Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:00
dit is dus offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 05-12-2018 18:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:23
Het gaat om, volgens regering, een te duur wordende regeling. Ze willen het voor de staat goedkoper maken en voor de burger duurder, oftewel minder winst uit zonneenergie. Met als achterliggende reden dat pv inmiddels zo goedkoop is geworden dat er best iets van de winst af kan. Een tvt van drie jaar is iets te makkelijk verdient en mag best paar jaartjes omhoog.

Dus alles draait om de knaken, minder voor burger en meer voor de staat.

En iedereen kan hier allerlei alternatieven verzinnen maar dat maakt uiteindelijk geen donder uit, de staat wil gewoon geld zien op wat voor manier ook.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 05-12-2018 18:39 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:28
Wanneer het salderen zal verdwijnen en de overheid met EV auto's een vooruitgang willen bewerkstelligen, lijkt het mij wel wijsheid om het wel mogelijk te maken om het electrisch verbruik van de auto wel te kunnen salderen. De auto's worden namelijk vaak avonds/nachts opgeladen terwijl de zonnepanelen overdag stroom opwekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:57:
Wanneer het salderen zal verdwijnen en de overheid met EV auto's een vooruitgang willen bewerkstelligen, lijkt het mij wel wijsheid om het wel mogelijk te maken om het electrisch verbruik van de auto wel te kunnen salderen. De auto's worden namelijk vaak avonds/nachts opgeladen terwijl de zonnepanelen overdag stroom opwekken.
Precies de overheid werkt zichzelf tegen. Wat denk je van alle warmtepompen die uit gaan?
En alle hout kachels weer aan......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:45
@reneeke1970 en de rest: check ff de modbreak van een paar posts terug. Laten we het nu alleen over alternatieven voor salderen hebben, het (anders) belonen van zonnepaneeleigenaren / particuliere bijdragers aan milieudoelstellingen. Of stel dat je geen enkel alternatief acceptabel vindt en dat salderen voor jou de enige variant is, einde discussie. Of (en dat zou ik moeten doen in plaats van hier toch te blijven reageren ;-) ), laten we na 141 pagina's gewoon wachten op het nieuwe voorstel van de regering).
Voor EV, houtkachels, warmtepompen, LED lampen, CO2 enz. zijn ook andere topics beschikbaar.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Wiley99 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:03:
@reneeke1970 en de rest: check ff de modbreak van een paar posts terug. Laten we het nu alleen over alternatieven voor salderen hebben, het (anders) belonen van zonnepaneeleigenaren / particuliere bijdragers aan milieudoelstellingen. Of stel dat je geen enkel alternatief acceptabel vindt en dat salderen voor jou de enige variant is, einde discussie. Of (en dat zou ik moeten doen in plaats van hier toch te blijven reageren ;-) ), laten we na 141 pagina's gewoon wachten op het nieuwe voorstel van de regering).
Voor EV, houtkachels, warmtepompen, LED lampen, CO2 enz. zijn ook andere topics beschikbaar.
Ik zit hier niet om een alternatief voor de regering te bedenken, ik ben aan het denken aan een alternatief voor salderen betreffende mijn portemonee.
En dat is wp uit, en houtkachel aan.
Elektrische fiets mag blijven maar een elektrische auto no way zonder salderen.
Dus ik vind het harstikke on topic.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

reneeke1970 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:13:
[...]

Dus ik vind het harstikke on topic.
Helaas, dat is het niet. De scope van dit topic is "is terugleversubsidie een alternatief voor salderen" en zo ja, hoe dan.

Ontopic:

Als ik mij installatie binnen 10 jaar heb terugverdiend, vind ik het prima. Nu rekent iedereen met 6 of 7 jaar en wat langer kan best wat mij betreft.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 06-12-2018 21:25 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44

backupdevice

Boeh!

teacher schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:23:
[...]

Als ik mij installatie binnen 10 jaar heb terugverdiend, vind ik het prima. Nu rekent iedereen met 6 of 7 jaar en wat langer kan best wat mij betreft.
Waarom dan?

Kortere tvt is goed om mensen over de streep te krijgen. Hoe meer groene energie de beter ...

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 06-12-2018 22:03 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tuurlijk, dat ben ik met je eens. Alleen als het salderen verdwijnt, moet de terugleververgoeding wel van dien aard zijn dat mensen de installatie in een schappelijke tijd terugverdienen. Mocht ik er op vooruit gaan, ga ik niet in protest natuurlijk ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
teacher schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:34:
Tuurlijk, dat ben ik met je eens. Alleen als het salderen verdwijnt, moet de terugleververgoeding wel van dien aard zijn dat mensen de installatie in een schappelijke tijd terugverdienen. Mocht ik er op vooruit gaan, ga ik niet in protest natuurlijk ;)
Reken er maar op dat de subsidiepot niet meer wordt dan dat de staat nu "kwijt" is aan salderen. Met meer die uit de subsidieruif gaan eten wordt het geen vette subsidie. En houdt er ook maar rekening dan de subsidie verdwijnt in 2030.
Mocht het onzalig plan doorgaan, dan kan je met een duur systeem een redelijk tvt vergeten. Daarom verbaast het me dat het met de PV branch nog redelijk goed gaat.

Ik bewonder je optimisme, maar het gaat nog een heel spul worden met de leververgoeding van Wiebes.

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 07-12-2018 02:07 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

drielp schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 02:05:
[...]

Reken er maar op dat de subsidiepot niet meer wordt dan dat de staat nu "kwijt" is aan salderen. Met meer die uit de subsidieruif gaan eten wordt het geen vette subsidie. En houdt er ook maar rekening dan de subsidie verdwijnt in 2030.
Mocht het onzalig plan doorgaan, dan kan je met een duur systeem een redelijk tvt vergeten. Daarom verbaast het me dat het met de PV branch nog redelijk goed gaat.

Ik bewonder je optimisme, maar het gaat nog een heel spul worden met de leververgoeding van Wiebes.
Ik vrees dat dáár het grote probleem zit.
De terugleververgoeding bedraagt nu zo'n 84 miljoen per jaar.
Dat zal in de 'subsidie' waar Wiebes het over heeft waarschijnlijk al een stuk minder gaan worden. Daar komt dan nog een administratieve last overheen (want er moet natuurlijk wel beoordeeld worden of mensen wel recht hebben op die 'subsidie') en daarmee zal de opbrengst voor de zonnepaneeleigenaren dus fors lager gaan worden...
Natuurlijk wordt die administratieve last niet volledig van de 'subsidie' afgetrokken, waardoor de regering per saldo meer kwijt zal zijn dan de huidige 84 miljoen...

dit is tenminste het scenario wat ik voor ogen heb, de Nederlandse overheid kennende... ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:12
@Pietervs
Waar komt die 84 miljoen vandaan ?

Cijfers over hoeveel gesaldeerd wordt, zijn die ergens te vinden ?
De overheid loopt de ODE, energie belasting en BTW mis, maar hoe veel is dat precies. En zit er zo’n stijgende lijn in dat ze het daarom maar stop willen zetten.

[ Voor 73% gewijzigd door jacovn op 07-12-2018 21:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@jacovn
77 miljoen in 2015.
Google is niet zo moeilijk te gebruiken😉
https://www.rijksoverheid...egeling-zonne-energie.pdf

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Thx, geraamd was 58 miljoen, het werd 77 miljoen iets van 25% meer
En cumulatief 2012-2015 was 179 miljoen

Dan steeg het wel snel inderdaad.

Tevens is die tabel ook overduidelijk welke maatregel het goedkoopst is om co2 uitstoot te verminderen, het is niet salderen..

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 07-12-2018 21:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

jacovn schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:42:
Thx, geraamd was 58 miljoen, het werd 77 miljoen iets van 25% meer
En cumulatief 2012-2015 was 179 miljoen

Dan steeg het wel snel inderdaad.

Tevens is die tabel ook overduidelijk welke maatregel het goedkoopst is om co2 uitstoot te verminderen, het is niet salderen..
Er is efficiëntie, en er is draagvlak.
Door geld aan grote bedrijven te geven terwijl je de belastingen voor de gewone man verhoogt, weet je dat je draagvlak bijzonder klein zal zijn. Ondanks dat die grote bedrijven misschien wel zorgen voor meer opbrengsten...

Daarnaast: door mensen zonnepanelen op hun dak te laten leggen, ontstaat er ook een stuk bewustzijn over energiegebruik. Gek genoeg zie je dat niet terug bij bedrijven. Sterker nog: veel mensen hebben vaak het idee "ach, de baas betaalt toch. Maakt die ene lamp nou uit?"

Tel daarbij op dat die kleine 80 miljoen peanuts is in vergelijking met de enorme partij geld die naar fossiele brandstoffen en andere vormen van duurzame energie gaan, en dan is bij mij het draagvlak om het salderen af te schaffen gereduceerd tot nul komma nada...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Pietervs schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:01:
[...]

Er is efficiëntie, en er is draagvlak.
Door geld aan grote bedrijven te geven terwijl je de belastingen voor de gewone man verhoogt, weet je dat je draagvlak bijzonder klein zal zijn. Ondanks dat die grote bedrijven misschien wel zorgen voor meer opbrengsten...

Daarnaast: door mensen zonnepanelen op hun dak te laten leggen, ontstaat er ook een stuk bewustzijn over energiegebruik. Gek genoeg zie je dat niet terug bij bedrijven. Sterker nog: veel mensen hebben vaak het idee "ach, de baas betaalt toch. Maakt die ene lamp nou uit?"

Tel daarbij op dat die kleine 80 miljoen peanuts is in vergelijking met de enorme partij geld die naar fossiele brandstoffen en andere vormen van duurzame energie gaan, en dan is bij mij het draagvlak om het salderen af te schaffen gereduceerd tot nul komma nada...
Precies, het draagvlak wordt steeds minder. De mannen van de groene rekenkamer krijgen zomaar nog gelijk. De energie transitie wordt betaald door de burger en die mag er niet van profiteren.

Kreeg net een berichtje van Essent. Een gemiddeld huishouden gaat volgend jaar weer lekker meer betalen. Vooral de ODE gaat flink omhoog. Daarbij komt ook nog de negatieve aanpassing van de heffingskorting en stijging van de gasprijs.

Energiebelasting

Per 1 januari 2019 daalt de energiebelasting op stroom en stijgt die op gas. De overheid doet dit om verlaging van het gasverbruik te stimuleren. Dit betekent voor een gemiddeld huishouden een stijging van € 34,- per jaar op je energierekening.

Opslag Duurzame Energie

De Opslag Duurzame Energie (ook wel ODE genoemd) is de belasting die wordt gebruikt door de overheid om de productie van duurzame energie te stimuleren. Deze belasting stijgt voor een gemiddeld huishouden met zo’n € 61,- per jaar.

Vermindering energiebelasting

Iedereen in Nederland krijgt van de overheid korting op energie, omdat het een eerste levensbehoefte is. Per 1 januari 2019 verlaagt de overheid deze korting. Dat betekent een stijging van de energierekening à € 62,- per jaar voor een gemiddeld huishouden.

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 07-12-2018 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 13:58
Het realisme lijkt volledig afwezig te zijn in dit topic. Aan het aantal posts te zien raakt deze discussie wel een gevoelig punt (of de bankrekening) van veel zonnepaneel eigenaars. Ineens is bij een groot deel het milieubewustzijn niet meer zo groot maar draait het vooral om het eigen voordeel dat salderen de afgelopen jaren heeft opgeleverd. Nu deze vorm van subsidie langzaam ten einde loopt lijkt het land te klein.

Engineering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tupolev schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 00:45:
Het realisme lijkt volledig afwezig te zijn in dit topic. Aan het aantal posts te zien raakt deze discussie wel een gevoelig punt (of de bankrekening) van veel zonnepaneel eigenaars. Ineens is bij een groot deel het milieubewustzijn niet meer zo groot maar draait het vooral om het eigen voordeel dat salderen de afgelopen jaren heeft opgeleverd. Nu deze vorm van subsidie langzaam ten einde loopt lijkt het land te klein.
Noem mij dan eens 1 persoon die het alleen voor het milieu heeft gedaan en niet voor de financiën?
Dit is net zon onzin als dat iedereen alleen meespeelt in de postcodeloterij voor de goede doelen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
@Tupolev Het milieu is voor mij (en ik verwacht velen met mij) nooit een reden geweest om voor zonnepanelen te gaan, het is slechts een bijzaak. Mocht over x jaren (wanneer de opbrengst van mijn panelen lager is dan de kosten om ze werkend te houden) blijken dat de aanschaf van nieuwe panelen duurder blijkt dan wat ze in hun levensloop kunnen opbrengen, dan ga ik zelfs nog eens goed nadenken of er wel nieuwe panelen moeten komen.

Deze gedachtegang is nou eenmaal het gevolg van een monetaire samenleving. Die hele samenleving is gebaseerd op iets meer inkomsten dan uitgaven. Het is zelfs zo erg dat wanneer het iets teveel één kant uit lijkt te gaan, de regels worden aangepast om dat te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:41
Ik vat hem niet. Mensen kopen PV panelen met een TVT van 7-10 jaar, ondertussen daalt de TVT door een lagere kostprijs naar 5 jaar. En dan vinden dezelfde mensen PV panelen te duur als de TVT terug gaat naar 7 jaar door een nieuwe regeling van de overheid.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Weer iemand die niet weet waarover hij het heeft en salderen subsidie noemt.
We rekenen af per jaar over het jaarverbruik!!!

Behalve terugverdienen was er ook nog tientallen jaren gratis electra, niet vergeten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:12:
[...]

Noem mij dan eens 1 persoon die het alleen voor het milieu heeft gedaan en niet voor de financiën?
Dit is net zon onzin als dat iedereen alleen meespeelt in de postcodeloterij voor de goede doelen.
Dat zijn er meer dan jij denkt.
Alle door de mens veroorzaakte milieu consequenties voor de komende eeuw krijgen onze kinderen -en vele kinderen gaan de komende eeuwwisseling nog mee maken- op hun bord, meer en meer mensen/ ouders willen hun kinderen dat niet meegeven.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Alleen voor het milieu? Dan heb ik het ook niet voor gedaan.
Maar ik ga ook niet alleen voor mijn plezier werken (er moet wel salaris tegen overstaan)
Zo heb ik ook niet alleen een relatie met mijn vriendin omdat ik haar knap en leuk vind (maar krijg ook iets terug). En mate van wederigheid is noodzakelijk.

Dus je hebt gelijk dat mensen het niet perse alleen voor het milieu doen en de financiele afwegingn meenemen. Dat wil niet zeggen ik mijn keuze alleen van het financiele aspect laat afhangen en daarbij direct iets niet zou doen als een verstandige keuze, me rendement kost. Milieumaatregelen zijn verstandige keuzes, die ik neem en me soms wat rendement kosten tov andere dingen die ik kan doen. Toch doe ik ze.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:18
bij mij is het ook vooral de combinatie die het interessant maakt. Zonder een TVT zou ik nooit aan zonnepanelen beginnen, puur en alleen omdat het leven duur genoeg is en geld nou eenmaal belangrijk is. Door de redelijke TVT ben ik echter bereid mijn geld wel in PV te stoppen, daarnaast ben ik tevens door de positieve milieueffecten ook meer bereid mijn geld in PV te stoppen, ipv een andere belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
[...]

Voor mij is het simpel. 0-op-de-meter begint hier met het idealisme, daarna het hobby gehalte en als laatste de financiën. Dat is zo met al onze keuzes zoals ook de hypotheek, kleding, voedsel, enz. Maar de nuance is dat we vermogend genoeg zijn om dat zo te kunnen :)

Het niet mee doen met postcode loterij hetzelfde. Ik vind dat echt psychologisch vuil spel, zoals ook plasman betoogd. Maar dat is off-topic.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:49:
Ik vat hem niet. Mensen kopen PV panelen met een TVT van 7-10 jaar, ondertussen daalt de TVT door een lagere kostprijs naar 5 jaar. En dan vinden dezelfde mensen PV panelen te duur als de TVT terug gaat naar 7 jaar door een nieuwe regeling van de overheid.
Ik heb panelen gelegd in 2012 met de wetenschap dat nadat ik ze terugverdiend heb na x aantal jaren ik daarna gratis stroom zou hebben tot inlengte van jaren mits er niks stuk gaat aan mijn installatie, met de nieuwe regeling (wat er van bekend is) heeft men een installatie na 7 jaren terug verdiend en dan??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

frisianstar schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:00:
[...]

Dat zijn er meer dan jij denkt.
Alle door de mens veroorzaakte milieu consequenties voor de komende eeuw krijgen onze kinderen -en vele kinderen gaan de komende eeuwwisseling nog mee maken- op hun bord, meer en meer mensen/ ouders willen hun kinderen dat niet meegeven.
Vertel, heb je panelen? En wat doe je met de opbrengst ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:34:
[...]

Vertel, heb je panelen? En wat doe je met de opbrengst ervan?
Boodschappen :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:24:
[...]

Alleen voor het milieu? Dan heb ik het ook niet voor gedaan.
Maar ik ga ook niet alleen voor mijn plezier werken (er moet wel salaris tegen overstaan)
Zo heb ik ook niet alleen een relatie met mijn vriendin omdat ik haar knap en leuk vind (maar krijg ook iets terug). En mate van wederigheid is noodzakelijk.

Dus je hebt gelijk dat mensen het niet perse alleen voor het milieu doen en de financiele afwegingn meenemen. Dat wil niet zeggen ik mijn keuze alleen van het financiele aspect laat afhangen en daarbij direct iets niet zou doen als een verstandige keuze, me rendement kost. Milieumaatregelen zijn verstandige keuzes, die ik neem en me soms wat rendement kosten tov andere dingen die ik kan doen. Toch doe ik ze.
Absoluut mee eens ( behalve dat niet alle milieumaatregelen verstandige keuzes zijn) maar nu worden de regels verandert in mijn nadeel en ik weet nog niet hoeveel in mijn nadeel, is het gek dat ik en andere dan een beetje boos zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb panelen gelegd in 2012 met de wetenschap dat nadat ik ze terugverdiend heb na x aantal jaren ik daarna gratis stroom zou hebben tot inlengte van jaren mits er niks stuk gaat aan mijn installatie, met de nieuwe regeling (wat er van bekend is) heeft men een installatie na 7 jaren terug verdiend en dan??????
En dan? Dan vervalt je recht op subsidie en krijg je kale tarief.
Met geluk kunnen we sjoemelen door regelmatig uit te breiden en telkens nieuwe subsidie krijgen, maar dat zal wel niet lukken vrees ik....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:06:
[...]

Dan heb je nog steeds gratis elektriciteit voor zover je het direct zelf gebruikt. Voor de rest krijg je in het meest ongunstige geval de dan geldende marktprijs.

Ik denk zelf dat het niet zo'n vaart zal lopen. Alle mensen met een nul op de meter woning in protest... we willen co2 doelstellingen halen...etc. Aan de andere kant, de salderingsregeling die er nu is is wel heel erg gunstig. De toekomst zal dus wel ergens in het midden liggen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Nee hoor... daar koop ik weer meer panelen voor, ik begin zo een handeltje.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:41:
[...]

Absoluut mee eens ( behalve dat niet alle milieumaatregelen verstandige keuzes zijn) maar nu worden de regels verandert in mijn nadeel en ik weet nog niet hoeveel in mijn nadeel, is het gek dat ik en andere dan een beetje boos zijn?
Nee, maar wel zinloos. Regels veranderen nu eenmaal en iedereen die panelen legt wist dat de salderingsregeling onder druk zou kunnen komen te staan bij een te groot succes.

Het is een beetje als boosworden als je een huis koopt en de waardestijging blijk minder als verwacht....

Jammer, dat soort dingen gebeuren en weet je dat ze kunnen gebeuren. Leven is niet zonder risico.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:08:
[...]

Nee, maar wel zinloos. Regels veranderen nu eenmaal en iedereen die panelen legt wist dat de salderingsregeling onder druk zou kunnen komen te staan bij een te groot succes.

Het is een beetje als boosworden als je een huis koopt en de waardestijging blijk minder als verwacht....

Jammer, dat soort dingen gebeuren en weet je dat ze kunnen gebeuren. Leven is niet zonder risico.
Jij bent de perfecte nederlander, laat alles over hem heen komen en slikt alles, kunnen ze alles doen wat ze willen.
Kijk in frankrijk, ja het zijn eikels maar toch hebben ze de verhoging op brandstof weer even opgeschoven.

Zo hoort het! Het is een knijp en piep methode en jij zegt nooit piep, ideaal. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:41:
[...]

Jij bent de perfecte nederlander, laat alles over hem heen komen en slikt alles, kunnen ze alles doen wat ze willen.
Kijk in frankrijk, ja het zijn eikels maar toch hebben ze de verhoging op brandstof weer even opgeschoven.

Zo hoort het! Het is een knijp en piep methode en jij zegt nooit piep, ideaal. :X
Ik piep door poliliek actief te zijn en op die manier binnen het systeem zaken te veranderen. Ik ben niet zo dom om VVD te stemmen en dan wel met een geel hestje te gaan staan omdat alles naar multinationals gaat.

Die gele hestjes zijn een moment opname en worden vervolgens weer vrolijk verder genaaid omdat ze uiteindelijk toch weer op dezelfde partijen stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:53:
[...]

Ik piep door poliliek actief te zijn en op die manier binnen het systeem zaken te veranderen. Ik ben niet zo dom om VVD te stemmen en dan wel met een geel hestje te gaan staan omdat alles naar multinationals gaat.

Die gele hestjes zijn een moment opname en worden vervolgens weer vrolijk verder genaaid omdat ze uiteindelijk toch weer op dezelfde partijen stemmen.
Binnen het systeem ga je nooit iets veranderen. Als je teveel wilt wordt je buitengesloten. De partijlijn wordt nooit doorbroken, ook niet door dissidenten. Veranderingen komen door druk van buitenaf. De gele hesjes zijn één voorbeeld. Wilders en Baudet een tweede.

(Weer off-topic, het valt niet mee 😀)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

drielp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:34:
[...]

Binnen het systeem ga je nooit iets veranderen. Als je teveel wilt wordt je buitengesloten. De partijlijn wordt nooit doorbroken, ook niet door dissidenten. Veranderingen komen door druk van buitenaf. De gele hesjes zijn één voorbeeld. Wilders en Baudet een tweede.

Je zult meer doorbreken door massaal sp of pvdd te stemmen als verdere partijen die aan de leiband van lobiiesten lopen (b.v. wilders en Baudet die geen openheid over hun financieen willen geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

drielp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:34:
[...]

Wilders en Baudet kunnen zelfs de temperatuur van water niet veranderen al zouden ze een pan op het vuur hebben of een fles in de diepvries: veel geschreeuw, geen zinnige input en maar moties van wantrouwen indienen om indruk te maken op de naïeve achterban... nutteloze energieverspilling, die twee.
De gele hesjes zijn er een perfect voorbeeld van: een paar honderd man die verschillende dingen eisen, zoals terugdraaien van milieumaatregelen, immigratiestop, Nederland uit de EU en aftreden van Rutte... right!

Maar over energieverspilling gesproken: @Tupolev lees het topic eens even door voor je weer begint te blaten over subsidie. Is uit en te na besproken en de terugleververgoeding nu nog subsidie noemen is werkelijk te triest voor woorden.

@Cyberpope ben het toch wel met @drielp eens dat je je wel heel makkelijk schikt in het feit dat de regering zich onbetrouwbaar opstelt. Lobbyen is natuurlijk 1 methode, maar politieke druk kan ook door de juiste groepen gezet worden. Die groepen zullen niks doen als hun achterban net als jij achterover leunt en zegt "tja, regels veranderen nou eenmaal"... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:47:

@Cyberpope ben het toch wel met @drielp eens dat je je wel heel makkelijk schikt in het feit dat de regering zich onbetrouwbaar opstelt. Lobbyen is natuurlijk 1 methode, maar politieke druk kan ook door de juiste groepen gezet worden. Die groepen zullen niks doen als hun achterban net als jij achterover leunt en zegt "tja, regels veranderen nou eenmaal"... :)
Als er geen grotere problemen zouden zijn, zou ik me hier druk om maken. Maar er zijn veel belangrijkere issues als die paar centen die het scheelt op mijn zonnepanelen die ik al (grotendeels) terug verdiend heb. Ik zet mijn energie liever elders in om echt een verschil te maken en maak me liever druk om zaken die er echt toe doen.

Vind het ook nogal een oordeel dat hier gegeven wordt over mij (dat ik alles zou pikken) en zeker omdat de meestel hier het niveau van toetsenbord-tijger waarschjnlijk niet overschrijden en dan boos zijn als ze een tientje per maand meer moeten gaan betalen.... (en een fors deel waarschijnlijk in de afgelopen 15 jaar vast een keer VVD en/of CDA gestemd en dus veel meer verantwoordelijk zijn voor de shit waar we in zitten).

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:47:
[...]

Wilders en Baudet kunnen zelfs de temperatuur van water niet veranderen al zouden ze een pan op het vuur hebben of een fles in de diepvries: veel geschreeuw, geen zinnige input en maar moties van wantrouwen indienen om indruk te maken op de naïeve achterban... nutteloze energieverspilling, die twee.
De gele hesjes zijn er een perfect voorbeeld van: een paar honderd man die verschillende dingen eisen, zoals terugdraaien van milieumaatregelen, immigratiestop, Nederland uit de EU en aftreden van Rutte... right!

Maar over energieverspilling gesproken: @Tupolev lees het topic eens even door voor je weer begint te blaten over subsidie. Is uit en te na besproken en de terugleververgoeding nu nog subsidie noemen is werkelijk te triest voor woorden.

Gaan we weer mensen een stempel geven?
Waarom is de achterban van Wilders en Baudet naïef?
Zij willen dingen die mensen aanspreken net zoals andere partijen dingen willen die hun achterban aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Cyberpope excuses, ik wil geen oordeel over je vellen.
Het komt wel over alsof je het allemaal maar over je heen laat komen, en dat is verbazingwekkend.
Mooi dat jij je panelen al grotendeels terugverdiend hebt, ik heb de mijne in juni 2017 laten leggen. Met mij zijn er nog wel een fors aantal meer sindsdien.
Als de regering zich vervolgens onbetrouwbaar toont, door gewoon snoeihard hun vorige ministerieel laten vallen voor een paar knaken die op het totale subsidiebudget nog geen deuk in een pakje boter slaan, worden mensen boos. Zeker ook omdat er eerst wat geroepen wordt (terugleververgoeding wordt aangepast) en pas daarna nagedacht wordt over hoe dat dan moet gebeuren: daarmee zet de regering doodleuk de deur open om de terugleververgoeding maar helemaal af te schaffen... die onzekerheid, dat gebrek aan fatsoenlijk beleid (aan fatsoen, eigenlijk) is de reden waarom mensen boos zijn. Niet dat tientje per maand...

@klump4u ik vind mensen die het idee hebben dat schreeuwers als Baudet en Wilders daadwerkelijk iets kunnen veranderen (laat staan ten goede) naïef, ja. Heeft niks met stempels te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 08-12-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:59:
@Cyberpope excuses, ik wil geen oordeel over je vellen.
Het komt wel over alsof je het allemaal maar over je heen laat komen, en dat is verbazingwekkend.
Mooi dat jij je panelen al grotendeels terugverdiend hebt, ik heb de mijne in juni 2017 laten leggen. Met mij zijn er nog wel een fors aantal meer sindsdien.
Tja.. Volgens mij was het toen al heel zeker dat de salderingsregeling op de helling zou gaan binnen aantal jaren. Nu kun je daar natuurlijk wel actie op uitzetten (dat is je recht), maar als je er mee gerekend hebt, is dat niet verstandig geweest.

Zoals ik ook mijn huis kocht in 2003 er al vanuit ging dat de hypotheekrente eraan zou gaan. Duurt langer als ik dacht, maar ik hield er al wel rekening mee. Dat ik het nu nog heb is meegenomen, maar rekende er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Cyberpope als een minister zegt dat de salderingsregeling tot 2023 blijft bestaan en binnen enkele maanden probeert zijn opvolger daar 3 jaar vanaf te halen, wordt je gewoon belazerd. Zeker als de opvolger van dezelfde partij is.
Enige manier om daarop te anticiperen is door helemaal niet meer te investeren in hemaal niks. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:18:
@Cyberpope als een minister zegt dat de salderingsregeling tot 2023 blijft bestaan en binnen enkele maanden probeert zijn opvolger daar 3 jaar vanaf te halen, wordt je gewoon belazerd. Zeker als de opvolger van dezelfde partij is.
Enige manier om daarop te anticiperen is door helemaal niet meer te investeren in hemaal niks. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling...
Ik hoop dat de minister meer naar zijn achterban luistert dan de energie/ olie maatschappijen lobby.

Als alternatief voor saldering zou ik kiezen voor een flinke subsidie op de aanschaf van accu systemen/ particuliere energie opslag, dat is juist zo belangrijk bij toenemende zonnepaneel systemen.

Zelfs zeer optimistisch berekende particuliere energie opslag uit eigen zonne-energie kost thans 25 cent per kilowattuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:59:

@klump4u ik vind mensen die het idee hebben dat schreeuwers als Baudet en Wilders daadwerkelijk iets kunnen veranderen (laat staan ten goede) naïef, ja. Heeft niks met stempels te maken.
Tja, dat vinden ook veel mensen van een Klaver, Thieme en Marijnissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@frisianstar ik zou heel graag meer gebruik maken van de energie die ik opwek. Ik zit rond de 28%, de rest gaat terug het net op. ;(
Maar ik vraag me af of thuisaccu's wel de juiste oplossing zijn. Moet zeggen dat ik er nog te weinig van af weet, maar eerste idee (accu’s op zolder? Wie onderhoudt die? Hoe lang gaan ze mee en wat moet er met het restafval gebeuren?) maakt me wat huiverig.

@klump4u eens, maar met dat verschil dat ik Klaver in ieder geval nog zinnige dingen heb horen roepen. Maar ook daar zit een hoop populisme bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Met accus gaat je eigen gebruik mogelijk wel tot 100%
Nu er meer EV’s komen krijgen we mogelijk meer hergebruik van die accu paketten.
Of een doorbraak in opslag techniek die de prijs drastisch laat zakken.

Ik zou geen enorm pakket lithium ion accus op zolder of ergens anders in huis willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
jacovn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:54:
Met accus gaat je eigen gebruik mogelijk wel tot 100%
Lang geleden heb ik al eens een sommetje gemaakt om alleen het nachtverbruik op te vangen door accu's ivm niet meer salderen.

Kost je zeker een €2000 en het scheelt je €50 per jaar.

Dat is dus volslagen idioot.

edit: daarbij al rekening houdend met winterdagen dat je nog niet eens genoeg hebt voor een uurtje compjoeteren op de stroom van de panelen, laat staan om overdag je accu's weer te laden.
Blijft over dat je overdag je accu's laadt en die 's nachts leegmaakt met alle omzetverliezen die erbij komen.
want je gaat natuurlijk geen 3 systemen van 220 in je huis leggen.

[ Voor 32% gewijzigd door Vuiltje op 08-12-2018 19:05 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:51:
[...]

Als er geen grotere problemen zouden zijn, zou ik me hier druk om maken. Maar er zijn veel belangrijkere issues als die paar centen die het scheelt op mijn zonnepanelen die ik al (grotendeels) terug verdiend heb. Ik zet mijn energie liever elders in om echt een verschil te maken en maak me liever druk om zaken die er echt toe doen.

Vind het ook nogal een oordeel dat hier gegeven wordt over mij (dat ik alles zou pikken) en zeker omdat de meestel hier het niveau van toetsenbord-tijger waarschjnlijk niet overschrijden en dan boos zijn als ze een tientje per maand meer moeten gaan betalen.... (en een fors deel waarschijnlijk in de afgelopen 15 jaar vast een keer VVD en/of CDA gestemd en dus veel meer verantwoordelijk zijn voor de shit waar we in zitten).
Je past wel in de politiek als ik het zo lees, dus omdat de jouwe al terugverdiend zijn moeten de anderen niet janken 8)7
Ook gaat het misschien bij jou om een paar tientjes maar ik denk dat er hier alleen al genoeg zijn waar het waarschijnlijk flink meer gaat kosten maar dat daar gelaten, de regeling wordt erg krom.
Het is gewoon raar dat je als solar bezitter stroom moet inkopen terwijl je het zelf opwekt. Eigen stroom geven we weg.
Zelfde als een bakker zijn eigen brood wat ie eet ergens anders koopt maar eind van de dag het brood wat hij over heeft weg geeft. 8)7
Klinkt best krom of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:44:
@frisianstar ik zou heel graag meer gebruik maken van de energie die ik opwek. Ik zit rond de 28%, de rest gaat terug het net op. ;(
Maar ik vraag me af of thuisaccu's wel de juiste oplossing zijn. Moet zeggen dat ik er nog te weinig van af weet, maar eerste idee (accu’s op zolder? Wie onderhoudt die? Hoe lang gaan ze mee en wat moet er met het restafval gebeuren?) maakt me wat huiverig.

@klump4u eens, maar met dat verschil dat ik Klaver in ieder geval nog zinnige dingen heb horen roepen. Maar ook daar zit een hoop populisme bij.
Die accu's zijn onderhoudvrij en plaats je niet op zolder maar het liefst in de buitenlucht ivm gas en mogelijke warmte ontwikkeling.
Net als loodaccu's zijn gebruikte lithium accu's geld waard.
De bekende Panasonic lithium accu's kunnen wellicht 5000x opgeladen worden voordat de capaciteit nog maar 50% is, dat lijkt veel maar na 10 jaar moet je echt wel die accu's vervangen.
Huidige prijs voor thuis-accu's is circa 800 euro per Kilowatt capaciteit (de huidige Nissan Leaf heeft 40KW aan boord!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:18:
Dus het gaat feitelijk om de kosten van 3 jaar? Daar is alle woede en gedoe over?
Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:11:
[...]

Je past wel in de politiek als ik het zo lees, dus omdat de jouwe al terugverdiend zijn moeten de anderen niet janken 8)7
Ze mogen rustig janken, veranderd alleen de situatie niet. En ook mijn voordeel vervalt voor een groot deel op het moment dat de saldering vervalt. Verrekte jammer. Maar ja, ik heb ook een grijs kenteken gereden toen dat kon, kan nu ook niet meer. Is ook jammer. Dat ik voordelen pak waar ik kan is fijn. Maar ik ga het de ander niet aanreken als mijn voordeel vervalt.

Zo is hier ook een buurman die erg boos is om dat de gemeente hun (gemeentelijke)beplanting heeft weggehaald. Want nu moest hij iets van een schutting zetten en dat kostte hem geld. Hij kan beter roepen dat het fijn is dat hij 20 jaar lang gratis een erfscheiding heeft gehad.
Ook gaat het misschien bij jou om een paar tientjes maar ik denk dat er hier alleen al genoeg zijn waar het waarschijnlijk flink meer gaat kosten maar dat daar gelaten, de regeling wordt erg krom.
Het is gewoon raar dat je als solar bezitter stroom moet inkopen terwijl je het zelf opwekt. Eigen stroom geven we weg.
Zelfde als een bakker zijn eigen brood wat ie eet ergens anders koopt maar eind van de dag het brood wat hij over heeft weg geeft. 8)7
Klinkt best krom of niet?
Dat de bakker brood bak dat binnen 1 minuut bedorven is, dan is het niet raar dat hij ander brood moet kopen als hij dat me enaar zijn familie wil nemen die op 30 minuten rijden woont. Tenzij hij zijn gezin mee naar zijn bakker neemt en ze het direct op laat eten......
Klinkt hij zo minder krom? Want je vergelijk is onzinnig.

Energie is een totaal ander product en andere infrastructuur. Ik kan veel redenen verzinnen waarom we meer moeten krijgen voor onze zonnestroom en zou daar ook voorstander van zijn. Maar stellen dat dat het transport en opslag van jouw energie die je niet zelf gebruikt maar per definitie gratis moet zijn (zie je eerder voorbeeld) is totaal onzinnig.

Alsof de bakker zijn brood dat hij voor morgen bakt, gratis naar een concurrent mag brengen om daar op te slaan en de concurrent de kosten voor de opslag en transport maar voor zijn rekening moet nemen omdat hij soms dat brood verkoopt.

Ik ben het volledig met je eens dat je uit oogpunt van stimuleren van zonneenergie langer een vorm van salderen zou moeten ondersteunen of een andere regeling. Maar niet omdat ik mijn stroom kosteloos moet kunnen terugkrijgen. Transport en opslag van stroom kost geld. En daarbij slaan ze het nog eens niet op. Ze moeten mijn stroom afnemen op een moment dat het hun niet uitkomt en mogen het met duurdere technieken opwekken om het terug te kunnen leveren, wanneer dat mij uitkomt. Fijn is dat. Kun je een voorbeeld geven waar een dergelijk zakenmodel succes vol is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:34:
[...]

Dus het gaat feitelijk om de kosten van 3 jaar? Daar is alle woede en gedoe over?
O.a ja, en de (vermoedelijk) duurdere draak van een terugleververgoeding.
Ze mogen rustig janken, veranderd alleen de situatie niet.
Niets doen en over je heen laten rollen al helemaal niet, knijp en piep methode weet je nog? Ze roepen het niet voor niets zo vroeg, dan is er goed te polsen wat haalbaar is en wat niet.
Ik ben het volledig met je eens dat je uit oogpunt van stimuleren van zonneenergie langer een vorm van salderen zou moeten ondersteunen of een andere regeling. Maar niet omdat ik mijn stroom kosteloos moet kunnen terugkrijgen. Transport en opslag van stroom kost geld. En daarbij slaan ze het nog eens niet op. Ze moeten mijn stroom afnemen op een moment dat het hun niet uitkomt en mogen het met duurdere technieken opwekken om het terug te kunnen leveren, wanneer dat mij uitkomt. Fijn is dat. Kun je een voorbeeld geven waar een dergelijk zakenmodel succes vol is?
Ik zou graag eens een rekenvoorbeeld zien waar mijn solar geld kost aan transportkosten, ik heb het vermoeden dat er 1 kant op gerekend wordt en vermeden transport verliezen over het hoofd worden gezien.

Voorbeeld van je zakenmodel: Albert Hein! , die laat voorraad in hun stellingen zetten door leveranciers, als er nodig/verkocht is gaat hij te boek als verkocht, zo niet sturen ze hem terug als hij al aan de datum gaat lopen (Onvoldoende tht meer) en die moet maar kijken wat hij ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:56:
[...]

O.a ja, en de (vermoedelijk) duurdere draak van een terugleververgoeding.

[...]

Niets doen en over je heen laten rollen al helemaal niet, knijp en piep methode weet je nog? Ze roepen het niet voor niets zo vroeg, dan is er goed te polsen wat haalbaar is en wat niet.

[...]

Ik zou graag eens een rekenvoorbeeld zien waar mijn solar geld kost aan transportkosten, ik heb het vermoeden dat er 1 kant op gerekend wordt en vermeden transport verliezen over het hoofd worden gezien.

Voorbeeld van je zakenmodel: Albert Hein! , die laat voorraad in hun stellingen zetten door leveranciers, als er nodig/verkocht is gaat hij te boek als verkocht, zo niet sturen ze hem terug als hij al aan de datum gaat lopen (Onvoldoende tht meer) en die moet maar kijken wat hij ermee doet.
Jouw geleverde zonnestroom is een paar seconden houdbaar. Het moet direct verbruikt worden. Hoeveel producten met een dergelijke korte houdbaarheid heeft AH?

Dat betekent ook dat als je verbruikt uit het net, hier direct opwek tegenover moet staan. In het gunstigste geval opgewekt met wind, in het ongunstigste geval met een kolencentrale.

