Huis verkocht, bewoner klaagt over onbekend verborgen gebrek

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Beste Tweakers,

Enkele maanden geleden heb ik mijn huis verkocht. Nu werd ik een paar weken geleden gebeld door de nieuwe bewoner en er werd mij verteld dat er een stroomstoring was geweest (kan gebeuren, toch?). Niks aan de hand zou ik zeggen, maar nu moest er een elektriciën aan te pas komen en deze elektriciën had blijkbaar geconstateerd dat er iets niet helemaal pluis was m.b.t. de elektriciteit voor de keuken. Ik citeer de nieuwe bewoner die de elektriciën "citeert": er waren 2 draden niet aangesloten op Enexis. De elektriciën kan dit repareren voor €500 maar je riskeert een boete van €4.500 van Enexis.

Kortom: een heel raar en onduidelijk verhaal.
Punt 1: ik heb zowel deze keuken als deze meterkast of iets wat daarmee te maken heeft niet eens laten plaatsen. Dit was al zo toen ik het huis enkele jaren geleden gekocht.
Punt 2: ik heb nooit een dergelijke stroomstoring gehad dat er een elektriciën aan te pas moest komen.

De nieuwe bewoner ging vervolgens e.e.a. uitzoeken en toch kreeg ik zojuist een telefoontje. Heel vriendelijk werd mij verteld dat zij ook niet wist hoe af wat maar ze ging wel een advocaat inschakelen om te kijken of er een of ander te verhalen valt op verkoper (ik) of makelaar onder het mom van "verborgen gebrek".

Ik moet nog even uitzoeken of ik een rechtsbijstand verzekering heb (volgens mij niet) maar in principe kan dit toch niet op mij verhaalt worden? Ik heb de keuken niet laten plaatsen, ik heb geen bekabelingsopdrachten m.b.t. de meterkast of iets gegeven en ook geen dergelijke storingen gehad.

Moet ik mij zorgen maken? Zo ja, is rechtsbijstand (mits ik dat heb) de eerste beste logische stap?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Beste antwoord (via PWM op 17-05-2017 10:48)

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
De koper die de verkoper aansprakelijk wil stellen voor een verborgen gebrek, zal moeten stellen en bewijzen dat hij het gebrek kende noch kon kennen, en dat de verkoper het gebrek wel kende of behoorde te kennen.

Bij een 'absoluut' verborgen gebrek, dat dus zowel door de koper als door de verkoper niet gekend kon worden, is het risico koper, aangezien het huis (tenminste in de standaard NVM akte) wordt verkocht inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken.

In elk geval moet je gewoon rustig blijven, iedere aansprakelijkheid van de hand wijzen en gewoon wachten of ze doorzetten met een advocaat. Tegen die tijd zie je wel weer verder.

[ Voor 36% gewijzigd door nare man op 15-05-2017 18:02 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

er waren 2 draden niet aangesloten op Enexis
Da's een wel heel vage melding. Vraag eerst eens concreet zwart-wit wat er aan de hand zou zijn.

Ook: wat heb je precies in de overeenkomst afgesproken?

Weet je zeker dat jij van niets wist, kan je dat misschien ook bewijzen? Afhankelijk van voorgaande vraag is het pas een verborgen gebrek als jij er van af wist. Bewijslast hangt ook weer af van de afspraken (denk ik).

Edit:
De elektriciën kan dit repareren voor €500 maar je riskeert een boete van €4.500 van Enexis
Is ook zo lekker vaag... Wat, waarom, waarom die bedragen?

[ Voor 36% gewijzigd door F_J_K op 15-05-2017 17:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:00:
Kortom: een heel raar en onduidelijk verhaal.
Punt 1: ik heb zowel deze keuken als deze meterkast of iets wat daarmee te maken heeft niet eens laten plaatsen. Dit was al zo toen ik het huis enkele jaren geleden gekocht.
Punt 2: ik heb nooit een dergelijke stroomstoring gehad dat er een elektriciën aan te pas moest komen.
Niet relevant of je het zelf hebt gecreëerd of ervaren... alleen of het gebrek er echt is en niet "zichtbaar" was.

Maar gewoon even afwachten, het begint allemaal met jou aansprakelijk te stellen, je van voldoende informatie te voorzien en je de mogelijkheid te bieden om het gebrek te verhelpen. Dat is dus wat anders dan alleen geld vragen....

En voor €500 gaat niemand er verder werk van maken, de bewijslast ligt ook bij de koper en is aardig zwaar....

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 15-05-2017 17:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Anoniem: 888777 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:21:
Niet relevant of je het zelf hebt gecreëerd of ervaren... alleen of het gebrek er echt is en niet "zichtbaar" was.
Wel relevant. Als de verkoper het niet wist en er al wel jaren woonde, dan is er in beginsel geen sprake van een schending van de mededelingsplicht / van een verborgen gebrek. In beginsel ligt de bewijslast van of de verkoper het wist bij de koper. https://www.eigenhuis.nl/tools/kennisbank?id=403 (voor zover Eigenhuis een betrouwbare bron is).

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 15-05-2017 17:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Anoniem: 888777 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Maar gewon even afwachten, het begint allemaal met jou aansprakelijk te stellen en je van voldoende informatie te voorzien dat je het gebrek zou kunnen verhelpen. En voor €500 gaat niemand er verder werk van maken, de bewijslast ligt ook bij de koper....
Ik heb zojuist een mail gekregen van de bewoner met de volgende tekst:

- "Elektricien heeft geconstateerd dat een 2tal draden niet op de juiste wijze gekoppeld zijn met de stoppenkast"
- "ENEXIS geeft aan dat er sprake is van fraude en dat dit herstelt dient te worden"
- "ENEXIS komt van de week langs om de situatie te bekijken en een offerte op te maken".

En m.b.t. de "overeenkomst". Dit was een doodnormale koop/verkoopovereenkomst. Koper (nieuwe bewoner) wilde ook geen bouwkundig rapport laten maken.

Nogmaals even kort door de bocht: de keuken heb ik niet laten plaatsen/verbouwen of wat dan ook. Ook heb ik nooit iets met de stoppenkast gedaan behalve een router + modem geplaatst (wat ik overigens niet met losse draden doe maar dat zullen jullie begrijpen). Dit probleem had ik letterlijk nooit kunnen weten tenzij een dergelijke storing naar boven was gekomen toen ik er woonde. Bij een bouwkundig rapport wordt volgens mij je meterkast/stoppenkast ook niet ontleed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-05 22:57

KDL

Dit kon je niet weten (zeg je zelf).
Laat ze nou maar bewijzen dat je het wel wist (of had kunnen weten).
Als het op een plek is waar alleen een elctricien kan komen, is het nog beter voor je.
'Verborgen' gebrek is eerder bedoeld als verborgen houden ipv moeilijk te zien doordat het op een verborgen plek is. Koper had beter (bouwkundig) (voor)onderzoek kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:26:
- "ENEXIS geeft aan dat er sprake is van fraude en dat dit herstelt dient te worden"
Dat is wel een interessante. Was je elektriciteitsrekening abnormaal laag? Dan heb je een veel groter probleem dan een uurtje of twee elektricien inhuren :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of de nieuwe bewoner heeft lopen hobbyen en probeert, nadat het is uitgekomen, jou de schuld in de schoenen te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
F_J_K schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:27:
[...]

Dat is wel een interessante. Was je elektriciteitsrekening abnormaal laag? Dan heb je een veel groter probleem dan een uurtje of twee elektricien inhuren :X
En hoe weet een 22 jarige die zijn 1e huis koopt of zijn elektriciteitsrekening abnormaal laag ligt? Ik betaalde €100 per maand wat volgens mij niet abnormaal laag of hoog is voor een 2 persoons huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Irrelevant. Bot gezegd: Jouw huis, jouw verantwoordelijkheid. Je kunt altijd proberen bij de vorige eigenaren om verhaal te halen, maar de nieuwe eigenaren hebben daar niets mee te maken.
In principe is ook dat irrelevant maar verstrekt je argument dat je er niets vanaf wist. Staat het gebrek 'normaal gebruik van de woning' in de weg? Zo nee, dan moeten zij aantonen dat jullie er vanaf wisten. Zo ja, dan volgt de juridische weg om aan te tonen dat dit zo is....
Ik heb de keuken niet laten plaatsen, ik heb geen bekabelingsopdrachten m.b.t. de meterkast of iets gegeven en ook geen dergelijke storingen gehad.
De bewijslast ligt natuurlijk bij hen, maar het is niet zo dat deze argumenten je per definitie vrijpleiten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_J_K schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:26:
[...]

Wel relevant. Als de verkoper het niet wist en er al wel jaren woonde, dan is er in beginsel geen sprake van een schending van de mededelingsplicht / van een verborgen gebrek. In beginsel ligt de bewijslast van of de verkoper het wist bij de koper. https://www.eigenhuis.nl/tools/kennisbank?id=403 (voor zover Eigenhuis een betrouwbare bron is).
Het is toch duidelijk dat een niet functionerende elektrische installatie in de categorie ernstig gebrek valt, dan is het totaal niet relevant of de verkoper het wist. Het staat het normaal gebruik van een huis in de weg, dus ernstig gebrek.

Maar als het schadebedrag €500 is gaat niemand daar vervolgens wat mee doen....
KDL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:27:
Als het op een plek is waar alleen een elctricien kan komen, is het nog beter voor je.
'Verborgen' gebrek is eerder bedoeld als verborgen houden ipv moeilijk te zien doordat het op een verborgen plek is. Koper had beter (bouwkundig) (voor)onderzoek kunnen doen.
Totale onzin... je blijft aansprakelijk voor een ernstig gebrek, er is een reden dat ze het een verborgen gebrek noemen. Ook bij een bouwkundige keuring gaan ze niet alle leidingen nalopen, ze kijken naar de meest logische te verwachten problemen.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 15-05-2017 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Anoniem: 888777 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:31:
[...]

Maar als het schadebedrag €500 is gaat niemand daar vervolgens wat mee doen....
Ja en dat is nu het punt. Buiten het feit dat de nieuwe bewoner zo chaotisch als de pleuris is kwam het volgens mij neer op het volgende:

- Elektricien kon het "probleem" oplossen voor €500
maar
- Als de netbeheerder (ENEXIS) er achter komt of wat dan ook riskeer je een boete van €4.500

Ik zal het vast verkeerd zien maar ik ben een doodgewone Nederlander die nu mogelijk met €100'en schuld in z'n schoenen gezet wordt terwijl ik nergens iets van af wist. Immers: als dit mij ten laste gelegd kan worden, in hoeverre kan ik het dan de bewoners ten lasten leggen waarvan ik het huis kocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:33:
[...]
Als er buiten de meter om is afgetapt dan is het toch wel duidelijk, dan ga je gewoon betalen... en dan gaat het ook vast een ander staartje krijgen en kan je zeer waarschijnlijk nog een naheffing verwachten via de netbeheerder.

Je eventueel verhaalrecht op de vorige bewoners is er wel, maar dat zal knap lastig worden na zo'n tijd.
En anders is het een beetje een onzinnige claim....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 15-05-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:33:
[...]

Ja en dat is nu het punt. Buiten het feit dat de nieuwe bewoner zo chaotisch als de pleuris is kwam het volgens mij neer op het volgende:

maar
- Als de netbeheerder (ENEXIS) er achter komt of wat dan ook riskeer je een boete van €4.500

Ik zal het vast verkeerd zien maar ik ben een doodgewone Nederlander die nu mogelijk met €100'en schuld in z'n schoenen gezet wordt terwijl ik nergens iets van af wist. Immers: als dit mij ten laste gelegd kan worden, in hoeverre kan ik het dan de bewoners ten lasten leggen waarvan ik het huis kocht?
Probeer eens bij enexis te achterhalen wat het zou kosten om een dergelijk iets zonder boete te laten fixen. Dat zal vast lager zijn dan die boete; die boete zou je imho (maar ianal) sowieso niet voor aansprakelijk als zij zelf een opdracht hebben gegeven om met boeterisico te laten repareren. Maar als het wel op jullie te verhalen is, dan zouden de reparatiekosten mogelijk wel op jullie kosten zijn (maar reparatiekosten =!= boete)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je moet de kop niet zo gek laten praten, dat is punt 1. Rustig blijven.. en wacht eerst even op een officiële inbreke instelling via een brief vanuit de koper.

Daarna ga jij met de hele zooi naar je rechtsbijstandverzekering of juridisch loketje.. en informeert wat je rechten en plichten zijn in dit verhaal.

Punt blijft, jij wist dit niet en uit je jaarrekeningen van je oude huis blijkt geen hoge energierekening.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

[...]

Het is toch duidelijk dat een niet functionerende elektrische installatie in de categorie ernstig gebrek valt, dan is het totaal niet relevant of de verkoper het wist. Het staat het normaal gebruik van een huis in de weg, dus ernstig gebrek.
Dat zei ik min of meer juist wat over: als de TS er jaren probleemloos woonde dat wordt het lastig om te bewijzen dat het normaal gebruik in de weg zou staan.
Maar als er inderdaad sprake is van fraude dan wordt het een ander verhaal.

Of de elektricien probeert de boel te belazeren :P (Oplossing is dan op kosten van de een, de ander, of beide samen een second opinion te vragen van een betrouwbare partij).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik zou helemaal niets doen voor dat ik een onderbouwd onderzoeksrapport voor mijn neus had. Iedereen kan wel beweren dat 2 draadjes niet goed zitten.

Daarna pas de volgende stap zetten en je niet te sappel maken hierover.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"sappel" :D

* Falcon heeft een nieuw woord erbij ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KDL

KDL

Wat zou de stroomstoring dan hebben veroorzaakt (na zoveel maanden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

Illusion

(the art of)

Heb je niet gewoon een boilerkastje?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL

KDL

Falcon schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:43:
"sappel" :D

* Falcon heeft een nieuw woord erbij ;)
Offtopic:
In A'dam-Zuid hoor je dit wel vaker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricNL
KDL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:43:
Dat is dus ook mijn vraag. En dan kom ik terug op het puntje: de nieuwe bewoner heeft ongeveer 14 linker handen.

2 weken nadat ze verhuisd was belde ze me op om te zeggen dat "de koelkast regelmatig uitvalt". Ik ben langs geweest en het probleem was een rubbertje die er voor zorgde dat de deur niet 100% gesloten was als je deze zachtjes dicht liet vallen.

2 dagen daarna belde ze me op om te zeggen dat de designradiator op de badkamer lekte (waar wij overigens ook nooit last van hebben gehad in 3 jaar tijd). Ik ben langs geweest en met een hele kwartslag van een schroevendraaier was het "probleem" opgelost.

Vooralsnog praat ze tot nu toe alleen maar in vaagheden en heeft ze het vooral over "verborgen gebreken" en de kosten die daarbij komen. Zoals ik inderdaad al zei: we hebben letterlijk 1 stroomstoring gehad in de 3 jaar dat wij er woonden en toen lag de hele straat eruit omdat er in de wijkkast iets aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

Nu lijkt het bijna een gevalletje 'electricien wilde een angstig dametje wat geld aftroggelen..'

Je kan max 10 linkerhanden hebben btw

[ Voor 17% gewijzigd door KDL op 15-05-2017 17:58 . Reden: Binair gezien ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:54:
[...]

Dat is dus ook mijn vraag. En dan kom ik terug op het puntje: de nieuwe bewoner heeft ongeveer 14 linker handen.

2 weken nadat ze verhuisd was belde ze me op om te zeggen dat "de koelkast regelmatig uitvalt". Ik ben langs geweest en het probleem was een rubbertje die er voor zorgde dat de deur niet 100% gesloten was als je deze zachtjes dicht liet vallen.

2 dagen daarna belde ze me op om te zeggen dat de designradiator op de badkamer lekte (waar wij overigens ook nooit last van hebben gehad in 3 jaar tijd). Ik ben langs geweest en met een hele kwartslag van een schroevendraaier was het "probleem" opgelost.

Vooralsnog praat ze tot nu toe alleen maar in vaagheden en heeft ze het vooral over "verborgen gebreken" en de kosten die daarbij komen. Zoals ik inderdaad al zei: we hebben letterlijk 1 stroomstoring gehad in de 3 jaar dat wij er woonden en toen lag de hele straat eruit omdat er in de wijkkast iets aan de hand was.
Pffff, irritant dat soort lui... dat je daarvoor de oude bewoner gaat bellen zeg...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +26 Henk 'm!

• nare man
De koper die de verkoper aansprakelijk wil stellen voor een verborgen gebrek, zal moeten stellen en bewijzen dat hij het gebrek kende noch kon kennen, en dat de verkoper het gebrek wel kende of behoorde te kennen.

Bij een 'absoluut' verborgen gebrek, dat dus zowel door de koper als door de verkoper niet gekend kon worden, is het risico koper, aangezien het huis (tenminste in de standaard NVM akte) wordt verkocht inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken.

In elk geval moet je gewoon rustig blijven, iedere aansprakelijkheid van de hand wijzen en gewoon wachten of ze doorzetten met een advocaat. Tegen die tijd zie je wel weer verder.

[ Voor 36% gewijzigd door nare man op 15-05-2017 18:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:09

BoAC

Memento mori

[...]

Om zulke zaken zou ik niet eens langs gaan. Dit zijn gewoon gebruiks resultaten.
Zolang jij hierin helpt, blijft zij je met zulke 'verborgen' problemen lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

nare man schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:00:
Je verkoopt een huis inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken.

Volgens mij niet helemaal correct.... Verkoper kan volgens mij (ianal, in dit rechtsgebied :P) gewoon aansprakelijk zijn als ie het gebrek niet kende (of behoorde te kennen), maar dan moet er wel sprake zijn van een ernstig gebrek. Daar zit dus imho de crux, en niet of ie het wel wist of niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben langs geweest
...
Ik ben langs geweest
Daar gaat het al fout. Waarom zou jij langsgaan, je hebt niets meer met dat huis te maken, of je moet het aan een ex hebben verkocht. Je hebt je tot nu toe opgesteld als buigzaam en nu probeert ze daar druk uit te oefenen. Niets doen, niets toegeven, geen communicatie tot er iets officieels komt.

Ik heb net twee weken terug de sleuteloverdracht gedaan, en ik heb niets meer met dat huis te maken behalve dat wat ik wettelijk verplicht ben.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 15-05-2017 18:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 00:04
Voor zover ik weet mag een electriciteitsleverancier niet zomaar een "boete" opleggen. Stel dat er geconstateerd wordt dat je keuken buiten de meterkast is aangelegd, dan kan er geconstateerd worden dat er fraude is gepleegd. In jouw specifieke geval is dat dan door de vorige bewoner al zo gemaakt. Men kan dan een hele hoop ellende veroorzaken, maar uiteindelijk moet je dan zelf ook juridische stappen tegen de vorige bewoner gaan nemen.

Mocht het zover komen, dan zou ik ook zeker zelf iemand (een electricien) langs sturen die de situatie gaan controleren en daar een rapport van maken.
Uiteindelijk klinkt het hele verhaal erg bizar en lijkt het me waarschijnlijker dat de eerste de beste werkspot monteur iets fout heeft geinterpreteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
gambieter schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:09:
[...]

Daar gaat het al fout. Waarom zou jij langsgaan, je hebt niets meer met dat huis te maken, of je moet het aan een ex hebben verkocht. Je hebt je tot nu toe opgesteld als buigzaam en nu probeert ze daar druk uit te oefenen. Niets doen, niets toegeven, geen communicatie tot er iets officieels komt.
Dat is wat je hoort te doen volgens vereniging eigen huis. Eerst proberen het probleem onderling op te lossen. Pas als dat niet lukt ga je over op ingebrekestelling.

Mocht het op een rechtszaak aankomen dan heb je redelijke argumenten dat de koper niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan (geen bouwkundige keuring). Dat jij van niets wist. En dat het geen gebrek is dat het huis niet bewoonbaar maakt.
Maar of de rechter daarin mee gaat is een tweede.

En elektriciens zijn ook niet allemaal te vertrouwen...
Mijn oma is bijvoorbeeld overgehaald om voor €2500 een nieuwe meterkast aan te leggen omdat de huidige niet voldeed volgens het bouwbesluit. Maar aangezien de meterkast op het moment dat die was aangelegd wel voldeed, was het gewoon toegestaan. Maja, ze geloofde de elektricien (want die heeft er immers verstand van).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:21

Wish

ingwell

Heb je het verkocht via een makelaar? Zo ja, ga dan even bij hem buurten - die weet precies van de hoed en de rand over verantwoordelijkheden en wat jou al dan niet in de schoenen geschoven kan worden. Maar slechts ter voorbereiding... zoals Nare man al zegt: de bewijslast dat jij dit bewust met dit gebrek hebt verkocht ligt bij de koper. Daar zou ik ze dan veel succes mee wensen.

Oh - en stop met langsgaan.... Dit is niet meer jouw verantwoordelijkheid.

No drama

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waren de meter en de hoofdzekeringkast verzegeld?

Die zegels hebben een serienummer en zijn herleidbaar naar de installateur. Als er achter een verzegeld deksel iets verkeerd zit dan weet Enexis waar ze die boetes aan mogen adressen. ;)

Als het niet verzegeld is dan hebben zowel jij als de nieuwe bewoner niet echt opgelet. Dit is iets wat je controleert als je een woning koopt lijkt me.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RocketKoen schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:19:
Dat is wat je hoort te doen volgens vereniging eigen huis. Eerst proberen het probleem onderling op te lossen. Pas als dat niet lukt ga je over op ingebrekestelling.
Ik heb het dan ook over de koelkast en de radiator ;) . Ik zou bijna vragen of ze de deur opendeed in een nachthemd :+ .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EricNL
Xander schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:28:
Als het niet verzegeld is dan hebben zowel jij als de nieuwe bewoner niet echt opgelet. Dit is iets wat je controleert als je een woning koopt lijkt me.
Tjah, het zal volgens de regels en wetgeving vast "normaal" zijn dat je dit controleert maar nogmaals: iemand van 22 jaar controleert 9 van de 10 keer niet of er een zegel zit op de meterkast, en al helemaal niet bij de eerste woning die je koopt. Je hebt wel wat anders aan je hoofd. Ik heb ook nog geen makelaar of adviseur gesproken die me adviseerde om hierop te letten.

Nogmaals: het zal vast de juiste weg zijn om dit wel te doen. Net als dat je schoenen met rubberen zolen en een ESD-polsbandje aan doet als je je nieuwe harde schijf installeert...

[ Voor 5% gewijzigd door EricNL op 15-05-2017 18:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

De kans dat er voor de meter afgetakt werd is al bitter klein, levensgevaarlijk om te doen. Zowel voor degene die het deed als voor de elektricien die het terug in orde brengt.

Stel dat het toch zo was heeft haar elektricien het al opgelost... dus voor enexis is er niks meer om naar te komen kijken?

Ik zou tegen het vrouwtje zeggen dat je het niet gelooft en dat je een expert in zal schakelen om de boel te komen vaststellen waarvan de kosten dan op haar verhaald worden als er van fraude geen sprake was.

Het lijkt me duidelijk dat de elektricien haar wat wijsmaakt om dik te rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ligone op 15-05-2017 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wie eist die bewijst, dus wie zegt niet dat ze het zelf hebben aangelegd? Laat maar de bewijzen op tafel gooien en waar het draadje naar toe gaat of vandaan komt.
De buren hebben nooit wat gemerkt want het draadje moet ergens vandaan komen en als je nooit wat aangelegd hebt, gestel dat het stroom draadje van de buren was en alleen tbv een buitenlamp was aangelegd voor een lamp aan jouw buitengevel dan is het als nog geen verborgen gebrek lijkt mij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:22
Heeft de nieuwe bewoner de keuken compleet overgenomen, inclusief (inbouw) apparatuur of heeft ze bijvoorbeeld een eigen elektrische kookplaat of oven oid aan willen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
Fraude, was de oven voor de meter aangesloten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Nielson schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:55:
Heeft de nieuwe bewoner de keuken compleet overgenomen, inclusief (inbouw) apparatuur of heeft ze bijvoorbeeld een eigen elektrische kookplaat of oven oid aan willen sluiten?
Bewoner heeft complete keuken mee over genomen. Wij hebben letterlijk alles achtergelaten zoals wij het gekocht hebben. Afgezien van een enkel lampje hier en daar in de keuken hebben vervangen hebben wij 0,0 aan de keuken aangepast, verbeterd of veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40
Alleen functioneerde de elektrische installatie wel degelijk ten tijde van de verkoop, en vele jaren daarvoor. Het niet functioneren is pas van na de verkoop. Als er na de verkoop een auto door de voorgevel rijdt is dat ook geen ernstig gebrek aan de voorgevel...

Het "verkeerd aangesloten" kan inderdaad een gebrek zijn, en de stroomstoring (en daarmee de niet functionerende installatie) kan daar het gevolg van zijn, maar verkeerd aansluiten kan op heel veel manieren. Van iets simpels als groen en rood doortrekken als bruin en blauw, tot aan het omzeilen van de meter, of erger (voor de bewoner dan. Voor Enexis is er niks ergers :+ ), zoals een aarde-ader in een grondkabel gebruiken als schakeldraad in het schuurtje, tnx vorige bewoners :/ , en lang niet alle opties zijn überhaupt verhaalbaar, laat staan op iemand die het niet gedaan heeft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:22
EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:56:
Bewoner heeft complete keuken mee over genomen.
Kun je iets meer info geven over de apparatuur?

Ben wel heel benieuwd wat dan precies die 'fraude' is, en of er niet wat overdreven wordt. Verwacht eerder dat niet alles helemaal volgens de (nen) regeltjes aangesloten is, maar dat lijkt me nog lang geen fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 20:42

BCC

Ik zou idd de makelaar contacten en ff kijken of je rechtsbijstandsverzekering nog up to date is.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Nielson schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:02:
[...]
Kun je iets meer info geven over de apparatuur?

Ben wel heel benieuwd wat dan precies die 'fraude' is, en of er niet wat overdreven wordt. Verwacht eerder dat niet alles helemaal volgens de (nen) regeltjes aangesloten is, maar dat lijkt me nog lang geen fraude.
Apparatuur is in dit geval:
- Losstaand gasfornuis inclusief 2 ovens
- Magnetron (geen inbouw, gewoon losse magenotron)
- Verlichting in de keukenkastjes
- Afzuigkap
- Vaatwasser

Oftedewel: dood normale situatie (lijkt me). Voor zover ik weet is er ook niks wat nu niet meer functioneert. Alleen het gevalletje "fraude" (zoals zij het zelf noemt) is nu ter sprake. Maar zoals gezegd: haar verhaal bestaat tot nu toe alleen uit vaagheden. Ze heeft me zelf netjes telefonisch op de hoogte gesteld wat ze gaat doen, oftewel: "een advocaat nemen" waarvan ik vermoed dat ze hulp via het juridisch loket want inmiddels kan ik inschatten dat haar financiele situatie niet al te best is.

Maar er spookte gelijk alles door m'n hoofd dus ik dacht dat het een goed moment om de allesweters van Tweakers om hulp/advies te vragen.

Ik denk dat het verstandig is gewoon af te wachten tot ik een officiele brief of iets dergelijks krijgt. Deze week zou er iemand van Enexis bij haar langs komen om de boel te inspecteren om te kijken of er iets aan de hand is.

En misschien loop ik nu op de zaken vooruit, maar wat nu als blijkt dat er gewoon helemaal niets aan de hand is? Misschien klink ik dan nu heel vervelend maar zijn er dan nog stappen die ik kan ondernemen tegen haar? Ik wordt dood en dood moe van dit gezeur.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Laat me raden, je hebt een eenfasige aansluiting. De nieuwe bewoner wil een fornuis op krachtstroom en is vervolgens een 3-fasenaansluiting nodig. Dit is de verklaring voor "Er waren 2 draden niet aangesloten op Enexis" :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:06:
Misschien klink ik dan nu heel vervelend maar zijn er dan nog stappen die ik kan ondernemen tegen haar? Ik wordt dood en dood moe van dit gezeur.
Dan zeg je gewoon eens "nee". Wat voor stappen wil je ondernemen tegen iemand die je vragen stelt, een contactverbod, straatverbod of zo?

Ietsjes kalmeren, je hebt zelf verwachtingen gewekt door daar zo makkelijk te gaan helpen, nu gewoon even de rug recht houden en niet zelf te sterk gaan reageren :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003

ralpje

Deugpopje

Puch-Maxi schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:06:
Laat me raden, je hebt een eenfasige aansluiting. De nieuwe bewoner wil een fornuis op krachtstroom en is vervolgens een 3-fasenaansluiting nodig. Dit is de verklaring voor "Er waren 2 draden niet aangesloten op Enexis" :D
De apparatuur die TS opnoemt lijkt me in ieder geval allemaal eenfasig, dus dat zou best eens een verklaring kunnen zijn.
Beunhaas Elektramannetje geeft vervolgens een kostenraming, maar uiteraard moet er gezegeld worden en dat kan er wel ff bij, maar als Enexis dat merkt betaal je een boete. Dat heeft hij uitgelegd aan het lieve oude vrouwtje die het vervolgens verkeerd begrijpt en naar TS stapt.

[ Voor 29% gewijzigd door ralpje op 15-05-2017 19:10 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
ralpje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:10:
[...]

De apparatuur die TS opnoemt lijkt me in ieder geval allemaal eenfasig, dus dat zou best eens een verklaring kunnen zijn.
Beunhaas Elektramannetje geeft vervolgens een kostenraming, maar uiteraard moet er gezegeld worden en dat kan er wel ff bij, maar als Enexis dat merkt betaal je een boete. Dat heeft hij uitgelegd aan het lieve oude vrouwtje die het vervolgens verkeerd begrijpt en naar TS stapt.
Dat is ook meer mijn vermoeden. Zoals ik al zei: zij beschrijft een rubber van een koelkast wat niet lekker zit als "defecte koelkast". Zo'n schroef om je verwarming te ontluchten die ietsje los was gekomen waar druppeltjes uit kwamen beschrijft zij als "lekkage". Het hele verhaal klinkt tot nu toe ook raar. Eerst een stroomstoring waar zelfs een elektricien aan te pas moet komen tot de elektricien die zomaar constateert dat er fraude o.i.d. gepleegd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:06:

Misschien klink ik dan nu heel vervelend maar zijn er dan nog stappen die ik kan ondernemen tegen haar? Ik wordt dood en dood moe van dit gezeur.
Dat is een zorg voor later. Gewoon aangeven dat ze dit via de juiste kanalen moet spelen en dat jij direct niet kan helpen. Je ziet het wel wanneer je in gebreken word gesteld / je de officiele brief krijgt.

Tot die tijd gewoon niet meer helpen dan noodzakelijk. En zeker niet langsgaan om dingen te fixen - dat mag ze zelf doen of via de juiste kanalen afdwingen indien gepast^^.

Contacteer je verkoopmakelaar, die hebben vaak ook nog wel tips n tricks hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

ralpje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:10:
[...]

Mja, dat kan toch niet dat dit dan in het verzegelde deel aangesloten moet worden? Of heeft haar elektricien de draadjes rechtstreeks op de hoofdschakelaar gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
@TS: Nou, als je dit toch allemaal leest zou ik de advocaat met veel vertrouwen tegemoet zien. Geen bouwkundige keuring, geen echte klacht, 14 linkerhanden,... kortom, die persoon heeft zich lekker wat aan laten praten door een beunhaas en zoekt altijd de schuld bij anderen.

Lekker achter je laten, je gaat er niks meer van horen op gegeven moment. En te kennen geven dat als ze je lastig blijft vallen jij stappen gaat ondernemen. Wat een gedoe zeg. Jij hebt naar het schijnt alles goed gedaan, bent er nog regelmatig langsgegaan....je bent te aardig en daar gaat zij gebruik van maken :-)

[ Voor 25% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-05-2017 19:25 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ligone schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Mja, dat kan toch niet dat dit dan in het verzegelde deel aangesloten moet worden? Of heeft haar elektricien de draadjes rechtstreeks op de hoofdschakelaar gezet?
Dat hangt er van af. Als de hoofdzekering niet zwaar genoeg is of als de huidige 'groepenkast' al vol zit ontkom je daar niet aan volgens mij, maar IANAE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 09:10
Ligone schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Tsja, zegels zijn er om door te knippen (toch?). Toen ons huis (nieuw) opgeleverd was, zaten er ook geen zegels in... Pas toen de Enexis meneer een nieuwe meter kwam plaatsen, heeft hij de boel ook verzegeld. Uiteraard kon hij wel zien dat wij geen wietplantage hadden, maar toch. Genoeg beunhazen die zegels doorknippen en vervolgens doen alsof ze van niets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Zegels zitten normaal gezien op de gedeeltes waar je zelf of je elektricien nooit aan moeten zijn. Dat zijn dan de meter, eventueel de aansluitboite onder de meter en de scheidingsschakelaar.

Hm, ik lees net dat blijkbaar soms hoofdzekering ook verzegeld worden in nederland??? 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Ligone op 15-05-2017 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Nu werd ik een paar weken geleden gebeld door de nieuwe bewoner
Dit loopt al een paar weken zonder uitsluitsel van de netwerkbeheerder? Doei....
er waren 2 draden niet aangesloten op Enexis
Lol. Er missen dus twee zegels. Wederom doei.

Dat is volstrekt normaal en staat gebruik ook niet in de weg (als de meter in een kast voor algemeen gebruik zit dan loop je een zegel er mogelijk vanzelf een keer af).

Al vele jaren noteert de meteropnemer bij mij een missend zegel, maar de beloofde monteur om de boel even af te zegelen heb ik nog nooit gezien.

Gewoon niet meer reageren en dat als ze iets wil dat ze een brief mag schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-05-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
naitsoezn schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:08:
[...]

Volgens mij niet helemaal correct.... Verkoper kan volgens mij (ianal, in dit rechtsgebied :P) gewoon aansprakelijk zijn als ie het gebrek niet kende (of behoorde te kennen), maar dan moet er wel sprake zijn van een ernstig gebrek. Daar zit dus imho de crux, en niet of ie het wel wist of niet.
Je hebt gelijk, maar dan moet er in feite sprake zijn van een gebrek dat het normale gebruik als woning in de weg staat. Dat garandeert de verkoper namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Had je die 2 ovens wel eens gelijk aan? Of deed dat het niet? Ik denk zoals hier al geoppert dat je oven een krachtstroom versie is of 3 fase en dat bij de vorige installatie creatief gewerkt is door de installateur.

Of je hoofdzekering is vervangen door een zwaardere versie.

Zoiets.

En trouwens niet meer bij haar langs gaan. Ik krijg ook wat beelden a la naked gun in mijn hoofd; " oh oud bewoner kijk dit bovenkastje klemt. Houdt u even de ladder vast terwijl ik het laat zien "ah nice beaver" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt voor alle adviezen. We gaan wel zien of ze ook echt daadwerkelijk de daad bij het woord wilt voegen. Ik maak me niet zo zeer zorgen over eventuele kosten of iets, het is vooral gewoon irritant. Maar goed, vanuit haar portomonnee gezien kan ik het begrijpen, alleen valt er (hopelijk) weinig voor der te halen.

Nogmaals bedankt, en ik hou jullie op de hoogte bij ontwikkelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Zou een mooie bak zijn, koop je een huis, leg je wat draden om of langs de meter en stel je de verkoper aansprakelijk. Als ze er al een tijd woont is alles mogelijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
gambieter schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:33:
[...]

Ik heb het dan ook over de koelkast en de radiator ;) . Ik zou bijna vragen of ze de deur opendeed in een nachthemd :+ .
Lijkt er wel op of de koper erg gewend is aan een huurwoning met huismeester ofzo. Voor elk kleinigheidje iemand bellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:47
Misschien een vergelijkbare situatie waar je hopelijk iets aan hebt:

Ik heb vorig jaar ook m'n huis verkocht, met wél een keuken die ik heb laten plaatsen en in de 6 jaar dat ik daar heb gewoond nooit problemen mee gehad. In de eerste week dat de nieuwe bewoner daar woonde kreeg hij een probleem: ik kwam m'n post ophalen en toen kwam hij met de vraag of ik wel eens problemen met de oven had gehad. Ik heb in dat huis nooit een probleem gehad met electra, dus ben toen eens door gaan vragen... bleek dat hij én de stroom er een paar keer uit had laten klappen (vraag me niet hoe), en ik zag dat hij een doos tegen open bedrading in de meterkast had gezet.

Dat was een klare zaak natuurlijk... dacht ik. Via een officieel mailtje via zijn makelaar naar die van mij, wilde hij de kosten van een nieuwe oven op me verhalen. Ik heb 2 seconden overlegd met m'n makelaar en die zei dat er ook een onderzoeksplicht van de kopers' kant dient te zijn, en dat na het tekenen dit soort dingen discutabel zijn.

In jouw geval, gok ik, dat je op hetzelfde neer komt. De verkoper zal moeten bewijzen dat je hier vanaf wist en/of dat je verantwoordelijk gehouden kúnt worden. Als deze keuken er al in zat toen je er kwam wonen lijkt me dat heel sterk.

… ik moet ook wel zeggen dat ik nog nooit heb gehoord van Enexis en dat er 2 "draadjes" niet aangesloten zitten op zoiets. Alle bedrading gaat vanuit je huis via de meterkast naar buiten toch? Het klinkt redelijk onbegrijpelijk en "graaiend" naar vergoedingen, maar dat roep ik makkelijk op afstand in dit geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
joramoudenaarde schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:15:en ik zag dat hij een doos tegen open bedrading in de meterkast had gezet.

Dat was een klare zaak natuurlijk...
Klare zaak inderdaad... Die meterkast deugt niet veel van als je er "open bedrading" aantreft. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricNL
joramoudenaarde schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:15:

… ik moet ook wel zeggen dat ik nog nooit heb gehoord van Enexis en dat er 2 "draadjes" niet aangesloten zitten op zoiets. Alle bedrading gaat vanuit je huis via de meterkast naar buiten toch? Het klinkt redelijk onbegrijpelijk en "graaiend" naar vergoedingen, maar dat roep ik makkelijk op afstand in dit geval ;)
Top, bedankt voor het delen van jouw ervaring. Stelt je toch altijd wat meer gerust. Maar inderdaad, des te meer ik het op me in laat werken des te vreemder het verhaal wordt. Als ik alles op chronologische volgorde zet dan is dit het verhaal:
1. Stroomstoring (Ok, kan gebeuren)
2. Elektriciën nodig (gebeurd niet vaak dat je die nodig hebt bij een stroomstoring maar goed).
3. Elektriciën moet kennelijk de meterkast open maken om het op te lossen (Eehhhh, OK...?)
4. Elektriciën constateert "zomaar" dat er 2 draden niet goed zijn aangesloten of whatever (hij kwam toch om de stroomstoring op te lossen...)
5. Elektriciën kan het zelf oplossen voor €500 en geeft aan dat als Enexis dit weet/ziet het €4.500 kopen (Wij van WC-eend adviseren WC-eend...)
6. Bewoner vindt elke euro te duur en begint in het wilde weste te slaan uit paniek en "dreigt" met een advocaat.

Na alle berichten ben ik al meer gerust gesteld en ik zie de officiële brief wel verschijnen, maar dit is dus het verhaal en des te meer ik er naar kijk des te lachwekkender het wordt.

Nogmaals bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 19:47
@Xander Er waren stopcontacten aangelegd in de meterkast, alleen had hij de bedrading nog niet afgewerkt... maar wel een Caiway glasvezel doos tegen de draden aangezet. Tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@EricNL Ik ben vooral benieuwd wat die elektricien nou precies heeft aangetroffen, maar daar gaan we via mevrouw met de 14 linker handen niet achter komen gok ik. :+

Over verborgen gebreken zou ik me inderdaad niet al te druk maken, als jij er niets van kon weten.

Interessant wordt het als Enexis inderdaad concludeert dat er voor de meter is afgetakt. Dan gooien ze waarschijnlijk de meterstanden in de prullenbak en zullen ze het verbruik "gokken" op basis van gemiddelden van soortgelijke woningen. Het zou dan kunnen dat ze het verbruik ook in de tijd dat jij er woonde nog achteraf aanpassen, misschien dat je daar dan een rekening van kunt verwachten al dan niet via de huidive eigenaar.

Mochten ze dit aannemelijk kunnen maken lijkt me dat ook niet onredelijk trouwens.

Vraag ik me wel af of die kast verzegeld is geweest. Is er sinds dat jij er woont ooit een meteropnemer geweest die dit had moeten zien?

Die €100 per maand, is dat puur elektriciteit of zat daar gas bij? Wat voor een woning was het (vrijstaand/tussenwoning/hoekwoning), hoe groot en had het nog noemenswaardige features (isolatie, zonnepanelen)? Je kunt er natuurlijk wel achterkomen of dat een beetje bij het gemiddelde aansluit.
joramoudenaarde schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:31:
@Xander Er waren stopcontacten aangelegd in de meterkast, alleen had hij de bedrading nog niet afgewerkt... maar wel een Caiway glasvezel doos tegen de draden aangezet. Tja...
Tja, als het beunwerk van de nieuwe eigenaar is dan kun jij daar natuurlijk niets meer aan doen. ;) Dacht even dat de situatie al aanwezig was, op de doos na.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 15-05-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 20:53
Stroomstoring. Volgens mij is er gewoon een automaat uitgeklapt. Of waren er nog stoppen? Blijft de vraag of TS wel eens beide ovens tegelijkertijd heeft aangehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Zo werd ik een jaar na dato gebeld dat de buitenlamp niet werkte en de lamp vervangen niet hielp :) Haha, bel de elektriciën? Succes! Zowieso hebben veel mensen nu het idee dat als ze een huis kopen het in perfecte staat moet zijn. Je moet 1% van de waarde van je woning per jaar aan onderhoud doen mensen! Dingen gaan stuk! Oh well, hier heeft de TS iig niets aan. Succes met de situatie!

[ Voor 48% gewijzigd door BCC op 16-05-2017 09:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wie zegt er niet dat er in de periode is geklust door nieuwe eigenaar ?
Verder vind ik het een vaag en rare(klacht)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Xander schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:38:
@EricNL Ik ben vooral benieuwd wat die elektricien nou precies heeft aangetroffen, maar daar gaan we via mevrouw met de 14 linker handen niet achter komen gok ik. :+

Over verborgen gebreken zou ik me inderdaad niet al te druk maken, als jij er niets van kon weten.

Interessant wordt het als Enexis inderdaad concludeert dat er voor de meter is afgetakt. Dan gooien ze waarschijnlijk de meterstanden in de prullenbak en zullen ze het verbruik "gokken" op basis van gemiddelden van soortgelijke woningen. Het zou dan kunnen dat ze het verbruik ook in de tijd dat jij er woonde nog achteraf aanpassen, misschien dat je daar dan een rekening van kunt verwachten al dan niet via de huidive eigenaar.

Mochten ze dit aannemelijk kunnen maken lijkt me dat ook niet onredelijk trouwens.

Vraag ik me wel af of die kast verzegeld is geweest. Is er sinds dat jij er woont ooit een meteropnemer geweest die dit had moeten zien?

Die €100 per maand, is dat puur elektriciteit of zat daar gas bij? Wat voor een woning was het (vrijstaand/tussenwoning/hoekwoning), hoe groot en had het nog noemenswaardige features (isolatie, zonnepanelen)? Je kunt er natuurlijk wel achterkomen of dat een beetje bij het gemiddelde aansluit.
Nooit een meteropnemer geweest, altijd gewoon via internet doorgegeven. Verder was het een rijtjeshuis (3 verdiepingen) met gedeeltelijk dubbel glas. Die €100 (€105 volgens mij) was Elektra + Gas, water was apart. Verder een doodnormaal huis. Geen extra boiler in het keukenkastje, geen zonnepanelen, geen serverkast, geen wietplantage, niks. 2 TV's, 1 PC, wasmachine + droger en wat lampen (wat kort door de bocht, maar je snapt m'n punt). Ook geen elektrische rolluiken o.i.d.

Gasfornuis was wel een flinke (klik) maar wij gebruikte letterlijk alleen de gaspitten en de normale ovenfunctie. We weten dat er nog 101 en overige functies op zaten maar we wisten zelfs niet eens waar het voor was of hoe het werkte.

Maar stel nou dat ik het had moeten weten a.d.h.v. bijvoorbeeld een lager verbruik (waar ik nog steeds niet in thuis ben, ik geef gewoon op wat ik gebruik en hoor wel wat het kost zeg maar), in hoe verre zou ik dan de pineut kunnen zijn in de zin van een "boete"? Mocht er in het verleden (door andere bewoners) geklooid zijn met bedrading dan kan ik mij nog indenken dat ik wellicht nog wat moet gaan betalen omdat het daadwerkelijke verbruik nooit geklopt heeft, maar de boete van €4.500 waar bijvoorbeeld over gesproken wordt kan toch niet voor mijn rekening zijn als ik dit niet heb veroorzaakt. Sterker nog, ik wist het niet eens en volgens mij komt dit ook niet aan het licht bij een bouwkundig rapport o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Nooit een meteropnemer geweest, altijd gewoon via internet doorgegeven. Verder was het een rijtjeshuis (3 verdiepingen) met gedeeltelijk dubbel glas. Die €100 (€105 volgens mij) was Elektra + Gas, water was apart. Verder een doodnormaal huis. Geen extra boiler in het keukenkastje, geen zonnepanelen, geen serverkast, geen wietplantage, niks. 2 TV's, 1 PC, wasmachine + droger en wat lampen (wat kort door de bocht, maar je snapt m'n punt). Ook geen elektrische rolluiken o.i.d.
Denk wel dat €100 voor een dergelijk woning lager dan gemiddeld is, zeker als je niet overal dubbel glas hebt. Heb je enig idee hoe de verdeling gas / elektra was?

Een gemiddeld huishouden gebruikt zo'n €1700 aan energie per jaar oftewel €140 per maand, zo'n 40% daarvan voor elektra (€56). Maarja, dat is gemiddeld. Dat heb je zelf natuurlijk ook in de hand (veel / weinig thuis, kort / lang douchen).
Gasfornuis was wel een flinke (klik) maar wij gebruikte letterlijk alleen de gaspitten en de normale ovenfunctie. We weten dat er nog 101 en overige functies op zaten maar we wisten zelfs niet eens waar het voor was of hoe het werkte.
Volgens mij link je naar het verkeerde plaatje, dit is een inductiefornuis, geen gasfornuis.
Maar stel nou dat ik het had moeten weten a.d.h.v. bijvoorbeeld een lager verbruik (waar ik nog steeds niet in thuis ben, ik geef gewoon op wat ik gebruik en hoor wel wat het kost zeg maar), in hoe verre zou ik dan de pineut kunnen zijn in de zin van een "boete"? Mocht er in het verleden (door andere bewoners) geklooid zijn met bedrading dan kan ik mij nog indenken dat ik wellicht nog wat moet gaan betalen omdat het daadwerkelijke verbruik nooit geklopt heeft, maar de boete van €4.500 waar bijvoorbeeld over gesproken wordt kan toch niet voor mijn rekening zijn als ik dit niet heb veroorzaakt.
Zo zou ik er ook instaan. Als ze aannemelijk kunnen maken dat je verbruik hoger is geweest, prima... Maar een boete lijkt me niet op zijn plaats.
Hackus schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:54:
Wie zegt er niet dat er in de periode is geklust door nieuwe eigenaar ?
De netbeheerder heeft natuurlijk inzicht in historische gegevens, als dat een mooie stabiele trend laat zien waar ineens een flinke dip in zit zonder aanleiding (zonnepanelen geplaatst, nieuwe bewoner) dan roept dat op zijn minst vragen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 16:59

mark-k

AKA markkNL

Ga er maar van uit dat die opmerking over 1 en 3 fase klopt, ze heeft waarschijnlijk gewoon geprobeerd om alles tegelijk aan te zetten en dat kon niet over die ene fase. Electricien laten komen (waarschijnlijk gewoon te fixen met het omzetten van een van de automaten in de meterkast, maar als ze je al laat komen voor n lekkende ontluchting zal ze dat niet snappen), die hoort dat ze vanalles aanzette en de stroom uitviel, ziet een mogelijkheid om flink werk te maken van die 1 naar 3 fase, en zij trekt meteen de conclusie dat jij 2 draden losgeknipt hebt.

Als het dit inderdaad is dan is het Enexis deel ook niet zo duur. Wij hadden 1x35A en zijn laatst naar 3x25A gegaan. Moest een nieuwe kabel gelegd worden vanaf de straat, nieuwe meter opgehangen, en ook nog een nieuwe gasmeter omdat de nieuwe elektra meter geen aansuiting had voor de oude. Kosten, iets van 196 euro dacht ik. Daarna heeft de buurman de nieuwe meterkast opgehangen (erkend installateur, dus die heeft ook die zegeltjes etc), die kwam ook lang niet aan 500 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:33
Ook onlangs een huis verkocht. Makelaar heeft direct aangegeven dat je 2 soorten gebreken zijn:

1 - Verborgen gebreken, wist je zelf niet, maar als het huis daardoor onbewoonbaar zou zijn heb je een probleem. Als dit niet zo is.. is het het probleem van de kopers

2 - Verzwegen gebreken. wist je ze zelf wel en heb je niet gemeld, dan heb je ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
vanisher schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:22:
Ook onlangs een huis verkocht. Makelaar heeft direct aangegeven dat je 2 soorten gebreken zijn:

1 - Verborgen gebreken, wist je zelf niet, maar als het huis daardoor onbewoonbaar zou zijn heb je een probleem. Als dit niet zo is.. is het het probleem van de kopers

2 - Verzwegen gebreken. wist je ze zelf wel en heb je niet gemeld, dan heb je ook een probleem.
Zo heb ik het inderdaad ook altijd begrepen. Maar punt 1 blijft dan een beetje vaag, want als een huis door een 'verborgen gebrek' onbewoonbaar is dan weet je in praktijk toch dat dat gebrek er is, en valt het dus onder punt 2: verzwegen gebreken? En als je dat zo redeneert dan betekent het dat alles wat je niet weet en tijdens de periode dat jij er woonde niet voor vreemde klachten heeft gezorgd (ofwel het huis was normaal bewoonbaar) dus ook niet jouw probleem is.

In de context van de TS: hij heeft nooit problemen of storingen gehad met stroom die een belletje hadden moeten doen rinkelen m.b.t verkeerde aansluitingen in zijn huis. Ergo: hij wist niets van een gebrek en in de periode dat hij er woonde is het huis niet onbewoonbaar geweest. Koper koopt het huis, al dan niet met bouwkeuring, en gaat akkoord met de staat 'as is', inclusief alle aansluitingen. Wat er daarna gebeurt is dan volgens mij per definitie niet meer het probleem van de verkoper.

NB: Jammer dat de dame in kwestie 10 linkerhanden heeft, dan komt ze vast ook niet op Tweakers. Was wel leuk geweest als er nu tegelijkertijd een topic werd opgestart vanuit haar optiek ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 16:59

mark-k

AKA markkNL

Valorian schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:31:
[...]

NB: Jammer dat de dame in kwestie 10 linkerhanden heeft, dan komt ze vast ook niet op Tweakers. Was wel leuk geweest als er nu tegelijkertijd een topic werd opgestart vanuit haar optiek ;)
Krijgen we straks een topic met als titel: "Verliefd op vorige bewoner, wat kan ik verzinnen om hem hierheen te krijgen?" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 22:55

Reptile209

- gers -

Heb je niet toevallig een foto van de meterkast (bijvoorbeeld voor het Show hier hoe mooi je modem is aangesloten topic) waarop te zien is of alle zegeltjes nog op hun plek zitten?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08
[...]
En m.b.t. de "overeenkomst". Dit was een doodnormale koop/verkoopovereenkomst. Koper (nieuwe bewoner) wilde ook geen bouwkundig rapport laten maken.
Mocht het ooit zover komen - en dat verwacht ik niet, ik denk dat je hier nooit een officieele klacht over gaat krijgen - dan is dit wel een interessant punt, denk ik: de nieuwe koper heeft blijkbaar niet heel veel gedaan aan zijn onderzoeksplicht. Ja, jij als verkoper hoort de koper te informeren over gebreken waar jij van af weet, maar even zo goed is de koper verplicht z'n best te doen met te inspecteren voor 'ie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Vooral als je 2 linkerhanden hebtbis het wel vreemd dat je geen bouwkundige inspectie laat uitvoeren.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Reptile209 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:00:
Heb je niet toevallig een foto van de meterkast (bijvoorbeeld voor het Show hier hoe mooi je modem is aangesloten topic) waarop te zien is of alle zegeltjes nog op hun plek zitten?
Nee helaas, ik heb geen foto's van de meterkast :'(
mark-k schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:42:
[...]

Krijgen we straks een topic met als titel: "Verliefd op vorige bewoner, wat kan ik verzinnen om hem hierheen te krijgen?" :+
_/-\o_

Het is niet mijn type dus voor m'n lol daar naar toe gaan doe ik ook niet meer maar dat is vanaf nu zeker verleden tijd. Ondanks dat ik netjes en vriendelijk op de hoogte ben gesteld van haar te nemen plannen heeft ze natuurlijk wel de toon gezet. Vanaf nu alleen nog maar directe en "zakelijke" antwoorden indien er vragen komen. En als ik een vraag krijg hoe dat ene schroefje ook al weer vast zat zal ik haar vriendelijk vertellen dat ik geen idee heb omdat het haar huis is...

[ Voor 51% gewijzigd door EricNL op 16-05-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

@EricNL als het echt een inductie versie was met dubbele oven is het een 3 fasen apparaat en had je dus een krachtstroom aansluiting moeten hebben.

Bij gas kan het een 2 fase aansluiting zijn.

Dus wat is het nu? Want wellicht heeft mevr met 14 linker handen wel een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Barrycade schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:14:
@EricNL als het echt een inductie versie was met dubbele oven is het een 3 fasen apparaat en had je dus een krachtstroom aansluiting moeten hebben.

Bij gas kan het een 2 fase aansluiting zijn.

Dus wat is het nu? Want wellicht heeft mevr met 14 linker handen wel een punt?
Het plaatje wat ik eerder linkte was verkeerd. Ik weet het model/type nummer niet, maar deze lijkt er HEEL erg veel op: https://www.fornuizenplaz...Fornuis-Zwart-Chroom.html (sterker nog, volgens mij is dit hem gewoon).

1 Keramische plaat (links) met 5 gaspitten. 1 "normale" oven (rechts) + 1 andere oven links (god mag weten wat het doet) en 2 warmhoudplaatjes o.i.d. boven de ovens.

Het stuk over 1 of 2 fase elektriciteit zegt mij weinig. Met andere woorden: ik heb daar 0,0 verstand van. Wellicht heeft de mevrouw met 14 linkerhanden dan ergens over gelijk, maar blijft nog steeds het feit staan dat de situatie exact was bij de verkoop zoals toen ik het kocht.

[ Voor 17% gewijzigd door EricNL op 16-05-2017 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
2 draden aansluiten voor €500?
Daarvoor wil ik zelfs vanuit België even langskomen...
Tenzij uiteraard de aansluiting voor de meter is gedaan.

Los daarvan. Hoelang denk je dat je verantwoordelijk blijft voor je verkochte huis?
Je kan moeilijk verwachten dat een oud huis iets is dat perfect in orde is.

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE staat er in de akte: "koopt het goed in de staat dat het zich bevindt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 14:35
Xander schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:10:
[...]

Denk wel dat €100 voor een dergelijk woning lager dan gemiddeld is, zeker als je niet overal dubbel glas hebt. Heb je enig idee hoe de verdeling gas / elektra was?

Een gemiddeld huishouden gebruikt zo'n €1700 aan energie per jaar oftewel €140 per maand, zo'n 40% daarvan voor elektra (€56). Maarja, dat is gemiddeld. Dat heb je zelf natuurlijk ook in de hand (veel / weinig thuis, kort / lang douchen).
TS beschrijft zijn situatie als 2 persoons huishouden. Als beiden ook nog fulltime werken dan is 100 euro zelfs ruim.

Mijn situatie is een 4 persoonshuishouden, vriendin en kids thuis en wanneer vriendin werkt is er oppas dus altijd activiteit/mensen in huis. Gedeeltelijk dubbelglas en er staat altijd wel een TV aan of PS3 of PC of iets dergelijks. Wij redden het zelfs voor 140 euro/maand. Die sites die een gemiddelde geven zijn volgens mij niet heel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:23

Snuffel

Vroem!

Ach, ik betaal 180 voor een eenpersoons huishouden :D

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 14:29
EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:20:
[...]

Het plaatje wat ik eerder linkte was verkeerd. Ik weet het model/type nummer niet, maar deze lijkt er HEEL erg veel op: https://www.fornuizenplaz...Fornuis-Zwart-Chroom.html (sterker nog, volgens mij is dit hem gewoon).

1 Keramische plaat (links) met 5 gaspitten. 1 "normale" oven (rechts) + 1 andere oven links (god mag weten wat het doet) en 2 warmhoudplaatjes o.i.d. boven de ovens.

Het stuk over 1 of 2 fase elektriciteit zegt mij weinig. Met andere woorden: ik heb daar 0,0 verstand van. Wellicht heeft de mevrouw met 14 linkerhanden dan ergens over gelijk, maar blijft nog steeds het feit staan dat de situatie exact was bij de verkoop zoals toen ik het kocht.
Dat klinkt als veel elektrisch verwarmde onderdelen. Bij normaal gebruik stuk voor stuk geen punt, maar wanneer je meerdere onderdelen tegelijk aan zet kan de stop doorslaan.
Zelf heb ik een gasfornuis met elektrische oven. Wanneer ik die omzet samen met mijn waterkoker sta ik in het donker. :)
Neem die situatie als uitgangspunt, voeg een nieuwe bewoner toe die veel meer elektrische onderdelen/ apparaten tegelijk gebruikt dan jij deed en nul komma nul technische kennis heeft, voeg een elektricien toe die geldt ruikt en erg vaag is over wat nodig is (een sterkere stop plaatsen) en verkeerd begrepen wordt door de nieuwe bewoner en ik denk dat je de situatie hebt die je nu beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Snuffel schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:39:
Tjah, als ik het even vergelijk met mijn nieuwe woning dan ligt dit niks uit elkaar. We zijn naar een veel groter huis gegaan. Een huis met onder andere tuinverlichting die elke avond volgens de timer aanspringt (wat we niet hadden in het vorige huis).

Dit huis heeft gedeeltelijk elektrische rolluiken die elke avond naar beneden gaan en sochtends weer omhoog.
Dit huis heeft een elektrisch zonnescherm wat in de zomer vast heel wat keren gebruikt zal gaan worden.

Nu weet je volgens mij pas na een jaar wat je kosten/verbruik zijn etc, maar de berekening lag hier €10 hoger dan m'n vorige woning. Als ze bij dit huis met een berekening waren gekomen wat het dubbele was van m'n vorige huis dan was ik wellicht wel even gaan twijfelen over de installatie van het vorige huis, maar volgens mij zit ik niet buitengewoon laag of hoog...
CivLord schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:41:
[...]

Dat klinkt als veel elektrisch verwarmde onderdelen. Bij normaal gebruik stuk voor stuk geen punt, maar wanneer je meerdere onderdelen tegelijk aan zet kan de stop doorslaan.
Zelf heb ik een gasfornuis met elektrische oven. Wanneer ik die omzet samen met mijn waterkoker sta ik in het donker. :)
Neem die situatie als uitgangspunt, voeg een nieuwe bewoner toe die veel meer elektrische onderdelen/ apparaten tegelijk gebruikt dan jij deed en nul komma nul technische kennis heeft, voeg een elektricien toe die geldt ruikt en erg vaag is over wat nodig is (een sterkere stop plaatsen) en verkeerd begrepen wordt door de nieuwe bewoner en ik denk dat je de situatie hebt die je nu beschrijft.
Jazeker, vermoedelijk zal er ook zoiets aan de hand zijn. Ik ben dan ook niet bang om een brief tegemoet te zien of wat dan ook. Zoals ik al zei heeft de nieuwe bewoner met wel netjes op de hoogte gesteld en uiteraard denkt zij ook vanuit haar eigen portomonnee. Haar bedoeling is ook niet om mij/ons te kwellen, maar om haar eigen portomonnee te redden wat resulteert in hetzelfde.

Ik heb nooit eerder in een dergelijke situatie gestaan. Ik heb nooit met een aanklacht of wat voor vorm van juridische "zooi" gestaan. Ik geloof dan ook nog steeds in een eerlijk "Nederland" en als ik gewoon aan kan tonen er niets van af te weten, laat staan de "schuldige" ben dan verwacht ik ook gewoon dat dit netjes wordt opgelost.

[ Voor 43% gewijzigd door EricNL op 16-05-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 14:35
Snuffel schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:39:
Natuurlijk zijn er mensen die boven gemiddeld verbruiken maar ik wil alleen aangeven dat de genoemde 100 euro/maand van TS niet buitengewoon laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:15

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Ik heb zojuist een mail gekregen van de bewoner met de volgende tekst:

- "Elektricien heeft geconstateerd dat een 2tal draden niet op de juiste wijze gekoppeld zijn met de stoppenkast"
- "ENEXIS komt van de week langs om de situatie te bekijken en een offerte op te maken".
Klinkt als "ik hoor een klok maar ik weet niet waar de klepel hangt, laat staan dat ik weet wat een klepel is...
Ik heb een belangrijk deel even onderstreept en vet gemaakt... de koper treft net zo veel blaam hier en kan het denk ik zelf gaan ophoesten. Als zij geen bouwkundig rapport wilde laten maken.
Puch-Maxi schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:06:
En hier hebben we vermoedelijk de winnaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ja, en wat betreft de fraude: de electricien zal wel gezegd hebben dat als hij de zegels verbreekt van Enexis om de 3 fases aan te sluiten, hij fraude pleegt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Of er ligt 5x2,5mm naar de meterkast waar er maar 2 van aangesloten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik zou gewoon zeggen dat je het onafhankelijke rapport van Enexis wel tegemoet ziet en waarom ze vinden dat het probleem jou te verwijten is. Niet teveel tijd aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 11:58
Klinkt allemaal zeer onwaarschijnlijk.

Ten eerste het is wisselspanning. Dus je hebt niet te maken met polariteit in de bedrading.

Ten tweede, hoe je daar ooit 'fraude' zou mee kunnen plegen is voor mij een raadsel...
Geen enkele truc valt uit te halen door bijv schakel en massa om te wisselen.
Enige wat je zou kunnen merken is dat het niet helemaal werkt, hooguit een aardlekschakelaar die springt.

Voor mij klinkt het alsof die gene er je probeert angst aan te praten en over de brug komt met geld voor 3x niks. No-way dat 500,- in rekening gebracht zou worden voor enkel demonteren van kabels en opnieuw aansluiten van. Een klusje van 5 minuten voor een elektricien

Wat wel zou kunnen.. Nieuwe bewoner wil krachtstroom(3 fase) in de keuken
Echter, dat is niet een gebrek wat je kan verhalen op de vorige eigenaar(optionele luxe)
Nieuwe eigenaar wil liever niet zelf opdraaien voor de kosten van zijn/haar wensen.
Probeert oude eigenaar angst aan de praten en daarmee de kosten te dekken

[ Voor 19% gewijzigd door osmosis op 16-05-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:56
Wie eist, bewijst.
Drie woorden, meer is niet nodig.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
osmosis schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:18:
Klinkt allemaal zeer onwaarschijnlijk.

Ten eerste het is wisselspanning. Dus je hebt niet te maken met polariteit in de bedrading.

Ten tweede, hoe je daar ooit 'fraude' zou mee kunnen plegen is voor mij een raadsel...
Geen enkele truc valt uit te halen door bijv schakel en massa om te wisselen.
Enige wat je zou kunnen merken is dat het niet helemaal werkt, hooguit een aardlekschakelaar die springt.

Voor mij klinkt het alsof die gene er je probeert angst aan te praten en over de brug komt met geld voor 3x niks. No-way dat 500,- in rekening gebracht zou worden voor enkel demonteren van kabels en opnieuw aansluiten van. Een klusje van 5 minuten voor een elektricien

Wat wel zou kunnen.. Nieuwe bewoner wil krachtstroom(3 fase) in de keuken
Echter, dat is niet een gebrek wat je kan verhalen op de vorige eigenaar(optionele luxe)
Nieuwe eigenaar wil liever niet zelf opdraaien voor de kosten van zijn/haar wensen.
Probeert oude eigenaar angst aan de praten en daarmee de kosten te dekken
Dat is ook mijn vermoeden. Zoals ik al zei had de nieuwe bewoner al moeite met een ontluchtingsdop van een radiator en een rubber van de koelkast. Vermoedelijk rook de betreffende elektriciën geld omdat mevrouw er de ballen verstand van heeft. Mevrouw belde mij in paniek op of ik haar tegemoet wilde komen (wat overigens onduidelijk was of ze nou op die €500 of €4.500 doelde) en ik heb haar vriendelijk verteld geen idee te hebben waar ze over praat.

Ik denk dat ze mij netjes laat weten wat Enexis heeft vastgesteld en dat zal ik hier ook posten. Ik wacht officiële berichtgeving wel af. Sowieso lijkt me dat ze al geen poot heeft om op te staan mocht er in de tussentijd (door beunhaas elektriciën of wie dan ook) al e.e.a. gemaakt/veranderd/gesloopt te zijn, toch? Hoewel ik zelf dan weer helaas geen bewijs heb hoe de situatie was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Sowieso lijkt me dat ze al geen poot heeft om op te staan mocht er in de tussentijd (door beunhaas elektriciën of wie dan ook) al e.e.a. gemaakt/veranderd/gesloopt te zijn, toch? Hoewel ik zelf dan weer helaas geen bewijs heb hoe de situatie was/is.
Wie eist, bewijst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Ik heb ook zo'n geintje meegemaakt na verkoop appartement maar dan met gas.
Nooit meer wat van gehoord :)

Wanneer verborgen gebrek verkoop woning

Andere username had ik toen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 16:37
Het is helaas best gebruikelijk dat keuken monteurs gekke aansluitingen maken om dergelijke apparatuur aan te kunnen sluiten. Ik heb al veel vaker gezien dat men doormiddel van een perilex en een normaal stopcontact een 3 fase apparaat aan had gesloten. Het juist aanleggen van die groep kan inderdaad wel die 500 euro kosten.

Zekeringmodule, kabel en manuren.

Die 4500 euro klinkt een beetje als bangmakerij. Alhoewel het ook mogelijk is dat iemand heeft zitten knoeien en een aansluiting heeft gemaakt naar fases in de meterkast die eigenlijk njet beschikbaar waren. Als je betaald voor 1x35A bestaat er een kans dat er wel gewoon 3 fase naar de meterkast ligt.

Als een handige knoeiboer daar ooit gebruik van heeft gemaakt is hij een ontzettende eikel. Maar in de praktijk gebeurd het.

Advies; wacht af tot wat er komen gaat. Goed kans dat je niets meer hoort. Wel een les voor in de toekomst. Laat geen beunhazen aan elektra werken. De boetes die daar op staan zijn niet voor niets het is gewoon levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. De regels zijn er ook om te zorgen dat een ander die na jou komt niets fout kan doen zolang hij zich aan dezelfde regels houd.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Kleine update: zojuist mijn makelaar gesproken die ons huis toendertijd verkocht heeft en die had ook een foto gemaakt van de meterkast. Nou heb ik zelf geen idee of/waar ik naar moet kijken, maar dit komt wellicht nog van pas als het zo ver komt...
Clifdon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:31:
Advies; wacht af tot wat er komen gaat. Goed kans dat je niets meer hoort. Wel een les voor in de toekomst. Laat geen beunhazen aan elektra werken. De boetes die daar op staan zijn niet voor niets het is gewoon levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. De regels zijn er ook om te zorgen dat een ander die na jou komt niets fout kan doen zolang hij zich aan dezelfde regels houd.
Wellicht had je het gemist, maar ik/wij hebben:
- De keuken zelf niet aan laten leggen. Deze lag er (uit m'n hoofd) al 2 jaar in toen wij er kwamen wonen
- De keuken niet laten verbouwen
- Éénmaal een stroomstoring gehad en toen had de hele straat er last van (iets in de wijkkast)
- Nooit een elektriciën over de vloer gehad
- Geen aan of verbouwingen gehad aan de meterkast. Enige keer dat ik in de meterkast kwam was voor m'n modem en router.

Oftewel: wij hebben 0,0 laten doen aan keuken of elektriciteit, behalve dan energie afgenomen en daar netjes voor betaald.

[ Voor 68% gewijzigd door EricNL op 16-05-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14:25

Stoney3K

Flatsehats!

KDL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:43:
Ik gok zomaar dat de hoofdzekering is geklapt doordat mevrouw het fornuis op standje 11 heeft gezet, Enexis langs is moeten komen om die te vervangen en op dat moment geconstateerd is dat het zegel van de meterkast is verbroken. Want met alles áchter de hoofdzekering en de meter heeft Enexis niks meer te maken.

Waarna Enexis een standaard meldingsprocedure doet voor fraude. De elektricien van de nieuwe bewoner zou net zo makkelijk die kast open getrokken kunnen hebben om de hoofdzekering even te "fixen", of omdat hij er clandestien 2 extra zekeringen in heeft gedraaid om dat fornuis van driefasige stroom te kunnen voorzien.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 16-05-2017 11:48 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 15:30
EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:31:
Kleine update: zojuist mijn makelaar gesproken die ons huis toendertijd verkocht heeft en die had ook een foto gemaakt van de meterkast. Nou heb ik zelf geen idee of/waar ik naar moet kijken, maar dit komt wellicht nog van pas als het zo ver komt...
Nieuwsgierig als wij allemaal zijn, foto plz? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 20:53
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:40:
[...]

Ik gok zomaar dat de hoofdzekering is geklapt doordat mevrouw het fornuis op standje 11 heeft gezet, Enexis langs is moeten komen om die te vervangen en op dat moment geconstateerd is dat het zegel van de meterkast is verbroken. Want met alles áchter de hoofdzekering en de meter heeft Enexis niks meer te maken.

Waarna Enexis een standaard meldingsprocedure doet voor fraude. De elektricien van de nieuwe bewoner zou net zo makkelijk die kast open getrokken kunnen hebben om de hoofdzekering even te "fixen", of omdat hij er clandestien 2 extra zekeringen in heeft gedraaid om dat fornuis van driefasige stroom te kunnen voorzien.
Ik gok zomaar dat er slechts zekering is geklapt. Volgens het verhaal is Enexis helemaal nog niet langs geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricNL
Capa schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:42:
[...]

Nieuwsgierig als wij allemaal zijn, foto plz? :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dnrvFof.jpg

Sorry voor de puinhoop, ik had helaas geen Versaci-design meterkast :9

En voor zover ik weet is Enexis nog niet langs geweest. Bewoner vertelde mij dat dit deze week zou gebeuren en ik denk dat ze me de uitkomst daarvan ook wel netjes laat weten.

[ Voor 23% gewijzigd door EricNL op 16-05-2017 11:56 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste