Shadow771 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Er kunnen verschillende reden zijn waarom dit gebeurt. Dus laten we maar eens de basis dingen troubleshooten.
- Is er iets veranderd bij jou of jou vader recent? (config change, nieuwe modem/router, overgestapt naar andere ISP, etc?)
De (client) NAS is rond die periode wel herstart geweest, ik denk vanwege een kleine update, maar geen grote wijzigingen. Aan mijn vaders kant is een keer een stroomstoring geweest rond die periode, maar echt exact pinpointen kan ik het niet.
- Hoe had je de HyperBackup verbinding neergelegd? Gebruikt het de OpenVPN IP address van je vader's NAS? of gebruik je de IP adres van het fysieke netwerk? (het kan allebij, maar het helpt om dit te weten)
Ik maak hierbij gebruik van het openVPN adres. Ik krijg
10.0.8.6 toegewezen. Destination wat ingesteld staat in Hyper Backup is
10.8.0.
1 (default gateway, is openVPN server en dus tevens de HyperBackup doelserver).
- Ping tests vanaf je NAS? Werkt dit? En met beide IP addressen (tenzij je alleen de OpenVPN IP addres van je vader's NAS gebruikt?)
Dit werkt niet vanaf de NAS als het vinkje "Use default gateway of remote network" niet aan staat, als het wel aan staat werkt het wel (en gebruik dus alleen openVPN adres

)
- Heb je toevallig ook de OpenVPN getest vanaf een andere device naar je vader's NAS?
Jazeker, vanaf een laptop met de openVPN client verbinden en ik kan prima via web browser naar de Synology NAS bij mijn vader toe.
[...]
Probeerde je dit op je eigen NAS? Dan zit je waarschijnlijk een gateway buiten je eigen subnet aan te geven. Dat kan niet.
Ik geef dan de
10.0.8.
1 aan als gateway en selecteer de interface "VPN" die er bij komt zodra de verbinding actief is. Dus beide zouden dan connected subnets zijn en zou die dat IP adres moeten zien als een lokaal netwerk.
[edit]
Nog wat zaken door zitten kijken en zag toen dat niet de
10.0.8.
1 de gateway was voor openVPN maar de
10.0.8.
5.
Nu een route gemaakt voor
10.8.0.
1/32 naar gateway
10.8.0.
5 met als interface VPN en nu werkt het. Door de VPN was alleen een route naar
10.0.8.
5/32 aangemaakt, en daar valt de
10.8.0.
1 niet binnen.
Ben nu wel benieuwd waar dit nu door komt dat dit uberhaupt nodig is.
[
Voor 10% gewijzigd door
Shinji op 01-10-2021 16:43
]