Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:56

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:53:
[...]

Veel succes in December, als je bij een normaal dak ongeveer tussen de 0,8 en 2,5 kWh opwekt per dag. Dat wordt zuinig aan doen in de winter O-)
Als je nou eens zou lezen wat ik schrijf: ik wil de stroom die ik zelf opwek ook zelf kunnen gebruiken. Ik wil niet off-grid kunnen.

Ik zal het nog maar eens uitleggen:
op een mooie dag in de zomer hebben mijn panelen maar liefst 30kWh stroom opgewekt. 3kWh van die stroom heb ik ter plekke gebruikt. Maar tegelijkertijd heb ik ook 7kWh stroom van het net gehaald. In de huidige situatie zou ik niets betalen. In de huidige situatie betaal ik niets en krijg ik over 20kWh terug (behalve dan dat ik dat weer compenseer op andere momenten). In de nieuwe situatie, betaal ik 7kWh aan stroom en en krijg ik betaald voor 23kWh aan stroom. Als ik nu een accu zou plaatsen van zeg 7kWh, betaal ik voor 0kWh aan stroom en krijg ik voor 20kWh aan stroom terug.

Op een slechte dag in de winter hebben mijn panelen maar liefst 2kWh stroom opgewekt! 2kWh heb ik daarvan zelf gebruikt en 8kWh heb ik van het net gehaald. In dit geval zal die accu niets doen natuurlijk, maar ik lever tenminste geen stroom terug aan het net tegen een veel lagere prijs dan dat ik dat er later weer af mag halen.

Is het nu duidelijk?

Qua grootverbruikers, ik zal het nogmaal eens zeggen: onze afwasmachine draait 2, misschien 3 keer per week, hetzelfde voor de wasmachine. Droger hebben we niet. Onze grootverbruikers zijn onze ovens en onze game pc's. Leg mij maar even uit hoe ik die kan schakelen dat ik ze kan gebruiken als ik thuis ben en stroom gebruiken als mijn panelen opwekken (zonder gebruik van accu, want dat is maar onzin volgens jou).

En overschot in de verwarming stoppen heeft helemaal geen zin, want die staat juist aan in die maanden dat zonnepanelen niets meer opbrengen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:41
emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:37:
[...]

Probeer het eens met een ander product. Het even voor een onbepaalde tijd verkopen en later terug kopen, kijken of je er dezelfde prijs voor krijgt.

En natuurlijk moet de netbeheerder er iets voor doen. Knip de kabel eens door en probeer het nog eens...

Ik snap wat je wil zeggen en de vraag of dat x cent moet kosten of y is terecht maar dat het niet volledig gratis zou hoeven zijn kan ik me goed voorstellen.
Precies dit. De schilder vragen om je huis te schilderen a 1000 euro en vervolgens een week later een paar potten verf naar de schilder brengen. Wedden dat je geen 1000 euro terug krijgt, terwijl je netjes verf terug gebracht hebt naar de schilder.

Of een brood halen bij de bakker omdat je trek hebt. Dat brood opeten, vervolgens thuis een brood bakken en het door jezelf gebakken brood terugbrengen naar de bakker. Je krijgt er waarschijnlijk nog geen cent voor.

Bij salderen gebruik je simpelweg niet zelf de stroom die je aan het net hebt 'teruggeleverd'. Je levert stroom en die wordt elders in je wijk door iemand verbruikt. Vervolgens zet je 's avonds de wasmachine aan en gebruik je daarvoor stroom uit een windmolen of centrale. Je eigen kWh's worden niet ergens geparkeerd om later weer terug te geven. En zelfs als dat wel zou gebeuren, zou het niet bepaald onredelijk zijn als je voor dat 'op het net parkeren' moet betalen. De infrastructuur moet ook betaald worden immers.

Ja, ik heb ook zonnepanelen op mijn dak.

De zonnige kant van een subsidie op teruggeleverde kWh's is trouwens nog behoorlijk onderbelicht in dit topic.

Heb je nu op jaarbasis forse overproductie, dan krijg je afhankelijk van je leverancier zo'n 4-12 cent per kWh over alles wat je meer teruglevert dan afneemt. Over deze kWh's krijg je geen energiebelasting en ODE uitbetaald van de overheid. Met een subsidie van een paar cent per teruggeleverde kWh ga je er met een subsidieregeling op jaarbasis juist op vóóruit ten opzichte van salderen.

Ik overweeg serieus het platte dak van mijn schuur vol te leggen met goedkope panelen gewoon vlak 12 panelen van BVA ofzo. Stroomgroepje voor de omvormer is er al.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:44
Zonnige kant van de nieuwe subsidie....haha. Nederland kennende zal dat een sigaar uit eigen doos zijn/worden. Effectief niks. Waar je na enkele jaren niet meer in aanmerking voorkomt. Lees is afgeschaft....

Het komt uit de koker van economische zaken. Dus dan weet je het wel. Bedrijven hebben er misschien wat aan. De burger zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

rdfeij schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:29:
Opslaan in accu's heeft bij mij ook totaal geen zin, over een paar weken rijd ik ik een volledig elektrische auto. Die trekt in minuut mijn thuis accu leeg. Op het moment dat mijn zonnepanelen vol gas gaan is de auto niet thuis en andersom
Dan is het juist voor jou geschikt: ‘s avonds je auto (bij)laden met overdag opgewekte stroom.

1kWh is 1kWh, of je het nu in je auto stopt of er op kookt. Maar met elektrische auto komt het iig op en kan je een hoger percentage van je zelf opgewekte én opgeslagen stroom gebruiken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
BlueTooth76 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Dan is het juist voor jou geschikt: ‘s avonds je auto (bij)laden met overdag opgewekte stroom.

1kWh is 1kWh, of je het nu in je auto stopt of er op kookt. Maar met elektrische auto komt het iig op en kan je een hoger percentage van je zelf opgewekte én opgeslagen stroom gebruiken.
Daarvoor moeten we gewoon naar verwisselbare accu's net als bij een elektrische fiets. Overdag accu A laden, naar je werk met Accu B, bij thuiskomst Accu A en B verwisselen en de volgende dag accu B laden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Ivow85

Paar foutjes

De schilder verricht werk, het is niet alleen de verf.
Die bakker ook
Bva heeft geen goedkope panelen.

Je kan het ook anders zien, die persoon in de wijk die mijn geparkeerde kWh verbruikt betaald 20 cent voor een kWh waar ik 11 voor krijg (geen keuze aangezien het niet onderhandelbaar is, het is geen marktplaats)
Wie krijgt die 9 cent en wat heeft hij ervoor gedaan?

Als een bedrijf bijna 100% winst maakt op zijn producten word hij op de vingers getikt of in de media aan de schandpaal gehangen.
En wie benadelen we ermee door het in het net te sturen en later eventueel/niet altijd te gebruiken? De belasting? Wat als ik gewoon 5000 kWh minder zou gaan gebruiken, komt er ook minder belasting binnen.
Ik ben bang dat het straks meer kost dan het oplevert, maar goed de niet paneelbezitters zijn tevreden.

@CurlyMo
Goed idee ! Een wissel auto! 1 laden en 1 rijden.
Of de tesla model 3 alleen kopen voor thuisaccu, wat is de tvt? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2018 16:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:01:
Anders toch maar die thuis waterstofgenerator + waterstofaggregaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:06:
[...]

Anders toch maar die thuis waterstofgenerator + waterstofaggregaat :)
Of 2020 alles van het dak en op mp, gaskraan weer open en back to basics...met de opbrengst van de 69 panelen die dan betaald zijn kan ik 10 jaar de energierekening betalen, tegen die tijd is het gratis en profiteer ik lekker mee net als de anderen die nooit panelen hadden. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:11:
[...]

Of 2020 alles van het dak en op mp, gaskraan weer open en back to basics...met de opbrengst van de 69 panelen die dan betaald zijn kan ik 10 jaar de energierekening betalen, tegen die tijd is het gratis en profiteer ik lekker mee net als de anderen die nooit panelen hadden. >:)
En dan wakker liggen van de knagende geweten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:18:
[...]

Alles beter dan weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:39
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:01:
@Ivow85

Paar foutjes

De schilder verricht werk, het is niet alleen de verf.
Die bakker ook
Bva heeft geen goedkope panelen.

Je kan het ook anders zien, die persoon in de wijk die mijn geparkeerde kWh verbruikt betaald 20 cent voor een kWh waar ik 11 voor krijg (geen keuze aangezien het niet onderhandelbaar is, het is geen marktplaats)
Wie krijgt die 9 cent en wat heeft hij ervoor gedaan?

