Ja hoor!?! Alle advies in de wind slaan, altijd hulp verwachten en uiteindelijk word je nog als amateur weggezet ook!
Zeer herkenbaar. Zo heb ik een oom in de familie die ook zo tamelijk eigenwijs is.
Vraagt mij om advies voor een goede mediaspeler omdat zijn SmartTV intussen zo verouderd is, dat geen enkele app meer werkt.
Bedoeling is dat de mediaspeler Netflix, Amazon Prime, Videoland en NLZiet ondersteund.
Ik raad hem een MiBOX 3 aan, geef hem een AliExpress link van een verkoper die hem voor +/- €50 verzend vanuit Spanje (dus 3 dagen levertijd en geen gedoe met invoer).
Belt vervolgens een paar dagen later op, dat ie een Cood-E gekocht heeft bij een lokale GSM reparatie/hoesjes/kabeltjes winkel, want dat vond hij betrouwbaarder dan Aliexpress
Of ik even wil regelen dat al zijn streaming abonnementen op dat *** ding wil installeren.
Tja, dat gaat niet op zo'n gaar Kodi kastje, waar ook nog eens alles hopeloos op is verouderd en verder volledig is dichtgetimmerd.
Hem nog eens proberen uit te leggen dat AndroidTV toch wel iets anders is dan een dichtgetimmerde Kodi, maar nee, die verkoper in de winkel zei dat dit 'beter' was.
Afin, handen van teruggetrokken, ik deed maar alsof ik niets van Kodi weet. Laat ie ook nog eens duidelijk merken dat ie behoorlijk teleurgesteld is dat ik hem niet wil helpen, met onbeschofte opmerkingen als "ik zal nog eens om advies vragen"
Meneer gaat terug naar de winkel, en laat zich vervolgens een hoogst illegale film stream en IPTV abonnement aansmeren, a €15 per maand, of €110 per jaar als je ineens aftikt. En zodoende installeren ze dan wat Kodi addons zodat je kunt kijken.
En blij dat hij daarmee was, de nieuwste films kijken (in super bagger kwaliteit), tig duizend TV zenders (met vreselijke lipsync problemen, gare refreshrates en gemiddeld een beeld freeze per minuut).
Afin, zijn feestje... Maar dan is hij intussen zo intiem met die verkoper, dat hij commissie krijgt voor ieder die hij kan aanbrengen voor een jaar abonnement.
Dus op de onvermijdelijke verjaardagen, loopt ie aan iedereen die hem aankijkt dat ding aan te prijzen alsof het een geschenk uit de hemel is.
En ach, wat boeit mij dat..
Kreeg zo nu en dan dan weer een telefoontje van een familielid of ik de WiFi wil komen 'verbeteren' want het TV beeld staat steeds stil. Uitleggen dat het niet veel zal uitmaken, en dat ze maar met Ziggo/KPN/etc moeten bellen. Kan natuurlijk vantevoren al voorspellen, 1x daar een stap binnen zetten, en vervolgens mag je tot in einde der tijden die klote player gaan ondersteunen.
En ja, dan leer je familie kennen, met soms gewoon ronduit onbeschoft reacties, dat je niet even komt opdraven.
Maargoed, da's gewoon even van je afbijten, en dan hoor je ze voorlopig niet meer.
Totdat schoonmoeder mij opeens vraagt of ik haar kan helpen met het opzeggen van Ziggo, ze ging ook zo'n kastje kopen, want volgens de familie was dat ook mijn advies
Dat dus direct uit haar hoofd gepraat, en vervolgens die oom eens gebeld hoe ie het in zijn hoofd haalt om mij steeds bij die bullshit te betrekken. Zijn redenering, ik adviseerde een klein kastje (MiBox), en dat is hetzelfde als zo'n Cood-E van die lokale telefoon winkel.
Maargoed, uiteindelijk waren er iets van 5 man daar in getrapt, en na 3 maanden zaten ze allemaal zonder een werkende plugin omdat die illegale provider gestopt/gepakt/etc is.
En die winkel, doet alsof ze van niets weten, want geen garantie op externe diensten