Het lijkt me een goed idee dat je een hogere terugleververgoeding krijgt, bij een contract voor windstroom.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:12:
[...]

Jouw geleverde zonnestroom is een paar seconden houdbaar. Het moet direct verbruikt worden. Hoeveel producten met een dergelijke korte houdbaarheid heeft AH?

Dat betekent ook dat als je verbruikt uit het net, hier direct opwek tegenover moet staan. In het gunstigste geval opgewekt met wind, in het ongunstigste geval met een kolencentrale.

Het lijkt me een goed idee dat je een hogere terugleververgoeding krijgt, bij een contract voor windstroom.
Hoezo een paar seconden? Het is een half jaar, in de zomer rekenen ze stroom af die ze nooit geleverd hebben, die moeten ze in de winter pas maken.
Als opwek groter zou zijn dan verbruik in NL dan zou ik dat rechtvaardig vinden, je kan niet iemand iets in de schoot werpen waar hij niets mee kan (doet AH wel). Maar opwek is slechts 10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb eerder dit jaar de prijzen van allerlij accus gekregen van mijn solar instalateur.

LG 9.3 kW €5862
Tesvolt 48 kW €39494

Als een auto een 11 kWh laad/ontlaad mogelijkheid heeft zou je haast beter een auto als accu neerzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:56:
Dus alleen geld voor jouw stroom als ze hem direct kunnen verkopen. Anders gooien ze hem terug en verbuik zelf maar.. Volgens mij doen ze dat dus ook.

Overigens ga je in je model van AH uit dat jij dan de AH bent...... waarschijnlijker is dat jij de leverancier bent die aan AH mag leveren. En AH kan dat doen omdat zij zo groot zijn. Dus dat dit nu z'n sterk voorbeeld is.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:27:
[...]

Hoezo een paar seconden? Het is een half jaar, in de zomer rekenen ze stroom af die ze nooit geleverd hebben, die moeten ze in de winter pas maken.
Als opwek groter zou zijn dan verbruik in NL dan zou ik dat rechtvaardig vinden, je kan niet iemand iets in de schoot werpen waar hij niets mee kan (doet AH wel). Maar opwek is slechts 10%
Je ontkent simpele natuurkunde. Waar wordt de door jouw geleverde stroom opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:49:
[...]

Dus alleen geld voor jouw stroom als ze hem direct kunnen verkopen. Anders gooien ze hem terug en verbuik zelf maar.. Volgens mij doen ze dat dus ook.
Nee doen ze niet
Ze verkopen hem aan de buren en rekenen daar gewoon 21 cent voor af, en dan huilie huilie als ik die kWh in de winter kom halen.

Maar zo gaat het allemaal niet, het is leveren en terugleveren, ik ben als ondernemend energieleverancier gelijke aan greenchoice, ik moet btw afrekenen voor leveren en zij willen dat niet voor terugleveren. Je kan ook heel die btw weglaten natuurlijk.
Ook betalen we transportkosten, nergens staat dat dit 1 kant op is maar wel gebruik van het net, dus ook terugleveren!
Salderen en een terugleverbelasting zou ik nog minder moeite mee hebben bedenk ik me net, bijv X cent per terug geleverde kWh maar salderen blijft.
Dan komt er ook meer op de daken omdat iedereen zijn terugleverbelasting wil betalen met overschot.
Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:57:
[...]

Je ontkent simpele natuurkunde. Waar wordt de door jouw geleverde stroom opgeslagen?
Natuurkunde? Yeah right. , jij denkt te klein, de opwek is nog verre van het verbruik in nederland, ook in de zomer. Mijn opwek komt de wijk nog niet uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 08-12-2018 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:03:
[...]

Nee doen ze niet
Ze verkopen hem aan de buren en rekenen daar gewoon 21 cent voor af, en dan huilie huilie als ik die kWh in de winter kom halen.
Dat stel jij. Zij stellen dat ze liever dan de duitse stroom verkopen, waarvoor zij ook al betaald worden om af te nemen omdat Duitsland een overschot heeft. Wat is de waarheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:12:
[...]

Dat stel jij. Zij stellen dat ze liever dan de duitse stroom verkopen, waarvoor zij ook al betaald worden om af te nemen omdat Duitsland een overschot heeft. Wat is de waarheid?
Daarom, verdiep je eens in de materie, het is niet zo zwart wit, zomer en winter is het grootste verschil maar op een zomerdag koop ik ook in als er een wolk voorbij komt, en op een dag als vandaag lever ik ook terug... ja echt!
Het gaat op de meter per kwartier, 4 meters over 3 fase die salderen en aan het einde van de periode kijken we wat de standen zijn. Meer een administratief dingetje en gemiste inkomsten voor de staatskas, met een excuus naar belasting van het net, niet houdbaar en alle andere smoesjes....

Mijn netbelasting is nog nooit zo laag geweest, dat is het dus zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:03:
[...]

Nee doen ze niet

Maar zo gaat het allemaal niet, het is leveren en terugleveren, ik ben als ondernemend energieleverancier gelijke aan greenchoice, ik moet btw afrekenen voor leveren en zij willen dat niet voor terugleveren. Je kan ook heel die btw weglaten natuurlijk.
Ook betalen we transportkosten, nergens staat dat dit 1 kant op is maar wel gebruik van het net, dus ook terugleveren!
Salderen en een terugleverbelasting zou ik nog minder moeite mee hebben bedenk ik me net, bijv X cent per terug geleverde kWh maar salderen blijft.
Dan komt er ook meer op de daken omdat iedereen zijn terugleverbelasting wil betalen met overschot.

[...]

Natuurkunde? Yeah right. , jij denkt te klein, de opwek is nog verre van het verbruik in nederland, ook in de zomer. Mijn opwek komt de wijk nog niet uit.
Als ik groter denk, zou ik alle voordeeltjes voor particulieren afschaffen. Het is voor de klimaatdoelstellingen veel effectiever om in grootschalige PV-installaties te investeren.

Zie pagina 3 in het rapport van onderstaande quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:20:
[...]

Daarom, verdiep je eens in de materie, het is niet zo zwart wit, zomer en winter is het grootste verschil maar op een zomerdag koop ik ook in als er een wolk voorbij komt, en op een dag als vandaag lever ik ook terug... ja echt!
Het gaat op de meter per kwartier, 4 meters over 3 fase die salderen en aan het einde van de periode kijken we wat de standen zijn. Meer een administratief dingetje en gemiste inkomsten voor de staatskas, met een excuus naar belasting van het net, niet houdbaar en alle andere smoesjes....

Mijn netbelasting is nog nooit zo laag geweest, dat is het dus zeker niet.
Grappig is dat ook jij het primair financieel benaderd, maar dan wel het niet fair vind als de ander dat ook doet.

Of je bekijkt het puur milieu winst (en dan is salderen niet gunstig omdat dit bezuigingen inet aanmoedigd)
Of je het gaat om het financiele aspect, maar dan komt markt werking om de hoek en dan ben je ook het haasje. (zonnestroom op hoogte punt is vanuit duitsland goedkoper als jouw laten salderen)

Salderen moet alleen worden ingezet om de opbouw van zonnepanelen in nederland te stimuleren.

Dus niet voor mensen (zoals ik) die een vet overschot hebben in de zomer om dit dan met warmtepompen in de winter weg te stoken. Als dat kan, maak ik er ook gebruik van. Direct en zolang het duurt..
Maar ben toch van mening dat daar niet te veel belastingcenten in moeten gaan zitten. Die zijn op andere plekken in dit moment wat harder nodig in mijn optiek.

Ik vraag me dus ernstig af of salderen de meest effectieve en effiente manier is om bepaalde klimaatdoelen te halen.

En als je je bedrijfcase bouwt op een voordeelregeling van de overheid... Tja. niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:08:
[...]

Grappig is dat ook jij het primair financieel benaderd, maar dan wel het niet fair vind als de ander dat ook doet.

Of je bekijkt het puur milieu winst (en dan is salderen niet gunstig omdat dit bezuigingen inet aanmoedigd)
Of je het gaat om het financiele aspect, maar dan komt markt werking om de hoek en dan ben je ook het haasje. (zonnestroom op hoogte punt is vanuit duitsland goedkoper als jouw laten salderen)

Salderen moet alleen worden ingezet om de opbouw van zonnepanelen in nederland te stimuleren.

Dus niet voor mensen (zoals ik) die een vet overschot hebben in de zomer om dit dan met warmtepompen in de winter weg te stoken. Als dat kan, maak ik er ook gebruik van. Direct en zolang het duurt..
Maar ben toch van mening dat daar niet te veel belastingcenten in moeten gaan zitten. Die zijn op andere plekken in dit moment wat harder nodig in mijn optiek.

Ik vraag me dus ernstig af of salderen de meest effectieve en effiente manier is om bepaalde klimaatdoelen te halen.

En als je je bedrijfcase bouwt op een voordeelregeling van de overheid... Tja. niet handig.
Ik moet het financieel bekijken, dat is met elke investering zo.

Er ligt 10kWp op dak wat 7800 kWh genereert, mijn verbruik ligt iets lager dus wat kWh over, geen gas, kosten per jaar -150,- o.i.d.
Het is mijn dak, mijn set, mijn keuze voor gasloos en alles elektrisch, dit is gewoon nodig als je all electric wilt met 5 personen in huis.

Maar ik kan ook alles van dak gooien, gas er weer op en dan doen we 3000 kWh aan stroom en 1300 m3 gas waar we gewoon btw voor afrekenen, wat is dan de co2 besparing?
Kortom, de regering wil wel dat ik de co2 besparing doe maar als ik daar een klein financieel voordeel uit heb (na mijn mega investering) is dat ineens onhoudbaar, nou houd dan lekker die subsidie in de kas, dat is al een goed begin, ik hoef het niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drielp
Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:05:
[...]

Tja.. Volgens mij was het toen al heel zeker dat de salderingsregeling op de helling zou gaan binnen aantal jaren. Nu kun je daar natuurlijk wel actie op uitzetten (dat is je recht), maar als je er mee gerekend hebt, is dat niet verstandig geweest.

.....
De salderingsregeling zou in 2023 opnieuw bekeken worden. Er is nooit gezegt dat de regeling zou komen te vervallen. De salderingsregeling zou zomaar voortgezet kunnen worden.
Je doet nu precies hetzelfde als een politicus. De waarheid geweld aan doen en dat dan afdoen met een slecht geheugen.
En natuurlijk reken je met de huidige situatie, de toekomst staat niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

frisianstar schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:16:
[...]

Die accu's zijn onderhoudvrij en plaats je niet op zolder maar het liefst in de buitenlucht ivm gas en mogelijke warmte ontwikkeling.
Net als loodaccu's zijn gebruikte lithium accu's geld waard.
De bekende Panasonic lithium accu's kunnen wellicht 5000x opgeladen worden voordat de capaciteit nog maar 50% is, dat lijkt veel maar na 10 jaar moet je echt wel die accu's vervangen.
Huidige prijs voor thuis-accu's is circa 800 euro per Kilowatt capaciteit (de huidige Nissan Leaf heeft 40KW aan boord!)
Ok, en maak daar nu eens een businesscase van.
Je kan dus 5000 KWh opslaan, tegen 0,21 Euro. Kom je uit op 1050 euro. Komt nog bij: kosten voor aanpassing van je huidige installatie en het feit dat je een stukje van je tuin kwijt raakt. Gaat nog vanaf: stukje transportverlies. Nauwelijks interessant dus. Hoe zit het met brandgevaar? Nogal lullig als je op de bank zit en ineens blijkt er een BBQ in je tuin aan te staan...
Ik vraag me af of buurtbatterijen geen beter alternatief is. :?

@Cyberpope nee, het gaat niet over 3 jaar, het gaat over het feit dat de regering zich als onbetrouwbare partner opstelt. Want er wordt eerst wat beloofd (tot 2023), daarna teruggedraaid (tot 2020) waarna blijkt dat er niet eens concrete plannen zijn en mensen dus maar af moeten wachten wat er gaat komen.

Om even in te haken op een andere stelling van je: ja,transport en opslag kosten geld. Zie bovenstaande berekening. Maar energiebedrijven sparen transport en opslagkosten uit als ik stroom terug lever: diezelfde stroom gaat namelijk nagenoeg rechtstreeks naar mijn buren... geen opslag en transportkosten zijn te verwaarlozen...

@Joris748 natuurlijk lijkt het heel wat. Zoveel miljoen voor terugleveren (zeg een kleine 80 miljoen).
Maar kijk eens naar de grote hoop: er worden miljarden besteed aan subsidies, zowel voor fossiel als voor duurzame energie. En dan is die 80 miljoen echt peanuts!

[ Voor 28% gewijzigd door Pietervs op 09-12-2018 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietervs schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:08:
[...]

Je kan dus 5000 KWh opslaan, tegen 0,21 Euro. Kom je uit op 1050 euro. Komt nog bij: kosten voor aanpassing van je huidige installatie en het feit dat je een stukje van je tuin kwijt raakt. Gaat nog vanaf: stukje transportverlies. Nauwelijks interessant dus. Hoe zit het met brandgevaar? Nogal lullig als je op de bank zit en ineens blijkt er een BBQ in je tuin aan te staan...
Word nooit wat, leuk voor de standaard huishoudens met een paneeltje of 8 maar in de zomer lever ik 40 terug en gebruik er 10-12. Nissan leaf batterij in 1 dag vol dus en waar laten we de rest van de week/maand?
In de winter andersom ongeveer op een koude dag, 40 verbruik en 10-12 max opwek.

Nou ga maar een batterij opzoeken, maar de kosten zijn altijd hoger dan de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Accu's zijn sowieso maar een beperkte oplossing. Ja, je kunt de avond en nacht overbruggen, misschien zelfs een paar dagen als je flink investeerd. Maar even 5000kWh ''opslaan'' in de zomer om dit in de winter weer te ''gebruiken'' is er natuurlijk niet meer bij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Rol-Co mee eens, ik vraag me daarom ook af of zelf een batterij op zolder hebben echt zin heeft. Tegelijkertijd vind ik het wel zuur dat ik overdag stroom teruglever, die ik 's avonds weer in moet kopen. En het wordt nog. Een zuurder als Wiebes het salderen daadwerkelijk afschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:21:
[...]

De bedoeling van een eigen accu is toch dat je van het net af wil? en saldering staat op de tocht, als het tegen zit verdwijnt die hele regel, dan wordt eigen opslag van je eigen opgewekte energie nog belangrijker.
En met een elektrische auto die je aan je eigen accu/ zonnepaneel stroomnetwerk koppelt wordt nóg leuker.
Een accu is om meer eigen stroom te kunnen gebruiken. Niet om van het net af te gaan. Zou ook beetje dom zijn want je krijgt geld om een elektra aansluiting te hebben liggen.

Off grid is sowieso onmogelijk, waar laat ik mijn 3500 kWh in de drie zomer maanden? (Per maand )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zijn er nu posts weg-gemodereerd of komt dit van die storing die er net was? Want ik kreeg diverse errors.

edit: in het PV topic missen ook posts, lijkt alsof er een back-up is teruggezet ofzo

[ Voor 45% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2018 10:33 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Er is inderdaad het een en ander weg.

Maar wellicht is het voor een ieder handig om alle 144 bladzijden eens terug te lezen.
Ik kan alleen maar zien dat er een voor- en tegengroep is die niet wil luisteren naar de ander.

Het gaat al een hele tijd:

ja
nee
bla
bla
nee
blaa
bla ja
bla nee
nee
ja
bla bla.

Mensen die nu nog kiezen om pv aan te schaffen weten waar ze aan toe zijn.(reken nergens op!)
Mensen die na 2013 gekocht hebben maken al lang winst.
De pioniers die hebben bijgedragen aan het goedkoper worden van de panelen en nog wel de hoofdprijs hebben betaald zijn gewoon de pineut en schieten er bij in.
In die tijd kocht je het om "gratis" stroom te hebben wanneer je je investering eenmaal had terugverdient na een jaar of 12 tot 14.
Toen had je nog geen graaiers als wiebes en kamp die halverwege het spel de regels veranderden, toen dacht men ook nog niet aan salderen is niet meer haalbaar. Toen was er helemaal geen subsidie voor "groene" stroom.
Nu wordt er van alles bijgehaald dat helemaal niet van belang is.
Velen hebben het over aanschaffen van accu's maar er wordt geen enkel sommetje openbaar gemaakt, waardoor je kan zien dat dat volslagen zinloos is in Nederland omdat er gewoon te weinig zon is 5 maanden lang en het daarom veel te duur wordt.
Er wordt gesproken over batterijen op zolder.
Daar kan ik alleen maar uit concluderen dat er geen idee is van hoe groot zo'n pakket moet zijn, wil je er wat aan hebben.

[ Voor 100% gewijzigd door Vuiltje op 09-12-2018 10:50 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
reneeke1970 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:27:
[...]

Een accu is om meer eigen stroom te kunnen gebruiken. Niet om van het net af te gaan. Zou ook beetje dom zijn want je krijgt geld om een elektra aansluiting te hebben liggen.

Off grid is sowieso onmogelijk, waar laat ik mijn 3500 kWh in de drie zomer maanden? (Per maand )
Gewoon een flinke airco in huis, is je hele huis lekker koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

De bedoeling van een eigen accu is toch dat je van het net af wil? en saldering staat op de tocht, als het tegen zit verdwijnt die hele regel, dan wordt eigen opslag van je eigen opgewekte energie nog belangrijker.
En met een elektrische auto die je aan je eigen accu/ zonnepaneel stroomnetwerk koppelt wordt nóg leuker.
Van het net af gaan is sowieso geen optie, dan zal je voor minimaal 3 maanden aan stroom moeten kunnen opslaan om de winter te "overleven". Dan zit je al snel aan een accu van minimaal 3000kWh als je all electric bent gegaan zoals ik. Dan heb je het over minimaal een miljoen Euro aan thuisaccu's.

En wat ik al zei, je kan niet rekenen met €0,21 winst door je stroom op te slaan, je zal moeten rekenen met het voordeel t.o.v. terugleveren. En dat is maar zo'n €0,10 per kWh.

Opslaan met een elektrische auto klinkt ook leuk maar als je werkt is je auto wss overdag helemaal niet thuis.

Daarnaast gaat iedere laadcycle die je gebruikt om je woning van stroom te voorzien af van de levensduur van de accu om te rijden in die auto.

edit: toch knap, ik quote een niet bestaande reactie...

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
BlueTooth76 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:36:
[...]

Van het net af gaan is sowieso geen optie, dan zal je voor minimaal 3 maanden aan stroom moeten kunnen opslaan om de winter te "overleven". Dan zit je al snel aan een accu van minimaal 3000kWh als je all electric bent gegaan zoals ik. Dan heb je het over minimaal een miljoen Euro aan thuisaccu's.

Opslaan met een elektrische auto klinkt ook leuk maar als je werkt is je auto wss overdag helemaal niet thuis.
[b]En wat ik al zei, je kan niet rekenen met €0,21 winst door je stroom op te slaan, je zal moeten rekenen met het voordeel t.o.v. terugleveren. En dat is maar zo'n €0,10 per kWh.[/b]
Daarnaast gaat iedere laadcycle die je gebruikt om je woning van stroom te voorzien af van de levensduur van de accu om te rijden in die auto.

edit: toch knap, ik quote een niet bestaande reactie...
Denk maar niet dat die regeling over 5 jaar nog bestaat, dan betalen we allemaal het volle pond.
De energie behoefte wordt een geweldige melkkoe voor 1) de belasting dienst 2) de energie en olie maatschappijen en 3) de stroomnetwerkbeheerder, die staan echt niet popelen om aan ons geld te geven, dus wil ik wel de gok nemen op eigen energie opslag, ook al moet ik die 4 maanden in de winter wél op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Een accu hoeft helemaal niet zo groot te zijn. In principe het avond en nacht gebruik afdekken.

Als je meer wilt wordt het snel (te) duur, en een aantal slechte dagen overbrug je toch niet waarschijnlijk.
Dan moet je in off grid denken en een aggregaat neerzetten.

Eerst maar wachten op de teruglever vergoeding, geen glazen bol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Een accu is leuk om van maart tot en met oktober je nachtverbruik af te te dekken, kun je misschien 3 a 400 kWh die je zelf hebt opgewekt mee wegwerken, denk niet dat dat financieel uit gaat komen. Een boiler of warmtepomp boiler overdag op een flinke temperatuur brengen en dan in de avond of morgen leeg verbruiken dat zijn kW die je weg kunt werken zonder dat ze minder opleveren in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:41:
[...]

Als ik groter denk, zou ik alle voordeeltjes voor particulieren afschaffen. Het is voor de klimaatdoelstellingen veel effectiever om in grootschalige PV-installaties te investeren.

Zie pagina 3 in het rapport van onderstaande quote.

[...]
Dat klopt maar dat had de overheid jaren van te voren toch kunnen laten uitrekenen wat op de lange duur goedkoper is?
Dan moeten ze nu zeggen dat financiële ondersteuning voor particulieren uitgefaseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Vreemd dat er berichten verdwijnen.
Plaats je een nieuw is het vorige wel weer zichtbaar....... 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door Vuiltje op 09-12-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:45:
[...]

Denk maar niet dat die regeling over 5 jaar nog bestaat, dan betalen we allemaal het volle pond.
De energie behoefte wordt een geweldige melkkoe voor 1) de belasting dienst 2) de energie en olie maatschappijen en 3) de stroomnetwerkbeheerder, die staan echt niet popelen om aan ons geld te geven, dus wil ik wel de gok nemen op eigen energie opslag, ook al moet ik die 4 maanden in de winter wél op het net.
Zonde van je geld!
Áccu moet je alleen willen voor dag/nacht verschillen.

Seizoensverschillen kun je beter opvangen met 2x zoveel panelen. Dan nog vang je het niet in zijn geheel op, maar kun je met een beetje dak de wintermaanden dat je moet afnemen, terugdringen naar 2.

En daarom in salderen afschaffen beter voor vergroening!
Want de forse overproductie in de zomer krijg je daar gratis bijn ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

drielp schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:02:
[...]

De salderingsregeling zou in 2023 opnieuw bekeken worden. Er is nooit gezegt dat de regeling zou komen te vervallen. De salderingsregeling zou zomaar voortgezet kunnen worden.
Je doet nu precies hetzelfde als een politicus. De waarheid geweld aan doen en dat dan afdoen met een slecht geheugen.
Grappig is dat ik vind dat je je gedraagd als een politicus. Uitgaan van niet vaststaande feiten en omstandigheden en net doen alsof dat beleid was en vaststaat tot in de eeuwigheid, terwijl iedereen met gezond verstand inziet dat iets onhoudbaar gaat worden.

Er is dus ook nooit gezegd dat de regeling niet zou komen te vervallen. Dus linksom of rechtsom de situatie na 2023 ( en eerder 2019 in de eerste voorstellen) was onzeker. Dan moet je daarvan uitgaan en niet van "dan zal hij waarschijnlijk wel doorgezet worden".

Ik word zelden onaangenaam verrast omdat ik niet uitga van een wenssituatie, meer eerder dat het negatief zal uitpakken. Of te wel realiteit. Saldering loopt tot 2020, daarna ga ik uit van niets. Op dit moment heb ik een tijdelijk contract, ondanks dat de andere kant roept dat hij wil verlengen, ga ik daarvan niet uit en trek mijn eigen plan. Hypotheekrente zal ook op de helling gaan, dat is onvermijdelijk. Etc. etc.

Iedereen kan met gezond boeren verstand nagaan dat de salderingsregeling op termijn niet houdbaar zal zijn. Overheid loopt te veel belasting mis, energiemaatschappijen te veel inkomsten. Dat kon nooit lang goed gaan, toen zonnepanelen een vlucht gingen nemen. Op basis daarvan heb ik mijn set in 2013 aangeschaft. Toen er al vanuit gaande dat salderen op korte termijn afgelopen zou zijn. Elk jaar dat er wel iets is, is mooi meegenomen.

Ik wens jullie veel plezier en succes met hier lopen ranten en klagen, de werkelijkhied zal er niet al te veel door veranderen verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

Cyberpope schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:13:
Ik wens jullie veel plezier en succes met hier lopen ranten en klagen, de werkelijkhied zal er niet al te veel door veranderen verwacht ik.
Dat denk ik wel. Ik heb namelijk besloten voorlopig niets op m'n dak te leggen, en met mij vast nog wat anderen. Hoeveel? Geen idee, en ook niet of dat iets uitmaakt afgezet tegen grote zonneweides. Maar het is wel een effect waarvan het al dan niet de moeite waard is iets mee te doen. .

En als het dat niet is: prima, maar dan wil ik ook geen gezeur dat ik vanalles op m'n dak moet gaan leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 09-12-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

drielp schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:02:
[...]

Grappig is dat ik vind dat je je gedraagd als een politicus. Uitgaan van niet vaststaande feiten en omstandigheden en net doen alsof dat beleid was en vaststaat tot in de eeuwigheid, terwijl iedereen met gezond verstand inziet dat iets onhoudbaar gaat worden.

Er is dus ook nooit gezegd dat de regeling niet zou komen te vervallen. Dus linksom of rechtsom de situatie na 2023 ( en eerder 2019 in de eerste voorstellen) was onzeker. Dan moet je daarvan uitgaan en niet van "dan zal hij waarschijnlijk wel doorgezet worden".

Ik word zelden onaangenaam verrast omdat ik niet uitga van een wenssituatie, meer eerder dat het negatief zal uitpakken. Of te wel realiteit. Saldering loopt tot 2020, daarna ga ik uit van niets. Op dit moment heb ik een tijdelijk contract, ondanks dat de andere kant roept dat hij wil verlengen, ga ik daarvan niet uit en trek mijn eigen plan. Hypotheekrente zal ook op de helling gaan, dat is onvermijdelijk. Etc. etc.

Iedereen kan met gezond boeren verstand nagaan dat de salderingsregeling op termijn niet houdbaar zal zijn. Overheid loopt te veel belasting mis, energiemaatschappijen te veel inkomsten. Dat kon nooit lang goed gaan, toen zonnepanelen een vlucht gingen nemen. Op basis daarvan heb ik mijn set in 2013 aangeschaft. Toen er al vanuit gaande dat salderen op korte termijn afgelopen zou zijn. Elk jaar dat er wel iets is, is mooi meegenomen.

Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:28:
[...]

En jou winst is hun verlies... wat verwacht je dan?
[...]
@Cyberpope nee, het gaat niet over 3 jaar, het gaat over het feit dat de regering zich als onbetrouwbare partner opstelt. Want er wordt eerst wat beloofd (tot 2023), daarna teruggedraaid (tot 2020) waarna blijkt dat er niet eens concrete plannen zijn en mensen dus maar af moeten wachten wat er gaat komen.
In mijn beleving was die belofte voor 2023 nooit hard. Maar kan aan mij liggen.
@Joris748 natuurlijk lijkt het heel wat. Zoveel miljoen voor terugleveren (zeg een kleine 80 miljoen).
Maar kijk eens naar de grote hoop: er worden miljarden besteed aan subsidies, zowel voor fossiel als voor duurzame energie. En dan is die 80 miljoen echt peanuts!
Kijk nu komen we aan de echte kwesties. Hier gaat het om en dan is het jammer als mensen het reduceren tot "ik mag niet salderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ging iets fout... dubbel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Yucon schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:18:
[...]

Dat denk ik wel. Ik heb namelijk besloten voorlopig niets op m'n dak te leggen, en met mij vast nog wat anderen. Hoeveel? Geen idee, en ook niet of dat iets uitmaakt afgezet tegen grote zonneweides. Maar het is wel een effect waarvan het al dan niet de moeite waard is iets mee te doen. .

En als het dat niet is: prima, maar dan wil ik ook geen gezeur dat ik vanalles op m'n dak moet gaan leggen.
Vooral niet doen dan. Zal niemand je komen dwingen met een geweer om die dingen op je dak te leggen.

Maar ook niets straks klagen als blijkt dat de regeling toch verder gaat en je dus op die manier geld mis loopt. Ik heb ze gelegd in een onzekere periode. Toen zou salderen al op 2018 op de helling gaan. Nu al grotendeels terugverdiend. Elk jaar langer is meegenomen salderen is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jacovn schreef op zondag 9 december 2018 @ 07:14:
Een accu hoeft helemaal niet zo groot te zijn. In principe het avond en nacht gebruik afdekken.

Als je meer wilt wordt het snel (te) duur, en een aantal slechte dagen overbrug je toch niet waarschijnlijk.
Dan moet je in off grid denken en een aggregaat neerzetten.

Eerst maar wachten op de teruglever vergoeding, geen glazen bol.
Wel mooi dat jouw reactie van 7:14 is volgens Tweakers maar dan wel de nieuwste is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:35:
[...]

Gewoon een flinke airco in huis, is je hele huis lekker koel.
Ja die verbruikt wel 5 kWh per dag.
Realistisch denken is niet je sterkste kant

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
Heren,
ik stel voor dat iedereen de 144 bladzijden van dit verhaal eens gaat teruglezen.
Ik kom tot de conclusie dat er voor- en tegenstanders zijn.
Geen van allen heeft een oplossing en wil het verhaal van de ander niet begrijpen.
Het is al die tijd als volgt:
ja
nee
bla
bla
nee
ja
bla
bla
bla
ja
bla
nee
Er komt helemaal niets zinnigs meer uit.

De mensen die nu nog investeren in PV weten waar ze aan beginnen.
De mensen die na 2013 gekocht hebben maken al lang winst, omdat het toen al niets meer kostte.

Blijft over: de pionieren die voor 2012 geïnvesteerd hebben en nu zien dat ze verkeerd "gegokt" hebben omdat de regering halverwege het spel ineens de regels gaat veranderen.
Van gokken was toen overigens geen sprake, want er waren toen nog geen graaiers als wiebes en kamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Cyberpope
En jou winst is hun verlies... wat verwacht je dan?
Verlies is een groot woord natuurlijk, het is eerder gemist, als ik een jaar niets verbruik of terug lever of op een generator zou draaien met mijn huis komt er ook geen btw voor mijn stroom binnen maar wel via de brandstof die ik verbruik, dan komen ze toch ook niet met het verhaal dat het hun geld kost.

Paneeltjes net zo, je mag de btw terug vragen, doe dat dan niet, dan heb je btw op de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
reneeke1970 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:16:
[...]

Ja die verbruikt wel 5 kWh per dag.
Realistisch denken is niet je sterkste kant
5 KWh per dag wek je in de zomer makkelijk op toch?
Een deel gaat naar je eigen verbruik, een deel gaat de accu in, een deel gaat naar de airco, wat overblijft levert in de toekomst zonder saldering toch niks op; 'verkopen' naar de buurman's EV? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:28:
[...]

Er ligt 10kWp op dak wat 7800 kWh genereert, mijn verbruik ligt iets lager dus wat kWh over, geen gas, kosten per jaar -150,- o.i.d.
Het is mijn dak, mijn set, mijn keuze voor gasloos en alles elektrisch, dit is gewoon nodig als je all electric wilt met 5 personen in huis.

Maar ik kan ook alles van dak gooien, gas er weer op en dan doen we 3000 kWh aan stroom en 1300 m3 gas waar we gewoon btw voor afrekenen, wat is dan de co2 besparing?
Kortom, de regering wil wel dat ik de co2 besparing doe maar als ik daar een klein financieel voordeel uit heb (na mijn mega investering) is dat ineens onhoudbaar, nou houd dan lekker die subsidie in de kas, dat is al een goed begin, ik hoef het niet.
Probeer nou eens objectief te kijken.
Salderen is leuk, maar totaal niet groen.

Als je echt naar duurzaam wil, moet salderen eruit. Je wil dat mensen verder kijken dan naar eigen verbruik.

Je wil grote stappen zetten, dus salderen moet versoberd! Als jij de conclusie trekt dat je direct alles van het dak moet halen, vind ik dat raar.

Doe eens een stapje afstand nemen en probeer zonder de emotie van je eigen situatie ernaar te kijken.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dfrenner schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:23:
[...]

Probeer nou eens objectief te kijken.
Salderen is leuk, maar totaal niet groen.

Als je echt naar duurzaam wil, moet salderen eruit. Je wil dat mensen verder kijken dan naar eigen verbruik.

Je wil grote stappen zetten, dus salderen moet versoberd! Als jij de conclusie trekt dat je direct alles van het dak moet halen, vind ik dat raar.

Doe eens een stapje afstand nemen en probeer zonder de emotie van je eigen situatie ernaar te kijken.
Ik heb geen emotie van mijn eigen situatie, dat is het hem juist :) duurzaam boeit me ook geen kont, alles om je heen moet ineens duurzaam, laat me niet lachen, allemaal show hoor kerel, een marketing praatje om weer een euro meer te pakken.

Nee nee, eerst gaat die regering, wie er dan ook zat boeit me niet, voor jaren op zijn kont zitten en laat het varen, ach pas 2020 das nog een heel eind, en nu anno 2018 komt het gevaarlijk dichtbij gaan we de burger nekken om het financiele plaatje goed te krijgen van het "groter aanpakken"
Hou eens op jij, met je grote stappen zetten! Eerder vertrekken kerel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 09:16
Ach... Ten eerste is nog helemaal niet duidelijk of het 2020, 21 of 22 wordt.

Ten tweede, ik zorg gewoon dat de set die ik op m’n dak leg

1) overcapaciteit genereert
2) klaar is voor een accu

Dan kan ik, als die dingen eenmaal betaalbaar zijn, van het net af en heb ik helemaal niks meer met welke subsidie dan ook van doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
[...]

Om even in te haken op een andere stelling van je: ja,transport en opslag kosten geld. Zie bovenstaande berekening. Maar energiebedrijven sparen transport en opslagkosten uit als ik stroom terug lever: diezelfde stroom gaat namelijk nagenoeg rechtstreeks naar mijn buren... geen opslag en transportkosten zijn te verwaarlozen...

1) 5000x 10Kw = 50 000Kw x 0.25 Euro = Euro 12500.= (0.25 euro = gemiddelde energie prijs over 10 jaar)
2) warmteontwikkeling: een Tesla heeft een 6x grotere accu, ooit gehoord dat die spontaan veel te warm worden?
3) De Powerwall van Tesla hangt aan de muur; kost geen ruimte als iemand die wil nemen,
4) Aanpassing van de meterkast: moet toch al vanwege de 3 fase zonnepanelen omvormer en warmtepomp
5) Transport verliezen; waar? bedoel je omzet verliezen? warmte ontwikkeling in omvormers worden in mijn toekomstige woonhuis afgezogen en naar een Warmtepomp-Boiler geleid waar er warm water van gemaakt wordt; gewoon even dóór denken, aan kortzichtigheid hebben we niets.

On topic: Geef mij maar een flinke subsidie op accu's als alternatief op de Saldering regeling.
Met één 10KW accu kan ik 6 maanden per jaar van het net af, met een 30 KW versie zeker 3 maanden meer.

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 09-12-2018 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:56:
[...]

1) 5000x 10Kw = 50 000Kw x 0.25 Euro = Euro 12500.= (0.25 euro = gemiddelde energie prijs over 10 jaar)
2) warmteontwikkeling: een Tesla heeft een 6x grotere accu, ooit gehoord dat die spontaan veel te warm worden?
3) De Powerwall van Tesla hangt aan de muur; kost geen ruimte als iemand die wil nemen,
4) Aanpassing van de meterkast: moet toch al vanwege de 3 fase zonnepanelen omvormer en warmtepomp
5) Transport verliezen; waar? bedoel je omzet verliezen? warmte ontwikkeling in omvormers worden in mijn toekomstige woonhuis afgezogen en naar een Warmtepomp-Boiler geleid waar er warm water van gemaakt wordt; gewoon even dóór denken, aan kortzichtigheid hebben we niets.

Geef mij maar een flinke subsidie op accu's als alternatief op de Saldering regeling.
Het voordeel van opslaan is geen €0,21 (of €0,25).
Je kan de stroom namelijk terugleveren en daar krijg je dan ook nog altijd €0,11 voor op dit moment.

Het echte voordeel ten opzichte van terugleveren is dus maar €0,10 per kWh die je kan opslaan.

En dan gaat het ineens nog maar om €5000 voordeel van zelf opslaan ipv de door jou berekende €12.500.

Mocht de terugleversubsidie nog hoger worden dan €0,11 dan is de TVT van een thuisaccu nog langer...

Verder reken je 5000x laden met de maximale capaciteit, deze zal echter afnemen gedurende de levensduur dus ook daar zal je er gemiddeld zo'n 25% over 10 jaar voor moeten aftrekken. Hou je nog maar €3750 aan opbrengst over.

Een thuisaccu verdien je simpelweg nog niet terug, ze moeten eerst 2,5x goedkoper worden voor het interessant wordt. En dan alleen in het "post salderen" tijdperk.

Er zullen ook maanden zijn dat je de accu amper vol krijgt, afgelopen week had ik met 68 panelen (!) ook een dag met maar 1kWh opbrengst (die al op ging aan eigen verbruik).

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

edit: dubbel, kreeg een melding dat de Tweakers server er uit lag maar blijkbaar is het toch gepost.

[ Voor 93% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2018 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
BlueTooth76 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:10:
[...]

Het voordeel van opslaan is geen €0,21 (of €0,25).
Je kan de stroom namelijk terugleveren en daar krijg je dan ook nog altijd €0,11 voor op dit moment.

Het echte voordeel ten opzichte van terugleveren is dus maar €0,10 per kWh die je kan opslaan.

En dan gaat het ineens nog maar om €5000 voordeel van zelf opslaan ipv de door jou berekende €12.500.

Mocht de terugleversubsidie nog hoger worden dan €0,11 dan is de TVT van een thuisaccu nog hoger.

Een thuisaccu verdien je simpelweg nog niet terug, ze moeten eerst 2,5x goedkoper worden voor het interessant wordt. En dan alleen in het "post salderen" tijdperk.

Er zullen ook maanden zijn dat je de accu amper vol krijgt, afgelopen week had ik met 68 panelen (!) ook een dag met maar 1kWh opbrengst (die al op ging aan eigen verbruik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Van het net af gaan is sowieso geen optie, dan zal je voor minimaal 3 maanden aan stroom moeten kunnen opslaan om de winter te "overleven".

En wat ik al zei, je kan niet rekenen met €0,21 winst door je stroom op te slaan, je zal moeten rekenen met het voordeel t.o.v. terugleveren. En dat is maar zo'n €0,10 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dexter35 schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:41:

2) klaar is voor een accu

Dan kan ik, als die dingen eenmaal betaalbaar zijn, van het net af en heb ik helemaal niks meer met welke subsidie dan ook van doen.
Wil je jouw sommetje met ons delen?
Ik ben namelijk reuze benieuwd naar waarom jij wel van het net zou kunnen in Nederland ZONDER drastisch in te leveren op comfort.
edit:
@Dexter35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Het primaire doel van een thuisaccu is om het percentage eigen verbruik omhoog te brengen (en daarmee minder terug te leveren). Je hoeft geen heel jaar uit te kunnen, maar begin eens met het verbruik van 24 uur voor de maanden met de hoogste opbrengst van de PV panelen.

Met salderen is het sowieso financieel niet interessant. Maar zelfs zonder terugleververgoeding van de overheid krijg je het momenteel financieel niet rondgerekend. Daarvoor moeten de accu’s nog flink goedkoper worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 09:16
Dat is precies wat ik zeg. Als straks die accu’s goedkoper worden en meer opslagruimte krijgen, kan ik van het net af. Kwestie van wat overcapaciteit op je dak leggen en een beetje slim omgaan met verbruik.
Pagina: 1 ... 36 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.