Multimeter gebruiken om lampspanning te meten

Pagina: 1
Acties:
  • 14.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik wil vandaag even mijn lamp in de woonkamer vervangen. Vanochtend alles gedomenteerd en nu heb ik een bruine en zwarte kabel uit het plafond hangen. Toevallig heb ik laatst een multimeter gekregen en ik dacht, laat ik die eens testen op de kabels.

Maar ik vind het vrij lastig, mijn handleiding is 1 pagina en daar staat niet zoveel in. En op youtube worden alleen batterijen getest.

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/mam/celum/celum_assets/8910604959774_8712817230113_1_157746_tif_picture_Fullsize.jpg

Ik heb bovenstaand model, dus stel ik draai zo de stop weer op actief en ik wil meten wat voor spanning ik op mijn lamp heb. Wat zou daar dan de juiste instelling voor zijn? Ik denk V- 200, maar heb ook weinig zin om meteen een zekering te slopen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 13:24
knop 1 x naar rechts 600 V~ zwarte kabel in de COM en rode kabel rechts daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

tozzke

aka tozzert

ten eerste zou er een zwarte (schakeldraad vanaf schakelaar) en een blauwe (nul) draad uit het plafond moeten komen, hier is dus al flink gehobbyd.

Om spanning te meten, steek je de zwarte meetsnoer in de 'COM' en de rode in de rechtse waar o.a. 'V' bij staat. Vervolgens draai je de knop naar rechts op 600V ~ en kun je op de draden meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
tozzke schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:18:
ten eerste zou er een zwarte (schakeldraad vanaf schakelaar) en een blauwe (nul) draad uit het plafond moeten komen, hier is dus al flink gehobbyd.

Om spanning te meten, steek je de zwarte meetsnoer in de 'COM' en de rode in de rechtse waar o.a. 'V' bij staat. Vervolgens draai je de knop naar rechts op 600V ~ en kun je op de draden meten :)
Het is al een oud huist, stamt uit 1930. Zou je nog even kort kunnen uitleggen wat het verschil is tussen de V- en de V~?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
MrVegeta schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:34:
[...]

Het is al een oud huist, stamt uit 1930. Zou je nog even kort kunnen uitleggen wat het verschil is tussen de V- en de V~?
Dan nog is bruin en zwart geen combinatie die je aan zou moeten treffen. Is bruin niet stiekem rood?

~ is voor wisselspanning, de andere is voor gelijkspanning.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:14
V- is om gelijkstroom (DC) te meten, V~ is wisselstroom (AC). Simpel gezegd hebben die ieder hun eigen manier van meten nodig nodig, daarom dat hier verschillende standen voor zijn op jouw multimeter. De nummers 600 - 200 - 20 - 2 - etc. is de maximale waarde (bereik) dat je kunt meten. Door het juiste bereik in te stellen kun je nauwkeurigere metingen aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De waarden die je ziet staan bij de spanningen (600 en 200) zijn de maximaal te meten spanningen op die stand. Je zult geen zekering slopen wanneer je 230V op de stand 200V gaat meten. Het enige wat er gebeurt is dat de meter een melding geeft dat het buiten het bereik ligt, meestal met een OL of een ander teken. Zet je de meter vervolgens op 600V en ga je 230V meten dan kan die het wél weergeven, dus niets aan de hand.

Ik zou dit soort bedrading in ieder geval niet willen meten met de multimeter, de kans op ongelukken is vele malen groter dan even met de spanningzoeker of duspol er bij langs gaan. Dan weet je ook meteen of er ergens spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:40:
[...]

Dan nog is bruin en zwart geen combinatie die je aan zou moeten treffen. Is bruin niet stiekem rood?

~ is voor wisselspanning, de andere is voor gelijkspanning.
Klein misverstand. Bij de lampschakelaar in de muur was het bruin zwart. Uit het plafond komt een kabel die wat blauw/groen is (ben kleurenblind), maar absoluut geen bruin. En een zwarte kabel.
Jasperr schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:44:
V- is om gelijkstroom (DC) te meten, V~ is wisselstroom (AC). Simpel gezegd hebben die ieder hun eigen manier van meten nodig nodig, daarom dat hier verschillende standen voor zijn op jouw multimeter. De nummers 600 - 200 - 20 - 2 - etc. is de maximale waarde (bereik) dat je kunt meten. Door het juiste bereik in te stellen kun je nauwkeurigere metingen aflezen.
Bedankt :)
sypie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:45:
Ik zou dit soort bedrading in ieder geval niet willen meten met de multimeter, de kans op ongelukken is vele malen groter dan even met de spanningzoeker of duspol er bij langs gaan. Dan weet je ook meteen of er ergens spanning op staat.
Wat voor ongelukken? Die probes etc. zijn allemaal goed geïsoleerd toch? Anyway, net even gemeten en inderdaad met de stop op uit 0.00 en met de stop kreeg ik verschillende waardes terug. Kon niet helemaal een precieze meting krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door MrVegeta op 18-06-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
MrVegeta schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:45:
Wat voor ongelukken? Die probes etc. zijn allemaal goed geïsoleerd toch? Anyway, net even gemeten en inderdaad met de stop op uit 0.00 en met de stop kreeg ik verschillende waardes terug. Kon niet helemaal een precieze meting krijgen.
Die draden die uit het plafond komen schieten alle kanten op. Je kunt er niet fatsoenlijk druk op zetten met je meetpennen. Daarbij moet je je meter in de gaten houden terwijl je de meetpennen tegen je draden aan houdt... Een uitschieter levert al een grote kans op een schok op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Lijkt me niet beste job voor iemand die kleurenblind is trouwens.
Vroeger was groen de fase, nu is dat bruin.
Wikipedia: Installatiedraad
sypie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:45:
Ik vertrouw die goedkope meters ook niet. Het is technisch onmogelijk om voor 25 euro een veilige meter te produceren voor CAT III.
YouTube: Inside Fluke - The Measure of Innovation 2015 - Pt 1

Zelfs een Fluke is formeel geen geschikt apparaat om iets spanningsloos veilig te stellen. Daar heb je een duspol voor nodig. Maar je weet wel zeker dat een Fluke niet in je gezicht ontploft als je op de ladder staat.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 18-06-2016 14:56 . Reden: typvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

tozzke

aka tozzert

jeroen3 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:56:
[...]

Ik vertrouw die goedkope meters ook niet.
Ik ook niet, volgens de meter van m'n pa, levert m'n accu uit m'n auto ook AC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom denk je dat?
Sommige meters (vooral goedkope) meten gewoon gelijkspanning (mogelijk wat minder precies) als je ze op stand AC zet. Omgekeerd natuurlijk niet.
Verder, wat betreft de goedbedoelde waarschuwingen, je hoeft niet perse technicus te zijn, ook een amateur kan best goed met zo'n meter omgaan. Maar deze vraag getuigt wel van heel weinig kennis en vooral begrip van zaken. Kan al doende misschien wel komen, maar die waarschuwingen zijn hier wel op z'n plaats.

