Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:54:
[...]
Waarom? Volgens mij is het prima mogelijk om je normale verbruik (excl WP) af te dekken met een PV installatie icm thuisaccu. Dan ben je alleen voor je CV en SWW nog afhankelijk van het net.
Als je teveel geld hebt lukt dat prima ja.
Om even in gemiddelden te spreken: over de laatste 6 jaren in december en januari heb ik gemiddeld per dag 0,8 kWh/kWp opgewekt. Mijn dagverbruik is zo'n 6,85 kWh. Om dat op te wekken in de winter zou ik 8.600 Wp aan panelen op mijn dak moeten leggen, dat zijn er een stuk op 30, 2x meer dan ik fysiek op mijn dak aan het zuiden kwijt kan. Dan moet ik ook het dak op het noorden volleggen.
Een paar maanden later (juli, augustus) wek ik dan 32 kWh per dag op en moet ik 25 kWh per dag terugleveren waar ik volgens de nieuwe plannen misschien niets meer voor terug krijg, dus de investering in die panelen krijg ik ook niet meer terug.
En dan moet ik ook nog een accu monteren omdat we het over gemiddelden hebben, er zijn altijd mindere dagen en sowieso wek ik 's nachts geen stroom op, dan zou ik die 's nachts moeten afnemen terwijl ik overdag veel te veel heb.
En dan de kicker: ik heb ook een maand gehad met 0,265 kWh/kWp met daarin een week lang 0,03 kWh/kWp. Dan wek ik met die 8.600 Wp dus maar 0,25 kWh per dag op.

Dus met dat gemiddelde kun je ook niet rekenen en je moet dan al 50 kWh aan accu's kopen. Dat zijn 7 Tesla Powerwalls om alleen al die week te overbruggen, en die moeten daarna ook weer opgeladen worden.
Dit gaat echt alleen maar werken met een overdaad aan panelen en opslag die in de zomer totaal nutteloos is.
[
Voor 16% gewijzigd door
Maasluip op 20-06-2018 13:35
]
Signatures zijn voor boomers.