Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:01
Ramon 73 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:40:
Telefoon gaat, oom van mijn vrouw. "Ja zeg, problemen met mijn laptop, kun je even naar mijn toe komen?". Watblief, op zondag even naar jou toe komen? JIJ hebt hulp nodig en IK moet daarvoor de deur uit?????
En ook nog daar in die buurt geen parkeerplaats krijgen, veel verder moeten parkeren en betaald parkeren. Fiets kan niet, kun je daar niet fatsoenlijk stallen.

Dus ik schoon-oom vriendelijk verzocht om de laptop maar te brengen. "Ik na nu niet weg want krijg dadelijk bezoek. En het is ook best dringend, moet paar rekeningen betalen". Dus het was geen prettig gesprekje....

Kom nou, jij hebt hulp nodig, dan kom jij maar met je knoppendoos naar mij toe. Enige uitzonderingen die ik maak zijn peetoom en mijn moeder. Maar daar kom ik regelmatig, hoef er niet speciaal heen.
Als student maak ik daar gewoon misbruik van. "Is prima, voor zondagtarief, vakantietoeslag en spoedtarief kom ik wel even kijken".

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:31
Heeft nog dumbphone.....

• hoi1234
Houden zo!!

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:19

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Dus ik schoon-oom vriendelijk verzocht om de laptop maar te brengen. "Ik na nu niet weg want krijg dadelijk bezoek. En het is ook best dringend, moet paar rekeningen betalen". Dus het was geen prettig gesprekje....
Vooral dat "ik krijg zo bezoek" vind ik wel erg, trouwens. Prioriteiten...

Mijn computers 🖥️ . | Helpt elkaar, koopt geen Chinese waar. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• Ramon 73
  • Laatst online: 12:31
Bananenplant schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:04:
[...]

Vooral dat "ik krijg zo bezoek" vind ik wel erg, trouwens. Prioriteiten...
Ik heb hem ook het ultimatum gesteld, óf je komt je laptop brengen óf het moet op een moment dat het mij uitkomt. Ineens was het niet meer zo dringend.....

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:01

SeatRider

Wait, wut?

Ramon 73 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:24:
[...]
Ik heb hem ook het ultimatum gesteld, óf je komt je laptop brengen óf het moet op een moment dat het mij uitkomt. Ineens was het niet meer zo dringend.....
Dat je het überhaupt nog in overweging neemt is al beyond me.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:57

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

SeatRider schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:28:
[...]

Dat je het überhaupt nog in overweging neemt is al beyond me.
Inderdaad. Dit is wel het toppunt van onbeschoftheid.

Voor €200 per uur zou ik het in overweging nemen....maar voor minder niet ;)

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:58
Ja en als zulke fam dan ook nog gaan zieken tegen de rest vd fam, dat jij het niet wil fixe, of dat jij onbeschoft bent dat je het niet wil op zondag.

Als ik dat dan hoor, dan maak ik er ook een echt werkelijk feitje van, en zeg dan tegen de fam voortaan, “ja en weet je nog toen hij dat tegen jullie zei, weet je nog dat ik toen de laptop doormidden brak”
Laten we het wel in even in evenwicht houden heh 😏

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19-09 21:11
Mel33 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:55:
Ja en als zulke fam dan ook nog gaan zieken tegen de rest vd fam, dat jij het niet wil fixe, of dat jij onbeschoft bent dat je het niet wil op zondag.
Met een beetje geluk kloppen ze dan niet meer bij je aan. Win-win 8)

• hoi1234
Vrijdag schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Met een beetje geluk kloppen ze dan niet meer bij je aan. Win-win 8)
Ik vind het op zich niet heel erg. Natuurlijk hebben deze mensen er nooit wat voor over, maar bij SaH verdien je ook heel slecht. Ik verdiende daar vaker < 5eur/uur. SaH is leuk als je veel uren op een dag kunt maken en centraal woont. Ik moest vaak 30 minuten enkele reis fietsen en had haast altijd 1 afspraak per 2 weken.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-09 12:08
Ome Ernst schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Inderdaad. Net als dat als je iemand een tientje leent, en je ziet diegene nooit meer, is dat een goed besteed tientje.
Ik heb iemand een iPhone uitgeleend, zou hem na een week terug krijgen.
Dit is ongeveer 3 maanden geleden.

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
234FaTaLiTy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb iemand een iPhone uitgeleend, zou hem na een week terug krijgen.
Dit is ongeveer 3 maanden geleden.
Als die nog aan jouw icloud account gekoppeld is, dan zou ik dat ding gewoon blokkeren. ;w

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

RiDo78 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Als die nog aan jouw icloud account gekoppeld is, dan zou ik dat ding gewoon blokkeren. ;w
En dan verhaal komen halen, dat die k@#$ telefoon van je het niet doet....:P

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• RiDo78
  • Niet online
Ome Ernst schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

"Wiens telefoon? De mijne? Ja... dus?! Dat ding is mijn reserve telefoon en er is een reden waarvoor ik een nieuwe heb! Bedankt dat je er eventjes voor gezorgd hebt, ik zal hem weer netjes opbergen in het laatje waar hij hoort!"

• dj.verhulst
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-09 22:12
Telefoon gaat, oom van mijn vrouw. "Ja zeg, problemen met mijn laptop, kun je even naar mijn toe komen?". Watblief, op zondag even naar jou toe komen? JIJ hebt hulp nodig en IK moet daarvoor de deur uit?????
En ook nog daar in die buurt geen parkeerplaats krijgen, veel verder moeten parkeren en betaald parkeren. Fiets kan niet, kun je daar niet fatsoenlijk stallen.

Kom nou, jij hebt hulp nodig, dan kom jij maar met je knoppendoos naar mij toe. Enige uitzonderingen die ik maak zijn peetoom en mijn moeder. Maar daar kom ik regelmatig, hoef er niet speciaal heen.
tjonge dat is wel een hele echte ......

Een kennis van een tante belt me op,, ik nog vragen hoe kom je aan mijn nr,?? ( van die tante dus )
of ik wil kijken waar haar dochter bleef ze was met het vliegtuig onderweg naar NL, en ik werkte toen bij de luchtmacht of ik ff in de computer kon kijken.......

want ik kon alles,, nou dat dus niet ,, of ik dan niet iemand op schiphol kende , had m'n pc aangezet en het klanten nummer van de KLM maar opgezocht en dat aan haar gegeven.
Hoor ik later ,, jammer dat ik niet zelf kon kijken in het netwerk maar had wel een telefoon nummer met hele aardige mensen gegeven waar ze de nodige informatie kreeg......

niet gehindert door enige vorm van inzicht

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Ome Ernst schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Kan je m mooi weer innemen. win/win.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-09 12:08
RiDo78 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Nee heb m gereset haha, was gelukkig ook maar een 6s, maar toch.
Ik weet wel wat ik aan die gene heb nu :)

• RiDo78
  • Niet online
dj.verhulst schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:09:
of ik wil kijken waar haar dochter bleef ze was met het vliegtuig onderweg naar NL

:X

• FiXeL
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Reden waarom ik geen computerzaken meer fix is dit topic raar genoeg. Ze weten je altijd te vinden als je wat kunt, maar betalen of op een leuke manier compenseren ho maar. Ik verwijs iedereen nu door naar de computerzaak, ik wil er geen aandeel meer in hebben.

FiXeL gaat in 2005 paintballen, different shit, same story... Ben op open dagen gewoon standaard aan iemand zijn paintball marker aan het sleutelen, dus dat was voor mij op een gegeven moment reden om geen onderdelen meer mee te nemen. Dat jij geen onderhoud pleegt, hoeft niet mijn probleem te zijn.

In 2013 mn eerste 3D-printer gebouwd, en je voelt em misschien al aankomen, maar ik wordt nog regelmatig benaderd om onderdeel zus en zo te printen. Vraag 1 (in het begin) is standaard: heb je een 3D-model? Nee, maar das zo gepiept toch? :F Dat soort klussen kets in nu ook standaard af.

Ik werk full-time, maar ik heb die ongein in mn vrije tijd niet meer nodig hoe graag ik ook andere mensen wil helpen. :/

Mn 3D printer blogje..

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:44
Ik ben 20 jaar systeem/netwerkbeheerder geweest, maar was al zeker 10 jaar gestopt met bijklussen, niet meer nodig. Incidenteel hielp ik nog wel wat mensen.

Recentelijk de overstap gemaakt naar een management functie, "ineens" gaat mijn technische kennis toch zo snel achteruit dat ik het echt allemaal niet meer kan bijbenen hoor! <-- Totale bullshit natuurlijk maar dat is nu mijn standaard reactie. Werkt perfect })

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:45
Vriendin van Ma krijgt watsapp via app store niet op telefoon.
Geprobeerd, wilde inderdaad niet, vraag me niet waarom.
Na ff zoeken de juiste APK gevonden, ff pielen en leek erop dat het ging lukken.
Tijdens het pielen en zoeken zat mevrouw zeker 3 á 4 keer te vertellen hoe het moest (erg vol van zichzelf...).
Ik heb me ingehouden om de telefoon op dr schoot te gooien en te zeggen doe het zelf maar omdat t eig kansloos zielig oud vrouwtje is.
Spul werkend gemaakt en doei!
Daarna meerdere keren verzoek van ma gehad of ik nog wat voor haar wilde doen :?
NEE, ze weet t allemaal prima zelf...

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KnoxNL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:43:
Ik ben 20 jaar systeem/netwerkbeheerder geweest, maar was al zeker 10 jaar gestopt met bijklussen, niet meer nodig. Incidenteel hielp ik nog wel wat mensen.