Toch is veilig meten wel mogelijk en aan mensen met wel die kennis en ervaring vertel ik daarmee niets nieuws, koop een paar geïsoleerde krokodilleklemmen, niet van die miezerige, maar voor dit doel goedgekeurde forse veilige klemmen waarmee het bijna onmogelijk is om er spanning mee aan te raken. Gewone blanke zijn namelijk alleen bedoeld voor zwakstroom en zijn zelfs door de arbeidsinspectie verboden om mee te werken aan netspanning. Zet die op de meetsnoertjes en klaar.

Eén waarschuwing, kijk uit en denk na voor je gaat meten, je zal niet de eerste leek zijn die vergeet dat de laatste meting die hij deed een stroommeting was. Als dan het meetsnoer nog in de A-bus zit ...
Een enorme knal, doorgeslagen zekering en 99 % kans van einde multimeter.

Oh ja, wat betreft die kritiek op de getoonde meter. Het is inderdaad zo te zien misschien niet de klasse van een professionele meter, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat hij ongeschikt is voor hobby-gebruik. Daarvoor is hoogprecisie helemaal niet perse nodig.

Evenmin als de door iemand genoemde duspol, doorgaans zal de gemiddelde monteur zo'n ding in z'n gereedschapskist hebben, maar voor hobbywerk is het echt niet noodzakelijk. Overig heb je die net als multimeters ook in uiteenlopende prijsklassen. Ik vraag me af of die goedkope exemplaren van een paar tientjes nog enigszins kwaliteit hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 18-06-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
Techneut schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:47:
door de arbeidsinspectie verboden om mee te werken aan netspanning. Zet die op de meetsnoertjes en klaar.

Eén waarschuwing, kijk uit en denk na voor je gaat meten, je zal niet de eerste leek zijn die vergeet dat de laatste meting die hij deed een stroommeting was. Als dan het meetsnoer nog in de A-bus zit ...
Een enorme knal, doorgeslagen zekering en 99 % kans van einde multimeter.
Daarom eigenlijk altijd terugzetten naar de V/ohm etc bus wanneer je hem opbergt.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:12
Toch, als het op het EEVBlog een paar filmjes gekeken heb ga je wel je bedenkingen hebben bij dit soort meters.

Persoonlijk zou ik dit niet aan de netspanning hangen. Koop dan een chinese fluke. Dan ben je in ieder geval soort van veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
jbhc schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:26:
Toch, als het op het EEVBlog een paar filmjes gekeken heb ga je wel je bedenkingen hebben bij dit soort meters.

Persoonlijk zou ik dit niet aan de netspanning hangen. Koop dan een chinese fluke. Dan ben je in ieder geval soort van veilig.
Of een Extech die net wat legaler in de EU te krijgen is :p Chinese flukes worden nog wel eens bij de grens tegengehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jbhc schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:26:
En toch heb ik het idee dat EEVblog als ook veel mensen hier (die trouw sommige mensen en die blog volgen) nogal een beetje overdrijven. Als diezelfde meter met een andere (meer bekendere) merknaam geleverd wordt zou de kritiek al veel minder zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Punt is dat MrVegeta het getoonde apparaat al heeft. Om hem nu dringend de adviseren om dat ding maar naar de stort te brengen? Eerlijk gezegd gaat me dat toch wel iets te ver. Afgezien van dat er soms met die kritiek inderdaad wel eens een beetje wordt overdreven, daarin geef ik Memphis helemaal gelijk.
Leg b.v. eens uit wat er dan zo onveilig is en wat bij een dure merkmeter in dat opzicht zoveel beter is. Daaraan ontbreekt het bij die bedenkingen. Misschien de wat achterhaalde meetbereikschakelaar in plaats van dat dit automatisch plaatsvindt? Vroeger hadden alle mulimetersmeters zo'n keuzeschakelaar, ook de professionele. En in die tijd hoorde je er niemand over klagen.

Zeker zijn er betere meters, ook wat betreft bedieningsgemak, ik ontken dat zeker niet. maar met adviezen daaromtrent kom je bij vragen voor aanschaf, erna heeft weinig zin. Je komt ook niet na het eten aanzetten met een zoutvaatje. Maar bij alle meters betekent veilig werken in de allereerste plaats weten hoe je er mee om moet gaan. Ook een dure meter kan heel gemakkelijk kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
memphis schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:55:
En toch heb ik het idee dat EEVblog als ook veel mensen hier (die trouw sommige mensen en die blog volgen) nogal een beetje overdrijven. Als diezelfde meter met een andere (meer bekendere) merknaam geleverd wordt zou de kritiek al veel minder zijn.
Ik ook.

Kan me vaak niet aan de indruk onttrekken dat er een dubbele agenda gehanteerd wordt zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
De hele goedkope meters voldoen gewoon niet aan de eisen die gesteld worden om een bepaalde veilighedsklasse te mogen voeren.

Natuurlijk gaat het in 999 van de 1000 gevallen prima maar je zal maar net die ene meter in je handen hebben waar het mis mee gaat.

Iedereen moet het verder zelf weten maar zoals ik eerder al zei: "persoonlijk zou ik deze meter niet aan het net hangen"

Overigens meet ik vrijwel nooit 230 met een multimeter alleen al vanwege de 'oneindig hoge' interne weerstand.

'Leken' zouden in mijn ogen een duspol of een gelijkwaardig meetinstrument moeten gebruiken.

Overigens zie je mij nergens adviseren om de huidige meter naar de stort te brengen. Voor zwakstroom is dat ding prima.

[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 19-06-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jbhc schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:47:

Overigens meet ik vrijwel nooit 230 met een multimeter alleen al vanwege de 'oneindig hoge' interne weerstand.
Dat heeft niets met je hoge weerstand te maken maar met de totaalbelasting in je wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
memphis schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:43:
[...]

Dat heeft niets met je hoge weerstand te maken maar met de totaalbelasting in je wijk.
Het niet willen meten van 230 met een multimeter heeft alles te maken met de 'oneindig hoge' interne weerstand van de multimeter.

Dat is juist 1 van de redenen om een duspol te willen gebruiken. Deze kun je namelijk een kleine belasting laten genereren.

Onbelast meten kan hele vreemde en/of onjuiste resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, ik was ook bezig met een antwoord op die opmerking.
Ik vermoed dat memphis iets heel anders bedoelt dan degene waarop hij reageert.
Ik denk dat hij de spanningshoogte als zodanig bedoelt, Bij een gegeven spanning vanaf het transformatorstation in de buurt hangt de spanning inderdaad af van de belasting in de wijk. Uiteraard hoe hoger die belasting hoe lager de spanning, met name als je nogal ver van het transformatorstation woont. Allemaal heel logisch.

