@
gamerboy Toch wel opvallend hoor. Wouter is toch wel altijd een redelijke dude die gewoon eerlijk zegt als iets niet goed is. Zijn kritiekpunten zijn op zich wel goed onderbouwd. Het verbaast me dan ook dat er op weinig andere plekken over gesproken wordt.
helaas heb ik echt een enorm groot probleem met Assassin’s Creed Origins, waardoor veel van de lof in bovenstaande alinea’s enigszins teniet gedaan wordt. Want ondanks het plezier met de gameplay, de uitdaging van het vechten en de verslaving aan het levellen/looten, heb ik me té vaak kapot geërgerd aan deze game. Deels aan een aantal bugs en glitches, waarbij ik meestal ergens vast kwam te zitten, maar een van de grotere boosdoeners zijn de animaties van de characters en soms ook van Bayek zelf. Die zijn, om het maar even netjes te houden, triest verouderd als ze niet extreem onnatuurlijk en lelijk zijn. Bovenlichamen die rondjes draaien op benen alsof het robotonderdelen zijn, niet bestaande overgangen tussen twee opeenvolgende moves, NPC’s die tegen elkaar aanbotsen waaruit blijkt dat ze geen idee hebben van elkaars bestaan (hoewel dat een diepere filosofische kwestie is waar ik me niet aan brand) en dode gezichten die onaangename herinneringen oproepen aan Mass Effect Andromeda. In Assassin’s Creed lopen poppetjes rond, geen personages, geen levend lijkende wezens, en dat is echt killing voor de beleving als je het mij vraagt.
De beroerde animaties zetten gelukkig niet door in de cutscenes van Assassin’s Creed Origins -hoewel alle gezichten van iedereen behalve een paar hoofdpersonages daarin net zo goed kut zijn-, maar ook deze verhaalgedreven cinematics hebben een groot geloofwaardigheidsprobleem. Want naast het feit dat niemand in Assassin’s Creed Origins fatsoenlijk beweegt, kan ook niemand serieus communiceren. Echt iederéén, in het bijzonder de kinderen, klinkt gewoon… tja, fucking achterlijk? Alsof teksten voor een serieuze theatervoorstelling ingesproken worden door volslagen onervaren acteurs die verplicht een idioot accent op moeten zetten en denken dat ze een Shakespeare-versie van Spongebob Squarepants moeten doen. Wat een ellende voor de oren! Elke side character lijkt z’n best te doen het meest irritante kutstemmetje op te zetten die ze uit hun keel kunnen persen, met accenten die vast, Ubi kennende, gebaseerd zijn op échte Afro-Aziatische tongvallen, maar zo nep overkomen dat het gewoon pijnlijk is. Bayek klinkt overigens nog wel okay en ook zijn vrouw, Aya, komt wel goed over, en zo zijn er nog een reeks andere characters die niet volledig idiote stemmen hebben, maar ook zij moeten de meest overtrokken kutteksten oplezen die zelfs Daniel Day-Lewis niet geloofwaardig kan laten klinken.
Want ook het schrijfwerk vormt een probleem is Assassin’s Creed Origins. De Story Missions zijn zeker onderhoudend en over het overkoepelende verhaal is goed nagedacht, waarbij er bovendien genoeg toffe momenten langskomen, maar een goed verhaal is één ding, het vertellen van een goed verhaal is iets heel anders. Elke gesproken zin in Assasin’s Creed Origins klinkt simpelweg té ingewikkeld of té dichterlijk, wat een enorme afstand creëert. Niemand praat zo, niemand heeft ooit zo gesproken en als je van voice actors vraagt of ze een extreem dik accent willen opzetten terwijl ze de meest gecompliceerde kutzinnen moeten opdreunen, dan gaat er niets moois gebeuren. Blijkbaar. Cringen en facepalmen, dat is wat ik deed tijdens het verhaal van Assassin’s Creed Origins, helemaal bij de side missions want daarin zit het meest afschuwelijke stem- en schrijfwerk. Dat geldt overigens helemaal voor wat er op straat wordt geblèrd, want dat is misschien nog wel het meest tergend. Op een gegeven moment stond ik ergens stil in een dorp omdat ik even iemand moest appen, terwijl er een koopman één zin in het Egyptisch aan het schreeuwen was, achter elkaar aan, steeds weer hetzelfde in een zeurende, snerpende toon, en ik heb na een minuut echt letterlijk m’n koptelefoon afgesméten omdat ik er bijna hoofdpijn van kreeg!