Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
kmf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:05:
[...]
Je vergeet dat we het nu hebben over warmtepompen welke overdag met COP van 3-5 kunnen werken.
Daar heb ik het niet over.
Ik heb het over mensen die hun overschot aan zonneenergie liever met COP1 omzetten naar warmte ipv het terug te leveren aan het net.

Als je een warmtepomp hebt dan is het natuurlijk wel prima om je stroomoverschot om te zetten in warmte-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:09:
[...]

Daar heb ik het niet over.
Ik heb het over mensen die hun overschot aan zonneenergie liever met COP1 omzetten naar warmte ipv het terug te leveren aan het net.
Waar zie je die mensen dan? Het gaat hier al de hele dag om het inzetten van een warmtepomp voor het verwarmen van het water. De discussie begon notabene met iemand die niet in een warmtepomp zou willen investeren zolang niet bekend hoe terugleversubsidie in de praktijk zou gaan werken...
kmf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:57:
[...]
Die besparing gebruik ik liever waar het voor bedoeld was. Namelijk SWW.
Uiteraard, en het "voordeel" van SWW is dat je het het hele jaar nodig hebt.
Ik heb ergens in m'n achterhoofd nog wel een idee om middels een schakeling te maken welke de klep van het buffervat (hygieneboiler) pas opent als de laatste persoon heeft gedouchet en er is nog een overschot aan warmte over. Om de laatste beetje zonnewarmte uit de buffer te persen.
Ik weet verder niet hoe je installatie in elkaar steekt (en hoe warm de zonneboiler in het stookseizoen wordt). Maar je zou ook kunnen overwegen om temperatuurgestuurd warmteoverschotten naar je CV te sturen. Als je bijvoorbeeld weet dat je aan 300L op 45 graden genoeg hebt om te douchen dan kun je de zonneboiler de CV laten helpen als hij warmer wordt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

T-MOB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:27:
[...]

Ik weet verder niet hoe je installatie in elkaar steekt (en hoe warm de zonneboiler in het stookseizoen wordt). Maar je zou ook kunnen overwegen om temperatuurgestuurd warmteoverschotten naar je CV te sturen. Als je bijvoorbeeld weet dat je aan 300L op 45 graden genoeg hebt om te douchen dan kun je de zonneboiler de CV laten helpen als hij warmer wordt.
Zo ziet het eruit ;)

Het is een beetje zonde om de warmte af te laten fakkelen. Want dat extra warmte is natuurlijk ook een buffer. Enkel warmte wat boven de 80C komt is af te fakkelen.

Als de winter ongeveer gelijke opbrengt als een regenachtige bewolkte dag zoals de afgelopen dagen, dan is er geen overschot. Eerder onderschot. Met een beetje geluk zal het verbruik (basis electriciteit+SWW) 0 zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11

Wailing_Banshee

You're Next

T-MOB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:27:
[...]

Waar zie je die mensen dan?
Hier. Als ik alleen de keuze heb om iets te verwarmen met COP=1 of iets terugleveren waar ik effectief niets voor ontvang, verwarm ik liever met COP=1. Dat het beter voor het milieu zou zijn om nu mijn overschot terug te leveren om het over een paar uur weer terug te vragen vind ik op dat moment niet belangrijk.

Met salderen is dat natuurlijk niet aan de orde omdat ik dan voor dezelfde prijs lever als terug vraag.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 19:14
Tof om te zien!

Off topic; moet de doorstroom verwarmer niet naar 60 graden of hoger verwarmen? Lijkt me nu een risico voor bacteriën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:59:
[...]

Beter is maar relatief. Milieutechnisch is water direct verwarmen met stroom gewoon slechter dan terugleveren aan het net.

Misschien financieel maar dat hangt er maar vanaf.
De energie verhouding verwarming van water met stroom of met gas is ongeveer 9 kwh op 1 m3.
Dus als je 1/9 of meer van de m3 prijs van een kuub gas krijgt voor een teruggeleverde kWh dan is terugleveren gunstiger.
Stel gas is 63 cent per m3 dan heb je genoeg aan een teruglevertarief van 7 cent per kWh om terug te leveren ook nog eens financieel gunstiger te maken.
Milieutechnisch is salderen handhaven ook wat handiger, dat had al heel wat twijfelaars gescheeld. ;)

Als je er niks voor krijgt overdag, dan maar iets inzetten voor thuis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:41:
[...]
Milieutechnisch is salderen handhaven ook wat handiger, dat had al heel wat twijfelaars gescheeld. ;)

Als je er niks voor krijgt overdag, dan maar iets inzetten voor thuis.
Je krijgt er natuurlijk wel wat voor.
Op dit moment zonder terugleververgoeding van de overheid zijn de terugleverprijzen:
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Ah ok. Je hebt een en dezelfde buffer voor verwarming en tapwater. Dan gaat het inderdaad niet op. (Ik dacht dat je een aparte boiler/buffer had voor je tapwater).
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:35:
[...]
Hier. Als ik alleen de keuze heb om iets te verwarmen met COP=1 of iets terugleveren waar ik effectief niets voor ontvang, verwarm ik liever met COP=1.
Maar dat zal niet aan de orde zijn. Voor terugleveren zul je een vergoeding krijgen van de leverancier van de stroom. En van de staat krijg je dus iets van subsidie. Opgeteld zal dat minder gunstig zijn dan nu. Maar nog steeds een stuk voordeliger dan je stroom gewoon maar te verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jozzle schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:40:
[...]

Tof om te zien!

Off topic; moet de doorstroom verwarmer niet naar 60 graden of hoger verwarmen? Lijkt me nu een risico voor bacteriën.
is hoop over gediscussieerd in de warmtepomptopic. Maar wat mij betreft niet. Alleen bij langdurig stilstaand water is er risico. Dat is in onze situatie niet het geval.

En als de zon een beetje meewerkt, dan komt het water wel eens in de zoveel weken op 60 graden of hoger.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:10
T-MOB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:51:
[...]
Opgeteld zal dat waarschijnlijk minder gunstig zijn dan nu.
FTFY. Maar dat weten we dus nog niet. Als de elektra prijs aanzienlijk daalt, dan kan de terugleversubsidie misschien wel net zo hoog zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]

Op dit moment zonder terugleververgoeding van de overheid zijn de terugleverprijzen:
Dat zijn de huidige prijzen, met salderen. Nu hebben we het over 2021 en verder, dus zonder salderen en verhoogde gasprijzen. Zonder salderen haal ik 3500kWh van het net en lever ik 4000kWh naar het net. En gebruik ik 1800m3 gas op jaarbasis. Dan gebruik ik die "overbodige" stroom (dus stroom die anders toch teruggaat naar het net) liever om m'n huis te verwarmen zodat ik minder gas hoef te gebruiken om m'n huis aan te warmen. Zelfs als ik iets goedkoper uit zou zijn wanneer ik dat niet zou doen.
T-MOB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:51:
[...]
Maar dat zal niet aan de orde zijn. Voor terugleveren zul je een vergoeding krijgen van de leverancier van de stroom. En van de staat krijg je dus iets van subsidie. Opgeteld zal dat minder gunstig zijn dan nu. Maar nog steeds een stuk voordeliger dan je stroom gewoon maar te verspillen.
Heb ik al eens gezegd dat ik nul komma nul vertrouwen heb in deze regering? Subsidie? Van deze regering? Die wordt binnen 2 jaar afgeschaft omdat grote internationale bedrijven anders mogelijk niet in Nederland een postbus firma willen houden. Er zou geld komen voor Groningen, als compensatie voor de aardgas schade. Ondertussen is er nog nauwelijks iets gebeurd, en hebben we niets anders dan beloftes gekregen.

