Overigens is de meterkast niet volgens de NEN1010 regels gebouwd. De hoofdschakelaar hoort rechts onderin te zitten en een 4 polige krachtgroep gebruiken als fornuisgroep mag echt niet.
Dat het verder prima werkt doet er niet toe. Overigens zul je alleen met de NEN regels van doen hebben bij verzekeringskwesties, niet bij een overdracht van een huis. Dit is namelijk overduidelijk een zichtbaar gebrek (de meterkast is immers door iedereen te bekijken) en een bouwkundige keuring had hier ook zeker een opmerking bij geplaatst.
Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken.
(Overbelasting van de hoofdzekering is geen verborgen gebrek, dat is een user error)
/edit:
Let wel, ik heb het over de NEN1010 regels van 2015 (want die ken ik uit mijn hoofd), dus het zou kunnen dat een fornuisgroep op een kracht automaat in het verleden wel heeft gemogen. Overigens wel een hele vreemde meterkast, het zal inderdaad een 1/3 fase kast zijn, maar vreemd dat er nooit een 3 fase aansluiting gemaakt is.
3-fase aardlek schakelaars zijn namelijk aanzienlijk duurder dan 1-fase. (En tegenwoordig mag je daar bij nieuwe installaties ook geen 1-fase groepen meer achter plaatsen)
Ook zit de krachtgroep niet achter een aardlek, wat technisch gezien mag voor vast aangesloten apparaten, maar het fornuis zit op een perilex, dus daar zou wel een aardlek voor moeten zitten. (Ook bij de oudere regels!)
Dus de kast "voelt" als een beun kast. Neemt overigens niet weg dat hier nog steeds op gaat dat dit geen verborgen gebrek is. Had ze maar een aankoopkeuring moeten doen.
[
Voor 40% gewijzigd door
OverSoft op 18-05-2017 09:21
]