Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:50:
[...]

Als je mag betalen om je teruggeleverde energie op het net te dumpen, hoeft die accu niet eens veel goedkoper te worden om uit te kunnen...
Als ik moet betalen voor terugleveren en accu's zijn nog onbetaalbaar, dan gaat er bij mij gewoon geautomatiseerd een relay om om een verbruiker precies mee te laten lopen met de opgewerkte energie. Paar warmtelampen die ik naar behoeve geautomatiseerd kan dimmen bijvoorbeeld.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Met een installatie van bv 10 kWp (past hier op het dak) niet zo'n leuk idee. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2018 14:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:54:
Met een installatie van bv 10 kWp (past hier op het dak) niet zo'n leuk idee. :P
Of simpelweg een relais op een paar panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 15:10

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:52:
[...]

Als ik moet betalen voor terugleveren en accu's zijn nog onbetaalbaar, dan gaat er bij mij gewoon geautomatiseerd een relay om om een verbruiker precies mee te laten lopen met de opgewerkte energie. Paar warmtelampen die ik naar behoeve geautomatiseerd kan dimmen bijvoorbeeld.
Je huis opwarmen/afkoelen als je er niets aan hebt, dat is eigenlijk het enige wat ik kan verzinnen om overbodige stroom weg te blazen. En ondertussen gebruik je wel veel meer stroom die uit vervuilende fabrieken komt, want tja, als je thuis bent wekt je systeem niet meer zoveel op :p

Ik denk dat zelfs onze politici niet zo dom zijn om zoiets te doen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Je huis opwarmen/afkoelen als je er niets aan hebt, dat is eigenlijk het enige wat ik kan verzinnen om overbodige stroom weg te blazen. En ondertussen gebruik je wel veel meer stroom die uit vervuilende fabrieken komt, want tja, als je thuis bent wekt je systeem niet meer zoveel op :p

Het lijkt me ook onwijs knullig, maar ik ga niet betalen voor het opwekken van energie. Dan moeten ze maar iets anders verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Ik heb er alle vertrouwen in dat ze zoiets zouden kunnen verzinnen. Of een soort glazen pannen-tax voor zonnepanelen op het dak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 14:17
Hahaha, de salderingsregeling heet nu ineens subsidie, maar het is eigenlijk vermeden belasting op een product wat je niet afneemt.

Dat er een net moet zijn om energie in "op te slaan" wil ik best voor betalen, maar verhoog dan gewoon het vastrecht.

Wedden dat de uitvoering en bewaking van deze idioterie meer gaat kosten dan dat het oplevert?
Kennen jullie het vorige plan van Wiebes? De wet DBA? Daar proberen ze ook met zoveel gekronkel doelen na te streven, waardoor er minstens zoveel collateral damage ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Ik heb er alle vertrouwen in dat ze zoiets zouden kunnen verzinnen. Of een soort glazen pannen-tax voor zonnepanelen op het dak.
En als je ze nou in je tuin hebt liggen (ken genoeg plekken waar mensen de panelen op een schans in de tuin hebben)?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:09
Ik weet wel dat ik nog wel even wacht met investeren in zonnepanelen. Als ik niet thuis ben en dus weinig energieverbruik heb wekt het het meeste op. Wanneer ik energie nodig heb krijg ik weinig/niks van de panelen dus kan ik alsnog energie inkopen.

Ik had altijd begrepen dat er overdag een grotere energievraag is dan 's nachts, maar omdat de centrales niet zomaar bij te regelen zijn er 's nachts veel energie over was. Maar de energieruildeal wordt dus niet meer echt beloond. Valt mij nog mee dat je geen inkomstenbelasting hoeft te doen over het geld dat je krijgt voor geleverde stroom.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:12:
Valt mij nog mee dat je geen inkomstenbelasting hoeft te doen over het geld dat je krijgt voor geleverde stroom.
Als IB-ondernemer wel. >:)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:55:
[...]

Of simpelweg een relais op een paar panelen.
Of simpelweg het systeem afschakelen :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:38:
[...]

Nee, dat werkt niet. Want daarmee ga je weer opeens sluipverbruik uit het net trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:53:
[...]

Nee, dat werkt niet. Want daarmee ga je weer opeens sluipverbruik uit het net trekken.
Waarom? Er draaien er hier dan nog 2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:54:
[...]

Waarom? Er draaien er hier dan nog 2 ;)
Je snapt mijn punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:52:
[...]

Paar warmtelampen die ik naar behoeve geautomatiseerd kan dimmen bijvoorbeeld.
Hmm, voor een veldje planten op zolder? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:23:
[...]

Hmm, voor een veldje planten op zolder? :+
Kuikentjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:38:
[...]

gewoon een dumpload zoals bij mijn windmolen, zo simpel als wat, is geen rocketsience.. Kost 10 euro.

Eerst was het gegarandeerd in 7 jaar terug, heb Wiebes het zelf horen zeggen, nu is het al "het best werkende systeem", en subsidie. whhhaaaaaa. whats next.

[ Voor 25% gewijzigd door Willie Wortel op 19-06-2018 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:39:
[...]

gewoon een dumpload zoals bij mijn windmolen, zo simpel als wat, is geen rocketsience.. Kost 10 euro.
Ah ik heb nog 2 boilers hangen met samen 4 elementen dus kan nog een combi maken over 3 fasen en in div vermogens. Maar niet eerder dan 2020 hoor.

@Willie Wortel
Meest kosten effectief systeem in de markt, lees anders die brief van 10 kantjes even.
Particulieren vind hij ook niet interessant staat er, liever de grote partijen omdat dut harder opschiet met de geinvesteerde euro.
Kortom grote zonneparken denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 19-06-2018 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 19:33
Als de particulier niet interessant is kan de saldering voor particulieren dus wel blijven. Per definitie investeert het rijk 0 euro als een particulier PV op zijn dak legt, dus een betere ROI kunnen ze bij het rijk niet krijgen. Laat hem het volgende ballonnetje maar opblazen, kunnen we zien of die ook klapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:58
Nu.nl:

Europese landen moet hun energieverbruik flink gaan terugdringen. Het Europees Parlement en de lidstaten hebben daar na maanden onderhandelen een politiek akkoord over gesloten.

In de plannen staat dat er in 2030 ten opzichte van 2007 zeker 32,5 procent aan energie bespaard moet worden. Die doelstelling kan vanaf 2023 nog worden verhoogd.

Ai, ai en Wiebes gaat voor Nl met het afschaffen van de salderingsregeling en de ferrarismeter het verbruik nog wat extra opschroeven.
Slim bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 01:47:
Nu.nl:

Europese landen moet hun energieverbruik flink gaan terugdringen. Het Europees Parlement en de lidstaten hebben daar na maanden onderhandelen een politiek akkoord over gesloten.

In de plannen staat dat er in 2030 ten opzichte van 2007 zeker 32,5 procent aan energie bespaard moet worden. Die doelstelling kan vanaf 2023 nog worden verhoogd.

Ai, ai en Wiebes gaat voor Nl met het afschaffen van de salderingsregeling en de ferrarismeter het verbruik nog wat extra opschroeven.
Slim bezig!
Nee, hij denkt dat hij onder aan de streep minder gaat verbruiken door meer opwek door pv en windmolens die hij met de vermeden belasting financiert.