Echter met de hoge weerstand (bedoeld wordt van de meter) wordt iets totaal anders bedoeld. Namelijk dat de meetsnoeren ook als je ze los in de ruimte laat slingeren vrijwel altijd een spanning wordt aangegeven op de display. Dit als gevolg van inductie en/of capaciteit. Die vertoonde waarde kan soms vrij hoog zijn, waardoor iemand met weinig kennis erdoor in verwarring kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Inderdaad. Tuurlijk onstaat er een beetje inductiespanning in de meetsnoeren als ook in de gehele bekabeling (hier en daar zitten ook lussen in lasdozen) maar boeit het of je 222 of 233v meet?

De spanning van een batterij of accu is veel belangrijker om onder een belasting te meten dan iets wat krachtstroom levert (en met simpele verlichting niet als zodanig gebruikt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je begrijpt het verkeerd Memphis, het gaat niet om een verschil als tussen 222 of 233 V, maar om wel of geen spanning. En ingeval van een hoogohmig (dus onbelast) circuit kan de getoonde waarde de indruk geven dat de netspanning er op staat terwijl dit helemaal niet het geval is.
Maar je stapt nu plotseling helemaal af van netspanningsmetingen en begint over andere onderwerpen. In de voorgaande discussie ging het echter wel terdege over netspanningsmeting. En niet zozeer over de exacte gemeten waarde daarvan. Kortom, nog steeds een kleine miscommunicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die spanning zal nooit rond de 230v zijn.....

Laten we terug naar de basis gaan waarbij de topicstarter met een multimeter de spanning wilt controleren en niet weet hoe, waarbij het enige antwoord (wel gegeven) de 600v ~ stand is. Al het andere "gelul" over veiligheid, chinese troep, hightech meters en het wel of niet 230v meten is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
memphis schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:32:
Die spanning zal nooit rond de 230v zijn.....

Laten we terug naar de basis gaan waarbij de topicstarter met een multimeter de spanning wilt controleren en niet weet hoe, waarbij het enige antwoord (wel gegeven) de 600v ~ stand is. Al het andere "gelul" over veiligheid, chinese troep, hightech meters en het wel of niet 230v meten is niet relevant.
In je eerste zin geef je aan dat je niet echt verstand van zaken hebt.

Je laatste zin is precies de reden dat er ongelukken gebeuren.

Veiligheid hoort altijd op nummer 1 te staan. En ik weiger om dat soort "gelul" voor me te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eWx1X7cm.jpg

Als ik jullie had moeten geloven lag ik nu gefrituurd op de grond met een geëxplodeerde multimeter die nooit 230v zou laten zien... 8)7 En ja, dat stopcontact is verrot.

Dat ding van TS is een SKANDIA (bouwmarktmeuk, maar wel Europees gekeurd), ik geloof best dat die CAT-III rating klopt. Daar kun je op een veilig manier 230v mee meten, maar dan wel de opzetstukjes van de probes gebruiken...

Hoe veilig het daadwerkelijk is hangt af van hoe TS er mee omgaat, niet zozeer van z'n meter.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
donny007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 00:24:
[afbeelding]

Als ik jullie had moeten geloven lag ik nu gefrituurd op de grond met een geëxplodeerde multimeter die nooit 230v zou laten zien... 8)7 En ja, dat stopcontact is verrot.

Dat ding van TS is een SKANDIA (bouwmarktmeuk, maar wel Europees gekeurd), ik geloof best dat die CAT-III rating klopt. Daar kun je op een veilig manier 230v mee meten, maar dan wel de opzetstukjes van de probes gebruiken...
Je hebt daar een meter van meer dan 100Aus dollar. Ik snap je punt niet.

Geloven is overigens toegeven dat je het niet zeker weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 01:36
Als hobbymeter zal TS zijn meter prima voldoen , deze is ook gekeurd. Laten we daar dus over ophouden.

Zonder afbreuk te willen doen aan TS:

Gezien de posts van TS twijfel ik een beetje aan de (elekticiteits / electronica ) kennis van TS om het toestel veilig te kunnen gebruiken op hogere spanningen ....

Met de google zoekterm "how to use a multimeter" kom je misschien al een heel eind.
Better safe than sorry is bij hogere spanningen zeker van toepassing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:26
TS,
werk de draden af met een kroonsteentje, lusterklem (uit het Duits) of suikertje (Belgisch), je kan daar makkelijker met je testpennen aan meten.
Bovendien voorkom je onveilige situaties.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
floorcleaner schreef op maandag 20 juni 2016 @ 00:44:
Als hobbymeter zal TS zijn meter prima voldoen , deze is ook gekeurd. Laten we daar dus over ophouden.

Zonder afbreuk te willen doen aan TS:

Gezien de posts van TS twijfel ik een beetje aan de (elekticiteits / electronica ) kennis van TS om het toestel veilig te kunnen gebruiken op hogere spanningen ....

Met de google zoekterm "how to use a multimeter" kom je misschien al een heel eind.
Better safe than sorry is bij hogere spanningen zeker van toepassing....
Dat is toch juist het punt van dit topic? Ik heb precies gehoord wat ik moest horen. Onderhand hangt de lamp en werkt die prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
floorcleaner schreef op maandag 20 juni 2016 @ 00:44:
Dit is juist het hele punt.
Als je je een beetje verdiept in de hele goedkope multimeters dan blijkt dat die dingen dus vaak helemaal niet voldoen aan de eisen due gesteld worden om de gebruikte veiligheidsklasse die ze voeren.

Maar goed, bijna niemand wil dit om wat voor reden dan ook geloven dus ik zal er over ophouden.

Ik ben in ieder geval blij voor TS dat zijn lamp ondertussen werkt en dat TS nog heel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
jbhc schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:37:
[...]

Ik ben in ieder geval blij voor TS dat zijn lamp ondertussen werkt en dat TS nog heel is :)
Ik ook :) Alhoewel vriendinnetje de lamp te fel vindt en deze toch wil laten vervangen voor een ander :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 15:38
Ik heb vorige week nog een multimeter van 4 euro van de action nog in het stopcontact gestoken.. (en tegen me lampfittingen aangehouden....

achteraf gezien misschien niet zo veilig als ik dit zo lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik had achteraf beter een ... spanningsmeter (?) kunnen kopen? Want op zich maakt het voltage etc. niet zoveel voor mij uit maar wilde ik weten of er nog spanning op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

MrVegeta schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:53:
Ik had achteraf beter een ... spanningsmeter (?) kunnen kopen? Want op zich maakt het voltage etc. niet zoveel voor mij uit maar wilde ik weten of er nog spanning op stond.
Maar dat weet je nu, gebruik ook al jaren zo'n ding van 2 10tjes van de gamma, met CE keurmerk
En ik ben tot nu toe nog niet wijzer geworden waarom dat zo onveilig zou zijn ?
Dat het ding een afwijking van een paar % is voor mij over het algemeen totaal niet boeiend.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Was volgens mij stuk goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

heuveltje schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:01:
[...]

Maar dat weet je nu, gebruik ook al jaren zo'n ding van 2 10tjes van de gamma, met CE keurmerk
En ik ben tot nu toe nog niet wijzer geworden waarom dat zo onveilig zou zijn ?
Dat het ding een afwijking van een paar % is voor mij over het algemeen totaal niet boeiend.
Een meter die je in Europa koopt zal altijd aan enige vorm van veiligheidsstandaarden moeten voldoen. Zelfs de Action wil (en mag) geen onveilige producten verkopen, en daar letten ze ook goed op (rechtszaken zijn namelijk duur).

Waar je echt voor uit moet kijken zijn de directe Shenzhen imports van eBay/DealExtreme/AliExpress...

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

donny007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:29:
[...]

Een meter die je in Europa koopt zal altijd aan enige vorm van veiligheidsstandaarden moeten voldoen.
Steeds meer winkels/importeurs kopen direct uit Azië in of kopen binnen Nederland vreemde aanbiedingen zonder de juiste herkomst te weten. Om dus te stellen dat wat je in Nederland koopt per definitie aan alle EU eisen voldoet is of zelfs het juiste product is een hele foute aanname geworden.

Zie bv: Fake or not: Ipad lader uit elkaar gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

SambalBij

We're all MAD here

Jasperr schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:44:
Om een beetje te mierenneuken;
V- is om gelijkspanning (DC) te meten, V~ is wisselspanning (AC)

Voor stroommeten heb je de A- en A~ stand. (Wisselstroom heeft deze meter overigens niet, alleen gelijkstroom)
Daarbij gebruik je dan ook de COM en de linker- ipv rechteraansluiting van de meter, en plaats je deze in serie ipv parallel.

Maar die meter uit de topicstart zou ik idd niet in het stopcontact steken.
Ik gebruikte ooit voor mijn werk een soortgelijke meter (misschien wel dezelfde met een ander merkje, ziet er iig volgens mij hetzelfde uit) die inderdaad een keer boem deed bij het meten van 230v.
Harde knal, flits, en vervolgens donker in de ruimte; zekering er uit gevlogen.
Gelukkig de vonken enzo wel binnen de behuizing van de meter gebleven, maar je schrikt er toch behoorlijk van. (Wat je sowieso niet wil als je met netspanning bezig bent)
En dan te bedenken dat ik dat ding ook wel eens gebruikt had om spanning te meten op 3-fase groepen |:(

Toen voor het werk toch maar een Agilent gekocht, en tegenwoordig prive een leuke Fluke...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
memphis schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:55:
Om dus te stellen dat wat je in Nederland koopt per definitie aan alle EU eisen voldoet is of zelfs het juiste product is een hele foute aanname geworden.
Dat is het sowieso al aangezien er geen autoriteit is die controleert of CE gemarkeerde producten daadwerkelijk CE zijn. De fabrikant mag zelf zeggen "dit is CE", en het is aan de fabrikant/handelaren om dat aan te tonen en te handhaven.

Conrad doet dat bijvoorbeeld expliciet, bij veel producten kun een "declaration of conformity" downloaden.
Of in het nederlands "Verklaring van Overeenstemming"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SambalBij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:10:
[...]

Om een beetje te mierenneuken;
V- is om gelijkspanning (DC) te meten, V~ is wisselspanning (AC)
............
Strikt genomen heb je gelijk.
Maar dan moet je de Engelsen ook aanvallen met hun AC en DC, die hebben in die zin ook niet dat onderscheid in current en voltage. Zo ook in de Nederlandse geschreven en gesproken taal als we het in feite zoals hier het geval is met multimeters over beide hebben. Ook als je praat over stroomvoorziening of stroomleverancier zul je vast en zeker ook niet bedoelen dat er alleen maar stroom wordt geleverd zonder spanning :) . Correct gesproken zou je dan elektrische energievoorziening moeten zeggen. Nou ja .....
Pas als je het specifiek over een van beide heb je gelijk. Zoals leken vaak ook zeggen "er staat stroom op". Natuurlijk kan dat helemaal niet, want stroom staat niet. Al mierenn...... ik daar niet meer over.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 20-06-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:00:
[...]

De fabrikant mag zelf zeggen "dit is CE", en het is aan de fabrikant/handelaren om dat aan te tonen en te handhaven.
Fabrikanten mogen de CE certificering regelen maar hoeven (en doen dat veelal) niet.
Degene die het niet-CE materiaal naar Europa haalt voor de verkoop binnen Europa dient dan zelf voor de CE certificering te zorgen. Ook is het zo dat hetzelfde product onder een andere merknaam geen gebruik van diezelfde CE marking mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Techneut schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:34:
[...]
Strikt genomen heb je gelijk.
Maar dan moet je de Engelsen ook aanvallen met hun AC en DC, die hebben in die zin ook niet dat onderscheid in current en voltage. Zo ook in de Nederlandse geschreven en gesproken taal als we het in feite zoals hier het geval is met multimeters over beide hebben. Ook als je praat over stroomvoorziening of stroomleverancier zul je vast en zeker ook niet bedoelen dat er alleen maar stroom wordt geleverd zonder spanning :) . Correct gesproken zou je dan elektrische energievoorziening moeten zeggen. Nou ja .....
Pas als je het specifiek over een van beide heb je gelijk. Zoals leken vaak ook zeggen "er staat stroom op". Natuurlijk kan dat helemaal niet, want stroom staat niet. Al mierenn...... ik daar niet meer over.
We zijn het niet oneens :)

Maar wat je zelf zegt; "Pas als je het specifiek over een van beide heb je gelijk"
Juist in dit geval, wanneer iemand de meetpennen van een multimeter ergens in gaat steken, is het verschil wel belangrijk, om te weten wat je meet, waarom je dat meet, en vooral hoe je dat dan moet meten.
(Om vonken, sluiting, ontploffende meters en electrocutie zo veel mogelijk te voorkomen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SambalBij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:10:
Maar die meter uit de topicstart zou ik idd niet in het stopcontact steken.
Breng er 100, en ik steek ze (als ze op het juiste bereik staan) stuk voor stuk in het stopcontact. Gebeurt niks mee. (Als ze niet in het juiste bereik staan wel ja, maar dat geldt ook voor vele, heel veel duurdere, meters)

Met dit soort paniekzaaien schiet niemand wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cheapass multimeter van Aliexpress

en naast een stel prikpennetjes heb ik ook inmiddels wat kabeltjes met banaan steker aan 1 kant.. en krokodille bekkie aan de andere :-P

ideaal voor meten op draden uit een plafond.. :P

- Stroom er 100% zeker af HS / ALS / ALLE automaten / zekeringen er uit
- meter juist instellen (zover het niet met de autoranging kan ;) )
- snoertjes met bekkies er aan in de meter en de bekkies op het te meten draad..
- meter vastzetten zo dat je hem niet beet hoeft te houden
- stroom er weer opslingeren en hopen dat de meter niet ontploft is intussen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

AllesKan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:31:
[...]

Breng er 100, en ik steek ze (als ze op het juiste bereik staan) stuk voor stuk in het stopcontact. Gebeurt niks mee. (Als ze niet in het juiste bereik staan wel ja, maar dat geldt ook voor vele, heel veel duurdere, meters)

Met dit soort paniekzaaien schiet niemand wat op.
Als je nou gewoon even leest...

