Toon posts:

Multimeter aanschaffen? Waar moet ik op letten?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@T.Kreeftmeijer dus dat is wel een goede meter/optie naar jouw zeggen?

En even over de vorige screenshot; die wordt het niet (geen display, voor de accuspanning) het wordt (mits dit geen goede keuze is) de bovenste van dit screenshot; http://prntscr.com/f2i5zu :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:29:
@T.Kreeftmeijer dus dat ik wel een goede meter/optie naar jouw zeggen?
Van bovenstaande: http://www.dx.com/p/maste...green-321170#.WQXLQ7pOKUm

Maar anderen kunnen vast een geschiktere voor jouw adviseren.
En even over de vorige screenshot; die wordt het niet (geen display, voor de accuspanning) het wordt (mits dit geen goede keuze is) de bovenste van dit screenshot; http://prntscr.com/f2i5zu :)
Dat lijkt mij voor jouw prima.

Best mooi eigenlijk dat een topic over een multimeter/duspol meer dan 100 berichten nodig heeft. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 13:40 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ongeveer, puur gekeken op specs wel. Maar die is voor jouw te ingewikkeld denk ik, daarom raad ik jouw deze aan: http://www.dx.com/p/uni-t...x-aaa-128304#.WQXLg7pOKUm

Meer dan dit kan ik er niet van maken en als andere duspollen beter zijn mogen andere tweakers dat beargumenteren. Daar heb ik niet genoeg verstand van.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@T.Kreeftmeijer dan wordt het http://www.dx.com/p/uni-t...x-aaa-128304#.WQXLg7pOKUm
Mochten andere er inderdaad nog iets aan toe te voegen hebben / een anders en/of beter voorstel hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Bij loodaccu's is een kale spanningmeting een flink wat betere indicatie dan alkalines, maar ook loodaccu's moet je eigenlijk meten hoe vol die is met een belasting erop.
Voor loodaccu's is het alleen wat minder spannend, want hoe vol hij is is meestal niet zo intressant, meer of er lading inzit en of hij bijgeladen wordt etc, en dat kan prima op basis van spanning.

De belasting waarop je een loodaccu moet meten is ook flink meer dan een alkaline, en dan kom je in het gebied van speciale accutesters uit, die echt de staat van de accu meten, maar dan heb je het over 300 euro voor een apparaat wat echt alleen dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@SA007 dus kortom, het meten van een accuspanning is niet mogelijk met zowel een duspol als met een multimeter? Of is dit wel mogelijk als de duspol of multimeter een belasting levert? En ik ga er van uit dat er een alkaline in m'n auto zit? Of kan dit ook een loodaccu zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:32:
@SA007 dus kortom, het meten van een accuspanning is niet mogelijk met zowel een duspol als met een multimeter? Of is dit wel mogelijk als de duspol of multimeter een belasting levert? En ik ga er van uit dat er een alkaline in m'n auto zit? Of kan dit ook een loodaccu zijn?
Autoaccu's zijn, voor zover ik weet, altijd loodaccu's. Je weet wel, die grote zware blokken.
Afbeeldingslocatie: http://www.sjelab.nl/zonne-energie/loodaccu.jpg
Meestal wel zonder zo'n mooi buitenkantje, maar in een saaie buitenkant.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:32:
Het kenmerk van een Duspol is (naast de robuustheid) dat hij minder hoogohmig is dan een multimeter zodat hij niet gevoelig is voor de geringe capacitieve stroompjes die kunnen ontstaan in een spanningsloze draad die naast een spanningvoerende draad ligt (lampendraad naast fasedraad).
Maar dat is nog niet echt een belasting waar een meting aan een accu of batterij om vraagt.
Voor een batterij dient het een reële belasting te zijn zoals een gemiddeld lampje van die spanning. Maar voor een autoaccu wordt er eigenlijk een stevige belasting gevraagd, een belasting die bijna overeenkomt met die van een startmotor. Voor de kleinere accu's zoals die in mobile telefoons kun je best volstaan met een lampje zoals je dat bij een batterij zou doen. Lijkt me niet zo moeilijk om dat indien nodig even voor tijdelijk te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:55:
@Ramon 73 @ToolBee
Als ik deze bestel: http://www.volumerate.com...ack-red-2-x-aaa-844128304 maak ik dan een goede keuze? En waarom kan 'ik' deze wel in een stopcontact van 230V stoppen en een multimeter niet? Komt dat omdat de meter niet fout ingesteld kan worden?
Deze meter kan dus het voltage meten, wissel- en gelijkspanning ook?
Of deze?: http://www.volumerate.com...earch&utm_campaign=search
Die eerste is het makkelijkste in gebruik en meest veilige. De tweede heeft als enige voordeel dat je het display de hoogst gemeten waarde kunt laten vasthouden. Leuke functie, gebruik je nooit (in 30jaar tijd nooit serieus gebruikt)
Die eerste doet alles wat jij nodig hebt, is betaalbaar en hufterproof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:53:
[...]

Wat je nodig hebt is een duspol die:
  • DC spanning kan meten vanaf een laag voltage, geschikt voor de accu, al zal je daar ook een batterijfunctie voor nodig hebben.
  • AC spanning kan meten voor in huis.
  • Draaddetectie heeft voor kabelbreuken.
  • Automatisch bereik
Die Voltcraft VC55 via Conrad kan dat allemaal, net als de UNI-T UT15C. Is allebei al meerdere keren genoemd.

Batterijen testen met een multimeter is niet ideaal (verre van). De multimeter belast de batterijen niet en ze "lijken"dus altijd vol. De VC55 begint al bij 1 volt met meten en kun je dus batterijen mee testen. De UT15C begint pas bij 10 of 12 volt, dus daar kan het niet mee.

Maar voor batterijen moet je echt een batterij tester hebben die het zaakje ook echt beetje belasting geeft, anders ga je gegarandeerd met verkeerde resultaten werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon 73 op 30-04-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ramon 73 eerst zeg je: 'Die Voltcraft VC55 via Conrad kan dat allemaal, net als de UNI-T UT15C.' daarna zeg je: 'De UT15C begint pas bij 10 of 12 volt, dus daar kan het niet mee.' Kan het nou wel met de UTC15C of niet? (Ik snap het even niet meer) :)

Of betekent die UNI-T dat hij vanaf 2V meet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb even een paar links bekeken uit je lijstje.
De UNI-T UT118A is minder geschikt omdat dit eigenlijk een multimeter is, geen spanningszoeker. De ingangsimpedantie is >10MΩ, dus hij laat (vrijwel) geen stroompje lopen om het lichtnet goed te testen en hij functioneert niet als eenpolige spanningszoeker.
De UNI-T UT15B voltage detector lijkt me een heel geschikt ding als spanningszoeker en kabel tester, maar als je de exacte spanning wil weten dan ontbreekt het display. Je hebt alleen een led indicatie.
De VOLTCRAFT VC55 LCD Tweepolige spanningstester lijkt volgens de handleiding hetzelfde te doen als de UT15B maar voegt als extra dat display toe zodat je ook echt de spanning kan meten.
De UNI-T UT15C lijkt functioneel hetzelfde als de VC55, maar goedkoper en lang wachten op pakje uit china. De VC55 heeft ook nog een adaptertje waarmee hij makkelijk met een hand in het stopcontact gaat.

edit: "De UT15C begint pas bij 10 of 12 volt" had ik nog niet gezien ;) dan is de VC55 dus het best geschikt, afgezien de prijs.

Edit2: dat klopt dus niet!
In de handleiding van de VC55 staat
Voltage indicator LCD ...................12 - 690 V AC/DC

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 30-04-2017 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:50:
@Ramon 73 eerst zeg je: 'Die Voltcraft VC55 via Conrad kan dat allemaal, net als de UNI-T UT15C.' daarna zeg je: 'De UT15C begint pas bij 10 of 12 volt, dus daar kan het niet mee.' Kan het nou wel met de UTC15C of niet? (Ik snap het even niet meer) :)

Of betekent die UNI-T dat hij vanaf 2V meet?
In eerste instantie had ik niet in de gaten dat je ook batterijen wilde gaan testen, dacht dat je alleen auto accu's wilde meten. Met de Uni-T kun je wél accu meten, geen batterijen. De Voltcraft kan óók batterijen meten.
Los daarvan wil je geen batterijen meten met een multimeter. Met jouw beperkte kennis krijg je daar geen zinvolle resultaten mee. Koop voor batterijen gewoon een simpele batterij tester voor een paar €.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
leuk topic. Ik zie in de TS een vraag over niet geëlektrocuteerd worden bij het aansluiten van een lampje en het kunnen checken hoe goed een batterij nog is. En daarna een hele discussie over multimeters, waarbij goede adviezen over alternatieven een beetje ondergesneeuwd raken.

Als ik het idd goed begrepen heb hierboven, waarom niet gewoon twee apparaatjes kopen. Een batterij testertje voor batterijen en een aparte spanningzoeker.

Batterijtester koop je vanaf een eurotje of vijf, ikzelf heb deze en die bevalt me prima.

Spanning zoeken kan het beste met een apparaat met 2 pennen, omdat ook op de "0" een spanning kan staan, waarvan je nog flink kan schrikken (denk in een situatie waarbij je test of er spanning staat op de zwarte schakeldraad bij het aansluiten van een lamp en de blauwe draad je dus ook nog een optater kan geven). Dus meten met 2 pennen is verstandiger. Daarvoor zijn hier al hele goede aangeraden zie ik. Die testboy van 2 tientjes of die weidmuller van 28 euro lijken mij heel geschikt daarvoor. Geven je precies de info die je zoekt en zijn verder fool-proof :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Ramon 73 schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:46:
[...]
Met de Uni-T kun je wél accu meten, geen batterijen. De Voltcraft kan óók batterijen meten.
Voor het geval men niet terug leest naar mijn edit hierboven, dan klopt dus niet, de VC55 begint ook pas bij 12V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Ploink schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:04:
[...]

Voor het geval men niet terug leest naar mijn edit hierboven, dan klopt dus niet, de VC55 begint ook pas bij 12V
Wrong, vanaf 0 volt begint deze.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/11ju04z.png

Hoe dan ook, batterijen testen met een multimeter is not the way to go dus die discussie is ietwat arbitrair......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Raymond schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:02:
leuk topic. Ik zie in de TS een vraag over niet geëlektrocuteerd worden bij het aansluiten van een lampje en het kunnen checken hoe goed een batterij nog is. En daarna een hele discussie over multimeters, waarbij goede adviezen over alternatieven een beetje ondergesneeuwd raken.
Mooi dat jij het leuk vindt. Ik begin het een idioot verhaal worden met een hele hoop gebral van al dan niet deskundige personen door elkaar, gecombineerd met een TS die geen budget en kennis heeft, maar toch een meetapparaat moet en zal hebben voor een knaak en drie stuiters......

Ik sleutel veel aan hobby auto's, maar bepaalde dingen laat ik vanwege specifieke kennis en/of tools gewoon aan de pro over. Denk bijvoorbeeld aan remmen, brandstof mapping, ontsteking timing.....Ergo, blijf eraf als je er niet genoeg vanaf weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Ramon 73 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:20:
[...]

Wrong, vanaf 0 volt begint deze.
Heb je de handleiding gelezen? Mijn quote daaruit niet gezien?
Specificaties van webshops zijn niet betrouwbaar ;)
Pagina: 1 2 Laatste