ALLE E-nummers zijn okee, tot in de voorgeschreven hoeveelheden. Daarom zijn het E-nummers. Sommige E-nummers zijn ook nog probleemvrij in veel hogere hoeveelheden dan dat.
Nee, E-nummers zijn
NIET schadelijk (mits in de hoeveelheid voorgeschreven door de wet) en
NEE, natuurlijk of niet-natuurlijk doet in deze niets ter zake. Dat is de oude gedachtengang dat alleen 'natuurlijke' stoffen goed zouden zijn.
Nee, je vertelt pertinente onzin. Als je me even je schoolexamencijfers voor scheikunde en biologie geeft (of het cijfer dat je dat op het moment dat je de vakken liet vallen), kunnen we objectief vaststellen wat je kennisniveau in deze is. Mijn eindcijfer voor scheikunde was een 9, voor biologie een 8, ik heb een cum laude MSc-titel in de chemische technologie (wat betekent: gemiddeld een 8 voor een zware 4-jarige opleiding). Nu jij.
Iemand komt met een bron aan, voedingcentrum zegt het is oke, dan is het oke. Zo simpel is het niet.
Zo simpel is het helaas wel. Het Voedingscentrum is een uitstekende bron van makkelijk te begrijpen informatie.
Er zijn E nummers welke in de EU zijn toegestaan maar niet in de VS.
En het kan ook omgekeerd zo zijn. Trump wil ook alle kolenmijnen weer opgengooien. Is de VS de maat der dingen? Ik kan in Nederland zonder recept xylometazoline-HCl-neusdruppels kopen ('Otrivin'); in Frankrijk heb ik daar een doktersrecept voor nodig. In Frankrijk daarentegen kan ik zonder recept vrij pittige codeïnetabletten (20 mg of zoiets) tegen hoest krijgen... waar ik in Nederland voor naar de huisarts moet. Leg mij maar uit of nu Nederland of Frankrijk de maat der dingen is.
Het heeft geen zin om landen tegen elkaar uit te spelen als het gaat om de veiligheid van stoffen: dat verschilt nu eenmaal. Dat is, toegegeven, raar, want stoffen in de EU zijn stoffen in de VS. Maar review boards werken niet op hetzelfde moment, onderzoeksgegevens interpreteert men dan blijkbaar net even wat anders, en het is nog steeds mensenwerk. Per saldo zal het op dit moment echt niet meer zoveel uitmaken. De ergste shit is allang uit het arsenaal hulpmiddelen verdwenen en dus zitten we op dit moment in het stadium van relatief kleine verbeteringen ('crossing t-s and dotting i-s'). Je wist bijvoorbeeld vast niet dat je in Engeland tot vlak voor WO 2 kindersnoep met felgekleurde arsenicumverbindingen mocht kleuren.
Doe je research gronding over glutamaaten en kom dan maar eens terug.
Research is een woord waarvan jij de betekenis niet kent. Jouw 'research' bestaat uit klik- en plakwerk tot je je eigen mening bij elkaar gegoogled hebt. Dat is, met andere woorden, een echoput.
Als je
echte research doet vind je dat glutamaat een doodnormale eiwitverbinding die in grote hoeveelheden in Azië wordt genuttigd.
Veel meer dan wij het hier gebruiken. Verder maakt ons lichaam glutamaat in onsenhoeveelheden per dag aan en breekt die ook weer af. Tot slot bereikt geen molecuul van het genuttigde glutamaat ons lichaam aangezien bacteriën in het spijsverteringskanaal er dol op zijn en de zaak afbreken voordat wij dat kunnen.
Ik heb zelf een potje in de keukenkast staan en gebruik het om sauzen een hartig tintje te geven zonder zout te hoeven gebruiken: umami vinden mensen over het algemeen lekkerder dan zout, namelijk. Ik geef het ook zonder enig bezwaar aan mijn familie (waaronder een jong kind). Umami is een onmisbaar bestanddeel van de smaak van oude en schimmelkaas, kruidige tomaten, en pittige champignons zoals gedroogde
porcini. En in Japan heeft men ontdekt dat ouden van dagen die klagen over een droge mond en daardoor slecht eten met alle gevolgen van dien, hun eetlust weer terugkrijgen door het vooraf drinken van een kopje sterke umamithee. Het glutamaat bevordert namelijk de speekselproductie waardoor eten weer smaak krijgt. Is misschien een tip voor als je zelf oud en verwaarloosd in een verzorgingstehuis wegkwijnt.
Prachtige stof dus. Onterecht verguisd, met name door mensen die niet kunnen afblijven van chips en daarom het glutamaat maar de schuld geven. Want dat is natuurlijk altijd het eenvoudigst.
In het Engels heet het trouwens MSG , zoeken naar internationale bronnen, studies zal je meer duidelijkheid geven over deze stof.
Ik geloof dat jouw bronnen heel wat minder betrouwbaar zijn dan de mijne. Begin je even met opschrijven wat je cijfers waren...?
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 06-05-2017 13:49
]