Gregy80 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:18:
Sinds een 3 tal weken een 55C8 aan de muur was ik de eerste dagen enorm teleurgesteld.
kleuren waren mooi en fel maar lichte beelden en witte tekst hadden een groene schijn.
Na wat opzoekwerk beginnen spelen met de instellingen.
vertrokken van ISF light profiel de witbalans aangepast naar warm1, rood +20/groen-20 en blauw +20. ziet wit er wit genoeg uit voor mij (met iMac retinascherm ernaast als referentie)
Zijn deze aanpassingen normaal of moet ik mij er van vergewissen dat er wel eens iets mis kan zijn met mijn toestel?
Het klinkt wat extreem maar het is natuurlijk mogelijk, er blijft sprake van exemplarische afwijkingen.
Ik heb mijn C8 gekalibreerd en heb daarbij gebruik gemaakt van een combinatie van de 2-punts en de 20-punts witbalans, als ik dat zou omzetten naar 2-punts dan kom ik ongeveer op rood -10 en blauw +5 voor het hoge punt.
Jouw settings zijn wel fors. Het zou kunnen dat dit komt door de keuze van warm1 in plaats van warm2. Warm1 is nogal cyaan (dus meer groen en blauw) terwijl warm2 meer rood is. Het zou dus kunnen dat je je settings minder extreem hoeft aan te passen bij gebruik van warm2.
Iets heel anders: het kan eventueel best jouw smaak (/gewenning) zijn maar een niet gekalibreerd iMac retinascherm is absoluut geen referentie voor videowerk, standaard staan deze te blauw afgesteld als je het vergelijkt met de Rec709 D6500 aanbeveling voor video, net zoals vrijwel alle PC's. Het gaat al snel eerder naar 8000K of hoger toe ipv 6500K. Dus wat dat betreft is dit geen goede referentie, tenzij je deze eerst kalibreert naar D65 uiteraard, maar dan zal ie minder blauw (en dus wat geler oftewel meer rood en groen) worden.
Zie hier het effect op de kleurbalans bij mijn paneel (ongekalibreerd).
Cap in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
[
Voor 7% gewijzigd door
Cap op 09-05-2019 20:52
]