Recentelijk de overstap gemaakt naar een management functie, "ineens" gaat mijn technische kennis toch zo snel achteruit dat ik het echt allemaal niet meer kan bijbenen hoor! <-- Totale bullshit natuurlijk maar dat is nu mijn standaard reactie. Werkt perfect })
Dat heb je dus 20 jaar lang verkeerd gedaan. Ik vertel mensen al jaren dat ik alleen iets van servers weet. Weten zij veel wat het verschil is.

The Universe is under no obligation to make sense to you

• RiDo78
  • Niet online
Nog eentje uit de oude doos...

Een neefje van mij vroeg eens of ik bekend was met Java en of ik hem kon helpen met een schoolopdracht. Natuurlijk wilde ik hem daar wel mee helpen, dus hij stuurde mij de opdracht door.

Het was zo'n type opdracht waarbij de leraar een compleet programma'tje geschreven heeft en vervolgens de inhoud van een paar functies gewist. Die moesten de studenten dan opnieuw schrijven om weer een werkend programma te maken.

Ik heb hem een paar keer gevraagd waar hij nu vast liep en zijn antwoord was dat hij dat niet snapte. Dus proberen doorvragen wat niet en hem uitgenodigd om even langs te komen om wat bijles te geven (gratis en voor nop). Nee, daar had meneer geen zin in tijd voor.

Aangezien ik wel weer eens zin had om terug iets met java te pielen, heb ik die opdracht maar gemaakt. Maar dan wel op mijn manier. Dus:
- elk venstertje had een titel in de trend van: "Had ik maar mijn huiswerk zelf gemaakt...".
- elk plaatje kreeg een soortgelijke watermark (dat was nog het meeste werk)
Omdat die aanpassingen heel erg opvielen had ik wel verwacht dat hij ze zou weghalen voor hij het zou insturen. Dus ik heb daarnaast ook de code van de docent her en der wat geoptimaliseerd en aangepast. De docent was blijkbaar ook geen programmeer-wonder.

Blijkbaar was zijn vertrouwen in mij groter dan ik dacht, want hij heeft het blijkbaar integraal doorgestuurd naar zijn docent. Het resulteerde in een cijfer wat eenieder hier wel kan voorspellen.

Dat gastje heeft een half jaar niet met mij gesproken. En heeft ook nooit meer gevraagd of ik zijn huiswerk kon maken.

• RiDo78
  • Niet online
KnoxNL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:43:

Ik heb tegenwoordig alleen nog maar verstand van Linux en MacBooks. Hoe gek is dat?!

Mijn Windows kennis beperkt zich slechts tot Active Directory, DNS, DHCP, Group Policies en dergelijke. Maar ik heb geen idee hoe je Windows tegenwoordig afsluit. Want ja, 'Vroeger' deed je dat met 'Start' en tegenwoordig kan ik dat startmenu nergens meer vinden.

• delpit
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-09 18:56
Mijn sneuste voorbeeld van een kennis helpen is een bedrijfs-en keuringsarts die voor zichzelf was begonnen. Redelijk goede kennis, dus hem gratis aardig op weg geholpen met van alles, inclusief nog wat spullen die ik toch nog had liggen. Stuk of wat uurtjes voor hem gemaakt, allemaal helemaal prima, geen probleem.

Toen moest ik een keer gekeurd worden, wat hij wel kon doen. Uurtje werk, goedgekeurd. Of ik even vijftig euro wilde betalen. Ik heb hem beetje verbaasd aangekeken, betaald en voorgoed afscheid genomen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RiDo78 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:11:

Dat gastje heeft een half jaar niet met mij gesproken. En heeft ook nooit meer gevraagd of ik zijn huiswerk kon maken.
Dan heeft ie er toch wat van geleerd.

The Universe is under no obligation to make sense to you

• T.C
  • Laatst online: 19-09 23:09
Wat een verbazingwekkende verhalen hier.

2 ooms en mijn ouders vragen wel eens of ik een keer kan kijken naar hun computer.

Dan geef ik aan dat ik wel deze of volgende week tijd kan maken...
Krijg ik de vraag wat ik het liefste wil eten, zodat ik niet ook nog hoef te koken.

Maak er dan direct ook een gezellige avond van.

Maar eisen.... de enigen die iets van mij eisen? Dat is de belastingdienst, de rdw en mijn werkgever (de laatste eist dat ik mijn uren maak en resultaat lever)

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Bram1041
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-09 18:53
Heb niet echt een verhaal, aangezien ik al jaren uit de IT ben en ze mij niet meer weten te vinden. Natuurlijk buiten mijn opa en oma, waar ik het van accepteer.

Maar wat ben ik blij dat er nieuw leven zit in dit topic. Genieten! oOo

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

downtime schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Dat heb je dus 20 jaar lang verkeerd gedaan. Ik vertel mensen al jaren dat ik alleen iets van servers weet. Weten zij veel wat het verschil is.
Of dat je alleen nog Linux draait thuis :*) :O

Werkt perfect >:)

Huh? Linux? :?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RiDo78
  • Niet online
Voor de afwisseling eentje die haaks op dit topic staat.

We waren laatst bij de overgrootmoeder (93) van mijn vriendin op bezoek. Voor het eerst sinds de lockdown. Dat mensje is helemaal gek van foto's en heeft kasten vol fotoboeken. Bij een vorig bezoek had ik laten vallen dat mijn vriendin en ik beide een nieuwe iphone 11 hadden en dat de camera daarvan veel functies had. Waarop zij opmerkte dat de foto's die we doorstuurden op 'wat sap' (whatsapp) altijd wel mooi vond.

Dit maal vroeg ze ineens of ik iemand kende die net zoveel verstand van telefoons had als ik van computers. Dus ik vraag wat er is. Had ze op internet een webshop gevonden die de iphone 11 verkocht en had ze die maar voor zichzelf besteld. Wij hadden allemaal zoiets van: "Heh?! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?"
"Awel, die mensen hadden een telefoonnummer op de 'sijt' staan en die heb ik gebeld." Vervolgens vertelde ze ons in geuren en kleuren dat ze een rekeningnummer heeft gekregen, een bedrag en een order nummer. Daarmee is ze naar de bank gegaan en die hebben het in orde gemaakt. Een paar dagen later had ze hem binnen.

Maar nu had ze daar wel spijt van want hij deed meteen gek toen ze hem aan wilde zetten. Allerlei vreemde talen enzo... niets voor haar. Dat ding heeft dus een paar maanden onaangeroerd in de kast gelegen. Ze had hem beter bij de winkel kunnen halen, vervolgde ze want "die jongens hadden wel geweten hoe ze die telefoon 'in orde konden maken'". En nu zocht ze iemand die dat voor haar kon doen.

Gelukkig kon ze inmiddels al lezen en schrijven met (de voor haar belangrijke functies van) haar iphone 6, dus hoefde ik alleen maar de installatie te voltooien waarbij meteen alle foto's werden omgezet.

Het mensje was nu zielsgelukkig met haar nieuwe aanwinst en ze fotografeert er op los.

Ze heeft mij 100 euro in de hand gedrukt als bedankje. Hoewel zij de laatste is die voor mijn werkzaamheden zou moeten betalen. Zo staat ze er ook op dat ze elk bezoek mijn benzine (ruimschoots) betaalt. Maar ik heb inmiddels afgeleerd om dat van haar te weigeren. Ze vind dat een belediging en haar standaard antwoord heb ik al iets te vaak gehoord: "Neen, ik heb mijn leven geleefd en ik mis het geld niet. Ik zie liever dat jullie er iets leuks mee doen dan dat het naar de fiscus gaat als het mijn tijd is om tussen de 6 plankjes plaats te nemen!"

• Kuusje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:08
Om ook net als @RiDo78 een leuke twist te geven aan dit topic :)

'k Was bij de huisarts en mevrouw plakte haar neus op de monitor als ze iets moest lezen - zo klein stond het lettertype/zoom.
'Control +muiswieltje' zei ik.
Toen mocht zij naar de oogarts want haar ogen rolden er uit.
Elke keer dat ik er ben zoomt ze in met een glimlach op d'r gezicht :)

• T.C
  • Laatst online: 19-09 23:09
RiDo78 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:36:

We waren laatst bij de overgrootmoeder (93) van mijn vriendin op bezoek. Voor het eerst sinds de lockdown. Dat mensje is helemaal gek van foto's en heeft kasten vol fotoboeken. Bij een vorig bezoek had ik laten vallen dat mijn vriendin en ik beide een nieuwe iphone 11 hadden en dat de camera daarvan veel functies had. Waarop zij opmerkte dat de foto's die we doorstuurden op 'wat sap' (whatsapp) altijd wel mooi vond.

Dit maal vroeg ze ineens of ik iemand kende die net zoveel verstand van telefoons had als ik van computers. Dus ik vraag wat er is. Had ze op internet een webshop gevonden die de iphone 11 verkocht en had ze die maar voor zichzelf besteld. Wij hadden allemaal zoiets van: "Heh?! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?"
"Awel, die mensen hadden een telefoonnummer op de 'sijt' staan en die heb ik gebeld." Vervolgens vertelde ze ons in geuren en kleuren dat ze een rekeningnummer heeft gekregen, een bedrag en een order nummer. Daarmee is ze naar de bank gegaan en die hebben het in orde gemaakt. Een paar dagen later had ze hem binnen.

Maar nu had ze daar wel spijt van want hij deed meteen gek toen ze hem aan wilde zetten. Allerlei vreemde talen enzo... niets voor haar. Dat ding heeft dus een paar maanden onaangeroerd in de kast gelegen. Ze had hem beter bij de winkel kunnen halen, vervolgde ze want "die jongens hadden wel geweten hoe ze die telefoon 'in orde konden maken'". En nu zocht ze iemand die dat voor haar kon doen.

Gelukkig kon ze inmiddels al lezen en schrijven met (de voor haar belangrijke functies van) haar iphone 6, dus hoefde ik alleen maar de installatie te voltooien waarbij meteen alle foto's werden omgezet.

Het mensje was nu zielsgelukkig met haar nieuwe aanwinst en ze fotografeert er op los.

Ze heeft mij 100 euro in de hand gedrukt als bedankje. Hoewel zij de laatste is die voor mijn werkzaamheden zou moeten betalen. Zo staat ze er ook op dat ze elk bezoek mijn benzine (ruimschoots) betaalt. Maar ik heb inmiddels afgeleerd om dat van haar te weigeren. Ze vind dat een belediging en haar standaard antwoord heb ik al iets te vaak gehoord: "Neen, ik heb mijn leven geleefd en ik mis het geld niet. Ik zie liever dat jullie er iets leuks mee doen dan dat het naar de fiscus gaat als het mijn tijd is om tussen de 6 plankjes plaats te nemen!"
Wat heb ik veel respect voor jou en jouw vriendin.
Je gaat daar naartoe, houdt daarmee haar wereld groot.... zowel door het bezoek en door de hulp met de telefoon.

Jij en jouw vriendin dragen bij aan haar levensvreugde.

Zo vragen mijn ooms om mijn hulp, gewoon omdat ze naast mijn hulp mij vooral ook graag zien.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• SmurfLink
  • Niet online

• SeatRider
  • Laatst online: 09:01

SeatRider

Wait, wut?

delpit schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:21:
Toen moest ik een keer gekeurd worden, wat hij wel kon doen. Uurtje werk, goedgekeurd. Of ik even vijftig euro wilde betalen. Ik heb hem beetje verbaasd aangekeken, betaald en voorgoed afscheid genomen.
There, I fixed that for you.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• delpit
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-09 18:56
SeatRider schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:53:
[...]

There, I fixed that for you.
Nee hoor, zo werkt het bij mij eigenlijk standaard. Ik verspil geen moeite aan dergelijke zaken. Ook in winkels niet. Ik vond 50 euro (wat ik normaliter ook ongeveer voor een keuring had moeten betalen) een uitstekende investering om te ontdekken dat ik verder geen energie in deze relatie moest stoppen. Dus de keuring was eigenlijk nog steeds gratis.

Gaat er iets fout, dan vraag ik altijd heel beleefd om een oplossing. Komt die oplossing er niet, of volgt er gezeik, dan kom ik er gewoon niet meer. Winkels zat, mensen zat, waarom zou ik mijn energie verspillen aan asociale figuren? Dat kost mij meer dan hun.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:14

Prachtig!

Doet mij denken aan mijn wijlen opa. Die is inmiddels +/- 10 jaar geleden op 93 jarige leeftijd overleden. Had zelf geen mobiele telefoon, maar vond het altijd razend interessant als mijn broertje of ik een nieuwe telefoon hadden. Neef van mij heeft hem zelfs nog eens achter een laptop gezet, vond hij ook super interessant maar was uiteraard ook niets voor hem.

Wat had ik graag gewild dat hij ook deze tijd nog mee had kunnen maken. Altijd al je foto's bij de hand, het internet, je verlichting en televisie bedienen met je telefoon. Die man had het te gek gevonden :*)

• dj.verhulst

geweldig als je ze kan helpen,, ik vul een usb stick,, met foto's van de familie en zo nu en dan vul ik de digitale foto lijstjes ,, kochten ze een tv als je daar een usb stick instak ging ie daarop de foto's kijken ,, zitten ze soms uren te kijken ,,, ik maak nu ook filmpjes als we ergens heen gaan en zet die er op bij ,, genieten ze van

• technopeuter
  • Laatst online: 17-09 14:30
mijn techsupportstory:

-ouders: geen issue, help ik (als ik er ben en dat is maar 3x/jaar ivm afstand) (stiefvader helpt mij dan weer met loodgieterswerk)
-buren: oude mensjes, hebben van mij een tablet gekregen en hebben een telefoon, help ik ook direct (mijn zwembad mag dan weer in hun tuin staan)
-stiefzus, alleenstaande moeder met 6 kinderen, als ik er ben help ik. PC is een grote baggerzooi door dat die kinderen het ww weten.
-overige/ex/kinderen: zoek het uit, alles staat op internet en je hebt winkels die kunnen helpen.

[Voor 29% gewijzigd door technopeuter op 28-08-2020 10:16]

diskeltische lurker

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:52
technopeuter schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:13:
mijn techsupportstory:

-ouders: geen issue, help ik (als ik er ben en dat is maar 3x/jaar ivm afstand) (stiefvader helpt mij dan weer met loodgieterswerk)
-buren: oude mensjes, hebben van mij een tablet gekregen en hebben een telefoon, help ik ook direct (mijn zwembad mag dan weer in hun tuin staan)
-stiefzus, alleenstaande moeder met 6 kinderen, als ik er ben help ik. PC is een grote baggerzooi door dat die kinderen het ww weten.
-overige/ex/kinderen: zoek het uit, alles staat op internet en je hebt winkels die kunnen helpen.
Anouk is weer single? ;)

Ik heb weer het tegenovergestelde.

Ouders die het niet (meer) interresseert en dus het maar laten terwijl de computer vol stof zit etc.

Gelukkig de boel kunnen redden want de grafische chip werd 50 graden tijdens normaal gebruik.......

Onder stress 85.

Nu is de GTX260 een heethoofd, maar 50 graden bij Word of farmvil spelletjes?

PSN: DucttapeGuyXXL

• hoi1234
Koos2009 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Anouk is weer single? ;)

Ik heb weer het tegenovergestelde.

Ouders die het niet (meer) interresseert en dus het maar laten terwijl de computer vol stof zit etc.

Gelukkig de boel kunnen redden want de grafische chip werd 50 graden tijdens normaal gebruik.......

Onder stress 85.

Nu is de GTX260 een heethoofd, maar 50 graden bij Word of farmvil spelletjes?
Valt toch nog prima mee? Het kan inderdaad koeler, maar topheet is het ook niet.

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:52
hoi1234 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Valt toch nog prima mee? Het kan inderdaad koeler, maar topheet is het ook niet.
Het valt mee, maar op de kaart zelf waren ook van die kleine zwarte dingetjes (weerstand?) weg en hier en daar zwarte vlekjes die je bij te doorgebrande electronica ziet.

PSN: DucttapeGuyXXL

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:39
Afgelopen week een oom van mij die vroeg of ik wilde helpen, normaal niet zo'n probleem maar de manier waarop het dit keer ging...

- 19:00 Gemiste Whatsapp-videooproep
- 19:00 Bericht of ik wilde helpen met zijn oude laptop
- 19:01 Foto van Teamviewer met de code
- 19:02 Gemiste Whatsapp-oproep

Lag op dat moment even op bed met lichte migraine, heb teruggeappt dat het niet ging lukken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Mel33
@The Executer valt nog mee dat zijn gewoon de 4 stappen in wa haha

Maar als het om de 15min herhaald en jou wereld moet wachten voor zijn wereld, tja dan mag je ook opperen dat je voor €200 wel tot zijn dienst staat evt 😛

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:48
The Executer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:47:
Afgelopen week een oom van mij die vroeg of ik wilde helpen, normaal niet zo'n probleem maar de manier waarop het dit keer ging...

- 19:00 Gemiste Whatsapp-videooproep
- 19:00 Bericht of ik wilde helpen met zijn oude laptop
- 19:01 Foto van Teamviewer met de code
- 19:02 Gemiste Whatsapp-oproep

Lag op dat moment even op bed met lichte migraine, heb teruggeappt dat het niet ging lukken.
Volgende keer ff een Tikkie terugsturen :+

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:39
waah schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Volgende keer ff een Tikkie terugsturen :+
Het is dat het mij te ver gaat, maar anders :P.

Hij heeft mij 2 jaar terug erg geholpen met riolering onder de vloer wat hem veel moeite heeft gekost lichamelijk. Hulp waar ik nog steeds heel blij mee ben. Daarom ben ik iets makkelijker richting hem, maar nu maakte hij hier wel erg gebruik van. Viel op dat moment even niet helemaal goed.
Mel33 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:56:

Maar als het om de 15min herhaald en jou wereld moet wachten voor zijn wereld, tja dan mag je ook opperen dat je voor €200 wel tot zijn dienst staat evt 😛
Mwah, normaal belt hij, en als hij mij niet te pakken krijgt belt hij later wel eens weer. Nu was het 'drop de code en ik krijg instant help', zo werkt het niet bij mij. Wil gerust helpen, maar wel wanneer het mij uit komt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• SmurfLink
  • Niet online
Mel33 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:56:

Mwoa, ik vind het redelijk onbeschoft om gelijk die link te droppen en niet even te wachten tot iemand reageert. Eerst de vraag appen, zegt diegene ja dan kan je verdere stappen ondernemen.

• Mel33
Kweet niet hoe de verstandhouding is
Maar het wil bij mij wel eens zo zijn dat de mensen net even weg zijn en in WA dan het probleem staat met een code.
Ik fix het even, en krijg later een app met
“Wat wil je ervoor hebben?”
Bestel maar pizza voor me danku

Nee maar this maar net hoe het voelt aankomen.

