Toon posts:

Vervangen luchtverwarming of alternatieven?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-03 12:12
Het antwoord van Multicalor op de volgende vraag is toch nog gekomen

Hallo Peter - Steven

Ja ik ben wel benieuwd waarom de MC-EE-30 niet zou werken met bv een Daikin Altherma 8kW hybride warmtepomp + cv-ketel eventueel in combi met een buffervat.
Wat zijn dan de verschille tussen een MC-EE-30 en de DX uitvoering hiervan?

25 mrt. 2022 16:45 (2 dagen geleden)
aan mij

u kan er niet mee koelen omdat de waterbatterij van de MC geen afvoer condens toelaat
rendement is beduidend slechter omdat u eerst water warm maakt en daar pas lucht mee verwarmd, u heeft dus een extra omzetting en dit is funest bij een laag temperatuur systeem zoals een warmtepomp.

Basiskursus warmtepompen (ik werk hier steeds met omzettingsverlies van 5°C, dit is in het voordeel van het water/lucht scenario!):

Met een warmtepomp hangt uw verbruik af van het verschil tussen condensatietemperatuur (warme kant) en verdampingstemperatuur (koude kant). Al de andere zaken (zoals type compressor etc is te verwaarlozen aangezien er gewoon geen "slechte" compressoren etc meer bestaan).

Nu, aangezien u steeds lucht wilt van zegge 40° (anders tocht) moet u met een lucht/lucht warmtepomp bij 0° buitentemperatuur:
verdampen op -5 -> condenseren op zegge 45° (dus 50 graden 'drukken', dit is uw verbruik) - lucht van 40°.

Als u dit met een lucht water WP doet heeft u, met GELIJK verbruik:

verdampen op -5 -> condenseren op zegge 45° (dus 50 graden 'drukken', dit is uw verbruik) - WATER van 40°.

Als u met dit water van 40 dan lucht wil verwarmen heeft u opnieuw omzettingsverlies, dus lucht van 35°.

Als u in uw woonkamer 20 graden heeft, heeft u met de L/L WP 40° (dus 20° "energie, nl verschil ruimtetemperatuur en inblaastemperatuur"), en voor dezelfde EURO's heeft u slechts 35° met de lucht/Water (dus maar 15° "energie"). Dit is een verschil in systeemrendement van 33% of 25% afhankelijk welke kant u rekent.

Dus met L/L steek ik 1 EUR nuttig in de woonkamer, met de L/W warmtepomp is dit maar 75 cent...

Bovendien heeft u met de L/W warmtepomp een extra waterpomp die ronddraait en verbruik kost, met een L/L warmtepomp heeft u die niet.

Staar u zeker niet blind op informatie die in commerciële folders staat, u moet de technische gegevens raadplegen en die kritisch evalueren, bv. een COP van 6 is mogelijk maar lucht van zegge 25° inblazen is "tocht" en geen verwarming. En als u dit met de lucht/water warmtepomp doet heeft u water van 25°; daar kan u al helemaal niets mee doen!)

Als u technisch geschoold bent neemt u gewoon een P/H diagram van het gebruikte koelmiddel en rekent u zelf de "maximale" COP uit op basis van het koelmiddeltraject, een voorbeeld vindt u op YouTube: How to read P h Chart explained with Numerical dit is wel voor R12 maar u kan gewoon een grafiek voor R32 nemen die is wel te vinden op het web.

Een L/W warmtepomp past u toe met vloerverwarming (die werkt op water), een L/L warmtepomp past u toe met luchtverwarming (die werkt op ja ja, lucht!).

U mag steeds bellen voor meer info maar lees aub eerst de basisprincipes van een warmtepomp na (goed begrip van PH diagrammen (druk-enthalpie)).

Mvg

Steven

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-03 20:57
Het zal allemaal kloppen, daar twijfel ik niet aan. Ik weet dat hun DX oplossing niet werkt onder de 12 graden en dat er geen subsidie voor geldt. Dus ga je verder kijken en informatie inwinnen. Wellicht dat het vermogen van de MC-EE-30 warmtewisselaar te kort komt, maar ik heb aangenomen dat deze meer vermogen heeft dan de ELAN 25 van Brink. Dus ik denk dat het wel meevalt.

Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld Brink over gaat van hun DX verhaal naar een samenwerking met Daikin voor een hybride oplossing, zoals Intergas deze ook met Daikin heeft. Zal inderdaad ook met de subsidie te maken hebben. Feit is dat het dus wel zou moeten werken met Lucht/Water.

Het probleem waar ik ook tegenaan liep is dat het vermogen van een warmtepomp voor DX flink terugloopt in de winter. Dat gebeurt bij een L/W warmtepomp ook, maar daar kunnen we een ketel als hybride aan hangen. Bij DX kan dat niet. Alleen de uitvoering van Multicalor met DX heeft de mogelijkheid om er ook een waterwisselaar bij te plaatsen. Kost ca. €4000,-- en dan komt de buitenunit er nog bij.

Zoek anders het verhaal van Skipper-93 even op, die een Allure omgebouwd heeft met een luchtwaterwisselaar en daar een buffervat en een Hitachi 14KW warmtepomp aan gehangen heeft. Het huis is uit 1981 en hij krijgt het eigenlijk jaarrond goed warm, met soms bijverwarming van een haard.

Maar goed. Ik ga meer dan een poging wagen, alles is besteld. Het zal in ieder geval voor delen van het jaar gaan lukken en als het kouder wordt, dan zien we wel hoe ver we komen.

Grappig is daarbij wel dat de dealer aanbevolen door Multicalor mij een MC-EE-30-DX aanbiedt, maar daarbij ook een ELGA voor koppelling met de ketel. Dus dat is dan ook een hybride verhaal (lucht/water) wat aan de Multicalor gekoppeld wordt voor de momenten dat de DX oplossing niet kan leveren, dus onder de 12 graden.

[Voor 25% gewijzigd door Zoldier op 28-03-2022 22:04]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zoldier
Hier weer even update aangaande mijn projectje:

Inmiddels zijn de verschillende apparaten hydraulisch gekoppeld en zullen het binnendeel en buitendeel van de warmtepomp komende week met elkaar verbonden worden.

Het binnendeel van de warmtepomp hangt voor de kijker rechts van de cv combiketel. Beiden zijn via een t-stuk in de aanvoer en retour aangesloten op het buffervat. Het buffervat (200 liter) moet een bepaalde temperatuur houden. Welke is nog even de vraag, liefst zo laag mogelijk uiteraard. Wanneer de warmtepomp dit niet meer voor elkaar krijgt, wordt door de system controller de cvketel opgestart.

System controller van Immergas

De thermostaat beneden in de woonkamer geeft aan de luchtverwarmer het sein dat er verwarmd moet worden. De luchtverwarmer stuurt vervolgens de circulatiepomp aan met een contact, dat hij moet gaan pompen. Vervolgens wordt water uit de buffer door de batterij van de luchtverwarmer gestuurd.

Nog een extra project: frisse lucht. Door alle aanpassingen aan de schil van mijn huis, wordt er eigenlijk niet meer geventileerd. Daarom heb ik een ventilatiekanaal in de ruimte van de ventilator van de luchtverwarmer gemaakt. Deze wordt nog aangesloten op een filterkast en een voorverwarmer en we zouden enigzins in eenvoudige vorm frisse lucht moeten kunnen mengen met de lucht die in huis circuleert.

Kortom bijna gereed om alles in de praktijk uit te proberen. Complimenten voor Immergas en inmiddels ook de importeur van Multicalor die meedenken om alles dadelijk (zo goed mogelijk) te laten werken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zoldier
Vandaag is de buitenunit van de warmtepomp geïnstalleerd en zijn de koelleidingen geplaatst. Dinsdag de inbedrijfstelling door Immergas.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zoldier
Inmiddels is de inbedrijfstelling achter de rug. Zoals het nu ingesteld is het zo dat de temperatuur in het buffervat bij warmere buitentemperaturen op 46 graden wordt gehouden. Voor de winter gaat de temperatuur door naar ca. 50 graden.

Voor het koelen gaat het buffervat naar ca. 20 graden. Dit om boven het dauwpunt te blijven. Wellicht dat het nog wat kouder zal kunnen, maar voor nu even zo gelaten. Op deze manier kan ik van ca. 25-28 graden binnen hopelijk 23 graden maken wat een aangename temp is wanneer het buiten 30 graden is.

De systemcontroller van Immergas geeft mij alle informatie en ik kan door een druk op de knop het programma naar koelen, dan wel verwarmen zetten. Het buffervat wordt daarna redelijk vlot op de juiste temp gebracht.

Nu ben ik nog doende met de afstemming van de thermostaat van Multicalor met de luchtverwarmer. Ook de sturing van de luchtverwarmer naar de circulatiepomp moet nog georganiseerd worden. Maar de handmatige pogingen zijn gelukt, dus ik denk dat ik het warm ga hebben in het najaar en de winter met dit systeem ;)

Wellicht dat ik nog iets extra's moet doen aan de demping van de trillingen van de buitenunit, omdat deze aan het huis hangt en hoorbaar is op momenten. Dat gaan we verder ervaren en eventueel aanpassen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zoldier
Vandaag zijn de luchtverwarmer, thermostaat en de circulatiepomp met elkaar in contact gebracht. Eerste tests gaan top met dit warme weer.

Ik vraag 23 graden in mijn huis en hij geeft 23 graden in mijn huis. Buffervat staat op ca. 19-20 graden en ik heb nog niet de indruk dat het veel kruim kost. In de komende dagen ga ik zien wat het extra elektraverbruik gaat zijn.

