Nvt
[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 16-10-2017 22:57 . Reden: spelfout ]
De 600V uitvoering van de Praxis heeft die doorpiepfunctie. De 300V versie heeft dat niet.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:39:
[...]
en hoe werkt dat precies? je houdt de + en - pennen van de multimeter tegen de draad? en dan?
@Ramon 73 owh ja op welke zit deze functie? gamma/praxis?
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeSaved by the buoyancy of citrus
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 28-04-2017 13:03 ]
[ Voor 11% gewijzigd door TweakMDS op 28-04-2017 14:17 ]
[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 28-04-2017 13:41 . Reden: Blijkbaar zit de verkoper niet in china, verassing... ]
Ehhh... 1 functie? Ik weet zo niet welke, goede kans dat het niet zo interessant is als je spanning, stroom of weerstand wilt meten.Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:03:
Bedankt allemaal, hebben jullie hier ook antwoord op? @Breezers @Cyphax
Maar de 300V heeft 6 functies/ 16 meetwaardes en die van 600V 7 Functies/19 meetwaarden. Wat is het verschil?
Ja, min of meer, maar als je met het stopcontact in de weer gaat is het te makkelijk om te zeggen dat er helemaal niks mis kan gaan. Maar het kan zijn dat ik opzettelijk paranoïde ben over dat soort spanningen en stroomsterktes (en ik kom er eigenlijk ook nooit aan).Beide zijn manual range, dus als ik de knop op de juiste stand zet kan er niets fout gaan toch?
Met de knop geef je het maximale bereik op wat erin gaat. Bij een stopcontact op 300V bijvoorbeeld. Begin met een naar jouw verwachting te hoge instelling. Als het dan kleiner is dan 1, dan kan je 'm een slag lager zetten. Andersom riskeer je een kapotte meter als je aangeeft dat je millivolts wilt meten, en je hangt 'm aan het stopcontact. Er zit wel een zekering in, maar toch.Als ik m in het stopcontact steek, waar moet de knop dan op staan?
Een draad met een breuk geeft een abnormale weerstand, daar kan je dat aan zien.Op internet hadden ze het over meerdere functies? Batterij doormeet functie? Piepstand? En ook iets om te kijken of er bijvoorbeeld een breuk in een draad zit?, er mocht dat geen spanning op de draad staan of zo, welke stand is dat?
Saved by the buoyancy of citrus
[ Voor 45% gewijzigd door casemodder op 28-04-2017 20:51 ]
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Saved by the buoyancy of citrus
712641
712641
No shit Sherlock ! Ohm op 230v en dat ging niet goed ? Wat dacht je zelf ? .....casemodder schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:46:
Ik zou sowieso altijd een True RMS multimeter nemen. krijg je een betere waarde als je aan het lichtnet meet en je weet nooit of je nog echt technische dingen gaat doen in de toekomst ;-)
Let er ook op dat er een beetje fatsoenlijke kwaliteteit meetpennen aan zitten want denk ook een beetje aan je eigen veiligheid. Voor de rest ver weg blijven bij china/bouwmarkt meters. Ooit eens met zo'n goedkoop prul per ongeluk in de ohm stand 230 proberen te meten, de vlammen sloegen er bijna uit.
Als je een Chinese Fluke haalt zit je wel goed, iets mindere kwaliteit maar zelfde CAT ratingBreezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:09:
Alle meetapparatuur die er is kan je laten kortsluiten, bijv. als je de verkeerde waarde selecteert en een lagere zekering heeft als de toegestane geselecteerde waarde.....duh
In China is geen enkele autoriteit die toeziet op of verantwoordelijk wil zijn voor een degelijke zekering in electronica, dus dat is echt Russisch roulette of je een goede multimeter daar vandaan haalt ipv Europa.
Ik zou je adviseren om eerst eens een lijst met eisen op te stellen voor de zaken die je wilt gaan meten, alsmede je te verdiepen in de basis begrippen en een beetje natuurkunde om te weten wat je doet, want zoals je nu bezig bent kan je jezelf nog wel eens eens een goede schok geven.
Die meters op marktplaats zijn gewoon Chinese meters die je ook zelf rechtstreeks op eBay en AliExpress koopt en de levertijden en garantie zijn hetzelfde (niet en lang) maar dan via een tussenpersoon op ren zolderkamertje
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
En je weet ook dat die CAT standaard een Amerikaanse standaard is voor eigen productie /import in USA zelf en China deze op alle rommel plakt net als CE voor rechtstreekse uitvoer naar de hele wereld zonder dat hier een instantie naar kijkt ?Damic schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:15:
[...]
Als je een Chinese Fluke haalt zit je wel goed, iets mindere kwaliteit maar zelfde CAT rating
[ Voor 20% gewijzigd door Breezers op 28-04-2017 21:28 ]
Bij de goedkope wel maar Fluke houd zich hieraan omdat ze geen slechte naam willen i.v.m. veiligheidBreezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:24:
[...]
En je weet ook dat die CAT standaard een Amerikaanse standaard is voor eigen productie /import in USA zelf en China deze op alle rommel plakt net als CE voor rechtstreekse uitvoer naar de hele wereld zonder dat hier een instantie naar kijkt ?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ah, ok officiële Fluke maar dan uit een andere regio ( ik dacht Chinese "Fluke" imitatie) my bad, sryDamic schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:26:
[...]
Bij de goedkope wel maar Fluke houd zich hieraan omdat ze geen slechte naam willen i.v.m. veiligheid
Ja ok, nee niet de imitatie fluke natuurlijkBreezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:30:
[...]
Ah, ok officiële Fluke maar dan uit een andere regio ( ik dacht Chinese "Fluke" imitatie) my bad, sry
Ik begrijp je bedenkingen tegen echt prullaria op dit terrein. Maar is een professionele multimeter zoals het duurste segment van Fluke, RMS, nauwkeurigheidsklasse 0,1% foolproof? Volgens mij kun je die ook wel afschrijven als je meetsnoer nog in de A-bus zit en vervolgens stop je beide pennen in het stopcontact. Héééél misschien heb je geluk en hoef je alleen de zekering ye vervangen, maar ik vrees het ergste.casemodder schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:46:
Ik zou sowieso altijd een True RMS multimeter nemen. krijg je een betere waarde als je aan het lichtnet meet en je weet nooit of je nog echt technische dingen gaat doen in de toekomst ;-)
Let er ook op dat er een beetje fatsoenlijke kwaliteteit meetpennen aan zitten want denk ook een beetje aan je eigen veiligheid. Voor de rest ver weg blijven bij china/bouwmarkt meters. Ooit eens met zo'n goedkoop prul per ongeluk in de ohm stand 230 proberen te meten, de vlammen sloegen er bijna uit.
Ik vond daar nog geen antwoord op. RMS betekent Root Mean Square, de Engelse benaming voor meters die altijd effectieve waarde tonen, ondanks vervomingen. Goedkope meters meten alleen de gemiddelde waarde en corrigeren deze naar de effectieve waarde die alleen correct is voor zuiver sinusvormige stromen en spanningen.Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:01:
@casemodder heb je misschien een voorstel? Wat houdt dat true rms in? Is dat alléén voor een beter meetresultaat? Moet ik nog letten op een keurmerk etc.?
[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 28-04-2017 21:55 ]
Voor die prijs zou ik eerst verschil in brandstofkosten checkenAnoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:22:
@Breezers @Cyphax @Damic @casemodder @Techneut @memphis@base_
ik denk dat ik het al weetik gebruik zo'n voltpen om te kijken voor de stopcontacten van 230V, en ik haal zo'n ding bij de gamma/praxis om bijvoorbeeld de accuspanning te controleren
is die daar wel goed genoeg voor?
als dat zo is, welke?
https://www.praxis.nl/search?text=multimeter
https://www.gamma.nl/asso...emateriaal_meetapparatuur
zo ja? > gamma of praxis?
Ik heb deze en die heeft ook een batterij modus. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat ding is, maar werkt over het algemeen prima. Nooit gedoe met gehad (wel met de thermometer).Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:22:
ik denk dat ik het al weetik gebruik zo'n voltpen om te kijken voor de stopcontacten van 230V, en ik haal zo'n ding bij de gamma/praxis om bijvoorbeeld de accuspanning te controleren
als dat zo is, welke?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
[ Voor 23% gewijzigd door johnkeates op 28-04-2017 22:48 ]
Even ter verduidelijking, een stroom gaat pas lopen als er spanning en een belasting is, op open draden staat geen stroom maar een spanning.Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:50:
voor mij als iemand die er weinig verstand van heeft.......welke andere apparaten kan ik dan gebruiken om de kijken of er stroom op een draad staan die uit het plafond komt?
Ja vriend er staat ook per ongeluk, ik probeer te zeggen dat een degelijke meter hiervoor beveiligd is...Breezers schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:12:
[...]
No shit Sherlock ! Ohm op 230v en dat ging niet goed ? Wat dacht je zelf ? .....
[ Voor 4% gewijzigd door casemodder op 28-04-2017 23:04 ]
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Je kunt ook een 2e hands fluke zoeken via marktplaats oid. Ben je misschien wel wat meer kwijt maar dan zi je altijd goed. Ik zie gereedschap altijd als inverstering. Heb zelf een fluke 175 waar ik al bijna 10jr mee doe, heb zelfs de meetsnoeren nog nooit hoeven te vervangen.Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:22:
als dat zo is, welke?
Dat weet ik, maar die thermometer does niets, niks gek mee gedaan ofzo. Ik zal morgen eens dat ding er bij nemen. Ik heb zelf eigenlijk geen idee wat voor soort thermometer dat is. Iemand?base_ schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:41:
Hoezo problemen met de thermometer, dat is een thermokoppel sensor die je gerust in de BBQ kan duwen?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dat is een type-K thermokoppel, dat zijn 2 op elkaar gelaste draadjes van verschillend materiaal die een paar mV (1000ste volts) spanning opwekken bij temperatuurverschil tussen sensor en meter, deze heeft normaliter eigen temp sensor ter compensatie ingebouwd. Zolang je deze in de com en V ingang aansluit (in de jsuite richting) en de meter op de celcius stand zet moet hij direct de temperatuur aangeven van het einde van dat draadje.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:03:
[...]
Dat weet ik, maar die thermometer does niets, niks gek mee gedaan ofzo. Ik zal morgen eens dat ding er bij nemen. Ik heb zelf eigenlijk geen idee wat voor soort thermometer dat is. Iemand?
Ik had deze vraag al verwacht...
Het is leuk hoor als je serieus ermee bezig bent, maar voor TS vind ik dat gigantische overkill.casemodder schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:03:
[...]
Je kunt ook een 2e hands fluke zoeken via marktplaats oid. Ben je misschien wel wat meer kwijt maar dan zi je altijd goed. Ik zie gereedschap altijd als inverstering. Heb zelf een fluke 175 waar ik al bijna 10jr mee doe, heb zelfs de meetsnoeren nog nooit hoeven te vervangen.
Maargoed zoals al aangegeven, voltcraft van conrad in zeker niet slecht en altijd beter als china muik.
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 28-04-2017 23:30 ]
Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
[ Voor 15% gewijzigd door WouterG op 29-04-2017 06:57 ]
Mee eens.WouterG schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 06:34:
Spanningsloosheid kun je overigens veiliger aantonen met een duspol.
[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 29-04-2017 11:18 ]
Vergeet niet dat er ook "restspanning" op een systeem kan staan! Is niet veilig!Ploink schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:17:
[...]
Een simpele spanningszoeker wil nog wel eens het lampje (vaak zwakker) laten branden terwijl het toch veilig is, dit vanwege de capacitieve koppeling tussen aders in een buis of kabel.
Gamma want die is goedkoperAnoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:08:
dus dan wordt het de schroevendraaier voor het lichtnet,![]()
beter de multimeter van de gamma of van de praxis? (die van de praxis vindt ik er zelf beter uitzien)![]()
(gamma: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021545906)
(praxis: https://www.praxis.nl/ger...-mini-catiii-600v/5534418)
Verschil is 1 functie :-) en die ene fuctie is wel een handige/veelgebruikte, namelijk het "piepertje". In die stand gaat de multimeter piepen zodra je de pennen tegen elkaar houdt. Kun je heel makkelijk en snel bijv. het snoer van de schemerlamp mee testen.Anoniem: 908503 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:03:
Bedankt allemaal, hebben jullie hier ook antwoord op? @Breezers @Cyphax
Maar de 300V heeft 6 functies/ 16 meetwaardes en die van 600V 7 Functies/19 meetwaarden. Wat is het verschil?
en hoe werkt dat precies? je houdt de + en - pennen van de multimeter tegen de draad? en dan?Ramon 73 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:36:
[...]
Verschil is 1 functie :-) en die ene fuctie is wel een handige/veelgebruikte, namelijk het "piepertje". In die stand gaat de multimeter piepen zodra je de pennen tegen elkaar houdt. Kun je heel makkelijk en snel bijv. het snoer van de schemerlamp mee testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 16:40 ]
De 600V uitvoering van de Praxis heeft die doorpiepfunctie. De 300V versie heeft dat niet.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:39:
[...]
en hoe werkt dat precies? je houdt de + en - pennen van de multimeter tegen de draad? en dan?
@Ramon 73 owh ja op welke zit deze functie? gamma/praxis?
Gaat ie piepen.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:39:
[...]
In ieder geval op de gamma 600V versie.@Ramon 73 owh ja op welke zit deze functie? gamma/praxis?
Neem aub dezeAnoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:16:
@Sissors die van de praxis gaan t indd worden
[ Voor 26% gewijzigd door Ramon 73 op 29-04-2017 17:09 ]
Uhmm, dat ding is op 0,1Volt nauwkeurig bij spanningen onder de 300Volt. Sowieso is batterijen meten met een multimeter niet ideaal. Vanwege de hoge weerstand van de meter worden de batterijen niet belast en lijken zo altijd "vol" te zijn.Sissors schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:05:
Ja die is heel zinvol als je ook nog een batterijtje wil kunnen nameten.
TS weet nog niet eens wat wisselspanning is, of wat er uit het stopcontact gaat komen en kent het concept "doorpiepen" niet. Gebrek aan kennis. Niet erg, maar voor het gebruik van zelfs zo'n simpele meter al absoluut noodzakelijke kennis. Idd is het niet moeilijk, maar als je er nog heel weinig van weet dan wordt het heel anders.Niet dus. TS moet dat ding op hoogste standje wisselspanning zetten en kabeltje in het juiste gaatje stoppen, wat gewoon staat aangegeven. Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
ik ga geen duspol en een multimeter kopenT.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:20:
@Anoniem: 908503 Inderdaad een duspol voor spanning meten en een multimeter voor al het andere.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 17:24 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 17:27 ]
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
1.1 spanning: wordt gemeten in V (voltage) De spanning geeft aan hoeveel energie het voor de elektronen kost om van een bepaald punt in een stroomkring naar een ander bepaald punt te bewegen (bijvoorbeeld door de gloeidraad van een lamp heen). (U = I • R)Ramon 73 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:57:
[...]
Tip 1: Zorg dat je weet wat spanning, stroom en weerstand is
Tip 2: Zorg dat je het verschil weet tussen wissel- en gelijkspanning en waar je de beide soorten aantreft
Tip 3: Koop een zo simpel mogelijk meetinstrument met autorange (=dus geen draaiknop met 13/16 standen)
Tip 4: Denk goed aan het gevaar waarin je je begeeft. "Even" de lamp nameten betekent wel dat je met een gevaarlijke spanning gaat werken en kunt aanraken. In auto's even iets meten is slechts 12Volt maar daar loopt wel heel veel stroom en bij kortsluiting slaan de vonken eruit
Tip 5: Blijf er nu even vanaf en bewaar dit onderwerp totdat je wat meer kennis van zaken hebt. Ik koop ook geen dikke kettingzaag om de heg te snoeien....
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 18:12 . Reden: tags ]
http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQTMRtlcLqAAnoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:19:
@Ramon 73 heb je ook nog een goedkopere? €40 is mij te veel voor het meten van m'n auto accuspanning
Leuk opgezocht met vriendje Google. Maar als je dan alsnog moet vragen hoe je kortsluiting maakt, dan geeft dat voldoende duidelijk aan dat je gewoon basiskennis mist. En meten aan zogenaamd ongevaarlijke spanning als in een auto is heus niet zónder risico's. Je krijgt er geen optater van, maar kortsluiting is zeker een risico.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:48:
[...]
1.1 spanning: wordt gemeten in V (voltage) De spanning geeft aan hoeveel energie het voor de elektronen kost om van een bepaald punt in een stroomkring naar een ander bepaald punt te bewegen (bijvoorbeeld door de gloeidraad van een lamp heen). (U = I • R)
1.2 stroom(sterkte): wordt gemeten in A (Ampère) Deze geeft aan hoe 'sterk' de stroom is, oftewel hoeveel lading (dus hoeveel elektronen) er eigenlijk elke seconde door een draad heen bewegen.
1.3 weerstand: wordt gemeten in Ω (ohm) Hoe lager de weerstand van een materiaal, des te beter geleidt het materiaal.
2.1 wisselspanning: wisselt tussen positieve en negatieve spanning (netstroom)
2.2 gelijkspanning: spanning die tussen twee punten stabiel blijft (batterij of accu)
3. autorange lijkt mij ook handiger, welke?
4. 'en bij kortsluiting slaan de vonken eruit' wanneer veroorzaak ik die kortsluiting?
5. als ik die multimeter van de praxis gebruik voor de batterijfunctie en de auto-accuspanning, lijkt mij dat er weinig fout kan gaan toch? (mits tip4 iets belangrijks is)
Die tweepolige tester kan batterijen, accu's en netstroom meten én controleren of er contact is. Die van Voltcraft is prima, die doet alles zelf. Alternatief is de Mastech van dx die ik eerder postte. Goedkoper, maar daar moet je nog kiezen wát je wil gaan meten.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:51:
@Ramon 73 sorry dat ik zo overkomzo'n tweepolige tester, die meet dus alleen het voltage? is deze geschikt voor batterijen, accu's en netstroom? heb je een voorstel? een betaalbare (€20 tot €30) / een goede?
Deze evt http://www.dx.com/p/ut118...ttery-124523#.WQTfNtlcLqB maar die geeft ook een foutmelding als je op Europa klikt. Maar dat doen heel veel artikelen op dx. Maakt niet uit, gewoon uit China laten komen. Duurt ietsje langer.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:09:
die van voltcraft is mij alleen een beetje te duuren die uit jou eerdere reactie is niet beschikbaar in NL, heb je nog andere voorstellen of eventueel 2e-hands?
[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 29-04-2017 21:09 ]
Dat is dan DC en daarvoor werkt de schroevendraaier spanningszoeker helemaal niet, het glimlampje heeft AC nodig.ToolBee schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:11:
[...]
Vergeet niet dat er ook "restspanning" op een systeem kan staan! Is niet veilig!
Mooiste voorbeeld is een pc: als je de stroomkanel eruit trekt en op de power-knop drukt wil deze eventjes toch opstarten! Alle condensatoren, voornamelijk, ontladen dan en geven nog best een beetje "prik"!
Verlichting met voorschakel-electronica wil dit ook nog wel eens doen!
Nou en of, dat GAAT mis. Kijk nog eens goed naar de afbeelding van die multimeter.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:10:
als ik met die multimeter van de bouwmarkt uit de buurt blijf van het lichtnet (230V), en een multimeter koop bij de bouwmarkt (https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021545906) en deze (manual range) instel op (in eerste instantie dan) 600V gelijkspanning (http://prntscr.com/f290pq) dat kan er toch niet zo veel mis gaan? hoe kan ik dan kortsluiting veroorzaken?
@Ramon 73 @Sissors @SA007 @T.Kreeftmeijer @base_@ToolBee
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-04-2017 23:02 ]
Met allebei kun je alle spanningen meten. De onderste heeft ook een weerstandsmeting waar de bovenste alleen wel/geen contact doet. De bovenste is wel het simpelste in gebruik, en meest duurzame.Anoniem: 908503 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:55:
@Ramon 73 @ToolBee
Als ik deze bestel: http://www.volumerate.com...ack-red-2-x-aaa-844128304 maak ik dan een goede keuze? En waarom kan 'ik' deze wel in een stopcontact van 230V stoppen en een multimeter niet? Komt dat omdat de meter niet fout ingesteld kan worden?
Deze meter kan dus het voltage meten, wissel- en gelijkspanning ook?
Of deze?: http://www.volumerate.com...earch&utm_campaign=search
Aardig setje! Maar twee tools met verschillende doelen is onhandiger dat 1 die alles kan. Wel schappelijke prijs, maar TS zou ik dit niet aanraden. Te lastig met bereiken kiezen.ToolBee schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:22:
2 vliegen in 1 klap:
https://www.wilpe.com/nl/...er?channable=a741.MTA3ODg
En je hoeft er niet voor naar china!
Staat ook een stukje uitleg bij!
Kan ik beamen. Begin dit jaar ben ik verhuisd en heb dus veel geklust en heb al meerdere produkten terug moeten brengen omdat het gewoon onbruikbaar of onveilig was.SA007 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:09:
@Anoniem: 908503 en de kwaliteit van alle andere spullen in de bouwmarkt is er niet op vooruit gegaan,
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 11:58 ]
Diegene die het topic (zo noem je een online discussie/gesprek) als deze geopend heeft. Jij dus. Dat zijn de mensen die bij de allereerste post staan, dat is er meestal een mar kunnen er ook meerder zijn. In de rest van het topic hebben deze een rood pijltje in het hokje bij hun naam, waar de anderen een zwart pijltje hebben.Vo
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 12:28 . Reden: fout zinsopbouw ]
Goed ideeAnoniem: 908503 schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:22:
oké, ik pas het bij deze helemaal aan (het wordt me even teveel info)
ik blijf mijn voltdetector gebruiken voor de netstroom etc.
dat batterij verhaal gaat dan niet door (ivm dat niet veel meters dit ondersteunen)
dan blijft nu alleen de duspol over voor de auto-accu:
https://www.abc-led.nl/we...er---spanningstester.html
https://www.conrad.nl/nl/...YOne2pk_5je3EUBoCujDw_wcB
http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQW6KfSLS01
http://www.dx.com/p/ut118...ttery-124523#.WQW6RPSLS02
http://www.dx.com/p/uni-t...x-aaa-128304#.WQW6UPSLS01
https://www.wilpe.com/nl/...er?channable=a741.MTA3ODg
(dit is wat er in totaal geadviseerd werd) (alleen aan dospolen dus
)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want als er al geen spanning op een draad staat kan je met zo'n detectieschroevendraaier nooit weten of er een draadbreuk is. Je kan die schroevendraaier ook weglaten, want met een goede duspol kan je ook de spanning in huis meten. Draadbreuken meet je met een ohm meter en dan het liefst eentje die piept. Dan ben je niet afhankelijk of er spanning op de draad staat.en mijn 'draadbreuk opsporen' verhaal, dat kan toch ook gewoon met die voltdetector? (tenminste dat zei de elektrowinkel)
[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 12:56 ]
Je zegt 'al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben' waarom?T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:53:
[...]
Wat je nodig hebt is een duspol die:
- DC spanning kan meten vanaf een laag voltage, geschikt voor de accu, al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben.
- AC spanning kan meten voor in huis.
- Draaddetectie heeft voor kabelbreuken.
- Automatisch bereik
Zie SA007 in "Multimeter aanschaffen? Waar moet ik op letten?" voor het antwoord.Anoniem: 908503 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:18:
[...]
Je zegt 'al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben' waarom?
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-04-2017 13:24 ]
@SA007 heeft het inderdaad over een batterij. Ik weet niet of een accu daarin verschilt qua meten.Anoniem: 908503 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:23:
@T.Kreeftmeijer sa007 heeft het toch over een batterij? Niet over een auto accu? Of maakt dat niet uit?
Ja dat is om o.a. draden door te meten op breuken.En deze: http://prntscr.com/f2i3zj die heeft een ohm teken. Wilt dat zeggen dat die draden kan doormeten?
[ Voor 24% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 13:28 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq