In de komende twee weken wordt een (visgraat) PVC vloer gelegd ons nieuwe appartement. Deze wordt verlijmd ('dryback') op de ondervloer.
Nu is het interessante, hoe het zit met contactgeluidisolatie. Ik maak me op zich geen zorgen, buren onder ons hebben de hele woning vol plavuizen liggen. We zijn verder afgegaan op het advies van de vloerenleverancier, wat betreft het verlijmen.
Toch is het interessant eens te peilen wat anderen vinden. In de splitsingsakte staat een standaardregel:
De geluiddempende waarde van de totale constructie inclusief de zwevende dekvloer en vloerafwerking moet overeenkomst met Ico = + tien decibel (10dB) of meer
Uit het woonwenkenboek blijkt ook dat er een
zwevende dekvloer is toegepast, een anhydrietvloer. Het appartement is gebouwd in 2007. Volgens het destijds geldende bouwbesluit (2003) moet deze vloer al Ico = +5 dB hebben. Nu lees ik op meerdere plekken (bijv.
hier) dat je
bovenop een zwevende dekvloer géén ondervloer/zwevende vloer moet leggen, want dan krijg je dubbele zwevende lagen en kans op resonantie, wat de isolatie vaak zelfs verslechtert. Het devies is dus verlijmen, zoals wij laten doen.
Maar wat betekent dit voor de geëiste geluidsreductie-eis? Is deze eis eigenlijk niet achterhaald/onzinnig met een zwevende dekvloer? Het lijkt er immers op, dat de contactgeluidsisolatie amper te verbeteren valt. Er zijn natuurlijk ondervloeren waarop je weer PVC kan verlijmen, maar die ondervloeren zijn allemaal gecertificeerd met
vaste betonnen ondervloer als referentie. Daarnaast valt amper te zeggen wat de Ico-waarde van onze huidige dekvloer is. Volgens bouwbesluit minimaal Ico = +5 dB, maar het kan ook +10 dB of +15 dB zijn... dit weet de VvE niet.