Waar ben ik aan het paniekzaaien? Ik heb die (nagenoeg) zelfde meter gehad, en die in het stopcontact gestoken. Toen deed ie flits en boem en was het donker...

Dus ik zou zo'n el-cheapo meter zelf dus zeker niet meer in het stopcontact steken, simpelweg vanwege eerdere slechte ervaringen. Deel die ervaring daarom graag met anderen, om die hetzelfde (of ergere) scenario hopelijk te besparen.
(En het hoeft ook niet perse direct mis te gaan - Die eerder genoemde meter had ik daarvoor ook vele keren eerder al probleemloos gebruikt voor het meten van netspanning, zelfs ook op 400v over twee fasen. Maar het risico is wel een stuk groter dan met een goede (dure) meter. Zowel het risico dat het ding een keer opblaast, als ook het risico dat ie dan op een stuk minder passieve manier stuk gaat dan dat die dure meter zou doen. (daarin gaat waarschijnlijk dan gewoon de overspanningsbeveiliging stuk - iets wat goedkope meters meestal niet eens hebben))

En een goede meter kun je prima op het verkeerde bereik hebben staan. Een goede (dure) meter heeft daar geen last van; een goedkopere maar wel veilige meter gaat misschien stuk, en chinese importzooi doet boem... (Als je bijv. de meter op weerstand laat staan en hem dan in de netspanning steekt - Dat durf ik met mijn Fluke zo te doen)

[ Voor 64% gewijzigd door SambalBij op 21-06-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SambalBij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:48:
Waar ben ik aan het paniekzaaien? Ik heb die (nagenoeg) zelfde meter gehad, en die in het stopcontact gestoken. Toen deed ie flits en boem en was het donker...
Ja sorry hoor, maar als je een meter niet in het juiste bereik kunt zetten moet je sowieso niets in het stopcontact steken. En ja, toen jouw meter 'flits en boem deed' kwam dat doordat jij hem in het verkeerde bereik had gezet. Niet meer, niet minder.
Dus ik zou zo'n el-cheapo meter zelf dus zeker niet meer in het stopcontact steken, simpelweg vanwege eerdere slechte ervaringen. Deel die ervaring daarom graag met anderen, om die hetzelfde (of ergere) scenario hopelijk te besparen.
Daarbij ga jij er gemakshalve vanuit dat alle dure meters zijn beveiligt tegen zulke gebruikersfouten. Dat is pas echt link.
En een goede meter kun je prima op het verkeerde bereik hebben staan.
Dat heeft uiteraard niks met het 'goed' zijn van een meter te maken, maar meer met gebruikersvriendelijkheid/vergeeflijkheid. Maar zet eens een 'dure' meter in het 20A bereik, en stop die ook onnadenkend in het stopcontact. Succes met je dure meter. :D

[ Voor 15% gewijzigd door AllesKan op 21-06-2016 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

AllesKan schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 00:36:
[...]

Ja sorry hoor, maar als je een meter niet in het juiste bereik kunt zetten moet je sowieso niets in het stopcontact steken. En ja, toen jouw meter 'flits en boem deed' kwam dat doordat jij hem in het verkeerde bereik had gezet. Niet meer, niet minder.
Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je dat idd beter niet doen idd... En nee, die meter stond netjes in de 600V~ range...
Daarbij ga jij er gemakshalve vanuit dat alle dure meters zijn beveiligt tegen zulke gebruikersfouten. Dat is pas echt link.
Maar nog niet zo link dan er gemakshalve van uit gaan, zoals jij doet, dat zo'n chinees ding ook prima in het stopcontact kan... :P
Aangezien ik niet de kennis (en de tijd) heb om zelf een meter helemaal te reverse-engineeren zal ik daar inderdaad van uit moeten gaan. Bij een meter van een 'echt' merk kun je dat ook redelijk veilig doen. Dat als er een bepaalde CAT rating op staat dat dat dan ook klopt.
Dat heeft uiteraard niks met het 'goed' zijn van een meter te maken, maar meer met gebruikersvriendelijkheid/vergeeflijkheid. Maar zet eens een 'dure' meter in het 20A bereik, en stop die ook onnadenkend in het stopcontact. Succes met je dure meter. :D
Beiden. Zet ik mijn meter alleen maar op de verkeerde range, dan gebeurt er niets. Gaat ie piepen met een melding dat ik snoeren in de verkeerde jacks heb zitten. Heb ik ook nog een snoer in de A jack zitten, en ik zou hem in het stopcontact steken, dan vliegt de HRC zekering er gewoon uit... (En ja, dat zal best even een vonk geven op de pennen, maar de meter zelf zal er niet stuk van gaan)

Maar goed, we zijn beiden redelijk overtuigd van ons eigen gelijk, dus denk niet dat we het eens gaan worden. Stel voor dat we gewoon lekker ieder ons eigen ding doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

SambalBij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:48:
[...]

Als je nou gewoon even leest...

Dus omdat jij 1 keer een kapotte meter hebt gehad, is elke multimeter onder de 100e gevaarlijk ?
N=1 maken meestal geen goede basis voor conclusies :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:55
jbhc schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:27:
[...]
Dat is juist 1 van de redenen om een duspol te willen gebruiken. Deze kun je namelijk een kleine belasting laten genereren.
Grotere belasting, niet kleiner. Je wilt juist beetje belasting hebben om parasitaire spanning af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ramon 73 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:55:
[...]

Grotere belasting, niet kleiner. Je wilt juist beetje belasting hebben om parasitaire spanning af te leiden.
Poteeto potaato, jullie bedoelen allebei hetzelfde.

Ben het toch wel eens met de strekking dat in deze situatie een dergelijke multimeter niet zo geschikt is. En dan met name de "traps for young players" ;)

-Verkeerd instellen is vonk-flits!
-Strooispanningen geven rare resultaten

Als je gewoon een beetje weet waar je mee bezig bent kan het prima imo, maar als TS vraagt naar het verschil tussen AC en DC is het niet aan te raden. Een beetje zelfstudie is wél aan te raden :) Ik had ooit hier op GoT een installatie FAQ gemaakt, maar ben hem kwijt helaas :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En dat is nou net het kardinale punt met vrijwel alles, dus ook hier. Als je goed opgeleid bent en ruime ervaring hebt is (bijna) geen enkel in dit topic opgenoemd punt echt een issue. Maar inderdaad, soms heb je mensen die vragen stellen die getuigen van totaal geen technisch inzicht. Dat is geen schande, maar in die gevallen is het voor sommigen zoals hier bleek wel eens een tijdje aftasten om de juiste goed te begrijpen uitleg te vinden in wat men noemt in jip-en-janneketaal.

Dat geldt ook voor die "zwevende spanning". Dat vaak niet wordt gerealiseerd is dat iemand met ervaring dit verschijnsel meestal gewoon herkent. En ja, ook iemand met ruime ervaring kan een keer verstrooid zijn of met het verkeerde been zijn opgestaan. Even aandacht in de verkeerde richting en pets, licht uit en toch wel kans op einde lieve trouwe multiemeter al is het nog zo'n dure met een goede (snelle) beveiliging.
Maar goed, dat even terzijde, dat punt blijkt uit deze discussie wel terdege een punt te zijn wat aandacht verdient.

Enkel alleen maar een spanningsmeter zoals TS terloops vraagt is daar niet echt de oplossing van. Want die vertoont hetzelfde probleem. Beter is dan toch die duspol, een stuk vakgereedschap. Je kan als leek ook als het alleen maar gaat om wel of geen spanning een vakkundig van alle kanten een goed ingepakt klein gloeilampje met soortgelijke meetsnoeren eraan nemen. Dat is betrouwbaarder dan een spanningszoeker, want die kan je ook misleiden. Eventueel dat lampje nog in serie met een weerstand van dezelfde waarde en vermogen. Dan ben je meteen voorzien voor het geval je met twee fasen hebt te maken.

[ Voor 62% gewijzigd door Techneut op 21-06-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Techneut schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:35:
Je kan als leek ook als het alleen maar gaat om wel of geen spanning een vakkundig van alle kanten een goed ingepakt klein gloeilampje met soortgelijke meetsnoeren eraan nemen. Dat is betrouwbaarder dan een spanningszoeker, want die kan je ook misleiden.
Dat is een passieve spanningszoeker. Een klein lampje met weerstand in een schroevendraaier die spanning meet t.o.v. aarde jou. Deze kun je kopen bij de bouwmarkt.

NEN heeft overigens gewoon een norm gemaakt voor dit soort metingen: NEN 3140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

AtomicShockwave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:21:
Ben het toch wel eens met de strekking dat in deze situatie een dergelijke multimeter niet zo geschikt is. En dan met name de "traps for young players" ;)
Idd geen kwestie van pennen insteken "and Bob's your uncle" ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:54:
[...]

Dat is een passieve spanningszoeker. Een klein lampje met weerstand in een schroevendraaier die spanning meet t.o.v. aarde jou. Deze kun je kopen bij de bouwmarkt.

NEN heeft overigens gewoon een norm gemaakt voor dit soort metingen: NEN 3140.
Nee, dat is niet hetzelfde. Dat piepkleine neonbuisje in een spanningszoeker licht vrij vaak ook op bij een spanningsloze lampendraad. Ook een fenomeen dat menige leek in verwarring brengt en wat ook algemeen erkend wordt in vakkringen. Ik ken zelfs gevallen waar zo'n amateursding zoals ze het daar noemden niet eens toegestaan is te gebruiken. Vandaar de betere "spanningszoeker met snoertje". Ik betwijfel of die ook in de bouwmarkten te vinden is. Ik denk dat je ervoor in de professionele sector moet zijn.
Vandaar mijn tip om er zelf eentje te maken. Maar als je een bestaande professionele op de kop kan tikken is dat natuurlijk nog beter. Ik zou zo'n tweepolig exemplaar geen passieve spanningszoeker willen noemen, maar een actieve. Dat schroevendraaiertje met neonlampje is wel een passieve.

Edit:
Bovenal, we hebben het hier niet over hoe mensen de precies van de hoed en de rand weten een en ander doen, maar over het beantwoorden van een vraag die door een leek wordt gesteld. Iedereen weet dat wel denk ik, maar ik bespeur hier en daar een enthousiasme waar dat wel een vergeten lijkt te worden. Die kritiek geldt hier en daar ook voor me zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 21-06-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
donny007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 00:24:
[afbeelding]

Hoe veilig het daadwerkelijk is hangt af van hoe TS er mee omgaat, niet zozeer van z'n meter.
*O* @ je meter :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Techneut schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:35:

Maar goed, dat even terzijde, dat punt blijkt uit deze discussie wel terdege een punt te zijn wat aandacht verdient.
Ik heb een paar jaar geleden wel eens aan de mods gevraagd of de 230V onderwerpen niet gewoon verboden konden worden. Omdat er vooral toen der tijd regelmatig adviezen voorbij kwamen om de aarde dan maar aan de verwarming te hangen |:(

Ik ben nog steeds van mening dat dit soort onderwerpen hier eigenlijk niet thuis horen. Dit omdat er toch vaak advies gegeven wordt door hobbyisten en alhoewel dit vaak goed bedoeld is kan het nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren.

Dit is nu eenmaal een computer gerelateerd forum en ik zou er dan ook voorstander van zijn om vragen over 230V installaties door te verwijzen naar bijvoorbeeld het "High voltage" forum op Circuits Online waar veel meer mensen zitten met echt kennis van zaken.

Een verkeerd advies bij 230V installaties kan nu eenmaal de dood tot gevolg hebben en ik heb vaak het idee dat mensen zich dat echt niet beseffen of denken dat het allemaal wel meevalt.

[ Voor 12% gewijzigd door jbhc op 21-06-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
met 12V kan je je zelf ook dodelijk verwonden.. granted het is wat lastiger.. maar een "GOEDE" 230/480V installatie zou veilig genoeg moeten zijn.

echter het stukje "GOEDE" is het hekelpunt...
hoeveel % test elke maand netjes zn aardlekschakelaar?
hoeveel % test naast het testknopje ook of die inderdaad wel netjes aftikt bij MAX 30*mA
om maar te zwijgen van de stekkerblokken die toch iets voller geraken dan eigenlijk de bedoeling is.. want tja.. zo`n Telefoon adaptertje die neemt ja toch amper stroom..?

en zo kan je wel een boek vol maken..

*uitgaande van een standaard aardlekschakelaar / automaat

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:32:
met 12V kan je je zelf ook dodelijk verwonden.. granted het is wat lastiger.. maar een "GOEDE" 230/480V installatie zou veilig genoeg moeten zijn.

echter het stukje "GOEDE" is het hekelpunt...
hoeveel % test elke maand netjes zn aardlekschakelaar?
hoeveel % test naast het testknopje ook of die inderdaad wel netjes aftikt bij MAX 30*mA
om maar te zwijgen van de stekkerblokken die toch iets voller geraken dan eigenlijk de bedoeling is.. want tja.. zo`n Telefoon adaptertje die neemt ja toch amper stroom..?

en zo kan je wel een boek vol maken..

*uitgaande van een standaard aardlekschakelaar / automaat
Ik wist dat er zoiets ging komen en vooral dit stukje:
maar een "GOEDE" 230/480V installatie zou veilig genoeg moeten zijn
Is de grootst mogenlijke onzin en een totaal verkeerde aanname.

Verder is dit leuk:
met 12V kan je je zelf ook dodelijk verwonden.. granted het is wat lastiger..
maar niet dodelijk.

Nu nog even wachten op de reacties van mensen die ook wel eens een schok hebben gehad en gewoon nog leven. Of de oude collega die zulk dik eelt op zijn vingers had dat hij gewoon de aders aan kon raken om te voelen of er spaning op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Xander schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:40:
In belgie kan het wel maar TS woont in Groningen dus dat zal het niet zijn.
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:32:
met 12V kan je je zelf ook dodelijk verwonden.. granted het is wat lastiger.
Hoe dan ?

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 21-06-2016 18:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:01:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden wel eens aan de mods gevraagd of de 230V onderwerpen niet gewoon verboden konden worden. Omdat er vooral toen der tijd regelmatig adviezen voorbij kwamen om de aarde dan maar aan de verwarming te hangen |:(

Ik ben nog steeds van mening dat dit soort onderwerpen hier eigenlijk niet thuis horen. Dit omdat er toch vaak advies gegeven wordt door hobbyisten en alhoewel dit vaak goed bedoeld is kan het nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren.

Dit is nu eenmaal een computer gerelateerd forum en ik zou er dan ook voorstander van zijn om vragen over 230V installaties door te verwijzen naar bijvoorbeeld het "High voltage" forum op Circuits Online waar veel meer mensen zitten met echt kennis van zaken.

Een verkeerd advies bij 230V installaties kan nu eenmaal de dood tot gevolg hebben en ik heb vaak het idee dat mensen zich dat echt niet beseffen of denken dat het allemaal wel meevalt.
Ik heb wel begrip voor je standpunt, maar ik vrees dat er niet wordt geluisterd naar je hartenkreet.
Zo val ik zelf meer dan eens over dat tegenwoordig letterlijk alles over elektriciteit voor elektronica wordt uitgescholden. Terwijl elektronica alleen maar een deelgebied is van de elektrotechniek. Ook dit topic heeft niets met elektronica te maken. Ik ben al lang opgehouden om dat te benadrukken. Het wordt niet begrepen, of men haalt de schouders er over op. Dus doe ik dat laatste dan ook maar, ik lig er niet van wakker.

Maar wat betreft een "computer gerelateerd forum", ik constateer dat er talloze andere rubrieken zijn. Dan zouden die ook overboord moeten. Wil je dat? Bovendien, wat is computer gerelateerd? Daar komen ook heel vaak voedingen ter sprake en dan is een relaas over 230 V toch echt onvermijdelijk. Zoals ook de eindeloze herhaling van wat wel en niet kan en mag met aardingen. En die verkeerde adviezen die hier wel eens worden gelanceerd worden vrijwel altijd in alle toonaarden bekritiseerd en gecorrigeerd.
Kortom, ik ben het niet helemaal oneens met je, maar ik geef je weinig kans dat er naar je wordt geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DukeBox schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:51:
[...]

In belgie kan het wel maar TS woont in Groningen dus dat zal het niet zijn.
Rood en zwart kun je in oude Nederlandse installaties prima tegenkomen hoor.

Vroeger had je oude kleurtjes. Rood als nul, groen als fase, grijs als aarde. De schakeldraad was destijds zwart net als nu. Rood en zwart kan dus gewoon nul + schakeldraad zijn. :)
[...]

Hoe dan ?
Een flinke sluiting op 12V word je ook niet blij van. Denk aan beide polen van een (auto)accu aanraken met een steeksleutel ofzo. Daar kun je een flinke klap mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Heb net even mijn fluke 87 op het buro gelegd weet jij wat je meet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jbKCdCSagBWNgSOWvh0ID56h/full.jpg
En ja, de meetsnoeren zijn niet aangesloten.
Toch maar de ouderwetsche duspol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Anoniem: 239824 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:08:
167,4 mV :9

[ Voor 30% gewijzigd door jbhc op 21-06-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Xander schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:48:
Rood en zwart kun je in oude Nederlandse installaties prima tegenkomen hoor.
Ik had het over bruin en zwart. Dat werd vroeger ook in België gevoerd.
Een flinke sluiting op 12V word je ook niet blij van. Denk aan beide polen van een (auto)accu aanraken met een steeksleutel ofzo. Daar kun je een flinke klap mee maken.
Ah indirekt ja, maar dan is het niet de stroom zelf maar het bijproduct van de kortsluiting.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[afbeelding]
Toch maar de ouderwetsche duspol? Eerlijk gezegd is dat niet mijn eerste gedachte die bij me opkomt bij het zien van zo'n lage waarde van 167,4 mV. Ik heb zelf ook een Fluke 87 en ben er even de kamer mee rondgewandeld. Voor mij zeker niet verwarrend, want de getoonde spanning op het display ging als een gek op en neer. Pas als ik zelf niet beweeg ook de snoertjes niet, de meter stil op de tafel liggend, geeft hij een redelijk constante waarde aan van zo'n 80 mV, tot zover hoegenaamd niet verwarrend die minimale waarde.
Vervolgens heb ik één snoertje in het stopcontact geduwd, de fase-bus. De getoonde waarde was nu 37 V en bij vastpakken van de meetpen van het andere (losslingerende) snoertje werd dit 100 V. Voor mij nog steeds niet verwarrend, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een leek reageert met "hoe kan dit nou".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

[afbeelding]
Zo te zien heeft die Fluke geen low-impedance (LoZ) modus, daarmee bereik je hetzelfde als met een Duspol.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Techneut schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:03:
Vervolgens heb ik één snoertje in het stopcontact geduwd, de fase-bus. De getoonde waarde was nu 37 V en bij vastpakken van de meetpen van het andere (losslingerende) snoertje werd dit 100 V. Voor mij nog steeds niet verwarrend, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een leek reageert met "hoe kan dit nou".
En toen had je de meetsnoeren in de verkeerde bussen gestoken. Oeps... :+

Voor de leken onder ons is het misschien niet handig om het uiteinde van de meetpennen vast te gaan pakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50
Eigenlijk is dit hele topic samen te vatten in een simpele zin: Weet wat je meet. Meer als dat is het niet, zoals xander hierboven duidelijk maakt.
Of met iets meer woorden: gebruik je gezonde verstand, als je het niet meer snapt ok, doe dan een stapje terug tot wat je wel begrijpt en ga vanaf dat punt verder.
En op het gebied van elektra, zoals een oud collega (elektricien met serieuze klussen, 10kV gecertificeerd etc). Bang zijn voor elektro zaken is niet nodig, ontzag hebben voor de gevolgen is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:20:
[...]

En toen had je de meetsnoeren in de verkeerde bussen gestoken. Oeps... :+

Voor de leken onder ons is het misschien niet handig om het uiteinde van de meetpennen vast te gaan pakken. :P
Heb je wel gelijk in, misschien was het verstandiger geweest om dit deel van het verslag achterwege te laten. Want dit experiment is niet bestemd voor wie geen verstand van zaken heeft. Ik weet zelf precies wat ik doe en zonder verdere uitleg, want veel leken snappen die uitleg toch niet, ik weet ook precies wat ik wel of juist niet kan doen. Wat betreft die uitleg misschien op één ding na, mits je het goed doet komt deze handeling door de hoge weerstand van een multimeter nagenoeg overeen met het gebruik van een spanningszoeker.
Maar goed, geen uitnodiging om met geen kennis van het hoe en waarom uit nieuwsgierigheid het ook maar eens te proberen.

Ik ben te lui om tijdelijk een aan het plafond hangende lamp te demonteren om daar het experiment nog eens te herhalen. Maar het is bekend dat door de capacitieve overdracht van de fasedraad naar de lampendraad een vrij hoge spanning op die lampendraad kan staan, zij het heel laagenergetisch, ondanks dat hij is uitgeschakeld. Zoals al aan de orde geweest ook met een spanningszoeker is dit wel eens misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SambalBij schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 06:31:
Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je dat idd beter niet doen idd... En nee, die meter stond netjes in de 600V~ range...
Nee, dat stond hij niet. Punt.

Jij hebt hem in een verkeerd bereik gezet en toen heb je geprobeerd de netspanning te meten. Ja, dan kun je een boem en flits verwachten. Maar no way, dat die meter tijdens de boem en flits die jij rapporteert in het 600V AC bereik stond.

Verdiep je eens in multimeters, en dan met name het veranderen van de 'range'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ben geneigd om SambalBij toch wel op z'n woord te geloven.
Maar waar ik als eerste aan denk bij een hevige knal is dat het meetsnoer in de A-bus zat in plaats van de V.
Versta me goed, ik ga niet zover om met absolute zekerheid luidkeels te roepen dat dit het geval is geweest, maar ik heb er wel mijn gedachten over. Al eerder gezegd, hij zou niet de eerste zijn geweest die dit overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Techneut schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:10:
Maar waar ik als eerste aan denk bij een hevige knal is dat het meetsnoer in de A-bus zat in plaats van de V.
Dat is een nog veel lompere fout als het in het verkeerde bereik zetten. Kan overigens geen enkele meter tegen, ook de duurdere niet, dus dat zal hij vast niet bedoelen.

En zelfs als dat het geval zou zijn: waar trek je dan de grens? Op het moment dat de meetsnoeren kortgesloten zijn en de meter 2m verderop ligt? Kom op hee.

Ik reageer op iemand die beweert dat hij een meter op het juiste bereik heeft gezet, en juist gebruikt, en toch een flits en boem ervoer.

Dat is gewoon totale onzin. Punt.

[ Voor 32% gewijzigd door AllesKan op 22-06-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
[afbeelding]
Als je alleen om kunt gaan met '0' - '1' - '2' - '3' enzo heb je gelijk.

Maar ik wil niet weten of een spanning kleiner is dan 167mV.

Ik wil ook niet weten of een spanning kleiner is dan 10V.

Ik wil ook niet weten of een spanning kleiner is dan 50V.

Er zijn talloze scenario's waar ik van 12V vrolijk wordt, en van 11,4V helemaal niet, laat ik de rest nog even buiten beschouwing...

Maar als dat stuk je niet interesseert, ja dan, en dan pas, pak je een duspol.

Ik wil gewoon graag exact weten welke spanning er staat....Jouw Fluke geeft 167mV AC aan. Heul erg aanraakveilig dus!

[ Voor 9% gewijzigd door AllesKan op 23-06-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

AllesKan schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:30:
[...]

Nee, dat stond hij niet. Punt.

Jij hebt hem in een verkeerd bereik gezet en toen heb je geprobeerd de netspanning te meten. Ja, dan kun je een boem en flits verwachten. Maar no way, dat die meter tijdens de boem en flits die jij rapporteert in het 600V AC bereik stond.

Verdiep je eens in multimeters, en dan met name het veranderen van de 'range'.
Het wordt denk ik tijd dat jij even heel hard gaat dimmen nu vriend!
Wie denk denk je verdomme wel niet dat je voor je hebt?!
Je mag het met me oneens zijn, je mag je eigen mening hebben over wat ik doe of heb gedaan allemaal prima. Je mag daarover ook best de discussie met me aan gaan (is het tenslotte een forum voor) maar wel met respect en argumenten.

Was jij hier bij toen me dit gebeurde? Stond je naast me? Heb je er eventueel nog foto's van?
Nee. Je was er niet bij, je weet er dus niks van. Even je grote bek houden dus. :(

Als ik zeg dat die meter juist was ingesteld en de snoeren in de juiste gaten zaten dan is dat zo. Ik ben dan weliswaar geen professioneel opgeleide elektrotechnicus, maar ik was op dat moment wel al een paar jaar dagelijks bezig met de installatie van apparatuur, inclusief het aansluiten van spullen op de netspanning, en het troubleshooten van storingen e.d., ook in voedingen enzo.
Als dan ineens mijn meter ongeveer onploft, is het eerste wat ik me afvraag wat ik zelf eventueel fout heb gedaan. (Eerst jezelf controleren en je eigen fouten uitsluiten, daarna pas aan het gereedschap gaan twijfelen)
Verkeerde functie? Verkeerd bereik? Snoeren in de verkeerde aansluitingen? Met een van de pennen een chassisdeel geraakt en daarmee sluiting gemaakt? Nee allemaal niet het geval...

Toch maar eens de meter opengemaakt; grote zwarte brandblek op de print, weggesmolten printsporen, en een zwarte plek en gat in de 'isolatie' die om de 10A shuntweerstand zit. Precies op de plek waar die weerstand (Die tussen de COM en A jacks van de meter zit) dus veel en veel te dicht bij de printsporen zit die naar de V jack van de meter gaan - Daar waar dus veel meer ruimte tussen had moeten zitten, liefst met een isolatiesleuf in de print gefreesd, Nog liever met een stuk van de plastic behuizing er tussen in door die sleuf gestoken.

Ik wil dus een meter die er van binnen meer zo uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/DaodiKoPH1J9EZTz8I1tQtxF/medium.jpg
(Fluke 28)

dan zo:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/rrxcDoF1LCVqQEtW7Kw2VcgQ/medium.jpg
(Chinese Wun-Hung-Lo)
Na dat incident ben ik me ook meer in multimeters gaan verdiepen. Niet alleen in de range en de bediening, maar ook in het ontwerp en de veiligheid van die dingen..
(En hadden mijn collega's, met meer ervaring en waarvan ik een hoop heb geleerd, toch weer gelijk met hun "joh koop en declareer nou toch eens een goede meter, dat ding wat je nu hebt ontploft echt nog eens een keertje")

Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké SambalBij, je verhaal en je boodschap erbij is duidelijk. Ik ben blij dat ik me in mijn vorige bericht nogal voorzichtig heb uitgedrukt. Het is nooit m'n gewoonte om op de man te spelen en zeker niet met denigrerende scheldpartijen, maar ik vind de nickname van AllesKan hier wel heel toepasselijk :).
Inderdaad (toeval bestaat echt), alles kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Dit gaat ondertussen helemaal nergens mee over, en al helemaal niet meer waar de TS over begon.

Als de TS het daar niet mee eens is, zal ik het slotje eraf halen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.