dit is dus offtopic
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 05-12-2018 18:38 ]
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 05-12-2018 18:38 ]
[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 05-12-2018 18:39 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Precies de overheid werkt zichzelf tegen. Wat denk je van alle warmtepompen die uit gaan?Pakhaas schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:57:
Wanneer het salderen zal verdwijnen en de overheid met EV auto's een vooruitgang willen bewerkstelligen, lijkt het mij wel wijsheid om het wel mogelijk te maken om het electrisch verbruik van de auto wel te kunnen salderen. De auto's worden namelijk vaak avonds/nachts opgeladen terwijl de zonnepanelen overdag stroom opwekken.
1 PVoutput . Dongen NB
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Ik zit hier niet om een alternatief voor de regering te bedenken, ik ben aan het denken aan een alternatief voor salderen betreffende mijn portemonee.Wiley99 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:03:
@reneeke1970 en de rest: check ff de modbreak van een paar posts terug. Laten we het nu alleen over alternatieven voor salderen hebben, het (anders) belonen van zonnepaneeleigenaren / particuliere bijdragers aan milieudoelstellingen. Of stel dat je geen enkel alternatief acceptabel vindt en dat salderen voor jou de enige variant is, einde discussie. Of (en dat zou ik moeten doen in plaats van hier toch te blijven reageren ;-) ), laten we na 141 pagina's gewoon wachten op het nieuwe voorstel van de regering).
Voor EV, houtkachels, warmtepompen, LED lampen, CO2 enz. zijn ook andere topics beschikbaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas, dat is het niet. De scope van dit topic is "is terugleversubsidie een alternatief voor salderen" en zo ja, hoe dan.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 06-12-2018 21:25 ]
Wise enough to play the fool
Waarom dan?teacher schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:23:
[...]
Als ik mij installatie binnen 10 jaar heb terugverdiend, vind ik het prima. Nu rekent iedereen met 6 of 7 jaar en wat langer kan best wat mij betreft.
[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 06-12-2018 22:03 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wise enough to play the fool
Reken er maar op dat de subsidiepot niet meer wordt dan dat de staat nu "kwijt" is aan salderen. Met meer die uit de subsidieruif gaan eten wordt het geen vette subsidie. En houdt er ook maar rekening dan de subsidie verdwijnt in 2030.teacher schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:34:
Tuurlijk, dat ben ik met je eens. Alleen als het salderen verdwijnt, moet de terugleververgoeding wel van dien aard zijn dat mensen de installatie in een schappelijke tijd terugverdienen. Mocht ik er op vooruit gaan, ga ik niet in protest natuurlijk
[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 07-12-2018 02:07 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik vrees dat dáár het grote probleem zit.drielp schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 02:05:
[...]
Reken er maar op dat de subsidiepot niet meer wordt dan dat de staat nu "kwijt" is aan salderen. Met meer die uit de subsidieruif gaan eten wordt het geen vette subsidie. En houdt er ook maar rekening dan de subsidie verdwijnt in 2030.
Mocht het onzalig plan doorgaan, dan kan je met een duur systeem een redelijk tvt vergeten. Daarom verbaast het me dat het met de PV branch nog redelijk goed gaat.
Ik bewonder je optimisme, maar het gaat nog een heel spul worden met de leververgoeding van Wiebes.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
[ Voor 73% gewijzigd door jacovn op 07-12-2018 21:25 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 07-12-2018 21:45 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Er is efficiëntie, en er is draagvlak.jacovn schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:42:
Thx, geraamd was 58 miljoen, het werd 77 miljoen iets van 25% meer
En cumulatief 2012-2015 was 179 miljoen
Dan steeg het wel snel inderdaad.
Tevens is die tabel ook overduidelijk welke maatregel het goedkoopst is om co2 uitstoot te verminderen, het is niet salderen..
Precies, het draagvlak wordt steeds minder. De mannen van de groene rekenkamer krijgen zomaar nog gelijk. De energie transitie wordt betaald door de burger en die mag er niet van profiteren.Pietervs schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:01:
[...]
Er is efficiëntie, en er is draagvlak.
Door geld aan grote bedrijven te geven terwijl je de belastingen voor de gewone man verhoogt, weet je dat je draagvlak bijzonder klein zal zijn. Ondanks dat die grote bedrijven misschien wel zorgen voor meer opbrengsten...
Daarnaast: door mensen zonnepanelen op hun dak te laten leggen, ontstaat er ook een stuk bewustzijn over energiegebruik. Gek genoeg zie je dat niet terug bij bedrijven. Sterker nog: veel mensen hebben vaak het idee "ach, de baas betaalt toch. Maakt die ene lamp nou uit?"
Tel daarbij op dat die kleine 80 miljoen peanuts is in vergelijking met de enorme partij geld die naar fossiele brandstoffen en andere vormen van duurzame energie gaan, en dan is bij mij het draagvlak om het salderen af te schaffen gereduceerd tot nul komma nada...
[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 07-12-2018 23:55 ]
Engineering
Noem mij dan eens 1 persoon die het alleen voor het milieu heeft gedaan en niet voor de financiën?Tupolev schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 00:45:
Het realisme lijkt volledig afwezig te zijn in dit topic. Aan het aantal posts te zien raakt deze discussie wel een gevoelig punt (of de bankrekening) van veel zonnepaneel eigenaars. Ineens is bij een groot deel het milieubewustzijn niet meer zo groot maar draait het vooral om het eigen voordeel dat salderen de afgelopen jaren heeft opgeleverd. Nu deze vorm van subsidie langzaam ten einde loopt lijkt het land te klein.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat zijn er meer dan jij denkt.klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:12:
[...]
Noem mij dan eens 1 persoon die het alleen voor het milieu heeft gedaan en niet voor de financiën?
Dit is net zon onzin als dat iedereen alleen meespeelt in de postcodeloterij voor de goede doelen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Alleen voor het milieu? Dan heb ik het ook niet voor gedaan.klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:12:
[...]