@Bezuiniger
Pagina 2 en 3

https://www.rijksoverheid...ektriciteitsproductie.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2018 07:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
Het is heel simpel. Met eigen zonnepanelen krijgt de overheid minder inkomsten binnen. Dus is een de-stimuleringsbeleid bedacht waardoor eigen pv installaties niet meer aantrekkelijk worden. Eigen opwekking wil de overheid helemaal niet. Voor de algemene publieke beeldvorming lijkt het als of de overheid achter particuliere vergroening staat, maar niets is minder waar. Het gaat om de centjes. De schatkist moet worden gevuld en worden min of meer gedwongen om energie bij de energie producenten af te nemen. We betalen dan uiteraard belasting. Over 3,5 jaar krijgen we weer een andere beleid, maar ook dan, gaat het om de centen. Ook als GL ooit in een regering zou komen, gaan we de rekening op wel op een andere manier betalen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:56:
Het is heel simpel. Met eigen zonnepanelen krijgt de overheid minder inkomsten binnen. Dus is een de-stimuleringsbeleid bedacht waardoor eigen pv installaties niet meer aantrekkelijk worden. Eigen opwekking wil de overheid helemaal niet. Voor de algemene publieke beeldvorming lijkt het als of de overheid achter particuliere vergroening staat, maar niets is minder waar. Het gaat om de centjes. De schatkist moet worden gevuld en worden min of meer gedwongen om energie bij de energie producenten af te nemen. We betalen dan uiteraard belasting. Over 3,5 jaar krijgen we weer een andere beleid, maar ook dan, gaat het om de centen. Ook als GL ooit in de regering zou komen, gaan we de rekening op wel op een andere manier betalen.
Ik heb altijd geleerd dat je naar je uitgaven moet kijken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@pleio65 daarom zit ik dan ook sterk te denken aan een accu, ook al zou die misschien niet uit kunnen. Als zij mij willen afzetten door mij voor mijn eigen opgewekte stroom te laten betalen (want dat is dat natuurlijk gewoon, nu kan ik het even stallen, maar zonder salderingsregeling mag ik gaan betalen om het te laten stallen en nog meer betalen omdat ik het er weer afhaal), dan betaal ik liever een bedrijf dat voor mij zo'n opslag medium plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Toch lijkt dit me de enige serieuze mogelijkheid. Uiteindelijk gaat het toe naar flexibele prijzen per uur/kwartier en dan wordt het voor zonnepanelen nog lastiger als je geen lokale opslag hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:01:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat je naar je uitgaven moet kijken. ;)
@Rol-Co

Helemaal mee eens. Ik ben geen econoom,maar weet wel dat de burger de belasting die hij niet betaald weer in de economie stopt en de overheid alsnog haar inkomsten krijgt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

pleio65 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:12:
[...]

@Rol-Co

Helemaal mee eens. Ik ben geen econoom,maar weet wel dat de burger de belasting die hij niet betaald weer in de economie stopt en de overheid alsnog haar inkomsten krijgt.

Zo werkt dat natuurlijk niet.

Als een consument € 1.000 belasting bespaart, komt die € 1.000 nooit voor de volle 100% weer via andere belastingen terug. BTW hooguit 21% (minder vanwege vooraftrek) en wellicht wat via de loonbelasting. Een flink deel ziet de overheid natuurlijk niet meer terug. Daarnaast kan het voor een groot deel weglekken naar het buitenland bijvoorbeeld door vakanties of het kopen van (import) goederen van multinationals die weinig belasting betalen omdat dit extra geld vrij zeker aan luxe uitgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:04:
@pleio65 daarom zit ik dan ook sterk te denken aan een accu, ook al zou die misschien niet uit kunnen. Als zij mij willen afzetten door mij voor mijn eigen opgewekte stroom te laten betalen (want dat is dat natuurlijk gewoon, nu kan ik het even stallen, maar zonder salderingsregeling mag ik gaan betalen om het te laten stallen en nog meer betalen omdat ik het er weer afhaal), dan betaal ik liever een bedrijf dat voor mij zo'n opslag medium plaatst.
Niet haalbaar denk ik, deze tijd van het jaar kan je niet alles kwijt, in de winter doet die accu niets en heb je alles nodig.
Wel kan je het minderen, te beginnen met de nachtstroom te overbruggen. Maar met een all electric huis word het lastig.
Overdag boilers warmen
Overdag accu's laden
Eventueel buren bij aansluiten

In de avond en nacht alleen wat licht spul verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:41:
[...]

Niet haalbaar denk ik, deze tijd van het jaar kan je niet alles kwijt, in de winter doet die accu niets en heb je alles nodig.
Dat gaat voor het grootste gedeelte nu ook op voor panelen. Alleen kan je het nu nog gunstig salderen.

Heb altijd gezegd dat ik panelen heb gelegd niet om winst te behalen maar meer om voor een groot deel zelfvoorzienend te zijn. En als ik een accu plaats is dat dan ook gedeeltelijk een principekwestie, vanwege dit vage, onbetrouwbare overheidsbeleid.

Grote praatjes over duurzaamheid maar dan dit dit de nek omdraaien en mensen die nog willen investeren doen twijfelen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:41:
[...]

Wel kan je het minderen, te beginnen met de nachtstroom te overbruggen. Maar met een all electric huis word het lastig.
Overdag boilers warmen
Overdag accu's laden
Eventueel buren bij aansluiten

In de avond en nacht alleen wat licht spul verbruiken.
Het is ook niet mijn idee om 100% zelfvoorzienend te zijn. Maar nu gebruiken we ongeveer 30% van onze eigen stroom. Simpel omdat we overdag niet thuis zijn en overdag ook niet de grote verbruikers aan kunnen zetten ipv 's avonds (grootste verbruikers zijn ovens, en PC's). Dus een kleine accu om (tussen maart en oktober) ons niet-daglicht verbruik op een gemiddelde dag op te kunnen vangen is voldoende. Er zullen dan nog steeds dagen zijn waarop we teveel hebben, die leveren we dan wel terug (we hebben een berekende overproductie van 500kWh per jaar) maar als we van 30% eigen gebruik naar 70% eigen verbruik zouden gaan, zou dat al heel veel schelen.

Dat we in de winter dan alsnog stroom van het net afhalen, maakt mij niet zoveel uit. Maar ik weiger gestraft te worden omdat ik overdag niet thuis ben maar werk.

En buren heeft bij ons niet zo heel veel zin, aangezien die allemaal ook panelen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zou een heel groot watervat (10 kuub ofzo) onder je huis kunnen leggen als buffer. Daar kan je je reststroom in 'parkeren' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:41

BlueTooth76

Let the sun shine!

emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:20:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet.

Als een consument € 1.000 belasting bespaart, komt die € 1.000 nooit voor de volle 100% weer via andere belastingen terug. BTW hooguit 21% (minder vanwege vooraftrek) en wellicht wat via de loonbelasting. Een flink deel ziet de overheid natuurlijk niet meer terug. Daarnaast kan het voor een groot deel weglekken naar het buitenland bijvoorbeeld door vakanties of het kopen van (import) goederen van multinationals die weinig belasting betalen omdat dit extra geld vrij zeker aan luxe uitgegeven wordt.
Maar bij een te hoge belastingdruk sloop je de economie en werkgelegenheid en gaat het tegen als overheid tegen je werken. Geld wat uitgegeven wordt aan nieuwe belastingen kan ik niet meer uitgeven in de supermarkt of bij de autodealer. Dat kost banen in alle sectoren, meer uitkeringen, minder inkomsten uit IB, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-06-2018 09:40 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:14:
Je zou een heel groot watervat (10 kuub ofzo) onder je huis kunnen leggen als buffer. Daar kan je je reststroom in 'parkeren' ;)
Zoals het volledig energieneutrale eiland El Hierro het doet

Wikipedia samenvatting:
The hybrid wind/pumped hydro storage system stores surplus wind power by pumping water up 700 meters (approximately 2,300 feet) to the crater of an extinct volcano. When winds are calm or when demand exceeds supply, water is released from the crater to generate 11.3 MW of electricity, filling a smaller artificial basin created at the bottom of the extinct volcano. Water in the lower basin is then pumped back up again to the upper reservoir when there is excess wind power.[27]

[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 20-06-2018 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:11
Laten we nou even afwachten wat de plannen concreet voorstellen voordat we ach en wee roepen.

Ik vind 2020 wel te vroeg voor een aanpassing gelet op eerdere communicatie, dat wel. Daarnaast is de timing hoogst ongelukkig, aangezien mijn panelen over twee weken komen }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:14:
Hoe zou je dat bij een huis willen doen dan? Het water dan omhoog pompen als energieopslag? Dan moet je dus ergens hoog genoeg ruimte en een zeer stevige constructie hebben die dat aankan.

Als je tuin groot genoeg is zou je daar een heuvel met grote vijver in kunnen maken. Daar zou je wat energie in kunnen opslaan. Vraag is of je daarmee enigszins rendabel bent t.o.v. een accu.

Of bedoel je iets anders?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik denk dat er warmte in de buffer opgeslagen moet worden. Door hoogteverschil krijg je er nooit genoeg energie in volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan ook warmte opslaan in water. In berggebieden stookt men zo een paar keer per week hout om een waterbuffer warm te houden die als CV dient voor de woning. Het is wat old-skool, maar in principe maak je je buffervat van de warmtepompinstallatie gewoon veel groter dan de 50-200 liter die het normaal is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Señor Sjon Ah, dus eigenlijk een W/W warmtepomp die je extra hard laat werken bij overproductie stroom.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:23

de Peer

under peer review

DeKever schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:56:
Laten we nou even afwachten wat de plannen concreet voorstellen voordat we ach en wee roepen.

Ik vind 2020 wel te vroeg voor een aanpassing gelet op eerdere communicatie, dat wel. Daarnaast is de timing hoogst ongelukkig, aangezien mijn panelen over twee weken komen }:|
Dat salderen afgeschaft zou gaan worden in 2020 en er een versoberd alternatief voor terug zou komen is al lange tijd bekend, dus beter had je even een paar maanden gewacht met je bestelling. Het was ook bekend dat 'in de loop van 2018' de details bekend zouden worden. Wiebes geeft nu aan 'zomer 2018'. dat is best snel al.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DeKever schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:56:

Het kabinet kan wel allang gevallen zijn. Dan met z'n allen GL stemmen en het is zo weer teruggedraaid :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pleio65 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:56:
Het is heel simpel. Met eigen zonnepanelen krijgt de overheid minder inkomsten binnen. Dus is een de-stimuleringsbeleid bedacht waardoor eigen pv installaties niet meer aantrekkelijk worden. Eigen opwekking wil de overheid helemaal niet. Voor de algemene publieke beeldvorming lijkt het als of de overheid achter particuliere vergroening staat, maar niets is minder waar. Het gaat om de centjes. De schatkist moet worden gevuld en worden min of meer gedwongen om energie bij de energie producenten af te nemen. We betalen dan uiteraard belasting. Over 3,5 jaar krijgen we weer een andere beleid, maar ook dan, gaat het om de centen. Ook als GL ooit in een regering zou komen, gaan we de rekening op wel op een andere manier betalen.
Ik weet niet wat de achtergrond van dit beleid is, maar de regering is wel heel achterlijk en kortzichtig bezig als dit een overweging is. Wiebes zelf heeft in kamervragen van GL geantwoord dat de de gederfde inkomsten van de salderingsregeling in 2015 ongeveer € 77 miljoen was. In 2017 waren er ongeveer het dubbele aantal panelen geïnstalleerd dus zal het ongeveer € 160 miljoen zijn.
Dit voorjaar is een volgende ronde SDE subsidies geopend voor een totale waarde van 6.000 miljoen en de verwachting is dat dat dit najaar nog een keer gebeurt. De salderingsregeling is dan 1,3% van het totaal aan subsidies die aan duurzame energie wordt toegekend.

Dus welk financieel probleem wordt er gezien met die salderingsregeling? Het kan niet zijn dat hij te duur is.
Ik snap echt niets van dit beleid. Dit is erg zichtbaar en toch schaf je het af. Je brengt veel mensen over de zeik voor een bedrag dat in het niet valt vergeleken met wat je toch al aan subsidies uitgeeft. De perceptie is toch echt de dikke middelvinger naar de burger die graag duurzaam wil zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 20-06-2018 10:15 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:07:
Toch lijkt dit me de enige serieuze mogelijkheid. Uiteindelijk gaat het toe naar flexibele prijzen per uur/kwartier en dan wordt het voor zonnepanelen nog lastiger als je geen lokale opslag hebt.
Bij Easy Energy kun je nu inderdaad al tarieven per uur betalen. Ik vind het een interessante ontwikkeling. Op deze manier zou je als niet PV-bezitter kunnen profiteren van piekmomenten (volop zon/wind). Dan is het aanbod erg groot en de prijs dus laag. Moet je wel apparaten hebben die je daarop kunt laten anticiperen natuurlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat staat in het stuk van PolderPV uitgelegd. Men tuigt veel liever grote projecten op dan een simpel, zelfregelend 1-op-1 systeem. Want waarom makkelijk? Bij een subsidieregeling zal er ook altijd wel iets niet aangevraagd worden en de overheid kan aan de knoppen blijven draaien.

Overigens, krijg ik nergens een onderbouwing voor extreem korte terugverdientijden? Hoogstens met tweedehands marktplaats panelen, zelf montage, etc, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

de Peer schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:16:
[...]

Bij Easy Energy kun je nu inderdaad al tarieven per uur betalen. Ik vind het een interessante ontwikkeling. Op deze manier zou je als niet PV-bezitter kunnen profiteren van piekmomenten (volop zon/wind). Dan is het aanbod erg groot en de prijs dus laag. Moet je wel apparaten hebben die je daarop kunt laten anticiperen natuurlijk.
Leuk! (voor de mensen die niet zo goed zijn in Google, de link naar de tarieven)

Het valt me alleen wat tegen dat het verschil op de meeste dagen hooguit 4-5 cent is. Dit lijkt veel (bij een tarief van 4 cent) maar doordat er nog 14 cent bij komt aan belastingen, vraag ik me af of je er echt mee kan besparen.

Toch geloof ik er zeker in dat het de toekomst is en de toekomstige apparaten daar beter mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:16:
Dat staat in het stuk van PolderPV uitgelegd. Men tuigt veel liever grote projecten op dan een simpel, zelfregelend 1-op-1 systeem. Want waarom makkelijk? Bij een subsidieregeling zal er ook altijd wel iets niet aangevraagd worden en de overheid kan aan de knoppen blijven draaien.

Overigens, krijg ik nergens een onderbouwing voor extreem korte terugverdientijden? Hoogstens met tweedehands marktplaats panelen, zelf montage, etc, etc.
Als je zelf niet in staat bent om het te installeren ben je afhankelijk van een bedrijf en dan heb je te maken met marges en installatiekosten. En dan is een terugverdientijd van 7-8 jaar op dit moment normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Leuk! (voor de mensen die niet zo goed zijn in Google, de link naar de tarieven)

Het valt me alleen wat tegen dat het verschil op de meeste dagen hooguit 4-5 cent is. Dit lijkt veel (bij een tarief van 4 cent) maar doordat er nog 14 cent bij komt aan belastingen, vraag ik me af of je er echt mee kan besparen.

