Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 03:39:
Ik overwoog om hier een
zakelijke rekening te gaan openen.
Na diverse
horrorverhalen heb ik hier nu erge twijfels bij.
De reacties in dit topic gaven me echter enerzijds vertrouwen, anderzijds wantrouwen; een vertekend beeld is ontstaan. Ik wil deze gelegenheid graag gebruiken om
zakelijke klanten van KNAB aan te spreken. Ik wil overtuigd raken om voor KNAB te kiezen.
- lage maandlasten (50% goedkoper dan Rabo bijv.);
- alles digitaal, kan voor- als nadelig werken, maar lees veel goede dingen;
- komt innovatief over, roadmap gevonden en forum lijkt een broeinest van ideeën (de uitvoering daargelaten; weinig kunnen lezen over de praktische ervaringen van deze innovaties)
vs
- een bank die nog in de startup fase zit;
- een moederbedrijf dat nog steeds verwikkeld zit in een miljoenen/miljardenclaim vanwege oplichting;
- geen geoliede machine, sterker nog kans op lekkende olie ( ik lees over bankpassen die niet of weken te laat aankomen, verborgen kosten, per ongeluk 2k teveel afgeschreven en na een Tweet pas geholpen etc.)
- verouderd reader systeem
Kortom, what to do, where to go. Ik neig nu als nuchter persoon 'gewoon' een zakelijke rekening bij mijn huidige Rabobank af te sluiten. Maar wil anderzijds KNAB een kans geven... hm

Wat is wijsheid?
Zoals OttiglioM al aangeeft elke bedrijf/bank heeft wel issues. Ook de Rabobank
offtopic:
Persoonlijk slechtste ervaring met de Rabo: Ik was op vakantie in Aruba, wilde duik lessen gaan nemen maar kon die niet betalen met mijn creditcard. Echt hulp van mijn bank kreeg ik niet om te achterhalen wat er aan de hand was. [ik weet het nog steeds niet, ik vermoed dat het hotel een reservering had gedaan]. Mijn issue is niet dat het gebeurde, maar de slechte ondersteuning van uit de Rabo voor een klant in het buitenland (andere tijdszone) op vakantie. (Ze verwezen me door naar mastercard of interpay, maar dat noem niet ik geen service voor een klant die op vakantie zit. Ze leveren dit product en hadden dit smetje op mijn vakantie kunnen verminderen door mij te helpen) Ik zit privé nog overigens steeds bij Rabo (sinds mijn geboorte) met creditcard.....
Tdem geeft al aan dat Knab aan het overstappen is naar de app ipv card reader. Het enige is dat dit nog wat hickups met zich mee brengt, zie het drama van het opnieuw identificeren hierboven. En het feit dat je een max bedrag kan overmaken via de app (ook hierboven beschreven), en voor de rest heb je een card reader nodig (die je niet meer krijgt), En ik zal er zo nog iets over posten over mijn laatste ervaring met de app aan het eind van deze post en hoe goed de communicatie van knab is.
Knab heeft nog een beetje het vernieuwende en afzetten tegen de gevestigde orde imago maar dat zijn ze al lang niet meer. Een voorbeeld, een hele handige feature vind ik het kunnen overmaken van geld van mijn lopende rekening naar spaar rekening. Als ik een factuur krijg uitbetaald, kan de rest boven de 500-700 euro wel naar mijn spaarrekening (ik heb niet zoveel zakelijke maandlasten). Echter dat kan niet het minimum wat ingesteld kan worden is 1500. Deze feature was innovatief een paar jaar geleden, alleen zo jammer ze je dan niet zelf de bedrag keuze laten. En echt innovatief zou zijn, dat ze vast stellen dat mijn maandlasten gemiddeld 600 euro zijn, en dan 700 of 750 euro voorstellen al minimum. Of totaal niet met minimum werken maar ja waar heb je dan nog een betaal en spaar rekening nodig, dat is pas innovatief.
Een andere voorbeeld. Anders om van je spaar rekening geld over maken om je saldo op de lopende rekening aan te vullen, kan alleen als je roodstaan aan hebt staan. Waarom geen idee. Ik zou graag zien als mijn saldo beneden de 250 euro komt dan er dan 500 euro van de spaarrekening wordt over geboekt. Ik hoef niet rood te staan, het staat op alle bankrekeningen uit, want ik heb voldoende spaargeld.
Het probleem is natuurlijk dat ze dan minder verdienen (aan roodstaan en je saldo op de lopende rekening. daar wordt geen rente voor betaald). Het business model van Knab was in het begin ook anders dan bij andere banken, maar ik denk dat ze door de hoge jaarlijkse kosten te weinig klanten trokken....
Je zult zelf moeten kiezen, het is een bank als alle andere, en ze hebben allemaal wel lijken in de kast, ook de
rabo
Ik heb er bewust voor gekozen om een zakelijke rekening bij een andere bank dan mijn prive bank af te nemen, alleen al om het deposito garantie stelsel. Tevens is de rabo een stuk duurder, en ik heb als zpp-er met 12 factuurtjes (qua inkomsten) per jaar en een paar honderd transacties, niet veel nodig. Maar of dat voor je meespeelt, kan ik niet beoordelen
Vanwege het akkefietje met knab wat ik hieronder beschrijf ben ik al vast eens rond gaan kijken naar
alternatieven, ASN 78 euro en SNS 90 zijn alternatieven.
Daarnaast als ik nu de vlotte reclame spot zie van Knab dan denk ik wauw een goede bank die aan zijn klanten denkt. Nou niet dus, gezien de ervaring die ik donderdag had.
Ik moest nog een factuur betalen dus wilde dit donderdag doen zo rond 8:30 in de ochtend. Echter ik had vanwege de identificatie de app al een keer geactiveerd ruim een maand geleden. Beide (cardreader en app) sindsdien niet gebruikt. Overboeking klaar gezet via de browser op mijn pc, wil accorderen en ik moet naar de app om akkoord te geven. Toevallig had ik de app nog niet gede-installeerd, dus ik probeer er in te komen maar wist mijn code niet meer. Dus maar opnieuw activeren, en met de ervaring van de vorige keer ging dat vlotjes. Maar tot mijn verbazing moet ik 24 uur wachten voordat ik kan accorderen na een activatie. (fijn dat je dit van te voren weet, dan had ik beter nog een paar keer kunnen gokken wat mijn code was). Dus maar contact gezocht met knab chat. Het duurder zeker een half uur tot een uur voor ik een reactie kreeg. Gelukkig kon die persoon mijn cardreader weer activeren. En kon ik mijn betaling doen. Ik ben meestal laat (echt just in time voor de deadline de overboekings run van knab rond 15:00-15:30) met mijn BTW aangifte en overboeking. Als ik hier op vrijdagmiddag pas achter was gekomen, kon mijn BTW betaling wel eens te laat zijn geweest.
En dan komt er om 10:00 een mailtje (omdat ze al te veel klachten hebben ontvangen vermoed ik)
Afgelopen week hebben we een aantal extra veiligheidsmaatregelen genomen voor alle Knab-rekeningen.
We zagen een acute toename van criminele pogingen om inloggegevens bij onze klanten te ontfutselen (phishing).
Daarom besloten we direct een aantal instellingen te wijzigen zonder je hier - zoals gebruikelijk - vooraf over te informeren.
Hierbij doen we dat graag alsnog.
1. Vanaf nu bevestig je (betaal)opdrachten met de Knab App in plaats van met de cardreader;
2. De daglimiet voor overboekingen naar anderen is verlaagd naar € 50.000;
3. Overboekingen zijn niet altijd een Instant Payment (flitsbetaling).....
Mosterd na de maaltijd als dat al de afgelopen week is geweest....
Plus het grappige is, van de knab site
Hoeveel kan ik per dag maximaal overboeken via mijn Knab App?
Per dag kun je maximaal € 100.000 per persoon overboeken via de Knab App. Wil meer dan €2.500 overmaken? Dan kan dit via je Persoonlijke Bankomgeving. Als je nog een cardreader hebt, kun je een overboeking boven € 2.500 ook bevestigen met je betaalpas en cardreader in de app..
Dus ook al heb je de app, een cardreader blijft nodig, of je moet toch via de website.
Ga ik weg bij knab? Nog niet. Ik ga nog even rond kijken, maar ik realiseer me dat het gras altijd groener is bij een andere bank. Het zal dan wel ASN of SNS worden (kon nog geen topic over deze 2 vinden maar de consumenten beoordelingen zijn wel
goed)
Maar ga in ieder geval mijn spaar saldo flink verminderen (moet nog even kijken waar ik daarmee heen ga)