Multimeter aanschaffen? Waar moet ik op letten?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 908503

Topicstarter
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 16-10-2017 22:57 . Reden: spelfout ]

Beste antwoord (via Anoniem: 908503 op 29-04-2017 17:32)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:20
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:39:
[...]

en hoe werkt dat precies? je houdt de + en - pennen van de multimeter tegen de draad? en dan?
@Ramon 73 owh ja op welke zit deze functie? gamma/praxis?
De 600V uitvoering van de Praxis heeft die doorpiepfunctie. De 300V versie heeft dat niet.
Met alle respect, maar als je zó weinig weet van wat je wil gaan doen, dan loop je het risico dat je nieuwe multimeter al na 1 uur opgeblazen in de hoek ligt omdat je hem op Weerstandbereik (Ohm of Ω) in het stopcontact gestoken hebt. Die goedkopere metertjes kunnen daar niet altijd tegen.....doe eerst wat kennis op over de materie waarmee je bezig wil gaan zijn, lees boekje of zoek wat op youtube. Je mag ook in Zuid-Limburg op bezoek komen in mijn werkplaatsje. Als beroepsmatig trainer electronica kan ik je wel iets meer vertellen.

Tip 1: Zorg dat je weet wat spanning, stroom en weerstand is
Tip 2: Zorg dat je het verschil weet tussen wissel- en gelijkspanning en waar je de beide soorten aantreft
Tip 3: Koop een zo simpel mogelijk meetinstrument met autorange (=dus geen draaiknop met 13/16 standen)
Tip 4: Denk goed aan het gevaar waarin je je begeeft. "Even" de lamp nameten betekent wel dat je met een gevaarlijke spanning gaat werken en kunt aanraken. In auto's even iets meten is slechts 12Volt maar daar loopt wel heel veel stroom en bij kortsluiting slaan de vonken eruit
Tip 5: Blijf er nu even vanaf en bewaar dit onderwerp totdat je wat meer kennis van zaken hebt. Ik koop ook geen dikke kettingzaag om de heg te snoeien....

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

Cyphax

Moderator LNX
Ohm is een (de) eenheid voor weerstand, die kan je met zo'n multimeter dus ook meten. Ik zou zelf waarschijnlijk niet met de multimeter kijken of er spanning op m'n stopcontact staat maar met de spanningzoeker, maar dat terzijde. Voor simpele metingen is een goedkope multimeter op zich wel afdoende, 'k weet niet precies wat ze bij Praxis hebben liggen, maar ik vermoed dat dat verder wel volstaat. :)
Kijk ook even hier: Multimeter gebruiken om lampspanning te meten
En ook altijd wel handig, want een goede voorbereiding is het halve werk:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to use a Multimeter for beginners: Part 1 - Voltage measurement / Multimeter tutorial

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Voor de zaken die je noemt kun je prima een goedkope multimeter aanschaffen bij bijv. Gamma voor ca 17 euro . Die 300v is voldoende voor wat je wilt doen. Als je meer eisen gaat stellen en deze dagelijks/veelvuldig gebruik , dan is een multimeter met bijv. automatisch bereik wel handig en kan de nauwkeurigheid mee gaan spelen. Voor het serieuzere spul kom je al snel op merken zoals Fluke uit maar die beginnen bij ca 175 euro tot 275 euro, maar voor de basis metingen voldoet die goedkopere multimeter van de Gamma ook prima.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ooit bij een auto-onderdelenzaak een multimetertje gekocht, kostte mij destijds €10. Ding meet wat het moet meten, niks meer en niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal, hebben jullie hier ook antwoord op? @Breezers @Cyphax

Maar de 300V heeft 6 functies/ 16 meetwaardes en die van 600V 7 Functies/19 meetwaarden. Wat is het verschil?
Beide zijn manual range, dus als ik de knop op de juiste stand zet kan er niets fout gaan toch? Als ik m in het stopcontact steek, waar moet de knop dan op staan?
Op internet hadden ze het over meerdere functies? Batterij doormeet functie? Piepstand? En ook iets om te kijken of er bijvoorbeeld een breuk in een draad zit?, er mocht dat geen spanning op de draad staan of zo, welke stand is dat? Zit die op de multimeters van de praxis? (https://www.praxis.nl/ger...-mini-catiii-600v/5534418 en https://www.praxis.nl/ger...micro-catiii-300v/5530299)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 28-04-2017 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 23:05
De basic multimeters ondersteunen over het algemeen wel de basic taken die je wil doen, zoals kijken of er op twee draadjes spanning staat (ofwel AC of DC). Meten op één draad is in de praktijk wat lastiger en daar doet zo'n multimeter minder in.

Een weerstand meten, de richting van een diode meter, AC en DC in meerdere (in te stellen) stappen.

Voor batterijen meten zou ik wel even goed opletten. In de praktijk ligt dat vaak wat genuanceerder dan enkel de spanning meten, maar hoe je ze het beste kan meten scheelt per type batterij.

Overigens zie ik net dat Karwei er best een aardige pagina over heeft: https://www.karwei.nl/adv...ktronisch-meetgereedschap

[ Voor 11% gewijzigd door TweakMDS op 28-04-2017 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Zo'm gamma multimeter zou ik niet in de buurt van een stopcontact willen hebben, zal niet de eerste keer zijn dat er een ontploft.

Overigens iets waar je rekening mee moet houden is dat een batterij meten met een normale multimeter je een vrij waardeloze indicatie geeft over hoe vol een batterij is.
Batterijen zijn namelijk niet leeg als hun spanning te ver inzakt maar als de interne weerstand te hoog wordt.
Een bijna lege batterij AA kan nog 1.3-1.4V meten maar geen zaklamp meer aankrijgen, terwijl een ander merk op 1.2V nog uren doet.
Daarom moet je een batterij testen met een lichte belasting erop, en die hebben veel multimeters niet, als je dat ermee wil doen moet je kijken of die een 'batterij' of 'low impedance' modus heeft. dan wordt er een kleine belasting opgezet.

Piepstand is overigens onmisbaar als je echt wat wil meten, mijn eerste meter was zonder maar dat nooit meer :).

Op een beperkt budget kan ik deze trouwens aanraden:
http://www.ebay.com/itm/B...b0937c:g:XmoAAOSwIgNXrVH4
(Random verkoper, maar de Bside ADM01)
Beveiliging in het ding is redelijk in orde, is autosensing en kost geen fluit (minder dan een gamma/praxis meter), je moet alleen een waar weken wachten op het pakje uit chinamaleisie.
Heeft geen speciale batterijmeting overigens, maar dat is zeldzaam dat ze dat hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 28-04-2017 13:41 . Reden: Blijkbaar zit de verkoper niet in china, verassing... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:03:

Maar de 300V heeft 6 functies/ 16 meetwaardes en die van 600V 7 Functies/19 meetwaarden. Wat is het verschil?
Ehhh... 1 functie? Ik weet zo niet welke, goede kans dat het niet zo interessant is als je spanning, stroom of weerstand wilt meten. ;)
Beide zijn manual range, dus als ik de knop op de juiste stand zet kan er niets fout gaan toch?
Ja, min of meer, maar als je met het stopcontact in de weer gaat is het te makkelijk om te zeggen dat er helemaal niks mis kan gaan. Maar het kan zijn dat ik opzettelijk paranoïde ben over dat soort spanningen en stroomsterktes (en ik kom er eigenlijk ook nooit aan). :)
Als ik m in het stopcontact steek, waar moet de knop dan op staan?
Met de knop geef je het maximale bereik op wat erin gaat. Bij een stopcontact op 300V bijvoorbeeld. Begin met een naar jouw verwachting te hoge instelling. Als het dan kleiner is dan 1, dan kan je 'm een slag lager zetten. Andersom riskeer je een kapotte meter als je aangeeft dat je millivolts wilt meten, en je hangt 'm aan het stopcontact. Er zit wel een zekering in, maar toch.
Op internet hadden ze het over meerdere functies? Batterij doormeet functie? Piepstand? En ook iets om te kijken of er bijvoorbeeld een breuk in een draad zit?, er mocht dat geen spanning op de draad staan of zo, welke stand is dat?
Een draad met een breuk geeft een abnormale weerstand, daar kan je dat aan zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 14:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb ooit deze aangeschaft:
https://www.conrad.nl/nl/...-counts-4000-1090521.html

Deze voldeed aan al mijn behoeftes en ik denk zelfs te veel voor wat jij wil al kan het geen kwaad om extra mogelijkheden te hebben want zo'n meter gaat jaren mee en wie weet wat je in de komende jaren nog gaat doen.

Ik had begrepen dat op ebay/aliexpress dezelfde van een ander merk te vinden is....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 15:03

casemodder

--->

Ik zou sowieso altijd een True RMS multimeter nemen. krijg je een betere waarde als je aan het lichtnet meet en je weet nooit of je nog echt technische dingen gaat doen in de toekomst ;-)

Let er ook op dat er een beetje fatsoenlijke kwaliteteit meetpennen aan zitten want denk ook een beetje aan je eigen veiligheid. Voor de rest ver weg blijven bij china/bouwmarkt meters. Ooit eens met zo'n goedkoop prul per ongeluk in de ohm stand 230 proberen te meten, de vlammen sloegen er bijna uit.

[ Voor 45% gewijzigd door casemodder op 28-04-2017 20:51 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@memphis @Cyphax @Breezers @SA007
is één van deze twee meters een goede?
https://www.marktplaats.n...N0NQCDWebykpt1c9Rz2qmhwIg

https://www.marktplaats.n...6Gs3p8-hLjIxY3FrbwgHjrUe_

Of heeft iemand anders nog adviezen? Het liefst onder de €35 :9

@SA007 jij zegt 'het zou niet de eerste keer zijn dat er een ontploft' waar komt dat door? door de kwaliteit of door de instelling van de gene die 'm gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik durf geen uitspraken te doen over de kwaliteit, wat ik in zo'n geval doe is op zoek gaan naar reviews. Bij Amazon bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/AD...ter-Voltage/dp/B00HC5GXZM
Volgens mij is het wel een goed idee om een autoranging meter te kopen, dus geef daar vooral iets meer aan uit. :)
Ik gok dat de twee meters die je opgeeft letterlijk dezelfde zijn van binnen maar een ander labeltje hebben. Die van mij heb ik ook weleens op de foto gezien met een ander merknaampje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@casemodder heb je misschien een voorstel? Wat houdt dat true rms in? Is dat alléén voor een beter meetresultaat? Moet ik nog letten op een keurmerk etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Als je echt el-cheapo wil gaan doen moet je even bij de Action kijken. Dan heb je voor een paar euro een multimeter... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@maximiliaan_nl nee dat niet de bedoeling XD ik wil nog niet dood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Anoniem: 908503 dat valt wel mee. Ik heb die meters zelf ook gebruikt en ze zijn prima voor de meeste dingetjes. Maar het is geen kwaliteitsspul nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Alle meetapparatuur die er is kan je laten kortsluiten, bijv. als je de verkeerde waarde selecteert en een lagere zekering heeft als de toegestane geselecteerde waarde.....duh

In China is geen enkele autoriteit die toeziet op of verantwoordelijk wil zijn voor een degelijke zekering in electronica, dus dat is echt Russisch roulette of je een goede multimeter daar vandaan haalt ipv Europa.

Ik zou je adviseren om eerst eens een lijst met eisen op te stellen voor de zaken die je wilt gaan meten, alsmede je te verdiepen in de basis begrippen en een beetje natuurkunde om te weten wat je doet, want zoals je nu bezig bent kan je jezelf nog wel eens eens een goede schok geven.

Die meters op marktplaats zijn gewoon Chinese meters die je ook zelf rechtstreeks op eBay en AliExpress koopt en de levertijden en garantie zijn hetzelfde (niet en lang) maar dan via een tussenpersoon op ren zolderkamertje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
casemodder schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:46:
Ik zou sowieso altijd een True RMS multimeter nemen. krijg je een betere waarde als je aan het lichtnet meet en je weet nooit of je nog echt technische dingen gaat doen in de toekomst ;-)

Let er ook op dat er een beetje fatsoenlijke kwaliteteit meetpennen aan zitten want denk ook een beetje aan je eigen veiligheid. Voor de rest ver weg blijven bij china/bouwmarkt meters. Ooit eens met zo'n goedkoop prul per ongeluk in de ohm stand 230 proberen te meten, de vlammen sloegen er bijna uit.
No shit Sherlock ! Ohm op 230v en dat ging niet goed ? Wat dacht je zelf ? .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Breezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:09:
Alle meetapparatuur die er is kan je laten kortsluiten, bijv. als je de verkeerde waarde selecteert en een lagere zekering heeft als de toegestane geselecteerde waarde.....duh

In China is geen enkele autoriteit die toeziet op of verantwoordelijk wil zijn voor een degelijke zekering in electronica, dus dat is echt Russisch roulette of je een goede multimeter daar vandaan haalt ipv Europa.

Ik zou je adviseren om eerst eens een lijst met eisen op te stellen voor de zaken die je wilt gaan meten, alsmede je te verdiepen in de basis begrippen en een beetje natuurkunde om te weten wat je doet, want zoals je nu bezig bent kan je jezelf nog wel eens eens een goede schok geven.

Die meters op marktplaats zijn gewoon Chinese meters die je ook zelf rechtstreeks op eBay en AliExpress koopt en de levertijden en garantie zijn hetzelfde (niet en lang) maar dan via een tussenpersoon op ren zolderkamertje
Als je een Chinese Fluke haalt zit je wel goed, iets mindere kwaliteit maar zelfde CAT rating ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Damic schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:15:
[...]
Als je een Chinese Fluke haalt zit je wel goed, iets mindere kwaliteit maar zelfde CAT rating ;)
En je weet ook dat die CAT standaard een Amerikaanse standaard is voor eigen productie /import in USA zelf en China deze op alle rommel plakt net als CE voor rechtstreekse uitvoer naar de hele wereld zonder dat hier een instantie naar kijkt ?

Ik zeg niet dat alles slecht is en je hebt best wel wat acceptabele apparaten , maar bedenk wel dat alles waar een stekker aan zit of stroom doorheen gaat een groot risico is als je die van de Chinese marktplaats/eBay vandaan haalt

[ Voor 20% gewijzigd door Breezers op 28-04-2017 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Breezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:24:
[...]

En je weet ook dat die CAT standaard een Amerikaanse standaard is voor eigen productie /import in USA zelf en China deze op alle rommel plakt net als CE voor rechtstreekse uitvoer naar de hele wereld zonder dat hier een instantie naar kijkt ?
Bij de goedkope wel maar Fluke houd zich hieraan omdat ze geen slechte naam willen i.v.m. veiligheid ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Damic schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:26:
[...]
Bij de goedkope wel maar Fluke houd zich hieraan omdat ze geen slechte naam willen i.v.m. veiligheid ;)
Ah, ok officiële Fluke maar dan uit een andere regio ( ik dacht Chinese "Fluke" imitatie) my bad, sry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Breezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:30:
[...]

Ah, ok officiële Fluke maar dan uit een andere regio ( ik dacht Chinese "Fluke" imitatie) my bad, sry
Ja ok, nee niet de imitatie fluke natuurlijk ;) ik had het over de echte Chinese fluke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
casemodder schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:46:

Ik begrijp je bedenkingen tegen echt prullaria op dit terrein. Maar is een professionele multimeter zoals het duurste segment van Fluke, RMS, nauwkeurigheidsklasse 0,1% foolproof? Volgens mij kun je die ook wel afschrijven als je meetsnoer nog in de A-bus zit en vervolgens stop je beide pennen in het stopcontact. Héééél misschien heb je geluk en hoef je alleen de zekering ye vervangen, maar ik vrees het ergste.

Oh ja, ik zag de volgende vraag:
Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:01:
@casemodder heb je misschien een voorstel? Wat houdt dat true rms in? Is dat alléén voor een beter meetresultaat? Moet ik nog letten op een keurmerk etc.?
Ik vond daar nog geen antwoord op. RMS betekent Root Mean Square, de Engelse benaming voor meters die altijd effectieve waarde tonen, ondanks vervomingen. Goedkope meters meten alleen de gemiddelde waarde en corrigeren deze naar de effectieve waarde die alleen correct is voor zuiver sinusvormige stromen en spanningen.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 28-04-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voor mij als iemand die er weinig verstand van heeft.......welke andere apparaten kan ik dan gebruiken om de kijken of er stroom op een draad staan die uit het plafond komt? zo'n schroevendraaier met een lampje en een knopje bovenop werkt na mijn mening niet echt :P de keer dat ik die lampenfitting aansloot hield ik die schroeven draaier tegen een van de twee draden met m'n vinger erop, een....nee geen lampje, toen op de andere draad, nee geen lampje. toen de schakelaar omgezet om de hoek op de muur, weer hetzelfde gedaan met de schroevendraaier. ik op de ladder, stop één draad in de fitting, pak de andere draad vast (dacht aan het geïsoleerde gedeelte maar blijkbaar niet) schok en ik stuiterde van de ladder :)
het wordt al een vrij druk topic zag ik, maar welke zou het kunnen worden? budget is verhoogt naar €55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gewoon zo'n schroevendraaier. Die werken prima, als je eraan twijfelt hem gewoon eerst even in een stopcontact steken om te zien of hij oplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Een Voltalert? Zijn natuurlijk ook goedkopere clonen van te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@base_ zo eentje heb ik gekocht bij een elektra winkel in de buurt, ik vroeg naar een apparaat om te kijken of er een breuk in een draad zit XD die kan ook in het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Breezers @Cyphax @Damic @casemodder @Techneut @memphis@base_
ik denk dat ik het al weet :) ik gebruik zo'n voltpen om te kijken voor de stopcontacten van 230V, en ik haal zo'n ding bij de gamma/praxis om bijvoorbeeld de accuspanning te controleren :) is die daar wel goed genoeg voor?

als dat zo is, welke?
https://www.praxis.nl/search?text=multimeter
https://www.gamma.nl/asso...emateriaal_meetapparatuur
zo ja? > gamma of praxis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Ik weet niet of je de fluke hebt maar dergelijke detectoren hebben een plastic punt die juist ook in een stopcontact past. In die punt zit een zeer hoogohmige detectiedraad die potentiaalverschillen > 100V detecteert zodat je geen opdonder krijgt en een idee hebt of er spanning op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:22:
ik denk dat ik het al weet :) ik gebruik zo'n voltpen om te kijken voor de stopcontacten van 230V, en ik haal zo'n ding bij de gamma/praxis om bijvoorbeeld de accuspanning te controleren :) is die daar wel goed genoeg voor?

als dat zo is, welke?
Voor die prijs zou ik eerst verschil in brandstofkosten checken ;) Bij conrad is de keuze overigens een stuk ruimer (voltcraft is zo slecht nog niet...).
Ja die dingen kan je prima accuspanning mee meten, daar maken 5% meer of minder niet veel uit.
Zorg wel dat de batterij goed vol is als je waarde hecht aan de meetwaarden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-04 12:16

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

als dat zo is, welke?
Ik heb deze en die heeft ook een batterij modus. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat ding is, maar werkt over het algemeen prima. Nooit gedoe met gehad (wel met de thermometer).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Hoezo problemen met de thermometer, dat is een thermokoppel sensor die je gerust in de BBQ kan duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Neem een Extech EX330. Daar zit ook een contactloze AC detector bij. Kost niet veel, is goed, veilig, multifunctioneel, zit een thermokoppel bij, en blaast je niet op als je iets verkeerd doet (zitten goede HRC zekeringen in). Geen merkloze rommel kopen, ook geen supermarkt/bouwmarkt/warenhuis spullen, nagenoeg allemaal rommel en vaak gewoon china import die je ook zelf voor 2 euro kan kopen (en dan niet de 20 euro extra betaalt voor de retailer).