Toch geloof ik er zeker in dat het de toekomst is en de toekomstige apparaten daar beter mee om kunnen gaan.
Dat is leuk voor de wizzkids, maar ik zie 80-90% van de mensen zich niet continu druk maken over wat wanneer aan moet. Dat is overhead waar mensen zonder kunnen. Dat is bijna hetzelfde als de afvalscheiding via omgekeerd inzamelen die steeds meer 'administratieve' lasten legt bij huishoudens. Men heeft het drukker dan ooit met al die onzin.
BlueTooth76 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:30:
[...]

Als je zelf niet in staat bent om het te installeren ben je afhankelijk van een bedrijf en dan heb je te maken met marges en installatiekosten. En dan is een terugverdientijd van 7-8 jaar op dit moment normaal.
Mits je oriëntatie goed is e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:40:
[...]
Mits je niet op beide windrichtingen opwerkt ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Dat vooropgesteld natuurlijk.

Ik heb inmiddels akkoord gegeven op een offerte van 19.380kW verspreid over oost, zuid en west.
Terugverdientijd laat ik maar buten beschouwing, het komt vanzelf een keer naar me toe.

Het is geld wat "over" was en op m'n spaarrekening zo'n 0,3% per jaar doet.
Met inflatie en VRH een negatief rendement dus... dan maar op het dak, warmtepomp erbij en gasloos. Of het verstandig was kan ik over 25 jaar vertellen :+

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-06-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is leuk voor de wizzkids, maar ik zie 80-90% van de mensen zich niet continu druk maken over wat wanneer aan moet. Dat is overhead waar mensen zonder kunnen. Dat is bijna hetzelfde als de afvalscheiding via omgekeerd inzamelen die steeds meer 'administratieve' lasten legt bij huishoudens. Men heeft het drukker dan ooit met al die onzin.
Klopt. maar het geeft een richting aan waar we mogelijk naartoe gaan. En apparatuur zal slimmer worden waardoor anticiperen op stroomprijzen makkelijker zal worden. Als het aandeel duurzame energie groter wordt, zullen de prijzen mogelijk ook meer varieren en wordt het interessanter. Ook zou je dan dus als 'leverancier' meer kunnen verdienen als jij stroom kan leveren op momenten dat de vraag hoog is.

Smarthomes zijn ook voor Wizzkids, maar Philips Hue en Ikea maken e.e.a. ook steeds meer toegankelijker voor het grote publiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BlueTooth76 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Ik heb inmiddels akkoord gegeven op een offerte van 19.380kW verspreid over oost, zuid en west.
Terugverdientijd laat ik maar buten beschouwing, het komt vanzelf een keer naar me toe.

Met inflatie en VRH een negatief rendement dus... dan maar op het dak, warmtepomp erbij en gasloos. Of het verstandig was kan ik over 25 jaar vertellen :+
Kijk dat kan ik nu waarderen. De meeste mensen praten hun aankoop goed of zijn niet goed geinformeerd. Je hebt in ieder geval een realistisch beeld van de risico's. Hopelijk pakt het goed uit op de lange termijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Daar is de besparing te klein voor inderdaad maar ik kan me voorstellen dat autoladers of andere grootverbruikers dat standaard ingebouwd zullen krijgen.
BlueTooth76 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Ik zit een beetje met een zelfde case (hoewel dit niet echt het topic is), hoeveel is jouw verbruik dan als je er zo veel plaatst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:53:
[...]

Daar is de besparing te klein voor inderdaad maar ik kan me voorstellen dat autoladers of andere grootverbruikers dat standaard ingebouwd zullen krijgen.

[...]

Ik zit een beetje met een zelfde case (hoewel dit niet echt het topic is), hoeveel is jouw verbruik dan als je er zo veel plaatst?
Ik hou rekening met verwarmen, huishouden (TV / koelkast / koken / verlichting) en elektrisch rijden binnen 3 tot 5 jaar.

Ik heb gedacht aan de optie "nu wat leggen en later uitbreiden" maar dan heb ik tegen die tijd nog een keer kosten. Daarnaast hing al boven de markt dat salderen zou stoppen dus ben ik uitgegaan van een lagere terugleverprijs per kWh en dan is het "dak vol" wel plezierig lijkt me.

Uitgangspunt is een energierekening van €0 of minder en dat lijkt zo wel te gaan lukken.

Ik heb zelfs nog overwogen om gewoon een stukje weiland te kopen en (eventueel met andere nog te vinden investeerders) m'n eigen zonnepark aan te leggen :P Weiland genoeg hier in Friesland.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-06-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]
Totdat het geld gaat kosten >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TvanW schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:06:
[...]

Totdat het geld gaat kosten >:)
Nee zelfs dan niet. 90% van de huishoudens optimaliseert dat soort uitgaven niet door gebrek aan inzicht of simpelweg tijd en structuur. Anders zou het grote publiek ook wel interesse hebben in waterbesparende douchekoppen en van het gas af gaan of huis isoleren. De meerderheid interesseert zich hier niet voor, terwijl het vaak om laaghangend fruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:11
de Peer schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:03:
[...]

Dat salderen afgeschaft zou gaan worden in 2020 en er een versoberd alternatief voor terug zou komen is al lange tijd bekend, dus beter had je even een paar maanden gewacht met je bestelling. Het was ook bekend dat 'in de loop van 2018' de details bekend zouden worden. Wiebes geeft nu aan 'zomer 2018'. dat is best snel al.
Hmm, nou dan is er dus niets nieuws onder de zon. Ik dacht het 2021 was. De reden dat ik dat niet weet is omdat terugverdientijd voor mij een leuke bijkomstigheid is, maar niet het belangrijkste. We gaan het gewoon doen. Misschien moet ik een paar jaartjes langer wachten op mijn geld. Het is dan maar zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 07:46
Of te veel moeite voor te weinig opbrengst.. Als je elke door een schakelaar uit te zetten maar 1-2 euro per jaar bespaart.. Daar gaan weinig mensen echt moeite in steken.. Ik had er 1 voor de UPC box.. Maar het opstarten duurde zolang (en mislukte soms gewoon) dat ik er mee gestopt ben.. Die 2 euro per jaar kan me dan toch echt gestolen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ProudElm schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:14:
Of te veel moeite voor te weinig opbrengst.. Als je elke door een schakelaar uit te zetten maar 1-2 euro per jaar bespaart.. Daar gaan weinig mensen echt moeite in steken.. Ik had er 1 voor de UPC box.. Maar het opstarten duurde zolang (en mislukte soms gewoon) dat ik er mee gestopt ben.. Die 2 euro per jaar kan me dan toch echt gestolen worden.
Ja, op het laatst loont het nog weinig.

Maar ik heb mezelf wel al aangeleerd om de (af)wasmachine of wasdroger aan te zetten zodra de zon schijnt. Ik werk verder grotendeels thuis dus dan kan dat ook. Douchen kan straks ook later op de ochtend zodat het warmwater weer aangevuld kan worden door het PV systeem.

Maar op het laatst houdt het op, het moet nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:11:
[...]
Nee zelfs dan niet. 90% van de huishoudens optimaliseert dat soort uitgaven niet door gebrek aan inzicht of simpelweg tijd en structuur. Anders zou het grote publiek ook wel interesse hebben in waterbesparende douchekoppen en van het gas af gaan of huis isoleren. De meerderheid interesseert zich hier niet voor, terwijl het vaak om laaghangend fruit gaat.
Tja die moeten dan niet klagen als daar (extra) voor betaald moet worden maar het is natuurlijk ook een mentaliteitskwestie. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 20-06-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vergeet accu's nou maar, dat is een druppel op de gloeiende plaat of je moet een container naast je huis zetten.