Noem mij dan eens 1 persoon die het alleen voor het milieu heeft gedaan en niet voor de financiën?
Dit is net zon onzin als dat iedereen alleen meespeelt in de postcodeloterij voor de goede doelen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Voor mij is het simpel. 0-op-de-meter begint hier met het idealisme, daarna het hobby gehalte en als laatste de financiën. Dat is zo met al onze keuzes zoals ook de hypotheek, kleding, voedsel, enz. Maar de nuance is dat we vermogend genoeg zijn om dat zo te kunnenklump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:12:
[...]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb panelen gelegd in 2012 met de wetenschap dat nadat ik ze terugverdiend heb na x aantal jaren ik daarna gratis stroom zou hebben tot inlengte van jaren mits er niks stuk gaat aan mijn installatie, met de nieuwe regeling (wat er van bekend is) heeft men een installatie na 7 jaren terug verdiend en dan??????Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:49:
Ik vat hem niet. Mensen kopen PV panelen met een TVT van 7-10 jaar, ondertussen daalt de TVT door een lagere kostprijs naar 5 jaar. En dan vinden dezelfde mensen PV panelen te duur als de TVT terug gaat naar 7 jaar door een nieuwe regeling van de overheid.
Vertel, heb je panelen? En wat doe je met de opbrengst ervan?frisianstar schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:00:
[...]
Dat zijn er meer dan jij denkt.
Alle door de mens veroorzaakte milieu consequenties voor de komende eeuw krijgen onze kinderen -en vele kinderen gaan de komende eeuwwisseling nog mee maken- op hun bord, meer en meer mensen/ ouders willen hun kinderen dat niet meegeven.
Boodschappenklump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:34:
[...]
Vertel, heb je panelen? En wat doe je met de opbrengst ervan?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Absoluut mee eens ( behalve dat niet alle milieumaatregelen verstandige keuzes zijn) maar nu worden de regels verandert in mijn nadeel en ik weet nog niet hoeveel in mijn nadeel, is het gek dat ik en andere dan een beetje boos zijn?Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:24:
[...]
Alleen voor het milieu? Dan heb ik het ook niet voor gedaan.
Maar ik ga ook niet alleen voor mijn plezier werken (er moet wel salaris tegen overstaan)
Zo heb ik ook niet alleen een relatie met mijn vriendin omdat ik haar knap en leuk vind (maar krijg ook iets terug). En mate van wederigheid is noodzakelijk.
Dus je hebt gelijk dat mensen het niet perse alleen voor het milieu doen en de financiele afwegingn meenemen. Dat wil niet zeggen ik mijn keuze alleen van het financiele aspect laat afhangen en daarbij direct iets niet zou doen als een verstandige keuze, me rendement kost. Milieumaatregelen zijn verstandige keuzes, die ik neem en me soms wat rendement kosten tov andere dingen die ik kan doen. Toch doe ik ze.
En dan? Dan vervalt je recht op subsidie en krijg je kale tarief.klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:06:
[...]
Ik heb panelen gelegd in 2012 met de wetenschap dat nadat ik ze terugverdiend heb na x aantal jaren ik daarna gratis stroom zou hebben tot inlengte van jaren mits er niks stuk gaat aan mijn installatie, met de nieuwe regeling (wat er van bekend is) heeft men een installatie na 7 jaren terug verdiend en dan??????
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heb je nog steeds gratis elektriciteit voor zover je het direct zelf gebruikt. Voor de rest krijg je in het meest ongunstige geval de dan geldende marktprijs.klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:06:
[...]
Ik heb panelen gelegd in 2012 met de wetenschap dat nadat ik ze terugverdiend heb na x aantal jaren ik daarna gratis stroom zou hebben tot inlengte van jaren mits er niks stuk gaat aan mijn installatie, met de nieuwe regeling (wat er van bekend is) heeft men een installatie na 7 jaren terug verdiend en dan??????
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Nee hoor... daar koop ik weer meer panelen voor, ik begin zo een handeltje.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Nee, maar wel zinloos. Regels veranderen nu eenmaal en iedereen die panelen legt wist dat de salderingsregeling onder druk zou kunnen komen te staan bij een te groot succes.klump4u schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:41:
[...]
Absoluut mee eens ( behalve dat niet alle milieumaatregelen verstandige keuzes zijn) maar nu worden de regels verandert in mijn nadeel en ik weet nog niet hoeveel in mijn nadeel, is het gek dat ik en andere dan een beetje boos zijn?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Jij bent de perfecte nederlander, laat alles over hem heen komen en slikt alles, kunnen ze alles doen wat ze willen.Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:08:
[...]
Nee, maar wel zinloos. Regels veranderen nu eenmaal en iedereen die panelen legt wist dat de salderingsregeling onder druk zou kunnen komen te staan bij een te groot succes.
Het is een beetje als boosworden als je een huis koopt en de waardestijging blijk minder als verwacht....
Jammer, dat soort dingen gebeuren en weet je dat ze kunnen gebeuren. Leven is niet zonder risico.
Ik piep door poliliek actief te zijn en op die manier binnen het systeem zaken te veranderen. Ik ben niet zo dom om VVD te stemmen en dan wel met een geel hestje te gaan staan omdat alles naar multinationals gaat.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:41:
[...]
Jij bent de perfecte nederlander, laat alles over hem heen komen en slikt alles, kunnen ze alles doen wat ze willen.
Kijk in frankrijk, ja het zijn eikels maar toch hebben ze de verhoging op brandstof weer even opgeschoven.
Zo hoort het! Het is een knijp en piep methode en jij zegt nooit piep, ideaal.
Binnen het systeem ga je nooit iets veranderen. Als je teveel wilt wordt je buitengesloten. De partijlijn wordt nooit doorbroken, ook niet door dissidenten. Veranderingen komen door druk van buitenaf. De gele hesjes zijn één voorbeeld. Wilders en Baudet een tweede.Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:53:
[...]
Ik piep door poliliek actief te zijn en op die manier binnen het systeem zaken te veranderen. Ik ben niet zo dom om VVD te stemmen en dan wel met een geel hestje te gaan staan omdat alles naar multinationals gaat.
Die gele hestjes zijn een moment opname en worden vervolgens weer vrolijk verder genaaid omdat ze uiteindelijk toch weer op dezelfde partijen stemmen.
Je zult meer doorbreken door massaal sp of pvdd te stemmen als verdere partijen die aan de leiband van lobiiesten lopen (b.v. wilders en Baudet die geen openheid over hun financieen willen geven).drielp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:34:
[...]
Binnen het systeem ga je nooit iets veranderen. Als je teveel wilt wordt je buitengesloten. De partijlijn wordt nooit doorbroken, ook niet door dissidenten. Veranderingen komen door druk van buitenaf. De gele hesjes zijn één voorbeeld. Wilders en Baudet een tweede.
(Weer off-topic, het valt niet mee 😀)
Wilders en Baudet kunnen zelfs de temperatuur van water niet veranderen al zouden ze een pan op het vuur hebben of een fles in de diepvries: veel geschreeuw, geen zinnige input en maar moties van wantrouwen indienen om indruk te maken op de naïeve achterban... nutteloze energieverspilling, die twee.drielp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:34:
[...]
Binnen het systeem ga je nooit iets veranderen. Als je teveel wilt wordt je buitengesloten. De partijlijn wordt nooit doorbroken, ook niet door dissidenten. Veranderingen komen door druk van buitenaf. De gele hesjes zijn één voorbeeld. Wilders en Baudet een tweede.
(Weer off-topic, het valt niet mee 😀)
Als er geen grotere problemen zouden zijn, zou ik me hier druk om maken. Maar er zijn veel belangrijkere issues als die paar centen die het scheelt op mijn zonnepanelen die ik al (grotendeels) terug verdiend heb. Ik zet mijn energie liever elders in om echt een verschil te maken en maak me liever druk om zaken die er echt toe doen.Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:47:
@Cyberpope ben het toch wel met @drielp eens dat je je wel heel makkelijk schikt in het feit dat de regering zich onbetrouwbaar opstelt. Lobbyen is natuurlijk 1 methode, maar politieke druk kan ook door de juiste groepen gezet worden. Die groepen zullen niks doen als hun achterban net als jij achterover leunt en zegt "tja, regels veranderen nou eenmaal"...
[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2018 17:57 ]
Gaan we weer mensen een stempel geven?Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:47:
[...]
Wilders en Baudet kunnen zelfs de temperatuur van water niet veranderen al zouden ze een pan op het vuur hebben of een fles in de diepvries: veel geschreeuw, geen zinnige input en maar moties van wantrouwen indienen om indruk te maken op de naïeve achterban... nutteloze energieverspilling, die twee.
De gele hesjes zijn er een perfect voorbeeld van: een paar honderd man die verschillende dingen eisen, zoals terugdraaien van milieumaatregelen, immigratiestop, Nederland uit de EU en aftreden van Rutte... right!
Maar over energieverspilling gesproken: @Tupolev lees het topic eens even door voor je weer begint te blaten over subsidie. Is uit en te na besproken en de terugleververgoeding nu nog subsidie noemen is werkelijk te triest voor woorden.
@Cyberpope ben het toch wel met @drielp eens dat je je wel heel makkelijk schikt in het feit dat de regering zich onbetrouwbaar opstelt. Lobbyen is natuurlijk 1 methode, maar politieke druk kan ook door de juiste groepen gezet worden. Die groepen zullen niks doen als hun achterban net als jij achterover leunt en zegt "tja, regels veranderen nou eenmaal"...
[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 08-12-2018 18:01 ]
Tja.. Volgens mij was het toen al heel zeker dat de salderingsregeling op de helling zou gaan binnen aantal jaren. Nu kun je daar natuurlijk wel actie op uitzetten (dat is je recht), maar als je er mee gerekend hebt, is dat niet verstandig geweest.Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:59:
@Cyberpope excuses, ik wil geen oordeel over je vellen.
Het komt wel over alsof je het allemaal maar over je heen laat komen, en dat is verbazingwekkend.
Mooi dat jij je panelen al grotendeels terugverdiend hebt, ik heb de mijne in juni 2017 laten leggen. Met mij zijn er nog wel een fors aantal meer sindsdien.
Ik hoop dat de minister meer naar zijn achterban luistert dan de energie/ olie maatschappijen lobby.Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:18:
@Cyberpope als een minister zegt dat de salderingsregeling tot 2023 blijft bestaan en binnen enkele maanden probeert zijn opvolger daar 3 jaar vanaf te halen, wordt je gewoon belazerd. Zeker als de opvolger van dezelfde partij is.
Enige manier om daarop te anticiperen is door helemaal niet meer te investeren in hemaal niks. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling...
Tja, dat vinden ook veel mensen van een Klaver, Thieme en Marijnissen.Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:59:
@klump4u ik vind mensen die het idee hebben dat schreeuwers als Baudet en Wilders daadwerkelijk iets kunnen veranderen (laat staan ten goede) naïef, ja. Heeft niks met stempels te maken.
Lang geleden heb ik al eens een sommetje gemaakt om alleen het nachtverbruik op te vangen door accu's ivm niet meer salderen.jacovn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:54:
Met accus gaat je eigen gebruik mogelijk wel tot 100%
[ Voor 32% gewijzigd door Vuiltje op 08-12-2018 19:05 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Je past wel in de politiek als ik het zo lees, dus omdat de jouwe al terugverdiend zijn moeten de anderen niet jankenCyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:51:
[...]
Als er geen grotere problemen zouden zijn, zou ik me hier druk om maken. Maar er zijn veel belangrijkere issues als die paar centen die het scheelt op mijn zonnepanelen die ik al (grotendeels) terug verdiend heb. Ik zet mijn energie liever elders in om echt een verschil te maken en maak me liever druk om zaken die er echt toe doen.
