Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

BlueTooth76 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

Die lampen vind ik niet zo'n goed voorbeeld, (filament) LED-lampen heb je voor €2 tot €4 voor de meest gangbare fittingen. Vervang de 3 meest brandende lampen in huis en je bent een keer een tientje kwijt.

Maar voor de rest klopt het wel, oude woningen, slechte isolatie, oude apparatuur in huis.
Ik vind een tientje niet veel geld. Sterker nog, daar zou ik geen twee seconden over na hoeven denken.
Maar ik ken iemand die in de bijstand zit met twee schoolgaande kinderen, voor wie dat tientje net zo hard aantikt als 1000 euro voor mij (bij wijze van spreken). Werken is geen optie, kinderen naar de fabriek toe sturen ook niet: die zijn zelfs nog te jong voor een bijbaantje.
En ja, natuurlijk is het logisch om die lampen te vervangen want die verdienen zichzelf terug in levensduur en lager verbruik. Maar als de aanschaf al een drempel is...

Het probleem stapelt zich op aan de onderkant van de maatschappij: slecht geïsoleerde huizen die over het algemeen gasaansluitingen hebben. Van die mensen wordt verwacht dat ze (voor zover het huis van hun is) ze tienduizenden euro's investeren in energiezuiniger maken van hun huizen en een warmtepomp installeren, anders gaan ze leeglopen op de gasprijzen.
Mensen in sociale huurwoningen zijn nauwelijks beter af: die worden hun huizen uitgejaagd want er moet het een en ander aangepast worden, om vervolgens in huizen terecht te komen waar de prijzen hoger van zijn. Misschien nog wel onder de grens voor sociale huurprijzen, maar vaak wel hoger: de investeringen van de woningcorporaties zullen toch ook ergens terug verdiend moeten worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Pietervs op 21-08-2018 09:43 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
Pietervs schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Ik vind een tientje niet veel geld. Sterker nog, daar zou ik geen twee seconden over na hoeven denken.
Maar ik ken iemand die in de bijstand zit met twee schoolgaande kinderen, voor wie dat tientje net zo hard aantikt als 1000 euro voor mij (bij wijze van spreken). Werken is geen optie, kinderen naar de fabriek toe sturen ook niet: die zijn zelfs nog te jong voor een bijbaantje.
En ja, natuurlijk is het logisch om die lampen te vervangen want die verdienen zichzelf terug in levensduur en lager verbruik. Maar als de aanschaf al een drempel is...
Als je je prioriteiten niet op orde hebt, dan moet je het inderdaad maar voelen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand op jaarbasis geen tientje vrij kan maken. Dat komt met overeen met een jaar lang, een 20 cent in een spaarpot stoppen. Dat kun je een kind van 4 zelfs leren.

Ik neem aan de deze moeder in een sociale huurwoning zit? Ik vind wel dat de woningbouwcoöperatie ook een verantwoordelijkheid heeft om het huis zo energie zuinig te maken als mogelijk is. Dus ook op tijd die inbouwkoelkast vervangen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Maar als de aanschaf al een drempel is...
Ga je pas vervangen als het noodzakelijk is. En het probleem is dan dat het altijd per definitie duurder is. Het is altijd goedkoper om iets te kopen als het in de aanbieding is. Maar het is nooit in de aanbieding als je het niet nodig hebt :p Het is vaak ook goedkoper om het in grotere hoeveelheden te kopen. Maar als als je alleen geld hebt voor een enkel product, kun je daar ook niet van genieten. Ben het helemaal met je eens, dit zijn dingen die nog wel eens vergeten worden bij de mensen die niet in deze situatie zitten. Ik kan het persoonlijk me ook maar heel moeilijk voortellen hoe het zou zijn, omdat ik zelf nog nooit in zo'n situatie heb gezeten.
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:26:
[...]
Wie straffen ze tijdens die donkere uren? Iemand die 8000kWh gebruikt per jaar zonder zonnepanelen ook? Voor hen blijft het het zelfde, je straft dan de personen die er nog iets aan doen, ook al is dat voor een beetje financieel voordeel waar ik eerst heb moeten investeren....oh wat erg.
Eigenlijk worden de mensen die er gedl voor over hebben om er iets aan te doen, dubbel gestraft. Als ik nou subsidie had gekregen voor die panelen (wat een aantal mensen blijkbaar denkt)....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Joris748 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Als je je prioriteiten niet op orde hebt, dan moet je het inderdaad maar voelen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand op jaarbasis geen tientje vrij kan maken. Dat komt met overeen met een jaar lang, een 20 cent in een spaarpot stoppen. Dat kun je een kind van 4 zelfs leren.

Ik neem aan de deze moeder in een sociale huurwoning zit? Ik vind wel dat de woningbouwcoöperatie ook een verantwoordelijkheid heeft om het huis zo energie zuinig te maken als mogelijk is. Dus ook op tijd die inbouwkoelkast vervangen.
Heb je wel eens een stroommeter aan je koelkast gehangen? Mijn 14 jaar oude inbouwkoelkast is net zo zuinig als een nieuwe als ik de energielabels van de nieuwe mag geloven. Ik was van plan om hem te vervangen, maar dat feest gaat dan natuurlijk niet door.

Maar we gaan langzaamaan offtopic. Het fijne is dan weer dat alle particuliere PV bezitters overdag stroom opwekken voor de bijstandsmoeders die thuis zitten. Heeft het toch ergens nut voor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Desnoods vervangt ze iedere kwartaal 1 lamp en is ze €2 - €3 per stuk kwijt, moet altijd lukken. Ze vervangt nu ook kapotte gloeilampen door andere gloeilampen neem ik aan, of zit ze in het donker?

Voor de rest geef ik je gelijk: het gas vliegt het enkel glas uit in dat soort woningen...

Mijn zusje zit overigens in dezelfde situatie. Vorig jaar heb ik als cadeau haar koelkast vervangen (kapotte deurrubbers), alle gloei- en halogeenlampen door LED vervangen en uitgelegd dat 30 minuten douchen door de kids mss wat aan de lange kant is. Ze is nu €35 (!) per maand minder kwijt, fors bedrag teruggekregen ook.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-08-2018 09:56 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Prioriteit is bij deze personen vaak eten :)
Kijk je tv? De deurwaarder bijv.
Natuurlijk is het veelal wel eigen schuld door maar door te gaan met uitgeven van geld wat je niet hebt, maar er zijn situaties waar mensen er niets aan kunnen doen. Dan hakt een zorgverzekering en energierekening er goed in op een bijstand uitkering.
Vaak ook nog "geholpen" door kennisen die ze de oude koelkast of over geven, leuk natuurlijk maar het had beter een nieuwe A+++ kunnen zijn.

@Wailing_Banshee

Hier ook geen subsidie hoor, ook geen btw teruggave niks. Dus het gratis krijgen is hier niet van toepassing.
Toch 10kWp op dak en een 7kW warmtepomp, wel alles zelf geinstalleerd.
En nee, het geld was er eigenlijk ook niet voor in 2012, dat was ons dieptepunt wat ik eerder beschreef, dat is dan wel weer een goede motivator. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 21-08-2018 10:11 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Ik ken genoeg mensen die dat tientje niet hebben. Als er een lamp stuk gaat, moet er een nieuwe komen en als je al alle eindjes aan elkaar moet knopen, wordt er toch weer een halogeenlamp gekocht want die kost een euro tov 3 euro voor een led.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:26:
[...]
Dat bedoel ik, geen auto en vast werk op steenworp afstand.
Maar die ideale beelden van jou kunnen in de praktijk vaak niet. Ik heb het zelf ook meegemaakt en je kan er zelf niet eens altijd wat aan doen.
Ik werkte 12 km van mijn huis, dat zou nog te doen zijn op de fiets, maar de werkgever verkoopt de tent aan iemand 90km verder, dus dan word het rijden en hopen op een redelijke km vergoeding of niet mee en WW of anders. Na 7 jaar die 90 km gereden te hebben gaat dat bedrijf falliet, ik stap gelijk over naar een ander en nog dichtbij ook met 40km maar doe er net zo lang over overigens. Na een jaar ook dat bedrijf falliet/ gestopt.
Maar ik heb wel 5 monden hier in huis en ww is geen vetpot, spaargeld vliegt er door op die manier. Nu alweer een jaar of 8 bezig maar het was even slecht aan het begin van de crisis terwijl anderen nog geen last hadden, die kwamen later.
Dus leven boven stand doen we zeker niet, maar moet wel naar mijn werk kunnen en voor normale prijs, anders is dat heel slecht voor mijn millieu :)
Ten eerste, al zat ik in de bijstand, dan nog zou ik er hetzelfde over denken, mijn persoonlijke situatie doet er niet toe als het om idealen gaat. Als ik een discussie in dit topic voer, dan verplaats ik mij in de personen aan de tekentafel van een nieuwe regeling. Dan kijk je dus naar samenleving, milieu etc... Jij geeft aan dat je persoonlijke situatie meespeelt in de discussie, dat vertroebelt de boel. Als jij over een week geen zonnepanelen meer zou hebben (om wat voor reden dan ook), heb je opeens een andere mening over het beleid, want het maakt voor jou toch niets meer uit...

Een ideaal is iets waar je naar streeft. Ik streef idd naar werk op fietsafstand en ben blij dat dat gelukt is. Mij kan het ook overkomen dat ik mijn baan verlies en ver weg moet gaan werken. Ik zou er dan alles aan doen om weer een korte reisafstand te krijgen (dat kan op vele manieren), maar ik kan niet garanderen dat dat lukt. Maar waar een wil (en ideaal) is, is een weg. Ik vind dat je erg in de slachtofferrol zit.

Ik had het vooral over ecologisch boven de stand leven, en dat doen we allemaal. Ikzelf ook. Juist via beleid kun je vervuilers zwaarder belasten en goede duurzame initiatieven belonen. Dat zal in kleine stappen moeten en niet in 1 x iedereen zijn benzine afpakken want er zijn nogal wat mensen die blijkbaar zwaar afhankelijk zijn van hun goedkope benzine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

pjot1 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Ik ken genoeg mensen die dat tientje niet hebben. Als er een lamp stuk gaat, moet er een nieuwe komen en als je al alle eindjes aan elkaar moet knopen, wordt er toch weer een halogeenlamp gekocht want die kost een euro tov 3 euro voor een led.
83 cent per maand opzij zetten voor 3 nieuwe LED-lampen is ook wel pittig idd.

Maar als je dat soort mensen kent (vrienden? familie? kennissen?), is het dan niet een idee om die mensen een lampenpakket cadeau te doen? Als ze er te trots voor zijn, kan je het ook nog anoniem per post versturen met een brief erbij "gefeliciteerd met uw prijs" ;)

[ Voor 50% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-08-2018 10:32 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
BlueTooth76 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

Maar als je dat soort mensen kent (vrienden? familie? kennissen?), is het dan niet een idee om die mensen een lampenpakket cadeau te doen?
Beter nog, geef ze 1 lamp kado, leg uit dat dat ding bespaard en vraag ze om die besparing te sparen voor de volgende lamp te vervangen. Bewustzijn krijg je niet door alles kado te geven. Als de besparing direct op gaat aan andere zaken dan gaan de uitgaven op andere vlakken omhoog en kan er dus weer bespaard worden.

Ja, dat is hard, maar alles kado geven is niet de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

GH45T schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

Beter nog, geef ze 1 lamp kado, leg uit dat dat ding bespaard en vraag ze om die besparing te sparen voor de volgende lamp te vervangen. Bewustzijn krijg je niet door alles kado te geven. Als de besparing direct op gaat aan andere zaken dan gaan de uitgaven op andere vlakken omhoog en kan er dus weer bespaard worden.

Ja, dat is hard, maar alles kado geven is niet de oplossing.
Ook een optie.

Ik zie echter wel vaak reacties als "ik ken mensen die in die situatie zitten en dat echt niet opzij kunnen zetten". Dan denk ik, als je ze kent, probeer ze dan te helpen ipv vast te blijven stellen dat het ze niet lukt.

En dat gaat niet lukken met nieuwe kozijnen en HR++++ glas maar kleine stapjes als een paar nieuwe lampen moet toch te doen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-08-2018 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:22:
[...]

Ten eerste, al zat ik in de bijstand, dan nog zou ik er hetzelfde over denken, mijn persoonlijke situatie doet er niet toe als het om idealen gaat. Als ik een discussie in dit topic voer, dan verplaats ik mij in de personen aan de tekentafel van een nieuwe regeling. Dan kijk je dus naar samenleving, milieu etc... Jij geeft aan dat je persoonlijke situatie meespeelt in de discussie, dat vertroebelt de boel. Als jij over een week geen zonnepanelen meer zou hebben (om wat voor reden dan ook), heb je opeens een andere mening over het beleid, want het maakt voor jou toch niets meer uit...
Als jij in de bijstand zou komen en het gezin in gevaar komt laat ook jij je idealen los, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Het "probleem" is echter dat je het nog niet aan de hand gehad hebt dus is het makkelijk roepen.
Als ik over een week geen panelen meer zou hebben zou de saldering afschaffing me niet meer boeien nee, maar ik zou het ook niet extra aanmoedigen vanwege.
Buiten dat om denk ik ook niet dat dit de oplossing is voor het zogenaamde niet bestaande probleem, het is gewoon cashen voor de regering. Hier maakt het niet eens veel uit, ik heb alles al op het droge.
Een ideaal is iets waar je naar streeft. Ik streef idd naar werk op fietsafstand en ben blij dat dat gelukt is. Mij kan het ook overkomen dat ik mijn baan verlies en ver weg moet gaan werken. Ik zou er dan alles aan doen om weer een korte reisafstand te krijgen (dat kan op vele manieren), maar ik kan niet garanderen dat dat lukt. Maar waar een wil (en ideaal) is, is een weg. Ik vind dat je erg in de slachtofferrol zit.
Ook hier het zelfde, streef naar werk op fietsafstand, maar zo simpel is het niet, keuze WW of 90 km....wat denk jij?
Korte reisafstand kan op vele manieren? Verhuizen bedoel je, dan was ik de afgelopen 15 jaar 3x verhuisd, met bijbehorende kosten en geen financiele middelen, nee zo simpel is het niet maar weer omdat je het waarschijnlijk nooit aan de hand gehad hebt of flink de financiën voor hebt, ik wil wel eens zien wat je doet als ze vrijdag melden dat de tent maandag gesloten blijft en dat je je bij het uwv kan gaan melden als je vanaf je 16e al werkt, en in een tijd dat er heel veel mensen op straat kwamen te staan. Wees gelukkig dat jij dat niet hebt gehad. Geen slachtoffer rol, ik leg het gewoon uit, maar jij denkt er echt te licht over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Maar als je dat soort mensen kent (vrienden? familie? kennissen?), is het dan niet een idee om die mensen een lampenpakket cadeau te doen? Als ze er te trots voor zijn, kan je het ook nog anoniem per post versturen met een brief erbij "gefeliciteerd met uw prijs" ;)
Sterker nog, dat heb ik al gedaan. O-) Maar ja, die 83 cent wordt dan weer gebruikt voor andere dingen. Deze mensen hebben vaak geen oog voor dit soort dingen want het is toch 'centenwerk'. Maar wel elke maand geld tekort komen... 8)7

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Joris748 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 07:46:

Variabele energieprijzen (bijvoorbeeld per half uur) kunnen daar wel bij helpen: bij een overschot aan zonne-energie is electriciteit goedkoper, als er kolencentrales bijschakeld moeten worden, is de stroom duurder. Dat kun je regelen op het niveau van energiebelasting: halveer de belasting op duurzaam opgewekte stroom en verdubbel deze op grijze stroom.

Op deze manier gaat jouw groene stroom, als er overschot is, wel als groene stroom bij je buurman naar binnen.
Variable energie prijzen zijn alleen interessant voor de regering en niet voor ons burgers. Aangezien de meeste stroomvraag in de avond is en dat zal altijd blijven.

Dat wij de transitie moeten betalen is duidelijk, maar kom wel met alternatieven. Nu is het alleen maar ontmoedigen om zelf aan de geldkraan te kunnen zitten. En dat is ok, maar dan moet de regering niet met het verhaal komen dat wij het allemaal samen moeten doen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:49:
[...]

Als jij in de bijstand zou komen en het gezin in gevaar komt laat ook jij je idealen los, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Het "probleem" is echter dat je het nog niet aan de hand gehad hebt dus is het makkelijk roepen.
Als ik over een week geen panelen meer zou hebben zou de saldering afschaffing me niet meer boeien nee, maar ik zou het ook niet extra aanmoedigen vanwege.
Buiten dat om denk ik ook niet dat dit de oplossing is voor het zogenaamde niet bestaande probleem, het is gewoon cashen voor de regering. Hier maakt het niet eens veel uit, ik heb alles al op het droge.

[...]

Ook hier het zelfde, streef naar werk op fietsafstand, maar zo simpel is het niet, keuze WW of 90 km....wat denk jij?
Korte reisafstand kan op vele manieren? Verhuizen bedoel je, dan was ik de afgelopen 15 jaar 3x verhuisd, met bijbehorende kosten en geen financiele middelen, nee zo simpel is het niet maar weer omdat je het waarschijnlijk nooit aan de hand gehad hebt of flink de financiën voor hebt, ik wil wel eens zien wat je doet als ze vrijdag melden dat de tent maandag gesloten blijft en dat je je bij het uwv kan gaan melden als je vanaf je 16e al werkt, en in een tijd dat er heel veel mensen op straat kwamen te staan. Wees gelukkig dat jij dat niet hebt gehad. Geen slachtoffer rol, ik leg het gewoon uit, maar jij denkt er echt te licht over.
Je denkt erg praktisch (wat op zich prima is!), ik iets meer abstract volgens mij.
Ik denk juist dat je idealisme onderschat, dat zit bij de meeste mensen diep geworteld hoor. Er moet heel wat gebeuren om een veganist aan het vlees te krijgen bijvoorbeeld. En mij krijg je niet in de auto ;)

Maar alles heeft zijn grenzen, daar heb je gelijk in. Bij de 1 is die grens sneller bereikt dan bij de ander.

Jij voert de discussie vanuit je persoonlijke situatie, ik meer objectief. Daarom kunnen we het ook niet eens worden. Als ik vanuit mijn persoonlijke situatie zou redeneren (mijn PV opstelling bedoel ik), zou ik het misschien juist helemaal met je eens zijn, want ik wil er ook zoveel mogelijk €€€ voor hebben en snel terug verdienen, maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook het beste voor de samenleving vindt.

Je kunt toch ook 'profiteren' van de hypotheekrenteaftrek maar eigenlijk wel van mening zijn dat ze die wel mogen afschaffen, maar misschien vinden we elkaar daar ook niet in. Je moet ook begaan zijn met huurders, en niet alleen politiek stemmen voor je eigen hachje.

Over de reisafstand: je kan idd verhuizen, of toch lokaal gaan werken (desnoods stapje terug). Afhankelijk van prioriteiten en idealen. Mij krijg je bijvoorbeeld nooit dagelijks in de auto, daar zou ik ongelukkig van worden. Nood breekt wet, maar ik zou er alles aan doen om dat te voorkomen of van korte duur te laten zijn. Waar een wil is, is een weg. Als je elke week er een sollicitatie uit gooit in de buurt, komt er echt wel een keer iets op je pad. Je hebt zelf invloed, de vraag is alleen of je zelf je leven leeft, of je leven laat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Ik heb een offerte liggen die via Slim Wonen met Energie gegaan is. In mijn geval zeggen ze dat ik met een netto investering van EUR 4500 een terugverdientijd heb van 7.2 jaar en dat ik na 20 jaar er 12.5k op verdien. Ze hebben de oriëntatie van mijn dak en dergelijke meegenomen, maar rekenen met 20.5ct/kWh en een jaarlijkse prijsstijging van 5%.

Als 3/4 van de stroomprijs belasting is en er geen saldering meer is is dit toch nooit een interessante investering? Dan leveren de panelen ipv 17k over 20 jaar nog maar EUR 4250 op, minder dan dat ik erin gestopt heb. Ik vind eigenlijk dat zo'n bureau ook niet handig bezig is door de boel bewust rooskleuriger te schetsen dan dat het zal zijn :/ .

[ Voor 7% gewijzigd door Bananenplant op 21-08-2018 11:14 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De stroomprijs is al jaren vrij stabiel dus een stijging van 5% is helemaal nergens op gebaseerd (behalve dat het beter verkoopt). Ik zou uit principe al niet in zee gaan met zo'n partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bananenplant schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:11:
Ik heb een offerte liggen die via Slim Wonen met Energie gegaan is. In mijn geval zeggen ze dat ik met een netto investering van EUR 4500 een terugverdientijd heb van 7.2 jaar en dat ik na 20 jaar er 12.5k op verdien. Ze hebben de oriëntatie van mijn dak en dergelijke meegenomen, maar rekenen met 20.5ct/kWh en een jaarlijkse prijsstijging van 5%.

Als 3/4 van de stroomprijs belasting is en er geen saldering meer is is dit toch nooit een interessante investering? Dan leveren de panelen ipv 17k over 20 jaar nog maar EUR 4250 op, minder dan dat ik erin gestopt heb. Ik vind eigenlijk dat zo'n bureau ook niet handig bezig is door de boel bewust rooskleuriger te schetsen dan dat het zal zijn :/ .
Ja, de gemiddelde Nederlander wordt massaal misleid vind ik. Ze geven je vast geen garantie op die tvt?
Vanuit de installateur begrijp ik het wel, je wordt als expert gezien, geeft een optimistisch advies en iedereen koopt jouw spullen, je krijgt hooguit wat klachten na een aantal jaar... maargoed juridisch doen ze niets verkeerd waarschijnlijk want aan die berekening kan geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25

Theo

moederbord

[...]

Aan het eind van de maand even een dag droog brood moeten eten omdat er geen geld is voor eten. En maar heel erg hopen dat schoolgeld dit keer wél kan worden afgeschreven...

In de bijstand daar overleef je van maand naar maand. Je wéét dat een LED lamp zuinig is, maar een paar euro uitgeven zodat je 'ooit' iets kan besparen is dan gewoon geen optie. Van die drie euro heb je de volgende maanden geen profijt, dat komt 'ooit' pas, terwijl je nú bezig bent om maandelijks te overleven en die drie euro er nú wel inhakt. Dus waarom koop je een dure lamp terwijl je het niet eens redt om de hele maand te kunnen eten?

Dus ja, als de lamp op het toilet stuk gaat dan kijk je in huis waar je dezelfde fitting hebt en waar je het licht beter kan missen en draait je daar de lamp uit. Kost niks en er is weer licht...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Je denkt erg praktisch (wat op zich prima is!), ik iets meer abstract volgens mij.
Ik denk juist dat je idealisme onderschat, dat zit bij de meeste mensen diep geworteld hoor. Er moet heel wat gebeuren om een veganist aan het vlees te krijgen bijvoorbeeld. En mij krijg je niet in de auto ;)
En mij krijg je niet in een huis binnen een straal van 20km van een stad :p
Over de reisafstand: je kan idd verhuizen, of toch lokaal gaan werken (desnoods stapje terug).
Zelfs dat is niet altijd een optie. Ja, wij zouden ons huis kunnen verkopen. Met een ton verlies. Mag ik een aardig salaris voor gaan krijgen op mijn nieuwe locatie... En banen zijn er alleen in de stad, niet op het platteland.

Dat gaven ze zelfs niet eens toen ik in 2015 mijn eerste panelen liet plaatsen. Als ze dat nu nog steeds zeggen, zou ik zeggen dat het afzetterij is.

Maar toen wij in 2017 besloten om ons opbrengst te verdubbelen, heb ik niet eens de TVT berekend. Ik wilde mijn CO2 uitstoot voor electra compenseren. En dat doe ik door dezelfde hoeveelheid op te wekken als dat ik gebruik. Dat was namelijk toch een heel stuk goedkoper (mijn portemonee is niet oneindig groot) dan een nieuwe (electrische) auto te kopen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:18:
[...]

Ja, de gemiddelde Nederlander wordt massaal misleid vind ik. Ze geven je vast geen garantie op die tvt?
Vanuit de installateur begrijp ik het wel, je wordt als expert gezien, geeft een optimistisch advies en iedereen koopt jouw spullen, je krijgt hooguit wat klachten na een aantal jaar... maargoed juridisch doen ze niets verkeerd waarschijnlijk want aan die berekening kan geen rechten ontleend worden.
In hetzelfde advies hebben ze ook een berekening voor een zonneboiler gemaakt. Kleinere investering, kleinere winst, maar iig geen gedoe met overheidsregelingen.

Toen ik ze trouwens gemaild had over die aanname was hun reactie dat het aan te bevelen was om nog snel panelen te nemen omdat er een overgangsregeling zou komen zodat je kon salderen totdat je spul was terugverdiend oid :? ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Maar alles heeft zijn grenzen, daar heb je gelijk in. Bij de 1 is die grens sneller bereikt dan bij de ander.
Eens, en als jij niet in de auto wil ook prima, dat is een keuze. Toch ben ik, ondanks dat ik wel een petrol head ben, wel rond aan het kijken voor een betaalbare, goed uitziende (belangrijk) EV, dat lijkt me geweldig.
Jij voert de discussie vanuit je persoonlijke situatie, ik meer objectief. Daarom kunnen we het ook niet eens worden. Als ik vanuit mijn persoonlijke situatie zou redeneren (mijn PV opstelling bedoel ik), zou ik het misschien juist helemaal met je eens zijn, want ik wil er ook zoveel mogelijk €€€ voor hebben en snel terug verdienen, maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook het beste voor de samenleving vindt.
Daar heb je me dan niet helemaal begrepen denk ik, tvt vond ik eigenlijk alleen het eerste jaar belangrijk, maar daarna word je wat wijzer. :)
Je kunt toch ook 'profiteren' van de hypotheekrenteaftrek maar eigenlijk wel van mening zijn dat ze die wel mogen afschaffen, maar misschien vinden we elkaar daar ook niet in. Je moet ook begaan zijn met huurders, en niet alleen politiek stemmen voor je eigen hachje.
Is dat andersom ook? Zijn huurders ook begaan met kopers? Of vinden ze dat allemaal rijke stinkers.
Hyphotheek rente aftrek hoeft van mij niet weg, als het wegvalt kost het mij geld maar ik heb altijd alles gebaseerd zonder. Toch kan ik mij voorstellen dat er gezinnen zijn die niet zonder kunnen/er op leven.
Over de reisafstand: je kan idd verhuizen, of toch lokaal gaan werken (desnoods stapje terug). Afhankelijk van prioriteiten en idealen. Mij krijg je bijvoorbeeld nooit dagelijks in de auto, daar zou ik ongelukkig van worden. Nood breekt wet, maar ik zou er alles aan doen om dat te voorkomen of van korte duur te laten zijn. Waar een wil is, is een weg. Als je elke week er een sollicitatie uit gooit in de buurt, komt er echt wel een keer iets op je pad. Je hebt zelf invloed, de vraag is alleen of je zelf je leven leeft, of je leven laat bepalen.
Elke week 1? Wat dacht je van 4? En dan begint het met stap terug ipv stapje wat je natuurlijk niet doet. Ooit komt er iets inderdaad maar houd er rekening mee dat des te langer in de ww wachten op je ideaal het moeilijker word, bedrijven zijn geen fan van lange ww ers. Dus dan maar iets minder gunstig en dus verder weg.
Indirect bepalen ze dan jouw leven, net zoals jouw idealen jou doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Misschien is de offerte ook gewoon te hoog, 4500,- dus we hebben het over +/- 4000Wp en hoger?

En sommige doen het niet uit financieel oogpunt maar uit idealisme. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Misschien is de offerte ook gewoon te hoog, 4500,- dus we hebben het over +/- 4000Wp en hoger?

En sommige doen het niet uit financieel oogpunt maar uit idealisme. ;)
3720Wp staat er in, dak op het oosten, 12x Q-peak Duo BLK G5, inclusief installatie, draden trekken en afwerking. En ik benader het inderdaad primair als een investering waar ik een beter rendement op wil dan op een spaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 21-08-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:37:
[...]
Is dat andersom ook? Zijn huurders ook begaan met kopers? Of vinden ze dat allemaal rijke stinkers.
Hyphotheek rente aftrek hoeft van mij niet weg, als het wegvalt kost het mij geld maar ik heb altijd alles gebaseerd zonder. Toch kan ik mij voorstellen dat er gezinnen zijn die niet zonder kunnen/er op leven.
:'( , nu redeneer je weer vanuit jezelf en plaats je de huurders in een hokje en jezelf in het kopershokje met vervolgens de reden waarom het voor jou niet veel uitmaakt. Ga alsjeblief niet de politiek in :D

met >200 sollicitaties per jaar moet het toch lukken lijkt me, anders is er ergens iets mis denk ik.

Laten we het er verder maar bij laten. Ik heb een inzicht gekregen in jouw manier van denken en vice versa, vind ik interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Ik denk dat we mogen concluderen dat tegenstanders van het afschaffen van de salderingsregeling zich niet kunnen vinden in een terugleversubsidieregeling omdat de financiële vooruitzichten minder gunstig worden dan waarvan uit werd gegaan. Deze kritiek is volkomen terecht. Een overgangsregeling zal ervoor moeten zorgen dat dit vertrouwen wordt hersteld oftewel dat een wijziging in de wet niet moet zorgen voor een langere terugverdientijd dan toentertijd redelijkerwijs kon worden ingeschat. Een eenvoudige overgangsregeling die de huidige doorsnee PV-bezitter tegemoet komt in aanstaande belastinghervormingen die voor hen minder gunstig uitpakken.

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van mensen die hun PV nog niet hebben terugverdient en waar ze in eerste instantie op hadden gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

:'( , nu redeneer je weer vanuit jezelf en plaats je de huurders in een hokje en jezelf in het kopershokje met vervolgens de reden waarom het voor jou niet veel uitmaakt. Ga alsjeblief niet de politiek in :D

met >200 sollicitaties per jaar moet het toch lukken lijkt me, anders is er ergens iets mis denk ik.

Laten we het er verder maar bij laten. Ik heb een inzicht gekregen in jouw manier van denken en vice versa, vind ik interessant.
Het is maar hoe je het leest ;) ik lees bij jou dat ik begaan moet zijn bij anderen maar zijn anderen ook begaan met mij? Geloof me, als je me kent is het niet alleen ik, maar in het verleden teveel gepakt op mijn goedgelovigheid denk ik, dan krijg je gezonde achterdocht.
Hypotheekrente aftrek zeg ik toch dat het ook voor mij niet uit maakt, net als voor jou blijkbaar, maar jij vergeet dan even de mensen die er op leven en waar het wel voor uitmaakt, wat zouden die moeten doen dan volgens jou?

Er was niets mis met mij of de sollicitatie's maar een verkeerde tijd, 100.000 werkelozen per maand erbij en geen vraag naar personeel.
Volledig max WW plus een aanvulling uit de cao komt dan niet eens in de buurt van wat de markt op dat moment wil geven. Je zit een beetje met je broek tussen de ketting......

Is goed, we hoeven het ook niet eens te zijn, maar maakt de discussie niet minder leuk. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gecko123 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:58:
Ik denk dat we mogen concluderen dat tegenstanders van het afschaffen van de salderingsregeling zich niet kunnen vinden in een terugleversubsidieregeling omdat de financiële vooruitzichten minder gunstig worden dan waarvan uit werd gegaan. Deze kritiek is volkomen terecht. Een overgangsregeling zal ervoor moeten zorgen dat dit vertrouwen wordt hersteld oftewel dat een wijziging in de wet niet moet zorgen voor een langere terugverdientijd dan toentertijd redelijkerwijs kon worden ingeschat. Een eenvoudige overgangsregeling die de huidige doorsnee PV-bezitter tegemoet komt in aanstaande belastinghervormingen die voor hen minder gunstig uitpakken.

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van mensen die hun PV nog niet hebben terugverdient en waar ze in eerste instantie op hadden gerekend.
Misschien is het voor de meesten hier wel meer een probleem dat ze nu subsidie moeten aanvragen terwijl dat tegen hun idealen in is en ook nooit hebben gedaan. ;)

Er zijn er zelfs die in 2010 of eerder gekocht hebben en nog niet terugverdiend hebben, in die tijd was het een factor 3,5 duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:58:
Ik denk dat we mogen concluderen dat tegenstanders van het afschaffen van de salderingsregeling zich niet kunnen vinden in een terugleversubsidieregeling omdat de financiële vooruitzichten minder gunstig worden dan waarvan uit werd gegaan.
Dat is niet eens de reden waarom ik vind dat die terugleversubsidieregeling er niet moet komen.... Ik heb er met name een probleem mee dat er wat geroeptoeterd wordt dat wij (de burgers) te weinig belasting betalen (want dat is wat er met salderen gebeurt: je betaalt minder belasting) en dat dat zo niet meer kan. Dus moet er maar iets opgetuigd gaan worden wat (gezien de geschiedenis) heel veel geld gaat kosten.

En ondertussen moet er ook nog maar even heel veel geld opgehoest gaan worden want de industrie (waar enorme verbeteringen te halen zijn), wil namelijk niet zelf gaan betalen.
Industrie

Ook in de industrie is er nog geen echte overeenstemming over concrete maatregelen, al zijn er varianten van maatregelen op tafel gelegd om te komen tot een forse CO2-reductie. Bedrijven willen meer zekerheid over overheidsbeleid en financiële steun. Dat ligt gevoelig, omdat dan met belastinggeld van de burger onder meer grote multinationals worden gesubsidieerd.
https://nos.nl/artikel/22...verkeer-vallen-tegen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:10:
[...]

Misschien is het voor de meesten hier wel meer een probleem dat ze nu subsidie moeten aanvragen terwijl dat tegen hun idealen in is en ook nooit hebben gedaan. ;)

Er zijn er zelfs die in 2010 of eerder gekocht hebben en nog niet terugverdiend hebben, in die tijd was het een factor 3,5 duurder.
Ik denk ook niet dat ze er vanuit gingen dat ze dit anno 2018 hadden terugverdiend. Mijn inschatting is dat men toen rekende met een TVT van rond de 15 jaar:

3,1 euro/WP met een energietarief van 20 cent levens duur 20 jaar.
3,1 / 20 kWh = 15,5 cent / 20 cent * 20 jaar = Terugverdientijd van 15,5 jaar.

Per 2020 moeten zij nog 5,5 jaar 20 cent per kWh ontvangen dan heeft men de investering volgens verwachting terugverdiend. Dit vind ik dan nog best meevallen voor een dure installatie uit 2010.

Een installatie anno nu heeft een vergelijkbare resterende terugverdientijd dus zou je kunnen stellen dat de overheid een tarief van 20 cent nastreeft en dat geleidelijk afbouwt zodat de terugverdientijd niet onder de 7 jaar komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 21-08-2018 12:56 . Reden: 2,5 is 5,5 jaar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gecko123 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:39:
[...]

Ik denk ook niet dat ze er vanuit gingen dat ze dit anno 2018 hadden terugverdient. Mijn inschatting is dat men toen rekende met een TVT van rond de 15 jaar:

3,1 euro/WP met een energietarief van 20 cent levens duur 20 jaar.
3,1 / 20 kWh = 15,5 cent / 20 cent * 20 jaar = Terugverdientijd van 15,5 jaar.

Per 2020 moeten zij nog 2,5 jaar 20 cent per kWh ontvangen dan heeft men de investering volgens verwachting terugverdient. Dit vind ik dan nog best meevallen voor een dure installatie uit 2010.
5,5 jaar bedoel je denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Het is maar hoe je het leest ;) ik lees bij jou dat ik begaan moet zijn bij anderen maar zijn anderen ook begaan met mij? Geloof me, als je me kent is het niet alleen ik, maar in het verleden teveel gepakt op mijn goedgelovigheid denk ik, dan krijg je gezonde achterdocht.
Hypotheekrente aftrek zeg ik toch dat het ook voor mij niet uit maakt, net als voor jou blijkbaar, maar jij vergeet dan even de mensen die er op leven en waar het wel voor uitmaakt, wat zouden die moeten doen dan volgens jou?

Er was niets mis met mij of de sollicitatie's maar een verkeerde tijd, 100.000 werkelozen per maand erbij en geen vraag naar personeel.
Volledig max WW plus een aanvulling uit de cao komt dan niet eens in de buurt van wat de markt op dat moment wil geven. Je zit een beetje met je broek tussen de ketting......

Is goed, we hoeven het ook niet eens te zijn, maar maakt de discussie niet minder leuk. >:)
Hoe groepen over elkaar denken is totaal niet relevant.
Er zijn kopers, er zijn huurders. Er zijn mensen met PV, en mensen zonder PV. Ongeacht tot welke groep jij behoort, kun je toch een objectieve discussie voeren? Stel je anders voor dat jij in een ander land zou wonen en dat we de situatie in Nederland bespreken, zo zou je m.i. een discussie moeten voeren. Wat vind je eerlijk voor de PV bezitters, wat vind je eerlijk voor de niet-PV-bezitters? Zonder vooringenomenheid. Het delen van ideeën, eventueel aangevuld met een persoonlijke situatiebeschrijving of anecdote, maar niet stelling nemen puur en alleen vanwege je gevoel van persoonlijk onrecht. Je hebt toch ook een persoonlijkheid, een mening, en normen en waarden. Wat een overschilligheid zeg.

Ik word er moedeloos van, en stop met de discussie ,alles is gezegd wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:54:
[...]

Hoe groepen over elkaar denken is totaal niet relevant.
Er zijn kopers, er zijn huurders. Er zijn mensen met PV, en mensen zonder PV. Ongeacht tot welke groep jij behoort, kun je toch een objectieve discussie voeren? Stel je anders voor dat jij in een ander land zou wonen en dat we de situatie in Nederland bespreken, zo zou je m.i. een discussie moeten voeren. Wat vind je eerlijk voor de PV bezitters, wat vind je eerlijk voor de niet-PV-bezitters? Zonder vooringenomenheid. Het delen van ideeën, eventueel aangevuld met een persoonlijke situatiebeschrijving of anecdote, maar niet stelling nemen puur en alleen vanwege je gevoel van persoonlijk onrecht. Je hebt toch ook een persoonlijkheid, een mening, en normen en waarden. Wat een overschilligheid zeg.

Ik word er moedeloos van, en stop met de discussie ,alles is gezegd wat mij betreft.
Ik vind dat PV bezitters hetzelfde voordeel moeten krijgen dan de niet PV bezitter. En juist voor hun moeten ze de regels veranderen. Als hun willen investeren in PV die op andermans dak word gelegd moeten ze ook mogen salderen inclusief belasting. Nu krijgen ze enkel kaal tarief wat om te lachen is en dus ook bijna niemand doet. Net als investeren in windmolens, brengt zeer weinig op. Laat de burger daar ook mee salderen, dan stoppen ze gelijk met beleggen en zullen er zo veel nieuwe windmolens gebouwd worden in bezit van particulieren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

Ik vind dat PV bezitters hetzelfde voordeel moeten krijgen dan de niet PV bezitter. En juist voor hun moeten ze de regels veranderen. Als hun willen investeren in PV die op andermans dak word gelegd moeten ze ook mogen salderen inclusief belasting. Nu krijgen ze enkel kaal tarief wat om te lachen is en dus ook bijna niemand doet. Net als investeren in windmolens, brengt zeer weinig op. Laat de burger daar ook mee salderen, dan stoppen ze gelijk met beleggen en zullen er zo veel nieuwe windmolens gebouwd worden in bezit van particulieren.
Dus jij vind dat men onbeperkt 0,22 cent moet kunnen ontvangen voor iedere kWh die men levert? Oftewel ruim 15 cent subsidie? Doe je dan niet ondernemers tekort die hun nek hebben uitgestoken en die maar 7 cent ontvangen? Windenergie ook 22 cent? Man om dat te bekostigen moeten wij burgers wel veel meer belasting gaan betalen dan nu. Het komt ten slotte uit onze eigen zakken.

Eigenlijk verafschuw ik het idee dat er overal van die lelijke windmolens de grond uit schieten de ene nog hoger en lelijker dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

Real-time salderen 'op afstand' zou ik wel voorstander van zijn. Technisch wel wat lastiger te realiseren denk ik, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb er geen verstand van maar ik lees net bij de NOS over niet-geregistreerde panelen:
Volgens Stedin is het belangrijk dat de netbeheerder precies weet hoeveel zonnepanelen er zijn. "Anders hebben we niet genoeg capaciteit op het elektriciteitsnet om de opgewekte zonne-energie weg te transporteren en kan het gebeuren dat de consument niet over de opgewekte stroom kan beschikken", zegt een woordvoerder van Stedin.
Waarom zou je niet over de energie van je eigen panelen kunnen beschikken ? Het is toch niet zo dat Stedin er stroom van maakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stresstak schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:21:
Ik heb er geen verstand van maar ik lees net bij de NOS over niet-geregistreerde panelen:

[...]

Waarom zou je niet over de energie van je eigen panelen kunnen beschikken ? Het is toch niet zo dat Stedin er stroom van maakt ?
Zonder er iets over gelezen te hebben.. volgens mij zit het ongeveer zo:
De kolencentrale moet langzamer gaan draaien als er zonnestroompieken zijn. Als ze dus niet goed kunnen inschatten hoeveel zonnestroom er gemaakt gaat worden, en waar dat gebeurt, zit de netbeheerder met een overschot en wordt het (volgens mij?) geexporteerd of omgezet in warmte in de industrie?. Liever zie je dat je niet hoeft te exporteren of omzetten in warmte, dan is het aantal PV t.o.v. de kolenenergie groter.

De stroom die jij binnenshuis gebruikt komt ook vanaf de centrale, ook als jouw PV panelen aan het opwekken zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-08-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ze kunnen toch gewoon meten? Geregistreerd of niet, je zal als netbeheerder toch wel weten wat erbij komt en eraf gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:27:
Ze kunnen toch gewoon meten? Geregistreerd of niet, je zal als netbeheerder toch wel weten wat erbij komt en eraf gaat.
Ja dat vroeg ik me ook al af eigenlijk. Maar misschien dat het dan een 'black box' voor ze is. Liever weet je precies waar er zonnestroom opgewekt wordt, waar windenergie etc.. zodat je een goed computermodel kunt maken die een betrouwbare voorspelling kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Het is niet zo dat er per dag in een wijk honderden installaties geplaatst worden. Dit gaat juist geleidelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@stresstak "Ik heb er geen verstand van", maar hoe staat het met begrijpend lezen?
@de Peer "Zonder er iets over gelezen te hebben" - Kan het nog beter? - ROFL.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazeker, maar een model is slechts zo goed als de data die je erin stopt. Dus hoe meer info, hoe beter je model. De metingen die ze kunnen doen zeggen waarschijnlijk niets over de bron (PV, wind, biomassa, etc..)

@dunklefaser Met gezond verstand en wat basiskennis kom je ook een eind, maar ik meld het er wel bij als disclaimer dat ik geen feit verkondig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Met dat laatste bedoelt Stedin vast dat de stroom uitvalt vanwege overbelasting door gebrek aan capaciteit. Dan wekken je panelen inderdaad niets meer op.

[ Voor 18% gewijzigd door Gecko123 op 21-08-2018 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 13:37
Het is "gewoon weer" een heel slecht artikel...
Uit het zelfde stukje:
Bovendien kunnen mensen een deel van de investering terugverdienen door de opgewekte zonne-energie terug te leveren aan het energienet. De consument krijgt hiervoor een bedrag per kilowattuur. Als de zonnepanelen niet geregistreerd zijn, gebeurt dit niet.
Whahaha... Zouden ze willen ja, maar is zeker niet het geval. Salderen bestaat al van ver voor deze aanmeld-kul...

Ik verbaas mij elke keer weer over het manipuleren van de burger via de media om maar het graaigedrag van de grote bedrijven te rechtvaardigen.
Om (onze good old) Eric_pvt te quoten: als ik een dikke kookplaat van 7,2kW installeer, moet ik die dan ook ergens aanmelden?
Waarom zou het electriceitsnet dan ineens op hol slaan als ik (in mijn geval) zo nu en dan max 5kW teruglever?

Sterker nog: decentrale opwekking zou naar mijn mening een minder zwaar netwerk moeten kunnen opleveren aangezien mijn opgewekte stroom meestal de wijkcentrale geeneens haalt, maar daarvoor al door mijn buren is verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 18:51
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:54:
[...]

Nou intens, bij vlagen hoor. :)

Als je dat meeneemt in de prijs word het duurder inderdaad, maar benzine is net als stroom niet duur maar de belasting er op wel, en waar gebruiken we die belasting voor? Ga niet zeggen millieu hé.

Maar om te roepen dat het 10x duurder mag is gebaseerd op wat anders, geen werkelijke kosten. En om nog een voorbeeld te noemen: die harry mens (ken je hem? Die afgevulde zakenman die al weer een tijdje met zijn smoel op tv komt) riep ook eens dat de benzine van hem wel een tientje de liter mag worden, dan had hij op de weg lekker de ruimte in zijn dikke bentley. Nou sorry hoor.....en dit klonk een beetje het zelfde al bedoeld hij het vast niet zo.
Maar iemand die het zelf niet betaald of het makkelijk kan betalen roept dat eerder dan iemand die net rond kan komen, vandaar mijn opmerking.
Blijkbaar struikel jij dermate over de factor 10 dat wij een realistischer getal moeten noemen.
Noem maar een getal tussen de 1 en 10 die jij beter vind passen dan bij de huidige benzineprijs. Zoals ik eerder aangaf, reken mee de kosten van opwarming van de aarde, gezondheidszorg en de schoonmaak van natuurrampen o.a.
Om te stoppen met ouwehoeren: De kosten van benzine zijn veel te laag. Dat was overigens zijn punt, dat had je al door, maar je deed alsof je neus bloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dabbel schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:35:
[...]

…..
Om te stoppen met ouwehoeren: De kosten van benzine zijn veel te laag. ….
offtopic:
De leugenfabriek VVD, waar het doortrapte plannetje subsidie ipv salderen ook vandaan komt, is zo voor 1 Europa, laten we transport en energie centraal gaan regelen in Europa, krijg jij misschien een hogere benzine prijs en ik hoef geen houderschap belasting meer te betalen. Een win win toch...… overal dezelfde kosten voor hetzelfde product. :) Gewoon per liter aftikken, wel zo eerlijk toch....

resume mee, het nieuwe plan subsidie ipv salderen is een gore belasting verhoging geregisseerd door de leugenfabriek, ze doen gewoon een Halbetje in een datcha 8) .

en nog effe op herhaling, de indoctrinatie omroep NOS over hoe de VVD dit verhaal bracht, gevolgd door het verraad van Holland Solar die denkt mede namens mij het woord te mogen voeren.
https://nos.nl/artikel/22...n-jaar-terugverdiend.html

Als er een overproductie van zonnestroom zou zijn die de vuilnisbak in gekieperd zou worden dan kan ik me een voorstelling maken maar op het ogenblik is de zonnestroom < 3% op het gehele verbruik. verwaarloosbaar, klein bier. Maar VVD, 2 miljard weggeven aan aandeelhouders in verweggiestan is verdedigbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Willie Wortel op 21-08-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:30:
@stresstak "Ik heb er geen verstand van", maar hoe staat het met begrijpend lezen?
O, pardon. Ik meldde dat ik er geen verstand van heb. Ik ging en ga er vanuit dat ik met panelen stroom opwek en dat ik die stroom meteen krijg en niet van Stedin of een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Blijkbaar struikel jij dermate over de factor 10 dat wij een realistischer getal moeten noemen.
Noem maar een getal tussen de 1 en 10 die jij beter vind passen dan bij de huidige benzineprijs. Zoals ik eerder aangaf, reken mee de kosten van opwarming van de aarde, gezondheidszorg en de schoonmaak van natuurrampen o.a.
Om te stoppen met ouwehoeren: De kosten van benzine zijn veel te laag. Dat was overigens zijn punt, dat had je al door, maar je deed alsof je neus bloed.
Begin eerst maar eens de kosten die we voor de grootste melkkoe van nederland betalen te gebruiken. Dus alle accijnzen, belastingen enz
Mocht je dan nog geld te kort komen hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:51:
[...]

Begin eerst maar eens de kosten die we voor de grootste melkkoe van nederland betalen te gebruiken. Dus alle accijnzen, belastingen enz
Mocht je dan nog geld te kort komen hoor ik het wel.
Er wordt meer dan 80 miljard in gezondheidszorg gelegd per jaar door de overheid. Waar denk je dat het gedeeltelijk vandaan komt?
Je roept maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gecko123 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:09:
[...]

Dus jij vind dat men onbeperkt 0,22 cent moet kunnen ontvangen voor iedere kWh die men levert? Oftewel ruim 15 cent subsidie? Doe je dan niet ondernemers tekort die hun nek hebben uitgestoken en die maar 7 cent ontvangen? Windenergie ook 22 cent? Man om dat te bekostigen moeten wij burgers wel veel meer belasting gaan betalen dan nu. Het komt ten slotte uit onze eigen zakken.

Eigenlijk verafschuw ik het idee dat er overal van die lelijke windmolens de grond uit schieten de ene nog hoger en lelijker dan de ander.
Het is geen subsidie, het is belasting kwijt schelden. Lokale opwekking is het beste wat er is, particulieren worden er beter van, en de regering ook want uiteindelijk blijft alles in eigen zak.

Die (buitenlandse )ondernemers subsidie geven, dat is pas geld weg gooien. Die krijgen geld om panelen te installeren die goedkoper zijn dan de subsidie zelf. Het zal ze worst zijn dat liander ze begrenst omdat netwerk het niet aan kan. De stroom verkoop levert ze nauwelijks wat op, enkel de subsidie.
Het beetje opbrengst wat er is word verdeelt onder de particulieren met een zon aandeel op een sporthal of zoiets.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Het is geen subsidie, het is belasting kwijt schelden. Lokale opwekking is het beste wat er is, particulieren worden er beter van, en de regering ook want uiteindelijk blijft alles in eigen zak.
Ik zou wel willen dat ik 22ct per kWh kreeg! Dan had ik wel wat meer teruggekregen...
Gecko123 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:09:
[...]
Dus jij vind dat men onbeperkt 0,22 cent moet kunnen ontvangen voor iedere kWh die men levert?
Ik heb maar 7ct per gekregen voor elke kWh die ik geleverd heb. Bij welke leverancier zit jij dat jij dat krijgt?

Ik heb 15ct korting gekregen voor elke kWh die ik zelf geproduceerd heb maar niet gelijk verbruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Die (buitenlandse )ondernemers subsidie geven, dat is pas geld weg gooien. Die krijgen geld om panelen te installeren die goedkoper zijn dan de subsidie zelf. Het zal ze worst zijn dat liander ze begrenst omdat netwerk het niet aan kan. De stroom verkoop levert ze nauwelijks wat op, enkel de subsidie.
Het beetje opbrengst wat er is word verdeelt onder de particulieren met een zon aandeel op een sporthal of zoiets.
Geef het beestje een naam. Maar of de overheid nu 100 euro minder belasting ontvangt of 100 euro uitkeert in de vorm van subside, in beide gevallen is het effect op de overheidsbegroting hetzelfde. Het lijkt me redelijk zinloos om iedere keer te twisten of iets wel of geen subsidie genoemd mag worden genoemd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Geef het beestje een naam. Maar of de overheid nu 100 euro minder belasting ontvangt of 100 euro uitkeert in de vorm van subside, in beide gevallen is het effect op de overheidsbegroting hetzelfde. Het lijkt me redelijk zinloos om iedere keer te twisten of iets wel of geen subsidie genoemd mag worden genoemd.
Oh, dus kortingen zijn tegenwoordig ook subsidies?
Het lijkt mij zelfs heel belangrijk om de definitie van woorden waar een topic over gaat heel duidelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Het lijkt mij zelfs heel belangrijk om de definitie van woorden waar een topic over gaat heel duidelijk te hebben.
Lijkt me niet, de strekking is in de meeste gevallen duidelijk. Er zijn inmiddels allerlei woorden (subsidie, terugleververgoeding, groen/grijze stroom) waar iedereen gelijk over valt waarna er weer een non-discussie ontstaat.

De overheid dient uiteraard wel correcte en passende termen te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:17:
[...]

Lijkt me niet, de strekking is in de meeste gevallen duidelijk. Er zijn inmiddels allerlei woorden (subsidie, terugleververgoeding, groen/grijze stroom) waar iedereen gelijk over valt waarna er weer een non-discussie ontstaat.

De overheid dient uiteraard wel correcte en passende termen te gebruiken.
Dus als ik korting ergens krijg, krijg ik subsidie. Ah, nu snap ik waarom er mensen zijn die vinden dat ik gesubsidieerd word, terwijl ik gewoon korting krijg. Ik word trouwens dan ook door mijn lokale supermarkt gesubsidieerd, want daar krijg ik ook wekelijks korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Joris748 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Het is wat @Wailing_Banshee zegt..... Maar de overheids begroting heeft het dan wel voor elkaar dat er veel PV bij komt ten behoeve van het klimaat akkoord ,of is dat ineens niet meer belangrijk?

Salderen werd afgeschaft omdat het oneerlijk is dat er mensen zijn die dit voordeel niet kunnen benutten. Op mijn manier kunnen ze dat wel.

Of zou het stiekem toch gewoon zakken vullen zijn voor den Haag zodat ze devident belasting aan kunnen vullen????

[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 21-08-2018 15:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
[...]

Je zegt objectief en je plaatst een enorm subjectief stuk.
Je bent zo ongeveer losgezongen van de onderkant van onze samenleving.
Ik ga er niet eens op in, zo kwaad maak je mij.

En nee, ik behoor niet tot die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Is het niet zo simpel dat elke zonne kWh die geproduceerd wordt een kWh minder is die grijs opgewekt moet worden. De balancering van het net is inderdaad de uitdaging. Maar de gasturbine, of de kolen xxx moet iets minder leveren als de zon volop schijnt.

Wat de regering mist is belasting inkomens over die opgewekte kWh als die later in de tijd afgenomen wordt.
Als er nog maar 3% van VP afkomstig is, dan zal bijna alles wat opgewekt wordt direct weer afgenomen worden en er toch nog belasting op geheven worden lijkt me.

In principe zou een energie producent er niet veel verlies op mogen lijden. Echter is de prijs van energie variabel en juist op moment dat VP volop produceert relatief goedkoop. Dus als het moment van terugleveren een donkere winteravond is, zal ook de energie leverancier erbij in schieten.

Wellicht wringt daar de schoen wel, en wordt er aan producenten ook een en ander vergoed ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jacovn schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:24:
In principe zou een energie producent er niet veel verlies op mogen lijden. Echter is de prijs van energie variabel en juist op moment dat VP volop produceert relatief goedkoop. Dus als het moment van terugleveren een donkere winteravond is, zal ook de energie leverancier erbij in schieten.
En daar heeft de regering dus absoluut helemaal niets over te zeggen. De energie leverenciers zijn geen staatsbedrijven! Als de leveranciers vinden dat de winsten te laag zijn, kunnen ze gewoon de prijzen verhogen (van de kale stroomprijzen). Dat zie je nu ook. De belasting die je per kWh betaalt is vast en voor elk moment van de dag hetzelfde en voor iedereen gelijk (binnen dezelfde afname categorie natuurlijk, als je meer verbruikt, betaal je minder belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:29:
[...]

En daar heeft de regering dus absoluut helemaal niets over te zeggen. De energie leverenciers zijn geen staatsbedrijven! Als de leveranciers vinden dat de winsten te laag zijn, kunnen ze gewoon de prijzen verhogen (van de kale stroomprijzen). Dat zie je nu ook. De belasting die je per kWh betaalt is vast en voor elk moment van de dag hetzelfde en voor iedereen gelijk (binnen dezelfde afname categorie natuurlijk, als je meer verbruikt, betaal je minder belasting).
Nee niks over te zeggen.... Maar misschien dreigen ze uit nl te vertrekken en dat kost banen.....

Ze leveren meer druk op den Haag als jij denkt hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Nee niks over te zeggen.... Maar misschien dreigen ze uit nl te vertrekken en dat kost banen.....

Ja, van hun naar Den Haag, maar Den Haag mag ze niet zeggen wat ze moeten vragen als stroomprijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Alsof ze uit Nederland vertrekken en dat er dan niemand meer is om ons elektriciteit te leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dabbel schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Er wordt meer dan 80 miljard in gezondheidszorg gelegd per jaar door de overheid. Waar denk je dat het gedeeltelijk vandaan komt?
Je roept maar wat.
Uit de tabak accijnzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

izdp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:21:
[...]

Wat een felle reactie.
Ik heb het nog eens terug gelezen en ik zie niet wat er zo subjectief aan is.
-dat over de HRA is slechts een voorbeeld, ter vergelijking.

En verder is het wel heel makkelijk om mij in het hokje 'losgezongen onderkant samenleving' te plaatsen als ik zeg dat het allemaal neer komt op 'waar een wil is, is een weg' want dat is het tegenargument waarschijnlijk dat 'de onderkant van de samenleving' niets te willen heeft want moet brood op de plank komen?

Ik ben oprecht benieuwd naar je mening. Mag via DM eventueel. Of hier als het ontopic (gerelateerd aan alternatief salderen ) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
Dat zeg ik, je roept maar wat.
Maar de afgelopen jaren liggen de tabaksaccijnsinkomsten constant op circa 2,5 miljard euro.
https://www.volkskrant.nl...teleurstellend~b8ec7f362/

[ Voor 35% gewijzigd door Dabbel op 21-08-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Het had zelfs beter geweest als we een x bedrag moeten betalen over het teruggeleverde/tijdelijk geparkeerde en het parkeer geld noemen. :*) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zoals ik eerder aangaf, reken mee de kosten van opwarming van de aarde, gezondheidszorg en de schoonmaak van natuurrampen o.a.
Over wat roepen gesproken :z

Opwarmen van de aarde ?
Schoonmaak van natuurrampen?
Serieus?
Allemaal gebeurd door postzegel nederland?
Wauw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:45:
[...]

Opwarmen van de aarde ?
Serieus?
Kom op zeg, hiermee diskwalificeer je jezelf compleet wat mij betreft. Neem je verantwoordelijkheid en steek je kop niet in het zand. Je bent naast Nederlander ook een wereldburger. Nederland levert per grondoppervlak eenheid een behoorlijke bijdrage aan bovenstaande. Natuurlijk valt dat in het niet bij VS/China etc maar dat wil niet zeggen dat 'wij' dan maar gevrijwaard zijn van alles.
Denk ook aan voorbeeldfunctie en het effect dat dat teweeg kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Kom op zeg, hiermee diskwalificeer je jezelf compleet wat mij betreft. Neem je verantwoordelijkheid en steek je kop niet in het zand. Je bent naast Nederlander ook een wereldburger. Nederland levert per grondoppervlak eenheid een behoorlijke bijdrage aan bovenstaande. Natuurlijk valt dat in het niet bij VS/China etc maar dat wil niet zeggen dat 'wij' dan maar gevrijwaard zijn van alles.
Dat zeg ik ook niet, maar dat moest meegerekend worden in de benzineprijs in nederland, verdeeld over de wereld denk ik niet dat het in een getal uit te drukken is per liter of wel?
Dan hoor ik het graag.
Ik denk dat we al behoorlijk op weg zijn de afgelopen 10-20 jaar, dat het niet iedereen snel genoeg naar het zin gaat wil niet zeggen dat we hier onszelf maar financieel moeten straffen en als geitenwollensokken moeten leven terwijl er nog landen zijn die niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

We staan anders vrij hoog op het lijstje met uitstoot per capita dus de dooddoener dat er landen zijn die niets doen klopt gewoon niet.

Nederland loopt al jaren achter aan en loopt ook steeds verder achter. Heel veel andere landen (waar onder minder rijke landen) doen al heel veel meer dan wij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emnich schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:04:
We staan anders vrij hoog op het lijstje met uitstoot per capita dus de dooddoener dat er landen zijn die niets doen klopt gewoon niet.

Nederland loopt al jaren achter aan en loopt ook steeds verder achter. Heel veel andere landen (waar onder minder rijke landen) doen al heel veel meer dan wij.
U sure ?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/452657/hDZibuUZ.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:45:
[...]

Opwarmen van de aarde ?
Serieus?
Zeg ik dat uitsluitend NL het heeft gedaan? Als jij geen argumenten meer hebt, kom niet trollen met die onzin. Er worden hier legitieme argumenten gegeven. Wees stil en steek wat op, als je geen toegevoegde waarde meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dabbel schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:14:
[...]

Zeg ik dat uitsluitend NL het heeft gedaan? Als jij geen argumenten meer hebt, kom niet trollen met die onzin. Er worden hier legitieme argumenten gegeven. Wees stil en steek wat op, als je geen toegevoegde waarde meer hebt.
Heeft het zowiezo niet, het topic gaat over het salderen en afschaffen er van.
Onntopic dan maar weer he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
izdp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:21:
[...]

Wie zei dat je je filter bubbel uit mocht? Anders loop je nog het risico mensen tegen te komen als ik die het wel voor 75% eens zijn met wat @de Peer schrijft. Zoals ik. Dan wil natuurlijk niemand.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wat is de bron van dit plaatje? Wat wordt er bedoeld met “toxic”? Over welke stoffen hebben we het dan? Hoe zijn CO2 en fijnstof hierin meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

De sociale huurwoning waar zij zit werd uitgerust met een keukenblok. Apparatuur "mocht" zij zelf voor zorgen. En wat gebeurt er dan? Juist: dan komt er een koelkast en een 4 pits gaskookplaat van de kringloop. Die zijn op tijd vervangen... door de vorige eigenaren. :)

En inderdaad, 20 cent per week is niks. Totdat de fiets van de jongste kapot gaat: weg potje. Er kleren gekocht moeten worden (dat kleine spul groeit jammer genoeg nog steeds ;) ): weg potje.

Aan de onderkant van de samenleving is energie besparen ongeveer het laatste op de todo lijst. Misschien is het een idee als de voedselbanken eens een voorraadje LEDs uitdelen... eens kijken of daar een donateur voor te porren is!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:20:
[...]

Wat is de bron van dit plaatje? Wat wordt er bedoeld met “toxic”? Over welke stoffen hebben we het dan? Hoe zijn CO2 en fijnstof hierin meegenomen?
Auto's, daar ging het om.
https://www.autoblog.nl/n...nden-op-een-rijtje-108756

Wat jij bedoeld is dat we in duurzaamheid redelijk onderaan staan, dat klopt, 2e
Van onder.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 21-08-2018 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Pietervs schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:22:
[...]

De sociale huurwoning waar zij zit werd uitgerust met een keukenblok. Apparatuur "mocht" zij zelf voor zorgen. En wat gebeurt er dan? Juist: dan komt er een koelkast en een 4 pits gaskookplaat van de kringloop. Die zijn op tijd vervangen... door de vorige eigenaren. :)

En inderdaad, 20 cent per week is niks. Totdat de fiets van de jongste kapot gaat: weg potje. Er kleren gekocht moeten worden (dat kleine spul groeit jammer genoeg nog steeds ;) ): weg potje.

Aan de onderkant van de samenleving is energie besparen ongeveer het laatste op de todo lijst. Misschien is het een idee als de voedselbanken eens een voorraadje LEDs uitdelen... eens kijken of daar een donateur voor te porren is!
Toen ik nog in de sociale huur zat woonde ik ook in een erg onzuinig huis. Ik heb toen de corporatie gevraagd wat de mogelijkheden voor isolatie waren. Die waren er voldoende. Ze hebben toen al het glas vervangen door HR++, spouwmuurisolatie en vloerisolatie aangebracht. Huur ging er € 40,- per maand mee omhoog. Mijn energierekening ging er nauwelijks op omlaag omdat ik al op 450m3 gas zat en 1600kWh elektra. Ik leef nog altijd op 18 graden en douche niet dagelijks. Dat scheelt qua gasverbruik al een hoop. Mijn voorschotbedrag was ~ € 60,- Voor mij was het vooral ideëel.

Mijn beide buren leefden op 22 graden en hadden een parttime baan. Energierekening was bij hun ~ € 175,-. Met name het gasverbruik was hoog. Als zij dezelfde maatregelen hadden genomen als ik toen, was hun energierekening zeker naar € 125,- gegaan. De huurverhoging was simpelweg gecompenseerd geweest door de verlaagde energierekening. Echter, ze hadden geen zin in "dat gedoe".

De corporatie wist me te vertellen dat vrijwel al hun inwoners zo dachten toen ze dezelfde constructie eerder hadden aangeboden aan hun huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

While the impact of transport on air quality is an issue facing the whole of Europe, we wanted to find out which member state has the most toxic drivers. To do this, we ranked 25 European countries on 4 measures of vehicle toxicity: average vehicle age, the number of vehicles per 1,000 inhabitants, the percentage of alternative fuel passenger cars, and ambient air pollution.
Tja, we pakken wat statistische cijfertjes, husselen die en komen dan met een ranking. Not really impressed...

Maar goed dan nog, het is wat flauw om er één sector uit te pikken waar we het wellicht beter doen dan andere landen terwijl als je kijkt naar de gehele uitstoot van CO2 in NL we het bijzonder slecht doen.

[ Voor 12% gewijzigd door emnich op 21-08-2018 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

de Peer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Ha, bijv door panelen aan te schaffen om iig met stroom neutraal te zijn.

En salderen helpt om meer mensen over de steep te trekken om een voorbeeldfunctie op zich te nemen, want geld motiveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
backupdevice schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:09:
[...]

Ha, bijv door panelen aan te schaffen om iig met stroom neutraal te zijn.

En salderen helpt om meer mensen over de steep te trekken om een voorbeeldfunctie op zich te nemen, want geld motiveert.
Energieneutraal ben je pas als je van het net af gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

Zullen we dat eens doen, gelijk alle netbeheerders failliet haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Mag niet. Kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@reneeke1970 @backupdevice Jullie snappen prima wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja dat snap ik prima, maar ben het niet met je eens....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:16:
[...]

Heeft het zowiezo niet, het topic gaat over het salderen en afschaffen er van.
Onntopic dan maar weer he.
Prima. Trouwens, het is sowieso. Weet je het voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:37:
[...]

Ja dat snap ik prima, maar ben het niet met je eens....
Dat mag :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ja, denk alleen dat jij geen idee hebt waar wij het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
backupdevice schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:45:
[...]

Ja, denk alleen dat jij geen idee hebt waar wij het over hebben.
Ik denk dat je dat verkeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Mooi, dan kunnen we weer ontopic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
[...]

Onzin, energie neutraal ben je pas als je bent overleden. Zolang je leeft vervuil je deze aarde. Of je moet geheel zelf suporting zijn en dat is niemand op dit forum.

Voorlopig onspoort deze discussie volledig. Maar de vraag waarom salderen voor paticulieren niet meer houdbaar zou zijn en de SDE+ subsidie van 12 miljard per jaar aan buitenlandse ondernemers wel is nog niet beantwoord.
Kom op Wiebes-fanboys, overtuig ons eens, zonder geneuzel over idealisme, over de geneugden van het post-salderings tijdperk.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Sterker nog: er is zelfs geen definitieve uitspraak over wat er na salderen komt. Tot nu toe is er gesproken over hoop (op 7 jaar TVT), verwachting (op een akkoord met de kamer), voorstellen, etc. Letterlijk is er geen enkele harde uitspraak over wat we voor exacte regeling zullen gaan krijgen, behalve dan dat het subsidie gaat heten. En dat deze beperkt ofwel a la minuut opgeheven kan worden, ervaring uit het verleden leert ons dat dit desnoods met terugwerkende kracht gedaan wordt.

Met al deze "zekerheden" is het geen wonder dat dit compleet off-topic gaat, want waar hebben we het eigenlijk over? Het enige dat je kunt doen is even oeverloos als die politici over een paar ideeën te gaan lopen discussiëren. En dat komt de heren politici maar wat goed uit, want als er concreet iets op tafel zou liggen dan kon iemand wel eens op het idee komen daar tegen te gaan protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

drielp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:59:
[...]
Voorlopig onspoort deze discussie volledig. Maar de vraag waarom salderen voor paticulieren niet meer houdbaar zou zijn en de SDE+ subsidie van 12 miljard per jaar aan buitenlandse ondernemers wel is nog niet beantwoord.
...
Die vraag is al meerdere keren beantwoord, door meerdere personen. En ook al meerdere keren met cijfers onderbouwd.
Dat je dat antwoord niet accepteert, of dat het je niet bevalt is jouw keuze.

Overigens zag ik deze vandaag:
https://nos.nl/artikel/22...ument-loopt-geld-mis.html

En dat vind ik dan wel weer grappig, ik snap wel waarom mensen hun panelen niet registreren :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
drielp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:59:
[...]
Onzin, energie neutraal ben je pas als je bent overleden.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Illusion schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:05:
[...]

Die vraag is al meerdere keren beantwoord, door meerdere personen. En ook al meerdere keren met cijfers onderbouwd.

En dat vind ik dan wel weer grappig, ik snap wel waarom mensen hun panelen niet registreren :)
Ja, dat niet registreren en de noodzaak daarvan. Een onzin verhaal van de netbeheerder. Maar niet geregistreerd en een SM is gewoon diefstal van de energie leverancier. Je krijgt geen stuiver voor de geleverde stroom.

En de vraag over de onhoudbaarheid staat nog open, ik heb nog geen onderbouwing gelezen. Wel een hoop onzin, dat wel

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Illusion schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:05:
[...]

Nu alleen nog de vraag of die mensen ze niet registreren of dat stedin gewoon doof is. Ze wisten hier nog niet eens dat ze zelf een andere meter opgehangen hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ik hoef niet energie neutraal te zijn, gaat toch niet werken in Nederland. Maar ik kan wel streven naar CO2 neutraal. En dat ben ik wel, met m'n stroom. Elke kWh die ik gebruik, wek ik ook op een herbruikbare manier op. Dat heet CO2 compensatie. Dat ik die stroom niet gelijk allemaal zelf gebruik doet daar niets aan af (op een zelfde manier kunnen mensen ook vliegreizen compenseren, door te betalen aan herbossing projecten, en, eigenlijk te triest voor woorden, kopen energie maatschappijen CO2 certificaten uit niet-geindustrialiseerde landen zodat ze hun smerige kolencentrale's kunnen laten draaien en toch energie neutraal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 07:59:
[...]
Met kale strooprijs bedoel ik natuurlijk wat ik betaal als kale stroomprijs: 7ct. Voeg daar die tegenhanger ODE aan toe, en dan kom je op 10ct.
Gemiddeld is de kale stroomprijs die mensen betalen tussen de 5 en 7 cent en de ODE is 1,3 cent per kWh. Zeker geen 10 cent.
Maar zelfs met 10 cent zou je ten opzichten van salderen 52,4% slechter af zijn dan salderen en zou iemand met een niet optimale setup en een huidige terugverdientijd van bijvoorbeeld 10 jaar naar een terugverdientijd gaan van 21 jaar en is het eigenlijk net zinvol meer om te investeren in zonnepanelen
Willie Wortel schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:29:
[...]
O ja ik was de BPM vergeten op de voertuigen van een kleine 20 duizend eurotjes, wat verder in geen land ter wereld geheven wordt.
De BPM is op papier weliswaar een puur Nederlandse belasting maar dat betekent niet dat er in andere landen geen alternatieve belastingen geheven worden op autoaankopen.

Soms nog hoger ook:
https://www.thelocal.dk/2...arks-car-registration-tax

En in weer andere landen heb je hogere moterrijtuigenbelastingen of andere mileiubelastingen op autorijden.

[ Voor 35% gewijzigd door TWyk op 22-08-2018 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:47:
[...]
Gemiddeld is de kale stroomprijs die mensen betalen tussen de 5 en 7 cent en de ODE is 1,3 cent per kWh. Zeker geen 10 cent.
Maar zelfs met 10 cent zou je ten opzichten van salderen 52,4% slechter af zijn dan salderen en zou iemand met een niet optimale setup en een huidige terugverdientijd van bijvoorbeeld 10 jaar naar een terugverdientijd gaan van 21 jaar en is het eigenlijk net zinvol meer om te investeren in zonnepanelen
Alles wat je doet, zal de burger betalen. Alles, behalve bij salderen. Dat is voor de burger gewoon de meest gunstige methode. Maar dat is volgens onze overheid niet mogelijk, want die divident belasting afschaffing moet toch ergens van betaald worden?

Maar dan nog heb ik minder problemen met het afschaffen van salderen en dat vervangen door een hele simpele rekenregel: verbruik * (stroomprijs + opslag duurzame energie + belasting) - opbrengst * (stroomprijs + opbrengst duurzame energie) waarbij opbrengst duurzame energie natuurlijk niet per sé hetzelfde bedrag hoeft te zijn als de opslag duurzame energie, je wilt verbruikers "straffen" en producenten "belonen". Als je dag- en nachtstroom hebt, krijg je 4 bedragen.

Dat is eerlijk, kost ons (de burgers) geen cent extra (een subsidie systeem kost per definitie ongelooflijk veel geld, al is het alleen maar vanwege het controle apparaat wat je nodig hebt), kan de pot niet "leeg" zijn (sorry, leuk dat je panelen hebt aangeschaft in augustus, maar de pot is al leeg!) en is het volgens mij het meest eerlijk (waarbij de zonnepaneelbeziiters natuurlijk erop achteruit gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:41:
[...]

Ik hoef niet energie neutraal te zijn, gaat toch niet werken in Nederland. Maar ik kan wel streven naar CO2 neutraal. En dat ben ik wel, met m'n stroom.
Eens, dat is ook een belangrijk doel van mijn PV. In de discussie is dat echter wel een belangrijk nuance verschil. We blijven nog wel afhankelijk van energiecentrales. Zolang dat zo is, kunnen we simpelweg niet spreken van energie neutraal.

Het punt dat @de Peer probeert te maken onderstreep ik. Je dak vol leggen met 10.000kWh, vervolgens ook 10.000kWh verbruiken en dan roepen dat je energieneutraal bent. Zonder enige moeite te doen het daadwerkelijk verbruik te verlagen, want PV. Zo ken ik mensen die bewust (COP=1) elektrisch verwarmen. Ze wekken genoeg op, dus ze kiezen er bewust voor om niet investeren in een warmtepomp. Met salderen hebben ze er toch geen last van. Dat is prikkel die salderen ook geeft. Terwijl bij dit soort installaties het eigen verbruik misschien wel onder de 10% ligt.

Maar hoe differentieer je die personen met eigenaren die in jaar 1 nog nét uitkwamen, maar in jaar 2 een overschot hebben wegens een verhoogd energiebewustzijn? Dat is de prikkel die je met salderen wél wil geven.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 22-08-2018 08:28 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.