Huis verkocht, bewoner klaagt over onbekend verborgen gebrek

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Capa schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:48:
[...]

Dat fornuis kan zelf alleen al meer dan 35A trekken, daar zijn de vetpan en een de nepkoffiezetapparaat niet voor nodig.
Dat fornuis trekt (als het een 16A automaat/alamat is) 2x16 =32. En ja, het is krap. maar als je niet alles volledig aanzet, gaat het...
[...]
Offtopic: foto's van de andere persoon in kwestie? :+
Ik ga hier geen flauwe opmerkingen maken van als je er zo veel over klaagt, zou je eens een goede beurt nodig hebben... :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 17:00
Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:52:
[...]

En dat is ook niet onverstandig. Als jij een huis koopt/huurt en je merkt en meldt dat de zegels niet in orde zijn, dan komt de netbeheerder die gewoon weer in orde maken, zonder dat er een fraudeonderzoek volgt.

Als de netbeheerder dit over 5 jaar zou ontdekken, en je woont toevallig in een buurt met veel plantjes op zolder, heb je een veel groter probleem...
Ja dat snap ik maar je gaat bij de vorige bewoner dreigen met een boete dan mag je op zijn minst je eventjes er over hebben...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:35:
Toch maar even de foto teruggezocht. De kookplaat zit in de meterkast aangesloten. Die perilex is keurig gemarkeerd. Rechtsonder zit een N. Geen L3. Die is dus waarschijnlijk gewoon 2P2N (kookgroep) aangesloten in plaats van 3 fasen en N. Dat mag trouwens ook. Ook op één fase.
Toch knap dat jij kunt zien dat er linksonder geen L3 staat. :+

Die N zit sowieso op een rare plek, die zou je linksboven verwachten.
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:14:
[...]

De automaat in kwestie is vierpolig. Dus het zou ook heel goed kunnen zijn dat het fornuis aangesloten is op een enkelfasige 32A kookgroep, dus met fase-fase-nul-nul afgezekerd.
Het zou inderdaad kunnen dat het ding via 2L2N is aangesloten. Al verwacht ik dan eerder zo'n automaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hgyok1N8xJFzfTOfFrIUePmz/full.jpg

Zeker weten gaan we het nooit doen vrees ik. :p

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
klaw schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:14:
[...]

Ja dat snap ik maar je gaat bij de vorige bewoner dreigen met een boete dan mag je op zijn minst je eventjes er over hebben...
Als er inderdaad niet gezegeld is (wat ik op die onscherpe foto echt niet kan zien, maar iemand anders die hier meelas meende een zegel te zien) is dat vaak echt niet zo'n probleem... Tenzij je een Jamaica-vlag hebt hangen, er een wietlucht hangt en je overduidelijk stoned bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Xander schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Toch knap dat jij kunt zien dat er linksonder geen L3 staat. :+
Die had ik geedit... rechtsonder... en als er rechtsonder een N zit, is het 2N2P. Alhoewel... Perilex is de meest misbruikte stekker die er is (kan 3-fase zijn, 2N2P of voor ventilatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Als er inderdaad niet gezegeld is (wat ik op die onscherpe foto echt niet kan zien, maar iemand anders die hier meelas meende een zegel te zien) is dat vaak echt niet zo'n probleem... Tenzij je een Jamaica-vlag hebt hangen, er een wietlucht hangt en je overduidelijk stoned bent...
Op de meter zat een zegel maar op de zekeringkast heb ik niks kunnen zien zitten.

Het kan natuurlijk ook dat die elektricien zelf de hoofdzekering vervangen heeft en daarna Enexis heeft gebeld voor een "fraude" melding om een nieuw zegel te laten knijpen, en het onder het kopje fraude gewoon op de vorige bewoner te kunnen verhalen.

@Xander: Een vierpool automaat wordt wel vaker L-L-N-N aangesloten (met een L1/L2/L3 gemerkte Perilex) om de mogelijkheid te bieden tot een ombouw naar krachtstroom. Dan hoef je namelijk alleen maar wat draden om te steken en geen automaten om te wisselen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00
Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:07:
[...]

Dat fornuis trekt (als het een 16A automaat/alamat is) 2x16 =32. En ja, het is krap. maar als je niet alles volledig aanzet, gaat het...

[...]

Ik ga hier geen flauwe opmerkingen maken van als je er zo veel over klaagt, zou je eens een goede beurt nodig hebben... :+
Ik lees toch echt maximaal 11,8 kW wat dat fornuis weg kan stoken.
Maar ik heb onvoldoende verstand van elektrische aansluitingen, dus misschien kijk ik verkeerd of zie jij iets 'obvious' op de groepenkast.

Hoezo klaag ik er zoveel over? En gelukkig heb ik daar mijn eigen vriending voor ;)
Maar als TS de moeite neemt om voor een koelkastrubbertje en een kwartslag van een radiatordopje heen gaat... ondanks dat het niet zijn type is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:20:
[...]

Het kan natuurlijk ook dat die elektricien zelf de hoofdzekering vervangen heeft en daarna Enexis heeft gebeld voor een "fraude" melding om een nieuw zegel te laten knijpen, en het onder het kopje fraude gewoon op de vorige bewoner te kunnen verhalen.
En in dat geval? Dan zal er toch alsnog ergens ander bewijs vandaan getovert moet worden om keihard aan te tonen dat ik dat heb gedaan?

Je krijgt dan een beetje "jouw woord tegen mijn woord", maar op deze fiets kan ik ook nog wel wat situatie's bedenken die voor een ieder heel gunstig uit zou kunnen pakken.

Met andere woorden: dat gaat toch zomaar niet?
Capa schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:21:
[...]

Hoezo klaar ik er zoveel over? En gelukkig heb ik daar mijn eigen vriending voor ;)
Maar als TS de moeite neemt om voor een koelkastrubbertje en een kwartslag van een radiatordopje heen gaat... ondanks dat het niet zijn type is :P
Ja wacht ff :P Ik wordt gebeld met de melding dat "de koelkast steeds uitvalt" en dat er "een flinke lekkage is in de badkamer". Het is ook letterlijk 2 minuten rijden en vriendelijk als ik ben wil ik er wel even naar kijken hoewel ik telefonisch al had doorgegeven geen garanties te geven.

[ Voor 30% gewijzigd door EricNL op 16-05-2017 16:24 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:23:
[...]
En in dat geval? Dan zal er toch alsnog ergens ander bewijs vandaan getovert moet worden om keihard aan te tonen dat ik dat heb gedaan?

Je krijgt dan een beetje "jouw woord tegen mijn woord", maar op deze fiets kan ik ook nog wel wat situatie's bedenken die voor een ieder heel gunstig uit zou kunnen pakken.

Met andere woorden: dat gaat toch zomaar niet?
Ja, gevalletje "wie eist, bewijst" dan. Als de installatie deugdelijk is aangelegd dan kan jou niet zomaar een verborgen of verzwegen gebrek op de mouw worden gespeld.
[...]

Ik lees toch echt maximaal 11,8 kW wat dat fornuis weg kan stoken.
Dat gaat met 3 fasen natuurlijk goed, maar met 32A op één fase kom je niet verder dan 7kW.

En als mevrouw dan het fornuis even vol open trekt dan heeft ze inderdaad een "stroomstoring"...

[ Voor 46% gewijzigd door Stoney3K op 16-05-2017 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
[...]
Hoezo klaar ik er zoveel over? En gelukkig heb ik daar mijn eigen vriending voor ;)
Dat was wat ik bedoelde... koopster laat @TS vaak terug komen voor kleine gebreken, die ik als ik koper was wel even zelf opgelost had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:23:
[...]

Dat gaat met 3 fasen natuurlijk goed, maar met 32A op één fase kom je niet verder dan 7kW.

En als mevrouw dan het fornuis even vol open trekt dan heeft ze inderdaad een "stroomstoring"...
Nee, 2x16 = 32. Nog steeds minder als 35. Nogmaals. De aansluiting is krap, maar wel veilig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:28:
[...]

Nee, 2x16 = 32. Nog steeds minder als 35. Nogmaals. De aansluiting is krap, maar wel veilig....
Ja, als er op dat moment geen andere gebruikers in het huis aan staan. Koelkast, koffiezetapparaat, stofzuiger, magnetron, CV, televisie...

Je hebt nog een slordige 700W over voordat de hoofdzekering op het randje is. Succes dan. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Ja, als er op dat moment geen andere gebruikers in het huis aan staan. Koelkast, koffiezetapparaat, stofzuiger, magnetron, CV, televisie...

Je hebt nog een slordige 700W over voordat de hoofdzekering op het randje is. Succes dan. B)
Oh ja, als ik in dezelfde situatie gezeten had, had ik ook 3x25 A genomen. Maar dat is dan wel een kwestie van meer woongenot hebben (en er dus zelf voor betalen) als het mag niet en het kan niet en je moet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
KDL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:27:
Dit kon je niet weten (zeg je zelf).
'Verborgen' gebrek is eerder bedoeld als verborgen houden
Verborgen houden door het niet te vertellen omdat het toch moeilijk te vinden is.
Wat weer lastig is want het zou een soort valsheid in geschrifte zijn als je het niet invult of meldt op de vragenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
stresstak schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:35:
[...]

Verborgen houden door het niet te vertellen omdat het toch moeilijk te vinden is.
Wat weer lastig is want het zou een soort valsheid in geschrifte zijn als je het niet invult of meldt op de vragenlijst.
Ja, Maar er is hier geen sprake van een verborgen gebrek. Om het nog even wat erger te stellen: Ik heb hier 12x16A groepen (192 A) achter een 3x25A hoofdaansluiting. En dat loopt altijd prima. Dat is meer als wat @TS er overheen kan gaan. En ja, ik kan de hoofdaansluiting er ook uit blazen. Maar dat is mijn risico, en niet van de vorige koper...

@TS heeft, voor zover ik het nu kan zien, een goede, veilige woning opgeleverd, en hoeft zich nergens druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:20:
[...]

Die had ik geedit... rechtsonder... en als er rechtsonder een N zit, is het 2N2P.
Werkelijk?

Dit zijn de meest gebruikte aansluitmethoden, gekopieerd uit Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iDOEezkcdf1SiP8nHB8sr0Mw/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Av8tjQQuDpsdArrF8yrFrn3/full.png

Rechtsonder verwacht je überhaupt geen nul.