Zeker in de 4 maanden na de winter niet te doen, hoe ga je dit weg krijgen? En we draaien het meeste al overdag.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1806/420960/HtfhfVR3.png

Vergeet niet dat een vaatwasser bijv maar 2x 10 min warmt, alle andere minuten ben je weer aan het terugleveren, of met hoger vermogen aan weer wat aan het verbruiken. Onmogelijk om dat mooi te krijgen denk ik.
Een goede prijs van de energieleverancier en subsidie zou het oplossen, maar de 18 cent die je betaald ga je nooit halen.

Kan je als energie ondernemer niet je btw terug vragen van je betaalde stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:17:
Kan je als energie ondernemer niet je btw terug vragen van je betaalde stroom?
Als die stroom zakelijk gebruikt wordt wel ja maar vergeet niet dat je over de teruggeleverde stroom dan btw moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TvanW schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:24:
[...]

Als die stroom zakelijk gebruikt wordt wel ja maar vergeet niet dat je over de teruggeleverde stroom dan btw moet betalen.
Meer verbruiken dus :) niks terugleveren en alles met het bedrijf verbruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vergeet accu's nou maar, dat is een druppel op de gloeiende plaat of je moet een container naast je huis zetten.
Onderbouw dat eens verder? waarom is het een druppel op de gloeiende plaat?
En waarom investeert een Tesla dan zoveel in zo'n Powerwall achtige constructie? Of is dat rendabeler in andere landen (en ja ik weet dat zoiets overkill is in NL ook gezien de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Meer verbruiken dus :) niks terugleveren en alles met het bedrijf verbruikt ;)
Als je dat kan aantonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:40:
[...]
Onderbouw dat eens verder? waarom is het een druppel op de gloeiende plaat?
En waarom investeert een Tesla dan zoveel in zo'n Powerwall achtige constructie? Of is dat rendabeler in andere landen (en ja ik weet dat zoiets overkill is in NL ook gezien de prijs).
Ik denk dat je voor/in de winter nogal wat Tesla's accu's nodig hebt.
Verbruik in de winter kan bij mij oplopen tot zo'n 800kWh per maand...hoeveel accu's zijn dat :?.. en opladen gaat niet zo snel in de winter :(

[ Voor 12% gewijzigd door TvanW op 20-06-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53

Zeker in de 4 maanden na de winter niet te doen, hoe ga je dit weg krijgen? En we draaien het meeste al overdag.
Waarom? Volgens mij is het prima mogelijk om je normale verbruik (excl WP) af te dekken met een PV installatie icm thuisaccu. Dan ben je alleen voor je CV en SWW nog afhankelijk van het net.

[ Voor 34% gewijzigd door Joris748 op 20-06-2018 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:36
TvanW schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat je voor/in de winter nogal wat Tesla's accu's nodig hebt.
Je hoeft toch niet meteen volledig off-grid te gaan?

Eigen gebruik is nu vaak maar iets van 30-35% van het opgewekte vermogen, voor de rest wordt nu het elektriciteitsnet als accu gebruik. Met zeg een 10kW accu kun je een groot deel van het jaar het nachtverbruik en de matige opbrengst van een grijze dag opvangen. En daarmee het eigen gebruik naar zeg eens 70% brengen.

Natuurlijk is dan tijdens een zonnige week in de zomer om 10u 's ochtends je accu stampvol en ga je alsnog een deel terugleveren. En natuurlijk kom je tijdens een grijze week in de winter een heleboel opwek tekort. Zeker wanneer je het huis all-electric verwarmt. Maar maakt dat een accu zinloos? Of maakt dat dat je meteen 1000kWh aan accu's moet plaatsen om de hele winter te kunnen overbruggen?

Juist een beperkte accu waarmee je 8 a 9 maanden het nachtverbruik kunt dekken en het terugleveren dus kunt beperken zal als eerste rendabel zijn. Voor die laatste 3 a 4 maanden heb je inderdaad zo'n enorm accupakket nodig, dat het lastiger wordt.

In dat licht is een aanvulling op de PV met bijvoorbeeld een kleine windmolen aantrekkelijke optie om de accu nog beter te benutten. Die doet het ook 's nachts en in de winter.

Een (kleine) accu zorgt er bovendien voor dat je het gebruik van je huishoudelijke apparatuur niet gelijk moet laten lopen met de uren waarin de zonnepanelen hun werk doen. Je kan opwek en gebruik uit de pas laten lopen en toch het maximale financiële voordeel halen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Gunner
Waar zou ik een 950kWh (teruglevering mei) accu moeten laten? Even rekenen, een 25Ah gel batterij is 240Wh dus voor het gemak 100Ah aan batterij is 1kWh opslag?
De tesla batterij gaat alleen kleinschalig, daar hang je een omvormer aan met 2500Wp aan paneeltjes en het verbruik in huis is ook niet wild, geen warmtepompen of boilers iedergeval en dan bespaart het iets gok ik.
Maar brengt die 4000,- niet op.
Kom je in de buurt van mijn systeem heb je er al 4 nodig of meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:54:
[...]
Waarom? Volgens mij is het prima mogelijk om je normale verbruik (excl WP) af te dekken met een PV installatie icm thuisaccu. Dan ben je alleen voor je CV en SWW nog afhankelijk van het net.
Een rekensommetje van mijn eigen situatie.
januari 2018 opgewekt met 6800 Wp 81kWh = 2,61kWh per dag
verbruik excl. WP + SWW in januari 253kWh = 8,16kWh per dag
Dus waar heb ik een accu voor nodig :?

Edit.
van de 81kWh toch ook nog 42kWh teruggeleverd :>

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 20-06-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@Joris748
deze was ik ff vergeten
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:05:
@Gunner
Waar zou ik een 950kWh (teruglevering mei) accu moeten laten? Even rekenen, een 25Ah gel batterij is 240Wh dus voor het gemak 100Ah aan batterij is 1kWh opslag?
De tesla batterij gaat alleen kleinschalig, daar hang je een omvormer aan met 2500Wp aan paneeltjes en het verbruik in huis is ook niet wild, geen warmtepompen of boilers iedergeval en dan bespaart het iets gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
TvanW schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:05:
[...]

Hoe zien je cijfers er voor maart en september eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TvanW schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:05:
[...]

Die klopt niet helemaal natuurlijk, ondanks dat je meer verbruik per dag hebt dan opwek heb je terug geleverd, al is het maar 2 minuten per dag.
Dan zou je daar echt moeten kijken wat je aan het net terug geleverd hebt. Nu ben je aan het salderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:54:
[...]

Als je teveel geld hebt lukt dat prima ja.

Om even in gemiddelden te spreken: over de laatste 6 jaren in december en januari heb ik gemiddeld per dag 0,8 kWh/kWp opgewekt. Mijn dagverbruik is zo'n 6,85 kWh. Om dat op te wekken in de winter zou ik 8.600 Wp aan panelen op mijn dak moeten leggen, dat zijn er een stuk op 30, 2x meer dan ik fysiek op mijn dak aan het zuiden kwijt kan. Dan moet ik ook het dak op het noorden volleggen.
Een paar maanden later (juli, augustus) wek ik dan 32 kWh per dag op en moet ik 25 kWh per dag terugleveren waar ik volgens de nieuwe plannen misschien niets meer voor terug krijg, dus de investering in die panelen krijg ik ook niet meer terug.
En dan moet ik ook nog een accu monteren omdat we het over gemiddelden hebben, er zijn altijd mindere dagen en sowieso wek ik 's nachts geen stroom op, dan zou ik die 's nachts moeten afnemen terwijl ik overdag veel te veel heb.

