Fake or not: Ipad lader uit elkaar gehaald

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 09:45
We hebben een lading Ipad laders binnen gekregen (het bedrijf waar ik werk). Deze hadden een prijs van rond de 15 euro per stuk en kwamen in bulk binnen (zonder retail verpakking). Tja, dat is niet extreem laag qua prijs.

Als we een lader uit een Ipad doos naast deze leggen zijn er een aantal subtiele verschillen, maar geen overduidelijke 'fouten' zoals spelfouten. Alles komt wel ongeveer overeen.

De verschillen:

- Tekst is anders, maar het deel dat mist staat aan de binnenzijde
- Stekker deel is één geheel. bij die uit de doos zit een extra naad rondom de twee pluggen

Gewicht is nagenoeg gelijk. Dus het kan op uiterlijk afgaand, een andere revisie zijn.

Nu hebben we er maar eentje open gemaakt en daar is geen 100% uitsluitsel te geven. Wat denken jullie? op basis van de foto's hieronder. Redelijk nette printplaat, afstand hoog/laag spanning lijkt op zich in orde. Componenten zitten aardig vast en afstanden zijn ok. Soldeerwerk is niet heel strak.

Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/qLvJBW5kdcOS0R3i2jqPmDeJ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/ougcof6TtO9gM7Ej1xnV1RA0/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/KhT6ITRLC4kg5Zq5vOPYENl4/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/1ZMR0pXwyoYPuCx0YNmi67Uo/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/pFRMU0JRwNBPabWbTxv2xuGx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/mjug73ueZ5hyJbvbUqIjjK8F/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:21
http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html

Ik weet het zo net nog niet.
Ene moment denk ik: ja die is echt, ander moment weer niet.

Hopelijk weet iemand anders beter hoe je dit kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10

KrazyJay

Ik vind de scheiding tussen netstroom en 5V nogal klein. En de assembly is niet zo netjes gedaan. Plus het feit dat er geen isolatie om de draadjes van de onderdelen zit, ik zou niet met zekerheid durven stellen dat deze origineel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het zijn fakes. Ze hebben hun best wel gedaan, maar fake it is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:39
Dit lijken inderdaad behoorlijke fakes, op de 2e foto staat die HV condensator ook gevaarlijk dichtbij de USB connector. Ik vertrouw die stekkers niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad fake, een paar punten:
- Pinnen van de scheidingscondensator veel te lang (die blauwe)
- Veel componenten scheef, zou bij een profi bedrijf nooit door de QC komen)
- Slechte solderingen op de usb en gelijkrichtbrug en smd op de bovenkant.
- Soldeerresten op C10
- Scheiding is matig (geen cutouts, geen soldeermask open, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kun je hem testen met een oscilloscoop en een dc load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
jeroen3 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:36:
Kun je hem testen met een oscilloscoop en een dc load?
Nee maar ik stuur hem met liefde op naar een van jullie die deze zaken heeft staan en er een leuk verslagje van wil maken in dit topic. Dan ga ik een retourzending voorbereiden naar de leverancier. Ze worden namelijk als origineel verkocht - ook na navraag (!)

Ik ben pas overtuigd als ik de metingen zie, maar het ziet er nog niet heel goed uit. de voorbeelden op YouTube zijn overigens nog veel slechter, waarbij helemaal geen clearance is meestal.

nb: het is dan wel handig om het naast een 'echte' adapter te testen zoals je meer op internet kan vinden. dan stuur ik dat naar de leverancier

Wie biedt zich aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik wil er best een testen, heb geen originele apple als vergelijkingmateriaal maar wel plenty anderen.

En een programmeerbare DC load en nauwkeurige AC meting.

Al heeft mux een mooiere setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
SA007 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:24:
Ik wil er best een testen, heb geen originele apple als vergelijkingmateriaal maar wel plenty anderen.

En een programmeerbare DC load en nauwkeurige AC meting.

Al heeft mux een mooiere setup.
Tof, stuur je een PB voor adres en dan krijg je hem van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Verder dan een eigen bouwsel DC-load en een Rigol DS1000Z kom ik niet.
Maar het heeft menig familielid al overtuigd om dit soort troep niet te gebruiken, en ze alleen bij Apple zelf te kopen.

Er staat overigens wel een merkje op: Flextronics. De meeste hebben dat niet. Of staat dat ook op originele?

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 16-06-2016 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 20:00
hier is een review/teardown van een originele lader met het zelfde modelnummer.

Check de verschillen en trek je eigen conclusie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
DrNizeGuy schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:08:
hier is een review/teardown van een originele lader met het zelfde modelnummer.

Check de verschillen en trek je eigen conclusie!
Ah die ik had ik nog niet gevonden. er zitten zeker verschillen in, maar wellicht zijn er verschillende revisies. Het aantal componenten rondom de transformator is minder bij die van ons. Het is allemaal wel een stuk netter dan de voorbeelden die je op internet kunt vinden, die zijn echt helemaal crap.

Maar we gaan morgen verder onderzoek doen. Wordt dus vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
jeroen3 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:39:
Er staat overigens wel een merkje op: Flextronics. De meeste hebben dat niet. Of staat dat ook op originele?
Die tekst is allemaal identiek aan een origineel.
Alleen bij de echte staat het er op gedrukt. En hier lijkt een een papieren sticker te zijn.

Ook zie je bij de echte overal isolatie zitten.
Die in de TS heeft blanke stukken kabel. Geen isolatie tussen de grote onderdelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/USB%20PS/14%20Apple%2012W%20USB%20power%20adapter/DSC_9136a.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/mjug73ueZ5hyJbvbUqIjjK8F/full.jpg

- Dat logo links onder daar moet (N) Nemko staan op dat grijze vlakje, maar bij jouw versie is dat niet ;)
- Lettertype lijkt net iets anders (iets dikker), Spacing is ruimer tussen A dapter (op de fake) en Adapter op de echte.
Verder moet alle tekst haarscherp zijn. (Dat is wat je van de buitenkant kan zien)

Verder kun je een originele adapter niet zo uit elkaar halen door er met een schroevendraaier tussen te steken, je moet hem echt open slijpen.

Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/USB%20PS/14%20Apple%2012W%20USB%20power%20adapter/DSC_9250.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Whatson op 16-06-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zit in ieder geval geen witte lijm in die de boel netjes op z'n plekje houdt. Apple, of in ieder geval de fabrikanten die zij dit laten maken, is daar gek op. Alle adapters zitten met dat goedje in elkaar geprut, die dingen vallen echt niet uit elkaar en kunnen een flink stootje hebben.

Deze zijn dus daarom al fake, buiten de overige punten die al genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
BuG2FiX schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:03:
We hebben een lading Ipad laders binnen gekregen (het bedrijf waar ik werk). Deze hadden een prijs van rond de 15 euro per stuk en kwamen in bulk binnen (zonder retail verpakking). Tja, dat is niet extreem laag qua prijs.

[...]
Toevallig een van deze shops? pricewatch: Apple USB-lichtnetadapter van 12W

Meteen even melden aan tweakers dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tijd om je leverancier een schop te geven?
En uiteraard moet je ook bij jezelf kijken als je "originele" spullen koopt zonder een duidelijke herkomst.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:22
Hier een goed duidelijke teardown van een zelfde Apple lader, maar dan legit: http://lygte-info.dk/revi...power%20adapter%20UK.html

Bij het origineel staat er ook tekst in de USB-poort. Dat zal die kloon van jou vast niet hebben denk ik.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:56:
Hier een goed duidelijke teardown van een zelfde Apple lader, maar dan legit: http://lygte-info.dk/revi...power%20adapter%20UK.html

Bij het origineel staat er ook tekst in de USB-poort. Dat zal die kloon van jou vast niet hebben denk ik.
Die link was al gepost om 21:08 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
Iemand die nog leuk vind om de lader goed te testen? Ik heb de apparatuur niet in huis maar je hebt wel wat dingen nodig om een leuk verslagje te maken en het zeker te weten, of vast te stellen wat de kwaliteit van dit ding is.

Omgeving Utrecht dan kom ik bij je op de koffie om lekker samen te tweaken! ;-)

- iets dat voltage meet
- iets dat verschillende 'load' kan genereren
- een scope waarmee je de ruis kan visualiseren
- iets dat ampère meet bij verschillende load

Natuurkunde was al even geleden (dus excuse me als het niet klopt), maar dit is zoals EEVblog het meestal doen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

- iets dat verschillende 'load' kan genereren
- iets dat ampère meet bij verschillende load

dat zit in 1 apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Stuur hem op naar Dave Jones/EEVBlog in Australië met een leuk verhaaltje erbij, wellicht doet hij een "two minute teardown" van het ding.

/dev/null

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BuG2FiX
Inmiddels een week verder, ik heb voor de referentie maar een originele lader even uit elkaar gesloopt. Dat ging overigens niet zonder zaag... dus tja daar groeide mijn vermoeden al.

Ik ga er een blog over schrijven omdat dit echt stuitend is. Ze worden ook aangeboden als origineel. Maar het is dus definitief nep.

NB: De leverancier is nu zelf ook tot die conclusie gekomen. Ik bekijk even hoe hij het af gaat handelen, hoef nou niet persé hier naming en shaming te gaan doen.

Ik zal de link naar de blog hier plaatsen als ik klaar ben met schrijven.

Als tipje van de sluier alvast een side-by-side foto. Wie het eerst de 20 verschillen heeft gevonden krijgt een +1 _/-\o_

Lader_nep_of_niet

Hints: check de aarde-plug aansluiting (of het gebrek er aan :P) / soldeerkwaliteit / creepage gleuf afwerking / componenten kwaliteit / plastic verschil

[ Voor 11% gewijzigd door BuG2FiX op 22-06-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Is makkelijk bespaart he, isolatie en afwerking aan de binnenkant merk je bijna nooit. Geen aarding evenmin, omdat hij standaard met een duckhead komt zonder aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Volgens mij zijn er meer dan twintig verschillen, het lijstje van gelijkenissen is korter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ook een leuk detail is bij het origineel zit er een 4-pin optocoupler in het linkerbovendeel van de print, dat heeft de kopie niet.

Dat zorgt ervoor dat bij hoge en lage belasting de uitgang netjes 5V blijft, dat kan de fake niet beloven, dus veel ripple en onstabiele spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
Ik heb gisteravond even wat metingen gedaan (load vs voltage). Gemeten met Fluke ampere/voltmeter en diverse 'load' gegenereerd door allerhande aanwezige apparatuur aan te sluiten.

Jajajaja, beetje 'ghetto' manier maar het geeft wel een beeld. Eigenlijk is het zinloos omdat ik al weet dat het ding niet origineel is. Maar de performance verschillen zijn wel interessant sowieso.

De nepper doet het niet persé slecht, maar toch wel minder goed dan origineel (Ik heb temperatuur en stabileit niet kunnen meten). Hoe erg de ripple is kan ik niet meten met deze setup, maar dat is voor een later moment. de fluctuatie in voltage leek wel mee te vallen met deze ghetto setup (maar meet met zeer lage frequentie denk ik).

Hier de resultaten in een plaatje. Ik heb 3 originele getest en die geven nagenoeg hetzelfde beeld, blijven langer stabiel op 5,1 volt en zakken langzamer terug bij hogere load. 2 nepperds.

Ik had nog twee universele 2100MAh adapters liggen (Velleman en Goobay). Die hebben twee usb uitgangen. Eentje met label 'ipad' en de andere uitgang 'samsung'. Bijzonder maar zal wel met de datalijn/weerstand te maken hebben die de ipad nodig heeft voor efficiënt laden of überhaupt laden gok ik.

grafiekenlader
Pagina: 1