Dus de thermostaat is op koeling gezet en vraagt 23 graden. De luchtverwarmer gaat met een ingesteld luchtdebiet draaien en stuurt de circulatiepomp aan, die met 2,6 m3/uur water uit het buffervat naar de warmtewisselaar brengt.

Uiteraard moeten we als het kouder wordt, nog even kijken of het waterdebiet (2,6) voldoende is om voldoende warmte uit de wisselaar te kunnen trekken. Dat is dan een kwestie van fijntunen.

Conclusie is dus dat het goed werkt. Of het tegen een goed rendement gaat, is nog de vraag, maar ik heb het idee dat de warmtepomp nu mooie runs kan draaien door het buffervat. Luchtverwarming/koeling met warmtepomp gaat dus! ;)

Mochten er vragen zijn van mensen die dezelfde situatie hebben, dan hoor ik het wel.

• Zoldier
topkoeling werkt aardig, vandaag weer kunnen testen ;) . Heb de thermostaat ingesteld op 24 graden en dat lukt bij buitentemperaturen van 38 graden. Ik heb het idee dat met deze vorm van topkoeling zo'n 2-3 graden gewonnen wordt, dus van ca. 26 graden naar ca. 24.

• Fred63
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2022
Wie weet of het mogelijk is om een warmtepomp direct te koppelen aan een HSU Thermo air unit (t.b.v. heteluchtverwarming woonhuis)? Er steken twee buizen (koud en warm) uit de Thermo air unit. Nu is een CV combi-ketel (gas) nog gekoppeld aan de HSU unit.

• Zoldier
Fred63 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:57:
Wie weet of het mogelijk is om een warmtepomp direct te koppelen aan een HSU Thermo air unit (t.b.v. heteluchtverwarming woonhuis)? Er steken twee buizen (koud en warm) uit de Thermo air unit. Nu is een CV combi-ketel (gas) nog gekoppeld aan de HSU unit.
Ik zou denken dat een buffervat er tussen moet zitten. er treedt een verschil op in delta T (10-15 graden) van de luchtverwarming ten opzichte van wat de warmtepomp als delta T (5 graden) zou willen hebben. Daar is de buffer voor nodig om dit hydraulisch in goede banen te leiden.

[Voor 21% gewijzigd door Zoldier op 04-09-2022 18:08]

• Fred63
Een aanvullende vraag v.w.b. de HSU Thermo air unit (28 kW versie): wat zou een gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik van een dergelijke unit kunnen zijn? Dit i.v.m. overweging om over te stappen naar een lucht-lucht (airco) verwarmingsoptie in een multi-split uitvoering.

• Zoldier
Ik neem aan dat je met unit de aan te schaffen lucht/water warmtepomp bedoelt.

Het is niet helemaal precies te zeggen en afhankelijk ook van het huidige gasverbruik van de cv ketel die de HSU warm water levert, wat het elektraverbruik gaat zijn. Daarbij ook de vraag op welke temperatuur de cv ketel nu het warme water aanlevert. Dus dat geeft wat variabelen. Maar kort door de bocht geredeneerd zou je kunnen zeggen dat bij een gasverbruik van 1.500 m3, dit een elektraverbruik van ca. 4.000 Kwh oplevert. Hiervan uitgegaan van een wateraanvoertemperatuur van 55 graden en daarbijbehorende SCOP van ca. 3,25. Wanneer de aanvoertemperatuur lager kan, wordt SCOP beter. Wellicht lukt het met een aanvoertemperatuur van 40-45 graden ook en dat zou een SCOP van ca. 4 op leveren. In dat geval een Kwh verbruik van ca. 3.300 Kwh. Een en ander ook afhankelijk van de mate van isoleren en kierdichtheid van de woning.

Wanneer de woning niet te groot is, zou wellicht ook de HSU vervangen kunnen worden voor een kanaalairco (lucht/lucht) en kun je gebruik blijven maken van de huidige verwarmingskanalen. De kanaalairco moet een bepaalde power hebben om de lucht door de kanalen te duwen namelijk. De ventilator van de HSU is immers weg.

• Fred63
Thanks Zoldier voor je informatie. Een kanaalairco speelt mij zeker aan, waar kan ik hierover meer informatie vinden? Mijn hele huis is sinds de bouw al voorzien van hete lucht kanalen dus het zou zonde zijn deze niet meer te gebruiken.

• Zoldier
Fred63 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:19:
Thanks Zoldier voor je informatie. Een kanaalairco speelt mij zeker aan, waar kan ik hierover meer informatie vinden? Mijn hele huis is sinds de bouw al voorzien van hete lucht kanalen dus het zou zonde zijn deze niet meer te gebruiken.
Er zijn hier op het forum meerdere voorbeelden te vinden van mensen, die een kanaalairco hebben geplaatst. Maar kijk goed of de kanaalairco de power heeft om heel het huis te verwarmen en de warme lucht door heel het huis te krijgen. Mijn huis is groter en daarom heb ik gekozen voor de oplossing met een lucht/water warmtepomp. Dan behoud ik de ventilator die voor deze kanalen bedoeld zijn.

Ik vond het ook jammer om de kanalen niet te gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door Zoldier op 11-09-2022 19:51]

• Fred63
Laatste vraag, hoe heb jij je lucht/water warmtepomp gekoppeld aan je ventilator? Zit daar nog een gas combi-ketel tussen?

• Zoldier
Fred63 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:42:
Laatste vraag, hoe heb jij je lucht/water warmtepomp gekoppeld aan je ventilator? Zit daar nog een gas combi-ketel tussen?
Mocht je meer vragen hebben, is dat ook geen probleem ;)

Zoals je op de foto's kunt zien is er een buffervat aan de luchtverwarmer gekoppeld. Deze buffer wordt/kan gevoed worden door de warmtepomp en de ketel. Dus we beginnen altijd met de warmtepomp en wanneer deze het niet meer aankan, dan wordt de ketel door de systemcontroller (in dit geval) aangestuurd.

Er is een circulatiepomp die het water uit de buffer haalt en door de batterij van de luchtverwarmer (in jouw geval HSU) gaat sturen.

• Freeland
  • Laatst online: 27-03 15:50
Beste Zoldier,

Dank voor het delen van je duidelijke verhaal. Ook goed te horen dat dit gelukt is. Ik zit met een vergelijkbare situatie. Heb je ook overwogen om 2 kanaal airco's te gebruiken? Wellicht niet de meest economische oplossing omdat je dan ook 2 warmtepompen hierop moet aansluiten?

Groet, Mark.

• Zoldier
Freeland schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:31:
Beste Zoldier,

Dank voor het delen van je duidelijke verhaal. Ook goed te horen dat dit gelukt is. Ik zit met een vergelijkbare situatie. Heb je ook overwogen om 2 kanaal airco's te gebruiken? Wellicht niet de meest economische oplossing omdat je dan ook 2 warmtepompen hierop moet aansluiten?

Groet, Mark.
Daar heb ik ook even naar gekeken en ook een aircoboer bij mij gehad. Toen ik de situatie liet zien, zag ik alleen maar vraagtekens bij hem in zijn ogen. Ik denk achteraf dat het wellicht met 2 kanaalairco's wel zou hebben gelukt. Dus 1 voor beneden aansluiten en de ander voor de bovenverdiepingen. Je hebt dan wel te maken met de statische druk volgens de deskundigen en die moet aanzienlijk zijn om de lucht door alle kanalen te krijgen. Bij een kleiner huis, zal het geen problemen opleveren, wellicht bij de grotere ook niet, maar ik heb daar geen vertrouwenswekkende gesprekken over gehad met de heren aircoboeren.

Overigens denk ik dat wanneer je op deze manier wilt verwarmen en koelen, je wellicht beter een DX-batterij op maat kunt laten maken voor de huidige luchtverwarmer en op de plaats van de waterbatterij (indirect) of van het gasblok (direct) te monteren en dus gebruik te maken van de bestaande ventilator. Zoals hier boven gezegd, heb ik het voor mijn grotere woning niet aangedurfd omdat ik de ketel niet of moeilijk als achtervang kon houden, deze heeft immers de waterbatterij nodig. Ook omdat ik geen ervaringen van anderen ben tegengekomen of dit in de winter voldoende warmte zou geven. Achteraf gezien wellicht te angstig omdat er bij te weinig vermogen ook een elektrisch element ingebouwd zou kunnen worden als naverwarmer.

• Freeland
  • Laatst online: 27-03 15:50
Dat is een goed idee om een DX batterij op maat te laten maken! Mijn direct gestookte Allure is van 2005 en bij Brink hebben ze een DX koeler/verwarmer maar alleen voor Allure toestellen vanaf 2013. Via MP kon ik aan een goede tweedehands Allure uit 2014 komen.De Brink warmtepomp/topkoeling voor de Allure B-40 heeft een koelcapaciteit van 12,5 kW en een verwarmingscapaciteit van 14,0 kW. De prijs hiervoor was meer dan 10.000 euro inclusief installatie. Dat was april 2022 wellicht dat het nu nog duurder is. Ik vond dat te duur en bovendien met het risico van een tweedehands Allure. Wil je een nieuwe dan kost dit nog eens 7000 euro meer. En de afhankelijkheid van 1 merk sprak me ook niet aan (ook omdat Brink voor mijn gevoel niet echt voorop loopt qua innovatie hier).