En dan de kicker: ik heb ook een maand gehad met 0,265 kWh/kWp met daarin een week lang 0,03 kWh/kWp. Dan wek ik met die 8.600 Wp dus maar 0,25 kWh per dag op. :'( Dus met dat gemiddelde kun je ook niet rekenen en je moet dan al 50 kWh aan accu's kopen. Dat zijn 7 Tesla Powerwalls om alleen al die week te overbruggen, en die moeten daarna ook weer opgeladen worden.

Dit gaat echt alleen maar werken met een overdaad aan panelen en opslag die in de zomer totaal nutteloos is.

[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 20-06-2018 13:35 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Een iets optimistischere benadering op basis van de informatie die er nu is:

In de brief van Wiebes staat:
" Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie ga ik uit van een terugverdientijd van gemiddeld circa zeven jaar voor een representatieve referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het kabinet stelt de hoogte van de subsidie vast na consultatie met de markt."

De referentiecasus gaat waarschijnlijk uit van installatie door een externe partij en van een 'gemiddelde' lichtopbrengst van het dak.
Op het moment dat ik dus zelf de panelen leg, op een optimaal dak, waarbij ik panelen gebruik met hoogste prijs/kwaliteit verhouding, zou een terugverdientijd van 3 a 4 jaar nog steeds wel haalbaar zijn lijkt me. Oftewel voor de handige Tweaker/Hobbyist kan het nog steeds interessant zijn maar voor het grote publiek in veel mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:13:
[...]
Die klopt niet helemaal natuurlijk, ondanks dat je meer verbruik per dag hebt dan opwek heb je terug geleverd, al is het maar 2 minuten per dag.
Dan zou je daar echt moeten kijken wat je aan het net terug geleverd hebt. Nu ben je aan het salderen ;)
Dat terugleveren was 42kWh, dus toch nog ruim 50%.....en eerlijk is eerlijk dat is veel meer dan ik verwacht had ;) en dat ondanks de WP... kan je zien wat licht (zon) doet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:39
Opslaan in accu's heeft bij mij ook totaal geen zin, over een paar weken rijd ik ik een volledig elektrische auto. Die trekt in minuut mijn thuis accu leeg. Op het moment dat mijn zonnepanelen vol gas gaan is de auto niet thuis en andersom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:05:
@Gunner
Een accu zou ik niet kopen om over een jaar te kunnen "salderen". Maar in ieder geval per dag. Ik wek op een goede dag in juni zeg maar 30kWh op. Maar nog steeds haal ik dan 7kWh van het net. Als ik een 7kWh accu zou hebben gehad, zou ik 0kWh van het net hebben gehaald. En niet 23kWh naar het net hebben gestuurd, maar 16kWh.

Dat ik in de wintermaanden geen of nauwelijks gebruik zou maken van zo'n accu, er zijn nog steeds 8 maanden waar ik dat wel zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@de Peer
Als zijn berekeningen gaan kloppen wat een systeem kost en oplevert, wat houd ie aan? 1000kWh/kWp op jaarbasis? Of minder? Of alleen de hoge in noord holland waar het meer opbrengt, dat verschilt nogal in nederland namelijk.
Dus kan iemand die ongunstig woont met een niet zo ideaal dak en wat aan de dure kant aan spullen zo maar op 10-12 jaar uit komen in de offerte en dan gaan ze het niet doen.
Dus komen er straks alleen nog maar efficiente en gunstige gevallen bij, terwijl die lage prijs nu juist zo gunstig was om de daken vol te krijgen, ook de wat mindere versies.
Dat er idioten zijn die noord vol leggen moet je niet denken dat dit normaal loont, als je nieuw moet kopen en laten leggen is noord ook 15 jaar.

@TvanW
Gisteren niet zo'n beste dag, geen zon gezien maar zie de teruglevering alsnog.
Ik heb veel apparaten maar als die niet aan staan gaat het huis terug naar 110W en heb bijna 10.000Wp op dak. Flinke accu dan.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1806/420970/IAHNfSLn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:10:
[...]
Hoe zien je cijfers er voor maart en september eruit?
Vanaf maart t/m heden is er (veel) meer opgewekt dan verbruikt en dus teruggeleverd.
Maar ook al zou ik in die periode mijn totale verbruik van een dag, ca. 10kWh incl. SWW, in avond/nacht hebben en dus met een accu kunnen opvangen, dan wegen de kosten lang niet op tegen de baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Accu's lijkt me nu typisch iets om niet thuis te hebben, maar op straat-, buurt-, wijk-, gemeenteniveau of misschien zelfs wel regionaal. Je profiteert dan allemaal en volgens mij kun je op grotere schaal een efficiencyslag maken. Dan heb je wel weer een netwerk nodig natuurlijk. Mij lijken de voordelen van 'het net' groter dan de nadelen van een accu per huis. Het valt of staat natuurlijk met de netwerkkosten die gerekend worden. Jammer als het technisch gezien absoluut voordelig is, maar dat het financieel onaantrekkelijk is door belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Idd ik zie me nog geen powerwall van dik 5 ruggen tegen de buitengevel schroeven.
En maar hopen dat hij er na de vakantie nog hangt.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:36:
@de Peer
Als zijn berekeningen gaan kloppen wat een systeem kost en oplevert, wat houd ie aan? 1000kWh/kWp op jaarbasis? Of minder? Of alleen de hoge in noord holland waar het meer opbrengt, dat verschilt nogal in nederland namelijk.
Dus kan iemand die ongunstig woont met een niet zo ideaal dak en wat aan de dure kant aan spullen zo maar op 10-12 jaar uit komen in de offerte en dan gaan ze het niet doen.
Dus komen er straks alleen nog maar efficiente en gunstige gevallen bij, terwijl die lage prijs nu juist zo gunstig was om de daken vol te krijgen, ook de wat mindere versies.
Dat er idioten zijn die noord vol leggen moet je niet denken dat dit normaal loont, als je nieuw moet kopen en laten leggen is noord ook 15 jaar.
Het geeft dus maar aan hoe afhankelijk je bent van het beleid van de overheid, ook wat betreft de opstelling van je installatie. Toch denk ik dat je als handige tweaker kunt profiteren door het slimmer aan te pakken dan de massa. Maar met een ongunstig dak en een minder zonnige plek in NL gaat het nooit best worden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:34:
[...]

Een accu zou ik niet kopen om over een jaar te kunnen "salderen". Maar in ieder geval per dag. Ik wek op een goede dag in juni zeg maar 30kWh op. Maar nog steeds haal ik dan 7kWh van het net. Als ik een 7kWh accu zou hebben gehad, zou ik 0kWh van het net hebben gehaald. En niet 23kWh naar het net hebben gestuurd, maar 16kWh.

Dat ik in de wintermaanden geen of nauwelijks gebruik zou maken van zo'n accu, er zijn nog steeds 8 maanden waar ik dat wel zou doen.
Ja dat klinkt goed, ik vraag me alleen af of dat ook zo werkt. Je hebt namelijk ook nog een variabele tijd, die accu kan je met een bepaalde snelheid laden, dus in de middag 3 uur 4000W van het dak laad je waarschijnlijk maximaal maar geen 4kW, dus lever je nog terug, als je wel 4kW zou laden zit die 7kW accu in 1,5h vol en ga je alles weer aan het net leveren.
Als je dan in de avond die 7kW niet gebruikt maar 3-4kW benut je niet optimaal.
Optimaal zou in de nacht 7kW verbruik zijn ofwel de totaalgrootte van de accu.
Des te groter je accu des te lastiger dat word, in de nacht (laagstroom) verbruik ik 1,5kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TvanW schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:38:
[...]

Vanaf maart t/m heden is er (veel) meer opgewekt dan verbruikt en dus teruggeleverd.
Maar ook al zou ik in die periode mijn totale verbruik van een dag, ca. 10kWh incl. SWW, in avond/nacht hebben en dus met een accu kunnen opvangen, dan wegen de kosten lang niet op tegen de baten.
Op dit moment is een accu zeker nog niet de moeite waard. Maar dat kan natuurlijk wel veranderen. Zeker als je een situatie hebt zoals ik, waar wij het minst verbruiken als het het meest opgewekt wordt en dat ook niet kunt veranderen zonder je leven 100% om te gooien. Over een jaar gesproken, gebruiken wij nauwelijks 30% van onze eigen opgewekte energie op het moment dat het gegenereerd wordt. En dat zou misschien met een WP wel iets verhoogd kunnen worden, maar ook niet zo heel erg veel. En als het verschil tussen van het net gehaalde energie en naar het net gestuurde energie groot is, wordt het natuurlijk steeds interesanter om die eigen verbruik omhoog te gooien.
Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:49:
[...]

Ja dat klinkt goed, ik vraag me alleen af of dat ook zo werkt. Je hebt namelijk ook nog een variabele tijd, die accu kan je met een bepaalde snelheid laden, dus in de middag 3 uur 4000W van het dak laad je waarschijnlijk maximaal maar geen 4kW, dus lever je nog terug, als je wel 4kW zou laden zit die 7kW accu in 1,5h vol en ga je alles weer aan het net leveren.
Als je dan in de avond die 7kW niet gebruikt maar 3-4kW benut je niet optimaal.
Optimaal zou in de nacht 7kW verbruik zijn ofwel de totaalgrootte van de accu.
Des te groter je accu des te lastiger dat word, in de nacht (laagstroom) verbruik ik 1,5kWh
Het terugleveren voor een lagere prijs vind ik niet zo heel erg. Maar dan alleen voor stroom die ik die dag toch niet nodig heb, niet voor stroom die ik die dag nog wel nodig heb. Daarom heb ik het over een accu van max 7kWh want dat is wat wij tussen zonsondergang en zonsopkomst (in de maanden dat onze opwek voldoende is om ons dagverbruik te dekken) max verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Hoeveel krijg je uiteindelijk terug voor iedere kWh die je teruglevert? Moet je naast de subsidie ook nog rekenen met een bedrag wat je van de energieleverancier terug krijgt?

Bij de gemiddelde groene stroomboer, krijg je nu ook al 0,10 €/kWh terug over de teruglevering dat buiten het salderen valt. Tel daar een terugleversubsidie van zeg 0,05 €/kWh bij op, dan kom je op 0,15 € per teruggeleverde kWh.

Iedere teruggeleverde en daarna weer opgenomen kWh kost je in bovenstaand voorbeeld netto € 0,05 (op basis van 0,20 €/kWh). Wil je een powerwall van 7000 euro in 7 jaar terugverdienen, dan moet je 7000/7*0,05 = 20000 kWh per jaar via je thuisaccu gebruiken. Lijkt me onbegonnen werk :X

Hoor graag waar mijn berekening mank gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Wailing_Banshee
Maar een all electric huis zoals bij mij met 5 personen heeft een dagverbruik van 35-40 in de winter. :)

@Joris748
Krijg je nog 10 cent denk je als ze weten dat je niet kan salderen?
Gaat straks net als de warmtepompen prijs in NL waar je subsidie op krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Joris748 als je met 15 en 20ct gaat rekenen, is het natuurlijk niet de moeite waard. Maar als de netwerk kosten omhoog gaan en de belasting omhoog gaat (geen onwaarschijnlijkheden, zeker niet met dit kabinet: de burgers moeten betalen!) en die "subsidie" ineens toch op is (hebben subsidies wel vaker last van) en het bijv. 10ct en 30ct gaat worden, is het ineens 5000kWh (ervan uitgaande dat de thuis accu's niet in prijs zakken). En wij zitten nu, zonder salderen, op 3500kWh van het net, met een eigen opbrengst van 5000kWh.

@Rol-Co de dagen dat ik meer verbruik dan dat er opgeleverd wordt, maak ik me geen zorgen over. Dan moet ik nu ook al stroom van het net halen. Het gaat om die 8 maanden in het jaar dat mijn gemiddelde dag opbrengst hoger ligt dan m'n gemiddelde dag verbruik. En ik wil nog panelen erbij hebben dus die 8 maanden worden er dan wat meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:15:
@Joris748 als je met 15 en 20ct gaat rekenen, is het natuurlijk niet de moeite waard. Maar als de netwerk kosten omhoog gaan en de belasting omhoog gaat (geen onwaarschijnlijkheden, zeker niet met dit kabinet: de burgers moeten betalen!) en die "subsidie" ineens toch op is (hebben subsidies wel vaker last van) en het bijv. 10ct en 30ct gaat worden, is het ineens 5000kWh (ervan uitgaande dat de thuis accu's niet in prijs zakken). En wij zitten nu, zonder salderen, op 3500kWh van het net, met een eigen opbrengst van 5000kWh.

@Rol-Co de dagen dat ik meer verbruik dan dat er opgeleverd wordt, maak ik me geen zorgen over. Dan moet ik nu ook al stroom van het net halen. Het gaat om die 8 maanden in het jaar dat mijn gemiddelde dag opbrengst hoger ligt dan m'n gemiddelde dag verbruik. En ik wil nog panelen erbij hebben dus die 8 maanden worden er dan wat meer :D
Dat is denk ik inderdaad de juiste conclusie. Er moet een veel groter verschil tussen het leveringstarief en het terugleveringstarief zijn, wil een thuisaccu rendabel worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Wailing_Banshee
Je kijkt nog steeds per dag, maar je meter meet per kwartier, zie mijn screen een paar posts terug.
Je verbruikt wel meer per dag maar je levert dan ook nog steeds terug hoor.
En voor dat stukje krijg je 11 cent bijv waar je een uur later weer 20 voor betaald. 9cent dokken over je eigen stroom...... dank u !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:26:
@Wailing_Banshee
Je kijkt nog steeds per dag, maar je meter meet per kwartier, zie mijn screen een paar posts terug.
En voor dat stukje krijg je 11 cent bijv waar je een uur later weer 20 voor betaald. 9cent dokken over je eigen stroom...... dank u !
ehm als het je eigen stroom is dan hoef je er niet voor te dokken, je moet er voor dokken omdat het juist niet meer je eigen stroom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:28:
[...]

ehm als het je eigen stroom is dan hoef je er niet voor te dokken, je moet er voor dokken omdat het juist niet meer je eigen stroom is.
Wiebes ? Ben jij het ?

Nee meneer, ik heb net 1kWh het net op gezet en 11 cent voor gekregen maar een kwartier later sprong de warmtepomp aan en haal weer 1 kWh van het net wat me 20 cent kost. Dan breng ik toch echt 9 cent weg waar niemand wat voor heeft hoeven doen, sterker nog, de netbeheerder hoeft minder te doen omdat hij een kleine energie centrale in de wijk heeft, geen transport niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:26:
@Wailing_Banshee
Ja, dat zeg ik toch? Ik wil niet dokken over m'n eigen stroom als ik het zelf opgewekt heb. Dus daarom een accu om die stroom even te bufferen zodat ik die 's avonds en 's nachts kan gebruiken?

En ik geef mijn meterstanden niet per kwartier door hoor, maar per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:32:
[...]

Wiebes ? Ben jij het ?

Nee meneer, ik heb net 1kWh het net op gezet en 11 cent voor gekregen maar een kwartier later sprong de warmtepomp aan en haal weer 1 kWh van het net wat me 20 cent kost. Dan breng ik toch echt 9 cent weg waar niemand wat voor heeft hoeven doen, sterker nog, de netbeheerder hoeft minder te doen omdat hij een kleine energie centrale in de wijk heeft, geen transport niks.
Probeer het eens met een ander product. Het even voor een onbepaalde tijd verkopen en later terug kopen, kijken of je er dezelfde prijs voor krijgt.

En natuurlijk moet de netbeheerder er iets voor doen. Knip de kabel eens door en probeer het nog eens...

Ik snap wat je wil zeggen en de vraag of dat x cent moet kosten of y is terecht maar dat het niet volledig gratis zou hoeven zijn kan ik me goed voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:33:
[...]

Ja, dat zeg ik toch? Ik wil niet dokken over m'n eigen stroom als ik het zelf opgewekt heb. Dus daarom een accu om die stroom even te bufferen zodat ik die 's avonds en 's nachts kan gebruiken?
Volgens mij schiet je weer in dezelfde kramp als bij de duurzaamheidslening ;) Ondanks dat terugleveren en opnieuw opnemen goedkoper is dan een thuisaccu, wil je toch liever een thuisaccu.

Zet je eens over je principes heen en kies wat het beste is voor je portemonnee.
En ik geef mijn meterstanden niet per kwartier door hoor, maar per jaar.
Wil je in aanmerking komen voor de terugleversubsidie, dan zul je echt per kwartier je meterstanden door moeten gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:38:
[...]

Volgens mij schiet je weer in dezelfde kramp als bij de duurzaamheidslening ;) Ondanks dat terugleveren en opnieuw opnemen goedkoper is dan een thuisaccu, wil je toch liever een thuisaccu.

Zet je eens over je principes heen en kies wat het beste is voor je portemonnee.
Als ik me ergens helemaal niet overheen zet is het mijn principes. Dat is het enige wat ik heb!
Wil je in aanmerking komen voor de terugleversubsidie, dan zul je echt per kwartier je meterstanden door moeten gaan geven.
Dan helemaal een accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emnich schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:37:
[...]

Probeer het eens met een ander product. Het even voor een onbepaalde tijd verkopen en later terug kopen, kijken of je er dezelfde prijs voor krijgt.

En natuurlijk moet de netbeheerder er iets voor doen. Knip de kabel eens door en probeer het nog eens...

Ik snap wat je wil zeggen en de vraag of dat x cent moet kosten of y is terecht maar dat het niet volledig gratis zou hoeven zijn kan ik me goed voorstellen.
Ander product is geen vergelijk, stroom kan je niet even in een emmer wegzetten.
Het gaat ook niet om dezelfde prijs maar over belasting betalen over je eigen gekweekte krop sla.
Ik zorg dat die krop goed groeit, doe moeite en steek er geld en tijd in waar ik ook nog de wereldbevolking help en krijg als dank straf in de vorm van mijn eigen krop sla duur kopen/belasting over betalen.

Die netbeheerder betaal ik toch al, net als jij een xx bedrag per dag. Dat is voor het gebruik van het net.
Dat ik dat 2 richtingen op doe ipv jij 1 maakt voor die kabel niets uit, dat kost niks meer maar eerder minder door minder transportverliezen.
Ze brengen het alleen wel zo natuurlijk, ze gaan het echt niet anders vertellen.

Het hoeft echt niet gratis, prima maar die subsidie word stelen straks let maar op, dit is het begin. En zoals met alle subsidie natuurlijk slecht geregeld en fraude gevoelig. Zie de subsidie op de zorgpremie, hoevaak heb jij al heen en weer moeten betalen/krijgen? Ik probeer er al 4 jaar vanaf te komen omdat ik er geen recht op heb maar het blijft aan de gang, wat ik ook doe.
Schrappen al die subsidie's, niks waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:48
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Als ik me ergens helemaal niet overheen zet is het mijn principes. Dat is het enige wat ik heb!

[...]

Dan helemaal een accu.
Veel succes in December, als je bij een normaal dak ongeveer tussen de 0,8 en 2,5 kWh opwekt per dag. Dat wordt zuinig aan doen in de winter O-)

Beste manier is om de stroom direct te gebruiken die je opwekt. Met slimme apparatuur zou dat goed kunnen (denk aan electrische verwarming/airco die draait als er opwekking is, idem voor wasmachines en andere grootverbruikers). Accu's is de capaciteit nog niet groot genoeg voor momenteel. Daarom zou ik ook meer zien in een wijkopslag of iets dergelijks. Al denk ik dat je niet aan andere opwekmogelijkheden ontkomt dan zonne-energie. En ja daar betaal je voor. niet meer dan terecht.

@Rol-Co dan doe je toch wat verkeerd. Subsidies zijn prima op te zeggen. Daar is zelfs een speciale site voor. Als dat niet lukt kan je altijd naar de ombudsman. Daar is die voor.

En als je het onterecht krijgt en je zet het apart, kan je het zo terugbetalen als ze het terugvorderen. Dus ik zie ook dan geen issue, behalve dat jij daar onterecht rente over krijgt :+

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 20-06-2018 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Waah
Dat bedoel ik dus, ik moet weer wat doen, het zou andersom moeten zijn, je krijgt het te makkelijk. Ik heb het al opgegeven hoor, ze doen maar en betaal het wel weer terug, lekker bezig met zijn allen en houd weer iemand uit de ww. :) Ophouden met die subsidie's is het beste.

Rente, yeah right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:53
Zo ken ik Nederland weer.
Aan de ene kant het salderen de nek omdraaien. Het enige wat simpel is en iedereen snapt. (Wat nu in verhouding weinig kost) en aan de andere kant een klimaatwet waarbij je juist de burger nodig hebt...

Ondertussen draait iedereen zich alle kanten op. Moeten we niet harder protesteren ipv het te “accepteren”.

Edit: eerste inhoud/contouren nieuwe klimaatwet. https://www.volkskrant.nl...verplichtingen~b690100cb/

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 20-06-2018 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:41
internet4me schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:19:
Zo ken ik Nederland weer.
Aan de ene kant het salderen de nek omdraaien. Het enige wat simpel is en iedereen snapt. (Wat nu in verhouding weinig kost) en aan de andere kant een klimaatwet waarbij je juist de burger nodig hebt...

Ondertussen draait iedereen zich alle kanten op. Moeten we niet harder protesteren ipv het te “accepteren”.

Edit: eerste inhoud/contouren nieuwe klimaatwet. https://www.volkskrant.nl...verplichtingen~b690100cb/
Valt mij ook vaak op dat mensen hier meteen beginnen over hoe je 'eigenlijk' extra zou moeten betalen voor het netwerk als je teruglevert, dat salderen een dikke subsidie is, en dat je zonne-kWh terecht geen cent waard zullen zijn. En dan dat steeds terughkerende verhaal dat accu's "rendabel" worden. Je beperkt hooguit ooit uit de klauwen lopende kosten, en dan alleen nog door een tweede forse investering te doen. Mooie deal hoor. En het milieu wordt er ook niet beter van als we massaal aan de accu's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Terpen Tijn schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:27:
En het milieu wordt er ook niet beter van als we massaal aan de accu's gaan.
Hoezo? Alle EV producenten claimen toch 'zero emission'?

/sarcasm

Pagina: 1 2 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.