Naja. Ik gokte dat linksonder "L3" geschreven staat, jij gokt dat er een N staat, 1 van ons zal gelijk hebben, niemand weet het zeker. :+

Ik hou op met speculeren. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:29:
[...]

En hoe weet een 22 jarige die zijn 1e huis koopt of zijn elektriciteitsrekening abnormaal laag ligt? Ik betaalde €100 per maand wat volgens mij niet abnormaal laag of hoog is voor een 2 persoons huishouden.
€100 G/W/E per maand is normaal voor 2persoons huishouden.

Maak je geen zorgen! (zolang je niets verbergt althans)

Zij hadden 'onderzoeksplicht', en niet uitgevoerd zonder bouwkundige keuring. Iets raars met elektra achterin een keukenblok kan je ook niet verwachten van de bewoner. Daarbij, vaag verhaal met meteen bedragen en kosten.

Vraag de oud-bewoner nog een keer rustig naar zijn verhaal (als jij onverwachts opbelt).
Wacht verder de eventuele dagvaarding rustig af, eventueel voor je gemoedsrust kan je zoeken naar een advocaat in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:31:
Kleine update: zojuist mijn makelaar gesproken die ons huis toendertijd verkocht heeft en die had ook een foto gemaakt van de meterkast. Nou heb ik zelf geen idee of/waar ik naar moet kijken, maar dit komt wellicht nog van pas als het zo ver komt...

[...]

Wellicht had je het gemist, maar ik/wij hebben:
- De keuken zelf niet aan laten leggen. Deze lag er (uit m'n hoofd) al 2 jaar in toen wij er kwamen wonen
- De keuken niet laten verbouwen
- Éénmaal een stroomstoring gehad en toen had de hele straat er last van (iets in de wijkkast)
- Nooit een elektriciën over de vloer gehad
- Geen aan of verbouwingen gehad aan de meterkast. Enige keer dat ik in de meterkast kwam was voor m'n modem en router.

Oftewel: wij hebben 0,0 laten doen aan keuken of elektriciteit, behalve dan energie afgenomen en daar netjes voor betaald.
Dat had ik meegekregen hoor. Heb alles gelezen. Ik zeg ook niet dat het jou fout is. Maar wel dat de kans bestaat dat er in het verleden een of andere beunhaas bezig is geweest. Kans is groot dat jij er niets van hebt gemerkt als je die oven niet tot in den treure gebruikt hebt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
@EricNL Misschien licht offtopic, maar hoop ik toch nog relevant genoeg:

Ik raad iedereen aan om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten. Al weet ik niet of je er dit geval nog gebruik van kunt maken.

Helaas(?) heb ik er al een paar keer gebruik van moeten maken, maar zonder die verzekering had ik er nu een stuk slechter bij gezeten.

Je hoeft letterlijk en figuurlijk niets zelf uit te zoeken, gewoon papieren etc bij de verzekering neer leggen en zij zoeken alles voor je uit. Geen stress en gedonder.

Succes met dit hele verhaal.
Ik gooi mijn huis binnenkort ook in de verkoop en hoop zeer zeker niet met dit soort gedonder te maken te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin-S op 16-05-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:11
Het advies aan iedereen om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten, vind ik een slecht advies.

Je weet doorgaans namelijk helemaal niet met wie je te doen hebt en waar je nu eigenlijk voor verzekerd bent. Eerste lijns hulp wordt gegeven door studentjes die van toeten noch blazen weten en maximaal 5 minuten aan jouw contactmoment mogen besteden. Vraag maar eens in je vrienden/kennissen kring wie er allemaal een tijdelijk (bij)baantje bij Achmea heeft gehad en hoe het daar werkt.

Nee dank je, wel.

Doorgaans word ik zelden blij als zakelijk met rechtsbijstand te maken heb. Het kennis en ervaringsniveau is gewoon erg laag en je merkt gewoon dat de zaken in bulk worden behandeld. Ja, dat durft ik zo bloot te stellen.

Als je dan simpel juridisch advies wilt, kun je beter naar een studentenrechtswinkel. Daar is het in ieder geval gratis en het niveau is doorgaans niet hoger of lager.

Enige handige is als je vrije advocaat keuze toekomt in je polis en je echt diep in de ellende zit. Normaal ben je een kapitaal kwijt en dan niet. En in het geval een geschil ziet op een paar honderd euro, doorgaans keert jouw verzekering dan ook uit omdat het kosten-baten allemaal niet interessant is. Alsdan is het een soort verzekering voor alles wat niet door iets anders gedekt is. Bijv. je wasbak van een paar 100 euro slaat grijs uit en de verkoper geeft niet thuis. De verzekering keert dan uit omdat procederen alleen aan griffierecht meer kost (waar gebeurd overigens).

Beste advies dat ik kan geven is, rustig afwachten en niet ieder keer direct reageren op die koper. Gewoon eens een afwachten, ook al is dat lastig. Als jij iedere keer direct reageert, blijft zij aan de gang.

Je kunt er nu toch niets aan doen. Als het echt een juridisch geschil wordt, wat ik betwijfel, dan kun je altijd nog actie ondernemen. Als ik namelijk een tientje zou krijgen iedere keer als ik hoor "ik ga jou / jouw cliënt dagvaarden" / "ik ga een advocaat inschakelen" oid en ik er vervolgens niets meer van hoor, dan zou ik over een jaar stoppen met werken.

Maar goed ik heb makkelijk lullen, want ik zit niet met jouw koper te koekeloeren.

Helaas kan ik je zo 1,2,3 ook niet zeggen wie er juridisch nu precies gelijk heeft want het is mij niet eens duidelijk wat jouw koper nu eigen wil / bedoelt. Vooralsnog lijkt me echter niet zoveel aan de hand. Op de koper rust in beginsel de bewijslast dus dat jij van het gebrek wist - in die bewijslast kan ze nooit slagen - of dat sprake is van geval als bedoeld in artikel 5.3 NVM (google maar eens). Dat laatste lijkt mij op basis van jouw verhaal niet aan de orde.

Kortom, laat je niet gek maken. Adem in adem uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EricNL
De "paniek" is bij mij inmiddels wel weg. Bij mij was het gister even paniek toen ik het telefoontje kreeg. Net zoveel paniek als toen de koper al die bedragen te horen kreeg. Ik vermoed dat dit (wederom) een storm in een glas water is.

Natuurlijk heb ik de toon zelf gezet om 2 keer vriendelijk op te komen dagen, en de 3e keer kwam ze eigenlijk om geld vragen. Dan komt er een keer een nee en vervolgens denkt ze dat het schade/verborgen gebrek/trek-alles-uit-de-kast-om-zelf-niet-te-betalen is.

Door middel van dit topic weet ik nu vrij goed waar ik sta. Zowel juridisch, als wat er mogelijk aan de hand (wat in eerste instantie nog steeds onduidelijk is). Ik wacht gewoon af wat er gaat volgen nadat de netbeheerder bij haar langs is geweest en wat daar uit komt. Het zal me namelijk niets verbazen als zij de deur open doet voor Enexis (netbeheerder), gelijk haar hele paniekerige verhaal begint te doen, de beste man van Enexis de meterkast open doet en zegt: mevrouw, wat is nu eigenlijk uw probleem want er is hier niks aan de hand.

Hoe dit ook eindigt: de vriendelijke gratis hulp bij elk ditje en datje kan ze natuurlijk wel vergeten. Vanaf krijgt ze enkel nog zakelijke antwoorden en zal ik haar er nog eens op wijzen dat het huis al een paar maanden niet meer van mij is.

Nogmaals iedereen bedankt, ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 13:03
EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:41:
[...]
. Ik wacht gewoon af wat er gaat volgen nadat de netbeheerder bij haar langs is geweest en wat daar uit komt. Het zal me namelijk niets verbazen als zij de deur open doet voor Enexis (netbeheerder), gelijk haar hele paniekerige verhaal begint te doen, de beste man van Enexis de meterkast open doet en zegt: mevrouw, wat is nu eigenlijk uw probleem want er is hier niks aan de hand.
En zorg dat je iets van een rapport van Enexis krijgt daarna. Voordat zij het verhaal "Maar als u dat wilt, moet u X aanpassen van X euro" vertaald naar "Dit is een gebrek! En het kost X euro!!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 16:07

BoAC

Memento mori

Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:42:
[...]

Ja, Maar er is hier geen sprake van een verborgen gebrek. Om het nog even wat erger te stellen: Ik heb hier 12x16A groepen (192 A) achter een 3x25A hoofdaansluiting. En dat loopt altijd prima. Dat is meer als wat @TS er overheen kan gaan. En ja, ik kan de hoofdaansluiting er ook uit blazen. Maar dat is mijn risico, en niet van de vorige koper...

@TS heeft, voor zover ik het nu kan zien, een goede, veilige woning opgeleverd, en hoeft zich nergens druk over te maken.
Dat is niet perse erger. Je kan per groep gewoon 16A (niet helemaal waar) trekken, maar in totaal kun je niet hoger gaan dan 25A per fase. Als dus 2 groepen op 1 fase zitten kun je daarover niet meer dan 25A trekken ipv 32. Dit is een gewone situatie.
sorted.bits schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:28:
[...]

En zorg dat je iets van een rapport van Enexis krijgt daarna. Voordat zij het verhaal "Maar als u dat wilt, moet u X aanpassen van X euro" vertaald naar "Dit is een gebrek! En het kost X euro!!".
Wat moet hij met dat rapport? Het huis is toch niet meer van hem? ;)
Leipo schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:50:
@EricNL waarom vraag je niet aan haar het nummer van die electricien: hij kan je dan vast uitleggen wat hij geconstateerd heeft zonder de ruis van de nieuwe bewoonster ertussen
Ook dat dus niet.. het is een probleem van de bewoonster. Ik zie het niet als een verborgen gebrek maar meer een beperking van de meterkast :)

[ Voor 33% gewijzigd door BoAC op 17-05-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@EricNL waarom vraag je niet aan haar het nummer van die electricien: hij kan je dan vast uitleggen wat hij geconstateerd heeft zonder de ruis van de nieuwe bewoonster ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 17:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:41:
[...]

De "paniek" is bij mij inmiddels wel weg. Bij mij was het gister even paniek toen ik het telefoontje kreeg. Net zoveel paniek als toen de koper al die bedragen te horen kreeg. Ik vermoed dat dit (wederom) een storm in een glas water is.