Vind het ook nogal een oordeel dat hier gegeven wordt over mij (dat ik alles zou pikken) en zeker omdat de meestel hier het niveau van toetsenbord-tijger waarschjnlijk niet overschrijden en dan boos zijn als ze een tientje per maand meer moeten gaan betalen.... (en een fors deel waarschijnlijk in de afgelopen 15 jaar vast een keer VVD en/of CDA gestemd en dus veel meer verantwoordelijk zijn voor de shit waar we in zitten).
Die accu's zijn onderhoudvrij en plaats je niet op zolder maar het liefst in de buitenlucht ivm gas en mogelijke warmte ontwikkeling.Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:44:
@frisianstar ik zou heel graag meer gebruik maken van de energie die ik opwek. Ik zit rond de 28%, de rest gaat terug het net op.
Maar ik vraag me af of thuisaccu's wel de juiste oplossing zijn. Moet zeggen dat ik er nog te weinig van af weet, maar eerste idee (accu’s op zolder? Wie onderhoudt die? Hoe lang gaan ze mee en wat moet er met het restafval gebeuren?) maakt me wat huiverig.
@klump4u eens, maar met dat verschil dat ik Klaver in ieder geval nog zinnige dingen heb horen roepen. Maar ook daar zit een hoop populisme bij.
Dus het gaat feitelijk om de kosten van 3 jaar? Daar is alle woede en gedoe over?Pietervs schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:18:
@Cyberpope als een minister zegt dat de salderingsregeling tot 2023 blijft bestaan en binnen enkele maanden probeert zijn opvolger daar 3 jaar vanaf te halen, wordt je gewoon belazerd. Zeker als de opvolger van dezelfde partij is.
Enige manier om daarop te anticiperen is door helemaal niet meer te investeren in hemaal niks. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling...
Ze mogen rustig janken, veranderd alleen de situatie niet. En ook mijn voordeel vervalt voor een groot deel op het moment dat de saldering vervalt. Verrekte jammer. Maar ja, ik heb ook een grijs kenteken gereden toen dat kon, kan nu ook niet meer. Is ook jammer. Dat ik voordelen pak waar ik kan is fijn. Maar ik ga het de ander niet aanreken als mijn voordeel vervalt.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:11:
[...]
Je past wel in de politiek als ik het zo lees, dus omdat de jouwe al terugverdiend zijn moeten de anderen niet janken
Dat de bakker brood bak dat binnen 1 minuut bedorven is, dan is het niet raar dat hij ander brood moet kopen als hij dat me enaar zijn familie wil nemen die op 30 minuten rijden woont. Tenzij hij zijn gezin mee naar zijn bakker neemt en ze het direct op laat eten......Ook gaat het misschien bij jou om een paar tientjes maar ik denk dat er hier alleen al genoeg zijn waar het waarschijnlijk flink meer gaat kosten maar dat daar gelaten, de regeling wordt erg krom.
Het is gewoon raar dat je als solar bezitter stroom moet inkopen terwijl je het zelf opwekt. Eigen stroom geven we weg.
Zelfde als een bakker zijn eigen brood wat ie eet ergens anders koopt maar eind van de dag het brood wat hij over heeft weg geeft.![]()
Klinkt best krom of niet?
O.a ja, en de (vermoedelijk) duurdere draak van een terugleververgoeding.Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:34:
[...]
Dus het gaat feitelijk om de kosten van 3 jaar? Daar is alle woede en gedoe over?
Niets doen en over je heen laten rollen al helemaal niet, knijp en piep methode weet je nog? Ze roepen het niet voor niets zo vroeg, dan is er goed te polsen wat haalbaar is en wat niet.Ze mogen rustig janken, veranderd alleen de situatie niet.
Ik zou graag eens een rekenvoorbeeld zien waar mijn solar geld kost aan transportkosten, ik heb het vermoeden dat er 1 kant op gerekend wordt en vermeden transport verliezen over het hoofd worden gezien.Ik ben het volledig met je eens dat je uit oogpunt van stimuleren van zonneenergie langer een vorm van salderen zou moeten ondersteunen of een andere regeling. Maar niet omdat ik mijn stroom kosteloos moet kunnen terugkrijgen. Transport en opslag van stroom kost geld. En daarbij slaan ze het nog eens niet op. Ze moeten mijn stroom afnemen op een moment dat het hun niet uitkomt en mogen het met duurdere technieken opwekken om het terug te kunnen leveren, wanneer dat mij uitkomt. Fijn is dat. Kun je een voorbeeld geven waar een dergelijk zakenmodel succes vol is?
Jouw geleverde zonnestroom is een paar seconden houdbaar. Het moet direct verbruikt worden. Hoeveel producten met een dergelijke korte houdbaarheid heeft AH?Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:56:
[...]
O.a ja, en de (vermoedelijk) duurdere draak van een terugleververgoeding.
[...]
Niets doen en over je heen laten rollen al helemaal niet, knijp en piep methode weet je nog? Ze roepen het niet voor niets zo vroeg, dan is er goed te polsen wat haalbaar is en wat niet.
[...]
Ik zou graag eens een rekenvoorbeeld zien waar mijn solar geld kost aan transportkosten, ik heb het vermoeden dat er 1 kant op gerekend wordt en vermeden transport verliezen over het hoofd worden gezien.
Voorbeeld van je zakenmodel: Albert Hein! , die laat voorraad in hun stellingen zetten door leveranciers, als er nodig/verkocht is gaat hij te boek als verkocht, zo niet sturen ze hem terug als hij al aan de datum gaat lopen (Onvoldoende tht meer) en die moet maar kijken wat hij ermee doet.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hoezo een paar seconden? Het is een half jaar, in de zomer rekenen ze stroom af die ze nooit geleverd hebben, die moeten ze in de winter pas maken.Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:12:
[...]
Jouw geleverde zonnestroom is een paar seconden houdbaar. Het moet direct verbruikt worden. Hoeveel producten met een dergelijke korte houdbaarheid heeft AH?
Dat betekent ook dat als je verbruikt uit het net, hier direct opwek tegenover moet staan. In het gunstigste geval opgewekt met wind, in het ongunstigste geval met een kolencentrale.
Het lijkt me een goed idee dat je een hogere terugleververgoeding krijgt, bij een contract voor windstroom.
Dus alleen geld voor jouw stroom als ze hem direct kunnen verkopen. Anders gooien ze hem terug en verbuik zelf maar.. Volgens mij doen ze dat dus ook.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:56:
Voorbeeld van je zakenmodel: Albert Hein! , die laat voorraad in hun stellingen zetten door leveranciers, als er nodig/verkocht is gaat hij te boek als verkocht, zo niet sturen ze hem terug als hij al aan de datum gaat lopen (Onvoldoende tht meer) en die moet maar kijken wat hij ermee doet.
[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2018 20:53 ]
Je ontkent simpele natuurkunde. Waar wordt de door jouw geleverde stroom opgeslagen?Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:27:
[...]
Hoezo een paar seconden? Het is een half jaar, in de zomer rekenen ze stroom af die ze nooit geleverd hebben, die moeten ze in de winter pas maken.
Als opwek groter zou zijn dan verbruik in NL dan zou ik dat rechtvaardig vinden, je kan niet iemand iets in de schoot werpen waar hij niets mee kan (doet AH wel). Maar opwek is slechts 10%
Nee doen ze nietCyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:49:
[...]
Dus alleen geld voor jouw stroom als ze hem direct kunnen verkopen. Anders gooien ze hem terug en verbuik zelf maar.. Volgens mij doen ze dat dus ook.
Natuurkunde? Yeah right. , jij denkt te klein, de opwek is nog verre van het verbruik in nederland, ook in de zomer. Mijn opwek komt de wijk nog niet uit.Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:57:
[...]
Je ontkent simpele natuurkunde. Waar wordt de door jouw geleverde stroom opgeslagen?
[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 08-12-2018 21:05 ]
Dat stel jij. Zij stellen dat ze liever dan de duitse stroom verkopen, waarvoor zij ook al betaald worden om af te nemen omdat Duitsland een overschot heeft. Wat is de waarheid?Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:03:
[...]
Nee doen ze niet
Ze verkopen hem aan de buren en rekenen daar gewoon 21 cent voor af, en dan huilie huilie als ik die kWh in de winter kom halen.
Daarom, verdiep je eens in de materie, het is niet zo zwart wit, zomer en winter is het grootste verschil maar op een zomerdag koop ik ook in als er een wolk voorbij komt, en op een dag als vandaag lever ik ook terug... ja echt!Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:12:
[...]
Dat stel jij. Zij stellen dat ze liever dan de duitse stroom verkopen, waarvoor zij ook al betaald worden om af te nemen omdat Duitsland een overschot heeft. Wat is de waarheid?
Als ik groter denk, zou ik alle voordeeltjes voor particulieren afschaffen. Het is voor de klimaatdoelstellingen veel effectiever om in grootschalige PV-installaties te investeren.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:03:
[...]
Nee doen ze niet
Ze verkopen hem aan de buren en rekenen daar gewoon 21 cent voor af, en dan huilie huilie als ik die kWh in de winter kom halen.
Maar zo gaat het allemaal niet, het is leveren en terugleveren, ik ben als ondernemend energieleverancier gelijke aan greenchoice, ik moet btw afrekenen voor leveren en zij willen dat niet voor terugleveren. Je kan ook heel die btw weglaten natuurlijk.
Ook betalen we transportkosten, nergens staat dat dit 1 kant op is maar wel gebruik van het net, dus ook terugleveren!
Salderen en een terugleverbelasting zou ik nog minder moeite mee hebben bedenk ik me net, bijv X cent per terug geleverde kWh maar salderen blijft.
Dan komt er ook meer op de daken omdat iedereen zijn terugleverbelasting wil betalen met overschot.
[...]
Natuurkunde? Yeah right. , jij denkt te klein, de opwek is nog verre van het verbruik in nederland, ook in de zomer. Mijn opwek komt de wijk nog niet uit.
klump4u schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:30:
@jacovn
77 miljoen in 2015.
Google is niet zo moeilijk te gebruiken😉
https://www.rijksoverheid...egeling-zonne-energie.pdf
Grappig is dat ook jij het primair financieel benaderd, maar dan wel het niet fair vind als de ander dat ook doet.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:20:
[...]
Daarom, verdiep je eens in de materie, het is niet zo zwart wit, zomer en winter is het grootste verschil maar op een zomerdag koop ik ook in als er een wolk voorbij komt, en op een dag als vandaag lever ik ook terug... ja echt!
Het gaat op de meter per kwartier, 4 meters over 3 fase die salderen en aan het einde van de periode kijken we wat de standen zijn. Meer een administratief dingetje en gemiste inkomsten voor de staatskas, met een excuus naar belasting van het net, niet houdbaar en alle andere smoesjes....
Mijn netbelasting is nog nooit zo laag geweest, dat is het dus zeker niet.
Ik moet het financieel bekijken, dat is met elke investering zo.Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:08:
[...]
Grappig is dat ook jij het primair financieel benaderd, maar dan wel het niet fair vind als de ander dat ook doet.
Of je bekijkt het puur milieu winst (en dan is salderen niet gunstig omdat dit bezuigingen inet aanmoedigd)
Of je het gaat om het financiele aspect, maar dan komt markt werking om de hoek en dan ben je ook het haasje. (zonnestroom op hoogte punt is vanuit duitsland goedkoper als jouw laten salderen)
Salderen moet alleen worden ingezet om de opbouw van zonnepanelen in nederland te stimuleren.
Dus niet voor mensen (zoals ik) die een vet overschot hebben in de zomer om dit dan met warmtepompen in de winter weg te stoken. Als dat kan, maak ik er ook gebruik van. Direct en zolang het duurt..
Maar ben toch van mening dat daar niet te veel belastingcenten in moeten gaan zitten. Die zijn op andere plekken in dit moment wat harder nodig in mijn optiek.
Ik vraag me dus ernstig af of salderen de meest effectieve en effiente manier is om bepaalde klimaatdoelen te halen.
En als je je bedrijfcase bouwt op een voordeelregeling van de overheid... Tja. niet handig.
De salderingsregeling zou in 2023 opnieuw bekeken worden. Er is nooit gezegt dat de regeling zou komen te vervallen. De salderingsregeling zou zomaar voortgezet kunnen worden.Cyberpope schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:05:
[...]
Tja.. Volgens mij was het toen al heel zeker dat de salderingsregeling op de helling zou gaan binnen aantal jaren. Nu kun je daar natuurlijk wel actie op uitzetten (dat is je recht), maar als je er mee gerekend hebt, is dat niet verstandig geweest.
.....
Ok, en maak daar nu eens een businesscase van.frisianstar schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:16:
[...]
Die accu's zijn onderhoudvrij en plaats je niet op zolder maar het liefst in de buitenlucht ivm gas en mogelijke warmte ontwikkeling.
Net als loodaccu's zijn gebruikte lithium accu's geld waard.
De bekende Panasonic lithium accu's kunnen wellicht 5000x opgeladen worden voordat de capaciteit nog maar 50% is, dat lijkt veel maar na 10 jaar moet je echt wel die accu's vervangen.
Huidige prijs voor thuis-accu's is circa 800 euro per Kilowatt capaciteit (de huidige Nissan Leaf heeft 40KW aan boord!)
[ Voor 28% gewijzigd door Pietervs op 09-12-2018 01:26 ]
Word nooit wat, leuk voor de standaard huishoudens met een paneeltje of 8 maar in de zomer lever ik 40 terug en gebruik er 10-12. Nissan leaf batterij in 1 dag vol dus en waar laten we de rest van de week/maand?Pietervs schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:08:
[...]
Ok, en maak daar nu eens een businesscase van.
Je kan dus 5000 KWh opslaan, tegen 0,21 Euro. Kom je uit op 1050 euro. Komt nog bij: kosten voor aanpassing van je huidige installatie en het feit dat je een stukje van je tuin kwijt raakt. Gaat nog vanaf: stukje transportverlies. Nauwelijks interessant dus. Hoe zit het met brandgevaar? Nogal lullig als je op de bank zit en ineens blijkt er een BBQ in je tuin aan te staan...
Ik vraag me af of buurtbatterijen geen beter alternatief is.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Een accu is om meer eigen stroom te kunnen gebruiken. Niet om van het net af te gaan. Zou ook beetje dom zijn want je krijgt geld om een elektra aansluiting te hebben liggen.frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:21:
[...]
De bedoeling van een eigen accu is toch dat je van het net af wil? en saldering staat op de tocht, als het tegen zit verdwijnt die hele regel, dan wordt eigen opslag van je eigen opgewekte energie nog belangrijker.
En met een elektrische auto die je aan je eigen accu/ zonnepaneel stroomnetwerk koppelt wordt nóg leuker.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 45% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2018 10:33 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
[ Voor 100% gewijzigd door Vuiltje op 09-12-2018 10:50 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Gewoon een flinke airco in huis, is je hele huis lekker koel.reneeke1970 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:27:
[...]
Een accu is om meer eigen stroom te kunnen gebruiken. Niet om van het net af te gaan. Zou ook beetje dom zijn want je krijgt geld om een elektra aansluiting te hebben liggen.
Off grid is sowieso onmogelijk, waar laat ik mijn 3500 kWh in de drie zomer maanden? (Per maand )
Van het net af gaan is sowieso geen optie, dan zal je voor minimaal 3 maanden aan stroom moeten kunnen opslaan om de winter te "overleven". Dan zit je al snel aan een accu van minimaal 3000kWh als je all electric bent gegaan zoals ik. Dan heb je het over minimaal een miljoen Euro aan thuisaccu's.frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:21:
[...]
De bedoeling van een eigen accu is toch dat je van het net af wil? en saldering staat op de tocht, als het tegen zit verdwijnt die hele regel, dan wordt eigen opslag van je eigen opgewekte energie nog belangrijker.
En met een elektrische auto die je aan je eigen accu/ zonnepaneel stroomnetwerk koppelt wordt nóg leuker.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Denk maar niet dat die regeling over 5 jaar nog bestaat, dan betalen we allemaal het volle pond.BlueTooth76 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:36:
[...]
Van het net af gaan is sowieso geen optie, dan zal je voor minimaal 3 maanden aan stroom moeten kunnen opslaan om de winter te "overleven". Dan zit je al snel aan een accu van minimaal 3000kWh als je all electric bent gegaan zoals ik. Dan heb je het over minimaal een miljoen Euro aan thuisaccu's.
Opslaan met een elektrische auto klinkt ook leuk maar als je werkt is je auto wss overdag helemaal niet thuis.
[b]En wat ik al zei, je kan niet rekenen met €0,21 winst door je stroom op te slaan, je zal moeten rekenen met het voordeel t.o.v. terugleveren. En dat is maar zo'n €0,10 per kWh.[/b]
Daarnaast gaat iedere laadcycle die je gebruikt om je woning van stroom te voorzien af van de levensduur van de accu om te rijden in die auto.
edit: toch knap, ik quote een niet bestaande reactie...
Dat klopt maar dat had de overheid jaren van te voren toch kunnen laten uitrekenen wat op de lange duur goedkoper is?Joris748 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:41:
[...]
Als ik groter denk, zou ik alle voordeeltjes voor particulieren afschaffen. Het is voor de klimaatdoelstellingen veel effectiever om in grootschalige PV-installaties te investeren.
Zie pagina 3 in het rapport van onderstaande quote.
[...]
[ Voor 53% gewijzigd door Vuiltje op 09-12-2018 10:52 ]
Zonde van je geld!frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:45:
[...]
Denk maar niet dat die regeling over 5 jaar nog bestaat, dan betalen we allemaal het volle pond.
De energie behoefte wordt een geweldige melkkoe voor 1) de belasting dienst 2) de energie en olie maatschappijen en 3) de stroomnetwerkbeheerder, die staan echt niet popelen om aan ons geld te geven, dus wil ik wel de gok nemen op eigen energie opslag, ook al moet ik die 4 maanden in de winter wél op het net.
Grappig is dat ik vind dat je je gedraagd als een politicus. Uitgaan van niet vaststaande feiten en omstandigheden en net doen alsof dat beleid was en vaststaat tot in de eeuwigheid, terwijl iedereen met gezond verstand inziet dat iets onhoudbaar gaat worden.drielp schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:02:
[...]
De salderingsregeling zou in 2023 opnieuw bekeken worden. Er is nooit gezegt dat de regeling zou komen te vervallen. De salderingsregeling zou zomaar voortgezet kunnen worden.
Je doet nu precies hetzelfde als een politicus. De waarheid geweld aan doen en dat dan afdoen met een slecht geheugen.
En natuurlijk reken je met de huidige situatie, de toekomst staat niet vast.
Dat denk ik wel. Ik heb namelijk besloten voorlopig niets op m'n dak te leggen, en met mij vast nog wat anderen. Hoeveel? Geen idee, en ook niet of dat iets uitmaakt afgezet tegen grote zonneweides. Maar het is wel een effect waarvan het al dan niet de moeite waard is iets mee te doen. .Cyberpope schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:13:
Ik wens jullie veel plezier en succes met hier lopen ranten en klagen, de werkelijkhied zal er niet al te veel door veranderen verwacht ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 09-12-2018 08:23 ]
Grappig is dat ik vind dat je je gedraagd als een politicus. Uitgaan van niet vaststaande feiten en omstandigheden en net doen alsof dat beleid was en vaststaat tot in de eeuwigheid, terwijl iedereen met gezond verstand inziet dat iets onhoudbaar gaat worden.drielp schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:02:
[...]
De salderingsregeling zou in 2023 opnieuw bekeken worden. Er is nooit gezegt dat de regeling zou komen te vervallen. De salderingsregeling zou zomaar voortgezet kunnen worden.
Je doet nu precies hetzelfde als een politicus. De waarheid geweld aan doen en dat dan afdoen met een slecht geheugen.
En natuurlijk reken je met de huidige situatie, de toekomst staat niet vast.
En jou winst is hun verlies... wat verwacht je dan?Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:28:
[...]
Ik moet het financieel bekijken, dat is met elke investering zo.
In mijn beleving was die belofte voor 2023 nooit hard. Maar kan aan mij liggen.Pietervs schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:08:
[...]
@Cyberpope nee, het gaat niet over 3 jaar, het gaat over het feit dat de regering zich als onbetrouwbare partner opstelt. Want er wordt eerst wat beloofd (tot 2023), daarna teruggedraaid (tot 2020) waarna blijkt dat er niet eens concrete plannen zijn en mensen dus maar af moeten wachten wat er gaat komen.
Kijk nu komen we aan de echte kwesties. Hier gaat het om en dan is het jammer als mensen het reduceren tot "ik mag niet salderen".@Joris748 natuurlijk lijkt het heel wat. Zoveel miljoen voor terugleveren (zeg een kleine 80 miljoen).
Maar kijk eens naar de grote hoop: er worden miljarden besteed aan subsidies, zowel voor fossiel als voor duurzame energie. En dan is die 80 miljoen echt peanuts!
Vooral niet doen dan. Zal niemand je komen dwingen met een geweer om die dingen op je dak te leggen.Yucon schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:18:
[...]
Dat denk ik wel. Ik heb namelijk besloten voorlopig niets op m'n dak te leggen, en met mij vast nog wat anderen. Hoeveel? Geen idee, en ook niet of dat iets uitmaakt afgezet tegen grote zonneweides. Maar het is wel een effect waarvan het al dan niet de moeite waard is iets mee te doen. .
En als het dat niet is: prima, maar dan wil ik ook geen gezeur dat ik vanalles op m'n dak moet gaan leggen.
Wel mooi dat jouw reactie van 7:14 is volgens Tweakers maar dan wel de nieuwste isjacovn schreef op zondag 9 december 2018 @ 07:14:
Een accu hoeft helemaal niet zo groot te zijn. In principe het avond en nacht gebruik afdekken.
Als je meer wilt wordt het snel (te) duur, en een aantal slechte dagen overbrug je toch niet waarschijnlijk.
Dan moet je in off grid denken en een aggregaat neerzetten.
Eerst maar wachten op de teruglever vergoeding, geen glazen bol.
Ja die verbruikt wel 5 kWh per dag.frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:35:
[...]
Gewoon een flinke airco in huis, is je hele huis lekker koel.
1 PVoutput . Dongen NB
Verlies is een groot woord natuurlijk, het is eerder gemist, als ik een jaar niets verbruik of terug lever of op een generator zou draaien met mijn huis komt er ook geen btw voor mijn stroom binnen maar wel via de brandstof die ik verbruik, dan komen ze toch ook niet met het verhaal dat het hun geld kost.En jou winst is hun verlies... wat verwacht je dan?
5 KWh per dag wek je in de zomer makkelijk op toch?reneeke1970 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:16:
[...]
Ja die verbruikt wel 5 kWh per dag.
Realistisch denken is niet je sterkste kant
Probeer nou eens objectief te kijken.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:28:
[...]
Ik moet het financieel bekijken, dat is met elke investering zo.
Er ligt 10kWp op dak wat 7800 kWh genereert, mijn verbruik ligt iets lager dus wat kWh over, geen gas, kosten per jaar -150,- o.i.d.
Het is mijn dak, mijn set, mijn keuze voor gasloos en alles elektrisch, dit is gewoon nodig als je all electric wilt met 5 personen in huis.
Maar ik kan ook alles van dak gooien, gas er weer op en dan doen we 3000 kWh aan stroom en 1300 m3 gas waar we gewoon btw voor afrekenen, wat is dan de co2 besparing?
Kortom, de regering wil wel dat ik de co2 besparing doe maar als ik daar een klein financieel voordeel uit heb (na mijn mega investering) is dat ineens onhoudbaar, nou houd dan lekker die subsidie in de kas, dat is al een goed begin, ik hoef het niet.
Ik heb geen emotie van mijn eigen situatie, dat is het hem juistdfrenner schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:23:
[...]
Probeer nou eens objectief te kijken.
Salderen is leuk, maar totaal niet groen.
Als je echt naar duurzaam wil, moet salderen eruit. Je wil dat mensen verder kijken dan naar eigen verbruik.
Je wil grote stappen zetten, dus salderen moet versoberd! Als jij de conclusie trekt dat je direct alles van het dak moet halen, vind ik dat raar.
Doe eens een stapje afstand nemen en probeer zonder de emotie van je eigen situatie ernaar te kijken.
1) 5000x 10Kw = 50 000Kw x 0.25 Euro = Euro 12500.= (0.25 euro = gemiddelde energie prijs over 10 jaar)Pietervs schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:08:
[...]
Ok, en maak daar nu eens een businesscase van.
Je kan dus 5000 KWh opslaan, tegen 0,21 Euro. Kom je uit op 1050 euro. Komt nog bij: kosten voor aanpassing van je huidige installatie en het feit dat je een stukje van je tuin kwijt raakt. Gaat nog vanaf: stukje transportverlies. Nauwelijks interessant dus. Hoe zit het met brandgevaar? Nogal lullig als je op de bank zit en ineens blijkt er een BBQ in je tuin aan te staan...
Ik vraag me af of buurtbatterijen geen beter alternatief is.
@Cyberpope nee, het gaat niet over 3 jaar, het gaat over het feit dat de regering zich als onbetrouwbare partner opstelt. Want er wordt eerst wat beloofd (tot 2023), daarna teruggedraaid (tot 2020) waarna blijkt dat er niet eens concrete plannen zijn en mensen dus maar af moeten wachten wat er gaat komen.
Om even in te haken op een andere stelling van je: ja,transport en opslag kosten geld. Zie bovenstaande berekening. Maar energiebedrijven sparen transport en opslagkosten uit als ik stroom terug lever: diezelfde stroom gaat namelijk nagenoeg rechtstreeks naar mijn buren... geen opslag en transportkosten zijn te verwaarlozen...
@Joris748 natuurlijk lijkt het heel wat. Zoveel miljoen voor terugleveren (zeg een kleine 80 miljoen).
Maar kijk eens naar de grote hoop: er worden miljarden besteed aan subsidies, zowel voor fossiel als voor duurzame energie. En dan is die 80 miljoen echt peanuts!
[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 09-12-2018 10:10 ]
Het voordeel van opslaan is geen €0,21 (of €0,25).frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:56:
[...]
1) 5000x 10Kw = 50 000Kw x 0.25 Euro = Euro 12500.= (0.25 euro = gemiddelde energie prijs over 10 jaar)
2) warmteontwikkeling: een Tesla heeft een 6x grotere accu, ooit gehoord dat die spontaan veel te warm worden?
3) De Powerwall van Tesla hangt aan de muur; kost geen ruimte als iemand die wil nemen,
4) Aanpassing van de meterkast: moet toch al vanwege de 3 fase zonnepanelen omvormer en warmtepomp
5) Transport verliezen; waar? bedoel je omzet verliezen? warmte ontwikkeling in omvormers worden in mijn toekomstige woonhuis afgezogen en naar een Warmtepomp-Boiler geleid waar er warm water van gemaakt wordt; gewoon even dóór denken, aan kortzichtigheid hebben we niets.
Geef mij maar een flinke subsidie op accu's als alternatief op de Saldering regeling.
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2018 10:18 ]
[ Voor 93% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2018 10:12 ]
De bedoeling van een eigen accu is toch dat je van het net af wil? en saldering staat op de tocht, als het tegen zit verdwijnt die hele regel, dan wordt eigen opslag van je eigen opgewekte energie nog belangrijker.BlueTooth76 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:10:
[...]
Het voordeel van opslaan is geen €0,21 (of €0,25).
Je kan de stroom namelijk terugleveren en daar krijg je dan ook nog altijd €0,11 voor op dit moment.
Het echte voordeel ten opzichte van terugleveren is dus maar €0,10 per kWh die je kan opslaan.
En dan gaat het ineens nog maar om €5000 voordeel van zelf opslaan ipv de door jou berekende €12.500.
Mocht de terugleversubsidie nog hoger worden dan €0,11 dan is de TVT van een thuisaccu nog hoger.
Een thuisaccu verdien je simpelweg nog niet terug, ze moeten eerst 2,5x goedkoper worden voor het interessant wordt. En dan alleen in het "post salderen" tijdperk.
Er zullen ook maanden zijn dat je de accu amper vol krijgt, afgelopen week had ik met 68 panelen (!) ook een dag met maar 1kWh opbrengst (die al op ging aan eigen verbruik).
Van het net af gaan is sowieso geen optie, dan zal je voor minimaal 3 maanden aan stroom moeten kunnen opslaan om de winter te "overleven".frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:21:
[...]
Wil je jouw sommetje met ons delen?Dexter35 schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:41:
2) klaar is voor een accu
Dan kan ik, als die dingen eenmaal betaalbaar zijn, van het net af en heb ik helemaal niks meer met welke subsidie dan ook van doen.
Het primaire doel van een thuisaccu is om het percentage eigen verbruik omhoog te brengen (en daarmee minder terug te leveren). Je hoeft geen heel jaar uit te kunnen, maar begin eens met het verbruik van 24 uur voor de maanden met de hoogste opbrengst van de PV panelen.frisianstar schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:21:
[...]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq