"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik vind dat jij een verkeerde aanname doet... Mijn dak ligt zo vol als kan, dus er is geen ruimte voor extra panelen. Ik heb dus eerst maximaal panelen gelegd en daar mijn verbruik op aangepast. Vergis je niet in de oppervlakte pv die je nodig hebt om een all-electric huis te voorzien van energie.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
Ik vind dat je hier een denkfout maakt. Want jouw bezuiniging hangt hier dus af van de hoeveelheid panelen die jij hebt gelegd. als jij 5 extra panelen had gelegd, zou je niet bezuinigd hoeven hebben.
Dus los van dat het heel goed is natuurlijk dat jij je verbruik gereduceerd hebt, kun je niet stellen dat de salderingsregeling dit bevordert want is van aantal factoren afhankelijk.
Bovendien is dat overschot dus niet duurzaam. want, in de zomer opwekken en in de winter verbruiken kan niet met zonne-energie, daar heb je de kolencentrale voor nodig.
Verhaal over de duurzame bijdrage van mijn overschot hebben anderen al proberen uit te leggen...
Ik heb zelf ook een all-electric huis. Ik begrijp het.NielsOo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:41:
[...]
Ik vind dat jij een verkeerde aanname doet... Mijn dak ligt zo vol als kan, dus er is geen ruimte voor extra panelen. Ik heb dus eerst maximaal panelen gelegd en daar mijn verbruik op aangepast. Vergis je niet in de oppervlakte pv die je nodig hebt om een all-electric huis te voorzien van energie.
Verhaal over de duurzame bijdrage van mijn overschot hebben anderen al proberen uit te leggen...
Bij jou speelt de factor dakoppervlak dus mee, dát zorgt er voor dat jij gaat bezuinigen. Dat is jouw beperkende factor. Niet de saldeerregeling. Als jouw dak iets groter was en je had het vol gelegd, had jij niet hoeven bezuinigen en zorgt salderen dus niet voor minder energieverspilling.
Ja, maar dat zeg ik niet.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:39:
[...]
Dat zeg ik toch. Heb je een ferraris meter, geen saldering en schatting van gebruik.
Ik zeg: Heb je een ferraris meter, dan komt de netbeheerder die ophalen en vervangen voor een slimme meter. Zonder dat jij daar iets in te kiezen hebt.
Als je dat weigert dan krijg je geen schatting van je gebruik. Dan krijg je een slot op je hoofdzekering en zit je in het donker.
Is verspilling van een groen opgewekte kWh erg als je op jaarbasis meer groen produceerd dan grijs afneemt?de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:45:
[...]
Ik heb zelf ook een all-electric huis. Ik begrijp het.
Bij jou speelt de factor dakoppervlak dus mee, dát zorgt er voor dat jij gaat bezuinigen. Dat is jouw beperkende factor. Niet de saldeerregeling. Als jouw dak iets groter was en je had het vol gelegd, had jij niet hoeven bezuinigen en zorgt salderen dus niet voor minder energieverspilling.
Mijn visie = voor de regering wel, voor het milieu niet. Wat is belangrijker.
Ik heb het gevoel dat wij langs elkaar heen pratenRocketKoen schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:46:
[...]
Ja, maar dat zeg ik niet.
Ik zeg: Heb je een ferraris meter, dan komt de netbeheerder die ophalen en vervangen voor een slimme meter. Zonder dat jij daar iets in te kiezen hebt.
Als je dat weigert dan krijg je geen schatting van je gebruik. Dan krijg je een slot op je hoofdzekering en zit je in het donker.
[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 22-08-2018 13:50 ]
Ik leg je mijn situatie uit en jij komt terug met een "als" omweg... Nee, dit is mijn situatie en realiteit dus bij mij zorgt het voor minder energieverspilling.Bij jou speelt de factor dakoppervlak dus mee, dát zorgt er voor dat jij gaat bezuinigen. Dat is jouw beperkende factor. Niet de saldeerregeling. Als jouw dak iets groter was en je had het vol gelegd, had jij niet hoeven bezuinigen en zorgt salderen dus niet voor minder energieverspilling.
"Als" Nederland zijn inkomsten van het aardgas op een juiste manier geïnvesteerd had, hadden we nu allemaal gratis duurzame energie kunnen hebben (#zokenikerooknogweleen)
[ Voor 31% gewijzigd door NielsOo op 22-08-2018 13:52 ]
Je snapt het nog niet, subsidie is niet over het aantal panelen maar over de kWh die de meter telt. Wat er voor panelen aan hangen boeit niet.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:53:
[...]
@Reneeke1970 Is absoluut niet als minderwaardig bedoeld. Sorry als dat zo is overgekomen. Niets mis met Noord panelen. Als je ze zelf legt en tweedehands ergens op de kopt tikt zal het ook zonder de subsidie wel loslopen. Maar om op Noord nu een hele dure set te laten installeren van duizenden euro's omdat het met de subsidie net lonend is in 10 jaar vind ik zonde van het geld.
Als je die set legt omdat het met subsidie in 4 jaar is terug verdient en zonder nog steeds in 8tot10 jaar![]()
Maar dan is het verlies van subsidie hooguit jammer, je maakt wat minder winst maar het was nog steeds rendabel. Als ze zelfs met subsidie op 10 jaar terugverdientijd zit en nu dan geld moet toeleggen heb je een gok genomen die verkeerd heeft uitgepakt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een behoorlijke technische achtergrond en PhD in een onderwerp gerelateerd aan duurzame energie, life cycle analyses, efficientieberekeningen, ik heb echt wel enige kennis van zaken. Ik sta ook open voor andere argumenten. Als jij het wel 'voor kan rekenen) voor me zal ik de eerste zijn om je gewoon gelijk te geven, eerlijk is eerlijk.izdp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:29:
[...]
Help.
Kan je nou echt niet rekenen?
ELK watje zonnestroom betekent een watje minder fossiel.
Het maakt dus geen ene mallemoer uit wanneer er verbruik is.
Het zou pas aan de orde zijn als er een moment zou komen, dat er meer door de zon wordt opgewekt dan er verbruik is.
Met decentrale opwek komt dat moment nooit in NL.
Als jij een kWh in de zomer opwekt, kan iemand anders die inderdaad verbruiken, zodat de kolencentrale 1 kWh minder hoeft te verstoken. Tot zo ver zijn we het volgens mij eens.
Ik zou het dus goed vinden dat je dan een vergoeding krijgt voor de door jou geleverde groene energie (zoals waarschijnlijk in nieuwe regeling het geval zal zijn).
Bij huidige regeling echter, mag je in ruil voor jouw geleverde kWh, een nieuwe kWh uitkiezen op een ander tijdstip, bijvoorbeeld op 12 december in de nacht. Het wordt dus aantrekkelijk gemaakt om ongegeneerd electra te verbruiken op het moment dat er alleen grijze stroom is. Het gevolg is dat mensen hun overschot lekker gaan verstoken in de winter.
Hij kijkt breder, ik heb het gisteren ook tevergeefs geprobeerd.NielsOo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:50:
[...]
Ik leg je mijn situatie uit en jij komt terug met een "als" omweg... Nee, dit is mijn situatie en realiteit dus bij mij zorgt het voor minder energieverspilling.
"Als" Nederland zijn inkomsten van het aardgas op een juiste manier geïnvesteerd had, hadden we nu allemaal gratis duurzame energie kunnen hebben (#zokenikerooknogweleen)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar wel met een warmtepomp met een COP van 5.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:54:
[...]
. Het gevolg is dat mensen hun overschot lekker gaan verstoken in de winter.
Goede vraag! dat is volgens mij een belangrijke vraag. Mijn zienswijze is dat verspilling van energie erg is, als de energie in de praktijk uit de kolencentrale komt. dat is nu het geval.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:49:
[...]
Is verspilling van een groen opgewekte kWh erg als je op jaarbasis meer groen produceerd dan grijs afneemt?
Mijn visie = voor de regering wel, voor het milieu niet. Wat is belangrijker.
Ik heb het gevoel dat wij langs elkaar heen praten
Als nederland 100% duurzame energie had kun je er over twisten. Ook dan zou ik tegen verspilling zijn, maar dan is het niet of minder schadelijk en zijn we gewoon in-efficient bezig.
Doet er niet toe, verspilling is verspilling. het gaat om het principe. dit soort opmerken vertroebelt de discussie.Willie Wortel schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Maar wel met een warmtepomp met een COP van 5.
Waarbij ik niet wil zeggen dat warmtepompen geen goede oplossing zijn. Heb er zelf ook 1 en ben groot voorstander, maar daar ging het niet om.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 22-08-2018 13:58 ]
Ik vind dit gedeelte een beetje te simpel voor iemand met een PhD.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:54:
[...]
Bij huidige regeling echter, mag je in ruil voor jouw geleverde kWh, een nieuwe kWh uitkiezen op een ander tijdstip, bijvoorbeeld op 12 december in de nacht. Het wordt dus aantrekkelijk gemaakt om ongegeneerd electra te verbruiken op het moment dat er alleen grijze stroom is. Het gevolg is dat mensen hun overschot lekker gaan verstoken in de winter.
Want niet iedere PV bezitter verbrandt zijn groene kWh-tjes. De meeste PV bezitters hebben namelijk net genoeg kWh op het dak liggen om het huidige verbruik te dekken.
Neem mij als voorbeeld. Wij hadden een grijze stroomafname van 3300kWh. Sinds twee jaar panelen die ongeveer 4000kWh per jaar opbrengen.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Goede vraag! dat is volgens mij een belangrijke vraag. Mijn zienswijze is dat verspilling van energie erg is, als de energie in de praktijk uit de kolencentrale komt. dat is nu het geval.
Als nederland 100% duurzame energie had kun je er over twisten. Ook dan zou ik tegen verspilling zijn, maar dan is het niet of minder schadelijk en zijn we gewoon in-efficient bezig.
Die 3300kWh kan ik niet minderen, maar wel dekken met groene strook op jaarbasis. Als ik die overige 700kWh gebruik voor airco of een zwembadpomp heeft dat op jaarbasis zero impact.
[ Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 22-08-2018 14:00 ]
Ik probeer het simpel te houden, anders raken we helemaal de draad kwijt.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Ik vind dit gedeelte een beetje te simpel voor iemand met een PhD.
Want niet iedere PV bezitter verbrandt zijn groene kWh-tjes. De meeste PV bezitters hebben namelijk net genoeg kWh op het dak liggen om het huidige verbruik te dekken.
Er is altijd wel weer iets tegenin te brengen als je gaat zoeken.
Nee niet iedere PVbezitter doet dat, maar de huidige regeling maakt het aantrekkerlijk, dus het is een logisch gevolg van de condities die gecreeerd worden door de salderingsregeling. Je faciliteert het ermee.
Op naar die CAP dande Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:00:
[...]
Ik probeer het simpel te houden, anders raken we helemaal de draad kwijt.
Er is altijd wel weer iets tegenin te brengen als je gaat zoeken.
Nee niet iedere PVbezitter doet dat, maar de huidige regeling maakt het aantrekkerlijk, dus het is een logisch gevolg van de condities die gecreeerd worden door de salderingsregeling. Je faciliteert het ermee.
Nee niet een omweg, ik zei in de post ervoor al dat het van de factoren afhangt, vervolgens blijkt bij jou die factor het dakopperlvak te zijn, en niet de saldeerregeling. Ik bekijk het breder inderdaad, niet individuele gevallen. Het gaat erom wat de saldeerregeling voor een signaal afgeeft, en welke financiele prikkel het geeft.NielsOo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:50:
[...]
Ik leg je mijn situatie uit en jij komt terug met een "als" omweg... Nee, dit is mijn situatie en realiteit dus bij mij zorgt het voor minder energieverspilling.
Waarom zou je dat doen wanneer je ook uit kan met elektrische verwarmen (COP=1) vanuit je overschot?Willie Wortel schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Maar wel met een warmtepomp met een COP van 5.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Omdat ik geld krijg voor elke kWh die ik niet verbruik? Oh nee, want het salderen gaat er af...CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:03:
[...]
Waarom zou je dat doen wanneer je ook uit kan met elektrische verwarmen (COP=1) vanuit je overschot?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Lekker gaan verstoken???de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:54:
[...]
Ik heb een behoorlijke technische achtergrond en PhD in een onderwerp gerelateerd aan duurzame energie, life cycle analyses, efficientieberekeningen, ik heb echt wel enige kennis van zaken. Ik sta ook open voor andere argumenten. Als jij het wel 'voor kan rekenen) voor me zal ik de eerste zijn om je gewoon gelijk te geven, eerlijk is eerlijk.
Als jij een kWh in de zomer opwekt, kan iemand anders die inderdaad verbruiken, zodat de kolencentrale 1 kWh minder hoeft te verstoken. Tot zo ver zijn we het volgens mij eens.
Ik zou het dus goed vinden dat je dan een vergoeding krijgt voor de door jou geleverde groene energie (zoals waarschijnlijk in nieuwe regeling het geval zal zijn).
Man, ik sluit continu overeenkomsten met private partijen en nog nooit heb ik meer willen betalen dan nodig is.
Misschien dat jij zulke dwazen kent maar ik niet.
Weet je wat nu de stimulatie is?
Dat mijn buren met gigadaken en 3x mijn familie echt afgehaakt zijn.
En ik wilde vorig jaar extra pv leggen, maar waren plots andere prioriteiten, dus wilde ik dit jaar dat doen.
Maar ik wacht op de regeling en ik wacht op Samsom zijn rapport.
Mijn "geluk" dat de prijzen voor bv 290 poly al zijn gedaald tot 3 dup.
De pech: heel veel niet opgewekte zonnestroom en dus verlies voor onze maatschappij.
Blijf jij maar schoon dromen, maar irl blijft het nu dus vuiler.
Jawel, zo simpel is het niet. Salderen bestaat alleen op papier, niet in het echte leven.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
Neem mij als voorbeeld. Wij hadden een grijze stroomafname van 3300kWh. Sinds twee jaar panelen die ongeveer 4000kWh per jaar opbrengen.
Die 3300kWh kan ik niet minderen, maar wel dekken met groene strook op jaarbasis. Als ik die overige 700kWh gebruik voor airco of een zwembadpomp heeft dat op jaarbasis zero impact.
Als je met impact co2 uitstoot bedoeld bijvoorbeeld, die 700 kWh komen grotendeels uit de kolencentrale, dus het zou beter zijn om die airco en zwembadpomp niet aan te zetten (als je het niet realtime opwekt) want daarmee reduceer je Co2-uitstoot.
Met salderen hoef je dus geen WP te hebben als je met je overschot onzuinig kunt verwarmen. Zodra salderen stopt, ga je er wel last van krijgen en wordt een WP interessanter.Wailing_Banshee schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:06:
[...]
Omdat ik geld krijg voor elke kWh die ik niet verbruik? Oh nee, want het salderen gaat er af...
Niet dus.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:09:
[...]
Met salderen hoef je dus geen WP te hebben als je met je overschot onzuinig kunt verwarmen. Zodra salderen stopt, ga je er wel last van krijgen en wordt een WP interessanter.
Wp wordt te duur, dus ga ik hout stoken en velen gingen me al voor,
Kom eens in de echte wereld.
Omdat je anders niet genoeg dak hebt, dat zijn er maar een paar die dat zouden kunnen? Kan jij 20 panelen kwijt extra boven op je gewone? Ik niet, maar de 6 voor de warmtepomp wel.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:03:
[...]
Waarom zou je dat doen wanneer je ook uit kan met elektrische verwarmen (COP=1) vanuit je overschot?
[milieu modus aan]
14 panelen minder maken
[milieu modus uit]
Gaan we doen. Hoe lang duurt het nog voordat houtkachels verboden worden?
Maar dan ga je er vanuit dat die airco en zwembad pomp er alleen komen omdat ik PV heb.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:09:
[...]
Jawel, zo simpel is het niet. Salderen bestaat alleen op papier, niet in het echte leven.
Als je met impact co2 uitstoot bedoeld bijvoorbeeld, die 700 kWh komen grotendeels uit de kolencentrale, dus het zou beter zijn om die airco en zwembadpomp niet aan te zetten (als je het niet realtime opwekt) want daarmee reduceer je Co2-uitstoot.
En nogmaals, jij laat zien waar het echt om gaat. En dat is geld. Ik ga vancht rustig slapen wetende dat op jaar basis mijn stroomverbruik netjes 100% gecompenseerd word door groene kWh. Dus 0 impact.
En daar moet het om gaan, zo weinig mogelijk impact. Niet zo weinig mogelijk belasting mislopen.
[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 22-08-2018 14:16 ]
Die snap ik niet. Met salderen en geen WP krijg ik geld terug. Zodra salderen stopt, wordt het juist interesant om electrisch te gaan verwarmen...CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:09:
[...]
Met salderen hoef je dus geen WP te hebben als je met je overschot onzuinig kunt verwarmen. Zodra salderen stopt, ga je er wel last van krijgen en wordt een WP interessanter.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Lang, want anders moeten ze toegeven hoe fout ze zitten.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:12:
[...]
Met subsidie vrijwel gratis immers.
Welkom irl.
Ik ben zelf zo'n dwaas denk ik. Ik zou het ook doen als de regeling dat zo (financieel) aantrekkelijk maakt. Maar dat wil niet zeggen dat ik de regeling vanuit duurzaamheidsoogpunt goed vindt.izdp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:07:
[...]
Lekker gaan verstoken???
Man, ik sluit continu overeenkomsten met private partijen en nog nooit heb ik meer willen betalen dan nodig is.
En ik wilde vorig jaar extra pv leggen, maar waren plots andere prioriteiten, dus wilde ik dit jaar dat doen.
De pech: heel veel niet opgewekte zonnestroom en dus verlies voor onze maatschappij.
En je hebt helemaal gelijk dat het jammer is als er mensen afhaken! Het moet financieel nog wel aantrekkelijk genoeg blijven. Laten we even afwachten. Ik hoop op een nette overgangs regeling waardoor de eerste jaren het vanuit financieel oogpunt niet heel veel slechter wordt dan met salderen nu. Prijzen van panelen dalen idd dus dat is mooi.
Kom eens in de echte wereld? Waar wij ons milieu kapot maken door het opstoken van fosiele brandstoffen? Omdat men te beroerd is een paar centen extra uit te geven?izdp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:10:
[...]
Wp wordt te duur, dus ga ik hout stoken en velen gingen me al voor,
Kom eens in de echte wereld.
Nee, doe mij maar een warmtepomp. Die is misschien wel duurder, maar wel beter voor het milieu.
Want waar je de energie ook vandaan haalt (gascentrale, waterkrachtcentrale, zonnepark, windmolenpark, etc, misschien met uitzondering van een kolencentrale), een warmtepomp is altijd milieuvriendelijker dan hout stoken.
Ik snap prima wat jij zegt, jij volgens mij niet wat ik zeg. Dat is nu juist de crux. Dat aan salderen twee kanten zitten. Een positieve en een negatieve. Salderen is gewoon niet louter positief voor de maatschappij als geheel.Wailing_Banshee schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:14:
[...]
Die snap ik niet. Met salderen en geen WP krijg ik geld terug. Zodra salderen stopt, wordt het juist interesant om electrisch te gaan verwarmen...
Ander voorbeeld voor groep 2.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:28:
[...]
Waar het om gaat:
1. Heb je PV laten leggen om het vebruik dat je hebt zo groen mogelijk te maken.
2. Heb je PV laten leggen om zo groen mogelijk zoveel mogelijk te mogen verbruiken.
Voor groep 1 is de prikkel van salderen perfect. Voor groep 2 vind ik salderen de verkeerde prikkel. Eerst energieverbruik omlaag, dan salderen of leuk mogen verkopen aan het net.
Stel ik heb met mijn buurman afgesproken dat ik mijn energie overschot verkoop voor vaten benzine. Waarom zou ik dan een EV kopen als ik uit kom met mijn benzine? Zelfs als EV gemeengoed en betaalbaar is geworden. Ik heb dan al een benzine auto en gratis benzine. Iets anders aanschaffen kost me altijd geld.
Ik zie het echt wel gebeuren op niet al te lange termijn. Voorschrijdend inzicht. Al die fijnstof, overlast, stank en uiteraard niet duurzaam. Mensen die hout stoken en hun omgeving moeten tegen de houtstoker beschermd worden, omdat de individuen, en dat wordt me in dit topic overduidelijk, zelf dat inzicht niet hebben of hun ongelijk niet willen erkennen.izdp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:15:
[...]
Lang, want anders moeten ze toegeven hoe fout ze zitten.
Met subsidie vrijwel gratis immers.
Welkom irl.
Dat je dit niet inziet is typisch vind ik. Probeer eens vooruit te kijken, de wereld van nu gaat veranderen. Wees flexibel en sta open voor innovatie.
Die WP heb je volgens mij vooral nodig in de tijd van het jaar dat het meer donker dan licht is. Zonder salderen moet een WP toch onvermijdelijk duurder worden om te gebruiken?Wailing_Banshee schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:14:
[...]
Die snap ik niet. Met salderen en geen WP krijg ik geld terug. Zodra salderen stopt, wordt het juist interesant om electrisch te gaan verwarmen...
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Hebben wij het dan over geld?CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:19:
[...]
Ik snap prima wat jij zegt, jij volgens mij niet wat ik zeg. Dat is nu juist de crux. Dat aan salderen twee kanten zitten. Een positieve en een negatieve. Salderen is gewoon niet louter positief voor de maatschappij als geheel.
Dat snap ik (denk ik) wel, iedere kWh is gelijk. Of je die nu opwekt met 1 paneel, 10 panelen of een hometrainer met een dynamo gebruikt om terug te leveren. Het gaat mij om de hoogte van de subsidie.reneeke1970 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:53:
[...]
Je snapt het nog niet, subsidie is niet over het aantal panelen maar over de kWh die de meter telt. Wat er voor panelen aan hangen boeit niet.
Nu is die zo'n 15 ct (de volledige energiebelasting). Die mag wel iets omlaag.
Belasting op eigen/direct gebruik is buiten oneerlijk ook oncontroleerbaar.
Wat ik bedoel is dat de installaties nu zoveel goedkoper/beter zijn geworden dat de subsidie relatief groot is geworden en daarmee projecten die voorheen onrendabel waren ineens wel rendabel zijn en uitgevoerd worden. Daarmee verdwijnt subsidie naar onrendabele projecten waar diezelfde subsidie beter op een andere plek besteed kon worden.
Volgens mij denken we er hetzelfde over, alleen leggen we het anders uit
Bij mij in de straat aan de overkant hebben ze een rij van 25 koophuizen met een dak van 35 graden, perfect op het zuiden. 1 huis heeft hoog in het dak een kleine dakkapel. Je kunt zonder probleem bij de hele rij 12 panelen per huis installeren die geen enkele schaduw hebben. De huizen zonder dakkapel kunnen er zeker 20 kwijt. Welgeteld één huis heeft zonnepanelen. Als er dan ergens panelen moeten komen laten we dan eerst dit soort plekken benutten voordat suboptimale plekken met veel subsidie rendabel gemaakt moeten worden.
Als een set op noord haalbaar is, ook met een lagere vergoeding, dan is dat heel mooi en juich ik dat helemaal toe.
Jammer zeg jede Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:15:
[...]
Ik ben zelf zo'n dwaas denk ik. Ik zou het ook doen als de regeling dat zo (financieel) aantrekkelijk maakt. Maar dat wil niet zeggen dat ik de regeling vanuit duurzaamheidsoogpunt goed vindt.
En je hebt helemaal gelijk dat het jammer is als er mensen afhaken! Het moet financieel nog wel aantrekkelijk genoeg blijven. Laten we even afwachten. Ik hoop op een nette overgangs regeling waardoor de eerste jaren het vanuit financieel oogpunt niet heel veel slechter wordt dan met salderen nu. Prijzen van panelen dalen idd dus dat is mooi.
Enkel maar voor een paar lullige centen, relatief, help je iets simpels om zeep en zorg je voor een verdere vertraging.
En heel veel woede die zich op de overheid richt.
De onbetrouwbare overheid bewijst zich weer eens.
Altijd hetzelfde gesodemieter: bang dat piet particulier slim is en wat extra verdient.
Dat is het dus waard voor de overheid om het milieu nog trager beter te krijgen.
Ik blijf erbij: je kan niet rekenen en je begeeft je niet in de echte wereld.
Prachtig voorbeeld van fout elitair denken en niet kunnen rekenen.
Nee, over precies die 2 punten die ik in diezelfde reactie benoem.
Zolang de ferrarismeters niet zijn vervangen voor een digitale gebeurt er denk ik niets. Een tussenoplossing lijkt me ondenkbaar omdat je daarmee ongelijke situaties creëert. Zo´n wet komt er nooit doorheen. Dan moeten de wetswijzigingen maar wachten. Dat digitale meterproject gaat nog wel een paar jaar duren. Het is niet zo eenvoudig om meters te gaan wisselen bij mensen die de deur niet open doen, niet thuis zijn, of van de vrijheid gebruik maken om hem te weigeren.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:25:
[...]
Salderen doe je alleen als de regering je meter erkent. De regering gaat je dadelijk gewoon aangeven dat de energie maatschappijen jouw verbruik mogen schatten als je gebruik maakt van een Ferraris meter.
We mogen voorlopig nog wel salderen...
Ja typisch dat oordeel van je zonder verstand van zaken en helemaal niets verder van mij weten.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:19:
[...]
Ik zie het echt wel gebeuren op niet al te lange termijn. Voorschrijdend inzicht. Al die fijnstof, overlast, stank en uiteraard niet duurzaam. Mensen die hout stoken en hun omgeving moeten tegen de houtstoker beschermd worden, omdat de individuen, en dat wordt me in dit topic overduidelijk, zelf dat inzicht niet hebben of hun ongelijk niet willen erkennen.
Dat je dit niet inziet is typisch vind ik. Probeer eens vooruit te kijken, de wereld van nu gaat veranderen. Wees flexibel en sta open voor innovatie.
Ik kan je zo van je paard afhelpen hoor,
Doen we een weddenschap over jouw en mijn voetafdruk
Geen flesje wijn, want dat is te lullig voor je.
100K lijkt me gepast.
Sorry, nogmaals iets te simpel voor iemand met een PhD.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:19:
[...]
Probeer eens vooruit te kijken, de wereld van nu gaat veranderen. Wees flexibel en sta open voor innovatie.
Innovatie die aanwezig is EN betaalbaar is ( <- belangrijk, komt later terug ) voor grote groepen inwoners van Nederland is PV. Doordat het betaalbaar is, is het laagdrempelig en kan iedereen die eigenaar is van een dak zijn steentje bijdragen.
De enige reden waarom wij deze discussie hebben, is om dat het de regering geld kost.
De meeste huizenbezitters hebben geen geld om 15K te inversteren in een WP, of je moet een lening nemen.
Maak het zo aantrekkelijk als mogelijk en je hebt vele groene kWh te over.
[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 22-08-2018 14:32 ]
Reken dan je set door met 20-30% direct verbruik en voor de resterende 70-80% enkel 7ct per kWh.izdp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:07:
[...]
Lekker gaan verstoken???
Als de terugverdientijd dan rond de 8 jaar ligt gewoon lekker aanleggen die set. Iedere terugleververgoeding is dan alleen maar meegenomen en verkort de terugverdientijd. En je start wel meteen met rendement en groene energie.
Als met deze cijfers je installatie niet rendabel is dan inderdaad nog maar even afwachten op bericht uit Den Haag.
Familie van de oppositie?nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:30:
[...]
Reken dan je set door met 20-30% direct verbruik en voor de resterende 70-80% enkel 7ct per kWh.
Als de terugverdientijd dan rond de 8 jaar ligt gewoon lekker aanleggen die set. Iedere terugleververgoeding is dan alleen maar meegenomen en verkort de terugverdientijd. En je start wel meteen met rendement en groene energie.
Als met deze cijfers je installatie niet rendabel is dan inderdaad nog maar even afwachten op bericht uit Den Haag.
Wat is er negatief dan aan salderen? Geld? I raise you with milieuCurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:21:
[...]
Nee, over precies die 2 punten die ik in diezelfde reactie benoem.
Dat het mensen niet per definitie aanzet tot een energie zuiniger leven. Dat probeer ik nu al met een aantal voorbeelden duidelijk te maken.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:31:
[...]
Wat is er negatief dan aan salderen? Geld? I raise you with milieu
En waarom liggen die er niet denk je? Ik heb wel een idee (op volgorde van meest voorkomend)nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:20:
Bij mij in de straat aan de overkant hebben ze een rij van 25 koophuizen met een dak van 35 graden, perfect op het zuiden. 1 huis heeft hoog in het dak een kleine dakkapel. Je kunt zonder probleem bij de hele rij 12 panelen per huis installeren die geen enkele schaduw hebben. De huizen zonder dakkapel kunnen er zeker 20 kwijt. Welgeteld één huis heeft zonnepanelen. Als er dan ergens panelen moeten komen laten we dan eerst dit soort plekken benutten voordat suboptimale plekken met veel subsidie rendabel gemaakt moeten worden.
Als een set op noord haalbaar is, ook met een lagere vergoeding, dan is dat heel mooi en juich ik dat helemaal toe.
Duur in aanschaf
Vinden de tvt te lang
Geen aanschaf geld
Maandbedrag is laag
Rendeert niet
Lelijk op dak
Noord word ook gelegd met nieuwe panelen, maar het beste is gebruikte een 2e leven geven, geeft je 50% van opgestelde Wp.
Mijn noord
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=58452&t=m
Huh? Ik had het over houtstoken en dat dat niet meer van deze tijd is. We zijn geen holbewoners meer.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:28:
[...]
Sorry, nogmaals iets te simpel voor iemand met een PhD.
Innovatie die aanwezig is EN betaalbaar is ( <- belangrijk, komt later terug ) voor grote groepen inwoners van Nederland is PV. Doordat het betaalbaar is, is het laagdrempelig en kan iedereen die eigenaar is van een dak zijn steentje bijdragen.
De enige reden waarom wij deze discussie hebben, is om dat het de regering geld kost.
De meeste huizenbezitters hebben geen geld om 15K te inversteren in een WP, of je moet een lening nemen.
Welk punt maak je?
Mijn warmtepomp kostte 1000 euro. Je hebt ze ook voor minder na subsidieaftrek. En volledig van het gas af gaan deed ik voor 2200 euro. Nog steeds veel geld voor minima, dat begrijp ik. Het zou nog ietsje makkelijker gemaakt mogen worden met goedkope of gratis leningen, zodat de investering met de lening meer oplevert dan je kwijt zou zijn als je niets doet. Volgens mij is e.e.a. al mogelijk maar ben ik niet goed van op de hoogte.
PV vind ik nog steeds duur voor minima, dus zo laagdrempelig is het ook weer niet.
Niet als het er geen incentive tegenover staat. En salderen is nou eenmaal een betere incentive dan een subsidie die per jaar bepaalt wordt. Dat is toch logisch?CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:32:
[...]
Dat het mensen niet per definitie aanzet tot een energie zuiniger leven. Dat probeer ik nu al met een aantal voorbeelden duidelijk te maken.
En hoe komt het op je dak? Als ik voor een 10k kWp installatie kijk, dan kom ik op 3.200 voor panelen, 1.000 euro voor omvormer en 800 euro voor alle montagemeuk; totaal 5.000 euro. In mijn ervaring met offertes is een paneel 50+50 euro aan aansluit/-montagemateriaal/manuren, fatsoenlijke driefase omvormer gaat zo over de 1.500 euro en 32 panelen van 320 Wp kosten ook geen 100 euro per stuk.(rond de 32ct/Wp + 10ct/Womvormer + 8ct/diverspul maakt al snel < 0,50€/Wp waar je +/-10ct per jaar mee verdiend op noord, dus grof weg een 5 jaar.
Het gaat ervan uit dat iemand doorstookt als hij geen PV-opbrengst heeft. Dat klopt natuurlijk niet. Met timers kan je op een zonnige dag je wasmachine, droger en a/c laten draaien zodat als de zon weer daalt je de grote verbruikers wel gehad hebt. Koel je je huis terug tot 19 graden, dan is het koel genoeg voor de rest van de avond. In de winter heb je dit natuurlijk niet en zal je vrijwel altijd verbruik hebben.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:42:
[...]
Kan je deze uitleggen? Dit klinkt vreemd namelijk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Woeps, dan is je PhD wel op zijn plaatsde Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:35:
[...]
Huh? Ik had het over houtstoken en dat dat niet meer van deze tijd is. We zijn geen holbewoners mee.
Welk punt maak je?
Mijn warmtepomp kostte 1000 euro. Je hebt ze ook voor minder na subsidieaftrek. En volledig van het gas af gaan deed ik voor 2200 euro. Nog steeds veel geld voor minima, dat begrijp ik. Het zou nog ietsje makkelijker gemaakt mogen worden met goedkope of gratis leningen, zodat de investering met de lening meer oplevert dan je kwijt zou zijn als je niets doet. Volgens mij is e.e.a. al mogelijk maar ben ik niet goed van op de hoogte.
PV vind ik nog steeds duur voor minima, dus zo laagdrempelig is het ook weer niet.
Nee, maar hij heeft wel een betrouwbare achternaam dus mijn stem heeft die wel gekregen
Dat het alternatief niet beter is, maakt het huidige niet per definitie goed. We weten echter nog niet wat het alternatief gaat worden, dus we kunnen die uitspraken nog helemaal niet doen.backupdevice schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:36:
[...]
Niet als het er geen incentive tegenover staat. En salderen is nou eenmaal een betere incentive dan een subsidie die per jaar bepaalt wordt. Dat is toch logisch?
Geld liever gebruiken voor de vakantie, , auto of uitjes. Moeten ze ook zelf weten maar zelfs zonder subsidie zijn installaties daar rendabel. Het is het gebrek aan interesse voor het milieu en andere korte termijn prioriteiten dat ze er niet liggen. Zo is 80% van de Nederlanders dus is het goed dat de overheid met beleid probeert te sturen. Maar dat betekend niet dat dat sturen koste wat kost moet gebeuren. Ook de overheid moet zien dat hun inverstering/subsidie rendabel is, anders moeten het ergens andes aan uitgeven waar een beter rendement te behalen is.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:33:
[...]
En waarom liggen die er niet denk je? Ik heb wel een idee (op volgorde van meest voorkomend)
Duur in aanschaf
Vinden de tvt te lang
Geen aanschaf geld
Maandbedrag is laag
Rendeert niet
Lelijk op dak
Noord word ook gelegd met nieuwe panelen, maar het beste is gebruikte een 2e leven geven, geeft je 50% van opgestelde Wp.
Mijn noord
Het goedkoopste paneel die ik tegen kom is 48ct/Wp.
Is 3.200 euro niet wat weinig om gasloos te gaan. De schattingen zijn momenteel 15.000 á 20.000 euro per woning.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:35:
[...]
Huh? Ik had het over houtstoken en dat dat niet meer van deze tijd is. We zijn geen holbewoners meer.
Welk punt maak je?
[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 22-08-2018 14:49 ]
Vanaf 0 wel. Maar als je al vanaf goede isolatie en PV komt niet. Bij ons kost het ~ € 5000 als we het laten installeren.Gecko123 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
Is 3.200 euro niet wat weinig om gasloos te gaan. De schattingen zijn momenteel 15.000 á 20.000 euro per woning.
Bij mij moet ik mijn vloerverwarming vervangen (ligt er als bijverwarming), nieuwe vloer erop, convectorradiatoren boven en dan de installatie zelf nog. Al met al een stuk meer dan 20k.
Hier hetzelfde.Señor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:48:
Als alles er al ligt zoals vloerverwarming e.d. kan het relatief goedkoop. Maar dan nog installeer je alles zelf.
Bij mij moet ik mijn vloerverwarming vervangen (ligt er als bijverwarming), nieuwe vloer erop, convectorradiatoren boven en dan de installatie zelf nog. Al met al een stuk meer dan 20k.
[ Voor 58% gewijzigd door backupdevice op 22-08-2018 14:49 ]
Juist in tijden van het jaar dat het meer donker dan licht is, verbruik ik minder eigen stroom (omdat ik overdag niet thuis ben). Dus kan ik dan beter overdag mijn huis verwarmen (met gratis stroom) zodat ik 's avonds niet meer zoveel bij hoef te verwarmen.Bananenplant schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:19:
[...]
Die WP heb je volgens mij vooral nodig in de tijd van het jaar dat het meer donker dan licht is. Zonder salderen moet een WP toch onvermijdelijk duurder worden om te gebruiken?
Precies! En gaat dat beter worden zonder salderen? Nee! Eerder slechter.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:43:
[...]
Geld liever gebruiken voor de vakantie, , auto of uitjes. Moeten ze ook zelf weten maar zelfs zonder subsidie zijn installaties daar rendabel. Het is het gebrek aan interesse voor het milieu en andere korte termijn prioriteiten dat ze er niet liggen. Zo is 80% van de Nederlanders dus is het goed dat de overheid met beleid probeert te sturen.
Maar het gaat niet om milieu, het gaat om de knikkers, als het om milieu ging kan je ook pv volledig subsidieren en groene stroom kosteloos maken, dan gaat het pas snel.
Maar die knikkers he...
Die 2200 was totaal (inclusief de warmtepomp).Gecko123 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
[...]
Is 3.200 euro niet wat weinig om gasloos te gaan. De schattingen zijn momenteel 15.000 á 20.000 euro per woning.
1300 voor mijn LL-warmtepomp inclusief alles (installatie etc)
300 euro voor warmtepompboiler inclusief installatie.
400 euro voor een inductiekookplaat
de rest voor aanpassingen meterkast.
Mijn CV ketel en radiatoren (alles 11 jaar oud) heb ik verkocht, dat leverde me 450 euro op, zou je eventueel nog af kunnen trekken van het bovenstaande bedrag.
huis uit 2007, met wtw
Buitenland gekocht waarschijnlijk plus subsidie en de rest was al aanwezig. Maar dat is niet overal.Señor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:51:
Maar een WP voor <1000 vind ik wel knap. Aan appendages zoals SWW-boiler, buffervat en leidingwerk kan je zo al een end van die 1.000 kwijt zijn en dan heb je de WP zelf nog.
Mijn wp was maar 400, zonder subsidie.
Edit: ah een l/l , tja dat is anders.
En voor jouw info, een warmtepomp kan prima met vvw die als bijverwarming ligt, een warmtepomp draait namelijk bijna 24/7 , je COP is hooguit iets lager vanwege de iets hogere watertemperatuur (32-33)
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 22-08-2018 15:02 ]
Die schattingen komen van mensen die door geleerd hebben.Gecko123 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
[...]
Ik als lompe lts boy die alles zelf aan elkaar prutst deed het ook voor 2500 euro inclusief boiler en buffer vat.
Totaal in vier jaar terug verdient.
1 PVoutput . Dongen NB
Dezelfde investering op een oost west had al 50% meer rendement gehad.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:33:
[...]
En waarom liggen die er niet denk je? Ik heb wel een idee (op volgorde van meest voorkomend)
Duur in aanschaf
Vinden de tvt te lang
Geen aanschaf geld
Maandbedrag is laag
Rendeert niet
Lelijk op dak
Mijn noord
https://pvoutput.org/compare.jsp?sid=53251&sid1=58452
Prachtig als het uitkan op Noord en je dit wil doen. Alle groene energie helpt.
Maar doe met overheidsgeld nu eerst het laag hangend en meer renderend fruit voor we de uitdagende appels gaan plukken.
Hoeveel € per Wp?nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:05:
[...]
Dezelfde investering op een oost west had al 50% meer rendement gehad.
Uitgaande van dezelfde set. zelfde panelen, omvormer en installatie. De vergelijking is kWh/Wp dus 2x zo grote set zal ook tweemaal zoveel moeten opleveren om zelfde rendement te halen.
Die bedragen komen tot stand door uit te gaan van een standaard situatie en het niet zelf doen.reneeke1970 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:02:
[...]
Die schattingen komen van mensen die door geleerd hebben.
Ik als lompe lts boy die alles zelf aan elkaar prutst deed het ook voor 2500 euro inclusief boiler en buffer vat.
Totaal in vier jaar terug verdient.
Het gros van de huizen in NL is van een bouwjaar waarbij isolatie natuurlijk nog niet echt sprake van is, net aan dubbel glas erin en een grote cv met dikke radiator in elk vertrek.
Als je dat allemaal moet vervangen door, betere isolatie, ltv, l/w warmtepomp, paar zonnepanelen etc en dat wordt door de lokale installateurs gedaan dan zit je daar zo op. De meeste lieden in dit gedeelte van het forum zullen daar dus wel buiten vallen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja dat is kort door de bochtnklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:05:
[...]
Dezelfde investering op een oost west had al 50% meer rendement gehad.
https://pvoutput.org/compare.jsp?sid=53251&sid1=58452
Prachtig als het uitkan op Noord en je dit wil doen. Alle groene energie helpt.
Maar doe met overheidsgeld nu eerst het laag hangend en meer renderend fruit voor we de uitdagende appels gaan plukken.
https://pvoutput.org/comp...=53251&sid1=9982&c=-1&t=m
Ik heb alle orientaties, geen keuze meer.
Noord is vrij van subsidie en overheids geld, en was al helemaal niet dezelfde investering als mijn oost west waar 2450Wp ligt, not by far.
Of in verhouding 2x zo goedkoop zijn, daarom de €/Wpnklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:13:
[...]
Uitgaande van dezelfde set. zelfde panelen, omvormer en installatie. De vergelijking is kWh/Wp dus 2x zo grote set zal ook tweemaal zoveel moeten opleveren om zelfde rendement te halen.
Klopt. Maar qua totale opbrengst zou ik over een jaar lager uitkomen met alleen zuid omdat er dan domweg minder panelen op het platte dak passen.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:14:
[...]
Ja dat is kort door de bochtjij had ook zuid kunnen doen, maak je niet van die pieken in de zomer met je SF.
![]()
https://pvoutput.org/comp...=53251&sid1=9982&c=-1&t=m
Ik heb alle orientaties, geen keuze meer.![]()
Noord is vrij van subsidie en overheids geld, en was al helemaal niet dezelfde investering als mijn oost west waar 2450Wp ligt, not by far.
Dit levert de meeste kWh op. Het eigen/direct verbruik is daardoor wel iets lager ( net geen 30%) maar de totale winst voor het milieu is zo wel het grootst (meeste groene energie). Financieel hadden ze wellicht wel op zuid moeten staan maar dat is niet de enige reden.
Zou er liever geen geld op willen toeleggen maar als mijn terugverdientijd langer is als het milieu daar meer van profiteert ben ik ook tevreden.
Noord was €0.32/wp , zelf gelegd, dus tvt van een jaar of 5.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:20:
[...]
Of in verhouding 2x zo goedkoop zijn, daarom de €/Wp
Precies, dat is dus de reden van noordnklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:22:
[...]
Klopt. Maar qua totale opbrengst zou ik over een jaar lager uitkomen met alleen zuid omdat er dan domweg minder panelen op het platte dak passen.
Dit levert de meeste kWh op. Het eigen/direct verbruik is daardoor wel iets lager ( net geen 30%) maar de totale winst voor het milieu is zo wel het grootst (meeste groene energie). Financieel hadden ze wellicht wel op zuid moeten staan maar dat is niet de enige reden.
Zou er liever geen geld op willen toeleggen maar als mijn terugverdientijd langer is als het milieu daar meer van profiteert ben ik ook tevreden.
Totaal meer kWh
https://pvoutput.org/aggr...8&sid=16883&v=5&est=1&t=y
[ Voor 63% gewijzigd door Rol-Co op 22-08-2018 15:24 ]
Hoe krijg je met een l/l dan je hele huis warm? Of is het een appartement? Dat ding blaast verwarmde lucht in en negeert de rest van je CV-systeem. Een WP-boiler voor 300 euro is incl. subsidie al nauwelijks te vinden voor dat geld? Wel grappig dat je wat afgeeft op salderen, maar wel stijf van de subsidie je huis hebt verduurzaamd.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:56:
[...]
Die 2200 was totaal (inclusief de warmtepomp).
1300 voor mijn LL-warmtepomp inclusief alles (installatie etc)
300 euro voor warmtepompboiler inclusief installatie.
400 euro voor een inductiekookplaat
de rest voor aanpassingen meterkast.
Mijn CV ketel en radiatoren (alles 11 jaar oud) heb ik verkocht, dat leverde me 450 euro op, zou je eventueel nog af kunnen trekken van het bovenstaande bedrag.
huis uit 2007, met wtw
Ik heb nog een oud systeem wat eigenlijk al vervangen moet worden (geen diffuusdichte leidingen vroagah). Voor het comfort heeft het gelijk een aantal gevolgoperaties zoals weghalen convectorput, weghalen radiatoren en aanbrengen van een nieuwe vloer. Een beetje nette vloer komt ook zomaar op 100/m2.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:59:
[...]
Buitenland gekocht waarschijnlijk plus subsidie en de rest was al aanwezig. Maar dat is niet overal.
Mijn wp was maar 400, zonder subsidie.
Edit: ah een l/l , tja dat is anders.
En voor jouw info, een warmtepomp kan prima met vvw die als bijverwarming ligt, een warmtepomp draait namelijk bijna 24/7 , je COP is hooguit iets lager vanwege de iets hogere watertemperatuur (32-33)
Het gros van die huizen daar val ik onder, het is gelul dat die maatregelen en aanpassingen nodig zijn. Maar het is wel goed voor de economie, daar zal het wel om te doen zijn. Dat het gros van de mensen die praatjes geloofd is hun fout.No Hands schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:13:
[...]
Die bedragen komen tot stand door uit te gaan van een standaard situatie en het niet zelf doen.
Het gros van de huizen in NL is van een bouwjaar waarbij isolatie natuurlijk nog niet echt sprake van is, net aan dubbel glas erin en een grote cv met dikke radiator in elk vertrek.
Als je dat allemaal moet vervangen door, betere isolatie, ltv, l/w warmtepomp, paar zonnepanelen etc en dat wordt door de lokale installateurs gedaan dan zit je daar zo op. De meeste lieden in dit gedeelte van het forum zullen daar dus wel buiten vallen.
Gasloos worden is heel simpel, mede dankzij salderen. Als dat weg valt lopen de kosten voor een wp aardig op, ik schat 800 euro per jaar aan stroom.
Dus ga ik maar houtkachel zetten en voor 300 euro hout mijn huis warm houden. Beetje dom van de regering
1 PVoutput . Dongen NB
Dat bedoel ik dus. Louter mijn NO deel was +/- € 0,60 de Wp. Maar daarvoor had ik al wel ZW laten leggen incl. omvormer.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:22:
[...]
Noord was €0.32/wp , zelf gelegd, dus tvt van een jaar of 5.
Blijf daar eens vanaf.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:12:
[...]
Huis (160m2) heeft WTW, waardoor het boven nooit heel koud zal worden. niet onder de 17 of 16 op het koudste moment van de winter. Dat vind ik acceptabel voor boven. Zo niet, zou er 1 LL WP bij komen van 1100 euro inclusief installatie. Maar denk niet dat dat nodig gaat zijn.Señor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Hoe krijg je met een l/l dan je hele huis warm? Of is het een appartement? Dat ding blaast verwarmde lucht in en negeert de rest van je CV-systeem. Een WP-boiler voor 300 euro is incl. subsidie al nauwelijks te vinden voor dat geld? Wel grappig dat je wat afgeeft op salderen, maar wel stijf van de subsidie je huis hebt verduurzaamd.
De Atlantic Explorer is erg populair als warmtepompboiler omdat die na aftrek subsidie maar iets van 150 euro kost. Vele tweakers gingen u voor
Ja die opmerking begrijp ik en klopt helemaal. Ik profiteer van de regelingen die er zijn om mijn huis te verduurzamen. Volgens mij is daar niets mis mee en verlaag ik mijn Co2 uitstoot er mee. Ook kan er nu nog gesaldeerd worden dus dat nodigt uit tot opmaken van het overschot. Vanuit financieel oogpunt doe ik dat ook wel maar dan wel met een warmtepomp.
Maar ondanks dat ik zelf er van profiteer vind ik het geen goede regeling en mag het van mij anders. Mijn eigen belang vind ik daarvoor niet belangrijk. Liever zie ik goed beleid dat voor de samenleving als geheel beter/eerlijker is.
LolSeñor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Hoe krijg je met een l/l dan je hele huis warm? Of is het een appartement? Dat ding blaast verwarmde lucht in en negeert de rest van je CV-systeem. Een WP-boiler voor 300 euro is incl. subsidie al nauwelijks te vinden voor dat geld? Wel grappig dat je wat afgeeft op salderen, maar wel stijf van de subsidie je huis hebt verduurzaamd.
Ik denk dat je nog wat topics door moet maar snel even wat punten.Ik heb nog een oud systeem wat eigenlijk al vervangen moet worden (geen diffuusdichte leidingen vroagah). Voor het comfort heeft het gelijk een aantal gevolgoperaties zoals weghalen convectorput, weghalen radiatoren en aanbrengen van een nieuwe vloer. Een beetje nette vloer komt ook zomaar op 100/m2.
Diffuus dichte slangen is niet eens een ramp, zijn ze hier ook niet, alleen proberen om al het ijzer te elemineren in je systeem en een inhibittor er in. Door de lage temperatuur is dit ook minder belangrijk.
Jaga's zijn niet van ijzer bijv, en een rvs gesloten verdeler van 4 groepen is 100,- bij www.pumpendiscounter.de
Radiatoren kunnen weg, heb ik ook gedaan.
Convectorput zou ik houden maar extra isoleren aan de binnenkant en een jaga binnenwerk er in zetten.
Boven jaga's, maar staan eigenlijk nooit aan
Badkamer vvw gemaakt, zit op de oude radiator aansluiting en gaat altijd mee.
Geen vloer nodig, je put geeft wat snelheid aan opwarmen of lucht isolatie bij de pui, lijkt mij ideaal zelfs. Ik heb hier ook 3 groepen van 80 meter 18mm in slakvorm in de benedenverdieping en kan het met -9 buiten easy op 21 graden houden.
De prijs van de installatie is op persoonlijk vlak natuurlijk belangrijk maar maakt voor het rendement van de overheid op de subsidie niets uit. Ik benader het vanuit een overheidsstandpunt, het belang van alle Nederlanders in de bv Nederland. Jij benaderd het vanuit een individueel standpunt.CurlyMo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:20:
[...]
Of in verhouding 2x zo goedkoop zijn, daarom de €/Wp
Het gaat erom als je 3000 euro kunt investeren en daarvoor een omvormer en 10 panelen koopt waar ga je die dan leggen. Bij iemand die ze op noord wil leggen maar dat alleen wil doen als die 15ct subsidie krijgt per kWh of bij iemand die ze op zuid wil leggen en met 5ct subsidie uit komt.
Zolang er nog genoeg plekken zijn om te gebruiken die rendabel zijn met een lagere subsidie zie ik niet in waarom een hogere subsidie nodig is om moeilijk rendabele plekken te bereiken.
Zonnepanelen zijn geen recht. De overheid heeft niet de verplichting om het voor iedereen bereikbaar te maken. Voor de overheid is de enige vraag: Hoeveel schone energie krijg ik terug voor mijn investering?
Neemt niet weg dat als de overheid de regels veranderd gedurende het spel dat het wel op een betrouwbare en eerlijke manier moet gaan. Maar dat is ook al gezegd, er wordt ook gekeken naar overgangsregelingen.
Probleem is echter dat de volgende stap het geheel afschaffen is van een vergoeding van je geleverde kilowattjes. In Engeland zijn ze al zover. De daken blijven daar nu leeg.de Peer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:31:
[...]
Huis heeft WTW, waardoor het boven nooit heel koud zal worden. niet onder de 17 of 16 op het koudste moment van de winter. Dat vind ik acceptabel voor boven. Zo niet, zou er 1 LL WP bij komen van 1100 euro inclusief installatie. Maar denk niet dat dat nodig gaat zijn.
De Atlantic Explorer is erg populair als warmtepompboiler omdat die na aftrek subsidie maar iets van 150 euro kost. Vele tweakers gingen u voor![]()
Ja die opmerking begrijp ik en klopt helemaal. Ik profiteer van de regelingen die er zijn om mijn huis te verduurzamen. Volgens mij is daar niets mis mee en verlaag ik mijn Co2 uitstoot er mee. Ook kan er nu nog gesaldeerd worden dus dat nodigt uit tot opmaken van het overschot. Vanuit financieel oogpunt doe ik dat ook wel maar dan wel met een warmtepomp.
Maar ondanks dat ik zelf er van profiteer vind ik het geen goede regeling en mag het van mij anders. Mijn eigen belang vind ik daarvoor niet belangrijk. Liever zie ik goed beleid dat voor de samenleving als geheel beter/eerlijker is.
En dat betekend de doodsteek voor paticulier PV. Alleen grote PV parken met SDE+ subsidie zijn dan nog rendabel, maar daar is niet overal plek voor.
Als je dat wilt, of je bent zelf eigenaar van een groot PV park, dan begrijp ik je standpunt tav salderen. Maar volgs mij wil of ben je dat niet.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Pardon? Welke investering?nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:37:
Voor de overheid is de enige vraag: Hoeveel schone energie krijg ik terug voor mijn investering?
Als het subsidie per kWh is, wat is het verschil dan?
Als er goede redenen zijn om dat te doen vanuit duurzaamheidsoogpunt en dat kan ook als zodanig onderbouwd worden, heb ik er vrede mee. Als het louter om geld gaat, dan zeker niet.drielp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:40:
[...]
Probleem is echter dat de volgende stap het geheel afschaffen is van een vergoeding van je geleverde kilowattjes. In Engeland zijn ze al zover. De daken blijven daar nu leeg.
En dat betekend de doodsteek voor paticulier PV. Alleen grote PV parken met SDE+ subsidie zijn dan nog rendabel, maar daar is niet overal plek voor.
Als je dat wilt, of je bent zelf eigenaar van een groot PV park, dan begrijp ik je standpunt tav salderen. Maar volgs mij wil of ben je dat niet.
Stel (hypothetisch) dat er opeens een beter alternatieve duurzame energiebron komt. Dan mag de overheid van mij daar vol op in zetten, ten koste van PV. Liefst wel met een overgangsregeling.
Ik heb voor mezelf een business case gemaakt en ik verdien mijn PV wel in 4-5 jaar terug door zelf te leggen (Heb toevallig gisteren 14 vd 28 panelen gelegd). Ik zie het als mijn persoonlijke risico of dat wel of niet lukt omdat ik onbetrouwbare overheid als risico heb meegenomen van tevoren. Maar ik begrijp de woede als je een tvt hebt van 12 jaar en die wordt vervolgens niet gehaald, terwijl je vertrouwde op de overheid.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 22-08-2018 15:50 ]
Zal het niet te maken hebben met doelstelling gehaald of niet, doelstelling gehaald en voila subsidies het raam uit, nou iedergeval zwaar afbouwen naar 0 en geen nieuwe meer verstrekken.drielp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:40:
[...]
Probleem is echter dat de volgende stap het geheel afschaffen is van een vergoeding van je geleverde kilowattjes. In Engeland zijn ze al zover. De daken blijven daar nu leeg.
Nu krijg je de volledige belastingen vergoed met salderen. Met de terugleververgoeding is dat nog maar gedeeltelijk. Maar de subsidie blijft per kWh inderdaad, alleen niet voor het volledige bedrag.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:44:
[...]
Pardon? Welke investering?
Als het subsidie per kWh is, wat is het verschil dan?
Zucht..... De regering geeft al jaren geen subsidie meer op installaties.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
De prijs van de installatie is op persoonlijk vlak natuurlijk belangrijk maar maakt voor het rendement van de overheid op de subsidie niets uit. Ik benader het vanuit een overheidsstandpunt, het belang van alle Nederlanders in de bv Nederland. Jij benaderd het vanuit een individueel standpunt.
Het gaat erom als je 3000 euro kunt investeren en daarvoor een omvormer en 10 panelen koopt waar ga je die dan leggen. Bij iemand die ze op noord wil leggen maar dat alleen wil doen als die 15ct subsidie krijgt per kWh of bij iemand die ze op zuid wil leggen en met 5ct subsidie uit komt.
Zolang er nog genoeg plekken zijn om te gebruiken die rendabel zijn met een lagere subsidie zie ik niet in waarom een hogere subsidie nodig is om moeilijk rendabele plekken te bereiken.
Zonnepanelen zijn geen recht. De overheid heeft niet de verplichting om het voor iedereen bereikbaar te maken. Voor de overheid is de enige vraag: Hoeveel schone energie krijg ik terug voor mijn investering?
Neemt niet weg dat als de overheid de regels veranderd gedurende het spel dat het wel op een betrouwbare en eerlijke manier moet gaan. Maar dat is ook al gezegd, er wordt ook gekeken naar overgangsregelingen.
1 PVoutput . Dongen NB
Zwaar OT:Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:35:
[...]
Lol
[...]
Ik denk dat je nog wat topics door moet maar snel even wat punten.
Niet diffusie dichte slangen is niet eens een ramp, zijn ze hier ook niet, alleen proberen om al het ijzer te elemineren in je systeem en een inhibittor er in. Door de lage temperatuur is dit ook minder belangrijk.
Jaga's zijn niet van ijzer bijv, en een rvs gesloten verdeler van 4 groepen is 100,- bij pumpediscounter.de.
Convectorput zou ik houden maar extra isoleren aan de binnenkant en een jaga binnenwerk er in zetten.
Geen vloer nodig, je put geeft wat snelheid aan opwarmen of lucht isolatie bij de pui, lijkt mij ideaal zelfs. Ik heb hier ook 3 groepen van 80 meter 18mm in slakvorm in de benedenverdieping en kan het met -9 buiten easy op 21 graden houden.
Maar als je stalen buizen hebt en niet alle stalen buizen wilt vervangen kan je een plaatwisselaar (met 30 - 40 platen ivm kleine ΔT tussen primair en secundair) icm met een goedkope A-labelpomp (p-const.) toepassen.
- Ik weet trouwens niet hoe lang een stalen buizen installatie met normale radiatoren (T22/T33)
bij lage aanvoertemperaturen < 35°C tegen de zuurstof in het cv water kan voordat ergens door corrosie een lek ontstaat. De oxidatiemodder kan je natuurlijk afvangen door een FERNOX TF1 o.i.d..
Just my 2cts (meer niet)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zie deze post van @drielpGecko123 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:30:
[...]
Hmm. Als dat zo overkwam dan is dat niet mijn bedoeling geweest. @Willie Wortel Dank voor deze zeer nuttige terechte opmerking.
Ik bedoelde te zeggen dat je niet zomaar kan stellen dat die 150 panelen 3 ton subsidie hebben gekost. Ik vermoed dat er veel meer energiebesparingsmaatregelen zijn gedaan voordat die subsidie is toegekend. Dat lijkt eerder het geval. Hoe dan ook dit vraagt naar mij mening om meer nader onderzoek dan enkel dit neerzetten als een feit. Vandaar mijn kreet.
drielp in "Terugleversubsidie alternatief salderen"
Verde heb ik schromelijk overdrven met 3 ton.
Het is maar 168000€
Deze SDE+ aanvraag: SDE1691525
Het is het grotere pand links van de stip op de kaart, (dat is een uit eeb rijtje huizen wat huur is denk ik)
[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 22-08-2018 16:33 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Heb ik al eens uitgelegd, het geven van korting op belastingen is ook subsidie, je neemt nu energie af van het net zonder de energiebelasting te betalen. Het niet hoeven betalen van btw als consument is ook subsidie.reneeke1970 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:15:
[...]
Zucht..... De regering geeft al jaren geen subsidie meer op installaties.
Ik snap de overheid wel, dit is een hele dure maatregel voor de overheid en het is vooral de zonnepaneeleigenaar die profiteert en voor de bvNederland is het niet de beste manier van investeren in verduurzaming. Bekijk het nu eens niet zo eenzijdig vanuit je eigen kant/portemonnee maar ga eens op de stoel zitten van de beleidsmaker die moet proberen met het beschikbare geld zoveel mogelijk doelstellingen te halen.
Persoonlijk vind ik het jammer als salderen eindigt, ja het kost mij straks zeker meer geld. Maar ik denk dat Nederland er beter van wordt/ we verstandiger met het geld omgaan door het af te gaan bouwen.
[ Voor 42% gewijzigd door nklaver234 op 22-08-2018 16:41 ]
Ik ben getrouwd en heb een dochter. Bij vrouwen stopt de bloedsomloop na 20.00 waardoor ze het koud hebben zodra de R in de maand zit.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:35:
[...]
Lol
[...]
Ik denk dat je nog wat topics door moet maar snel even wat punten.
Diffuus dichte slangen is niet eens een ramp, zijn ze hier ook niet, alleen proberen om al het ijzer te elemineren in je systeem en een inhibittor er in. Door de lage temperatuur is dit ook minder belangrijk.
Jaga's zijn niet van ijzer bijv, en een rvs gesloten verdeler van 4 groepen is 100,- bij pumpediscounter.de.
Punt van de vloerverwarming is ook de grote onderlinge afstand en de vuilnis speelgoed convectorput. Dat ranzige onding wil ik gewoon weg hebben. Dat de tegelvloer na 26 jaar ook zijn beste tijd heeft gehad is ook reden om dan het maar goed te doen. Maar ik ga dat natuurlijk niet voortrekken. We wonen vrijstaand met relatief veel glas, dus ik heb geen behulpzame buren vor het warmstoken.
Veel mensen in DED rekenen met zelf installeren. Voor 300 euro komen ze hier echt niet langs om een boiler te installeren. De helft daarvan is aanschaf - subsidie ook nog.
Ik krijg echt niets, en al zeker niet van de overheid, dus wat investeren hun dan bij mij?nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:13:
[...]
Nu krijg je de volledige belastingen vergoed met salderen. Met de terugleververgoeding is dat nog maar gedeeltelijk. Maar de subsidie blijft per kWh inderdaad, alleen niet voor het volledige bedrag.
Dat is ons punt nou juist, dat gaan ze straks wel doen.
2 waterleidinkjes monteren, dat is eigenlijk alles bij Atlantic Explorer als je de lucht van binnnen gebruikt. dus kost je hooguit 2 manuren.Señor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:38:
[...]
Veel mensen in DED rekenen met zelf installeren. Voor 300 euro komen ze hier echt niet langs om een boiler te installeren. De helft daarvan is aanschaf - subsidie ook nog.
En je kunt altijd wel iets zelf doen. apparaat op goede plek zetten, CV systeem alvast leeg laten lopen of iets anders dat tijd kost als monteur het zelf doet. Bij voorkeur door lokale klusjesman die je gelijk ook voor iets anders laat komen bijvoorbeeld.
Ja klopt, maar is weer verbruik van een pomp en verlies over de wisselaar, de wp zelf is ook al een wisselaar. Ik heb alles er uit, dat was eigenlijk alleen 2 pijpen van boven naar beneden, naar de radiatoren was slang in mantelbuis in de vloer en heb die laten vervangen.dunklefaser schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:20:
[...]
Zwaar OT:
Maar als je stalen buizen hebt en niet alle stalen buizen wilt vervangen kan je een plaatwisselaar (met 30 - 40 platen ivm kleine ΔT tussen primair en secundair) icm met een goedkope A-labelpomp (p-const.) toepassen.
- Ik weet trouwens niet hoe lang een stalen buizen installatie met normale radiatoren (T22/T33)
bij lage aanvoertemperaturen < 35°C tegen de zuurstof in het cv water kan voordat ergens door corrosie een lek ontstaat. De oxidatiemodder kan je natuurlijk afvangen door een FERNOX TF1 o.i.d..
Just my 2cts (meer niet)
Vvw unit is oventrop rvs versie
Hoofdleiding rehau titan
Slangen naar de nieuwe radiatoren uponor
Rest koper pijp 22mm
Vvw slangen gespoeld, TF1 in de retour en de fernox inhibitor er in.
Nog helder als glas
En de andere kant op? Ik heb 4000kWh op het net gezet en 2300kWh van het net gehaald vanaf 15 jan.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:36:
[...]
Heb ik al eens uitgelegd, het geven van korting op belastingen is ook subsidie, je neemt nu energie af van het net zonder de energiebelasting te betalen. Het niet hoeven betalen van btw als consument is ook subsidie.
Ik snap de overheid wel, dit is een hele dure maatregel voor de overheid en het is vooral de zonnepaneeleigenaar die profiteert en voor de bvNederland is het niet de beste manier van investeren in verduurzaming. Bekijk het nu eens niet zo eenzijdig vanuit je eigen kant/portemonnee maar ga eens op de stoel zitten van de beleidsmaker die moet proberen met het beschikbare geld zoveel mogelijk doelstellingen te halen.
Persoonlijk vind ik het jammer als salderen eindigt, ja het kost mij straks zeker meer geld. Maar ik denk dat Nederland er beter van wordt/ we verstandiger met het geld omgaan door het af te gaan bouwen.
Maar ik denk dat het kostenplaatje (voor- en nadelen) heel individueel uitvalt.
Voor vervolg graag in een warmtepomptopic.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik ookSeñor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:38:
[...]
Ik ben getrouwd en heb een dochter. Bij vrouwen stopt de bloedsomloop na 20.00 waardoor ze het koud hebben zodra de R in de maand zit.![]()
Punt van de vloerverwarming is ook de grote onderlinge afstand en de vuilnis speelgoed convectorput. Dat ranzige onding wil ik gewoon weg hebben. Dat de tegelvloer na 26 jaar ook zijn beste tijd heeft gehad is ook reden om dan het maar goed te doen. Maar ik ga dat natuurlijk niet voortrekken. We wonen vrijstaand met relatief veel glas, dus ik heb geen behulpzame buren vor het warmstoken.
Wat is de afstand dan als ik vragen mag? Hier 18mm slang 17cm hoh.
Alleen geen put, maar ja dat is met een mooi rvs rooster ook weer netjes en kan er geen speelgoed in. Ik zou het niet 123 weg doen maar opknappen, hij is best handig voor die glaspartij.
Veel glas is ook warmte bij een klein beetje zon, of je moet bij het minste geringste het zonnescherm uit draaien.
Buren is niet nodig, redelijk geïsoleerd wel, en je hebt een haard.
Ja je wilt het echt niet snappen.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:36:
[...]
Heb ik al eens uitgelegd, het geven van korting op belastingen is ook subsidie, je neemt nu energie af van het net zonder de energiebelasting te betalen. Het niet hoeven betalen van btw als consument is ook subsidie.
Jij denkt echt dat ons kado in de vorm van kwijt gescholden belastinggeld ongeruild word voor extra subsidie aan bedrijven omdat dat beter rendement heeft. Je praat echt over twee verschillende dingen.
Ik stop ermee want het is volkomen zinloos om tegen jou te praten.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan betaal je over 2300kWh de stroomprijs van 7ct+15ct energiebelasting = 2300*,22ct=506 euroRol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:58:
[...]
En de andere kant op? Ik heb 4000kWh op het net gezet en 2300kWh van het net gehaald vanaf 15 jan.
aan de andere kant krijg je 4000 maal de stoomprijs + terugleververgoeding = 4000*(7ct+10???ct)=680 euro. waar je nu waarschijnlijk over de 2300kWh niets betaald ivm saldering en voor je 1700 overschot 7ct krijgt, dus per saldo 119 euro. Jij gaat er bij 10ct terugleververgoeding dan op vooruit.
Mij lijkt als er een terugleververgoeding komt dat die niet gemaximeerd moet worden tot je eigen verbruik. Het zou voor de overheid niet moeten uitmaken wie de kWh terugleverd. Het is een vergoeding voor opgewekte groene stroom.
Mijn situatie is 3800 Watt gebruikt. 4200 opgewekt waarvan 30% direct verbruikt achter de meter (1260 kWh).
Dus 2540 kWh van het net. Kosten 2540*,22=558,80 euro.
Teruggeleverd = 4200-1260= 2940 kWh * ,17ct??? = 499,80 euro opbrengst. Netto kosten 558,8-499,8=58 euro.
Onder de huidige regeling met salderen is het kosten 0. Opbrengst 400*7ct=28 euro retour. Ik ga er dan 86 euro per jaar op achteruit.
Aanname is 10ct per kWh terugleververgoeding. En die 10ct zal vast worden afgebouwd naar uiteindelijk 0ct. Dat scheelt dan uiteindelijk nog eens zo'n 294 euro per jaar. Salderen levert mij nu dus 380 euro per jaar extra voordeel op. Maar zelf zonder subsidie blijft de installatie nog steeds 1260*22ct + 2940 * 7ct = 483 euro per jaar verdienen. Investering was 6000 euro ex btw na teruggave. Eerste drie jaren is de 'opbrengst' 3800*22ct+400*7ct= 864 euro. Dus na drie jaar al 2500 euro terugverdiend. Zelfs als de subsidie helemaal wordt stopgezet heb ik die resterende 3500 euro in nog 7 jaar terugverdiend. Totaal is dan 9 jaar als de subsidie helemaal verdwijnt in 2020, niet realistisch. Zal dus inderdaad wel ergens uitkomen op de 7 jaar die Wiebes nu ook steeds roept.
Installatie was duurder dan strikt noodzakelijk, wat ik heb bespaard door zelf te installeren heb ik weer extra uitgegeven aan aanpassingen in de meterkast en extra meters voor verbruik/opwek.
4500 ex btw voor panelen/omvormer en installatiemateriaal. 600 euro voor aanpassingen in de meterkast. 300 euro voor een extra verbruik/opwek meter in de meterkast, 200 euro bij de netbeheerder voor het aanpassen van 1 fase naar 3 fase en 200 euro voor een dakdoorvoer.
Die 6000 euro op de bank waren na 9 jaar tegen 0,3% rente nog geen 6200 euro geweest. Nu staat er na 9 jaar ook weer 6000+ euro op mijn bankrekening maar heb ik ook nog een zonneinstallatie die ieder jaar weer 500 euro oplevert. EN ik heb een positieve bijdrage geleverd aan het milieu.
Nee het gaat er bij mij inderdaad niet in. Feit dat ik minder voordeel krijg dan voorheen is jammer. Maar voor mij is elke vorm van subsidie of belastingverlaging nog steeds een voordeel. Zal wel aan je perceptie liggen, is het glas halfvol of is het half leeg? Ja ik raak een voordeel kwijt maar dan is het nog geen verlies!reneeke1970 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:31:
[...]
Ja je wilt het echt niet snappen.
Jij denkt echt dat ons kado in de vorm van kwijt gescholden belastinggeld ongeruild word voor extra subsidie aan bedrijven omdat dat beter rendement heeft. Je praat echt over twee verschillende dingen.
Ik stop ermee want het is volkomen zinloos om tegen jou te praten.
Je geeft zelf al aan dat het nu een kado is in de vorm van kwijtgescholden belastinggeld. Waarop baseer je het recht dat als je een kado hebt gekregen dat je dat je er dan ook de komende jaren tot in lengte van dagen recht op hebt? Kado was leuk, heeft veel mensen over de streep getrokken maar kan nu ook met kleiner kado.
Maakt mij ook niet uit waar het bespaarde geld straks naartoe gaat. Hopelijk naar groene projecten maar mag ook iets anders zijn, ga ik niet over.
Ik wordt echt moe van de boehoe stemming dat er een voordeeltje verdwijnt. Ook zonder voordelen is het installeren van een zonneinstallatie nog steeds op veel plaatsen een goede investering.
En btw voordeel heb je nog steeds en er komt een regeling terug die nog steeds kadootjes uitdeelt, oh jee wat is iedereen met zonnepanelen toch benadeeld door de overheid. Enige wat mij echt heeft gestoord is eerst het verlengen van een regeling tot 2023 en dat daarna terugdraaien, dat is onbetrouwbare politiek.
Maar helaas stemt 25% van onze bevolking op een partij die slechts opkomt voor de rijkste 5%.
Dat is het laatste wat ik er over gezegd wil hebben.
Haha jou 2540 kWh maal 0.15 belasting kost de staat 380 euro.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:45:
[...]
Dan betaal je over 2300kWh de stroomprijs van 7ct+15ct energiebelasting = 2300*,22ct=506 euro
aan de andere kant krijg je 4000 maal de stoomprijs + terugleververgoeding = 4000*(7ct+10???ct)=680 euro. waar je nu waarschijnlijk over de 2300kWh niets betaald ivm saldering en voor je 1700 overschot 7ct krijgt, dus per saldo 119 euro. Jij gaat er bij 10ct terugleververgoeding dan op vooruit.
Mij lijkt als er een terugleververgoeding komt dat die niet gemaximeerd moet worden tot je eigen verbruik. Het zou voor de overheid niet moeten uitmaken wie de kWh terugleverd. Het is een vergoeding voor opgewekte groene stroom.
Mijn situatie is 3800 Watt gebruikt. 4200 opgewekt waarvan 30% direct verbruikt achter de meter (1260 kWh).
Dus 2540 kWh van het net. Kosten 2540*,22=558,80 euro.
Teruggeleverd = 4200-1260= 2940 kWh * ,17ct??? = 499,80 euro opbrengst. Netto kosten 558,8-499,8=58 euro.
Onder de huidige regeling met salderen is het kosten 0. Opbrengst 400*7ct=28 euro retour. Ik ga er dan 86 euro per jaar op achteruit.
Aanname is 10ct per kWh terugleververgoeding. En die 10ct zal vast worden afgebouwd naar uiteindelijk 0ct. Dat scheelt dan uiteindelijk nog eens zo'n 294 euro per jaar. Salderen levert mij nu dus 380 euro per jaar extra voordeel op. Maar zelf zonder subsidie blijft de installatie nog steeds 1260*22ct + 2940 * 7ct = 483 euro per jaar verdienen. Investering was 6000 euro ex btw na teruggave. Eerste drie jaren is de 'opbrengst' 3800*22ct+400*7ct= 864 euro. Dus na drie jaar al 2500 euro terugverdiend. Zelfs als de subsidie helemaal wordt stopgezet heb ik die resterende 3500 euro in nog 7 jaar terugverdiend. Totaal is dan 9 jaar als de subsidie helemaal verdwijnt in 2020, niet realistisch. Zal dus inderdaad wel ergens uitkomen op de 7 jaar die Wiebes nu ook steeds roept.
Installatie was duurder dan strikt noodzakelijk, wat ik heb bespaard door zelf te installeren heb ik weer extra uitgegeven aan aanpassingen in de meterkast en extra meters voor verbruik/opwek.
4500 ex btw voor panelen/omvormer en installatiemateriaal. 600 euro voor aanpassingen in de meterkast. 300 euro voor een extra verbruik/opwek meter in de meterkast, 200 euro bij de netbeheerder voor het aanpassen van 1 fase naar 3 fase en 200 euro voor een dakdoorvoer.
Die 6000 euro op de bank waren na 9 jaar tegen 0,3% rente nog geen 6200 euro geweest. Nu staat er na 9 jaar ook weer 6000+ euro op mijn bankrekening maar heb ik ook nog een zonneinstallatie die ieder jaar weer 500 euro oplevert. EN ik heb een positieve bijdrage geleverd aan het milieu.
Jou terug leveren kost de staat 2940 maal tien cent vergoeding 294 euro.
Een winst van 86 euro voor de staat. Alleen de ambtenaar al die jou subsidie moet beoordelen is drie keer zo duur.
Als ik jou berekening op mezelf toepas kost het de staat jaarlijks 1050 euro extra. Ze zijn wel dom daar maar vast niet gek haha
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind niet dat ik recht heb op dat kado, als het onterecht is moeten ze dat gewoon intrekken prima.nklaver234 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:02:
[...]
Nee het gaat er bij mij inderdaad niet in. Feit dat ik minder voordeel krijg dan voorheen is jammer. Maar voor mij is elke vorm van subsidie of belastingverlaging nog steeds een voordeel. Zal wel aan je perceptie liggen, is het glas halfvol of is het half leeg? Ja ik raak een voordeel kwijt maar dan is het nog geen verlies!
Je geeft zelf al aan dat het nu een kado is in de vorm van kwijtgescholden belastinggeld. Waarop baseer je het recht dat als je een kado hebt gekregen dat je dat je er dan ook de komende jaren tot in lengte van dagen recht op hebt? Kado was leuk, heeft veel mensen over de streep getrokken maar kan nu ook met kleiner kado.
Maakt mij ook niet uit waar het bespaarde geld straks naartoe gaat. Hopelijk naar groene projecten maar mag ook iets anders zijn, ga ik niet over.
Ik wordt echt moe van de boehoe stemming dat er een voordeeltje verdwijnt. Ook zonder voordelen is het installeren van een zonneinstallatie nog steeds op veel plaatsen een goede investering.
En btw voordeel heb je nog steeds en er komt een regeling terug die nog steeds kadootjes uitdeelt, oh jee wat is iedereen met zonnepanelen toch benadeeld door de overheid. Enige wat mij echt heeft gestoord is eerst het verlengen van een regeling tot 2023 en dat daarna terugdraaien, dat is onbetrouwbare politiek.
Maar helaas stemt 25% van onze bevolking op een partij die slechts opkomt voor de rijkste 5%.
Dat is het laatste wat ik er over gezegd wil hebben.
Maar jij vind dat ze overheidsgeld beter moeten besteden en ons kado dan maar aan bedrijven moeten geven die er beter rendement uit halen. En dat zijn nou juist twee totaal verschillende dingen die niks met elkaar te maken hebben. En daarom heb jij een totaal kromme mening over ons zogenaamde onterechte subsidie geld.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is geen boehoe stemming maar waarschijnlijk de benaming o.i.d. Bij afname in de winter van een in de zomer op het net gezette kWh heeft ineens 15 cent subsidie.
Je kan ook zeggen dat die belasting in de zomer al betaald is door diegene die mijn kWh verbruikt heeft en ik de kale kWh prijs weer ophaal.
Dus zomer kWh het net op, iemand betaald 21 cent, in de winter haal ik mijn kWh weer op en krijg hem gesaldeert voor 21 cent, dus wie kost het wat? Wie moet er wat voor doen? Waar zit die subsidie? Dat is geen subsidie.
Nu word het subsidie, zomer mijn kWh op het net, ik krijg 10 cent, winter haal ik hem op en betaal 21 cent.
Kost me 11 cent dus geeft de regering mij een subsidie van x cent via de energieleverancier.
Dus het kost x bedrag voor mij maar ook voor de regering en geheid dat er wat te rommelen valt via die energieleveranciers, die moeten het gaan doen en zitten ook niet om vlooien te vangen.
Ik denk dat het duurder word.
- Ik heb al een WP (aardwarmte) voor verwarmen en koelen. Deze werkt met lage-temperatuur verwarming die 24x7 aan moet staan. Ik gebruik dus ook stroom als het donker is.
- Geen gasaansluiting
- Mijn dak ligt pal op het zuiden met een 60 graden helling en is niet bereikbaar voor zelf schoonnmaken (dus extra kosten)
- 3-fasen aansluiting meterkast
Problemen die ik zie met de regelingen:
- Voordeel BTW teruggave en KOR is alleen voor mensen die geen EZ hebben. Wie wel een EZ heeft moet bij terugleveren BTW afdragen en IB betalen over de bruto-inkomsten. Dit maakt het financieel veel minder aantrekkelijk en verlengt effectief de terugverdientijd.
- Terugverdientijd > garantieperiode op de installatie waardoor je een groot risico moet aangaan. Als de installatie buiten de garantie stuk gaat is de terugverdientijd zoveel langer dat je het beter niet had kunnen doen. Hierdoor kun je zelfs duurder uitkomen als zonder panelen.
- Waarschijnlijk gaat de stroomprijs omlaag en de gasprijs omhoog. Voor mij zou dat gunstig zijn want geen gasaansluiting en daardoor nog minder een financiele prikkel om panelen te plaatsen.
- Het financiele voordeel weegt niet op tegen de risico's. Ook moeten opportuniteitskosten worden meegerekend. Geld investeren in aandelen of aflossen hypotheek levert wellicht meer op.
Ik hoef niet perse minder te betalen als nu maar ik zie er wel een groot risico in dat de installatie moet worden afgeschreven voordat deze zich heeft terugverdient. In dit licht bezien zou er eigenlijk geen subsidie op moeten zitten, maar een soort van verplichte schadeloosstelling als het rendement of een verkorte levensduur ervoor zorgen dat je meer kosten maakt dan met stroom inkopen.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Jammer voor milieu want ik wek toch 22000 kWh op.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk ook dat het duurder wordt.Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:22:
@nklaver234
Het is geen boehoe stemming maar waarschijnlijk de benaming o.i.d. Bij afname in de winter van een in de zomer op het net gezette kWh heeft ineens 15 cent subsidie.
Je kan ook zeggen dat die belasting in de zomer al betaald is door diegene die mijn kWh verbruikt heeft en ik de kale kWh prijs weer ophaal.
Dus zomer kWh het net op, iemand betaald 21 cent, in de winter haal ik mijn kWh weer op en krijg hem gesaldeert voor 21 cent, dus wie kost het wat? Wie moet er wat voor doen? Waar zit die subsidie? Dat is geen subsidie.
Nu word het subsidie, zomer mijn kWh op het net, ik krijg 10 cent, winter haal ik hem op en betaal 21 cent.
Kost me 11 cent dus geeft de regering mij een subsidie van x cent via de energieleverancier.
Dus het kost x bedrag voor mij maar ook voor de regering en geheid dat er wat te rommelen valt via die energieleveranciers, die moeten het gaan doen en zitten ook niet om vlooien te vangen.
Ik denk dat het duurder word.
Niet omdat de prijs omhoog gaat maar omdat je minder voordeel krijgt doordat een maatregel wordt aangepast. Voor de salderingsmaatregel was het zo duur dat het voor niemand interessant was. Toen kreeg je een kadootje en nu is het ook met een kleiner kadootje nog steeds interessant. Niet duurder, kleiner kadootje. En ja dat kadootje gaat nu vast ergens anders gebruikt worden waar het harder nodig is.
Dit topic is gesloten.