Ik vraag mij ernstig af of die bedrijfseconomische grond hard te maken is.Hann1BaL schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:49:
[...]
Hoezo beloven ze internet zonder beperking? Ze bieden nog steeds onbeperkt internet. Toen het abo werd afgesloten lag de snelheid ook veel lager. Elke verbinding heeft een "beperking"
De bewoording is erg ongelukkig en ik gok zonder waarde in dit geschil.
Ik snap dat mensen liever hebben dat er niets veranderd, want het is vollediig in het voordeel van de klant om het zo te laten. Dat is uiteraard tevens de reden dat ik heel goed snap dat KPN het wel verandert.
[...]
De wet staat er altijd boven. Heeft iemand een wet gevonden die de AV tegenspreekt? De algemene voorwaarden stellen dat KPN de wijziging mag toepassen op bedrijfseconomische gronden, wat best aannemelijk te maken is denk ik. Is er een wet die stelt dat het niet zo werkt, na het uitdienen van het initiele contract? Uiteraard mag je altijd per direct opzeggen bij het wijzigen van de dienst (in je nadeel.)
Ik ben wel benieuwd.
Een product als dit is wellicht qua prijs niet meer marktconform, maar is dat een bedrijfseconomische reden? Misschien verdienen ze er amper aan, maar maken ze er dik verlies op? Drukken deze abonnementen zwaar op de financiële resultaten van KPN? Dat lijkt mij niet of heel moeilijk hard te maken. Omdat het waarschijnlijk niet zo is.
Bovendien hangt er bij een groot deel van deze abonnementen een belbundel aan vast die vergeleken met de huidige markt zwaar overpriced is.
De roaming perikelen hoeven ook geen bedrijfseconomische reden te zijn, daar er maatregelen zijn om dat te kunnen beperken naar redelijkheid, juist op basis van de maandelijkse kosten.
Wat betreft wetgeving: er is Richtlijn 93/13/EEG, waarbij vooral artikel 3 en voorbeeld K uit de bijlage interessant zijn.
Ik heb echter geen idee hoe dit precies opgenomen is in de Nederlandse wet (aangezien het een richtlijn is).
Al wordt er wel een beroep op gedaan op die richtlijn in zaken, zie ook: Wikipedia: RWE Vertrieb AG v Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen eV