Natuurlijk heb ik de toon zelf gezet om 2 keer vriendelijk op te komen dagen, en de 3e keer kwam ze eigenlijk om geld vragen. Dan komt er een keer een nee en vervolgens denkt ze dat het schade/verborgen gebrek/trek-alles-uit-de-kast-om-zelf-niet-te-betalen is.

Door middel van dit topic weet ik nu vrij goed waar ik sta. Zowel juridisch, als wat er mogelijk aan de hand (wat in eerste instantie nog steeds onduidelijk is). Ik wacht gewoon af wat er gaat volgen nadat de netbeheerder bij haar langs is geweest en wat daar uit komt. Het zal me namelijk niets verbazen als zij de deur open doet voor Enexis (netbeheerder), gelijk haar hele paniekerige verhaal begint te doen, de beste man van Enexis de meterkast open doet en zegt: mevrouw, wat is nu eigenlijk uw probleem want er is hier niks aan de hand.

Hoe dit ook eindigt: de vriendelijke gratis hulp bij elk ditje en datje kan ze natuurlijk wel vergeten. Vanaf krijgt ze enkel nog zakelijke antwoorden en zal ik haar er nog eens op wijzen dat het huis al een paar maanden niet meer van mij is.

Nogmaals iedereen bedankt, ik hou jullie op de hoogte!
Ik merk dat je mijn advies niet ter harte hebt genomen :+ Onvoorstelbaar dat je hier zo mee zit. Het was vanaf het begin al kant en klaar dat je je nergens zorgen over hoefde te maken. Niet meer doen hoor, dat is niet gezond.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricNL
RoamingZombie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:01:
[...]

Ik merk dat je mijn advies niet ter harte hebt genomen :+ Onvoorstelbaar dat je hier zo mee zit. Het was vanaf het begin al kant en klaar dat je je nergens zorgen over hoefde te maken. Niet meer doen hoor, dat is niet gezond.
Ehm, ik zeg toch juist dat ik me nu nergens meer druk om maak :P ? Ik weet nu zo goed als zeker waar ik sta, en ik wacht officiele berichtgeving wel af. Tot die tijd doe ik verder helemaal niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 13:03
BoAC schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:34:

[...]

Wat moet hij met dat rapport? Het huis is toch niet meer van hem? ;)
Er is nog niet 'besloten' of het een gebrek is waar de TS wel of niet verantwoordelijk voor is toch? Wat je in dit soort zaken wilt is dat de partij met verstand van deze zaken alles netjes op papier zet, zodat je ergens mee kan slaan wil ze er wel een zaak van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45

JB

Cédric roelt!

RoamingZombie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:01:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf herken ik TS zijn zorgen wel. Ik heb het ook meegemaakt met een borg bij VillaXL. Als je van iets beschuldigd wordt en je weet 100% zeker dat je er niks aan kan doen, kun je daar flink last van hebben. Ik slaap daar slecht door.

[serieus] VillaXL: Borg betaald maar niet alles terug

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
sorted.bits schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:22:
[...]

Er is nog niet 'besloten' of het een gebrek is waar de TS wel of niet verantwoordelijk voor is toch? Wat je in dit soort zaken wilt is dat de partij met verstand van deze zaken alles netjes op papier zet, zodat je ergens mee kan slaan wil ze er wel een zaak van maken.
Daar gaat zo'n rapport geen duidelijkheid over scheppen. Daar heeft TS dus niks aan. Daarbij heeft de overdracht reeds maanden geleden plaats gevonden. Zonde om daar je energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pacificocean schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:49:
[...]

Daar gaat zo'n rapport geen duidelijkheid over scheppen. Daar heeft TS dus niks aan. Daarbij heeft de overdracht reeds maanden geleden plaats gevonden. Zonde om daar je energie in te steken.
Het kan niet anders of Enexis is al langs geweest, want mevrouw had de hoofdzekering laten springen. Die kan alleen door Enexis worden vervangen.

Ik krijg meer de indruk dat mevrouw het gevoel heeft dat ze een kat in de zak heeft gekocht omdat de keuken niet 100% werkt zoals ze zelf had verwacht, en ze nu bij TS verhaal er over wil halen terwijl ze feitelijk pech heeft.

Ze kan ook geen verborgen gebrek claimen als ze zelf niet aan kan tonen aan haar onderzoeksplicht te hebben voldaan. Installatie is op het eerste gezicht deugdelijk opgeleverd, dus van een gebrek is geen sprake, hooguit dat het niet aan de wensen/verwachtingen van mevrouw voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Stoney3K schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:49:
[...]

Het kan niet anders of Enexis is al langs geweest, want mevrouw had de hoofdzekering laten springen. Die kan alleen door Enexis worden vervangen.

Ik krijg meer de indruk dat mevrouw het gevoel heeft dat ze een kat in de zak heeft gekocht omdat de keuken niet 100% werkt zoals ze zelf had verwacht, en ze nu bij TS verhaal er over wil halen terwijl ze feitelijk pech heeft.

Ze kan ook geen verborgen gebrek claimen als ze zelf niet aan kan tonen aan haar onderzoeksplicht te hebben voldaan. Installatie is op het eerste gezicht deugdelijk opgeleverd, dus van een gebrek is geen sprake, hooguit dat het niet aan de wensen/verwachtingen van mevrouw voldoet.
De hoofdzekering kan iedereen vervangen. Vaak genoeg zien gebeuren bij studentenhuizen. Dat het niet mag en dat je hiervoor de verzegeling moet verbreken, is een ander verhaal. Dus Enexis hoeft helemaal al niet langs geweest te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pacificocean schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:59:
[...]

De hoofdzekering kan iedereen vervangen. Vaak genoeg zien gebeuren bij studentenhuizen. Dat het niet mag en dat je hiervoor de verzegeling moet verbreken, is een ander verhaal. Dus Enexis hoeft helemaal al niet langs geweest te zijn.
In dat geval kan mevrouw het "verborgen gebrek" of de boete van fraude dus al helemaal niet meer op TS verhalen, want er is na de overdracht met de meterkast geknoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
JB schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:25:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf herken ik TS zijn zorgen wel. Ik heb het ook meegemaakt met een borg bij VillaXL. Als je van iets beschuldigd wordt en je weet 100% zeker dat je er niks aan kan doen, kun je daar flink last van hebben. Ik slaap daar slecht door.

[serieus] VillaXL: Borg betaald maar niet alles terug
Hoe is dat afgelopen dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Link is blijkbaar naar een besloten onderdeel van dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 07:45

JB

Cédric roelt!

Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:14:
[...]

Hoe is dat afgelopen dan? :)
Financieel goed, maar zonder gerechtigheid helaas.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
JB schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:45:
[...]

Financieel goed, maar zonder gerechtigheid helaas.
Ah dus toch de schadeloosstelling door de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
What happens in HK, stays in HK. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 11:44
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:23:
[...]

Niet specifiek voor @Stoney3K bedoeld, maar okee je koopt een huis en ziet dit betreffende fornuis met ovens etc...verwacht je dan dat je hem niet geheel gelijktijdig kunt gebruiken? Ik zou dan niet verwachten dat als ik hem gebruik dat het donker om je heen wordt eigenlijk. Als de TS het niet wist dat je hem niet geheel kon gebruiken, dan nog schept het wel verwachtingen naar de koper. Zou je zoiets als koper ook moeten testen dan en of zou dit uit een bouwkundig rapport naar boven komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
idef1x schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:38:
[...]

Niet specifiek voor @Stoney3K bedoeld, maar okee je koopt een huis en ziet dit betreffende fornuis met ovens etc...verwacht je dan dat je hem niet geheel gelijktijdig kunt gebruiken? Ik zou dan niet verwachten dat als ik hem gebruik dat het donker om je heen wordt eigenlijk. Als de TS het niet wist dat je hem niet geheel kon gebruiken, dan nog schept het wel verwachtingen naar de koper. Zou je zoiets als koper ook moeten testen dan en of zou dit uit een bouwkundig rapport naar boven komen?
Exact, en ergens zal een grens getrokken moeten worden. Nu is het een gasfornuis. Moet je dan straks ook alle schroeven overal even uit gaan draaien om te kijken of het wel RVS schroeven zijn? Moet ik dan straks ook eerst overal de vloer er uit trekken om te zien het wel met milieu-bewust materaal geisoleert is of wat dan ook.

Logisch dat de bewoner bij mij uit komt omdat ik immers het huis aan haar heb verkocht, maar aangezien deze situatie al aanwezig was toen ik zelf het huis kocht was ik toch benieuwd waar ik sta, want het wordt mij nu wel in mijn schoenen geschoven.

Maar ik wacht rustig het bericht af als Enexis is langs geweest. Vooralsnog is eigenlijk nog steeds speculeren wat nu precies het probleem was en wat er nu dan nog aan de hand is. En ik zie het niet zitten om haar te gaan bellen om er achteraan te zitten. Als ze mij ergens van willen "beschuldigen" dan komen ze maar maar keihard bewijs en zie ik het vanzelf tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:00:
De koper die de verkoper aansprakelijk wil stellen voor een verborgen gebrek, zal moeten stellen en bewijzen dat hij het gebrek kende noch kon kennen, en dat de verkoper het gebrek wel kende of behoorde te kennen.

Bij een 'absoluut' verborgen gebrek, dat dus zowel door de koper als door de verkoper niet gekend kon worden, is het risico koper, aangezien het huis (tenminste in de standaard NVM akte) wordt verkocht inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken.

In elk geval moet je gewoon rustig blijven, iedere aansprakelijkheid van de hand wijzen en gewoon wachten of ze doorzetten met een advocaat. Tegen die tijd zie je wel weer verder.
Of je bent natuurlijk gewoon een vent en accepteert dat jij de gene bent die de persoon waarvan jij het huis hebt gekocht, niet aansprakelijk hebt gesteld voor dit gebrek. Dat is nu eenmaal hoe het werkt wanneer zaken worden doorgeschoven, en men met 'aansprakelijkheid' werkt.

Waar zijn de mensen met kloten gebleven? Is het zo'n probleem om gewoon eens af en toe een voor het team te nemen?

*snip* hou het netjes.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2017 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:44:
[...]