Als een bedrijf bijna 100% winst maakt op zijn producten word hij op de vingers getikt of in de media aan de schandpaal gehangen.
En wie benadelen we ermee door het in het net te sturen en later eventueel/niet altijd te gebruiken? De belasting? Wat als ik gewoon 5000 kWh minder zou gaan gebruiken, komt er ook minder belasting binnen.
Ik ben bang dat het straks meer kost dan het oplevert, maar goed de niet paneelbezitters zijn tevreden.

@CurlyMo
Vraag is vooral wie er moet betalen om het net geschikt te maken voor teruglevering van grote hoeveelheden stroom. Als alle verbruikers meebetalen, zal voor iedereen het vastrecht omhoog gaan. Lijkt me niet eerlijk voor de mensen die geen PV-panelen kunnen plaatsen.
Als alleen de verbruikers met PV-panelen betalen, dan kun je kiezen om voor die groep het vastrecht te verhogen. Andere mogelijkheid is belasting heffen op basis van de capaciteit van de PV-installatie (België) of ervoor zorgen dat terugleveren minder oplevert dan terug opnemen (Nederland). Had ook liever gezien dat de salderingsregeling was gebleven, maar het alternatief wat we nu krijgen lijkt me beter dan het Belgische alternatief.

Ik zie ook nog wel een mogelijkheid om overdag bij de baas je EV 100% op te laden en 's avonds thuis de accu voor 70% leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
CurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:18:
[...]

Ja al die niet-zonnepaneel bezitters met een humvee liggen ook elke nacht wakker.

Oh wait :z

Was dat maar zo, dan was dit helemaal geen issue geweest en was er al lang meer geld gestoken in onderzoek. Ik blijf het zonde vinden dat er nooit meer onderzoek is gedaan in kernenergie. Kernfusie lijkt de toekomst maar lastig. En kernenergie staat eigenlijk nog in de kinderschoenen aangezien er helemaal niet zo lang onderzoek is gedaan naar betere processen en methodes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:21:
[...]

Vraag is vooral wie er moet betalen om het net geschikt te maken voor teruglevering van grote hoeveelheden stroom. Als alle verbruikers meebetalen, zal voor iedereen het vastrecht omhoog gaan. Lijkt me niet eerlijk voor de mensen die geen PV-panelen kunnen plaatsen.
Als alleen de verbruikers met PV-panelen betalen, dan kun je kiezen om voor die groep het vastrecht te verhogen. Andere mogelijkheid is belasting heffen op basis van de capaciteit van de PV-installatie (België) of ervoor zorgen dat terugleveren minder oplevert dan terug opnemen (Nederland). Had ook liever gezien dat de salderingsregeling was gebleven, maar het alternatief wat we nu krijgen lijkt me beter dan het Belgische alternatief.

Ik zie ook nog wel een mogelijkheid om overdag bij de baas je EV 100% op te laden en 's avonds thuis de accu voor 70% leeg te trekken.
Daar betalen we al voor. Namelijk het capaciteitstarief......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
internet4me schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:28:
[...]

Daar betalen we al voor. Namelijk het capaciteitstarief......
Bij Enexis betaal je exact hetzelfde ongeacht je wel of niet terugleverd.
Hieronder staan de capaciteitstarieven (CapTar) per 1 januari 2018. Als u uw aansluiting en meter gebruikt om energie af te nemen én terug te leveren, betaalt u hetzelfde bedrag als wanneer u alleen energie afneemt. We rekenen geen extra kosen in dat geval.
Bron

Aangezien 3x25A tegenwoordig standaard is, heb je met een PV-installatie geen andere aansluiting nodig dan zonder PV-installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
Niet extra.... maar met z,n allen.
Capaciteit is ook wat je kan cq mag gebruiken. Ook negatief.

[ Voor 47% gewijzigd door internet4me op 20-06-2018 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:21:
[...]

Welke grote hoeveelheden stroom bedoel je? Voorbeeld: ik heb een 3x25A aansluiting en wil dat 24/7 belasten met 60A, moet ik dan ook meer betalen voor het extra vermogen op het net?
Nu heet het pv en zijn het ineens grote stromen , het net meer belasten enz enz, hou eens op zeg, de wijk hier heeft 3600 woningen en nog geen 100 setjes pv. Doe eens 3600x jouw sluipverbruik en deel dan door 100, van mij part 200 en laat me weten hoe groot die pv setjes moeten zijn om dat alleen weg te werken.

Bij je baas opladen en thuis gebruiken? 8)7 weet je hoe ze dat noemen? Tip, het begint met st en eindigd op elen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:01

backupdevice

Boeh!

Op Cyprus mag je tot 3000kWh salderen, alles daarboven is aftikken.

Als we in NL invoeren dat pv eigenaren tot 3000 kWh mogen salderen en niet pv eigenaren aanzienlijke besparingen op stroomverbruik laten zien bijv op een andere manier beloont worden doet iedereen mee om de klimaatnormen te halen en heeft iedereen een stimulans om te bezuinigen op energie

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

backupdevice schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:26:
Op Cyprus mag je tot 3000kWh salderen, alles daarboven is aftikken.

Als we in NL invoeren dat pv eigenaren tot 3000 kWh mogen salderen en niet pv eigenaren aanzienlijke besparingen op stroomverbruik laten zien bijv op een andere manier beloont worden doet iedereen mee om de klimaatnormen te halen en heeft iedereen een stimulans om de bezuinigen op energie
We moeten langzamerhand van het gas af... en met een warmtepomp onder die 3000kWh blijven is dan nog best spannend haha.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

BlueTooth76 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:29:
[...]

We moeten langzamerhand van het gas af... en met een warmtepomp onder die 3000kWh blijven is dan nog best spannend haha.
Maar we hebben het hier over salderen en niet over warmtepompen. Een kWh is sowieso al goedkoper als gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Misschien bedoeld BlueTooth dat je in de winter al snel meer dan 3000 kWh verbruikt om te verwarmen met een WP. Als je dan voldoende PV zet om dit af te dekken saldeer je al snel 5000+ kWh van het zomerseizoen naar het winterseizoen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:38:
Misschien bedoeld BlueTooth dat je in de winter al snel meer dan 3000 kWh verbruikt om te verwarmen met een WP. Als je dan voldoende PV zet om dit af te dekken saldeer je al snel 5000+ kWh van het zomerseizoen naar het winterseizoen.
Pesiesssss en daar wil wiebbes en zijn club een stukje van hebben.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Snap ik. En ik heb het alleen over salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het uitgangspunt is dat je het in ongeveer 7 jaar terug kan verdienen. Dan lijkt het me logisch dat dat ook geldt voor situaties waarbij er dus óók normaal gebruik is.

Overigens zal het addertje wellicht zijn dat je ná die 7 jaar geen subsidie meer krijgt en dat maakt het totaal plaatje natuurlijk wel anders....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat ik absoluut niet wil begrijpen is de onnodig ingewikkelde financiële constructie
via weer een "overheidssubsidie" in NL.
In Duitsland gaat dit veel efficiënter via een invoedingsvergoeding zonder dat weer een overheidsinstantie a lá RVO zich ermee bemoeit (met bijbehorende kosten en uitvoeringsperikelen).
De invoedingsvergoeding werd/wordt per jaar vastgesteld en de kosten worden op alle aansluitingen/verbruiken(kWh's) omgelegd. Uitvoering dus door de energieleveranciers netbeheerders- zonder overheidsoverhead.

P.S.: Zoek maar op "Einspeisevergütung" o.i.d..

Edit:
Doel is de energietransitie naar meer duurzaam of niet?- en dat mag de maatschappij (=allen) wel wat kosten. Wiebes - het gaat niet primair om het "budgetair neutrale" resultaat (whatever that may be).
Als fiscus/financiën zich ermee bemoeien gaat het zeker mis - kijk maar naar al die mislukte ICT-projecten.

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 20-06-2018 20:11 . Reden: Einspeisevergütung - fiscus en ict ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:14:
[...]

Het uitgangspunt is dat je het in ongeveer 7 jaar terug kan verdienen. Dan lijkt het me logisch dat dat ook geldt voor situaties waarbij er dus óók normaal gebruik is.

…….
En dan moet je een paar jaar later een nieuwe omvormer kopen want die gaat niet eeuwig mee. Of je krijgt een storing zoals ik vorige week. Efffe aftikken...… 8)

zonnepanelen een slechte investering..... De bezitter de risico's, de staat het profijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:14:
[...]

Overigens zal het addertje wellicht zijn dat je ná die 7 jaar geen subsidie meer krijgt en dat maakt het totaal plaatje natuurlijk wel anders....
Inderdaad. En was het niet zo dat je elk jaar een nieuwe aanvraag moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoezo de staat het profijt? De BTW heb je terug kunnen krijgen en wat je opwekt krijgen ze ook niets van. Nu gaan ze je ook nog geld geven per kWh wat je terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Gaat erom dat de zekerheid weg is. En voor vele is dit een enorme investering geweest en dan is zekerheid wel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:18:
[...]

Welke grote hoeveelheden stroom bedoel je? Voorbeeld: ik heb een 3x25A aansluiting en wil dat 24/7 belasten met 60A, moet ik dan ook meer betalen voor het extra vermogen op het net?
Nu heet het pv en zijn het ineens grote stromen , het net meer belasten enz enz, hou eens op zeg, de wijk hier heeft 3600 woningen en nog geen 100 setjes pv. Doe eens 3600x jouw sluipverbruik en deel dan door 100, van mij part 200 en laat me weten hoe groot die pv setjes moeten zijn om dat alleen weg te werken.
Ik doel op de situatie dat meer dan de helft van de woningen PV panelen heeft. Of is de angst dat het net daar niet op berekend is ongegrond?
Bij je baas opladen en thuis gebruiken? 8)7 weet je hoe ze dat noemen? Tip, het begint met st en eindigd op elen.
Volgende keer zal ik een :+ gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:26:
[...]

Ik doel op de situatie dat meer dan de helft van de woningen PV panelen heeft. Of is de angst dat het net daar niet op berekend is ongegrond?
De helft? Euhh, nou daar zijn we nog lang niet, en met deze regeling al zeker niet denk ik, eer dat de helft van alle huizen pv heeft ben ik de pieren al aan het voeren hoor. ;)

Edit:
Als het zo door gaat is de EV de volgende, als we die gaan kopen met "z'n allen" belasten we het net weer of erger, maar daar betalen we btw over dus voor de regering niet erg dat extra verbruik.
Maar nu komt het, we missen bpm en houderschap belasting, hé bah, daar moeten we dan wel wat aan doen!

Ene gat met het andere vullen noemen ze dat.

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:34:
[...]
Onze grootverbruikers zijn onze ovens en onze game pc's. Leg mij maar even uit hoe ik die kan schakelen dat ik ze kan gebruiken als ik thuis ben en stroom gebruiken als mijn panelen opwekken (zonder gebruik van accu, want dat is maar onzin volgens jou).
Is niet schakelen, maar misschien op termijn proberen een paar panelen er bij te leggen, steil op west. Om het avond verbruik van het net te beperken?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 01-06 21:30
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 06:54:
[...]

Nee, hij denkt dat hij onder aan de streep minder gaat verbruiken door meer opwek door pv en windmolens die hij met de vermeden belasting financiert.

@Bezuiniger
Pagina 2 en 3

https://www.rijksoverheid...ektriciteitsproductie.pdf
Sorry, maar wat ik er lees is dit: in 2025 bespaart het misschien wel (naar ons zin) te veel geld voor een particulier. Daarom stoppen we er alvast mee in 2020. We gaan een stabiele regeling afbreken omdat we met een ad hoc inschrijfoptie altijd weer kunnen zeggen dat we er geen zin meer in hebben.
En dat moet een stabiel investeringsklimaat opleveren?

Het fabeltje dat het geld kost is uiteraard ook complete nonsens: inkomsten die je niet ontvangt zijn immers geen kosten. Want zou de belastingdienst het accepteren als ik ieder jaar 2 ton kosten opvoer? "Ja, ik had het kunnen verdienen maar.... het is niet binnengekomen.". Vraag me af of ze je dan opsluiten omdat het crimineel is of omdat je gek bent. Maar in Den Haag zijn dergelijke redeneringen blijkbaar normaal. 8)7

Wat ze veel beter zouden kunnen doen is jaarlijks de energiebelasting verhogen op gas en elektra, met een vast bedrag per m3 en kWh. Ook voor de grootverbruikers. Moet je eens zien hoeveel er dan binnenkomt. De salderingsregeling is dan bijna oneindig vol te houden. En dan dwing je mensen en vooral bedrijven langzamerhand minder te gaan verbruiken of meer duurzaam op te gaan wekken. En een kerosine en kolen taks zou ook niet verkeerd zijn. Waarom die "subsidie" niet ter discussie staat is me een raadsel. Daar missen ze pas inkomsten. Het kwartje van Kok toepassen op iedere liter kerosine en kilo kolen en we zijn klaar. Meer CO2 reductie dan PV en meer inkomsten. Maar we zullen wel blijven hangen in de modus de vervuiler bepaald in plaats van de vervuiler betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:20
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 06:54:
[...]

Nee, hij denkt dat hij onder aan de streep minder gaat verbruiken door meer opwek door pv en windmolens die hij met de vermeden belasting financiert.

@Bezuiniger
Pagina 2 en 3

https://www.rijksoverheid...ektriciteitsproductie.pdf
Misschien al opgemerkt, maar het gaat niet over opwek edoch over verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Er wordt hier heel makkelijk over accu's gesproken, maar geschikte zijn bijzonder duur.
"Ouderwetse" "goedkope" accu's moet je niet willen thuis.
Ik heb er in mijn leven teveel zien exploderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dunklefaser schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:40:
Wat ik absoluut niet wil begrijpen is de onnodig ingewikkelde financiële constructie
via weer een "overheidssubsidie" in NL.
In Duitsland gaat dit veel efficiënter via een invoedingsvergoeding zonder dat weer een overheidsinstantie a lá RVO zich ermee bemoeit (met bijbehorende kosten en uitvoeringsperikelen).
De invoedingsvergoeding werd/wordt per jaar vastgesteld en de kosten worden op alle aansluitingen/verbruiken(kWh's) omgelegd. Uitvoering dus door de energieleveranciers netbeheerders- zonder overheidsoverhead.
Ja, dat snap ik ook niet... Het kan zo simpel: Heen X kWh * bepaald bedrag - Terug Y kWh * bepaald bedrag = energie rekening.

Ik vraag per jaar 3500kWh van het net = 3500 * 0,20 = 700 euro
ik lever per jaar 4000kWh naar het net = 4000 * 0,10 = 400 euro
Totale rekening = 300 euro.

Hoe moeilijk moet het zijn? Geen speciale meters nodig, alleen minimaal twee telwerken als je wilt terug leveren (dus feraris meters zullen eruit moeten). En helemaal al geen rare subsidies...
izdp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 01:18:
Er wordt hier heel makkelijk over accu's gesproken, maar geschikte zijn bijzonder duur.
"Ouderwetse" "goedkope" accu's moet je niet willen thuis.
Ik heb er in mijn leven teveel zien exploderen!
Waar lees jij dat er makkelijk over accu's wordt gesproken? Ik heb niemand hier iets horen zeggen over goedkope of ouderwetse accu's...
Atomic2005 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:40:
[...]
Is niet schakelen, maar misschien op termijn proberen een paar panelen er bij te leggen, steil op west. Om het avond verbruik van het net te beperken?
Ja, ik zal even ons huis optillen en draaien...

Ik wil nog wel panelen erbij hebben, op ZO/NW. Maar dan nog zullen die niet meer veel opleveren na 8 uur 's avonds. En dat is juist het moment dat we veel stroom gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wailing_Banshee op 21-06-2018 07:51 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:53:
Hoezo de staat het profijt? De BTW heb je terug kunnen krijgen en wat je opwekt krijgen ze ook niets van. Nu gaan ze je ook nog geld geven per kWh wat je terug levert.
Wat BTW,...… dat is gewoon een extra kul BELASTING Toegevoegd de Waarde (verzonnen jaren 60 vorige eeuw om extra uit te zuigen). De BTW heb ik niet teruggevraagd vanwege wantrouwen DenHaag,..... en terecht stelletje uitzuigers. Duurzame opwekkers moeten gewoon vrijgesteld zijn van BTW.
Ik heb trouwens over mijn inkomsten al belasting afgetikt.
BTW = Meerdere keren vangen voor de staat, rupsje nooitgenoeg.

Wat ik opwek hoef ik toch niet de delen het de staat...., kom op zeg. Jij weet het wel. Ik krijg niks, ik lever en heb zelf overal voor betaald, niks voor niks gekregen, ook geen subsidie, alles op eigen kracht.

Maandag komen ze de stoppen vervangen voor 3x 25a, hup 280 eurotjes……. kan ik ergens declareren? O ja de elektricien is gistermiddag geweest aanpassen groepenkast, hup 480 eurotjes.

Nee, Willie wordt slapend rijk van de panelen. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 21-06-2018 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:10:
[...]
De BTW heb ik niet teruggevraagd vanwege wantrouwen DenHaag,.....
Lekker passief-agressief :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

De BTW heb ik niet teruggevraagd vanwege wantrouwen DenHaag,..... en terecht stelletje uitzuigers.
Duurzame opwekkers moeten gewoon vrijgesteld zijn van BTW.
8)7

Een discussie over of btw een zinvolle belasting is hier erg offtopic maar ik denk dat btw een veel betere belasting vorm is dan bijv inkomstenbelasting. Daar zal ik het bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
emnich schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:23:
[...]

8)7

Een discussie over of BTW een zinvolle belasting is hier erg offtopic maar ik denk dat BTW een veel betere belasting vorm is dan bijv inkomstenbelasting. Daar zal ik het bij laten.
Volgens mij begon JIJ over BTW..... of
En nu wil JIJ mij op de vingers tikken en over off-topic beginnen? kom op zeg neem een bakkie koffie.

EDIT ...en NEE BTW is niet beter dan inkomsten belasting.... en laat jij het daar maar bij is beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Willie Wortel op 21-06-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

'Forse belastingverhoging nodig om van aardgas af te komen' https://nu.nl/binnenland/...van-aardgas-af-komen.html

De belasting op stroom gaat waarschijnlijk omlaag.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
[...]

Wat BTW,...… dat is gewoon een extra kul BELASTING Toegevoegd de Waarde (verzonnen jaren 60 vorige eeuw om extra uit te zuigen). De BTW heb ik niet teruggevraagd vanwege wantrouwen DenHaag,..... en terecht stelletje uitzuigers. Duurzame opwekkers moeten gewoon vrijgesteld zijn van BTW.
Ik heb trouwens over mijn inkomsten al belasting afgetikt.
BTW = Meerdere keren vangen voor de staat, rupsje nooitgenoeg.

Wat ik opwek hoef ik toch niet de delen het de staat...., kom op zeg. Jij weet het wel. Ik krijg niks, ik lever en heb zelf overal voor betaald, niks voor niks gekregen, ook geen subsidie, alles op eigen kracht.

Maandag komen ze de stoppen vervangen voor 3x 25a, hup 280 eurotjes……. kan ik ergens declareren? O ja de elektricien is gistermiddag geweest aanpassen groepenkast, hup 480 eurotjes.

Nee, Willie wordt slapend rijk van de panelen. 8)
duur grapje dan nog. Wat heb je nodig om van 1x25A naar 3x25A ampere te gaan dan?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
maartentmm schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:32:
[...]

duur grapje dan nog. Wat heb je nodig om van 1x25A naar 3x25A ampere te gaan dan?
[offtopic maar toch]
Het was 1x35a maar dat terzijde.
Als je bij mij binnenkomt zeg je …….. niks..... van verbazing.
Ik heb alles zelf verbouwd, warmtepomp, knuffelmuren, inductie koken, butaan koken,.... heb verder alles elektrisch en geen gas meer sinds half vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z6xgomFNKnhLQKiDEpuZJAz5/medium.jpg
[/offtopic maar toch]

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 21-06-2018 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Moby schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:28:
'Forse belastingverhoging nodig om van aardgas af te komen' https://nu.nl/binnenland/...van-aardgas-af-komen.html

De belasting op stroom gaat waarschijnlijk omlaag.
Compleet onzinnig. Gas is al een stuk duurder dan elektra dus er is al genoeg redenen om het verbruik te verminderen. Het grootste probleem is vooral dat je investeringen in een huis (zeker bij oudere huizen) nodig hebt om je verbruik te verminderen. En dat ga je niet krijgen door die mensen extra te laten betalen (want dan hebben ze al helemaal geen geld meer voor aanpassingen).
Als ze ipv dit, het geld eens zouden gebruiken voor subsidies waarmee aanpassingen goedkoper worden. Begin b.v. eens met gratis een goed onderzoek van je huis mogelijk te maken om te kijken wat er mogelijk is en de bijbehorende kosten. En subsidieer dan daarvan de best mogelijke aanpassingen zodat mensen daadwerkelijk overstappen.

Daarnaast is een lagere elektraprijs niet echt bevorderlijk om zelf zonnepanelen te leggen aangezien je 'inkomsten' van zonnepanelen dan veel minder zal zijn. Het werkt zichzelf dus aardig tegen.... Wanneer gaan ze eens in oplossingen denken ipv problemen :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 22:27
maartentmm schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:32:
[...]

Je moet, naast het bijschroeven van de 2 extra (langzame) smeltstoppen in de andere 2 fasen en een nieuwe 3-fasen slimme (of nog anderhalf jaar een domme) meter ook een andere groepenkast hebben om je bestaande groepen over de drie fasen te verdelen, bovendien moet je een 3-fasen hoofdschakelaar hebben. Anders sluit de monteur van de netbeheerder de nieuwe spulletjes niet eens aan.

Het gedeelte boven de meter mag je trouwens zelf vervangen, maar doe dit alleen als je er écht verstand van hebt. Voor brand is niet veel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Willie Wortel schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:26:
[...]

Volgens mij begon JIJ over BTW..... of
En nu wil JIJ mij op de vingers tikken en over off-topic beginnen? kom op zeg neem een bakkie koffie.

EDIT ...en NEE BTW is niet beter dan inkomsten belasting.... en laat jij het daar maar bij is beter.
emnich zegt dat je de BTW terug kunt krijgen, hij start niet een discussie over de merites van de BTW.

En ja, ik vind het ook erg vreemd dat je zo tegen de BTW bent maar dan van de andere kant de BTW ook niet terug vraagt. Dat komt niet logisch over.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
redwing schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:57:
[...]
Daarnaast is een lagere elektraprijs niet echt bevorderlijk om zelf zonnepanelen te leggen aangezien je 'inkomsten' van zonnepanelen dan veel minder zal zijn. Het werkt zichzelf dus aardig tegen.... Wanneer gaan ze eens in oplossingen denken ipv problemen :?
Dat stukje klopt niet, je inkoopprijs wordt lager door een lagere belasting. Het deeltje elektriciteit blijft dezelfde prijs. Dus het terugleveren ook.

Als ik kijk wat er in mijn 20 jaar oude huis (geen eens gek oud dus) moet gebeuren voordat een warmtepomp de boel warm kan houden kan ik heel wat gas afnemen. Dat is een investering die zich bijna niet terug verdiend. Het hele huis moet uit elkaar voor vloerverwarming, extra isolatie en dan de kosten van de installatie zelf nog.

[ Voor 29% gewijzigd door LordSinclair op 21-06-2018 09:32 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
LordSinclair schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:32:
[...]
Als ik kijk wat er in mijn 20 jaar oude huis (geen eens gek oud dus) moet gebeuren voordat een warmtepomp de boel warm kan houden kan ik heel wat gas afnemen. Dat is een investering die zich bijna niet terug verdiend. Het hele huis moet uit elkaar voor vloerverwarming, extra isolatie en dan de kosten van de installatie zelf nog.
Lang leven de L/L WP voor je leefruimtes. Heb je minimale aanpassing voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]
Mijn huis is ook 20 jaar oud WP aanpassingen afgezien van de SWW waren niet nodig.
Vloerverwarming met een WP is een goede combinatie maar zeker niet noodzakelijk ;)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:49
Maar een WP is toch geen reële optie voor het gros van de mensen die hutje-mut woont in een rijtjeshuis? moet er niet aan denken.. al die kasten buiten de muren en maar lawaai maken.. of is dat een scenario wat te overdreven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
ProudElm schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:51:
Maar een WP is toch geen reële optie voor het gros van de mensen die hutje-mut woont in een rijtjeshuis? moet er niet aan denken.. al die kasten buiten de muren en maar lawaai maken.. of is dat een scenario wat te overdreven is?
Er zijn foto's in de diverse topics (ff zoeken) met voorbeelden en dat ziet er vaak niet slecht uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ok. time will tell :-) Hoewel ik met me stadsverwarming al goed zit ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 15:32
redwing schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:57:
[...]

Compleet onzinnig. Gas is al een stuk duurder dan elektra dus er is al genoeg redenen om het verbruik te verminderen.
Energetisch gezien is gas veel goedloper per kWh, dus een prijsverhoging is in dat opzicht niet onzinnig.
Het grootste probleem is vooral dat je investeringen in een huis (zeker bij oudere huizen) nodig hebt om je verbruik te verminderen. En dat ga je niet krijgen door die mensen extra te laten betalen (want dan hebben ze al helemaal geen geld meer voor aanpassingen).
Als ze ipv dit, het geld eens zouden gebruiken voor subsidies waarmee aanpassingen goedkoper worden.
Die zijn er al
Begin b.v. eens met gratis een goed onderzoek van je huis mogelijk te maken om te kijken wat er mogelijk is en de bijbehorende kosten. En subsidieer dan daarvan de best mogelijke aanpassingen zodat mensen daadwerkelijk overstappen.
Onderzoeken kan je ook grotendeels zelf. Waarom altijd maar weer door anderen en met subsidie?
Het plaatsen van nog meer PV is nou net niet de bedoeling van Wiebes. Decentrale opwek moet je niet willen als overheid zijnde. Stel dat je belasting misloop.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:29:
[...]
Onderzoeken kan je ook grotendeels zelf. Waarom altijd maar weer door anderen en met subsidie?
Ik zou niet weten hoe ik moet onderzoeken wat ik moet doen om mijn huis geschikt te maken voor welk systeem van electrische verwarming. Als je zelf gaat zoeken krijg je algemene termen: "je moet isoleren!". Ja, maar hoe moet ik isoleren?
"vloer isolatie!", maar ik heb geen kruipruimte en dan?
"muur isolatie!", maar ik heb al een (slecht) gevulde spouwmuur isolatie/geen spouwmuur en dan?

"WP neerzetten!" ja, maar waar moet ik die dan neerzetten, wat zijn daar mijn opties?
"op zolder!", maar ik heb geen ruimte op zolder/ik heb geen zolder en dan?
"bij je cv ketel!" maar daar past die kleine CV ketel net, hoe moet ik dan een boiler erbij zetten?

Wat er nodig is, is een organisatie, het liefst per provincie, waarbij je een soort van APK voor je huis kunt aanvragen. Ik zou daar zelfs graag voor betalen.

----

Even wat anders, ik hoorde vanmorgen een reclame van Nuon geloof ik, over het huren van panelen. Ik vraag me af of dat nou nog wel zo gunstig is, je zit voor 10/15 jaar vast aan zo'n contract en ondertussen loop je het risico dat je na 2 jaar enorm verlies gaat lijden omdat je niet meer kunt salderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:44:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik moet onderzoeken wat ik moet doen om mijn huis geschikt te maken voor welk systeem van electrische verwarming. Als je zelf gaat zoeken krijg je algemene termen: "je moet isoleren!". Ja, maar hoe moet ik isoleren?
"muur isolatie!", maar ik heb al een (slecht) gevulde spouwmuur isolatie/geen spouwmuur en dan?

"WP neerzetten!" ja, maar waar moet ik die dan neerzetten, wat zijn daar mijn opties?
"bij je cv ketel!" maar daar past die kleine CV ketel net, hoe moet ik dan een boiler erbij zetten?

Wat er nodig is, is een organisatie, het liefst per provincie, waarbij je een soort van APK voor je huis kunt aanvragen. Ik zou daar zelfs graag voor betalen.

----

Even wat anders, ik hoorde vanmorgen een reclame van Nuon geloof ik, over het huren van panelen. Ik vraag me af of dat nou nog wel zo gunstig is, je zit voor 10/15 jaar vast aan zo'n contract en ondertussen loop je het risico dat je na 2 jaar enorm verlies gaat lijden omdat je niet meer kunt salderen!
Die organisaties zijn er gewoon. Ik heb een aanbod gekregen van Thuisbaas die daar een analyse en plan voor kan maken. Zo zullen er nog wel meer bedrijven zijn die dit aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

emnich schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Die organisaties zijn er gewoon. Ik heb een aanbod gekregen van Thuisbaas die daar een analyse en plan voor kan maken. Zo zullen er nog wel meer bedrijven zijn die dit aanbieden.
Ik heb er nog nooit iets van gehoord, behalve dan door bedrijven als Essent (en die zou ik nou niet echt onafhankelijk willen noemen :p)

Edit:
even gezocht op dat Thuisbass: ook niet onafhankelijk, aangezien ze de verbeteringen zelf uitvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Wailing_Banshee op 21-06-2018 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
[...]

----

Zo te lezen weet je precies wat je zou moeten doen, alleen de mogelijkheden zijn beperkt. Dat is een heel ander verhaal.
Denk niet dat een onderzoeksburo met niet-standaard oplossingen gaat komen.

Al onderzocht of je kelder waterdicht gemaakt kan worden? Dan kan je wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
Dat stukje klopt niet, je inkoopprijs wordt lager door een lagere belasting. Het deeltje elektriciteit blijft dezelfde prijs. Dus het terugleveren ook.
Normaal gesproken krijg je bij salderen toch een rekening over het verschil in verbruik en de opbrengst ? Als je dus minder voor verbruik moet betalen, levert wat een zonnepaneel levert ook minder op. Of mis ik nu iets ?
emnich schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Maar probeer er eens eentje te vinden die onafhankelijk is en niet gelijk de hoofdprijs vraagt ? Als ten slotte een bedrijf veel kan verdienen met een warmtepomp zullen ze al snel de neiging hebben om dat als 1e te adviseren terwijl misschien het misschien beter is om eerst eens te gaan isoleren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Zo te lezen weet je precies wat je zou moeten doen, alleen de mogelijkheden zijn beperkt. Dat is een heel ander verhaal.
Denk niet dat een onderzoeksburo met niet-standaard oplossingen gaat komen.
Een onderzoeksbureau juist wel. Een onderzoek/uitvoerdersbureau niet.
Al onderzocht of je kelder waterdicht gemaakt kan worden? Dan kan je wel verder.
Sowieso dit jaar niet, dit jaar staan er 17 ramen op de vervangingslijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
redwing schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Normaal gesproken krijg je bij salderen toch een rekening over het verschil in verbruik en de opbrengst ? Als je dus minder voor verbruik moet betalen, levert wat een zonnepaneel levert ook minder op. Of mis ik nu iets ?
Salderen verdwijnt in 2020. Dus dat is al bijna.

Tot dan krijg je als je meer opwekt dan verbruikt inderdaad een lagere vergoeding (maar de belastingwijziging is nog niet doorgevoerd).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
[quote]Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 07:49:

[...]

Waar lees jij dat er makkelijk over accu's wordt gesproken? Ik heb niemand hier iets horen zeggen over goedkope of ouderwetse accu's...

[...]

Omdat ik de Nederlanders ken en niet lees over gevaren van accu's, leek mij het zinvol om dit aan te stippen.
That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:52:
Edit:
even gezocht op dat Thuisbass: ook niet onafhankelijk, aangezien ze de verbeteringen zelf uitvoeren.
redwing schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Maar probeer er eens eentje te vinden die onafhankelijk is en niet gelijk de hoofdprijs vraagt ? Als ten slotte een bedrijf veel kan verdienen met een warmtepomp zullen ze al snel de neiging hebben om dat als 1e te adviseren terwijl misschien het misschien beter is om eerst eens te gaan isoleren.
Onafhankelijk ga je inderdaad niet vinden maar dat geldt voor vrijwel alles in het leven. Ik weet niet of dat direct een groot probleem is. Zo heel erg veel opties zijn er namelijk niet en die opties kan je prima op internet (bijvoorbeeld op Tweakers) laten toetsen.

Daarbij is het ook dat als je echt onafhankelijk wil, het direct erg duur wordt en dat hebben de meeste er ook niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:56
Ivow85 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:46:
[...]

Precies dit. De schilder vragen om je huis te schilderen a 1000 euro en vervolgens een week later een paar potten verf naar de schilder brengen. Wedden dat je geen 1000 euro terug krijgt, terwijl je netjes verf terug gebracht hebt naar de schilder.

Of een brood halen bij de bakker omdat je trek hebt. Dat brood opeten, vervolgens thuis een brood bakken en het door jezelf gebakken brood terugbrengen naar de bakker. Je krijgt er waarschijnlijk nog geen cent voor.

Bij salderen gebruik je simpelweg niet zelf de stroom die je aan het net hebt 'teruggeleverd'. Je levert stroom en die wordt elders in je wijk door iemand verbruikt. Vervolgens zet je 's avonds de wasmachine aan en gebruik je daarvoor stroom uit een windmolen of centrale. Je eigen kWh's worden niet ergens geparkeerd om later weer terug te geven. En zelfs als dat wel zou gebeuren, zou het niet bepaald onredelijk zijn als je voor dat 'op het net parkeren' moet betalen. De infrastructuur moet ook betaald worden immers.

Ja, ik heb ook zonnepanelen op mijn dak.

De zonnige kant van een subsidie op teruggeleverde kWh's is trouwens nog behoorlijk onderbelicht in dit topic.

Heb je nu op jaarbasis forse overproductie, dan krijg je afhankelijk van je leverancier zo'n 4-12 cent per kWh over alles wat je meer teruglevert dan afneemt. Over deze kWh's krijg je geen energiebelasting en ODE uitbetaald van de overheid. Met een subsidie van een paar cent per teruggeleverde kWh ga je er met een subsidieregeling op jaarbasis juist op vóóruit ten opzichte van salderen.

Ik overweeg serieus het platte dak van mijn schuur vol te leggen met goedkope panelen gewoon vlak 12 panelen van BVA ofzo. Stroomgroepje voor de omvormer is er al.
Nog aan het overwegen? Zou je eens niet opschieten dan, ik lever al 10000 kWh terug, ik denk dat ik ga lachen om de extra subsidie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Ik zou niet weten hoe ik moet onderzoeken wat ik moet doen om mijn huis geschikt te maken voor welk systeem van electrische verwarming. Als je zelf gaat zoeken krijg je algemene termen: "je moet isoleren!". J
Daar kom je één keer mee weg, maar geen tweede keer ;)
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:01:
[...]

Waar? Bij wie moet ik dan zijn? Ik zou het niet weten...
CurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:03:
[...]

Susteen is zo'n partij. Triodos werkt met ze samen. Volgens doet Urgenda het ook, maar dat kan ik niet zo makkelijk vinden.
Je antwoord was alleen.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:10:
Sorry, had even moeten vermelden: bij ons in de buurt :p
Inclusief allemaal ander geneuzel waarom jouw huis uniek is er er dus niks kan :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 07:49:
[...]
Ja, ik zal even ons huis optillen en draaien...

Ik wil nog wel panelen erbij hebben, op ZO/NW. Maar dan nog zullen die niet meer veel opleveren na 8 uur 's avonds. En dat is juist het moment dat we veel stroom gebruiken.
Ik bedoelde meer een plek in je tuin, een afdakje, hokje oid. Een plek waar je ze wel kwijt zou kunnen steil richting west. Nog meer nadenken en plannen om je opbrengst over de dag heen (nog) meer in lijn te krijgen met het verbruik een groot deel van de dagen kan je eerste winst zijn.

---

Lees hier oplossingen die voor 80% van de mensen niet haalbaar zijn.

Enorme groepen in de bevolking zijn maandelijks allang blij dat hun loon/uitkering/.. .weer gestort word. Die zitten al met een groot probleem als de wasmachine kapot gaat. Laat staan dat zij na (kunnen) denken over duurzaamheid, gasverbruik, energiebesparen etc. Die hebben weinig keuze in A+ (++++), Warmtepompen, Isolatie maatregelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Atomic2005 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:11:
[...]

Ik bedoelde meer een plek in je tuin, een afdakje, hokje oid. Een plek waar je ze wel kwijt zou kunnen steil richting west. Nog meer nadenken en plannen om je opbrengst over de dag heen (nog) meer in lijn te krijgen met het verbruik een groot deel van de dagen kan je eerste winst zijn.
Lastig als je tuin bijna ZW gericht staat. En er aan de NW kant bomen staan :p De garage staat op de plek waar je zoiets zou willen neerzetten (ivm horizon). En die staat nu eenmaal met het dak ZO/NW :D
Gisteren zijn we begonnen met vragen tussen 20:00 en 21:00. Langste dag enzo. Als ik vorige maand pak, zie je dat we beginnen met vragen tussen 19:00 en 20:00.
Nu kun je dat wel iets uitstellen, maar de zon gaat echt onder voordat ik naar bed ga, in ieder geval in 11 maanden van de 12.... Dus meer panelen en gunstiger op de ochtend/middag/avond zon heeft maar beperkt zin om je opbrengst beter te laten aansluiten met je verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:46:
[...]

Bij salderen gebruik je simpelweg niet zelf de stroom die je aan het net hebt 'teruggeleverd'.
Het grote verschil met jouw voorbeelden is dat in die voorbeelden jouw teruggebrachte spul zeer waarschijnlijk niet meer verkocht kan worden. Bij stroom wordt jouw stroom wel degelijk door een ander gebruikte en mag die ander daar ook nog eens het volle pond voor betalen.

Het enige probleem dat er is is dat je niet regelmatig stroom levert (vooral als de zon goed schijnt) en het daardoor lastig is om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Dus is salderen niet zo logisch omdat er kosten gemaakt moeten worden om de stroomlevering continue te houden. Dat het echter meer zou moeten opleveren dan een zelfgebakken brood bij de bakker afgeven lijkt me echter wel logisch ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:11:
[...]
Lees hier oplossingen die voor 80% van de mensen niet haalbaar zijn.

Enorme groepen in de bevolking zijn maandelijks allang blij dat hun loon/uitkering/.. .weer gestort word. Die zitten al met een groot probleem als de wasmachine kapot gaat. Laat staan dat zij na (kunnen) denken over duurzaamheid, gasverbruik, energiebesparen etc. Die hebben weinig keuze in A+ (++++), Warmtepompen, Isolatie maatregelen etc.
Sorry hoor maar daar wordt ik dus niet goed van.
We leven in het 8e rijkste land ter wereld met een inkomensverdeling die t.o.v. buitenland niet bijzonder extreem is en staan op de 6e plaats van gelukkigste landen ;)
En ik zeg niet dat er geen mensen zijn die het moeilijk hebben en natuurlijk moeten die geholpen worden.
Ik heb het al eerder gezegd energie gaat gewoon veel duurder worden en dan zal het uitgaven patroon aangepast moeten worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TvanW schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:52:
[...]

Sorry hoor maar daar wordt ik dus niet goed van.
We leven in het 8e rijkste land ter wereld met een inkomensverdeling die t.o.v. buitenland niet bijzonder extreem is en staan op de 6e plaats van gelukkigste landen ;)
En ik zeg niet dat er geen mensen zijn die het moeilijk hebben en natuurlijk moeten die geholpen worden.
Ik heb het al eerder gezegd energie gaat gewoon veel duurder worden en dan zal het uitgaven patroon aangepast moeten worden. ;)
Je hebt gelijk hoor, ik speel alleen even advocaat vd duivel. Zit zelf niet in die situatie, maar zeg het alleen omdat er 100duizenden, zo niet nog meer waarvoor dat gewoon niet geldt.

En vwb de "verf terug breng situatie"
Denk dat je die dan nog anders moet trekken naar :

Stel 10.000mensen brengen tegelijk 2 blikken verf terug naar een verfgroothandel die maar plek heeft voor 5.000blikken........ De groothandel moet dan op sommige momenten extra capaciteit/ruimte gaan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:41
reneeke1970 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:39:
[...]

Nog aan het overwegen? Zou je eens niet opschieten dan, ik lever al 10000 kWh terug, ik denk dat ik ga lachen om de extra subsidie
Helaas moet ik mijn beperkte hoeveelheid euro's verdelen over vele "prioriteiten". Daarnaast wil ik me ook nog even verdiepen in de draagkrachtberekening van een houten balkenconstructie, want op zo'n plat dak komt met 12 panelen natuurlijk een behoorlijke massa aan ballast. Ik wil niet een dag na het monteren 's ochtends een dak + zonnepanelen bovenop mijn oldtimer vinden ;)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ivow85 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:15:
[...]

Helaas moet ik mijn beperkte hoeveelheid euro's verdelen over vele "prioriteiten". Daarnaast wil ik me ook nog even verdiepen in de draagkrachtberekening van een houten balkenconstructie, want op zo'n plat dak komt met 12 panelen natuurlijk een behoorlijke massa aan ballast. Ik wil niet een dag na het monteren 's ochtends een dak + zonnepanelen bovenop mijn oldtimer vinden ;)
Ballast moet je niet gebruiken, frame van balken er overheen leggen en daarop monteren, balken aan zijkant vast maken met strip ofzo en klaar is Kees.
Is ook goedkoper dan allerlei aluminium rommel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:29:
[...]

Lastig als je tuin bijna ZW gericht staat. En er aan de NW kant bomen staan :p De garage staat op de plek waar je zoiets zou willen neerzetten (ivm horizon). En die staat nu eenmaal met het dak ZO/NW :D
Gisteren zijn we begonnen met vragen tussen 20:00 en 21:00. Langste dag enzo. Als ik vorige maand pak, zie je dat we beginnen met vragen tussen 19:00 en 20:00.
Nu kun je dat wel iets uitstellen, maar de zon gaat echt onder voordat ik naar bed ga, in ieder geval in 11 maanden van de 12.... Dus meer panelen en gunstiger op de ochtend/middag/avond zon heeft maar beperkt zin om je opbrengst beter te laten aansluiten met je verbruik.
Helemaal niet lastig, jij vind gewoon niks mooi en nog wat excuses. Heb foto van jou tuin en huis gezien en daar leg ik in mum van tijd wel veertig panelen neer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:18:
[...]

Helemaal niet lastig, jij vind gewoon niks mooi en nog wat excuses. Heb foto van jou tuin en huis gezien en daar leg ik in mum van tijd wel veertig panelen neer.
Kan wel meer panelen neerleggen, zo'n 500m2 kan ik zo volplempen. Ziet er niet uit, heb geen tuin meer, maar wel heel veel opbrengst! (niet in de avond trouwens, want dan ligt onze achtertuin in de schaduw van bomen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:23:
[...]

Kan wel meer panelen neerleggen, zo'n 500m2 kan ik zo volplempen. Ziet er niet uit, heb geen tuin meer, maar wel heel veel opbrengst! (niet in de avond trouwens, want dan ligt onze achtertuin in de schaduw van bomen)
Precies, dus je hebt alle mogelijkheden in huis om volledig te verduurzamen alleen je wilt ze niet gebruiken.
Ophouden met klagen dan.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@reneeke1970 dus omdat ik overdag werk en 's avonds mijn hobbies uitvoer, waardoor ik 's avonds meer verbruik heb dan overdag en ik dus niet het gros van mijn eigen verbruik kan dekken met zonnepanelen, wil ik niet verduurzamen. Got it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:18:
[...]

Heb foto van jou tuin en huis gezien en daar leg ik in mum van tijd wel veertig panelen neer.
Is dat een aanbod? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:32:
@reneeke1970 dus omdat ik overdag werk en 's avonds mijn hobbies uitvoer, waardoor ik 's avonds meer verbruik heb dan overdag en ik dus niet het gros van mijn eigen verbruik kan dekken met zonnepanelen, wil ik niet verduurzamen. Got it!
Je komt constant met nieuwe redenen om dingen niet te doen, omdat het niet perfect past bij je eigen situatie en wensen. Dat kan, maar dan is er inderdaad weinig mogelijk. Het laat wel zien waarom het zo moeilijk is om mensen in beweging te krijgen, dus bedankt voor dat stukje inzicht.

Ik snap je overwegingen, het is duidelijk dat op dit moment jij nog niet de juiste info of motivatie hebt om te verduurzamen. Misschien wordt dat in de toekomst anders door bijv. stijging gasprijs (wat ik niet een handig middel vind) of door andere wensen vanuit jezelf of je omgeving, misschien ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 01-06 23:54

Illusion

(the art of)

ProudElm schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:57:
ok. time will tell :-) Hoewel ik met me stadsverwarming al goed zit ;-)
Pas op hoor...
Stadsverwarming wordt berekend m.b.v. " niet duurder dan anders". Dus als de gasprijs omhoog gaat, dan zal de "anders" duurder worden, waardoor ook de stadsverwarming een smoes heeft om weer flink duurder te worden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Fr33z schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:43:
[...]
Je komt constant met nieuwe redenen om dingen niet te doen, omdat het niet perfect past bij je eigen situatie en wensen. Dat kan, maar dan is er inderdaad weinig mogelijk. Het laat wel zien waarom het zo moeilijk is om mensen in beweging te krijgen, dus bedankt voor dat stukje inzicht.

Ik snap je overwegingen, het is duidelijk dat op dit moment jij nog niet de juiste info of motivatie hebt om te verduurzamen. Misschien wordt dat in de toekomst anders door bijv. stijging gasprijs (wat ik niet een handig middel vind) of door andere wensen vanuit jezelf of je omgeving, misschien ook niet.
Wat....

Wij zijn al 10 jaar bezig om te verduurzamen... Ons huis had geen tot nauwelijks isolatie, er zaten kieren van 5cm bij de voordeur, er zat een raam van 1,5mx3m enkel glas in, de vloer was van hout, met een enorme kruipruimte...

Wij hebben alles gedaan om ons huis energie zuiniger te maken, maar 1 dingen willen we absoluut niet doen en dat is het karakter van het huis aantasten. Dus er komen geen panelen op de voorkant (NO kant) van het huis (er liggen nu 22 panelen aan de achterkant) en er komen zeker geen panelen in de tuin. Er komen nog wel panelen op het garage dak (7 ZO, 7 NW), alleen niet dit jaar, want dit jaar wil ik 16 ramen gaan vervangen. En ik wil daarna in ieder geval eerst weer 1 winter afwachten om te kijken wat dat met het gasverbruik doet.

Maar als je vindt dat wij niets doen omdat we het karakter van ons huis niet willen aantasten, vind ik dat toch wel een beledigend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:55:
[...]

Wat....

Wij zijn al 10 jaar bezig om te verduurzamen... Ons huis had geen tot nauwelijks isolatie, er zaten kieren van 5cm bij de voordeur, er zat een raam van 1,5mx3m enkel glas in, de vloer was van hout, met een enorme kruipruimte...

Wij hebben alles gedaan om ons huis energie zuiniger te maken, maar 1 dingen willen we absoluut niet doen en dat is het karakter van het huis aantasten. Dus er komen geen panelen op de voorkant (NO kant) van het huis (er liggen nu 22 panelen aan de achterkant) en er komen zeker geen panelen in de tuin. Er komen nog wel panelen op het garage dak (7 ZO, 7 NW), alleen niet dit jaar, want dit jaar wil ik 16 ramen gaan vervangen. En ik wil daarna in ieder geval eerst weer 1 winter afwachten om te kijken wat dat met het gasverbruik doet.

Maar als je vindt dat wij niets doen omdat we het karakter van ons huis niet willen aantasten, vind ik dat toch wel een beledigend.
Misschien komt dat door de manier waarop je reageert? Je lijkt niets te willen, niets te kunnen en loopt veel te klagen ... en vervolgens blijkt dat je al bovengemiddeld veel doet om te verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
Illusion schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:48:
[...]

Pas op hoor...
Stadsverwarming wordt berekend m.b.v. " niet duurder dan anders". Dus als de gasprijs omhoog gaat, dan zal de "anders" duurder worden, waardoor ook de stadsverwarming een smoes heeft om weer flink duurder te worden.
Ja, dat weet ik.. Daar maak ik me ook wat zorgen over. Die koppeling moet los gelaten worden dan, want dat is niet meer logisch als je gas duurder maakt om er vanaf te komen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:03:
[...]

Misschien komt dat door de manier waarop je reageert? Je lijkt niets te willen, niets te kunnen en loopt veel te klagen ... en vervolgens blijkt dat je al bovengemiddeld veel doet om te verduurzamen.
Omdat mensen niet alles lezen... Als je het hele verhaal terugleest, begon dit met de opmerking over slimmer schakelen om je eigen-verbruik op te krikken, ipv bijv. een accu te gebruiken. Waarop mijn antwoord was dat wij niet slim kunnen schakelen. En dan krijg je terug: moet je panelen op west leggen omdat je dan langer zon erop hebt in de tijden dat je wel thuis bent. Etc.

Ja, wij gaan niet over naar electrisch koken, de gemiddelde oplossing is niet goed genoeg voor ons. Maar daar heb ik wel een alternatief voor.
En ja, wij zullen ooit wel een warmtepomp nemen, als ik maar weet waar ik dat ding zo neer kan zetten dan mijn wooncomfort niet onderuit gaat. Maar als ik dat zeg, ben ik blijkbaar een klager. Sommige mensen hier vinden blijkbaar dat je alles op moet geven om maar zo energie zuinig te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ook al geen moeite mee, kom wel eens in Friesland voor rondje te fietsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:16:
[...]

Omdat mensen niet alles lezen... Als je het hele verhaal terugleest, begon dit met de opmerking over slimmer schakelen om je eigen-verbruik op te krikken, ipv bijv. een accu te gebruiken. Waarop mijn antwoord was dat wij niet slim kunnen schakelen. En dan krijg je terug: moet je panelen op west leggen omdat je dan langer zon erop hebt in de tijden dat je wel thuis bent. Etc.

Ja, wij gaan niet over naar electrisch koken, de gemiddelde oplossing is niet goed genoeg voor ons. Maar daar heb ik wel een alternatief voor.
En ja, wij zullen ooit wel een warmtepomp nemen, als ik maar weet waar ik dat ding zo neer kan zetten dan mijn wooncomfort niet onderuit gaat. Maar als ik dat zeg, ben ik blijkbaar een klager. Sommige mensen hier vinden blijkbaar dat je alles op moet geven om maar zo energie zuinig te wonen.
Een split warmtepomp kan 75 meter leiding bevatten, en jij weet niet waar je dat ding moet zetten in een tuin van 500 m2,sorry hoor.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970
Fiets dan eens ff door naar Groningen voor advies....
(split heeft binnenunit nodig...)

Mijn WP staat ook in een schuurtje... ;)

@Wailing_Banshee
Ramen vervangen?
https://www.deingenieur.n...onnecellen-in-dubbel-glas
(maar zoals altijd, leuk geprobeerd en nog niet interessant genoeg)

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 16:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wailing_Banshee schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:16:
[...]
Sommige mensen hier vinden blijkbaar dat je alles op moet geven om maar zo energie zuinig te wonen.
Nee hoor. Als je het eerlijk wil weten denk ik dat je ook over andere dingen klaagt. nofi, oprecht niet. Maar soms kan het geen kwaad om te horen hoe je op anderen overkomt. Het kan namelijk best zijn dat je eigenlijk helemaal geen klager bent maar je boodschap gewoon wat ongelukkig verpakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Yucon op 21-06-2018 17:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:41:
@reneeke1970
Fiets dan eens ff door naar Groningen voor advies....
(split heeft binnenunit nodig...)

Mijn WP staat ook in een schuurtje... ;)

@Wailing_Banshee
Ramen vervangen?
Oh ja Groningen sorry.... Ik had allang een blokhut met romantisch afdak in de tuin gezet. Dakje op oost west met panelen, wp in de blokhut, naast de oldtimer cabrio die ze heeft.....
Leuk Haagje er omheen om in de jacuzzi te kunnen zitten die ook met wp word verwarmt..... Je moet toch iets met al die stroom tenslotte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:49:
[...]

Oh ja Groningen sorry.... Ik had allang een blokhut met romantisch afdak in de tuin gezet. Dakje op oost west met panelen, wp in de blokhut, naast de oldtimer cabrio die ze heeft.....
Leuk Haagje er omheen om in de jacuzzi te kunnen zitten die ook met wp word verwarmt..... Je moet toch iets met al die stroom tenslotte
Is dat niet teveel comfort? :+

Leuke veranda met een panelen dak.
Pelletketel met boiler ipv cv, (het huis zal best een garage hebben)
Wp a la grolsch in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:10:
[...]

Is dat niet teveel comfort? :+

Leuke veranda met een panelen dak.
Pelletketel met boiler ipv cv, (het huis zal best een garage hebben)
Wp a la grolsch in de tuin.
Comfort heb je nooit genoeg....
Maar wel goed idee ook van je, als ze nou nog niet kan kiezen uit de opties dan weet ik het niet meer.

Maar even on topic, de saldering vervalt, dus we gaan weer betalen voor onze duizenden kWh. Dan is het toch best gunstig dat samsom de stroom goedkoper gaat maken bijna tegelijkertijd. Al bij al is dat toch gunstig?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:42:
[...]

Comfort heb je nooit genoeg....
Maar wel goed idee ook van je, als ze nou nog niet kan kiezen uit de opties dan weet ik het niet meer.

Maar even on topic, de saldering vervalt, dus we gaan weer betalen voor onze duizenden kWh. Dan is het toch best gunstig dat samsom de stroom goedkoper gaat maken bijna tegelijkertijd. Al bij al is dat toch gunstig?
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over het aanschaffen van zonnepanelen.

Jammer dat het salderen vervalt..
Terugleversubsidie.. Oke opzich is het nog steeds de investering waard.

En dan nu spreken ze over het verlagen van de energie belasting :s

Hoe gaan we dan ooit die panelen binnen 7 jaar terug verdienen?

Moeten we straks allemaal aan de waterpomp omdat de gasprijs niet te betalen is.

En wanneer heel Nederland een warmtepomp en zonnepanelen heeft stijgt de energie rekening naar het nivo van nu maar dan in de vorm van allerhande belastingen voor het gebruik van de waterpomp en de zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@schumi1986

Salderen
De panelen hebben de chinezen al gesoldeerd

Warmtepomp
Die heeft wel een waterpomp maar dat heeft je cv ook dus zou niet bijzonder zijn.

;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:54:
@schumi1986

Salderen
De panelen hebben de chinezen al gesoldeerd

Warmtepomp
Die heeft wel een waterpomp maar dat heeft je cv ook dus zou niet bijzonder zijn.

;)
Tijd om mijn eigenwijze telefoon aan een waterpomp te solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
schumi1986 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:57:
[...]

Tijd om mijn eigenwijze telefoon aan een waterpomp te solderen
Ach we snappen je wel hoor.....

De 7 jaar tvt hangt niet van de stroom prijs af maar van wat de terug lever subsidie word.
Je verdient er nog steeds net zoveel mee, ongeacht de stroom prijs.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:41:
@Wailing_Banshee
Ramen vervangen?
(maar zoals altijd, leuk geprobeerd en nog niet interessant genoeg)
Hmm, zou misschien wat zijn voor de ramen aan de achterkant, maar in de woonkamer heeft dat niet zo heel veel zin (de reden dat met name die vervangen moeten worden is omdat die op de koudste kant zitten: noordwest en noordoost). ik vind het wel leuk dat er dat soort initiatieven komen, verder kijken dan alleen die panelen op het dak... (nu alleen nog panelen in elke vorm en grootte...)

@reneeke1970 die cabri is geen oldtimer, is nog niet eens 20 jaar oud! en die carport met zonnecellen heb ik al lang in m'n hoofd...
reneeke1970 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:42:
[...]
Ja, dat is wat ze nu zeggen.... Ze kunnen over 2 jaar net zo makkelijk zeggen: de belasting van stroom gaat omhoog, de netbeheerders hebben dat geld tenslotte nodig om hun netwerk te kunnen beheren! (minder gas = meer stroom = meer druk op het netwerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:34:

Ja, dat is wat ze nu zeggen.... Ze kunnen over 2 jaar net zo makkelijk zeggen: de belasting van stroom gaat omhoog, de netbeheerders hebben dat geld tenslotte nodig om hun netwerk te kunnen beheren! (minder gas = meer stroom = meer druk op het netwerk).
Tja, over een paar jaar denken we met weemoed terug aan die leuke tijd met het salderen en de ferraris meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik ben wel benieuwd, als vanaf één juli de prijs omhoog gaat naar 23/24 cent, hoe dan de mensen gaan reageren betreffende hun wp avonds en s'nachts te gaan laten draaien?
Nu doet hij dat op goedkope zonnepanelen stroom maar dan mooi niet meer!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:10:
Ik ben wel benieuwd, als vanaf één juli de prijs omhoog gaat naar 23/24 cent, hoe dan de mensen gaan reageren betreffende hun wp avonds en s'nachts te gaan laten draaien?
Aan die pelletkachel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:34:
.....

Niet de belasting op stroom gaat hierdoor omhoog, maar wel de (verbruiksonafhankelijke) netbeheerkosten,
lijkt mij.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:10:
En wanneer gaat die subsidie in en vervalt de saldering? 2020 ja maar welke maand, anders kan je nog een gevecht hebben met je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:10
Rol-Co schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:16:
[...]

En wanneer gaat die subsidie in en vervalt de saldering? 2020 ja maar welke maand, anders kan je nog een gevecht hebben met je leverancier.
Haha dat vraag ik me ook af. Gewoon een maand van tevoren een 3 jaar contract afsluiten?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:35:
[...]

Haha dat vraag ik me ook af. Gewoon een maand van tevoren een 3 jaar contract afsluiten?
In ieder energie contract dat je afsluit staat altijd de voorwaarde dat de wetgeving kan veranderen, dus dan wijzigt ook je contract ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Pagina: 1 ... 3 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.