geef dan een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:31:
[...]
Dat begrijp ik wel, maar eerst panelen laten leggen en dan pas zeggen dat het geen goed idee is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:34:
[...]

@TvanW blijkbaar wel onder grasbetonstenen. Blijkbaar gaat het erom dat er waterdoorlatendheid moet zijn. En onze oprit is bedekt met grasbetonstenen (had geen zin in een grijze massa naast het huis, met al het onkruid van dien, nu ga ik er gewoon met de maaier over heen :D)
Is een dergelijke ondergrond juist niet relatief makkelijk op te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]
Volgens mij heeft het meer met opwarmen/afkoelen te maken maar dat weet ik niet zeker, vind het overigens wel een heel mooi systeem en zou als ik nog WP had nu zeker overwegen c.q. me er in verdiepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]
Maar ook daar kun je wel progresiever mee omgaan. En niet jaren na dato gaan zeggen: oh, het mag toch niet, want reden. Geef dan een alternatief.
Dat doen ze toch juist ook:
'Het is dus nog niet zeker dat er panelen weg moeten. Maar mocht dat wel zo zijn, dan zullen we kijken naar een alternatief en zo nodig bewoners compenseren', zegt Van Beek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

emnich schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:47:
[...]

[...]
Klopt. Toch vind ik het wat dubbel, net als met argumenten als 'horizonvervuiling' die het 'landschap verpest' als het om windmolens gaat. Dit soort dingen zijn typisch bedoeld voor de lange termijn; we willen met z'n allen dat dat soort pittoreske dorpjes er over 200 jaar nog staan. In die context is een paneel dat er enkele tientallen jaren op zit relatief onbeduidend. Het is niet zo dat er permanente schade wordt aangericht.

Dus dan voegt het weghalen van de bestaande panelen niet heel veel toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 25-06-2018 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

emnich schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:47:
[...]

[...]
In eerste instantie hadden ze het niet eens over een alternatief, alleen een deel van de gemaakte kosten zouden vergoed worden.

@TvanW
Waarmee moet men rekening houden bij de beplanting, respectievelijk bebouwing

Tuinliefhebbers hoeven er bij de beplanting geen rekening mee te houden: naast standaard gazons, struiken en bloemperken kan tot halfhoge bomen aan toe – alles worden geplant. Niet geschikt zijn diep wortelende bomen en struiken. Bij bebouwing dient men alleen te letten op de waterdoorlaatbaarheid. Parkeerplaatsen van grasbetontegels en dergelijke kunnen zonder enig bezwaar worden gebruikt. Een vaste bebouwing of een verzegelde oppervlak is niet toegestaan.
nu is onze oprit in de huidige vorm wel met grasbetonstenen, maar ook zeker verzegeld (ze hebben hem tot 20cm uitgegraven, worteldoek, puin en daar bovenop ligt zand, stenen en aarde). Maar het gaat om het idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:00:
[...]

Heel simpel,
als het energiebedrijf 1 kwh levert, dan kost het de afnemer 20 cent, waarvan maar 10 naar het energiebedrijf gaat. En 10 cent naar de overheid.
Als jij 1 kwh levert, dan kost het de afnemer ook 20 cent, maar jij krijgt als producent ook 20 cent omdat je saldeert met je eigen energie. Jij krijgt dus op dit moment 10 cent per kwh meer dan een energieproducent, betaald uit belastingmiddelen.

Door het afschaffen van het salderen wordt jij gelijkgetrokken met andere energieproducenten. We kunnen niet oneindig 10 per kwh subsidie blijven leveren op oude panelen die al lang terugverdiend zijn, die steun moet gaan naar nieuw geinstalleerde panelen.

En ja, ook het toevoegen van batterij buffercapaciteit is hard noodzakelijk voor het duurzaam maken van het energienet. Als straks 50 % van de energie uit renewables komt kan je schokken op het net echt niet meer opvangen.
Dit is een extreem vertekend beeld van salderen. Er wordt geen 10 cent per kWh betaald uit belastingmiddelen.

De crux van salderen is nu juist dat dat alleen kan tot je eigen verbruik. Jij bent dus zelf degene die 20 cent per kWh betaalt en ook ontvangt. Het netto resultaat is slechts dat je verbuik daalt met de gesaldeerde kWh; er wordt dus door de PV-bezitter alleen belasting vermeden over die niet-geconsumeerde, opgewekte stroom. Derden (overheid, energiebedrijven) betalen niemand iets "uit belastingmiddelen".

De enige vraag is of de temporele verschuiving van opwek en verbruik door het net gebufferd kan worden. Ik heb in NL nog geen bewijzen gezien van het tegendeel. Hoe dan ook, als dat niet (langer) zou kunnen, dan is de conclusie dus kennelijk dat zonnepanelen hier uberhaupt ongewenst zijn (!). Hun opwekprofiel verandert immers niet, ook niet als ze maar 1 cent per kWh beuren.

En roep nu niet meteen om batterijen bij de mensen thuis. Naast de milieulast (en brandgevaar?) zijn de kosten daarvan niet in verhouding met de mogelijke opbrengst. Daarbij heeft de overheid nu wel afdoende bewezen dat rekensommetjes van vandaag zeker geen garantie zijn voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Terpen Tijn schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:09:
[...]
En roep nu niet meteen om batterijen bij de mensen thuis. Naast de milieulast (en brandgevaar?) zijn de kosten daarvan niet in verhouding met de mogelijke opbrengst. Daarbij heeft de overheid nu wel afdoende bewezen dat rekensommetjes van vandaag zeker geen garantie zijn voor de toekomst.
Op het moment dat je geen cent meer krijgt voor je geleverde energie en je ook niet mag salderen, kan je best zo'n berekening opnieuw maken. Tenzij ze de energie prijs heel laag gaan maken, kan een batterij dan ineens wel heel interesant gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:45:
[...]

Op het moment dat je geen cent meer krijgt voor je geleverde energie en je ook niet mag salderen, kan je best zo'n berekening opnieuw maken. Tenzij ze de energie prijs heel laag gaan maken, kan een batterij dan ineens wel heel interesant gaan worden.
Op verschillende forums ben jij erg positief over de accu.
Leg mij eens uit hoe een accu van 7000/10000 euro rendabel kan zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:08:
[...]

Op verschillende forums ben jij erg positief over de accu.
Leg mij eens uit hoe een accu van 7000/10000 euro rendabel kan zijn?
Nu? Niet. Maar we hadden het niet over nu. Maar in een mogelijke toekomst dat ik maar een kwart van m'n eigen opwekte energie kan gebruik, die overige 3 kwart gratis naar het net mag brengen en die weer uit het net mag halen voor de volle mep? Zelfs met de huidige energie prijzen en accu prijzen, zit ik dan op een TVT van een kleine 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Nu? Niet. Maar we hadden het niet over nu. Maar in een mogelijke toekomst dat ik maar een kwart van m'n eigen opwekte energie kan gebruik, die overige 3 kwart gratis naar het net mag brengen en die weer uit het net mag halen voor de volle mep? Zelfs met de huidige energie prijzen en accu prijzen, zit ik dan op een TVT van een kleine 10 jaar.
Verzin maar fictieve toekomst cijfers, maak er maar eens rekensom van?
Ik zal je er om te beginnen op attenderen dat de levensduur van een accu slechts 7 jaar is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Zou je die berekening hier kunnen plaatsen zodat we zelf met die parameters kunnen spelen? Ik ben oprecht nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Ik snap heel die terugleversubsidie nog niet echt; is het nu ook zo dat "overproduceren" straks niet meer nadelig is?

Met salderen was het altijd zo dat overproduceren zonde is omdat je de extra investering van de "onnodige" panelen niet eenvoudig terugverdient.

Ik vind het persoonlijk jammer om daken te zien die half vol gelegd zijn met zonnepanelen; als we meer energie uit natuurlijke bronnen op moeten wekken zou toch juist iedereen gestimuleerd moeten worden om z'n hele dak vol te leggen.

Is dat met die terugleversubsidie nu ook aantrekkelijker geworden?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
XyritZz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:25:
Ik snap heel die terugleversubsidie nog niet echt; is het nu ook zo dat "overproduceren" straks niet meer nadelig is?

Met salderen was het altijd zo dat overproduceren zonde is omdat je de extra investering van de "onnodige" panelen niet eenvoudig terugverdient.

Ik vind het persoonlijk jammer om daken te zien die half vol gelegd zijn met zonnepanelen; als we meer energie uit natuurlijke bronnen op moeten wekken zou toch juist iedereen gestimuleerd moeten worden om z'n hele dak vol te leggen.

Is dat met die terugleversubsidie nu ook aantrekkelijker geworden?
Het is altijd al aantrekkelijk geweest, alleen nu ga je het inzien. Iemand met overschot zal straks gewoon nul op de rekening krijgen, iemand met installatie 1 op 1 aan je verbruik zal weer paar honderd moeten betalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@CurlyMo je verbruik (dus je heen teller) * 0.22 - je potentiele verbruik * 0.22 Zo moeilijk is dat toch niet? Opbrengst maakt niet meer uit, want daar krijg je in die toekomst dan toch niets meer voor want
De enige vraag is of de temporele verschuiving van opwek en verbruik door het net gebufferd kan worden. Ik heb in NL nog geen bewijzen gezien van het tegendeel. Hoe dan ook, als dat niet (langer) zou kunnen, dan is de conclusie dus kennelijk dat zonnepanelen hier uberhaupt ongewenst zijn (!). Hun opwekprofiel verandert immers niet, ook niet als ze maar 1 cent per kWh beuren.
zonnepanelen zijn ongewenst.

@reneeke1970 ik zou niet weten wat de fictieve cijfers zijn, daarom zei ik ook "mogelijk" en "gaan worden".

@XyritZz die teruglever subsidie is er nog niet hoor. En of het aantrekkelijker gaat worden? Misschien om je absolute eigen verbruik beter te dekken, maar daar heb je beperkingen aan (puur omdat de zon nou eenmaal eens onder gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Fictief:

Accu kost 7k en is 100% afgeschreven in 7 jaar.

Accu kan 13.5kWh opslaan (Tesla Powerwall).

Stel dat je die 13.5 kWh elke dag op kan slaan én elke avond kan opmaken dan spaar je bijna 5000kWh uit. Met 20 cent per kWh speel je break-even.

De vraag is wel of die accu 7 jaar uithoudt met volledig opladen en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
emnich schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:32:
Fictief:

Accu kost 7k en is 100% afgeschreven in 7 jaar.

Accu kan 13.5kWh opslaan (Tesla Powerwall).

Stel dat je die 13.5 kWh elke dag op kan slaan én elke avond kan opmaken dan spaar je bijna 5000kWh uit. Met 20 cent per kWh speel je break-even.

De vraag is wel of die accu 7 jaar uithoudt met volledig opladen en ontladen.
Buiten het feit dat je een heleboel negatieve variabelen over het hoofd ziet, klopt toch je inzicht niet.
Van die 13.5 is 80 procent bruikbaar, dat is 10.8 kWh. Stel dat je die negen maanden per jaar iedere dag gebruikt is het 10.8 maal 270 dagen maal 0.25 cent is 729 per jaar.
Tvt dus tien jaar, maar levensduur is minder dan tien jaar dus helaas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@reneeke1970 Waarom maar 9 maanden per jaar? En waarom niet 12 maanden per jaar en 2x per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:28:
@CurlyMo je verbruik (dus je heen teller) * 0.22 - je potentiele verbruik * 0.22 Zo moeilijk is dat toch niet? Opbrengst maakt niet meer uit, want daar krijg je in die toekomst dan toch niets meer voor want
Dat snap ik inderdaad, maar dat nu in verhouding tot de aanschaf en opbrengst van besparing door een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:43
In de onderstaande link is was meer informatie te vinden over hoe de nieuwe regeling gaat werken.

https://solarmagazine.nl/...ie-al-in-2020-haalbaar-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
emnich schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:45:
@reneeke1970 Waarom maar 9 maanden per jaar? En waarom niet 12 maanden per jaar en 2x per dag?
Omdat je niet de capaciteit hebt om hem het hele jaar vol te laden. Als je dat wel zou hebben, dan heb je overdag ook geen behoefte aan een accu, en zal hij dus zeker geen twee keer leeg en vol gaan. Een accu kan dat technisch ook niet. Alleen met snel laden kan je tot 80 procent vulling komen. Maar dan heb je ook in 45 min die 10 kWh vanaf je dak nodig. Dat haal je regelmatig niet.
Indien altijd snel laden is levensduur drie tot vier jaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Dat snap ik inderdaad, maar dat nu in verhouding tot de aanschaf en opbrengst van besparing door een accu.
Stel, ik verbruik nu 5000kWh per jaar, maar ik heb zonnepanelen en vraag uiteindelijk 3500kWh per jaar (de overige 30% gebruik ik ter plekke van m'n eigen opgewekte stroom). Stel dat ik dat terug kan krijgen naar 500kWh per jaar door middel van een accu

dan is het 3500 * 0.22 vs 500 * 0.22 = 3000 * 0.22 = 660 euro per jaar wat je bespaart (dus indien de energie prijzen de huidige prijzen blijven en zonnepanelen weggepest worden).

Heel simpel: het is nu nog niet de moeite waard, ook niet zonder salderen, mits er minimaal een vergoeding komt voor je teruggeleverde stroom. Maar als die laatste wegvalt, zou het wel degelijk interesant kunnen zijn (wat ik trouwens zelf ook een niet-realistisch scenario vind...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:50:
[...]

Omdat je niet de capaciteit hebt om hem het hele jaar vol te laden. Als je dat wel zou hebben, dan heb je overdag ook geen behoefte aan een accu, en zal hij dus zeker geen twee keer leeg en vol gaan. Een accu kan dat technisch ook niet. Alleen met snel laden kan je tot 80 procent vulling komen. Maar dan heb je ook in 45 min die 10 kWh vanaf je dak nodig. Dat haal je regelmatig niet.
Indien altijd snel laden is levensduur drie tot vier jaar.....
Natuurlijk kan je de capaciteit hebben om hem vaker vol/leeg te maken (even afgezien van de levensduur).

Je verbruik/gebruik is nooit volledig op elkaar afgestemd en met de nieuwe regels telt elke kWh die er uit gaat en er 1 minuut later weer in komt mee.

voor de duidelijkheid, ik probeer niet aan te tonen dát een accu rendabel is. Ik probeer het alleen te berekenen of het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
emnich schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Natuurlijk kan je de capaciteit hebben om hem vaker vol/leeg te maken (even afgezien van de levensduur).

Je verbruik/gebruik is nooit volledig op elkaar afgestemd en met de nieuwe regels telt elke kWh die er uit gaat en er 1 minuut later weer in komt mee.

voor de duidelijkheid, ik probeer niet aan te tonen dát een accu rendabel is. Ik probeer het alleen te berekenen of het kan.
Nee die capaciteit heb je niet, ik produceer momenteel tot 140 kWh per dag maar in de winter heb ik nul komma nul over.
Op dit moment draait van 07.00 tot 21.00 alles op eigen stroom rechtstreeks vanaf het dak. In die overige nacht uren maak ik misschien 5 kWh op. Dat is een halve accu lading. Dus ik heb er nu niks aan en in de winter ook niet. In de winter trekt wp ongeveer 50 kWh uit het net. Welke accu levert dat en hoe moet ik die laden?
Dus twee maanden voorjaar en twee in najaar heeft accu nut

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@reneeke1970 Niet de hele wereld met zonnepanelen heeft een WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
@Wailing_Banshee : Dit is toch de definitie van een sigaar uit eigen doos? En dan nog een deels opgerookte sigaar: Nu kan je met salderen je verbruik geheel opvangen. Straks kan je pas na aanschaf van een dure batterij een bepaald gedeelte van je verbruik weer opvangen. Ik kan daar onmogelijk heel blij van worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Terpen Tijn op 25-06-2018 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:07:
[...]

Nee die capaciteit heb je niet, ik produceer momenteel tot 140 kWh per dag maar in de winter heb ik nul komma nul over.
Op dit moment draait van 07.00 tot 21.00 alles op eigen stroom rechtstreeks vanaf het dak. In die overige nacht uren maak ik misschien 5 kWh op. Dat is een halve accu lading. Dus ik heb er nu niks aan en in de winter ook niet. In de winter trekt wp ongeveer 50 kWh uit het net. Welke accu levert dat en hoe moet ik die laden?
Dus twee maanden voorjaar en twee in najaar heeft accu nut
Met salderen? Nee, dan heb ik niet over. Zonder salderen? Ja, ik lever ook in de wintermaanden terug. Misschien niet elke dag, en misschien niet altijd even veel, maar afgelopen januari had ik maar 4 dagen met 100% eigen verbruik (het laagste eigen verbruik was 15%). Gemiddeld lag het eigen verbruik van januari op 50% (mei was 20%). En ik heb geen 140kWh per dag, maar dat komt wel in de buurt van m'n januari opbrengst (hoeveel panelen heb je liggen als je 140kWh per dag opbrengt!)
Terpen Tijn schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:18:
@Wailing_Banshee : Dit is toch de definitie van een sigaar uit eigen doos? En dan nog een deels opgerookte sigaar: Nu kan je met salderen je verbruik geheel opvangen. Straks kan je pas na aanschaf van een dure batterij een bepaald gedeelte van je verbruik weer opvangen. Ik kan daar onmogelijk heel blij van worden.
Ik ook niet... Hoop ook absoluut dat het nooit zover zou komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Met salderen? Nee, dan heb ik niet over. Zonder salderen? Ja, ik lever ook in de wintermaanden terug. Misschien niet elke dag, en misschien niet altijd even veel, maar afgelopen januari had ik maar 4 dagen met 100% eigen verbruik (het laagste eigen verbruik was 15%). Gemiddeld lag het eigen verbruik van januari op 50% (mei was 20%). En ik heb geen 140kWh per dag, maar dat komt wel in de buurt van m'n januari opbrengst (hoeveel panelen heb je liggen als je 140kWh per dag opbrengt!)

[...]

Ik ook niet... Hoop ook absoluut dat het nooit zover zou komen :P
Als jij in januari 140 kWh produceert, gaat neem ik aan van die 5 kWh per dag ongeveer de helft rechtstreeks je huis i n?
En die andere 2.5 kWh gaat accu in. Wat je vijftig cent oplevert, nou dat zet toch geen zoden aan de dijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
emnich schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:09:
@reneeke1970 Niet de hele wereld met zonnepanelen heeft een WP...
Jij misschien niet, maar de andere 90 procent van nl wel die gedwongen worden gas loos te worden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:36:
[...]

Als jij in januari 140 kWh produceert, gaat neem ik aan van die 5 kWh per dag ongeveer de helft rechtstreeks je huis i n?
En die andere 2.5 kWh gaat accu in. Wat je vijftig cent oplevert, nou dat zet toch geen zoden aan de dijk?
50 cent per dag * 90 dagen + veel meer per dag * 275 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:57:
[...]
50 cent per dag * 90 dagen + veel meer per dag * 275 dagen.
Ook dat laatste is een illusie. In de zomer kan je bijvoorbeeld 25kWh opwekken maar je gebruikt waarschijnlijk die dag maar 10 kWh en dus zit je 13,5 kWh accu meteen vol en in de korte nacht verbruik je nauwelijks wat zodat er 's morgens als de zon begint te schijven je accu nog voor 80% vol zit en die dag produceer je weer 25 kWh en dan moet je sowieso terugleveren omdat je accu snel vol is. In goede zomerweken kun je nog niet de helft van je productie verbruiken en misschien 10% opslaan in je accu en 40-50% zul je ondanks die accu toch terug moeten terugleveren. Met een grote extra thuis accu kun je misschien je eigen verbruik van 25%-30% verhogen naar 40%-60% maar dat die 15%-25% die je niet hoeft terug te leveren kost een fortuin.
Bovendien is een extra onnodige accu milieuonvriendelijk en is het delen van je opgewekte stroom juist wel milieuvriendelijk.

En straks hebben veel mensen toch wel wat alternatieve accu's (auto's, fietsen, grasmaaiers) die ze ook steeds slimmer (op de juiste tijden) kunnen opladen waardoor een deel van die winst al gepakt kan worden zonder een aanvullende accu te hoeven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:11:
[...]

Ook dat laatste is een illusie. In de zomer kan je bijvoorbeeld 25kWh opwekken maar je gebruikt waarschijnlijk die dag maar 10 kWh en dus zit je 13,5 kWh accu meteen vol en in de korte nacht verbruik je nauwelijks wat zodat er 's morgens als de zon begint te schijven je accu nog voor 80% vol zit en die dag produceer je weer 25 kWh en dan moet je sowieso terugleveren omdat je accu snel vol is.
In de zomer maanden verbruiken wij overdag (dus van de panelen zo'n 3 tot 5kWh. 's avonds, 's nachts en 's morgens verbruiken wij er nog eens 6. Het is niet alleen die "korte" nacht. Het is het feit dat we 's avonds de energie verbruikers aanzetten en de zon pas tegen een uur of 10, 11 weer op de panelen komt. Zit je toch een behoorlijke tijd zonder of minimale opbrengst. Niet iedereen heeft alleen overdag de stroomverbruikers aan staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:30:
[...]
Niet iedereen heeft alleen overdag de stroomverbruikers aan staan...
Maar dat is juist wel eenvoudig te regelen door bewuster te handelen (zet je wasmachine aan als je vertrekt of direct als je thuiskomt om en niet heel vroeg of heel laat op de dag bijvoorbeeld) en door de steeds slimmere apparatuur die zeker in de toekomst ook steeds beter zal kunnen omgaan met planbare verbruiksmomenten (er zijn al wasmachines en afwasmachines met een tijdklok die je om 12:00 kan laten starten) of een goedkope tijdklokje voor je fietsoplader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:30:
[...]

In de zomer maanden verbruiken wij overdag (dus van de panelen zo'n 3 tot 5kWh. 's avonds, 's nachts en 's morgens verbruiken wij er nog eens 6. Het is niet alleen die "korte" nacht. Het is het feit dat we 's avonds de energie verbruikers aanzetten en de zon pas tegen een uur of 10, 11 weer op de panelen komt. Zit je toch een behoorlijke tijd zonder of minimale opbrengst. Niet iedereen heeft alleen overdag de stroomverbruikers aan staan...
Gelijk na het eten gaan gamen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:44:
[...]
Maar dat is juist wel eenvoudig te regelen door bewuster te handelen (zet je wasmachine aan als je vertrekt of direct als je thuiskomt om en niet heel vroeg of heel laat op de dag bijvoorbeeld) en door de steeds slimmere apparatuur die zeker in de toekomst ook steeds beter zal kunnen omgaan met planbare verbruiksmomenten (er zijn al wasmachines en afwasmachines met een tijdklok die je om 12:00 kan laten starten) of een goedkope tijdklokje voor je fietsoplader.
Ik zat al te wachten tot je daar mee kwam. Wij wassen al overdag. Scheelt heel veel! die 2 of 3 keer per week... Zeg 1kWh per keer... Dus zeg 3kWh per week = 0,5kWh per dag! Wow... (droger hebben we niet)
Fiets is zo'n ouderwetse, met alleen trappers.

Ik zal m'n vriezer en koelkast voortaan alleen overdag aanzetten. Dat scheelt. En overdag ook m'n computer. Kan ik ook vast wel voor elkaar krijgen. Hmm, een andere grote verbruiker is de oven, zal ik voortaan ook alleen overdag aanzetten, en eten we 's avonds wel koude pizza. Oh, overdag natuurlijk ook de TV aan, hebben de katten ook nog wat om te kijken!

Onze echte grootverbruikers zijn we zelf. Het gemiddelde weekdag verbruik is zo'n 10kWh, het gemiddelde weekenddag verbruik is 16kWh (met uitschieters naar boven als we de oven echt gaan gebruiken, wij gebruiken dat ding best vaak, ik wilde niet voor niets dit fornuis met twee ovens!).

Hmm, ik moet eens een grafiek maken om te zien hoeveel we gebruiken als de omvormer aan staat en hoeveel we gebruiken als de omvormer uit staat (en dan heb ik het over absoluut verbruik).

@reneeke1970 doe ik al, maar meestal langer dan een uurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Wailing_Banshee als je een slimme meter hebt dan kan je dat bruto en netto verbruik zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:09:
@Wailing_Banshee als je een slimme meter hebt dan kan je dat bruto en netto verbruik zelf uitrekenen.
Ja, weet ik, dat doe ik nu ook al. Maar ik doe het nu alleen op uur/dag/week/maand/jaar basis. Maar nog niet op zon-boven-de-horizon/zon-onder-de-horizon basis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:07:
[...]

Ja, weet ik, dat doe ik nu ook al. Maar ik doe het nu alleen op uur/dag/week/maand/jaar basis. Maar nog niet op zon-boven-de-horizon/zon-onder-de-horizon basis :D
Dat is dan toch ook zo gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Ik zat al te wachten tot je daar mee kwam.
Je lokt dat ook zelf uit door te zeggen:
Het is het feit dat we 's avonds de energie verbruikers aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:15:
[...]

Dat is dan toch ook zo gedaan?
Weet even niet hoe ik die query zou moeten schrijven om die informatie eruit te krijgen...
TWyk schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:53:
[...]

Je lokt dat ook zelf uit door te zeggen:

[...]
Dus energieverbruikers bij jou is alleen maar dingen als de wasmachine... Ik zie de wasmachine juist niet als een energieverbruiker waar je mee kunt besparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Ik vind het allemaal nog vaag. Wat is de rekensom die ik nu moet maken? :D

Voorbeeld op jaarbasis;

Opwek zonnepanelen
9500kwh

Verbruik
Warmtepomp: 4000kwh
Energie: 3000kwh

Terug te leveren
2500kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

rspoe schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:45:
Ik vind het allemaal nog vaag. Wat is de rekensom die ik nu moet maken? :D
Je kan nog geen rekensom maken, aangezien er geen cijfers zijn om mee te rekenen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Gunner schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:46:
[...]

Je kan nog geen rekensom maken, aangezien er geen cijfers zijn om mee te rekenen.
Misschien is dat de reden dat ik het vaag vind 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

rspoe schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:48:
[...]

Misschien is dat de reden dat ik het vaag vind 8)7
En iedereen in dit topic met jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ach, ze hebben nog twee jaar om het duidelijk te maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
meer duiding:
http://polderpv.nl/nieuws_PV146.htm#top
ik hou mijn hart vast. :F

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kort samengevat; Veel beloftes dan wel toezeggingen maar heel veel onduidelijkheid en naar het lijkt ingewikkelde rekenconstructies.

Dan vraag ik me af; waarom nu zo moeilijk doen als het makkelijker kan, met de huidige regeling bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gunner schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:17:
[...]
Dan vraag ik me af; waarom nu zo moeilijk doen als het makkelijker kan, met de huidige regeling bijvoorbeeld.
Omdat bedrijven daar niet (voldoende) van profiteren, alleen burgers. En bedrijven zijn belangrijker dan burgers! En waarom iets makkelijks doen als je het ook moeilijk kunt doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:00:
[...]
Dus energieverbruikers bij jou is alleen maar dingen als de wasmachine... Ik zie de wasmachine juist niet als een energieverbruiker waar je mee kunt besparen..
Nee dat is jouw selectieve interpretatie van mijn reactie. Jij stelt dat jullie grote energieverbruikers vooral s'avonds gebruiken en ik gaf aan dat je enegieverbruikende apparatuur bewuster kan gebruiken of met slimmere oplossingen en noemde voorbeelden als wasmachine, afwasmachine en opladers.

Jij gaat specifiek met de wasmachine aan de haal maar mij gaat het om het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TWyk schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:26:
[...]
Nee dat is jouw selectieve interpretatie van mijn reactie. Jij stelt dat jullie grote energieverbruikers vooral s'avonds gebruiken en ik gaf aan dat je enegieverbruikende apparatuur bewuster kan gebruiken of met slimmere geplande oplossingen en noemde voorbeelden als wasmachine, afwasmachine en opladers.

Jij gaat specifiek met de wasmachine aan de haal maar mij gaat het om het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:26:
[...]
Nee dat is jouw selectieve interpretatie van mijn reactie. Jij stelt dat jullie grote energieverbruikers vooral s'avonds gebruiken en ik gaf aan dat je enegieverbruikende apparatuur bewuster kan gebruiken of met slimmere oplossingen en noemde voorbeelden als wasmachine, afwasmachine en opladers.

Noem eens iets anders dan (behalve wasmachines, afwasmachines en opladers), wat energie verbruikende apparaten zijn die je beter overdag aan kunt zetten ipv 's avonds? Ik kan namelijk niets anders verzinnen. Deze apparaten worden altijd genoemd (samen met de droger). Ik zou graag eens wat anders willen horen....

In mijn ogen zijn grote energie verbruikers koken (electrisch en/of ovens) en hobbies. Naast apparaten die standaard 24/7 aan staan, zoals koelkasten en vriezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:39:
[...]

Noem eens iets anders dan (behalve wasmachines, afwasmachines en opladers), wat energie verbruikende apparaten zijn die je beter overdag aan kunt zetten ipv 's avonds? Ik kan namelijk niets anders verzinnen. Deze apparaten worden altijd genoemd (samen met de droger). Ik zou graag eens wat anders willen horen....

In mijn ogen zijn grote energie verbruikers koken (electrisch en/of ovens) en hobbies. Naast apparaten die standaard 24/7 aan staan, zoals koelkasten en vriezers.
Grootverbruikers zijn volgens mij: warmtepompen, boilers, mech. ventilatie/WTW, televisie/computer, Aquarium, elektrische auto/fiets,
inductiekoken valt wel mee denk ik, is heel kort. En bovendien valt dat moeilijk af te dekken met zonnepanelen omdat het echt piekverbruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
@Wailing_Banshee een boiler? Er kan een hoop op een timer.

Even heel wat anders maar dan toch hetzelfde.
Als salderen weggaat en we een teruglever subsidie regel moeten krijgen dan stel ik het volgende voor, vrij naar Duits model. Let op, dit is dus niet hoe het gaat zijn, dit is hoe ik het liever zou zien(als het dan toch moet):

1: In het jaar van aanmelden van de installatie krijg je een beschikking voor 10 jaar.
2: Deze beschikking voorziet in het aanvullen van de kale stroomprijs tot een vaste prijs vastgesteld voor deze gehele periode.
3: Er is geen limiet op de hoeveelheid kWh die je mag terugleveren binnen deze installatie.
4: Na de 10 jaar vervalt de beschikking en krijg je de kale stroomprijs voor teruggeleverde stroom.
5: Aanpassingen in beleid kunnen alleen voor nieuw aan te melden installaties gelden, afgegeven beschikkingen kunnen niet meer worden aangepast, door wie of voor wat dan ook.

Dit zou zorgen voor: Ruim genoeg marge voor iedere installatie om terugverdiend te worden (vervangingskosten en een heel klein beetje winst), daarna levert het nog een beetje op en is zelfconsumptie aantrekkelijker dus zal men dat willen maximaliseren. Dat is goed voor iedereen, maar zou graag zien dat iedereen uit de kosten komt.
Tevens geeft het Zekerheid

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 26-06-2018 12:00 . Reden: punchlijn vergeten ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Grootverbruikers zijn volgens mij: warmtepompen, boilers, mech. ventilatie/WTW, televisie/computer, Aquarium, elektrische auto/fiets,
inductiekoken valt wel mee denk ik, is heel kort. En bovendien valt dat moeilijk af te dekken met zonnepanelen omdat het echt piekverbruik is.
Maar het gaat hier om gebruikers waarmee je door slim schakelen je eigen verbruik om hoog kunt brengen.

warmtepomp en boilers: zou kunnen, heb ik geen ervaringen mee, die hebben we beide niet.
ventilatie/WTW: idem, maar dat lijkt me ook iets wat 24/7 aan staat
televisie/computer: kun je juist niet schedulen (wat mijn punt is), idem voor koken.
aquarium lijkt me wel zo vriendelijk om 24/7 aan te laten :p

electrische auto/fiets zijn ook geen dingen die je makkelijk in de zonneuren kunt laden, omdat die waarschijnlijk juist overdag niet thuis staan... Met een fiets kun je eventueel nog een tweede accu nemen (hoewel een collega van mij juist die tweede accu op het werk laadde :p)

@Lardman "er kan een hoop op de timer". Dat is nou mijn bewering: dat valt heel erg tegen! Op een timer als je niet thuis bent, ja, tijdens de zonneuren... (onze PC's staan bijv. overdag op een timer helemaal uit).

Pagina: 1 ... 4 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.