https://www.bol.com/nl/p/...39108582-9200000010723287

Zo'n ding gaat je hele leven mee als je hem goed opbergt en niet hard misbruikt. Is zelfs bij EEVBlog langs geweest: YouTube: EEVblog #91 - $50 Multimeter Shootout - Extech EX330, Amprobe AM220,... en nog wat info: YouTube: EEVblog #75 - Digital Multimeter Buying Guide for Beginners

[ Voor 23% gewijzigd door johnkeates op 28-04-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:50:
voor mij als iemand die er weinig verstand van heeft.......welke andere apparaten kan ik dan gebruiken om de kijken of er stroom op een draad staan die uit het plafond komt?
Even ter verduidelijking, een stroom gaat pas lopen als er spanning en een belasting is, op open draden staat geen stroom maar een spanning.

In de energietechniek wordt ook vaak zoits gebruikt:
https://www.abc-led.nl/we...er---spanningstester.html
(ik moet er ergens ook nog 1 hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

Breezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:12:
[...]

No shit Sherlock ! Ohm op 230v en dat ging niet goed ? Wat dacht je zelf ? .....
Ja vriend er staat ook per ongeluk, ik probeer te zeggen dat een degelijke meter hiervoor beveiligd is...

[ Voor 4% gewijzigd door casemodder op 28-04-2017 23:04 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

als dat zo is, welke?
Je kunt ook een 2e hands fluke zoeken via marktplaats oid. Ben je misschien wel wat meer kwijt maar dan zi je altijd goed. Ik zie gereedschap altijd als inverstering. Heb zelf een fluke 175 waar ik al bijna 10jr mee doe, heb zelfs de meetsnoeren nog nooit hoeven te vervangen.

Maargoed zoals al aangegeven, voltcraft van conrad in zeker niet slecht en altijd beter als china muik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

base_ schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:41:
Hoezo problemen met de thermometer, dat is een thermokoppel sensor die je gerust in de BBQ kan duwen?
Dat weet ik, maar die thermometer does niets, niks gek mee gedaan ofzo. Ik zal morgen eens dat ding er bij nemen. Ik heb zelf eigenlijk geen idee wat voor soort thermometer dat is. Iemand?
Ik had deze vraag al verwacht... :P

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:03:
[...]

Dat weet ik, maar die thermometer does niets, niks gek mee gedaan ofzo. Ik zal morgen eens dat ding er bij nemen. Ik heb zelf eigenlijk geen idee wat voor soort thermometer dat is. Iemand?
Ik had deze vraag al verwacht... :P
Dat is een type-K thermokoppel, dat zijn 2 op elkaar gelaste draadjes van verschillend materiaal die een paar mV (1000ste volts) spanning opwekken bij temperatuurverschil tussen sensor en meter, deze heeft normaliter eigen temp sensor ter compensatie ingebouwd. Zolang je deze in de com en V ingang aansluit (in de jsuite richting) en de meter op de celcius stand zet moet hij direct de temperatuur aangeven van het einde van dat draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
casemodder schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:03:
[...]

Je kunt ook een 2e hands fluke zoeken via marktplaats oid. Ben je misschien wel wat meer kwijt maar dan zi je altijd goed. Ik zie gereedschap altijd als inverstering. Heb zelf een fluke 175 waar ik al bijna 10jr mee doe, heb zelfs de meetsnoeren nog nooit hoeven te vervangen.

Maargoed zoals al aangegeven, voltcraft van conrad in zeker niet slecht en altijd beter als china muik.
Het is leuk hoor als je serieus ermee bezig bent, maar voor TS vind ik dat gigantische overkill.

Zelf heb ik overigens een Chinese multimeter ook, wel €30 ofzo, dus niet het allergoedkoopste. Weleens review gezien ervan qua printplaat enzo. Dat zag er allemaal wel goed uit, wel een hoop potmetertjes zonder kalibratiehandleiding ;). Merk ik nou echt een groot verschil tov een Fluke die met enige regelmaat op mijn werk gebruik? Neu. Misschien is die autoranging iets sneller.

Dat is voor het primaire nadeel van de goedkopere multimeters, dat je handmatig de range moet instellen. Dat kost moeite, maar als je hem een enkele keer gebruikt nou ook niet zo belangrijk. Oftewel als doel van TS alleen is om spanning op stopcontact te meten (waarvoor ik nog steeds een spanningsschroevendraaier zou gebruiken, door koppeling kan er best een redelijke openklem spanning staan op een lampfitting als die uit staat), of de spanning van een batterij/zijn auto accu te meten een enkel keertje, dan zou ik gewoon een simpele bij de bouwmarkt/conrad ofzo kopen.

Wil je meer gaan hobby'en, dan zou ik wel wat verder kijken. Die Extech lijkt me inderdaad ook best een mooie van de beschrijving, maar hij heeft het echt niet nodig mijn inziens.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 28-04-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Ik denk om eerlijk te zijn dat voor de TS een goedkope multimeter van de bouwmarkt al ruim voldoende is. Af en toe de spanning van een batterij/accu of een WCD meten kan met zo'n goedkope prima.

En ook al zijn ze goedkoop... stuk hoeven ze vrijwel nooit te gaan :D Mijn eerste multimeter was ook zo'n goedkope, ik kreeg 'm rond m'n 16e van m'n vader. En die doet het na 10 jaar nog steeds en wordt met enig regelmaat nog gebruikt... heb alleen in de tussentijd de batterij 2 of 3 keer moeten vervangen :D Er zijn basisdingen als batterijen, voedingen, WCD's, weerstandjes en diodes mee gemeten. En draadbreukjes zoeken met de Ohm-stand zonder piepfunctie :P

Moet wel toegeven dat ik 'm nog nooit vreselijk verkeerd heb gebruikt. Ik heb alleen wel eens het bereik op 20v gezet terwijl ik 24-26v ging meten en één keer met de Ohm-stand 24v aangetikt... kwam ik waarschijnlijk snel genoeg achter waardoor 'ie niet stuk ging :D

Verder heb ik jaren later nog een Voltcraft van zo'n €35,- gekocht bij de Conrad... heeft een piepstand, verlicht display, een zaklamp, kan staan en voelt wat degelijker. Maar qua gebruik niet echt anders dan die goedkope v/d bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Voordat je je voorpootjes weer verbrandt... :)
http://www.eijlander.nl/velleman/multimeter-digitaal.html

Wat ik al eerder las: Er zijn geen 100% fool/faul-proof meters, voor weinig, maar deze is voor de prijs wel heel aardig. Stukker beter dan de "bouwmarkt-meters".

Werkt hier prima.

Die "schroevandraaier met lampje" trouwens ook. ;)

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

WouterG

Dit is geen ondertitel

http://content.fluke.com/...iles/safetyguidelines.pdf
Hier is wat achtergrondinformatie te vinden over het selecteren van de juiste multimeter.

Spanningsloosheid kun je overigens veiliger aantonen met een duspol.

[ Voor 15% gewijzigd door WouterG op 29-04-2017 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
WouterG schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 06:34:
Spanningsloosheid kun je overigens veiliger aantonen met een duspol.
Mee eens.
Zelf gebruik ik voor het lichtnet een simpele spanningszoeker, zo'n schroevendraaier met lampje, bijna nooit mijn Fluke multimeter.

Een duspol (Tweepolige Spanningszoeker) is nog beter want die laat ook een stroompje lopen. Een simpele spanningszoeker wil nog wel eens het lampje (vaak zwakker) laten branden terwijl het toch veilig is, dit vanwege de capacitieve koppeling tussen aders in een buis of kabel. Een multimeter zal vanwege de hoge ingangsimpedantie dan ook een spanning laten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 29-04-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus dan wordt het de schroevendraaier voor het lichtnet, :9

beter de multimeter van de gamma of van de praxis? (die van de praxis vindt ik er zelf beter uitzien) :P
(gamma: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021545906)
(praxis: https://www.praxis.nl/ger...-mini-catiii-600v/5534418)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Ploink schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:17:
[...]

Een simpele spanningszoeker wil nog wel eens het lampje (vaak zwakker) laten branden terwijl het toch veilig is, dit vanwege de capacitieve koppeling tussen aders in een buis of kabel.
Vergeet niet dat er ook "restspanning" op een systeem kan staan! Is niet veilig!

Mooiste voorbeeld is een pc: als je de stroomkanel eruit trekt en op de power-knop drukt wil deze eventjes toch opstarten! Alle condensatoren, voornamelijk, ontladen dan en geven nog best een beetje "prik"! :)

Verlichting met voorschakel-electronica wil dit ook nog wel eens doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voorschakel-electronica? XD @ToolBee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Nie goe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:08:
dus dan wordt het de schroevendraaier voor het lichtnet, :9

beter de multimeter van de gamma of van de praxis? (die van de praxis vindt ik er zelf beter uitzien) :P
(gamma: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021545906)
(praxis: https://www.praxis.nl/ger...-mini-catiii-600v/5534418)
Gamma want die is goedkoper ;). Die van Praxis staat wel bij dat hij een waarschuwing geeft bij een lege batterij. Nu weet ik niet of die van de Gamma dat ook doet, maar dat is wel handig, gezien een lege batterij compleet verkeerde metingen kan geven.

Maar overall is die van de Praxis inderdaad mooier, of je dat tientje extra daaraan wil uitgeven is je eigen keuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
geen idee maar wat is t? @ToolBee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@Sissors die van de praxis gaan t indd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:03:

Verschil is 1 functie :-) en die ene fuctie is wel een handige/veelgebruikte, namelijk het "piepertje". In die stand gaat de multimeter piepen zodra je de pennen tegen elkaar houdt. Kun je heel makkelijk en snel bijv. het snoer van de schemerlamp mee testen.

RMS staat idd voor Root Mean Square, wat het inhoudt op een multimeter is dat de meter ook de juiste spanning aangeeft bij metingen die niet aan het lichtnet gedaan worden. Multimeters zijn gebouwd om (ongeveer) 50Hz wisselspanning te meten. Wijkt de frequentie (=het Hz/Hertz getal) flink af, dan klopt de meting niet meer. Voor jouw doel onnodig.

Maar voor huis/tuin/keuken gebruik is dit veel handiger in gebruik. Met een multimeter ga je niet in huis meten of er nog spanning op de lamp staat.....Dan sta je daar op een ladder/stoel/kruk om de centraaldoos in het plafond na te meten....rode pen in je rechterhand, zwarte pen in je linkerhand...HOE in vredesnaam lees je nu het display van je multimeter af??? Ik heb al jaaaren een T-90 van Fluke in het E-koffer en daar doe ik het meeste werk mee. Gewoon testen of de spanning eraf is en of je wel de juiste spanning heb, contacten testen gaat daar uitstekend mee. Werkt supersnel en duidelijk en met die VC55 uit de link heb je zelfs nog een display om te checken of de dynamo van de auto idd ook laadspanning opwekt (voorbeeldje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon 73 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:36:
[...]

Verschil is 1 functie :-) en die ene fuctie is wel een handige/veelgebruikte, namelijk het "piepertje". In die stand gaat de multimeter piepen zodra je de pennen tegen elkaar houdt. Kun je heel makkelijk en snel bijv. het snoer van de schemerlamp mee testen.
en hoe werkt dat precies? je houdt de + en - pennen van de multimeter tegen de draad? en dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 16:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

De 600V uitvoering van de Praxis heeft die doorpiepfunctie. De 300V versie heeft dat niet.
Met alle respect, maar als je zó weinig weet van wat je wil gaan doen, dan loop je het risico dat je nieuwe multimeter al na 1 uur opgeblazen in de hoek ligt omdat je hem op Weerstandbereik (Ohm of Ω) in het stopcontact gestoken hebt. Die goedkopere metertjes kunnen daar niet altijd tegen.....doe eerst wat kennis op over de materie waarmee je bezig wil gaan zijn, lees boekje of zoek wat op youtube. Je mag ook in Zuid-Limburg op bezoek komen in mijn werkplaatsje. Als beroepsmatig trainer electronica kan ik je wel iets meer vertellen.

Tip 2: Zorg dat je het verschil weet tussen wissel- en gelijkspanning en waar je de beide soorten aantreft
Tip 3: Koop een zo simpel mogelijk meetinstrument met autorange (=dus geen draaiknop met 13/16 standen)
Tip 4: Denk goed aan het gevaar waarin je je begeeft. "Even" de lamp nameten betekent wel dat je met een gevaarlijke spanning gaat werken en kunt aanraken. In auto's even iets meten is slechts 12Volt maar daar loopt wel heel veel stroom en bij kortsluiting slaan de vonken eruit
Tip 5: Blijf er nu even vanaf en bewaar dit onderwerp totdat je wat meer kennis van zaken hebt. Ik koop ook geen dikke kettingzaag om de heg te snoeien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

[...]

Gaat ie piepen.
In ieder geval op de gamma 600V versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Neem aub deze
Je hebt de ballen verstand of sjoege van waar je mee bezig bent. Ik garandeer je dat de multimeter óf na 2 uur stuk is óf na 2 dagen nóóit meer gebruikt wordt met zo'n (relatief) lastige uitvoering van de bouwmarkt.
Die 2-polige Voltcraft kan niks aan mis, is superhandig en eenvoudig in gebruik en is meer dan voldoende wat jij er mee wilt (en kunt) gaan doen.

Deze dus kopen (of een vergelijkbare uitvoering)

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1188073_BB_00_FB/voltcraft-vc55-lcd-tweepolige-spanningstester-vc-55-lcd.jpg?x=520&y=520

Deze VC55 hoef je maar op het meetpunt te zetten en de meter zoekt zelf uit wát er gemeten gaat worden. Stopcontact? Hij schakelt naar wisselspanning. Auto? Hup, gaat naar gelijkspanning. Lampsnoer doormeten? Ja hoor, gaat vanzelf piepen bij contact (kun je simuleren door pennen ff tegen elkaar te houden). Hier kan níks mee mis, ook als je weinig idee hebt waar je mee bezig bent.

[ Voor 26% gewijzigd door Ramon 73 op 29-04-2017 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ja die is heel zinvol als je ook nog een batterijtje wil kunnen nameten. Niet dus. TS moet dat ding op hoogste standje wisselspanning zetten en kabeltje in het juiste gaatje stoppen, wat gewoon staat aangegeven. Laten we het niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Sissors schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:05:
Ja die is heel zinvol als je ook nog een batterijtje wil kunnen nameten.
Uhmm, dat ding is op 0,1Volt nauwkeurig bij spanningen onder de 300Volt. Sowieso is batterijen meten met een multimeter niet ideaal. Vanwege de hoge weerstand van de meter worden de batterijen niet belast en lijken zo altijd "vol" te zijn.
Niet dus. TS moet dat ding op hoogste standje wisselspanning zetten en kabeltje in het juiste gaatje stoppen, wat gewoon staat aangegeven. Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
TS weet nog niet eens wat wisselspanning is, of wat er uit het stopcontact gaat komen en kent het concept "doorpiepen" niet. Gebrek aan kennis. Niet erg, maar voor het gebruik van zelfs zo'n simpele meter al absoluut noodzakelijke kennis. Idd is het niet moeilijk, maar als je er nog heel weinig van weet dan wordt het heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ramon 73 heb je ook nog een goedkopere? €40 is mij te veel voor het meten van m'n auto accuspanning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Anoniem: 908503 Lees ook dit even door en bekijk de filmpjes die erbij zitten: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Ik denk dat je daar wat aan hebt. Inderdaad een duspol voor spanning meten en een multimeter voor al het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:20:
@Anoniem: 908503 Inderdaad een duspol voor spanning meten en een multimeter voor al het andere.
ik ga geen duspol en een multimeter kopen :) schroevendraaier voor netstroom en multimeter voor accuspanning lijkt mij nog steeds het beste idee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Blijkbaar bestaan er full sensing meters.....
https://www.amazon.com/Ma...Warranty-AC/dp/B017VOC4DS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@memphis hebben we nu NOG zo'n apparaat????? XD nu weet ik niet meer wat ik moet kiezen.... :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is dit ding (ongeveer/net zo goed) als een duspol/2polige-spanningstester? https://www.conrad.nl/nl/...m_campaign=feed&insert=8V (die heb ik namelijk al thuis liggen)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Auto power off.
Dat is voor mij een must-have.
Anders altijd lege batterij, zeker als je hem sporadisch bgebruikt.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon 73 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:57:
[...]

1.1 spanning: wordt gemeten in V (voltage) De spanning geeft aan hoeveel energie het voor de elektronen kost om van een bepaald punt in een stroomkring naar een ander bepaald punt te bewegen (bijvoorbeeld door de gloeidraad van een lamp heen). (U = I • R)
1.2 stroom(sterkte): wordt gemeten in A (Ampère) Deze geeft aan hoe 'sterk' de stroom is, oftewel hoeveel lading (dus hoeveel elektronen) er eigenlijk elke seconde door een draad heen bewegen.
1.3 weerstand: wordt gemeten in Ω (ohm) Hoe lager de weerstand van een materiaal, des te beter geleidt het materiaal.
2.1 wisselspanning: wisselt tussen positieve en negatieve spanning (netstroom)
2.2 gelijkspanning: spanning die tussen twee punten stabiel blijft (batterij of accu)
3. autorange lijkt mij ook handiger, welke?
4. 'en bij kortsluiting slaan de vonken eruit' wanneer veroorzaak ik die kortsluiting?
5. als ik die multimeter van de praxis gebruik voor de batterijfunctie en de auto-accuspanning, lijkt mij dat er weinig fout kan gaan toch? (mits tip4 iets belangrijks is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
als ik met die multimeter van de bouwmarkt uit de buurt blijf van het lichtnet (230V), en een multimeter koop bij de bouwmarkt (https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021545906) en deze (manual range) instel op (in eerste instantie dan) 600V gelijkspanning (http://prntscr.com/f290pq) dat kan er toch niet zo veel mis gaan? hoe kan ik dan kortsluiting veroorzaken? :)
@Ramon 73 @Sissors @SA007 @T.Kreeftmeijer @base_@ToolBee

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 18:12 . Reden: tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Dat ligt aan wat je wilt meten en waarin/aan/op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ToolBee aantal volt van de autoaccu, is dat een antwoord op waarin/aan/op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:19:
@Ramon 73 heb je ook nog een goedkopere? €40 is mij te veel voor het meten van m'n auto accuspanning
http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQTMRtlcLqA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:48:
[...]

1.1 spanning: wordt gemeten in V (voltage) De spanning geeft aan hoeveel energie het voor de elektronen kost om van een bepaald punt in een stroomkring naar een ander bepaald punt te bewegen (bijvoorbeeld door de gloeidraad van een lamp heen). (U = I • R)
1.2 stroom(sterkte): wordt gemeten in A (Ampère) Deze geeft aan hoe 'sterk' de stroom is, oftewel hoeveel lading (dus hoeveel elektronen) er eigenlijk elke seconde door een draad heen bewegen.
1.3 weerstand: wordt gemeten in Ω (ohm) Hoe lager de weerstand van een materiaal, des te beter geleidt het materiaal.
2.1 wisselspanning: wisselt tussen positieve en negatieve spanning (netstroom)
2.2 gelijkspanning: spanning die tussen twee punten stabiel blijft (batterij of accu)
3. autorange lijkt mij ook handiger, welke?
4. 'en bij kortsluiting slaan de vonken eruit' wanneer veroorzaak ik die kortsluiting?
5. als ik die multimeter van de praxis gebruik voor de batterijfunctie en de auto-accuspanning, lijkt mij dat er weinig fout kan gaan toch? (mits tip4 iets belangrijks is)
Leuk opgezocht met vriendje Google. Maar als je dan alsnog moet vragen hoe je kortsluiting maakt, dan geeft dat voldoende duidelijk aan dat je gewoon basiskennis mist. En meten aan zogenaamd ongevaarlijke spanning als in een auto is heus niet zónder risico's. Je krijgt er geen optater van, maar kortsluiting is zeker een risico.
Maar goed, ga je gang en haal zo'n ding bij Praxis/Gamma. Dan horen we deze week wel wat er misgaat.
Serieus, maak het jezelf makkelijk en koop zo'n tweepolige tester. Meer dan dat heb je nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ramon 73 sorry dat ik zo overkom :/ zo'n tweepolige tester, die meet dus alleen het voltage? is deze geschikt voor batterijen, accu's en netstroom? heb je een voorstel? een betaalbare (€20 tot €30) / een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 19:56 . Reden: overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:51:
@Ramon 73 sorry dat ik zo overkom :/ zo'n tweepolige tester, die meet dus alleen het voltage? is deze geschikt voor batterijen, accu's en netstroom? heb je een voorstel? een betaalbare (€20 tot €30) / een goede?
Die tweepolige tester kan batterijen, accu's en netstroom meten én controleren of er contact is. Die van Voltcraft is prima, die doet alles zelf. Alternatief is de Mastech van dx die ik eerder postte. Goedkoper, maar daar moet je nog kiezen wát je wil gaan meten.
En die Voltcraft is ideaal, kan niet stuk. Die goedkope multimeters zijn heel vaak nauwelijks beveiligd tegen verkeerd aansluiten. Per ongeluk op weerstand of stroommeting in het stopcontact en páts, einde multimeter.
Maar be my guest, haal zo'n ding bij de Praxis en doorloop dezelfde ervaring die ik ooit had.

Ik zal morgen ff kijken wat ik nog heb liggen. Mss heb ik nog wel iets leuks dat je kunt overnemen (ik heb zo'n 16 meters over 3 locaties verspreid liggen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ramon 73 oké, ik haal niet zo'n ding bij de bouwmarkt, het is mij nu duidelijk :)
die van voltcraft is mij alleen een beetje te duur :) en die uit jou eerdere reactie is niet beschikbaar in NL, heb je nog andere voorstellen of eventueel 2e-hands?
http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQTMRtlcLqA (klik maar op EUROPA :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Voltage van een auto accu. OK, dus op 20V/DC meten hè, niet op ome Ohm zetten! ;)

Als je dan toch aan het meten bent. Start de auto, en meet nog eens. Magic! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:09:
die van voltcraft is mij alleen een beetje te duur :) en die uit jou eerdere reactie is niet beschikbaar in NL, heb je nog andere voorstellen of eventueel 2e-hands?
Deze evt http://www.dx.com/p/ut118...ttery-124523#.WQTfNtlcLqB maar die geeft ook een foutmelding als je op Europa klikt. Maar dat doen heel veel artikelen op dx. Maakt niet uit, gewoon uit China laten komen. Duurt ietsje langer.
Ik kijk morgen of ik nog iets over heb dat ik kan verkopen, kom ik op terug.

Maar die Voltcraft is wel de handigste die je kunt kopen voor dat geld.

Edit: Hier http://www.dx.com/p/uni-t...x-aaa-128304#.WQTgzdlcLqA is zoals die van Voltcraft, maar dan via DX. Overigens wordt dat merk Uni-T ook in Europa via de winkel verkocht. Voor de drievoudige prijs.....

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 29-04-2017 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
ToolBee schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:11:
[...]

Vergeet niet dat er ook "restspanning" op een systeem kan staan! Is niet veilig!

Mooiste voorbeeld is een pc: als je de stroomkanel eruit trekt en op de power-knop drukt wil deze eventjes toch opstarten! Alle condensatoren, voornamelijk, ontladen dan en geven nog best een beetje "prik"! :)

Verlichting met voorschakel-electronica wil dit ook nog wel eens doen!
Dat is dan DC en daarvoor werkt de schroevendraaier spanningszoeker helemaal niet, het glimlampje heeft AC nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Klopt!. Maar we hadden het al over multimeters. ;)

En topicstarter wil de accuspanning van de auto meten, weten we nu, dus ook DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:10:
als ik met die multimeter van de bouwmarkt uit de buurt blijf van het lichtnet (230V), en een multimeter koop bij de bouwmarkt (https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021545906) en deze (manual range) instel op (in eerste instantie dan) 600V gelijkspanning (http://prntscr.com/f290pq) dat kan er toch niet zo veel mis gaan? hoe kan ik dan kortsluiting veroorzaken? :)
@Ramon 73 @Sissors @SA007 @T.Kreeftmeijer @base_@ToolBee
Nou en of, dat GAAT mis. Kijk nog eens goed naar de afbeelding van die multimeter.
Die pipo van een fotograaf heeft de rode kabel in het 10A socket terwijl de draaiknop op spanning staat ingesteld. Dat doe jij vroeg of laat ook een keer per ongeluk en dan KNAL VONK KNETTER !!! met kans dat je jezelf verwond. Geen goed idee :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ramon 73 @ToolBee
Als ik deze bestel: http://www.volumerate.com...ack-red-2-x-aaa-844128304 maak ik dan een goede keuze? En waarom kan 'ik' deze wel in een stopcontact van 230V stoppen en een multimeter niet? Komt dat omdat de meter niet fout ingesteld kan worden?
Deze meter kan dus het voltage meten, wissel- en gelijkspanning ook?
Of deze?: http://www.volumerate.com...earch&utm_campaign=search

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
@Anoniem: 908503 Ik heb een goedkope bouwmarktmeter gehad die in mijn handen ontplofde, en de kwaliteit van alle andere spullen in de bouwmarkt is er niet op vooruit gegaan, dus verwacht er niet veel goeds van.

Die 2 polig meter is prima, kan je inderdaad niet fout instellen.
Kan je helaas ook geen kabels mee doormeten, maar voor spanning is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

2 vliegen in 1 klap:
https://www.wilpe.com/nl/...er?channable=a741.MTA3ODg

En je hoeft er niet voor naar china! ;)

Staat ook een stukje uitleg bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:55:
@Ramon 73 @ToolBee
Als ik deze bestel: http://www.volumerate.com...ack-red-2-x-aaa-844128304 maak ik dan een goede keuze? En waarom kan 'ik' deze wel in een stopcontact van 230V stoppen en een multimeter niet? Komt dat omdat de meter niet fout ingesteld kan worden?
Deze meter kan dus het voltage meten, wissel- en gelijkspanning ook?
Of deze?: http://www.volumerate.com...earch&utm_campaign=search
Met allebei kun je alle spanningen meten. De onderste heeft ook een weerstandsmeting waar de bovenste alleen wel/geen contact doet. De bovenste is wel het simpelste in gebruik, en meest duurzame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
ToolBee schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:22:
2 vliegen in 1 klap:

En je hoeft er niet voor naar china! ;)

Staat ook een stukje uitleg bij!
Aardig setje! Maar twee tools met verschillende doelen is onhandiger dat 1 die alles kan. Wel schappelijke prijs, maar TS zou ik dit niet aanraden. Te lastig met bereiken kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Dat spanningstestertje is toch prima?
Ik vond de uitleg op de pagina ook wel netjes.
3 vliegen!
Dèr!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Helaas is de multimeter uitverkocht, maar anders zou dit het perfecte setje voor @Anoniem: 908503 zijn, mits hij goed weet wanneer hij welke stand moet gebruiken. Dus in huis wisselspanning >300v, bij de auto gelijkspanning >20v,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
SA007 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:09:
@Anoniem: 908503 en de kwaliteit van alle andere spullen in de bouwmarkt is er niet op vooruit gegaan,
Kan ik beamen. Begin dit jaar ben ik verhuisd en heb dus veel geklust en heb al meerdere produkten terug moeten brengen omdat het gewoon onbruikbaar of onveilig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ramon 73 is dit een hele rare vraag, wat is TS? Kan het nergens vinden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

TopicStarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.wilpe.com/nl/...er?channable=a741.MTA3ODg Van deze is alleen de duspol beschikbaar inderdaad, kan ik dan toch beter deze: http://www.volumerate.com...ack-red-2-x-aaa-844128304 kopen? (Aangezien die een display heeft en de andere niet), maar deze meet dus AC/DC, hoe switch ik dan naar ohm? En er staat Rx op, wat is dat? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Diegene die het topic (zo noem je een online discussie/gesprek) als deze geopend heeft. Jij dus. Dat zijn de mensen die bij de allereerste post staan, dat is er meestal een mar kunnen er ook meerder zijn. In de rest van het topic hebben deze een rood pijltje in het hokje bij hun naam, waar de anderen een zwart pijltje hebben.Vo
Voor de volgende keer: graag je post editen en niet elke keer opnieuw een post maken, dat leest erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oké, ik pas het bij deze helemaal aan (het wordt me even teveel info :) )
ik blijf mijn voltdetector gebruiken voor de netstroom etc.
dat batterij verhaal gaat dan niet door (ivm dat niet veel meters dit ondersteunen)
dan blijft nu alleen de duspol over voor de auto-accu:
https://www.conrad.nl/nl/...YOne2pk_5je3EUBoCujDw_wcB
http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQW6KfSLS01
http://www.dx.com/p/ut118...ttery-124523#.WQW6RPSLS02
http://www.dx.com/p/uni-t...x-aaa-128304#.WQW6UPSLS01
(dit is wat er in totaal geadviseerd werd :) ) (alleen aan dospolen dus :9 )

en mijn 'draadbreuk opsporen' verhaal, dat kan toch ook gewoon met die voltdetector? (tenminste dat zei de elektrowinkel ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 12:28 . Reden: fout zinsopbouw ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Anoniem: 908503 schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:22:
oké, ik pas het bij deze helemaal aan (het wordt me even teveel info :) )
ik blijf mijn voltdetector gebruiken voor de netstroom etc.
dat batterij verhaal gaat dan niet door (ivm dat niet veel meters dit ondersteunen)
dan blijft nu alleen de duspol over voor de auto-accu:
https://www.conrad.nl/nl/...YOne2pk_5je3EUBoCujDw_wcB
http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQW6KfSLS01
http://www.dx.com/p/ut118...ttery-124523#.WQW6RPSLS02
http://www.dx.com/p/uni-t...x-aaa-128304#.WQW6UPSLS01
(dit is wat er in totaal geadviseerd werd :) ) (alleen aan dospolen dus :9 )
Goed idee ;)
Later kan je altijd nog een multimeter kopen die ook batterijen kan testen. Het belangrijkste is inderdaad de duspol voor jouw. Ik weet niet welke verschillen er zijn, daar kunnen andere beter in adviseren.
en mijn 'draadbreuk opsporen' verhaal, dat kan toch ook gewoon met die voltdetector? (tenminste dat zei de elektrowinkel ;) )
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want als er al geen spanning op een draad staat kan je met zo'n detectieschroevendraaier nooit weten of er een draadbreuk is. Je kan die schroevendraaier ook weglaten, want met een goede duspol kan je ook de spanning in huis meten. Draadbreuken meet je met een ohm meter en dan het liefst eentje die piept. Dan ben je niet afhankelijk of er spanning op de draad staat.
Je komt er wel... _/-\o_

Wat je nodig hebt is een duspol die:
  • DC spanning kan meten vanaf een laag voltage, geschikt voor de accu, al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben.
  • AC spanning kan meten voor in huis.
  • Draaddetectie heeft voor kabelbreuken.
  • Automatisch bereik

[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:53:
[...]
Wat je nodig hebt is een duspol die:
  • DC spanning kan meten vanaf een laag voltage, geschikt voor de accu, al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben.
  • AC spanning kan meten voor in huis.
  • Draaddetectie heeft voor kabelbreuken.
  • Automatisch bereik
Je zegt 'al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben' waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Anoniem: 908503 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:18:
[...]

Je zegt 'al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben' waarom?
Zie SA007 in "Multimeter aanschaffen? Waar moet ik op letten?" voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@T.Kreeftmeijer sa007 heeft het toch over een batterij? Niet over een auto accu? Of maakt dat niet uit? ;)

En deze: http://prntscr.com/f2i3zj die heeft een ohm teken. Wilt dat zeggen dat die draden kan doormeten?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Anoniem: 908503 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:23:
@T.Kreeftmeijer sa007 heeft het toch over een batterij? Niet over een auto accu? Of maakt dat niet uit? ;)
@SA007 heeft het inderdaad over een batterij. Ik weet niet of een accu daarin verschilt qua meten.
En deze: http://prntscr.com/f2i3zj die heeft een ohm teken. Wilt dat zeggen dat die draden kan doormeten?
Ja dat is om o.a. draden door te meten op breuken.

[ Voor 24% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 13:28 ]

Pagina: 1 2 Laatste