Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wie beheert de "centrale P(erforce?)4 database"? Waarschijnlijk toch EDSN?Domba schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:40:
[...]
Keuze vanwege privacy en een centrale P4 database
Als je tijdsinterval maar klein genoeg maakt kan je ahv veranderingen inschatten welk gebruikers ingeschakeld /gebruikt worden (basis algo achter sommige lokaal gebruikte managers bijv smappee)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Uit oogpunt privacy gevoeligheid zijn die meetdata op het detailniveau van kwartier-, dag- ofRol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:51:
[...]
De tijds interval is kleiner nog aangezien ik in dat kwartier opwek en verbruik kan hebben, maar de meter lijkt het per kwartier op te slaan o.i.d.
zelfs weekstanden, een plaag voor veiligheid en privacy omdat deze informatie bevatten over de
persoonlijke levenssfeer.
Deze gegevens dienen bij kwartier/uurtarieven ook ergens verwerkt te worden voor de E-factuur en lang niet alle energieleveranciers doen die administratie zelf.
P4 is een communicatiekanaal tussen service verlener/datagebruiker en regionale netwerkbeheerder die P3 poort van slimme meter uitleestdunklefaser schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:00:
[...]
Wie beheert de "centrale P(erforce?)4 database"? Waarschijnlijk toch EDSN?
Belgie stond op punt om die met uitrol van digitale meter weer te laten verdwijnen, maar vanwege ze rendement van PV niet kunnen garanderen, slaan ze voorlopig zonnepaneelbezitters over.TWyk schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:12:
[...]
1 van de domste heffingen op PV aller tijden.
Deze Belgische regeling zorgt er voor dat er in België zwaar wordt ondergedimensioneerd waardoor er gewoon opgewekte energie verloren gaat.
Als je 25% onderdimensioneert verlies je misschien maar 5% opbrengst maar dat blijft toch een onnodig verlies van die 5% reeds opgewekte opbrengst.
‘Zonder duidelijkheid geen digitale meter voor zonnepanelen’
[ Voor 54% gewijzigd door Domba op 24-08-2018 13:20 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Liever de burger subsidiëren dan buitenlandse maatschappijen? Kijk eens naar de dividendbelasting: die in stand houden en de erfbelasting afschaffen betekent dat er miljarden meer in Nederland blijven...TWyk schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:24:
[...]
Ja
De overheid heeft in het kader van het milieu gecommiteerd aan een CO2 doelstelling.
Daarom geven ze bijvoorbeeld miljarden subsidie aan bedrijven die windmolens bouwen of biomassa importeren of opstoken.
Het is nu goedkoper om geld te investeren in bijvoorbeeld opstoken van biomassa dan salderen van PV.
Maar het milieu is wel iets waar de overheid VEEL geld stopt. De overheid zal alleen minder willen uitgeven voor meer CO2 besparing dan ze nu aan PV 'uitgeven' door salderen.
PV is nu een dure investering dus ze zullen minder willen uitgeven maar als ze toch veel geld uitgeven zullen ze liever burger subsidieren dan byuitenlandse energiemaatschappijen die canadese houtsnippers importeren
Elke netto teruggeleverde kWh bespaart fossiele brandstof en levert dus een hogere CO2 besparing en dat heeft waarde voor de overheid.

Maar inderdaad: vandaag was er een bericht dat de overheid 5 euro per ton CO2 meer krijgt (bij verkoop van emissierechten) dan begroot, dus CO2 is voor de overheid zeker geld waard.
Salderen is op dit moment een recht. Door het een subsidie te gaan noemen zullen er straks een stuk minder mensen een probleem mee hebben als het afgeschaft wordt. Sterker nog: binnen VVD-kringen zal hij op de schouders gehesen worden als de minister die een subsidie af heeft weten te schaffen. Een vies politiek spelletje dus, waar de zonnepanelenbezitter die na 2020 zijn panelen nog niet heeft terugverdiend de dupe van gaat worden.Domba schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:38:
[...]
Het is wachten waarmee minister Wiebes komt, in terugleversubsidie zit duidelijk het woord subsidie. 5 jaar als het ontleent wordt aan een AMB zonder het wettelijk te verankeren en als die er een wet voor maakt, langer, maar op moment is er niet eens een concept wet tekst

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
De bedoeling van stimuleren is om groei te bereiken waardoor het zichzelf kan gaan onderhouden. Dan blijft enkel over de positieve bijdrage die het levert waar je dan een marktconforme vergoeding voor gaat krijgen. Als schone energie meer waard is dan grijze energie zal de zonnestroomleverancier beloond worden voor de toevoeging die de groene stroom extra waard is tov de reguliere/grijze stroomprijs.
Maar ik denk de meeste hier het er wel over eens zijn dat zonnepanelen een stuk goedkoper en beter zijn geworden in de afgelopen 5 jaar.
Waarom zou je dan nog steeds evenveel moeten blijven stimuleren? Sterker nog, nu heb je de btw-teruggave en die is groter dan de subsidies die in het prille begin werden verstrekt op de installaties. (Er zijn ook zonnepaneeleigenaren die beiden hebben gehad, en een installatiesubsidie en recent alsnog ook de btw nog teruggevraagd.)
Ik snap de noodzaak van groene energie en heb daarom ook panelen op mijn dak.
Met terugverdientijden van 4a5jaar vind ik de stimulering wel aan de forse kant geworden. Als mensen de panelen niet plaatsen bij terugverdientijden van 7of8 jaar dan gaan er ook niet veel meer mensen over stag bij 4of5 jaar. Die laatste paar mensen over de streep trekken kost dus relatief gezien heel veel meer stimulering en je moet je afvragen of het dat waard is. Let op: ik zeg niet dat het dit niet waard is, ik begrijp heel goed dat er naar gekeken wordt en er zal zeker een goede afweging worden gemaakt.
Zelfs zonder salderen en nieuwe maatregelen zijn er nog genoeg daken waar installaties met een terugverdientijd van 7 jaar zijn te realiseren. Tegen die mensen zou ik zeggen: Kom op, leg neer die panelen, het kan alleen maar extra gaan meevallen met de nieuwe regeling. De wat lastigere/kostbaardere installaties zullen moeten afwachten hoe de nieuwe regeling uitvalt.
Onduidelijkheid vertraagd helaas de groei nu, dat is heel vervelend. Hopelijk komt er snel een goede nieuwe stimuleringsmaatregel waarmee we weer jaren vooruit kunnen en de groei doorgaat.
Dat laatste is nogal een understatement. Zijn die paar bespaarde centen door eerder dan 2023 aan deze regeling te gaan morrelen deze rem echt waard geweest?nklaver234 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:02:
Onduidelijkheid vertraagd helaas de groei nu, dat is heel vervelend.
Dat weet ik niet, ik heb geen cijfers. En zelfs dan weet je nog steeds niet wat er wel gebeurd was.Yucon schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:05:
[...]
Dat laatste is nogal een understatement. Zijn die paar bespaarde centen door eerder dan 2023 aan deze regeling te gaan morrelen deze rem echt waard geweest?
Gevoelsmatig denk ik ook dat het meer kwaad heeft gedaan dan goed. Dat het een keer aangepast wordt is prima. Terugkomen op gemaakte afspraken en aanhoudende onduidelijkheid over hoe het er op korte termijn uit gaat zien is zeer schadelijk en onbegrijpelijk.
Ze hadden gewoon eerst een regeling moeten bedenken en dan bekend maken en invoeren. Nu staat heel nl op zijn kop, maar misschien was dat ook het doel, de boel afremmen en zo de staats kas spekken indirectnklaver234 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:30:
[...]
Dat weet ik niet, ik heb geen cijfers. En zelfs dan weet je nog steeds niet wat er wel gebeurd was.
Gevoelsmatig denk ik ook dat het meer kwaad heeft gedaan dan goed. Dat het een keer aangepast wordt is prima. Terugkomen op gemaakte afspraken en aanhoudende onduidelijkheid over hoe het er op korte termijn uit gaat zien is zeer schadelijk en onbegrijpelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Op deze manier maak je de discussie los, ideeën komen tevoorschijn en een mooie pilot voor wiebes en zijn vrienden om te kijken wat NL er van denkt.reneeke1970 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:11:
[...]
Ze hadden gewoon eerst een regeling moeten bedenken en dan bekend maken en invoeren. Nu staat heel nl op zijn kop, maar misschien was dat ook het doel, de boel afremmen en zo de staats kas spekken indirect
Dan is de beslissing later makkelijker en minder klachten van het volk. Puur politiek.
En dan had je de reactie gehad: "Had het kabinet niet alvast kunnen aankondigen, want dan had ik wel gewacht met plaatsen". Zoals nu dus is gebeurt. Ik vind het niet zo raar hoe Wiebes het nu aanpakt. Het enige wat ik wel met jullie raar blijf vinden is het vervroegd veranderen van de regeling.reneeke1970 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:11:
[...]
Ze hadden gewoon eerst een regeling moeten bedenken en dan bekend maken en invoeren. Nu staat heel nl op zijn kop, maar misschien was dat ook het doel, de boel afremmen en zo de staats kas spekken indirect
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Want de ca 7 jaar TVT heeft betrekking op nieuwe systemen, na invoering van de terugleversubsidie, nu definitief de EU-importheffing over 9 dagen stopt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De waarde van de emissierechten stijgt op dit moment flink: ca. € 15 per ton CO2, dat was ooit € 4. - De vermeden emissierechten belanden op dit moment bij de energieleveranciers als ik me niet vergis.
In principe kan de energieleverancier hieruit een extra vergoeding per netto terugeleverde duurzame kWh betalen.
Just my 2cts
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Overigens is de prijs sinds donderdag al boven €20/ton gestegen. En dat zie je terug in de stroomprijzen op de groothandelsmarkt.
Als opwekker met zonnepanelen ben je CO2 agnostisch; je verbruikt het niet en je onttrekt het ook niet.
Dat is geen antwoord op de quote die je boven je bericht plaatste. Wat jij hier noemt is het momentele vermogen, ik denk dat dit bij alle slimme meters per 0,001kW is, dat vermogen wordt wel gemeten, maar bij kleinverbruikers niet verrekend. Dat gebeurt alleen met het verbruik, de kWh's. Wat jij hier vertelt heeft niets met verbruik over welke periode dan ook te maken, de telwerkstanden per kwartier zoals de persoon vertelt waarop je reageerde.CurlyMo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:07:
[...]
Mijn slimme meter meet gewoon per watt. Ik lees het zelf bewust op de 10 watt uit, omdat ik anders teveel metingen heb. Of het ook verrekend per watt is iets anders.
Edit:
Alleen dat per 10W omdat per 1W te veel metingen is kan ik hoegenaamd niet plaatsen. Of bedoel je eigenlijk per kWh in plaats van watt? Dan begrijp ik het verband tussen de twee reacties ook beter.
[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 25-08-2018 18:54 ]
Hoe kan het zichzelf onderhouden als vrijwel geen enkel systeem zich terugverdiend heeft? Meeste installaties zijn niet ouder dan 5 jaar. Om dan op het eind even de doelpalen te verzetten kom je alweer voorbij de technische levensduur van 15 jaar, wat het eigenlijk een hopeloze investering maakt.nklaver234 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:02:
Ok, ik zal salderen geen subsidie meer noemen. Salderen is een stimuleringsmaatregel!
De bedoeling van stimuleren is om groei te bereiken waardoor het zichzelf kan gaan onderhouden. Dan blijft enkel over de positieve bijdrage die het levert waar je dan een marktconforme vergoeding voor gaat krijgen. Als schone energie meer waard is dan grijze energie zal de zonnestroomleverancier beloond worden voor de toevoeging die de groene stroom extra waard is tov de reguliere/grijze stroomprijs.
Maar ik denk de meeste hier het er wel over eens zijn dat zonnepanelen een stuk goedkoper en beter zijn geworden in de afgelopen 5 jaar.
Waarom zou je dan nog steeds evenveel moeten blijven stimuleren? Sterker nog, nu heb je de btw-teruggave en die is groter dan de subsidies die in het prille begin werden verstrekt op de installaties. (Er zijn ook zonnepaneeleigenaren die beiden hebben gehad, en een installatiesubsidie en recent alsnog ook de btw nog teruggevraagd.)
Met terugverdientijden van 4a5jaar vind ik de stimulering wel aan de forse kant geworden. Als mensen de panelen niet plaatsen bij terugverdientijden van 7of8 jaar dan gaan er ook niet veel meer mensen over stag bij 4of5 jaar. Die laatste paar mensen over de streep trekken kost dus relatief gezien heel veel meer stimulering en je moet je afvragen of het dat waard is. Let op: ik zeg niet dat het dit niet waard is, ik begrijp heel goed dat er naar gekeken wordt en er zal zeker een goede afweging worden gemaakt.
Zelfs zonder salderen en nieuwe maatregelen zijn er nog genoeg daken waar installaties met een terugverdientijd van 7 jaar zijn te realiseren. Tegen die mensen zou ik zeggen: Kom op, leg neer die panelen, het kan alleen maar extra gaan meevallen met de nieuwe regeling. De wat lastigere/kostbaardere installaties zullen moeten afwachten hoe de nieuwe regeling uitvalt.
Onduidelijkheid vertraagd helaas de groei nu, dat is heel vervelend. Hopelijk komt er snel een goede nieuwe stimuleringsmaatregel waarmee we weer jaren vooruit kunnen en de groei doorgaat.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
nklaver234 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:02:
Ok, ik zal salderen geen subsidie meer noemen. Salderen is een stimuleringsmaatregel!
Met 6 ct/kWh (marktconform) en een systeemsprijs van ruim 1 €/Wp ben je in het gunstigste geval binnen de 12 jaar op je tvt. Dat is voor de meeste mensen veel te lang. En dan heb ik het nog niet over de vervanging van een defecte omvormer. Het kan ook zomaar > 20 jaar worden als je veel eigen verbruik 's avonds hebt.De bedoeling van stimuleren is om groei te bereiken waardoor het zichzelf kan gaan onderhouden. Dan blijft enkel over de positieve bijdrage die het levert waar je dan een marktconforme vergoeding voor gaat krijgen. Als schone energie meer waard is dan grijze energie zal de zonnestroomleverancier beloond worden voor de toevoeging die de groene stroom extra waard is tov de reguliere/grijze stroomprijs.
De panelenprijs is niet de enige factor, omvormers, montagetijd en - materiaal tellen ook mee. En zover gaat de Wp prijs ook niet meer zakken dat 4 á 5 jaar binnenkort haalbaar is. En wat bedoel je met de laatste paar mensen? Het afgelopen jaar is een zeer grote hoeveelheid PV bij gewone burgers geplaatst, juist door de stimuleringsregeling (btw aftrek en salderen). Helaas gooit de staat nu weer de deur dicht.Maar ik denk de meeste hier het er wel over eens zijn dat zonnepanelen een stuk goedkoper en beter zijn geworden in de afgelopen 5 jaar.
Zeker, alles valt of staat met de nieuwe regeling, maar meevallen gaat het zeker niet. En 7 jaar is voor de meeste mensen echt niet haalbaar zonder het salderen. De groei gaat stoppen, mensen willen duidelijkheid en geen zwalkend beleid.Zelfs zonder salderen en nieuwe maatregelen zijn er nog genoeg daken waar installaties met een terugverdientijd van 7 jaar zijn te realiseren. Tegen die mensen zou ik zeggen: Kom op, leg neer die panelen, het kan alleen maar extra gaan meevallen met de nieuwe regeling. De wat lastigere/kostbaardere installaties zullen moeten afwachten hoe de nieuwe regeling uitvalt.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik moet eerst budget van zonnepanelen in meerwerk nieuwbouw stoppen, en na verkoop oud huis komt dat budget weer vrij.
Wel ben ik benieuwd wat de regeling wordt. Zal wellicht nog invloed hebben op hoeveel wattpeak ik ga leggen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ook in Europa zie je dit soort gedoe rond panelen, overigens. In Belgie en Spanje zijn bijvoorbeeld nare, afstraffende belastingen ingevoerd. Niet alleen wordt je investering je door de neus geboord, ook word je nog als subsidieslurper en systeem-uitbuiter aangemerkt. Laat dan maar!
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Tja en met een kleine installatie maak je weer weinig eigen stroom op en juist daar zit nog beetje winst......Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:56:
Dat valt ook wel weer mee, dat het salderen uiteindelijk ging verdwijnen was al bekend. Dat het eerder gaat dan 2023 had ik eigenlijk ook al verwacht. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een PV-paneel tax komt maar dit zou dan wel als donderslag bij heldere hemel zijn, en is vind ik niet te vergelijken met het gerommel van het salderen. Kortom je kunt gewoon nog een installatie plaatsen, let er alleen wel op dat hij niet te groot is zodat je niet enorm veel gaat terugleveren.
1 PVoutput . Dongen NB
Aan die HIT panelen uit je signature te zien zit er bij jou ook een flink stukje emotie in. Jij zou je vast niet laten tegenhouden, maar de meeste mensen hebben een nuchterder kijk op PV, vermoed ik. Financieel is het nu niet slim. Misschien verandert dat als de regeling enorm blijkt mee te vallen (en bestendig zou blijken...).Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:56:
Dat valt ook wel weer mee, dat het salderen uiteindelijk ging verdwijnen was al bekend. Dat het eerder gaat dan 2023 had ik eigenlijk ook al verwacht. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een PV-paneel tax komt maar dit zou dan wel als donderslag bij heldere hemel zijn, en is vind ik niet te vergelijken met het gerommel van het salderen. Kortom je kunt gewoon nog een installatie plaatsen, let er alleen wel op dat hij niet te groot is zodat je niet enorm veel gaat terugleveren.
Ik zou niet weten waarom je installatie "niet te groot" zou moeten zijn.Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:56:
Je krijgt per kWh een vergoeding, meer kWh is meer vergoeding.
Als dat voor een installatie van 2000Wp uit kan, dan kan het voor 10.000Wp ook uit.
Daarnaast kan je dan ook nog eens gemakkelijker je eigen verbruik afdekken als de zon schijnt.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 14:12 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Welke relatie zie je voor systeemomvang en direct eigenverbruik?Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:56:
Als de euro/Wp maar gunstig is, dan is impact beperkt want ook EB gaat voor salderen naar beneden
Want als je regeringsakkoord en concept hoofdlijnen klimaatakkoord erbij pakt.
Gaat EB per kWh in
2019 met 0,7ct naar beneden (regeerakkoord)
2020 met -2,7ct/kWh (concept klimaatakkoord)
2023 met -1ct/kWh (concept klimaatakkoord)
2026 met -1ct/kWh (concept klimaatakkoord)
2029 met -1ct/kWh (concept klimaatakkoord)
Jaarverbruik weet ik nog niet, zal rond de 6000kWh liggen verwacht ik (met warmtepomp). Moet de winter even afwachtenbusscherski schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:21:
@BlueTooth76
Hoeveel verbruik en Wp had jij ook al weer?
Er ligt 68x 300Wp (25 zuid, 16 oost, 16 west, 11 noord) dus 20.400Wp
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 14:42 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Wauw, wat is daar de gedachtegang?BlueTooth76 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:40:
[...]
Jaarverbruik weet ik nog niet, zal rond de 6000kWh liggen verwacht ik (met warmtepomp). Moet de winter even afwachtenVorige bewoners hadden een gasverbruik van 1400m3 in deze woning, gezin met 2 kinderen.
Er ligt 68x 300Wp (25 zuid, 16 oost, 16 west, 11 noord) dus 20.400Wp
Ik zag blote dakpannen en had nog wat niet-renderend geld op m'n rekening (kost me jaarlijks alleen maar geld vanwege VRH en inflatie).
Excl. uren zit ik op zo'n €1,019 per Wp. Uren zijn lastig te achterhalen, het zit op de stapel met o.a. warmtepomp installatie maar op het hele bedrag is het niet zoveel. Ik schat dat ik op €1,08 per Wp uitkom, incl. alles. Panelen zijn van TaleSun.
[ Voor 58% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 14:59 ]
Dat is leuk tot de subsidie stopt, na bijv. 10 jaar. Ook ga je ervanuit dat het huidige Feedintariff systeem blijft bestaan na 2025. Oftewel 10.000Wp heeft een stuk meer risico dan 2000Wp.BlueTooth76 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:11:
[...]
Ik zou niet weten waarom je installatie "niet te groot" zou moeten zijn.
Je krijgt per kWh een vergoeding, meer kWh is meer vergoeding.
Als dat voor een installatie van 2000Wp uit kan, dan kan het voor 10.000Wp ook uit.
Daarnaast kan je dan ook nog eens gemakkelijker je eigen verbruik afdekken als de zon schijnt.
Nou logisch toch. Mijn systeem heeft bijvoorbeeld een direct eigenverbruik van 99,7%.Domba schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:29:
[...]
Welke relatie zie je voor systeemomvang en direct eigenverbruik?
Als de euro/Wp maar gunstig is, dan is impact beperkt want ook EB gaat voor salderen naar beneden
Stel ik zou 8000Wp leggen zou mijn direct eigenverbruik maar rond de 60% liggen. Na bijv. 10 jaar maar kale kWh prijs voor die 40% energie welke ik nu niet lever. Of misschien wel helemaal niets meer. Met mijn huidige systeem maakt dat dus niets uit.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ook als ik alleen nog de kale stroomprijs zou krijgen en helemaal geen eigen verbruik zou hebben, haalt de opgewekte ~15.000kWh per jaar altijd nog zo'n €80 per maand van m'n energierekening. Daarnaast werk ik grotendeels vanuit huis en kan ik veel apparaten overdag aanzetten, overdag douchen en dan warm water maken, ook een elektrische auto (over ~5 jaar op de planning) kan ik op die manier overdag laden.Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:48:
[...]
Dat is leuk tot de subsidie stopt, na bijv. 10 jaar. Ook ga je ervanuit dat het huidige Feedintarrif systeem blijft bestaan na 2025. Oftewel 10.000Wp heeft een stuk meer risico dan 2000Wp.
[...]
Nou logisch toch. Mijn systeem heeft bijvoorbeeld een direct eigenverbruik van 99,7%.
Stel ik zou 8000Wp leggen zou mijn direct eigenverbruik maar rond de 60% liggen. Na bijv. 10 jaar maar kale kWh prijs voor die 40% energie welke ik nu niet lever. Of misschien wel helemaal niets meer. Met mijn huidige systeem maakt dat dus niets uit.
Ver vooruit kijken kan je met de politiek toch niet, weet alleen dat het beste moment om zonnepanelen altijd "nu" is, het verleden is het verleden.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 14:56 ]
Dat is moeilijk te zeggen inderdaad maar ruim 3x je verbruik is ook veel, heb je geen problemen als je 6000 kWh verbruik hebt en bijv 11500 terug levert?BlueTooth76 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:50:
[...]
Ook als ik alleen nog de kale stroomprijs zou krijgen en helemaal geen eigen verbruik zou hebben, haalt de opgewekte ~15.000kWh per jaar altijd nog zo'n €80 per maand van m'n energierekening. Daarnaast werk ik grotendeels vanuit huis en kan ik veel apparaten overdag aanzetten, overdag douchen en dan warm water maken, ook een elektrische auto (over ~5 jaar op de planning) kan ik op die manier overdag laden.
Ver vooruit kijken kan je met de politiek toch niet, weet alleen dat het beste moment om zonnepanelen altijd "nu" is, het verleden is het verleden.
Ik verwacht 15.000kWh op te wekken, dan blijf ik wel onder de “beruchte” 10.000kWh. En anders maar een airco aan in de zomer.Rol-Co schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:00:
[...]
Dat is moeilijk te zeggen inderdaad maar ruim 3x je verbruik is ook veel, heb je geen problemen als je 6000 kWh verbruik hebt en bijv 11500 terug levert?
Noord zal sowieso maximaal zo’n 1500kWh doen op het 50 graden dak. Oost-west ligt onder zelfde hoek, dus zo’n 7000kWh en dan zuid nog zo’n 6500kWh (heb wat schaduw van dakkapellen).
[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 15:11 ]
Ow cool, het lijkt net als hier alleen double sizeBlueTooth76 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:08:
[...]
Ik verwacht 15.000kWh op te wekken, dan blijf ik wel onder de “beruchte” 10.000kWh. En anders maar een airco aan in de zomer.
Noord zal sowieso maximaal zo’n 1500kWh doen op het 50 graden dak. Oost-west ligt onder zelfde hoek, dus zo’n 7000kWh en dan zuid nog zo’n 6500kWh (heb wat schaduw van dakkapellen).
Het is btw toch 5000 wat maximaal mag leveren na verbruik?
Bij GreenChoice 10.000kWhRol-Co schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:14:
[...]
Ow cool, het lijkt net als hier alleen double size![]()
Het is btw toch 5000 wat maximaal mag leveren na verbruik?
En anders maar een solargestuurde cryptominer die alleen mined als de zon schijnt. Met een lichtsensor kom ik een heel eind.
Edit: ik ga het wel goed monitoren, beide omvormers en de WP krijgen een eigen 3-fase kWh meter die ik digitaal wil gaan uitlezen.
Daarnaast ook de slimme meter en de portal van SolarEdge.
Mocht ik écht meer dan die 10.000 kWh dreigen te gaan terugleveren dan kan ik altijd nog de omvormer op het zuid dak afschakelen
[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 19:15 ]
Of snel naar qurrent springen met limiet 35000,kunnen er nog wat panelen bij....BlueTooth76 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:21:
[...]
Bij GreenChoice 10.000kWh
En anders maar een solargestuurde cryptominer die alleen mined als de zon schijnt. Met een lichtsensor kom ik een heel eind.
Edit: ik ga het wel goed monitoren, beide omvormers en de WP krijgen een eigen 3-fase kWh meter die ik digitaal wil gaan uitlezen.
Daarnaast ook de slimme meter en de portal van SolarEdge.
Mocht ik écht meer dan die 10.000 kWh dreigen te gaan terugleveren dan kan ik altijd nog de omvormer op het zuid dak afschakelen
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij werd het salderen in 2023 opnieuw beoordeeld. Dat hoeft niet direct afschaffen te betekenen. Door laten lopen of aanpassen was ook een optie. Je maakt nu van een veronderstelling een feit.Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:56:
En nu een systeem plaatsen is onverstandig. Wacht eerst af wat Wiebes uit zijn hoge hoed gaat toveren. Het zal in ieder geval flink minder worden dan de huidige regeling. Kijk eerst of je geen betere investering kan doen.
Ik kan die limiet niet vinden bij Qurrent maar weet wel dat GreenChoice me €0,133 per kWh betaalt tot de eerste 10.000kWh.reneeke1970 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:43:
[...]
Of snel naar qurrent springen met limiet 35000,kunnen er nog wat panelen bij....
Kom ik daarboven, dan val ik automatisch voor de hele teruglevering op een lager tarief, iets van 6 of 7 cent.
Maar volgens mij heb ik het zo aardig uitgemikt met de panelen en blijf ik er keurig onder.
Vanwege de spreiding van de panelen over alle windstreken is het eigen verbruik naar verwachting ook hoger.
[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2018 22:37 ]
Nu was de regeling in België ook wel erg ruim: mijn ex-zwager had een PV-installatie gelegd van 10.000Wp, waar hij jaarlijks echt bakken met geld voor kreeg voordat de regeling daar aangepast werd. Na aanpassing van de regeling heeft hij een airco en een warmtepomp geïnstalleerd (zoveel mogelijk zelf opmaken was zijn idee), maar volgens mij verdiende hij er nog steeds op.Terpen Tijn schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:33:
<knipje>
Ook in Europa zie je dit soort gedoe rond panelen, overigens. In Belgie en Spanje zijn bijvoorbeeld nare, afstraffende belastingen ingevoerd. Niet alleen wordt je investering je door de neus geboord, ook word je nog als subsidieslurper en systeem-uitbuiter aangemerkt. Laat dan maar!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
M'n moeder woont in Hongarije en ja, zij moet echt niet meer dan 4kW installeren. Schijnt Orban ook niet leuk te vinden (heeft nogal wat vriendjes die kerncentrales hebben...)Terpen Tijn schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:33:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik denk dat we daar wel snel naar toe gaan mede omdat men nu al last heeft van variërend aanbod. De energieprijzen gaan naar verwachting op de lange termijn omhoog en meer variëren. In een vast jaartarief zit ook energie op schaarse momenten plus een risicovergoeding voor eventuele prijsstijgingen bij de leverancier. Als jouw verbruiksmomenten in lijn liggen met de momenten waarop energie goedkoop is of flexibel kan zijn doordat je kan bufferen kan dit in specifieke situaties denk ik veel opleveren.Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:02:
[...]
Weet ik, en slimme meters meten ook per kwartier. Maar waarom zouden we dit nu ineens wel per kwartier gaan afrekenen, als iedereen vrede heeft met een gemiddelde prijs? Geeft alleen maar rompsslomp en niemand word er beter van.
Dat gaat hooguit een issue worden als de opwek uit zon en wind boven of rond het verbruik komt, dan zal he prijsverschil met zonnig en winderig weer groot zijn.
Maar daar zijn we nog lang niet
Heb je ook nog voorbeelden van die last van het variërende aanbod?Gecko123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat we daar wel snel naar toe gaan mede omdat men nu al last heeft van variërend aanbod. De energieprijzen gaan naar verwachting op de lange termijn omhoog en meer variëren. In een vast jaartarief zit ook energie op schaarse momenten plus een risicovergoeding voor eventuele prijsstijgingen bij de leverancier. Als jouw verbruiksmomenten in lijn liggen met de momenten waarop energie goedkoop is of flexibel kan zijn doordat je kan bufferen kan dit in specifieke situaties denk ik veel opleveren.
En over de verhoging van de stroomkosten hoor ik ook al jaren. Ik zie beide nog steeds niet gebeuren.
Volgens mij is je duim iets te aktief 👍
Zoiets?drielp schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:28:
[...]
Heb je ook nog voorbeelden van die last van het variërende aanbod?
https://www.volkskrant.nl...ningen-niet-aan~bf9a7416/
Maar volgens Enexis was het een incident (en dat is dus de netbeheerder die dat zegt en die dus problemen zou moeten hebben!)
Edit:
Dit was trouwens in 2016, toen de eerste batch zonnepanelen betaaald door de NAM geplaatst zijn, hierdoor zijn er ineens een hele bak panelen bij gekomen (ook door de bouw van een hele wijk 0-op-de-meter woningen).
In 2017:
https://energeia.nl/nieuw...oor-veel-decentrale-opwek
[ Voor 27% gewijzigd door Wailing_Banshee op 27-08-2018 12:18 ]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Netbeheerders melden regelmatig dat onbalans vaker voorkomt en dat de maatregelen ingrijpender worden.drielp schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:28:
[...]
Heb je ook nog voorbeelden van die last van het variërende aanbod?
En over de verhoging van de stroomkosten hoor ik ook al jaren. Ik zie beide nog steeds niet gebeuren.
Volgens mij is je duim iets te aktief 👍
Een variërend aanbod is een logisch gevolg van zon- en windenergie. Een voorbeeld:
https://nos.nl/artikel/22...it-elektriciteitsnet.html
Verhoging van de stroomkosten lijkt me ook logisch omdat duurzame energie altijd kostbaarder zal blijven dan fossiel. De prijs is gebaseerd op de overgrote massa energieproductie met kolen en gas. Waarbij in geval van dreigende schaarste in de winter de centrales gewoon een tandje harder kunnen worden gezet. Voordeliger kun je niet krijgen. Zon en wind hebben bovendien extra technologie nodig om een betrouwbare bron te zijn.
Dit lijkt mij een mening, geen feit, vooral ook omdat je het woordje 'altijd' gebruikt. Zeg nooit nooit, zeg nooit 'altijd'.Gecko123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:47:
[...]
Verhoging van de stroomkosten lijkt me ook logisch omdat duurzame energie altijd kostbaarder zal blijven dan fossiel.
Duurzame energie is op sommige momenten vele malen goedkoper dan fossiele stroom, omdat er soms meer aanbod is aan zon(nestroom) en er op dat moment overcapaciteit is, zonder extra kosten. Bij een kolencentrale worden er altijd kolen verstookt, bij schaarste èn bij overschot. Dus is er nooit 'gratis overschot'.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Precies mijn gedachtengang: tenzij je anders investeert dan sparen, levert geld op je dak je jaarlijks voorlopig altijd meer op dan geld op de bank. Zelfs als je onder VRH zit. (Maar boven je risicobufferBlueTooth76 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:44:
[...]
Ik zag blote dakpannen en had nog wat niet-renderend geld op m'n rekening (kost me jaarlijks alleen maar geld vanwege VRH en inflatie).
Dat is voor mij de rekensom: jaarlijkse besparing / investering >> rente op bank
Ook nu zou ik dus zeker investeren als je het geld vrij hebt. Mijn mening.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Kleine correctie: Enexis is geen energieleverancier maar een van de netbeheerders (beide rollen zijn per electriciteitswet gescheiden). De netbeheerders zijn wel van plan om in toekomst een actievere rol bij de energietransitie te spelen.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:33:
[...]
Zoiets?
Maar volgens Enexis was het een incident (en dat is dus de energie leverancier die dat zegt en die dus problemen zou moeten hebben!)
Edit:
Dit was trouwens in 2016, toen de eerste batch zonnepanelen betaaald door de NAM geplaatst zijn, hierdoor zijn er ineens een hele bak panelen bij gekomen (ook door de bouw van een hele wijk 0-op-de-meter woningen).
In 2017:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Elke keer blijkt maar weer hoe onbetrouwbaar onze overheid is, mbt beloften en afspraken.
Ik zou zeggen wil je een wp in de toekomst, dan ook pas uitbreiden in het jaar dat de wp komt.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Waardoor je per saldo een stuk duurder uit bent dan dit direct doen, want je kan nog tot 2021 salderen en de overschotvergoedingen tot die tijd al zekerder. Daarnaast zijn de installatiekosten een grote kostenpost. Die heb je liever maar één keer.Supertip schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:02:
Ik zou zeggen wil je een wp in de toekomst, dan ook pas uitbreiden in het jaar dat de wp komt.
Op beide bespaar je een hoop als je dus wel in één keer die set neerlegt. Ik kom daardoor nu zelf op € 0,97 per Wp.
Enige reden om het niet in één keer te doen is de vooruitgang. Dus dat de panelen of vele malen beter worden of vele malen goedkoper.
"Vele malen beter"? Dat is wel erg optimistisch c.q. eigenlijk onrealistisch.CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Waardoor je per saldo een stuk duurder uit bent dan dit direct doen, want je kan nog tot 2021 salderen en de overschotvergoedingen tot die tijd al zekerder. Daarnaast zijn de installatiekosten een grote kostenpost. Die heb je liever maar één keer.
Op beide bespaar je een hoop als je dus wel in één keer die set neerlegt. Ik kom daardoor nu zelf op € 0,97 per Wp.
Enige reden om het niet in één keer te doen is de vooruitgang. Dus dat de panelen of vele malen beter worden of vele malen goedkoper.
"Vele malen goedkoper?" Dat zou wel kunnen, waarschijnlijk alleen met een andere cel-technologie.
Ja, bedoelde ik ookdunklefaser schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:50:
[...]
Kleine correctie: Enexis is geen energieleverancier maar een van de netbeheerders (beide rollen zijn per electriciteitswet gescheiden). De netbeheerders zijn wel van plan om in toekomst een actievere rol bij de energietransitie te spelen.
En dat is de reden om nooit iets te doen. Want in de toekomst is het altijd sneller/beter/goedkoper/zuiniger. En staat de wereld stil.CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Ik heb respect voor de mensen die 15 jaar geleden panelen hebben neergelegd, zij hebben hun nek uitgestoken zodat ik nu relatief goedkoop panelen op m'n dak heb liggen. En zelfs ik heb al twee "maten" op m'n dak liggen: 265W uit 2015 en 295W uit 2017. En ja, ik had vast nog wel langer kunnen wachten en 320W in 2018 kunnen plaatsen. Maar dan had ik deze fantastische zomer niet meegepakt.
Idd de vooruitgang en of meer stabiliteit in de regelgeving, ik voorzie voor de toekomst meer en beter afgewogen keuzes voordat men overgaat tot de aanschaf van een pv installatie.CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Wat natuurlijk geheel mijn eigen mening is.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Precies. Daarom gewoon in een keer goed leggen. Vooruitgang is ook steeds zuinigere apparaten dus per saldo zal het niet veel uitmaken.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:25:
[...]
En dat is de reden om nooit iets te doen. Want in de toekomst is het altijd sneller/beter/goedkoper/zuiniger. En staat de wereld stil.
Dit was dus een incident.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:33:
[...]
Zoiets?
Maar volgens Enexis was het een incident (en dat is dus de netbeheerder die dat zegt en die dus problemen zou moeten hebben!)
Edit:
In 2017:
En dat het netwerk aangepast moet worden ligt meer aan achterstallig onderhoud. En voor dat netwerk, wat van belastinggeld is aangelegd, betalen we al voor. Dus nalatigheid van de netbeheerder dat niet op de zonnepaneel bezitter afgewenteld kan en mag worden.
Eén keer in de twee jaar vind ik niet echt regelmatig, als het al een incident was....Gecko123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:47:
[...]
Netbeheerders melden regelmatig dat onbalans vaker voorkomt en dat de maatregelen ingrijpender worden.
Een variërend aanbod is een logisch gevolg van zon- en windenergie. Een voorbeeld:
https://nos.nl/artikel/22...it-elektriciteitsnet.html
Een stabiele stroom leverantie is de primaire taak van Tennet, Dat ze het weer verkeerd inschatten kan niet het probleem worden van de PV bezitter.
Het lijkt me overigens meer op een gevalletje FUD van de staatsomroep.
De consument levert straks zijn overschot (stroom dat niet direct wordt gebruikt) nagenoeg gratis aan het net, je bewering is dus onzin. En fossiel is goedkoop omdat het fors gesubsidieerd wordt. Energieleverancier betalen geen kolenbelastingen en de infrastructuur wordt door de staat (wij dus) gefinancierdVerhoging van de stroomkosten lijkt me ook logisch omdat duurzame energie altijd kostbaarder zal blijven dan fossiel. De prijs is gebaseerd op de overgrote massa energieproductie met kolen en gas. Waarbij in geval van dreigende schaarste in de winter de centrales gewoon een tandje harder kunnen worden gezet. Voordeliger kun je niet krijgen. Zon en wind hebben bovendien extra technologie nodig om een betrouwbare bron te zijn.
Dat stel ik vast omdat duurzame-energie blijkbaar een vorm van subsidie nodig heeft om te kunnen voortbestaan. Ik heb het over de totale kosten van een energiesysteem dat gevoed wordt met fossiel vs een systeem met zon-wind.JayPe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:45:
[...]
Dit lijkt mij een mening, geen feit, vooral ook omdat je het woordje 'altijd' gebruikt. Zeg nooit nooit, zeg nooit 'altijd'.
Duurzame energie is op sommige momenten vele malen goedkoper dan fossiele stroom, omdat er soms meer aanbod is aan zon(nestroom) en er op dat moment overcapaciteit is, zonder extra kosten. Bij een kolencentrale worden er altijd kolen verstookt, bij schaarste èn bij overschot. Dus is er nooit 'gratis overschot'.
En nog een met een hele bijzondere oorzaak: hele dorpen waarbij het gros van de huizen ineens allemaal zo'n 3kW aan zonnepanelen op het dak krijgen in een hele korte tijd...
Je begrijpt het niet of je wilt het niet begrijpen. Zowel opwek als verbruik dient tegelijkertijd plaats te vinden. Als de zon schijnt is er stroom. Als er geen zon schijnt is er geen stroom.drielp schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:36:
Eén keer in de twee jaar vind ik niet echt regelmatig, als het al een incident was....
Een stabiele stroom leverantie is de primaire taak van Tennet, Dat ze het weer verkeerd inschatten kan niet het probleem worden van de PV bezitter.
Het lijkt me overigens meer op een gevalletje FUD van de staatsomroep.
Naar mate het aandeel zon en wind groeit kost dit het in balans houden steeds meer moeite waardoor de kans op uitval groter wordt. Dit is niet verkeerd inschatten, dit is gewoon roeien met de riemen die men krijgt. We leven niet in een sprookjeswereld waar men met een toverstafje dit probleem oplost. Dit is en blijft het probleem ook van de PV bezitter want de maatregelen die hiervoor nodig zijn kosten geld.
Zowel de verbruikers als de opwekkers zijn debet aan dit probleem.
Dus jij wilt beweren dat het aandeel PV in Nederland zo groot is dat dit net-instabiliteit op landelijk niveau veroorzaakt?Gecko123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:24:
[...]
Je begrijpt het niet of je wilt het niet begrijpen. Zowel opwek als verbruik dient tegelijkertijd plaats te vinden. Als de zon schijnt is er stroom. Als er geen zon schijnt is er geen stroom.
Naar mate het aandeel zon en wind groeit kost dit het in balans houden steeds meer moeite waardoor de kans op uitval groter wordt. Dit is niet verkeerd inschatten, dit is gewoon roeien met de riemen die men krijgt. We leven niet in een sprookjeswereld waar men met een toverstafje dit probleem oplost. Dit is en blijft het probleem ook van de PV bezitter want de maatregelen die hiervoor nodig zijn kosten geld.
Zowel de verbruikers als de opwekkers zijn debet aan dit probleem.
Als het aandeel zonne- en windenergie stijgt kan dit een probleem worden. Precies wat @Gecko123 stelt.drielp schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Dus jij wilt beweren dat het aandeel PV in Nederland zo groot is dat dit net-instabiliteit op landelijk niveau veroorzaakt?
Waar lees jij dat het huidige aandeel PV al problemen veroorzaakt?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Klopt en die betalen ook allebei netwerkkosten.Zowel de verbruikers als de opwekkers zijn debet aan dit probleem.
Enexis had een tijdje geleden nog op hun webpagina bij veelgestelde vragen de vraag staan:
Moet ik meer gaan betalen nu ik zonnepanelen heb geplaatst?
Antwoord van Enexis: Nee want de stroom die bij u over is en het netwerk ingaat gaat meteen naar de verbruikers naast u en die stroom hoeven wij dan niet te transporteren.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Mwaoh. Toen ik mijn zonnepanelen plaatste was er geen subsidie beschikbaar. En toch liggen ze op het dak. En in Nederland is er ook geen subsidie voor de particulier om een elektrische auto aan te schaffen. En toch staat er een voor mijn deur.Gecko123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:03:
[...]
Dat stel ik vast omdat duurzame-energie blijkbaar een vorm van subsidie nodig heeft om te kunnen voortbestaan. Ik heb het over de totale kosten van een energiesysteem dat gevoed wordt met fossiel vs een systeem met zon-wind.
Dat is echter niet waaruit ik concludeer dat duurzame energie altijd duurder is dan fossiele energie. Er worden inmiddels windmolenparken gebouwd zonder subsidie. En kolencentrales raken steeds meer uit de gratie. Duurzame energie hoeft niet goedkoper te worden om te kunnen concurreren met fossiele stroom; ook fossiele stroom kan duurder worden doordat de brandstof in prijs stijgt of de heffingen op de uitstoot omhoog gaan. Ook dalen de kosten voor de opslag van zonnestroom; in principe heb ik al een opslagsysteem voor de deur staan, enkel de technische koppeling ontbreekt nog.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Effectief kent Nederland door salderen tegen een prijs met belasting naast een compensatievergoeding voor die belasting wel degelijk een soort subsidie.JayPe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Mwaoh. Toen ik mijn zonnepanelen plaatste was er geen subsidie beschikbaar. En toch liggen ze op het dak. En in Nederland is er ook geen subsidie voor de particulier om een elektrische auto aan te schaffen. En toch staat er een voor mijn deur.
Bij salderen betaal je effectief minder energiebelasting maar de compensatieregeling voor die belastingen blijft gelijk.
Door salderen betaal ik helemaal geen energiebelasting op mijn stroom maar krijg nog wel een euro per dag energiebelastingverlaging
Hiero: Gecko123 in "Terugleversubsidie alternatief salderen"Joris748 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:45:
[...]
Als het aandeel zonne- en windenergie stijgt kan dit een probleem worden. Precies wat @Gecko123 stelt.
Waar lees jij dat het huidige aandeel PV al problemen veroorzaakt?
Samen met wind, of bij een gebrek van beide, ging in Nederland bijna het licht uit.
Dat was twee jaar geleden en kwam door inschatting fout. Inmiddels 28 miljard geïnvesteerd en probleem opgelost als je het artikel door leestdrielp schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 01:31:
[...]
Hiero: Gecko123 in "Terugleversubsidie alternatief salderen"
Samen met wind, of bij een gebrek van beide, ging in Nederland bijna het licht uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Tot 2020 toch ....men wil toch in met ingang van 2020 een nieuwe regeling invoerenCurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Waardoor je per saldo een stuk duurder uit bent dan dit direct doen, want je kan nog tot 2021 salderen en de overschotvergoedingen tot die tijd al zekerder.
[ Voor 94% gewijzigd door de Peer op 28-08-2018 09:41 ]
Nee, tot wil zeggen dat de huidige regeling loopt tot 1 januari 2020. En niet 31 december 2020. Dus ze hebben nog 16 maanden om iets nieuws te presenteren en dat helemaal uit te werken zodat energie leveranciers dit ook kunnen toepassen in hun systemen...de Peer schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:40:
[...]
tot is niet hetzelfde als 'tot en met'. De huidige regeling geldt dus tot 2021
Ja, een soort subsidie zoals jij het noemt,. ik zie het meer als 'iets wat op subsidie lijkt;'. .Salderen is echter géén subsidie in de vorm van een uitbetaling door de overheid na het indienen van een subsidie aanvraag, of een lager tarief of of of.TWyk schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:29:
[...]
Effectief kent Nederland door salderen tegen een prijs met belasting naast een compensatievergoeding voor die belasting wel degelijk een soort subsidie.
Zo kan je de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor EV's ook zien als subsidie. Of de differentiatie van de MRB naar gewicht: Hoe lichter de auto, hoe lager de belasting. Is dat ook een vorm van subsidie op lichtere auto's? En dat terwijl er wellicht wel een stinkende diesel in ligt. En de aftrek van het gewicht van de accu's bij hybride auto's: was dat ook subsidie?
In míjn ogen is een stimulans vanuit overheidswege (zoals de vrijstelling op motorrijtuigenbelasting) nog eerder een vorm van subsidie dan de salderingregeling, waarbij je 'gewoon' een voordeel geniet zodra je duurzamen energie teruglevert. Je betaald met een EV méér belasting over de gebruikte stroom dan je belasting over benzine betaald. Is benzine dan ook gesubsidieert?
De leveranciers geven aan dat niet aan de kunnen, dus een ingecalculeerde vertraging van een jaar.TvanW schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:33:
[...]
Tot 2020 toch ....men wil toch in met ingang van 2020 een nieuwe regeling invoeren
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De nu voorgestelde regeling kan ook nog prima op de ouderwetse manier, het is inderdaad wel iets meer administratie. Lijkt me niet heel gecompliceerd voor de leveranciers om dat binnen 2 jaar door te voeren. De uitdaging zal er vooral in zitten dat iedereen op tijd een meter met 4 telwerken heeft, om in aanmerking te komen voor de teruglever-vergoeding.jacovn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:22:
Voor salderen zal er ook niet veel administratie nodig zijn. Voor tijds afhankelijk afnemen en toeleveren is iets meer nodig dan 1x per jaar meterstand in een website laten zetten door mensen
Je moet 1x per jaar de stand van extra telwerken doorgeven.
Nu:
- Hoog tarief
- Laag tarief
- Verbruik hoog tarief
- Verbruik laag tarief
- Teruglevering hoog tarief
- Teruglevering laag tarief
[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 28-08-2018 10:59 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Er staat nog niets vast en we hebben geen 2 jaar maar, maar 16 maanden.Joris748 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:57:
[...]
De nu voorgestelde regeling kan ook nog prima op de ouderwetse manier, het is inderdaad wel iets meer administratie. Lijkt me niet heel gecompliceerd voor de leveranciers om dat binnen 2 jaar door te voeren.
Dit doen wij al sinds 2015? Dus wat is het verschil?De uitdaging zal er vooral in zitten dat iedereen op tijd een meter met 4 telwerken heeft, om in aanmerking te komen voor de teruglever-vergoeding.
Je moet 1x per jaar de stand van extra telwerken doorgeven.
Nu:Na 2020:
- Hoog tarief
- Laag tarief
Tijdsafhankelijk kan alleen met een slimme meter, die uitgelezen kan worden door de netbeheerder.
- Verbruik hoog tarief
- Verbruik laag tarief
- Teruglevering hoog tarief
- Teruglevering laag tarief
Als er geen verschil is het zeker geen excuus om het niet doen. Alle data is beschikbaar, zo moeilijk mag het dan niet zijn om er een aangepaste berekening op los te laten.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:20:
[...]
Er staat nog niets vast en we hebben geen 2 jaar maar, maar 16 maanden.
[...]
Dit doen wij al sinds 2015? Dus wat is het verschil?
De vraag is: welke berekening? Vergeet niet dat die berekening ook toegevoegd moet worden in de systemen van de energie leveranciers. Software aanpassen is niet: vandaag nieuwe rekenmethode krijgen, morgen geimplementeerd! Daar gaat echt wel een paar maanden overheen (dit is iets wat je zeker goed wilt doen en het is ook nog eens extra ingewikkeld omdat delen van een jaarrekening nog via de oude methode berekend zal moeten worden en een deel via de nieuwe).Joris748 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
Als er geen verschil is het zeker geen excuus om het niet doen. Alle data is beschikbaar, zo moeilijk mag het dan niet zijn om er een aangepaste berekening op los te laten.
En dan heb je ook nog het hele bouwwerk nodig dat die subsidies gaat uitdelen, die door de overheid opgetuigd moet gaan worden. En we weten allemaal hoe goed die zijn met ICT systemen...
Niet enkel voor de overgang, maar jaarlijks als de terugleversubsidie per kalenderjaar verandert, want niet iedereen heeft zijn jaarnota van 1-1 tot 31-12, of als er als nog differentiatie komt in terugleversubsidie bedragen per kWh voor een verbruik in 1e of 2e EB-schijf of tussen huishoudens en bijv VOF's, ZZP-ers etc die een verlengde meterkast aansluiting hebben voor hun schuur of beroepsactiviteit, zoals in brief aan 2e kamer al aangestipt.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:32:
[...]
De vraag is: welke berekening? Vergeet niet dat die berekening ook toegevoegd moet worden in de systemen van de energie leveranciers. Software aanpassen is niet: vandaag nieuwe rekenmethode krijgen, morgen geimplementeerd! Daar gaat echt wel een paar maanden overheen (dit is iets wat je zeker goed wilt doen en het is ook nog eens extra ingewikkeld omdat delen van een jaarrekening nog via de oude methode berekend zal moeten worden en een deel via de nieuwe).
Als ook hoe wordt een soepele overgang voor bestaande systemen ervaren als die in oktober of maart de jaarnota hebben en paar MWh mogen bij betalen of niet elke energieleverancier die 14ct/kWh incl BTW geeft voor ontstaan overschot door de overgang van regeling.
En na eerste simulatie en doorrekenen nog wat plak en pleisterwerk in nieuwe regeling wordt opgenomen, omdat bijv belastingdienst niet voor alle situatie het zelfde ziet na uitwerking van de regeling en het terugleversubsidie bedrag als tegenprestatie ziet voor eventuele BTW-vrijstelling/plichtig als terugleversubsidie niet incl BTW is, tenslotte kan je BTW teruggave krijgen voor de investering.
Dat zijn de berekening die niet op het bordje van de energie leverancier zouden komen te liggen, lijkt mij, maar op het bordje van de overheid (en is dus part van dat subsidie apparaat wat helemaal ingericht en werkende zou moeten zijn voor 31 december 2019...) Alleen al met het verzinnen van die rekenregels ben je al even zoet mee, vermoed ik...Domba schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:11:
[...]
Niet enkel voor de overgang, maar jaarlijks als de terugleversubsidie per kalenderjaar verandert, want niet iedereen heeft zijn jaarnota van 1-1 tot 31-12, of als er als nog differentiatie komt in terugleversubsidie bedragen per kWh voor een verbruik in 1e of 2e EB-schijf of tussen huishoudens en bijv VOF's, ZZP-ers etc die een verlengde meterkast aansluiting hebben voor hun schuur of beroepsactiviteit, zoals in brief aan 2e kamer al aangestipt.
Als ook hoe wordt een soepele overgang voor bestaande systemen ervaren als die in oktober of maart de jaarnota hebben en paar MWh mogen bij betalen of niet elke energieleverancier die 14ct/kWh incl BTW geeft voor ontstaan overschot door de overgang van regeling.
En na eerste simulatie en doorrekenen nog wat plak en pleisterwerk in nieuwe regeling wordt opgenomen, omdat bijv belastingdienst niet voor alle situatie het zelfde ziet na uitwerking van de regeling en het terugleversubsidie bedrag als tegenprestatie ziet voor eventuele BTW-vrijstelling/plichtig als terugleversubsidie niet incl BTW is, tenslotte kan je BTW teruggave krijgen voor de investering.
Ik dacht dat de gebruikelijke verwerking termijn van sector aanpassingen ca 9 maanden is in de energiesector, na uitwerking van de rekenregels.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:13:
[...]
Dat zijn de berekening die niet op het bordje van de energie leverancier zouden komen te liggen, lijkt mij, maar op het bordje van de overheid (en is dus part van dat subsidie apparaat wat helemaal ingericht en werkende zou moeten zijn voor 31 december 2019...) Alleen al met het verzinnen van die rekenregels ben je al even zoet mee, vermoed ik...
Voor de overgang zijn waarschijnlijk wettelijke aanpassingen nodig en als ze deze mee laten lopen met de begroting dan zijn de stemmingen nog dit jaar, daar zit wel al een citroen in als dividenbelasting met kans dat deze het niet haalt net als wet STROOM in 2015
Is dit een grapje of meen je het serieus?Joris748 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
Als er geen verschil is het zeker geen excuus om het niet doen. Alle data is beschikbaar, zo moeilijk mag het dan niet zijn om er een aangepaste berekening op los te laten.
Behalve de hierboven genoemde obstakels heb je ook nog de verwerking van de aanvragen voor terugleversubsidies leververgoedingen van alle PV bezitters door de RVO. Zou die er klaar voor zijn eind 2019?
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren...
Ik zie eerder dat de regering om valt, probleem ook opgelost....drielp schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:24:
[...]
Is dit een grapje of meen je het serieus?
Behalve de hierboven genoemde obstakels heb je ook nog de verwerking van de aanvragen voor terugleversubsidies leververgoedingen van alle PV bezitters door de RVO. Zou die er klaar voor zijn eind 2019?
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren...
1 PVoutput . Dongen NB
Dat hoop ik ook al jaren maar telkens krijgen we er iets minders voor terugreneeke1970 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:39:
[...]
Ik zie eerder dat de regering om valt, probleem ook opgelost....
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Er komt een moment dat de VVD onderdanig moet worden, ooit......klump4u schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:01:
[...]
Dat hoop ik ook al jaren maar telkens krijgen we er iets minders voor terug
1 PVoutput . Dongen NB
Er wordt in ieder geval wel steeds meer bekend.B152 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:59:
Is er eigenlijk al een exacte datum bekend waarop de nieuwe regeling/subsidie in detail bekend wordt gemaakt?

https://www.lente-akkoord...n-2020-terugleversubsidie
Wat een domme beredenering van Wiebes, een slimme meter is daarvoor niet benodigd. Een domme moderne meter kan dat ook.Wolly schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
Er wordt in ieder geval wel steeds meer bekend.
[afbeelding]
Edit : Ach de hele actie van wiebes is dom. Deze actie iseen goed voorbeeld van... hoe kunnen we iets zo moeilijk mogelijk maken en zoveel mogelijk papierwerk de wereld in helpen. Alles om de gewone particulier zo weinig mogelijk stroom te laten opwekken. Men denkt nu wel 3 keer na om “goed” bezig te zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door internet4me op 29-08-2018 17:53 ]
Leuk, maar er staat niet wat er gebeurd als je geen slimme gebruikt en geen subsidie vraagt maar lekker op de ferarris terug blijf nokkelen.internet4me schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:46:
[...]
Wat een domme beredenering van Wiebes, een slimme meter is daarvoor niet benodigd. Een domme moderne meter kan dat ook.
Klopt. Het verhaal vanuit denhaag klopt voor geen meter.Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:53:
[...]
Leuk, maar er staat niet wat er gebeurd als je geen slimme gebruikt en geen subsidie vraagt maar lekker op de ferarris terug blijf nokkelen.
Dan wordt je opgepakt en in levenslange afzondering gezet, zodat je nooit meer zonlicht zal zienRol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:53:
[...]
Leuk, maar er staat niet wat er gebeurd als je geen slimme gebruikt en geen subsidie vraagt maar lekker op de ferarris terug blijf nokkelen.
Tja - en hoe wordt dan het maximum aantal kWh (per jaar neem ik aan) vastgesteld?
Ik hoop niet dat "energieleveren.nl" als (enige) informatiebron/grondslag dient.
Eric heeft toch werktuigbouwkunde gestudeerd, misschien kan hij nog een paar losse schroefjes weer vastdraaien?
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2018 18:02 ]
Dus dan heb je ook nog kost en inwoning erbij, het word steeds goedkoper die maandlasten.CurlyMo schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:55:
[...]
Dan wordt je opgepakt en in levenslange afzondering gezet, zodat je nooit meer zonlicht zal zien
Maar ze gaan er steeds maar vanuit DAT mensen die subsidie aanvragen....
Volgens mij is er niet meer bekend dan in juni, toen Wiebes die brief naar de 2e kamer stuurde.Wolly schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
Er wordt in ieder geval wel steeds meer bekend.
[afbeelding]
Alle artikelen op de diverse websites zijn niet meer dan een interpretatie van die brief.
Wiebes ligt nog op het strand.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-08-2018 18:10 ]
Daarom is dit ook waarschijnlijk goedkoper dan automatisch salderen. Niet iedereen zal subsidie aanvragen...Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:57:
[...]
Maar ze gaan er steeds maar vanuit DAT mensen die subsidie aanvragen....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ja dat riep ik al in dit topic, het is net als cadeau bonnen in de winkel, niet iedereen verzilvert ze.pjot1 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:17:
[...]
Daarom is dit ook waarschijnlijk goedkoper dan automatisch salderen. Niet iedereen zal subsidie aanvragen...
Duurder is het zeker door het hele apparaat wat het moet gaan afhandelen, controleren enz, maar dat komt natuurlijk weer uit een ander potje dus rekenen ze niet mee.
Eerst maar eens zien wat het echt word.
Dan zullen er wel weer bedrijfjes met websites komen die voor €25 je subsidieaanvraag uit handen nemen.Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:24:
[...]
Ja dat riep ik al in dit topic, het is net als cadeau bonnen in de winkel, niet iedereen verzilvert ze.
Duurder is het zeker door het hele apparaat wat het moet gaan afhandelen, controleren enz, maar dat komt natuurlijk weer uit een ander potje dus rekenen ze niet mee.
Eerst maar eens zien wat het echt word.
*registreert domein alvast
@dunklefaser
Voor de overgang van bestaande systemen is nog heel weinig bekend. voor nieuwe systemen na inwerkingtreding van de nieuwe regeling is het idee omdat op basis van systeem kWp aanvraag bij RVO te doen, rekening houdend met een basisrendement en direct eigenverbruik Domba in "Terugleversubsidie alternatief salderen"
@Rol-Co Als het enkel een verplichting wordt via een aanpassing in Wet belastingen op milieugrondslag, dan wordt het een economisch delict en dat is dan een ernstig strafbaarfeit (incl strafblad)en bijna alle zullen dan bij de economische politierechter terecht komen. (Minister van der Hoeven heeft in 2009 die weg proberen te bewandelen en is door eerste kamer teruggestuurd, waardoor we nu de keuze hebben om de slimme meter te weigeren)
Komt er aparte wetgeving, dan kan het eventueel ook afgedaan worden als een eenvoudige overtreding, maar verplichting (specifiek voor slimme meter) ligt nog al gevoelig omdat noodzaak er niet is op moment.
[Voor dynamisch tarief is wetgeving nog niet op orde (en dan alsnog geregeld worden), zoals dat invoed-/verbruiktarief voor gebruik/invoeden bekend dienen te zijn en niet pas tot 14 dagen erna als nu nog mogelijk is.]
@BlueTooth76 In juni heb ik al een website gezien die het alvast aanbood om voor je de RVO-beschikking aan te vragen
Maar economisch delict word minimaal gecontroleerd, en wie gaat dat doen? Agentschap telecom? Iemand heeft panelen aangeschaft in 2012 en is er niet zo druk mee als de meesten hier, oude metertje hangt er nog, misschien zelfs vergeten door de netbeheerder (wat helemaal niet vreemd is) en die gaat gewoon verder zoals hij altijd gaat.
Ik denk niet dat het onmogelijk is.
Ligt bij de netwerkbeheerder, die aangifte bij politie doet omdat op een bekend adres met PV niet lukt een juist type meter op te hangenRol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:58:
@Domba
Maar economisch delict word minimaal gecontroleerd, en wie gaat dat doen? Agentschap telecom? Iemand heeft panelen aangeschaft in 2012 en is er niet zo druk mee als de meesten hier, oude metertje hangt er nog, misschien zelfs vergeten door de netbeheerder (wat helemaal niet vreemd is) en die gaat gewoon verder zoals hij altijd gaat.
Ik denk niet dat het onmogelijk is.
Je zult in ieder geval een meter met 4 telwerken moeten hebben. Zijn er goedgekeurde analoge meters die dat hebben?
Mijn (basis)rendement ligt namelijk niet bij 950 kWh/kWp (SDE+) maar
een stuk hoger bij ca. 1100 kWh/kWp.
Dus de toegekende maximale kWh's vallen bij mij dan sowieso 13,6% te laag uit.
Een systeem met hoge efficiëntie is met deze regeling eigenlijk onvoordelig af.
Bijvoorbeeld O/W systemen en systemen met schaduw hebben dan meer als een streepje voor.
Ik ben benieuwd naar de aanname! betreffende het zgn. direct verbruik.
Van wegen "rekening houden" dit zij gewoon extrapolaties gebaseerd
op historische vaak jaren oude data van wie eigenlijk?
Voor het zgn. direct eigenverbruik is trouwens absoluut geen aanname nodig
een (slimme digitale) meter met teruglevertelwerken levert het correcte getal
in relatie met de echte opwek c.q. desnoods! de 950 kWh/kWp veronderstelling.
Voorbeeld:?
Voor mijn 2850 kWh echte productie uit 2565 Wp is de grondslag
dus hooguit 2565 x 0,95 = 2435 kWh jaarproductie??
Gaan hiervan dan nog de veronderstelde 25% direct eigenverbruik af
=> maximaal aantal kWh's voor de "terugleversubsidie": 1826 kWh!!
Dat zijn maar 64% van de werkelijke geproduceerde kWh's!
Slechter presterende installaties komen misschien boven de 90%.
Belachelijke regeling - hoe efficiënter de installatie hoe
onvoordeliger de terugleversubsidie uitpakt.
Nieuwe installaties: liever meer Wp zoveel als het dak aan kan
en bij voorkeur niet op zuid??
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2018 20:24 ]
Ik zeg niet dat het niet lukt, maar vergeten, verkeerd gedocumenteerd, de netbeheerder weet soms niet wat er hangt hoor.Domba schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:02:
[...]
Ligt bij de netwerkbeheerder, die aangifte bij politie doet omdat op een bekend adres met PV niet lukt een juist type meter op te hangen
Ik woon nog niet eens in ons nieuw huis en heb er nu al geen vertrouwen meer in.
Datum netmeter eigen meter
0. 2
28/7 23 26.18
2/8. 118 119.65
7/8. 168 167.90
29/8. 179 171.67
De eigen meter is een finder 7E.78.8.400.0312
De slimme meter is een Landis E350
De eerste 16x kWh was opstook protocol via een E boiler.
Daar begon de slimme meter al meer te meten dan de finder die voor dat de eigen aansluing er was een tijdje via de buurman op 1 fase gelopen heeft (2kWh voor boormachines,zaagtafel en lijm mixer)
Dus vandaar de 0 2 begin stand.
Zodra de eigen aansluiting er was is dat opstook protocol begonnen (30 july - 4 aug)
Daarna is de keuken geinstalleerd op 16 augustus.
Nu zijn er ander soor belastingen (electronica in de oven, magnetron)
Er is een quooker die opgewarmt is.
Maar waarom het ding nu 7 kWh voor loopt op de eigen finder, terwijl hij er 2minder zou moeten hebben.
Edit:
Ehh, ik keek naar de meeting van fase 1, en 2 en 3 zijn er ook nog..
Als ik die op tel klopt het wel.

[ Voor 50% gewijzigd door jacovn op 04-09-2018 21:05 ]
Dit topic is gesloten.