• waah
Onbeschoft de laatste tijd niet. Wel bijzonder.....
Vader had geen internet, en dus geen TV. Dus eerst ff op afstand de usual suspects. Lampen werken ook niet meer (Hue), wel WIFI, geen internet. Oke.

Wilde dat die ff zou inloggen op zijn modem.
"Welke is dat ook alweer?"
Die zwarte Zyxel, niet die witte.
"Ohja.. Hij vraagt om een wachtwoord.... Weetje wat, ik ga lekker op bed. We kijken morgen wel."

Als naar beneden lopen voor het wachtwoord al teveel gevraagd is, dan was TV kijken ook niet zo belangrijk blijkbaar. O-)

Bleek later gewoon een DNS storing overigens. Dus de DNS ff voor ze aangepast toen ik er toevallig was.

• Zebby
  • Laatst online: 13:09

Zebby

Gamed

waah schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:24:
Onbeschoft de laatste tijd niet. Wel bijzonder.....
Vader had geen internet, en dus geen TV. Dus eerst ff op afstand de usual suspects. Lampen werken ook niet meer (Hue), wel WIFI, geen internet. Oke.

Wilde dat die ff zou inloggen op zijn modem.
"Welke is dat ook alweer?"
Die zwarte Zyxel, niet die witte.
"Ohja.. Hij vraagt om een wachtwoord.... Weetje wat, ik ga lekker op bed. We kijken morgen wel."

Als naar beneden lopen voor het wachtwoord al teveel gevraagd is, dan was TV kijken ook niet zo belangrijk blijkbaar. O-)

Bleek later gewoon een DNS storing overigens. Dus de DNS ff voor ze aangepast toen ik er toevallig was.
Wel vreemd, de jaren die ik bij Ziggo moest zitten waren de enige echte storingen op de DNS. Eenmaal over naar Cloudflare of OpenDNS en toen waren alle problemen eigenlijk weg.
Bij XS4ALL in 2 jaar al meer problemen gehad :-(

Ik help mijn ouders altijd, en zij helpen weer met klussen bij mij in huis, en spul met die kleine. Is meestal wel wanneer ik kan, niet NU. En ik help graag, dus zolang het zo blijft helemaal prima.

Schoonfamilie heb ik ook wel eens geholpen, enkele keer bijna dag bezig geweest. Ik vraag nooit wat, anders zou ik dat vooraf doen, maar kreeg ook wel wat in de hand gedrukt. Als je me koffie geeft ben ik tevreden, misschien wat eten als het zo lang duurt, anders zeg ik van te voren wel nee. Verwachtingen managen is belangrijk.

• borbit
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14-09 19:14
Borromini schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Of dat je alleen nog Linux draait thuis :*) :O

Werkt perfect >:)

Huh? Linux? :?
Ik vraag altijd of ze de laptop langsbrengen en mij de tijd geven om het te fixen. Normaal haal ik het dan open, verwijder stof. Maak en dual boot met Windows en Linux. (laat ze zelf hun belangrijke bestanden te kopieren naar een externe drive. Maak wel voor de zekerheid ook een back up wat 1 keer nodig was) Letterlijk iedere "noob" die ik geholpen heb gaf aan prima tevreden te zijn met Linux. Nooit mensen terug gehad (1 keer vanwege een defecte fan).

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:23
Mijn schoonouders (schatten van mensen) hebben wij ooit een iPad gegeven en toen het ding na loop van tijd vroeg om een update raakten ze al een beetje in paniek, dus op een vrijdagavond dat wij mee eten bij hun heb ik maar op de knop gedrukt voor die update.
De internetverbinding was dusdanig traag dat het apparaat tegen de tijd dat ik naar huis wilde pas halverwege was en ik dus zij; laat hem maar gewoon zijn ding doen morgen kan je hem gewoon weer gebruiken.
De volgende ochtend krijgt mijn vrouw een boze moeder aan de telefoon met de tekst; nou heeft die VENT! van jou aan de IPad gezeten en nu doet hij het niet meer waarop wij antwoorden; we komen zo wel even langs komen om te kijken wat er aan de hand is.
Na de Zaterdag-boodschappen gelijk maar even langs gefietst en na dat ik het ding aanzet komt er in beeld; WILT U EEN PINCODE INSTELLEN JA OF NEE? Dus ik tegen Moeders; wil je een pincode instellen?, nee?....druk dan op NEE. Probleem opgelost. 8)7 8)7
Pa schaapachtig lachen, ma het schaamrood op de kaken.
Het zijn schatten van mensen maar ze zijn bang dat het apparaat ontploft als je wat fout doet, zo hebben ze ook nog een oude laptop draaien want internetbankieren en dingen met overheid en belastingdienst kan niet op de iPad want dat vertrouwt ze niet
Ik kom er al bijna 30 jaar over de vloer en ik heb ondertussen geleerd om me niet druk te maken en er voor te zorgen dat ze hun dingetje kunnen blijven doen.

[Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 29-08-2020 08:02]

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

De Nelis

en anders maar niet...

D.deJong schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:41:
Mijn schoonouders (schatten van mensen) hebben wij ooit een iPad gegeven en toen het ding na loop van tijd vroeg om een update raakten ze al een beetje in paniek, dus op een vrijdagavond dat wij mee eten bij hun heb ik maar op de knop gedrukt voor die update.
De internetverbinding was dusdanig traag dat het apparaat tegen de tijd dat ik naar huis wilde pas halverwege was en ik dus zij; laat hem maar gewoon zijn ding doen morgen kan je hem gewoon weer gebruiken.
De volgende ochtend krijgt mijn vrouw een boze moeder aan de telefoon met de tekst; nou heeft die VENT! van jou aan de IPad gezeten en nu doet hij het niet meer waarop wij antwoorden; we komen zo wel even langs komen om te kijken wat er aan de hand is.
Na de Zaterdag-boodschappen gelijk maar even langs gefietst en na dat ik het ding aanzet komt er in beeld; WILT U EEN PINCODE INSTELLEN JA OF NEE? Dus ik tegen Moeders; wil je een pincode instellen?, nee?....druk dan op NEE. Probleem opgelost. 8)7 8)7
Het zijn schatten van mensen maar ze zijn bang dat het apparaat ontploft als je wat fout doet, zo hebben ze ook nog een oude laptop draaien want internetbankieren en dingen met overheid en belastingdienst kan niet op de iPad want dat vertrouwt ze niet
Ik kom er al bijna 30 jaar over de vloer en ik heb ondertussen geleerd om me niet druk te maken en er voor te zorgen dat ze hun dingetje kunnen blijven doen.
Bekend verhaal, als mensen gewoon eens zouden lezen en een keuze maken, zou de wereld een stuk makkelijker maken. Dagelijks tig mensen in de winkel met een ipad, laptop oid met hij doet het niet, open het apparaat, staat er gewoon een vraag die beantwoord moet worden. Alsof de NEE knop inderdaad een self-destruct knop is. :+

time is infinite, but each week is ten hours short..

• waah
@D.deJong zo herkenbaar _O-
Mijn schoonouders zijn exact zo. Gelukkig nemen die wel wat meer aan...

Erger is mijn eigen ouders. Die dénken te weten hoe het werkt. En gaan dan discussies aan. :+

• Starbucks
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 13:11
Ik zou vragen om een foto te maken van het scherm. Ga er niet zomaar naartoe als iemand een probleem heeft. Bevalt de screenshot mij niet, dan pech. In alle andere gevallen kun je het dan telefonisch nog wel oplossen.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11:58
Ik help ze alleen thuis met de laptop. Laatst mn kennis die eerder mn haren deed en ik haar sindsdien ook met toen nog de computer hielp nu laatst geholpen met glasvezel aansluiten. Ze had zelf geprobeerd, maar kwam er niet uit. Bood ze me pizza aan.haar. Heb haar toen ook 4 jaar geleden aan de rijschool geholpen waar ik was geslaagd.

Het is jammer dat de mensen die ik vroeger hielp en zeiden als het nodig is weet ik je te vinden(altijd geld gekregen, maar ik was toen altijd nog niet zoals nu wat voor een bedrag ik moest vragen)ik niks meer heb vernomen.

• Mel33
Het is voor mij dan wel even de les hoe die mensen echt zijn in 'eerste instantie' en in 'eerste reactie'. Wie het ook is, maar als de eerste fout al zo'n heftig reactie oproept...dan zit er geen vertrouwen van hun in. (laat staan dat dit een vreemde is, die dit als eerste reactie geeft, maar daar gaat het in dit topic niet over)
Nee dan ga ik er eerst een heel duidelijk woordje praten, over hoe zij denken over mij, voor ik weer een klus doe. Als ze nu zo over dit denken dan is in de toekomst alleen nog maar meer voor hun om op te noemen wat fout ging, ze hebben namelijk dan altijd gelijk in hun ogen, want vanaf begin tellen deze mensen al heel zwaar aan een onbenullig iets, en daar letten ze op, en dat telt bij hun op en op.
En op den duur, is alles wat je heel goedkoop en opzij zette om hun probleem op te lossen niet eens meer een feit voor hun. nee je hebt niks voor ze gedaan is dan wat je hoort. al die keren dat het opgelost was, en zij lekker door konden gaan met dat apparaat, zijn ze vergeten, je kan zelfs zeggen dat ze dat nooit gaan inzien, of toegeven.
Ik heb het dan niet zozeer over kennissen of schoonfam, nee het gaat dan over de kennissen van de kennissen zegmaar.

Pas voor dat soort types op, en maak hele duidelijke afspraken, en vertel ze dat er wel eens iets mis kan gaan.
Dit zijn speciale klanten :P :P en moet je met een gebruiksaanwijzing benaderen om te overtuigen(letterlijk) dat jij gelijk had.
Ik heb er 10 van dit soort gehad, het zijn geen slechte mensen... of ik bedoel, lees dat niet zo in mijn verhaal, maar het zijn mensen zonder vertrouwen in den beginne, en die moet je niet laconiek(of amicaal) benaderen maar alles heel duidelijk uitleggen of evt voorspellend zijn in wat er kan gaan gebeuren .

Maar je hebt van die gevallen, "hee ik heb toch een phishing probleem, jij had er toch een beveiliging tegen opgezet, wat ben je voor prutser!, nu ben ik 400 kwijt, omdat jij mij zei dat dit niet meer kan gebeuren".
Nee daar is geen kruid of handleiding tegen opgewassen, |:( (en ik moet dan constateren dat dat dan wel vaak de mensen zijn aan de onderkant van samenleving leven, waar je het meeste aan moet investeren, en kost je zeeën van tijd, en je kan fluiten naar een gemakkelijk of eerlijk en gelijk herstel, en geld of een bedankje zie al helemaal niet, nee een bedreiging kan je krijgen, )

Ik moet zeggen ik heb hier zoveel van geleerd, en af en toe even je vuisten laten spreken is ook leuk om te doen, als zij die taal spreken dan spreek ik ook zo, wel heerlijk even je ei kwijt na jaren van gezeik.

Ik heb ervan genoten en geleerd, maar aan de nieuwelingen hier, kan ik je zeggen, als je daar niet mee om kan gaan, dan moet je bij de eerste keer, als je zo.n reactie krijgt al wegblijven, en ook niet weer terugkomen, en dat werk!t En dan snappen ze dat ze fout reageerden, maar als je terug komt bij hun, nee dan ga je verliezen vaak, als je niet heel erg duidelijk bent tenminste,
(En wat verlies je: een stukje eer, en niet geziene goede bedoeling,is aangetast bij jou, (en ten onrechte, want dat zag je van te voren al, of had je kunnen weten) En moet je het maar accepteren dat ze de buurt vertellen dat jij een prutser ben, _/-\o_

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Starbucks schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:10:
Ik zou vragen om een foto te maken van het scherm. Ga er niet zomaar naartoe als iemand een probleem heeft. Bevalt de screenshot mij niet, dan pech. In alle andere gevallen kun je het dan telefonisch nog wel oplossen.
Ja dit inderdaad. En ik vraag ook altijd "wat is de melding die je krijgt?". Vaak gaan ze (in dit geval mijn ouders) het dan pas lezen en blijkt dat ze het ook prima zonder mij af hadden gekund.

Alleen snap ik dan weer niet hoe ze het voor elkaar krijgen dat er altijd van die heerlijke searchbars worden geïnstalleerd. Als ze daar nou "hulp" mee nodig hadden, dan had ik het ten minste kunnen voorkomen dat die troep geïnstalleerd werd... maar nee hoor

• hoi1234
Gitarist schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Ja dit inderdaad. En ik vraag ook altijd "wat is de melding die je krijgt?". Vaak gaan ze (in dit geval mijn ouders) het dan pas lezen en blijkt dat ze het ook prima zonder mij af hadden gekund.

Alleen snap ik dan weer niet hoe ze het voor elkaar krijgen dat er altijd van die heerlijke searchbars worden geïnstalleerd. Als ze daar nou "hulp" mee nodig hadden, dan had ik het ten minste kunnen voorkomen dat die troep geïnstalleerd werd... maar nee hoor
Fijn toch, dat je zo snel kunt helpen? Je hoeft er nog geen eens voor achter de computer te kruipen.

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
hoi1234 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:15:
[...]

Fijn toch, dat je zo snel kunt helpen? Je hoeft er nog geen eens voor achter de computer te kruipen.
Ja, uiteraard fijn dat er voor mij dan niet zo veel werk aan de winkel is. Is idd geen onbeschoftheid. Maar ik bedoel meer dat het beantwoorden van een simpele vraag ook zonder technische ondersteuning zou moeten kunnen.

Ik snap dat een heel veld met aankruisvinkjes een grotere uitdaging kan zijn dan een "simpele" vraag met als enige mogelijkheden "Ja" of "Nee". Voor dat eerste mogen ze me prima bellen, voor dat tweede ook mits ze de vraag echt niet begrijpen of kunnen beantwoorden zonder mijn hulp

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:34

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ramon 73 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Gewoon vragen of hij een gespecificeerde rekening wil met voorrijkosten of dat er 1 bedrag op de factuur moet...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:43

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Gitarist schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

https://unchecky.com/ :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• filthymushroom
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:48
Zijn er mensen die toevallig ervaring hebben met dit tooltje? Als het goed werkt dan is het wel wat voor m'n ouders en schoonouders. Scheelt weer een hoop gedoe.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-09 17:24

PcDealer

HP ftw \o/

Schatten of niet, met zo'n bakkes vallen ze maar kapot.

LinkedIn WoT Cash Converter

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:16

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

De Nelis schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:35:
[...]

Bekend verhaal, als mensen gewoon eens zouden lezen en een keuze maken, zou de wereld een stuk makkelijker maken. Dagelijks tig mensen in de winkel met een ipad, laptop oid met hij doet het niet, open het apparaat, staat er gewoon een vraag die beantwoord moet worden. Alsof de NEE knop inderdaad een self-destruct knop is. :+
Maar bij sommigen registreert wat ze lezen gewoon niet eens... Vorige week was ik bij een maat van me en hij had wat browser-issues gehad, die ik heb weten te fixen. Toen wilde hij weer Ziggo Go kijken maar moest weer inloggen. Ziggo Go zag dit blijkbaar als weer een nieuw device wat gekoppeld moest worden en gaf een foutmelding. Hij leest die melding hardop, waaronder waar je in je instellingen van Ziggo Go naartoe moet. Hij eindigt met "Ok" en klikt de melding weg. Gaat gewoon doodleuk weer proberen een zender te openen en vraagt: "Hè? Waarom doet 'ie het nou niet?" 8)7 |:(

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• D.deJong
Starbucks schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:10:
Een foto maken van het scherm? Wil je niet zulke moeilijke vragen stellen aan mijn schoonmoeder.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:43

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
filthymushroom schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Zijn er mensen die toevallig ervaring hebben met dit tooltje? Als het goed werkt dan is het wel wat voor m'n ouders en schoonouders. Scheelt weer een hoop gedoe.
Ik heb hem bij m’n ouders op hun laptops staan. Laatst na 2 jaar de score eens bekeken, maar Unchecky gaf aan dat hij nog niet had hoeven ingrijpen :+

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• D.deJong
PcDealer schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

Schatten of niet, met zo'n bakkus vallen ze maar kapot.
Ik kom er al bijna 30 jaar over de vloer en ze hebben mij praktisch uit de goot gehaald als 17 jarig ventje dus van mijn schoonouders kan ik wel wat hebben, het was een hoop emotie door paniek en een schoonvader die liep te tetteren tegen zijn vrouw dat de iPad het niet deed.
Het is ongeveer op deze manier gegaan : LIA!!......HIJ DOET HET NIET!!!!......Wat is er dan?.... Weet ik veel, hij doet het niet!
Mijn vrouw was een beetje gepikeerd, ik kon er wel om lachen.

[Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 30-08-2020 20:07]

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:32

Detmer

Professioneel prutser

[...]

Heel handig tooltje voor mensen die niet lezen en altijd maar 'ja' of 'next, next, finish' in recordtempo aanklikken :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• lateef
  • Laatst online: 19-09 07:48
Je gaat je toch niet serieus verontschuldigingen naar iemand die dit soort taal bezigt?

Maar volg dit topic van het begin en kijk met regelmaat mijn ogen uit, niet alleen vanwege de onbeschofte kennissen, maar ook de ronduit asociale tweakers die hier reageren. Ik vraag me echt af in wat voor “sociaal” netwerk zij zich bevinden. Ik mag toch hopen dat dit niet een veel voorkomende manier is hoe mensen met elkaar omgaan.

• Insidious
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19-09 22:48

Insidious

Professionele amateur

lateef schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:41:
[...]

Je gaat je toch niet serieus verontschuldigingen naar iemand die dit soort taal bezigt?

Maar volg dit topic van het begin en kijk met regelmaat mijn ogen uit, niet alleen vanwege de onbeschofte kennissen, maar ook de ronduit asociale tweakers die hier reageren. Ik vraag me echt af in wat voor “sociaal” netwerk zij zich bevinden. Ik mag toch hopen dat dit niet een veel voorkomende manier is hoe mensen met elkaar omgaan.
Jij hebt overduidelijk niet eerder support gegeven aan digitaal beperkte mensen. ;)
Haalt bij mij ook wel eens het slechtste naar boven, helaas. Zie dit forum als veilige uitlaatklep.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Het wordt al 2 jaar niet meer onderhouden voor zover ik kan zien. Ik had het ook in gebruik maar ik heb het erafgegooid.

https://unchecky.userecho...s-discontinued-since-2018

Als je mensen ondersteunt die zichzelf elke keer in nesten werken kan je bijna beter met een beperkte account werken en ervoor zorgen dat ze voor installatie e.d. een paswoord moeten ingeven.

[Voor 15% gewijzigd door Borromini op 30-08-2020 22:07]

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jadero
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-09 17:11
Grappig, dit is een hele herkenbare reactie. Wij hebben pasgeleden bedrijfsmatig een nieuw systeem getest met twee verschillende groepen.
Globaal: groep jong, groep oud. Jongeren tikken en klikken overal op waarvan de denken dat het de bedoeling is, lezen amper en zitten veel meer in een “flow”. Ouderen lezen eerst uitgebreid en als ze denken te weten waar te klikken dan proberen ze dat voorzichtig. Bang om iets fout te doen. Twee groepen, twee keer totaal verschillende resultaten.

De reactie is misschien wat overdreven van ze maar is vaak puur door “angst” ingegeven.

• lateef
  • Laatst online: 19-09 07:48
Insidious schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:44:
[...]
Zie dit forum als veilige uitlaatklep.
Die veilige uitlaatklep kan ik nog inkomen. Irritatie - hopelijk met op zijn minst een kleine kwinkslag - delen, kan ook gezond zijn. Maar zie hier een hoop reacties langskomen die van weinig inlevingsvermogen getuigen en soms zelfs ronduit asociaal zijn.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:29
Jadero schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:20:
Ouderen lezen eerst uitgebreid en als ze denken te weten waar te klikken dan proberen ze dat voorzichtig. Bang om iets fout te doen. Twee groepen, twee keer totaal verschillende resultaten.

De reactie is misschien wat overdreven van ze maar is vaak puur door “angst” ingegeven.
Zo is mijn moeder in elk geval ook - bij alles wat ongewoon is stopt te en vraagt ze mij om hulp. Met soms zelfs een foto van de foutmelding of zo.

En ja, soms is het zo simpel dat ze dat zelf ook had kunnen bedenken wat ze moest doen, maar goed - haar angst zorgt er wel voor dat ze bij elk mailtje van een onbekende uitkijkt, attachments niet zo maar opent.

En daar ben ik dan toch wel blij om: liever voor een flauwekul-dingetje even bijspringen en met twee minuten weer weg zijn, dan een dag lang een PC met malware opschonen en hopen dat het bij 1 keer blijft. Zoals (ondertussen jaaaaren geleden) dat mijn zus iets had geinstalleerd waardoor ze allemaal leuke muispointers er bij had gekregen (plus bonus-zoekbalken in de browser en heel veel reclame-popups...).

Ik maak liever een WC schoon dan een PC met malware. Laat mijn moeder dan maar overdreven panisch zijn bij dingen die anders zijn.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 08:56
Behalve mijn (schoon)ouders weiger ik echt alles en iedereen. En zelfs bij mijn eigen ouders neig ik er naar ze voortaan naar studentaanhuis oid te verwijzen :+

Het lijkt erop of ze, nu wat verder voorbij de 70, steeds hulpbehoevender worden qua techniek. En vooral: steeds luier!! Ze werken nu een half jaartje met een nieuwe laptop die ik voor ze had ingericht. Op zich ging dat vrij goed, nog wel wat geneuzel over foto's die niet meer op dezelfde manier in mappen stonden en de mail 'deed het niet' (ander programma nodig, je kent het wel) maar over het algemeen, de oude laptop werd niet meer gebruikt. En dat is al heel wat want de twee computers van daarvoor staan nog wel ergens aangesloten op zolder 'want het is zo handig om af en toe iets terug te zoeken' (doen ze nooit).

Vorige week was het wel weer heel kolderiek. Het geluid van de laptop viel telkens uit. Ze wilden hem al terugsturen om garantie te claimen. 'Eeeh lijkt me sterk maar het zou kunnen he. Wanneer en waar doet het geluid het precies niet?' - 'In Youtube. Het geluid doet het even en valt dan uit'. Ik heb nog een plaatje ge-appt van het Youtube volumeknopje en dat dat waarschijnlijk naar links stond. Nee nee de laptop was kapot en moest terug naar de winkel.

Nou at ik mee dit weekend, 'of ik toch nog naar de laptop wilde kijken voor ze er mee terug gingen'.

20 Seconden later was het opgelost, stiekem toch het volumeknopje van Youtube. ;(

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:59:
Behalve mijn (schoon)ouders weiger ik echt alles en iedereen. En zelfs bij mijn eigen ouders neig ik er naar ze voortaan naar studentaanhuis oid te verwijzen :+

Het lijkt erop of ze, nu wat verder voorbij de 70, steeds hulpbehoevender worden qua techniek. En vooral: steeds luier!!
Dat luie is herkenbaar. Mijn vader is best wel digibeet, maar ik had in de afgelopen jaren wel het idee dat hij het steeds wat beter leek te begrijpen, maar de afgelopen tijd krijg ik voor elk klein dingetje wel een belletje of zijn er weer onbeperkt vragen als ik in het weekend eens langskom om te eten. Voor mij is dat best wel frustrerend, dat als je ergens komt dat je dan meteen weer vragen krijgt over van alles en nog wat. Mijn vriendin vind het dan vreemd dat ik vaak kortaf/geïrriteerd reageer. :P

Soms heb ik er ook even geen zin meer in. Een voorbeeld zijn mijn schoonouders, hartstikke lieve mensen hoor, maar ze hadden een wat oudere Android telefoon met ruimte gebrek. Had ik samen met ze een SD kaart gekocht en geïnstalleerd en de volgende keer dat ik daar kwam was er toch weer ruimte gebrek en ging mijn schoonvader met trots vertellen dat hij de Play Store gedisabled had, omdat er dan niks geïnstalleerd kan worden wat ruimte inneemt. Toen liet ik het maar daarbij. :+

Mijn website

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-09 13:29
Cerenas schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Dat luie is herkenbaar. Mijn vader is best wel digibeet, maar ik had in de afgelopen jaren wel het idee dat hij het steeds wat beter leek te begrijpen, maar de afgelopen tijd krijg ik voor elk klein dingetje wel een belletje of zijn er weer onbeperkt vragen als ik in het weekend eens langskom om te eten. Voor mij is dat best wel frustrerend, dat als je ergens komt dat je dan meteen weer vragen krijgt over van alles en nog wat. Mijn vriendin vind het dan vreemd dat ik vaak kortaf/geïrriteerd reageer. :P

Soms heb ik er ook even geen zin meer in. Een voorbeeld zijn mijn schoonouders, hartstikke lieve mensen hoor, maar ze hadden een wat oudere Android telefoon met ruimte gebrek. Had ik samen met ze een SD kaart gekocht en geïnstalleerd en de volgende keer dat ik daar kwam was er toch weer ruimte gebrek en ging mijn schoonvader met trots vertellen dat hij de Play Store gedisabled had, omdat er dan niks geïnstalleerd kan worden wat ruimte inneemt. Toen liet ik het maar daarbij. :+
Heel eerlijk, dit komt op mij ook over als of mensen alleen maar vragen stellen en jij daar geen zin in hebt. Kijk nog eens even naar de TS.

• dj.verhulst
ik merk dat mijn (schoon)ouders het met het klimmen van de jaren toch meer support van mij nodig hebben.
ben deze mensen dankbaar voor alles wat ze gedaan hebben voor ons,, dan zeg ik niet snel nee .

maar een oom die een goedkope HDD wilde , een nieuwe wil voor een 2e hands prijs, en dan mag ik ook 400 km rijden heen en terug, maar ik mag dan wel mee eten.....
die oom kon het gewoon uitzoeken ,,

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-09 15:17
Cerenas schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:19:
Dat luie is herkenbaar. Mijn vader is best wel digibeet, maar ik had in de afgelopen jaren wel het idee dat hij het steeds wat beter leek te begrijpen, maar de afgelopen tijd krijg ik voor elk klein dingetje wel een belletje of zijn er weer onbeperkt vragen als ik in het weekend eens langskom om te eten. Voor mij is dat best wel frustrerend, dat als je ergens komt dat je dan meteen weer vragen krijgt over van alles en nog wat.
Ik denk dat je het anders moet zien. Niet zo zeer lui of digibeet, maar hun referentiekader is anders. Mijn pa is een techneut, was op zijn werk op gegeven moment degene die een nukkige fabriek wel netjes en rustig opgestart kreeg. Wel eens dat ik uit school kwam dat hij ook kwam, was ie te laat. Hadden de middagdienst en nachtdienst er een keer mee gekloot, ding wilde niet meer, dus maar laten staan totdat hij dienst had. Mijn pa heeft licenties voor zendamateur en weet ik veel wat, wij hebben een hobby waar je ook nog wel technisch bezig bent. Wij hebben samen aan auto's geknutseld, remmen eraf, koppakking vervangen, etc. Toch komt ie tegenwoordig naar mij, zeker voor de hobby. Zijn referentiekader is anders. Hij denkt uit relais, schakelingen en dergelijke, ik denk vanuit uC's en andere meer softwarematige oplossingen. Hij heeft jaren terug allerlei electronica gekocht voor de hobby, ik zeg tegen anderen juist dat het verouderd is en bestel pas een component als ik het echt nodig heb en ik neem er geen 10 op voorraad als ik weet dat ik ze niet direct ga gebruiken. Ik noem hem wel eens een digibeet in de huidige techniek.

• waah
dj.verhulst schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:28:
ik merk dat mijn (schoon)ouders het met het klimmen van de jaren toch meer support van mij nodig hebben.
ben deze mensen dankbaar voor alles wat ze gedaan hebben voor ons,, dan zeg ik niet snel nee .

maar een oom die een goedkope HDD wilde , een nieuwe wil voor een 2e hands prijs, en dan mag ik ook 400 km rijden heen en terug, maar ik mag dan wel mee eten.....
die oom kon het gewoon uitzoeken ,,
Tenzij je oom Herman den Blijker is :+ O-)

Ouders en schoonouders worden geholpen. Want daarbij sta je in het krijt :+ en dat is niet af te betalen hoeveel support ik ook lever :+
De rest zoekt het (tegenwoordig) maar uit.

Mijn schoonvader is trouwens gewoon lui. Hij kan zelf prima allerlei onderdelen bestellen online. Waar die ook account voor aanmaakt. Maar als dan de Jumbo-pas geactiveerd moet worden wacht die tot ik er toevallig ben. Krijg ik het zo in mijn handen gedrukt :X . En daarna krijg ik nog ff één of ander specialistische tool in handen voor het uitlezen van ketels. "Hoe moet ik deze opladen".

Weet ik veel. Ik weet wel wat van laptops, maar niet van alles met een stekker 8)7 . Bleek gewoon Micro-USB te zijn. "Ja dat zag ik al, heb al 4 kabels geprobeerd maar doet niets". Pak de kabel die die getest had, werkt prima.... "Je hebt helemaal niets getest, eikel". Zijn glimlach zei mij genoeg O-) .

Maarja, ik kan altijd in zijn hottub. Die stookt die dan voor ons op. Hij controleert onze ketel voor niks, kan zijn boot altijd gebruiken en zijn auto ook. Dus van hem kan ik het wel hebben O-)

Laatst toch weer eens mijn hand over mijn hart gehaald... Voor mijn schoonzus. Haar laptop was héél traag, en ze wilde toch wel wat nieuws. Prima, dan ga ik niet in discussie :+ .
Leuke laptop voor haar uitgezocht, binnen haar budget. Laptopje waar ze lange tijd mee vooruit kan. Heb mijn les vroeger wel geleerd: Mensen geen 5 keuzes geven, 1 keuze is vaak voldoende O-)

En jawel hoor: "Ja ik houd deze toch maar, als die over een paar maanden niet bevalt kan ik dan nog wel kijken voor een andere laptop".
Helemaal prima. Maar dan kijk je ook maar lekker zelf :Y)

• Ubartu
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:27
Beste wat ik ooit gedaan heb ik is voor m'n moeder een Chromebook regelen. Daar heb je nooit support aan.

Ik ben een keer op een eigen Chromebook ingelogd om het profiel van m'n ouders goed in te stellen.
Zij bestelden vervolgens een chromebook, en konden hier direct op inloggen klaar. Niets installeren, alleen inloggen, werkt gewoon en is niet stuk te krijgen. Super lage specs, maar gaat evengoed retesnel. Gaat ie ooit kapot, zoek ik een nieuwe voor ze uit en kunnen ze meteen verder waar ze gebleven waren. Ideaal.
M'n pa heeft zijn laptop gehouden en er sindsdien twee versleten, met de nodige support daarbij. Weigert naar een Chromebook over te stappen omdat daar het oude ploegendienstprogramma van z'n oude werkgever niet op kan draaien.

Toch vraagt zelfs m'n vader duidelijk minder support dan vroeger, als ik steeds de tip geef om over te stappen naar een Chromebook motiveert dat kennelijk om meer zelfredzaam te zijn. Ook zijn alle foto's en bestanden toch al naar de cloud verhuisd wat minder overzetten vanaf de harddisk vereist. Daarnaast wil de beste man natuurlijk niet minder techvaardig overkomen dan m'n moeder die dus nooit issues heeft. Ook dat helpt.

• Ubartu
Jadero schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Grappig, dit is een hele herkenbare reactie. Wij hebben pasgeleden bedrijfsmatig een nieuw systeem getest met twee verschillende groepen.
Globaal: groep jong, groep oud. Jongeren tikken en klikken overal op waarvan de denken dat het de bedoeling is, lezen amper en zitten veel meer in een “flow”. Ouderen lezen eerst uitgebreid en als ze denken te weten waar te klikken dan proberen ze dat voorzichtig. Bang om iets fout te doen. Twee groepen, twee keer totaal verschillende resultaten.

Ik sta er vaak verbaast van te kijken bij 'jongeren' dat ze komen klagen dat 'ie het niet doet' en dat als je dan meekijkt dat de melding die aangeeft wat er mis gaat/wat ze moeten uitvoeren automatisch en ongelezen weg geklikt wordt. Als je dan vraagt wat er stond hebben ze vaak niet eens door dat ze iets weggeklikt hebben.

Prachtig voorbeeld van wat opgroeien met de cookiewet met je doet. "Oh een popup", *click* en door.

• mark_vs
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 04:58
Als mensen me om advies voor een nieuwe laptop vragen, verwijs ik ze voortaan naar de best buy guides van Tweakers, met een hyperlinkje erbij.

Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat ik tijd steek in het netjes uitzoeken van een laptop die bij hun wensen past, om vervolgens te zien dat ze een andere kopen.

Vráág het me dan ook niet.

• hoi1234
Student aan huis is echt een ballentent... Nooit met ze in zee gaan. Oké ze vragen een redelijk tarief, maar bedenk wel dat 2/3 voor student aan huis is en je als student best een slecht contract hebt.

je betaalt 9 euro "voorfietskosten", 6,50 is voor SAH en 2,50 is voor de student. Voor deze 2,50 moet je 30 minuten heen fietsen en 30 minuten terug fietsen (ze gaan er van uit dat iedereen hun werkgebied zodanig kiest, dat alle afspraken binnen 30 minuten te bereiken zijn).

Toen ik er een jaar geleden werkte, was het uurtarief 32 euro. Daar kreeg de student 11 euro van. Bedenk wel dat je alleen betaald wordt als je bij de klant aan het werk bent. Dus klanten die een half uur vol blijven houden dat ze via Ideal willen betalen, terwijl het batterijtje van hun randomreader leeg is en je 5x hebt aangeboden om via automatische incasso te betalen, wil je niet hebben. Toch heb ik dat één keer meegemaakt. Ook zijn de ouderen onevenredig traag met betalen. Je zit er dus altijd veel langer dan je betaald krijgt.

Ook krijg je alleen betaald, als je een afspraak hebt uitgevoerd. Mocht de klant niet thuis zijn, heb je gewoon lekker 1,5 uur voor niks gereisd en gewacht op bussen. Je krijgt dan 5 euro. Maar dat is wel bij hoge uitzondering.

Het uurloon is uiteindelijk veel te laag door alle randzaken die er bij komen.

Wat dan wel? Zoek een handige student die zichzelf aanbiedt. Dan weet je dat je een student blij maakt en niet één of ander groot bedrijf. Je kunt ook eens bij fiksi kijken. Dat is een wat kleiner bedrijf, dus misschien niet altijd even snel een afspraak, maar hanteert wel een vast tarief voor de klant en een vaste vergoeding voor de student. Je weet vooraf dus dat de afspraak wel/niet rendabel is.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 08:56
Dank voor de tip. Dat de student éénderde van het uurtarief over houdt lijkt me niks mis mee, ik krijg van mijn 120,- euro uurtarief nog lang geen éénderde ;)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-09 15:17
EvaluationCopy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:07:
Dank voor de tip. Dat de student éénderde van het uurtarief over houdt lijkt me niks mis mee, ik krijg van mijn 120,- euro uurtarief nog lang geen éénderde ;)
Maar jij draagt niet de risico's van jouw werkgever, zoals dat een klant er niet is of de reistijd naar een project.

• hoi1234
Pizza_Boom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Maar jij draagt niet de risico's van jouw werkgever, zoals dat een klant er niet is of de reistijd naar een project.
Precies. Ik denk niet dat de gemiddelde werknemer <5 euro/uur krijgt. Dat heb ik wel vaker gehad bij SaH. En denk zelf na. Als iets 32 euro per uur kost en er een hele business gerund moet worden, hoe kan er dan ooit een eerlijk tarief aan de werknemer geboden worden. Overigens, ze lappen ook de regel van minimaal 3 uur uitbetalen vanwege 0-urencontract aan de laars.

• Mel33
Pizza_Boom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:38:
[...]
Ik denk dat je het anders moet zien. Niet zo zeer lui of digibeet, maar hun referentiekader is anders. Mijn pa is een techneut, was op zijn werk op gegeven moment degene die een nukkige fabriek wel netjes en rustig opgestart kreeg. Wel eens dat ik uit school kwam dat hij ook kwam, was ie te laat. Hadden de middagdienst en nachtdienst er een keer mee gekloot, ding wilde niet meer, dus maar laten staan totdat hij dienst had. Mijn pa heeft licenties voor zendamateur en weet ik veel wat, wij hebben een hobby waar je ook nog wel technisch bezig bent. Wij hebben samen aan auto's geknutseld, remmen eraf, koppakking vervangen, etc. Toch komt ie tegenwoordig naar mij, zeker voor de hobby. Zijn referentiekader is anders. Hij denkt uit relais, schakelingen en dergelijke, ik denk vanuit uC's en andere meer softwarematige oplossingen. Hij heeft jaren terug allerlei electronica gekocht voor de hobby, ik zeg tegen anderen juist dat het verouderd is en bestel pas een component als ik het echt nodig heb en ik neem er geen 10 op voorraad als ik weet dat ik ze niet direct ga gebruiken. Ik noem hem wel eens een digibeet in de huidige techniek.
Er zit weinig 'lui' in denk ik, het is het veranderlijke, en dat het dan aandacht slurpt als er weer wat veranderd in de app of OS. Daar worden ze gewoon moe van op die manier, en ze willen het niet meer weten. Wij semi-jonkies houden het bij, en zien de logica erin, we hebben zelfs tips aan de ontwikkelaars om de knop makkelijker bereikbaar te maken, wij gebruiken het dagelijks, en zij vaak niet of geven het uit handen. Voor de ouden is dat vermoeiend en kost hun meer tijd. Ik snap wel dat ze opgeven 'om het wéér te begrijpen ' om het maar zo te noemen.

• dj.verhulst
Mel33 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Er zit weinig 'lui' in denk ik, het is het veranderlijke, en dat het dan aandacht slurpt als er weer wat veranderd in de app of OS. Daar worden ze gewoon moe van op die manier, en ze willen het niet meer weten. Wij semi-jonkies houden het bij, en zien de logica erin, we hebben zelfs tips aan de ontwikkelaars om de knop makkelijker bereikbaar te maken, wij gebruiken het dagelijks, en zij vaak niet of geven het uit handen. Voor de ouden is dat vermoeiend en kost hun meer tijd. Ik snap wel dat ze opgeven 'om het wéér te begrijpen ' om het maar zo te noemen.
veel dingen worden mensen dingen opgedrongen zonder dat er voor hen een meerwaarde voor is , dat maakt ze al wat knorrig.
maar ook wij als we op leeftijd zijn gekomen en in de aanleun woning wonen , raken we onze aansluiting met de wereld kwijt en heb je er geen zin meer in weer opnieuw wennen en uitvogelen hoe het werkt

• waah
Mel33 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Het is ook het gebrek aan analytisch vermogen denk ik. En nieuwschierigheid en hoe en waarom iets werkt.

Nieuwe software leer ik in no-time. Ook al is het totaal nieuw. Ik heb on-the-job met CAD-data leren werken, inclusief het systeem waar het in zit etc. Dat lukt vooral doordat je probleem-oplossend denkt. Iets wat veel IT-ers wel geleerd hebben in hun jeugdjaren met Windows 95 fixen :+

Veel mensen zijn nu eenmaal:"Als het niet werkt, laat ik het een ander oplossen". Ze vragen zich niet af wat niet werkt, of waarom het niet werkt. Of uberhaupt HOE het werkt. ALS het maar werkt O-)

• Hamkaasbroodje
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 18-09 16:23
IT Support is dan mijn werk en hoe vaak ik wel geen telefoontjes krijg met "het programma is vastgelopen" terwijl ik ze al 20 keer heb laten zien hoe je dat dan fixt, het komt gewoon niet bij ze binnen danwel interesseert ze gewoon geen hol.

Maar dat is ook part of the job natuurlijk. IN mijn privéleven gelukkig nooit last van :) Heb mijn ouders jaren geleden gelukkig al opgevoed.

Kan me nog heel scherp voor de geest halen dat mijn moeder me belde met de vraag hoe ze nou in vredesnaam een regel naar beneden kon, uitgelegd dat ze dat met enter moest doen en dat dat (destijds) de grootste knop was op het toetsenbord. Kreeg ze het nog niet voor elkaar, uiteindelijk maar die kant op gegaan en laten zien welke toets dat dan was.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:16

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hamkaasbroodje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:07:
IT Support is dan mijn werk en hoe vaak ik wel geen telefoontjes krijg met "het programma is vastgelopen" terwijl ik ze al 20 keer heb laten zien hoe je dat dan fixt, het komt gewoon niet bij ze binnen danwel interesseert ze gewoon geen hol.

Maar dat is ook part of the job natuurlijk. IN mijn privéleven gelukkig nooit last van :) Heb mijn ouders jaren geleden gelukkig al opgevoed.

Kan me nog heel scherp voor de geest halen dat mijn moeder me belde met de vraag hoe ze nou in vredesnaam een regel naar beneden kon, uitgelegd dat ze dat met enter moest doen en dat dat (destijds) de grootste knop was op het toetsenbord. Kreeg ze het nog niet voor elkaar, uiteindelijk maar die kant op gegaan en laten zien welke toets dat dan was.
Volgens mij is de enter/return nooit groter geweest dan de spatiebalk, hoor ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• waah
FooLsKi schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Nu is het wachten op de Tweaker die het oppervlak van de spatiebalk en enter-toets gaat vergelijken O-)

• Ubartu
FooLsKi schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Ahum... Google eens op HHKB JP 8)
Al betwijfel ik op @Hamkaasbroodje's moeder daar ooit op gewerkt zal hebben.

• Hamkaasbroodje
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 18-09 16:23
Hahaha, scherp! Gelukkig wist ze dan nog wel de spatiebalk te vinden ;)

@ubartu, heeft ze inderdaad niet mee gewerkt :D

[Voor 26% gewijzigd door Hamkaasbroodje op 31-08-2020 16:41]

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Het lijkt erop of ze, nu wat verder voorbij de 70, steeds hulpbehoevender worden qua techniek. En vooral: steeds luier!! Ze werken nu een half jaartje met een nieuwe laptop die ik voor ze had ingericht. Op zich ging dat vrij goed, nog wel wat geneuzel over foto's die niet meer op dezelfde manier in mappen stonden en de mail 'deed het niet' (ander programma nodig, je kent het wel) maar over het algemeen, de oude laptop werd niet meer gebruikt. En dat is al heel wat want de twee computers van daarvoor staan nog wel ergens aangesloten op zolder 'want het is zo handig om af en toe iets terug te zoeken' (doen ze nooit).

Vorige week was het wel weer heel kolderiek. Het geluid van de laptop viel telkens uit. Ze wilden hem al terugsturen om garantie te claimen. 'Eeeh lijkt me sterk maar het zou kunnen he. Wanneer en waar doet het geluid het precies niet?' - 'In Youtube. Het geluid doet het even en valt dan uit'. Ik heb nog een plaatje ge-appt van het Youtube volumeknopje en dat dat waarschijnlijk naar links stond. Nee nee de laptop was kapot en moest terug naar de winkel.

Nou at ik mee dit weekend, 'of ik toch nog naar de laptop wilde kijken voor ze er mee terug gingen'.

20 Seconden later was het opgelost, stiekem toch het volumeknopje van Youtube. ;(
Dit dus en dat is nog het ergste; geen bal ervan begrijpen maar wel zo eigenwijs als dikke stront.
Zucht... :F

• Mel33
Insidious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Dit dus en dat is nog het ergste; geen bal ervan begrijpen maar wel zo eigenwijs als dikke stront.
Lekkere reactie haha.
We hebben het even over ouderen, das vaak niet eigenwijs. This ook wel mens eigen vaak.
Dat zijn meer uitvluchten omdat ze er geen zin in hebben, pff nog een klus die zich oppert, net als de klus waar jij voor komt klaar is.

En soms is het ook een gedoe toch, en met een trage bak gaat er weer tijd in zitten, zelfs voor een ervaren IT'er.
Dat is vaak niet eigenwijs maar ze zien het als 'teveel gedoe'
Meestal is een kort verhaal houden genoeg en dat je dat dan thuis ff voor ze fix, om ze over te halen.
Maar haal het dan ook helemaal uit hun handen, dat ze er ook echt geen gedoe van hebben. dan gaan ze de volgende keer er sneller in mee. (ligt dus helemaal aan de klus, dus als ze win 7 draaien en win 10 krijgen das niet verstandig om te doen. zeg het alleen en laat ze er zelf mee komen is vaak beter.)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Insidious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Ik snap dan niet waarom je als (schoon/klein) zoon niet meteen een google Chrome desktop of bijvoorbeeld Teamviewer erop zet zodat je altijd vanaf je laptop even snel kan mee kijken terwijl je ze aan de telefoon hebt... Maar dat zal wel aan mij liggen ;-)

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

President schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Ik snap dan niet waarom je als (schoon/klein) zoon niet meteen een google Chrome desktop of bijvoorbeeld Teamviewer erop zet zodat je altijd vanaf je laptop even snel kan mee kijken terwijl je ze aan de telefoon hebt... Maar dat zal wel aan mij liggen ;-)
TeamViewer is echt een zegen en scheelt enorm veel frustratie aan beide zijden.
Maar vroegah had je dat niet hè?! Alles per telefoon uit het hoofd. En aangezien ik het geduld heb van een kleuter in een snoepwinkel, was dat soms best lastig. Enige uitdaging is nog om telefonisch TeamViewer geïnstalleerd of opgestart krijgen [“Nee moeders, Microsoft Teams is niet hetzelfde als TeamViewer!”] maar dat gaat meestal wel prima.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Insidious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

TeamViewer is echt een zegen en scheelt enorm veel frustratie aan beide zijden.
Maar vroegah had je dat niet hè?! Alles per telefoon uit het hoofd. En aangezien ik het geduld heb van een kleuter in een snoepwinkel, was dat soms best lastig. Enige uitdaging is nog om telefonisch TeamViewer geïnstalleerd of opgestart krijgen [“Nee moeders, Microsoft Teams is niet hetzelfde als TeamViewer!”] maar dat gaat meestal wel prima.
Ah nee, vroeger had je dat inderdaad helaas niet. Al moet ik toegeven dat het krijgen van een (stabiele) internetverbinding toen al een uitdaging was met vastlopende systemen. In dat opzicht is de tijd van nu wel een zegen: snel internet, een stabiele Windows en allerlei hulp programma's! Ik krijg ook steeds minder mensen met problemen, maar dat is misschien ook omdat men nu toch sneller gewoon een nieuwe laptop koopt ipv een oud systeem te willen houden.

Kwestie van de juiste pictogrammen op het bureaublad zetten of weghalen :-P
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True