En de electra prijs gaat misschien naar beneden, de gasprijs gaat gegarandeerd omhoog. BTW ook trouwens.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:55:
[...]
Dan gebruik ik die "overbodige" stroom (dus stroom die anders toch teruggaat naar het net) liever om m'n huis te verwarmen zodat ik minder gas hoef te gebruiken om m'n huis aan te warmen. Zelfs als ik iets goedkoper uit zou zijn wanneer ik dat niet zou doen.
Dat vind ik echt vreemd. Als je elektriciteit delen gunstiger is dan het zelf gebruiken waarom zou je dat dan niet doen
Er zou geld komen voor Groningen, als compensatie voor de aardgas schade. Ondertussen is er nog nauwelijks iets gebeurd, en hebben we niets anders dan beloftes gekregen.
Er is inmiddels al bijna twee miljard uitgegeven in Groningen. Vind ik wel iets meer dan 'nauwelijks iets'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]

Dat valt niet te voorspellen. Denk je dat GreenChoice op 11ct blijft zitten als ze en masse zonnepaneeleigenaren krijgen? Denk het niet.
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:54:
[...]

FTFY. Maar dat weten we dus nog niet. Als de elektra prijs aanzienlijk daalt, dan kan de terugleversubsidie misschien wel net zo hoog zijn.
Reken er niet op. De prijzen worden jaarlijks gewoon bijgesteld naar gelang de situatie op de markt.
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:03:
[...]
Dat vind ik echt vreemd. Als je elektriciteit delen gunstiger is dan het zelf gebruiken waarom zou je dat dan niet doen
Waarom zou het gunstiger zijn als je voor nop kan bufferen in je installatie ipv het 's avonds kopen. :? Ik kan me voorstellen dat je een grote watertank in je kruipruimte/tuin legt om zo warmte op te slaan.
[...]

Er is inmiddels al bijna twee miljard uitgegeven in Groningen. Vind ik wel iets meer dan 'nauwelijks iets'.
Gezien het bedrag wat eruit gehaald is (290 miljard) peanuts natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:23:
[...]
Gezien het bedrag wat eruit gehaald is (290 miljard) peanuts natuurlijk.
Van dat bedrag heeft Groningen relatief ook goed verdiend.
Zo zit het hoofdkwartier van de Gasunie al vele jaren in Groningen en dat heeft aan directe en indirecte banen en uitgaven de provincie in die tientallen jaren ook vele miljarden opgeleverd. Ook andere aan het aardgas gerelateerde activiteiten in Groningen dragen bij aan de economie van Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:23:
[...]
Waarom zou het gunstiger zijn als je voor nop kan bufferen in je installatie ipv het 's avonds kopen. :?
Omdat degene waar ik op reageerde geen warmtepomp heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

[...]

https://www.rtvnoord.nl/n...t-naar-schade-afwikkeling

700 miljoen. Dat is nauwelijks iets. De rest is uitgegeven aan onderzoek, om onderzoek te onderzoeken. En het gros van al die onderzoeken kan de prullebak in om dat de heer Wiebes elke keer weer iets nieuws verzint om maar niets te hoeven doen.

Als de regering iets heel goed kan is beloftes en geld uitgeven aan niets.

Edit:
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:52:
[...]

Zo zit het hoofdkwartier van de Gasunie al vele jaren in Groningen en dat heeft aan directe en indirecte banen en uitgaven de provincie in die tientallen jaren ook vele miljarden opgeleverd. Ook andere aan het aardgas gerelateerde activiteiten in Groningen dragen bij aan de economie van Groningen.
Vreemd dan dat de provincie Groningen één van de armste provincies in Nederland is...

https://www.businessinsid...t-en-het-minst-op-437014/

[ Voor 26% gewijzigd door Wailing_Banshee op 11-09-2018 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:09
[...]

Van dat bedrag heeft Groningen relatief ook goed meegeprofiteerd.
Dat, en wat is het alternatief? Die bevingen zijn nu een feit, al stop je met gas oppompen dan blijft het nog jaren rommelen.

Gisteravond reed ik op de motor bij de bruinkoolmijnen rondom het voormalige dorp Garzweiler in Duitsland. Het dorpje Immerath ligt daar nog gedeeltelijk. Compleet uitgekocht en het wordt op dit moment gesloopt. Een stuk verderop wordt dan een "nieuw dorp" gebouwd. Geen fijne oplossing voor de bewoners, dat zeker, maar dan is het in ieder geval geen slepend verhaal. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Overigens ben ik op de (trap)fiets 2 jaar geleden door het aardbevingsgebied gekomen en ja, als Limburger maakte het indruk om van die gestutte gebouwen te zien. Maar de geschiedenis kunnen we niet aanpassen, enkel vooruitkijken zodat de problemen worden opgelost voor de toekomst. Hoe je dat aanpakt is nog maar de vraag maar ik zou opperen voor 1 keer een bittere pil in plaats van jaren door blijven etteren.

Maar goed, dit is voor de salderingsregeling allemaal half-offtopic. De raakvlakken zijn natuurlijk dat voorlopig fosiele brandstof nodig lijkt te zijn voor de momenten dat de zon niet schijnt en de wind niet waait. Of we die fosiele brandstof opgraven of oppompen, het heeft impact op de omgeving en dat brengt gigantische kosten met zich mee. Kosten welke niet of nauwelijks gelden voor duurzame energie, waarmee zonnestroom uit de zomer minder waarde heeft dan de vuile stroom op een sombere, windstille winterdag.

Ja, ik heb ook zonnepanelen en de huidige regeling is perfect en bovendien weinig administratief. De balans zal moeten worden gezocht in enerzijds duurzame energie stimuleren, anderzijds een eerlijke verrekening zonder te veel administratieve last. Ik heb zo het idee dat hier een draak van een regeling voor gaat komen welke zijn doel compleet voorbij schiet.

[ Voor 8% gewijzigd door GH45T op 11-09-2018 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GH45T schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:03:
[...]
Maar goed, dit is voor de salderingsregeling allemaal half-offtopic. De raakvlakken zijn natuurlijk dat voorlopig fosiele brandstof nodig lijkt te zijn voor de momenten dat de zon niet schijnt en de wind niet waait.
Het heeft in die mate raakvlakken dat de gemiddelde Groninger geen vertrouwen heeft in geld krijgen van deze overheid... Dus ik heb geen vertrouwen in wat die Wiebes zegt dat het allemaal wel mee zal vallen als het salderen afgeschaft gaat worden. Electra prijzen zie ik niet naar beneden gaan, gas prijzen natuurlijk wel omhoog, en die subsidiepot is na 2 jaar leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

"fake" nieuws :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:09
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:05:
[...]

Het heeft in die mate raakvlakken dat de gemiddelde Groninger geen vertrouwen heeft in geld krijgen van deze overheid... Dus ik heb geen vertrouwen in wat die Wiebes zegt dat het allemaal wel mee zal vallen als het salderen afgeschaft gaat worden. Electra prijzen zie ik niet naar beneden gaan, gas prijzen natuurlijk wel omhoog, en die subsidiepot is na 2 jaar leeg.
Maar dat geldt op vrijwel alle punten waar de overheid zich mee bemoeit. De overheid wordt niet voor niets de minst betrouwbare partner waar je mee te doen hebt genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GH45T schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:08:
[...]

Maar dat geldt op vrijwel alle punten waar de overheid zich mee bemoeit. De overheid wordt niet voor niets de minst betrouwbare partner waar je mee te doen hebt genoemd.
Maar blijkbaar zijn er nog wel mensen die geloven dat ze er niet zo heel hard op achteruit gaan zodra het salderen wordt afgeschaft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]

Heb je (reken)voorbeelden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Groningen is net zo leeggeroofd als de Limburgse mijnen. Een hoofdkantoor is vergelijkbaar met spiegeltjes en kraaltjes in ruil voor al je goud. Heerlen is van rijkste naar armste gemeente gegaan na de sluiting van de mijnen. De Gasunie is straks ook weg en dan is de provincie ontdaan van zijn natuurlijke hulpbronnen en centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:54
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:10:
[...]

Maar blijkbaar zijn er nog wel mensen die geloven dat ze er niet zo heel hard op achteruit gaan zodra het salderen wordt afgeschaft :p
Dat kun je pas concluderen als de nieuwe regelingen bekend zijn. Ik ben van mening dat de de overheid zonnepanelen financieel aantrekkelijk wel móét houden. Enerzijds om draagvlak onder de bevolking te creëren voor de energietransitie en anderzijds omdat het gewoon een van de toekomstige energiebronnen wordt. De daken van particulieren zijn hier nu eenmaal onderdeel hiervan.

Daarom denk ik dat de overheid heeft niets heeft aan een regeling die niet aantrekkelijk is. Ik vind de huidige scepsis over een goede nieuwe regeling daarom niet terecht en ongegrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:26:
[...]

Groningen is net zo leeggeroofd als de Limburgse mijnen. Een hoofdkantoor is vergelijkbaar met spiegeltjes en kraaltjes in ruil voor al je goud. Heerlen is van rijkste naar armste gemeente gegaan na de sluiting van de mijnen. De Gasunie is straks ook weg en dan is de provincie ontdaan van zijn natuurlijke hulpbronnen en centen.
Even iets rechtzetten: de Gasunie heeft niets met de gaswinning te maken. En de NAM heeft zijn hoofdkantoor in Assen (dus niet Groningen).

De Gasunie transporteert gas en heeft alleen een paar (grote) opslag punten (en een paar kleine veldjes waar ze gas uit kunnen halen indien de leveringszekerheid niet gehaald kan worden). De Gasunie gaat voorlopig niet weg uit Groningen, die zijn veel te druk bezig om het netwerk aan te passen zodat ook andere gassen getransporteert kunnen worden (stikstof, waterstof, CO2...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gecko123 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:29:
[...]

Dat kun je pas concluderen als de nieuwe regelingen bekend zijn. Ik ben van mening dat de de overheid zonnepanelen financieel aantrekkelijk wel móét houden. Enerzijds om draagvlak onder de bevolking te creëren voor de energietransitie en anderzijds omdat het gewoon een van de toekomstige energiebronnen wordt. De daken van particulieren zijn hier nu eenmaal onderdeel hiervan.

Daarom denk ik dat de overheid heeft niets heeft aan een regeling die niet aantrekkelijk is. Ik vind de huidige scepsis over een goede nieuwe regeling daarom niet terecht en ongegrond.
Het liefst doen ze niks met particulieren, veel te bewerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:31
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:59:

[...]

Vreemd dan dat de provincie Groningen één van de armste provincies in Nederland is...

https://www.businessinsid...t-en-het-minst-op-437014/
Njah, er is daar een delta-plan nodig om bedrijvigheid erin te slepen. Beetje zoals in Zwolle is gebeurd, als je vanuit de polder daar rijdt waan je je een soort metropool. Daar hebben zich wel talloze bedrijven gevestigd.

Goede nieuws voor Groningen: studenten, relatief betaalbare woonruimte en arbeid en er is ruimte. Tis alleen een beetje in de middle of .. Groningen.

Overigens is dit iets waar de stad en provincie volgens mij al langer mee stoeien, maar de overheid best eens in mag sturen. Ms moeten Shell in Unilever daar hun HQ dan maar plaatsen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:47
Overigens is dit iets waar de stad en provincie volgens mij al langer mee stoeien, maar de overheid best eens in mag sturen. Ms moeten Shell in Unilever daar hun HQ dan maar plaatsen.
Zoiets is in de jaren 70 al eens geprobeerd met het verplaatsen van de toenmalige hoofddirectie van de PTT naar Groningen.

Simpel feit is dan de meeste mensen de voorkeur geven aan het wonen in het westen van het land met als gevolg dat daar ook de meeste bedrijven zich vestigen. De economische achterstand van het noorden is daar een direct gevolg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar is een alternatieve energie-opslag middels een vliegwiel in magneetlagers en vacuum niet een haalbare optie?
Lijkt mij een stuk goedkoper te produceren dan een zware, chemische accu, en kan prima op een plat dak liggen of verticaal tegen een (binnen/buiten)muur staan. Er zijn bedrijven die het lijken te leveren, maar ik kan er niet echt ergens een kopen lijkt het...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:08
hanev001 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:51:
Simpel feit is dan de meeste mensen de voorkeur geven aan het wonen in het westen van het land met als gevolg dat daar ook de meeste bedrijven zich vestigen.
OT: Goed zo, blijft het hier in Twente tenminste leefbaar ;-)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Gecko123 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:29:
[...]
Mwoah. Ik denk dat zonnepanelen van zichzelf al financieel aantrekkelijk zijn. Als ik naar mijn eigen set kijk dan heb ik een verwachte kostprijs van 6ct per kWh. Uiteraard afhankelijk van opbrengst en levensduur van de omvormers. Afschaffen van het salderen zal ongunstig voor mij uitpakken, maar ik kan me geen situatie indenken waarin het onder de streep een slechte deal zou kunnen worden.
Tsja. Het is geen populaire mening hier ben ik bang. Maar ik vind niet dat je bestaande PV-eigenaren eindeloos moet blijven spekken. Ook overheidsgeld kun je maar 1x uitgeven en dan zie ik liever dat het geld wordt besteed aan maatregelen die zorgen voor meer nieuwe installaties. Denk aankoopsubsidies en/of ondersteuning aan gezinnen die de investrering niet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:27
@T-MOB als je aankoopsubsidies en/of ondersteuning aan gezinnen die de investrering niet kunnen doen, zou willen geven, dan moet daar eerst een subsidie pot voor aangemaakt worden. Deze doelen worden namelijk niet met belasting geld betaald. Aangezien de regering niet scheutig is ben ik bang dat deze gezinnen pech hebben. Gewoon keertje minder op vakantie dus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:26:
[...]
Misschien willen ze een vliegveld met 50 miljoen bezoekers want dat wil ik graag kwijt inclusief de fijnstofvervuiling en geluidsoverlast. En er zijn vast ook genoeg mensen die enorme overlast hebben van de petrochemische of de staal industrie in Rotterdam en Velsen of de snelwegen in de randstad. Niet alleen in Groningen betaalt men mee aan onze economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:44:
[...]

Misschien willen ze een vliegveld met 50 miljoen bezoekers want dat wil ik graag kwijt inclusief de fijnstofvervuiling en geluidsoverlast. En er zijn vast ook genoeg mensen die enorme overlast hebben van de petrochemische of de staal industrie in Rotterdam en Velsen of de snelwegen in de randstad. Niet alleen in Groningen betaalt men mee aan onze economie.
Met dit laatste heb je een punt, maar met het artikel waar je eerder naar verwees sla je de plank flink mis. 2 miljard klink leuk maar daar worden, behalve een flink aantal onnodige onderzoeken, ook 140 medewerkers van betaalt. Je verteld het halve verhaal. Voorlopig gebeurd er niets in Groningen, behalve weer een onnodig onderzoek.

Ik zei het al eerder: Wiebes naait eerst de Groninger een oor aan, daarna zijn de PV bezitters aan de beurt.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
DropjesLover schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:24:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar is een alternatieve energie-opslag middels een vliegwiel in magneetlagers en vacuum niet een haalbare optie?
Lijkt mij een stuk goedkoper te produceren dan een zware, chemische accu, en kan prima op een plat dak liggen of verticaal tegen een (binnen/buiten)muur staan. Er zijn bedrijven die het lijken te leveren, maar ik kan er niet echt ergens een kopen lijkt het...
Dat zal dan niet voor niets zijn. Hoe zwaar is zo'n vliegwiel? En geeft dan nog trillingen?

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

drielp schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:07:
[...]

Dat zal dan niet voor niets zijn. Hoe zwaar is zo'n vliegwiel? En geeft dan nog trillingen?
Zal een flink wat kilo's zijn, maar dat zijn simpele kilo's van het goedkoopste staal dat je kan vinden. Tegen trillingen ed wordt een vliegwiel natuurlijk uitgelijnd / gebalanceerd.
Overigens gaat zo'n oplossing niet van 0 tot 1000 rpm, maar relatief constant op een paar 1000 rpm om de verliezen van het opstarten tegen te gaan.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dat is toch geen nieuws :p Dat is iets wat 17 miljoen - 1 mensen al wisten :D
TWyk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:44:
[...]

Ja, allemaal voorbeelden dat de inwoners niet belangrijk zijn, alleen de bedrijven. Dus als inwoner hoef je echt niet te rekenen op voor de inwoners gunstige regelingen.
drielp schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:07:
[...]
Aan de andere kant, zo'n vliegwiel zal wel iets minder gevaarlijk zijn bij brand.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Wailing_Banshee schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:55:
[...]

Dat is toch geen nieuws :p Dat is iets wat 17 miljoen - 1 mensen al wisten :D
Ik heb gewoon een rotsvast vertrouwen in onze regering en hoe zij executeren B)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 21-09 12:08
Dat doen ze in Frankrijk ook goed ;-)
Afbeeldingslocatie: https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/03/17/article-1258613-04D8E2080000044D-824_224x369.jpg

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:38:
[...]

Zal een flink wat kilo's zijn, maar dat zijn simpele kilo's van het goedkoopste staal dat je kan vinden. Tegen trillingen ed wordt een vliegwiel natuurlijk uitgelijnd / gebalanceerd.
Overigens gaat zo'n oplossing niet van 0 tot 1000 rpm, maar relatief constant op een paar 1000 rpm om de verliezen van het opstarten tegen te gaan.
Wikipedia: Flywheel energy storage

Met heel veel juiste info over vliegwiel energie opslag.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

wizzopa schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:40:
[...]

Wikipedia: Flywheel energy storage

Met heel veel juiste info over vliegwiel energie opslag.
Maar waar koop je een beetje geschikt systeem...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:41
Houdt het wel in perspectief, zo'n cylinder is 3,6kWh, maar wel super snel heel veel piekvermogen (80kWpiek).
Een hele container (durastore) is ~57kWh, een capaciteit die al in diverse EV's zit, samen iets meer dan formaat van een koelkast, maar die vliegwiel cylinders hebben wel >>1MW piek vermogen,
Zelfs kleinste (2x EnWheel) is niet heel geschikt voor 2,5mm2 huiskabeltjes of 6mm2 3 fase aansluiting met 230A piek.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• wizzopa
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:56:
[...]

Houdt het wel in perspectief, zo'n cylinder is 3,6kWh, maar wel super snel heel veel piekvermogen (80kWpiek).
Een hele container (durastore) is ~57kWh, een capaciteit die al in diverse EV's zit, samen iets meer dan formaat van een koelkast, maar die vliegwiel cylinders hebben wel >>1MW piek vermogen,
Zelfs kleinste (2x EnWheel) is niet heel geschikt voor 2,5mm2 huiskabeltjes of 6mm2 3 fase aansluiting met 230A piek.
Prachtig toch. Mooi voor een postcode roos. ;) Btw, don’t shot the messenger.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Allemaal leuke linkjes met informatie maar nauwelijks iets over capaciteit en kosten en waar je zo'n systeem kan aanschaffen. Precies wat ik eerder ook zei.

Een (huidige generatie) Tesla powerwall heeft een capaciteit van 13,5kWh, kost net geen €10k en is in principe zo te kopen.
Voor ons is dat wat weinig opslag, zonder een elektrische auto zitten we met het huidige, nog redelijk warme weer, al op ~11kWh per dag (lucht - water warmtepomp).

BThGvNeOA

• wizzopa
  • Nu online
@DropjesLover een mail aan de leverancier kan daar wel verandering in brengen. Btw wat is je jaarverruik en wat is de opbrengst van je pv installatie per jaar.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

wizzopa schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:24:
@DropjesLover een mail aan de leverancier kan daar wel verandering in brengen. Btw wat is je jaarverruik en wat is de opbrengst van je pv installatie per jaar.
We wonen pas een half jaar in onze koopwoning maar hebben we gelijk een (best grote) warmtepomp laten installeren.
Komende herfst wil ik aan de gang met isoleren.
Van de HRA teruggave + eigen spaargeld begin volgend jaar wil ik zonnepanelen aanschaffen.
Ons gebruik afgelopen 2,5 maand zit zo rond de 8 tot 12 kWh/dag, maar dat zal hoger zijn in de winter, maar ook weer deels minder worden door betere vloer en dak-isolatie (al is onze woning van begin '90, dus echt grote besparing verwacht ik niet).

BThGvNeOA

• Señor Sjon
wizzopa schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:24:
Dit zegt natuurlijk niks, wat je wil het gebruiken als PV niks opbrengt.

• wizzopa
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:06:
[...]

Dit zegt natuurlijk niks, wat je wil het gebruiken als PV niks opbrengt.
Of opslaan en daar gaat het hier om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
wizzopa schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:23:
[...]

Prachtig toch. Mooi voor een postcode roos. ;) Btw, don’t shot the messenger.
Prima voor meer collectieve grid stabilisatie, er zijn ook handzamere als het voornamelijk op vermogen aankomt.
Flybird ERS of Kinetic Energy Recovery Systems (KERS) uit F1 [ 60kW/ 400kJ (~0,11kWh)]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DropjesLover , @wizzopa Zoals @Señor Sjon schrijft - het elektraverbruik in de donkere uren wil je overbruggen om geen energie uit het net te trekken.
Aanpak:
- Minimaliseren nachtverbruik en
- "Maximaliseren" (sort of) verbruik als je zelf voldoende energie opwekt
(was, sww-bereiding, etc.) Dit lukt natuurlijk niet elke dag en met elke pv-installatie.

Uit kostenoogpunt is het het meest efficiënt is om alleen een (gemiddeld) nachtverbruik op te slaan.
Opslag voor een dag of meer loont eigenlijk niet.

Vandaar dat een opslag van < 10 kWh voor de meeste particuliere pv-installaties voldoende is.
Je reikwijdte in het voor- en naseizoen wordt eerder door het overschot van je pv-productie bepaalt.
YMMV 8)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dunklefaser schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:30:
- "Maximaliseren" (sort of) verbruik als je zelf voldoende energie opwekt
(was, sww-bereiding, etc.) Dit lukt natuurlijk niet elke dag en met elke pv-installatie.
En niet in elk huishouden.
Uit kostenoogpunt is het het meest efficiënt is om alleen een (gemiddeld) nachtverbruik op te slaan.
Opslag voor een dag of meer loont eigenlijk niet.
Meer zeker niet. Maar ik zou het liefst 8 maanden per jaar een dagelijks verbruik van rond de 0 willen hebben. Die overige 4 maanden wordt er (gemiddeld) gewoon te weinig opgewekt om mijn dagverbruik te dekken. De overige 8 maanden is de gemiddelde dagopbrengst minimaal mijn gemiddelde dagverbruik. Nu zullen er vast dagen in die 8 maanden zijn waarbij de opbrengst niet in de buurt komt van het dagverbruik (zoals afgelopen week...), maar het eigen verbruik zal dan wel heel hoog blijven.

Moet je natuurlijk wel weten wat je nachtverbruik is : D

• Señor Sjon
Tsja, voor de nacht kijken en de volgende ochtend weer? Da's makkelijk zat.

Zo zie ik in de zomer ook wat ons SWW verbruik op gas is. Dat is alles wat in de badkamer gebeurt, aangezien beneden een Quooker zit. In de winter zal dat niet noemenswaardig anders zijn (hooguit de toevoertemperatuur van het water die wat verschilt), dus zo weet ik ook hoeveel de CV verbruikt. Daarnaast zie ik ook wat verlichting doet op het verbruik door zomer/winter te vergelijken, zeker in mei/juni zonder A/C verbruik.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:42:
Tsja, voor de nacht kijken en de volgende ochtend weer? Da's makkelijk zat.
Dat valt tegen hoor! Om een goede inschatting te maken, zul het vaker moeten doen, en het is heel makkelijk te vergeten :P
Zo zie ik in de zomer ook wat ons SWW verbruik op gas is. Dat is alles wat in de badkamer gebeurt, aangezien beneden een Quooker zit. In de winter zal dat niet noemenswaardig anders zijn (hooguit de toevoertemperatuur van het water die wat verschilt), dus zo weet ik ook hoeveel de CV verbruikt. Daarnaast zie ik ook wat verlichting doet op het verbruik door zomer/winter te vergelijken, zeker in mei/juni zonder A/C verbruik.
Verlichting is wat lastiger. In de zomer hebben we maar heel weinig licht aan, in de winter een heel stuk meer (en vooral langer). Daarbij zitten we in de zomer meer buiten (geen TV aan, geen computer aan) en in de winter (duh!) natuurlijk niet (wel TV aan, wel computer aan) en gaan we zomer's later naar bed en (in het weekend) er eerder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het viel mij op dat licht in ieder geval niet zo spannend veel verbruikt (95% LED).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Señor Sjon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:18:
Het viel mij op dat licht in ieder geval niet zo spannend veel verbruikt (95% LED).
Soms is het verbruik heel verborgen in onverwachte plekken.
Ik had nog een oude wekkerradio met digitale led display maar die gebruikte 12W continu. Zo'n ding gaat nooit stuk dus daar zit je zo 20 jaar of langer mee. Maar dat was dus wel bijna 100 kWh op jaarbasis. Nu een digitale wekkerradio gekocht die aanzienlijk minder watt gebruikt en (en ook automatisch gelijk blijft lopen en qua wekker variabel op werkdagen en weekenddagen kan worden ingesteld).

Mijn inbouwmagnetronoven (18 jaar oud) ging stuk dus ik maar een goedkope (want oude keuken) nieuwe gekocht en die bleek een veel lager gebruik te hebben als de oven uit stond en alleen het klokje nog aan was. Nooit over nagedacht maar toch weer 15 euro per jaar minder.

2x30 Watt lampjes in de oude afzuigkap vervangen door 2x5 watt leds. Die staan best vaak aan ook als het nog licht is 'savonds. Nooit over nagedacht tot ik hem eens extra grondig ging schoonmaken en ook de glasplaat voor de verlichting eraf haalde om die ook aan de binnenkant te reinigen en ik daarbij ook nog oude gloeilampjes tegenkwam.

[ Voor 15% gewijzigd door TWyk op 14-09-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
TWyk schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:08:
[...]

Soms is het verbruik heel verborgen in onverwachte plekken.
Ik had nog een oude wekkerradio met digitale led display maar die gebruikte 12W continu. Zo'n ding gaat nooit stuk dus daar zit je zo 20 jaar of langer mee. Maar dat was dus wel bijna 100 kWh op jaarbasis. Nu een digitale wekkerradio gekocht die aanzienlijk minder watt gebruikt en (en ook automatisch gelijk blijft lopen en qua wekker variabel op werkdagen en weekenddagen kan worden ingesteld).

Mijn inbouwmagnetronoven (18 jaar oud) ging stuk dus ik maar een goedkope (want oude keuken) nieuwe gekocht en die bleek een veel lager gebruik te hebben als de oven uit stond en alleen het klokje nog aan was. Nooit over nagedacht maar toch weer 15 euro per jaar minder.

2x30 Watt lampjes in de oude afzuigkap vervangen door 2x5 watt leds. Die staan best vaak aan ook als het nog licht is 'savonds. Nooit over nagedacht tot ik hem eens extra grondig ging schoonmaken en ook de glasplaat voor de verlichting eraf haalde om die ook aan de binnenkant te reinigen en ik daarbij ook nog oude gloeilampjes tegenkwam.
Wat is je verbruik tussen 00:00 en 06:00 uur.

Mijn laagste is 164 Watt zonder koelkasten en vriezer, als de buiten verlichting uitgaat daalt het naar 145 Watt. Totaal verbruikt 1,185 Kwh met koelkast en vriezer.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is nog aardig wat(t), heb je al eens gemeten aan de tv-hoek? Een standby decoder+versterker kunnen meer verbruiken dan je denk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• wizzopa
  • Nu online
Erasmo schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:25:
Dat is nog aardig wat(t), heb je al eens gemeten aan de tv-hoek? Een standby decoder+versterker kunnen meer verbruiken dan je denk.
Daar zit het niet, die gaan al met een schakelaar op een stekkerblok echt uit.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wizzopa schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:03:
[...]

Daar zit het niet, die gaan al met een schakelaar op een stekkerblok echt uit.
Dan wordt het op jacht met een tussenmeter of amperetang voor je gaat slapen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vind het nogal meevallen... Wij hebben een soortgelijk standby gebruik.

humax decoder + tv + Venz android kastje standby = 1W
media center PC + tv + batterij oplade + soundbar = 6W

Het zijn juist dingen als modems, accesspoints, nassen, e.d. die meer verbruiken dan je denkt (dat zijn bij ons de "grootverbruiker" in de nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Nou daar is niets geks aan hoor, wij verbruiken gemiddeld 1,1kWh per nacht gedurende zomermaanden. Quooker, wtw, koelkast, vriezer, oplader, modem is uit 'snachts.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:46:
[...]

Vind het nogal meevallen... Wij hebben een soortgelijk standby gebruik.

humax decoder + tv + Venz android kastje standby = 1W
media center PC + tv + batterij oplade + soundbar = 6W

Het zijn juist dingen als modems, accesspoints, nassen, e.d. die meer verbruiken dan je denkt (dat zijn bij ons de "grootverbruiker" in de nacht)
Mijn humax verbruikt anders al twaalf watt, met de rest van je lijstje zit ik aan 45 watt standby voor zes apparaten, daar zit dus nacht schakelaar tussen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:27:
[...]

Mijn humax verbruikt anders al twaalf watt, met de rest van je lijstje zit ik aan 45 watt standby voor zes apparaten, daar zit dus nacht schakelaar tussen....
Hmm, vreemd dan dat die van ons een heel stuk minder gebruikt! Toch maar eens controleren of hij er wel in zit (de meetstekker dan, hij zit in ieder geval wel in het stopcontact!)

Maar het gaat wel erg offtopic...
No Hands schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:53:
[...]

Nou daar is niets geks aan hoor, wij verbruiken gemiddeld 1,1kWh per nacht gedurende zomermaanden. Quooker, wtw, koelkast, vriezer, oplader, modem is uit 'snachts.
1kWh per nacht is weinig (vind ik). 165W minimaal verbruik, zeg 8 uur zit je op 1,3kWh. En dan heb je het nog niet eens over piek gebruik.

Ons verbruik 's nachts ligt op ongeveer 0,20 tot 0,25kWh per uur. Dus als je het alleen over de slaapperiode hebt (8 uur), zit je op 1,6 tot 2kWh. (dit is in de zomer, in de winter zit het rond de 0,35kWh per uur).

Dus voor puur de slaapperiode zouden wij, zeg maar, een 3kWh accu nodig hebben. Maar helaas gaat de zon niet op als wij op staan en gaat hij niet pas onder als wij naar bed gaan. Rond de gemiddelde dag (21 maart/21 september) zitten wij op zo'n 6 á 7 kWh wat we verbruik hebben zonder dat de panelen aan staan*. Rond de kortste dag is dat rond de 3kWh.

Dus een 8 tot 10kWh batterij zou ons erg helpen ons eigen verbruik te verhogen, zonder dat we daar ons leven extreem om hoeven te gooien. Dan hebben we ons gemiddelde nachtverbruik te pakken met wat overlap voor de zonsopkomst en zonsondergang.

* ik heb puur gekeken naar het uur waarin de panelen aan zijn gaan en wanneer de laatste meting is geweest, dus dat zegt niets over hoe lang het duurde voordat de actieve teller onder de 0 ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbbb
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-01-2021
Sterker nog, de salderingsregeling gaat in 2020 al stoppen en wordt vervangen door een terugleversubsidie. Deze zal waarschijnlijk ook maar 80% of minder zijn dan de huidige regeling en wordt alleen maar ondersteund met een slimme meter.

Opslaan is de moeite nog niet waard vanwege de kosten maar dat zal wel snel goedkoper worden. Mocht je nog interesse hebben in een goed artikel over energieleveranciers in het algemeen, kijk dan eens even *knip*

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2018 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 09:38

greatgonzo

schit-te-rend!

jaapbbb schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:49:
Sterker nog, de salderingsregeling gaat in 2020 al stoppen en wordt vervangen door een terugleversubsidie. Deze zal waarschijnlijk ook maar 80% of minder zijn dan de huidige regeling en wordt alleen maar ondersteund met een slimme meter.

Opslaan is de moeite nog niet waard vanwege de kosten maar dat zal wel snel goedkoper worden. Mocht je nog interesse hebben in een goed artikel over energieleveranciers in het algemeen, kijk dan eens even hier.
2021

https://www.duurzaamnieuw...jd-salderen-nog-tot-2021/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

jaapbbb schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:49:

Opslaan is de moeite nog niet waard vanwege de kosten maar dat zal wel snel goedkoper worden. Mocht je nog interesse hebben in een goed artikel over energieleveranciers in het algemeen, kijk dan eens even *knip*.
Vandaag geregistreerd.. Eerste post gelijk linken naar een pauper site..

mmm wat denk je er zelf van? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2018 08:20 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbbb
Tot 2021 betekent dus in 2020 eindigen toch? En @Bl4ckviper : over smaak valt te twisten. Verhalen kloppen wel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

jaapbbb schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:58:
Tot 2021 betekent dus in 2020 eindigen toch? En @Bl4ckviper : over smaak valt te twisten. Verhalen kloppen wel. ;)
Als je al een site wil spammen (je doet het ook al in een ander topic) zorg dan iig dat je een fatsoenlijke site hebt..

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbbb
Anderhalf jaar geleden hebben we onderzoek gedaan naar een alternatief voor de Homewall van Tesla. Met een bedrag van 4500 euro voor die oplossing is er geen enkele terugverdientijd te koppelen aan een dergelijke aanschaf.

Het idee was om te kijken naar een hot stackable solution waarbij je naar wens het op te slaan vermogen kon uitbreiden. De cellen waren afkomstig uit de retouren van cellen uit hybride en elektrische auto's. We kwamen er namelijk achter dat de huidige fabrikanten betalen om deze cellpacks te laten vernietigen in Belgie. Een goede oplossing zou uitkomen op rond de 950 euro voor een vergelijkbare capaciteit als de Tesla oplossing.

Daarbij zoude we ook een cloud platform ontwikkelen dat de sturing kan doen tussen, laden, verbruiken en terugleveren. Als de stroom goedkoop is laad je op (van het net als de zon er niet is) bij een hoge prijs lever je terug en afhankelijk van dezelfde prijs ga je verbruiken uit je opslag.

Omdat zo'n groot deel van de rekening belastingen betreft en transportkosten is het niet rond te krijgen in een business case om een dergelijke oplossing te vermarkten. Het enige dat mogelijk is, is volledig off-grid gaan en geen aansluiting meer hebben. Daarmee vervallen de transportkosten en belastingen.

Zolang de stabiliteit en continuititeit nog niet is gewaarborgd maar we die wel eisen zal het nog wel even duren voor er goede oplossingen verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

jaapbbb schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:58:
De verhalen hebben een hoog Telegraaf-gehalte: er zit een kern van waarheid in, maar de kritische lezer ziet dat ze harder rammelen dan een kapotte fietsbel.
Neem bijvoorbeeld de kritiek op windenergie: lachwekkend, te kort door de bocht en slaat daarmee de plank volledig mis. Wat ze nog een beetje recht proberen te trekken met de opmerking Maar als ie eenmaal staat is ie wel heel milieuvriendelijk. Tenenkrommend!

Ik hoop voor je dat het niet jouw website is...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:10
No Hands schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:53:
[...]
Wij gebruiken gemiddeld 1171Wh 's nachts met koelkast, heetwaterkraan, NAS, RPi's, modems en switches. Maar waar ik voornamelijk nog even voor reageer is het uitzetten van de Quooker. Ik heb dat met mijn heetwaterkraan boiler ook getest en dat levert de volgende resultaten op:
Eco zomer: 1268Wh (deze zet de boiler tussen 0:00 en 6:00 nagenoeg uit)
Normaal zomer: 1171Wh
Normaal winter: 1193Wh

Eco winter cijfers heb ik nog niet. De Eco stand staat pas sinds 2 september aan. Het verbruik om 6:00 is nu 130Wh waar dat eerst 50Wh was.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2018 20:16 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:47
Pietervs schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:09:
[...]

Die website bestaat ook pas 3 dagen, aan de leeftijd van de blogs te zien. Inderdaad teveel vraagtekens en veel te weinig oplossingen. Naar mijn mening. Kijk eens rond in dit topic, daar is al veel aan de orde geweest. Je zou daarover goed een blog kunnen schrijven, met gefundeerde meningen (en tegenstellingen).

[ Voor 2% gewijzigd door Wiley99 op 17-09-2018 20:40 . Reden: mening genuanceerd ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Heren en dames, ik ben halverwege dit draadje gaan lezen en ben nu bij 9 september.
Er wordt hier steeds over "slimme meter" gesproken tegenover de ferraris meter.
Die zou nodig zijn en die zou verplicht zijn en nog meer.......

Een slimme meter IS NIET VERPLICHT, die mag je weigeren zelfs als je zonnepanelen hebt.

Noem het dan ook geen slimme meter.

Een domme meter met 4 telwerken is goed genoeg bij zelf opwekken.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:47
Je hebt gelijk maar het gesprek ging vooral over het wel en wee van de ferrarismeter (en de gevolgen voor de eigenaren) zodra er een alternatief voor salderen komt, niet zozeer over de naam of vooral communicatiemogelijkheden van de vervangende meter.
Het ging meer om 'tijdloos heen en weer' of 'precies verschil tussen leveren en gebruik in de tijd'

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vuiltje schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:56:
Heren en dames, ik ben halverwege dit draadje gaan lezen en ben nu bij 9 september.

Een slimme meter IS NIET VERPLICHT, die mag je weigeren zelfs als je zonnepanelen hebt.

Klopt, het zou eigenlijk een digitale meter vs ferraris meter moeten zijn. Die term "slimme meter" is alleen maar een marketing term (imo)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
4 telwerken is alleen nodig wanneer je hoog/laag tarief hebt. In principe zijn 2 telwerken voldoende, een voor teruglevering en een voor afname.

Er zijn ook ferrarismeters met 2 telwerken, hoog en laagtarief. Maar naar mijn weten zijn er geen ferrarismeters die een apart teruglever telwerk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:06:
Die term "slimme meter" is alleen maar een marketing term
Nee, een slimme meter is een digitale meter MET de mogelijkheid van uitlezing en (manipulatie?) op afstand.
Dat is en blijft heel wat anders dan een vervangende meter voor de ferrarismeter.
Ik weet niet of je kan kiezen tussen twee of vier telwerken wanneer ze de ferraris komen vervangen voor een digitale meter bij het plaatsen van zonnepanelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Vuiltje op 18-09-2018 10:49 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vuiltje schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:22:
[...]

Nee, een slimme meter is een digitale meter MET de mogelijkheid van uitlezing en (manipulatie?) op afstand.
Dat maakt hem echt niet slim hoor. Dat maakt hem alleen net connected. Slim is als hij dingen kan doen op basis van gegevens die hij heeft. En dat kan hij niet. Het enige wat hij eventueel kan doen is de gegevens doorsturen.
Dat is en blijft heel wat anders dan een vervangende meter voor de ferrarismeter.
Ik weet niet of je kan kiezen tussen twee of vier telwerken wanneer ze de ferraris komen vervangen voor een digitale meter bij het plaatsen van zonnepanelen.
Ja, dat kan. Je kunt een standaard digitale meter krijgen, zonder communicatie module (beetje afhankelijk van je netbeheerder begrijp ik).
Voordeel van de domme meter is dat je per jaar de standen opgeeft en niet per uur.
Wij hebben een zogenaamde "slimme" meter en sinds dat we die hebben is er nul komma nul veranderd ten opzichte van de tijd dat we een gewone digitale meter hadden: standen worden gewoon per jaar doorgegeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat na 22 pagina's de voor- en nadelen van de (slimme) meter nou niet echt het onderwerp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbbb
Pietervs schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:09:
[...]

De verhalen hebben een hoog Telegraaf-gehalte: er zit een kern van waarheid in, maar de kritische lezer ziet dat ze harder rammelen dan een kapotte fietsbel.
Neem bijvoorbeeld de kritiek op windenergie: lachwekkend, te kort door de bocht en slaat daarmee de plank volledig mis. Wat ze nog een beetje recht proberen te trekken met de opmerking Maar als ie eenmaal staat is ie wel heel milieuvriendelijk. Tenenkrommend!

De conclusie is gebaseerd op het feit dat een windturbine 500 gram CO2 uitstoot per kWh bijdraagt vanwege de productie ervan. Een zonnepaneel levert maximaal 207 gram CO2 per kWh. Dan lijkt me de conclusie wel gerechtvaardigd dat zon de voorkeur heeft boven wind. (bron IEA en Environmental Science & Technology)

Zodra een windturbine is opgeleverd en gaat produceren telt alleen de uitstoot van vervangingsmaterialen en eventuele ontmanteling na 20 jaar mee voor de berekening van CO2 uitstoot. Zelfde geldt dan ook voor een PV paneel.

Maar het is altijd welkom om met betere feiten tot betere conclusies te komen. Het is niet mijn intentie om als betweter over te komen, daarvoor heb ik teveel respect voor anderen en te weinig respect voor mijn kennis.

Afbeeldingslocatie: https://jaspervis.files.wordpress.com/2015/11/windmolen-terugverdientijd-iea.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbbb

Voor nu heb je gelijk, alleen in de gesprekken bij EZK over de nieuwe subsidieregeling voor zonnepanelen is een sterke voorkeur om een slimme meter wel verplicht te maken. Dat kan afgedwongen worden omdat je de subsidie moet aanvragen bij RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 09:38

greatgonzo

schit-te-rend!

bij de miljoenennota is geen opmerking gemaakt over het salderen, toch?
Ik zie alleen dat de energiebelasting omhoog gaat.. dus het terugverdienen zal nog wat sneller gaan

• reneeke1970
greatgonzo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:35:
bij de miljoenennota is geen opmerking gemaakt over het salderen, toch?
Ik zie alleen dat de energiebelasting omhoog gaat.. dus het terugverdienen zal nog wat sneller gaan
Gas 3 omhoog en stroom 0.72 omlaag en heffing korting ruim 50 euro naar beneden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
jaapbbb schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:24:
[...]

Voor nu heb je gelijk, alleen in de gesprekken bij EZK over de nieuwe subsidieregeling voor zonnepanelen is een sterke voorkeur om een slimme meter wel verplicht te maken. Dat kan afgedwongen worden omdat je de subsidie moet aanvragen bij RVO.
En als je nou geen subsidie wilt aanvragen? Zou dan de ferraris dan simpelweg kunnen blijven hangen?

En dan nog die verplichting.
Een aantal geleden wilde een andere minister (link) dit ook al door de strot van de burger duwen. Een gevangenisstraf was je toekomstige lot. Gelukkig hadden we toen een verstandige Eerste Kamer. Hopelijk gaan die er nu ook weer voor liggen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
reneeke1970 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:52:
[...]

Gas 3 omhoog en stroom 0.72 omlaag en heffing korting ruim 50 euro naar beneden
Ook gezien, valt wel tegen wat elektra goedkoper wordt :(

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jacovn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:42:
[...]

Je had toch niet meer verwacht? Als ze zeggen dat wij iets meer moeten betalen, wordt dat veel meer, maar als we iets minder hoeven te betalen is het nauwelijks meetbaar...

• Gecko123
[...]

Lijkt mij een niet meer dan logische maatregel als je wilt dat mensen van het gas naar elektra overschakelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gecko123 op 19-09-2018 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]
Dat is enkel energiebelasting, de ODE gaat met 0,56ct/kwh omhoog, netto -0,16ct/kWh excl BTW zodat je kunt zeggen dat de belasting op elektriciteit daalt :)
Gecko123 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:51:
[...]

Lijkt mij een niet meer dan logische maatregel als je wilt dat mensen van het gas naar elektra overschakelen.
Het is zeker niet budget neutraal voor huishoudens
Als je uit gaat van rond gemiddeld 2500-3500kWh/1200-1600m3 is verhouding zeker geen 4,17 voor -0,72/+3,00 ct per eenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Gecko123 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:51:
[...]

Dan zou de stroomprijs meer moeten zakken dan nu. Ik vind deze prijsdaling nou niet echt significant. Of de gasprijs moet echt flink gaan stijgen, maar dan zet je de burgers met een minimum inkomen pas echt in de kou.
Nee, ik kan hier echt geen logica in ontdekken. Of het moet zijn om de 1,5% koopkrachtstijging ongedaan te maken. dan is het logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Domba schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:03:
[...]

Dat is enkel energiebelasting, de ODE gaat met 0,56ct/kwh omhoog, netto -0,16ct/kWh excl BTW zodat je kunt zeggen dat de belasting op elektriciteit daalt :)

[...]

Het is zeker niet budget neutraal voor huishoudens
Als je uit gaat van rond gemiddeld 2500-3500kWh/1200-1600m3 is verhouding zeker geen 4,17 voor -0,72/+3,00 ct per eenheid.
Budgetneutraal is volgens mij ook geen doel. Het is deels een verschuiving en deels een algemene verhoging van energiebelasting.
drielp schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:11:
[...]

Dan zou de stroomprijs meer moeten zakken dan nu. Ik vind deze prijsdaling nou niet echt significant. Of de gasprijs moet echt flink gaan stijgen, maar dan zet je de burgers met een minimum inkomen pas echt in de kou.
Nee, ik kan hier echt geen logica in ontdekken. Of het moet zijn om de 1,5% koopkrachtstijging ongedaan te maken. dan is het logisch.
Ik snap de logica wel net als dat stijging van de energiebelasting al in de koopkrachtcijfers zijn verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Gecko123 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:18:
Budgetneutraal is volgens mij ook geen doel. Het is deels een verschuiving en deels een algemene verhoging van energiebelasting.
onderandere, als ook dat overheid verwacht dat er voor 51mln meer gesaldeerd zal worden in 2019 in eerste schijf

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/reserveringen-energiebelasting2019.pngbron:Begroting 2019 XIII EZK pag 100

Als je een idee wilt hebben hoeveel EB inkomsten per schijf kijk naar sleuteltabel
Elektra 1e; 2802mln, 2e; 443mln (EB-schuif -193mln)
gas 1e; 3406mln (EB-schuif +393 mln)

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 19-09-2018 15:44 ]

• drielp
Gecko123 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:18:
[...]

[...]

Ik snap de logica wel net als dat stijging van de energiebelasting al in de koopkrachtcijfers zijn verwerkt.
Waar zit die logica in dan?

• Gecko123
drielp schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:05:
[...]

Waar zit die logica in dan?
Verlaging is niet altijd beter. Verlaging van de belasting op elektriciteit geeft ook een hoop negatieve effecten waardoor uiteindelijk de vervuiling toeneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 19-09-2018 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er zijn tweakers die echt van een andere planeet komen. Er komen per jaar meer dan 90 miljoen consumenten/inwoners bij op deze planeet. Denk je dat je enig verschil maak als je een kilowatt bespaar.
Nederland als wereld redder door te rommelen met belastingen op energie, wat een giller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Gecko123 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:49:
[...]

Verlaging is niet altijd beter. Verlaging van de belasting op elektriciteit geeft ook een hoop negatieve effecten waardoor uiteindelijk de vervuiling toeneemt.
Hoe had jij je de overgang van gas naar gasloos gedacht. Gas zo duur maken dat je geen keuze hebt?

Het sociale deel van de energietransitie is, volgens mij, de belangste pijler en dat wordt voor het gemak even vergeten (parkeren in ambtelijke termen). Niet alleen voor Jan Modaal, maar ook voor mensen die net boven het bestaansminimum zitten moet energie betaalbaar blijven wil je draagvlak krijgen en houden.

De schandalige verlaging van de heffingskorting past ook in die logica?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:06:
Er zijn tweakers die echt van een andere planeet komen. Er komen per jaar meer dan 90 miljoen consumenten/inwoners bij op deze planeet. Denk je dat je enig verschil maak als je een kilowatt bespaar.
Nederland als wereld redder door te rommelen met belastingen op energie, wat een giller.
Iemand zal toch de eerste stap(pen) moeten zetten :>
Niets doen is wel lekker makkelijk maar geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TvanW schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:51:
[...]

Iemand zal toch de eerste stap(pen) moeten zetten :>
Niets doen is wel lekker makkelijk maar geen optie.
Nee, niet iemand zal de eerste stap(pen) moeten zetten, een heleboel iemanden moeten dat doen. Een beter milieu begint bij je zelf is ondertussen echt wel achterhaald: wat jij ook doet, als de meute weigert te volgen heeft die ene stap van jou ook geen zin. Ja, ik ben ondertussen zeer negatief ingesteld wat dat betreft. Maar de feiten zijn gewoon met mij: zolang geld de boventoon voert, zal er niets gebeuren. En vervuilend werken is nu eenmaal goedkoper dan groen werken.

Het beste voorbeeld blijft toch het salderen: wij (burgers) mogen gaan betalen zodat de grote vervuilers gewoon hun gang kunnen blijven gaan.

Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.