Ik vind een tientje niet veel geld. Sterker nog, daar zou ik geen twee seconden over na hoeven denken.BlueTooth76 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:30:
[...]
Die lampen vind ik niet zo'n goed voorbeeld, (filament) LED-lampen heb je voor €2 tot €4 voor de meest gangbare fittingen. Vervang de 3 meest brandende lampen in huis en je bent een keer een tientje kwijt.
Maar voor de rest klopt het wel, oude woningen, slechte isolatie, oude apparatuur in huis.
Maar ik ken iemand die in de bijstand zit met twee schoolgaande kinderen, voor wie dat tientje net zo hard aantikt als 1000 euro voor mij (bij wijze van spreken). Werken is geen optie, kinderen naar de fabriek toe sturen ook niet: die zijn zelfs nog te jong voor een bijbaantje.
En ja, natuurlijk is het logisch om die lampen te vervangen want die verdienen zichzelf terug in levensduur en lager verbruik. Maar als de aanschaf al een drempel is...
Het probleem stapelt zich op aan de onderkant van de maatschappij: slecht geïsoleerde huizen die over het algemeen gasaansluitingen hebben. Van die mensen wordt verwacht dat ze (voor zover het huis van hun is) ze tienduizenden euro's investeren in energiezuiniger maken van hun huizen en een warmtepomp installeren, anders gaan ze leeglopen op de gasprijzen.
Mensen in sociale huurwoningen zijn nauwelijks beter af: die worden hun huizen uitgejaagd want er moet het een en ander aangepast worden, om vervolgens in huizen terecht te komen waar de prijzen hoger van zijn. Misschien nog wel onder de grens voor sociale huurprijzen, maar vaak wel hoger: de investeringen van de woningcorporaties zullen toch ook ergens terug verdiend moeten worden.
[ Voor 27% gewijzigd door Pietervs op 21-08-2018 09:43 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40