Of je bent natuurlijk gewoon een vent en accepteert dat jij de gene bent die de persoon waarvan jij het huis hebt gekocht, niet aansprakelijk hebt gesteld voor dit gebrek/
Tja, sommige mensen hebben iets te veel Judge Judy gekeken en willen overal het onderste uit de kan hebben, omdat dat nu eenmaal hun RECHT IS!!!!111!!!11one1einz.

Dat soort mensen accepteren niet dat stront af en toe gebeurt en probeert het altijd op anderen af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
EricNL schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:43:
[...]

Exact, en ergens zal een grens getrokken moeten worden. Nu is het een gasfornuis. Moet je dan straks ook alle schroeven overal even uit gaan draaien om te kijken of het wel RVS schroeven zijn? Moet ik dan straks ook eerst overal de vloer er uit trekken om te zien het wel met milieu-bewust materaal geisoleert is of wat dan ook.

Logisch dat de bewoner bij mij uit komt omdat ik immers het huis aan haar heb verkocht, maar aangezien deze situatie al aanwezig was toen ik zelf het huis kocht was ik toch benieuwd waar ik sta, want het wordt mij nu wel in mijn schoenen geschoven.

Maar ik wacht rustig het bericht af als Enexis is langs geweest. Vooralsnog is eigenlijk nog steeds speculeren wat nu precies het probleem was en wat er nu dan nog aan de hand is. En ik zie het niet zitten om haar te gaan bellen om er achteraan te zitten. Als ze mij ergens van willen "beschuldigen" dan komen ze maar maar keihard bewijs en zie ik het vanzelf tegemoet.
Precies dus zoals ik het lees heb jij nooit gemerkt dat je het fornuis niet compleet gelijktijdig kon gebruiken, daar je daar nooit de behoefte aan hebt gehad en dus lijkt me dat jouw niets te verwijten valt. Aan de andere kant kan ik de koper ook wel begrijpen daar die verwachtingen heeft en het wellicht op een verborgen gebrken wil schuiven, maar dat moet ze dan maar bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:31

Haan

dotnetter

Sowieso is een gasfornuis dat het niet doet geen verborgen verbrek, als ik mijn makelaar mag geloven. Die vertelde mij dat als een apparaat op het moment van overdracht gewoon werkt, daarmee de kous af is. Dus als een dag na de overdracht de koelkast stuk gaat, is dat gewoon pech voor de koper. (ik had bij verkoop van mijn huis een CV-ketel die wel zo'n beetje aan vervanging toe ging zijn, dus die moest het in ieder geval blijven doen tot de overdracht :+ Hier waren de kopers overigens wel van op de hoogte)
De situatie van de TS is natuurlijk wel anders, omdat het over een eventuele fout in de elektrische installatie zelf gaat.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
idef1x schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:47:
[...]

Precies dus zoals ik het lees heb jij nooit gemerkt dat je het fornuis niet compleet gelijktijdig kon gebruiken, daar je daar nooit de behoefte aan hebt gehad en dus lijkt me dat jouw niets te verwijten valt. Aan de andere kant kan ik de koper ook wel begrijpen daar die verwachtingen heeft en het wellicht op een verborgen gebrken wil schuiven, maar dat moet ze dan maar bewijzen.
Exact. Wij hebben het fornuis natuurlijk dagelijks gebruikt, maar nooit alle functie's tegelijk (en ook nooit geprobeerd). Als wij het fornuis voor ons doen "volle bak" gebruikte was dat:
- De keramische/elektrische plaat aan de linkerkant (2 "pitten")
- 2 á 3 gaspitten
- De rechter (normale) oven

Geen idee of het er nog iets mee te maken heeft, maar uiteraard stonden de losse koelkast en losse vriezer gewoon altijd 24/7 aan. Er zal ook vast nog wel een moment geweest zijn dat we bovenstaande hebben gebruikt en tussendoor nog even hebben gestofzuigd met een stopcontact wat bij de keuken hoorde.

Oftewel: ik heb het idee dat we op sommige momenten nog best behoorlijk wat tegelijk hebben gebruikt in/van de keuken, en nooit ergens last van gehad. Maar nee, wij hebben nooit alle pitten, ovens en ditjes en datjes tegelijk allemaal open gezet of getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Haan schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:02:
Sowieso is een gasfornuis dat het niet doet geen verborgen verbrek, als ik mijn makelaar mag geloven. Die vertelde mij dat als een apparaat op het moment van overdracht gewoon werkt, daarmee de kous af is. Dus als een dag na de overdracht de koelkast stuk gaat, is dat gewoon pech voor de koper. (ik had bij verkoop van mijn huis een CV-ketel die wel zo'n beetje aan vervanging toe ging zijn, dus die moest het in ieder geval blijven doen tot de overdracht :+ Hier waren de kopers overigens wel van op de hoogte)
De situatie van de TS is natuurlijk wel anders, omdat het over een eventuele fout in de elektrische installatie zelf gaat.
Ja maar deed het fornuis het wel normaal? Ja als je niet alles tegelijk gebruikt wel, maar normaal zou in mijn ogen weer zijn alle functies gelijktijdig. Tenzij de fabrikant al aangeeft dat dat niet mogelijk is, maar lijkt me sterk. Lijkt er hier dus op dat het nooit normaal (in mijn ogen) normaal heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
Overigens is de meterkast niet volgens de NEN1010 regels gebouwd. De hoofdschakelaar hoort rechts onderin te zitten en een 4 polige krachtgroep gebruiken als fornuisgroep mag echt niet.

Dat het verder prima werkt doet er niet toe. Overigens zul je alleen met de NEN regels van doen hebben bij verzekeringskwesties, niet bij een overdracht van een huis. Dit is namelijk overduidelijk een zichtbaar gebrek (de meterkast is immers door iedereen te bekijken) en een bouwkundige keuring had hier ook zeker een opmerking bij geplaatst.

Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken.

(Overbelasting van de hoofdzekering is geen verborgen gebrek, dat is een user error)

/edit:
Let wel, ik heb het over de NEN1010 regels van 2015 (want die ken ik uit mijn hoofd), dus het zou kunnen dat een fornuisgroep op een kracht automaat in het verleden wel heeft gemogen. Overigens wel een hele vreemde meterkast, het zal inderdaad een 1/3 fase kast zijn, maar vreemd dat er nooit een 3 fase aansluiting gemaakt is.
3-fase aardlek schakelaars zijn namelijk aanzienlijk duurder dan 1-fase. (En tegenwoordig mag je daar bij nieuwe installaties ook geen 1-fase groepen meer achter plaatsen)
Ook zit de krachtgroep niet achter een aardlek, wat technisch gezien mag voor vast aangesloten apparaten, maar het fornuis zit op een perilex, dus daar zou wel een aardlek voor moeten zitten. (Ook bij de oudere regels!)

Dus de kast "voelt" als een beun kast. Neemt overigens niet weg dat hier nog steeds op gaat dat dit geen verborgen gebrek is. Had ze maar een aankoopkeuring moeten doen.

[ Voor 40% gewijzigd door OverSoft op 18-05-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
maar aangezien deze situatie al aanwezig was toen ik zelf het huis kocht
Dat is totaal niet relevant toch voor het contract tussen jou en koper?
OverSoft schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:10:
(Overbelasting van de hoofdzekering is geen verborgen gebrek, dat is een user error)
Aansluitwaardes overschrijden zijn geen user error maar wel degelijk een verborgen gebrek, dit kan immers niet geconcludeerd worden uit een visuele inspectie.

Een verzegeling van een hoofdzekering die ontbreekt is bijvoorbeeld geen verborgen gebrek aangezien dat wel te constateren valt bij een visuele inspectie door koper (of door een koper ingeschakeld ter zake deskundig persoon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
De Rikster schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:22:

[...]

Aansluitwaardes overschrijden zijn geen user error maar wel degelijk een verborgen gebrek, dit kan immers niet geconcludeerd worden uit een visuele inspectie.

Een verzegeling van een hoofdzekering die ontbreekt is bijvoorbeeld geen verborgen gebrek aangezien dat wel te constateren valt bij een visuele inspectie door koper (of door een koper ingeschakeld ter zake deskundig persoon).
Aansluitwaardes zijn gewoon openbaar, die kun je dus gewoon inzien. Daarnaast is het een 1-fase meter, wat op zich al een belletje had moeten doen rinkelen bij een bouwkundige keuring i.c.m. een fornuis van bijna 12kW max. (3x16A is al 48A wat geen enkele normale 1-fase woonhuis aansluiting aan kan, ja, er is 1x80A maar die is Nederland bijna nergens toegepast).

Overigens kost het ombouwen naar 3x25A bij Enexis nog geen 100 euro (en zijn de maandelijkse kosten exact hetzelfde als 1x35A) en klaarblijkelijk is de meterkast er al klaar voor, dus kan dat ook voor een paar tientjes opgelost worden. Dus mevrouw moet niet zo zeuren, het is geen huurhuis en de TS is geen huurbaas.

[ Voor 4% gewijzigd door OverSoft op 18-05-2017 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 21:12
Dat ze je überhaupt al bij de eerste 2x heeft durven bellen. Ik ben ook tegen dingen aangelopen in mijn huidige koop woning dat je denkt, dat zou ik anders doen. Maar dan ga ik echt niet de verkoper bellen. Zelfde dat de koper van mijn vorige huis mij nooit heeft gebeld. Toen ik hem later tegen kwam en er een in een gesprek achter kwam dat hij ook tegen dingen was aangelopen. Hij mij ook nooit heeft lastig gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, er zijn nou eenmaal steeds meer mensen die zich niet zo goed beseffen dat ze een huis kopen met alles er op en er aan, inclusief suffe constructies, rare installaties, en dingen die bijna kapot zijn.

Waar wij wonen zijn er na bijna 10 jaar nog steeds mensen die vinden dat het onredelijk is dat ze onderhoud moeten doen, die vinden dan eigenlijk dat ze daar de BAM (oorspronkelijke bouwer) nog voor kunnen bellen. Succes ermee. Ga dan huren ofzo :) Dan kom je er overigens ook snel achter dat de verhuurder niet verantwoordelijk is voor een woongenot waarbij je 6 ovens, 3 stofzuigers en 12 espressoapparaten tegelijk wil kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het punt is inderdaad dat mensen de koop van een huis ten onrechte vergelijken met de koop van een andere zaak.

Bij de koop van een huis is er geen sprake van een conformiteitseis zoals die geldt voor roerende zaken, op grond waarvan je over elk gebrek kunt klagen.

Je koopt een huis inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken, en de mogelijkheden om bij een gebrek verhaal te zoeken op de koper zijn beperkt. Zoals gezegd moet het dan gaan om:

- gebreken die de verkoper kende of moest kennen en die de verkoper niet kende en niet kon kennen; of
- gebreken die zo ernstig zijn dat ze een normaal gebruik van de woning in de weg staan, maar dan alleen als de koper ze niet kon kennen.

Zeker als je een wat ouder huis koopt ga je zeker gebreken tegenkomen. Daar moet je gewoon een potje voor aanleggen of tenminste rekening mee houden, niet bij elk wissewasje bij de verkoper komen zeuren.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
De Rikster schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:22:
Sorry? Als ik de waterkoker, koffiezetter, magnetron en stofzuiger tegelijkertijd op één groep gebruik en de zekering klapt, dan is dat een verborgen gebrek? :z

Er zijn talloze huizen waar de zekering klapt als je de droger en de wasmachine tegelijk gebruikt, en toch heeft het washok maar één WCD. Voldoende plekken ook waar de zekering klapt als je alle 4 de inductie-pitten van een doodnormale 60cm kookplaat op "turbo" zet. In die zin is er absoluut niks vreemds aan meer aansluiten dan er geleverd kan worden, want je zet het over het algemeen toch niet tegelijkertijd allemaal aan (ok, die wasmachine en droger misschien wel :P ).

Een 32A CEE-form aansluiten op een 16A groep, dat is er eentje die je de elektricien aan mag rekenen (tenminste, als die dat zelf verzint. Als dat de opdracht is die je gegeven hebt weer niet), maar alle apparaten in huis tegelijkertijd aanzetten en verwachten dat je bij de verkoper van je woning kunt gaan zeuren omdat de zekering klapt is gewoon user error...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:55:
[...]
Sorry? Als ik de waterkoker, koffiezetter, magnetron en stofzuiger tegelijkertijd op één groep gebruik en de zekering klapt, dan is dat een verborgen gebrek? :z
Als jij die (semi)permanent aansluit op één groep en dit komt na verkoop naar boven dan is dit wel zeker een verborgen gebrek ja. Totaal irrelevante vergelijking met wat in de OP staat omschreven.
Er zijn talloze huizen waar de zekering klapt als je de droger en de wasmachine tegelijk gebruikt, en toch heeft het washok maar één WCD.
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1018524-0/powersafe-was-droog-contactdoos-energieverdeler-schakelt-droger-uit-als-wasmachine-meer-stroom-nodig-heeft-daardoor-kunnen-droger-en-wasmachine-op-n-groep-worden-aangesloten.jpg
Voldoende plekken ook waar de zekering klapt als je alle 4 de inductie-pitten van een doodnormale 60cm kookplaat op "turbo" zet. In die zin is er absoluut niks vreemds aan meer aansluiten dan er geleverd kan worden
Dat is ook een verborgen gebrek (bezit niet de eigenschappen die je ervan mag verwachten zonder melding verkoper).
Een 32A CEE-form aansluiten op een 16A groep, dat is er eentje die je de elektricien aan mag rekenen (tenminste, als die dat zelf verzint. Als dat de opdracht is die je gegeven hebt weer niet)
Voor de kopende partij niet relevant wiens idee het was om het zo aan te sluiten natuurlijk
, maar alle apparaten in huis tegelijkertijd aanzetten en verwachten dat je bij de verkoper van je woning kunt gaan zeuren omdat de zekering klapt is gewoon user error...
Alle apparaten in huis =/= alle onderdelen van één toestel met een permanente aansluiting.
OverSoft schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:29:
[...]
Aansluitwaardes zijn gewoon openbaar, die kun je dus gewoon inzien.
Van de groep(en) bedoel ik dan.
Overigens kost het ombouwen naar 3x25A bij Enexis nog geen 100 euro (en zijn de maandelijkse kosten exact hetzelfde als 1x35A) en klaarblijkelijk is de meterkast er al klaar voor, dus kan dat ook voor een paar tientjes opgelost worden.
Dan is TS dus voor een veel kleiner bedrag klaar dan waar hij bang voor is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricNL
De Rikster schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:44:

Dan is TS dus voor een veel kleiner bedrag klaar dan waar hij bang voor is :+
Ehm, de bedoeling is dat mijn bedrag ongeveer €0 is. Nogmaals, ik snap dat er allerlei wetten en weet ik het wat allemaal aan verbonden zit, maar een verborgen gebrek is het volgens mij als ik iets bewust achter gehouden zou hebben, wat dus niet het geval is aangezien ik er zelf niet van af wist.

Als ik ergens schuld heb neem ik mijn verantwoordelijkheid en als dat geld kost: so be it. Maar net zoals de koper er natuurlijk niet op zit te wachten om de portomonnee te trekken, zit ik er ook niet op te wachten om voor iets te gaan betalen wat ik zelf niet veroorzaakt hebt.

Ik wacht het allemaal wel gewoon af. Ik heb sowieso het idee dat ik sterk sta aangezien er genoeg aanwzijgingen en bewijzen zijn om aan te tonen dat ik zelf niet van het probleem wist en het al helemaal niet veroorzaakt heb. Tevens heeft de koper geen bouwkeuring laten doen. Tot waar loopt de grens dan? Als dit "zomaar" in mijn schoenen geschoven kan worden zonder dat zij een bouwkeuring heeft laten doen, zal ik dan ook alvast haar hypotheek gaan betalen en eten savonds koken? Want als dat zo is heb ik er nu namelijk een extra zorg bij, genaamd bewoner. Ik kan toch moeilijk elke keer met m'n pinpas aan komen zetten als er een handvat van een keukenkastje los laat, een schroefje van dit of een kabeltje van dat niet helemaal lekker zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

EricNL schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:53:
[...]

Ehm, de bedoeling is dat mijn bedrag ongeveer €0 is. Nogmaals, ik snap dat er allerlei wetten en weet ik het wat allemaal aan verbonden zit, maar een verborgen gebrek is het volgens mij als ik iets bewust achter gehouden zou hebben, wat dus niet het geval is aangezien ik er zelf niet van af wist.

Als ik ergens schuld heb neem ik mijn verantwoordelijkheid en als dat geld kost: so be it. Maar net zoals de koper er natuurlijk niet op zit te wachten om de portomonnee te trekken, zit ik er ook niet op te wachten om voor iets te gaan betalen wat ik zelf niet veroorzaakt hebt.
Dat hoeft niet per se. Als het een ernstig gebrek is dan hoef je er niet zelf van geweten te hebben. Dat laatste is natuurlijk ook moeilijk te bewijzen.

In dit geval is het zeker geen groot gebrek en het staat `normaal gebruik van de woning` niet in de weg.

Inderdaad gewoon afwachten en je nergens zorgen over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
De Rikster schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:44:
Als jij die (semi)permanent aansluit op één groep en dit komt na verkoop naar boven dan is dit wel zeker een verborgen gebrek ja.
Euhm, nee? Bijna ieder huis ouder dan ~30 jaar heeft meer aangesloten op één groep, "vroeger" had je überhaupt maar 4 groepen. Good luck met je vaatwasser, waterkoker, koffiezetter en magnetron, die zitten in dat soort huizen over het algemeen samen op dezelfde groep
[...]
[afbeelding]
Wat wil je daar mee zeggen? Dat er oplossingen voor zijn? Natuurlijk zijn die er. Maakt dat het punt anders?
[...]

Dat is ook een verborgen gebrek (bezit niet de eigenschappen die je ervan mag verwachten zonder melding verkoper).
Ik weet niet wat jouw verwachtingen zijn bij een kookplaat maar zoveel zijn er niet die alles tegelijk vol open kunnen zetten. Ik heb die dingen een paar jaar bezorgd en aangesloten en alleen als je drie fases had kon je alle pitten op turbo zetten. De meer luxe varianten hadden daar een sensor en een beveiliging voor maar er waren er genoeg die gewoon de stop lieten klappen als je het probeerde. Aansluitwaarde 11 KW en een handleiding en krammetjes die laten zien hoe je het op 1x 16A aansluit... Dat is gewoon een supported configuratie voor die dingen en dus moet je verwachten dat het mogelijk is dat het op die manier is aangesloten.
Alle apparaten in huis =/= alle onderdelen van één toestel met een permanente aansluiting.
Alleen jammer dat het nu net om dat ene apparaat is de meeste huizen gaat waarbij je die verwachting nu net niet kunt hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij snappen veel mensen niets van verborgen gebreken. Want een fout in elektra is toch geen verborgen gebrek meer te noemen? Dan kun je ook wel gaan piepen over een deur die scheef hangt of een vloer die scheef loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:06

Wailing_Banshee

You're Next

idef1x schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:09:
[...]

Ja maar deed het fornuis het wel normaal? Ja als je niet alles tegelijk gebruikt wel, maar normaal zou in mijn ogen weer zijn alle functies gelijktijdig. Tenzij de fabrikant al aangeeft dat dat niet mogelijk is, maar lijkt me sterk. Lijkt er hier dus op dat het nooit normaal (in mijn ogen) normaal heeft gewerkt.
Hoe groot is de kans dat je het allemaal tegelijkertijd gebruikt? Wij hebben een kleinere variant van die Falcon die TS had: twee ovens en een gril (aansluitwaarde 7.4kW). We hebben hem nu als zo'n 5 jaar ofzo, en het aantal keren dat we beide ovens en de gril aan hadden zijn op 1 hand te tellen (namelijk nooit). Eén oven en de gril: ja. Twee ovens: ja. Maar nog nooit alles. Wij hebben dat ding specifiek gekocht omdat het er allemaal in zat. Dus wat is normaal gebruik?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Normaal of gewenst gebruik...maakt dat wat uit? Wellicht is de koper wel een superkok die alles gelijktijdig gebruikt. Wat vrienden uitnodigen om te komen eten/samen koken kan ook helpen.

Mijn opmerking was meer in de trend van wat mag je verwachten als je je huis zo koopt? Een werkend fornuis , waarbij je niet alles gelijktijdig moet aanzetten of alles wel gelijktijdig kunnen gebruiken. Hoe dat juridisch zit weet ik niet, maar zoals ik al schreef zou ik wel verwachten dat alles gelijktijdig te gebruiken is en de meterkast/groepen een fornuisaansluitingen erop zijn aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
idef1x schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:56:
Normaal of gewenst gebruik...maakt dat wat uit? Wellicht is de koper wel een superkok die alles gelijktijdig gebruikt. Wat vrienden uitnodigen om te komen eten/samen koken kan ook helpen.

Mijn opmerking was meer in de trend van wat mag je verwachten als je je huis zo koopt? Een werkend fornuis , waarbij je niet alles gelijktijdig moet aanzetten of alles wel gelijktijdig kunnen gebruiken. Hoe dat juridisch zit weet ik niet, maar zoals ik al schreef zou ik wel verwachten dat alles gelijktijdig te gebruiken is en de meterkast/groepen een fornuisaansluitingen erop zijn aangepast.
Nou ja, dat is dus absoluut niet zo. Veel inductie / electrische platen kun je gewoon aansluiten op 1 of 2 16A aansluitingen, en dat staat vaak ook uitgelegd in de handleiding van de kookplaat, je kunt dan alleen niet alles tegelijk aan zetten. Dat de nieuwe bewoner daar niet van op de hoogte is boeit niet, dan hadden ze dat maar moeten testen voor de koop van het huis, want (en ik moet het onderhand gaan roepen hier) ze heeft geen BOUWKUNDIGE KEURING laten doen.

"Verwachting" moet je ook laten varen bij de aankoop van een huis, het is geen tweede hands auto en er gelden hele andere regels. In de regel komt het in Nederland eigenlijk niet voor dat nieuwe bewoners in het gelijk gesteld worden bij het aansprakelijk stellen van de verkoper, tenzij het huis op instorten staat.

Normaal gebruik zegt niets, ook is het geen gebrek waardoor een woning niet bewoonbaar is (iets wat in de definitie van "verborgen gebrek" zit). Ik zou er niet eens meer 1 woord aan vuil maken.
Ik gok dat je niet eens een brief binnen krijgt, lekker laten varen dit.

[ Voor 9% gewijzigd door OverSoft op 18-05-2017 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 17:00
Het kan niet zo zijn dat door hoger verbruik van elektriciteit opeens je huis een verborgen gebrek heeft. Anders zou je altijd nadat je ergens komt te wonen allemaal apparatuur kunnen huren en lenen en tegelijk aanzetten om zo nog even een nieuwe meterkast uit de vorige bewoner te trekken.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
klaw schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:10:
Het kan niet zo zijn dat door hoger verbruik van elektriciteit opeens je huis een verborgen gebrek heeft. Anders zou je altijd nadat je ergens komt te wonen allemaal apparatuur kunnen huren en lenen en tegelijk aanzetten om zo nog even een nieuwe meterkast uit de vorige bewoner te trekken.
Met het verschil dat in dit huis de apparatuur al aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
klaw schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:10:
Inderdaad. Toen wij ons huis kochten hebben we vloerverwarming aan laten leggen en hadden we dus gedurende enkele weken in december / januari geen verwarming. Dus 3KW kachel gekocht, in stopcontact gepropt en 24/7 aan laten staan op dezelfde groep. Na 3 weken was onze stoppenkast voor 1/3e weggesmolten. (helaas geen foto's van)
We hebben toen gelijk maar de oude stoppenkast (6 of 8 groepen) vervangen door een mooi model met 12 groepen. Geen haar op mijn hoofd heeft er aan gedacht om dit een 'verborgen' gebrek te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is al heel wat anders dan een ingebouwd keukenapparaat die er elektrisch in 'gehackt' is door de vorige eigenaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48

Malarky

Wils voor wat ieder

EricNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:23:
[...]

Ja wacht ff :P Ik wordt gebeld met de melding dat "de koelkast steeds uitvalt" en dat er "een flinke lekkage is in de badkamer". Het is ook letterlijk 2 minuten rijden en vriendelijk als ik ben wil ik er wel even naar kijken hoewel ik telefonisch al had doorgegeven geen garanties te geven.
Dame in kwestie gebruikt jou volgens mij. Mede daarom zit je nu met juridisch gedreig. Als jou huis verkocht is, is het verkocht. Al dat geklus van jou in het huis van een ander (jouw vorige huis) kan alleen maar voor nieuw gezeur zorgen.

Als er morgen echt een probleem is met de badkamer of koelkast, dan ligt er bij jou een brief op de mat met de klacht dat jij het gedaan hebt omdat je als amateur lopen klussen in het huis van een ander.

Dat je voor goedwillende fatsoenlijke mensen een keer wat wil betekenen: oke. Maar iemand die de vorige bewoner om wittewasjes steeds lastigvalt....

Ik zou vanaf dag 1 vriendelijk zijn geweest aan de telefoon en verwijzen naar een monteur, zonder verdere suggesties. En dan ophangen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt bij het type Rijdende Rechter binnen te stappen. Om wat dan ook.

De tweakers die hier suggereren dat je "waarschijnlijk gewoon gaat betalen" zijn onvoldoende juridisch onderlegt. Bewijslast dat ze niet zelf heeft lopen rommelen (wat ze overigens vast niet heeft) krijgt ze na al die maanden nooit meer rond.

Dus geen energienota's verstrekken, geen verhalen ophangen over wat je zelf ooit wel of niet gemerkt hebt of waaraan je geklust hebt,maar gewoon net als bij de agent op straat "geen verklaring" geven. Helemaal niets kan in je voordeel werken bij zo een type.

[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 19-05-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:08:
Volgens mij snappen veel mensen niets van verborgen gebreken. Want een fout in elektra is toch geen verborgen gebrek meer te noemen? Dan kun je ook wel gaan piepen over een deur die scheef hangt of een vloer die scheef loopt.
Wellicht snap jij het niet helemaal?

Er wordt allang niet meer gesproken over een "verborgen gebrek" maar van een ernstig gebrek dat het normaal functioneren als woning in de weg staat. En daar valt een elektrische installatie prima onder als er substantiële structurele gebreken zijn waardoor de installatie niet voldoet of bruikbaar is. Natuurlijk is er bij een ernstig gebrek wat meer aan de hand dan een te kleine groep of een verkeerd aangesloten wcd.

Of je daarvan wist is niet relevant. Relevant is hoe het juridisch zit en dan kom je op zaken als bewijslast, informatieplicht en onderzoeksplicht (zoals een keuring bij oudere gebouwen) en wordt het allemaal een discussie voor specialisten.

Van dat alles lijkt hier weinig het geval, en er is niet eens een schrijven dat er een claim is.

Maar de verdediging het is maar elektra of ik heb het niet geweten zijn ook een beetje onnozel. En als er fraude gepleegd zou zijn, zoals weleens is geopperd maar niet aangetoond, door aansluitingen buiten de meter om te maken dan is het weer een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:10:
Dat is al heel wat anders dan een ingebouwd keukenapparaat die er elektrisch in 'gehackt' is door de vorige eigenaar.
In dit geval is er alleen niets "gehackt" maar gewoon op deugdelijke wijze een kookgroep aangelegd via een Perilex aansluiting. Voor zover ik kan lezen is het fornuis ook vrijstaand.

Die aansluiting staat in principe los van het apparaat wat je er in prikt, als dat apparaat nu te veel stroom slurpt dan is dat geen gebrek van de installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:04
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 19-05-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:31:
[...]

Wellicht snap jij het niet helemaal?

Er wordt allang niet meer gesproken over een "verborgen gebrek" maar van een ernstig gebrek dat het normaal functioneren als woning in de weg staat. En daar valt een elektrische installatie prima onder als er substantiële structurele gebreken zijn waardoor de installatie niet voldoet of bruikbaar is. Natuurlijk is er bij een ernstig gebrek wat meer aan de hand dan een te kleine groep of een verkeerd aangesloten wcd.

Of je daarvan wist is niet relevant. Relevant is hoe het juridisch zit en dan kom je op zaken als bewijslast, informatieplicht en onderzoeksplicht (zoals een keuring bij oudere gebouwen) en wordt het allemaal een discussie voor specialisten.
Dus als jij een auto verkoopt en de remmen begeven het na een paar maanden, dan is jouw verantwoordelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:32
Malarky schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:13:
[...]
Dame in kwestie gebruikt jou volgens mij. Mede daarom zit je nu met juridisch gedreig. Als je huis verkocht is, is het verkocht. Al dat geklus van jou in het huis van een ander (jou vorige huis) kan alleen maar voor nieuw gezeur zorgen.

[...]

Dus geen energienota"s verstrekken, geen verhalen ophangen over wat je zelf ooit wel of niet gemerkt hebt of geklust maar gewoon net als bij de agent op straat "geen verklaring". Helemaal niets kan in je voordeel werken bij zo een type.
Dit dus! Absoluut jezelf er niet nog meer bij betrekken.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:06
Even de discussie over maximaal aansluitbare apparaten links laten liggen.

1. Heb je een verkoop makelaar gehad?
Dan alle vragen van de kopende partij aan de makelaar laten stellen. Scheelt al een heleboel vragen plus dat koper gelijk te horen krijgt of zij onzin probeert te verhalen. Dus de enige zin die je zegt als ze weer contact zoekt: "Bel mijn makelaar en leg het bij hem neer".

Even schaamteloos gequote van: http://www.atmadvocaten.n...-informatie-verstrekking/
Een makelaar die bemiddelt bij de verkoop van een onroerende zaak heeft niet alleen verplichtingen jegens de verkoper/opdrachtgever maar is tevens gehouden zorgvuldig te handelen bij de informatieverstrekking aan de koper (zorgplicht van de makelaar).
Van een redelijk hande­lend en redelijk bekwaam makelaar wordt een hoge mate van zorgvul­digheid gevergd bij het geven van inlichtingen aan concrete gegadigden. Hij dient, alvorens inlichtingen te verstrek­ken, deze eerst op hun juistheid te controleren.

[ Voor 47% gewijzigd door BB-One op 19-05-2017 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:17:
[...]Dus als jij een auto verkoopt en de remmen begeven het na een paar maanden, dan is jouw verantwoordelijkheid?
Als je het hier vriendelijk vraagt is er vast wel iemand die je het verschil tussen een woning en een auto wil uitleggen, ik heb wat anders te doen...

Maar ja, er zijn situaties te bedenken waar je ook dan aangesproken kan worden. Bijvoorbeeld als je bewust ondeugdelijk werk hebt geleverd..

Lees gewoon eerst eens wat de regels zijn rondom ernstige gebreken na verkoop en kom dan met een reactie die wel zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:45:
[...]

Lees gewoon eerst eens wat de regels zijn rondom ernstige gebreken na verkoop en kom dan met een reactie die wel zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 20:51
[...]

Nee hoor, jouw makelaar heeft een huis verkocht aan haar waar jij voorheen in hebt gewoond ;). Jij hebt een op een niets met de koper of nieuwe bewoner te maken, je hoeft niet eens te weten wie het is. Jij bent ook "maar" klant geweest.

Zij is niet handig geweest om geen bouwkundige inspectie uit te laten voeren...echte gebreken betreffende elektra moet een ervaren inspecteur zo kunnen herkennen.

Maar goed, ben benieuwd hoe het afloopt.

Succes iig. En zoals al eerder is gezegd....lekker doorsturen naar haar aankoopmakelaar en jouw verkoopmakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zullen we de hypothetische discussies achterwege laten tot TS zich weer gemeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
eric.1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Nee hoor, jouw makelaar heeft een huis verkocht aan haar waar jij voorheen in hebt gewoond ;). Jij hebt een op een niets met de koper of nieuwe bewoner te maken, je hoeft niet eens te weten wie het is. Jij bent ook "maar" klant geweest.
Zeer onjuist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:06:
[...]
Euhm, nee? Bijna ieder huis ouder dan ~30 jaar heeft meer aangesloten op één groep, "vroeger" had je überhaupt maar 4 groepen. Good luck met je vaatwasser, waterkoker, koffiezetter en magnetron, die zitten in dat soort huizen over het algemeen samen op dezelfde groep
Inderdaad.
Wij wilden dat wel graag kunnen en hebben bij het kopen van het huis dan ook het upgraden van de meterkast + elektrische bedrading meegerekend. 1500 euro voor een complete upgrade van de elektra + meterkast (ouderwets stoppen naar modern 3-fase).
En uiteraard nieuwe draden naar de keuken op eigen groepen. Oven en de vaatwasser beiden op een eigen groep.

Zo 1,5 jaar na aankoop bleek het dak niet meer 100% te zijn. Auwtsj, maar dat is het risico van een huis kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
eric.1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Dat is echt totale onzin. Koper en verkoper sluiten onderling een overeenkomst tot overdracht van het huis. De eventuele (en volledig optionele) aan- en verkoopmakelaars spelen hierin alleen een bemiddelende en adviserende rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[b]EricNL schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:00:[/b
... is rechtsbijstand (mits ik dat heb) de eerste beste logische stap?
Misschien kan je het alsnog afsluiten. Je mag het meestal niet gebruiken voor een conflict dat al speelde voordat je de verzekering afsloot. Maar volgens mij is dit geval nog een grijs gebied. Jij wilt/eist niets op dit moment. Je wacht gewoon af. De nieuwe bewoners hebben vermoedelijk ook nog niets formeel geeist. Dus tot op zekere hoogte is nu nog geen sprake van een conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:04
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:10:
Dat is hier niet het geval. Vorige eigenaar heeft niets ingebouwd/ gehackt en was niet op de hoogte van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

KopjeThee schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:50:
[...]

Misschien kan je het alsnog afsluiten. Je mag het meestal niet gebruiken voor een conflict dat al speelde voordat je de verzekering afsloot. Maar volgens mij is dit geval nog een grijs gebied. Jij wilt/eist niets op dit moment. Je wacht gewoon af. De nieuwe bewoners hebben vermoedelijk ook nog niets formeel geeist. Dus tot op zekere hoogte is nu nog geen sprake van een conflict.
Natuurlijk is er al sprake van een conflict anders had TS dit topic niet geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voordat je als koper een huis koopt, ga je meestal de woning toch eerst bezichtigen op gebreken, samen met de makelaar? Dat had ik althans wel toen ik mijn woning kocht. Weet even de benaming er niet voor. Gek dat dit toen niet naar boven is gekomen... Wellicht kun je het dus daarop afschuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
emnich schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:54:
[...]
Natuurlijk is er al sprake van een conflict anders had TS dit topic niet geopend.
Ik vrees het ook, maar zolang er niets formeel is, blijft het een (donker)grijs gebied.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EricNL
Kleine update:

Ik werd gisteren gebeld door deze mevrouw aangezien er ook nog een stapeltje post voor ons lag. Ik kon het toch niet laten om even wat opheldering te vragen over hoe en wat.

De stroomstoring is in eerste instantie ontstaan omdat ze een lamp in de keuken verkeerd hadden aangesloten (de gene die het hele verhaal van deze mevrouw heeft gelezen in eerdere posts zal het ook niets verbazen, blijft toch lastig zo'n lamp...). Vervolgens is dus de elektricien gekomen en wat hij precies heeft geconstateerd blijft nog steeds vaag en onduidelijk. Zij blijft het uitleggen als "2 draden niet op Enexis aangesloten...".

Wat betreft zegels: zij vertelde mij dat toen de elektricien haar e.e.a. wilde laten zien/uitleggen dat er al geen zegels meer op de kast zetten. Als het goed is hebben hier meerdere mensen in ieder geval 1, maar mogelijk 2 zegels geconstateerd op de foto. Ik verwacht niet een ontbrekend zegeltje hier nu echt gaat zorgen voor €100'en, zo niet €1.000'en aan kosten, maar ook hier is het ook allemaal weer vaag. De betreffende elektricien had ze overigens "zwart" ingeschakeld...

Aanstaande maandag kom Enexis langs om de boel te inspecteren en laat ze mij nadien weten hoe en wat.

Ze heeft overigens wel uit eigen initiatief tegen mij gezegd dat de kans erg groot is dat ze er ook geen "zaak" van wilde maken want ze had haar "advocaat" (lees: ik denk rechtsbijstand) gesproken en ik vermoed dat hij/zij haar min of meer al heeft vertelt dat hier niks te halen valt.

Zodra er maandag bericht is van Enexis post ik uiteraard weer een update. Wederom bedankt voor alle tips en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Laatst online: 21-09 13:50
Het blijft zeer vaag allemaal, 2 draden niet op Enexis aangesloten. De aannames van een 1-3 fase groep in de eerdere reacties lijkt me zeer accuraat.

Mooi dat er een foto is van het/de zegel(s). Mochten deze nu niet meer aanwezig zijn is het aan haar om te bewijzen dat ze er niet zijn geweest.

Als ik het zo lees kan het woord elektricien misschien ook wel vervangen worden door 'vader' of 'kennis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit lijkt mij afgehandeld. Ze is zelf aan het hobbyen geweest. Daarbij is een "Elektricien" geweest waarbij het onduidelijk is wat hij uitgevoerd heeft of wat zijn kennis niveau is.

En aangezien zij niet duidelijk kan overbrengen wat nu het probleem is of waardoor dit ontstaan is. Lijkt mij dat de verantwoordelijkheid nu volledig bij haar ligt. (en bij de mensen die ze inhuurt om te klussen aan haar huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Defector schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:19:
Dit lijkt mij afgehandeld. Ze is zelf aan het hobbyen geweest. Daarbij is een "Elektricien" geweest waarbij het onduidelijk is wat hij uitgevoerd heeft of wat zijn kennis niveau is.

En aangezien zij niet duidelijk kan overbrengen wat nu het probleem is of waardoor dit ontstaan is. Lijkt mij dat de verantwoordelijkheid nu volledig bij haar ligt. (en bij de mensen die ze inhuurt om te klussen aan haar huis).
Dat denk ik ook. Ik verwacht eigenlijk dat het na vandaag (lees: nadat Enexis bij haar langs is geweest) ook afgelopen is. Ik verwacht eigenlijk dat Enexis haar zal vertellen dat er helemaal geen "probleem" of "defect" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
EricNL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:22:
[...]

Dat denk ik ook. Ik verwacht eigenlijk dat het na vandaag (lees: nadat Enexis bij haar langs is geweest) ook afgelopen is. Ik verwacht eigenlijk dat Enexis haar zal vertellen dat er helemaal geen "probleem" of "defect" is.
Hoe is 't afgelopen ? Of waren de zegels weg en bleken er wel plantjes te staan, en zit de bewoonster nog op het bureau ? :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EricNL
Oekiejoekie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:40:
[...]

Hoe is 't afgelopen ? Of waren de zegels weg en bleken er wel plantjes te staan, en zit de bewoonster nog op het bureau ? :D
Ongeveer een half uurtje geleden werd ik gebeld door deze mevrouw. Hoewel het nog steeds allemaal vaag klinkt (nogmaals: wat dit betreft kan ze echt niets duidelijk uitleggen) is het volgende de uitkomst:

- Er is een monteur van Enexis geweest
- Deze monteur heeft geconstateerd dat er 2 groepen "buiten de meter" waren aangelegd
- De monteur heeft dit hersteld (iets met een "brug").
- Mevrouw heeft niets hoeven betalen en kreeg min of meer mee dat er naar alle waarschijnlijkheid ook niks gedaan zal worden met het feit dat er 2 groepen buiten de meter waren aangesloten.

Over een advocaat heb ik haar natuurlijk niet meer gehoord omdat zij nu zelf geen kosten heeft. De monteur heeft wel aangegeven dat ze zelf even aan moet kijken hoe het zit met het verbruik en dat er mogelijk wel een groep bijgemaakt moet worden (kosten: €370 als ik het goed begreep). Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ze mij daar niet over hoeft te bellen omdat ik daar niks mee te maken heb.

Nog steeds een vreemd verhaal m.b.t. die 2 groepen die buiten de meter om aangesloten zouden zijn. Lijkt me toch dat als de netbeheerder zoiets constateert dat er een alarmbelletje gaat rinkelen en er werk van gemaakt wordt? Maar goed, indien dat gebeurd stuur ik de rekening mooi door naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit gedoe (naar alle waarschijnlijkheid de bewoners die er vóór mij woonde).

Overigens waren de 2 groepen waar het om zou gaan 1 groep voor zolder, en 1 groep voor de stopcontacten bij het aanrecht etc. Niet voor het fornuis.

Al met al nog steeds veel vaagheden, maar ik denk dat ik er ook niks meer aan hoef te doen. Mocht Enexis nog bij mij e.e.a. willen verhalen kan ik ze fijn de situatie uitleggen, want in dit geval ben ik net zoveel "slachtoffer" als de huidige bewoner. Ik verwacht niet dat dit nog een gevolg gaat krijgen.

Iedereen bedankt voor jullie adviezen en hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
EricNL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:00:
[...]

Ongeveer een half uurtje geleden werd ik gebeld door deze mevrouw. Hoewel het nog steeds allemaal vaag klinkt (nogmaals: wat dit betreft kan ze echt niets duidelijk uitleggen) is het volgende de uitkomst:

- Er is een monteur van Enexis geweest
- Deze monteur heeft geconstateerd dat er 2 groepen "buiten de meter" waren aangelegd
- De monteur heeft dit hersteld (iets met een "brug").
- Mevrouw heeft niets hoeven betalen en kreeg min of meer mee dat er naar alle waarschijnlijkheid ook niks gedaan zal worden met het feit dat er 2 groepen buiten de meter waren aangesloten.

Over een advocaat heb ik haar natuurlijk niet meer gehoord omdat zij nu zelf geen kosten heeft. De monteur heeft wel aangegeven dat ze zelf even aan moet kijken hoe het zit met het verbruik en dat er mogelijk wel een groep bijgemaakt moet worden (kosten: €370 als ik het goed begreep). Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ze mij daar niet over hoeft te bellen omdat ik daar niks mee te maken heb.

Nog steeds een vreemd verhaal m.b.t. die 2 groepen die buiten de meter om aangesloten zouden zijn. Lijkt me toch dat als de netbeheerder zoiets constateert dat er een alarmbelletje gaat rinkelen en er werk van gemaakt wordt? Maar goed, indien dat gebeurd stuur ik de rekening mooi door naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit gedoe (naar alle waarschijnlijkheid de bewoners die er vóór mij woonde).
2 groepen buiten de meter ? Dat klinkt mij toch als fraude ?
Overigens waren de 2 groepen waar het om zou gaan 1 groep voor zolder, en 1 groep voor de stopcontacten bij het aanrecht etc. Niet voor het fornuis.
Dan vind ik het nog vager... ik had verwacht dat het de andere 2 fasen van de fornuisgroep zouden zijn... Desalniettemin... Op zolder staan vaak grote verbruikers (wasmachine, droger) en in de keuken ook (koffiezetter, waterkoker, dat soort spul). Nou ja, als ze het er bij laten zitten... dan heb jij ook goedkoop gewoond :D
Al met al nog steeds veel vaagheden,
Inderdaad... heel vaag verhaal...
maar ik denk dat ik er ook niks meer aan hoef te doen. Mocht Enexis nog bij mij e.e.a. willen verhalen kan ik ze fijn de situatie uitleggen, want in dit geval ben ik net zoveel "slachtoffer" als de huidige bewoner. Ik verwacht niet dat dit nog een gevolg gaat krijgen.
En nou afwachten tot het volgende telefoontje dat er een scharnier ietsje piept >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien bedoelt ze 2 groepen buiten de aardlek? Aangezien de monteur het met een brug heeft opgelost.. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een enexismonteur niet naar de installatie achter de meter hoeft te kijken in principe.

Als er 2 groepen buiten de meter zijn aangesloten kan moeten er zegels verbroken zijn en is er moedwillig gerommeld. Kan me niet voorstellen dat de monteur dat niet hoeft te rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ik denk dat het voor Enexis ook niet loont om hier heel veel werk van te maken. Voor je het weet heb je 5 oud bewoners (incl de huidige en TS) die naar elkaar gaan lopen wijzen en ontkennen dat ze er iets mee te maken hebben. En zolang het verbruik over de afgelopen jaren niet onrealistisch laag is geweest (als in: alles over de onbemeten groepen) dan heb je een hoop heisa over een paar honderd euro. Leuk voor het principe, maar die mensen moeten ook gewoon geld overhouden aan het eind van de maand. Als het nu ontdekt wordt tijdens een reguliere opname in plaats van vlak na een verhuizing is het misschi en nog een ander verhaal, maar zo is het kansloos.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
_Hades_ schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:47:
Misschien bedoelt ze 2 groepen buiten de aardlek? Aangezien de monteur het met een brug heeft opgelost.. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een enexismonteur niet naar de installatie achter de meter hoeft te kijken in principe.

Als er 2 groepen buiten de meter zijn aangesloten kan moeten er zegels verbroken zijn en is er moedwillig gerommeld. Kan me niet voorstellen dat de monteur dat niet hoeft te rapporteren.
Dat lijkt me gezien de foto van de meterkast ook onwaarschijnlijk... Maar gezien de wazige foto van de meterkast en geen verdere informatie, en een nieuwe bewoonster die blijkbaar van toeten noch blazen weet.. unsolved mysteries... :D

* Oekiejoekie noteert dat als ik nog ooit terug verhuis naar Enexis-gebied, dat je blijkbaar op dat moment er zelf 2 zekeringen bij mag draaien. Op dat moment neem ik ook een elektrische auto :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Kreeg vandaag de nieuwsbrief van Jurofoon, en daar stond een artikel gelinkt over verborgen gebreken. Wellicht dat het nog van pas komt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 31-08 18:44
Dat artikel vat een enkel uitspraken in dit topic goed samen (maar wel weinig gedetailleerd en erg bondig).
Mijn conclusie daaruit is dat het zelden zwart-wit is, meestal voor de rechter zal moeten komen, en voor een klein bedrag dus meestal niet de moeite zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
SndBastard schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:13:
Dat artikel vat een enkel uitspraken in dit topic goed samen (maar wel weinig gedetailleerd en erg bondig).
Mijn conclusie daaruit is dat het zelden zwart-wit is, meestal voor de rechter zal moeten komen, en voor een klein bedrag dus meestal niet de moeite zal zijn.
Ja en daarnaast vraag ik me nu ook af hoeveel zoiets stand zou houden als het bijvoorbeeld over 3 of 4 maanden alsnog ter spraken komt. Voorop staat dat ik niets van het probleem af wist en het niet heb veroorzaakt (wat natuurlijk hetzelfde geld voor de nieuwe bewoonster). Maar wie zegt dat zij, of iemand die door haar was ingehuurd, het niet om zeep heeft geholpen. Wie bewijst dat?

De nieuwe bewoonster zei ook tegen mij dat de monteur van Enexis had gezegd dat hier 9 van de 10 keer niks mee gedaan wordt. Al helemaal niet als er in relatief korte tijd meerdere verschillende bewoners hebben gezeten. Dat duurt weken/maanden tot het vingerwijzen voorbij is en wat levert het Enexis op? Wellicht een paar €100.

Wellicht dat Enexis ook een soort "gedoogbeleid" heeft. Ze weten natuurlijk dondersgoed dat overal beunhazen komen waarvan de bewoners 99 van de 100 keer eigenlijk niet eens weten wat de beste man nu gedaan heeft. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen huis, maar wellicht snapt Enexis ook enigzins dat het niet heel veel nut heeft om weken/maanden te gaan vingerwijzen voor een relatief klein bedrag (voor een dergelijke organisatie).

[ Voor 17% gewijzigd door EricNL op 24-05-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
_Hades_ schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:47:

Dit lijkt me een stuk meer waarschijnlijk dan 2 groepen buiten de meter. Een monteur zal 2 groepen buiten een meter zeker moeten rapporteren. 2 Groepen buiten een aardlek is in principe verantwoordelijkheid voor de huiseigenaar, want huisinstallatie.

Al met al, geen bouwkundige keuring uitgevoerd, vage verhalen, geen bewijs, geen volledige berichten en ga zo maar door. Mocht ze wat van je willen, zal ze toch aan de bewijslast moeten voldoen. En zeker als er een elektricien is geweest kunnen er veranderingen zijn doorgevoerd aan de meterkast die niet aanwezig waren toen jij er woonde. Mocht ze toch een verandering willen doorvoeren i.v.m. het fornuis, kan dat op eigen rekening.

Ik zou me hier geen minuut zorgen meer over maken.

[ Voor 8% gewijzigd door evjatar op 24-05-2017 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricNL
evjatar schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:17:
[...]
En als ze iets wil veranderen aan de installatie mag ze toch haar eigen portemonnee pakken.
Dit is eigenlijk het enige wat nu nog "speelt". Ze gaf aan dat ze zelf zal moeten kijken of de meterkast nu voldoet. En ze had aangegeven dat het uitbreiden rond de €370 kost. Ik heb haar direct verteld dat ik daar niks (meer) mee te maken heb en er ook niet eens over nadenk om me daarin te mengen. Wat iemand eerder ook zei: uitbreiden van de meterkast is in dit geval gewoon het uitbreiden/verbeteren van het woongenot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
Wat voldoet is hier de discussie. Voldoen volgens de aankoopregels kan anders zijn dan de subjectieve verwachting van een koper. Zoals je zelf al stelt, uitbreiding van het woongenot is voor eigen kosten, het is immers haar huis.

Hierin is het belangrijk sterk te blijven, niet toe te geven of om "toch maar de helft te betalen om van het gezeur af te zijn", want dat opent de weg naar ergere/meerdere zaken. Straks moet je haar laminaat nog betalen omdat de oude vloer niet voldoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gelukkig is alles vooralsnog goed afgelopen TS, het was in ieder geval een interessant topic om te lezen.
OverSoft schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:01:
[...]
Nou ja, dat is dus absoluut niet zo. Veel inductie / electrische platen kun je gewoon aansluiten op 1 of 2 16A aansluitingen, en dat staat vaak ook uitgelegd in de handleiding van de kookplaat, je kunt dan alleen niet alles tegelijk aan zetten. Dat de nieuwe bewoner daar niet van op de hoogte is boeit niet, dan hadden ze dat maar moeten testen voor de koop van het huis, want (en ik moet het onderhand gaan roepen hier) ze heeft geen BOUWKUNDIGE KEURING laten doen.
Amen. Type van het fornuis is bekend dus ook hoeveel stroom die zou kunnen trekken, een blik op de meterkast leert je ook hoe alles in elkaar zit aan die kant. Met 5 minuten googlen kun je weten of alles aan kan of niet, ben je te lui om aan je onderzoeksplicht te voldoen(zoals 90% van Nederland) dan laat je een bouwkundige keuring uitvoeren. Doe je dat niet moet je niet later huilie huilie komen doen als je niet je in je hele keuken alles tegelijk aan kan zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 2 3 Laatste