Probleem is inderdaad de wetgeving, maar boetes opleggen werkt alleen als handhaving eenvoudig is. Bovendien is er met boetes nog steeds een economische afweging mogelijk. De juiste weg is denk ik eerder zorgen dat eigenaren geen andere keus krijgen dan een digitale meter te laten plaatsen.dunklefaser schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:28:
[...]
Scenario:
Ze = de overheid verbiedt per 1 januari 2019 met ingang van 1 juli? de ferrarismeters bij pv-installaties
en de netbeheerders rijden dan vanaf 1 januari met hun busjes door het land om bij alle op energieleveren.nl aangemelde particuliere pv-installaties de nog hangende ferrrarismeters te vervangen.
Wie zijn installatie niet heeft aangemeld en netto verbruikt blijft onder de radar. Of onder welk jaarverbruik is een particulier verdacht? Sommige pv-installaties zijn al jaren actief en de verbruiken zijn dus ook zo lang "relatief laag".
Conclusie: De overheid beboet het niet aanmelden van een pv-installatie per 1 januari 2019.
Ik ben wel benieuwd hoeveel installaties dan bij energieleveren.nl er bij komen, waar dan alsnog eventuele ferrarismeters vervangen moeten worden.
In een waarschijnlijker scenario mogen energieleveranciers in de toekomst geen contracten meer afsluiten met niet-digitale meters. Dit zal tegelijkertijd in moeten gaan met de nieuwe terugleversubsidie (of er komt een overgangsregeling waarbij salderen mogelijk blijft) de vraag is hoelang het (technisch) nog duurt voordat alle meters vervangen kunnen worden. Op de website van Stedin en Liander staat al dat het aanbieden van de meters tot eind 2020 duurt. Een alternatief voor salderen zal dan op zn vroegst per 2021 in te kunnen gaan.
Ik vind de nieuwe slimme meter fantastisch. Ik lees hem uit met een Raspberry PI voor realtime inzicht en ik vermoed dat ik met deze meter al zo'n 10% minder energie verbruik. Schijnbaar was mijn oude meter niet goed. Er gaat een tweakerwereld voor je open.