Zelf dacht ik ook al dat een elektrische luchtkanaal verwarmer makkelijk ingebouwd kan worden na de brander. Prijzen hiervoor zijn relatief goedkoop. En als de ventilator aanstaat dan kan de elektrische luchtkanaal verwarmer de temperatuur makkelijk op peil houden icm de warmtepomp. Als het extreem koud is kan de gasbrander altijd nog aan. Heb je toevallig ook een idee over welk merk/fabrikant een geschikte DX batterij zou kunnen leveren voor Brink toestellen? Plaatsing hiervan is in mijn geval redelijk eenvoudig omdat ik een upflow toestel heb en voldoende ruimte.

• Zoldier
Freeland schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:07:
Dat is een goed idee om een DX batterij op maat te laten maken! Mijn direct gestookte Allure is van 2005 en bij Brink hebben ze een DX koeler/verwarmer maar alleen voor Allure toestellen vanaf 2013. Via MP kon ik aan een goede tweedehands Allure uit 2014 komen.De Brink warmtepomp/topkoeling voor de Allure B-40 heeft een koelcapaciteit van 12,5 kW en een verwarmingscapaciteit van 14,0 kW. De prijs hiervoor was meer dan 10.000 euro inclusief installatie. Dat was april 2022 wellicht dat het nu nog duurder is. Ik vond dat te duur en bovendien met het risico van een tweedehands Allure. Wil je een nieuwe dan kost dit nog eens 7000 euro meer. En de afhankelijkheid van 1 merk sprak me ook niet aan (ook omdat Brink voor mijn gevoel niet echt voorop loopt qua innovatie hier).

Zelf dacht ik ook al dat een elektrische luchtkanaal verwarmer makkelijk ingebouwd kan worden na de brander. Prijzen hiervoor zijn relatief goedkoop. En als de ventilator aanstaat dan kan de elektrische luchtkanaal verwarmer de temperatuur makkelijk op peil houden icm de warmtepomp. Als het extreem koud is kan de gasbrander altijd nog aan. Heb je toevallig ook een idee over welk merk/fabrikant een geschikte DX batterij zou kunnen leveren voor Brink toestellen? Plaatsing hiervan is in mijn geval redelijk eenvoudig omdat ik een upflow toestel heb en voldoende ruimte.
Laat ik nu precies dezelfde situatie hebben gehad. ;) Weliswaar met een Allure B40HR uit 2017, maar toch. Het bedrijf wat voor mij een offerte heeft gemaakt en hier een goede oplossing voor had in combinatie met een LG buitendeel en ook besturing van LG is KiwiHesta in Eindhoven. www.kiwihesta.nl De eigenaar Roland van de Akker weet er alles van. Zoals gezegd durfde ik het toen niet aan omdat ik het niet kon laten samenwerken met de ketel. Eerlijk is eerlijk, als mijn kennis toen op het niveau was van wat het nu is, had ik wellicht wel gekozen voor deze optie in combinatie met een elektrisch element.
Waarbij ik mijn huidige keuze zeker niet wil afkeuren en overtuigd ben dat dit ook goed werkt. Maar uiteindelijk is er bij mijn huidige ombouw meer bij komen kijken, dan wat er bij de DX oplossing bij zal komen kijken.

Ik denk dat je met je huidige allure ook deze ombouw zult kunnen doen. De ventilator wordt namelijk in de nieuwe situatie aangestuurd door de besturing van LG.

• Gradje
Goede morgen allen

Ook hier is er schot in de zaak gekomen en is afgelopen week de installatie in werking gesteld
de max temp van het Mitsubischi buiten unit staat afgeregeld op 48 C graden af fabriek .
de uitblaas temperatuur die de multicalor meet is 46 C bij een buiten temperatuur van 13 C en waarbij de systeem ventilator van de multicalor op 46% draait.
het DX blok wat gemonteerd is is er een van 11 KW (kosten ongeveer 1300 euro) waarvan de spinnenkop vervangen is door mijn installateur omdat naar zijn mening de verdeling tussen linker en rechter deel niet optimaal zou zijn met de originele spinnenkop en dus ten koste zou gaan van het rendement.
De combi ketel die gemonteerd is is een Remeha calenta 28 c welke op de originele warmte wisselaar van de multicalor aangesloten is ,voorlopig alleen nog maar het hydraulische gedeelte .
Het electro deel volgt een van de komende maanden om een goede aansturing van de mitsubischi in combinatie met de remeha te verkrijgen.
maar tot zoverre werkt alles naar wens en wordt het aangenaam warm binnen.
nu nog afwachten tot welke buitentemperatuur de mitsubischi voldoende vermogen heeft om het warm te houden, maar volgens mijn installateur zou de cv ketel niet veel bij hoeven te springen.
Hoe dan ook ,we gaan het ervaren.
hierbij ook nog enkele foto s van de installatie

• Zoldier
Ziet er top uit, Gradje! De besturing van de Multicalor is ook ingericht op de 2 warmtebronnen begrijp ik?

Fijn om te weten, dat er voor mij ook nog een mogelijkheid is om op termijn eventueel een dx batterij aan te schaffen om op de multicalor te zetten. Al is het alleen maar om nog beter te koelen. Is het DX blok origineel van Multicalor of op maat gemaakt door een derde?

• Gradje
Hallo Zoldier

Het DX blok is origineel multicalor.
Op de MC-EE-30 zijn meen ik 2 verschillende DX blokken leverbaar
ik dacht een van 8kw en een van 11kw die ik heb.
Toen ik de multicalor kocht (gebruikt) was ik ervan overtuigd dat die ketel kwa electronica al voorbereid was op een hybride aansturing, maar helaas werd mijn gedachte door een medewerker van multicalor om zeep geholpen.
Dit was namelijk alleen het geval bij de MC-20-DX MC-30-DX en de MC-40-DX uitvoeringen
Dus wordt het zelf in samenwerking met mijn installateur wat zoeken cq wat knutselen om de WP met de remeha en de multicalor te laten communiceren
Maar ook dat komt goed

• Zoldier
Gradje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:20:
Hallo Zoldier

Het DX blok is origineel multicalor.
Op de MC-EE-30 zijn meen ik 2 verschillende DX blokken leverbaar
ik dacht een van 8kw en een van 11kw die ik heb.
Toen ik de multicalor kocht (gebruikt) was ik ervan overtuigd dat die ketel kwa electronica al voorbereid was op een hybride aansturing, maar helaas werd mijn gedachte door een medewerker van multicalor om zeep geholpen.
Dit was namelijk alleen het geval bij de MC-20-DX MC-30-DX en de MC-40-DX uitvoeringen
Dus wordt het zelf in samenwerking met mijn installateur wat zoeken cq wat knutselen om de WP met de remeha en de multicalor te laten communiceren
Maar ook dat komt goed
Dat denk ik ook wel. Kunnen ze de besturing van de MC DX niet op jouw print zetten? Of overzetten met nieuwe print? Dat lijkt me wellicht de kortste weg

• Gradje
Hallo Zoldier

Dat is inderdaad een optie, maar mijn installateur had nog meer ijzers in het vuur liggen zei hij dus wacht ik effe af met wat voor idee hij komt
Mijn installateur is trouwens iemand die zijn sporen in de koeltechniek verdiend heeft,een echte Willie Wortel ook op het gebied van aansturingen
Maar toch bedankt voor de tip!

• Zoldier
Gradje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:35:
Hallo Zoldier

Dat is inderdaad een optie, maar mijn installateur had nog meer ijzers in het vuur liggen zei hij dus wacht ik effe af met wat voor idee hij komt
Mijn installateur is trouwens iemand die zijn sporen in de koeltechniek verdiend heeft,een echte Willie Wortel ook op het gebied van aansturingen
Maar toch bedankt voor de tip!
Altijd goed om een Willie Wortel te hebben. Mocht het niet lukken, dan kun je altijd nog contact opnemen met Multicalor.

Als ie ook rondom Eindhoven werkt, dan mag je zijn naam rustig doorgeven via DM.

• Thezjo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-01 14:59
Hallo Gradje,

Welke controller gebruik je om de Mitsubischi buiten unit aan te sturen, gaat dit via een gekoppelde kamerthermostaat. Hoe regel je de ventilator van de Multicalor heb je een NTC weerstand toegevoegd om de DX batterij temperatuur te meten? bedankt

• Gradje
Hallo Thezjo

De mitsubishi wordt door de kamer thermostaat aangestuurd en is een mitsubishi RC-EX3A.
Deze schakelt de warmtepomp dus in bij warmtevraag,vervolgens reageert de systeemventilator van de multicalor op de temperatuur in het DX blok (De multicalor is als slave aangesloten en staat dus helemaal los van de kamerthermostaat en reageert alleen maar op de temperatuurwisselingen in het DX blok) DWZ de systeemventilator werkt modulerend naargelang de temperatuur in het DX blok.
Op de originele warmtewisselaar is een remeha ketel aangesloten, voorlopig alleen nog maar het leidingwerk .
we gaan dus eerst kijken in hoeverre we het warm kunnen houden met alleen de mitsubishi en het DX blok op de multicalor.
Zou er in een koudere periode toch nog hulp van de remeha gewenst zijn moet dit regeltechnisch nog aangesloten gaan worden ,maar dat is iets voor mijn installateur.
Hiervan is op de site van multicalor wel een gebruikers handleiding te vinden met een grafiek van hoe het toerental zich verhoud tot de temperatuur in het DX blok.
Maar dit is maar een basis instelling en kan er naargelang je persoonlijke voorkeuren vanaf geweken worden.
Of er in mijn geval een NTC controller toegepast is weet ik niet (heeft de installateur aangesloten)

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder geholpen heb.

• Thezjo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-01 14:59
Gradje,

Bedankt, ik zie in de installatiehandleiding van de RC-EX3A dat deze nog op een binnenunit aangesloten wordt die de Mitsubishi inverter aanstuurt, heb jij die er ook tussen zitten? Dit zou de controller moeten zijn die de communicatie verzorgd met de buitenunit. Kun jij zien wat dat voor een unit is?

In de handleiding staat: "Verbind de draden van de aansluitklemmen X en Y van de afstandsbediening met de
aansluitklemmen X en Y van de binneneenheid"

• Gradje
Hallo Thezjo
Bij mij is het buitenunit de mitsubishi type FDCW71VNX-W rechtstreeks aangesloten op het DX is direct expansie blok wat op de multicalor MC-EE-30 gemonteerd is.
Dus ik heb geen mitsubishi binnen unit, maar de leidingen waar het koudemiddel door gaat lopen dus van het mitsubishi buiten unit naar het DX blok wat op de multicalor gemonteerd is
Hoe de installateur de thermostaat met het buiten unit gekoppeld heeft weet ik niet precies.
In voorgaande berichten heb ik foto s bij gevoegd van de multicalor met daar bovenop het DX blok

• mpaas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-12-2022
Goedendag.

Mijn naam is Michèl en ik woon in Nederlands Limburg en heb ook hete luchtverwarming met een brinks allure 24 uit 1999.in de afgelopen 23 jaar hebben we veel gedaan aan isolatie waardoor ik nu nog 1000m3 aan gas verbruik om te verwarmen. Mijn ketel is echter aan vervanging toe en ik wil liefst naar een systeem waarbij ik zoveel mogelijk van het gas af ga. Bij brinks kwamen ze met de oplossing voor hybride ketel met warmtepomp. Dit kost echter een 20.000 euro. Zelf ben ik een echte leek op dit gebied en heb geprobeerd om info te zoeken op internet en ook door vragen te stellen bij brinks. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Ik zie dat hier heel veel mensen zitten met kennis op dit gebied. Vandaar dat ik mij tot jullie richt. Ik wil graag het systeem heteluchtverwarming houden en ben op zoek naar een systeem dat mijn huidige brinks allure 24 kan vervangen. Ook ben ik op zoek naar een installateur die mij daarbij kan helpen.

Zojuist in ieder geval ook een mail gestuurd naar multicalor omdat ik las dat Multicalor samen met een daikin ht een optie zou zijn.

• Gradje
Hallo Michel

Ik persoonlijk denk dat je met het multicalor systeem beter af bent ,en bovendien een stuk goedkoper als brink.
Je zou ook een bij ons kunnen komen kijken als je wilt
wij wonen ook in Nederlands Limburg n.l in Grashoek dat ligt ongeveer 25 km van Venlo vandaan.

• Zoldier
Hier ook een voorstander van Multicalor. Ik woon in Veldhoven en ook hier mag je gerust komen kijken. Gradje heeft gekozen voor een dx batterij waar een warmtepomp op aangesloten is, met daarnaast een waterbatterij voor de ketel.

Ikzelf heb gekozen voor een hybride opstelling met buffervat waar een lucht water warmtepomp (want subsidie) en een ketel aan vast zitten. Wanneer de luchtverwarming warmte vraagt wordt de waterbatterij gevoed vanuit de buffer. Ook de communicatie tussen ketel en warmtepomp is waarschijnlijk iets gemakkelijker dan bij het systeem van Gradje, al kan het zijn dat dat inmiddels door zijn installateur getackeld is. Ik ben nog wel aan het tweaken. Het wordt gewoon warm, maar ik denk dat het nog wat beter en efficiënter kan.

Overigens is het wel zo dat momenteel multicalor officieel het systeem van gradje ook zo aan de man brengt. Dus een standaard luchtverwarmer met dx- en waterbatterij. Dat zal waarschijnlijk makkelijker te bestellen zijn bij een gespecialiseerde installateur.

• Gradje
Hallo Zoldier

Waar heb jij die info gevonden dat multicalor de MC-DX toestellen met waterbatterij op de markt brengt?
Dat is n.l precies het tegenover gestelde van wat ze mij geadviseerd hebben.
Ze hebben mij geadviseerd om juist geen water batterij te gebruiken maar de warmtepomp direct aan het DX blok te koppelen omdat met de warmtepomp eerst het water opwarmen als tussenstap het rendement zeer nadelig zou beinvloeden.

• Gradje
De Multicalor MC-EE (modulerende) luchtbehandelingskastenzijn indirect gestookte luchtverwarmers met een tijdloos, strak
design en een wit gelakte plaatstalen omkasting.
In de toestellen is een verdamper/condensor ingebouwd zodat
u de toestellen kan aansluiten op een warmtepomp (koelmiddel R410A).
Optioneel zijn de toestellen verkrijgbaar met een extra
warmtewisselaar met 6 rijen om ook via heet water te kunnen
verwarmen. Dit laat toe om de warmtepomp enkel te gebruiken in de tussenseizoenen of om gedurende de ontdooicyclus
de luchttemperatuur op peil te houden via de waterbatterij.

Aldus de folder van de MC-EE-DX toestellen.
Hieruit maak ik op dat er tussen de bij deze toestellen optionele warmtewisselaar en een cv ketel een waterbatterij geplaatst is ,en dat de warmtepomp direct aan het DX blok gekoppeld is

DIt is bij een MC-EE toestel anders nl als geen DX uitvoering zijnde heeft het wel een standaard gemonteerde water gevoede warmte wisselaar maar geen standaard gemonteerd DX blok .
Dit Dx blok heb ik zelf moeten monteren en ook heeft de MC-EE geen besturing die het wisselen tussen warmtepomp en cv ketel regeld dit is iets waar mijn installateur nog iets voor gaat bedenken.
Naar verluid had hij al een paar mogelijkheden bedacht om de communicatie tussen warmtepomp en cv ketel tot stand te brengen.
we gaan het ervaren.

• Gradje
Dit stond ook nog in de MC-EE-DX folder

Op de besturingseenheid kan een NTC worden aangesloten
zodat het toestel automatisch omschakelt tussen waterketel
of warmtepomp afhankelijk van de buitentemperatuur.

• Zoldier
Gradje schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:39:
Dit stond ook nog in de MC-EE-DX folder

Op de besturingseenheid kan een NTC worden aangesloten
zodat het toestel automatisch omschakelt tussen waterketel
of warmtepomp afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ze worden standaard met DX batterij uitgebracht en optioneel is een waterbatterij te plaatsen. Dat klopt zo ver. Ik had de conclusie getrokken, omdat via een contact van Multicalor de besturing aangepast is bij hen en eigenlijk volgens het nieuwe principe van de Verventa van Multicalor draait. Daarin zie ik de opties voor WP en ketel opgenomen. Ik heb de aanname gedaan dat dat dan gestuurd kan worden.

Echter zou het ook kunnen zijn dat wanneer de thermosensor warmte detecteert in het kanaal (van water- dan wel dx batterij) de ventilator aanstuurt. Dus dat de Multicalor meer als Slave dienst doet. Bij mij is de multicalor ingesteld als Master namelijk.

• Gradje
Bij mij is de multicalor als slave ingesteld .
de systeem ventilator draait ook als er geen warmtevraag is op 5% .
zodra er warmtevraag is en het DX blok warmte begint af geven aan de langs strijkende lucht en langs de temperatuurvoeler die pal boven he DX blok gemonteerd is gaat de systeem ventilator sneller draaien naar gelang de temperatuurvoeler een hogere temperatuur detecteert

• Zoldier
Dat werkt op zich ook gewoon goed.

• Saja
  • Laatst online: 13-11-2022
Beste Tweakers ,

Ik heb jullie verhalen over het vergroenen van Brinkhuizen met interesse gelezen.
Niet alles kan ik overzien.

Eerst even kort hoe ik erin zit.
Ik heb mijn huis met radiatorenverwarming CO2neutraal gemaakt.
Het huis is optimaal geïsoleerd:
Spouw is vol geblazen.
Alle glas is HR++.
De bovenzijde is geïsoleerd met 12 cm.
De onderzijde idem.
Alle ongewenste ventilatie is gestopt.

Financieel haal ik de investering er twee maal uit:
Enerzijds door besparing op energie.
Uitgaande van de oude energieprijzen duurde ca. 15 jaar.
Anderzijds direct, door behoud van de waarde van het huis volgens de berekeningen van NVM.
Zie: https://www.nvm.nl/nieuws...rde-van-het-energielabel/
Dat voordeel heb je meteen.

Ik hoop nog ooit mijn huis maximaal te isoleren:
Buitenmuur 15 cm; Triple glas; Dak 20 cm aan de buitenzijde; onderzijde idem.

Ik help een vriend met zijn Brinkhuis.
Optimaal isoleren is gebeurd.
Uiteraard moet hij nog af van het aardgas.

Brink biedt de optie met de Elan.
Nadeel daarvan is dat je eerst heet water moet maken met een lucht-waterwarmtepomp.
Dat hete water wordt via een warmtewisselaar – de Elan – omgezet in hete lucht.
Het koelen van het huis in de zomer is topkoeling.
De warmtepomp moet daarvoor koel water produceren etc.

Ik kijk naar de optie lucht-luchtwarmtepomp.
Er zijn voldoende van deze warmtepompen die hete lucht kunnen leveren.
Overigens, hoeveel warmte kunnen deze lucht-luchtwarmtepompen leveren bij een buitentemperatuur van minus 10 graden Celsius?
Hoeveel is dan van de opgegeven waarde volgens de standaarden?
Mijn waterwarmtepomp geeft 71% van de opgegeven standaardwaarde.
De leverancier geeft hiervoor grafieken.
Tijdens de koude periode van begin 2021 werkte de warmtepomp voldoende

Lucht-luchtwarmtepompenze kunnen ook koelen.

Dan komt mijn volgende vraag:
Hoe krijg je de warme/hete lucht in de betreffende kanalen in het huis?
En hoe kun je hierbij een goede regeling maken?
Uiteindelijk wil me je met de thermostaat de warmte in je huis regelen.
Wie kan me verwijzen naar sites op Internet waar de technische oplossingen staan?
Het moet een betere oplossing zijn dan die Brink nu voorstelt.
Van hete lucht ga je meteen naar hete lucht.
Dus de overgang via water en een warmtewisselaar kun je overslaan.
Het verlies in de warmtewisselaar kun je ook overslaan.
Ik hebt ook geen H. T. (hoge temperatuur ) warmtepomp nodig.
Het maken van een hogere temperatuur heeft een lagere COP tot gevolg.
Dat is blijvende efficiency.
Ook hoeft het Elan apparaat niet geïnstalleerd te worden. Besparing op investeringen.
Dus in the end moet de lucht-lucht oplossing efficiënter zijn.
Ook het koelen zal doelmatiger verlopen.

Voor het sanitair water kun je een warmtepompboiler nemen.

Sommige van jullie spreken over een lucht-luchtwarmtepomp.
Het technische plaatje krijg ik niet helder op mijn netvlies.
Wie kan me op weg helpen?

Saja

• Zoldier
Beste Saja,

Ik heb inderdaad de oplossing met de lucht/water warmtepomp en inderdaad heb ik extra verlies omdat het warme water weer omgezet moet worden in warme lucht, dus een extra keer omzetverlies.

Een lucht/lucht warmtepomp in de vorm van een kanaal airco kan wellicht wel, maar dan moet de zogenaamde statische druk meer dan voldoende zijn om de lucht door de kanalen te blazen. Daar kan een uitdaging zitten. Beter is dan om de optie, die Gradje heeft, toe te passen, dus om direct het koudemiddel in het kanaal te laten condenseren of wel verdampen, daar wil ik van af zijn. Dus met een zogenaamde DX Batterij. Voordeel hiervan is dat je de ventilator van de Elan, Techno-Air of Multicalor kunt gebruiken en dus meer dan voldoende power voorradig is om de warme/koude lucht door de kanalen te drukken/blazen.
Omdat in de winter het vermogen van de buitenunit voor de DX afneemt (net zoals elke warmtepomp overigens), is het wel goed om te kijken naar een back up. Een elektrisch element, dan wel een aparte waterbatterij waar de ketel op aangesloten kan worden.

In mijn oplossing met de lucht/water warmtepomp is het vrij makkelijk om de ketel als backup in een hybride opstelling te gebruiken.

Dus mogelijkheden genoeg. Inderdaad verstandig om eerst de isolatie van de schil te verbeteren. Kierdichtheid is bij luchtverwarming een must.

• Saja
  • Laatst online: 13-11-2022
Beste Zoldier,

Het probleem van te lage druk heb ik eerder gehoord.
Tevens zei men mij dat daar een oplossing voor is.
Men kan luchtdruk hoger instellen in 2 extra stappen.

Bij Heluto hebben ze ook een oplossing:
https://www.heluto.nl/wp-...mtepomp-folder-cPDf-1.pdf
Het is van waar ik woon.
Bovendien willen ze alleen nog in gesprek met nieuwe projecten van hun eigen klanten.
Oftewel druk, druk, druk...
Kijk maar eens op hun site.

Ken jij nog tweaakers die zoeken naar de oplossing met een lucht-;uchtwarmtepomp?

• Zoldier
Heb het verhaal Heluto eerder al eens gezien. Heb nog niet goed gelezen hoe hun oplossing werkt. Ik geloof met een warmtepompboiler, die naar ik aanneem als een soort buffervat wordt gebruikt om meteen warmte voor de luchtverwarmer te hebben.

Verder ken ik geen andere tweakers die naar oplossingen zoeken voor verduurzaming van de luchtverwarming, anders dan de mensen in dit topic en andere topics over luchtverwarming.

• Gradje
Hallo Saja

Begrijp ik het goed dat je nu een brink elan hebt staan?
Als dat zo is zou je op de elan een topkoeling kunnen zetten, dat is ook een DX (is direct expansie blok) waar je het buitenunit ,zeg maar de warmtepomp rechtstreeks op aan kunt sluiten.
dus dat DX blok van je topkoeling gebruik je in plaats van te koelen nu om te verwarmen.
alleen Brink is met zukke onderdelen aanzienlijk duurder als Multicalor,maar dit terzijde.
Bij ons is de max uitblaas temp van de multicalor ongeveer 46 graden warm en draaid de ventilator van de multicalor op 47% van zijn vermogen.
de genoemde 46 graden daar komt hij nu hooguit aan als hij aan het opstoken is .
als de woonkamer op de ingestelde temp is blijft de warmtepomp en multicalor aan het moduleren rond een temp van 30 graden en draait de ventilator van de multicalor op ongeveer 30-32%
zou nu blijken dat we het op deze manier in de winter niet warm genoeg krijgen kan nog altijd de verwarmingsketel bij springen die al op de warmtewisselaar van
de multicalor aangesloten is,althans het leiding werk tot nu toe.
het besturings gedeelte moet dan alsnog gebeuren om de warmtepomp met de cv ketel die voor het warme water moet zorgen te laten communiceren

Ik hoop dat je met deze info weer wat verder komt

• Saja39
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-12-2022
Beste Zoldier en Gradje

Ja het is moeilijk om in contact te komen met mensen een Brinkhuis willen verwarmen met lucht-luchtwarmtepomp.

Met jouw oplossing voor het ontdooien van de warmtepomp buiten komt een en ander een stap dichterbij.
Je kunt ruim voldoende warm sanitair water in een buffervat brengen.
Uitgaande van een binnenshuis werkende warmtepomp voor de boiler.
Ik snap niet zo goed hoe je de beschikbare warmte in het warme sanitair water kunt gebruiken voor het ontdooien van de lucht-luchtwarmtepomp.
Warm water is er voldoende.

Eerst voor Gradje,
Mijn huis is CO2 neutraal.
Optimaal geïsoleerd.
Traditionele verwarming met radiatoren (destijds zwaar over gedimensioneerd.)
Lucht-waterwarmtepomp van Nibe.
Verder zonnepanelen om voldoende elektriciteit op te wekken.

Een vriend heeft me gevraagd om mee te kijken naar zijn Brinkhuis.
Elan oplossing zal zeker werken.
Maar de COP van een warmtepomp is bij de productie van heet water van 50 graden een kwart tot een derde lager dan bij mijn huis.
Dat gaat hem onnodig geld kosten.
Overigens, hoeveel tijd per jaar moet de pomp water van 50 brengen?

Daarom kijk ik met hem mee naar een lucht-luchtwarmtepomp.
Deze zal een betere COP hebben.
Daar heb je 15 - 20 jaar voordeel van.
Zijn gedachte is om helemaal van het aardgas te gaan.
Het bijspringen van de gasketel moet daarom ter zijde blijven.
Waar kan ik in niet te technische woorden lezen hoe zo'n multicalor werkt?
Hoeveel vermogen dat zo'n apparaat in de woning blazen?

• Gradje
Hallo Saja39

Je kunt het beste alle berichten die ik vanaf 4-10-022 gepost heb goed doorlezen hierin komen alle waardes aan bod zoals merk entype warmtepomp het DX blok thermostaat etc
een afspraak maken om te komen kijken kan ook altijd.
Ik wil je nog wel een advies geven ,zorg ervoor dat de installateur een ruime kennis heeft op koeltechnisch vlak
Je hoort en ziet veel te vaak dat een goede traditionele cv installateur die zich bezig gaat houden met warmte pompen de mist in gaat omdat warmtepompen kwa werking heel veel overeenkomst hebben met een koel installatie .
en dat is een totaal ander tak van sport als een cv ketel installeren.

• Saja39
Op Internet nogmaals gezocht naar het ontdooien van lucht-luchtwarmtepompen en airco's.

Dit verhaal is lezenswaardig:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Ook andere verhalen doorgelopen.

Bij temperaturen rond het vriespunt moet de luchtwarmtepomp regelmatig ontdooien.
Dat ontdooien kost 4 - 8 minuten.

Op deze site staat ook een mooi filmpje.
http://www.oldenzielairco...en%20met%20de%20airco.htm

De warmtebehoefte rond het vriespunt is aanzienlijk minder dan bij minus tien graden Celsius.
(Bij lagere temperaturen zit er bijna geen vocht in de lucht en is bevriezen ook niet aan de orde.)
Het is dus niet erg dat de warmtepomp rond het vriespunt even onderbreekt om t ontdooien.
Hij heeft overcapaciteit!

Mijn voorzichtige conclusie is dat zo'n lucht-luchtwarmtepomp ondanks de tijd voor het ontdooien het huis gemakkelijk kan blijven verwarmen.
Dan blijft over de vraag kan zo'n kanaal unit voldoende luchtdruk leveren?
Overal om me heen wordt gezegd dat dit apparaat het kan.
Hebben jullie andere ervaringen?

• Zoldier
Saja39 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:28:
Op Internet nogmaals gezocht naar het ontdooien van lucht-luchtwarmtepompen en airco's.

Dit verhaal is lezenswaardig:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Ook andere verhalen doorgelopen.

Bij temperaturen rond het vriespunt moet de luchtwarmtepomp regelmatig ontdooien.
Dat ontdooien kost 4 - 8 minuten.

Op deze site staat ook een mooi filmpje.
http://www.oldenzielairco...en%20met%20de%20airco.htm

De warmtebehoefte rond het vriespunt is aanzienlijk minder dan bij minus tien graden Celsius.
(Bij lagere temperaturen zit er bijna geen vocht in de lucht en is bevriezen ook niet aan de orde.)
Het is dus niet erg dat de warmtepomp rond het vriespunt even onderbreekt om t ontdooien.
Hij heeft overcapaciteit!

Mijn voorzichtige conclusie is dat zo'n lucht-luchtwarmtepomp ondanks de tijd voor het ontdooien het huis gemakkelijk kan blijven verwarmen.
Dan blijft over de vraag kan zo'n kanaal unit voldoende luchtdruk leveren?
Overal om me heen wordt gezegd dat dit apparaat het kan.
Hebben jullie andere ervaringen?
Of een kanaalunit voldoende druk kan leveren, zal ook afhankelijk zijn van het aantal meters aan kanalen in het huis van uw vriend. Dat is waarschijnlijk wel uit te rekenen door een deskundige. Wellicht is in deze het advies van Gradje een goede: gebruik de reeds aanwezige Elan van Brink en laat daar een DX batterij op zetten. Dan is er zeker geen probleem met betrekking tot de statische druk, vanwege de voldoende potente ventilator van de Elan.

• Saja39
Het vertrekpunt is een bestaande gasgestookte installatie.
Dus met een Allure.
Er is intussen flink geïsoleerd.
In mijn ogen optimaal: HR++, spouw vol geblazen, dak aan de binnenzijde.
M.b.t. de investering is het voordeliger als je direct kunt overstappen naar lucht-luchtwarmtepomp met een kanaalunit.
Dan kun je van het aardgas af.
Mijn suggestie m.b.t. sanitair water is een boiler met warmtepomp.

Ja, m.b.t. tot benodigde druk moet nog gemeten resp. vergeleken worden met de huidige situatie.

• Zoldier
Volgens mij praten we naast elkaar heen...

De Elan is uit te breiden met een DX Batterij. Dan heb je een lucht/lucht warmtepomp, maar dan met een volwaardige ventilator voor de betreffende kanalen. Wat heb je nodig:
- een buitenunit die geschikt is voor een DX batterij
- de DX batterij
- eventueel een besturing voor de installatie. Daar zijn ook verschillende oplossingen voor.

Maar goed, wanneer het een kleinere woning is, dan zal het met een kanaalairco waarschijnlijk ook wel lukken, in een grotere woning wordt dat een grotere uitdaging.

• Gradje
Hallo Saja 39

Ik lees dat het vertrek punt een Allure is ,dus een direct gestookte luchtverwarmer .
Bij mij mijn weten zijn hier ook DX blokken voor leverbaar dus waarom eerst een elan plaatsen of een kanalen unit?
Je hebt in feite een perfect vertrekpunt ,
De allure staat er toch al,en hij is aangesloten op het gas .
Als je nu op de allure het DX blok plaatst wat aangesloten wordt op je warmtepomp ben je in feite voor een heel eind klaar.
Zou je de woning niet warm krijgen met alleen de warmtepomp dan kan de gas gestookte allure nog altijd bijspringen.
Maar blijkt dat de warmtepomp de woning alleen warm kan krijgen dan hoef je alleen nog maar de gaskraan dicht te draaien en gebruik je de allure met zijn systeemventilator om de warmte die je DX blok afgeeft in de woning te blazen.
Of het moet zo zijn dat je vriend van die allure af wil ivm ruimte besparing

• Saja39
Hallo Gradje en Zoldier,

Vooraf, mijn doel bij dergelijke operaties is om het huis van het gas te halen.
Daarom ‘zeur’ wat langer door over de oplossing met de LL-Wp.
Als je vervolgens voldoende zonnepanelen hebt is je huis snel energie-neutraal.

In gesprekken is me verteld dat de Allure van Brink is een apparaat met overcapaciteit.
Je kunt de temperatuur van je huis rustig de gehele dag vijf graden lager zetten.
Als je weer thuis komt zet je de thermosstaat weer vijf graden omhoog en in betrekkelijk korte tijd voelt het huis weer warm aan.
Zowel de gasketel als ook de ventilator hebben overcapaciteit.
Als je verwarmt met een warmtepomp heb je meestal net genoeg capaciteit.
Als je je huis overdag flink laat afkoelen is er ’s avonds echt tijd nodig om het huis weer op te warmen.
Mijn huis wordt middels een lucht-waterwarmtepomp heerlijk op temperatuur gehouden.
Maar ik draai, behoudens als ik dagen weg ga, nimmer aan de knoppen.
Uiteraard kan ik door de ‘stookkromme’ aan te passen wel sneller opwarmen.
Dat doe ik feitelijk – bij normaal gebruik van ons huis – nimmer.

Nu terug naar de LL-Wp en een Brinkhuis.
De Allure heeft overcapaciteit, daarom heeft de gasketel ook veel capaciteit.
(In het huis van mijn collega werd een gasketel met 40 kW aangeboden.)
Ook de ventilator heeft veel (over-)capaciteit.
Als je een Brinkhuis gaat verwarmen met een LL-Wp kom je ook in de situatie van slower heating.
De warmtepomp heeft sowieso een lagere capaciteit.
En de ventilatie hoeft ook niet zo hard te ‘blazen’.
Dit brengt me bij een vraag.
Als ik het forum goed gelezen heb, komen de meeste leden uit bij een LL-Wp en de gasketel met de Allure als een reserve.
Indien mijn redenering klopt zal de gasketel + Allure zelden of nooit actief worden.
Hierbij ga ik er van uit dat het warmteverlies van de woning is doorgerekend en de LL-Wp daarop is aangepast.

Als ik goed gelezen heb heeft Gradje een Allure plus een LL-Wp.
Als eerste de vraag: Hoe groot is de LL-Wp in verhouding tot het warmteverlies van de woning bij minus tie graden Celsius buiten?
Als de LL-Wp voldoende capaciteit heeft zou de Allure nimmer hoeven bij te springen.
Hoe is jouw ervaring?
Zijn er anderen met een LL-Wp + Allure en hoe is hun ervaring?
Ik weet niet hoeveel leden van ons forum het warmteverlies van hun huis hebben doorgerekend of laten berekenen.

• Gradje
Hallo Saja 39

Ik had voorheen ook een 40 kw allure staan deze ketel had ik gebruikt gekocht wetende dat deze ketel een hoop overcapaciteit had voor de woonruimte waar deze voor ingezet zou worden.
de allure werd dan ook zoveel mogelijk geknepen en heeft jarenlang goede dienst bewezen.
Toen wij onze woning kochten stond er nog een 25kw HBO gestookte lucht verwarmingsketel in.
de berekeningen die bij die ketel hoorden heb ik nooit kunnen achterhalen.
onze woning is door de jaren heen zo goed mogelijk geisoleerd oa thermopeen ruiten ,de spouw laten isoleren en het dak .
de allure ketel raakte ondertussen op leeftijd ,en ook zo de badgeisyr die we hadden hangen.
en omdat het in ons geval twijfelachtig was of dat we wel volledig van het gas af zoude kunnen gaan hebben we gekozen voor een indirect gestookte multicalor MC-EE-30 en werd de geisyr vervangen door een Remeha calenta 28c CW4 welke bij ons op de multicalor is aangesloten maar ook voor het warme tapwater zorgt bij ons .
we hebben op de multicalor een DX blok gemonteerd van 11KW met daaraan gekoppeld de warmtepomp ,een mitsubishi FDCW71VNX-w.
De prognose bij ons was een gas besparing van ongeveer 80%.
Dus wat de aantal KW wat we dachten nodig te hebben zijn we van de oude situatie uit gegaan met de 25kw HBO gestookte ketel ,en zijn er bij ons geen berekeningen meer doorgevoerd en is vertrouwd op de ervaringen die onze instalateur heeft.
Wat betrefd je opmerking dat een allure overcapaciteit heeft is het met hete luchtverwarming niet anders als met radiatoren verwarming .
je moet de juiste ketel kiezen die past bij de grootte van de woning die je wilt gaan verwarmen.
en dat je een woning snel op temperatuur hebt met hete luchtverwarming is een gegeven maar dat het ook weer snel afkoelt zodra de ketel ophoud met branden ook.
wat dat opwarmen afkoelen betreft hebben wij momenteel een veel constantere temperatuur in huis nu er dmv de warmtepomp verwarmt wordt

• Gradje
Hallo Zoldier

Mag ik vragen hoe bij jou de installatie het doet met de huidige temperaturen (overdag rond het vriespunt en
s nachts min 4 tot min 8 ).
Ben ik wel benieuwd naar.
Bij ons draaid alles naar wens tot nu toe.
de WP blijft aan het moduleren tussen de 32 en 36 graden en de multicalor blaast deze warme lucht vervolgens naar de woonruimtes.
s nacht staat de temp ingesteld op 18 graden en overdag op 19 graden ,vervolgens wordt de temp s avonds verhoogd naar 20 graden .
ook is het niet of nauwelijks merkbaar als het buitenunit aan het ontdooien is.
al bij al een veel constantere temp in de woonkamer als destijds met de gas gestookte Allure
In de veranda hangt ook nog een airco waar we nu ook mee verwarmen.
het totale stroomverbruik incl alles wat we in huis doen ligt met dit weertype tussen de 40 en 45 KWh per 24 uur.
Tot nu toe de gaskraan dicht kunnen houden haha

Mvg Grad

• Zoldier
Goed te horen, dat alles naar behoren werkt, Grad.

Hier gaat het iets moeizamer. Dat wil zeggen, mijn WP is ietwat te klein om het vermogen van de luchtverwarmer bij te benen. Wanneer er warmte gevraagd wordt door de thermostaat, begint de luchtverwarmer het buffervat van 200 liter leeg te trekken en krijgt de WP het niet voor elkaar om de buffer weer binnen afzienbare tijd te vullen. De retourtemperatuur naar de WP zakt daardoor ook weg en dus zakt de aanvoertemperatuur van de WP van 45 graden, naar minder dan 40 graden. Dat betekent dat de lucht van ca. 40 graden ook lager wordt naar ca. 33 graden. Dat zorgt weer dat de uiteindelijke temperatuur in de woonkamer etc te laag wordt om de thermostaat tijdig naar 20 graden te brengen na een nachtverlaging. Dat maakt weer dat na x tijd de ketel bij komt om de temperatuur te verhogen.

Bij iets warmere temperaturen gaat het beter, maar conclusie is dat de 9 KW WP te weinig vermogen heeft. Bij deze temperaturen blijft er ca. 7 KW over. Omdat mijn idee was om hybride te draaien, zag ik geen probleem in het vermogen van de WP, maar zie nu dus dat de temperatuur wegzakt hierdoor. Ik ben dus aan het kijken naar vervanging van de WP, dan wel eenzelfde er bij te zetten en deze in cascade te laten draaien. Conclusie is dat mijn huis (ca. 1000 m3) te groot is voor dit geleverde vermogen.
Ook gedacht aan jouw manier van verwarmen, maar dan heb ik met mijn huis al gauw een buitenunit nodig van ca. 18 KW, rekening houdend met minder vermogen bij koudere temperaturen. Dat wordt een aanzienlijk duurdere grap. Daarbij komt nog de DX wisselaar die op de multicalor zou moeten komen.

Het gaat best goed komen, maar iets meer "trial and error" dan voorzien ;)

Mijn verbruik heb ik nog niet helemaal zuiver. Totaal verbruik wordt namelijk ook beïnvloed door de WP van de jacuzzi en het laadstation van de elektrische auto. Ik denk dat het verbruik van de WP op de verschillende dagen tussen de 20 en 40 Kwh gelegen heeft. Daar zit het verbruik van de luchtverwarmer bij van ca. 2-3 Kwh per dag bij. Ik heb de homewizard meter voor de groep van het buitendeel van de WP al liggen. Als die geïnstalleerd is, heb ik het helemaal zuiver.

[Voor 12% gewijzigd door Zoldier op 16-12-2022 21:09]

• Gradje
Hallo Zoldier

Jammer om te horen dat je systeem niet helemaal naar verwachting werkt.
Naar ik me meen te herinneren heb jij tech ondersteuning van Immergas gehad bij jou project.
Heb jij nog contact gehad met Immergas hier over ? en zo ja hoe kijken zij hier dan tegen aan en hebben zij een oplossing voor de te ver weg zakkende watertemperatuur in je buffervat?
Het zou voor Immergas wel heel aantrekkelijk zijn om jou project als proef te gebruiken om hun kennis te vergroten terwijl jij de beurs mag trekken .
Ik neem aan dat zij van hun kant ook coulance bij zo n proef project tonen bij de levering van apparatuur.

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-03 11:26
@Zoldier kun je niet het vermogen van je luchtvermer verlagen? En/of minder nachtverlaging toepassen?

• Zoldier
Gradje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:32:
Hallo Zoldier

Jammer om te horen dat je systeem niet helemaal naar verwachting werkt.
Naar ik me meen te herinneren heb jij tech ondersteuning van Immergas gehad bij jou project.
Heb jij nog contact gehad met Immergas hier over ? en zo ja hoe kijken zij hier dan tegen aan en hebben zij een oplossing voor de te ver weg zakkende watertemperatuur in je buffervat?
Het zou voor Immergas wel heel aantrekkelijk zijn om jou project als proef te gebruiken om hun kennis te vergroten terwijl jij de beurs mag trekken .
Ik neem aan dat zij van hun kant ook coulance bij zo n proef project tonen bij de levering van apparatuur.
Ik krijg van Immergas alle medewerking, echter zijn zij niet verantwoordelijk voor de bepaling van het vermogen. Dat ben ik zelf geweest. Ik wist waar ik aan begon en dat ik gaandeweg met trial and error verder zou gaan komen. Dit omdat we hier te maken hebben met een systeem, wat nog niet veel toegepast is. Nu kom ik er dus achter dat ook de flow van beide een grote invloed heeft op het samenspel. Overigens zijn zij wel coulant geweest met de gerekende prijzen voor de wp. Daarom is het voor mij ook goed te doen om de uitbreiding, dan wel vervanging aan te schaffen. Ik heb geen slecht woord over Immergas. Ook de WP en system controller doen goed hun werk en ze proberen me zo goed mogelijk te helpen. Ook de engineers in Italië zijn aan het werk gezet om mee te denken.

• Zoldier
reductio schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:35:
@Zoldier kun je niet het vermogen van je luchtvermer verlagen? En/of minder nachtverlaging toepassen?
Ik kan het vermogen van mijn luchtverwarmer verlagen. Dat kan op 2 manieren:
- Luchtdebiet omlaag brengen: Nadeel: het lukt dan niet meer om het gehele huis te bereiken met warme lucht. Zoals gezegd 1000 m3. Waarbij ik van een Allure B40HR naar een Multicalor MC-EE-30 ben gegaan. Dus ik moet rond de 1500-1700 m3 per uur blijven. Daar kon ik het ook met de Allure mee warm houden. Ik heb lager geprobeerd, maar dat gaf niet overal het beste resultaat.
- Waterdebiet omlaag brengen: Nadeel: Delta T neemt toe wanneer het water langer in de wisselaar blijft. Dat geeft weer een lagere retourtemperatuur en dus ook weer een negatief effect op de temperatuur in de buffer.
Dit heb ik allemaal verschillende keren getest, daarbij ook verschillende manieren van parallel buffer mogelijkheden aangebracht bij mijn buffer. Best werkt het wanneer de retour en de aanvoer door de buffer lopen. Dit zodat er menging ontstaat en de retourtemperatuur voor de WP het hoogste is.

Bijkomend voordeel: Er zijn dadelijk niet veel mensen met meer ervaring over dit onderwerp dan ik :+

• Gradje
Hallo Zoldier

De watertemp die door je warmtewisselaar stroomde als je op gas verwarmde zal wel tussen de 70 en 80 graden gelegen hebben met een daarbij horend hoger lucht debiet ,dus dat gaat dubbel op.
Want de multicalor past zijn luchtdebiet automatisch aan aan de watertemp die door je warmtewisselaar stroomt ( dit is wel instelbaar naar je persoonlijke voorkeur trouwens).
Als de watertemp die vanuit je buffervat door de warmtewisselaar stroomt dan max 50 graden is en daardoor ook nog een lager lucht debiet voor handen is kan ik me voorstellen dat je warmte tekort komt.
eigenlijk zou je al moeten kunnen proberen of dat die watertemp van 50 graden uberhaupt voldoende is om je huis warm te krijgen.
Stel dat je MC-EE-30 met de oorspronkelijke watertemp van 70 a 80 graden waar hij mee werkt net voldoende is om je woning mee te verwarmen dan gaat dat mijn inziens met een watertemp van 50 graden zeker niet lukken.

Mvg Grad

• Zoldier
Gradje schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:10:
Hallo Zoldier

De watertemp die door je warmtewisselaar stroomde als je op gas verwarmde zal wel tussen de 70 en 80 graden gelegen hebben met een daarbij horend hoger lucht debiet ,dus dat gaat dubbel op.
Want de multicalor past zijn luchtdebiet automatisch aan aan de watertemp die door je warmtewisselaar stroomt ( dit is wel instelbaar naar je persoonlijke voorkeur trouwens).
Als de watertemp die vanuit je buffervat door de warmtewisselaar stroomt dan max 50 graden is en daardoor ook nog een lager lucht debiet voor handen is kan ik me voorstellen dat je warmte tekort komt.
eigenlijk zou je al moeten kunnen proberen of dat die watertemp van 50 graden uberhaupt voldoende is om je huis warm te krijgen.
Stel dat je MC-EE-30 met de oorspronkelijke watertemp van 70 a 80 graden waar hij mee werkt net voldoende is om je woning mee te verwarmen dan gaat dat mijn inziens met een watertemp van 50 graden zeker niet lukken.

Mvg Grad
Hallo Grad,

Dat is de verkeerde aanname. Met de Allure was de uitblaastemperatuur in de vorige 2 winters max 40 graden en meeste van de tijd schommelde deze tussen de 35 en 39 graden. Allure dus directe verwarmer en dus geen warmtewisselaar, maar een gasblok en een ventilator. Luchtdebiet was ingesteld op 1750 m3/h. Dus ultieme test uitgevoerd en geslaagd. Dus met minder dan 40 graden lucht en 1750 m3/h.

Probleem is niet dat ik het huis niet warm krijg. Probleem 1 is dat de buffer leeggetrokken wordt en dat de WP niet tijdig het vat weer vult met warmte. Probleem 2 is dat de WP niet voldoende vermogen heeft om meer warmte in de buffer te stoppen, dan wat de luchtverwarmer er op hetzelfde moment uithaalt met dus een dalende retourtemperatuur voor de WP als gevolg. Deze 2 zaken zorgen er voor dat de uitblaastemperatuur lager wordt, wanneer de buffertemperatuur zakt. Dit zorgt er voor dat op enig moment de uitblaastemperatuur te laag wordt om de temperatuur in de woonkamer op 20 graden te brengen. Hopelijk heb ik hiermee mijn uitdagingen beter uitgelegd.

• Gradje
Hallo Zoldier

Je hebt gelijk ,verkeerde aanname van mij!

Dan lijkt het er idd op dat de capaciteit van je WP te gering is ja
Blijft eigenlijk weinig anders over.

En wat je zei van 2 WP in tandem opstelling wordt ook een dure hobby.
Maar van de andere kant als je dan gasloos zou kunnen worden is ook best lekker.
en inruil van de WP die je nu hebt voor een zwaardere uitvoering? of hebben ze hier geen zin in ?
Om een nauwelijks gebruikte WP weer te kunnen verkopen moet in de huidige situatie toch geen punt zijn
Of kan immergas misschien een berekening maken welke WP voldoende vermogen heeft om je buffervat op temperatuur te houden bij bv 10 graden vorst,dan ligt het risico bij immergas

Mvg Grad

• Zoldier
Gradje schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:28:
Hallo Zoldier

Je hebt gelijk ,verkeerde aanname van mij!

Dan lijkt het er idd op dat de capaciteit van je WP te gering is ja
Blijft eigenlijk weinig anders over.

En wat je zei van 2 WP in tandem opstelling wordt ook een dure hobby.
Maar van de andere kant als je dan gasloos zou kunnen worden is ook best lekker.
en inruil van de WP die je nu hebt voor een zwaardere uitvoering? of hebben ze hier geen zin in ?
Om een nauwelijks gebruikte WP weer te kunnen verkopen moet in de huidige situatie toch geen punt zijn
Of kan immergas misschien een berekening maken welke WP voldoende vermogen heeft om je buffervat op temperatuur te houden bij bv 10 graden vorst,dan ligt het risico bij immergas

Mvg Grad
Voordeel van 2 WP is ook 2x subsidie. _O-
Deze weer verkopen zal ook niet het probleem zijn. Er worden nu door Immergas, maar uiteraard ook door mij, afwegingen gemaakt over de voordelen van een grotere Monoblock, grotere Split, of dus 2x deze split WP. Voordelen van de cascade:
- Bij een monoblock dient de cv leiding nog zo'n 7-8 meter over de gevel aan de buitenzijde naar boven gevoerd te worden. Dat levert meer uitdagingen op voor het beperken van de transportverliezen en bevriezing.
- De grotere splitsystemen zijn uitgevoerd met R410A en hebben dus mindere prestaties bij hogere temperaturen dan de R32.

De cascade heeft per WP een beter rendement en als de cascade regeling goed werkt, kan deze in het voor- en naseizoen wellicht op 1 WP draaien.

Maar goed, ik krijg nog een terugkoppeling van de engineers van Immergas Italië. Die wachten we met belangstelling af.

• Zoldier
Zoldier schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:42:
[...]

Voordeel van 2 WP is ook 2x subsidie. _O-
Deze weer verkopen zal ook niet het probleem zijn. Er worden nu door Immergas, maar uiteraard ook door mij, afwegingen gemaakt over de voordelen van een grotere Monoblock, grotere Split, of dus 2x deze split WP. Voordelen van de cascade:
- Bij een monoblock dient de cv leiding nog zo'n 7-8 meter over de gevel aan de buitenzijde naar boven gevoerd te worden. Dat levert meer uitdagingen op voor het beperken van de transportverliezen en bevriezing.
- De grotere splitsystemen zijn uitgevoerd met R410A en hebben dus mindere prestaties bij hogere temperaturen dan de R32.

De cascade heeft per WP een beter rendement en als de cascade regeling goed werkt, kan deze in het voor- en naseizoen wellicht op 1 WP draaien.

Maar goed, ik krijg nog een terugkoppeling van de engineers van Immergas Italië. Die wachten we met belangstelling af.
Aangezien ik extra zonnepanelen heb gelegd ook bezoek van mijn elektricien gehad. Conclusie is dat 2 WP op aparte fase waarschijnlijk teveel van het goede gaat zijn. Beter is om een grotere WP 3-fase aan te sluiten. Conclusie zal zijn dat deze WP in de verkoop gaat en dat er een grotere terug komt.

• Zoldier
Ik kwam daarnaast ook een artikel tegen op vakbladwarmtepompen.nl over verwarmen met warmtepomp en luchtverwarming. Er gaan steeds meer mensen hier mee aan de slag, dus er komt ook steeds meer kennis om dit te doen. Mooie ontwikkeling ;) .

hierbij de link: https://www.vakbladwarmte...sing-hete-luchtverwarming. Hopelijk kan iedereen het artikel lezen.

[Voor 26% gewijzigd door Zoldier op 05-01-2023 10:57]

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:31

mdeiman

Projet 45

Zoldier schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:56:
Ik kwam daarnaast ook een artikel tegen op vakbladwarmtepompen.nl over verwarmen met warmtepomp en luchtverwarming. Er gaan steeds meer mensen hier mee aan de slag, dus er komt ook steeds meer kennis om dit te doen. Mooie ontwikkeling ;) .

hierbij de link: https://www.vakbladwarmte...sing-hete-luchtverwarming. Hopelijk kan iedereen het artikel lezen.
Aiii, artikel zit achter een betaalmuur.

Shit happens.

• Zoldier
Hierbij het artikel:

Tip gevraagd voor warmtepomp-oplossing hete-luchtverwarming
Een lezer heeft een woning met hete-luchtverwarming waarbij de lucht door een gasketel wordt verwarmd. Hij wil het systeem behouden, maar van het gas af. De warmtepomp die de fabrikant levert, is echter alleen geschikt voor een hybride systeem, dus met een gasketel. Heeft u een tip om hem met de bestaande installatie toch van het gas te krijgen?

Tip gevraagd voor warmtepomp-oplossing hete-luchtverwarming
De lezer, Douwe de Boer, heeft net als ongeveer 250.000 anderen een woning die is voorzien van een hete-luchtverwarmingsysteem van Brink. Hij wil overstappen op een all-electric warmtepomp, maar de fabrikant levert daarvoor volgens hem geen oplossing. “Brink kan wel een hybride systeem leveren, maar dat is in mijn ogen een complexe installatie. De lucht/water-warmtepomp in dit systeem geeft de warmte in een wisselaar af aan een Intergas-gasketel, die op zijn beurt dan weer via een water-luchtwarmtewisselaar (Brink Elan) de lucht van het systeem verwarmt. Met deze (complexe) oplossing kan ik dus niet van het gas af. Dat wil ik wel”, aldus De Boer.

De Allure-gasketel en de luchtkanalen op zolder.
Inbouwen lucht/lucht-unit
De Boer verwarmt inmiddels de woonkamer van circa 70 m2, en soms twee slaapkamers, met een 9 KW multi-splitairconditioner. De warmte wordt echter niet goed verdeeld, waardoor hij ook graag het Brink-systeem wil inzetten. “Ik dacht daarbij aan het inbouwen van een lucht/lucht-unit in het bestaande luchtkanalensysteem. De lucht wordt via drie kanalen door het huis verspreid over negen vertrekken van in totaal circa 400 m3. Daarvan worden nu drie vertrekken, met in totaal circa 250 m3, met een multisplit-airconditioner verwarmt, wat redelijk gaat. De aanvoertemperatuur moet maximaal circa 55 °C kunnen zijn. De tegendruk (150 Pa) is ook een aandachtspunt.”
Twee opties
De Boer denkt dat de kanaalunit PEAD M71 (8 KW) of M100 (11,2 KW) van Mitsubishi Electric een optie kan zijn. Wat betreft de tegendruk verwacht hij geen problemen. “Omdat ik nu de woonkamer met de 9 KW split-unit redelijk warm kan krijgen en het hele huis eigenlijk nooit meer helemaal warm stook (de kinderen zijn de deur uit), denk ik aan een extra unit van circa 10 KW voldoende te hebben. Qua afmetingen wordt het nog wel een interessante opgave om een PEAD M100 op dezelfde plaats te installeren als de Alure, maar met wat goede wil en een kundig plaatwerker moet het volgens mij mogelijk zijn.”
Installateur gezocht
De Boer ziet zelf geen technische belemmeringen, maar installateurs denken daar kennelijk anders over. Hij kan namelijk geen bedrijf vinden dat deze uitdaging wil aangaan. “Ik ben bereid om het risico te dragen voor het geval het resultaat toch tegenvalt. Het enige dat ik van de installateur verwacht, is dat hij over mijn schouder meekijkt naar mijn technische benadering en mij kan wijzen op fouten die ik over het hoofd zie.”
Oplossing ook voor anderen
Met zijn zoektocht naar een oplossing denkt De Boer niet alleen aan zichzelf, maar ook aan de vele andere woningeigenaren die binnen afzienbare tijd tegen dit probleem aanlopen. “Ik denk aan een technische oplossing in een plaatstalen kast die de gasketel één-op-één kan vervangen.”
Heeft u een idee of tip om het hete-luchtsysteem van het gas af te krijgen, dan kunt u dit mailen naar ukoreinders@vmnmedia.nl. In een volgend artikel gaan we in op de tips, waar hopelijk een ‘gouden tip’ tussen zit.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:31

mdeiman

Projet 45

Mooi te lezen dit. Maar er zijn al mensen die de Brink hebben vervangen door kanaalunits.

Zie dit topic.
Goede ervaringen.

Ik laat er nu ook naar kijken door een bedrijf. Ben benieuwd.

Shit happens.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee